Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.252 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
zonoskar schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Ik heb zelfs warm en koud water in de garage :) Maar als ik zo'n wpboiler zou aanschaffen, dan zou ik graag ook de CV er op aansluiten. En dan hopen dat we van het gas af kunnen. De CV leidingen lopen in de gang, maar de garage grenst niet aan de gang, dan zou ik door de fundering heen moeten. Bovendien is de bovenverdieping, waar de garage wel aan grenst (mijn garage is 4.5m hoog aan de kant van het huis) nog niet helemaal afgewerkt, dus daar kan ik leidingen weg werken.
Ik denk dat het krap wordt als je met een wpboiler de cvketel wil vervangen.
Weet je het gasverbruik in de zomermaanden als de cvketel alleen tapwater verzorgt?
Met dat gegeven kan je inschatten hoeveel warmte je nog voor de cv nodig hebt.
Met vloerverwarming zou het misschien kunnen maar radiators krijg je met de spiraal niet warm genoeg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Speedy-Andre In de zomer ligt het zo rond de 0.3-0.5 m3 per dag. Eigenlijk alleen voor douchen. Dagen dat het echt koud is (-2 C) verbruiken we ca 8 m3, dagen zoals vandaag ca 3 m3. Maar dat komt ook omdat de HP cool cube na een paar uur de CV ketel erbij haalt, wat niet uit te zetten is.

/edit: We hebben beneden en op de badkamer vloerverwarming. De rest van de bovenverdieping wil ik met L/L warmtepomp koelen/verwarmen. Bij noodgeval zou ik daar ook nog een vloerverwarming kunnen infrezen.

[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 04-03-2019 16:00 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
zonoskar schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:58:
@Speedy-Andre In de zomer ligt het zo rond de 0.3-0.5 m3 per dag. Eigenlijk alleen voor douchen. Dagen dat het echt koud is (-2 C) verbruiken we ca 8 m3, dagen zoals vandaag ca 3 m3. Maar dat komt ook omdat de HP cool cube na een paar uur de CV ketel erbij haalt, wat niet uit te zetten is.
Snel rekenend haal je 8kW warmte uit 1m3 gas, 8m3 per dag is gemiddeld 64kW of 2,66kW elk uur.
Ok niet helemaal juist want de ventilatie wp levert denk ik nog wel warmte overdag.
Een cv kan echter de water temperatuur flink hoger maken en een wpb is daarin beperkt tot max 40 graden.
Het is de vraag of de ventilatie wp alsnog wil draaien als er geen cvketel aan hangt, ik vermoed van niet en dan zou de wpboiler alles moeten doen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er lopen hier mensen rond die het gas van de cool cube hebben afgesloten en dan draait deze (wel met error) vrolijk door op de warmtepomp. Je krijg er alleen geen tapwater meer uit :)

De cool cube is overigens geen pure ventilatie WP, hij heeft zijn eigen in- en uitlaat. Ik heb onze MV wel op de inlaat aangesloten, maar dat is bonus.

/edit: Overigens, zo'n Eldom greenline 150L zou wel op de zolder passen. Krap.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 04-03-2019 16:20 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
zonoskar schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:16:
Er lopen hier mensen rond die het gas van de cool cube hebben afgesloten en dan draait deze (wel met error) vrolijk door op de warmtepomp. Je krijg er alleen geen tapwater meer uit :)

De cool cube is overigens geen pure ventilatie WP, hij heeft zijn eigen in- en uitlaat. Ik heb onze MV wel op de inlaat aangesloten, maar dat is bonus.
Het blijft in totaal vrij weinig vermogen bij een lage water temperatuur, misschien 3,5kW samen?
Daar verwarm je dan het tapwater mee (dat gaat goed) en een flink deel is nodig voor de vloerverwarming.
Zet je er 2 naast elkaar dan maak je meer kans dat het lukt :)
Met name de lage aanzuig temperatuur bij vorst maakt me voorzichtig, deze wpb moet dan soms een defrost doen en dan heb je een tijdje niets.

[Edit]De Die Eldom heeft energielabel B, maar hij werkt wel tot -10.
Er is er een met spiraal (0,89m2 oppervlak) en op papier levert hij 3kW.
Tot 8m koelleiding mag en die zit niet in de prijs (de verplichte STEK montage ook niet).

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-03-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@zonoskar ik heb mijn boiler inderdaad in de garage staan. Ik heb twee gaten geboord naar de aansluitingen in de keuken. Vervolgens heb ik op de thermostaat tap water uitgeschakeld en bij de CV boven een kraantje geplaatst. Op deze manier zorgt de boiler voor ons warm water.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag,

Ik heb per jaar met me zonnepannelen een jaaropbrengst van 8400kw en een verbruik van 4000kw aan stroom (dus 4400kw per jaar over)

Me gasverbruik is 1300/1400m3 per jaar voor cv (beneden vloerverwarming, boven radiatoren) en warm tapwater voor douch en wastafel.

Me cv temp staat de hele winter al op 35 graden om te kijken of ik me huis ermee op 21 graden kan houden. Dit gaat prima.

Warm tapwater via gas gaan alleen nog de wastafel en de douch. Keuken heeft alleen koud water icm Kooker.

Ons gezin: 2 volwassenen, 1 baby.

Voor warm tapwater zat ik te denken aan een Atlanta Explorer 3 270 liter boiler (warmtespiraal niet gebruiken voor naverwarming ivm extra stroomkosten)

Voor cv zat ik te denken aan een lucht/water Warmtepomp buitenunit. (Komt op plat dak te staan)

Iemand tips kwa warmtepompen en wat bet verbruik zal gaan worden kwa overschakelen van gas naar stroom verwarmen?

Alvast bedankt allemaal. Julie hulp is zeer dankbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door BjornKoster1989 op 04-03-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Voor een lucht / water warmtepomp kun je het beste even het topic daarvoor je vraag stellen :)

De Atlantic 270 liter zou wel prima denk ik. Ga je hem aansluiten op de wtw unit / mechanische ventilatie?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
@Possible

We hebben geen wtw unit if mechanische ventilatie. Ik wil de unit op zolder plaatsen met een afzuig/inblaasrooster in het plaffond op de overloop van de 1e verdieping, en met 2 buizen naar buiten, zodat ik kan regelen wat het efficientst is. Dit wil ik met een raspberry pi gaan doen met domoticz. Ik heb zelf me koi vijver met filtersysteem en filter reiniging geautomatiseerd met Domoticz op een raspberry pi. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@BjornKoster1989
In de tussentijd dat je wacht op het busje van esanico,be kan je ff naar GmbH rijden voor een pana monobloc.
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Bij de overstap van gas naar WP verbruik je "theoretisch" 2x m3 gas = kWh
Vaak is het minder in de praktijk.

Edit: doe er ook maar ff een kamstrup bij
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2019 18:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
@AUijtdehaag

Dus jij zeg dat ik met een 2800kw op jaarbasis dmv warmtepompboiler icm een monoblock lucht/water warmtepomp genoeg heb aan 2800kw?

Dat zou wel heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@BjornKoster1989
Inderdaad. 1400 m3 = 2800 kWh verbruik met een (of twee) WP
Maar het is kWh. ;)
Echte verbruikcijfers vind je hier en hier
Dan neem je nog een quookertje of grohe red voor de keuken erbij...

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2019 19:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35
BjornKoster1989 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:06:
@AUijtdehaag

Dus jij zeg dat ik met een 2800kw op jaarbasis dmv warmtepompboiler icm een monoblock lucht/water warmtepomp genoeg heb aan 2800kw?

Dat zou wel heel mooi zijn.
Nee hij heeft het over alleen CV, met tap water word het iets meer. Ik zit op 3200 kWh met warmtepomp en warmtepomp boiler en over naar inductie. Had voorheen 1350 kuub

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
zonoskar schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:44:
Zou zo'n warmtepomp boiler een goede aanvulling zijn op onze Itho HP cool cube (hybride warmtepomp CV ketel)? Ik stook nu elke dag tussen de 2 en 3 kuub gas omdat het warmtepomp deel het net niet bij kan houden. Met een extra boost kan dit misschien wel. Of zitten de 2 warmtepompen elkaar dan in de weg?
ik laat de retour van de cube door een 270 ltr vat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Speedy-Andre ik zeg niet dat je topic onzinnig is maar denk er eens over na. Als je met de gelaagdheid van een gevulde boiler al je cv water kan verwarmen zou het met een redelijk homogene temperatuur van een circulerend systeem beter gaan. Denk ik.. dus dan vraag ik me af als je vat gevuld is met 55/60 graden, hoe warm zou je tapwater dan zijn na 1 passage spiraal en hoe lang hou je dat vol? Volgens Atlantic zelf kan je helemaal niets opwarmen met dat spiraal en volgens dit topic wel.. dus ik ben benieuwd 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:54:
@Speedy-Andre ik zeg niet dat je topic onzinnig is maar denk er eens over na. Als je met de gelaagdheid van een gevulde boiler al je cv water kan verwarmen zou het met een redelijk homogene temperatuur van een circulerend systeem beter gaan. Denk ik.. dus dan vraag ik me af als je vat gevuld is met 55/60 graden, hoe warm zou je tapwater dan zijn na 1 passage spiraal en hoe lang hou je dat vol? Volgens Atlantic zelf kan je helemaal niets opwarmen met dat spiraal en volgens dit topic wel.. dus ik ben benieuwd 😇
Tja, waar precies wordt vermeld dat de spiraal geen warmte kan opnemen uit het vat?
De ervaring (van mij) is dat de wpb blijft draaien zolang de cv pomp draait, ofwel hij bereikt de ingestelde temperatuur niet doordat hij warmte verliest aan de spiraal.
Zwart/wit gesteld betekent dit dat het vat zijn temperatuur behoudt of zelfs afkoelt.
Nu staat er in de manual dat de spiraal bij 60 graden 1,6kW aan warmte zou kunnen afgeven aan het water, dus bij het beoogde gebruik van een externe bron die het vat opwarmt.
Stel dat de warmtepomp zelf 1,6kW warmte levert, dan blijft het vat op dezelfde temperatuur als er 1,6kW weg lekt naar de spiraal en heb je bewezen dat het inderdaad zo werkt.
Dat het werkt kan je in dit kleine O-) topic zien, ik heb in mijn badkamer gemeten dat de radiator rond 40 graden is zolang de wpb draait (ik heb geen gas meer en de cvketel is weg).
Stopt de wpb dan daalt de temperatuur in het vat vrij snel (op het display).
Nu mag je wel een aantal factoren meenemen zoals de stroomsnelheid van het water door de spiraal, dit is denk behoorlijk wat meer liters/minuut dan als je tapwater er door zou laten gaan.
Het cv circuit is in mijn situatie vrij klein, ik schat 10m leiding en een (design) radiator van 1330W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Pos2007 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:47:
[...]

ik laat de retour van de cube door een 270 ltr vat lopen
Mooi, heb je dan misschien getallen waaruit blijkt dat de cube minder verbruikt of draait?
Of zelfs een cvketel die niet meer nodig is? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:54:
Ik denk niet dat dat gaat werken. Ten eerste is de temperatuur van het vat geen 55/60 graden wanneer hij gebruikt wordt voor cv-bedrijf, eerder een graad of 40. Ten tweede de spiraal heeft niet voldoende power om tapwater naar 45 graden te brengen tenzij je een miezerig straaltje uit de douche lekker vind :+ Het is voor de COP inderdaad beter om hem i.p.v. op tapwater op cv aan te sluiten en de spiraal ongebruikt te laten. Dan zou je er 2 moeten plaatsen, 1 voor CV 1 voor tapwater.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kleine update over het verbruik van de nieuwe Atlantic 200L in de eerste dagen van maart..

( Hij staat op zolder, met binnen/binnen ingesteld. Zuigt de lucht gewoon binnen op de open zolder aan.
2 volwassenen, 2 kinderen )

0.902kWh 4 maart
0.783kWh 3 maart
1.120kWh 2 maart
1.588kWh 1 maart

Ben zelf erg tevreden tot nu toe. Op korte termijn gaat de cv ketel van de muur, en word de wp-boiler verder ingebouwd,verder geïsoleerd.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Atomic2005 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:00:
Kleine update over het verbruik van de nieuwe Atlantic 200L in de eerste dagen van maart..

( Hij staat op zolder, met binnen/binnen ingesteld. Zuigt de lucht gewoon binnen op de open zolder aan.
2 volwassenen, 2 kinderen )

0.902kWh 4 maart
0.783kWh 3 maart
1.120kWh 2 maart
1.588kWh 1 maart

Ben zelf erg tevreden tot nu toe. Op korte termijn gaat de cv ketel van de muur, en word de wp-boiler verder ingebouwd,verder geïsoleerd.
Wat doet je temperatuur op zolder? Zakt die niet onwijs wat te nadelen van de cop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
reneeke1970 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:22:
[...]

Nee hij heeft het over alleen CV, met tap water word het iets meer. Ik zit op 3200 kWh met warmtepomp en warmtepomp boiler en over naar inductie. Had voorheen 1350 kuub
1350m3 voor cv en warm tapwater?
Welke warmtepompboiler en warmtepomp voor cv heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Speedy-Andre ik had de vraag(vragen) ook aan Atlantic gestuurd. Dit is wat ik terug kreeg:
Kan de ventilatie gestuurd worden met een co2 meting in een verblijfsruimten?

· Wij adviseren altijd om de wpb op de buitenlucht aan te sluiten. Hiermee voorkom je dat je de warmte in de verblijfsruimte gebruikt om de wpb op te warmen. Naar mijn weten zit er ook geen CO2 meting in.

Is het ook mogelijk om met de boiler CV water (voor) te verwarmen en de warmtewisselaar te gebruiken om mijn tapwater (voor) te verwarmen?

· De spiraal in de boiler is bedoeld om daar zonnecollectoren op aan te sluiten. De spiraal is onder in de boiler geplaatst dus dit heeft voor het verwarmen van tap water geen nut. De WPB is bedoeld om juist tapwater te verwarmen

Eigenlijk heb ik dan ook nog een derde vraag en dat is wat de COP dan zal worden?

· De COP waarde staat in de bijgevoegde folder. Van de mogelijkheid die u wilt is er geen COP waarde beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BjornKoster1989 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:42:
[...]

1350m3 voor cv en warm tapwater?
Welke warmtepompboiler en warmtepomp voor cv heb je?
Een 190 liter boiler wat net gaat met twee personen en een panasonic 6 kW wat ook maar net gaat met -10 buiten. Dus ik zou wel 7 of 9 nemen als je geen backup hout kachel hebt of iets dergelijks.
Onder slechte weeromstandigheden zit ik 24/7 tussen 80 en 100 procent vermogen te draaien. Heeft als voordeel dat ik met 15 graden buiten nog geen pendel gedrag heb, dat is weer lekker.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jim423 ik zou hem dan gebruiken voor het voorverwarmen van de CV en tapwater. De retour van de CV die bij het spiraal uit komt zal dan al een graad of 45 hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Speedy-Andre schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Mooi, heb je dan misschien getallen waaruit blijkt dat de cube minder verbruikt of draait?
Of zelfs een cvketel die niet meer nodig is? :>
@Pos2007 Daar ben ik ook benieuwd naar, of had je dat al in het cool cube topic gezegd?

/edit: ja dus.

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 05-03-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:52:
@Jim423 ik zou hem dan gebruiken voor het voorverwarmen van de CV en tapwater. De retour van de CV die bij het spiraal uit komt zal dan al een graad of 45 hebben
Is die 45 graden de min of max van de retour. Hoe lager de retour aan de ingang van de spiraal hoe hoger de warmte afgifte aan de uitgang.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/akBw7Uw.png

Screenshot is met alleen CV.. Aanvoer temperatuur staat op 50 graden in de praktijk nooit hoger dan 54 graden en piek van 60 graden is warm water gebruik

[ Voor 16% gewijzigd door space-one op 05-03-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:52:
In het begin van dit topic heb ik met Esanico gebeld over wat ik van plan was, dit was 'toegestaan' maar er waren geen gegevens beschikbaar van de warmte overdracht op deze manier.
Kijk ik naar @Pos2007 dan scheelt het toch aanzienlijk met vloerverwarming, jammer dat toen zijn pomp voor de badkamer e.d. niet werkte want dan was het beeld compleet geweest.
Zou je met 2 wpb's gaan werken dan zijn er kleinere (Calypso) die minder lucht aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

BjornKoster1989 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:38:
[...]

Wat doet je temperatuur op zolder? Zakt die niet onwijs wat te nadelen van de cop is?
Temp zal wel iets zakken op zolder, maar heb er nog weinig van gemerkt. Binnenkort komt er een losse temp sensor voor de zolderruimte.
Het is een open gedeelte van de zolderruimte waar de wasmachine/droger staat en het uitsteekraam op een kier. PS: we hebben een vrij strak/zuinig douche schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

BjornKoster1989 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:38:
[...]

@Atomic2005

Ik heb dezelfde opstelling op zolder en temp-daling is verwaarloosbaar. Er is wel een tijdelijke daling van 2 of 3 graden, maar als de Atlantic eenmaal klaar is herstelt zich dat doordat de warmte weer uit de muren komt. Netto is het dan maar ongeveer 0.5 graden gedaald en dat blijft ongeveer zo. Het wordt dus niet elke dag 0.5 graden kouder op zolder. Er ontstaat een nieuw evenwicht.

Je hebt te maken met veel massa op zolder: apparaten, spullen en vooral muren. Er is hééél veel energie voor nodig om dat een paar graden te laten zakken.

200 Liter in zo'n boilertje is dan echt peanuts vergeleken met de thermische massa die zich op een gemiddelde zolder bevindt.

Wel is het natuurlijk zo dat de warmte die er is, afkomstig is van de verwarming van je huis (CV ketel of warmtepomp) en mogelijk een beetje van je buren >:) als je die hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:20:
[...]

@Pos2007 Daar ben ik ook benieuwd naar, of had je dat al in het cool cube topic gezegd?

/edit: ja dus.
Hier in het topic ook nog een reactie gegeven: Pos2007 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

De gaskraan kon niet dicht want de HTzone werd dan niet aangestuurd door de pomp van de cv-ketel. Gezien de lage temperaturen lukt het ook niet om de badkamer ermee te verwarmen.

Zoals gezegd denk ik dat een 200 liter vat naast de cvketel meer had opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@space-one die retour is wel redelijk stabiel, pomp slaat momenteel nog uit als de gewenste temperatuur is bereikt. Ik zit hier ook nog met een VR ketel op 80 graden te stoken. Allemaal oude rommel wat nog vervangen word binnen korte tijd maar dan wil ik wel wat moois uitdenken eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Goede dag, ik ga ook een atlantic explorer 3 met warmtewisselaar (eventueel voor later) kopen voor enkel me badkamer (douch en spoelbak) douchen in een bad, maar bad gaat er met vernieuwen badkamer uit.

We zijn met 2 volwassenen (pp 10-15 min douchen per dag) en hebben nu 1 baby, en zal er later nog een bij gaan komen (dus 4 personen)

Ik heb ca 4000-5000kw overcapacitijd met me pv pannelen.

Raden julie een 200L aan of 270?
wat is julie mening hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:43:
Goede dag, ik ga ook een atlantic explorer 3 met warmtewisselaar (eventueel voor later) kopen voor enkel me badkamer (douch en spoelbak) douchen in een bad, maar bad gaat er met vernieuwen badkamer uit.

We zijn met 2 volwassenen (pp 10-15 min douchen per dag) en hebben nu 1 baby, en zal er later nog een bij gaan komen (dus 4 personen)

Als je per persoon 10/15 min doucht dan zou ik voor een 270L gaan. Ik zelf douche namelijk maar 2-3 minuten. Mijn vriendin gemiddeld 6-8 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Possible schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Als je per persoon 10/15 min doucht dan zou ik voor een 270L gaan. Ik zelf douche namelijk maar 2-3 minuten. Mijn vriendin gemiddeld 6-8 min.
Bedankt voor je berichtje

15 min is wel heel veel natuurlijk, denk max 10 min. Je kan toch ook voor kiezen de temp voor 200 wat te verhogen dat je meer liters 38 graden water heb?

Zijn er hier gezinnen met 4 personen en hoeveel liter explorer hebben julie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:39:
[...]

Bedankt voor je berichtje

15 min is wel heel veel natuurlijk, denk max 10 min. Je kan toch ook voor kiezen de temp voor 200 wat te verhogen dat je meer liters 38 graden water heb?

Zijn er hier gezinnen met 4 personen en hoeveel liter explorer hebben julie?
Wij zijn met zn 4en en hebben gewoon een 200 L versie. Je kan de temperatuur inderdaad gewoon hoger instellen zodat je inderdaad meer water tot je beschikking hebt. Daarnaast maakt het ook nog een verschil wanneer je doucht. Ik douche bijvoorbeeld savonds en mijn vriendin s'ochtends. Mijn 2 zoontjes van 2 en 4 gaan ook onder de douche of in een half gevuld bad. Dit is prima te doen. Het is een kwestie van plannen maar hier is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Possible schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:42:
[...]

Wij zijn met zn 4en en hebben gewoon een 200 L versie. Je kan de temperatuur inderdaad gewoon hoger instellen zodat je inderdaad meer water tot je beschikking hebt. Daarnaast maakt het ook nog een verschil wanneer je doucht. Ik douche bijvoorbeeld savonds en mijn vriendin s'ochtends. Mijn 2 zoontjes van 2 en 4 gaan ook onder de douche of in een half gevuld bad. Dit is prima te doen. Het is een kwestie van plannen maar hier is het prima te doen.
Top. En anders kan je altijd nog achter de boiler een doorstroomverwarmer hangen, als je warm water nodig heb maar de boiler leeg is. Maar die wil je natuurlijk niet gebruiken vanwegen de COP=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:43:

Waarom zou je niet voor een 270l kiezen? Je kinderen krijgen straks hun eigen willetje, je ww gebruik zal alleen maar stijgen. Als je een 200l kiest moet je later weer iets verzinnen, ik zie dat je een doorstroomverwarmer noemt maar dan moet je wel de goede electriciteitskabels op de juiste plek hebben en je meterkast aanpassen.

Een andere optie is een douche wtw maar dan zit je weer met breekwerk.

Mijn advies (als het fysiek past): 270l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Wolly schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:55:
[...]

Waarom zou je niet voor een 270l kiezen? Je kinderen krijgen straks hun eigen willetje, je ww gebruik zal alleen maar stijgen. Als je een 200l kiest moet je later weer iets verzinnen, ik zie dat je een doorstroomverwarmer noemt maar dan moet je wel de goede electriciteitskabels op de juiste plek hebben en je meterkast aanpassen.

Een andere optie is een douche wtw maar dan zit je weer met breekwerk.

Mijn advies (als het fysiek past): 270l.
De hoogte is een beetje het probleem. de nok is een 240 hoog, en heb op 2m hoogte maar 1m breette. Aangezien je ook nog kanaalwerk aan moet leggen, is het dan niet heel handig een 270 te nemen, maar kan ik beter voor een 200 gaan. ik neem zoiezo spiraal, om achteraf nog wat te kunnen knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:17:
[...]

De hoogte is een beetje het probleem. de nok is een 240 hoog, en heb op 2m hoogte maar 1m breette. Aangezien je ook nog kanaalwerk aan moet leggen, is het dan niet heel handig een 270 te nemen, maar kan ik beter voor een 200 gaan. ik neem zoiezo spiraal, om achteraf nog wat te kunnen knutselen.
Ik lees dat je ook je badkamer ga vernieuwen. Misschien kan je dan ook een douche-wtw plaatsen? Dat verbeterd het rendement ook en heb je wellicht aan de 200 wel genoeg. Idealiter verwarmt de douche-wtw de aanvoer naar je boiler voor, maar weet niet of dat bouwtechnisch dan mogelijk is bij jou.

Waarom je bad er uit als je net gezinsuitbreiding krijgt? Of heb je geen ruimte voor een losse douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Murkmans schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:28:
[...]

Ik lees dat je ook je badkamer ga vernieuwen. Misschien kan je dan ook een douche-wtw plaatsen? Dat verbeterd het rendement ook en heb je wellicht aan de 200 wel genoeg. Idealiter verwarmt de douche-wtw de aanvoer naar je boiler voor, maar weet niet of dat bouwtechnisch dan mogelijk is bij jou.

Waarom je bad er uit als je net gezinsuitbreiding krijgt? Of heb je geen ruimte voor een losse douche.
Douch wtw ga ik ook plaatsen. Badkamer zit boven de meterkast, waar de douch wtw dus omlaag kan. Hier loopt de afvoer namelijk ook al van de badkamer.

Omdat we de keuze hebben, of een bad en dan douchen in bad, of een ruime inloopdouch. Dan zullen de meeste mensen voor het laatste kiezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Possible schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:42:
[...]

@BjornKoster1989
Same here. Ook de 200L , maar redelijk korte en strak douche regiem en bad word maar half gevuld.
Maar 1 maal de boiler binnen 10min bijna tot zn max leeg getrokken doordat het bad met "te heet" water werd bij gevuld.

Als je voor iets meer zekerheid wilt gaan, en minder van het plannen bent zou in de 270L nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Hier is maar 80 cm breedte en ook 240 cm hoogte, maar wel een 270 liter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1RZrF04kXRYvS9AqP2bCh7RF/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik weet niet wat het plan is met de spiraal maar die werkt het beste met de 200L @62gr. tenzij je natuurlijk warmte wil gaan toevoeren i.p.v. afvoeren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Jim423 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:20:
Ik weet niet wat het plan is met de spiraal maar die werkt het beste met de 200L @62gr. tenzij je natuurlijk warmte wil gaan toevoeren i.p.v. afvoeren.
Bedoeling is hier mischien later heatpipes op aan te sluiten. En douch wtw komt natuurlijk op de aanvoer naar de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dan past de 270l toch prima! Met 4 man op een 200l is echt inleveren op de luxe die je gewend bent van een gasketel, dan maar even ploeteren in een kleine ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:57:
[...]

Douch wtw ga ik ook plaatsen. Badkamer zit boven de meterkast, waar de douch wtw dus omlaag kan. Hier loopt de afvoer namelijk ook al van de badkamer.

Omdat we de keuze hebben, of een bad en dan douchen in bad, of een ruime inloopdouch. Dan zullen de meeste mensen voor het laatste kiezen denk ik.
De douche wtw geeft nagenoeg geen langere douche tijd. Enkel een besparing voor de compressor omdat hij minder koud water krijgt.
De gelaagdheid in de boiler geeft bijna geen menging, dus het koude water verplaatst zich langzaam naar boven tot het vat leeg is. Of er nu water van 10 graden of water van 30 graden naar boven gaat maakt niet uit, jij bent in beide gevallen klaar met douche. Alleen de compressor bespaart vervolgens energie omdat hij minder hoeft op te warmen vanaf die 30 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 05:36:
[...]

Bedoeling is hier mischien later heatpipes op aan te sluiten. En douch wtw komt natuurlijk op de aanvoer naar de boiler
de versie met spiraal kost maar een beetje extra. Is deze gewoon op zelfde manier te installeren zonder spiraal te gebruiken? Wellicht dat ik die in de toekomst dan nog ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:02:
[...]

De douche wtw geeft nagenoeg geen langere douche tijd. Enkel een besparing voor de compressor omdat hij minder koud water krijgt.
De gelaagdheid in de boiler geeft bijna geen menging, dus het koude water verplaatst zich langzaam naar boven tot het vat leeg is. Of er nu water van 10 graden of water van 30 graden naar boven gaat maakt niet uit, jij bent in beide gevallen klaar met douche. Alleen de compressor bespaart vervolgens energie omdat hij minder hoeft op te warmen vanaf die 30 graden.
De douche wtw sluit je daarom ook aan op je mengkraan, die hoeft dan minder warm water uit de boiler bij te mengen om op de gewenste temperatuur te komen.
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/douchewtw/douche_wtw_warmtepomp_00.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:03:
[...]

de versie met spiraal kost maar een beetje extra. Is deze gewoon op zelfde manier te installeren zonder spiraal te gebruiken? Wellicht dat ik die in de toekomst dan nog ga gebruiken.
Zou ik zeker doen, wel de aansluitingen afsluiten zodat er geen rommel in komt.
Functioneel zijn ze eender, op een paar menu items na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:35:
[...]

De douche wtw sluit je daarom ook aan op je mengkraan, die hoeft dan minder warm water uit de boiler bij te mengen om op de gewenste temperatuur te komen.
[Afbeelding]
En daarom zei ik nagenoeg..... Een CV met 65 graden geeft veel koud bij mengen. Sommige boilers vanaf 45 graden heel weinig.
Meeste water gaat dus boiler in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
Verkijk je niet op de DWTW. Die dingen zijn enorm duur en hebben bij en waterbesparende douche maar een marginale besparing. Je terugverdientijd ligt zo over de 10 jaar, en dan woon je misschien wel weer ergens anders... Bij een flinke stortdouche of een gezin van 5 kan het anders liggen...
Puur van uit ideologisch oogpunt kun je hem ook aanschaffen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
Exacte werking PV contact?

Volgens installatiemanual draait de WPB een half uur door na ontbreken van dit signaal. Ik neem overigens aan dat de WPB ook stopt als binnen dat half uur die 62 graden wordt bereikt. Na dat half uur valt de WPB terug in normaal bedrijf.

Daarnaast geldt: Stel normaal bedrijf 51c. Om pendelen te voorkomen wordt de WPB pas bij 5C lager dus 46C weer gestart.

Volgende veronderstellingen correct????:
1) Stel dat het PV contact aan komt, valt daarna af en het daarop volgende half uur buiten de Bedrijfstijd afloopt: WPB stopt.

2) Stel dat het PV contact aan komt, valt daarna af en daarop volgende half uur binnen de bedrijfstijd afloopt, maar de vat temperatuur is hoger dan 46C maar nog geen 51C: WPB loopt door tot 51C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@reneeke1970 @B152
Uit een ander topic:
28% langer douchen en 28-45% sneller/zuiniger.
Proton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:53:
[...] Met DWTW is koud water 26 graden in plaats van 10 graden (Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?)
Dat betekent 63% boilerwater.
Dan wordt er om 8 liter water te maken van 38 graden 5 liter warm water gebruikt en 3 liter koud water.
Dat is 28% langer douchen, dus een 270 liter boiler+wtw geeft dan net zoveel douchetijd als een 350 liter variant maar verbruikt (minimaal, zie onder) 28% minder.

Bijkomend effect is dat de boiler ook weer sneller opgewarmd is, omdat er ook water van 26 graden binnenkomt. Bij een puur elektrische boiler zou dat 45% sneller/zuiniger zijn, maar bij een warmtepomp neemt het vermogen wat af bij toenemende temperatuur dus zal het iets minder snel zijn.
Met de 5-7 kW thermisch wat de meesten hier wel hebben, kan je met hulp van de WTW oneindig douchen met 6 liter/minuut.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:16:
@reneeke1970 @B152
Uit een ander topic:

[...]
En wat is dan de boiler temperatuur?
En reken eens met 42 graden want er staat denk ik niemand onder koud 38 graden water?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

@reneeke1970 @B152
Uit een ander topic:

[...]
Ik kwam een tijd geleden ook uit op ongeveer dezelfde cijfers. Ik heb tegelijk met de boiler een WTW geïnstalleerd, dus helaas geen vergelijkingsmateriaal.
Hier een temperatuurgrafiek van vanochtend: https://snapshot.raintank...Opcj7HOBH70T8M1Er?orgId=2

Er is vanochtend 2 maal gedoucht. In totaal 19 minuten. De douche doet ongeveer 9 liter per minuut. De boiler gaat automatisch aan als Home Assistant detecteert dat er wordt gedoucht (voor afzuiging en hergebruik warme lucht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
@reneeke1970 @B152
Uit een ander topic:

[...]
Dus bij een jaarverbruik van 200kWh x 0.21 = 42 euro. Besparing per jaar bij 28% = 11.76, bij 45% = 18.9

Bij 400kWh x 0.21 = 84. Besparing 28% = 23.50. Bij 45% 37.8

Minimale kosten DWTW 600 euro. Bij 400kWh en 28% terugverdiend in (600/23.50) 25.5 jaar(!). Bij 45% 16 jaar (!).

Vanuit een kostenbesparend perspectief dus totaal niet snel interessant. Vaak ben je nog meer kwijt voor die DWTW, soms tot wel 1200 8)7 . Je moet echt groot verbruiker zijn of dat ding gratis op de kop kunnen tikken. Of zeer milieubewust (mag best hoor), de vraag is dan natuurlijk wel hoeveel kWh er voor het aanmaken van dat ding besteed is en wat de levensduur is. Ik vind het bij deze prijzen echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
B152 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:16:
[...]

Dus bij een jaarverbruik van 200kWh x 0.21 = 42 euro. Besparing per jaar bij 28% = 11.76, bij 45% = 18.9

Minimale kosten DWTW 600 euro. Bij 400kWh en 28% terugverdiend in (600/23.50) 25.5 jaar(!). Bij 45% 16 jaar (!).

Vanuit een kostenbesparend perspectief dus totaal niet snel interessant. Vaak ben je nog meer kwijt voor die DWTW, soms tot wel 1200 8)7 . Je moet echt groot verbruiker zijn of dat ding gratis op de kop kunnen tikken. Of zeer milieubewust (mag best hoor), de vraag is dan natuurlijk wel hoeveel kWh er voor het aanmaken van dat ding besteed is en wat de levensduur is. Ik vind het bij deze prijzen echt onzin.
Je boiler is goedkoper en neemt minder plek in beslag. Maar met vergelijk op subsidie WPB’s is dit ‘nadeel’ natuurlijk een stuk kleiner
Daarnaast, niet alles draait om TVT... energie het riool spoelen is gewoon zonde....
Qua levensduur: het is gewoon een koperen pijp, daar kan niet veel aan slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Een andere (misschien betere) reden voor een DWTW icm een WPB is een hogere aanvoertemp. van het instromende 'koude' water. Boiler is dan weer sneller op temperatuur, ook na bijvoorbeeld wat langer douchen. In die zin lijkt het me een stukje extra comfort.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

B152 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:16:
[...]

Jaarverbruik van 200kWh? Ik kwam van 250m3 gas voor SWW. Dat is ongeveer 1600kWh elektrisch. Met een COP van 2.5 heb ik 640 kWh nodig. Bij een 35% besparing (gemiddelde) geeft dat een besparing van 47,04 per jaar. Tevens val ik door deze maatregel in een lager capaciteitstarief en levert me dat een besparing op van 50 euro per jaar.
De WTW koste me net geen 500 euro inclusief aansluitmateriaal.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KRK3Gwwx/image.png

Mijn terugverdientijd is dus 500/97,04=5,15 jaar. Tevens hoef ik me geen zorgen te maken over hoe lang we douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
CodeIT schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:55:
[...]

Jaarverbruik van 200kWh? Ik kwam van 250m3 gas voor SWW. Dat is ongeveer 1600kWh elektrisch. Met een COP van 2.5 heb ik 640 kWh nodig. Bij een 35% besparing (gemiddelde) geeft dat een besparing van 47,04 per jaar. Tevens val ik door deze maatregel in een lager capaciteitstarief en levert me dat een besparing op van 50 euro per jaar.
De WTW koste me net geen 500 euro inclusief aansluitmateriaal.
[Afbeelding]

Mijn terugverdientijd is dus 500/97,04=5,15 jaar. Tevens hoef ik me geen zorgen te maken over hoe lang we douchen.
Voor jou is dit inderdaad intressant. Maar als jij in een hoger capaciteitstarief zou blijven of volledig gasloos zou zijn ziet het er alweer heel anders uit. Dan zit je alweer op 10 jaar tvt voor je diy installatie. Laat staan als je het via je aannemer voor 1200+ laat plaatsen.

Op specifieke gevallen na dus blijft het naar mijn idee geen goede investering.

edit: die qblue showersave is trouwens wel gunstig geprijsd, dat moet ik je meegeven :)

[ Voor 4% gewijzigd door B152 op 07-03-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

B152 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:10:
[...]

Voor jou is dit inderdaad intressant. Maar als jij in een hoger capaciteitstarief zou blijven of volledig gasloos zou zijn ziet het er alweer heel anders uit. Dan zit je alweer op 10 jaar tvt voor je diy installatie. Laat staan als je het via je aannemer voor 1200+ laat plaatsen.

Op specifieke gevallen na dus blijft het naar mijn idee geen goede investering.

edit: die qblue showersave is trouwens wel gunstig geprijsd, dat moet ik je meegeven :)
Overigens rekende ik met een besparing van 35% omdat ik niet weet wat mijn exacte rendement is. De fabrikant geeft >60% aan, dus ik mag aannemen dat het rendement rond de 45% ligt. Dan is de TVT zonder verandering van capaciteitstarief 8 jaar. Tevens hebben we net een extra gezinslid, dus het verbruik (en de besparing) gaan wat omhoog.
Concluderend: Bereken het voor je eigen situatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
CodeIT schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:19:
[...]
Concluderend: Bereken het voor je eigen situatie :)
Helemaal mee eens! (en felicitaties voor de kleine :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02

Sen

<-->

Ik ben druk in voorbereiding voor de komst van de Atlantic Explorer. Nu ga ik hem plaatsen in het nieuwe washok. Nu wil ik een aan en afvoer naar buiten maken voor de warmtepomp. Wat zou de ideale diameter buis zijn? 125 is makkelijker te boren maar 150 is misschien beter? Ik moet door het verlaagd plafond van de keuken en dat is ongeveer 5 meter naar buiten.

Ik wilde gebruik maken van spirobuis of kan ik beter wat anders gebruiken?

Er moet ook een luchtafvoer komen voor de wasmachines etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Sen op 07-03-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Ik heb nu in 2 huizen een dwtw ingebouwd en beide keren voor <€500 klaar geweest (ex uurloon natuurlijk :), zeker in mijn nieuwbouwhuis was het best wel een leuke klus).
Overigens, als je daardoor een kleinere boiler kan hebben scheelt het ook in isolatie verlies.
Voorbeeld: auer edel
80 liter 12 watt
150 liter 17 watt
200 liter 24 watt
Niet schokkend, wel leuk meegenomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:38:
Is er al iemand die de calypso heeft draaien?
As we speak draaien de dames hun eerste run.
Ik moet zeggen dat het geluid van de Calypso mij echt enorm mee valt. Ik heb net de instelling maar aangepast van binnen/binnen naar buiten/buiten. Bij de eerstgenoemde hoorde ik het ventilatiegeluid amper. Heb wel geïsoleerde slangen gebruikt.

Met een T stuk op de centrale afzuiging aangesloten en voorlopig onder de dakpannen naar buiten. Tot ik het dak op kan voor de doorvoer.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ijhas schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:21:
[...]

As we speak draaien de dames hun eerste run.
Ik moet zeggen dat het geluid van de Calypso mij echt enorm mee valt. Ik heb net de instelling maar aangepast van binnen/binnen naar buiten/buiten. Bij de eerstgenoemde hoorde ik het ventilatiegeluid amper. Heb wel geïsoleerde slangen gebruikt.

Met een T stuk op de centrale afzuiging aangesloten en voorlopig onder de dakpannen naar buiten. Tot ik het dak op kan voor de doorvoer.
Heb je er 2?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien filmpje van het geluid? Mijn volgende WPB mag toch wel iets stiller dan de Explorer 3.
Om nog even terug te komen op de WTW, de QB1-12 heb ik geïnstalleerd voor 400 euro incl materiaal incl btw. Scheelde me een bijna een halve kuub per douchebeurt aan gas, (voor en na gecheckt op de meter 3 maal) de gehele woning zit erachter qua water dus de wasmachine vult ook met 25 graden als ik aan het douchen ben. Bij mijn huidige (mega) gasprijs van 81 cent is de besparing wel richting de 550 euro pj. Ik denk dat eigenlijk geen van mijn investeringen zo'n korte tvt heeft als deze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waarom niet?
Ik heb pas nog 2 grote Explorer 3's 200l naast elkaar voorbij zien komen _/-\o_
2x Calypso kan praktisch zijn met weinig hoogte, immers 2x subsidie dus zo wat graties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:22:
[...]

Waarom niet?
Ik heb pas nog 2 grote Explorer 3's 200l naast elkaar voorbij zien komen _/-\o_
2x Calypso kan praktisch zijn met weinig hoogte, immers 2x subsidie dus zo wat graties :+
Ja geen punt, was alleen een vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Zijn er nog andere voordelen (naast prijs en hoogte) om 2x Calypso te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Volgens mij is die wat stiller. Kan me voorstellen dat zelfs 2 stiller zijn dan 1 Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Calypso heeft 125mm lucht, past direct op de MV maar is niet richtbaar zoals bij de Explorer 3.
Dat geeft weer enig hoogte verlies tenzij je geen buizen gebruikt.
Wat echt veel scheelt is de 160m3/u lucht, best fijn als ze niet tegelijk draaien.
Nadeel is misschien het totale gewicht (66kg elk plus 2x 150l) wat meer is dan een 270l Explorer 3 maar je kan het wel verspreiden.
En vergeet niet dat ze hangen, dat kan trillingen via de bouwconstructie geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-03-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:02:
Misschien filmpje van het geluid? Mijn volgende WPB mag toch wel iets stiller dan de Explorer 3.
Om nog even terug te komen op de WTW, de QB1-12 heb ik geïnstalleerd voor 400 euro incl materiaal incl btw. Scheelde me een bijna een halve kuub per douchebeurt aan gas, (voor en na gecheckt op de meter 3 maal) de gehele woning zit erachter qua water dus de wasmachine vult ook met 25 graden als ik aan het douchen ben. Bij mijn huidige (mega) gasprijs van 81 cent is de besparing wel richting de 550 euro pj. Ik denk dat eigenlijk geen van mijn investeringen zo'n korte tvt heeft als deze :P
Een besparing van een halve kuub per dag is dus 15 kuub per maand besparen. Ik gebruikte maar 12 kuub per maand, dus hoe jij aan zon besparing kunt komen??
Je verbruik is dus ongeveer 45 kuub per maand voor douche?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
@Rol-Co Klopt, zijn er twee :)

@Jim423 Zal ik later even doen

@B152 Voor mij was het de prijs, het geluid, de hoeveelhheid aangezogen lucht en het max opgenomen vermogen. Allemaal minder/lager dan de explorer. Maar ook het gewicht en de afmetingen ivm het sjouwen naar zolder.

Minder debiet en opgenomen vermogen maken het dat hij langer moet draaien en dus ook langer de (anders naar buiten geblazen) lucht van de MV kan gebruiken.
Daarnaast heb ik niet zoveel PV op het dak dus verspreid ik het stroomverbruik liever nog meer over de dag (voor wanneer salderen stopt) Bij overschot kunnen ze ook gewoon tegelijk draaien. Heeft net als de Explorer een pv contact trouwens.

Ze hangen bij mij aan een betonnen muur. Ik heb nog niets gemerkt van trillingen maar dat kan per huis verschillen.

Je maakt wel meer kosten voor aansluitmateriaal zoals luchtslangen, leidingen en koppelingen. Dat loopt snel op en daar heb ik mij iets op verkeken.

@Speedy-Andre Bedoel je met richtbaar de in/uitblaas? Er zitten twee roosters bij met schuine lamellen. Als je geen buizen gebruikt kun je deze opzetstukken gebruiken om de in/uitblaas te richten.

[ Voor 10% gewijzigd door ijhas op 08-03-2019 08:34 ]

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb nu 2 e-boilers maar de calipso kan goede vervangers zijn ervoor :) misschien eens 1 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:53:
[...]

Een besparing van een halve kuub per dag is dus 15 kuub per maand besparen. Ik gebruikte maar 12 kuub per maand, dus hoe jij aan zon besparing kunt komen??
Je verbruik is dus ongeveer 45 kuub per maand voor douche?
Halve kuub per douchebeurt, ongeveer 4-5 per dag. (ben niet alleen) Niet 0,5 per dag. Verbruik origineel was ongeveer 100-120 m3 voor sww p/m maar heb het nooit exact bijgehouden toendertijd. Origineel e-verbruik zullen we het maar niet over hebben dan vallen er mensen flauw hier denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Halve kuub per douchebeurt, ongeveer 4-5 per dag. (ben niet alleen) Niet 0,5 per dag. Verbruik origineel was ongeveer 100-120 m3 voor sww p/m maar heb het nooit exact bijgehouden toendertijd. Origineel e-verbruik zullen we het maar niet over hebben dan vallen er mensen flauw hier denk ik :+
Per douche beurt een halve kuub besparen?
Zal er wel niks van snappen want mijn douche beurten van tien mln kostte maar 0.2 kuub gas. Gaat er bij jou vloeibaar gas door schoorsteen naar buiten? Of douche je telkens een uur per keer?
In ieder geval is op deze absurde cijfers geen tvt van een douche wtw te berekenen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CW6 ketel en een stortdouche, dan kom je een heel eind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GALUH
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-02-2022
Hallo Speedy,

wat raad je aan, mijn situatie: gewoon tussen woning met platdak, 9 zonne collectoren erop. Ruimte op de 1ste etage , bxhxd = 127 x 217 x 130 (waar nu de Daalderop Combi 24/50 staat die is van 2006). Hij geeft af en toe geluid, komt door de gas invoer blok, kost +/- 260 euro incl. Vervangen met arbeidsloon+voorrij kosten +/- 140 euro. kan ik weer 3 jaar verder. Vervangen met nieuwe Intergas 28/4 = 1840 euro voor de next 15 jaar. Wat betreft de kosten voor WP, genoeg luchtafvoer pijpen 2 a 3. Thanks voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
GALUH schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:07:
Vervangen met nieuwe Intergas 28/4 = 1840 euro voor de next 15 jaar. Wat betreft de kosten voor WP, genoeg luchtafvoer pijpen 2 a 3. Thanks voor je advies.
1840 voor 't plaatsen van een intergas 28/4 die nieuw 870 euro kost is wel erg fors in mijn ogen. Dat is bijna 1000 euro montage....
Misschien wel de huidge markt, maar zou dat er nooit voor betalen. Of zelf plaatsen en een installateur een check laten doen.... Misschien ook nog een optie?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
GALUH schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:07:
Hallo Speedy,

wat raad je aan, mijn situatie: gewoon tussen woning met platdak, 9 zonne collectoren erop. Ruimte op de 1ste etage , bxhxd = 127 x 217 x 130 (waar nu de Daalderop Combi 24/50 staat die is van 2006). Hij geeft af en toe geluid, komt door de gas invoer blok, kost +/- 260 euro incl. Vervangen met arbeidsloon+voorrij kosten +/- 140 euro. kan ik weer 3 jaar verder. Vervangen met nieuwe Intergas 28/4 = 1840 euro voor de next 15 jaar. Wat betreft de kosten voor WP, genoeg luchtafvoer pijpen 2 a 3. Thanks voor je advies.
Ik denk dat je 2 dingen te doen hebt, de cvketel repareren/vervangen en eventueel een wpboiler voor tapwater.
Hij kan niet de combiketel vervangen, daar zijn grotere warmtepompen voor.
Je kan wel het tapwater door de wpboiler laten doen en eventueel een klein deel voor verwarming.
Dat scheelt zeker wat gas maar niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Laatst online: 09-09 15:03
Laatste loodjes

Deze week mijn 40kW Brink hetelucht verwarming gesloopt. Dus geen weg meer terug.
Ruimte gemaakt om mijn 140l gas boiler te vervangen door een WPB.
De vraag blijft door welke:

1 of de Atlantic explorer 3 270 l (goedkoop maar lawaaig)
2 of de Daikin 260 l (duurder - stiller – in NL met garantie)
3 of 2*150 L Atlantic Calypso (2 x subsidie – extra kosten voor leiding werk- extra belasting voor mijn stroomnet – minder zwaar om te installeren - lawaai?)

Vraag:
1 Is er een groot technisch verschil tussen de Daikin en de Atlantic Explorer?
2 Hoe lawaaiig is de Atlantic explorer? Er zijn een aantal tweakers die zeggen dat het meevalt maar er zijn ook een aantal die het tegen valt
3 Hoeveel lawaai maken de 2 Atlantic Calypsos tov de Explorer?
4 Enig idee wat de extra kosten zijn voor het meer gecompliceerde leiding werk voor 2* Atlantic Calypso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waar wil je ze plaatsen? Het geluid kun je vergelijken met je aanjager in je auto op de hoogste stand, alleen dan een iets hogere toon. Heeft de Daikin een mag. anode? Extra kosten voor 2 aansluiten i.p.v. 1 als ze naast elkaar staan is verwaarloosbaar, ik denk zo'n 20-25 euro extra max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jim423 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:12:
Waar wil je ze plaatsen? Het geluid kun je vergelijken met je aanjager in je auto op de hoogste stand, alleen dan een iets hogere toon. Heeft de Daikin een mag. anode? Extra kosten voor 2 aansluiten i.p.v. 1 als ze naast elkaar staan is verwaarloosbaar, ik denk zo'n 20-25 euro extra max.
Hangt ook erg af van de isolatie. Ik heb em nog on-geïsoleerd staan, maar laatst bij @Possible zijn Atlantic beluisterd, en die was al een stukje stiller met luchtkanaal slang er aan.

Ik heb een korte video van een 10seconden waarbij je het geluid goed kunt horen. PM maar als je die wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb zo goed als geen lucht geruis meer sinds er een filterbox tussen zit, daardoor moest ik de slang wel opnieuw bevestigen en die zit nu blijkbaar beter dicht dan voorheen :)
De compressor hoor ik nog wel, ik ga morgen eens kijken of iets zwaars op de kap nog helpt.

Inmiddels een leuke extra met het script geregeld: Er is een wp aan/uit registratie in Domoticz en die zet de Itho MV weer terug naar laag zodra hij 'uit' registreert ;)
Aan kan ook, maar door de timing van het script gebeurt dat te laat.
Echter start hij op een vaste tijd dus de Itho iets eerder inschakelen gebeurt met een timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
@Jim423 @bvuaemal

Ik heb een filmpje gemaakt van de Calypso's in werking en zal hem vanavond even posten.
In de binnen/binnen stand hoor ik nagenoeg geen ventilatiegeluid. Enkel de compressor welke je kunt vergelijken met een luide brom van een koelkast.

De extra kosten voor twee boilers in serie zijn wel meer dan 25 euro.

Exta inlaatcombi (6bar): 18 euro
Extra flex slangen 3/4: 20 euro? (ik heb alles vast aangesloten dus extra koper buis a 15 mm, 15 euro?)

Extra koppelingen afhankelijk van hoe je het aan wilt sluiten. Ik heb gekozen voor een flexibele opstelling waarbij ik dm van kraantjes eventueel en boiler kan omzeilen.
3 extra kraantjes (21 euro)
twee T stuken (8 euro).
2 exta knietjes 3/4 naar 15 mm voor de aansluiting op de boiler zelf (9 euro)

En dan nog luchtzijdig
Extra lengte geisoleerde slang
2 extra T stukken
2 terugslagkleppen (je wilt geen circulatie door boiler 1 als boiler 2 aan het draaien is.

Edit:
Bij deze het filmpje. Ik moet zeggen dat het geluid in het filmpje wel erg zacht klink. Ik heb er een random decibel app bij gepakt. Niet geijkt oid.
https://drive.google.com/...U4nYq3tj/view?usp=sharing

[ Voor 11% gewijzigd door ijhas op 11-03-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
@Jim423 @Speedy-Andre @ijhas @Atomic2005
Hartelijk dank voor de info. In mijn geval moet de WPB in mijn stookhok (afgezonderde ommuurder ruimte in het midden van mijn huis) komen te staan. Dus het "geluidsoverlast" zal we iets meevallen.
Twee WPBs spreken me wel aan maar dan zal ik mijn vaste 25A Enexist zekeringen moeten laten vervangen door automaten want ik loop tegen de grenzen van mijn electrisch systeem aan. (bv 5 L/L WPs + elektrisch koken + 2 WPB op max met electrisch element dat zal een keer mis gaan)

Kan iemend nog iets zeggen over Atlantic vs Daikin??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wanneer heb je een element nodig als er 2 wpb's zijn?
Zonder element is het maar 350W per Calypso :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
bvuaemal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:05:
Twee WPBs spreken me wel aan maar dan zal ik mijn vaste 25A Enexist zekeringen moeten laten vervangen door automaten want ik loop tegen de grenzen van mijn electrisch systeem aan. (bv 5 L/L WPs + elektrisch koken + 2 WPB op max met electrisch element dat zal een keer mis gaan)
Worden er wel bij 3 x 25A automaten geplaatst? Bij 3 x 35A krijg 40A automaten maar daar betaal je wel 50 euro per maand meer voor de netwerkkosten.

Maar gebruik je wel een element bij lucht binnenshuis?

[ Voor 5% gewijzigd door space-one op 11-03-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Dat is het plan 3*25A automaat met C karakteristiek.
Momenteel heb ik 3*25A vaste zekering met D karakteristiek.
Ik wil voorkomen dat ik naar 3*35A moet gaan want dat kost E600/jaar meer.....
Aleen in uitzonderlijke gevallen kom ik in de buurt van de 25A per fase.
space-one schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:14:
[...]

Worden er wel bij 3 x 25A automaten geplaatst? Bij 3 x 35A krijg 40A automaten maar daar betaal je wel 50 euro per maand meer voor de netwerkkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
1 als het vriest < -5C
2 bij legionella runs?

Dat zou je kunnen voorkomen om het zo te plannen dat de WPBs niet tegelijker tijd aanslaan - op verschillend fases staan - en niet sochtens vroeg of tijdens het koken aanslaan (wanneer de stroomvraag het hoogst is).
En als het toch mis gaat dan trippen de Enexis zekeringen.
Speedy-Andre schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:42:
Wanneer heb je een element nodig als er 2 wpb's zijn?
Zonder element is het maar 350W per Calypso :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
bvuaemal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:28:

[...]
á 80 euro per keer, dus wel iets om rekening mee te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
1 als het vriest < -5C
2 bij legionella runs?

Dat zou je kunnen voorkomen om het zo te plannen dat de WPBs niet tegelijker tijd aanslaan - op verschillend fases staan - en niet sochtens vroeg of tijdens het koken aanslaan (wanneer de stroomvraag het hoogst is).

[...]
Schaf dan gewoon wpb aan die zelfstandig op compressor naar 65 graden kan. Ik heb bij mij de stekker los van element, niet nodig.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
1 als het vriest < -5C
2 bij legionella runs?

[...]
Bij vorst zou ik lucht van binnen bijmengen, dat gaat met mijn airco's en de Explorer 3 prima.
Sterker nog, mijn airco's redden het deze winter prima met de power begrenzing op 50% en de eco stand.
Dat scheelt grote pieken wat met maar 1 35A hoofdzekering wel praktisch is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Schaf dan gewoon wpb aan die zelfstandig op compressor naar 65 graden kan. Ik heb bij mij de stekker los van element, niet nodig.....
De Atlantic Explorer 3 en Calypso gaan zonder element naar 62 graden.
Je kan instellen dat het element nooit wordt gebruikt dus hij kan blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Is dat niet veel duurder? losse WPB + 300 l vat + leiding werk ....?
reneeke1970 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Precies daarom, ben ik van plan om automaten te laten installeren a E250 door enexis
llevering schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:30:
[...]

á 80 euro per keer, dus wel iets om rekening mee te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Goed idee, ik heb een aantal aansluitings mogelijkheden
- 2 keer schoorsteen pijp naar het dak
- via mijn hetelucht kanalen kan ik overal uit mijn huis lucht trekken/sturen (maar dat kan toch geven)
- ik kan uit mijn kruipruimte ook lucht trekken. misschien swinters wel een goede oplossing --> geen tocht in huis - vochtige kruipruimte lucht heeft veel warmte inhoud
Speedy-Andre schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Bij vorst zou ik lucht van binnen bijmengen, dat gaat met mijn airco's en de Explorer 3 prima.
Sterker nog, mijn airco's redden het deze winter prima met de power begrenzing op 50% en de eco stand.
Dat scheelt grote pieken wat met maar 1 35A hoofdzekering wel praktisch is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:55:
Is dat niet veel duurder? losse WPB + 300 l vat + leiding werk ....?

[...]
Ik ben begonnen met vat en gas ketel.... Daarna pas wpb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
Welke temp settings heeft de Explorer? Op de Calypso lijken alleen de opties 50, 55 en 62 graden te zitten. Had handiger geweest als daar nog wat tussen zat.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.