PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ook merk ik dat boiler 1 bij 5 graden onder setpoint aan gaat en boiler 2 net bij 46 nog niet aan sprong terwijl hij op setpoint 55 staat. Beide handmatig 24/24. Dus de tijdklok kan het niet zijn toch? Als ik dat menu van de tijdklok open zie ik wel dat hij in blokken staat ingedeeld.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Een douche telt voor 50 liter (van 40 graden) en ik zie er 4 als ik 52 instel (regelbereik tot 55).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Iets andere software dus.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Thx voor het filmpje. De extra inlaatcombinatie is netjes maar niet echt nodig natuurlijk. Bij mij zit alles(incl. cv ketel) achter een enkele ILC.ijhas schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:48:
@Jim423 @bvuaemal De extra kosten voor twee boilers in serie zijn wel meer dan 25 euro.
Exta inlaatcombi (6bar): 18 euro
Extra flex slangen 3/4: 20 euro? (ik heb alles vast aangesloten dus extra koper buis a 15 mm, 15 euro?)
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Jim423 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:11:
[...]
Thx voor het filmpje. De extra inlaatcombinatie is netjes maar niet echt nodig natuurlijk. Bij mij zit alles(incl. cv ketel) achter een enkele ILC.
Met de atlantic ben ik nog niet boven de 560W geweest. Element alleen de eerste avond na installatie even gebruikt bij het opstarten.bvuaemal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:05:
@Jim423 @Speedy-Andre @ijhas @Atomic2005
Hartelijk dank voor de info. In mijn geval moet de WPB in mijn stookhok (afgezonderde ommuurder ruimte in het midden van mijn huis) komen te staan. Dus het "geluidsoverlast" zal we iets meevallen.
Twee WPBs spreken me wel aan maar dan zal ik mijn vaste 25A Enexist zekeringen moeten laten vervangen door automaten want ik loop tegen de grenzen van mijn electrisch systeem aan. (bv 5 L/L WPs + elektrisch koken + 2 WPB op max met electrisch element dat zal een keer mis gaan)
Kan iemend nog iets zeggen over Atlantic vs Daikin??
Als deze in een apart stookhok staat lijkt het me sowieso prima. Hier staat ie op een open zolder. Daarom alleen 1 of 2 runs overdag.
Verbruik en vat temperatuur hier te volgen :
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=53374&sid=65160
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Atomic2005 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:19:
[...]
Met de atlantic ben ik nog niet boven de 560W geweest. Element alleen de eerste avond na installatie even gebruikt bij het opstarten.
Als deze in een apart stookhok staat lijkt het me sowieso prima. Hier staat ie op een open zolder. Daarom alleen 1 of 2 runs overdag.
Verbruik en vat temperatuur hier te volgen :
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=53374&sid=65160
ijhas schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:48:
@Jim423 @bvuaemal
Ik heb een filmpje gemaakt van de Calypso's in werking en zal hem vanavond even posten.
In de binnen/binnen stand hoor ik nagenoeg geen ventilatiegeluid. Enkel de compressor welke je kunt vergelijken met een luide brom van een koelkast.
De extra kosten voor twee boilers in serie zijn wel meer dan 25 euro.
Exta inlaatcombi (6bar): 18 euro
Extra flex slangen 3/4: 20 euro? (ik heb alles vast aangesloten dus extra koper buis a 15 mm, 15 euro?)
Extra koppelingen afhankelijk van hoe je het aan wilt sluiten. Ik heb gekozen voor een flexibele opstelling waarbij ik dm van kraantjes eventueel en boiler kan omzeilen.
3 extra kraantjes (21 euro)
twee T stuken (8 euro).
2 exta knietjes 3/4 naar 15 mm voor de aansluiting op de boiler zelf (9 euro)
En dan nog luchtzijdig
Extra lengte geisoleerde slang
2 extra T stukken
2 terugslagkleppen (je wilt geen circulatie door boiler 1 als boiler 2 aan het draaien is.
Edit:
Bij deze het filmpje. Ik moet zeggen dat het geluid in het filmpje wel erg zacht klink. Ik heb er een random decibel app bij gepakt. Niet geijkt oid.
https://drive.google.com/...U4nYq3tj/view?usp=sharing
die gebruik ik niet. Die booster hoef je niet te gebruiken. Die kun je gewoon uit laten als je dat wiltbvuaemal schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:29:
Hartelijk dank. Ik ben niet bang voor het vermogen wat de WP neemt maar het vermogen van de electric heater + de WP dan zit je op 2.5 kW
[...]
Atomic2005 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:35:
[...]
die gebruik ik niet. Die booster hoef je niet te gebruiken. Die kun je gewoon uit laten als je dat wilt
Ik heb geen enkele kraan in het WW circuit, dat vind ik onzin, zelfs aftappen kun je doen met 2 3/4 dopjes zonder kranen en zonder spill. Bij een storing in 1 van de 2 boilers zal het systeem gewoon doordraaien tenzij je extreem weinig sww afneemt en een storing in boiler 2 hebt. Iedereen staat natuurlijk vrij om een kranenklit© ertussen te bouwen maar dan kun je niet stellen dat de kosten voor een tweede boiler aan te sluiten zoveel zijn uitgaande van een standaard/normale situatie.bvuaemal schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:52:
Jim, aannemende dat je twee WPBs in serie hebt en dat je deze afzonderlijk kunt bypassen en dat de inlaat combinatie de hoge druk beveiliging is, hoe heb je dan jouw beide boilers tegen een mogelijke overdruk beveiligd? Je kunt dan nl 1 boiler kompleet isoleren zonder dat er een overdruk beveiliging binnen het geisoleerde circuit zit.....
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Jim423 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:09:
[...]
Ik heb geen enkele kraan in het WW circuit, dat vind ik onzin, zelfs aftappen kun je doen met 2 3/4 dopjes zonder kranen en zonder spill. Bij een storing in 1 van de 2 boilers zal het systeem gewoon doordraaien tenzij je extreem weinig sww afneemt en een storing in boiler 2 hebt. Iedereen staat natuurlijk vrij om een kranenklit© ertussen te bouwen maar dan kun je niet stellen dat de kosten voor een tweede boiler aan te sluiten zoveel zijn uitgaande van een standaard/normale situatie.
Nee, hij gaat zonder element naar 62 graden en als je dat regelmatig (bijv. met het PV contact) doet dan kan je de legionella run zelfs uitschakelen.bvuaemal schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:37:
Moet je de electric heater niet gebruiken voor de legionella run?
[...]
De noodzaak is er alleen als je langdurig geen warm water tapt en de water temperatuur vrij laag is.
Bij regelmatig gebruik is er door het spoelen al geen risico meer.
Hij heeft een warmtespiraal, misschien dat het daar mee te maken heeft?
En sluiten jullie hem ook aan met een expansie vat, of alleen met een veiligheidsgroep?
bla?
Linksboven? Is dat niet de condenswaterafvoer? Die geribbelde L vormige plastic uitgang/aansluiting..Q-bone schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:08:
Kan iemand mij vertellen wat de witte aansluiting op de atlantic explorer v3 is? rood, is warmte uitvoer, blauw is koud water invoer, maar wat is de witte?
En sluiten jullie hem ook aan met een expansie vat, of alleen met een veiligheidsgroep?
edit : antwoord word hieronder gegeven.
[ Voor 4% gewijzigd door Atomic2005 op 13-03-2019 20:53 ]
Foto doet wonderen.Q-bone schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:08:
Kan iemand mij vertellen wat de witte aansluiting op de atlantic explorer v3 is? rood, is warmte uitvoer, blauw is koud water invoer, maar wat is de witte?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zie 6.3.
Voor tapwater is geen expansievat nodig, het is wel een mogelijkheid als je geen of minder water wil spuien.
Hier is nu de temperatuur logging te volgen van in- en uitblaas luchtkanalen van mijn Atlantic boiler icm de vattemperatuur.
Ik wilde hem zelf wel voor de inlaatcombinatie plaatsen of bij de warme uitgang van de boiler. Iemand ervaring/tips. Ik moet overigens zeggen dat ik het aanbod van deze ventielen niet heel ruim vindt... Weet iemand nog een voordelige variant?
Daarnaast nog een kleine andere vraag. Geld de subsidie ook als hij op binnenventilatie staat en er dus geen ventilatieslangen aangesloten zijn?
JaB152 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:53:
Geld de subsidie ook als hij op binnenventilatie staat en er dus geen ventilatieslangen aangesloten zijn?
Dat is in Nederland overbodig:
https://www.aquacombi.nl/hydrofoor/waterdruk
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Officiële van Nibe kost 34 euro ofzo dus dat zijn ook de kosten niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 15-03-2019 21:46 ]
Ben benieuwd, vooral naar het naar zolder brengen!
Wat is de aansluiting van de dieelectische koppeling, waarop de inlaatcombi wordt aangesloten? 3/4” buitendraad?
4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019
Leuk, het gaat maar door hierIBoat schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:53:
Zojuist ook een Atlantic Explorer 270 besteld.
Ben benieuwd, vooral naar het naar zolder brengen!
Wat is de aansluiting van de dieelectische koppeling, waarop de inlaatcombi wordt aangesloten? 3/4” buitendraad?
De koppeling zit niet op de inlaatcombinatie of andersom, inlaatcombinatie op koude toevoer en koppeling op warme uitgang die beide 3/4 buitendraad hebben.
Het is voor mij de eerste stap naar gasloos. Van de zomer volgt hopelijk de pana mono.
4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019
Gebruiken jullie ook uit de WPB warm water voor in de keuken? Zoja, hoe is de praktijk ervaring, indien de WPB op zolder staat bijvoorbeeld?
of
Gebruik je naast de WPB specifiek een boiler voor de warm water voorziening in de keuken?
Ga binnenkort over naar een WPB (Edel 200) en ben benieuwd hoe men dat hier over t algemeen heeft aangevlogen? Ben namelijk niet zo happig op een (plint)boiler erbij die 24/7 aan staat, het is toch weer een extra 500-600 kWh per jaar verbruik.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Het ging idd om het verbruik, de kokend water kraan werkt nog als ik de boiler aan zet maar hij levert geen warm water meer.
Dat warme water was net aan genoeg met het 8l vat, de wpb levert heel veel meer water
vinom schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:15:
@Bart_Denon Ik gebruik de boiler voor al het warme water in huis en ja als ik dan beneden warm water wil tappen duurt dat toch wel een seconde of twintig.
Ja de ketel hangt nu op zolder en 't wachten momenteel is zo'n 20 tot 30 seconden. Ga ik eerst gewoon maar de WPB gebruiken voor ww beneden.Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:53:
Je hebt nu een ketel op zolder hangen neem ik aan? Dan blijft de wachttijd op warmte toch gewoon gelijk of korter? Anders aantal meter leiding x seconden doen en dan heb je ongeveer de wachttijd.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Je kan evt de demper onder een flauwe hoek 90 graden buigen, hij doet het alleen wel wat minder goed dan.
Morgen aansluitmateriaal bestellen. Ik ga denk ik toch ook zo een onderdrukbeveiliging bestellen.
Hoe hebben jullie de elektrakabel aangesloten? Direct in een verdeeldoos, of een geaarde stekker aan het snoer gemaakt?
Overigens heb ik geen circulatieleiding ontdekt, die ik af kan doppen. Heb de versie zonder coil.
Als ik heb ontdekt hoe ik foto’s kan posten, dan zal ik dat zeker doen!Jim423 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:42:
Graag ook wat foto's als de installatie gereed is van je leidingen/boiler etc
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 20-03-2019 20:42 ]
Geaarde stekker aan het snoer in mijn geval.IBoat schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:38:
Nou, hij staat op zolder. Viel me alles mee, met z’n 3en 10 min werk. Je kunt de boiler goed aan de ring vanonder vastpakken.
Morgen aansluitmateriaal bestellen. Ik ga denk ik toch ook zo een onderdrukbeveiliging bestellen.
Hoe hebben jullie de elektrakabel aangesloten? Direct in een verdeeldoos, of een geaarde stekker aan het snoer gemaakt?
Overigens heb ik geen circulatieleiding ontdekt, die ik af kan doppen. Heb de versie zonder coil.
Eerst zat hij tussen aanvoer wpb en de MV, echter kon de MV lucht alsnog via een omweg naar de wpb.
Volgens de temperatuurmeter in de aanvoer is de stand van de MV bepalend voor de mengverhouding.
De badkamer afsluiten zodra de wpb draait zorgt voor minder warmte verlies, opwarmen gaat daar toch al moeizaam en als je de warmte dan ook nog weg zuigt ...
Er zit een vast ventiel in de badkamer op een lastig bereikbare plek dus die hou ik maar zo.
De klep gaat open als de wpb stopt, meestal neem ik dan een douche en is het daar warm genoeg.
Die heb ik nog niet ontdekt. Zie onderstaande foto:Jim423 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:06:
Bij iedereen wel denk ik. Zat er ook geen 3/4 dop bij iboat?
[url]

Edit: de boiler komt direct rechts naast de CV ketel. De deurstijl gaat eruit. Voor de nis komen schuifdeuren.
[ Voor 16% gewijzigd door IBoat op 20-03-2019 21:21 ]

Nu de onderdelen aan 't verzamelen en hopelijk snel aansluiten.
Twijfel alleen over de te kiezen inlaatcombinatie. De handleiding schrijft een 7 bar variant voor, echter kan ik dan ook zonder problemen voor een 6 bar kiezen? Een 8 bar lijkt me dan weer niet. Wat is wijsheid?
8 bar wordt ook wel gebruikt in dit topic volgens mij.
Hoe lager je hem kiest, hoe meer water hij loost.
7 bar aanhouden is het veiligst, al kan dat wegens een norm uit het land van herkomst zijn.
Nu ben ik alleen allergisch voor lawaai :-) en heb geen benul van het lawaai dat de Atlantic maakt. Hij komt in de berging te staan, wat een gedeeltelijke uitbouw aan het huis is en waar iedereen het huis binnenkomt. Tussen die ruimte en de woonkamer/keuken zit nog een hal. Is hier op de een of andere manier door jullie iets zinnigs over te zeggen?
Zowel de aan als afvoer gaat via een pijpje door het platte dak, hoever moeten die ongeveer uit elkaar?
Can`t live without the mods
Atlantic komt in de bijkeuken bij de droger/vaatwasser2/wasmachine. Nog in dubio over de lucht.
Optie 1: Aanzuiging uit de achterliggende vrij grote onverwarmde (3,5-5 (1 kant stuk breder!) bij 7) en uitblazen naar buiten. Voordeel: meer ventilatie in de garage en dus minder vocht (nu vaak wat klam). Garage is meestal iets warmer dan buiten door het platte dak (met PV erop).
Optie 2: aanzuiging van buiten en uitblazen naar de garage. Voordeel: drogere lucht de garage in..
Optie 3: aanzuiging vanuit de bijkeuken, uitblazen naar de garage. Voordeel: Warmte uit de bijkeuken wordt goed benut. Zodra het stookseizoen ook maar enigzins voorbij is is deze bijkeuken WARM tot heet. Al helemaal met de apparatuur.
Optie 4: uit bijkeuken, naar bijkeuken. Nadeel: Koudere bijkeuken in de winter/herfst.
Al typende bedenk ik mijzelf dat ik eigenlijk gewoon met een klep moet werken op basis van temperatuur. Als de bijkeuken >18 is, pak lucht uit de bijkeuken. Zo niet, dan uit de garage.. Iemand tips voor zo'n klep?
Ik kan natuurlijk ook gewoon 2x per jaar een klep met de hand omzetten..
Wil je elektrisch of handmatige klep? Merk of aliexpress? Ik heb deze:
Zorgt voor bijzuigingJoventa servomotor DAN2.N type "silence" open/dicht voor ventilatie regelkleppen tot diameter 250mm met motorvoorbereiding. Met deze servomotor zorgt u ervoor dat u de klep door een 230V signaal open of dicht kan zetten.
Je zou dan een terugslagklep kunnen zetten naar de bijkeuken en een elektrische klep naar de garage. Wanneer deze sluit wordt de onderdruk te groot waardoor de terugslagklep open gaat (drukt door de veer). De WPB heeft hier ruim voldoende power voor. Let er wel op dat je met brandvoorzieningen zit als je gaten tussen de woning en de garage gaat maken (er zit als het goed is ook een brandwerende deur).
Handmatige klep (voor afzuiging zolder) heb ik deze voor: Regelklep Ø 160mm - handbediend Artikelnummer: DS160.
[ Voor 50% gewijzigd door Jim423 op 23-03-2019 23:09 ]
Ha, brandwerende deur!Jim423 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:53:
Ja klopt, Optie 5 dus: Aanzuiging met een T vanuit de garage en bijkeuken. Uitblazen in de garage.
Wil je elektrisch of handmatige klep? Merk of aliexpress? Ik heb deze:
[...]
Zorgt voor bijzuiginguit mijn serverrack als aan de eisen wordt voldaan: wanneer de WPB actief is (anders blaast de MV mn rack in) + de ruimtetemperatuur 22gr (of hoger) is. (hysterese 1 gr)
Je zou dan een terugslagklep kunnen zetten naar de bijkeuken en een elektrische klep naar de garage. Wanneer deze sluit wordt de onderdruk te groot waardoor de terugslagklep open gaat (drukt door de veer). De WPB heeft hier ruim voldoende power voor. Let er wel op dat je met brandvoorzieningen zit als je gaten tussen de woning en de garage gaat maken (er zit als het goed is ook een brandwerende deur).
Handmatige klep (voor afzuiging zolder) heb ik deze voor: Regelklep Ø 160mm - handbediend Artikelnummer: DS160.
Huis uit 1967. Bijkeuken was voorheen onderdeel van de garage dus tussen garage en bijkeuken zit een eenvoudige deur. Tussen bijkeuken en woonkamer zit een massieve multiplex deur. Dat is ook brandwerend, maar niet heel lang.. Het kattenluik dat daarin zit is ook niet zo brandwerend

Ik denk dat een handmatige klep i.c.m. servo's die ik hier voor modelbouw nog heb liggen. Die zouden krachtig genoeg moeten zijn.. Ik heb al een temperatuur en luchtvochtigheid gestuurde ventilator hangen nu vanuit de bijkeuken naar buiten (zeflbouw). Die afzuiging kan ik dan vervangen voor een aanvoer naar de WP..
(met betrekking tot brandwering, om alarmen te voorkomen, ik heb dan weer wel 9 netwerk brandmelders en 3 brandblussers in huis op centrale locaties)
[ Voor 4% gewijzigd door Tasma op 24-03-2019 00:32 ]
De berging is ongeveer 25m³ en matig verwarmd en matig geïsoleerd. Op dit moment is het buiten 12 graden en in de berging 16. Lucht aanzuigen vanuit die ruimte lijkt me geen goed plan.Jim423 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:38:
Ik neem aan dat tussen de berging en de hal + de hal en de woonkamer nog een (dichte) deur zit? Dan ga je hem in de woonkamer/keuken niet horen. Is de berging naar de hal en naar de woonkamer/keuken een open verbinding? Dan ga je zeker wel een gezoem horen in de woonkamer. Met pijpje bedoel je hoop ik wel 2x 160mm doorvoer? 100cm uit elkaar lijkt me prima. Ga je nog lucht uit de berging aanzuigen met een T-stuk via een regelbare klep?
Tussen de berging, de hal en de woonkamer zitten 2 deuren, dus dat zal dan wel goed komen v.w.b. het geluid. Is esanico nog steeds de beste shop om de atlantic aan te schaffen?
Waarschijnlijk mis ik wat waarom zou lucht van 16 graden niet goed zijn, BTW Esanico is nog steeds de goedkoopste.siepeltjuh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:59:
[...]
De berging is ongeveer 25m³ en matig verwarmd en matig geïsoleerd. Op dit moment is het buiten 12 graden en in de berging 16. Lucht aanzuigen vanuit die ruimte lijkt me geen goed plan.
Tussen de berging, de hal en de woonkamer zitten 2 deuren, dus dat zal dan wel goed komen v.w.b. het geluid. Is esanico nog steeds de beste shop om de atlantic aan te schaffen?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Deze ook rechtstreeks op het buffervat aangesloten en op de regelaar resol slt.
Hewalex PCWU (kan op ventilatiebox aangesloten worden en is zonder boilervat) 1050,00 Euro (nadat ik een angebot had gekregen (ipv 1350 bij zonneboilermagazijn waar die solmax heet)
EKO Lan Modem für - 120,00 Euro
versand : 85,00 Euro
www.heizung-solar24.de (zit direct naast polen en kopen hem daar goedkoop in) In polen zelf is het mij niet gelukt om te via internet te bestellen.
1600 euro subsidie, netto dus nog 345 euro over voor de installatie (www.installatiestore.com) / aansluiten op buffervat etc. Terugverdientijd is 0 jaar!!
Verbruik zou rond 1000 kwh liggen dus ca 200 euro per jaar
www.heizung-solar24.de (is papa/mama bedrijf) betrouwbaar en binnen een week geleverd.
[ Voor 57% gewijzigd door fdbkc01 op 28-03-2019 21:43 . Reden: betere uitleg door mijzelf ]
ok, je reactie is wat uitgebreid. Als je reeds een (zonne)boiler hebt dan kan het interessant zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 28-03-2019 22:05 ]
Ik vind wel dat je reactie belerend is en niet echt onderbouwd. Ik vind dit ook geen (onderbouwd) advies van jou. Maar dat mag.
Erg jammer dat je gelijk zo van leer trek met aannames over de kennis en kunde van mede tweakers.fdbkc01 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:05:
Bedankt voor je reactie. Ik reageer op je "hoop losse apparaten". Heb jij dan een 1 apparaat waarmee ik gasloos kan? Juist met de buffer (accu warmteopslag) kun je individueel alle kanten op. Dit is mijn ervaring en kan daarmee heel veel mensen adviseren. Ik begrijp ook dat je geen kennis heb van lage temperatuurverwarming zoals vloerverwarming. Ik heb daarvoor niet meer dan 40 graden nodig. Verder gaat deze warmtepomp tot 55 graden en de andere apparaten tot 90 graden prima voor tapwater.
Ik vind wel dat je reactie belerend is en niet echt onderbouwd. Ik vind dit ook geen (onderbouwd) advies van jou. Maar dat mag.
Je plempt eerst een partij getallen neer in de veronderstelling dat de mede tweakers waarschijnlijk met een pasklaar advies komen.
Wat voor jou een passende oplossing is hoeft dat niet voor een ander te zijn in dit topic is het over en weer delen van ervaring en advies, kennis en kunde, stel je daar voor open zou ik zeggen en absorbeer.
Heb je de hele zonneboiler mikmak al staan, dan is een oplossing zonder extra vat wel een idee.
Wel he, maar een losse wp kan werken.Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:53:
Gezellig hier![]()
Heb je de hele zonneboiler mikmak al staan, dan is een oplossing zonder extra vat wel een idee.
De reactie was een reactie op je eerste bericht voordat hij gewijzigd was. Die post was erg kortaf en leek wel op spam voor de webwinkel. Vandaar dat ik ook geen verdere onderbouwing heb gepost omdat er puur een artikel + webwinkel stond en verder niets.fdbkc01 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:05:
De temperatuur is wel goed, gaat meer om de combinatie met de kleine ruimte. De Atlantic zou die paar m³ zo wegzuigen en het is onvoldoende verwarmt om de ruimte dan op 16+ graden te houden.wizzopa schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:46:
[...]
Waarschijnlijk mis ik wat waarom zou lucht van 16 graden niet goed zijn, BTW Esanico is nog steeds de goedkoopste.
Warmteafgifte (stilstandsverlies) van het vat/leidingen zal grotendeels afkoeling opvangen. Wel zal het iets afkoelen dus als het zo warm mogelijk moet blijven moet je het niet doen. Hou er wel rekening mee dat wanneer het (flink) vriest de WP in de WPB uit gaat, hij verwarmt dan puur op het element. (Mede daarom meng je binnenlucht bij).
CV ondersteuning door de CV pomp continue aan.
Kamerthermostaat stond op 19 of 20 graden, maar het is ook wel 21.2 graden geweest. De warmtepompboiler wordt namelijk niet geregeld door de kamerthermostaat.
Ik verwacht dit stookseizoen geen gas meer te verbruiken. De laatste 2 weken ook nauwelijks gas verbruikt. Al met al heeft de warmtepompboiler met CV ondersteuning, bij mij dit stookseizoen, het jaarlijkse gasverbruik van +/- 1200 m3 naar +/- 350 m3 gekregen. Volledig zonder elektrisch element, maar wel inclusief 2 weken vakantie met de thermostaat op 10 graden.
Voor mij was het een leuk experiment en ik ben van plan om de extra fan er nog wel bij op te zetten @Jim423 (ik werk met een L/L warmtewisselaar zodat er alleen schone voorverwarmde lucht in de wpb komt, maar helaas heeft dat wat drukverlies tot gevolg)
In de logging van de machine staat dat fout 28 (ontdooien) 70 keer heeft plaatsgevonden in de 3213 werkingsuren van de 5713 bedrijfsuren (238 dagen geleden voor het eerst aangezet).
Alleen als het meerdere keren kort achter elkaar gebeurt gaat de wpb een paar uur uit.
Inmiddels heb ik de temperatuur van het vat op 55 graden gezet ipv 62. (het water bij de sensor wordt namelijk zo`n 57 graden bij de 270 liter versie als er een paar dagen weinig SWW wordt verbruikt)
Van 1 november 2017 tot 1 november 2018 zaten we op 0.367 m³ / graaddag. Bij 0,724747 euro per m³ was dat dus 0.266 euro per graaddag geweest.
Van 1 maart tot 1 april is er 23.5 m3 verbruikt.
De wpb heeft 380 kWh getrokken.
Er waren 258 graaddagen bij 18 graden kamertemperatuur.
Ik stook de wpb van pv overschot dus de elektriciteitsprijs is 0.11 euro per kWh.
380 kWh * 0.11 = 41.8 euro.
Gasverbruik: 0,724747*23.5=17.03
Totaal 41.8 +17.03=58.83 euro per 258 graaddagen = 0.228 euro / graaddag.
(ik heb wel even de extra draaitijd van de CV pomp verwaarloost)
Zonder wpb had dat 0.266 euro / graaddag gekost. Besparing is dus 10%.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Als ik de getallen hier boven zie is het bijna jammer dat ik het niet in gas besparing kan uitdrukken
Maar goed, daar is mijn airco topic voor
Afgelopen jaar ging er nog maar 1270kWh de airco's in en 390kWh in de wpb waardoor ik mijn overschot niet op krijg
Voorheen was dit 20 a 25m3 gas voor SWW. Nu blijft er alleen 3m3 per maand over voor het (gas)fornuis, die word over een paar maanden vervangen.
13/16euro gas voor SWW, nu 7euro electra.
In mijn geval is het electra uit ruim pv-overschot, dus verdienmodel is nog veel interessanter. Ook ruim 10euro extra besparing per maand omdat het onderhoudscontract gasketel is opgezegd.
In mijn specifieke situatie is de Atlantic +materiaal binnen anderhalf jaar terugverdient waarschijnlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 01-04-2019 10:22 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik heb met de airco's ruim 15% minder stroom verbruikt dan een jaar eerder, dat zie je in de graaddagen terug maar die 1000m3 minder heb je binnenJim423 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:00:
Mijn WPB staat er nu precies een jaar. Ik heb zo'n 400 m3 gas verbruikt en dus pakweg 1000m3 gas bespaard op jaar (graaddagen 2484 vs 2836 vorige periode). De kWh teller staat op 2650 kWh. Stroomkosten: €503. Bespaard gas: €810. Besparing is dus €307 (tel je de -300 m3 gas van de doucheWTW ook nog op zit je op €550 besparing). Besparing is dus ongeveer 20% wat wel klopt met de COP berekeningen. Als ik de groepenkast ombouw naar 3-fase en een e-CV plaats (Elterm 6kW) dan zou ik tegen gelijkblijvende energiekosten gasloos zijn (omdat ik de vaste kosten á 280 euro mis van de gasaansl.).
De doucheWTW zorgt voor minder verbruik, maar die 300m3 zit al in je totale besparing en is denk ik minder.
Lees hoe ik bij de start van dit topic werd 'afgebrand' over dit hele idee en zie hier het resultaat
Met de extra kosten voor cv ondersteuning er bij is de investering snel terugverdiend.
Warm water 2,712 m3
Stroom 56,02 kWh
COP 2,48
Heb je een watermeter achter je Atlantic zitten? Ik weet alleen mn temperaturen van boiler, in- en uitblaas, verbruik, maar geen exact sww verbruik.wizzopa schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:13:
En de cijfers voor Maart.
Warm water 2,712 m3
Stroom 56,02 kWh
COP 2,48
Ik heb hem voor mijn boilers in de aanvoer.Atomic2005 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:34:
[...]
Heb je een watermeter achter je Atlantic zitten? Ik weet alleen mn temperaturen van boiler, in- en uitblaas, verbruik, maar geen exact sww verbruik.
2,433 M3 warmwater (55gr.)
60,7 kWh
270 ltr versie
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Even voor de volledigheid nog: Ik ben van 1850 naar 400 kuub gegaan, 1450 kuub minder dus.Speedy-Andre schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:07:
[...]De doucheWTW zorgt voor minder verbruik, maar die 300m3 zit al in je totale besparing en is denk ik minder.
Lees hoe ik bij de start van dit topic werd 'afgebrand' over dit hele idee en zie hier het resultaat![]()
Met de extra kosten voor cv ondersteuning er bij is de investering snel terugverdiend.
Hiervan is 300 kuub rekening voor de WTW en 150 kuub rekening voor de mindere graaddagen. Die 1000 is dan bespaard door de WPB, ik kan er paar tientallen kuubs naastzitten (er namelijk afgelopen jaar ook permanent iemand thuis) maar in grote lijnen klopt het wel en voor het gemak heb ik alles even afgerond. Je hebt inderdaad wel wat teweeg gebracht hier op zolder
Ik heb een meter maar krijg hem niet goed uitgelezen met iets..
Heb je misschien ook een uitlees op een domotica systeem..?
Esp oid?
Mijn verbruik .:
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=15321&sid=13862&t=m
4 personen.. 2 tieners
watertemp op 63 ivm alleen aan op zonmomenten
Iets te veel?? [ liters even zoeken ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Doe je naar 62 verwarmen alleen om aan je pv overschot af te komen???Dylantje2 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:16:
[...]
Esp oid?
Mijn verbruik .:
4 personen.. 2 tieners
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Hier even kijken, https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13232&sid=61026, @klump4u die kan je zeker wel helpen.Dylantje2 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:16:
[...]
Esp oid?
Mijn verbruik .:
4 personen.. 2 tieners
gaat hier ook prima @Dylantje2wizzopa schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:06:
[...]
Hier even kijken, https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13232&sid=61026, @klump4u die kan je zeker wel helpen.
https://pvoutput.org/intr...3551&dt=20190402&gs=0&m=0
Misschien kan @Possible je helpen
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik sta ook op het punt om een Atlantic WPB aan te schaffen, via esano.be.
Aangezien ik zelf de installatie wil doen, zal er ook geen installatie op de factuur vermeld komen staan, enkel de meldcode.
Is er iemand die de afgelopen weken problemen heeft gehad met de aanvraag van de subsidie, met een factuur waarop geen werkzaamheden stonden vermeld?
Mvg
Op 25 februari gelijktijdig overschrijving en brief met toekenning subsidie ontvangen zonder vragen en zonder problemen.
Is een heel topic over watermeters uitlezen, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1596066/0Dylantje2 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:16:
[...]
Esp oid?
Mijn verbruik .:
4 personen.. 2 tieners
Klump4u draait Windows10 iot op de Pi, dat wil niemand hierHier even kijken, https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13232&sid=61026, @klump4u die kan je zeker wel helpen.
[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 03-04-2019 13:55 ]
- is er iemand met een gezin van vier personen die de WPB enkel gebruikt voor tapwater, wat verbruik je dan gemiddeld per jaar, ongeveer 700kWh?
- hoeveel koele lucht blaast de WPB uit en welke temperatuur heeft deze lucht? is dit ongeveer 10 graden koeler dan de lucht die erin gaat, m.a.w. in de winter is de uitblaastemperatuur koeler dan in de zomer (ofwel uitblaastempertuur is inblaastemperatuur minus ongeveer 10 graden)? Kun je iets met deze koele lucht of is het zo minimaal? Ik zit er aan te denken om de koele lucht op de kelder te laten binnenkomen, in de zomer loopt de temperatuur op, op deze manier blijft deze wellicht wat koeler in de zomer.
Alvast bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door jenssen op 03-04-2019 21:01 ]
Het hangt van de situatie af hoeveel je verbruikt, in een onverwarmde schuur of met lucht van binnen scheelt behoorlijk in de winter.
700kWh is een aardig gemiddelde.
Hij blaast net zo veel uit als er in komt, max 300 of 390m3/u afhankelijk van de instelling en het model.
Waar kan de lucht nog heen als je het in de kelder blaast?
Dit topic is gesloten.