Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Binnenkort wordt hier een slimme meter geplaatst. Daarmee kan ik elektra en gas eenvoudig uitlezen. Maar dan zit ik nogsteeds met het waterverbruik. Ik zou dat ook graag uitlezen.

Maar kan dat uberhaupt met dit antieke ding? De gas en elektra meter zijn beiden uit 1987, dus dat zal deze ook wel zijn denk ik....

Heb al geprobeerd om m'n smartphone met een magnetisch-veld-detector-app erop te leggen als de wasmachine aanstond, en de meter dus draaide (zie ook wieltje op de foto), maar die gaf geen uitslag.

Merk is 'TSL meterfabriek Dordrecht' (tegenwoordig Schlumberger/Actaris als ik op Google zoek). Op de rand staat het nummer '3368168' ingeslagen.
http://tweakers.net/ext/f/0bIRlj5DX7hHoAFuPk2TyCvg/thumb.jpg
Klik voor groter

http://tweakers.net/ext/f/d5jWXabjX9rh7iYQHT0dzlzE/thumb.jpg
Klik voor groter

Vervangen zal wel een hoop geld kosten waarschijnlijk ;w

ThinkPad wijzigde deze reactie 29-06-2014 15:31 (6%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07-12-2018
Ik denk niet dat deze gemakkelijk uit te lezen is. Slimme watermeters hebben bijna altijd een LCD scherm.

Er zijn nog wel meters die met een LED te volgen zijn, die hebben dan vaak een spiegelend stukje op de meter zitten:
http://tweakers.net/ext/f/JdTQwBoF2pKMDjCngNdfwzRf/thumb.jpg

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Klopt, het telwerk heeft ook geen reflecterend vakje helaas...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Vitens heeft in mei 2013 hier de watermeter (1990) zonder kosten vervangen, de hele buurt werd gedaan :)
Er zit nu een Sensus 620 in die met een (dure) probe uitgelezen kan worden.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Hmmm ik weet eigenlijk niet eens hoe het hier zit. Ik woon in een huurappartement. Woon er nog niet zo lang (vanaf december), maar tijdje terug kreeg ik een briefje (amateuristisch geprint) in de bus waarop ik m'n meterstand moest invullen en bij medebewoner in de bus moest gooien. Zal wel verrekend worden met de hoofdmeter ergens dan denk ik? Van de waterleverancier (WMD) nooit iets gezien.

Vraag me ook af of de watermeter in mijn meterkast wel van de waterleverancier is in dit geval?

Edit: Heb de waterleverancier maar een mailtje gestuurd met de vraag hoe mijn kosten berekend worden, en of de meter niet toevallig aan vervanging toe is gezien hij nog uit 1987 is waarschijnlijk O-)

Jouw Sensus 620 kun je trouwens ook prima met een CNY70 uitlezen, zie deze post: http://www.circuitsonline...w/message/1484447#1484447

ThinkPad wijzigde deze reactie 29-06-2014 16:11 (40%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:29

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Je zou wellicht iets kunnen proberen met een youless? Als het oogje een contrastwissel waarneemt kan hij het meten.

Andere optie: het staat je vrij om na de hoofdkraan een eigen water/flowmeter te installeren.

Nog een optie: de overbrenging van een watermeter kan dmv magneten zijn. Daar zou je een een hall sensor bij kunnen houden om zo een puls los te peuteren.

Wise enough to play the fool

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Waar zou ik het contrast van moeten meten? Er is op het telwerk geen vakje wat van kleur veranderd. Alle vakjes zijn wit met zwarte tekst.

Secundaire meter installeren zal de verhuurder niet blij mee zijn denk ik, ik woon in een huurwoning namelijk.

En magneten heb ik al naar gekeken, heb m'n smartphone erbij gehouden met een magnetisch veld app, maar die gaf 0,0 uitslag. De meter is volledig gevuld met water trouwens, dus vraag me af of er een magnetische overbrenging in zit. Dat schijnt wel zo te zijn als je een meter hebt die een onderkant van metaal heeft, en een bovenkant van plastic.

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 09:35
Er zit toch een getand cirkeltje in wat rond draait? Deze zwart wit overgang is vast waar te nemen en te relateren aan een aantal m3.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Ja, maar de inkepingen in het wieltje zijn wel erg klein en veel.

Ik denk niet dat je dat van een paar cm afstand kunt oppikken met een sensor. Ook draait het wieltje snel, voor het oog is het al een helemaal zwart rondje dan :p

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je heb het wieltje, maar ook wijzertjes. Rood tegen een witte achtergrond...

En ik kon op de foto niet zien of ie watergevuld was. Dan is mijn magneet idee bij deze afgevallen.

teacher wijzigde deze reactie 30-06-2014 11:28 (40%)

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-01 12:57
Je hebt een tussenmeter. Dit is geen meter van een waterleidingbedrijf.

In het huurkantoorpand hebben wij exact de zelfde meter. De mensen die bij ons in het pand zitten betalen aan ons het water

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• Dekaasboer
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 08:45
Beste Thinkpad,

Ik heb toevallig bij het drinkwater in de ICT gewerkt. Sommige bedrijven zijn ook bezig met digitale meters. Echter omdat de maand bedragen minder substantieel zijn als bij energie en de hoge kosten voor vervanging blijft het bij pilot projecten.

Je kan je drinkwaterbedrijf wel bellen en aangeven dat je geintresseerd bent voor een pilot met een digitale watermeter. Wie weet?

Als dat niet werkt. Laten we eerst even voorop stellen dat het verboden is om voor de watermeter en de afsluiter aanpassingen te doen of aan de watermeter zelf. (Die dingen zijn trouwens best duur, ik zou er niet aan zitten)

Je kan natuurlijk wel zelf een flowmeter na schoeven. (simpel goedkoop) Je kan ook een digitale watermeter a 300e halen uit Duitsland als je het echt tof vind :P

http://axrotterdam.blogspot.nl

• basanca
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 31-10-2018

basanca

5500WP

Je zou mbv een ip webcam om de zoveel tijd een foto kunnen maken, die je vervolgens aan de hand van ocr uitleest

Wikipedia: Optical character recognition

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-01 21:07
Moet je wel weer verlichting aanbrengen (IR/LED) omdat het normaal gesproken nogal donker is in een meterkast. Heb je ook een probleem wanneer een cijfer net niet helemaal goed leesbaar is (halverwege oid). Het kan natuurlijk wel maar eenvoudig is het niet :).
edit:
Dan moet je kijken naar het voorlaatste cijfer en van daaruit het huidige cijfer raden :+

Puch-Maxi wijzigde deze reactie 30-06-2014 12:52 (16%)

My favorite programming language is solder.

• basanca

basanca

5500WP

quote:
Puch-Maxi schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:50:
Moet je wel weer verlichting aanbrengen (IR/LED) omdat het normaal gesproken nogal donker is in een meterkast. Heb je ook een probleem wanneer een cijfer net niet helemaal goed leesbaar is (halverwege oid). Het kan natuurlijk wel maar eenvoudig is het niet :).
edit:
Dan moet je kijken naar het voorlaatste cijfer en van daaruit het huidige cijfer raden :+
Wellicht een oude smartphone gebruiken icm tasker. Dan flits hij bij de foto, en stuur je de foto via wifi door.

• art
  • Niet online
Damn! basanca is me net voor. Zo doe ik het ook. Voordeel van een telefoontje is dat de camera al snel een véél betere resolutie per euro geeft dan een IP-camera.
Je zou de volgende apps (voor Android) kunnen bekijken:
https://play.google.com/s...gic.android.cloudcam.demo
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.webcam
https://play.google.com/s...=com.dngames.mobilewebcam

oh, en deze: https://play.google.com/s...s?id=com.bouneb.sebastien

art wijzigde deze reactie 30-06-2014 13:17 (9%)

l'art pour l'art

• basanca

basanca

5500WP

quote:
art schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:04:
Damn! basanca is me net voor.
:*)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Bedankt allen. Lijkt mij dan inderdaad een tussenmeter. Verklaart ook gelijk waarom ik m'n verbruik op een briefje moest doorgeven aan medebewoner ipv rechtstreeks aan waterbedrijf. Met deze watermeter heeft het waterbedrijf dus ook niks te maken in dit geval lijkt mij.

OCR kan, is wel pittig en foutgevoelig om dat te automatiseren. Denk dat ik het dan maar gewoon met de hand blijf doen. Of iets met die wijzertjes doen, maar dat is ook lastig om het nauwkeurig uit te lezen.

Vervanging zal de verhuurder ook wel geen zin in hebben, omdat water extreem goedkoop is, en je voor de prijs van een nieuwe meter 3 jaar ofzo je waterrekening kunt betalen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 30-06-2014 13:25 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• art
  • Niet online
Ik ga er zelf regelmatig even voor zitten en type alles in. Overigens: Managementinformatie van het soort "Hoeveel kost één vol bad" hoef je maar één keer te meten om er wat mee te kunnen. Regelmatig loggen is vooral nuttig om trends te ontdekken:

Waterverbruik per week, januari 2012 tot heden:

In week 10 zijn we begonnen met verbouwen, in week 47 konden we er weer intrekken. Je kunt goed zien dat we nu een spaarkop op de douche hebben en tweeknops bediening op de toiletreservoirs. Ook onze vakanties pik je er makkelijk uit, veel beter nog dan via ons gas- en electriciteitsverbruik.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Vorige week een mailtje van het waterbedrijf gekregen dat het inderdaad om een tussenmeter gaat :)
Dus tot zover het uitlezen :P

Bij m'n ouders lees ik nu de kWh meter al wel uit met een Arduino, ik wil echter gas en water ook gaan uitlezen.

kWh heeft een pulsled, geen probleem
Gas heeft een reflecterend vlakje in het rondje van de '6', geen probleem
Water, geen idee of die uit te lezen valt. Heb m'n smartphone er al bij gehad met een magnetisch veld detector, maar er gebeurde niet echt wat. De hele meter is van metaal (schijnt dat er bij plastic meters een magneetkoppeling tussen boven en onderkant zit).

Hieronder een foto van de meter:

Iemand een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:14
Het tellerwieltje licht mooi op met de flitser, kan je daar wat mee?

Of met een blauwe led een wijzertje detecteren.

Proton_ wijzigde deze reactie 20-07-2014 22:09 (27%)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Gaat te snel denk ik. Die gaat net als bij mijn meter (zie hierboven) aardig snel draaien.

Ik kan niet echt een typenummer ontdekken (met het ingeslagen nummer op de rand kan ik niks vinden), anders kon ik het Schlumberger ff vragen :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:14
Een youless op een wijzertje gaat denk ik wel werken, het contrast is beter dan bij een ferrariswiel op 2 cm.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Dit topic is nog niet genoemd geloof ik...

Watermeter elektronisch aflezen

Ik weet ook niet of je er iets aan hebt, maar dat mag je zelf uitzoeken :)

albino71 wijzigde deze reactie 20-07-2014 22:22 (28%)

V&A - ZGAN Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Jawel hoor, heb daar zelf nog gereageerd ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• albino71
  • Niet online
Gloeiende....ben ik een keer behulpzaam... :)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Ik ga deze bestellen: http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item2a3f51596d en het daarmee proberen. Heb die toch nodig voor de gasmeter, misschien dat de watermeter ook lukt. Wil dan kijken of ik het linker wijzertje kan meten, dan heb ik als resolutie een liter.

• albino71
  • Niet online
Succes, ik ben benieuwd...

Bookmarked!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:50
quote:
ThinkPad schreef op maandag 21 juli 2014 @ 00:26:
Ik ga deze bestellen: http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item2a3f51596d en het daarmee proberen. Heb die toch nodig voor de gasmeter, misschien dat de watermeter ook lukt. Wil dan kijken of ik het linker wijzertje kan meten, dan heb ik als resolutie een liter.
Een 10e liter is de linker wijzer.
De 2e wijzer is een liter :7

edit: Oh Ja, een hele omwenteling van die linkse is natuurlijk wel een liter }:O

Simba wijzigde deze reactie 27-07-2014 15:24 (7%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
* ThinkPad klopt stof van het topic...

Ik ga dit weer proberen op te pakken. Vooral omdat ik laatst het 'MySensors' project tegenkwam en je daarmee gemakkelijk verschillende 'nodes' (gebaseerd op Arduino) kunt maken die allerlei dingen meten/schakelen. Zo is er ook al een kant-en-klare sketch voor het uitlezen van een watermeter: http://www.mysensors.org/build/pulse_water

En laat ik nou nog een shitload aan Arduino meuk hebben liggen. En het leuke is dat MySensors sinds kort ook met Domoticz gebruikt kan worden, het domotica pakket wat ik al een hele tijd gebruik. Gisteren even aan het knutselen geweest en het is mij al gelukt om een node te maken die 2x DS18B20 uitleest, de data hiervan verstuurt via een nRF24L01+ module naar Domoticz.

Nu de watermeter. Ik zag dit topic: http://www.domoticz.com/f...pic.php?f=17&t=1103#p6959 en dat is wel een handige manier om een degelijke meetopstelling te maken. Ik heb zover ik weet geen magneetje o.i.d. in het telwerk dus zo'n magnetisch-veld-probe kan ik niet gebruiken, maar ik wil zo'n soort opstelling gaan maken met de TCRT5000 die dan één van de rode wijzertjes van mijn meter (zie foto in startpost) gaat aflezen. Het liefste natuurlijk de 0,001 wijzer voor de grootst mogelijke resolutie, maar wellicht draait dat wijzertje te snel, is nog even experimenteren dus.

To be continued...

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 20:25
Ik heb een mooie digitale meter, maar er zit geen pulse uitgang of iets op! Ik heb een Pi met camera module geïnstalleerd, deze maakt foto's en OCR'd deze :P Niet goedkoop maar werkt wel goed.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
OCR kwam ik net deze voor tegen: http://zil.olammi.iki.fi/sw/dialEye/
Misschien ook nog de moeite waard om eens te proberen... Vraag me af of dat niet veel CPU trekt...

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb hier een http://hobbycomponents.co...is-digital-compass-module op de watermeter liggen, daar valt de meter hier wel mee uit te lezen, misschien werkt die methode bij jou ook?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Mijn watermeter (zie topicstart voor plaatjes) heeft geen magnetisch veld dus dat gaat niet werken helaas.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mijn Galaxy S2 pikte (dacht ik) ook niks op bij de watermeter, maar die module wel, dus mogelijk zijn smartphones niet gevoelig genoeg hiervoor.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Is onderstaande watermeter ook op één of andere manier uit te lezen?

Tweakers V&A Ads

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Optische sensor boven dat ronddraaiende reflecterende ding onder rood-witte cijfers?

CNY70 bijv.

Raven wijzigde deze reactie 17-04-2015 13:58 (25%)

Oscar Wilde

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Waar zit die bout aan vast?

Heb het trouwens voor mijn meter (zie foto's topicstart) opgegeven. Wijzertjes zijn te klein om goed met een TCRT5000 ofzo te kunnen detecteren. Het leek eerst redelijk de goede kant op te gaan, lampje was aan en ging uit als wijzertje voorbij kwam, maar het komt echt extreem precies. Milimeter verschoven en werkte al niet meer. Mij te storingsgevoelig.

En uiteindelijk kost water ook geen drol, dus ik had geen zin meer in de ergenis :+

ThinkPad wijzigde deze reactie 17-04-2015 18:34 (89%)

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:16
Hmm ik gok fixatie van het bordje in de klep ?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Zit een schroefgat in de watermeter.
Meter is al voorbereid om sensor op te plaatsen.
Alleen de bijbehorende sensor kost € 75,00 en die van mij €0,99

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Breek dit klepje maar eens open,

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
klump4u schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 18:37:
Zit een schroefgat in de watermeter.
Meter is al voorbereid om sensor op te plaatsen.
Alleen de bijbehorende sensor kost € 75,00 en die van mij €0,99
That's the spirit :)

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
quote:
Volgens mij heb ik dezelfde meter. Waar gaat die sensor verder naartoe? Heb zelf geen arduino meuk, maar wel Rpi in de meterkast.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Sensor zit aangesloten op een Netduino.

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Hoe moeilijk is het om zo'n uitlees dingetje te programmeren voor de RPi of is daar een kant-en-klaar pakketje voor net zoals youless voor zonnepanelen?

Tweakers V&A Ads

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:18
Hey, ik ben wel benieuwd naar de voortgang, is het inmiddels al gelukt om je watermeter uit te lezen?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
iMars schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:19:
Hey, ik ben wel benieuwd naar de voortgang, is het inmiddels al gelukt om je watermeter uit te lezen?
Nope, ik heb de hoop opgegeven. De meter (zie topicstart voor foto's) heeft veel te kleine wijzertjes om goed te kunnen meten. Verder ook geen magnetisch veld ofzo aanwezig waar ik wat mee zou kunnen.

Komt in een volgend huis wel weer.

ThinkPad wijzigde deze reactie 11-12-2015 10:54 (8%)

• iMars
Ah jammer (voor mij ;) )

Ik heb namelijk exact dezelfde meter als deze:

Had gehoopt deze uit te kunnen lezen, maar begin nu minder hoopvol te worden...

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Die meter is van m'n ouders. Misschien dat die wel valt uit te lezen, maar ik woon niet meer thuis dus ik ben er niet meer mee bezig daar :P

• iMars
Ah my bad, verkeerd gelezen, heb dan toch nog een beetje hoop :D

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
iMars schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:54:
Ah jammer (voor mij ;) )

Ik heb namelijk exact dezelfde meter als deze:
[afbeelding]

Had gehoopt deze uit te kunnen lezen, maar begin nu minder hoopvol te worden...
http://hobbycomponents.co...is-digital-compass-module al geprobeerd? Werkte hier met mijn oude meter, onlangs is er hier echter een Sensus 620 geplaatst en wacht ik nu op http://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor

Kwam erachter dat Vitens om de 10 jaar meters vervangt i.v.m. mogelijke afwijkingen, waren ze hier 10j te laat mee. Dus maar eens gemaild en 1 dag na antwoord werd ie al vervangen :)

Raven wijzigde deze reactie 11-12-2015 11:30 (3%)

Oscar Wilde

• iMars
Hey Raven,

Ik had je topic al voorbij zien komen. Mijn gasmeter heeft een reflecterend vakje bij de 0 en mijn ouderwetse kWh meter zou ook moeten lukken dmv een CNY70 o.i.d.

Ik heb mijn spullen (esp's etc) nog niet binnen en kan dus nog niks doen/proberen. Ben momenteen aan het oriënteren naar de mogelijkheden zodat ik niet 20tal sensoren ga bestellen die ik niet nodig heb ;)

Heb zojuist een mailtje gestuurd naar Dunea (mijn waterleverancier) naar de mogelijkheden. Ik woon in een huurwoning dus ga vragen wat de mogelijkheden zijn voor een andere watermeter (niet dat het mij geld gaat kosten, vind ik zonde omdat het mijn woning niet is ;) ).

Thnx voor je reactie, ga hier even verder naar kijken _/-\o_

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik woon ook in een huurwoning ;) , het punt was dat oude watermeters blijkbaar om de zoveel tijd vervangen moeten worden, ze waren blij dat ik gemaild had (bericht voor vervanging was blijkbaar nooit aangekomen) en ik hoef er niks voor te dokken :)

Oscar Wilde

• -LA-
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:57
Ik zie hier mensen die de TCRT5000 sensor gebruiken met bv. netduino's. Nu heb ik nog een raspberry pi liggen en ik heb al hier en daar gelezen dat het hiermee ook zou moeten werken. Heeft iemand ervaring met deze combinatie? TCRT5000 + raspberry pi?

Welke GPIO pinnen zou je bv. moeten gebruiken?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je de TCRT5000 zo ver kan krijgen 0 en 3.3V uit te spugen wanneer er wel/niet wat gedetecteerd wordt, dan kun je in principe elke als input instelbare GPIO pin gebruiken.

Oscar Wilde

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
Een kleine kick vh topic.
Inmiddels de verhuis achter de rug dus de domotica etc kan weer opgebouwd/ingericht worden.
Nu hebben we deze watermeter :

Wat is de handigste manier om uit te lezen ? het lijkt er op dat op het rode "wijzertje" iets electronisch zit , maar wat :)
Wellicht zal het sowieso met een pulse meter kunnen, iets als https://www.mysensors.org/build/pulse_water

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-01 19:13

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik denk niet dat er iets elektronisch in zit, of het moet een nieuw soort 'slimme' watermeter zijn. Het is in elk geval niet heel duidelijk te zien op de foto maar ik gok dat je idd met reflectie moet gaan werken.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Pimmetje651
quote:
Mattie112 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:44:
Ik denk niet dat er iets elektronisch in zit, of het moet een nieuw soort 'slimme' watermeter zijn. Het is in elk geval niet heel duidelijk te zien op de foto maar ik gok dat je idd met reflectie moet gaan werken.
Voor zover ik nu kan vinden , gaat het om : http://www.elster.nl/nl/1006.html
Elster v200 m14

Wat beter / dichter bij:

Pimmetje651 wijzigde deze reactie 26-03-2016 09:27 (13%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
Pimmetje651 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:08:
[...]

Voor zover ik nu kan vinden , gaat het om : http://www.elster.nl/nl/1006.html
Elster v200 m14

Wat beter / dichter bij:
[afbeelding]
Volgens mij doet deze het prima:
http://www.homewizard.nl/...or-watermeter-elster.html
Kost alleen wel een paar centen.

En dan een S0PCM erop met 5 poorten op de 1e ingang aansluiten.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-03-2016 10:38 (11%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Pimmetje651
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:35:
[...]

Volgens mij doet deze het prima:
Kost alleen wel een paar centen.

En dan een S0PCM erop met 5 poorten op de 1e ingang aansluiten.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

[afbeelding]

[afbeelding]
Kost idd paar centen (voor mij teveel) , en wil zelf 1 in elkaar hobbyen
Net net magneet app op telefoon bezig geweest en er lijkt een magnetisch veld te zijn wat verandert als water aan gezet word
Ook met die tcr5000 bezig geweest maar die lijkt geen verschil te vinden tussen het wil en rood vh wijzertje.

Zodra bekend is wat voor sensor in deze PnP oplossing zit moet het duidelijk worden om zelf wat in elkaar te bakken en braaien

• Pimmetje651
Beetje aan het Google'n geweest en kwam deze info tegen :http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=1103
Meteen alles maar besteld bij aliexpress (i'am loving it :) )

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Pimmetje651 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:46:
Net net magneet app op telefoon bezig geweest en er lijkt een magnetisch veld te zijn wat verandert als water aan gezet word
HMC5883L, zie bijv. Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi O-)

Bij mijn huidige watermeter (is onlangs vervangen) is er ook zo'n ronddraaiend ding, maar die is van metaal en kan dan a la http://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor uitgelezen worden.

Raven wijzigde deze reactie 27-03-2016 20:52 (30%)

Oscar Wilde

• Pimmetje651
vandaag binnen gekregen vanuit China: LJ12A3-4-Z/BY

Spullebboel aangekosten op de USB naar com ( PL2303 chip ) kabel en krijg dan netjes in de terminal :
[00] en een LEDje op het moment dat er metaal voorbij komt .

Ook op de meter getest (alleen met LEDje) omdat deze meter er toch net weer iets anders uitziet (geen stukje metaal / ijzer op het draaiende rode wijzertje met halve maantje) , ok ook daar gaat netjes de LED branden enz .
Dus dat geeft de burger moed.
Welke informatie heeft Domoticz nodig om de watermeter te kunnen "uitlezen" ?

Pimmetje651 wijzigde deze reactie 06-04-2016 21:53 (18%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

• Pimmetje651
Wat zal er in deze : http://www.homewizard.nl/...or-watermeter-elster.html sensor zitten ?
Heb tot op heden nog even resultaat :(
Heb al ookal IR en hall sensor geprobeerd

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je een werkende link? ;)

Oscar Wilde

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:

AUijtdehaag in "Is deze watermeter uitleesbaar?"
Zitten vast gouden kontakten in....met diamant geslepen... gezien de prijs die ze ervoor vragen... ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-04-2016 16:48 (30%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik zie het betreffende type meter er niet bij staan. Alhoewel, zit net de manual door te lezen:
quote:
The PR6 is designed for Elster’s V200 range of domestic water meters and for some commercial meters which feature a plastic register. Suitable meters are marked with PR6 on the dial face or around the rim of the shroud.
Mogelijk wordt daarmee op dat rode ding gedoeld. Helaas zie ik nergens terug hoe de sensor die precies detecteert. Zie wel iets wat op een mosfet lijkt (blz 10), maar geen info over of er nu optisch of op een andere manier afgelezen wordt.
edit: Zie net dat er PR6 op de meter staat, dus geschikt.

Maar hoe is Pimmetje651 in "Is deze watermeter uitleesbaar?" afgelopen? Had nog een linkje gepost met info.

Raven wijzigde deze reactie 16-04-2016 17:44 (15%)

Oscar Wilde

• Pimmetje651
quote:
Raven schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:36:
Ik zie het betreffende type meter er niet bij staan. Alhoewel, zit net de manual door te lezen:

[...]
Mogelijk wordt daarmee op dat rode ding gedoeld. Helaas zie ik nergens terug hoe de sensor die precies detecteert. Zie wel iets wat op een mosfet lijkt (blz 10), maar geen info over of er nu optisch of op een andere manier afgelezen wordt.
edit: Zie net dat er PR6 op de meter staat, dus geschikt.

Maar hoe is Pimmetje651 in "Is deze watermeter uitleesbaar?" afgelopen? Had nog een linkje gepost met info.
Krijg tot op heden nergens een signaal gevonden om of op te kunnen nemen ivm sensoren .
Magneet niet, en met optisch detecteert de sensor altijd : on , gok door refelxie van het glas

• teacher

teacher

Dysgaf!

• eigenwebsite
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22-04-2018
Kun je het niet even navragen bij je watermeter leverancier? De mogelijkheden mbt het regelen via een app e.d?:)

Mvg, Werner I Zelf een eigen logo maken via de gratis online Logomaker
Ondernemer / ZZP'er? Meld je dan gratis aan via ons OndernemersNetwerk

• Pimmetje651
quote:
Dank voor deze link, had dit topic al reeds doorgelezen.
Vervelende is dat de Elster meter die wij hebben zoals je op de foto's kan zien weer net anders is. Deze heeft dag stukken ijzer / spiegeltent niet op het draaiende wijzer plaatje zitten nl

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je meet niet uit via dat "spiegeltje", maar via het spoeltje wat er onder zit. Je hebt dus een sensor nodig die inductieve pulsen kan meten. In deze post: ThinkPad in "Watermeter monitoring met magneetsensor" Staan meer linkjes :Y

• Pimmetje651
Vandaag weer aan het pielen geweest, extra / nieuwe sensor besteld .
Vol goede moed kraan aangezet en laten lopen . een plek gezocht op of rond het rode draaiende wijzertje, maar niks (LED gaat ook niet aan, wel op ander stuk ijzer bijvoorbeeld)
Rara waar moet deze geplaatst worden?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Probeer het eens andersom : niet de kraan aanzetten maar de sensor over de spoel heen bewegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
quote:
teacher schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:31:
Probeer het eens andersom : niet de kraan aanzetten maar de sensor over de spoel heen bewegen.
Neem aan dat je bedoeld dat ik die sensor over dat halve rode maantje beweeg?
Zo ja: dat heb ik gestaan, helaas zonder resultaat :(

Ik heb zelf een vermoeden (waarom , geen idee) dat de afstand te "groot" is en daarom de sensor (getest met 2 verschillende) niks waarneemt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
quote:
Pimmetje651 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:40:
[...]

Neem aan dat je bedoeld dat ik die sensor over dat halve rode maantje beweeg?
Zo ja: dat heb ik gestaan, helaas zonder resultaat :(

Ik heb zelf een vermoeden (waarom , geen idee) dat de afstand te "groot" is en daarom de sensor (getest met 2 verschillende) niks waarneemt
Heeeeeeeelp ;-) iemand ?

• Pimmetje651
niemand met "de gouden tip"?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Geen gouden tip, wel een idee:
Hoeveel volt krijgt de sensor?

Nog een idee:.heb je ook de mogelijkheid om rfid/nfc uit te lezen?

teacher wijzigde deze reactie 11-05-2016 22:27 (36%)

• Pimmetje651
quote:
teacher schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:07:
Heb de Sensor gevoed met zowel standaard USB (5v) en een losse 12V adapter, helaas beide geven hetzelfde resutlaat
quote:
[Nog een idee:.heb je ook de mogelijkheid om rfid/nfc uit te lezen?
Heb een Smartphone (Galaxy S7), en wacht nog op een RFID lezer uit China

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
@Teacher : wat had je in gedachten met NFC/RFID ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou, ik zie op jouw watermeter geen metalen plaatje (die je met de hall effect sensor uit kan lezen) maar een spoeltje. Dan denk ik dus dat je met een rfid achtige oplossing moet komen; je zal iets moeten uitzenden, waarop dat spoeltje gedetecteerd kan worden. Ook zou je een wiegand sensor kunnen proberen.

Maar; ik denk nu hardop, dus geen garantie dat het ook maar een beetje werkt :+

• Pimmetje651
quote:
teacher schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 21:27:
Hoe harderop denken hoe beter.
Eens denken hoe ik dat NFC kan opvangen / uitlezen dan

En mijn idee mbt afstand ? Dat de afstand tussen het "spoeltje" en sensor ingekort moet worden ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
quote:
teacher schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 21:27:
Nou, ik zie op jouw watermeter geen metalen plaatje (die je met de hall effect sensor uit kan lezen) maar een spoeltje. Dan denk ik dus dat je met een rfid achtige oplossing moet komen; je zal iets moeten uitzenden, waarop dat spoeltje gedetecteerd kan worden. Ook zou je een wiegand sensor kunnen proberen.

In de meter hoor je overigens wel/ook wat tikken/klikken als het water loopt, wat zal dat zijn?

• Pimmetje651
quote:
Pimmetje651 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:52:
[...]

In de meter hoor je overigens wel/ook wat tikken/klikken als het water loopt, wat zal dat zijn?
Jammer dat het zo rustig blijft, heb nog geen werkende oplossing gevonden.
Wie kan / wil me opweg helpen ?

• s441558
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-01 18:45
Zal ook eens proberen mee te denken, want heb dezelfde meter, en ben ook wel benieuwd.

Er van uitgaande dat je de meter uit zou moeten kunnen lezen met een Elster V200, zoals een aantal posts eerder werd beweerd, zou het volgens deze site toch echt moeten gaan om een inductieve pulsgever.
Uitgevoerd met een inductieve pulsgever, fraudebestendige en voorbereid op de bi-directionele inductieve puls transmitter
Ook word in de handleiding gemeld dat het in ieder geval geen magnetische sensor is.
quote:
Magnet-free communication interface
Ik denk dat je het dus toch echt in de richting van het detecteren van een inductieve puls moet zoeken. Maar volgens mij had je dat al geprobeerd. Niet een sensor die kapot is?

s441558 wijzigde deze reactie 25-05-2016 21:45 (25%)

• Pimmetje651
quote:
s441558 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:27:

Ik denk dat je het dus toch echt in de richting van het detecteren van een inductieve puls moet zoeken. Maar volgens mij had je dat al geprobeerd. Niet een sensor die kapot is?
Aller eerst bedankt voor het meedenken:)
De sensor werkt prima op diverse andere plekken. Dus lijkt me dat deze sensor in orde is .
Ik denk dat het te maken heeft met afstand (geen idee waarom, puur alleen een gevoel)

• s441558
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-01 18:45
Heb je hem wel eens geprobeerd bij iemand met hetzelfde type watermeter ( de buren bijv.)? Als het daar wel werkt, lijkt het of er iets mis is met jouw watermeter. Anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
Ik heb voor de "zekerheid " een andere LJ12A3-4-Z/BX besteld, wie weet ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Pimmetje651 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:24:
Ik heb voor de "zekerheid " een andere LJ12A3-4-Z/BX besteld, wie weet ;-)
Je houdt het goed vol.... ;)

Is dit niet een betere oplossing die wel werkt?
AUijtdehaag in "Is deze watermeter uitleesbaar?"

• Pimmetje651
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:11:
[...]

Je houdt het goed vol.... ;)
De aanhouder wint ;-)

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-01 21:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

quote:
teacher schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:07:

Nog een idee:.heb je ook de mogelijkheid om rfid/nfc uit te lezen?
Ben zelf ook aan het kijken om deze uit te lezen.
Is geen NFC. Mijn telefoon reageert er iig niet op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
quote:
niki_lauda schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:52:
[...]

En lukt het wel met de inductieve sensor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
@niki_lauda inmiddels werkend ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetje651
quote:
niki_lauda schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:52:
[...]

En ? Werkend ?

• Pimmetje651
Ik heb inmiddels de nieuwe sensor binnen, en wat blijkt : ja het werkt , maarrrrr het is een LJ12A3-4-Z/BX , wat betekend dat deze [00] stuurt als deze "off" staat :( dus heb ik er nog niks aan.
Iemand een idee of dit reversable is ? ( bs170 ? )

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
Pimmetje651 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:45:
Ik heb inmiddels de nieuwe sensor binnen, en wat blijkt : ja het werkt , maarrrrr het is een LJ12A3-4-Z/BX , wat betekend dat deze [00] stuurt als deze "off" staat :( dus heb ik er nog niks aan.
Iemand een idee of dit reversable is ? ( bs170 ? )
Ik gebruikte bij het maken van slimme meter kabeltjes altijd de BS170 om het signaal terug te inverteren (de slimme meter spuugt het geinverteerd uit) en dat werkte prima.

Moet dus wel kunnen lijkt mij. Ik deed het volgens dit schema. Linkerpootje van de BS170 via een 10K weerstand aan de +5V, en op het pootje zelf (dus niet op de weerstand) sluit je de draad naar de ontvanger aan. Op de middelste pin je bron (je sensor) en rechterpootje aan de GND.

Met een normale transistor (BC547 o.i.d.) schijnt het ook te werken bij de slimme meter volgens sommige mensen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

ThinkPad wijzigde deze reactie 11-06-2016 14:11 (27%)

• Pimmetje651
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 14:08:
[...]

Ik gebruikte bij het maken van slimme meter kabeltjes altijd de BS170 om het signaal terug te inverteren (de slimme meter spuugt het geinverteerd uit) en dat werkte prima.

Moet dus wel kunnen lijkt mij. Ik deed het volgens dit schema. Linkerpootje van de BS170 via een 10K weerstand aan de +5V, en op het pootje zelf (dus niet op de weerstand) sluit je de draad naar de ontvanger aan. Op de middelste pin je bron (je sensor) en rechterpootje aan de GND.

Met een normale transistor (BC547 o.i.d.) schijnt het ook te werken bij de slimme meter volgens sommige mensen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.
We gaan eens bakken :) de voeding wil ik het liefst vanuit de USB poort voorzien (5v)

• Pimmetje651
Kan iemand bevestigen (of juist niet) dat deze sensoren ZO teer zijn dat als je per ongeluk iets verkeerd aansluit ze geen signaal meer geven ?
De LED gaat gewoon wel aan bij detectie, maar of bij de BX alleen [00] en geen stop en bij de BY er helemaal niks meer verzonden word

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True