Is deze watermeter uitleesbaar?

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:46

Seafarer

XXX

Anoniem: 111246 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:15:
Welke sensor is het best schikt voor deze meter? (Domoticz/Home Assistant compatible)
[Afbeelding]
Kwam zelf bij deze uit:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/

Maar ze geven aan dat er geen mount beugel bij geleverd wordt.
Ben zelf niet echt heel handig met 3D prints/figuurzagen, etc.
Tips anyone?
Ik zie het volgende staan op de side:

Wat zit er in de verpakking?

In de verpakking zit alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met onze slimme watermeter. Je vindt in de verpakking:

De slimme watermeter
Een adapter voor de slimme watermeter.
5 V USB-voeding.
3 meter USB-C kabel.
Snelstartgids

Moet toch genoeg zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Seafarer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:24:
[...]

Ik zie het volgende staan op de side:

Wat zit er in de verpakking?

In de verpakking zit alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met onze slimme watermeter. Je vindt in de verpakking:

De slimme watermeter
Een adapter voor de slimme watermeter.
5 V USB-voeding.
3 meter USB-C kabel.
Snelstartgids

Moet toch genoeg zijn.
De adapter is dus niet geschikt voor deze meter, zoals aangegeven (had gechecked bij ze of ie zou werken voor ik ging bestellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stingone
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04-2024

stingone

stingone

ThinkPad schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:56:
Ik vond hier nog een interessante post over het uitlezen van een watermeter die niet zo'n duidelijk glimmend schijfje heeft. Mijn watermeter (WMD, Drenthe) heeft dat helaas ook niet.

v1 concept https://www.stall.biz/pro...sserzaehler-selbst-gebaut
v2 doorontwikkeling https://www.stall.biz/pro...ventionelle-wasserzaehler

Ze schijnen met een groene LED (gefocused tot een stipje van +/- 3mm ) op het rode wijzertje, hierdoor is het veel makkelijker uit te lezen voor een fotodiode (die onder een hoek van 45° is geplaatst).

Binnenkort nog maar eens proberen.

Ik heb dit type meter:
[Afbeelding]

Een magnetisch veld dat wisselt heb ik naar gezocht met smartphone/sensoren maar niet kunnen ontdekken. Laatste mogelijkheid is OCR met een camera (https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device) maar dat is ook wel gevoelig qua afstelling.
In middels het setje zelf besteld voor een conventionele watermeter en werkt verrassend goed met een wemos D1 mini en ESPHome. ook de kalibratiefunctie is erg goed. Dit is tot nu toe ook het enige setje wat ik gevonden heb voor oude meter.

Aopen Ak73Pro (a) - AMD XP 1800 + - Aopen Geforce 2 Gts 32 DDR - 512 SDRam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
stingone schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:40:
[...]

In middels het setje zelf besteld voor een conventionele watermeter en werkt verrassend goed met een wemos D1 mini en ESPHome. ook de kalibratiefunctie is erg goed. Dit is tot nu toe ook het enige setje wat ik gevonden heb voor oude meter.
Leuk om te horen, welke watermeter heb je het op zitten? Heb je een foto van hoe het er geinstalleerd uit ziet?
Vind het setje wel aan de prijs met bijna €42 :X

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stingone
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04-2024

stingone

stingone

ThinkPad schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Leuk om te horen, welke watermeter heb je het op zitten? Heb je een foto van hoe het er geinstalleerd uit ziet?
Vind het setje wel aan de prijs met bijna €42 :X
Ik zal even foto's maken als alles netjes zit.

Zie de complete ESPHome code:

https://community.home-as...se-meter-esphome/669096/4

Inclusief de opties om de initiele watermeterstand in te voeren en vast te houden na een update.

Tot nu toe werkt het perfect. En tsja 49 euro ben je ook kwijt voor bijvoorbeeld de pulse meter van homewizard...

Aopen Ak73Pro (a) - AMD XP 1800 + - Aopen Geforce 2 Gts 32 DDR - 512 SDRam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb WMD nog eens gevraagd of er anno 2024 al opties zijn om hun watermeters uit te lezen met bijv. een HomeWizard sensor.

Ze geven aan dat ze nog steeds analoge watermeters blijven gebruiken, ook bij vervanging. Mocht je een puls-geschikte watermeter willen, dan kun je dit aanvragen via mijnaansluiting.nl. Je krijgt dan een offerte.

Dat zal wel aardig in de papieren lopen vermoed ik :-( Toch jammer dat dit niet gestandaardiseerd is zoals de elektrameter.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThinkPad schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:57:
Ik heb WMD nog eens gevraagd of er anno 2024 al opties zijn om hun watermeters uit te lezen met bijv. een HomeWizard sensor.

Ze geven aan dat ze nog steeds analoge watermeters blijven gebruiken
Maar dat ding van HomeWizard leest toch juist een analoge watermeter uit? :) Ik zie geen losse pulsmeter in hun assortiment.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 25-01-2024 15:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Gizz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Maar dat ding van HomeWizard leest toch juist een analoge watermeter uit? :) Ik zie geen losse pulsmeter in hun assortiment.
Ja klopt, maar de HomeWizard verwacht dat er iets van een reflecterend schijfje/wisselend contrast is. Dat heeft mijn meter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teh_maniax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-07 16:52
ThinkPad schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Ja klopt, maar de HomeWizard verwacht dat er iets van een reflecterend schijfje/wisselend contrast is. Dat heeft mijn meter niet.
Ik ben afgelopen week verhuist naar een WMD regio en heb de zelfde meter.

Net contact gehad met WMD, via mijnaansluiting.nl kan je een 'Water (Verplaatsing)' aanvragen en dan als product 'Plaatsen Puls Watermeter' kiezen. Indicatie kosten zijn €112. WMD gaf aan dat als de meter >10jaar oud is deze waarschijnlijk gratis kan worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dank voor je bericht. Mijn meter is 2-3 jaar geleden nog omgewisseld, dus die vlieger gaat voor mij niet op helaas. En zouden ze echt kosteloos een pulsmeter uitgeven denk je? Die meters zijn nieuw best duur zie ik (>€150).

€112 zou ik er niet voor over hebben. Daar kan ik bijna één heel jaar aan waterverbruik mee afdekken.
Als je de ruimte hebt (ik helaas niet) zou je een tweede watermeter (tussenmeter) kunnen plaatsen. Ik zie op Marktplaats voor 3 euro zo'n Itron met metalen maantje staan die hier in het topic vaak voorbijkomt. Daar kan dan gewoon zo'n inductiesensor op. Is alleen even de vraag of dat een negatief effect op je waterdruk gaat hebben, zo'n extra meter.

Wat ga jij voor oplossing inzetten? Ik houd het voorlopig bij maandelijks handmatig even de stand opnemen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teh_maniax
Aangezien ik geen idee heb hoe oud de meter is, heb ik een aanvraag gedaan.
Volgens de WMD dame zouden ze dan een offerte maken waar dan opstaat wat de exacte prijs gaat zijn.

Als het onder de gratis vervanging valt mogen ze hem vervangen en anders gaan we zelf standen opnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ThinkPad schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:59:
Dank voor je bericht. Mijn meter is 2-3 jaar geleden nog omgewisseld, dus die vlieger gaat voor mij niet op helaas. En zouden ze echt kosteloos een pulsmeter uitgeven denk je? Die meters zijn nieuw best duur zie ik (>€150).

€112 zou ik er niet voor over hebben. Daar kan ik bijna één heel jaar aan waterverbruik mee afdekken.
Als je de ruimte hebt (ik helaas niet) zou je een tweede watermeter (tussenmeter) kunnen plaatsen. Ik zie op Marktplaats voor 3 euro zo'n Itron met metalen maantje staan die hier in het topic vaak voorbijkomt. Daar kan dan gewoon zo'n inductiesensor op. Is alleen even de vraag of dat een negatief effect op je waterdruk gaat hebben, zo'n extra meter.

Wat ga jij voor oplossing inzetten? Ik houd het voorlopig bij maandelijks handmatig even de stand opnemen ;)
Echt geen ruimte om er een meter tussen te zetten?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:56
ThinkPad schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:59:

Ik ben nog even aan t zoeken naar wat ik ga/moet inzetten om mijn pulsmeter uit te lezen maar ja dat doen ze kosteloos. Ik heb n meter van ongeveer 7 a 8 jaar oud eind vorig jaar ook laten vervangen op bovenstaande wijze. De offerte is dan die €112 voor n meter die ze vervolgens kosteloos vervangen( dus €112 korting als t ware) waarbij je dus n pulsmeter kunt aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_maniax
Koepert schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Ik ben nog even aan t zoeken naar wat ik ga/moet inzetten om mijn pulsmeter uit te lezen maar ja dat doen ze kosteloos. Ik heb n meter van ongeveer 7 a 8 jaar oud eind vorig jaar ook laten vervangen op bovenstaande wijze. De offerte is dan die €112 voor n meter die ze vervolgens kosteloos vervangen( dus €112 korting als t ware) waarbij je dus n pulsmeter kunt aanvragen.
Stond deze korting op de offerte? Ik heb net de offerte binnen gekregen.
Deze komt uit op totaal €111,73 voor een Puls watermeter Q3-2.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:56
teh_maniax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Stond deze korting op de offerte? Ik heb net de offerte binnen gekregen.
Deze komt uit op totaal €111,73 voor een Puls watermeter Q3-2.5
K heb via mijnaansluiting een aanvraag gedaan. Die is doorgestuurd naar WMD. Die hebben er een opdrachtbevestiging van gemaakt waarin de kosten staan. 1x t bedrag voor diezelfde meter + 1x dat bedrag als minbedrag. Dus totaal €0,00. Maar heb dus aanvraag vervangen voor slim gedaan terwijl WMD mijn meter toch al ging vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzTheCat69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-02 14:07
Never mind.............COM poort issue |:(

[ Voor 96% gewijzigd door FritzTheCat69 op 21-03-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzTheCat69
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOqrbmEQA9YHPzXBIRKpjtJ8cR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt3yQUmRFhd4W2Wxf9lJfZ4q.jpg?f=fotoalbum_large

LJ18A3-8Z/BX Proximity sensor
NODEMCU ESP8266

Als ik de sensor aantik met iets metaals dan geeft hij een puls die ik terug zie in HASS.

Nu heb ik hem boven de meter geplaatst maar krijg never nooit een puls.

Is deze meter ongeschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FritzTheCat69 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:07:
[Afbeelding]

LJ18A3-8Z/BX Proximity sensor
NODEMCU ESP8266

Als ik de sensor aantik met iets metaals dan geeft hij een puls die ik terug zie in HASS.

Nu heb ik hem boven de meter geplaatst maar krijg never nooit een puls.

Is deze meter ongeschikt?
De afstand van sensor tot ijzeren plaatje is te groot, plastic van de bovenkant sensor afvijlen deed bij mij the magic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzTheCat69
De afstand van sensor tot ijzeren plaatje is te groot, plastic van de bovenkant sensor afvijlen deed bij mij the magic
Is er niet een sensor die "dieper" kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FritzTheCat69 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Is er niet een sensor die "dieper" kijkt?
Die wat je nou hebt doet 8mm.
Of er grotere zijn weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzTheCat69
Die wat je nou hebt doet 8mm.
Of er grotere zijn weet ik niet
Das best veel maar vanaf waar gemeten? De gehele blauw "dop" meegerekend ?

Hoeveel kan ik eraf vijlen?

Het netertje ligt ook al een flink stukje diep zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FritzTheCat69 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Das best veel maar vanaf waar gemeten? De gehele blauw "dop" meegerekend ?

Hoeveel kan ik eraf vijlen?

Het netertje ligt ook al een flink stukje diep zo te zien.
Tot hij het niet meer doet, ik had het plastic er bijna af, op sommige plaatsen er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Tot hij het niet meer doet, ik had het plastic er bijna af, op sommige plaatsen er doorheen.
Levert dat geen problemen met mogelijk water/condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

BThomas schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:00:
[...]

Levert dat geen problemen met mogelijk water/condens?
Nee water zit in de meter en niet erbuiten, ze doen het nog steeds bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 21:01
Hallo,

Bij mij is er vandaag een pulse watermeter geplaatst.

Ik wilde de home wizard er op aansluiten.

Geïnformeerd bij het en die gaven aan dat dit niet kon.

Contact gehad met wmd en die gaf aan al 60 plaatsingen gedaan te hebben voor gebruikers met hw. Ze gaven aan het is comparable.

Ze hebben de plastic ring verwijderd, de bracket van hw geplaats en zie daar hij werkt.

Wel even kijken dat je geen stoot signalen hebt in de meterkast (ik had er 2 Smart systemen naast hangen en die stoorden bij het koppelen, even uitzetten dan koppelen en daarna Smart systemen weer aanzetten) na 30 pogingen werkte het. Had ik die Smart systemen maar even direct uitgezet.

Doe er je voordeel mee

Browny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Heb je daar nog voor moeten betalen? Het vervangen van je watermeter?
Anders ga ik de WMD ook even aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:58
brownyster schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:30:
Hallo,

Bij mij is er vandaag een pulse watermeter geplaatst.

Ik wilde de home wizard er op aansluiten.

Geïnformeerd bij het en die gaven aan dat dit niet kon.

Contact gehad met wmd en die gaf aan al 60 plaatsingen gedaan te hebben voor gebruikers met hw. Ze gaven aan het is comparable.

Ze hebben de plastic ring verwijderd, de bracket van hw geplaats en zie daar hij werkt.

Wel even kijken dat je geen stoot signalen hebt in de meterkast (ik had er 2 Smart systemen naast hangen en die stoorden bij het koppelen, even uitzetten dan koppelen en daarna Smart systemen weer aanzetten) na 30 pogingen werkte het. Had ik die Smart systemen maar even direct uitgezet.

Doe er je voordeel mee

Browny
Wat voor watermeter hebben ze precies geplaatst?
Een gewone watermeter met een magneetje op het wiel, of echt een watermeter waar een snoertje af komt?
Misschien fotootje ;)
Bij mij wil WMD de watermeter binnenkort vervangen dus wel dan wel meteen de juiste hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 21:01
brambo123 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Wat voor watermeter hebben ze precies geplaatst?
Een gewone watermeter met een magneetje op het wiel, of echt een watermeter waar een snoertje af komt?
Misschien fotootje ;)
Bij mij wil WMD de watermeter binnenkort vervangen dus wel dan wel meteen de juiste hebben.
Ze hebben een pulse watermeter geleverd. Zit geen snoer aan is comparable met home wizard ze hebben bij wmd 60 van die meters geplaatst. Je moet er wel specifiek om vragen krijgt een offerte en krijgt een korting van volle bedrag ofwel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Helaas mijn offerte vanuit WMD was het volledige bedrag van €348,80 … dat ga ik uiteraard nooit doen, ze lijken wel achterlijk daar. Ik blijf qua water dus helaas in het stenen tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25
Theetjuh schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:31:
Helaas mijn offerte vanuit WMD was het volledige bedrag van €348,80 … dat ga ik uiteraard nooit doen, ze lijken wel achterlijk daar. Ik blijf qua water dus helaas in het stenen tijdperk.
Een meter heeft een bepaalde levensduur*. De digitale vooruitgang gaat sneller dan de levensduur van de meter.

Als jou meter eerder dan nodig wordt vervangen zijn dit onnodige kosten, die kosten kunnen op 2 manieren verdeeld worden. 1. over alle klanten, die hier niks mee van doen hebben. 2. Over de specifieke verbruiker die dit aanvraagt.

En ik zeg niet dat het goedkoop is €348,80, maar als er iemand moet komen om dat ding te vervangen incl een nieuwe meter is dat bedrag ook niet over de kop.

*een meter moet iedere x jaar geijkt worden, vaak is het goedkoper om hem dan te vervangen, maar de levensduur van sommige meters gaat al snel richting de 25 jaar.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Ik heb een nieuwbouw woning, er mijnziens al een nieuwe in moeten zitten, maar het is helaas niet anders.
Ik wacht wel tot ze worden aangeboden, die kosten voor het vervangen bespaar ik nooit in de komende 10 a 20 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:46

Seafarer

XXX

Theetjuh schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:28:
Ik heb een nieuwbouw woning, er mijnziens al een nieuwe in moeten zitten, maar het is helaas niet anders.
Ik wacht wel tot ze worden aangeboden, die kosten voor het vervangen bespaar ik nooit in de komende 10 a 20 jaar.
Plaats je er zelf eentje achter?

https://www.wildkamp.nl/p...7_3j-heMg6wRoC1ZwQAvD_BwE

Edit: is zomaar een voorbeeld. Geen belang bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 24-07-2024 21:37 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Seafarer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Plaats je er zelf eentje achter?

https://www.wildkamp.nl/p...7_3j-heMg6wRoC1ZwQAvD_BwE

Edit: is zomaar een voorbeeld. Geen belang bij.
Had zoiets inderdaad al eens gezien, altijd nog een idee ja, bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:58
Heb ondertussen even contact gehad met WMD.
Normaal bij meter wissel krijg je zelfde type gereviseerd meter.
Maar voor mij hebben ze nu in systeem gezet dat er puls geschikte meter op moet.
En uiteraard zonder kost, ze moeten immers toch al meter wisselen.

Voor degene die zelf extra meter wil plaatsen...
Amazon kun je wel Zenner ETKD meter krijgen voor rond de 25 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door brambo123 op 24-07-2024 23:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beach_a
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 16:56
Voor degene die hier iets mee kunnen: Ik lees de watermeter uit met een TCRT5000. Niet het printje dat je kantenklaar kan kopen maar het discrete component met een aantal weerstanden en 1 extra transistor.

Mijn watermeter heeft een 1/3e spiegeltje op de 0.1 liter uitlezing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVv5y5X5YWSpwUHG_tp8rZkaD2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtfIFdc55C7x0BkJFXbwU0Lm.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je dus optisch moeten kunnen uitlezen dacht ik zo.
Data sheet erbij gehaald. De TCRT5000 heeft een CTR van ca 10%. dwz een verandering van stroom door de LED wordt maar voor 10% gekoppeld naar de photo-transistor. Bij een LED stroom van ca 2mA is de uitgangsstroom ca 140uA (lees ik uit de grafiek vd datasheet).
3V3/140uA = (ca) 22k Ohm

Dus volgende schakeling gemaakt: (Let op het symbool vd TCRT5000 kon ik niet vinden in mijn software dus ik heb een standaard gepakt met 6 pootjes. Het zijn er dus maar 4)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uswMlnhJboCXCHxvPOfsPxV35g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6dKhcejAiGjJkLGzuCp2E6Qw.jpg?f=user_large

Tevens een 'bracket' gemaakt van hout, ja dat ziet er profi uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFJ3i8tNYGZN38zuBk9ZUj7NJy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdciQBEamNwGqFUjgPZm4kkh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFttAEOcXJoPtRswrO_qmW94z-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5EQaLrxUbh36LGxNrTc0UbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO9CQ0b34XiGU9kF5X3-5XSL814=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxhYnH4rcSTqmjsern6LNkhI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgNv9VaiqmfMa7b2f9uvzDmd3iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0KF1OCrmNSDDeUZeJa8JZ7p.jpg?f=fotoalbum_large

Met de scope gemeten wat daar uitkomt en dat zag er veelbelovend uit. Dus met een ESP8266 ingekoppeld op de Analoge input (A0). Plaatjes van de output daarvan: (2e is ingezoomd van 1e):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcxytzboRMS5FPSqi5lCHrqBYXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbpkwHaT0i6DXChTh8htAowa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZM4ure-wycJEPka8MNjv8XA2rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bABM5uVXxsAowrGJNeEUflGk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal hier geen code invoegen, als daar behoefte aan is hoor ik het van de tweakers.
Aangezien ik dezelfde ESP ook wil gebruiken voor het monitoren van andere sensoren in het huis kan ik de A0 input niet 'pollen'. Regelmatig maakt de ESP contact met een smart plug en dat kan zomaar seconden duren. Kortom het moet onder interrupt. Na wat rekenwerk kwam ik op ca elke 400msec een interrupt om te bepalen of de rotor draait. Uitgegaan van max 15l/min ofwel 0.25/sec. De rotor draait dus max 1 rondje per 4 secs, ik wil 10 samples/rondje = 400msec.

Geimplementeerd en het werkt.

Echter zo geef ik de ESP wel heel veel werk en in verreweg de meeste gevallen komt de interrupt werkloos terug met: 'nee niks te doen' . Nu is een ESP geduldig maar ik had er toch geen lekker gevoel bij. Liever heb ik een schakeling die een digitale puls geeft per liter. In dat geval zou ik dus slechts per 4 seconden 1 interrupt krijgen en die is dan ook altijd geldig.

Op de bekende Elektronica winkeltjes op het net kun je een TCRT5000 printje kopen met een comparator aan boord. Deze geeft zowel het analoge signaal als een digitale puls af. Een en ander in te regelen met een potmeter. Na wat zoeken kwam ik op het schema. Ik had gehoopt dat er enige vorm van hysteresis in het digitale signaal zou zitten maar helaas. Land je dus ooit op het randje vh spiegeltje, precies op het omslagpunt dan krijg je jitter en dus foute informatie.

Ik moest er even over nadenken of dit met slechts enkele componenten te realiseren is en kwam op de volgende uitbreiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Npr50q1ATcRuRM6YcvA2d3Fjg2U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WBOao0XnieybW1nkYe6psNbv.jpg?f=user_large

Slechts 3 componenten extra dus! Voor de NPN kun je vrijwel elk type gebruiken. Ik had nog wat SMD liggen, een BC848 dacht ik. Door de transistor output krijg je goede digitale pulsen en door de hysteresis met R2 en R3 worden deze nog wat steiler. Door op het omslagpunt wat extra of juist iets minder stroom door de LED te sturen krijg je hysteresis in het signaal. Sta je op het randje vh spiegeltje dan slaat de uitgang dus door naar een kant en blijft daar omdat ie iets wordt meegekoppeld.

In de interrupt routine -die heel kort is- sla ik alleen een counter op (increment) en ik registreer het tijdstip waarop dat gebeurt zodat ik de waterflow ook kan meten (liter/min). Een en ander uitgeprobeerd en vervolgens onder de douche gaan staan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZdrbRO0ghM2Y33w8I36A_24uvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvQIiIQ54PEM7MU8oQ35rXvc.jpg?f=fotoalbum_large

De rode lijn geeft aan hoelang er tussen twee interrupts zit (ofwel hoelang het duurt voor de rotor om 1 omwenteling te maken). De gele lijn is dan het aantal liter/min,

Blijkbaar is mijn verbruik ca 6 liter/min. Het duurt dan dus 10 sec voor 1 rondje vd rotor.

Heb je nu geen spiegeltje kijk dan nog s goed naar de analoge output. Zoals je ziet in het 'donkere' gedeelte (spanning hoog) zie je in het midden dat ie toch even wat uitslaat. dat is het rode wijzertje dat je ziet. Om dit betrouwbaarder te krijgen zal je wat moeten experimenteren met de LED stroom. Meer stroom = meer licht.

Wellicht heeft iemand hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 19:00
@beach_a Je hebt het over een interupt maar wat je omschrijft klinkt als een interval timer. Kan je niet gewoon een 'echte' interrupt zetten op de falling van een digitale pin? Die draait als het ware los van de rest van je code en doet kort iets als het signaal op die pin van hoog naar laag gaat (typisch een counter +1). Dan hoef je dus niet elke 400 ms code te draaien om iets te meten wat max 1x per 4s gebeurd maar ook heel vaak langere tijd niet ('s nacht etc)
Zoek even naar attachInterrupt.

[ Voor 34% gewijzigd door Rrob op 27-03-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 16:56
@Rrob Ik denk dat je niet het hele artikel hebt gelezen. Ik ben idd begonnen met een 400msec timer interrupt. De schakeling werd analoog gekoppeld aan de A0 ingang en op die manier gedigitaliseerd. In het latere ontwerp heb ik de analoge schakeling uitgebreid en digitaal gemaakt. Nu wordt de controller alleen nog belast met een interrupt als er daadwerkelijk water loopt.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste