Voor wie de NPN sensor wil gebruiken met een Wemos D1 mini met Tasmota en data doorsturen naar Domoticz, dit is hoe ik het werkend heb gekregen.
Ik gebruik gewoon de 5V van de Wemos D1 voor de signalen, dus geen externe voeding van 12V ofzo. De Wemos zelf heb ik in een niet-gebruikt USB poort van mijn router gestoken. 
Ik heb de NPN sensor op de D3 pin aangesloten want deze pin heeft een pull-up weerstand.
In de eerste instantie wilde ik de D3 pin van de Wemos D1 Mini vervolgens als counter instellen binnen Tasmota, maar hierbij kreeg ik veel false positives als het rotortje van de meter stil staat of langzaam beweegt (laag debiet). De debounce functies van Tasmota waren daar geen werkzame oplossing voor in mijn geval. Ik had dus een filter nodig om de ruis er uit te krijgen.
Daarom heb ik het nu zo gedaan:
-D3 pin van Wemos D1 mini binnen Tasmota (Configure Module) als Switch1 ingesteld. de NPN sensor zit nog steeds op de D3 pin aangesloten.
-D2 pin (of een andere, maakt niet uit) als Counter1 ingesteld (Configure module in web menu). Dit is een dummy want de pin zelf is nergens op aangesloten, fungeert nu dus alleen als counter.
-Switchmode1 5  (hiermee stel je in dat het een inverted pushbutton is met 
long press)
-Setoption32 2 (Long press wordt gedetecteerd bij langer 'indrukken' (metaaldetectie) dan 0.2 seconden. Langer dan 0.2 kan ook maar dan loop je het risico dat je bij hoog debiet (alle kranen open) pulsen gaat missen)
-Rule1 on Switch1#state=3 do counter1 +1 endon (state 3 is de long press. dus bij elke long press wordt de counter van de D2 pin met 1 verhoogd)
-Rule2 on Counter#C1>%var1% do Backlog var1 %value%; publish domoticz/in {"idx":812,"nvalue":0,"svalue":"%value%"}  endon (als de counter toegenomen is, stuur de counterwaarde naar domoticz, even zelf IDX waarde invullen) Mijn idx 812 is een RFXmeter type water.
Beide rules uiteraard even aan zetten binnen het console venster van tasmota.
rule1 1
rule2 1
De test die ik vervolgens uitvoer: kraan héél klein beetje open zetten en kijken of er inderdaad 1 liter (ipv 2 of 3 liter) wordt geregistreerd als het rotortje langs de sensor komt.
Tot nu toe heb ik op deze manier de beste resultaten behaald zonder false positives. de 'long press' functie van Tasmota wordt zo dus gebruikt om ruis te filteren. Dit werkt beter dan debouncen (bij mij) want debouncen helpt alleen als de rotor beweegt. Debouncen werkt ook slecht als er langzaam water wordt getapt. In mijn geval kreeg ik dan vaak +1 liter als het rotortje onder de sensor gaat en nogmaals +1 als hij er weer onder vandaan komt.
Update: Ik kreeg toch alsnog een paar false positives bij een stilstaande rotor met knipperend NPN sensor lampje. Dit komt doordat ik op basis van bovenstaande alleen een 'long press' criterium had ingesteld voor wanneer het rotortje onder de sensor zit en niet óók voor de periode dat die er niet onder zit en dat is dus niet robuust genoeg.
Daarom heb ik het volgende veranderd:
Switchmode1 6 (we keren AAN en UIT weer om. We gaan nu dus juist de stand verhogen als de rotor onder de sensor vandaan komt, ipv wanneer hij er onder komt.) 
Setoption32 20 (long press van 2 seconden voor de periode dat rotor niet onder de sensor zit)
Switchrebounce 300 (rotor moet minimaal 0.3 seconde onder sensor zitten)
En nu verwacht ik helemaal geen false positives meer te krijgen... de kans lijkt me namelijk klein dat de Wemos telkens minimaal 2 Seconden AAN meet en dan weer minimaal 0.3 Seconden UIT. Bij een knipperend lampje gaat het eerder om 0-100 milliseconden volgens mij.

[
                        Voor 49% gewijzigd door
                                                     de Peer                                                 op 03-03-2021 15:59
                                            ]