Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Is deze watermeter uitleesbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou wellicht iets kunnen proberen met een youless? Als het oogje een contrastwissel waarneemt kan hij het meten.

Andere optie: het staat je vrij om na de hoofdkraan een eigen water/flowmeter te installeren.

Nog een optie: de overbrenging van een watermeter kan dmv magneten zijn. Daar zou je een een hall sensor bij kunnen houden om zo een puls los te peuteren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik ga er zelf regelmatig even voor zitten en type alles in. Overigens: Managementinformatie van het soort "Hoeveel kost één vol bad" hoef je maar één keer te meten om er wat mee te kunnen. Regelmatig loggen is vooral nuttig om trends te ontdekken:

Waterverbruik per week, januari 2012 tot heden:
http://www.gerla.nl/images/water_2012-1014.jpg
In week 10 zijn we begonnen met verbouwen, in week 47 konden we er weer intrekken. Je kunt goed zien dat we nu een spaarkop op de douche hebben en tweeknops bediening op de toiletreservoirs. Ook onze vakanties pik je er makkelijk uit, veel beter nog dan via ons gas- en electriciteitsverbruik.

l'art pour l'art

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
http://www.homewizard.nl/...or-watermeter-elster.html

AUijtdehaag in "Is deze watermeter uitleesbaar?"
Zitten vast gouden kontakten in....met diamant geslepen... gezien de prijs die ze ervoor vragen... ;)

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2016 16:48]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:41
quote:
iMars schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:57:
@Pimmetje651
Hoe heb je het nu werkend? Jij had toch ook een v200 met rood vlakje ipv een metalen?
Ik heb dezelfde meter en wil deze ook gaan uitlezen.
Klopt helemaal! Ik heb toen die sensoren in beide varianten (maak / breek) besteld, dit via een Arduino icm mysensors aangesloten en een behoorlijke tijd de beste locatie op de meter aan te zoeken geweest ( is ergens even uit m'n hoofd erbij ronde " kwart voor").
Kan eventueel foto's maken als je handig vind .

Ben nu aan het kijken om mysensors uit te migreren en het op een ESP aan de gang te krijgen

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:53
@buldogwtf je linkje werkt niet.

Edit: inmiddels wel d:)b

[Voor 29% gewijzigd door kvandt op 08-06-2018 13:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:32

martinvdm

www.martinvdm.nl

Iemand enig idee? Ik heb een Cyble Itron Pulse sensor op mijn Aquadis watermeter zitten. Hieraan heb ik een S0PCM usbmodule zitten. Nu zie ik wel netjes de pulses tellen, maar ik heb geen domoticz draaien maar Home assistant. Domoticz heeft een LUA script voor S0pcm module maar HA niet. Is er geen mqtt Of ander oplossing voor die s0pcm module? Wellicht een docker container met iets erin?

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:41
Voxxie schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:40:
[...]

Ben je niet nog verder mee gekomen en werkt het nauwkeurig?

Ik heb tot op heden helaas nog geen succes.
Zeker wel, gebruik inmiddels al tijdje met een inductieve sensor op Espeasy .
Zie bijvoorbeeld : http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=1103

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

https://tweakers.net/ext/f/ewC88eOja1bnjabtdlIdOL8V/medium.jpg

De zoveelste sensor is in bedrijf, ook hier een €3,39 Ali Express ding die 8mm diep kan op een Sensus 620.
Ik heb poorten van een SN7404 gebruikt voor P1, een S0 teller en nu de watermeter.
Elke SN7404 ingang heeft een 10K naar 3,3V en de uitgang zit op een Nodemcu met Espeasy er op die ik met Domoticz uitlees.
De sensor krijgt 12V voeding en hij schakelt een 12V relais waarmee ik een 7404 ingang naar 0 trek :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Possible schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:44:
@Speedy-Andre De meter die jij hebt, heb ik ook. Sensus 620.

Je kan de sensor zelf ook op de pi zelf aansluiten toch d.m.v de pins?
Als je mijn Nodemcu verwisselt voor een Rpi dan werkt dat ook, beide hebben een zelfde soort ingang.
Ik doe dat voor P1, maar omdat een Rpi met Domoticz die de tellers logt op afstand is doe ik het zo :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Voxxie
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Possible schreef op maandag 3 december 2018 @ 07:24:
[...]
@Voxxie Zou jij de code van de watermeter willen delen? Ik heb zojuist de watermeter besteld en zou deze ook graag in Home-assistant willen zien.
Ja hoor geen probleem.
Ik weet niet of het de ideale manier is, maar voor mij werkt het ;)

Ik heb de sensor aangesloten direct op mijn Raspberry Pi.
  • Input number: water_meter_meterstand: Huidige water meter stand
  • Input number: water_meter_meterstand_at_midnight: De stand van 00:00, dit om het verbruik van de dag te berekenen
  • Op GPIO poort 2 heb ik de pulse sensor aangesloten.
  • De automation "Count pulse..." telt steeds 1 op bij de het input number "water_meter_meterstand"
  • De automation "Store value at ..." slaat iedere nacht om 00:00 de huidige meterstand op in een andere input number.
  • Met een template sensor presenteer ik de meterstanden netjes, (m3 ipv liter)
configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      water_meter:
        value_template: '{{  ((states.input_number.water_meter_meterstand.state  | float) / 1000) | round(3)  }}'
        friendly_name: Water verbruik
        unit_of_measurement: 'm3'
        entity_id:
          - input_number.water_meter_meterstand
      water_meter_today:
        value_template: '{{  (((states.input_number.water_meter_meterstand.state  | float) - (states.input_number.water_meter_meterstand_at_midnight.state  | float)) / 1000) | round(3)  }}'
        friendly_name: Water verbruik vandaag
        unit_of_measurement: 'm3'
        entity_id:
          - input_number.water_meter_meterstand
          - input_number.water_meter_meterstand_at_midnight

input_number:
  water_meter_meterstand:
    name: water_meter_meterstand
    mode: box
    min: 0
    max: 10000000
    unit_of_measurement: liter
  water_meter_meterstand_at_midnight:
    name: water_meter_meterstand_at_midnight
    mode: box
    min: 0
    max: 10000000
    unit_of_measurement: liter

binary_sensor:
  - platform: rpi_gpio
    ports:
      2: Watermeter_pulse

autmations.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Meter - Count Pulse to watermeter
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.watermeter_pulse
      to: 'off'
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
     entity_id: input_number.water_meter_meterstand
     value: "{{ states('input_number.water_meter_meterstand') | int +1 }}"

- alias: Meters - Store value at midnight
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: time
      at: '00:00:00'
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.water_meter_meterstand_at_midnight
      value: "{{ states.input_number.water_meter_meterstand.state }}"

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

jobr schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:11:
[...]

Had je toen het relais er ook al tussen?
Nee, ik heb water eerst optisch geprobeerd met een tcrt5000 en ook P1 met een transistor.
Er werd toen 5V gebruikt en ik heb geen relais dat daar mee werkt.
Overigens alles uit de hobby voorraad die ik sinds 1980 heb, het 12V relais dat ik nu gebruik is ouder dan menigeen hier :+

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20:50

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Mede geinspireerd door dit topic wil ik deze watermeter gaan uitlezen:

https://tweakers.net/ext/f/dc1ULqbGEL7odWzLzaT2gM1D/full.jpg

En laat ik met het opruimen van de garage nou deze sensoren tegenkomen uit mijn industriële automatiserings tijdperk uit het jaar kruik (jaren '80, '90 8) ...):

https://tweakers.net/ext/f/fuHfNqlNYPpQdHmEgr8bfoOJ/full.jpg

Het zijn een verscheidenheid aan proximity sensoren. Zowel NPN als PNP. Infrarood, licht en metaal. De meeste doen het ook op 12 VDC. Meteen de meterkast ingedoken en zowaar, twee van deze sensoren pakken moeiteloos het metalen vaantje van de watermeter op.

Nu zie ik in het midden een rond doorzichtig venstertje onder de tekst "P1". Een cm of wat in de diepte van dat venstertje zie ik tijdens tapwater verbruik heel snel een wit achtig pinnetje draaien. Doordat deze veel sneller draait dan het metalen vaantje, lijkt me dat dit een veel nauwkeuriger verbruik weergeeft. Klopt dit? Zo ja, dan is het misschien de moeite om eens te onderzoeken of dit te detecteren valt? Heeft iemand dit als eens geprobeerd?

Helaas heb ik geen bedraad of draadloos netwerk in de meterkast, dus wil ik de sensor aan de reeds bestaande NodeMCU ESP8266 knopen die pal naast de meterkast de temperaturen meet van de vloerverwarming:

https://tweakers.net/ext/f/0COmI2LvA8OnK1usiX7mTrlL/full.jpg

Ik wil de pulsen doorsluizen naar Node Red en kijken of ik dit kan wegschrijven naar de Influx database.

Maar eerst de sensor eens vast monteren op de watermeter en koppelen aan de ESP8266!

Kan allemaal even duren, maar wordt vervolgd.

----------------------------------------
EDIT:
Inmiddels een constructie verzonnen om de sensor te fixeren met een restant regenpijp. Deze valt strak om de meter en vormt zo een goede basis voor de sensor:

https://tweakers.net/ext/f/VhtAMrzrM3vdVE3gELbwUq3D/full.jpg

Het vaantje wordt op deze wijze goed gedetecteerd.
De volgende stap is het koppelen van de sensor aan de ESP8266. De sensor heeft minimaal 12VDC nodig. Die krijgt dus een eigen voedinkje. Ik wil een GPIO-pin gebruiken dus zal er iets van een torretje tussen moeten.

Wordt vervolgd.

[Voor 15% gewijzigd door Aegle op 04-12-2018 16:29. Reden: Montage sensor toegevoegd]

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Copitano
Schema
https://tweakers.net/ext/f/fARqa3aVmRSArzisZzDhNDKQ/medium.jpg

Voorkant
Rechtsboven-GPIO-Pi
Linksboven- GND-Pi
Onder vlnr,
12v voeding
12v sensor
Data sensor
Gnd sensor
Gnd voeding

https://tweakers.net/ext/f/bVXJ3A89w4oQXpmBK8PbkMT9/medium.jpg

Op de pi heb ik nog een pullup weerstand van 1 Kohm van 3,3v naar de GPIO

Achterkant
https://tweakers.net/ext/f/O2cZZ95FEjQZozaIYPQtoMBh/medium.jpg

[Voor 5% gewijzigd door klump4u op 04-02-2019 19:59]

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18:13

Copitano

Hoorn NH

@klump4u Printje in elkaar knutselen ging prima, maar in plaats van de verwachte + 3,3 Volt op de uitgang meet ik -3,3 Volt. Bovendien komt daar geen verandering in als ik een stuk ijzer langs de sensor haal. Led op de sensor gaat dan wel branden. Ik heb de boel 100 x nagekeken, maar kan geen fout gesoldeerde componenten vinden in de draden zijn ook allemaal goed aangesloten.https://imgur.com/yDQteVO.jpghttps://imgur.com/Pcoukr6.jpg
Zie ik toch iets over het hoofd?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:18:
@klump4u In de afgelopen weken ben ik een foto tegengekomen, ik meende van jou, van de bevestiging op de headers van de Pi met de weerstand ertussen. Ik zoek me suf maar ik kan die niet meer vinden. Kun je die nog eens plaatsen hier?
1 sluit je aan op een 3,3v pin van de Pi
2 sluit je aan op een GPIO van de Pi
3 sluit je aan op een Gnd van de Pi
X = een weertand van 1 Kohm

https://tweakers.net/ext/f/NGx9Tw4OhyoNszYSRauSH6EO/medium.jpg

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Copitano
Misschien regel 34 origineel laten?
Of een weerstand van 10 kohm proberen.
Of geen weerstand als je de interne van de pi gebruikt.

[Voor 24% gewijzigd door klump4u op 18-02-2019 09:44]

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:52
Copitano schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:36:
[...]

Ja zie:Copitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"

[...]
Tjaa, € 7 zal me de kop niet kosten. Maar zo te zien moet ik dan nog steeds het voltage naar de Nodemcu oplaag brengen naar 3,3 volt toch? Loop ik dan niet het zelfde risico als de puls gewoon niet goed doorkomt zoals nu kennelijk het geval is?
Ik heb nog twee linkjes voor je:
Hoe ik hem had aangesloten op de Pi: Toppe in "Raspberry Pi Watermeter"
En hoe ik hem heb aangesloten via een NodeMCU: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0jGfnH8tGpm0Rf

Vooral de laatste foto's zijn redelijk duidelijk volgens mij en deze constructie werkt bij mij echt super, 1x per twee weken corrigeer ik even de waterstand meestal met z'n 50 liter op 2000 liter, ik vindt het dus aardig accuraat. Ik moet me nog even verder verdiepen om hem nog beter te laten kloppen maar voor nu zeg ik prima.

De constructie van de ESP vindt ik zelf ook nog 'veiliger', ik heb nu enkel een slimme meter en een zwave stick op de Pi aangesloten en de GPIO pinnen zijn volledig vrij, kans op kortsluiting is dus nihil.

Let wel op dat je ESPEasyMega gebruikt en geen Tasmota, laatste genoemde zou ook moeten werken maar gaf bij mij alleen maar een hoop ergernis terwijl ik ze wel weer gebruik op de Sonoff's

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:31:
[...]

Yep, 7 x kortsluiting = registratie 70 liter.
Dan kun je de software uitsluiten en zit het in het printje.
Moet wel 7 liter zijn dan he, instelling in Domoticz.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:45:
[...]

Okay, zijn we toch een stapje verder. En die factor 10 stond al in de toelichting bij de software. Moet nog even kijken waar dat precies moet worden aangepast. Ga eens proberen de ontkoppel C'tjes uit de suggestie van @Aegle er tussen te zetten en dan opnieuw proberen. Dat van het weglaten van de weerstand had ik overigens wel goed begrepen en zo ook geprobeerd. Maar ik bedoelde hoe je de interne weerstand van de Pi kunt gebruiken.
Je gebruik de interne weerstand d.m.v. regel 34 in de software volgens mij.
Misschien deze niet gebruiken, dus voor regel 34 een # schrijven.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@klump4u @Toppe @Aegle
Ik heb het uiteindelijk op deze manier werkend gekregen door de sensor rechtstreeks op een 5 volt pin van de Pi aan te sluiten. :Y oOo *O* *O* *O* _/-\o_
Soms is het allemaal eenvoudiger dan je denkt 8)7
Voorlopig maar eens kijken hoe stabiel en nauwkeurig dat in de komende week werkt. 8)

[Voor 4% gewijzigd door Copitano op 19-02-2019 01:44]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:52
klump4u schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:05:
[...]

En waarom denken jullie dat er printjes en dergelijke worden gemaakt om de watermeter uit te lezen?
Om geld te verdienen :Y

Tweakers doen het zelf :')

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:31:
[...]

Werkt het ook accuraat? Gelijk met de meter?
Ik heb vorige week de meterstand doorgegeven (afgelezen) en kwam op 39 m3 verbruik over een jaar.
Lijkt dus wel redelijk te kloppen.
https://tweakers.net/ext/f/Lqs2rx0IZnubzSqu5nf4XT7p/thumb.jpg

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Aegle _O- Nou ehhhh, uiteindelijk met de instellingen zoals in eerdere posts met vallen en opstaan.
dus: Sensor rechtstreeks op de Pi aangesloten. Nieuwere Pi schijnen dat aan te kunnen met een interne weerstand (regel 34 in het script thx to @klump4u ) Weerstand hangt nog aan de datadraad, maar niet aan gesloten. Dit script gebruikt: Copitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"
https://imgur.com/h6joDnx.jpgen dan ditCopitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"in Domoticz via instellingen meer opties Data versturen en InfluxDB
en ditCopitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"In Grafana. Heb wel ff zitten worstelen met de Query voordat het door kwam.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

klump4u schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Dat kan ook, hou ons wel op de hoogte of het betrouwbaar is.
Draait nu bijna 4 weken. Verschil met de "echte" meterstand 3 liter op een verbruik van 10.000 liter is 0.03%. Dat vindt ik verwaarloosbaar :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

BounceMeister schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:18:
[...]

Vandaag is er een nieuwe watermeter geplaatst, een Elster V200. Er zit een roterend plaatje in welke elke liter een rondje draait. Alleen zit er geen metalen plaatje op, maar een soort spoeltje op een printplaatje geëtst.
[Afbeelding: Watermeter Elster v200]
Ik heb een aantal vragen daarover.
Is de sensor uit bovenstaand bericht nu de juiste voor zo'n watermeter?
Werkt het enigszins nauwkeurig?
Wat is het verbruik van de sensor? Ik lees iets over 300mA, maar dat lijkt me vrij veel.

Ik gebruik Domoticz op een Raspberry Pi, maar wil de meter uitlezen met een NodeMCU.
Zo een spoeltje heb ik ook op mijn watermeter.
Geen idee of die sensor voldoet: die is 6-36V. Ik zou dan een 5V versie nemen, die zijn er ook, alleen geen idee of die net zo werken als die van 6-36V.

De 300mA is de maximale stroom die de sensor kan leveren op zijn output. Afhankelijk wat je aansluit zal het niet of nauwelijks stroom opnemen verwacht ik, maar ik kan de spec niet vinden wat de sensor zelf nodig heeft aan stroom.

Edit:

[Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 24-05-2019 16:44]

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

BounceMeister schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:18:
[...]

Vandaag is er een nieuwe watermeter geplaatst, een Elster V200. Er zit een roterend plaatje in welke elke liter een rondje draait. Alleen zit er geen metalen plaatje op, maar een soort spoeltje op een printplaatje geëtst.
[Afbeelding: Watermeter Elster v200]
Ik heb een aantal vragen daarover.
Is de sensor uit bovenstaand bericht nu de juiste voor zo'n watermeter?
Werkt het enigszins nauwkeurig?
Wat is het verbruik van de sensor? Ik lees iets over 300mA, maar dat lijkt me vrij veel.

Ik gebruik Domoticz op een Raspberry Pi, maar wil de meter uitlezen met een NodeMCU.
Ja als je de 8mm versie besteld komt het goed met die watermeter, ik heb hem ook op zon meter en werkt perfect, wel heb ik er een eigen 12 volt voeding aan hangen met een printje om een 3,3 v output te krijgen voor aan de gpio van de pi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Voxxie
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:25
klump4u schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:15:
[...]

Ja als je de 8mm versie besteld komt het goed met die watermeter, ik heb hem ook op zon meter en werkt perfect, wel heb ik er een eigen 12 volt voeding aan hangen met een printje om een 3,3 v output te krijgen voor aan de gpio van de pi
https://i.postimg.cc/WDtc5kQG/IMG-20190605-214700.jpg https://i.postimg.cc/RWgz1RbC/IMG-20190605-214711.jpg https://i.postimg.cc/k2JmtZsh/IMG-20190605-214722.jpg

Ik heb geen externe voeding. alles direct op de RPi 3B+ aangesloten en hij heeft sinds dat het draait hooguit 250 liter gemist.
Waarvan ik zelf denk dat het komt doordat ik de HomeAssistent heb geupdate tijdens water gebruik ;)

[Voor 24% gewijzigd door Voxxie op 05-06-2019 21:56. Reden: fotos toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zonder tracking: https://m.nl.aliexpress.com/item/32829283013.html ;w

Maar die 6-36V sensor doet het dus op 5V?

http://www.team-mediaportal.com/

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

klump4u schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:07:
En bij wie loopt de sensor nu gelijk op met de watermeter?
Zonder afwijkingen?
Bij mij nog steeds geen noemenswaardige afwijking. 3 liter op 3 maanden. Works like charm😋

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:21
DaLass schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:28:
[...]

Dat is handig! Ik zou graag de bestanden willen hebben, dan kan ik ook eens aan het meten slaan met mijn watermeter. :)
Hier ook nog 1 voor een Unimag Itron watermeter: https://www.thingiverse.com/thing:3938690

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

akatar schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:04:
Ik heb hier gewoon gevraagd om een watermeter met s0 uitgang, deden ze niet moeilijk over.
dus geen gemier met losse sensoren, gewoon pulsen tellen. (heb ik inmiddels al weer een aantal jaren)
Altijd leuk zo’n antwoord.
Waar is nou ‘hier’?
En welk bedrijf deed er niet moeilijk over?
Hebben anderen er misschien ook iets aan. ;)

• Sandolution
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 10:24
DaLass schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:28:
[...]

Dat is handig! Ik zou graag de bestanden willen hebben, dan kan ik ook eens aan het meten slaan met mijn watermeter. :)
Sorry voor de wat late reactie, heb hem op Thingiverse gezet.
Zie https://www.thingiverse.com/thing:4092866.

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20:50

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Ik heb het gemaakt met materiaal wat ik nog had liggen :+ . Een restant hemelwaterafvoerpijp (3 x woordwaarde). Een 5/8 pijpbeugel en een ty-rap om de kabel te fixeren:

https://tweakers.net/ext/f/VhtAMrzrM3vdVE3gELbwUq3D/full.jpg

Zelfs de sensor en aansluitkabel uit vervlogen tijden had ik nog liggen. Een oude Honeywell.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:51:
Top! thanks. alleen een schema vinden van zo'n sip-1a12 is best lastig. vind alleen dit:
[Afbeelding]
Daarmee zou ik dus inductieve sensor data en 12V+ aansluiten aan pin3 en pin 5 en dan 1 en 7 naar de s0pcm? maar werkt het dan wel? de inductieve sensor pulled naar ground namelijk.
Gewoon testen met een multimeter, sensor aansluiten op 3 en 5 en als er metaal voor de sensor zit moet 1 en 7 gesloten zijn.

• BounceMeister
  • Niet online
Die printspoortjes worden ook gedetecteerd door een inductieve sensor. Ik heb dezelfde V200 meter. Alleen heb ik de inductieve sensor aan een NodeMCU bordje met ESP-Easy hangen en mist hij (denk ik daardoor) wel eens wat. Ik hou de standen bij in Domoticz. Wel handig om te zien hoeveel water er in bad gaat of hoeveel water je gebruikt om de tuin te sproeien. Maar echt nauwkeurig op de lange termijn is het bij mij niet.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Mr-Robot schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:05:
Hoi medetweakers,

Graag wil in binnen mijn HomeAssistant mijn waterverbruik gaan meten. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit het beste kan via 2 methodes:

-Infrarood TCRT5000 sensor dit reflecterende delen kan meten en zo het literverbuik kan doorgeven aan HASSIO.

-NPN Inductive detectie sensor. Lijkt erop dat deze naar het metalen deel kijkt en zo het water verbruik in kaart kan brengen.

Ik krijgt mee dat de NPN het beste resultaat kan leveren. Zelf heb ik de Elstar V200 watermeter, Het valt me alleen op dat hier geen metalen deel op de draaiplaat zit(zie foto). Werkt de NPN dan nog wel?
[Afbeelding]

Verder wil in de nadergekozen sensor gaan koppelen aan een esp8266 (ESPEasy). Heeft iemand hier ervaring mee?
Yep hier ook maar wel een 8mm sensor en geen 4mm i.v.m. de diepte van het glas op de meter.
https://tweakers.net/ext/f/jQ4jIGH2Izz7ddNutKoE8Rw3/medium.jpg

• jobr
martinvdm schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:59:
[...]

Ik heb ook een vergelijkbare meter. Wat bedoel je met ‘pulsecounter niet helemaal goed’ ?
Je kan Mode type instellen dat deze op een flank reageert. Dat werkt niet altijd goed. Telt meer of minder dan de werkelijkheid.

En als je bijv de esp restart (wat deze zelf ook wel eens doet aangezien de stabiliteit niet altijd geweldig is in espeasy) dan gaat deze soms ook een puls tellen terwijl deze er niet is. Zie ook mijn issue.

Dat heb ik opgelost door zelf een espeasy te maken waarbij ik de P222 debounced counter had overgenomen van hier. (ik zie nu dat deze daar weg is) En vervolgens van het issue de wijzigingen ook doorgevoerd.
Dan in de rules nog een commando opnemen voor een resetpulecounter (zie issue) op 5 sec na reboot.,
Dat werkt perfect bij mij.

Edit: hier staat de plugin nog wel.

[Voor 4% gewijzigd door jobr op 14-01-2020 19:45]

• jobr
BounceMeister schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Ik heb de linkjes doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit zelf zou kunnen doen. Welke versie van ESP_Easy gebruik je en hoe verwerk je een plugin hierin? Welk bordje gebruik je? Ik heb een NodeMCU 3 geloof ik. Ik zette meestal gelijk een firmware erop en heb nog niet zelf de code bewerkt. (En na een herinstallatie van mijn PC, ben ik ook vergeten welke handige tooltjes ik ook alweer gebruikte voor Arduino en dit soort dingen etc.)
Ik heb versie ESPEasy_mega-20191028 gebruikt. Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik zou de meest recente pakken.
Zorg er eerst voor dat de source kan compileren en uploaden naar een werkende espeasy met dit.

Als dat lukt dan kopieer je de plugin (ino file) in de dir waar ook de andere plugins staan. Dan voeg je deze toe in define_plugin_sets.h onder de build die je gebruikt. Ik heb dat gedaan onder #ifdef PLUGIN_SET_STABLE en alles commented die ik niet gebruik.
En compileren maar weer.

Ik gebruik een Nodemcu V3.

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Ik heb ff gemeten. Meten is weten :)
Wat @klump4u zegt klopt denk ik. De uitgang (zwart) geeft 12 volt af (ik heb de 12v versie) en zodra gedetecteerd wordt gaat ie naar 0,7V. Dit betekend dus dat wel degelijk een relay of weerstand nodig is.

[Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 16-02-2020 12:09]

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

klump4u schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:36:
[...]

Heb je de 4 mm versie dan?
Ik heb een 8 mm versie en die kan je op elke plaats boven het draaiende plaatje plaatsen.
4 of 8 mm wil zeggen het diepte bereik.
Heb nu de 4mm versie. De 8mm is onderweg maar nog niet binnen >:)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:17:
[...]

Heb nu de 4mm versie. De 8mm is onderweg maar nog niet binnen >:)
en dan nog 2 weken in quarantaine zeker ;)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@martinvdm Mijn debounce staat op 2500ms. Met behoorlijk wat kranen open draait mijn schijfje een rondje in zo'n 3 seconden. Met een beetje marge voor de breedte van het schijfje kwam ik uit op een prima werkende debounce van dus 2,5 seconden.

Bedenk je even goed wat een debounce is: je stelt daarmee in hoe lang het minimaal moet duren voordat er weer een valide meting kan plaatsvinden. Met een debounce van 30ms stel je dus eigenlijk in dat als het schijfje de sensor is gepasseerd, hij 0,031 seconde later alweer mag meten dat het schijfje een heel rondje heeft afgelegd. Dat is bij een standaard watermeter thuis natuurlijk onzinnig.

https://tweakers.net/i/EfAGFYSZZD71572cgwqLjCPyqdM=/f/image/53JBIUg3RSrzMiZT8eYxcq8f.png

[Voor 8% gewijzigd door Gizz op 28-03-2020 12:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True