Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.243 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jenssen schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:01:
Ik heb twee vragen:

- is er iemand met een gezin van vier personen die de WPB enkel gebruikt voor tapwater, wat verbruik je dan gemiddeld per jaar, ongeveer 700kWh?
- hoeveel koele lucht blaast de WPB uit en welke temperatuur heeft deze lucht? is dit ongeveer 10 graden koeler dan de lucht die erin gaat, m.a.w. in de winter is de uitblaastemperatuur koeler dan in de zomer (ofwel uitblaastempertuur is inblaastemperatuur minus ongeveer 10 graden)? Kun je iets met deze koele lucht of is het zo minimaal? Ik zit er aan te denken om de koele lucht op de kelder te laten binnenkomen, in de zomer loopt de temperatuur op, op deze manier blijft deze wellicht wat koeler in de zomer.

Alvast bedankt.
Ik had hem werkend.. Maar om de eoa reden is mijn sonoff er mee gestopt...
Nog 2 weken werken
Dan vakantie.... dan maak ik hem weer actief en komt hij grafana...

Maar 10 verschil klopte wel aardig.

Het zal altijd afhangen van je sww verbruik.. verbruik je niets, blaast hij heel weinig. _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-08 11:29
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:33:
Verbruik zie de tabel, linkje in startpost onder het Atlantic filmpje.
Het hangt van de situatie af hoeveel je verbruikt, in een onverwarmde schuur of met lucht van binnen scheelt behoorlijk in de winter.
700kWh is een aardig gemiddelde.
Hij blaast net zo veel uit als er in komt, max 300 of 390m3/u afhankelijk van de instelling en het model.
Waar kan de lucht nog heen als je het in de kelder blaast?
De kelder is vrij dicht, maar niet zo dat er geen lucht kan ontsnappen, er zal geen overdruk gaan ontstaan neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er kan denk ik wel weerstand ontstaan waardoor er minder lucht door de wpb heen gaat.
Dan kan hij er minder warmte uit halen en draait hij langer.
In de handleiding staan eisen betreffende het aantal bochten en de buis lengte, alles om het drukverlies beperkt te houden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
300 m3/h ga je inderdaad niet door kieren aflaten. Je zult een tweede opening voor de kelder moeten voorzien in de vorm van een rooster in de deur of boven het raam of de kelderdeur op een kier laten. Andere optie is paar cm van de onderkant van de deur afzagen over de breedte.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:10:
De Auer water kan zelfs alleen maar met vv werken, dat is zijn enige bron.
volgens de importeur (ACR) kan ie ook goed werken met een 80L buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
amarkest schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:41:
[...]

volgens de importeur (ACR) kan ie ook goed werken met een 80L buffervat.
Hoe dan ook, hij snoept warmte af van een andere bron met warm water en dat verlies moet je compenseren.
Met een 'gewone' wpb idem indien je (veel) lucht uit het huis betrekt maar dan heb je nog een keuze.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Speedy-Andre schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:00:
[...]

Hoe dan ook, hij snoept warmte af van een andere bron met warm water en dat verlies moet je compenseren.
Met een 'gewone' wpb idem indien je (veel) lucht uit het huis betrekt maar dan heb je nog een keuze.
Ja ook waar, maar door bv het bron-buffervat op 35c te brengen/houden verkort je de opwarmtijd en blijft het SWW goed op temperatuur, zonder dat een ELelement hoeft bij te verwarmen.
Zeker als er een bad is gevuld, waarna de douche ook op temp moet zijn.
Met de beperkte ruimte in het stookhok op zolder en geen VVW lijkt me een combi van Eau 200L en 80ltr buffervat als bron niet verkeerd, bovendien zal ELGA met een 80ltr buffervat ook minder pieken en dalen vertonen lijkt me.
De huidige SWW voorziening pakt ook dik 200m3 gas p jaar en da's ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:11
Ik wil eigenlijk het tegenovergestelde van wat de topic-starter wil(de) bereiken. Ik heb hier in het topic gezocht maar kon niet echt terug vinden of wat ik graag wil, ook daadwerkelijk kan:

Situatie is als volgt:
We hebben een oud vrijstaand huis (bj 1890), het is lastig te isoleren, er is al een hoop gedaan (zoals dak isolatie en voorzetwanden met isolatie voor de enkele buitenmuren zonder spouw) en in de nabije toekomst willen we hier ook nog veel zaken aan verbeteren, zoals het isoleren van de houten vloeren etc. maar desondanks alles blijft het een koud en tochtig huis.

Ons gasverbruik is ook hoog (2200m3, vorig jaar), daar willen we graag vanaf. Toen we het huis hebben gekocht hebben we gelijk zonnepanelen laten plaatsen (4350kw).

Mijn plan is nu als volgt:

Stap 1: Het aanschaffen van een warmtepomp boiler met een extra wisselaar (zoals deze https://groenverwarmen.nl...r-200liter-met-wisselaar/) voor enkel het tapwater, zodat we in ieder geval in de warme maanden geen gas meer verbruiken.

Stap 2: De gas CV ketel vervangen door een pellet CV ketel en deze gebruiken om in de winter maanden het huis te verwarmen én deze aan te sluiten op de extra wisselaar van de warmtepomp boiler, zodat wanneer de zonnepanelen weinig opleveren of de warmtepomp het niet trekt en de pallet CV toch al draait voor het verwarmen van het huis, ook de boiler mee kan verwarmen.

Mijn vraag:
Is stap 2 überhaupt technisch mogelijk? En zo ja, heeft iemand hier ervaring mee? En kan iemand me adviseren in een pellet CV die dit kan?

@iMartien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Het is technisch mogelijk, ik heb een soort van vergelijkbaar plan:
Pelletkachel en warmtepompboilers combineren, haalbaar idee?

(nog niet uitgevoerd en doorgevoerd i.v.m. andere verbouwingzaken met hogere prioriteit en WAF twijfels)

Heb je een reden waarom je voor de Tesy wilt gaan i.p.v. de Atlantic Explorer V3 met spiraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien
llevering schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:37:
Het is technisch mogelijk, ik heb een soort van vergelijkbaar plan:
Pelletkachel en warmtepompboilers combineren, haalbaar idee?

(nog niet uitgevoerd en doorgevoerd i.v.m. andere verbouwingzaken met hogere prioriteit en WAF twijfels)

Heb je een reden waarom je voor de Tesy wilt gaan i.p.v. de Atlantic Explorer V3 met spiraal?
De Tesy is een van de gene die ik had gevonden met een extra wisselaar, de Atlantic is wel een stukje goedkoper zie ik nu. Maar is het nu zo dat elke warmtepomp boiler met extra wisselaar kan worden gebruikt op een pellet cv? Ik zie namelijk alleen staan dat deze dan voor en zonnecollector is. Maar het is toch gewoon een extra spiraal waar warmwater doorheen wordt gepompt? Vind er ook nog iets van aansturing plaats tussen de CV en een warmtepomp boiler? Schakelt dit automatisch bij? Ben wel redelijk technisch en handig, maar dit is echt nieuw terrein voor mij ;)

@iMartien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Hij is gemaakt met zonneboilers in gedachte, maar warm water is uiteindelijk warm water, mits je niet boven de max uitkomt in de specificaties maar dat is met een zonneboiler eerder een probleem dan de pellet cv. De warmtepomp slaat alleen aan als de temperatuur onder een ingestelde temperatuur is gezakt en volgens mij ook nog op een bepaald tijdstip (dus je zeg maar net als in een kamerthermostaat de tijden kiezen waarop die warm moet zijn).

Het enige wat standaard niet kan, is de warmtepompboiler een seintje laten geven aan de pelletkachel dat die warmte wil, maar dat is volgens ook niet nodig, want als de pelletkachel geen warmte geeft kan/wil je juist gebruik maken van de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
De moeilijke dingen zitten in je pelletketel, namelijk de pomp, retourloopverhoger, maximaalthermostaat en evt driewegklep/zoneregeling.
De warmtepompboiler weet niet beter of het water wordt spontaan vanzelf warm :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:53:
Het 'probleem' bij @Dylantje2 is eigenlijk alleen de notatie in Pvo, water wordt als energie behandeld.
Nope heb er nog geen water in zitten helaas..
Maar het WPB verbruik wordt als opwekkingen gezien..[ ivm mooiere grafieken ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien
Proton_ schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:19:
De moeilijke dingen zitten in je pelletketel, namelijk de pomp, retourloopverhoger, maximaalthermostaat en evt driewegklep/zoneregeling.
De warmtepompboiler weet niet beter of het water wordt spontaan vanzelf warm :)
Ik lees in de installatie handleiding van de Atlantic Explorer 3 dat deze wel degelijk een contact heeft om een ketel aan te sturen (https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf hoofdstuk 9)

Nu weet ik alleen niet of pellet CV ketels hier mee om kunnen gaan zoals een gas CV ketel, of kan ik er vanuit gaan dat de functionaliteit van pellet CV's gewoon hetzelfde is?

@iMartien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is niet meer dan een aan/uit contact voor cv wat in de Atlantic zit, maar je kan wel onder bepaalde voorwaarden de cv het werk laten doen.
Dit gebruik is waar hij voor bedoeld is, dit topic draait dat om :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:50
Martien schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:34:
[...]

Ik lees in de installatie handleiding van de Atlantic Explorer 3 dat deze wel degelijk een contact heeft om een ketel aan te sturen (https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf hoofdstuk 9)

Nu weet ik alleen niet of pellet CV ketels hier mee om kunnen gaan zoals een gas CV ketel, of kan ik er vanuit gaan dat de functionaliteit van pellet CV's gewoon hetzelfde is?
Martien ik zou met je pellets niet extra gaan verwarmen, als die kachel uit is gewoon de boiler zijn werk laten doen(twintig min voor pellets is erg onrendabel vanwege opwarmen ). Tijdens CV periode wel je pellets de boiler laten verwarmen en dan zelfs continu, gewoon de aanvoer eerst door boiler laten lopen en dan naar je radiators. Geen extra kleppen of schakelingen gaan creeeren. Het voordeel is dat vanuit de bodem altijd je boiler verwarmt word, ook tijdens dat je staat te douchen. Je komt dus nooit leeg.
Als je een temp schakeling gaat maken kan het wel eens voor komen dat je te laat bent en dan sta je koud. De wpb is van zichzelf veel te traag, die houd je douche beurt nooit bij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@x-RaY99

Ben heel erg geinteresseerd in de 200L eau. Is er ergens een handleiding online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
amarkest schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:25:
@x-RaY99

Ben heel erg geinteresseerd in de 200L eau. Is er ergens een handleiding online?
Handleiding Engelstalig
http://elektroshop.com.ua...oad?name=Downloads&id=149

[ Voor 33% gewijzigd door t.oswald op 04-04-2019 21:37 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien
reneeke1970 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:20:
[...]

Martien ik zou met je pellets niet extra gaan verwarmen, als die kachel uit is gewoon de boiler zijn werk laten doen(twintig min voor pellets is erg onrendabel vanwege opwarmen ). Tijdens CV periode wel je pellets de boiler laten verwarmen en dan zelfs continu, gewoon de aanvoer eerst door boiler laten lopen en dan naar je radiators. Geen extra kleppen of schakelingen gaan creeeren. Het voordeel is dat vanuit de bodem altijd je boiler verwarmt word, ook tijdens dat je staat te douchen. Je komt dus nooit leeg.
Als je een temp schakeling gaat maken kan het wel eens voor komen dat je te laat bent en dan sta je koud. De wpb is van zichzelf veel te traag, die houd je douche beurt nooit bij.
Opzich een goede tip, maar wordt de boiler dan niet te warm op een gegeven moment?

@iMartien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
reneeke1970 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:20:
[...]

Loop je hierbij niet het risico dat je de warmte uit het boilervat trekt, aangezien het vat een hogere temperatuur (met name in het begin) is dan de pellet CV? De warmte van het vat geeft je dan af aan de CV... Is het niet beter om de spiraal van de boiler als extra radiator parallel aan te sluiten en daar het water door laten gaan wanneer dit >55 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Martien hoe heet mag die boiler worden? Dan stel je daar de maximaalthermostaat op in van de pelletketel :)
@jenssen Dat is gunstig, dan komt de pelletkachel sneller op temperatuur en wordt de warmtepompboiler beter gebruikt :)
De boiler zal niet helemaal afkoelen, omdat de spiraal niet tot boven doorloopt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
De 200 eau is water/water, heb hier een Engelse handleiding KLIK.

@amarkest ik heb sinds kort een Edel 200 eau. Ga ik hopelijk volgende week aansluiten.. Wacht op Econo die spullen niet op voorraad hebben... Grrr.. Nog even wachten dus.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:28:
[...]

De is 200 eau is water/water, heb hier een Engelse handleiding KLIK.

@amarkest ik heb sinds kort een Edel 200 eau. Ga ik hopelijk volgende week aansluiten.. Wacht op Econo die spullen niet op voorraad hebben... Grrr.. Nog even wachten dus.
Ga je dr nog een buffer tussen hangen of alleen op de VVW?

Aangezien ik geen VVW heb, denk ik aan een (WP-voorverwarmde) 80ltr buffer met 20-25c watertemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Nee geen buffer, beneden 60m2 vvw en boven een kleine 5 m2 in de badkamer. Zou goed moeten gaan, 1 andere tweaker hier heeft hem draaiend, moet je even terug kijken in dit topic.
Met een buffer van 80 liter op op of rond de 20-25 graden dat gaat echt wel goed komen.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:42:
Nee geen buffer, beneden 60m2 vvw en boven een kleine 5 m2 in de badkamer. Zou goed moeten gaan, 1 andere tweaker hier heeft hem draaiend, moet je even terug kijken in dit topic.
Met een buffer van 80 liter op op of rond de 20-25 graden dat gaat echt wel goed komen.
Ik zie dat er ook een PV-connectie mogelijk is. Ga je die ook gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Misschien wel ja, eerst maar eens draaiend krijgen en evt later kijken of dat nodig is.. Heb 8 panelen samen 2100wp dus is evt mogelijk. Uitdaging is alleen hoe te schakelen, dit moet namelijk met een 'droog' spanningsvrij contact. Zal dan iets van een aangepaste sonoff worden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martien schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:46:
[...]

Opzich een goede tip, maar wordt de boiler dan niet te warm op een gegeven moment?
Als jij je pellets ketel op max 65 zet of zoiets zal de boiler ook nooit warmer worden. Als de spiraal niks meer af kan geven komt die 65 graden er aan andere kant net zo vlot weer uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jenssen schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:46:
[...]

Loop je hierbij niet het risico dat je de warmte uit het boilervat trekt, aangezien het vat een hogere temperatuur (met name in het begin) is dan de pellet CV? De warmte van het vat geeft je dan af aan de CV... Is het niet beter om de spiraal van de boiler als extra radiator parallel aan te sluiten en daar het water door laten gaan wanneer dit >55 graden is?
Het water van pellets CV is altijd minimaal 45/50 graden, eerder start pomp niet. En daarbij valt het niet mee om langs onderkant een boiler koud te trekken hoor.

Dank je @Proton_ voor aanvulling

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2019 10:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Nou, hij is geïnstalleerd. Het geluid van de compressor valt me mee. Wel hoor je de ventilator, of het suizen van de lucht.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0s3mlzwe871u.jpeg

Ik denk dat ik de lucht van binnen blijf afzuigen. Voor de boiler komen schuifdeuren. Hopelijk scheeld dat wat geluid.
Misschien dat ik de luchtuitblaas via een demper dan de zolder inblaas. Koelt die lekker de komende maanden.

Zojuist ook de subsidie ingediend. Heb er nergens een begeleidend schrijven bij gedaan. Alleen foto’s en factuur. Ben benieuwd.

[ Voor 12% gewijzigd door IBoat op 05-04-2019 21:16 ]

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De blaasmonden kan je richten, van elkaar weg uiteraard zodat hij minder de uitgeblazen lucht aanzuigt.
Een stukje flex buis met isolatie er aan vermindert het geluid nog wat en vergroot de afstand onderling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
iemand al 's naar deze gekeken?

https://www.acr.nl/productcatalogus/warm-tapwater/aquamatic

Wat doet die blackbox bovenop nou precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:15
Filtertje maar eens schoongemaakt na een paar maanden. Ben toch blij met de filterbox die er tussen zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/haOoUR2E5R5HmvCj4sk0fgFr/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt, ben ik ook blij mee. Verdamper is wel enigzins vervuild met wat stof maar ik ben ervan overtuigd dat dit zonder filter zeker meer was geweest als je zag wat erin zat (ongeveer 3-4x meer dan bij jou). Filter voor buitenlucht that is, filter voor binnenlucht (zomer) is nog nagenoeg schoon voor wat betreft de discussie of buiten/binnenlucht viezer/schoner is. Biomassa op zuid 2km en de industriële houtkachel op noord 1km + alle houtkachels van bewoners/buren (0,8m :P) zullen daaromtrent ook wel niet erg helpen.
amarkest schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:05:
iemand al 's naar deze gekeken?

https://www.acr.nl/productcatalogus/warm-tapwater/aquamatic

Wat doet die blackbox bovenop nou precies?
Dat display bedoel je? Zal een simpele (instelbare) thermostaat zijn (denk ik) om de warmtebron in te schakelen. Verder is het gewoon een hygieneboiler met rvs-spiraal lijkt het.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Jim423 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:52:
K

[...]

Dat display bedoel je? Zal een simpele (instelbare) thermostaat zijn (denk ik) om de warmtebron in te schakelen. Verder is het gewoon een hygieneboiler met rvs-spiraal lijkt het.
Nou dat is t m nou juist, ik kan geen hygienespiraal ontdekken.

De spiraal die je ziet is voor een externe warmtebron.

The production of domestic hot water occurs within a plate heat exchanger
with stainless steel plates

[ Voor 10% gewijzigd door amarkest op 06-04-2019 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Nee er zit inderdaad geen hygienespiraal in maar gewoon een spiraal. De spiraal is voor de warmtebron.
In de kop zit een platenwisselaar met een modulerende pomp 70W om het water van het vat erdoorheen te circuleren. Nadeel is dat je vat extra warm moet zijn en je een beperkte capaciteit hebt qua sww, ik denk zo'n 10L/min bij vat @60gr. (Info geeft 35L/min maar dan moet je vat wel @90gr zijn denk ik). Eigenlijk hetzelfde als een HR ketel alleen dan met een vat i.p.v. een warmtewisselaar met gasbrander.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 06-04-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
IBoat schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:09:

Zojuist ook de subsidie ingediend. Heb er nergens een begeleidend schrijven bij gedaan. Alleen foto’s en factuur. Ben benieuwd.
ik ben bang dat ze dan uitstel aanvragen.
ik heb namelijk hetzelfde gedaan bij mijn 2de aanvraag en een ietwat summiere beschrijving gedaan.
Na 8 weken brief van uitstel gehad. En zit nu nog te wachten uiterlijke datum is 24 april.
Duurt te lang... :z

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bart_Denon schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:42:
Hoeveel invloed heeft de cvleiding- of buffer-temperatuur op de opwarmtijd vd Auer Eau.
Dat kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 13-09 18:08
Vraagje over de inlaatcombinatie:

Mijn afvoerpijp zit ongeveer 20cm boven de vloer, met daaraan nog een sifon op een Y stuk en een draaideksel t.b.v. het ontstoppen van de gehele leiding tot aan de hoofdleiding. Daardoor zit de ingang van de syfon, die ik wil gebruiken voor de inlaatcombinatie, op ~40cm hoog.

Gevolg, de inlaatcombinatie kan daar prima maar het aftappen van de boiler gaat niet. Altans, niet lager dan die 40cm. Dat is toch nog behoorlijk wat water dat dan in de boiler achterblijft.

Is het toegestaan om tussen de boiler en de inlaatcombinatie een T stuk te plaatsen waarbij de boiler en de inlaatcombinatie in het rechte stuk van het T stuk aan elkaar zitten, en de aftakking gaat naar een aftapkraantje?

Het is met het T stuk schier onmogelijk om de boiler af te sluiten, lekken kan, maar dan is het veiligheidsdoel bereikt lijkt mij? Ik lees overal dat er geen dingen als drukmeters, afsluiters, filters tussen mogen zitten. Is een T stuk gewoon een 'leiding' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Tasma
Kan prima hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KkVbB0CwKpCHza1V2Kw3oWdG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KvXDIe7AMnkVbeyBV7pDC20n/thumb.jpg

Die cv ketel is reeds weg (voordat er opmerkingen komen)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 19:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:59:
@Tasma
Kan prima hoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die cv ketel is reeds weg (voordat er opmerkingen komen)
Ja precies dat was mijn idee ook!

Enige verschil is dat ik de absurde moeite heb genomen om koper te buigen voor de aansluitingen waarvan ik achteraf echt wel dacht..waarom doe ik dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tasma schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:13:
[...]

Ja precies dat was mijn idee ook!

Enige verschil is dat ik de absurde moeite heb genomen om koper te buigen voor de aansluitingen waarvan ik achteraf echt wel dacht..waarom doe ik dit..
Een slang is zo makkelijk hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zet het kraantje alleen wel direct op het T-stuk i.v.m. dood water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
Hallo,

Ik zat zelf eerst te denken aan een 270L unit, maar na wat calculaties door een constructeur blijkt dat de vloer die ik daarvoor in gedachten had dit niet gaat houden. Ik zit er daarom aan te denken om de unit te verplaatsen naar de kelder, echter is de unit te hoog. In de kelder is er daarnaast geen condenswater afvoer, echter ga ik dit dan doen met een pompje.

Dan dus terug naar de 200L, ik vraag me enkel af of 200L voldoende is voor vier personen, lees links en rechts op het forum dat ze dan weleens verspreid douchen e.d.. Aangezien ik plek genoeg heb, zijn 2x 200L units in serie dan geen goede optie? Ik lees van bijvoorbeeld Speedy-Andre dat een unit ongeveer 1Kwh per dag kost om op ongeveer 55 graden te houden. Ik denk er dan aan om beide units in eco stand te zetten (50 graden), 1x per twee weken legionella run.

Is dit iets waar iemand ervaring mee heeft/aan te raden? Dit moet ook goed gaan met de subsidie aanvraag, 2x, i.p.v. 1x?

Mvg

[ Voor 3% gewijzigd door jenssen op 08-04-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan ook aan 2x de Calypso 150l denken, wel is die voor aan een muur.
Voordeel t.o.v. 2x Atlantic 200l is dat je veel minder lucht aanzuigt (160m3/u elk) en verbruikt (350W elk).
Nadeel is dat Esanico hem niet snel kan leveren maar ik zag dat hij in Duitsland verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
Hallo Andre,

Heb je toevallig een link naar die Duitse site, kan ik eens kijken.

Het is overigens geen probleem om hrt warme water vanuit de kelder aan te leveren ipv vanuit eerste verdieping, er is dan nog voldoende druk?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als jij een normale douche hebt (7L/min @38) en alle 4 normaal douched (10-15min) dan kun je met 1x 200L ook wel af. Weet niet of je nog een bad hebt. Voordeel van 2x200L is dat je meer vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jenssen schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:11:
Hallo Andre,

Het is overigens geen probleem om hrt warme water vanuit de kelder aan te leveren ipv vanuit eerste verdieping, er is dan nog voldoende druk?

Mvg
Murkmans in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Of je nu de koude leiding naar de cvketel boven of de warme vanaf de Atlantic hebt, is het zelfde toch?
Ik lees regelmatig dat de druk hoger is zonder cvketel er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat vinden de specialisten hier van de Ferroli Aqua1 plus 90HT warmtepompboiler 90 ltr. die op diverse plaatsen op het web gratis (incl. subsidie) wordt aangeboden? Ik heb recent zonnepanelen gelegd en ga nadat ik wat meer zicht heb op de jaarproductie een eventueel overschot in zo'n toestel stoppen. Ik heb wel al wat reviews gelezen, het ding schijnt lawaaierig te zijn, maar ik heb geen idee of dat een probleem is als deze op zolder hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Als er een link is met Agpo Ferroli van de cv-ketels, dan hard wegrennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:48
Ik heb een Ferroli Aqua1 plus 90HT hangen.
Meer dan tevreden over werkt prima, lawaai valt reuze mee hangt hier in de garage.
En met subsidie soms gratis idd.
Megalodon_67 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:19:
Wat vinden de specialisten hier van de Ferroli Aqua1 plus 90HT warmtepompboiler 90 ltr. die op diverse plaatsen op het web gratis (incl. subsidie) wordt aangeboden? Ik heb recent zonnepanelen gelegd en ga nadat ik wat meer zicht heb op de jaarproductie een eventueel overschot in zo'n toestel stoppen. Ik heb wel al wat reviews gelezen, het ding schijnt lawaaierig te zijn, maar ik heb geen idee of dat een probleem is als deze op zolder hangt.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:48:
Als er een link is met Agpo Ferroli van de cv-ketels, dan hard wegrennen.
Sterker nog, ik heb een 19 jaar oude Agpo Econpact 127c hangen, lol. Inderdaad een gevaarlijke ketel als aan 2 voorwaarden is voldaan: geen/slecht onderhoud en inspectieglas van de buitenmantel niet afgedicht met metalen plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:41
Hé de roverheid doet wel aan vervolgonderzoek met betrekking tot warmtepompen. ik kreeg onderstaande mail vandaag binnen met een linkje om gegevens in te vullen:
U heeft een ISDE-subsidie ontvangen voor de aanschaf van een warmtepomp. Daarmee heeft u geïnvesteerd in een duurzaam warmtesysteem voor uw woning. De Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland start een onderzoek naar praktijkprestaties van warmtepompen in Nederland. Uw deelname
is belangrijk en wij stellen het zeer op prijs als u hieraan wilt meewerken.

Doel
Doel van het monitoringstraject is het achterhalen van de praktijkprestaties van warmtepompsystemen
in Nederland. Bijvoorbeeld: hoeveel gas besparen we met een warmtepomp ten opzichte van een HR-
ketel? Hoeveel (extra) elektriciteit verbruiken we? Voor welke woningen zijn warmtepompen het meest
geschikt? Deze informatie is voor de overheid van belang om beleid rondom CO₂-uitstoot te kunnen
maken en monitoren.

Opzet onderzoek
Er wordt gebruikgemaakt van de slimme meter in uw meterkast. Uit deze meter worden op afstand ieder
kwartier meterstanden voor elektriciteit uitgelezen en ieder uur meterstanden voor aardgas. Daarnaast
zijn een aantal gegevens nodig over uw woning, o.a. het type woning en de samenstelling van het
huishouden. Aan de hand van deze gegevens kunnen analyses gemaakt worden van de prestaties van
warmtepompen.

Privacy
Bij aanmelding geeft u ons expliciet toestemming de verbruiksgegevens van uw slimme meter te mogen
gebruiken. Alle gegevens worden beveiligd en anoniem opgeslagen. Bij het verzamelen en opslaan van
verbruiksgegevens koppelen we deze los van uw adres en EAN-code van uw energiemeter. De
meetgegevens en resultaten zijn dus nooit te herleiden tot uw woonadres.

Initiatiefnemers
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is initiatiefnemer van dit onderzoek. Het
monitoringstraject wordt gecoördineerd door Business Development Holland (BDH) in samenwerking met
een aantal netwerkbedrijven en maatschappelijke organisaties.

Meer informatie
Hartelijk dank voor uw interesse! Kijk voor uitgebreide informatie over het onderzoek en de meest
gestelde vragen op www.installatiemonitor.nl. Of bel 088-0427853.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tasma
Hij draait :9

Atlantic Explorer 1

Atlantic explorer 2

Tuinslang onderaan hangt aan de aftapkraan. Aangesloten tijdens de eerste keer vullen voor het geval dat er een lek was dan kon ik het water direct in de afvoer lozen.

T stukken rechts aan de wand is omdat de leiding nog verder door het vertrek gaat in de toekomst naar een nog te plaatsen buitendouche. Electra wordt nog vastgemaakt aan de muur in een buis en er komen nog buizen voor de afvoer van de lucht naar buiten en de aanvoer vanuit de garage (achter de wand rechts). Dit heeft geen haast aangezien zowel de bijkeuken als de garage ongeisoleerde ruimtes zijn met een plat dak welke erg warm worden met de zon erop ondanks de zonnepanelen.

Buizen zijn besteld, het wordt een T stuk op de inlaat met een deksel dat ik eraf haal als het warmer wordt qua weer en terug zet in de herfst. Andere aansluiting T stuk gaat naar de garage waar de lucht wordt gepakt als het dus kouder is buiten, zodat de bijkeuken in de koude seizoenen niet kouder wordt dan nodig. Afvoer lucht gaat naar buiten via de buitenmuur waar de camera ongeveer stond tijdens de foto. Dak kan niet, want zonnepanelen :) . Muur erachter kan niet, dan blaas ik de buurman weg uit z'n loungeset.

Edit:
Hij heeft gisteren de garage en bijkeuken mooi vanuit 25,5 graden naar 16 graden getrokken terwijl het water van 10 naar 55 ging :) . Expres de droger maar aangezet tijdens het verwarmen van de boiler zodat ik die restwarmte ook meteen in het water kon stoppen. Leuk!

[ Voor 8% gewijzigd door Tasma op 09-04-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
maartentmm schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:25:
[...]

ik ben bang dat ze dan uitstel aanvragen.
ik heb namelijk hetzelfde gedaan bij mijn 2de aanvraag en een ietwat summiere beschrijving gedaan.
Na 8 weken brief van uitstel gehad. En zit nu nog te wachten uiterlijke datum is 24 april.
Duurt te lang... :z
Heb zelf bij meerdere aanvragen alleen foto's en factuur/betaalbewijs aangeleverd, en gewoon subsidie gekregen na ca 5 weken

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nastro660
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 20:04
hannibal2206 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:51:
[...]

Heb zelf bij meerdere aanvragen alleen foto's en factuur/betaalbewijs aangeleverd, en gewoon subsidie gekregen na ca 5 weken
Me too, netjes binnen 5 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Dat is mooi, ik was al een beetje bezorgd. We gaan het zien
[...]

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
[...]

dan heb ik gewoon ff pech.
ik was van plan om nog 2x de calypso aan te schaffen maar wordt een beetje zenuwachtig ervan

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:01:
[...]

dan heb ik gewoon ff pech.
ik was van plan om nog 2x de calypso aan te schaffen maar wordt een beetje zenuwachtig ervan
Bij twijfel krijg je een brief met vragen waarom??
Bij mij duurde eentje ook dertien weken. Soms hebben ze vakantie denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:19:
[...]

Bij twijfel krijg je een brief met vragen waarom??
Bij mij duurde eentje ook dertien weken. Soms hebben ze vakantie denk
aah ok. Ik wil ook 14 weken vakantie:P

ik heb nu de atlantic 200L draaien voor SWW
de subsidie die nu nog loopt is voor een ferolli 90L die heb ik aangesloten als buffer voor mijn cv systeem.
nu kwam ik op het idee om die achter maan Atlantic te zetten dat later als mijn kleine wat ouder is ik die voor mijn Atlantic aansluit.
Met dat idee in het vooruitzicht wil ik nog 2x de Calypso aanschaffen om te dienen als cv buffer.
Daar kan ik toch gewoon weer subsidie op aanvragen? dat wordt dan mijn 4de en 5de aanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe doe je dat met de lucht dan, ze hebben allemaal niet te koude lucht nodig :)
Hoewel de aanschaf van wpb's goed te doen is, zou ik voor cv toch naar een grotere wp kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:26:
[...]

aah ok. Ik wil ook 14 weken vakantie:P

ik heb nu de atlantic 200L draaien voor SWW
de subsidie die nu nog loopt is voor een ferolli 90L die heb ik aangesloten als buffer voor mijn cv systeem.
nu kwam ik op het idee om die achter maan Atlantic te zetten dat later als mijn kleine wat ouder is ik die voor mijn Atlantic aansluit.
Met dat idee in het vooruitzicht wil ik nog 2x de Calypso aanschaffen om te dienen als cv buffer.
Daar kan ik toch gewoon weer subsidie op aanvragen? dat wordt dan mijn 4de en 5de aanvraag
Bij mij vroegen ze voor tweede wp wel om verklaring. Want waarom twee terwijl volgens kadaster u maar zoveel m2 heeft.

Dus of jij er vier moet / kan verantwoorden??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:20:
[...]

Bij mij vroegen ze voor tweede wp wel om verklaring. Want waarom twee terwijl volgens kadaster u maar zoveel m2 heeft.

aah zie dan is het dus niet slim omdat te gaan ondernemen. En zal het nu daarom wel zo lang duren.
de reden: puur om pv overschot op te maken zodat ik gas ga besparen???
Ik zal ze eens bellen voor advies nadat ik mijn subsidie heb terug gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Mijn 2 150l Calypsos zijn besteld. Ik had begrepen dat je voor 2 WPBs subsidie kunt aanvragen en dat dit geen problemen zou geven......

Kun je wat meer details van jouw situatie aangeven en waarom en welke verklaring er gemaakt moesten worden ??
reneeke1970 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:20:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@reneeke1970 Maar dit gaat ook over iets anders dan WPB denk ik? Want jij hebt ook monoblocks toch?

Volgens mij wordt er over 2x WPB niet moeilijk gedaan (totnogtoe) als je verder geen subsidieaanvragen had/hebt lopen. Wanneer iemand subsidie aanvraagt in een rijtjeswoning voor 2x Pana MDC09E bijv. is dat vreemd natuurlijk. 2x een 150L is niet zo gek. En anders verklaren dat 1 grote WPB niet paste qua afmetingen dan komt het vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Laatst online: 09-09 15:03
Oh, dat valt weer mee.
Nee ik heb geen monoblocks maar 5 L/L WPs maar daar krijg je geen subsidie voor dus daar zal het niet aan liggen.
Jim423 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:13:
@reneeke1970 Maar dit gaat ook over iets anders dan WPB denk ik? Want jij hebt ook monoblocks toch?

Volgens mij wordt er over 2x WPB niet moeilijk gedaan (totnogtoe) als je verder geen subsidieaanvragen had/hebt lopen. Wanneer iemand subsidie aanvraagt in een rijtjeswoning voor 2x Pana MDC09E bijv. is dat vreemd natuurlijk. 2x een 150L is niet zo gek. En anders verklaren dat 1 grote WPB niet paste qua afmetingen dan komt het vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

maartentmm schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:26:
Volgens Ferroli is die 90L niet geschikt voor CV ondersteuning :) Hoe heb jij dat aangesloten dan? Die 90L is wel leuk misschien om mijn HP Cool cube te ondersteunen, hij past iig al op ons zoldertje (max 150cm hoogte).

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 11-04-2019 14:12 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
zonoskar schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:11:
[...]

Volgens Ferroli is die 90L niet geschikt voor CV ondersteuning :) Hoe heb jij dat aangesloten dan? Die 90L is wel leuk misschien om mijn HP Cool cube te ondersteunen, hij past iig al op ons zoldertje (max 150cm hoogte).
hij is 1,5kw dus zou dat gaat opzich wel. Ik heb hem nu aangesloten op de retour van mijn cv pellet ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:32:
Mijn 2 150l Calypsos zijn besteld. Ik had begrepen dat je voor 2 WPBs subsidie kunt aanvragen en dat dit geen problemen zou geven......

Kun je wat meer details van jouw situatie aangeven en waarom en welke verklaring er gemaakt moesten worden ??

[...]
Foutje in kadaster, daar staat huis is 80m2 ,dus waarom daar twee warmtepompen voor nodig?
Foto erbij en uitgelegd dat voor tweede pand is (garage ) en toen was het binnen week geregeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:13:

Er wil iemand vier wpb plaatsen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik reageerde eronder op bvu maar ik snap je.
Als de WPB als buffervat wordt gebruikt met de stekker eruit (geen idee of dat de bedoeling is?) zou ik het wel zonde vinden als daar op 2 stuks subsidie wordt gegeven. Dat is elders beter besteed. Als er wel 4 staan te draaien op een rij straks wil ik daar wel eens een foto van zien :) Moet je als cv-buffer ook die anode elke 3 jaar vervangen? Wordt dan wel een dure grap op den duur.
maartentmm schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:17:
[...]
hij is 1,5kw dus zou dat gaat opzich wel. Ik heb hem nu aangesloten op de retour van mijn cv pellet ketel
90HT is 1kW toch?

[ Voor 68% gewijzigd door Jim423 op 11-04-2019 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:53:
Ik reageerde eronder op bvu maar ik snap je.
Als de WPB als buffervat wordt gebruikt met de stekker eruit (geen idee of dat de bedoeling is?) zou ik het wel zonde vinden als daar op 2 stuks subsidie wordt gegeven. Dat is elders beter besteed. Als er wel 4 staan te draaien op een rij straks wil ik daar wel eens een foto van zien :) Moet je als cv-buffer ook die anode elke 3 jaar vervangen? Wordt dan wel een dure grap op den duur.

[...]

90HT is 1kW toch?
Voor CV gebruik hoeft er geen anode in nee.
Daar zit geen zuurstof in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
De 90 is 1KW heating idd.

Jullie hebben mijn weer aan het denken gezet vooral dit:
"Als de WPB als buffervat wordt gebruikt met de stekker eruit (geen idee of dat de bedoeling is?) zou ik het wel zonde vinden als daar op 2 stuks subsidie wordt gegeven"

Stekker eruit zowiezo niet want dan schend ik de voorwaarden. en dan mist hij zijn verwarm doel.
De 90HT ga ik voor mijn atlantic200l zetten ipv als cv buffer dan heb ik nooit lauw water.

De insteek was om 2x de calypso aan te schaffen voor cv ondersteuning gezien die atlantic200L een aardige pita is om naar boven te krijgen.

Ik denk det ik één 270L erbij koop en die in mijn schuur zet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Laatst online: 06-08 22:54
Hier vandaag me Atlantic Explorer 3 200L geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/04/12/8F218644-C436-412B-A040-8991FAFB62C6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/04/12/210B7A4D-2471-4121-A7CA-38ADE4B54E47.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/04/12/782DCD22-728E-4E13-8524-D1AB7DACF2AC.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door BjornKoster1989 op 12-04-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Vraagje.. Ik zag dat mijn WPB om 12 uur vanmiddag is aangegaan zonder dat daar een aanleiding voor was/is.

-Hij staat op afwezig al een aantal weken / maanden.
De PV ingang is ook niet aangegaan omdat ik alles automatiseer met Home-assistant en kon ook niks in de logs vinden.

Kan het zijn dat de boiler toch een legionella run doet na een x aantal weken ofzo? Ongeacht of hij op afwezig staat?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Laatst online: 06-08 22:54
Possible schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:46:
Vraagje.. Ik zag dat mijn WPB om 12 uur vanmiddag is aangegaan zonder dat daar een aanleiding voor was/is.

-Hij staat op afwezig al een aantal weken / maanden.
De PV ingang is ook niet aangegaan omdat ik alles automatiseer met Home-assistant en kon ook niks in de logs vinden.

Kan het zijn dat de boiler toch een legionella run doet na een x aantal weken ofzo? Ongeacht of hij op afwezig staat?
Als jij legionella optie op actief heb ipv inactief, dan zal hij ongeacht of hij op afwezig staat een legionella run doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:12
@BjornKoster1989 Ziet er netjes uit maar, wat ik mis is de Diëlektrische koppeling.

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 12-04-2019 14:00 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 16:37
BjornKoster1989 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:43:
Als je de slangen vanaf de boiler eerst omlaag laat gaan heb je minder last van warmteverlies door de slangen. Heb je nog wat ruimte om ze wat naar beneden te draaien?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:09:
[...]

Als je de slangen vanaf de boiler eerst omlaag laat gaan heb je minder last van warmteverlies door de slangen. Heb je nog wat ruimte om ze wat naar beneden te draaien?
wizzopa schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:00:
@BjornKoster1989 Ziet er netjes uit maar, wat ik mis is de Diëlektrische koppeling.
Ik hoef niets meer te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Netjes gemonteerd!
BjornKoster1989 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:43:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
En de boiler voor het eerst onverwacht compleet leeg getrokken. 55 graden, 270 Liter.

Ons grote hoekbad vol met een stevig warm bad, en daarna nog iets bijgevuld met nieuw warm water.
Het bad is richting de 220 liter. Groot dus.

Een bad vol met water, tot aan de overloop. Hoogzwangere vrouw erin. Die weegt iets richting de 65kg nu, hoofd zat niet onder water en mens is iets zwaarder dan water, dus 60L eraf geeft 160 Liter water getapt. Beneden nog handen gewassen 2x met warm water na tuinieren voor een minuut of 2-3, dat kan al wel 15L zijn geweest.

Helaas had mn vrouw het bad wat laten overlopen. Daar is het resterende water verdwenen, leerpunt!

Maar, misschien toch maar een doorstroomverwarmer er bij later, of, een 2e kleinere wpb.. Voor bijna gratis.. maar ja, waar plaats ik -die- nou weer.

Onze ketel hangt er nog want pas (hopelijk) eind deze zomer komt er een WP voor verwarming. Dan is de ketel overcompleet. Ik laat hem dan nog wel een tijdje hangen en dan kan ik die natuurlijk nog als doorstroomverwarmer gebruiken.

Gelukkig is mn vrouw het er mee eens dat we het met de boiler willen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarom trap je dat ding niet naar de 62 graden? Dat verschil is amper te merken in rendement als ik kijk naar mijn grafieken. Ik vermoed dat je dan wel voldoende w. water hebt.

@BjornKoster1989 Die muurplaten zijn echt een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Daarom zien we hier dus ook graag foto's van andere installaties.
maartentmm schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:15:
Jullie hebben mijn weer aan het denken gezet vooral dit:
"Als de WPB als buffervat wordt gebruikt met de stekker eruit (geen idee of dat de bedoeling is?) zou ik het wel zonde vinden als daar op 2 stuks subsidie wordt gegeven"
Ik doelde inderdaad op die 2x Calypso. Als jij die 's winters gewoon laat draaien om mee te verwarmen in het cv-circuit+buffer is er niets aan de hand natuurlijk. Alleen om de ''kop'' permanent ongebruikt te laten en het vat als buffer voor een monoblock bijvoorbeeld te gebruiken (omdat het rendement dan beter is) zou ik zonde vinden. Maar dat is niet je plan begrijp ik.

[ Voor 82% gewijzigd door Jim423 op 12-04-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor de stroom hoef je het niet te laten, 55 naar 62 duurt 75 minuten bij een 200l :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Jim423 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:11:
Waarom trap je dat ding niet naar de 62 graden? Dat verschil is amper te merken in rendement als ik kijk naar mijn grafieken. Ik vermoed dat je dan wel voldoende w. water hebt.
Goed punt. Maar eh... hoe?

Element stond uit, staat nu aan. Temperatuur instelling stopt bij 55 graden? Of heb ik zojuist bij de LEGIONELLA stand de 'continu' optie gemist? Wacht, op naar het koude hok!

[ Voor 24% gewijzigd door Tasma op 12-04-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Salmonella? :+ Als hij niet hoger kan dan 55 staat in het installateurmenu waarschijnlijk de verkeerde optie ingesteld. Kan zonder element. Ik heb hem op thermodynamics only volgens mij staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 12-04-2019 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
Jim423 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:34:
Salmonella? :+ Als hij niet hoger kan dan 55 staat in het installateurmenu waarschijnlijk de verkeerde optie ingesteld. Kan zonder element. Ik heb hem op thermodynamics only volgens mij staan.
Aaah gevonden. Als je de modus op manual hebt staan, moet je die nogmaals selecteren om de optie ECO en temperatuur instelling te krijgen... Ik dacht even simpel op het status scherm de temperatuur bij te draaien.

Opgelost! 62 graden here we come! Thnx.

P.s. en legionella inderdaad.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nastro660
Mijn 2x200L staan in de kelder. Druk is hoger dan van mijn vorige CV ketel op de 3e verdieping.
Wij hebben een gezin met 5 incl. bad, daarom twee genomen. Op eco merk ik dat het tijdens spitsuur soms ietsjes kouder wordt met douchen.
jenssen schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:11:
Hallo Andre,

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Nastro660 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:42:
Mijn 2x200L staan in de kelder. Druk is hoger dan van mijn vorige CV ketel op de 3e verdieping.
Wij hebben een gezin met 5 incl. bad, daarom twee genomen. Op eco merk ik dat het tijdens spitsuur soms ietsjes kouder wordt met douchen.

[...]
Ze in mijn kelder zetten zou best duur zijn, € 32000 euro was de offerte voor onderkeldering van mijn gehele huis en garage, een totale kelder van 17x7 meter..

Trigger warning, 1st world problems coming up!
Het probleem met een 2e WPB is dat ik dan in de bijkeuken geen plek meer heb voor ofwel de 2e koelkast ofwel de 2e vaatwasser :o

Misschien toch de vaatwasser opofferen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nastro660
Verkijk je er niet op. Deze dames hebben best wat ruimte nodig als je ze naast elkaar zet en je wilt er nog fatsoenlijk bij kunnen naderhand. Misschien moet je wel meer opofferen... Maar 2e vaatwasser? :+ Lijkt me duidelijk toch.
Tasma schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:46:
[...]

Ze in mijn kelder zetten zou best duur zijn, € 32000 euro was de offerte voor onderkeldering van mijn gehele huis en garage, een totale kelder van 17x7 meter..

Trigger warning, 1st world problems coming up!
Het probleem met een 2e WPB is dat ik dan in de bijkeuken geen plek meer heb voor ofwel de 2e koelkast ofwel de 2e vaatwasser :o

Misschien toch de vaatwasser opofferen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Nastro660 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:26:
Verkijk je er niet op. Deze dames hebben best wat ruimte nodig als je ze naast elkaar zet en je wilt er nog fatsoenlijk bij kunnen naderhand. Misschien moet je wel meer opofferen... Maar 2e vaatwasser? :+ Lijkt me duidelijk toch.

[...]
Ik neig er heel erg naar om er toch nog een bij te zetten. De subsidie is bizar. En ik had nog 900kWh over per jaar. Ik wil nog een terrasoverkapping maken waarop ook nog eens 8 panelen passen voor nog eens 3200wp..

Ergens overdrijf ik qua energie, maar, zolang de TVT kort is waarom niet. Gratis geld na een paar jaar.

De huidige heb ik 1m2 gegeven, ik kan er nog net achter komen nu maar heb er voor gezorgd dat de slechts bereikbare delen geen onderdelen bevatten waar ik nog bij moet. De 2e zou er tegenover komen. Alles mooi op 1 luchtkanaal en ze dan na elkaar laten draaien :D

En de 2e dan met spiraal, als ondersteuning voor de gewone WP die er komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 12-04-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tasma schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:32:
[...]

Ik neig er heel erg naar om er toch nog een bij te zetten. De subsidie is bizar. En ik had nog 900kWh over per jaar. Ik wil nog een terrasoverkapping maken waarop ook nog eens 8 panelen passen voor nog eens 3200wp..

Ergens overdrijf ik qua energie, maar, zolang de TVT kort is waarom niet. Gratis geld na een paar jaar.

De huidige heb ik 1m2 gegeven, ik kan er nog net achter komen nu maar heb er voor gezorgd dat de slechts bereikbare delen geen onderdelen bevatten waar ik nog bij moet. De 2e zou er tegenover komen. Alles mooi op 1 luchtkanaal en ze dan na elkaar laten draaien :D

Heb de mijne volledig met slangen aangesloten en op wielen gezet, altijd handig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:30:
[...]

Heb de mijne volledig met slangen aangesloten en op wielen gezet, altijd handig
Er zullen wel mensen zijn die hun wpb bij de slang pakken en dan een ommetje maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:21:
[...]

Er zullen wel mensen zijn die hun wpb bij de slang pakken en dan een ommetje maken :+
Ideaal als het warm is buiten, lekker in de zon zetten. Nog meer warmte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
Nastro660 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:42:

[...]
Heb jij deze in serie of parallel aangesloten en waarom? Ik zat eerst te denken ik serie, maar neig nu toch meer naar parallel, zodat beide gelijk worden belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm Wil dus affakkelen met de solarswitch..
Als panelen over hebben dan WPB aan.

Alleen nu staat het tekentje dat de solarswitch aan is erop.
maar de pomp start niet op. [ hij werk verder wel normaal ]

Dus is er een grens waarbij de pomp wel of niet aan gaat op solarswitch?

bij 55-57C gaat hij dus niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij start bij 5 graden onder het setpoint, er zal nog een kleine marge bij zitten (afronding).
Eenmaal gestart gaat hij wel door naar 62 zolang hij de PV actief ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:18:
Hij start bij 5 graden onder het setpoint, er zal nog een kleine marge bij zitten (afronding).
Eenmaal gestart gaat hij wel door naar 62 zolang hij de PV actief ziet.
Maar setpoint is?
Hij staat nu op 55 graden standaard..
Wanneer gaat de switch dan werken bij 50 pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het setpoint is 62 met de pv ingang, in het menu moet je nog wel instellen dat de PV ingang mag werken.
Zie 10.4 in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Tasma schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:32:
[...]

Gratis geld is ook weer wat..
Kijk uit voor salderingsregeling..
Warmteverlies.
En tsja omdat het kan of omdat je echt nodig hebt...
Je zou ook gewoon je solarswitch eerder in kunnen laten schakelen.
Zodat hij eerder verwarmt tijdens verliezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Feedback gezocht:
http://143.176.124.13:300...gId=1&from=now%2Fd&to=now

Henk
Henk2

Laat maar horen..

Work in progress...

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 14-04-2019 20:03 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.