Voor ons huis dat we nu aan renoveren zijn, ben ik op zoek naar een goede (toekomstbestendige) oplossing om te verwarmen.
Uitgangspunten:
Door veel rond te lezen hier op het forum en alle creatieve ideeën te zien en ook een gesprek met Hout- en Pelletkachels Versluys kwam ik vannacht tot een idee dat in onze specifieke situatie goed zou kunnen werken.
In de basis is het idee:
< 10c pelletkachel regelt verwarming & warm water
> 10c warmtepompboilers regelen warmwater & klein beetje verwarming
(waar het precieze omslagpunt ligt zal in de praktijk een beetje moeten blijken)
Ik heb een soort van diagrammetje gemaakt (duidelijk niet mijn vakgebied):
Staat niet in het schema, maar ik vermoed dat ik niet onder een expansievat in de ring tussen de boilers/buffer uit kom
Warmtepompboilers:
2x Atlantic Explorer 3 - 200l met spiraal
Waarom 2 en niet één grote, het is ten eerste gunstiger voor de subsidie, ten tweede ik kan ze dan misschien kwijt op om een te maken zoldertje boven onze garage. (Al snel wat uitgangspunten aan de constructeur gevraagd, en valt niet tegen wat er voor nodig is)
Ik moet nog kijken of ik voor beide de aanvoerlucht van buiten haal, of dat ik er één op het MV kanaal aansluit.
Beiden worden op een andere groep aangesloten i.v.m. aansluitvermogen.
CV-pelletkachel:
Victoria Vittoria B* of een vergelijkbaar model in KW-output (de WAF is hier een nogal grote factor in).
Voorraad buffer
500 liter vat, met twee spiralen
De Pelletkachel verwarmt de buffer direct, 1 spiraal voor synchornisatie met de boilers, 1 spiraal vrijhouden voor de toekomst, om eventueel zoncollector aan te sluiten (nu geen dak in de juiste hellingshoek bereikbaar, maar met een toekomstige carport eventueel wel).
Vragen:
Uitgangspunten:
- Bouwjaar 1980
- HR++ in kunstofkozijnen, U 1,1
- Spouwmuur met 6cm steenwol
- 2cm tempex vloerisolatie, maar voor volgende stookseizoen wordt dit aangepakt
- Dak 3,5cm PIR isolatie aan buitenzijde, geen directe oplossing voor (komt misschien nog wel een bergingszolder over een gedeelte van de hoge zolder, die kan ik dan wel isoleren)
- Vloerverwarming door hele huis, alle verdiepingen, 17 groepen, open verdelers, Evohome aansturing
- Oppervlakte is 145m2
- Pelletkachel in woonkamer
- Dubbele douche, waar voldoende (warm) water uit moet komen, daarnaast is er ook nog een bad
- Toekomst bestendig verwarmen, niet te afhankelijk van het gas en wat de prijs daarvan gaat doen
Door veel rond te lezen hier op het forum en alle creatieve ideeën te zien en ook een gesprek met Hout- en Pelletkachels Versluys kwam ik vannacht tot een idee dat in onze specifieke situatie goed zou kunnen werken.
In de basis is het idee:
< 10c pelletkachel regelt verwarming & warm water
> 10c warmtepompboilers regelen warmwater & klein beetje verwarming
(waar het precieze omslagpunt ligt zal in de praktijk een beetje moeten blijken)
Ik heb een soort van diagrammetje gemaakt (duidelijk niet mijn vakgebied):

Staat niet in het schema, maar ik vermoed dat ik niet onder een expansievat in de ring tussen de boilers/buffer uit kom
Warmtepompboilers:
2x Atlantic Explorer 3 - 200l met spiraal
Waarom 2 en niet één grote, het is ten eerste gunstiger voor de subsidie, ten tweede ik kan ze dan misschien kwijt op om een te maken zoldertje boven onze garage. (Al snel wat uitgangspunten aan de constructeur gevraagd, en valt niet tegen wat er voor nodig is)
Ik moet nog kijken of ik voor beide de aanvoerlucht van buiten haal, of dat ik er één op het MV kanaal aansluit.
Beiden worden op een andere groep aangesloten i.v.m. aansluitvermogen.
CV-pelletkachel:
Victoria Vittoria B* of een vergelijkbaar model in KW-output (de WAF is hier een nogal grote factor in).
Voorraad buffer
500 liter vat, met twee spiralen
De Pelletkachel verwarmt de buffer direct, 1 spiraal voor synchornisatie met de boilers, 1 spiraal vrijhouden voor de toekomst, om eventueel zoncollector aan te sluiten (nu geen dak in de juiste hellingshoek bereikbaar, maar met een toekomstige carport eventueel wel).
Vragen:
- Ergens heb ik gelezen dat je voor warmtepompboiler óf pelletkachel in aanmerking komt, maar ik heb het niet kunnen vinden, wie weet wat er klopt? En twee boilers krijg je daar ook gewoon 2x subsidie voor?
- Als er geen warmtevraag is, kan de Atlantic wpb dan nog wel in de mechanische ventilatie voorzien?
- Zijn er grove zaken die ik over het hoofd zie?
- Zijn er misschien andere mensen die met deze combinatie ervaring hebben?
edit:
Voorraadbuffer uitgangspunten toegevoegd
Voorraadbuffer uitgangspunten toegevoegd
[ Voor 5% gewijzigd door llevering op 14-02-2019 13:15 ]