Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Wat gebeurt er als de wpb start, is de 700 watt terug levering toch bijna weer weg?Possible schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:24:
[...]
@CodeIT Heeft ook zoiets ingebouwd in homeassistant zodra de slimme meter > 700 watt gaat terugleveren dat dan de wpb aan gaat.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik weet niet of het 700 is.. al maak je er 1000 van.. Als je er voor kiest om je overschot te gebruiken voor dit soort dingen, dan is het leuk.wizzopa schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:26:
[...]
Wat gebeurt er als de wpb start, is de 700 watt terug levering toch bijna weer weg?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dus als dummy 2000 aan dan pulse, als dummy 200 aan pulse uit.
Oid..:-)
Maar dat gaat het probleem niet worden..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Klopt, hier komt de maar, als je in de normale situatie genoeg heb aan 200 liter bij 54 graden en je verwarmt dat met je overschot wat marginaal in de hoeveelheid stroom naar 62 graden dan heb je de volgende dag meer warm water in de boiler dan dat je nodig heb. Etc etc.Possible schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:28:
[...]
Ik weet niet of het 700 is.. al maak je er 1000 van.. Als je er voor kiest om je overschot te gebruiken voor dit soort dingen, dan is het leuk.
Gelukkig mogen we nog twee jaar salderen ;-)wizzopa schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:41:
[...]
Klopt, hier komt de maar, als je in de normale situatie genoeg heb aan 200 liter bij 54 graden en je verwarmt dat met je overschot wat marginaal in de hoeveelheid stroom naar 62 graden dan heb je de volgende dag meer warm water in de boiler dan dat je nodig heb. Etc etc.
Klopt..wizzopa schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:41:
[...]
Klopt, hier komt de maar, als je in de normale situatie genoeg heb aan 200 liter bij 54 graden en je verwarmt dat met je overschot wat marginaal in de hoeveelheid stroom naar 62 graden dan heb je de volgende dag meer warm water in de boiler dan dat je nodig heb. Etc etc.
Maar er komt een dag dat zon minder schijnt?
En dan houd je 55 graden over?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mijn verbruik was afgelopen jaar net geen 600 kWh voor de boiler, geen warmwater te kort dan ga ik toch geen extra energie in de boiler stoppen.Dylantje2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:43:
[...]
Klopt..
Maar er komt een dag dat zon minder schijnt?
En dan houd je 55 graden over?
Kloptwizzopa schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:52:
[...]
Mijn verbruik was afgelopen jaar net geen 600 kWh voor de boiler, geen warmwater te kort dan ga ik toch geen extra energie in de boiler stoppen.
Totdat salderen eraf gaat

Erger nog...
Ik heb een 3 fase meter..
2 setjes zonnepanelen netjes verdeeld over de fases..
Wat denk je.. 1 fase verbruikt toch stroom volgens de slimme meter..
Dus ik lever op 2 netjes terug en gene enekle vebruik.
maar de 3de fase zit geen set panelen op.
En daar neem ik af hoe dan ook.. Dus dat salderen miet blijven.
Anders verbruik ik toch terwijl ik ook terug lever..

grrrr
[ Voor 40% gewijzigd door Dylantje2 op 26-02-2019 21:08 ]
Realtime salderen over de fases blijft (voor nu) nog. Als je dus L1 en L2 beide 8A teruglevert kun je salderen met L3 door daar 16A af te nemen. Alleen direct dus lever je terug en neem je het 30 min later weer af als de zon niet schijnt ga je wel het schip in.Dylantje2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:06:
[...]
Klopt![]()
Erger nog...
Anders verbruik ik toch terwijl ik ook terug lever..![]()
![]()
![]()
![]()
grrrr
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Waarom zou je het niet doen, al is het maar vanwege de garantie en voorkomen is beter dan ...Nastro660 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:29:
Vandaag 2x 200L Altantic Explorer 3 binnen gekregen. Ik ga ze in serie plaatsen. Twijfel toch nog of er van de warme uitlaat (waar de diëlektrische koppeling op zit) van wpb1 naar de koude inlaat van wpb2 ook hier nog een diëlektrische koppeling moet komen. Weet iemand dit? Op koude inlaat wpb2 komt dus het warmte water van wpb1 binnen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Thanks, dan toch maar even snel bestellen...Jim423 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:53:
In theorie zou het niet hoeven. Alleen gezien beide vaten een eigen aarding hebben en verder geen onderling contact behalve die waterleiding is er een kleine kans op een minieme zwerfstroom. Dus ik zou het toch doen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Is er geen extra nodig op de koude inlaat dan? I.v.m. serie schakelen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:02:
Er zit er toch een bij elke wpb in een zakje?
Ik hoop dat je het over het zelfde hebt als ik, dat kleine koppelstukje dat alleen op de warme kant komt.Nastro660 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:06:
[...]
Is er geen extra nodig op de koude inlaat dan? I.v.m. serie schakelen.
2x ontkoppelen lijkt me nogal overdone
Nu ik er zo over nadenkSpeedy-Andre schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:08:
[...]
Ik hoop dat je het over het zelfde hebt als ik, dat kleine koppelstukje dat alleen op de warme kant komt.
2x ontkoppelen lijkt me nogal overdone

Geldt dit dan ook voor de warmtewisselaar? Moet hier ook een "ontkoppeling" komen?Jim423 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:19:
Je zet bij beide boilers de koppeling op de warme kant. (uitgang) WPB1 is dan geisoleerd van WPB2. En dan WPB2 is geisoleerd van het leidingnet. Je hebt er dus maar 2 nodig
[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 26-02-2019 22:42 ]
Dus die slimme meter is TE slim.. En onrechtvaardigJim423 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:38:
[...]
Realtime salderen over de fases blijft (voor nu) nog. Als je dus L1 en L2 beide 8A teruglevert kun je salderen met L3 door daar 16A af te nemen. Alleen direct dus lever je terug en neem je het 30 min later weer af als de zon niet schijnt ga je wel het schip in.
Is niet rechtvaardig tov iemand met een 1 fasemeter.
Die levert altijd terug, als je opbrengst gewoon hoger is dan de afname.
Maar de oplossing komt eraan
aankomende herfst nog maar een rijtje panelen.
3 setjes van 9 panelen, verdeeld over 3 fase... Zou een oplossing moeten zijn :-)
Als dat salderen nu maar eens definitief blijft.. zou veel ellende schelen
Mijn boilers staan ook in serie. Heb op beide boilers de koppeling gezet.Nastro660 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:29:
Vandaag 2x 200L Altantic Explorer 3 binnen gekregen. Ik ga ze in serie plaatsen. Twijfel toch nog of er van de warme uitlaat (waar de diëlektrische koppeling op zit) van wpb1 naar de koude inlaat van wpb2 ook hier nog een diëlektrische koppeling moet komen. Weet iemand dit? Op koude inlaat wpb2 komt dus het warmte water van wpb1 binnen.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Ik dacht ook alles netjes te verdelen, gaat mijn omvormer met laag vermogen terug naar twee of één fase, ook al is hij drie fase.Dylantje2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:30:
[...]
Dus die slimme meter is TE slim.. En onrechtvaardig
Is niet rechtvaardig tov iemand met een 1 fasemeter.
Die levert altijd terug, als je opbrengst gewoon hoger is dan de afname.
Maar de oplossing komt eraan
aankomende herfst nog maar een rijtje panelen.
3 setjes van 9 panelen, verdeeld over 3 fase... Zou een oplossing moeten zijn :-)
Als dat salderen nu maar eens definitief blijft.. zou veel ellende schelen
Maar jij neemt drie omvormers dus is altijd goed haha
1 PVoutput . Dongen NB
nou ja nemen....reneeke1970 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:17:
[...]
Ik dacht ook alles netjes te verdelen, gaat mijn omvormer met laag vermogen terug naar twee of één fase, ook al is hij drie fase.
Ik ben begonnen met 1
toen nog 1
en tsja 3 fases en ruimte over...
dus dan maar 3..
Maar dit is echt ongelijkheid...
Als salderen er af zou gaan zou een proefproces te winnen zijn denk ik...
Welk merk is dat?reneeke1970 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:17:
[...]
Ik dacht ook alles netjes te verdelen, gaat mijn omvormer met laag vermogen terug naar twee of één fase, ook al is hij drie fase.
I love it when a plan comes together!
Wiebes heeft in zijn brief aangegeven dat je 'binnenshuis' wél mag blijven salderen in de toekomstige nieuwe regeling. Dus ze zouden je levering moeten wegstrepen tegen je verbruik dat tegelijkertijd plaats vindt.Dylantje2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:06:
[...]
Klopt![]()
Erger nog...
Anders verbruik ik toch terwijl ik ook terug lever..![]()
![]()
![]()
![]()
grrrr
Kwiebes liegt..de Peer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:42:
[...]
Wiebes heeft in zijn brief aangegeven dat je 'binnenshuis' wél mag blijven salderen in de toekomstige nieuwe regeling. Dus ze zouden je levering moeten wegstrepen tegen je verbruik dat tegelijkertijd plaats vindt.
Dit kan dus niet zoals ik zeg.
JE saldeert dan alleen op een fase waarop een inveter zit..
Dat is de kostal piko 5.5 en 4.2.
Weet niet waar grens zit maar ongeveer iedere 200 watt is fase erbij.
1 PVoutput . Dongen NB
Zie Verwijderd in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"Dylantje2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:15:
[...]
Kwiebes liegt..
Dit kan dus niet zoals ik zeg.
JE saldeert dan alleen op een fase waarop een inveter zit..
In Frankrijk vind je de Odyssee 2 nog, het is een ouder model met lucht alleen bovenop mogelijk.daansan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:27:
Heeft iemand van jullie de Atlantic Odyssee al gezien? De calypso split wordt op hun website niet meer genoemd, de Odyssee split wel... Lijkt ook gezien de afmetingen (van de buitenunit) wel een ander model.. Onze belgische vrienden hebben hem ook niet op de website en ik vind hem ook niet terug in de ISDE lijst.
Edit: na wat zoeken zie ik dat de Atlantic een speciale optie heeft waarbij anode niet verbruikt wordt dmv lage spanning. Weer een zorg minder!
[ Voor 29% gewijzigd door colvano op 27-02-2019 13:20 ]
Dat onderscheidt ze van de diverse chinese modellen en ze ogen een stuk beter.colvano schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:11:
Ik zie veel wpb die een emaille laag hebben. Is dit geen groot nadeel en onderhoudsgevoelig? Ik zit nu naar de Atlantic 270l te kijken namelijk gezien de goede prijsstelling.
Edit: na wat zoeken zie ik dat de Atlantic een speciale optie heeft waarbij anode niet verbruikt wordt dmv lage spanning. Weer een zorg minder!
De Calypso 100l is 1,25m hoog, dan heb je een wand of een vloersteun nodig.lolle1212 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:02:
Weet iemand of er een WBP is welke horizontaal geplaatst mag worden? Dit zou namelijk mooi plaatsbaar zijn onder de schuine kap... Zoektocht tot nu toe komt nergens op uit, ze mogen wel horizontaal getransporteerd worden, maar installatie gaat altijd uit van rechtop/verticaal.
Liggend is lastig vanwege de compressor (ontwerp) en de gelaagdheid van de boiler.
Eventueel zijn er losse wp's waar je een vat bij kan nemen, maar liggend blijft minder effectief.
en 462 liter warm water
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Alleen zijn, en maar 3x per week de wpb aan 😊 laat hem afkoelen tot 37c, en daarna gaat hij pas weer draaien. Dus om de 2/3 dagen is dat nuSpeedy-Andre schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:42:
57,8kWh en 486l warm water.
Hoe @basvn aan 14kWh uur komt is me een raadsel
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Voor de mensen met een SMA omvormer: check even of jouw model een multifunction relay heeft (danwel geschikt is voor montage hiervan), dan kan de omvormer zelf een seintje geven aan de wpb op basis van een bepaalde teruglevering. Zie handleiding:Dylantje2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:50:
ff voor de check dubbel check.
Welke van de pinnen moet gebruiken voor een puls om de wp aan te slingeren als ik terug lever?
Fase en de 0?
C 1 en C2?
Voordat ik een plof hoor:-)
3.3.3 Bedrijfsmodus: eigen verbruik
In deze bedrijfsmodus schakelt het relais over na een minimum tijdsinterval waarin het vermogen
boven een bepaalde grens komt. Vervolgens blijft het gedurende een instelbaar minimum tijdsinterval
ingeschakeld.
Ik vervang er een 80l boiler en een Grohe red duo mee die samen op 500kWh/j zaten.
Beiden schakelde ik uit na gebruik om de piekbelasting te verminderen.
Ruik ik nu een projectje voor @AUijtdehaag ?Wolly schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:12:
[...]
Voor de mensen met een SMA omvormer: check even of jouw model een multifunction relay heeft (danwel geschikt is voor montage hiervan), dan kan de omvormer zelf een seintje geven aan de wpb op basis van een bepaalde teruglevering. Zie handleiding:
[...]
Sbfspot kijkt hier niet naar, maar als we toch al in Domoticz communiceren ...
Mijn PV ingang zit aan een Sonoff en die heeft alleen een seintje nodig
Ik zie nog een mogelijkheid om een accu op te laden, als we toch bezig zijn ...
Thanks...Wolly schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:12:
[...]
Voor de mensen met een SMA omvormer: check even of jouw model een multifunction relay heeft (danwel geschikt is voor montage hiervan), dan kan de omvormer zelf een seintje geven aan de wpb op basis van een bepaalde teruglevering. Zie handleiding:
[...]
Maar een domotica systeem volstaat ook.
Als terugleveren is aan ... vonkje:-)
Op mijn jaarnota van de energieleverancier wordt het verkeerde capaciteitstarief (hoger) berekend. Ik krijg het de leverancier helaas niet uitgelegd. Zijn er meerderen die foutieve jaarnota's krijgen?CodeIT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:33:
[...]
Ik had een vergelijkbare berekening, al was mijn besparing qua gas wat groter (rond de 150m3). We zijn met zn drieën en hebben een bad. De redenen om het toch te doen waren:
- Mogelijkheid om er ook mee te verwarmen. Ik gebruik het spiraal + cv pomp om de bovenverdieping (incl badkamer) op temperatuur te houden. Hierdoor heb ik een geschatte extra besparing van 300m3 gas.
- Door 2 bovenstaande besparingen verbruik ik minder dan 500m3 en val ik in een lager capaciteitstarief wat rond de 60 euro per jaar extra scheelt
- Gasprijs wordt (snel) hoger
- Meer eigen verbruik van zonnestroom. Voor als het salderen weg valt.
Er is zelfs een heel topic op tweakers over: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaarMartin123t schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:38:
[...]
Op mijn jaarnota van de energieleverancier wordt het verkeerde capaciteitstarief (hoger) berekend. Ik krijg het de leverancier helaas niet uitgelegd. Zijn er meerderen die foutieve jaarnota's krijgen?
Bedankt, het was niet mijn bedoeling dit topic te vervuilen!CodeIT schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:42:
[...]
Er is zelfs een heel topic op tweakers over: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Leuk om (weer) een keer te zien hoeveel gas je kan besparen met een kleine investering.
Tijdens de vakantie heb ik de verwarming op 10 gezet en was het plan om de wpb 20 uur per dag laten draaien. CV pomp continue aan.
Helaas was de wpb na 4 dagen al in storing gegaan. 2 x fout 28 (te vaak ontdooien) in 2 minuten... Normaal zorgt fout 28 er voor dat de wpb een uur of 2 uitgaat, maar nu bleef het uit en klonk er bijna 2 weken een beschaafd zoemertje. De watertemperatuur in de wpb was 12 graden toen ik thuis kwam.
van 1 november 2017 tot 1 november 2018 zaten we op 0.367 m³ / graaddag. Bij 0,724747 euro per m³ was dat dus 0.266 euro per graaddag geweest. (gasprijs geactualiseerd)
Van 1 januari tot 1 maart is er 143.33 m3 verbruikt.
De wpb heeft in januari 340 kWh en in februari 190 kWh getrokken.
Er waren 909 graaddagen bij 18 graden kamertemperatuur.
Bij graaddagen tov 16 graden kamertemperatuur waren het 779 graaddagen.
Ik stook de wpb van pv overschot dus de elektriciteitsprijs is 0.11 euro per kWh.
Gedurende deze 59 dagen heeft de wpb in totaal +/- 530 kWh getrokken, dus 530 kWh * 0.11 = 58.30 euro.
Gasverbruik: 0,724747*143.33=103.88
Totaal 58.30+103.88=162.18 euro per 779 graaddagen = 0.208 euro / graaddag.
(ik heb wel even de extra draaitijd van de CV pomp verwaarloost)
Zonder wpb had dat 0.266 euro / graaddag gekost. Besparing is dus 22%.
In het geval ik gewoon 0.22 euro / kWh had moeten betalen kwam ik op 0.283 euro per graaddag. Dat is dus juist 6% duuder dan gewoon ouderwets met de cv ketel stoken.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik ben blij dat hij hier binnen staat en dat ik makkelijk binnen/buiten lucht kan mengen.
Sterker nog, je voorkomt er ontdooien mee en hij is sneller klaar met minder verbruik.
Dan gaat het rendement flink omhoog en zou het zelfs met normale prijzen nog lonen
Andere workaround is misschien (op timer) om hem om de 4 uur een 15min rust te geven. Dan schiet bij mij de temp bij de verdamper direct omhoog richting de 20 graden dus zou redelijk moeten ontdooien. Ik zeg workaround omdat het flowprobleem niet is opgelost natuurlijk, dat kost je sowieso rendement.
Verder bevalt het ons super. Wij hadden altijd weinig druk bij het vullen van het bad en het douchen. Nu is er veel meer druk en zet ik de kraan niet eens helemaal open.
Ik zie hier regelmatig berichtjes over verbruik, registreerd de explorer 3 dat zelf?
Is er een programma dat dit mogelijk maakt? Ik wil de stroomner eigenlijk wel al op ivm bescherming anode.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Vakantiestandijhas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:32:
Ik wil vandaag de Calypso's vullen maar eigenlijk nog niet in werking zetten. Ze moeten nog even een paar dagen koud doorstromen in serie met de cv.
Is er een programma dat dit mogelijk maakt? Ik wil de stroomner eigenlijk wel al op ivm bescherming anode.
Dacht zelf aan verwarmen volgens programma en dan geen tijd ingeven, maar weet niet of dat mogelijk is.
[ Voor 40% gewijzigd door ijhas op 03-03-2019 09:37 ]
Dat zou ik niet weten, ik ben dan immers op vakantieijhas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:35:
@Wolly Brengt hij het water niet alsnog naar minimaal 20 graden in die stand?
Ik moet eerst het dak nog op om de doorvoer te maken. Wil vandaag controleren of alle koppelingen waterdicht zijn.AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:37:
@ijhas
Wat is eigenlijk de reden?
Een WP boiler kost minder dan de CV in verbruikskosten.
Aansluiten in serie was even het makkelijkst. Straks gaat gewoon de sww stand van de ketel uit.
Remco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:26:
Onderdrukbeveiliging (Beluchter) Boiler
Nu de leverdatum van mijn WP in zicht komt, ben ik bezig de diverse onderdelen van het systeem te bestellen. Mijn boiler komt op zolder( 1e verdieping) en dus moet er behalve een inlaatcombinatie en de Overdrukbeveiliging ook een Onderdrukbeveiliging ofwel een Beluchter op. Het viel me op dat over dit onderdeel niet wordt gesproken in dit forum en toen ik gisteren een mede-tweaker vroeg of hij die had geïnstalleerd was het antwoord ontkennend.
Als een boiler zodanig is geïnstalleerd dat de leidingen lager uitkomen, dan kan bij tappen en gelijktijdige afgesloten waterleiding een onderdruk ontstaan. De boiler kan dan (deels) imploderen...nou ja...dat gaat echt niet met een klap maar het is wel einde boiler.
Op internet deze foto gevonden. (Edit: 180 liter inhoud).
[Afbeelding: Geimplodeerde boiler]
Deze foto is van een zonneboiler welke op een zolder stond. Waterleiding was afgesloten omdat in de kruipruimte de SWW leiding moest worden doorgezaagd. Door de hevelwerking bleef het water eruit lopen, ontstond er een vacuüm met imploderen als resultaat.
Misschien een idee om dit in de startpost te vermelden?
Edit: wellicht ten overvloede maar zoals elke beveiliging moet deze direct - dus zonder afsluiter ertussen - op de boiler worden aangesloten.
Blaas je toch onder je pannen uit (bij een schuindak)ijhas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:39:
[...]
Ik moet eerst het dak nog op om de doorvoer te maken. Wil vandaag controleren of alle koppelingen waterdicht zijn.
Aansluiten in serie was even het makkelijkst. Straks gaat gewoon de sww stand van de ketel uit.
Het is droge koude lucht.
Of dakraam open en een slang eraan.
Maar voor een paar dagen, zal het vat niet worden opgevreten verwacht ik.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2019 09:49 ]
Zag dat iemand ook een soort "bak" had gemaakt voor een betere verdeling. Maar in mijn geval niet zo handig omdat het even tijdelijk is.
Gewoon een gat gezaagd in het dakbeschot en een flens erop om de geisoleerde slang aan te sluiten.
https://www.ventilatielan...-90-vlakke-aftakking.html
Vergeet de guso ringen niet (eventueel voor flex slang).
[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2019 10:11 ]
Zoals daar wordt beschreven is dat een uitzonderlijke situatie die ontstond door eigen handelen.Wolly schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:39:
In het andere topic staat iets over een onderdrukbeveiliging en geimplodeerde boilers, moeten wij ons als wpb-bezitters waar de wpb op zolder staat zorgen maken?
[...]
Ik kan me zo iets wel voorstellen als er anderen in huis zijn die niet weten dat de hoofdkraan dicht is.
De handleiding vermeldt hier niets over, maar dat kan aan mijn kennis van de Belgische taal liggen
Van wat ik kan vinden gaat dit om koperen ketels. Die zijn natuurlijk een stuk slapper.Wolly schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:39:
In het andere topic staat iets over een onderdrukbeveiliging en geimplodeerde boilers, moeten wij ons als wpb-bezitters waar de wpb op zolder staat zorgen maken?[...]
Ik heb al meermaals de ILC dicht gezet en de warmwaterkraan beneden open, is totnogtoe goed gegaan.
Koper zit wel wat in, juist met een zonneboiler kan je langdurig stilstaand water hebben en koper voorkomt dan legionella aangroei.Jim423 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:03:
[...]
Van wat ik kan vinden gaat dit om koperen ketels. Die zijn natuurlijk een stuk slapper.
Ik heb al meermaals de ILC dicht gezet en de warmwaterkraan beneden open, is totnogtoe goed gegaan.
[ Voor 53% gewijzigd door Jim423 op 03-03-2019 12:34 ]
Het betrof een Nederlandse zonneboilerinstallatie.
Hierbij de link: https://www.klusidee.nl/F...em-implodeerd-t86795.html
Bedenk dat zoiets ook mogelijk is als er in de straat wordt gewerkt aan de waterleiding (die dan is afgesloten) en er wordt warm water getapt.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Tnx voor de tips en goede aanwijzingen (ook historische posts). Volgende stap is CV aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Nastro660 op 03-03-2019 12:08 ]
Heb je een linkje naar type welke jij gaat plaatsen?Remco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:43:
Re: Onderdrukbeveiliging/Beluchter
Het betrof een Nederlandse zonneboilerinstallatie.
Hierbij de link: https://www.klusidee.nl/F...em-implodeerd-t86795.html
Bedenk dat zoiets ook mogelijk is als er in de straat wordt gewerkt aan de waterleiding (die dan is afgesloten) en er wordt warm water getapt.
Zit te denken aan een Nibe LKA523.
[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 03-03-2019 12:49 ]
In mijn piepschuim dakplaten heb ik 125 mm gat gezaagd en riool PVC 125 in geklemd en daar de slang over geschoven. Doe ik al jaren met al mijn mvijhas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:00:
@AUijtdehaag In ieder geval totdat ik een ladder kan lenen. Maar misschien kan ik het tijdelijk even onder de dakpannen blazen. Hoe heb jij de slang aan het dak vastgemaakt?
Zag dat iemand ook een soort "bak" had gemaakt voor een betere verdeling. Maar in mijn geval niet zo handig omdat het even tijdelijk is.
1 PVoutput . Dongen NB
Link: https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en
Maar die was niet op voorraad bij de fabriek, dus ik krijg nu voor dezelfde prijs deze:
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en
Deze heeft 2 spiralen ( 3,2 en 1,2 m2) die ik dan in serie schakel.
Verzending hopelijk komende week.
EDIT: ik begrijp dat je de Beluchter bedoelt

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 03-03-2019 13:04 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Kelder onder gehele woning. Temperatuur daalt nu max 2 graden als ze beide staan te brommen.Speedy-Andre schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:13:
Mooi, heb je genoeg lucht volume daar?
Bijvoorbeeld bochtje en dan boven de deur uit de kast of 2x 160mm gat boven elkaar in de zijkant van de kast. Je krijgt op deze manier namelijk last van circulatie. Gewoon een idee.
Wanneer bevriest warmtewisselaar van de Atlantic Explorer 3 ? Kan je dat voorspellen of meten?Possible schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:19:
[...]
Ideaal is anders, maar goed, ik verwacht dat ik zon 1500 kwh aan overschot heb aan stroom, dus ja.. Voor nu vind ik het prima.
defrosts zijn inderdaad goed te zien hier:
[Afbeelding]
Bij ongeveer 2 a 3 graden aaanvoer van lucht kun je al defrosts krijgen.Dre schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:16:
[...]
Wanneer bevriest warmtewisselaar van de Atlantic Explorer 3 ? Kan je dat voorspellen of meten?
Wat voor uitblaastemperatuur krijg je als je 2 a 3 graden aanvoer hebt.Possible schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:04:
[...]
Bij ongeveer 2 a 3 graden aaanvoer van lucht kun je al defrosts krijgen.
Tussen de -2 en -4Dre schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:09:
[...]
Wat voor uitblaastemperatuur krijg je als je 2 a 3 graden aanvoer hebt.
Klopt, maar ik was je setup ook al ff aan het checken hoorRemco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:03:
@Jim423 ik heb een RVS boiler besteld van 400 liter met 1 spiraal van 3,2 m2.
Link: https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en
Maar die was niet op voorraad bij de fabriek, dus ik krijg nu voor dezelfde prijs deze:
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en
Deze heeft 2 spiralen ( 3,2 en 1,2 m2) die ik dan in serie schakel.
Verzending hopelijk komende week.
EDIT: ik begrijp dat je de Beluchter bedoelt: ja, die heb ik ook op het oog.
Ik heb voor nu een wasmachinekraan gemonteerd zonder keerklep met beluchter. Ik heb wel een gaatje geboord in de zitting binnenin zodat de beluchting ook gebeurd richting de leiding en niet alleen richting de uitgang (welke nu afgedopt is). Dop is overigens messing. Even getest> ILC dicht en kraan open beneden en wanneer je je vinger op de beluchter houd hoor je het zuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 03-03-2019 16:32 ]
Kunnen er mensen wat specificaties geven over het verbruik van een Atlantic Explorer 3 270liter?
Ik heb een overcapacitijd aan stroom van zonnepanelen en wil dit gaan gebruiken.
Nu zit ik te denken aan het Atlantic Explorer 3 met 270 liter buffervat.
Ik wil de temp op 50 graden instellen zodat het warmtespiraal niet zal aanslaan. Enkel 1x per week voor legionella.
Dus stel, gemiddeld over een jaar is het verbruik copd 3.
Hoeveel stilstandverlies heb je om het water op temperatuur te houden. Hoeveel watt moet ik hiervoor berekenen?
Dus wat kost opwarmen, en de rest van de dag op temp houden en savonds de 270 liter benutten?
Ik hoop dat iemand dit kan vertellen zodat ik kan kijken wat voor mij het gunstigste is, aangezien ik het alleen voor de badkamer zal gebruiken (wastafel en douchen)
Andere optie zal een doorstroomverwarmer zijn met copd van 1. Geen idee wat beter is kwa verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 03-03-2019 21:35 ]
Mijn verbruik in 2018 was 580 kWh met een warm water verbruik van 51m3.
Ik gebruik geen verwarmings element.
De gemiddelde cop was 2,6 hoogste 3,47 laagste 1,88
Verder gegevens zijn terug te vinden in de TS waar ook een link naar een Excelsheet.
Dus 140 liter 50 graden water per dag?
Heb jij de Explorer 200 of 270?
Verbruik is niet gek. Heb jij een watermeter voor je ingang van de warmtepompboiler geplaatst om zo te weten hoeveel liter warm water je gebruik?
We zijn met zn 2e, en een kleine van 6 maanden. (Uiteindelijk zal er nog een kleine bijkomen, dus zijn we uiteindelijk met 4 personen)
Ik denk dat we dagenlijks samen een 20 minuten onder de douch staan. Dat zal een 200L aan water zijn (ca 150 liter aan 50 graden water) maar aangezien we ook een bad hebben (weinig gebruiken) lijkt het me wel handig als er iets extra is.
Eventueel kan ik natuurlijk wel de keuze maken door achter een 200l boiler een doorstroomverwarmer te hangen om als er echt te weinig warm water is. Graag hoor ik jou advies hierin
Een 200 liter. Water verbruik bij het douche 5 liter/minuutBjornKoster1989 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:53:
@wizzopa
Dus 140 liter 50 graden water per dag?
Heb jij de Explorer 200 of 270?
Verbruik is niet gek. Heb jij een watermeter voor je ingang van de warmtepompboiler geplaatst om zo te weten hoeveel liter warm water je gebruik?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De Atlantic werkt in principe het zelfde en heeft 300-390m3/u uur nodig.
Het is de vraag of de HP cool cube bijna continu werkt, zo ja dan zal je met een Atlantic extra lucht (uit huis) gaan aanzuigen en dat wordt ergens vandaan weer aangevuld.
Als beide actief zijn wordt het luchtdebiet wel erg groot
Mogelijk verstoor je de luchtbalans van de HP cool cube en het is de vraag of dat ten koste gaat van zijn warmte productie of andersom ...
Kan je de lucht voor de Atlantic elders aanzuigen dan werkt het mogelijk beter.
Je kan met de Atlantic ongeveer 2,5 kuub gas vervangen per dag. Je zou dan de uitgang van de Coolcube door de spiraal kunnen laten gaan van de Atlantic. Dit water zal zo'n 30-32 graden zijn gok ik? Dat wordt dan nog eens 2-3 graden naverwarmd. De hogere aanvoertemp zorgt voor meer warmteafgifte waardoor de retourtemperatuur naar de Coolcube ongeveer hetzelfde zal zijn als nu. Wel zal je alle lucht voor de Atlantic van buiten moeten halen omdat zoals André al zegt de MV reeds aangesloten zit op de Coolcube. Of hij moet in een onverwarmde ruimte komen.zonoskar schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:44:
Zou zo'n warmtepomp boiler een goede aanvulling zijn op onze Itho HP cool cube (hybride warmtepomp CV ketel)? Ik stook nu elke dag tussen de 2 en 3 kuub gas omdat het warmtepomp deel het net niet bij kan houden. Met een extra boost kan dit misschien wel. Of zitten de 2 warmtepompen elkaar dan in de weg?
Je hebt 2 keuzes, of de 200L op 60-62 graden zetten of de 270L op 50 graden. Als je plek hebt voor de 270L zou ik die doen. De doorstroomverwarmer is niet nodig, bij w.watertekort kun je altijd nog het 1800W element inschakelen (COP=1).BjornKoster1989 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:59:
@Jim423 Eventueel kan ik natuurlijk wel de keuze maken door achter een 200l boiler een doorstroomverwarmer te hangen om als er echt te weinig warm water is. Graag hoor ik jou advies hierin
[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 03-03-2019 23:25 ]
2 personen en een hondje.BjornKoster1989 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:37:
@wizzopa uit hoeveel personen bestaat julie huishouden?
Verwijderd
Het vat vullen met cv water kan, maar omdat het dan blijft circuleren blijft er van de gelaagdheid weinig over en kan de wpboiler de temperatuur niet goed regelen.
Tapwater door de spiraal is nadelig omdat het dan kort in de wpboiler is zodra je tapt en dan warmte het bijna niet op.
Het idee van de wpboiler is dat hij goed verwarmt bij stilstaand water en de gelaagdheid zorgt dat er een grote hoeveelheid warm water naar boven stijgt.
Verwijderd
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mijn topic is dus onzinnig?
Zolang je niet de hele dag warmte via de spiraal nodig hebt werkt het prima.
Het is nu eenmaal een vrij kleine warmtepomp en de spiraal is van origine bedacht om van een externe bron de warmte toe te kunnen voegen.
Heb je niet beneden warm en koud water zoals in een keuken?zonoskar schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:09:
@Speedy-Andre Deze extra wpboiler zou in de garage komen (90 kuub), dus ik kan toch niet bij het ventilatiesysteem van het huis. De leidingen moeten ook vanuit de garage naar de zolder van het huis lopen. De garage staat wel tegen het huis aan, maar een meter of 8-10 is het gauw. De wpboiler kan ik niet in huis kwijt want de zolder waar de CV ketel staat is maar 150cm hoog. En de HP cool cube past daar maar net in (volgens de specs kon het niet)
In dat geval hoef je geen leidingen naar boven te brengen en gaat het warme water daar heen waar je een kraan open draait.
Volgens mij heeft @Possible hem in een garage staan, maar probeerde hij eerst de lucht in de garage te laten circuleren wat het daar te koud maakte.
Uitblazen naar buiten scheelt al veel en eventueel isoleren waar dat kan.
Het is wel zo dat het rendement in de winter daalt door de koude lucht die wordt aangezogen, over het jaar gezien kan je het gasverbruik verschuiven naar stroom.
Why not :-D Sorry voor late reactie. Prive was even op z'n kop. Ondertussen nieuw huis, dus ja, ben wel geinteresseerd in duurzame techniek. Die iteratie komt nog bij ons. Maar er is een hoop voor nodig. Momenteel label C, en niet zo gemakkelijk naar A te krijgen. Isolaties maar eerst, maar het glaswerk is een ramp.Speedy-Andre schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:54:
[...]
Hmm wat doe jij bij de duurzame techniek?![]()
Ik heb nog meer op mijn geweten zoals dit topic en deze![]()
Eigenlijk hebben ze allemaal met elkaar te maken, vergeet de berg domotica niet die er overal tussen zit
warmtepompen zijn ook interessant, maar mensen in de buurt hebben er een neergezet, en daarbij is er nogal overlast van geluid. Laat dat nou net iets zijn wat we meer over weten :-) (Dit is nog zonder mn kefs :-D )
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Ik heb zelfs warm en koud water in de garageSpeedy-Andre schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:20:
Heb je niet beneden warm en koud water zoals in een keuken?
In dat geval hoef je geen leidingen naar boven te brengen en gaat het warme water daar heen waar je een kraan open draait.
Je hebt toch wel naar fundering laten kijken he, hoe dichter bij Dordt hoe natter het wordtgitaarwerk schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:23:
[...]
Why not :-D Sorry voor late reactie. Prive was even op z'n kop. Ondertussen nieuw huis, dus ja, ben wel geinteresseerd in duurzame techniek. Die iteratie komt nog bij ons. Maar er is een hoop voor nodig. Momenteel label C, en niet zo gemakkelijk naar A te krijgen. Isolaties maar eerst, maar het glaswerk is een ramp.
warmtepompen zijn ook interessant, maar mensen in de buurt hebben er een neergezet, en daarbij is er nogal overlast van geluid. Laat dat nou net iets zijn wat we meer over weten :-) (Dit is nog zonder mn kefs :-D )
Ik zag je posts in andere topics, wie weet is dit topic op termijn nog de moeite
Oh ja Kef, Transtec leeft blijkbaar weer na ons bezoek destijds en die top recensie

Dordt, waar is dat? Nee, ik woon tegenwoordig in Leiden. Bij mijn moeders huis inderdaad de fundering laten herstellenSpeedy-Andre schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:30:
[...]
Je hebt toch wel naar fundering laten kijken he, hoe dichter bij Dordt hoe natter het wordt![]()
Ik zag je posts in andere topics, wie weet is dit topic op termijn nog de moeite
Oh ja Kef, Transtec leeft blijkbaar weer na ons bezoek destijds en die top recensie![]()
Ja, ik ga het belezen eens op mijn gemak. We hebben nog een hoop te doen. Tot zover eerst de vloerverwarming eruit met enkele kilos roest. Eerst platenwisselaar ertussen.
Haha, was dat KEF? ik weet het niet zo goed meer. Ik was niet wakker genoeg zonder koffie
Ik heb ze bij multifoon in R'dam gehaald. Fijne zaak. Reference 1 is best prima.
Back on topic.. niet veel aan toe te voegen. Ik ga het rustig doorlezen nog. Ik hoorde over de mogelijk saturatie van de grond, maar er is nog te weinig onderzoek. En wachten op kernfusie duurt wat lang wellicht. Als ik na het lezen van 200+ paginas nog vragen heb, zal ik je een PB sturen
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Dit topic is gesloten.