Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.281 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Welkom hier :)
Lees de laatste 20 berichten eens door, met een kaars verwarm je niet een heel huis.
Zonder verdere info over isolatie, soort verwarming en verbruik valt er weinig over te zeggen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:40:
Welkom hier :)
Lees de laatste 20 berichten eens door, met een kaars verwarm je niet een heel huis.
Zonder verdere info over isolatie, soort verwarming en verbruik valt er weinig over te zeggen.
Er zijn genoeg mensen die een 5 kW wp hebben draaien continu in deel last van 300/500 watt. Dus met zon kaars kom je een heel eind. Eentje die 2.5 kW kan leveren zeker zoals de grotere panasonic en maxi cool modellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een L/W wp die buiten staat met een heel grote fan kan daadwerkelijk 5kW leveren bij een cop rond 4.
De wpb heeft bovendien het grote vat dat eerst warm moet worden, ongeacht waar dat water heen gaat.
Ook stroomt er niet continu water door een wpb maar alleen als je tapt, dan kan hij met minder vermogen toe.
De warmte overdracht op cv water is denk ik beperkt omdat het zo snel er doorheen gaat en er niet in blijft.
Dan is er nog de lagere cop, leuk dat het apparaat aanschaffen bijna gratis kan maar je verbruikt tijdens de levensduur minsten 25% meer stroom en ik denk dat dat nog gunstig is omdat de cop in de winter daalt en je dan juist veel de cv gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:29:
Een L/W wp die buiten staat met een heel grote fan kan daadwerkelijk 5kW leveren bij een cop rond 4.
De wpb heeft bovendien het grote vat dat eerst warm moet worden, ongeacht waar dat water heen gaat.
Ook stroomt er niet continu water door een wpb maar alleen als je tapt, dan kan hij met minder vermogen toe.
De warmte overdracht op cv water is denk ik beperkt omdat het zo snel er doorheen gaat en er niet in blijft.
Dan is er nog de lagere cop, leuk dat het apparaat aanschaffen bijna gratis kan maar je verbruikt tijdens de levensduur minsten 25% meer stroom en ik denk dat dat nog gunstig is omdat de cop in de winter daalt en je dan juist veel de cv gebruikt.
De cop is gelijk aan welke wp ook als je met dezelfde temperatuur werkt. Als het CV water door wpb gaat werkt ie op 40 graden of zoiets.
Jullie doen door spiraal en om daar dan 35 in te krijgen moet wpb bovenin op 55 gaan draaien. Dan krijg je inderdaad slechte cop.
Komt omdat spiraal bedoelt is om wpb op te warmen en niet andersom.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Draait WPB niet op ander koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat weten we toch @reneeke1970 :)
Vandaar het incidentele cv gebruik in enkele ruimtes zoals in de TS staat.
Overigens is er een renovatie project in IJburg geweest waar alles met een 300l wpb werd gedaan.
Wel in combinatie met PCM materiaal bij de vloerverwarming om de temperatuur schommelingen zo klein mogelijk te houden.
De Atlantic kan via het menu niet lager dan 50 graden setpoint, daar kan je omheen fietsen door hem met het PV contact aan te sturen zodat hij bij een lagere temperatuur stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardvdLinde
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Nu eindelijk het zonnetje schijnt, is het voordeel met de Savent spectaculair gestegen naar 2.8 m2 gas en 10 kHw electra. Per 24 uur. De nacht temp. Is 18 gr. overdag 21 gr. en S'avonds 22 gr. En dit met de oude radiatoren. De subsidie van 1500,00 Euro is toegewezen met een aanschafprijs van 1630,00 plus 500,00 materiaal kosten dus een zeer voordelige aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:43:
Dat weten we toch @reneeke1970 :)
Vandaar het incidentele cv gebruik in enkele ruimtes zoals in de TS staat.
Overigens is er een renovatie project in IJburg geweest waar alles met een 300l wpb werd gedaan.
Wel in combinatie met PCM materiaal bij de vloerverwarming om de temperatuur schommelingen zo klein mogelijk te houden.
De Atlantic kan via het menu niet lager dan 50 graden setpoint, daar kan je omheen fietsen door hem met het PV contact aan te sturen zodat hij bij een lagere temperatuur stopt.
De poster waar jij op reageerd wilde hem ook vol met CV gebruiken...
Meen je dat nou, kan hij niet lager dan 50 ??? Lekker economisch als je aan 40/45 genoeg hebt. Ik houd hem snachts stil door via timer naar 40 te gaan, aan slaan doet hij pas bij 35.
Blij dat ik geen atlantic heb....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
De wikkeling zit ook gewoon onderin hoor niet helemaal bovenin. Dus dat valt nog wel mee met bovenin 55gr.
@Markka Het is opzich mogelijk om hem op die manier te gebruiken, wel moet je (MV) binnenlucht bijmengen zodat de inlaat niet onder de 0 graden komt, en het element (geautomatiseerd) bij laten schakelen bij een buitentemperatuur onder de 5-10 graden. Daarnaast moet je zorgen d.m.v. isoleren dat de warmtevraag van de woning nooit boven de 3.5-4kW komt. Anders red hij niet meer. Het geheel zal wel iets duurder draaien dan een cv-ketel of split/mono WP dus wat zonnepanelen erbij zijn eigenlijk wel een must om de maandlasten te drukken. Waarvoor eigenlijk de spiraal als je de Atlantic met cv-water gaat vullen/gebruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 16-02-2019 18:23 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Ik meet geen standby verbruik op mijn Atlantic. Wel vreemd, aangezien het display gewoon actief is en de anode zou ook wat moeten verbruiken.
Zie: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=65024

De kWh is gevoelig genoeg, gebruik hem ook voor mijn andere systemen, en daar wordt gewoon enkele watts geregistreerd.

Is er een instelling in het service om te bekijken of de anode aan staat?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Wizard schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:29:
Ik meet geen standby verbruik op mijn Atlantic. Wel vreemd, aangezien het display gewoon actief is en de anode zou ook wat moeten verbruiken.
Zie: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=65024

De kWh is gevoelig genoeg, gebruik hem ook voor mijn andere systemen, en daar wordt gewoon enkele watts geregistreerd.

Is er een instelling in het service om te bekijken of de anode aan staat?
Welk type meter gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wolly schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:46:
[...]

Welk type meter gebruik je?
https://www.vekto.nl/kwh-...e-5-45a-digitaal-met-puls

Gebruik 3 van deze meters in huis, en die registeren allemaal minimaal 1 watt verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The Wizard schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:48:
[...]

https://www.vekto.nl/kwh-...e-5-45a-digitaal-met-puls

Gebruik 3 van deze meters in huis, en die registeren allemaal minimaal 1 watt verbruik.
Dan heb je misschien geluk met die andere drie, hij verwacht iets meer. Zie je ook niets op het display?
Operational current range 0.25A - 32A
PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wolly schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Dan heb je misschien geluk met die andere drie, hij verwacht iets meer. Zie je ook niets op het display?

[...]

PDF
Ik heb nog niet langdurig naar de LED gekeken, zal eens een andere powermeter tussen hangen.

Dat hij niks registreert is niet zo erg, maar wil weten dat de anode wel actief is.

[ Voor 8% gewijzigd door The Wizard op 17-02-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

The Wizard schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:40:
[...]

Ik heb nog niet langdurig naar de LED gekeken, zal eens een andere powermeter tussen hangen.

Dat hij niks registreert is niet zo erg, maar wil weten dat de anode wel actief is.
Verbruik is hier ongeveer 1.7w in stilstand.

Misschien heeft je meter een ´opstart´ wattage nodig voor hij iets kan meten?

Kan je de WPB in een stekkerblok steken, met daarnaast een 10w ledlamp ofzo?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Heb een meter tussen gedaan, die geeft 2.4 Watt met een power factor van 0.51. Waarschijnlijk ligt dit onder de detectiegrens van de kWh meter. De andere metingen liggen net boven de 3 Watt, dus daar zal ongeveer de grens liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

The Wizard schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:40:
[...]

Als de anode niet actief is krijg je een foutmelding.
Ik heb ook een dinrail kWh- meter ertussen en die geeft ook niks aan, ook al is het een 2000 imp. meter.

[ Voor 12% gewijzigd door klump4u op 18-02-2019 09:59 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
( even off topic )

Naar aanleiding van een berichtje over geluid overlast door de MV van de buren wat ik ergens in december had geplaatst. Zie hier de oorzaak.

Vanmorgen bij de buren de MV Ventilator vervangen ( bouwjaar 1975 ) waar in al de jaren waarschijnlijk niets aan is gedaan.

Ventilator Ventilator 2

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die deed niet meer dan brommen, totaal geen luchtverplaatsing :9
Nog afgezien van het verbruik want het is wisselstroom ding.
Hadden ze ook nog het heldere plan om de kanalen te (laten) reinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
@The Wizard
https://www.atlantic-comf...g-technologies-ACI-Hybrid
"It is fitted with a state-of-the-art titanium/magnesium anodes system. Located at the center of the appliance, the titanium anode is driven by an electronic PCB that produces a milivoltage electric current. It provides the tank with an extended lifetime protection, replacing the magnesium anode."
Het vermogen zal uiterst gering zijn. Vermoedelijk al veel minder dan het verlies van de power supply. Dus direct van buiten meten kan je het niet.
Als de ACI verbinding open is zou je volgens "4.1 Foutcodes" melding "Error 7" moeten krijgen. Als je echt parenoide bent kan je zelf controleren of bij het losmaken van de ACI verbinding die "error 7" gemeld wordt.
(However being parenoid doesn't guarantee that someone isn't out to get you). Daarmee weet je in elk geval dat de ACI zelf bewaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre
absolute clueless als het gaat om energie en het verbruik. Ik heb het geadviseerd net als het vervangen van de pomp en de sturing voor de vloerverwarming waarschijnlijk draait die 24/7/365 95 Watt. De bekende vraag gesteld, wat is je jaar verbruik voor gas en stroom. Geen enkel idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
wizzopa schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:15:
@Speedy-Andre
De bekende vraag gesteld, wat is je jaar verbruik voor gas en stroom. Geen enkel idee.
Zoals 95% van NL dus :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
En als ze het wel weten, en het is te hoog, dan ga je ipv het terug dringen panelen huren bij zelfstroom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
En dan nog een extra grote terras verwarmer bij het opblaasbad natuurlijk _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:13:
En dan nog een extra grote terras verwarmer bij het opblaasbad natuurlijk _O-
Das anders, das gewoon luxe hi...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Heeft iemand hier ervaring met deze geïsoleerde buizen?

https://www.ventilatielan...9naf_i2A-LWhoCC3MQAvD_BwE

Ik wil het in mijn garage netter gaan maken. Heb nu zoals de meesten hier de geïsoleerde flex buis welke het geluid aanzienlijk verminderen. Ik vroeg mij af of het met die spirobuizen net zo is.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
Possible schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:21:

Ik wil het in mijn garage netter gaan maken. Heb nu zoals de meesten hier de geïsoleerde flex buis welke het geluid aanzienlijk verminderen. Ik vroeg mij af of het met die spirobuizen net zo is.
Voor zover ik kan zien wordt dit type in ons nieuwbouwhuis toegepast voor de WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:21:

Zoals de tekst bij het product al aan geeft is het meer bedoelt voor thermische isolatie dan voor akoestische isolatie. Het zal ten opzichte van een gewone spiro wel wat schelen

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 19-02-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan omhoog met een geisoleerde flex en dan een 90graden bocht en verder met Thermoduct.
Na een meter geisoleerde flex hoor ik al amper geluid meer. (uit de buis) Alleen nog wat gebrom van de compressor.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 19-02-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Dag heren,
Ik ben inmiddels bezig met het aansluiten van de Calypso's. Het omhoog sjouwen en ophangen van de biolers was nog wel even een dingetje maar het is gelukt.

Ze worden in serie aangesloten waarbij zowel boiler 1 als boiler 2 via kranen eventueel gebypassed kan worden. Oorspronkelijk had ik bedacht per boiler een inlaatcombi van 6 bar in de aanvoer te plaatsen (vlak onder de boiler) na de afsluitkraantjes.
Nu denk ik er aan om in de aanvoerleiding eerder al 1 enkele inlaatcombi te plaatsten. Dan kan de condensafvoer een stuk hoger en komt het net wat mooier uit.

Nadeel is echter wel dat dicht zetten van kraantjes tussen de inlaatcombi en de boiler een explosieve situatie kan creëren bij een opwarmende boiler...

Zien jullie (andere) nadelen bij gebruik van een enkele inlaatcombi in de aanvoer naar de eerste boiler van de serie?
Zijn er meer tweakers met een afsluitkraan na de inlaatcombi?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ijhas schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:51:
Dag heren,

Nu denk ik er aan om in de aanvoerleiding eerder al 1 enkele inlaatcombi te plaatsten. Dan kan de condensafvoer een stuk hoger en komt het net wat mooier uit.

Zien jullie (andere) nadelen bij gebruik van een enkele inlaatcombi in de aanvoer naar de eerste boiler van de serie?
Houd je gewoon aan de (simpele) regels, scheelt je heel veel gezeur met instanties/verzekeraar/partner als het erop aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
ijhas schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:51:
Dag heren,
Ik ben inmiddels bezig met het aansluiten van de Calypso's. Het omhoog sjouwen en ophangen van de biolers was nog wel even een dingetje maar het is gelukt.

Ze worden in serie aangesloten waarbij zowel boiler 1 als boiler 2 via kranen eventueel gebypassed kan worden. Oorspronkelijk had ik bedacht per boiler een inlaatcombi van 6 bar in de aanvoer te plaatsen (vlak onder de boiler) na de afsluitkraantjes.

Nadeel is echter wel dat dicht zetten van kraantjes tussen de inlaatcombi en de boiler een explosieve situatie kan creëren bij een opwarmende boiler...

Zijn er meer tweakers met een afsluitkraan na de inlaatcombi?
Ja. Een stuk of 12 kranen. Die staan afhankelijk van de boiler volgorde open of dicht. Check de foto’s.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 20-02-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zijn er al ervaringen van de Calypso 100/150 Liter. Met name geluid en of de ventilator in toerental regelbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dre schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:40:
Zijn er al ervaringen van de Calypso 100/150 Liter. Met name geluid en of de ventilator in toerental regelbaar is :)
Wel gezien op de site van "onze Belg" dat alles duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:36:
[...]

Wel gezien op de site van "onze Belg" dat alles duurder is geworden.
Niet alles, de Calypso is volgens mij gelijk gebleven.
Al vast de Aéraulix 200l MV versie toegevoegd aan de startpost, deze krijgt nog geen subsidie.
Hier zit een zuinige ventilator in met 37-153m3/u en maximaal 265m3.
Lucht heeft 125mm diameter en past direct op de MV.
Verder vergelijkbaar met de Explorer 3 (vloerstaand) wat het formaat betreft.
Er zit een luchtfilter in en van de prijsstelling snap ik weinig :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S3WZG4hoxdbXFcmEt3SSRUPS/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Linkje doet het niet in de startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:16:
Linkje doet het niet in de startpost.
Aangepast, een uitgebreidere elders geleend :>
Ik zie hem voor €2387 en €2500 in Frankrijk en ook Thermor voert hem.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-02-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
@Speedy-Andre "Er zit een luchtfilter in en van de prijsstelling snap ik weinig"

Inderdaad bijna 2 keer zo duur als de explorer, maar zie specificatie:
- Geoptimaliseerd op 24/7 ventilatie. Ik vermoed dat je dan warmteterugwinning ook moduleerend of een lagere capaciteit langer laat werken. "Geleverd vermogen WP bij +20°C 800 W" wijst bij een COP van 4 op een warmtepomp E consumptie van 200. Dat is veel lager dan bij de Explorer (380-550W bij 10C->55C). Immers een Explorer hoeft ook bij XL tapprofiel maar een fractie van de dag te werken en dat sluit niet aan bij continu ventileren.
- Zuiniger DC motor (neem aan met permanent magneet, vermoed AC motor in Explorer)
- Zelf optimaliserende ventilatie (compenseert drukverlies filter en kanaallengte)
- Ventilatie vochtmeting gestuurd in keuken (badkamer?)
- Ventilatie aanwezigheid gestuurd Toilet
- Gaat uit van een C ventilatiehuis zonder WTW, want dit is zelf de WTW

http://nl.atlantic-belgiu...-energieen/aeraulix?frob=

Al met al vond ik dat te duur. Daarnaast is ventilatie primair en niet efficiency. 24/7 werking betekent ook werking in de koelere nachturen. Ook werking in de zomer en inde nacht terwijl dan toch natuurlijke ventilatie wordt gebruikt. Daarnaast is met 5 personen 270l beter. Ook is de geleverd WP vermogen van de Explorer veel groter (bij 20C lucht ~450 E-consumptie levert ~1,6KW). Opwarming sneller en dus bij grote waterbehoefte kleinere kans op noodzaak boost.

Nadrukkelijk ontraadde Atlantic BE mij 24/7 ventilatie met Explorer (via instellingsmenu). Toch Explorer genomen en ga via PV contact met Sonoff/Tasmota vocht gestuurd beperkt extra ventilatie aansturen. Daarvoor Raspberry al binnen, maar moet Basic Sonoff voor PV contact nog binnen krijgen en Basic en TH10 dan nog flashen. Domoticz, Mosquitto en Node Red draaien al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Explorer 3 ventilatie stand is iets te veel van het goede, zeker in de winter wil je geen 300m3/u :)
Jammer ook dat hij niet binnen de timer valt, dat zou al beter zijn.
Overigens vreemd dat er geen Cozytouch wordt vermeld bij de Aeraulix 3, een van de mogelijkheden is dingen op afstand meten zoals een sensor in het toilet of de badkamer.
Veel kan je zelf maken met een Rpi als basis en dan idd het PV contact gebruiken.
Een losse MV box zoals een Itho Ecofan is eveneens draadloos te bedienen, eigenlijk heb ik dat allemaal al op de rit en zelfs co2 sturing is niet al te moeilijk (heb ik er bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ook hier sinds deze week een Atlantic 200L geïnstalleerd op zolder.

Ingesteld op binnen/binnen. Zuigt gewoon de binnenlucht aan op de open zolder verdieping, en blaast deze weer uit naar een andere richting. Ingesteld op 54graden, met 1 run van af 13:00.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Atomic2005 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:23:
Ook hier sinds deze week een Atlantic 200L geïnstalleerd op zolder.

Ingesteld op binnen/binnen. Zuigt gewoon de binnenlucht aan op de open zolder verdieping, en blaast deze weer uit naar een andere richting. Ingesteld op 54graden, met 1 run van af 13:00.
Als je geen last hebt van het geluid, zou je hem ook op buiten/buiten kunnen zetten :) gaat er inplaats van 300, 390m³ per uur doorheen. dus sneller op temperatuur, met maar een beetje meer stroomverbruik

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

basvn schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Als je geen last hebt van het geluid, zou je hem ook op buiten/buiten kunnen zetten :) gaat er inplaats van 300, 390m³ per uur doorheen. dus sneller op temperatuur, met maar een beetje meer stroomverbruik
Ik ben toch niet thuis overdag, en beneden in de woonkamer hoor ik het niet. Nu is ie op binnen/binnen ruim 2uur bezig. Dus vind zuiniger belangrijker dan snelheid.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Atomic2005 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:05:
[...]

Ik ben toch niet thuis overdag, en beneden in de woonkamer hoor ik het niet. Nu is ie op binnen/binnen ruim 2uur bezig. Dus vind zuiniger belangrijker dan snelheid.
Ik denk juist dat hij minder gebruikt als hij op buiten/buiten staat.
Misschien dat iemand anders dat hier kan onderbouwen.

Het verbruik is maar 30w meer.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

basvn schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:07:
[...]

Ik denk juist dat hij minder gebruikt als hij op buiten/buiten staat.
Misschien dat iemand anders dat hier kan onderbouwen.

Het verbruik is maar 30w meer.
Het huidige geluid is al grensgeval voor voldoende WAF, dus buiten/buiten ga ik niet doen.

Hoop tzt een geïsoleerd luchtkanaal er aan, en een kast eromheen bouwen met voldoende isolatie er in. Dat zal minder geluid en stilstandverlies geven..

• B152
Zit er ook een element in de atlantic voor als het te koud is buiten (-15 ofzo)?

• wizzopa
B152 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:29:
Zit er ook een element in de atlantic voor als het te koud is buiten (-15 ofzo)?
Ja, 1800 Watt

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, een 1800W element zit er in (bij de Explorer 3 serie) en die kan je onder voorwaarden mee laten doen.
Echter is het handiger om die koude lucht te voorkomen als dat kan.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ja, idd dat zit er in. Ik stook alleen met een standalone pelletkachel in de woonkamer, de cv word al jaren niet meer gebruikt, maar in de winter is het niet snel onder de 8 graden op mijn zolder.

• B152
Ah gelukkig, bedankt voor de snelle reply :)

Binnen enkele weken zal ik er een bestellen. Twijfel nog even over het aantal liters 200 of 270. Nu zijn we momenteel (bijna) met ons drieen maar ik verwacht dat er in de toekomst nog wel een kleine bij komt. Huishouden van 4 personen dus. Nou zijn we geen lange douchers maar misschien is een 270L beter. Wat ik me nog afvraag is of deze een beetje de trap op te krijgen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

B152 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:15:
Ah gelukkig, bedankt voor de snelle reply :)

Binnen enkele weken zal ik er een bestellen. Twijfel nog even over het aantal liters 200 of 270. Nu zijn we momenteel (bijna) met ons drieen maar ik verwacht dat er in de toekomst nog wel een kleine bij komt. Huishouden van 4 personen dus. Nou zijn we geen lange douchers maar misschien is een 270L beter. Wat ik me nog afvraag is of deze een beetje de trap op te krijgen is...
Met 3 man prima te doen. Eén ondersteund de bovenkant. En 2 man die tree voor tree de onderkant omhoog tillen. Steeds 1 trede. Binnen kwartier 2 verdiepingen omhoog ( de 200L iig )

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Dre schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:40:
Ze hangen. Maar nog niet volledig aangesloten. Ik kom er dus op terug :)

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Momenteel bezig om mijn nieuwe aquarium te installeren (700 liter) die ik wekelijks 50% automatisch ververs met vers kraanwater. In de eerste instantie wilde ik dit na een waterwissel gewoon bijverwarmen met de elektrische (COP=1) aquarium-verwarmer totdat ik er achter kwam dat dat me in de winter wel 7.5 kWh kan kosten per waterwissel! Daar kunnen we een week voor douchen!! (of zelfs 2 weken in de zomer).

Daarom nu dus toch maar het aquarium op de warmwaterleiding aangesloten zodat de Atlantic explorer in de in de winter het koude kraanwater opwarmt van 10 naar 22 graden. Daar zouden we dus zelfs het lauwe water voor kunnen gebruiken nadat hij bijna 'leeg' gedouched is. :)

Een alternatief is druppelsgewijs met koud water te verversen zodat het water zo langzaam door de leiding gaat dat het redelijk opgewarmd wordt door de airco met hoge COP.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 22-02-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe voorkom je dat er te warm water in komt, met een mengkraan of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:46:
Hoe voorkom je dat er te warm water in komt, met een mengkraan of zo?
Ja inderdaad. Was nog wel even zoeken naar een mengkraan die zulke lage temperaturen nauwkeurig kan leveren, maar met deze moet het gaan lukken: https://www.pumpendiscoun...ESBE-Mischautomat-Br.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:29:
Momenteel bezig om mijn nieuwe aquarium te installeren (700 liter) die ik wekelijks 50% automatisch ververs met vers kraanwater. In de eerste instantie wilde ik dit na een waterwissel gewoon bijverwarmen met de elektrische (COP=1) aquarium-verwarmer totdat ik er achter kwam dat dat me in de winter wel 7.5 kWh kan kosten per waterwissel! Daar kunnen we een week voor douchen!! (of zelfs 2 weken in de zomer).

Daarom nu dus toch maar het aquarium op de warmwaterleiding aangesloten zodat de Atlantic explorer in de in de winter het koude kraanwater opwarmt van 10 naar 22 graden. Daar zouden we dus zelfs het lauwe water voor kunnen gebruiken nadat hij bijna 'leeg' gedouched is. :)

Een alternatief is druppelsgewijs met koud water te verversen zodat het water zo langzaam door de leiding gaat dat het redelijk opgewarmd wordt door de airco met hoge COP.
Ik heb zeven aquariums...... En die worden met slang op douche kraan gevuld met 24 graden uit de wpb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@de Peer Bij het verversen haal je dan eerst 300 liter uit je aquarium of gaat dat gelijk water in water uit.
Wat voor filtersysteem heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:55:
@de Peer Bij het verversen haal je dan eerst 300 liter uit je aquarium of gaat dat gelijk water in water uit.
Wat voor filtersysteem heb je.
Eerst 300L er uit en daarna weer 300L er bij. Dat is wat efficienter dan bijvullen en over laten lopen het riool in want dan spoel je ook een deel van je verse water direct weer weg.

Een Fluval FX 6 extern canister filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Eerst 300L er uit en daarna weer 300L er bij. Dat is wat efficienter dan bijvullen en over laten lopen het riool in want dan spoel je ook een deel van je verse water direct weer weg.

Een Fluval FX 6 extern canister filter.
Dat klopt heb je gedacht aan een wamtewisselaar https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw

wordt het een gezelschap aquarium of bv cichliden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:04:
[...]

Dat klopt heb je gedacht aan een wamtewisselaar https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw

wordt het een gezelschap aquarium of bv cichliden.
Gezelschap/biotoop. Maar eigenlijk houd ik een aquarium vooral voor de planten :P .
Warmtewisselaar zou (volgen mij) met name zijn om het aquariumwater 24/7 warm te houden waardoor je dus de elektrische verwarming vervangt. Echter is het aquarium water 22-23 graden en de woonkamer meestal 20 dus ik schat in dat daar geen verliezen optreden die groot genoeg zijn om dat te compenseren met warm water dat 20 m leiding (zolder) aflegt naar het aquarium, want dan heb je ook verliezen. Met een discus-aquarium dat je continu op 27-30 graden wil houden zou dat anders kunnen uitpakken mss vanwege de grotere warmtevraag die er continu is!

Ik denk dus dat het 'op temperatuur houden' (lage warmte-vraag) van het aquarium beter via een elektrisch aquarium-heatertje van 200 W gedaan kan worden. Echter met zo'n grote waterwissel is het wel handig om dit direct uit de WPB te doen want dan is er een kortdurende piek in warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:52:
[...]

Gezelschap/biotoop. Maar eigenlijk houd ik een aquarium vooral voor de planten :P .
Warmtewisselaar zou (volgen mij) met name zijn om het aquariumwater 24/7 warm te houden waardoor je dus de elektrische verwarming vervangt. Echter is het aquarium water 22-23 graden en de woonkamer meestal 20 dus ik schat in dat daar geen verliezen optreden die groot genoeg zijn om dat te compenseren met warm water dat 20 m leiding (zolder) aflegt naar het aquarium, want dan heb je ook verliezen. Met een discus-aquarium dat je continu op 27-30 graden wil houden zou dat anders kunnen uitpakken mss vanwege de grotere warmtevraag die er continu is!

Ik denk dus dat het 'op temperatuur houden' (lage warmte-vraag) van het aquarium beter via een elektrisch aquarium-heatertje van 200 W gedaan kan worden. Echter met zo'n grote waterwissel is het wel handig om dit direct uit de WPB te doen want dan is er een kortdurende piek in warmtevraag.
Ik doelde eigenlijk meer op het gebruik van een ww voor het wisselen van water en dan je verse water in een 200 liter vat.

Water uit de bak door de filter > ww > riool. Vers water > ww > vat. Vers water uit vat > zuig filter > bak.

Maak je ook zelf je CO2 voor de planten met suiker gist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:18:
[...]

Ik doelde eigenlijk meer op het gebruik van een ww voor het wisselen van water en dan je verse water in een 200 liter vat.

Water uit de bak door de filter > ww > riool. Vers water > ww > vat. Vers water uit vat > zuig filter > bak.

Maak je ook zelf je CO2 voor de planten met suiker gist.
ohhhh! Daar had ik inderdaad helemaal niet aan gedacht en is best interessant. Maar ik wil de benodigde ruimte wel beperkt houden (2 m aquarium is genoeg voor woonkamer) en op zich is de besparing van COP=1 naar COP=3 van de atlantic al een mooie winst. Alleen in de koude winter zou een warmtewisselaar een mooie toevoeging kunnen zijn maar om alleen daarvoor iets te bouwen gaat me weer net te ver.

Gaan nu te ver offtopic. CO2 zelf maken via suiker/gist heb ik kort gedaan maar vind ik te veel gedoe voor groot aquarium. Koop nu gewoon 10 KG flessen bij de slijter voor 27 euro en daar doe ik met huidige aquarium 1 jaar mee. Gemak dient de mens en kost geen drol :-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Met hulp van een anonieme mede-tweaker het volgende hier aangepast aan de Atlantic wpboiler
Nu kunnen we meerdere runs per dag maken. De temperatuur van de luchtkanelen monitoren en de vat temperatuur. De boiler op afstand aan en uit zetten etc etc.

De Boiler open gemaakt :
Atlantic - Open boiler

De DS18B20 temperatuur sensor in het vat er bij geplaatst met een NodeNCU bordje.
NodeMCU achter het scherm van de boiler geplaatst.
Atlantic - extra vat sensor

De PV ingang van de boiler gebruikt. B1 en B2, naar buiten geleid en een Sonoff er tussen.
Atlantic - Aansluiting PV ingang

NodeMCU met DS18B20 sensoren in de luchtkanelen
Atlantic -  NodeNCU

Alles in Home Assistant
Atlantic - integratie HA

Koppeling naar Telegram Bot met push berichten.
Atlantic - telegram pushmelding

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 26-02-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben mij aan het inlezen in de hele materie, en heb inmiddels aardig deel van dit topic door geworsteld. :)

Ik zit met een aantal issues. Alle boilers vanaf 200 liter zijn denk ik prima. Bijvoorbeeld de Atlantic V3 200 liter. ( met extra wisselaar ).

Moet/zal ik de MV aansluiten op de WPB? Of laat ik hem puur lucht van buiten gebruiken. Ik heb twee pijpjes op het dak over straks, die van de CV ketel en de oude afvoer van de droger. Enige nadeel. Die zitten heel erg dicht bij elkaar ( <50cm ). Dat gaat denk ik een probleem op leveren.

Ik zit er aan te denken om een prioregeling te maken met mijn zonneboiler, via de extra warmtewisselaar. Alleen ivm de extra kosten, heeft het nut? ( kom ik zo op terug ).

Kan/mag een WPB in mijn kleine stookhok staan? Ik zie nogal wat eisen wat betreft ruimte rondom. Als ik hem zoveel cm vanaf de wand moet neerzetten kom ik bijna niet meer bij mijn wasdroger. Daarbij zou ik liever een hangende variant aan de muur willen, dat scheelt enorm ruimte.

Hoe warm mag een Atlantic boiler worden? In de zomer kan er in principe water van 80+ of zelfs nog hoger binnen komen. Gaat hij dat leuk vinden?

Ik zit ook met de kosten in mijn maag. Nu al doet mijn zonneboiler vanaf eind maart t/m eind september bijna 100% van het werk voor warm tapwater. Dat kan ik denk ik nog 2 maanden oprekken door te werken met een prioregeling met een kleinere boiler ervoor.

Dan blijft over dat ik van november t/m eind februari hulp nodig heb voor warm tapwater. Dit is ook de koude periode dat de COP niet heel hoog is van de WPB. Hoeveel ga ik extra besparen als ik wel een WPB neem ipv een normaal buffervat.

Hoeveel elektriciteit is iedereen hier kwijt met de WPB per jaar? Ik heb getallen van 350-600kWh op jaarbasis gezien?

Feit is dat ik 311 euro betaal voor die 150m3 die ik op jaarbasis gebruik, daar kan ik bijna 1400kWh elektriciteit voor terug kopen.

Is er iemand in de buurt van Lelystad die een Atlantic heeft hangen? Ik zou hem graag ook eens willen zien werken ( en horen werken ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Atomic2005 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:11:
Met hulp van een anonieme mede-tweaker het volgende hier aangepast aan de Atlantic wpboiler
Nu kunnen we meerdere runs per dag maken. De temperatuur van de luchtkanelen monitoren en de vat temperatuur. De boiler op afstand aan en uit zetten etc etc.
_/-\o_ Tweaker waardig _/-\o_

Op wat voor print zit die nodemcu gemonteerd? En oja, je moet eigenlijk adereindhulzen gebruiken voor je B1 en B2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Op wat voor print zit die nodemcu gemonteerd? En oja, je moet eigenlijk adereindhulzen gebruiken voor je B1 en B2.
Bordje van mij :)

plaats voor 7x een DS18B20 met kabel, 1x direct op het bord, en plek voor een DHT11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wolly schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Op een custom boardje van een andere mede-tweaker. @basvn
Heb de uiteinden met de soldeerbout netjes vertind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@mkleinman
Ik ga zo weg dus even kort, Almere (Buiten) is bijna naast de deur :)
Alleen van buiten aanzuigen is lastig bij vorst en het hangt mede af van de RV.
Van binnen aanzuigen kan eventueel zonder MV, zolang de lucht maar een stukje boven 0 is.`
Die 600kWh is bij gebruik zonder andere bronnen zoals een zonneboiler dus dat wordt minder.
Overigens is het en en, is de ZB net te koud dan kan je uitwijken zoals je met de cvketel deed.
Een ander vat van een L/W wp gebruiken is te overwegen, tenzij je het net redt met verwarmen.
De wpb staat er dan toch en hij is buiten de winter zeker nog zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ga nu proberen om te bepalen in de 6 koude maanden wat er zou gebeuren als ik een prioboiler setup zou maken met een vat van 200 liter.

1. Temperatuur van vat rond 10:00 's ochtends ( koudste punt )
2. Temperatuur van vat rond 18:00 's avonds ( warmtste punt )

Dan dT bepalen en kijken wat het verschil is tussen 300l boiler en 200l boiler. Dan vanaf 18:00 het vat verwarmen tot 55 graden en kijken hoeveel elektriciteit ik daarvoor nodig zou hebben.

En dan bepalen met een COP van 2,7??? (opgave Atlantic )hoeveel een WPB zou besparen.

Eens kijken of er dan nog wat zinnigs uit komt.

Edit:

@Speedy-Andre ik kom graag een keertje langs :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 25-02-2019 13:30 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
mkleinman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:29:
Ik ga nu proberen om te bepalen in de 6 koude maanden wat er zou gebeuren als ik een prioboiler setup zou maken met een vat van 200 liter.

1. Temperatuur van vat rond 10:00 's ochtends ( koudste punt )
2. Temperatuur van vat rond 18:00 's avonds ( warmtste punt )

Dan dT bepalen en kijken wat het verschil is tussen 300l boiler en 200l boiler. Dan vanaf 18:00 het vat verwarmen tot 55 graden en kijken hoeveel elektriciteit ik daarvoor nodig zou hebben.

En dan bepalen met een COP van 2,7??? (opgave Atlantic )hoeveel een WPB zou besparen.

Eens kijken of er dan nog wat zinnigs uit komt.

Edit:

@Speedy-Andre ik kom graag een keertje langs :)
De Cop over het afgelopen jaar was bij mij 2,6 gemiddeld, data terug te vinden in de excelsheet.
Je mag ook even de Dijk over richting Enkhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Atomic2005 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Op een custom boardje van een andere mede-tweaker. @basvn
Heb de uiteinden met de soldeerbout netjes vertind.
Netjes gemaakt, maar uit einde vertinnen is zooooo jaren 60 ;) of in elkaar draaien of hulsjes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:25
wizzopa schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]

Netjes gemaakt, maar uit einde vertinnen is zooooo jaren 60 ;) of in elkaar draaien of hulsjes gebruiken.
Ik heb juist al mijn uiteindes van de DS18B20 sensoren in elkaar gedraaid en vertint in een bosje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Harmvdw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:04:
[...]

Ik heb juist al mijn uiteindes van de DS18B20 sensoren in elkaar gedraaid en vertint in een bosje. ;)
Adereinde die onder klemmen, in kroonsteentjes of stekkers worden gestoken, bij het aandraaien van de schroefjes wordt het tin zacht, waar door er een overgang weerstand kan ontstaan de gevolgen daar van laten zich raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@mkleinman

WAARSCHUWING
HYDRAULISCHE AANSLUITING
Verplicht een nieuw veiligheidsgroep installeren op de warmwatertoevoer
die de geldende normen respecteert (in Europa EN 1487), drukbereik 7 bar –
0.7 MPa en een diameter van 3/4". De veiligheidsgroep moet tegen vorst
beschermd worden.
Er is een reduceerventiel meegeleverd) nodig als de toevoerdruk hoger is dan
5 bar - 0,5 Mpa.
luit de veiligheid van het apparaat hellend aan op een afvoerpijp,
oegankelijk en in een vorstvrije omgeving, voor de afvoer van het water bij
uitzetting tijdens opwarming of van het water bij aftapping van de boiler.
De werkdruk van de kring mag een druk van 3bar - 0.3MPa niet overstijgen
en de temperatuur mag niet meer dan 85°C bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
wizzopa schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:14:
[...]

Adereinde die onder klemmen, in kroonsteentjes of stekkers worden gestoken, bij het aandraaien van de schroefjes wordt het tin zacht, waar door er een overgang weerstand kan ontstaan de gevolgen daar van laten zich raden.
Ja maar vertinnen voor het solderen mag toch nog wel? (ik rommel ook maar wat hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Harmvdw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Ja maar vertinnen voor het solderen mag toch nog wel? (ik rommel ook maar wat hoor)
Meerdere draadjes bij elkaar draai ik eerst in elkaar en dan soldeer ik, een enkel draadje op een print eerst vertinnen en dan vast solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
wizzopa schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:40:
[...]

Meerdere draadjes bij elkaar draai ik eerst in elkaar en dan soldeer ik, een enkel draadje op een print eerst vertinnen en dan vast solderen.
Oh dan gaat het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, het was wat cijferwerk maar ik heb de cijfers voor elkaar uitgaande van mijn zonneboiler ( cijfers 2018 ).

Wat ik heb gedaan is de maanden januari,februari,maart en oktober, november en december gepakt. Daarvan heb ik de temperatuur onderin de boiler om 10:00 en 19:00 gepakt ( laagste en hoogste ).

De query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SELECT datum, 
       minimum_waarde,
       maximum_waarde, 
       CASE WHEN maximum_waarde > minimum_waarde THEN maximum_waarde - minimum_waarde ELSE 0 END AS dt
  FROM
   ( 
      SELECT DISTINCT( dsa.trunceddate ) AS datum,
             dts_api.get_value( 'ZB_T2', dsa.trunceddate, '10:00' ) AS minimum_waarde,
             dts_api.get_value( 'ZB_T2', dsa.trunceddate, '19:00' ) AS maximum_waarde
        FROM dts_sensors dss,
             dts_sensordata dsa
       WHERE dsa.dss_id = dss.id
         AND dss.sensorname = 'ZB_T2'
         AND TO_NUMBER( TO_CHAR( dsa.trunceddate, 'mm' ) ) IN ( 1,2,3, 10,11,12 )
         AND TO_NUMBER( TO_CHAR( dsa.trunceddate, 'yyyy' ) ) > 2017
     )
 ORDER
    BY datum ASC

Die cijfers heb ik naar Excel over gezet en daarin een 200 liter boilervat met prioregeling bij gezet en bepaald wat de temperatuur in de WPB zou zijn geweest om 19:00 ( zonder dat de WPB zou draaien ).

Dan bepaald hoeveel energie er nodig zou zijn om 300 liter van temperatuur op 19:00 naar 55 graden te brengen en dito voor 200 liter.

En als laatste van de 200 liter een "COP" genomen van 2,8 wat een WPB zou kosten aan energie.

Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik room namelijk met mijn ELGA warmte uit mijn zonneboiler. Dus de temperatuur is elke ochtend weer laag, er blijft dus relatief weinig energie gebufferd voor de dag er op.

De cijfers.
  • 300l boiler: 2080kWh, 478 euro
  • 200l boiler: 1275kWh, 293 euro
  • 200l wpb: 455kWh, 105 euro
Deze cijfers zijn dus aardig vertekend in negatieve zin door de ELGA maar geven wel een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mkleinman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:22:
Zo, het was wat cijferwerk maar ik heb de cijfers voor elkaar uitgaande van mijn zonneboiler ( cijfers 2018 ).

Wat ik heb gedaan is de maanden januari,februari,maart en oktober, november en december gepakt. Daarvan heb ik de temperatuur onderin de boiler om 10:00 en 19:00 gepakt ( laagste en hoogste ).

De query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SELECT datum, 
       minimum_waarde,
       maximum_waarde, 
       CASE WHEN maximum_waarde > minimum_waarde THEN maximum_waarde - minimum_waarde ELSE 0 END AS dt
  FROM
   ( 
      SELECT DISTINCT( dsa.trunceddate ) AS datum,
             dts_api.get_value( 'ZB_T2', dsa.trunceddate, '10:00' ) AS minimum_waarde,
             dts_api.get_value( 'ZB_T2', dsa.trunceddate, '19:00' ) AS maximum_waarde
        FROM dts_sensors dss,
             dts_sensordata dsa
       WHERE dsa.dss_id = dss.id
         AND dss.sensorname = 'ZB_T2'
         AND TO_NUMBER( TO_CHAR( dsa.trunceddate, 'mm' ) ) IN ( 1,2,3, 10,11,12 )
         AND TO_NUMBER( TO_CHAR( dsa.trunceddate, 'yyyy' ) ) > 2017
     )
 ORDER
    BY datum ASC

Die cijfers heb ik naar Excel over gezet en daarin een 200 liter boilervat met prioregeling bij gezet en bepaald wat de temperatuur in de WPB zou zijn geweest om 19:00 ( zonder dat de WPB zou draaien ).

Dan bepaald hoeveel energie er nodig zou zijn om 300 liter van temperatuur op 19:00 naar 55 graden te brengen en dito voor 200 liter.

En als laatste van de 200 liter een "COP" genomen van 2,8 wat een WPB zou kosten aan energie.

Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik room namelijk met mijn ELGA warmte uit mijn zonneboiler. Dus de temperatuur is elke ochtend weer laag, er blijft dus relatief weinig energie gebufferd voor de dag er op.

De cijfers.
  • 300l boiler: 2080kWh, 478 euro
  • 200l boiler: 1275kWh, 293 euro
  • 200l wpb: 455kWh, 105 euro
Deze cijfers zijn dus aardig vertekend in negatieve zin door de ELGA maar geven wel een indicatie.
Ik wilde het net typen, je besparing is 315 euro gas rekening. Met aftrek van het gebruik voor je wpb van ongeveer 400 kWh. Weet niet of je pv overschot hebt anders 85 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

reneeke1970 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:55:
[...]

Ik wilde het net typen, je besparing is 315 euro gas rekening. Met aftrek van het gebruik voor je wpb van ongeveer 400 kWh. Weet niet of je pv overschot hebt anders 85 euro
311 Euro gasrekening nu nog, dat is 1350kWh ongeveer ( 23cent/kWh ). 400kWh voor warm tapwater, inductie koken ( cijfers Eric-PVT) 280kWh. Dan houd ik 670kWh over voor een elektrische CV bijverwarmer.

Kies ik eentje van 2kW dan kan ik 335 uur bijverwarmen. Dat is een kleine 14 dagen non stop bijstoken. Daar moet ik het voor kunnen redden.

Dan ben ik van het gas af en ga ik er geen cent op achteruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En het saldeert na 2021 makkelijker in de boiler.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
@Atomic2005 Ik zie op dat menu "schakelaar WPB". Ik hoop dat je niet de voeding naar de hele WPB schakelt, want dan schakel je de actieve corrosieprotectie ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPHR
@mkleinman Ik woon in Lelystad en heb een Explorer 270l zonder coil geïnstalleerd sinds 16 jan 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

JPHR schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:00:
@Atomic2005 Ik zie op dat menu "schakelaar WPB". Ik hoop dat je niet de voeding naar de hele WPB schakelt, want dan schakel je de actieve corrosieprotectie ook uit.
Nee, die gebruik ik uiteraard niet nee.
Dat is de fibaro plug die er voor zit, die het verbruik van zowel de boiler als de sensors meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JPHR schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:04:
@mkleinman Ik woon in Lelystad en heb een Explorer 270l zonder coil geïnstalleerd sinds 16 jan 2019.
Dat is wel heel dichtbij :). Hoe bevalt de WPB tot nu toe? Zeker omdat begin 2019 nogal koud was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
@mkleinman Zie mijn eerdere reacties op dit topic. Explorer V3 270L vervangt Nibe Fighter 100P 225L uit 2000. Huishouden 5 personen XL tapprofiel. Afzuiging ventilatielucht en opwarming sanitair water. Hoge COP want ventilatielucht >= 18C. Circa 25% meer warm water bij 25% minder energieverbruik. Je mag uiteraard komen kijken/luisteren. Ik heb de installatie ook gedocumenteerd.
Ik heb je direct adres info gestuurd.

RVO subsidie: Aanvraag 16 januari, uitbetaling 26 februari Nog geen RVO brief gezien. Maar dus ook geen probleem dat ik de Explorer zelf geïnstalleerd had.

[ Voor 5% gewijzigd door JPHR op 26-02-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ff voor de check dubbel check.

Welke van de pinnen moet gebruiken voor een puls om de wp aan te slingeren als ik terug lever?

Fase en de 0?
C 1 en C2?
Voordat ik een plof hoor:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Dylantje2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:50:
ff voor de check dubbel check.

Welke van de pinnen moet gebruiken voor een puls om de wp aan te slingeren als ik terug lever?

Fase en de 0?
C 1 en C2?
Voordat ik een plof hoor:-)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mvcxv8k8jzs5d.jpg

B1 en B2 dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

B1 fase?
B2 0?
dus?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Fase en 0 maakt niet uit, ik heb geen directe verbinding gemeten tussen de voeding en de 2 B's.
Anders had er wel een opmerking bij gestaan over 0 en fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dylantje2 wat is je pulsgever (schema?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

?
Een esp sonoff basic met espeasy
Met daarop 11 sensoren
en als het goed is een waterpulser..

En schema moet nog in Domoticz

Als terugleveren aan dan pulse
Of als water te koud koud dan pulse enz enz enz

Of wat bedoel je?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 26-02-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:45:
Fase en 0 maakt niet uit, ik heb geen directe verbinding gemeten tussen de voeding en de 2 B's.
Anders had er wel een opmerking bij gestaan over 0 en fase :)
Hij lijkt het te doen...

Maar hoe zat het ook al weer.
Pulse is ongeveer 30 minuten toch?

Maar er was nog een optie? langer spanning erop zou hij langer werken oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Dylantje2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:31:
[...]

Hij lijkt het te doen...

Maar hoe zat het ook al weer.
Pulse is ongeveer 30 minuten toch?

Maar er was nog een optie? langer spanning erop zou hij langer werken oid?
Moment dat er spanning op komt te staan voor een aantal tellen, gaat hij aan voor 30 minuten.
Dit tot hij de temp van 62c heeft bereikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Draaitijd = minimaal 30 min. Draaitijd = duur van het signaal + 30 min. Als je dus 120 min spanning op B1 + B2 zet is de draaitijd 150 min. Tenzij het vat 62c heeft bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jim423 150 minuten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Woops, optellen blijft lastig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je kunt er dus ook een tijdklok opzetten en iedere middag verwarmen naar 62 graden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

nee ik wil affakkelen
Als de p1 terug levert..
Dan wpb naar 62..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@Dylantje2

*kuch* Home-assistant* *Kuch*

@CodeIT O-) O-)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

snap ff niet wat je bedoelt?
Met kuch??

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.