Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 51 ... 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GerardvdLinde
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 10:52
Jim423 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:14:
Geen probleem @GerardvdLinde Nadat je op quote bij iemand zijn bericht hebt geklikt kun je de cursor (knipperende streepje) achter de [/quote] plaatsen (dus de schuine streep quote), paar keer op enter duwen en zelf iets erbij typen. Wanneer je voor de [/quote] iets gaat typen zal je eigen tekst in het witte vak erbij komen.

@Daffy1982 Wat is de afstand van de warmwaterleiding tot de laatste tappunt, de verste dus.
Ik denk dat het wel fijn is om de circulatie van sww te houden. Nmw heeft ook de versie zonder spiraal deze aansluiting.
Bedankt voor de uitleg, Jim423

• GerardvdLinde
Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:06:
De Nibe Savent is wel een buitenbeentje in dit topic, hij verzorgt alleen cv water en geen SWW.
Eigenlijk precies als de geflopte Warmtewinner die het huis afkoelt door over-ventilatie door o.a. een onjuiste afstelling en verkeerd gebruik (als was het alleen een MV box).
Gevolg was dat hij veel stroom verbruikte en daar weinig warmte voor terug gaf.
Klopt, eigenlijk zit ik niet in het juiste topic merk ik, kan ik beter een ander topic zoeken?
Wat de Savent betreft, deze heb ik gekocht om het voordeel, aanschaf 1630 en subsidie 1500 dus op een goedkope manier ervaring op doen met het fenomeen warmwaterpomp. Nu hij draait test ik het verbruik, ik heb zonnepanelen en zodoende gratis stroom ( in 2018 voor 18 euro) 3500 Kwh gebruikt. De Savent gebruikt 450 w. Mijn gasverbruik is nu in deze winterdagen 6m2 per 24 uur. Ik heb veel meer comfort gekregen in huis, ik ventileerde niet en nu dus 24 uur per dag. De C.V. heb ik van 80 gr. terug gezet op 60 gr. Iedere dag probeer ik de pompsnelheid en de luchtsnelheid verder te optimaliseren.

• JPHR
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16-10 18:31
@Daffy1982
Die lucht van boven de kookplaat wil je niet je ventilatiesysteem laten vervuilen. Goed dat dit apart direct naar buiten gaat.

Toch zou de keuken daarnaast apart geventileerd moeten worden. Maar als je voor de rest van het huis alleen mechanische ventilatie zonder terugwinning hebt verlies je daar veel warmte.

Je te kiezen oplossing zou mechanische ventilatie kunnen vervangen door of WTW of warmteterugwinning tbv SWW met een WPB. Verwarming kan je niet los zien van ventilatie.
https://www.ventilatieland.nl/i/wat-is-ventilatie.html
https://vasco.eu/nl-be/ventilatie/bereken-uw-ventilatie

Een WTW kan 24/7 draaien, maar een WPB oplossing draait veel korter omdat bijvoorbeeld de Explorer in een veel kortere tijd warm is. De overigens wel 24/7 draaiende Atlantic Aeraulix (http://nl.atlantic-belgiu...uwbare-energieen/aeraulix) is wel geoptimaliseerd voor 24/7 bedrijf, maar is daarom ook duurder (Esanico Euro 2900). Als je kijkt naar de detailspecificatie wordt wel duidelijk waarom.

Zelf gebruik ik een goedkopere (Euro 1640 bij Esanico) Atlantic Explorer die in bedrijf (4-6 uur per dag) eigenlijk overventileert, maar met het PV contact (extern contact dat WPB in bedrijf dwingt) ga ik bedrijf meer op behoefte af stemmen met een humidity sensor in keuken en badkamer. Bij koken en douchen wordt dan bedrijf en dus ook afzuiging afgedwongen. De normale temperatuurinstelling voor de boiler zet ik dan zo laag mogelijk, omdat toch tijdens douchen en koken de WPB toch nog extra in bedrijf zal komen.

Import via Esanico Belgie is voor mij veel goedkoper gebleken dan aanschaf in Nederland. Lijkt wel of installatiebranche weet dat de klant naar het eindbedrag kijkt na aftrek subsidie en dus denkt de prijs hoog te kunnen houden. De Atlantic Explorer was bijna 50% duurder in NL dan in BE.

JPHR wijzigde deze reactie 05-02-2019 08:24 (12%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
JPHR schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:13:

Zelf gebruik ik een goedkopere (Euro 1640 bij Esanico) Atlantic Explorer die in bedrijf (4-6 uur per dag) eigenlijk overventileert, maar met het PV contact (extern contact dat WPB in bedrijf dwingt) ga ik bedrijf meer op behoefte af stemmen met een humidity sensor in keuken en badkamer. Bij koken en douchen wordt dan bedrijf en dus ook afzuiging afgedwongen. De normale temperatuurinstelling voor de boiler zet ik dan zo laag mogelijk, omdat toch tijdens douchen en koken de WPB toch nog extra in bedrijf zal komen.
Volgens mijn waarneming doet de Explorer het 1e uur eigenlijk vrij weinig met de temperatuur, die begint pas te stijgen vanaf het 2e uur. Vraag mijzelf af of het dan wel efficient is om de Explorer steeds 'voor een uurtje' aan te schakelen als je aan het koken of douchen bent.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:45
GerardvdLinde schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 00:36:
[...]

Klopt, eigenlijk zit ik niet in het juiste topic merk ik, kan ik beter een ander topic zoeken?
Wat de Savent betreft, deze heb ik gekocht om het voordeel, aanschaf 1630 en subsidie 1500 dus op een goedkope manier ervaring op doen met het fenomeen warmwaterpomp. Nu hij draait test ik het verbruik, ik heb zonnepanelen en zodoende gratis stroom ( in 2018 voor 18 euro) 3500 Kwh gebruikt. De Savent gebruikt 450 w. Mijn gasverbruik is nu in deze winterdagen 6m2 per 24 uur. Ik heb veel meer comfort gekregen in huis, ik ventileerde niet en nu dus 24 uur per dag. De C.V. heb ik van 80 gr. terug gezet op 60 gr. Iedere dag probeer ik de pompsnelheid en de luchtsnelheid verder te optimaliseren.
Dit zijn 2 topics over de ventilatie wp die vrij actueel zijn:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Ventilatiewarmtepomp voor CV en tapwater, onmogelijk?

Je mag best verder gaan in dit topic, maar de specifieke ervaring en kennis zit elders.
In dit topic proberen we juist wat minder gebruik te maken van ventilatie lucht en is de cv functie bijzaak.
Echter zijn er wel wpboilers die juist alleen op ventilatie lucht werken en tapwater verzorgen.

Wat mij opvalt is dat je eerder niet ventileerde en waarschijnlijk een MV box had, als deze normaal is aangesloten ventileert hij altijd op de laagste stand en hoger als je dat wil.
6m3 gas vind ik aardig veel als je de Savent erbij hebt, was dat anders nog meer?
Geen idee of je woning oud en/of groot is.
Eerder meldde je dat je een pomp hebt aangeschaft, heeft de cvketel niet de mogelijkheid om zijn pomp te laten draaien zonder dat hij stookt?
Volgens mij is dat een menu instelling maar dat verschilt per merk.
En hoe zorg je dat er niet 2 pompen tegelijk gaan draaien?

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Speedy-Andre
Wolly schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Volgens mijn waarneming doet de Explorer het 1e uur eigenlijk vrij weinig met de temperatuur, die begint pas te stijgen vanaf het 2e uur. Vraag mijzelf af of het dan wel efficient is om de Explorer steeds 'voor een uurtje' aan te schakelen als je aan het koken of douchen bent.
De sensor zit in het midden van het vat en hij wordt verwarmd met een spiraal die om het vat heen zit.
Dan is het toch logisch dat de sensor pas later reageert, mede door de gelaagdheid gaat het op een gegeven moment sneller.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:48
Wolly schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Als je goed gekeken heb daalt ogenschijnlijk de temperatuur van van het water zelfs.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• GerardvdLinde
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Dit zijn 2 topics over de ventilatie wp die vrij actueel zijn:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Ventilatiewarmtepomp voor CV en tapwater, onmogelijk?

Je mag best verder gaan in dit topic, maar de specifieke ervaring en kennis zit elders.
In dit topic proberen we juist wat minder gebruik te maken van ventilatie lucht en is de cv functie bijzaak.
Echter zijn er wel wpboilers die juist alleen op ventilatie lucht werken en tapwater verzorgen.

Wat mij opvalt is dat je eerder niet ventileerde en waarschijnlijk een MV box had, als deze normaal is aangesloten ventileert hij altijd op de laagste stand en hoger als je dat wil.
6m3 gas vind ik aardig veel als je de Savent erbij hebt, was dat anders nog meer?
Geen idee of je woning oud en/of groot is.
Eerder meldde je dat je een pomp hebt aangeschaft, heeft de cvketel niet de mogelijkheid om zijn pomp te laten draaien zonder dat hij stookt?
Volgens mij is dat een menu instelling maar dat verschilt per merk.
En hoe zorg je dat er niet 2 pompen tegelijk gaan draaien?
Bij de savent moet je zelf een pomp aanschaffen en in aanvoer plaatsen, het systeem is zo dat de savent start, op een aan/uit thermotaat en als er meer warmte nodig is schakeld hij de cv in, en de (eigen) pomp uit.
Ik heb het anders aangesloten; de savent op een aan/uit th. En de cv ook op een eigen modulerende th. Het was inderdaad lastig om het mogelijk te maken om beide pompen in deze opstelling te laten draaien maar het is gelukt. De savent pomp draaid op 5 What langzaam door, als de cv het overneemt.
Ik heb inderdaad een redelijke woning (geschakelde 2 onder één kap) bouwjaar 1986, alleen al de zolder is 4,5 meter hoog. De MV was makkelijk te schakelen op aan/uit stand 1
S' avonds is de temperatuur 22 gr. Overdag 21. Mijn jaarverbruik is 1250 m2 gas.

• Speedy-Andre
Duidelijk, 2 thermostaten is wel praktisch als je verder geen koppeling met de cvketel kan maken.
Een grote woning is wel beter wat het ventileren betreft, dan heeft van buiten aanzuigen wat minder invloed.
Het zou mooi zijn als je het verbruik van de Savent kan zien, dan weet je ongeveer hoeveel stroom er nodig is bij de behaalde gas besparing.

• GerardvdLinde
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:54:
Duidelijk, 2 thermostaten is wel praktisch als je verder geen koppeling met de cvketel kan maken.
Een grote woning is wel beter wat het ventileren betreft, dan heeft van buiten aanzuigen wat minder invloed.
Het zou mooi zijn als je het verbruik van de Savent kan zien, dan weet je ongeveer hoeveel stroom er nodig is bij de behaalde gas besparing.
Het verbruik van de savent is 400watt dit is best veel, ik moet nog veel uitproberen, om tot het beste rendement te komen.

• Speedy-Andre
GerardvdLinde schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:12:
[...]

Het verbruik van de savent is 400watt dit is best veel, ik moet nog veel uitproberen, om tot het beste rendement te komen.
Dat is idd wel veel, deze dagen stop ik niet meer dan 9kWh per dag in mijn airco's (gas is er uit).
Ik doelde er meer op of hij dat continu verbruikt of dat hij soms alleen ventileert.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:47
Ik ben aan het kijken om mijn afwasmachine te gaan voeden met water uit de wtb. Echter bestaat de mogelijkheid dat er water uitkomt dat kouder is dan 35graden. wat gebeurt er dan?
ik wil dit gaan doen met een: Duco mengventiel instelbaar tussen 35-65 °C Aansluiting 3 x 15 mm knel.
die wil ik gaan instellen op 40 graden. Ik ben bang dat er gaan waterdruk is op de slang bij de vaatwasser.

Wasmachine gaat/kan niet gezien er veel niet heter mag dan 30 graden. Steeds de slang om zetten is geen doen. Graag advies

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• JPHR
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16-10 18:31
@wizzopa Die temperatuurdaling met enkele graden heb ik inderdaad ook gezien. Dus na een nacht stilstand van 50c terug naar 46C vervolgens begint de warmtepomp en circa een uur later daalt de temperatuur door naar 42 ondanks de warmte toevoer.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:17
maartentmm schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:31:
Ik ben aan het kijken om mijn afwasmachine te gaan voeden met water uit de wtb. Echter bestaat de mogelijkheid dat er water uitkomt dat kouder is dan 35graden. wat gebeurt er dan?
ik wil dit gaan doen met een: Duco mengventiel instelbaar tussen 35-65 °C Aansluiting 3 x 15 mm knel.
die wil ik gaan instellen op 40 graden. Ik ben bang dat er gaan waterdruk is op de slang bij de vaatwasser.

Wasmachine gaat/kan niet gezien er veel niet heter mag dan 30 graden. Steeds de slang om zetten is geen doen. Graag advies
Als die kouder dan 35 aanvoert zal het verwarmingselement in de machine bij springen om het naar 30 te brengen in de trommel. Thermostatisch mengventiel ertussen en draaien dus. Vaatwasser heb ik gewoon rechtstreeks op de warme leiding, 57 graden dus. Ventiel mag tot 60 staat erop. Zelfs al douche ik slaat de vaatwasser nog niet in storing als hij vult.
JPHR schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:52:
@wizzopa Die temperatuurdaling met enkele graden heb ik inderdaad ook gezien. Dus na een nacht stilstand van 50c terug naar 46C vervolgens begint de warmtepomp en circa een uur later daalt de temperatuur door naar 42 ondanks de warmte toevoer.
Dit heb ik echt nog nooit gezien. Na een half uur is hij zeker gestegen bij mij, en op de zonnesensor ook. Hoe komt dat, inwendige circulatie?

Jim423 wijzigde deze reactie 05-02-2019 21:02 (20%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Speedy-Andre
maartentmm schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:31:

De vaatwasser bepaalt toch zelf wanneer hij warm water gebruikt?
Met zo'n oplossing gaat er meer warm water in dan nodig is en je zit met een leiding waar warm water een tijd stil in komt te staan.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

JPHR schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:52:
Daling zie ook wel vaker voorbij komen, zal wel met door de vermenging van de lagen zijn. Ik kan verwarmen wat ik wil maar onderin de spiraal woord het nooit warmer dan 48 graden, ook niet tijdens een anti legionella run.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Jim423
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:05:
[...]

De vaatwasser bepaalt toch zelf wanneer hij warm water gebruikt?
Met zo'n oplossing gaat er meer warm water in dan nodig is en je zit met een leiding waar warm water een tijd stil in komt te staan.
Bij mij vult hij kort. Na 5 min pompt ie af en vult ie opnieuw een stuk langer, nu met heet water omdat de leiding heet is van de eerste keer vullen. Na 6 min (dus 1min na tweede keer vullen) schakelt hij het element in, totaal verbruik 0,6kWh i.p.v. 1,3kWh op programma 50 graden. In de zomer is de warme leiding dus weggegooid maar 300 kWh besparing leek me meer dan het toendertijd aan gas kostte. (heb ik ook geklokt maar weet ik niet meer)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• maartentmm
Jim423 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:32:
[...]

Bij mij vult hij kort. Na 5 min pompt ie af en vult ie opnieuw een stuk langer, nu met heet water omdat de leiding heet is van de eerste keer vullen. Na 6 min (dus 1min na tweede keer vullen) schakelt hij het element in, totaal verbruik 0,6kWh i.p.v. 1,3kWh op programma 50 graden. In de zomer is de warme leiding dus weggegooid maar 300 kWh besparing leek me meer dan het toendertijd aan gas kostte. (heb ik ook geklokt maar weet ik niet meer)
Ja die bedoelingen heb ik ook. Bij mij staat de vaatwasser dagelijks aan en zal het +- 40 euro aan stroom schelen. Stilstaand water ben ik dan ook niet bang voor. Zeker niet met t-stuk naar de keukenkraan.
Het zou kunnen zijn dat hij gaat spoelen met warm water ipv koud. maar dat is dan een kwestie van meten wat dat scheelt.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 20:45
maartentmm schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:35:
[...]

Ja die bedoelingen heb ik ook. Bij mij staat de vaatwasser dagelijks aan en zal het +- 40 euro aan stroom schelen. Stilstaand water ben ik dan ook niet bang voor. Zeker niet met t-stuk naar de keukenkraan.
Het zou kunnen zijn dat hij gaat spoelen met warm water ipv koud. maar dat is dan een kwestie van meten wat dat scheelt.
Meng ventiel er tussen en klaar, zo gaat het bij mij ook naar wasmachine en wasbakken, anders gooien die vrouwen telkens vol warm water aan, 40 graden is zat voor de handjes

• GerardvdLinde
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:52:
[...]

Dat is idd wel veel, deze dagen stop ik niet meer dan 9kWh per dag in mijn airco's (gas is er uit).
Ik doelde er meer op of hij dat continu verbruikt of dat hij soms alleen ventileert.
Omdat ik 2 thermostaten gebruik, staat de savent 24 uur aan dus continu, zonder savent is het verbruik van gas 7m2 en met; 5m2. Met savent is er veel meer comfort en met de zonnepanelen heb ik een overschot aan stroom. Door mijn situatie, plaatsing savent zeer ver van de cv en de lucht afvoer uit de schoorsteen ook 6 meter verder, heb ik niet de optimale omstandigheden, het is nu kostendekkend en in de toekomst voordeliger.

• GerardvdLinde
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:52:
[...]

Ik heb hulp bij het vaststellen van het verbruik, electra en gas, met de savent 24 uur p.d. actief, via de gratis site; slimmemeterportal.nl. de 22 mm leidingen zijn geisoleerd, en het klok programma van de cv thermostaat verder bijgesteld. Gasverbruik is nu 4 m2 Electra 13 kWh.

• Speedy-Andre
De slimme meter data is een totaal, misschien bruikbaar als het verbruik met en zonder de Savent bekend is.
Ook doen de panelen nog wel wat, gisteren een stuk meer dan vandaag :)
Leidingen isoleren waar je de warmte niet nodig hebt is altijd goed.

• Pterke
  • Laatst online: 22-04 19:49
Heeft er iemand problemen gehad met het connecten van de Atlantic Explorer/NavilinkA75/78 met de Cozytouch, ik krijg hem niet toegevoegd in de app. De Cozytouch ziet hij wel in de app, maar bij paring op de warmtepompboiler en in de app krijg ik iedere keer geen verbinding. Oh ja, de warmtepompboiler werkt als een tierelier, ook met mijn stortdouche.

Led status Cozytouch is continue groen dus in principe zou alles in orde moeten zijn.
Cozytouch heeft een ip adres toegewezen via dhcp
Onderstaande info op een franse site gevonden. Connectie met externe servers is open, de diverse ip adressen zijn gewoon te pingen. zie gegevens.
La box utilise le protocole DHCP pour la configuration réseau.
Elle doit être capable de résoudre l’intégralité des noms DNS du domaine « .overkiz.com » via un serveur DNS.
Les plages d’adresses des serveurs utilisées sont :
178.32.15.129 à 178.32.15.254
La liste des ports à ouvrir vers ces serveurs :
123 TCP/UDP - 178.32.15.249
18888 UDP - 178.32.15.132
443 TCP - 178.32.15.132 et 178.32.15.250
80 TCP.

• Speedy-Andre
Geen probleem mee gehad, echter hoort een Navilink 75/78 bij een L/W wp van Atlantic.
In de app vond hij een boiler en geen warmtepomp, eenmaal verbonden werkt dat al een jaar goed.
De Navilink zie ik meer als een kamer thermostaat en die verbindt denk ik met een wp, niet met de Cozytouch.

• Pterke
  • Laatst online: 22-04 19:49
Bedankt, na herinstallatie van de app was hij als boiler toe te voegen.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:48

basvn

Breezand - NHN

De warmtepompboiler is vanochtend aangeweest, en hij heeft verwarmd van 43 naar 50c. en heb er vanochtend nog op gedouched (druk was er toen dus vanaf geweest)
Nu heeft volgens mij mijn inlaatcombinatie een hoop water afgevoerd.

Heb net de was gedaan, en er lag opeens een plas water rond de wasmachine(waar de WPB naast staat)
Dus die naar voren geschoven, en zag dat de inlaatcombinatie druppelde.

Even de warmwaterkraan open gezet, en toen stopte het..

Zou het kunnen dat de druk van de boiler te hoog werd voor de inlaatcombinatie?

is gewoon een 8bar..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• reneeke1970
basvn schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:57:
De warmtepompboiler is vanochtend aangeweest, en hij heeft verwarmd van 43 naar 50c. en heb er vanochtend nog op gedouched (druk was er toen dus vanaf geweest)
Nu heeft volgens mij mijn inlaatcombinatie een hoop water afgevoerd.

Heb net de was gedaan, en er lag opeens een plas water rond de wasmachine(waar de WPB naast staat)
Dus die naar voren geschoven, en zag dat de inlaatcombinatie druppelde.

Even de warmwaterkraan open gezet, en toen stopte het..

Zou het kunnen dat de druk van de boiler te hoog werd voor de inlaatcombinatie?
[Afbeelding]
is gewoon een 8bar..
Dan heb je verzuimd om een zes bar te monteren. En ja gaat bij iedere opwarm beurt open, als er tenminste groot deel koud in zit wat uit gaat zetten.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:14
De dichtheid van water is 998 gram/liter bij 20 graden en 983 gram/liter bij 60 graden. Dat scheelt 15 gram/liter. Als je dus een vat van 100 liter opwarmt, dan gaat er 99,8 kilo in en aan het einde zit er nog maar 98,3 kilo in. Het verschil van 1,5 kilo water is via de inlaatcombinatie afgevoerd. Elke opwarmactie kost je dus anderhalve liter.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Proton_ schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:18:
De dichtheid van water is 998 gram/liter bij 20 graden en 983 gram/liter bij 60 graden. Dat scheelt 15 gram/liter. Als je dus een vat van 100 liter opwarmt, dan gaat er 99,8 kilo in en aan het einde zit er nog maar 98,3 kilo in. Het verschil van 1,5 kilo water is via de inlaatcombinatie afgevoerd. Elke opwarmactie kost je dus anderhalve liter.
Duidelijk! bedankt :)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Speedy-Andre

Vandaar al mijn klokjes, ik zie graag wat er gebeurt ;)

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:22
GerardvdLinde schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:01:
Ben nieuw op het forum en wil wel mijn ervaringen (als leek op het gebied van een waterpomp plaatsen) wel uit de doeken doen. In Oktober begon ik wat informatie te zoeken en mij viel op dat de Savent van Nibe de meest voordelige aankoop was, met een prijs van 1630,00 Euro en een subsidie van1500,00 Dit was de kans om het experiment te wagen. Heb er een 2e hand thermostaat aan/uit er bij gekocht en ook een waterpomp. Bij de Savent werd een uitgebreide handleiding gedaan. De komende weken zal ik het verslag van de montage verder vermelden.
Hallo Gerard,

Ook ik wil gaan experimenteren met een warmte pomp. Kan jij mij vertellen waar je de Savent gekocht hebt?

Alvast bedankt,
Groet,
Andre

• hnq
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:37
Ok, Calypso 150 besteld bij de bekende belg. Installatie lijkt me goed zelf te doen, maar ik heb nog wel een vraag waar ik maar niet een duidelijk antwoord op kan vinden. De wpb ga ik alleen voor sww gebruiken. Dat betekent dat de cv ketel dus daarvoor niet meer nodig is. Het betreft een Remeha Tzerra 28+. Ik lees in de handleiding:
De combiketel is ook geschikt voor alleen CV-bedrijf. Hiertoe dient de warmwaterfunctie uitgeschakeld te worden met behulp van parameter p3. De sanitairleidingen hoeven niet aangesloten of afgedopt te worden.

Prima, maar hoe dan? Op de ketel zelf zie ik behalve de temperatuur potmeters geen instelmogelijkheden. Op de iSense thermostaat is de mogelijkheid niet te vinden. Ik lees her en der iets over recom software. Betekent dit dat alleen een installateur dit kan doen?

En zou het niet voldoende zijn om de temperatuurinstelling gewoon op nul te zetten en de leidingen af te sluiten? Of denk ik dan te simpel?

• reneeke1970
hnq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:02:
Ok, Calypso 150 besteld bij de bekende belg. Installatie lijkt me goed zelf te doen, maar ik heb nog wel een vraag waar ik maar niet een duidelijk antwoord op kan vinden. De wpb ga ik alleen voor sww gebruiken. Dat betekent dat de cv ketel dus daarvoor niet meer nodig is. Het betreft een Remeha Tzerra 28+. Ik lees in de handleiding:
De combiketel is ook geschikt voor alleen CV-bedrijf. Hiertoe dient de warmwaterfunctie uitgeschakeld te worden met behulp van parameter p3. De sanitairleidingen hoeven niet aangesloten of afgedopt te worden.

Prima, maar hoe dan? Op de ketel zelf zie ik behalve de temperatuur potmeters geen instelmogelijkheden. Op de iSense thermostaat is de mogelijkheid niet te vinden. Ik lees her en der iets over recom software. Betekent dit dat alleen een installateur dit kan doen?

En zou het niet voldoende zijn om de temperatuurinstelling gewoon op nul te zetten en de leidingen af te sluiten? Of denk ik dan te simpel?
Ik had calenta en is inderdaad heel eenvoudig uit te zetten. Even handleiding downloaden hoe je in de instellingen komt, eventueel installateurs code voor meer uitgebreide instellingen. Moet op ketel zelf gebeuren, niet via isense.
Als het uit staat kun je leiding laten zitten, hij reageerd dan simpelweg niet meer op stroming schakelaar. In geval van nood is het dan ook weer snel aangezet.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:02
Dag Tweakers
Zou u uw licht willen laten schijnen over en in dit topic om te zien waar de fout zit?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1906884
Mijn dank.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• hnq
@reneeke1970 Dank voor je antwoord. Handleiding Tzerra heb ik. Maar op het toestel zelf zit geen bedieningspaneel (wat bij de Calenta wel aanwezig is) waarmee ik zaken kan instellen.

• reneeke1970
hnq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:41:
@reneeke1970 Dank voor je antwoord. Handleiding Tzerra heb ik. Maar op het toestel zelf zit geen bedieningspaneel (wat bij de Calenta wel aanwezig is) waarmee ik zaken kan instellen.
Nou ergens moet het zitten want iedere installateur moet bij de instellingen kunnen komen om boel in te regelen. Nergens verborgen klepje?

PS er zijn twee handleidingen, installatie en eenvoudige gebruikers

reneeke1970 wijzigde deze reactie 10-02-2019 20:52 (7%)

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:31
Wij hebben hier een oude elektrische boiler van 80l@65. Hij levert warm water voor een douche en wastafel voor 4 personen. Enorm betrouwbaar, maar het kreng verbruikt zo'n 1200 kWh per jaar.

Ik zit sterk te denken aan een warmtepompboiler. We hebben hier alleen geen MV. De enige optie die ik heb, is onze (kleine) badkamer gaan afzuigen, eventueel aangevuld met wat lucht van de zolder.

Moet ik hier aan gaan beginnen? En zo ja, wat zijn jullie aanbevelingen?

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:46
Ik heb ook geen MV en ik draai hier ook naar alle tevredenheid een warmtepompboiler. Dus ja, je kan er prima aan beginnen lijkt mij. Atlantic Explorer 3 is de meest gebruikte in dit topic hier.

• hnq
Nou ergens moet het zitten want iedere installateur moet bij de instellingen kunnen komen om boel in te regelen. Nergens verborgen klepje?
Ik ben er inmiddels achter dat deze instellingen alleen via een applicatie van Remeha gewijzigd kan worden. Er is een interface in de ketel voor een rs232 poort op een laptop oid. Dan heb je dus de recom-applicatie nodig waarmee de ketel uitgelezen kan worden en de instellingen gewijzigd kunnen worden. Bij Warmteservice zag ik een geschikt kabeltje hiervoor. Pfff, Knap ingewikkeld om zoiets simpels te regelen. ;( Maar bij de tzerra kan het dus kennelijk niet anders..
Of zou simpelweg de SWW temperatuur op nul zetten toch voldoende zijn?

• Jim423
Roekeloos schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:57:
Wij hebben hier een oude elektrische boiler van 80l@65. Hij levert warm water voor een douche en wastafel voor 4 personen. Enorm betrouwbaar, maar het kreng verbruikt zo'n 1200 kWh per jaar.

Ik zit sterk te denken aan een warmtepompboiler. We hebben hier alleen geen MV. De enige optie die ik heb, is onze (kleine) badkamer gaan afzuigen, eventueel aangevuld met wat lucht van de zolder.

Moet ik hier aan gaan beginnen? En zo ja, wat zijn jullie aanbevelingen?
Dat kan. Meng alleen geen (vries)buitenlucht bij de lucht afgezogen uit de badkamer en ik zou ook een filterbox plaatsen. (Badkamer is doorgaans beetje stoffig). Je moet wel de afblaas naar buiten brengen, maar dat kun je ook afblazen met een plenum onder de dakpannen. Mag alleen van de handleiding niet dacht ik.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

hnq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Ik ben er inmiddels achter dat deze instellingen alleen via een applicatie van Remeha gewijzigd kan worden. Er is een interface in de ketel voor een rs232 poort op een laptop oid. Dan heb je dus de recom-applicatie nodig waarmee de ketel uitgelezen kan worden en de instellingen gewijzigd kunnen worden. Bij Warmteservice zag ik een geschikt kabeltje hiervoor. Pfff, Knap ingewikkeld om zoiets simpels te regelen. ;( Maar bij de tzerra kan het dus kennelijk niet anders..
In deze handleiding op pagina 61 staat ook iets over SWW uitzetten https://www.remeha.nl/-/m...ndleiding-tzerra-plus.pdf
Ik weet niet of het dezelfde ketel is.

• reneeke1970
hnq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:03:
[...]

De mijne kon niet lager dan veertig helaas. Dan misschien toch gewoon leidingen los gooien...

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20:58
Een update over de Auer Edel 200L Water warmtepompboiler:

De douche is nog steeds warm :P

Er waren wat vragen via PB gekomen over waar ik de boiler gekocht heb, deze is via het Nederlandse kanaal (ACR) gekocht. Een bevriende installateur heeft deze voor mij besteld, in principe kan dus iedere installateur dit doen. De kosten zijn uiteraard hoger dan wanneer je hem uit het buitenland haalt, maar niet zo exorbitant hoog als sommige aanbieders die vrolijk de subsidie er bovenop tellen. Ik was ongeveer €1900 kwijt. (maar of dat representatief is?)

De boiler staat standaard op 55 graden ingesteld (temp in onderste deel tank) en mag verwarmen wanneer hij wilt maar alleen met de warmtepomp. Je kan er uiteraard een weekprogramma inzetten waarbij je kan aangeven of hij niet mag verwarmen (anti-vries stand), ECO (alleen warmtepomp) of Comfort (warmtepomp én indien nodig (tot 43graden opwarmen) met het elektrische element). Verdeelt in maximaal 7 tijdblokken per dag.

Het lijkt erop dat als het weekprogramma het toelaat (of als je geen week programma hebt ingesteld) de boiler gaat verwarmen als de temperatuur in de tank 5 graden lager is dan gewenst.

De boiler heb ik nu een kleine week op weekprogramma staan (alleen 's nachts 01:00 - 06:00 opwarmen in ECO mode). En ik denk dat ik dat weekprogramma niet ga blijven gebruiken. Gedurende de dag loopt de temperatuur soms aardig terug (minder dan 37 graden) door 2 (langere) douchebeurten 's ochtends en het stilstand verlies de rest van de dag. Die lagere temperatuur is uiteraard niet handig als je dan toch 's avonds nog even wilt douchen ;)
Wellicht als salderen ooit verdwijnt en/of ik hem via het PV contact op mijn omvormer (SE) kan aansluiten ik hier dan weer naar zal kijken.

De warmtepomp in de boiler gebruikt tijdens een run tussen de 200 en 350watt, aan het einde meer dan aan het begin van de run.
Het verschil tussen de aanvoer en de retour op de CV installatie is 1 a 2 graden.
Op de lucht/water warmtepomp geeft dit ongeveer een verlaging van de retour van 1 graden (op de 24 - 29 graden). Hierdoor gaat uiteraard de warmtepomp wat harder draaien.
Bij een hogere TA op de L/W geeft dit een groter effect dan bij een lage (nacht-verlagings) TA.
100 tot 180watt aan verschil meet ik tijdens een run. Waarbij er ook word terug gezakt naar "normale" verbruik, door de bufferende werking van de vloer (en vijver).
Ik vind het lastig om hier al echte harde cijfers over te geven, ben nog zoekende naar een zuivere meting.

Daarnaast is dit niet het gehele jaar aan de orde, de helft van het jaar hoop ik met alleen restwarmte van de vloer (en vijver) de warmtepompboiler te voorzien van warm genoeg CV water.

Het geluid van de boiler klinkt wat "scherper" dan ik had verwacht, maar hij staat dan ook in een redelijk echo'ende ruimte. De compressor heeft wel een vorm van isolatie om zich en staat op rubbere voetjes, maar hier is zeker nog winst te behalen. Voor mij niet heel belangrijk, de boiler staat in de garage, daar buiten hoor ik er niets van.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:54
x-RaY99 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:14:
Een update over de Auer Edel 200L Water warmtepompboiler:

De douche is nog steeds warm :P

Er waren wat vragen via PB gekomen over waar ik de boiler gekocht heb, deze is via het Nederlandse kanaal (ACR) gekocht. Een bevriende installateur heeft deze voor mij besteld, in principe kan dus iedere installateur dit doen. De kosten zijn uiteraard hoger dan wanneer je hem uit het buitenland haalt, maar niet zo exorbitant hoog als sommige aanbieders die vrolijk de subsidie er bovenop tellen. Ik was ongeveer €1900 kwijt. (maar of dat representatief is?)

De boiler staat standaard op 55 graden ingesteld (temp in onderste deel tank) en mag verwarmen wanneer hij wilt maar alleen met de warmtepomp. Je kan er uiteraard een weekprogramma inzetten waarbij je kan aangeven of hij niet mag verwarmen (anti-vries stand), ECO (alleen warmtepomp) of Comfort (warmtepomp én indien nodig (tot 43graden opwarmen) met het elektrische element). Verdeelt in maximaal 7 tijdblokken per dag.

Het lijkt erop dat als het weekprogramma het toelaat (of als je geen week programma hebt ingesteld) de boiler gaat verwarmen als de temperatuur in de tank 5 graden lager is dan gewenst.

De boiler heb ik nu een kleine week op weekprogramma staan (alleen 's nachts 01:00 - 06:00 opwarmen in ECO mode). En ik denk dat ik dat weekprogramma niet ga blijven gebruiken. Gedurende de dag loopt de temperatuur soms aardig terug (minder dan 37 graden) door 2 (langere) douchebeurten 's ochtends en het stilstand verlies de rest van de dag. Die lagere temperatuur is uiteraard niet handig als je dan toch 's avonds nog even wilt douchen ;)
Wellicht als salderen ooit verdwijnt en/of ik hem via het PV contact op mijn omvormer (SE) kan aansluiten ik hier dan weer naar zal kijken.

De warmtepomp in de boiler gebruikt tijdens een run tussen de 200 en 350watt, aan het einde meer dan aan het begin van de run.
Het verschil tussen de aanvoer en de retour op de CV installatie is 1 a 2 graden.
Op de lucht/water warmtepomp geeft dit ongeveer een verlaging van de retour van 1 graden (op de 24 - 29 graden). Hierdoor gaat uiteraard de warmtepomp wat harder draaien.
Bij een hogere TA op de L/W geeft dit een groter effect dan bij een lage (nacht-verlagings) TA.
100 tot 180watt aan verschil meet ik tijdens een run. Waarbij er ook word terug gezakt naar "normale" verbruik, door de bufferende werking van de vloer (en vijver).
Ik vind het lastig om hier al echte harde cijfers over te geven, ben nog zoekende naar een zuivere meting.

Daarnaast is dit niet het gehele jaar aan de orde, de helft van het jaar hoop ik met alleen restwarmte van de vloer (en vijver) de warmtepompboiler te voorzien van warm genoeg CV water.

Het geluid van de boiler klinkt wat "scherper" dan ik had verwacht, maar hij staat dan ook in een redelijk echo'ende ruimte. De compressor heeft wel een vorm van isolatie om zich en staat op rubbere voetjes, maar hier is zeker nog winst te behalen. Voor mij niet heel belangrijk, de boiler staat in de garage, daar buiten hoor ik er niets van.
Bedankt voor het delen van de eerste ervaringen. Duidelijk is in ieder geval dat je vloertemperatuur niet zo maar met vijf graden daalt, zoals door sommigen hier werd verwacht. Een verhoging van de dT met 1 lijkt me voor deze periode in het jaar een prima uitgangspunt.

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:58
Mooie update @x-RaY99! Zeer informatief. De dT is zeer netjes. En met 1 a 2 graden is dat een stuk lager dan de dT van 5 die de importeur mij opgaf. Tijdens bedrijf in eco mode wordt er tussen de 200 en 350 W verbruikt en dat gedurende 5 uur is dan zeg maar 1,75 kWh, dat is toch heel netjes, of zie ik dat verkeerd.
Kan niet wachten tot ik die van ons in ontvangst kan nemen :)

• Jim423
Of dat netjes is hangt af van de hoeveelheid tapwater hoeveel is opgewarmd met die 1,75kWh dus dat is lastig te zeggen. De dT is natuurlijk afhankelijk van de flow, bij een stevige flow zul je een veel kleinere dT hebben dan bij een laaglastpompinstelling die maar 10 of 20% vermogen doet. Ik heb zelf geen monoblock dus hoe die om gaat met pompvermogen vs buitentemperatuur weet ik niet. Desondanks lijkt het me geen probleem want de WP buiten gaat gewoon meer gas geven om zijn Ta weer te halen/te behouden.

• Speedy-Andre
Met een 'gewone' wpb kom je deze maanden aan 2kWh per dag en ik lees dat de Edel (te) kort draait.
Omdat ik (ook) lucht van buiten aanzuig draai ik overdag, met de Edel is dat niet zo belangrijk.
Er wordt wel bevestigd dat een L/W wp harder gaat draaien door een grotere delta, dat moest haast wel.
Het verschil valt me mee, maar de hoeveelheid cv water is in dit geval best groot denk ik.

• Andre B1
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 14-02 17:13
Nieuw op het forum en bijna dit hele topic gelezen, boordevol interessante info. fan van de WPB Atlantic en kan niet wachten om die te bestellen.
Ik heb een LTV vloerverwarming ketel staat nu op 40° en werkt goed. LTV in 35°C en retour 25°C
De verdeler heeft een eigen Alpha2L pomp.
Ketel verzorgt warm water voor LTV en water voor douche / bad.
Idee is ketel uitschakelen en Atlantic explorer erin ik zou de 270l variant met extra spiraal kunnen plaatsen.
Dan wil ik via de extra spiraal de LTV laten werken. Ik heb dus maar water van 40° nodig om de LTV lekker te laten werken.

Wordt het heel koud buiten en haalt de warmtepomp het niet dacht ik de spiraal bij te stoken met de ketel ( T stuk in de toevoer) maar dat meer een noodoplossing.

Gaat dit lukken of is het een experiment gedoemd om te mislukken?

grt
alweer een André

• Speedy-Andre
Technisch gezien is het mogelijk, maar verwacht niet dat je 2000m3 gas kan vervangen :)

• Andre B1
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:57:
Technisch gezien is het mogelijk, maar verwacht niet dat je 2000m3 gas kan vervangen :)
Dank voor antwoord, alle gasbesparing helpt toch. :) Verbruik is nu 2400m3 / j en daar kan wel wat af.
Voor de bovenverdieping hangt er een 2de ketel, douche en radiatoren, daar zitten de grootste verbruikers ( kinderen douchen graag heel lang). De 2de ketel wil aan de WPB koppelen en alleen de cv functie behouden voor de radiatoren boven.
Als douche en bad 20% van totaal gas verbruik is bespaar ik dat dan toch en wat de spiraal bijdraagt aan de LTV is meegenomen.

Technisch is het mogelijk. wat ik me afvraag of de WW in WPB de warmte wel snel genoeg kan afgeven om het inkomende water van 25° naar 40° te brengen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07:49

T-Infinity

Heen en weer....

Andre B1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Technisch is het mogelijk. wat ik me afvraag of de WW in WPB de warmte wel snel genoeg kan afgeven om het inkomende water van 25° naar 40° te brengen.
Dat lijkt me niet, Denk dat je eerder blij mag zijn als hij de temperatuur op 30 graden weet te houden, maar daar zijn al ervaringen mee in dit topic dus even terugzoeken zou ik zeggen. Gas gebruiken lijkt me dan goedkoper overigens.

Door niet de spiraal te gebruiken maar gewoon het water in de boiler, is het een ander verhaal, maar ook dan lijkt 40 graden me niet realistisch. Je zou het eigenlijk eenvoudig kunnen berekenen. je hebt een inflow (en outflow) waarvan je een schatting van het debiet zou kunnen maken en je kunt wel achterhalen hoeveel kW de boiler kan leveren aan energie. Warmtecapaciteit van water is bekend. dus dan kun je de uitgaande temperatuur berekenen.

Als je ingaande temperatuur 25 graden is, dan zal de uitgaande temperatuur nog niet eens 26 graden zijn. Maar dan ga ik uit van continu verwarmen en dat de boiler niet eerst een vooraad warm water heeft opgebouwd. Wat dus wel kan is bijvoorbeel 's nachts een voorraad warm water 'opbouwen' en dit gebruiken om je huis een lauwe start te geven, waarna je volgens mij weer langzaam richting de evenwichtsituatie gaan met aanvoer 25 graden en afvoer 26 graden. Realtime afgifte van zo'n boiler is gewoon erg beperkt en het eventuele gebruik van de spiraal een extra obstakel dat de efficientie erg laag maakt.

T-Infinity wijzigde deze reactie 12-02-2019 16:50 (58%)

• GerardvdLinde
frk123 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:43:
[...]

Hallo Gerard,

Ook ik wil gaan experimenteren met een warmte pomp. Kan jij mij vertellen waar je de Savent gekocht hebt?

Alvast bedankt,
Groet,
Andre
Hoi Andre, ik heb hem gekocht bij Bengshop, voor de laagste prijs, maar via Wasco heb je meer sevice omdat dit een groothandel is.
Ben benieuwd naar je ervaringen.
Gerard.

• GerardvdLinde
jasperj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:54:
[...]

Idd het gaat er hier ook om wat je belangrijk vindt. Besparen op gas is mogelijk met de Warmtewinner. Natuurlijk ga je daardoor meer stroom verbruiken maar is dat niet bij elke verandering zo waarbij je met de zelfde warmtebehoefte minder gas wil gaan verbruiken? Als je met zelf opgewekte stroom en met de verwachte stijging van de gasprijs de komende jaren rekening houdt ziet het plaatsje er al weer wat anders uit.

Ik ben zoals velen in de oriëntatiefase mbt een warmtepomp zodat ik minder gas ga verbruiken en de kosten omlaag gaan.
Mijn Savent draaid 24 uur per dag, het is natuurlijk heel makkelijk te kontroleren, kWh tegen over m2 gas.ik trek de stekker er uit en kan met slimmemeterportal.nl exact een berekening maken, maar met Savent ventileer ik, dus heb ik comfort, stekker eruit dan geen ventilatie en een hogere gasrekening.

• dipsol
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 26-09 23:13
Na veel twijfelen en dit forum doorlezen heb ik vandaag de knoop doorgehakt en bij Esanico de Explorer 3 gekocht. Met de bevestiging van de betaling kwam er ook een heel verhaal over garantie in Nederland. Op de chat werd ik daar netjes over te woord gestaan, maar toch voelt het niet helemaal goed.
Daarnaast vraag ik mij af of het niet in strijd is met het Europees recht.

Hebben jullie die email ook gehad ten tijde van jullie aankoop?

• Andre B1
T-Infinity schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:23:
[...]

Dat lijkt me niet, Denk dat je eerder blij mag zijn als hij de temperatuur op 30 graden weet te houden, maar daar zijn al ervaringen mee in dit topic dus even terugzoeken zou ik zeggen. Gas gebruiken lijkt me dan goedkoper overigens.

Door niet de spiraal te gebruiken maar gewoon het water in de boiler, is het een ander verhaal, maar ook dan lijkt 40 graden me niet realistisch. Je zou het eigenlijk eenvoudig kunnen berekenen. je hebt een inflow (en outflow) waarvan je een schatting van het debiet zou kunnen maken en je kunt wel achterhalen hoeveel kW de boiler kan leveren aan energie. Warmtecapaciteit van water is bekend. dus dan kun je de uitgaande temperatuur berekenen.
Was al op internet op zoek maar kom er niet uit.
water in 25° gewenst water uit 40° dus delta T 10, Alpha2 pomp ongeveer 3.8 m3/h
Sm water = 4.2 kj kg K
Nodig voor verwarmen van water met 10 graden +/- 66.49 kW Er moet dus 66 kW / h aan warmte in de boiler zitten die wordt afgegeven aan de spiraal. ( als mijn beredenering klopt)
In het forum is vast wel een indicatie hoeveel kW de boiler kan leveren aan energie?

In de praktijk.
WW water vraag is in de avond (douchen), warmte vraag LTV is overdag dat kan mooi langs elkaar lopen ervan uitgaande dat de WW vraag anders teveel warmte uit de boiler trekt en de LTV te weinig warmte krijgt.
Warmtepomp flink zijn best doen in de nacht om de temperatuur weer op te krikken.

Als de spiraal voldoende warmte kan afgeven geloof ik wel dat het werkend te krijgen is.

• wizzopa
dipsol schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:55:
Na veel twijfelen en dit forum doorlezen heb ik vandaag de knoop doorgehakt en bij Esanico de Explorer 3 gekocht. Met de bevestiging van de betaling kwam er ook een heel verhaal over garantie in Nederland. Op de chat werd ik daar netjes over te woord gestaan, maar toch voelt het niet helemaal goed.

Klopt heb ik ruim een jaar terug ook ontvangen.
Onderdelen gaan gewoon voor garantie er zit aleen geen monteur bij. Als je die erbij wil kost dat ca 1200 euro en zal jedus je boiler in nederland moeten kopen.

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:41
reneeke1970 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Ik had calenta en is inderdaad heel eenvoudig uit te zetten. Even handleiding downloaden hoe je in de instellingen komt, eventueel installateurs code voor meer uitgebreide instellingen. Moet op ketel zelf gebeuren, niet via isense.
Als het uit staat kun je leiding laten zitten, hij reageerd dan simpelweg niet meer op stroming schakelaar. In geval van nood is het dan ook weer snel aangezet.
Grappig, ik heb ook de Calenta en vroeg mij precies hetzelfde af bij de aansluiting van 2 Calypso's.
Jij hebt ervoor gekozen sww toch nog door de ketel te laten lopen dus. Weet je toevallig of het mogelijk is de cv helemaal te bypassen? Dus sww leiding leeg laten lopen en evt afdoppen?

• dipsol
wizzopa schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Klopt heb ik ruim een jaar terug ook ontvangen.
Onderdelen gaan gewoon voor garantie er zit aleen geen monteur bij. Als je die erbij wil kost dat ca 1200 euro en zal jedus je boiler in nederland moeten kopen.
Dank je dat is de bevestiging die ik zocht.

Ik heb een Explorer 3 200L met spiraal gekocht. Ik zat er aan te denken om onze pellet kachel erop aan te sluiten. Is er al iemand die zoiets gedaan heeft? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet door alle pagina's heen ben, maar het meeste wat ik lees is dat het juist voor kamers verwarmen misbruikt wordt.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Andre B1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:01:
[...]
In het forum is vast wel een indicatie hoeveel kW de boiler kan leveren aan energie?
Gewoon naar de specificaties kijken :) . Stel het apparaat verbruikt 600 Watt en je gaat uit van een COP van 3 dan kan de boiler dus 1,8 kW aan warmte leveren. Oftewel een factor 25 lager dan 'gewenst' ;). En dat komt dus ook wel overeen met mijn 25 graden in en en nog geen 26 graden uit.
Met buitenlucht haal je overigens die 3 niet op de momenten dat je het het meeste nodig hebt.

T-Infinity wijzigde deze reactie 12-02-2019 18:06 (24%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

dipsol schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:55:

Kun je die mail hier plaatsen? Ik heb hem niet gehad maar wel al gebruik gemaakt van de garantie.

• reneeke1970
ijhas schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Grappig, ik heb ook de Calenta en vroeg mij precies hetzelfde af bij de aansluiting van 2 Calypso's.
Jij hebt ervoor gekozen sww toch nog door de ketel te laten lopen dus. Weet je toevallig of het mogelijk is de cv helemaal te bypassen? Dus sww leiding leeg laten lopen en evt afdoppen?
Ik vermoed dat het geen probleem geeft, maar ik heb het niet getest. In software uit zetten was toch handiger hi

• basvn

basvn

Breezand - NHN

klump4u schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:30:
[...]

Kun je die mail hier plaatsen? Ik heb hem niet gehad maar wel al gebruik gemaakt van de garantie.
Ik denk dat het deze is :
Ter informatie garantieregeling Atlantic voor Nederland:

Wij bestaan sinds 2010 en eerlijke, duidelijke communicatie is heel belangrijk voor ons.

Elke week vertrekken er warmtepompboilers naar Nederland en wij willen steeds deze klanten met onderstaande informeren.

- De Belgische garantieprocedure is niet geldig voor toestellen die in Nederland worden verkocht en geplaatst.

- Atlantic België zal geen techniekers ter plaatse sturen op toestellen die in Nederland worden verkocht en geplaatst.

- De dienst na verkoop van Atlantic België kan dus niet ingeschakeld worden.

Om een oplossing aan te bieden voor de Nederlandse situatie stelt Atlantic België het volgende voor:

- Een geregistreerde Nederlandse koeltechnieker zal ter plaatse moeten komen om een grondige en volledig onderbouwde diagnose op te stellen en zijn verslag met de huidige technologie (mail, beeldverslag, foto, geluidsopname etc) doorsturen naar Esanico en na evaluatie door Esanico zal dit doorgestuurd worden naar de technische dienst Atlantic. Atlantic België moet hier telkens een uitgebreid verslag hebben met geschreven rapport/foto’s installatie/video/analyse waterkwaliteit en alle gegevens van het toestel zelf. Indien blijkt dat wij niet over voldoende info beschikken, kan Atlantic België bijkomende gegevens vragen. Na analyse door onze dienst, kunnen we bepalen of dit onder garantie kan vallen of niet.

- Nadien kunnen wij u de stukken opsturen die nodig zijn voor het herstellen van het toestel, indien na onze analyse blijkt dat de stukken vallen onder garantie.

- De expertise die de klant uitvoert zal in geen enkel geval vergoed worden door Atlantic België.

Deze expertise zal ook door Esanico bvba in geen enkel geval vergoed worden.

U dient zelf in te staan voor de vervanging van het defecte stuk.

Dit betekent niet dat wij u in de steek laten wanneer er zich een probleem stelt. Esanico zal instaan voor de communicatie tussen de klanten en Atlantic en zal in samenspraak met u, de geregistreerde Nederlandse koeltechnieker en Atlantic naar een oplossing zoeken.

In al die jaren dat wij wekelijks Atlantic warmtepompboilers verkopen in zowel België als Nederland hebben wij tot nu toe nog geen enkele keer een garantieprocedure moeten starten bij Atlantic. Atlantic is dan ook gekend voor hun kwalitatieve producten.
Kreeg dit bij mijn bestelling van 23 oktober

• wizzopa
dipsol schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:23:
[...]

Ik heb een Explorer 3 200L met spiraal gekocht. Ik zat er aan te denken om onze pellet kachel erop aan te sluiten. Is er al iemand die zoiets gedaan heeft? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet door alle pagina's heen ben, maar het meeste wat ik lees is dat het juist voor kamers verwarmen misbruikt wordt.
Lijkt mij wel mogelijk om je kachel er op aan te sluiten, de spiraal is daar uiteindelijk voor bedoelt.

• dipsol
basvn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:55:
[...]

[...]

Klopt die ja, het voelt een beetje raar als je zo'n bedrag hebt uitgegeven om daarna hiervan op de hoogte te worden gesteld. Beetje als mosterd naar de maaltijd. Ik weet dat hij in Nederland duurder is, maar aan de andere kant kunnen ze dit toch ook voor het overmaken aangeven.

Er staat overigens ook dit nog bij:
Mogen wij overgaan tot bestelling en levering van het artikel volgens bovenstaande voorwaarden?
Maar goed het is standaard en niet iets van de laatste tijd, dus ik maak me er al een stuk minder druk over :D
Lijkt mij wel mogelijk om je kachel er op aan te sluiten, de spiraal is daar uiteindelijk voor bedoelt.
Het is eigenlijk bedoeld voor een zonneboiler toch? Ik weet niet met wat voor temperaturen die werkt, maar een pelletkachel kan zo rond de 70 graden uitkomen. Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand al ervaring mee had.

dipsol wijzigde deze reactie 12-02-2019 19:30 (29%)

• Jim423
Andre B1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:01:
[...]Als de spiraal voldoende warmte kan afgeven geloof ik wel dat het werkend te krijgen is.
Je kan beter de beproefde setup hier doen en de spiraal in serie schakelen met de cv-water ingang van de ketel. De pomp van de cv laat je continu draaien evenals de vv verdelerpomp Alpha2. De cv-watertemp zal dan zon continu 25 graden worden (dag en nacht), wanneer dit onvoldoende meer is omdat de woning meer warmte vraagt zal de kamertemperatuur dalen en de thermostaat warmte gaan vragen. De ketel zal dan als naverbrander fungeren en het water van 25 graden uit de spiraal naverwarmen naar 40 graden. Tot de kamertemp. weer op doeltemp. is en hij weer afslaat. Je kan ongeveer 1000-1200 m3 gas vervangen met deze setup, afh. van je sww verbruik.

• Pos2007
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
T-Infinity schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:23:
[...]

Als je ingaande temperatuur 25 graden is, dan zal de uitgaande temperatuur nog niet eens 26 graden zijn. Maar dan ga ik uit van continu verwarmen en dat de boiler niet eerst een vooraad warm water heeft opgebouwd. Wat dus wel kan is bijvoorbeel 's nachts een voorraad warm water 'opbouwen' en dit gebruiken om je huis een lauwe start te geven, waarna je volgens mij weer langzaam richting de evenwichtsituatie gaan met aanvoer 25 graden en afvoer 26 graden. Realtime afgifte van zo'n boiler is gewoon erg beperkt en het eventuele gebruik van de spiraal een extra obstakel dat de efficientie erg laag maakt.
Dit is precies wat er bij mijn 270L gebeurd. Mijn Cube warmtepomp gaat draaien bij warmtevraag en gaat dan alleen pompen omdat het water via het vat gaat. Na een kwartiertje is het water al aardig afgekoeld en gaat de warmtepomp zelf ook aan. Dit is dan een lauwe start, afhankelijk of de Atlantic zelf ook draait duurt het dan even voordat er een deltaT is van twee a 3 graden. Het water gaat er met 22 a 23 in en komt er met 24 a 25 weer uit. De HP cube maakt er dan weer 26 a 27 van en zo blijft de temperatuur op 20,5 graden in de woonkamer. Bij temperaturen onder de 2 a 3 graden wordt dit al lastiger.

Ik heb wel wat warmteverlies doordat ik 2,5 meter heen en 2,5 meter terug moet overbruggen.Achteraf had ik beter een 200L naast de ketel kunnen zetten. Dan had ik er iets meer aan gehad.

Ik had de atlantic eerst op 24h programma maar dit kost veel stroom en ik heb geen overschot. Nu draait hij van 6 uur smorgens tot 18.00 uur. Dit is ruim voldoende om te kunnen douchen, maar savonds en snachts heb ik dus niks aan de spiraal want de atlantic staat dan niet aan en is dan zo "leeg" onderin.

Edit: plaatje erbij. Tussen 14.00 en 16.00 uur was er geen warmtevraag van de thermostaat.
Ik heb ds18b20 sensoren op de invoer en uitvoerleiding geplakt. De temperatuur van het Vat is ook met een ds18b20 sensor, die zit op de plek waar normaal de zonneboiler sensor moet. Als het vat er direct naast had gestaan had ik denk 2 graden extra gehad. De woonkamer temperstuur is gemeten met een Netatmo, alles wordt verzameld in Domoticz.

Pos2007 wijzigde deze reactie 12-02-2019 19:51 (8%)

• reneeke1970
@dipsol een zonneboiler is begrensd op 90 graden. Pellets kachel kan prima op die spiraal, is hetzelde niveau

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

basvn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:55:
[...]

[...]

Die heb ik nooit gehad.
Alleen dat laatste stukje is gelul want ik heb wel iets onder garantie vervangen via Esanico in Augustus.
Moet wel zeggen dat ik goed geholpen ben toen.

• maartentmm
dipsol schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:23:
[...]

daar ben in op dit moment mee bezig :) stuur maar een pm voor meer info

• Andre B1
Jim423 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:29:
[...]
Je kan beter de beproefde setup hier doen en de spiraal in serie schakelen met de cv-water ingang van de ketel. De pomp van de cv laat je continu draaien evenals de vv verdelerpomp Alpha2. De cv-watertemp zal dan zon continu 25 graden worden (dag en nacht), wanneer dit onvoldoende meer is omdat de woning meer warmte vraagt zal de kamertemperatuur dalen en de thermostaat warmte gaan vragen. De ketel zal dan als naverbrander fungeren en het water van 25 graden uit de spiraal naverwarmen naar 40 graden. Tot de kamertemp. weer op doeltemp. is en hij weer afslaat. Je kan ongeveer 1000-1200 m3 gas vervangen met deze setup, afh. van je sww verbruik.
Ik zie niet wat deze opstelling anders is als ik nu heb?
Nu CV water uit 40 ( kan misschien nog iets lager) -> LTV in 35 -> LTV uit 25 dus ketel in is nu ook 25°C misschein 23 maar dat wordt niet gemeten.
Als de spiraal tussen LTV en ketel staat dus op de retour van de LTV en de WPB de temperatuur maar 1 of 2 graden opkrikt met 270 water van 50° ( als dat klopt) wat schiet ik er dan mee op.

Als de WPB de temperatuur van retour water niet 10 graden hoger brengt werkt het systeem niet.
De specs van AE270Hybride zegt Verwarmd Oppervalk van de spiraal is 1.2m2
Vraag is of de VO groot genoeg is om de warmte over te dragen aan de spiraal.
Dat door warmte afgifte de vat temperatuur daalt is logisch en in mijn toepassing geen probleem.
T-Infinity schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:03:
[...]

Gewoon naar de specificaties kijken :) . Stel het apparaat verbruikt 600 Watt en je gaat uit van een COP van 3 dan kan de boiler dus 1,8 kW aan warmte leveren. Oftewel een factor 25 lager dan 'gewenst' ;). En dat komt dus ook wel overeen met mijn 25 graden in en en nog geen 26 graden uit.
Met buitenlucht haal je overigens die 3 niet op de momenten dat je het het meeste nodig hebt.
Als bovenstaande klopt is de warmte inhoud van het vat in verhouding tot VO te klein. :(

met behulp van Google:
De warmte afgifte van het water aan de spiraal
De thermische (warmte) energie per deeltje wordt gegeven door:
E=(3/2)*k*T
(met E de energie, k de constante van Boltzmann en T de temperatuur)
Het aantal deeltjes kan je berekenen, door de totale massa te delen door de massa van een deeltje. Een kilogram water heeft bijvoorbeeld 3,34*1025 moleculen. Per kilogram (dus per liter) water is de thermische energie dus: E=(3/2)*k*T*3,34*10^25 =691*Tkelvin ( er kan warmte afgegeven worden van 55 -> 35 dus 20 graden.
Bij 20 graden Celcius (293K) is dit 202 kJ. Voor 270 liter is dit dus 54.5 MJ. Dit komt overeen met 15.1 kWh ( delen door 3600)
Om het systeem te laten werken nodig 66 kWh en beschikbaar 15.1 kWh :( :( :( :(

Andre B1 wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:09 (15%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Andre B1 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:40:
[...]

Als bovenstaande klopt is de warmte inhoud van het vat in verhouding tot VO te klein. :(
Volgens mij is het volume van de boiler niet zo relevant. Dat bepaalt alleen hoeveel warmte je kan opslaan en op een gewenst moment in 1 x kan laten vrijkomen (dan heb je korte tijd warme radiatoren/vloer).

Je kunt op die manier bijvoorbeeld 3 of 4 kWh aan warmte opslaan in je boiler (tijdens de nacht) en die vervolgens in de ochtend je radiatoren/vloer inpompen. Dat geeft je dus 1-3 uur warmte afhankelijk van allerlei factoren, en vervolgens bereik je evenwicht en zijn aan- en afvoer rond de 25 graden en dat blijft de rest van de dag zo, totdat je de boiler weer de gelegenheid geeft om weer warmtebuffer op te bouwen.

De beperkende factor is met name het beperkte afgiftevermogen van de WPB. Als batch-apparaat is een WPB prima, maar in continu-operatie moet je rekening houden met beperkte warmteafgifte.

Zie de WPB als een waterkoker (qua vermogen). Kun je lekker heet water mee maken voor koken of thee als je hem even de tijd geeft. Maar een waterkoker is niet iets om je hele huis mee te verwarmen, tenzij je extreem goede isolatie hebt.

• Speedy-Andre
Dit topic gaat volgens mij over incidenteel de cv ondersteunen en niet continu.
Ik lees ergens 66kWh warmtebehoefte en dat kan zelfs een cvketel niet leveren, daar klopt iets niet en ik denk dat dit met de h van kWh te maken heeft :)
De spiraal kan volgens de handleiding bij 60 graden 16kW overbrengen en je mag er van uit gaan dat dit andersom is, die warmte wordt aan de wpb toegevoegd (zo is het bedoeld).
Een ventilatie wp zonder vat krijgt het huis ook niet in z'n eentje warm, die houdt het huis net warm als het buiten boven 6 graden is en de cvketel warmt het eerst op (lees ik elders).

• duc848
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 16-10 13:32
Ik begin een warmtepomp boiler steeds interessanter te vinden.

Het zou voor mij op de zaak zijn, als warm tapwater ondersteuning voor de (nog nieuw te plaatsen) cv ketel.
Ik heb hier op de zaak (slagerij) een ruimte die weliswaar niet afgesloten is van de buitenlucht aan 1 kant maar deze ruimte is toch behoorlijk warm aangezien hier 4 zware koelmotoren de lucht opwarmen en daarmee mijn koelingen en vriezer koel houden.

In mijn ogen is het dan toch een win/win situatie om daar eventueel de warmtepomp boiler van 200 liter neer te zetten, en dan aan te sluiten op de warmwater ingang van mijn (nieuwe) cv ketel? in dat hokje is het zomers bijna niet te harden van de hitte, en in de winter zoals als het buiten vriest, blijft het daar zeker boven de 10 graden.

Veel beter gaat het niet worden toch? of zie ik iets over het hoofd?

• wizzopa
duc848 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:55:
Ik begin een warmtepomp boiler steeds interessanter te vinden.

Het zou voor mij op de zaak zijn, als warm tapwater ondersteuning voor de (nog nieuw te plaatsen) cv ketel.
Ik heb hier op de zaak (slagerij) een ruimte die weliswaar niet afgesloten is van de buitenlucht aan 1 kant maar deze ruimte is toch behoorlijk warm aangezien hier 4 zware koelmotoren de lucht opwarmen en daarmee mijn koelingen en vriezer koel houden.

In mijn ogen is het dan toch een win/win situatie om daar eventueel de warmtepomp boiler van 200 liter neer te zetten, en dan aan te sluiten op de warmwater ingang van mijn (nieuwe) cv ketel? in dat hokje is het zomers bijna niet te harden van de hitte, en in de winter zoals als het buiten vriest, blijft het daar zeker boven de 10 graden.

Veel beter gaat het niet worden toch? of zie ik iets over het hoofd?
Waar wacht je nog op. ;)

• duc848
Op nog een paar van dit soort positieve berichten ;)

• wizzopa
duc848 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:55:
[...]

Op nog een paar van dit soort positieve berichten ;)
Waar wacht je nog op. ;)
Maar even zonder dollen, de condensors van je koel installatie zitten ookin de ruimte waar je de boiler wil plaatsen.

wizzopa wijzigde deze reactie 13-02-2019 17:18 (22%)

• Andre B1
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:04:
Dit topic gaat volgens mij over incidenteel de cv ondersteunen en niet continu.
Ik lees ergens 66kWh warmtebehoefte en dat kan zelfs een cvketel niet leveren, daar klopt iets niet en ik denk dat dit met de h van kWh te maken heeft :)
De spiraal kan volgens de handleiding bij 60 graden 16kW overbrengen en je mag er van uit gaan dat dit andersom is, die warmte wordt aan de wpb toegevoegd (zo is het bedoeld).
Een ventilatie wp zonder vat krijgt het huis ook niet in z'n eentje warm, die houdt het huis net warm als het buiten boven 6 graden is en de cvketel warmt het eerst op (lees ik elders).
Ik dacht al misschien nieuw topic openen maar geloof eerder dat dit idee niet realiseerbaar hoe ik het graag wil is hoe jammer dat ook is. :(
Als iemand nog gave ideeën heeft hoor ik het graag.
Misschien als de AE er staat toch een beetje gaan experimenteren. O-)

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 14:37
Is het een probleem als de inlaatcombinatie op 2 meter afstand van de boiler zit?

• duc848
wizzopa schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:11:
[...]

Waar wacht je nog op. ;)
Maar even zonder dollen, de condensors van je koel installatie zitten ookin de ruimte waar je de boiler wil plaatsen.
Deze begrijp ik niet helemaal. Er hangen in het "hok" 4 motoren die volgens mij het koelgas van mijn 2 koelcellen en 2 vrieskasten koud maken, en dat gas naar de condensors in mijn koelingen in mijn bedrijf pompen. In het "hok" staat verder niets qua koeling ofzo.

De temperatuur nu is 12,5 graad in het "hok" buiten is het nu 8 graden.

Of gaat het om de stoffigheid in de lucht?

• wizzopa
duc848 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:42:
[...]

Deze begrijp ik niet helemaal. Er hangen in het "hok" 4 motoren die volgens mij het koelgas van mijn 2 koelcellen en 2 vrieskasten koud maken, en dat gas naar de condensors in mijn koelingen in mijn bedrijf pompen. In het "hok" staat verder niets qua koeling ofzo.

De temperatuur nu is 12,5 graad in het "hok" buiten is het nu 8 graden.

Of gaat het om de stoffigheid in de lucht?
Oke, sorry voor het scheppen van verwaring. Wat jij wil gaat prima. Een filter in de lucht inlaat en gaan, heb je genoeg aan 200 liter.

• Speedy-Andre
Andre B1 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:27:
[...]

Ik dacht al misschien nieuw topic openen maar geloof eerder dat dit idee niet realiseerbaar hoe ik het graag wil is hoe jammer dat ook is. :(
Als iemand nog gave ideeën heeft hoor ik het graag.
Misschien als de AE er staat toch een beetje gaan experimenteren. O-)
We zeggen niet dat het onmogelijk is, maar het kan geen kwaad om na te denken over hoe efficiënt het is.
Voor tapwater gebruik is het vrij eenvoudig, dat doet een cvketel minder efficiënt dan de cv functie.
Met een stroom overschot dat straks minder oplevert is het duidelijk, dan kan je simpel gas besparen.
De cv functie met een wpb is misschien niet het voordeligst omdat de wpb dan veel langer actief is en dit ten koste gaat van tapwater (dat sneller afkoelt).
Beginnen met tapwater en later kijken hoe het met de cv gaat doen er meer, je merkt vanzelf of het te veel stroom kost als de wpb 24/7 moet draaien.
Kijk ook even goed waar vandaan je de lucht wil aanzuigen, dat bepaalt mede de efficiëntie.

• Speedy-Andre
B152 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:41:
Is het een probleem als de inlaatcombinatie op 2 meter afstand van de boiler zit?
Zolang er maar geen afsluiter oid tussen zit, heb je elders een afvoer dan snap ik dat je het zo wil doen :)

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 14:37
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:04:
[...]

Zolang er maar geen afsluiter oid tussen zit, heb je elders een afvoer dan snap ik dat je het zo wil doen :)
Inderdaad i.v.m. de afvoer handiger maar hij zou ook direct op de boiler kunnen met een flexibele afvoerslang. Voornaamste reden is dat ik vooral inlaatcombinaties tegen kom met knelkoppelingen. Ook wel met draad maar dan zijn ze gelijk 50 euro...

Op de oude plek zit nu een 8 bar die ik gemakkelijk kan vervangen voor een 6 bar.

• Andre B1
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:02:
[...]

We zeggen niet dat het onmogelijk is, maar het kan geen kwaad om na te denken over hoe efficiënt het is.
Voor tapwater gebruik is het vrij eenvoudig, dat doet een cvketel minder efficiënt dan de cv functie.
Met een stroom overschot dat straks minder oplevert is het duidelijk, dan kan je simpel gas besparen.
De cv functie met een wpb is misschien niet het voordeligst omdat de wpb dan veel langer actief is en dit ten koste gaat van tapwater (dat sneller afkoelt).
Beginnen met tapwater en later kijken hoe het met de cv gaat doen er meer, je merkt vanzelf of het te veel stroom kost als de wpb 24/7 moet draaien.
Kijk ook even goed waar vandaan je de lucht wil aanzuigen, dat bepaalt mede de efficiëntie.
Ben ook zeker van plan het toch te gaan proberen maar van te voren een beetje rekenen kan geen kwaad.
De luchtaanzuig moet toch uit een zo warm mogelijke ruimte om het hoogste rendement te halen.

Vraagje waar ik geen antwoord op kon vinden.
Als er warm water uit de boiler wordt gevraagd, gaat deze dan eerst helemaal leeg, schakelt dan uit en gaat dan weer koud water vullen en opwarmen of tijdens de warmwater vraag wordt al koud water bijgemengd.
Oftewel beschik je over 200L van 55°C of naarmate er water wordt gevraagd neemt de temperatuur af door bijmengen nieuwe koud water?

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 04-10 13:25
Vraag wat na groot deel te hebben doorgelezen.

Wat is de verbruik in rust van de Atlantic Explorer 3. Ik kom 25-27W maar ook tegen 2-3W tegen. Voor bescherming van de anode en besturing is toch geen 27W nodig?

• basvn

basvn

Breezand - NHN

space-one schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:25:
Vraag wat na groot deel te hebben doorgelezen.

Wat is de verbruik in rust van de Atlantic Explorer 3. Ik kom 25-27W maar ook tegen 2-3W tegen. Voor bescherming van de anode en besturing is toch geen 27W nodig?
Als alleen de ventialtor aan staat, is het ongeveer 25/27w (bij mij tegen de 30/35 aan)

en in rust is het 1.7w (dus die 2/3w)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Andre B1 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:10:
[...]
Vraagje waar ik geen antwoord op kon vinden.
Als er warm water uit de boiler wordt gevraagd, gaat deze dan eerst helemaal leeg, schakelt dan uit en gaat dan weer koud water vullen en opwarmen of tijdens de warmwater vraag wordt al koud water bijgemengd.
Oftewel beschik je over 200L van 55°C of naarmate er water wordt gevraagd neemt de temperatuur af door bijmengen nieuwe koud water?
Geen van beide eigenlijk.
'leeg' kan niet want dan zou hij vacuum zuigen. Dus inderdaad komt er gewoon koud water bij. Anders zou je warmwater ook geen waterdruk hebben.
Echter mengen het koude en warme water maar beperkt dus bovenin blijft het warm en onderin koud waardoor je dus nog lang door kunt douchen voordat de koude laag je leidingen in gaat. Als die lagen wat langer aanwezig zijn in de boiler heb ik wel het idee dat ze meer mengen, maar nog steeds beperkt.

• space-one
@basvn

Ik dacht al zo iets. Maar is de ventilator dan ook gewoon uit te schakelen als de warmtepomp niet loopt. Welke functie heeft de ventilator als de warmtepomp niet loopt?

• basvn

basvn

Breezand - NHN

space-one schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:34:
@basvn

Ik dacht al zo iets. Maar is de ventilator dan ook gewoon uit te schakelen als de warmtepomp niet loopt. Welke functie heeft de ventilator als de warmtepomp niet loopt?
Volgens mij is de ventilator niet los aan te zetten.
Dit doet hij alleen vlak voor de warmtepomp aan gaat

correct me if i am wrong

• space-one
@basvn

Zolang het maar geen alle uren zijn als de warmtepomp niet loopt.

• Speedy-Andre
Standaard draait de ventilator alleen bij opwarmen en idd bij de start even zonder de compressor.
Als de temperatuur bereikt is slaat hij af en hoor je niets meer.
Er is wel een menu instelling die de ventilator 24/7 laat draaien, iemand gebruikt deze om een groot huis te ventileren waar geen aparte afzuigbox is.
Echter is het debiet dan zo groot (300m3/u) dat ik het niet zou willen :)
Er zijn modellen die speciaal voor de MV zijn, die hebben een betere ventilatie regeling..

• space-one
Nog een vraag.

De spiraal wordt in de retour van de CV aangesloten. Is het ook mogelijk om de spiraal in de aanvoer aan te sluiten?

In de aanvoer is gedurende een periode het temperatuurverloop een stuk hoger dan in de retour waardoor is wel meer warmte eerste uit het water dat na de radiatoren gaat wordt onttrokken maar na het branden van de ketel gaat dat weer terug in systeem.

Onze vaillant vhr 24-28 brandt dit jaar 300 euro zuinige dan vorige jaar. Aan de isolatie is weinig veranderd wel gestopt met koken op gas sinds april vorig jaar maar dat verklaart niet het grote verschil.

Door D12 (33) en D14 (45) aan te passen start de ketel nog maar 2 of 3 ketel per uur brandt dan 4-5 minuten bij de huidige temperaturen. Voorheen startte de ketel 7-9 per uur zeker als de retour te veel omhoog ging in de loop van de dag.

De langere na pomptijd van 25 minuten zorgt dat de retour nu daalt naar 30 graden. Voorheen bij een hogere retour ging de ketel al in de eerste 20 seconden al 3-4 graden over de
ingestelde aanvoertemperatuur D1 (51) heen. (delta = 15 graden). Het minimale vermogen van de ketel bij 50 graden is volgens mij nog steeds 10-11 Kw en pomp kan alleen op 100%.
Het gasverbruik zal dit jaar rond de 1000 m3 liggen. 4-5 jaar geleden nog 1600 m3 (betere isolatie).

Is de spiraal in de aanvoer geen betere optie om de ketel wat langer te laten lopen (zuiniger) en nabrandtijd D12 nog meer te verhogen. Ook loopt de warmtepomp niet de spiraal blijft warmte opnemen en later vrij geven gedurende periode.

• Speedy-Andre
Je kan eventueel met kraantjes beide routes mogelijk maken, dan kan je testen wat het doet.
Op het eerste gezicht warm je de woning minder snel op omdat de wpb de warmte opneemt, maar dat hangt af van hoe warm de wpb al is.
Wat je naar mijn idee bereikt is dat de wpb minder draait en de cv meer omdat de thermostaat langer vraag blijft geven.

• space-one
@Speedy-Andre

Of de temperatuur rond de spiraal wel echt veel hoger wordt is afwachten omdat 2/3 van tijd het verschil tussen aanvoer en retour 1 graden is. En niet alle aanvoer gaat door de spiraal.

Gaat ook niet direct niet om zoveel mogelijk gas te besparen. Onze ketel is traag bij het verwarmen van warm water. De vaatwasser kan ik straks ook op de boiler worden aangesloten en bij zonnepanelen is het straks ook een voordeel dat je overdag een beperkt hoger zelf gebruik hebt.

De voorgevel moet nog in de komende jaren worden vervangen en daarna is het beter te bekijken of je kunt overstappen naar eventueel een warmtepomp. En zolang de cv ketel het nog doet. (is in onderhoud bij Feenstra).
Deze week hebben we weer een jaar laten vervangen met triple glas en dat scheelt 2,5 tot 3 graden t.o.v oude dubbelglas. De bank staat voor dat raam en altijd veel last van koudeval in de bank.

space-one wijzigde deze reactie 14-02-2019 16:10 (33%)

• Andre B1
T-Infinity schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:32:
[...]
Geen van beide eigenlijk.
'leeg' kan niet want dan zou hij vacuum zuigen. Dus inderdaad komt er gewoon koud water bij. Anders zou je warmwater ook geen waterdruk hebben.
Echter mengen het koude en warme water maar beperkt dus bovenin blijft het warm en onderin koud waardoor je dus nog lang door kunt douchen voordat de koude laag je leidingen in gaat. Als die lagen wat langer aanwezig zijn in de boiler heb ik wel het idee dat ze meer mengen, maar nog steeds beperkt.
In dat geval heb je dus met de 270L versie ietsje minder kans op een koude douche :(
Ik denk bij een 270 L boiler is +/- 200L van 55°C een getal met reserve.
Aan ik aan de douche mengkraan 37° wil kun je bij +/- 200l van 55° ongeveer 130L van 10° bijmengen.
dat is 330L water genoeg voor ongeveer half uur douchen.
Zijn dat getallen die jullie ook hebben / meten?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Andre B1 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:13:
[...]

In dat geval heb je dus met de 270L versie ietsje minder kans op een koude douche :(
Ik denk bij een 270 L boiler is +/- 200L van 55°C een getal met reserve.
Aan ik aan de douche mengkraan 37° wil kun je bij +/- 200l van 55° ongeveer 130L van 10° bijmengen.
dat is 330L water genoeg voor ongeveer half uur douchen.
Zijn dat getallen die jullie ook hebben / meten?
Wij kunnen met de 200L ongeveer een half uur douchen ja in de winter. onze douchekop doet 5 liter per minuut en de boilertemp staat momenteel op 46 graden ingesteld dacht ik.

• Jim423
space-one schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:53:Is de spiraal in de aanvoer geen betere optie om de ketel wat langer te laten lopen (zuiniger) en nabrandtijd D12 nog meer te verhogen. Ook loopt de warmtepomp niet de spiraal blijft warmte opnemen en later vrij geven gedurende periode.
Dit gaat niet goed werken denk ik. Als je idee is zo min mogelijk gas te verbruiken. Dat vrij geven van de warmte gaat dermate traag via de spiraal dat het geen optie is om deze voor te gaan verwarmen met de ketel en er later weer uit te halen. Dit gaat als gevolg geven dat je WP gaat afslaan en je dus niet het maximale eruit haalt wat erin zit. Als je dT overigens maar 1 graden is kan het geen kwaad om de boel wat in te regelen. Heb je geen voetventielen kun je het als mij doen met de knoppen op de radiatoren. Ik heb overigens dezelfde ketel en hij slaat bij mij niet af doordat de spiraal in de retour zit dus daar zou ik je niet zoveel zorgen om maken. Hij brand alsnog wel zo'n minuut voordat hij afslaat, Ta 40, met Ta 45 brand hij ongeveer 2min elke 45min.

• lerssi
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-10 23:15
Vanaf vandaag zijn de batibouw promo's van Atlantic weer geldig.
Gelden deze ook voor ''ons'' Nederlanders ?

https://www.atlantic-promo.be/nl

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• Speedy-Andre
Ik woon in het buitenland kan ik ook aanspraak maken op de cashback actie?

Deze actie is enkel van toepassing op de deelnemende producten aangekocht, geplaatst en gefactureerd via een Belgische installateur en groothandel.

Als je een Belgische installateur vindt die in NL werkt: Ja :)

[edit]https://www.atlantic-promo.be/faq

Niet geldig bij online aankopen ;w

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 15-02-2019 10:58 (12%)

• Markka
  • Laatst online: 03-03 15:04
Ben nieuw op forum en tweakers.

Interessant topic!! Heb tot nu toe de eerste 15% gelezen.
Dit helpt mij bij het energieneutraal maken van huis uit 1909 tegen beperkte investering!
Heb inmiddels ook een Atlantic een 200liter met coil besteld afgelopen weekend en gisteren geleverd gekregen.
Ik overweeg deze wpb volledig in te zetten als cv water verwarmer en een maxicool ld200-3 (€1421 euro aanschaf & €1400 subsidie *O* ) te gebruiken voor tapwater voorverwarming only. Meer mensen die deze afweging en keuze gemaakt hebben?
Pagina: 1 ... 51 ... 69 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True