Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 50 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JPHR
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-04 13:23
@Speedy-Andre De op 15/01/2019 geleverde Explorer 270l zonder coil heeft ook "E" versie.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:43
De versie verandert een jaar lang niet, eens zien welke in de Calypso zit :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• JPHR
PV contact

Wiring diagram installatiemanual 9.2 tweede schema (Aansluiting op een "dry" contact) maakt gebruik van een spanningsloos contact. Als ik dat schema goed begrijp loopt dan toch wel de volledige belasting via dat contact en dus moet het een stevig relais zijn van (meer dan 10 A dus) 16 A?

• Speedy-Andre
JPHR schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:51:
PV contact

Wiring diagram installatiemanual 9.2 tweede schema (Aansluiting op een "dry" contact) maakt gebruik van een spanningsloos contact. Als ik dat schema goed begrijp loopt dan toch wel de volledige belasting via dat contact en dus moet het een stevig relais zijn van (meer dan 10 A dus) 16 A?
Dat zie je verkeerd ;)
De PV ingang heeft een seintje nodig, het apparaat heeft immers al een netvoeding.
Je start als het ware de boost functie met het verschil dat hij minimaal 30min blijft werken.
Een van de polen hangt aan de 230V als je het dry contact gebruikt, ik heb 230V gekozen en die zit aan een Sonoff die weer gevoed wordt vanuit de wpb.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Vannacht zag ik deze melding toen ik ging werken, Inefficiënt Ontdooiing. De run om te warmen was gestopt op 51 graden en in de logging was goed te zien dat het vermogen op en neer ging en niet in een stijgende lijn.
Dit was om half 5 en om half 7 is hij weer opnieuw begonnen en toen heeft hij de run wel afgemaakt naar 55 graden.
Misschien te veel koude lucht van buiten vannacht.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Speedy-Andre
Ik merk aan de airco's dat het buiten best vochtig is, dan zal de wpb dat ook wel merken :)
Het tijdstip (buiten het koudst en hoge RV) verklaart denk ik wel dat ontdooien te lang duurde.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:52
klump4u schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:17:
Vannacht zag ik deze melding toen ik ging werken, Inefficiënt Ontdooiing. De run om te warmen was gestopt op 51 graden en in de logging was goed te zien dat het vermogen op en neer ging en niet in een stijgende lijn.
Dit was om half 5 en om half 7 is hij weer opnieuw begonnen en toen heeft hij de run wel afgemaakt naar 55 graden.
Misschien te veel koude lucht van buiten vannacht.
De oorzaak teveel ontdooiing binnen ern bepaalde tijd, kou is niet direct een probleem maar het vocht in de lucht.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

wizzopa schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:51:
[...]

De oorzaak teveel ontdooiing binnen ern bepaalde tijd, kou is niet direct een probleem maar het vocht in de lucht.
Maar eens even in de gaten houden dan, ik zie in de logging inderdaad het vochtgehalte van de ruimte waar de Wpb staat stijgen tijdens een run, is natuurlijk door de lucht die hij van buiten door de roosters naar binnen trekt en ik heb een pvc buis op de afvoer naar buiten misschien condenseerd die ook wel, ook maar eens op letten.

• wizzopa
klump4u schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:44:
[...]

Maar eens even in de gaten houden dan, ik zie in de logging inderdaad het vochtgehalte van de ruimte waar de Wpb staat stijgen tijdens een run, is natuurlijk door de lucht die hij van buiten door de roosters naar binnen trekt en ik heb een pvc buis op de afvoer naar buiten misschien condenseerd die ook wel, ook maar eens op letten.
Mijn ontdooing van gister tijdens de sneeuwbui https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20190123&gs=0&m=0 waarschijnlijk wat stuifsneeuw opgezogen maar wel binnen de grenzen.

• JPHR
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Dat zie je verkeerd ;)
De PV ingang heeft een seintje nodig, het apparaat heeft immers al een netvoeding.
Je start als het ware de boost functie met het verschil dat hij minimaal 30min blijft werken.
Een van de polen hangt aan de 230V als je het dry contact gebruikt, ik heb 230V gekozen en die zit aan een Sonoff die weer gevoed wordt vanuit de wpb.
Ik leer hier graag. Dus iedere correctie van mijn begrip is welkom zeker met een smile.
Die Sonoff schakelt vermoedelijk tot maximum 10A. Dus op zich is dat niet echt het bewijs. Heb je echt de stroom ook gemeten? Of weet je dit op basis van kennis van PV systemen op je dak?

Ik ben helemaal niet bekend met PV systemen. Kijkende naar dat eerste schema kon die 230V over B1B2 zowel een voeding en/of een signaal zijn. Immers in de na de contactstrip volgende schakeling zou door 230V over B1B2 bijvoorbeeld met een relais de voeding vanaf A1A2 kunnen worden afgeschakeld en de voeding overgenomen door B1B2. Mij leek 230V voor een signaal wat overdreven hoog. Daarom begon ik te vermoeden dat B1B2 ook de voeding overneemt.

Als ik je goed begrijp heb je dus A1A2 ook naar de voedingskant van de Sonoff L en N verbonden en vervolgens:
de Sonoff uitgaande L en N naar B2B1
of
de Sonoff uitgaande L naar B2 en ook A2 rechtstreeks naar B1 en niet via de Sonoff.

Ik gebruik de Explorer ook om te ventileren. Met bedrijfstijd heb ik hem van 10.00-22.00 ingesteld, maar daarmee heb ik niet verzekerd dat tijdens douchen op een willekeurig moment van de dag ook vanaf het begin met douchen afgezogen wordt. Via afvoerlucht optie kan ik alleen de volle 24 uur laag of hoog selecteren. Dat is ook weer overdreven.

Ik overweeg dit PV contact om zonodig tijdelijk ventilatie met een bepaalde tijd te kunnen forceren. Normaal staat de WPB op 51C en heeft daarmee een temperatuur van tussen de 47-51C. Ik kan dan altijd bijvoorbeeld met een downcounter voor 1.5 uur het PV contact aanzetten. Dan gaat de WPB dus 2.0 uur aan het werk. 2 uur warmtepomp levert bij dat temperatuurbereik een graad of 5? Dan verschuift de temperatuur naar 52-56C en in werkelijkheid minder omdat dan ook iemand staat te douchen en daarmee T weer daalt.

Ik moet uiteraard nog kijken of je inderdaad in eWeLink een eenknopsbediening voor de Sonoff met een in te stellen countdown van bijvoorbeeld deze 1.5 uur kan programmeren. Kan dat?

Vermoedelijk kan je dit eenvoudig beantwoorden?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:43
JPHR schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:14:
[...]Ik leer hier graag. Dus iedere correctie van mijn begrip is welkom zeker met een smile.
Die Sonoff schakelt vermoedelijk tot maximum 10A. Dus op zich is dat niet echt het bewijs. Heb je echt de stroom ook gemeten? Of weet je dit op basis van kennis van PV systemen op je dak?
Op basis van de handleiding denk ik:
een signaal naar de thermodynamische boiler die de geforceerde werking van de warmtepomp (FV-modus) activeert. Als het signaal van de omvormer wordt onderbroken gaat de thermodynamische boiler automatisch na 30 minuten in de oorspronkelijke modus terug.
Waarschijnlijk stuurt de PV ingang een relaisspoel dus dat hij zonder prik op A1/A2 aan blijft lijkt me onwaarschijnlijk. Gaat afzuigen uit de douche wel goed? Zijn nogal wat klachten over ontdooierrors namelijk.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Speedy-Andre
De Sonoff wordt hier vanuit de wpb gevoed (dan zitten 0 en fase altijd zoals je verwacht).
Ik heb een stekker powermeter met RF op de wpb voeding die ik in Domoticz uitlees en log, daar kan ik zien dat het PV contact op B1 en B2 niets extra verbruikt.
Kies je 'spanningsvrij' dan gaat dat over het externe contact waar je de PV ingang mee schakelt, aangezien dan 1 contact op de 230V van de Atlantic zit zal je die spanning op het andere contact zetten.
Ergo welke manier je ook kiest, de PV ingang krijgt 230V aangeboden en reageert daar op.
Het is dus niet letterlijk een voedings ingang (lijkt me best gevaarlijk ivm ompoling).

Dat de ventilatie functie 24/7 werkt had iemand anders ook ontdekt, ik heb net getest of dat bij 'Afwezig' zo blijft en helaas ...
In mijn Sonoff zit EspEasy zodat ik niet via de cloud hoef en Domoticz hem kan aansturen (of what ever via een http commando).

Voorbeeldje van hoe mijn Sonoff de klep aanstuurt:

http://192.168.1.90/control?cmd=Pulse,12,1,11000

Dit is 11 sec aan met 1 commando, je kan invullen wat je wil wat de pulsduur betreft :)

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 23-01-2019 21:51 (9%)

• Jim423
klump4u schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:44:
[...]

Even draaien zonder filter op de ingang? Misschien toch te weinig flow i.c.m. kou en veel vocht.
PVC buis lijkt me geen invloed hebben dit zit pas ver na de verdamper.

• JPHR
@jim23 Het afzuigsysteem bestaat uit 4 parallel buizen 125 mm naar toilet, 2 x badkamer en keuken met 2 afzuigpunten op een buis. De afzuiglucht is door de gekozen bedrijfstijd >=18C. Zowel menging van de lucht met die van de andere afzuigpunten als de temperatuur voorkomen vermoedelijk ontdooi problemen. NB deze Explorer staat net een week.
Dat van de handleiding had ik gelezen maar sloot de voedingsmogelijkheid niet volledig uit. Andre's meting maakt echter duidelijk dat het echt een signaal is.
@Speedy-Andre Echt gemeten dat B1B2 bevestigt dat het zoals je eerder aangaf een signaal is en geen voeding (mede vanwege dat tegenpool risico). Dank je wel voor de info. Dat maakt het weer een stuk duidelijker. Dus maar een Sonoff basic bestellen via Aliexpress...en dat EspEasy gaan bekijken. Via de cloud vermijd ik bij voorkeur vanwege de afhankelijkheid (ook b.v. van het voortbestaan van de leverancier).

• wizzopa
JPHR schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:40:
@jim23 Het afzuigsysteem bestaat uit 4 parallel buizen 125 mm naar toilet, 2 x badkamer en keuken met 2 afzuigpunten op een buis. De afzuiglucht is door de gekozen bedrijfstijd >=18C. Zowel menging van de lucht met die van de andere afzuigpunten als de temperatuur voorkomen vermoedelijk ontdooi problemen. NB deze Explorer staat net een week.
Dat van de handleiding had ik gelezen maar sloot de voedingsmogelijkheid niet volledig uit. Andre's meting maakt echter duidelijk dat het echt een signaal is.
@Speedy-Andre Echt gemeten dat B1B2 bevestigt dat het zoals je eerder aangaf een signaal is en geen voeding (mede vanwege dat tegenpool risico). Dank je wel voor de info. Dat maakt het weer een stuk duidelijker. Dus maar een Sonoff basic bestellen via Aliexpress...en dat EspEasy gaan bekijken. Via de cloud vermijd ik bij voorkeur vanwege de afhankelijkheid (ook b.v. van het voortbestaan van de leverancier).
Als je een Sonoff th10 met temperatuur voeler mee bestel kan je zelf op afstand de temperatuur instellen al dan niet in combinatie met de basic.

• baobab
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-04 19:38
Nu draait hier sinds september de Atlantic WPB op radiatoren als bijverwarming icm automatische radiatorknoppen en een 200l zonnecollectoren buffervat. Aangezien het wat kouder wordt merk ik dat de hij er toch aardig aan moet draaien (lees 24u/dag) en de WPB 300kwh per maand gebruikt.

Op zich had ik dit wel verwacht maar ik zie een uitdaging in het efficienter maken van de CV ondersteuning. Het probleem blijft dat de spiraal onderin zit wat een lagere temperatuur geeft aan het CV water en de WPB op minimaal 50 graden moet om iets van 38 graden cv water te krijgen. Dit lijkt me beter kunnen.

Nu heb ik momenteel met -5 buiten icm met afzuiging uit huis een nette ingaande lucht temperatuur van 9 graden en zou er met de opgegeven 7graden COP grofweg 1850W aan vermogen afgegeven moeten worden. Ik heb de COP waarden van een Panasonic HT wp even bekeken (https://www.aircon.panaso...happening/new-aquarea-ht/) en die lijkt me op 55 graden dezelfde effcientie hebben als de Atlantic. Ik denk dan ook dat als ik de Atlantic zover krijg op 35 graden te draaien deze ook een COP van 4.5 krijgt en dan dus 655x4.5=2947W aan vermogen afgeeft. Deze dikke 1000W is op de verdieping in de winter hartelijk welkom!

Ik ben twee dingen van plan:
1. In theorie zou door middel van een tapwater circulatiepomp die draaid bij CV behoefte het water meer in beweging komen, onder in het vat de temperatuur hoger zijn en dus de ingestelde temperatuur naar beneden kunnen.
2. Als ik de een tegenstroom warmtewisselaar (met dus CV water) op de koperen heatpipe uit de compressor zet, dat goed isoleer dan zit de CV rechtstreeks op de WP en sla je het boiler gedeelte over. Simpelgezegd een flexibele koperen buis strak op de buis met R134a vanaf de boiler naar de pomp plaatsen en er zo een normale warmtepomp van maken. Nu zal de energieoverdacht vast niet optimaal zijn, maar alle beetjes helpen.

Mis ik hier ergens iets? Heeft iemand al een circulatiepomp op het tapwater gezet, zo ja welke? ik kan iegenlijk alleen maar pompen vinden van boven de €100 en dat is me net wat te veel voor een testje.

ps. Ik weet dat je dan de garantie verliest (neem ik voor lief, nieuwprijs is niet hoog) en dat het makkelijker is om een echte WP te kopen. Echter is de efficiëntie van een normale WP maar dusdanig beter dat dit met huidige energieafgifte op jaarbasis 130 euro zou schelen en dit op een terugverdientijd van minimaal 10+ jaar uitkomen.

pps. het mooiste is vlak na de compressor er een echte warmtewisselaar tussen te solderen en ding weer afvullen met koelmiddel, maar aangezien ik daar niet over beschik gaat me dat momenteel net wat te ver. :)

baobab wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:51 (4%)

• wizzopa
baobab schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:48:
Nu draait hier sinds september de Atlantic WPB op radiatoren als bijverwarming icm automatische radiatorknoppen en een 200l zonnecollectoren buffervat. Aangezien het wat kouder wordt merk ik dat de hij er toch aardig aan moet draaien (lees 24u/dag) en de WPB 300kwh per maand gebruikt.

Op zich had ik dit wel verwacht maar ik zie een uitdaging in het efficienter maken van de CV ondersteuning. Het probleem blijft dat de spiraal onderin zit wat een lagere temperatuur geeft aan het CV water en de WPB op minimaal 50 graden moet om iets van 38 graden cv water te krijgen. Dit lijkt me beter kunnen.

Nu heb ik momenteel met -5 buiten icm met afzuiging uit huis een nette ingaande lucht temperatuur van 9 graden en zou er met de opgegeven 7graden COP grofweg 1850W aan vermogen afgegeven moeten worden. Ik heb de COP waarden van een Panasonic HT wp even bekeken (https://www.aircon.panaso...happening/new-aquarea-ht/) en die lijkt me op 55 graden dezelfde effcientie hebben als de Atlantic. Ik denk dan ook dat als ik de Atlantic zover krijg op 35 graden te draaien deze ook een COP van 4.5 krijgt en dan dus 655x4.5=2947W aan vermogen afgeeft. Deze dikke 1000W is op de verdieping in de winter hartelijk welkom!

Ik ben twee dingen van plan:
1. In theorie zou door middel van een tapwater circulatiepomp die draaid bij CV behoefte het water meer in beweging komen, onder in het vat de temperatuur hoger zijn en dus de ingestelde temperatuur naar beneden kunnen.
2. Als ik de een tegenstroom warmtewisselaar (met dus CV water) op de koperen heatpipe uit de compressor zet, dat goed isoleer dan zit de CV rechtstreeks op de WP en sla je het boiler gedeelte over. Simpelgezegd een flexibele koperen buis strak op de buis met R134a vanaf de boiler naar de pomp plaatsen en er zo een normale warmtepomp van maken. Nu zal de energieoverdacht vast niet optimaal zijn, maar alle beetjes helpen.

Mis ik hier ergens iets? Heeft iemand al een circulatiepomp op het tapwater gezet, zo ja welke? ik kan iegenlijk alleen maar pompen vinden van boven de €100 en dat is me net wat te veel voor een testje.

ps. Ik weet dat je dan de garantie verliest (neem ik voor lief, nieuwprijs is niet hoog) en dat het makkelijker is om een echte WP te kopen. Echter is de efficiëntie van een normale WP maar dusdanig beter dat dit met huidige energieafgifte op jaarbasis 130 euro zou schelen en dit op een terugverdientijd van minimaal 10+ jaar uitkomen.

pps. het mooiste is vlak na de compressor er een echte warmtewisselaar tussen te solderen en ding weer afvullen met koelmiddel, maar aangezien ik daar niet over beschik gaat me dat momenteel net wat te ver. :)
Als je enige tijd zonder warm water richting je huis kan, en je verlaagt de druk kan je in principe elke pomp er tussen zetten.

Heb je enig idee hoelang de condensor leiding is die voor warmte overdracht zorgt richting SWW. en dat wil je dan oplossen met een flex leiding richting cv.

Al zou je er BV een https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw zou dat kunnen werken,

• Kloekie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:40
Als test zou je ook het warmwater uit een sww kraan kunnen laten lopen door de warmtewisselaar en daarna afgekoeld het putje in.

• Speedy-Andre
Er zit toch een recirculatie aansluiting op de Atlantic?
9 graden lucht is een van de cop killers, de lucht warmer maken door meer aanzuiging van binnen betekent dat die lucht aangevuld moet worden.
Bij mij merk ik daar weinig van met de airco's maar mijn wpb staat niet de hele dag te draaien.
Ik merk wel dat hij de ingestelde temperatuur niet bereikt zodra de cv pomp draait dus hij geeft toch aardig wat warmte af via de spiraal :)
Ook met extra coils gaat de wpb niet meer warmte uit de lucht halen, misschien is dat extra 200l vat wel een te zware belasting als je dat vergelijkt met alleen de cv radiators.

• baobab
wizzopa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:14:
[...]

Als je enige tijd zonder warm water richting je huis kan, en je verlaagt de druk kan je in principe elke pomp er tussen zetten.
Hij zit in het tapwater systeem dus zal wel voor tapwater geschikt moeten zijn anders vervuil ik het systeem. Ik heb nog wel wat cv pompen liggen maar die zijn snel roestig van binnen en hebben daarnaast ook weer van die onmogelijke grote koppelingen. De druk zullen ze wel aan kunnen denk ik.
Heb je enig idee hoelang de condensor leiding is die voor warmte overdracht zorgt richting SWW. en dat wil je dan oplossen met een flex leiding richting cv.
100cm. Juist, flexibele koperen leiding er tegen aan leggen, eventueel met koperen plaatje/tin omhullen voor warmteoverdracht.
Al zou je er BV een https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw zou dat kunnen werken,
Ik zie niet helemaal hoe ik er zo'n platenww (zit in de meeste gasketels voor WW) tussen zet. Het gaat om de oppervlakte aan de koperen leiding.

• baobab
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:24:
Er zit toch een recirculatie aansluiting op de Atlantic?
9 graden lucht is een van de cop killers, de lucht warmer maken door meer aanzuiging van binnen betekent dat die lucht aangevuld moet worden.
Ik zal het huis ook moeten ventileren, anders verdwijnt die warme lucht, nu gebruik ik hem tenminste nog. 150m3/h is niet een hele vreemde ventilatierate in een woonhuis. Daarnaast gebruik ik ook de warme lucht om de schoorsteen van de pelletkachel zodat die koeler wordt.
Ook met extra coils gaat de wpb niet meer warmte uit de lucht halen,
Volgens mij: hoe lager het koudemiddeltemperatuur (de waarde out.comp in het intallateursmenu, momenteel 78 graden), des te efficienter/hoger de COP. Zie tabel van Panasonic HT. Die probeer ik op deze manier te verlagen. De huidige coil is groot genoeg. Daar mankeert het niet aan

• wizzopa
baobab schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:40:
[...]

Hij zit in het tapwater systeem dus zal wel voor tapwater geschikt moeten zijn anders vervuil ik het systeem. Ik heb nog wel wat cv pompen liggen maar die zijn snel roestig van binnen en hebben daarnaast ook weer van die onmogelijke grote koppelingen. De druk zullen ze wel aan kunnen denk ik.

[...]

100cm. Juist, flexibele koperen leiding er tegen aan leggen, eventueel met koperen plaatje/tin omhullen voor warmteoverdracht.

[...]

Ik zie niet helemaal hoe ik er zo'n platenww (zit in de meeste gasketels voor WW) tussen zet. Het gaat om de oppervlakte aan de koperen leiding.
Waar komt jou 100 cm vandaan of praten we langs elkaar heen, het gaat niet alleen om de oppervlakte maar ook om het temperatuur verschil tussen de 2 mediums en doorstroom snelheid.

Als je zoals je aan gaf gaat solderen aan de installatie is is zo'n type een mogelijkheid dat te realiseren, je zal dan wel de druk van het koelsysteem grote van de wisselaar expantie ventiel etc op elkaar af moeten stemmen.

• baobab
wizzopa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Waar komt jou 100 cm vandaan of praten we langs elkaar heen, het gaat niet alleen om de oppervlakte maar ook om het temperatuur verschil tussen de 2 mediums en doorstroom snelheid.

Als je zoals je aan gaf gaat solderen aan de installatie is is zo'n type een mogelijkheid dat te realiseren, je zal dan wel de druk van het koelsysteem grote van de wisselaar expantie ventiel etc op elkaar af moeten stemmen.
100cm lengte van stuk koper uit de compressor tot bovenkant boiler (waar hij omgezet wordt in de pijp die om de boiler gewikkeld is.

Ah ja die platenww (als hij de druk aan kan) kan er tussen gesoldeerd worden, echter gaat solderen (en vooral het legen/vullen van koelmiddel) mij net wat te ver

• wizzopa
baobab schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:58:
[...]

100cm lengte van stuk koper uit de compressor tot bovenkant boiler (waar hij omgezet wordt in de pijp die om de boiler gewikkeld is.

Ah ja die platenww (als hij de druk aan kan) kan er tussen gesoldeerd worden, echter gaat solderen (en vooral het legen/vullen van koelmiddel) mij net wat te ver
Zo iets https://www.warmtewissela...heen-gea-wtt-gbh-100.html

• JPHR
@wizzopa Dank voor je suggestie :) . Echte mijn doel is niet de temperatuur regelen, maar ventilatie afdwingen op door mij te bepalen momenten en die warmte niet ongebruikt naar buiten te gooien.
De 'afvoerlucht' optie in het installatiemenu kan alleen voor 24/7 gekozen worden. Dat betekent overventileren en buiten het pompbedrijf warmte verloren laten gaan.

Toch is die TH10 geen gekke optie op een andere manier:

De bedrijfstijd is op dit moment ingesteld van 10-22. Over het algemeen is de Explorer in 4 tot 6 uur op de doel temperatuur van 51C, wat voor ons voldoende is. De hysterese is 5 graden en het lijkt erop dat hij daarom de rest van de dag niet meer draait tenzij er gedoucht wordt. Echter bij douchen gaat de warmtepomp en de ventilatie pas draaien als hij 51-5=46C is, terwijl je weet dat hij die temperatuurdaling zeker gaat maken. Eigenlijk zou de ventilatie eerder moeten starten. Ook als er gekookt wordt zou ik ventilatie willen starten. De afzuigkap gaat weliswaar rechtstreeks naar het dak, maar daarnaast zou ik dan toch ook de algemene ruimteventilatie willen zien draaien.
Ik ben van plan 2 van die TH10 aan te schaffen en de humidity sensor het PV contact te laten starten voor een countdown van een uur of 2-3. Een tweede TH10 in de keuken zou dezelfde actie kunnen triggeren. Op deze manier verkrijg ik een automatische op de behoefte afgestemde ventilatie. Terwijl de beperkte tijd ook voorkomt dat de temperatuur van het vat onnodig veel stijgt. Het vat zal zo ver vandie 61 temperatuur van het PV kontakt af blijven.

In eerste instantie kan ik dit met eWeLink met een TH10 uitproberen. Ik vermoed dat binnen eWeLink geen logische 'or' voor triggering van dezelfde actie kan worden gerealiseerd. Externe afhankelijkheid wil ik liever ook vermijden dus mogelijk wordt dat wat met Pi, MQTT en Red Node of zo.

• Speedy-Andre
Ik weet niet hoe dicht alles bij elkaar staat, maar was er al geen schakelaar voor de ventilatie?
Die zou dan op het PV contact kunnen.
Een Sonoff switch kan je vrij eenvoudig om flashen naar EspEasy of Tasmota zodat je dat Ewelink kwijt bent.
Valt internet of een server uit dan kan je nog wat ;)

• wizzopa
@JPHR Op een vergelijkbarewijze werkt mijn ventilatie ook, echter ik forceer geen start van de boiler als ik klaar ben met douchen. Starten gaat door de boiler zelf. Wat de rv meting met een TH10 wel doet is een klep in de woonkamer / open keuken sluiten waardoor ik op stand 3 ventileer uit de douche, met een externe timer en een 3 standen schakelaar uit-hand-auto en start pas als het licht in de douche uit gaat, die lucht komt dan weer via een t-stuk en een 2de klep bij de aanzuiging van
de buiten lucht. Ventilatie in de woonkamer / open keuken is CO2 gestuurd, de wassemkap gaat rechtstreeks naar buiten. Ik probeer dus ook gebruik te maken van de warmere lucht die anders verloren gaat, maar zonder extra uit het huis te zuigen.
Btw met 2 basic Sonoff parallel kan je met de th10 van de douch en de keuken de boiler sturen.

@Speedy-Andre De Sonoffs hebben nu een knop in de app waarmee je ze kan bedienen bij internet/cloud storing, wat nog al eens voorkomt bij de Chinezen, echter alleen binnen je eigen net werk.

wizzopa wijzigde deze reactie 26-01-2019 08:31 (4%)

• JPHR
@wizzopa Die hardware 'or' logica met een 2 channel Sonoff is inderdaad ook een optie.

Start van ventilatie van de ketel T laten afhangen betekent bij dat 270l vat een behoorlijk vertraging zeker als de vat temperatuur ingesteld op 51 en daar bij aanvang douchen nog dicht bij zit. Immers eerst moet de vat temperatuur 5C gedaald zijn voordat de ventilatie start. Tegen die tijd is het knap mistig in de badkamer.

Omdat we nog geen regeling hebben, doen we nu het volgende: T normaal ingesteld op 51 en bedrijfstijd 10.00-22.00 dus in de ochtend begin middag opgewarmd. Bij laat in de middag douchen is de gemeten T dan 50 of 49 en wordt vlak voor douchen de instelling naar 55 gebracht. Binnen enkele minuten na aanvang douchen draait dan de ventilatie en start de warmtepomp. Een 3 uur later draaien we dan de instelling terug en is de badkamer vrijwel droog. Echter dit automatisch met een vochtigheidssensor in de badkamer naar een sonoff in de Explorer is de enige manier om dit altijd goed te laten verlopen. Bijkeuken en badkamer zijn niet dicht bij elkaar. Ook de keuken is niet direct naast de bijkeuken.

Voor koken in de keuken is de vattemperatuur in elk geval geen oplossing. Daar zal een vochtigheidssensor voor nodig zijn. Koken is elektrisch, dus CO2 lijkt me niet het belangrijkste criterium. Daarnaast is ons huis houtskeletbouw en is beheersing vochtigheid vermoedelijk belangrijker.

Die noodoplossing bij uitval internet toch binnen eigen netwerk met eWeLink handmatig bedienen heb ik ook gezien. Los van een automatische regeling blijft handmatig dat PV contact kunnen activeren toch wel erg handig.

Ik test het eerst uit met eWeLink en een sensor in de badkamer en kijk daarna verder. Via Aliexpress heb ik al wel de benodigdheden voor het flashen besteld (https://www.aliexpress.co...042311.0.0.155f4c4dChgbFB). Die Pi denk ik nog over na (https://www.kiwi-electron...VCAWUfSkViiIaAp1hEALw_wcB).

Ik heb op dit moment Iungo met Z-wave schakelaars voor monitoren van enkele individuele gebruikers. Enerzijds zou ik meer alles op een standaard willen brengen, maar anderzijds moet dat toch ook wel een standaard zijn die voor anderen onderhoudbaar en bedienbaar blijft.

Een bijkomend aspect is een afstandbediening voor een aantal lichtpunten en stopcontacten via LeGrand DIN-rail modules uit de jaren 90, waarvoor al jaren geen reservedelen meer te koop zijn. Voor deze lichtpunten zijn er geen wandschakelaars maar uitsluitend afstandbediening van de modules in de elektriciteitskast. De DIN-rail 4ch Pro (r2) Sonoffs lijken een uitstekende vervanging daarvoor. Daar heb ik er dan 2 van nodig.

Nogmaals dank voor alle suggesties. Goed klankbord is erg waardevol.

• wizzopa
@JPHR je weet dat je de th10 kan koppelen met een basic, en ik weet niet of de basic duo de zelfde functionaliteit geeft als 2 basic ivm het maken van een scene.

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-04 07:40
Heren

Voor een kennis van mijn ben ik een oplossing aan het bedenk voor de tapwater voorziening en verwarming van de badkamer.

Het bad is een 2 persoons ligbad waar 500L ingaat...
In de badkamer is vloerverwarming aangelegd 7m2 via een RTL ventiel.

Nu zat ik te denken
2x panasonic 300L boiler met spiraal

De boilers parallel schakelen voor het warm tapwater.
circulatie pomp + expansievat + overstort en vulcombinatie voor de vloerverwarming
De vloerverwarming gaat dan circuleren over de spiralen van boiler ( bedoeld voor een zonnecollector )

Verder wil ik de mechanisch afzuiging van de badkamer met een Tstuk aansluiten op de inlaad van de 2 boilers.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

7200wp Solaredge, 6Kw wp pana

• GerardvdLinde
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 12-04 10:54
Ben nieuw op het forum en wil wel mijn ervaringen (als leek op het gebied van een waterpomp plaatsen) wel uit de doeken doen. In Oktober begon ik wat informatie te zoeken en mij viel op dat de Savent van Nibe de meest voordelige aankoop was, met een prijs van 1630,00 Euro en een subsidie van1500,00 Dit was de kans om het experiment te wagen. Heb er een 2e hand thermostaat aan/uit er bij gekocht en ook een waterpomp. Bij de Savent werd een uitgebreide handleiding gedaan. De komende weken zal ik het verslag van de montage verder vermelden.

• Jim423
Wodan89 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:48:
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ja hoor hele topic staat vol met ervaringen hiermee.
Ik verwacht dat dit prima gaat werken. Welke Panasonic heb je op het oog?

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-04 07:40
Jim423 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:31:
[...]

Ja hoor hele topic staat vol met ervaringen hiermee.
Ik verwacht dat dit prima gaat werken. Welke Panasonic heb je op het oog?
de 300L variant met spiraal PAW-DHWM300AE

Wat voor een uitgaande temperatuur kan je verwachten bij de spiraal.

Ik twijfel nog om deze parallel te zetten of in serie

7200wp Solaredge, 6Kw wp pana

• wizzopa
Wodan89 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:06:
[...]

Ik twijfel nog om deze parallel te zetten of in serie
Met 6 kogelkranen kan keuze maken serie, parallel, en bij storing aan een boiler de volgorde bepalen.

https://imgur.com/UiG7PEx

• Jim423
Wodan89 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:06:
[...]

Hangt af van de ingaande temperatuur en flow. Speedy-andre heeft volgens mij een radiator op 42gr. Ik denk dat 2 spiralen parallel dus wel een 7 m2 vloer op 30-35gr kunnen krijgen. Mits de buizen niet te diep in de vloer liggen. Uiteraard moet je wel de boilers opstoken naar 60 graden.

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 17:03
Het feest kan beginnen. Zonder bericht vandaag geleverd. Gelukje dat er iemand thuis was.

ijhas wijzigde deze reactie 29-01-2019 13:49 (4%)

• Catzjes
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:17
ijhas schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:35:
Het feest kan beginnen. Zonder bericht vandaag geleverd. Gelukje dat er iemand thuis was.

[Afbeelding]
Foto is niet te zien

• ijhas
@Catzjes Gek. Voor mij wel. Ingelogd/uitgelogd/telefoon/desktop.

• Catzjes
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:17
ijhas schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:03:
@Catzjes Gek. Voor mij wel. Ingelogd/uitgelogd/telefoon/desktop.
EDIT 4: OPGELOST :)

Catzjes wijzigde deze reactie 29-01-2019 15:13 (141%)

• Speedy-Andre
ijhas schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:35:

[Afbeelding]
Als ze die trap maar niet op moeten :P
Ben benieuwd of de Calypso met aansluiten (elektrisch) vergelijkbaar is met de Explorer 3 :)
Ik zie de foto ook, wel klein maar de 2 dozen zijn te herkennen.

• ijhas
@Catzjes Ah ik snap je. Zo beter? ;)
@Speedy-Andre Helaas wel...

Zal ook wel wat foto's van de installatie posten als ik zover ben.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Maand januari :
WPB 270 ltr. 24/7. 3x legionella. binnen/binnen. 55 graden.

2.7m3 warm-water
8.2m3 koud-water
70.9 kWh

• Speedy-Andre
Er schijnt een sheet te zijn waar je dat kwijt kan :+

32,16kWh en 517 liter warm getapt.
Wel cru dat @wizzopa bijna 3x zo veel tapt en net zo veel stroom verbruikt :z
Maar goed, mijn 80 liter boiler samen met de Grohe 8 liter verbruikten meer en ze waren sneller leeg.

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:46:

32,16kWh en 517 liter warm getapt.
Wel cru dat @wizzopa bijna 3x zo veel tapt en net zo veel stroom verbruikt :z
Maar goed, mijn 80 liter boiler samen met de Grohe 8 liter verbruikten meer en ze waren sneller leeg.
Mijn verbruik 57,52 kWh en 2398 liter WW.

wizzopa wijzigde deze reactie 01-02-2019 12:59 (3%)

• Speedy-Andre
wizzopa schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Mijn verbruik 57,52 kWh en 2398 liter WW.
Ik citeerde wat in de sheet staat, die is nog dus nog niet bijgewerkt ;)
[edit]Hij zou toegankelijk moeten zijn, of hij zit op slot als ik zelf iets edit ... ben er nu uit.

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:10 (17%)

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-04 19:01
Mijn verbruik over heel januari is uitgekomen op 59 kWh

Hij staat op buiten/buiten in de ongeisoleerde garage dus meer stilstandverlies en het duurt langer om warm water aan te maken met een aanvoer van 3 graden :P

200 L met 2 kids en 2 volwassenen.

Possible wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:57 (8%)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• wizzopa
Possible schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:56:

Hij staat op buiten/buiten in de ongeisoleerde garage dus meer stilstandverlies en het duurt langer om warm water aan te maken met een aanvoer van 3 graden :P

De uitkomst stemt tot tevredenheid? Ik zag gister 5 ontdooiing.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-04 19:01
wizzopa schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:15:
[...]

De uitkomst stemt tot tevredenheid? Ik zag gister 5 ontdooiing.
Ideaal is anders, maar goed, ik verwacht dat ik zon 1500 kwh aan overschot heb aan stroom, dus ja.. Voor nu vind ik het prima.

defrosts zijn inderdaad goed te zien hier:

Possible wijzigde deze reactie 01-02-2019 15:38 (14%)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
Jullie kijken op de display naar het verbruik? Ik heb er nog niet eerder gekeken, maar bij mij staat er bij de maand januari linksboven 60kWh.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 06:55

basvn

Breezand - NHN

vinom schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:51:
Jullie kijken op de display naar het verbruik? Ik heb er nog niet eerder gekeken, maar bij mij staat er bij de maand januari linksboven 60kWh.
Ik houd het bij in PVoutput.

Vind het scherm niet duidelijk genoeg

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Possible schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:56:

Ik vind het nog netjes, hier 70 kWh en 270 liter wat volgens mij nu overkill is, toen ik hem kocht waren we nog met 5 personen in huis, nu met 3.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Speedy-Andre schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:46:
Niet gezien dat er een tweede tabblad was, ingevuld O-)

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15-04 10:32
Hopelijk kan ik na dit weekend wat vertellen over de Edel 200L Water.
"Warmtepomp boiler gebruiken middels CV ondersteuning" O-)

Edel 200L Kratje

Gelukkig hoeft hij niet naar boven en kan hij braaf in de garage blijven staan.
Vanochtend al het fitwerk uitzoeken en halen, gaten boren in de vloer (tap leidingwerk kruipruimte) en dan kan het aansluitfeest beginnen.

CV aansluiting doe ik voorlopig op de retour van de vloerverwarming verdeler, middels de bijgeleverde "Water deversion device".

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019

• thido
  • Registratie: december 2012

thido

Tilburg

N.a.v. het stoppen van de WPB met enkel buitenlucht bij temperaturen onder nul heb ik een T-stuk er tussen gezet. Kan hij mooi binnen lucht erbij pakken :-)
In de aanzuig en uitblaas ook zo'n kunststof klepje gezet zodat het in ieder geval niet al te gemakkelijk door het systeem heen tocht/waait.
T-stuk nog even fatsoenlijk inpakken met isolatie materiaal en klaar.

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• Jim423
Misschien is het nog een idee om de klep een limiter te geven door bijvoorbeeld een schroefje in de onderkant te draaien vd aansluiting. Hierdoor wordt er dan max. bijvoorbeeld 40% binnenlucht aangezogen (en 60% buitenlucht). Je hebt nu kans dat er bijna volledig binnenlucht wordt aangezogen.

• thido

thido

Tilburg

Jim423 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:21:
Misschien is het nog een idee om de klep een limiter te geven door bijvoorbeeld een schroefje in de onderkant te draaien vd aansluiting. Hierdoor wordt er dan max. bijvoorbeeld 40% binnenlucht aangezogen (en 60% buitenlucht). Je hebt nu kans dat er bijna volledig binnenlucht wordt aangezogen.
Dank voor het meedenken, zat er ook aan te denken.
Zie nu een lucht temperatuur van 13c erin gaan (Tbinnen=21c / Tbuiten=2c).
Dus er vin in ieder geval menging plaats :-)

• wizzopa
thido schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Als je een schroef van voldoende lengte in de onderkant van de klep maak kan je hem / de lucht hoeveelheid instellen, voorbeeld https://imgur.com/KJE2T0F en https://imgur.com/94T7Uf4

wizzopa wijzigde deze reactie 02-02-2019 13:27 (6%)

• Jim423
thido schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Dat valt nog mee dan. Ik had zonder ingrepen zo'n 18 graden erin gaan wat veel te warm is dus.
Maar ik zuig ook aan via een buis op het dak dus dat zal wel meer weerstand hebben dan een stuk 160mm flex.

• wizzopa
Jim423 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:39:
[...]

Dat valt nog mee dan. Ik had zonder ingrepen zo'n 18 graden erin gaan wat veel te warm is dus.
Maar ik zuig ook aan via een buis op het dak dus dat zal wel meer weerstand hebben dan een stuk 160mm flex.
Buiten 1,5 boiler in 9 ik heb hier meestal een verschil van 7,5 a 8 graden.

Ik denk dat de klep in het T-stuk ook regelbaar gemaakt zou moeten worden. @thido

• thedennis12
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22-04 16:33
GerardvdLinde schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:01:
Ben nieuw op het forum en wil wel mijn ervaringen (als leek op het gebied van een waterpomp plaatsen) wel uit de doeken doen. In Oktober begon ik wat informatie te zoeken en mij viel op dat de Savent van Nibe de meest voordelige aankoop was, met een prijs van 1630,00 Euro en een subsidie van1500,00 Dit was de kans om het experiment te wagen. Heb er een 2e hand thermostaat aan/uit er bij gekocht en ook een waterpomp. Bij de Savent werd een uitgebreide handleiding gedaan. De komende weken zal ik het verslag van de montage verder vermelden.
Ben erg benieuwd naar je bevindingen, zit ook naar de Savent warmtepomp te kijken als hybride opstelling naast de cv-ketel.

• Speedy-Andre
De Nibe Savent is wel een buitenbeentje in dit topic, hij verzorgt alleen cv water en geen SWW.
Eigenlijk precies als de geflopte Warmtewinner die het huis afkoelt door over-ventilatie door o.a. een onjuiste afstelling en verkeerd gebruik (als was het alleen een MV box).
Gevolg was dat hij veel stroom verbruikte en daar weinig warmte voor terug gaf.

• thido

thido

Tilburg

wizzopa schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Buiten 1,5 boiler in 9 ik heb hier meestal een verschil van 7,5 a 8 graden.

Ik denk dat de klep in het T-stuk ook regelbaar gemaakt zou moeten worden. @thido
Met als doel meer van buiten en minder van binnen aan te zuigen bedoel je? Maximaal stand voor de klep is vrij eenvoudig te realiseren.

• Jim423
Het mooiste zou natuurlijk een stappenmotor zijn gestuurd door de buitentemperatuur.
Graden open vs. buitentemp zou je dan proefondervindelijk in kunnen stellen met een thermometer op de inlaatlucht WPB. Maar een vaste stand v/d klep voldoet natuurlijk ook wel in deze.

• wizzopa
thido schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:21:
[...]

Met als doel meer van buiten en minder van binnen aan te zuigen bedoel je? Maximaal stand voor de klep is vrij eenvoudig te realiseren.
Maximaal is geen probleem, want dat had je al. Maar een zodanige stand vinden dat je aanvoer rond de 7 a 8 graden is, dus een beetje van binnen. Een gewichtje aan de klep en je kan het regelen is 1 x het juiste gewicht en je ben klaar.

Bij mijn douche werkt het ook zo als de mv op 1 of 2 of 3 staat gaat de klep niet open en gaat er door de andere ventielen de hoeveelheid lucht die volgens het bouwbesluit is voor geschreven.

Echter als ik mijn douche afzuig op stand 3 gestuurd door de rv, gaat de klep in de kamer dicht en gaat er 150m3 van uit de douche naar buiten , deze hoeveelheid gaat dus niet door het ventiel en dan gaat de bypassklep open.

Een andere oplossing is bv een ventiel van de mv voor de klep , instellen en klaar.

wizzopa wijzigde deze reactie 02-02-2019 20:02 (5%)

• wizzopa
Jim423 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:46:
Het mooiste zou natuurlijk een stappenmotor zijn gestuurd door de buitentemperatuur.
Graden open vs. buitentemp zou je dan proefondervindelijk in kunnen stellen met een thermometer op de inlaatlucht WPB. Maar een vaste stand v/d klep voldoet natuurlijk ook wel in deze.
Dat is helemaal waar 0-10 volt gestuurde motor is ping kassa, maar de klep mag gewoon dicht als de boiler niet draait en bij draaien door de onderdruk en een gewichtje eraan open tot een bepaalde stand ( temperatuur )

wizzopa wijzigde deze reactie 02-02-2019 20:02 (12%)

• thido

thido

Tilburg

wizzopa schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Maximaal is geen probleem, want dat had je al. Maar een zodanige stand vinden dat je aanvoer rond de 7 a 8 graden is, dus een beetje van binnen. Een gewichtje aan de klep en je kan het regelen is 1 x het juiste gewicht en je ben klaar.
Ik bedoel met maximaal het maximale wat er bij mag van binnen. Niet wat er bij kan, zoals nu. Ik wacht heel even af totdat de kast eromheen zit en kijk even hoeveel er nog doorheen gaat. Daarna fijnafstelling ;-)

• wizzopa
thido schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:09:
[...]

Ik bedoel met maximaal het maximale wat er bij mag van binnen. Niet wat er bij kan, zoals nu. Ik wacht heel even af totdat de kast eromheen zit en kijk even hoeveel er nog doorheen gaat. Daarna fijnafstelling ;-)
Dat ik het net terug las begreep ik wat je bedoelde. ;)

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:06:
De Nibe Savent is wel een buitenbeentje in dit topic, hij verzorgt alleen cv water en geen SWW.
Eigenlijk precies als de geflopte Warmtewinner die het huis afkoelt door over-ventilatie door o.a. een onjuiste afstelling en verkeerd gebruik (als was het alleen een MV box).
Gevolg was dat hij veel stroom verbruikte en daar weinig warmte voor terug gaf.
Zijn er soortgelijke ervaringen met de nibe f130 of werkt deze beter en efficienter dan de geflopte warmtewinner ?

Ecodan 7,5kW en 4800wp zonnepanelen

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:23
corsat schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:07:
[...]

Zijn er soortgelijke ervaringen met de nibe f130 of werkt deze beter en efficienter dan de geflopte warmtewinner ?
Waarom is de Warmtewinner geflopt? Ik lees op het forum van Eneco dat een gebruiker zijn gasverbruik heeft verlaagd met 48%. Ik kan niet controleren of een en ander juist is maar een dergelijke vermindering van het gasverbruik vind ik flink.

• thido

thido

Tilburg

jasperj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:36:
[...]

Waarom is de Warmtewinner geflopt? Ik lees op het forum van Eneco dat een gebruiker zijn gasverbruik heeft verlaagd met 48%. Ik kan niet controleren of een en ander juist is maar een dergelijke vermindering van het gasverbruik vind ik flink.
Een besparing realiseren van 48% op gasverbruik is met alle middelen gemakkelijk te realiseren (zet maar wat elektische kachels neer en laat je cv uit). Wat interessant is, is hoeveel energie/kosten je erin steekt om dat te realiseren. Hij krijgt het maar moeilijk rondgerekend en zelfs als hij stelt dat de stroom hem maar 9ct kost ivm overproductie, komt er een tvt uit van 8.3jr. Nou is dat tvt verhaal niet het belangrijkste, maar het geeft wel aan dat het niet erg veel oplevert zo'n warmtewinner. Maak het rekensommetje maar eens met de normale stroomprijs.

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:23
thido schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:31:
[...]

Een besparing realiseren van 48% op gasverbruik is met alle middelen gemakkelijk te realiseren (zet maar wat elektische kachels neer en laat je cv uit). Wat interessant is, is hoeveel energie/kosten je erin steekt om dat te realiseren. Hij krijgt het maar moeilijk rondgerekend en zelfs als hij stelt dat de stroom hem maar 9ct kost ivm overproductie, komt er een tvt uit van 8.3jr. Nou is dat tvt verhaal niet het belangrijkste, maar het geeft wel aan dat het niet erg veel oplevert zo'n warmtewinner. Maak het rekensommetje maar eens met de normale stroomprijs.
Idd het gaat er hier ook om wat je belangrijk vindt. Besparen op gas is mogelijk met de Warmtewinner. Natuurlijk ga je daardoor meer stroom verbruiken maar is dat niet bij elke verandering zo waarbij je met de zelfde warmtebehoefte minder gas wil gaan verbruiken? Als je met zelf opgewekte stroom en met de verwachte stijging van de gasprijs de komende jaren rekening houdt ziet het plaatsje er al weer wat anders uit.

Ik ben zoals velen in de oriëntatiefase mbt een warmtepomp zodat ik minder gas ga verbruiken en de kosten omlaag gaan.

• x-RaY99
Boiler staat op zijn plek, gaten in de betonvloer gemaakt, eerste stuk leidingwerk gedaan.
De WAF wil graag zo kort mogelijk zonder water (logisch) dus ik ben zo veel mogelijk aan het aanleggen zonder de warm en koud leiding te hoeven onderbreken. Gelukkig zijn die 2 t stukken in een onmogelijk bereikbare plek in de kruipruimte... maar we houden van een uitdaging!
Tegelijk daarmee moet de Gas CV ketel er ook af natuurlijk.

Eerst maar eens de Boiler op het CV circuit gaan aansluiten.

Work in progress

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019

• Martin123t
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17-04 08:03
x-RaY99 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 06:43:
Hopelijk kan ik na dit weekend wat vertellen over de Edel 200L Water. [....]
x-RaY99 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:56:
Boiler staat op zijn plek, gaten in de betonvloer gemaakt, eerste stuk leidingwerk gedaan. [....]
Je gaat voortvarend te werk, leuk om te zien. Wij verbruiken op jaarbasis nog 300 m3 voor SWW, koken en bijstoken van onze hybride Daikin warmtepomp. Ik begrijp dat jullie alleen nog gas nodig hebben voor SWW, hoeveel m3 gas verbruiken jullie nog?

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 06:13
jasperj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:54:
[...]

Ik ben zoals velen in de oriëntatiefase mbt een warmtepomp zodat ik minder gas ga verbruiken en de kosten omlaag gaan.
Heb jij mazzel want dat is hele simpele opgave, lukt met iedere warmtepomp in combi met open verdeler, en als je je CV ketel als circulatie pomp kan gebruiken met zijn eigen thermostaat is het helemaal makkelijk

• Speedy-Andre
jasperj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:36:
[...]

Artikeltje en nog een :)

Wat blijkbaar niet gebeurde is gelijktijdig de warmtevraag van de woning reduceren door o.a. (betere) isolatie.
Aangezien het apparaat op een eerdere versie van Inventum is gebaseerd (er is nu een Inventum Spaarpomp) is het best vreemd dat het mis ging, het concept bestond al langer dus waarom dit matige resultaat?

Maar goed, het apparaat valt redelijk buiten de scope van dit topic en er zijn andere topics over.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 06:13
Speedy-Andre schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Wat blijkbaar niet gebeurde is gelijktijdig de warmtevraag van de woning reduceren door o.a. (betere) isolatie.
Aangezien het apparaat op een eerdere versie van Inventum is gebaseerd (er is nu een Inventum Spaarpomp) is het best vreemd dat het mis ging, het concept bestond al langer dus waarom dit matige resultaat?

Maar goed, het apparaat valt redelijk buiten de scope van dit topic en er zijn andere topics over.
Is dit ook niet de beste test en vergelijk voor een warmtepomp?
Als je doet isoleren en wp tegelijk weet je niet waar de bezuiniging vandaan komt.
Met isoleren bespaar je misschien ook al wel de helft op gas.
Ik heb zelf ook niks aangepast en bespaar tegen 23 cent per kWh ook maar net 250 euro per jaar. Dankzij de overschot pv prijs word het toch 500 per jaar, maar anders poepoe....
Zonder zelf montage en inkoop hopeloze zaak.....

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Speedy-Andre schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Thks voor deze info, jammer dat er nergens technische getallen zoals hoeveelheid ventilatielucht worden genoemd. Mijn plan is nog steeds de nibe F130 met een 300l vat met 2 spiralen, 1 spriaal voor de nibe en 1 spiraal om warmte te ontrekken voor mijn cv of in geval van nood sww te maken met mijn wp. De bestaande ventilatie in mijn woning wordt uitgebreid door een regelbare afzuiging op een bewoonde zolder en een klep om buitenlucht bij te mengen. 1 afvoer naar buiten met een klep om koude lucht op de zolder uit te blazen. Nibe kent 4 flow curves, 30, 50, 70 en 90% met minimaal 70 en max 320 m3/h. Ik wil max 100m3 lucht afzuigen.

Ecodan 7,5kW en 4800wp zonnepanelen

• Speedy-Andre
De gegevens zijn wel zuiver denk ik, het bewijst dat dit concept niet in elke woning goed zal werken.
Echter zijn er woningen zoals appartementen war je niet veel meer kan/mag doen dan dit.
corsat schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:01:
[...]

Thks voor deze info, jammer dat er nergens technische getallen zoals hoeveelheid ventilatielucht worden genoemd. Mijn plan is nog steeds de nibe F130 met een 300l vat met 2 spiralen, 1 spriaal voor de nibe en 1 spiraal om warmte te ontrekken voor mijn cv of in geval van nood sww te maken met mijn wp. De bestaande ventilatie in mijn woning wordt uitgebreid door een regelbare afzuiging op een bewoonde zolder en een klep om buitenlucht bij te mengen. 1 afvoer naar buiten met een klep om koude lucht op de zolder uit te blazen. Nibe kent 4 flow curves, 30, 50, 70 en 90% met minimaal 70 en max 320 m3/h. Ik wil max 100m3 lucht afzuigen.
In de handleiding van de Spaarpomp kom je de technische gegevens tegen.
Andere merken hebben een vergelijkbare warmte afgifte en je kan uit gaan van een MV (max 350m3/u).
Omdat het verbruik gemiddeld op 300W zit zal hij best lang op stand 3 draaien.
In oudere woningen heb je wellicht meer weerstand in de luchtkanalen, zo gaat bij mij de buis naar de keuken door de betonnen vloer.

Vandaar dit topic, met beperkt gebruik voor SWW draait de wpb een stuk minder lang en de cv functie is aanvullend, al wordt dat hier soms anders gezien :+

• x-RaY99
It works!

Morgen meer info, nu eerst mijn spieren weer wat gangbaar maken na al het tijgeren in de kruipruimte.

https://tweakers.net/ext/f/4qOus5SBWQ4rM991wnTPsBn3/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/jCeRACh4V5vFKWW0oipmj9Wl/thumb.jpg

• Jim423
Een WP moet met een gemiddeld COP draaien van >2,5 wil je goedkoper uit zijn dan gas.
Stel je gaat meer ventileren dan daarvoor (en dat moet haast wel met zo'n warmtewinner anders sla je nog geen deuk in een pakje boter met 75m3/h) moet de COP dus boven de 3 uitkomen. Hangt dat ding in een onverwarmde ruimte (zolder) wordt dit nog iets hoger omdat de voorraad tapwater warmte verliest. In de praktijk zal de COP zo'n 3-3,5 zijn verwacht ik waardoor dit concept amper goedkoper is dan gas. Ik zou het dus ook puur gebruiken om gas te besparen (idealen) en/of overschot op te maken waar je anders maar 11ct voor krijgt want net als de WPB heeft het financieel niet bijzonder veel zin.

Vanmiddag zonnetje op de achtergevel hielp de CV-ondersteuning wel even mee :+ :

gass

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:33
x-RaY99 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:16:
It works!

Morgen meer info, nu eerst mijn spieren weer wat gangbaar maken na al het tijgeren in de kruipruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super gaaf! Gefeliciteerd!
Kun je ook een een fotootje maken van de cv aansluitingen op de Edel?
Ziet er goed uit hoor. Welke flexslangen heb je gebruikt voor SWW?

• x-RaY99
Bart_Denon schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:27:
[...]

Super gaaf! Gefeliciteerd!
Kun je ook een een fotootje maken van de cv aansluitingen op de Edel?
Ziet er goed uit hoor. Welke flexslangen heb je gebruikt voor SWW?
Los? Of gemonteerd?
Gemonteerd:

Flex-uit-edel

Flex-naar-water-deversion

Voor het SWW heb ik 3/4 DN20 gebruikt (Hornbach). Vergeet geen ring te gebruiken voor de afdichting aan de Boiler kant :X (die zit er niet bij en er is niets conisch aan).....

Aan de warmtepompboiler (cv deel) zit flex met 3/8 aansluiting. Die breng ik naar knel 15 om vervolgens op het water deversion device te worden aangesloten.
Water deversion device heeft 2x 3/4 aansluiting en 2x 1” aansluiting.
Plaatje:

Water-deversion-kaal

Met verloopjes:
Naar 15 knel voor boiler warmtepomp en 22mm knel voor CV circuit.

Water-deversion-verlopen
Martin123t schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:36:

Je gaat voortvarend te werk, leuk om te zien. Wij verbruiken op jaarbasis nog 300 m3 voor SWW, koken en bijstoken van onze hybride Daikin warmtepomp. Ik begrijp dat jullie alleen nog gas nodig hebben voor SWW, hoeveel m3 gas verbruiken jullie nog?
Wij hadden tot eind vorig jaar nog een gas verbruik van ongeveer 750m3, dit hoofdzakelijk door de zwemvijver (Koi) die in de wintermaanden op 6 graden gehouden word. Door de warmtewisselaar van de vijver nu in het lucht/water WP circuit op te nemen is dat gas verbruik weg genomen.
Voor SWW bleef er dan nog 150m3 gas over, die nu door de Edel word vervangen.

Vanaf 19 februari heb ik geen gas-contract meer :P

x-RaY99 wijzigde deze reactie 04-02-2019 07:42 (20%)

• hnq
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:08
Aangestoken door het WPB-virus ben ik geïnteresseerd in de Atlantic Calypso 150. Het valt mij echter op dat in de specs het geluidsniveau van de Calypso (45 dB) nogal wat hoger is dan wat bij de Explorer aangegeven staat (33,5 dB). Dat schrikt mij af, gezien de vele posts hier over geluidszaken. Ik zou ook verwachten dat de Calypso stiller zou zijn, vanwege de afmetingen en benodigde hoeveelheid lucht. Ben dus benieuwd naar de ervaringen van Calypso-gebruikers.

• Speedy-Andre
De lage waarden van de Explorer 3 zijn niet zoals het hoort, gemeten op 2m afstand ipv 1m :)
Bij de Calypso zie ik een ErP waarde, die is fundamenteel anders en meer gericht op trillingen waarbij lage frequenties duidelijker naar voren komen.
In de (Franse) handleiding zie ik dan weer dit:

Puissance acoustique * dB(A) 45

* Testé en chambre semi-anéchoïque selon la NF 9614-2, chauffe eau gainé, en petite vitesse à 25°C d’eau et 20°C d’air.

Hoe het in de praktijk is verschilt per persoon en situatie, ik kan helemaal niets hebben en een ander valt in slaap nabij een centrifugerende wasmachine :9

• hnq
Ok, op basis van de specs lastig vergelijken dus..

Atlantic:
Akoestisch vermogen dB(A) 50,3
Geluidsdruk in het vrije veld op 2m dB(A) 33,5

Calypso:
Geluidsdruk * dB(A) 45

Waarbij in de nederlandstalige handleiding het sterretje verwijst naar IOS 3744. Denk dat dit ISO 3744 moet zijn. :) Dat zal dan overeenkomen met wat in de franstalige handleiding staat, neem ik aan.

Verwarrend.

• Speedy-Andre
Waar staat de NL handleiding van de Calypso? Ik vond alleen een Franse voor de startpost ...

• hnq
Heb ik opgevraagd bij Esanico en kreeg hem netjes gemaild ;)

https://drive.google.com/...rnapjYHc/view?usp=sharing

hnq wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:21 (44%)

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik moet zeggen na een maand gebruik van de Atlantic dat ik echt dik tevreden ben. Het geluid went, als ik het überhaupt al hoor, want 5 van de 7 dagen werk ik en dan heb ik er geen last van. Lekker voldoende warm water met veel druk. Vrouw blij, ik blij :)

Filter begint nu wel wat vies te worden als ik er zo in kijk, dus even kijken hoelang ik die erin laat zitten. Gelukkig zit er ieder geval een filter in, want lijkt mij anders toch niet zo goed al dat stof.

• Daffy1982
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-04 18:43
Dag allemaal,

Na enkele dagen stevig door dit forum heen te hebben gelezen is mijn oog ook gevallen op de mogelijke aanschaf van een atlantic explorer 270l ( al dan niet met extra spiraal indien nodig/wenselijk).

Graag wil ik jullie mijn huidige situatie schetsen. In april van dit jaar zullen wij ( ikzelf, mijn vriendin en twee jongens van 3 en 5 jaar) verhuizen naar onze nieuwe woning (bouwjaar 2008). Dit betreft een vrij forse woning met een totale oppervlakte van 369m2. Hiervan is 83 m2 een kelderruimte van circa 8x10 meter met een vrije hoogte van 3,5 meter. In deze kelderruimte is ook de cv ketel gesitueerd.

De cv ketel betreft een nefit ecomline excellent van 43kw met geintregreerde boiler uit 2008 welke op dit moment dus zowel CV als SWW regelt. De CV bestaat uit vloerverwarming voor de gehele begane grond als hoofdverwarming en enkele radiatoren boven. Het huidige gasverbruik was voor ons lastig in te schatten omdat deze woning voormalig werd verhuurd voor een all inclusive prijs aan buitenlandse militairen welke zeker niet op een graadje meer of minder keken. grof geschat lijkt het gasverbruik circa 4200m3 per jaar te zijn wat uiteraard zeer fors is. Uiteraard is dit deels te verklaren door het totale oppervlak van de woning maar de crux zit hem ook in het volgende:

Het tapwater gedeelte is voorzien van een circulatieleiding inclusief pomp. Na het doorlezen van de handleiding van de nefit kwam hieruit dat normalerwijs een recirculatieleiding alleen aangesloten mag worden indien er een boilervat van minimaal 200 liter gebruikt wordt. Wat nu echter gebeurt is dat de cv ketel zeer frequent het SWW aan het opwarmen is voor de circulatieleiding.

Nu zag ik dat de Atlantic explorer een extra aansluiting heeft voor het gebruik van een circulatieleiding. Ik kan echter even niet goed zien of dit enkel de versie met extra spiraal betreft of alle modellen.

Concreet vraag ik mij dus af of deze boiler een goede match zou zijn om in te passen in het bestaande systeem en dus zo het SWW kan overnemen van de cv ketel. Zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij wellicht van wat info kunnen voorzien over het gebruik van een circulatieleiding icm WPB?

Ik heb een aantal scenario's in mijn hoofd op dit moment:

1.atlantic plaatsen in serie met de cv ketel en circulatieleiding aan de atlantic koppelen icm een grundfoss up tapwaterpomp met autoadapt functie.

2. atlantic plaatsen en de mogelijkheid tot afdoppen van circulatieleiding onderzoeken. Evt op het verste punt ( in de keuken ) een close in boiler plaatsen met hotfill als alternatief.

Wellicht hebben jullie nog meer ideeen.

Wellicht nog goed om te weten dat we de woning gaan voorzien van circa 5700wp aan zonnepanelen.

Bijgevoegd nog wat foto's van de huidige situatie. Dit ook in de overweging hoe ventilatie eventueel zou moeten plaatsvinden.

Alvast dank voor het meekijken.

• Speedy-Andre
Thx, hij staat in de startpost via mijn eigen Gdrive :)

• GerardvdLinde
thedennis12 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:44:
[...]de Savent is geplaatst, de afstand naar de cv is 6 meter, ook de lucht afvoer (schoorsteen) is ong. 6 meter.
Het huis is gebouwd in 1986 dus de mechanische ventilatie buizen moeten eerst schoon, doe ik met de stofzuiger. Er zit een uitgebreide handleiding bij de savent, zodat ik de installatie zelf ga doen. Op de bestaande spirobuis rond 100 komt een verloop naar 150. Een geisoleerde flex. Slang van 8 meter gaat naar de luchtinvoer van de savent
Hierop heb ik een luchtfilter geplaatst.

Ben erg benieuwd naar je bevindingen, zit ook naar de Savent warmtepomp te kijken als hybride opstelling naast de cv-ketel.

• GerardvdLinde
Ben 70 jaar, moet nog wat wennen aan het omgaan met een forum.

• Jim423
Geen probleem @GerardvdLinde Nadat je op quote bij iemand zijn bericht hebt geklikt kun je de cursor (knipperende streepje) achter de [/quote] plaatsen (dus de schuine streep quote), paar keer op enter duwen en zelf iets erbij typen. Wanneer je voor de [/quote] iets gaat typen zal je eigen tekst in het witte vak erbij komen.

@Daffy1982 Wat is de afstand van de warmwaterleiding tot de laatste tappunt, de verste dus.
Ik denk dat het wel fijn is om de circulatie van sww te houden. Nmw heeft ook de versie zonder spiraal deze aansluiting.

Jim423 wijzigde deze reactie 04-02-2019 21:17 (24%)

• Speedy-Andre
Daffy1982 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:48:
Dag allemaal,

Na enkele dagen stevig door dit forum heen te hebben gelezen is mijn oog ook gevallen op de mogelijke aanschaf van een atlantic explorer 270l ( al dan niet met extra spiraal indien nodig/wenselijk).

Graag wil ik jullie mijn huidige situatie schetsen. In april van dit jaar zullen wij ( ikzelf, mijn vriendin en twee jongens van 3 en 5 jaar) verhuizen naar onze nieuwe woning (bouwjaar 2008). Dit betreft een vrij forse woning met een totale oppervlakte van 369m2. Hiervan is 83 m2 een kelderruimte van circa 8x10 meter met een vrije hoogte van 3,5 meter. In deze kelderruimte is ook de cv ketel gesitueerd.

De cv ketel betreft een nefit ecomline excellent van 43kw met geintregreerde boiler uit 2008 welke op dit moment dus zowel CV als SWW regelt. De CV bestaat uit vloerverwarming voor de gehele begane grond als hoofdverwarming en enkele radiatoren boven. Het huidige gasverbruik was voor ons lastig in te schatten omdat deze woning voormalig werd verhuurd voor een all inclusive prijs aan buitenlandse militairen welke zeker niet op een graadje meer of minder keken. grof geschat lijkt het gasverbruik circa 4200m3 per jaar te zijn wat uiteraard zeer fors is. Uiteraard is dit deels te verklaren door het totale oppervlak van de woning maar de crux zit hem ook in het volgende:

Het tapwater gedeelte is voorzien van een circulatieleiding inclusief pomp. Na het doorlezen van de handleiding van de nefit kwam hieruit dat normalerwijs een recirculatieleiding alleen aangesloten mag worden indien er een boilervat van minimaal 200 liter gebruikt wordt. Wat nu echter gebeurt is dat de cv ketel zeer frequent het SWW aan het opwarmen is voor de circulatieleiding.

Nu zag ik dat de Atlantic explorer een extra aansluiting heeft voor het gebruik van een circulatieleiding. Ik kan echter even niet goed zien of dit enkel de versie met extra spiraal betreft of alle modellen.

Concreet vraag ik mij dus af of deze boiler een goede match zou zijn om in te passen in het bestaande systeem en dus zo het SWW kan overnemen van de cv ketel. Zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij wellicht van wat info kunnen voorzien over het gebruik van een circulatieleiding icm WPB?

Ik heb een aantal scenario's in mijn hoofd op dit moment:

1.atlantic plaatsen in serie met de cv ketel en circulatieleiding aan de atlantic koppelen icm een grundfoss up tapwaterpomp met autoadapt functie.

2. atlantic plaatsen en de mogelijkheid tot afdoppen van circulatieleiding onderzoeken. Evt op het verste punt ( in de keuken ) een close in boiler plaatsen met hotfill als alternatief.

Wellicht hebben jullie nog meer ideeen.

Wellicht nog goed om te weten dat we de woning gaan voorzien van circa 5700wp aan zonnepanelen.

Bijgevoegd nog wat foto's van de huidige situatie. Dit ook in de overweging hoe ventilatie eventueel zou moeten plaatsvinden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast dank voor het meekijken.
Het is lastig te zien hoe die recirculatie leiding zit, maar wellicht werd hij misbruikt om wat meer warm water in een keer te krijgen.
Bij een (wp)boiler verstoort het de gelaagdheid (warm water stijgt) en dan zal hij vaker aan gaan.
Ook dien je bij de Explorer 3 dan een bepaalde instelling te kiezen die niet echt zuinig is.
Indien de kelder verder niet gebruikt gaat worden voor verblijf zou je kunnen overwegen om de lucht binnen de ruimte te laten circuleren, dan wordt het daar heel langzaam kouder afhankelijk van het gebruik.
Soms zorgt een cvketel voor minder doorstroming van tapwater en heb je meer water met een (wp)boiler.
Voor 4 personen is 270l meer dan genoeg, ik zie hier ook 200l gebruikt worden voor 4 personen.
In de startpost staat een link naar een flinke lijst met geïnstalleerde wpboilers, daar kan je meer zien :)

• Daffy1982
@Jim423 De afstand is schat ik zo’n 12 meter mits die leiding direct over de begane grond naar de keuken toe loopt. Het zou ook zo kunnen zijn dat deze eerst naar de eerste verdieping loopt langs de tappunten in de badkamer en dan pas terug naar de keuken. Dan is de leiding nog fors langer. Het probleem is dat ik inderdaad daar nog niet goed van weet hoe deze loopt.

@Speedy-Andre Ik heb dat inderdaad in de installatieleiding van de Atlantic gelezen dat hij dan op een speciale stand gaat waarbij hij continu water richting de 65 graden wil jagen. Dit is met name om dus mogelijke legionella vorming in zo’n recirculatie te voorkomen. Ik lees ook weleens op fora dat het volstaat om zo’n leiding 1x per week boven de 60 graden te krijgen om legionelle te voorkomen. Mijns inziens zou een dergelijk programma dus misschien wat overdadig zijn. Is het voor zover jullie weten zo dat deze pomp ‘herkent’ dat een circulatieleiding is aangesloten? Of zou ik wellicht ook een alternatief programma kunnen laten draaien en wat zou dan aan te raden zijn?

• Jim423
Volgens mij is links van de vulkraan de warmwaterleiding aangesloten. De circ. leiding zit rechts aangesloten tussen de 2 cv-pijpen te zien. Inprincipe hoef je niet persé iets te doen met de instellingen, gezien de hoogte van de circ. aansluiting op de Atlantic zal het water bovenin afkoelen waardoor de sensor bovenin hem weer start.

Je zou kunnen kijken of je de circulatie uit kan zetten in de Nefit. Dan weet je hoelang het duurt voordat je warm water hebt. 12 meter is wel echt de max tenzij het om een douche gaat.

Legionella zou ik niet zo bang voor zijn omdat de circ. pomp continu loopt. Wanneer het anti-legionella programma gaat starten zal hij de leidingen ook meenemen (wekelijks). Mocht de pomp 's nachts uitgaan koelt de leiding af naar kamertemp. waardoor de kans op legionella ook weg is. Je zou ook gewoon de 200L kunnen nemen en hem op 62gr instellen.

Jim423 wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:08 (10%)

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:35

Q-bone

Dusss...

Goedendag, even een vraag over de atlantic met coil. Er staat bij, "met warmtewisselaar voor zonnecollector", dan neem ik aan dat de zonnecollector het vat opwarmt.

Nu heb ik een warmtepomp (lucht water)voor de cv, dit zou eventueel door de warmtewisselaar kunnen, echter verwarm ik daar het vat mee?, a 30/35 graden aanvoer temperatuur van de warmtepomp of neemt de temperatuur in het vat juist af omdat de 35 graden warmte onttrekt uit het vat naar de vloerverwarming?

Omdat in de omschrijving staat voor zonnecollectoren die meestal op een hogere temperatuur werken, en ik lees dat jullie juist het voor ruimte verwarming gebruiken, ben ik op zoek naar jet nut van een spiraal in het geval van een warmtepomp voor cv.

bla?

• JPHR
@Daffy1982
Je vermeldt verwarming en SWW, maar gegeven het bouwjaar 2008 mis ik vermelding van hoe ventilatie is geregeld. Die ventilatiebehoefte wordt vaak op basis van oppervlakte of volume bepaald, maar met slechts 4 personen zal dat overdreven zijn. Je vermeldt niets over ventilatie. Ik neem niet aan dat je op natuurlijke ventilatie terugvalt.
De naar ik aanneem bruto oppervlakte van 369m2 met 4200m3 gas lijkt mij ook aan de hoge kant. Voor wat meer dan 200m2 blijf ik rond de 950m3. Dan verlies je ergens door of ventilatie of weinig isolatie.
In je oplossing moet je toch in elk geval die ventilatie meenemen.

• Jim423
@Q-bone Dit hangt af van je temperatuur in het vat, dus tot welke temperatuur je de WPB laat opwarmen.
Als ik even uitga van de 200L is het verschil tussen spiraal en sensor ongeveer 6 graden. Tenzij je alleen maar zeer kleine hoeveelheden tapt. In vrijwel alle gevallen ga je met de WPB dus de vloerverwarming opwarmen. Je kan dan beter een tweede 200L voorschakelen (in serie, met subsidie) welke puur met de spiraal opwarmt naar 35 graden. Dit water van 35 graden gaat dan in je WPB welke aan staat en wordt naverwarmd naar 50 of 60 graden. Wel moet de eerste WPB van 35 graden een wekelijkse legionellarun doen (met de spiraal uit) maar dit kan op de ingebouwde compressor dus dat kost niet veel.

• Daffy1982
@Jim423 Die 200 liter versie zit inderdaad nog steeds in overweging. Ik had een theorie dat wanneer je sww retour stuurt naar de boiler met een lagere temperatuur dit relatief gezien minder impact zou hebben wanneer je een vat van 270 liter hebt dan wanneer deze 200 liter is. De relatieve menging van kouder water in de voorraad zou bij het kleinere vat dan groter zijn. Ik heb met die gedachtekronkel eigenlijk niet gedacht aan de gelaagdheid van de temperatuur in het vat dus weet nu niet goed of mijn theorie hout snijd...

Het verste tappunt is overigens de kraan van de keuken

@JPHR Voor zover wij nu hebben kunnen zien bestaat de ventilatie uit een separate buisventilator voor toilet beneden en de wasruimte ernaast welke met een dakdoorvoer direct naar buiten gaat.

Verder hebben we enkel nog boven een mechanische ventilatie ‘gehoord’ in de badkamer en een kleine voorraadkamer (welke ik de originele ontwerpen een apart toilet had moeten worden)

De woonkamer is niet voorzien van ventilatiepunten en de keuken heeft een aparte afzuiging met dakdoorvoer boven de kookplaat.

Er dient gezegd te worden dat nagenoeg de gehele benedenverdieping, trappengat en gang boven in open verbinding met elkaar staan mede door een vide in de keuken
Pagina: 1 ... 50 ... 57 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True