Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:14:
[...]

hahahah zolang je stofzuig met een "normale" stofzuiger heb je stof in huis...

Zet hem maar eens aan met de uitlaat in het zonlicht...

https://hansoncss.nl/

Zolang je niet zo'n soort systeem hebt...
Pomp je lekker stof rond 8) 8)
Not sure if trolling..

Is het je wel is opgevallen dat er ook stof achterblijft in de stofzuiger? De uitlaat mengt zich natuurlijk met de al aanwezige lucht en stof. Om dat te voorkomen moet je volgens mij een steriel huis hebben.

Edit: de systemen achter je link zijn exact hetzelfde als een stofzuiger alleen groter. Afvoer naar buiten is niet nodig, waar blijft het stof dan?

Deveon wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:40 (10%)

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:41
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:14:
[...]

hahahah zolang je stofzuig met een "normale" stofzuiger heb je stof in huis...

Zet hem maar eens aan met de uitlaat in het zonlicht...

https://hansoncss.nl/

Zolang je niet zo'n soort systeem hebt...
Pomp je lekker stof rond 8) 8)
Kennelijk werkt het centrale stofzuigsysteem dan niet goed, dat je dan toch nog stof op /in je DBE heb, of zo als gezegd vaker stofzuigen.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• wizzopa
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Not sure if trolling..

Is het je wel is opgevallen dat er ook stof achterblijft in de stofzuiger? De uitlaat mengt zich natuurlijk met de al aanwezige lucht en stof. Om dat te voorkomen moet je volgens mij een steriel huis hebben.
Een soort clean-room maar dat brengt weer andere problemen met zich mee.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:02

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wizzopa schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Een soort clean-room maar dat brengt weer andere problemen met zich mee.
Nee dat zeg ik niet.
Alleen als mijn huis ondanks de veel te frequente stofzuigbeurten nog stof heeft.. geen vloerbedekking in huis..
En mijn centraal afzuigsysteem... toch nog veel stof in de jaga's veroorzaakt.
Kun je misschien voorstellen hoe ze er ergens anders uit zien.
En in de kleine letters van jaga staat heel mooi dat frequent schoonmaken noodzakelijk is, anders de werking slechter wordt.
En ja ik wilde ook over op die Belgische dingen.... Maar mijn test jaga heeft mijn ervan overtuigd dat de fannetjes not done zijn. De BAT zelf kan best aardig werken.
Maar dan ze ook nog eens kapot duur tov van een kolom [ uit de UK ]
Daarnaast heb ik geen buffer.. dus zal een kolom beter zijn voor mijn volume dan en jaga die juist heel weinig water heeft..

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:10
Hoe zit dat precies met die di-elektrische koppeling. Is deze altijd nodig, dus ook bij een kunststof slang met een messing/brons koppeling? Kon het zo snel niet terugvinden binnen dit forum.

• wizzopa
B152 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:01:
Hoe zit dat precies met die di-elektrische koppeling. Is deze altijd nodig, dus ook bij een kunststof slang met een messing/brons koppeling? Kon het zo snel niet terugvinden binnen dit forum.
Atlantic wil hem er i.v.m. garantie tussen hebben. De maat van de schroefdraad blijft het zelfde dus maakt het voor de montage niets uit.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

TimoDimo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:19:
Ik wil het graag nog even hebben over die Auer Edel Water. Is dat eigenlijk niet een heel goed idee??? Deze is bedoeld om in serie met een CV-warmtepomp op lage temperatuur te werken.

Dit lijkt me erg efficiënt want eerst warmt je CV-WP de vloer op en de Auer-WP gebruikt het voorverwarmde water om warm tapwater te maken. Het is een tweetraps-systeem en dus heb je twee warmtepompen in huis die allebei in hun eigen optimale temperatuursbereik opereren. Dit komt de COP enorm ten goede denk ik (allebei hun eigen optimale koelmiddel: de CV-WP afgestemd op lage temperatuur, de Auer-WP op hoge temperatuur voor tapwater).

In andere woorden: waarom gaat niet iedereen die al een warmtepomp heeft over op dit principe? De voordelen zijn legio: betere COP en véél minder geluid dan bij een WP-boiler.
Dan lijkt mij dat de retour van het CV water een flink stuk omlaag gaat als de Auer daar ook nog warmte uit gaat halen, dus je cop van de CV gaat ook omlaag.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:55
klump4u schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Dan lijkt mij dat de retour van het CV water een flink stuk omlaag gaat als de Auer daar ook nog warmte uit gaat halen, dus je cop van de CV gaat ook omlaag.
Nagevraagd bij de importeur, zit zo rond de 5K verschil.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:58
Ik wil het graag nog even hebben over die Auer Edel Water. Is dat eigenlijk niet een heel goed idee???
Meestal niet.

De datasheet zegt een COP van 4.4, laten we het afronden naar 5.
Dit betekent dat van 5 delen warmte in de boiler, er één uit het stopcontact komt en de andere 4 delen uit de vloer.
De vloer wordt verwarmd met een goeie warmtepomp die bij 7 graden buiten een COP van 4 haalt.
Dus van de 4 delen uit de vloer komt er 1 uit het stopcontact van de CV-WP.

Van de 5 delen warmte in de boiler, komen er 2 direct uit het stopcontact.
Voor je portemonnnee is de COP dus 5/2 = 2.5, slechter dan een warmtepompboiler die de warmte zelf direct uit de lucht haalt.

Het is wél een goed idee als je veel interne warmtelast hebt (en hiermee koeling uitspaart) of als je hiermee de boiler makkelijker kan plaatsen en veel leidingwerk uitspaart.

Proton_ wijzigde deze reactie 12-01-2019 17:15 (3%)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-04 16:53
Proton_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:11:
[...]

Meestal niet.

Dit betekent dat van 5 delen warmte in de boiler, er één uit het stopcontact komt en de andere 4 delen uit de vloer.
De vloer wordt verwarmd met een goeie warmtepomp die bij 7 graden buiten een COP van 4 haalt.

Van de 5 delen warmte in de boiler is komen er 2 direct uit het stopcontact.
Voor je portemonnnee is de COP dus 5/2 = 2.5, slechter dan een warmtepompboiler die de warmte zelf direct uit de lucht haalt.

Het is wél een goed idee als je veel interne warmtelast hebt (en hiermee koeling uitspaart) of als je hiermee de boiler makkelijker kan plaatsen en veel leidingwerk uitspaart.
Klopt dat wel? Van die vier delen uit de vloer komt toch maar een vijfde uit het stopcontact? Dus dan is de COP toch 3,8 / 1,2 = 4.56?

EDIT: laat maar, dit slaat nergens op.

• Proton_
@TimoDimo
Nee. Geen idee wat jij berekent :)
3,8/1,2 is bij mij 3,17 trouwens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
E = elektrisch,V = vloer, O=omgeving

Boiler COP 5:
EVVVV

Vloer COP 4:
VVVV=EOOO

In cascade:
E(EOOO)
dus equivalent met 
EEOOO

Proton_ wijzigde deze reactie 12-01-2019 17:28 (11%)

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Bart_Denon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Nagevraagd bij de importeur, zit zo rond de 5K verschil.
Leuk, een L/W wp is gemiddeld op 3 graden verschil afgeregeld, dat wordt opeens 8 graden met de wpb :P
En dan weer niet want hij is warm, dan weer wel ... ;)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11:53
Proton_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:11:
[...]

Meestal niet.

Van de 5 delen warmte in de boiler, komen er 2 direct uit het stopcontact.

En dat laatste kan behoorlijk doorslaggevend zijn. Ik zou lucht van buiten moeten aanzuigen of uit een verwarmde ruimte. In de winter haal ik dan met een WPB die COP van 2,5 niet. En in de zomer haal ik de warmte uit de vloer zonder dat de WP draait. Alleen in de herfst en het voorjaar kan ik me je berekening voorstellen. Ben echt benieuwd naar het jaarplaatje want dan is de COP van de WP weer hoger dan 4. Het geluid zal ook nog wat schelen, geen lucht alleen de compressor.

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• t.oswald
Ik wil het graag nog even hebben over die Auer Edel Water. Is dat eigenlijk niet een heel goed idee??? Deze is bedoeld om in serie met een CV-warmtepomp op lage temperatuur te werken.

Dit lijkt me erg efficiënt want eerst warmt je CV-WP de vloer op en de Auer-WP gebruikt het voorverwarmde water om warm tapwater te maken. Het is een tweetraps-systeem en dus heb je twee warmtepompen in huis die allebei in hun eigen optimale temperatuursbereik opereren. Dit komt de COP enorm ten goede denk ik (allebei hun eigen optimale koelmiddel: de CV-WP afgestemd op lage temperatuur, de Auer-WP op hoge temperatuur voor tapwater
In andere woorden: waarom gaat niet iedereen die al een warmtepomp heeft over op dit principe? De voordelen zijn legio: betere COP en véél minder geluid dan bij een WP-boiler.
Ik hoor graag waar je hem gaat kopen en hoe het is gegaan. In Frankrijk zijn er momenteel introductie aanbiedingen. Er is ook een bedrijf met gratis levering naar depots in België. Misschien daar eenvoudig ophalen?
Door de subsidie moeten we in Nederland weer de hoofdprijs betalen net als bij de warmtepompen :(
Over de COP valt nog heel wat te discussiëren.
https://tweakers.net/ext/f/tq1U98TqawEcctdc1DweLF08/thumb.png

t.oswald wijzigde deze reactie 12-01-2019 18:18 (5%)

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:05

basvn

Breezand - NHN

Ik ben de enige gebruiker van de WPB, en heb een ´verlies´ van ruim 9 graden per dag. ervaren jullie dit ook? de temperatuur van de ruimte waar hij staat is nu 11c, overdag is dit ietsjes hoger.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Speedy-Andre
  • Nu online
Ik verlies tot 7 graden, het hok is rond 18 graden en ik gebruik dagelijks warm water.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:01
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:08:
[...]

ik vrees dat ik een vliegende stofzuiger in huis heb schoonmoeder genaamd
daarnaast heb ik 1 van de beste systemen in huis, een centraal stof afzuig systeem...

dus iedereen die mindere specs heeft...
zal meer last van stof hebben, vrees ik bijna zeker te weten...
Hier draaien ze al een jaar, twaalf ventilators en geen stofje te zien, komt geen stofzuiger in de buurt.

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:19:
[...]

Hier draaien ze al een jaar, twaalf ventilators en geen stofje te zien, komt geen stofzuiger in de buurt.
https://drive.google.com/...dllEYjZv/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...MTmxaVVNtWTNKWWduRkV0ZWdz _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

basvn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:22:
Ik ben de enige gebruiker van de WPB, en heb een ´verlies´ van ruim 9 graden per dag. ervaren jullie dit ook? de temperatuur van de ruimte waar hij staat is nu 11c, overdag is dit ietsjes hoger.
Ik heb ook eens gekeken, vanaf gisteravond 21:00u - 55.9 graden, nu 13:00 - 51.8 graden.
4.1 graad verlies op 16 uur , ruimte is ongeveer 14 graden.

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15:14
@Dylantje2

Komt dat stof niet dat je ventlatoren direct op de converter zitten en niet op 2-5 cm afstand.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
basvn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:22:
Ik neem aan dat er in die tijd geen verbruik is geweest van warm water?

• wizzopa
Mjn "verlies" 5 graden over bijna 16 uur, ruimte 13 graden. Temperatuur van 53 naar 48. Verbruik om weer op 53 te komen 669 Wh.

• basvn
  • Laatst online: 14:05

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:16:
[...]

Ik neem aan dat er in die tijd geen verbruik is geweest van warm water?
nee, dit is echt het stilstandverlies

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• TimoDimo
Proton_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:25:
@TimoDimo
Nee. Geen idee wat jij berekent :)
3,8/1,2 is bij mij 3,17 trouwens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
E = elektrisch,V = vloer, O=omgeving

Boiler COP 5:
EVVVV

Vloer COP 4:
VVVV=EOOO

In cascade:
E(EOOO)
dus equivalent met 
EEOOO

Wat ik zei klopt inderdaad niks van, maar bovenstaande ligt ook een stuk genuanceerder: het gaat er immers ook om hoeveel graden je CV-WP opwarmt en hoevel graden je boiler dan doet.
t.oswald schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:07:
[...]

En dat laatste kan behoorlijk doorslaggevend zijn. Ik zou lucht van buiten moeten aanzuigen of uit een verwarmde ruimte. In de winter haal ik dan met een WPB die COP van 2,5 niet. En in de zomer haal ik de warmte uit de vloer zonder dat de WP draait. Alleen in de herfst en het voorjaar kan ik me je berekening voorstellen. Ben echt benieuwd naar het jaarplaatje want dan is de COP van de WP weer hoger dan 4. Het geluid zal ook nog wat schelen, geen lucht alleen de compressor.
Mee eens. Mijn gevoel zegt dat die cascadeopstelling wel degelijk verschil zal maken. Met een lucht-water WPB, de Atlantic, haal je in een koude ruimte (7 graden) een COP van 2,8. Daarbij nog, dat is maar van 7 graden naar 50 graden, afhankelijk van je instelling geloof ik, de rest doet hij met verwarmingselement. Ja, wel als je je verwarming gebruikt om die ruimte eerst weer op te warmen, maar dan is het eigenlijk ook een cascade, alleen dan niet via CV-water maar via de omgevingslucht.

Wat geluid betreft: als je de opgegeven decibellen vergelijkt scheelt het niks, maar de Auer is op 1m afstand gemeten, de Atlantic op 2m...
t.oswald schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:15:
Door de subsidie moeten we in Nederland weer de hoofdprijs betalen net als bij de warmtepompen :(
[Afbeelding]
Tja, dat zijn rare praktijken, als gevolg van ons subsidiesysteem. We zouden hier misschien beter meer energiebelasting kunnen heffen. Maar voorlopig gewoon uit het buitenland halen dus.

• wizzopa
TimoDimo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Wat ik zei klopt inderdaad niks van, maar bovenstaande ligt ook een stuk genuanceerder: het gaat er immers ook om hoeveel graden je CV-WP opwarmt en hoevel graden je boiler dan doet.

[...]

Mee eens. Mijn gevoel zegt dat die cascadeopstelling wel degelijk verschil zal maken. Met een lucht-water WPB, de Atlantic, haal je in een koude ruimte (7 graden) een COP van 2,8. Daarbij nog, dat is maar van 7 graden naar 50 graden, afhankelijk van je instelling geloof ik, de rest doet hij met verwarmingselement. Ja, wel als je je verwarming gebruikt om die ruimte eerst weer op te warmen, maar dan is het eigenlijk ook een cascade, alleen dan niet via CV-water maar via de omgevingslucht.

Wat geluid betreft: als je de opgegeven decibellen vergelijkt scheelt het niks, maar de Auer is op 1m afstand gemeten, de Atlantic op 2m...

[...]

Tja, dat zijn rare praktijken, als gevolg van ons subsidiesysteem. We zouden hier misschien beter meer energiebelasting kunnen heffen. Maar voorlopig gewoon uit het buitenland halen dus.
De Atlantic gaat tot 62 graden zonder element.

• JPHR
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-04 13:23
Zag toevallig Cozytouch op Ebay.fr:
https://www.ebay.com/itm/392212445363?nordt=true

• t.oswald
wizzopa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:02:
[...]

De Atlantic gaat tot 62 graden zonder element.
Maar niet met COP 2,8 denk ik als je tot 62 graden gaat bij Ta 7

• wizzopa
t.oswald schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Maar niet met COP 2,8 denk ik als je tot 62 graden gaat bij Ta 7
De Atlantic van mij draait nu een jaar, gemiddeld over het jaar 2,60 ten opzichte van een E-boiler gegevens terug te vinden een aantal posts terug of in de excelsheet in de TS.

• t.oswald
wizzopa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:52:
[...]

De Atlantic van mij draait nu een jaar, gemiddeld over het jaar 2,60 ten opzichte van een E-boiler gegevens terug te vinden een aantal posts terug of in de excelsheet in de TS.
Precies gemiddeld. Dus daar gaat het ook over bij de vergelijking met de Auer Edel Water. In die vergelijking moet het denk ik gaan over de COP in de winter bij aanzuiging uit een onverwarmde ruimte of zoals bij mij alleen mogelijk zou zijn, aanzuiging van buiten, om iets te kunnen zeggen over het te verwachten jaarverbruik in de cascade opstelling. De zomer draait hij gratis op de buffer in de vloer. @TimoDimo en ik denken dus dat er bij de in principe correcte COP berekening van @Proton_ in deze discussie wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn. De tijd zal het leren.

• wizzopa
t.oswald schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:20:
[...]

Precies gemiddeld. Dus daar gaat het ook over bij de vergelijking met de Auer Edel Water. In die vergelijking moet het denk ik gaan over de COP in de winter bij aanzuiging uit een onverwarmde ruimte of zoals bij mij alleen mogelijk zou zijn, aanzuiging van buiten, om iets te kunnen zeggen over het te verwachten jaarverbruik in de cascade opstelling. De zomer draait hij gratis op de buffer in de vloer. @TimoDimo en ik denken dus dat er bij de in principe correcte COP berekening van @Proton_ in deze discussie wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn. De tijd zal het leren.
De discussie over COP heb ik al achter me gelaten, echt prachtig de theoretische cijfer van fabrikanten het geeft een aanknoppings punt niet meer en niet minder. Je zal in de praktijk nooit aan de meet methode die zij hanteren kunnen voldoen. Voor het bepalen zijn er heel veel variabelen die daar invloed op hebben. Vandaar dat ik het simpel vergelijk met een e-boiler.

• Speedy-Andre
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:01:
[...]

Stof boven? Jij blaast verkeerde kant op
:+

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 17:03
Is er iets op tegen om, ipv de 3/4 flex slang die iedereen gebruikt, gewoon meteen 15mm flex te gebruiken? De (sww) waterleiding is toch ook 15.

Deze lijkt mij iets minder stug.

• wizzopa
ijhas schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:31:
Is er iets op tegen om, ipv de 3/4 flex slang die iedereen gebruikt, gewoon meteen 15mm flex te gebruiken? De (sww) waterleiding is toch ook 15.

15 of 1/2” maar dan wel de di-elektrischekoppeling en 2 neusstukken van 3/4 binnen naar 1/2 buiten er tussen. Het wel afhankelijk waar je de slang koop.

wizzopa wijzigde deze reactie 14-01-2019 01:58 (5%)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:25
ijhas schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:31:

Wel iets, de 3/4 flex is namelijk iets groter qua binnenmaat dan de 15mm buis. Een 15mm flex (1/2) heeft vaak een fors kleinere binnenmaat. Bij een spaardouche ga je hier weinig van merken maar mijn regendouche vind zoiets niet fijn :)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• wizzopa
Jim423 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:32:
[...]

Wel iets, de 3/4 flex is namelijk iets groter qua binnenmaat dan de 15mm buis. Een 15mm flex (1/2) heeft vaak een fors kleinere binnenmaat. Bij een spaardouche ga je hier weinig van merken maar mijn regendouche vind zoiets niet fijn :)
Er zit wel verschil tussen de gamma flex zal een dn8 zijn en de econo flex dn13 de maat die gebruikt wordt in beide gevallen 1/2" zegt dus niets over de doorlaat maar over de aansluiting vande koppelingen.
De 3/4 van econo is dus dn19.

• Kloekie
  • Laatst online: 20-04 23:33
Hier de 1/2'' flex van econo in koud en warm. Meer warm water dan vroeger met de cv door dezelfde leidingen. CV had begrenzer van 5.5 l/m, maar die is er tussen uit.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Kloekie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:11:
Hier de 1/2'' flex van econo in koud en warm. Meer warm water dan vroeger met de cv door dezelfde leidingen. CV had begrenzer van 5.5 l/m, maar die is er tussen uit.
Ligt dat dan aan de flex of dat de cv een begrenzer had?

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 17:03
@Jim423 @wizzopa Bedankt. Ik had er niet bij stilgestaan dat er verschil zit in de binnenmaat tussen de verschillende 1/2 inch flexen. Misschien dat ik wel weg kom met een dn 13. De douche doet 10 l/m

@Kloekie Weet je ook hoeveel l/m de
douche nu doet?

De Calypso's komen in serie. Met alle kraantjes, aftappers en inlaatcombi zit ik redlijk hoog met de aansluiting naar de boiler toe. Ik moet nu de stugge 3/4 (30cm) flex in een vrij krappe bocht forceren om aan te kunnen sluiten op de boiler. Iets te krap voor mijn gevoel.

Andere optie is vast aansluiten.

• wizzopa
ijhas schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:35:
@Jim423 @wizzopa Bedankt. Ik had er niet bij stilgestaan dat er verschil zit in de binnenmaat tussen de verschillende 1/2 inch flexen. Misschien dat ik wel weg kom met een dn 13. De douche doet 10 l/m

@Kloekie Weet je ook hoeveel l/m de
douche nu doet?

De Calypso's komen in serie. Met alle kraantjes, aftappers en inlaatcombi zit ik redlijk hoog met de aansluiting naar de boiler toe. Ik moet nu de stugge 3/4 (30cm) flex in een vrij krappe bocht forceren om aan te kunnen sluiten op de boiler. Iets te krap voor mijn gevoel.

Andere optie is vast aansluiten.
Denk er om dat de warm water aansluiting eerst voldoende naar beneden gaat, anders ktijg je last van de thermosyphon werking waarbij warmte naar boven trekt, je maakt dus een warmte slot.

Btw dn13 gaat prima voor 10 liter.

• Wolly
  • Niet online
basvn schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:36:
[...]

nee, dit is echt het stilstandverlies
Doe jezelf dan een lol en draai dit eromheen, met jouw verlies heb je dat zo terugverdiend.

https://www.praxis.nl/bou...ellend-dak-150-mm/5632675

• TimoDimo
Ik denk toch dat zo'n cascadeopstelling heel gunstig kan zijn. Met zo'n CV-WP-boiler heb je altijd een COP van meer dan 4, zowel voor de CV als voor het gedeelte dat het heet tapwater bereidt. En beide pompen werken tegelijk, dus zal je altijd een zeer efficiënte COP hebben, in ieder geval voor de tweede die niet op koude buitenlucht werkt. In de berekening van Proton wordt daar geen rekening mee gehouden dus misschien is de COP nog wel veel hoger? Want zijn die opgegeven COP-waarden geen gemiddelden?

Bij een WP-boiler die alles alleen moet doen heb je 'aan het begin en aan het eind' van het opwarmen een zeer slechte COP. Je winst is van zeer koude lucht naar kamertemperatuur met de gewone WP, want daar is de WP-boiler heel slecht in.

In ieder geval ben ik dus nog steeds benieuwd of wat ik eerder zei echt opgaat:
Dit lijkt me erg efficiënt want eerst warmt je CV-WP de vloer op en de Auer-WP gebruikt het voorverwarmde water om warm tapwater te maken. Het is een tweetraps-systeem en dus heb je twee warmtepompen in huis die allebei in hun eigen optimale temperatuursbereik opereren. Dit komt de COP enorm ten goede denk ik (allebei hun eigen optimale koelmiddel: de CV-WP afgestemd op lage temperatuur, de Auer-WP op hoge temperatuur voor tapwater
Eigenlijk zou je een precieze theoretische en objectieve berekening moeten maken. Dus echt met alle COP-waarden bij verschillende aanvoertemperaturen van beide apparaten en met goede aannames van de buitentemperatuur en de benodigde hoeveelheid verwarming. Lijkt me erg lastig en niet even iets voor een zondagavondje. ;) Wellicht kun je zoiets zelfs alleen maar met simulaties o.i.d. aantonen.

Mijn onderbuikgevoel zegt mij in ieder geval dat cascade oftewel de trapsgewijze WP echt de toekomst is voor wat betreft COP en werkbaarheid (haast geen geluid). Indien niet via de CV-leiding dan wel binnen één boiler met een tweede koelmiddel.

Waarom niet iedereen hier naar kijkt i.p.v. naar de omgevingslucht-WP-boilers zoals de Atlantic, dat zal dan misschien te maken hebben met de verkrijgbaarheid van dit systeem. Auer is een van de eerste fabrikanten als ik het goed begrijp.

Ik heb nog één andere kunnen vinden: een Duits systeem, de Hautec HWBW-S. Dit is voor veel mensen eigenlijk nog veel flexibeler, want het heeft een "losse kop" zonder vat en dus kun je je eigen buffervat erop aansluiten (zoals bij de Nibe F-130 e.d.). Dit is perfect want je kunt hiermee je buffervat opwarmen naar hoge temperatuur met zeer hoge COP, ook als je geen hittebron hebt die heet genoeg is, maar je wel een hele hoop warmte hebt met lagere temperatuur, zoals bij een normale WP dus. Als iemand nog meer van dit soort systemen kent houd ik me aanbevolen!

• Speedy-Andre
  • Nu online
Ik quote me zelf maar niet, echter zette ik een groot vraagteken bij de mate van verstoring op een L/W wp.
De Edel water verlaagt de temperatuur met 5 graden en de L/W wp verwacht maar 3 graden minder retour.
Dit wordt opeens 8 graden als de Edel water draait en wat gaat de L/W wp dan doen?
Ik denk vol gas draaien tot hij 3 graden verschil ziet en dat kan wel even duren (tot de Edel water stopt) :)

• Bart_Denon
Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:55:
Ik quote me zelf maar niet, echter zette ik een groot vraagteken bij de mate van verstoring op een L/W wp.
De Edel water verlaagt de temperatuur met 5 graden en de L/W wp verwacht maar 3 graden minder retour.
Dit wordt opeens 8 graden als de Edel water draait en wat gaat de L/W wp dan doen?
Ik denk vol gas draaien tot hij 3 graden verschil ziet en dat kan wel even duren (tot de Edel water stopt) :)
Kun je dit probleem niet ondervangen door met een 3-weg klep tijdelijk de aanvoer van (zeg 35 gr.) van de L/W wp bij te mengen naar de aanvoer van de cv-wp boiler? De 5 K verschil tussen aan en afvoer is indicatief volgens de importeur ACR. Zal dus niet in alle omstandigheden zo zijn.

De 'gok' ga ik wel nemen en de Edel 200 water staat momenteel in bestelling voor mij. Zal straks eerst nog met een HR ketel ernaast draaien en later hoop ik helemaal over te gaan naar volledig WP.

• Kloekie
  • Laatst online: 20-04 23:33
klump4u schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:24:
[...]

Ligt dat dan aan de flex of dat de cv een begrenzer had?
Vroeger was de CV de begrenzer, toen hadden we maximaal 9liter/min 38°C op de douche met 5.5liter/min 55°C door de CV. (duurde ook altijd even voordat er voldoende flow was, tientallen seconden)

@ijhas
Nu met de 1/2'' flex hebben we meer warm water uit de douche en zetten we hem vaak niet vol open.
De douchekop zelf heeft 11liter/min bij normale druk volgens de specs. (op temperatuur komen gaat nu ook razend snel, paar seconde)

Comfort is er dus zeer zeker op vooruit gegaan.
We zijn met 3 en hebben de 200liter WPB nog niet leeg gekregen.
WPB draait gemiddeld 3uur per dag.
Staat op 50-55°C en 3x/maand legionella run.
COP 2.0 tot nu toe 540kWh/y t.o.v. de gasketel 150m3/y (inclusief 1kWh_th per dag stilstand COP 2.7)

• t.oswald
Bart_Denon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:57:
[...]

Kun je dit probleem niet ondervangen door met een 3-weg klep tijdelijk de aanvoer van (zeg 35 gr.) van de L/W wp bij te mengen naar de aanvoer van de cv-wp boiler? De 5 K verschil tussen aan en afvoer is indicatief volgens de importeur ACR. Zal dus niet in alle omstandigheden zo zijn.

De 'gok' ga ik wel nemen en de Edel 200 water staat momenteel in bestelling voor mij. Zal straks eerst nog met een HR ketel ernaast draaien en later hoop ik helemaal over te gaan naar volledig WP.
Ik denk dat het bijmengen hier al geregeld wordt. Er gaat ook water direct door, niet alles gaat door de Auer!
Waar heb je hem besteld en voor welke prijs? Even een pb?
https://tweakers.net/ext/f/4svTqjg66aeT3yF8wapAkrZz/thumb.jpg

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-04 15:02
@Speedy-Andre en eventueel anderen, gebruik jij nou een luchtklep met motor? Ik zag in het begin van dit topic een en ander voorbij komen.

Zit zelf ook aan zo een oplossing te denken en deze via domoticz aan te sturen. WPB aan, klep open. WPB uit, klep dicht. Zo kan de ruimte temperatuur toch wat oplopen in de kelder bij koud weer ;)

• wizzopa
@loyske Tussen de foto's staat en de klep en de motor, voor sturing kan je bij @Speedy-Andre terecht.

• Speedy-Andre
  • Nu online
Wie ik? O-)

Ik weet van niks :9

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:55:
Als je de edel op een buffer vat aansluit heb je daar geen last van. Op die manier heb je ook altijd het warmste water te pakken.

• wizzopa
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:25:
[...]

Als je de edel op een buffer vat aansluit heb je daar geen last van. Op die manier heb je ook altijd het warmste water te pakken.
Dan heb je toch een extra circulatie pomp nodig?

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:25:
[...]

In de folder hebben ze het over “de verbinding met vloerverwarming via de hydraulische bypass-set”
https://tweakers.net/ext/f/3vlKyeBJcantqNMaQZfYcn4J/thumb.jpg

Heeft iemand al een Nederlandse installatiehandleiding te pakken kunnen krijgen? Misschien in België?

• reneeke1970
wizzopa schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:11:
[...]

Dan heb je toch een extra circulatie pomp nodig?
Neem aan dat edel dat zelf doet, vanuit de vloer stroomt het ook niet vanzelf naar de edel, dan moet het in serie staan en dat is niet het geval.

Ik vind het ook wel interessante opstelling. Een buffer in de zomer is ook al op kamer temperatuur dus zelfs dan kan het werken

• wizzopa
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:00:
[...]

Neem aan dat edel dat zelf doet, vanuit de vloer stroomt het ook niet vanzelf naar de edel, dan moet het in serie staan en dat is niet het geval.

Ik vind het ook wel interessante opstelling. Een buffer in de zomer is ook al op kamer temperatuur dus zelfs dan kan het werken
Volgens mij doen ze dat met een stel kranen en een terugslagklep in de retour van de vv.

• reneeke1970
wizzopa schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:17:
[...]

Volgens mij doen ze dat met een stel kranen en een terugslagklep in de retour van de vv.
Logisch anders heb je kans dat edel tegen de richting in gaat pompen als de vloer circulatie pomp niet draait.
Dat gedeelte tussen de kranen dient als open verdeler, denk ik.....
Moet ook wel want als de vloer niet draait is de wp van edel zo kapot vrees ik.

• wizzopa
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:43:
[...]

Logisch anders heb je kans dat edel tegen de richting in gaat pompen als de vloer circulatie pomp niet draait.
Dat gedeelte tussen de kranen dient als open verdeler, denk ik.....
Moet ook wel want als de vloer niet draait is de wp van edel zo kapot vrees ik.
Ik kan helemaal geen tekeningen, schema of wat dan ook van dat ding vinden.

• reneeke1970
wizzopa schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:46:
[...]

Ik ook niet, maar als je logisch nadenkt en weet hoe een wp werkt dan kan het maar op één betrouwbare manier.

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:00:
[...]

De Edel water staat in serie. Volgens mij alsof hij een bypass is.

• t.oswald
wizzopa schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:46:
[...]

https://lecomptoirdesener...achment&id_attachment=149
Foutje ogenblikje
https://lecomptoirdesener...achment&id_attachment=208

t.oswald wijzigde deze reactie 15-01-2019 20:11 (16%)

• Bart_Denon
Heb hier KLIK de Engelse handleiding. De NL talige is nog in de maak begreep ik.

• Proton_
De Edel Water heeft een eigen pomp.

• wizzopa
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Ik ook niet, maar als je logisch nadenkt en weet hoe een wp werkt dan kan het maar op één betrouwbare manier.
Met een klein dc pompje van 24 volt.

• t.oswald
Bart_Denon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:14:
Heb hier KLIK de Engelse handleiding. De NL talige is nog in de maak begreep ik.
Waar heb je die gevonden?? Knap!

• Bart_Denon
t.oswald schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Waar heb je die gevonden?? Knap!
Gekregen van de NL importeur (ACR). Zeer aardige mensen daar en niet te beroerd om aanvullende vragen te beantwoorden.

• t.oswald
Bart_Denon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Gekregen van de NL importeur (ACR). Zeer aardige mensen daar en niet te beroerd om aanvullende vragen te beantwoorden.
Heel jammer dat ze zo duur zijn dan. Ik zou voor een Nederlands bedrijf best wel 15% meer willen betalen, maar dat wordt dan toch echt maximaal 1900 euro helaas.

• Bart_Denon
Wellicht handiger om een nieuw topic aan te maken? De Auer Edel water is tenslotte geen lucht-water warmtepompboiler en geeft geen warmte aan 't CV systeem maar ontrekt de warmte.. @Speedy-Andre jij bent de TS wat is jouw mening? Het is niet de/mijn bedoeling om 't topic hiermee te' vervuilen'..

• Jim423
TimoDimo schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:13:
Waarom niet iedereen hier naar kijkt i.p.v. naar de omgevingslucht-WP-boilers zoals de Atlantic, dat zal dan misschien te maken hebben met de verkrijgbaarheid van dit systeem. Auer is een van de eerste fabrikanten als ik het goed begrijp.
Dat komt omdat het rendement ongeveer door de helft gaat door het ongeveer dubbele stroomverbruik van 2 WP. de COP van elke WP ansich is dus wel goed alleen je hebt 2 compressoren draaien wat dus zorgt voor veel meer stroomverbruik. De WP op de boiler verplaatst alleen maar warmte wat is gegenereert door de WP in de buitenunit, dit is dus lang niet zo efficiënt als het lijkt. Bij een aanzuigtemp van -1 is de COP van de Atlantic ongeveer 2. Dit is uitgerekend door wizzopa (liters ww vs energie verbruikt). Dit houdt dus in dat je bij 2 WP'en een COP van 4 nodig hebt op beide machines. Stel de Auer Edel heeft een COP van 4.4 incl waterpomp. (Dat lijkt me wel de bovengrens overigens), dan mag de CV-WP niet onder een COP van 3.6 (ongeveer) komen bij -1 graden. Ik heb geen idee wat zo'n Panasonic MDC/MDH doet in de praktijk maar dit lijkt me moeilijk haalbaar. Als iemand hier wat fouts in ziet reageer gerust trouwens.
Bart_Denon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:56:
Wellicht handiger om een nieuw topic aan te maken? De Auer Edel water is tenslotte geen lucht-water warmtepompboiler en geeft geen warmte aan 't CV systeem maar ontrekt de warmte.. @Speedy-Andre jij bent de TS wat is jouw mening? Het is niet de/mijn bedoeling om 't topic hiermee te' vervuilen'..
Lijkt mij een goed plan om specifieke Auer Edel water dingen te bespreken, zoals aansluitwijze, opbouw en instellingen.
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:00:
[...]Hoop het niet want dan word het drama. Ik zou hem sowieso niet in/op de vloer aansluiten.
Volgens mij staat hij in serie met je retourleiding naar de CV-WP. Dus niet als een bypass.

Jim423 wijzigde deze reactie 15-01-2019 21:07 (24%)

• reneeke1970
t.oswald schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:01:
[...]

De Edel water staat in serie. Volgens mij alsof hij een bypass is.
Hoop het niet want dan word het drama. Ik zou hem sowieso niet in/op de vloer aansluiten.

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Hoop het niet want dan word het drama. Ik zou hem sowieso niet in/op de vloer aansluiten.
Apart, hij MOET zelfs op de vloerverwarming retour worden aangesloten. Radiatoren kan niet (condensatie) minimaal 90 m2 vloer voor de 200 liter. Hebben we het over hetzelfde apparaat?

• Proton_
@reneeke1970 Zonder stroming door de vloer wordt het in de zomer een drama, dan bevriest je buffervat.

• reneeke1970
Jim423 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:59:
[...]

Dat komt omdat het rendement ongeveer door de helft gaat door het ongeveer dubbele stroomverbruik van 2 WP. de COP van elke WP ansich is dus wel goed alleen je hebt 2 compressoren draaien wat dus zorgt voor veel meer stroomverbruik. De WP op de boiler verplaatst alleen maar warmte wat is gegenereert door de WP in de buitenunit, dit is dus lang niet zo efficiënt als het lijkt. Bij een aanzuigtemp van -1 is de COP van de Atlantic ongeveer 2. Dit is uitgerekend door wizzopa (liters ww vs energie verbruikt). Dit houdt dus in dat je bij 2 WP'en een COP van 4 nodig hebt op beide machines. Stel de Auer Edel heeft een COP van 4.4 incl waterpomp. (Dat lijkt me wel de bovengrens overigens), dan mag de CV-WP niet onder een COP van 3.6 (ongeveer) komen bij -1 graden. Ik heb geen idee wat zo'n Panasonic MDC/MDH doet in de praktijk maar dit lijkt me moeilijk haalbaar. Als iemand hier wat fouts in ziet reageer gerust trouwens.

[...]

Lijkt mij een goed plan om specifieke Auer Edel water dingen te bespreken, zoals aansluitwijze, opbouw en instellingen.
rendement Door de helft? Ik denk maal twee!!!!
Daarom doe ik nu ook al bewust aan twee traps verwarming door warme lucht uit huis te zuigen. Ik verwarm tot 55 graden met cop4.
Overigens doet mijn buiten wp ook makkelijk 4 tot 4.5 halen bij -1.

• reneeke1970
t.oswald schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:06:
[...]

Apart, hij MOET zelfs op de vloerverwarming retour worden aangesloten. Radiatoren kan niet (condensatie) minimaal 90 m2 vloer voor de 200 liter. Hebben we het over hetzelfde apparaat?
Dat is onzin, ze zeggen dat dat moet omdat anders je vloer verwarming tijdelijk uit valt, en misschien zelfs wel gaat koelen.
@Proton_ zou het koel vermogen zo groot zijn? Dan kookt de boiler in half uurtje hi

• Jim423
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:08:
[...]
rendement Door de helft? Ik denk maal twee!!!!
Daarom doe ik nu ook al bewust aan twee traps verwarming door warme lucht uit huis te zuigen. Ik verwarm tot 55 graden met cop4. Overigens doet mijn buiten wp ook makkelijk 4 tot 4.5 halen bij -1.
Ik heb het over het totaalrendement vs het verwachte rendement. Niet het rendement van de WPB. Wanneer de WPB met een COP van 4 draait en de buiten wp met een COP van 4 is het dus evenveelverbruik als de Atlantic van buiten zou zuigen met een COP van 2. Maakt dus niet uit.

COP van 4.5 bij -1 is wel impressive, ik zie in het L/W topic wel eens andere getallen voorbij komen. En het vriest nu niet eens. Als dat zo is is het iets gunstiger dan van buiten aanzuigen. Is opwarmen via de spiraal met de buiten-wp niet gunstiger overigens voor jou? Dat zou gaan met een COP van 3 á 3.5? I.p.v. 2.2.

Jim423 wijzigde deze reactie 15-01-2019 21:27 (6%)

• Speedy-Andre
  • Nu online
Bart_Denon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:56:
Het gaat nu even over de Edel water, de titel zou voor deze 'middels cv ondersteuning' moeten zijn :P
Ik vind het geen probleem om hem hier te bespreken, er is nog geen ervaring mee.
Misschien als hij straks ergens aan het werk is dat de eigenaar een eigen topic kan starten ...

• reneeke1970
Jim423 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Ik heb het over het totaalrendement vs het verwachte rendement. Niet het rendement van de WPB. Wanneer de WPB met een COP van 4 draait en de buiten wp met een COP van 4 is het dus evenveelverbruik als de Atlantic van buiten zou zuigen met een COP van 2. Maakt dus niet uit.

COP van 4.5 bij -1 is wel impressive, ik zie in het L/W topic wel eens andere getallen voorbij komen. En het vriest nu niet eens. Als dat zo is is het iets gunstiger dan van buiten aanzuigen. Is opwarmen via de spiraal met de buiten-wp niet gunstiger overigens voor jou? Dat zou gaan met een COP van 3 á 3.5? I.p.v. 2.2.
Ik heb helaas geen spiraal, en met vorst kan ik mijn CV geen drie uur missen helaas.
En ik moet dan met war op gaan warmen, ipv warm houden....

• JPHR
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:09:
De ventilatie instelling staat onder het kopje afvoerlucht na 10.4.
Je kan 300 of 390m3/u kiezen en dat wil je denk ik niet :)
Deze instelling heb je alleen bij binnen/buiten configuratie dus lucht afvoeren naar buiten (390m3/u).
Ik neem daarbij aan dat hij stopt met ventileren als de timer dat zegt.
Zojuist even ingesteld, ik meet 38W bij 300m3/min en zonder dit 2W.
Op 15/01 Explorer V3 270l afgeleverd. Nibe verwijderd en Explorer geïnstalleerd bijna Plug&Play: alleen wat wijzigen van bestaande aansluitingen en bijvoorbeeld toevoegen kraan om koud van warm circuit te kunnen scheiden. Erg nuttig de info van deze site voor aansluitmateriaal (Econo voor siliconen flex en sifon, Ventilatieshop voor luchtslangen Alu semi flex 160mm passend op Spiro Safe hulpstukken,Ventilatiedeal voor inblaasfilter Spiro Safe). Gelet op mij situatie alleen afvoerluchtslang 160mm achteraf vanwege condensatie in 203mm geïsoleerde slang ingepakt.

Explorer staat in de bijkeuken en levert dus geen geluidshinder. Aanzuig via 4 parallel Spiro buizen van elk 125mm naar 5 afzuigpunten in het huis levert bij 300 geen hinder op en in elk geval minder dan van de oude Nibe 100P. Ook als de warmtepomp aan slaat en de lucht naar 390 gaat vormt geluid gen probleem (nog steeds minder dan die Nibe)

Inderdaad loopt bij intern/extern instelling met afvoerlucht geselecteerd de ventilatie door (~40W), maar hij loopt door ook buiten timer dus 24 uur rond bij keuze 300m3/uur in elk geval deze nacht de hele nacht. Dat is overdreven. In de winter is van bijvoorbeeld 10:00-22:00 ventileren afdoende (komt overeen met de gekozen bedrijfstijd voor de warmtepomp) en in de zomer staan altijd ramen open en is natuurlijke ventilatie vrijwel altijd afdoende.

Ik wil dus eenvoudig die ventilatie:
In de winter binnen dezelfde timer 10:00-22:00 willen houden
In de zomer bij uitzondering kunnen inschakelen
Iedere keer naar de bijkeuken om dat handmatig te doen gaat niet werken. Kan cozytouch hier wat betekenen? Of kan in elk geval die ventilatie zonder warmtepomp binnen de timergrens houden en zonodig tijdelijk kunnen inschakelen (bijvoorbeeld na douchen ook in de zomer)?

Terzijde: Cozytouch ook beschikbaar op PC via Bluestacks emulator . https://www.bluestacks.com/nl/index.html

• Bart_Denon
t.oswald schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:24:
[...]

In de folder hebben ze het over “de verbinding met vloerverwarming via de hydraulische bypass-set”
[Afbeelding]

Heeft iemand al een Nederlandse installatiehandleiding te pakken kunnen krijgen? Misschien in België?
Nog even terugkomend (inhoudelijk op de Auer Edel water) op de hydraulische aansluit set, heb ik wat vragen neergelegd bij de importeur en heeft de volgende antwoorden gegeven:

Hoe werkt dat precies? Het retour water van de CV stroomt door het 1” gedeelte van de klepmodule. Tussen de toevoer en retour van het WP gedeelte zit in de 1” buis een terugslagklep. Indien het CV deel uitstaat kan er geen kortsluiting ontstaan en is er altijd stroming bij vraag van de WP dmv de ingebouwde pomp.

- Indien de warmtepomp niet draait, dan gaat de waterstroom door de klep en niet via de warmtepomp? Correct

- of loopt de waterstroom altijd via de warmtepomp (lijkt me niet)? Alleen een heel klein deeltje als de WP vragend is. Dat wordt door de ingebouwde pomp van vóór de klep onttrokken en retour gebracht ná de klep.

- werkt het hydraulisch of temp afhankelijk? Temp afhankelijk. De sensor in de verdamper wisselaar stuurt de toeren geregelde ingebouwde pomp.

• Speedy-Andre
  • Nu online
@JPHR Er is nog geen ervaring met de ventilatie stand, wel jammer dat hij 24u draait ipv binnen de timer.

Commando's die we met Json konden opvragen zijn o.a. deze:

code:
1
2
3
setBoilerInstallationOption

setCurrentOperatingMode" antifreeze, auto, prog, program, away, eco , frostprotection, manual, max, normal, off, on

Beide zitten nu niet in het script omdat het eenmalige acties zijn bij de installatie.

Kan je eens kijken wat de modus Afwezig doet?
Deze zit in de app en kan misschien in het script komen, wel weer vrij lastig omdat hij om een tijdsduur vraagt.
De Afwezig modus beëindigen kan met 1 commando.

• t.oswald
Bart_Denon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Nog even terugkomend (inhoudelijk op de Auer Edel water) op de hydraulische aansluit set, heb ik wat vragen neergelegd bij de importeur en heeft de volgende antwoorden gegeven:

Hoe werkt dat precies? Het retour water van de CV stroomt door het 1” gedeelte van de klepmodule. Tussen de toevoer en retour van het WP gedeelte zit in de 1” buis een terugslagklep. Indien het CV deel uitstaat kan er geen kortsluiting ontstaan en is er altijd stroming bij vraag van de WP dmv de ingebouwde pomp.

- Indien de warmtepomp niet draait, dan gaat de waterstroom door de klep en niet via de warmtepomp? Correct

- of loopt de waterstroom altijd via de warmtepomp (lijkt me niet)? Alleen een heel klein deeltje als de WP vragend is. Dat wordt door de ingebouwde pomp van vóór de klep onttrokken en retour gebracht ná de klep.

- werkt het hydraulisch of temp afhankelijk? Temp afhankelijk. De sensor in de verdamper wisselaar stuurt de toeren geregelde ingebouwde pomp.
Het duurde bij mij even voor ik begreep dat met “de warmtepomp” de Auer Edel bedoeld is en niet de verwarmings WP. Dus begrijp ik het nu goed, de Auer retour mengt bij op de hoofdstroom die gewoon door de klep gaat, waarbij de temperatuur sensor in de Auer de stroomsnelheid regelt?

• JPHR
@Speedy-Andre
Zoals altijd dank voor je snelle reactie.

Mogelijk misverstand: Ik heb nog geen Cozytouch. Wel probeer ik erachter te komen wat ik daar eventueel mee kan doen en waarop ik die app kan draaien, zodat iedereen in ons huishouden makkelijk ventilatie kan activeren.

Voor extra ventilatie na douchen zonder die luchtafvoer overweeg ik het PV contact op een instelbare timer. immers na douchen kan de warmtepomp best weer enige tijd draaien om het vat weer op temperatuur te brengen en dat kan mooi worden gecombineerd met de noodzaak om dan te ventileren.

• reneeke1970
Bart_Denon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Dit is geheel logisch en ook de enige manier om het veilig te laten werken. Die kranen set met terug slag klep dient als open verdeler.
Maar indien je een buffer hebt zou ik de twee leidingen daar naartoe brengen.

• sunnybird
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een vraag over de Atlantic Explorer 3. Sinds begin december in gebruik genomen en ingesteld op "manual" en werktijden tussen 9:00 en 18:00 uur. Dat liep ook prima keurig werken tussen 9:00 en 11:30 uur. Toen een keer "auto" uitgeprobeerd en toen ging de warmtpompboiler werken van 9:00 tot 10:00 uur en vervolgens van 22:00 tot 23:00 uur en dat beviel ons niet. Dus weer terug naar "manual" maar hij blijft werken van 9:00 tot 10:00 uur en van 22:00 tot 23:00 uur. Weet iemand hoe ik dat laatste er uit kan krijgen en dat de boiler weer werkt van 9:00 tot ca. 11:30 uur.

• Jim423
Check even onder bedrijfstijden of hij staat op programmering i.p.v. permanent.
Zoja: even de spanning eraf.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:45

thido

Tilburg

Deze temperaturen zijn niet meer echt bruikbaar voor de Atlantic.
Wil niet meer op alleen buitenlucht draaien, stopt gewoon. Zonder enige melding overigens.
Na twee keer proberen even de slang los gehaald zodat hij enkel binnen lucht pakt.
En inderdaad, nu blijft hij draaien.
Toch dat T-stuk maar eens bestellen dan ;-)

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• Jim423
Lijkt me slim. Welke temp zuig je aan?
Het is hier niet onder de -3 geweest, zou gewoon nog moeten werken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@thido
En mogelijkheid tot lucht uit de kruipruimte?
Met al die stadsverwarmingbuizen, zal dat best wel boven 0 zijn ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 19-01-2019 13:16 (38%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:45

thido

Tilburg

Geen idee precies. Toen hij vanochtend begon was het in ieder geval nog -2.5 volgens het weer station hier vlakbij. Aanzuiging zit laag bij de grond en op Noord van het huis, dus zal wellicht nog net iets kouder zijn.

@AUijtdehaag Dat ging helaas niet door betonliggers in de vloer. Dat was ook de reden dat het nu vanuit buiten moest. Maar komt wel goed hoor, wilde wachten me het T-stuk totdat de kast eromheen bijna klaar was zodat ik gericht spulletjes kon aanschaffen.

Edit:Mijn stadsverwarming buizen zijn koud hé :-)

thido wijzigde deze reactie 19-01-2019 13:19 (5%)

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• Dylantje2

Dylantje2

@Speedy-Andre

Het uitlezen van de cozy... Al stabiel?
En een koop advies?
Je gaf toen aan dat er meerdere opties waren??
Als je hem stable hebt, wil ik er eigenlijk ook graag 1.. maar welke :-)

• Speedy-Andre
  • Nu online
De Fransman hoor ik al een dag of 10 niet meer, vakantie of haalde hij brood bij een zekere Parijse bakker?
Eventueel mag iemand anders met Python ervaring het proberen, het huidige script is denk ik wel bruikbaar voor extra dingen die dan als copy/paste met andere naampjes worden gemaakt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Speedy-Andre
Ik heb hem wel ergens zien lopen in een geel hesje... :F ;)
Maar misschien is hij niet opgemerkt door die vrachtwagenchauffeur.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 19-01-2019 19:08 (31%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• JPHR
@sunnybird
Onder vermelding dat ik die Explorer pas een paar dagen heb staan: Ik had met het tweede tijdsblok gespeeld en ondanks wissen leek het toch te blijven staan. Via reset naar fabrieksinstelling en daarna de rest opnieuw geprogrammeerd ben ik dat tweede tijdsblok pas echt kwijt geraakt.

• sunnybird
  • Laatst online: 16:07
@JPHR Dat lijkt mij dan de oplossing want ook ik heb gespeeld met dat tweede tijdsblok.
Trouwens de stekker trekken helpt niet om te resetten. We hebben de stekker er een nacht uit gehad en de volgende morgen ging kwam het programma spontaan weer tevoorschijn.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Ook voor 2019 weer €100 miljoen subsidie:
Het subsidiebudget voor ISDE in 2019 is vastgesteld op € 100 miljoen. De hoogte van het subsidiebedrag per apparaat hangt af van het soort zonneboiler, warmtepomp, biomassaketel of pelletkachel en de energieprestatie. De exacte bedragen staan in de apparatenlijsten
https://www.rvo.nl/subsid...isde/stand-van-zaken-isde

• Speedy-Andre
  • Nu online
Dat met de timers valt onder de Franse slag ;)
Zo lang je niets verandert gaat het goed, zit er inmiddels een andere firmware in?
Ik heb:

grafisch interface E
sturing E

• wizzopa
Zo de boiler heeft weer even zijn best gedaan en water naar 62 graden gebracht. Een blik op de temperaturen van de compressor deze was 90 graden.

• Jim423
Had vanmorgen iets vreemds: de ventilator maakte een enorm kabaal (hoge toon) alsof hij enorm overtoerde.
De ingangstemperatuur lucht was ongeveer 13 graden en de uitgangstemperatuur heel laag (-5 tot -6 graden), opgenomen vermogen 360w. Ik heb de afblaas losgetrokken hier kwam bijna geen lucht uit. Het leek net alsof de verdamper dicht met ijs zat, alleen omdat hij in een kast zit kan ik hier niet zomaar in kijken. Is het normaal alvoor een ontdooicyclus dat 'ie zichzelf zo zit te pijnigen? Ik zat beneden en ik dacht in eerste instantie dat de buren aan het stofzuigen waren. Alleen dit duurde op gegeven moment wel heel lang. Ik heb de spanning onderbroken, 1 minuut hierna was alles weer normaal. Er is geen ontdooicyclus gedaan lijkt het, ook niet na de spanningsonderbreking, de ventilator moet dan ook stoppen neem ik aan.

Jim423 wijzigde deze reactie 20-01-2019 18:09 (3%)

• wizzopa
Heb je in het installateur menu je ontdooiklep al getest?

• Jim423
Nee. Kun je die gewoon testen terwijl die draait?

• wizzopa
Jim423 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:19:
Nee. Kun je die gewoon testen terwijl die draait?
Ik zou even wachten tothij klaar is.

• Jim423
Volgens mij werkt dat wel goed. Ik zie de verdamper in het display van 2 graden naar 35 graden gaan. Verdamper beneden gaat naar 21 graden. De afblaasluchttemp stijgt van 0.7gr naar 14gr. Als ik de ontdooiklep gewoon stuur sluiten>openen>sluiten hoor ik telkens gesis. Morgenochtend weer checken :)

Jim423 wijzigde deze reactie 20-01-2019 18:30 (5%)

Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True