Ik denk toch dat zo'n cascadeopstelling heel gunstig kan zijn. Met zo'n CV-WP-boiler heb je altijd een COP van meer dan 4, zowel voor de CV als voor het gedeelte dat het heet tapwater bereidt. En beide pompen werken tegelijk, dus zal je altijd een zeer efficiënte COP hebben, in ieder geval voor de tweede die niet op koude buitenlucht werkt. In de berekening van
Proton wordt daar geen rekening mee gehouden dus misschien is de COP nog wel veel hoger? Want zijn die opgegeven COP-waarden geen gemiddelden?
Bij een WP-boiler die alles alleen moet doen heb je 'aan het begin en aan het eind' van het opwarmen een zeer slechte COP. Je winst is van zeer koude lucht naar kamertemperatuur met de gewone WP, want daar is de WP-boiler heel slecht in.
In ieder geval ben ik dus nog steeds benieuwd of wat ik eerder zei echt opgaat:
Dit lijkt me erg efficiënt want eerst warmt je CV-WP de vloer op en de Auer-WP gebruikt het voorverwarmde water om warm tapwater te maken. Het is een tweetraps-systeem en dus heb je twee warmtepompen in huis die allebei in hun eigen optimale temperatuursbereik opereren. Dit komt de COP enorm ten goede denk ik (allebei hun eigen optimale koelmiddel: de CV-WP afgestemd op lage temperatuur, de Auer-WP op hoge temperatuur voor tapwater
Eigenlijk zou je een precieze theoretische en objectieve berekening moeten maken. Dus echt met alle COP-waarden bij verschillende aanvoertemperaturen van beide apparaten en met goede aannames van de buitentemperatuur en de benodigde hoeveelheid verwarming. Lijkt me erg lastig en niet even iets voor een zondagavondje.

Wellicht kun je zoiets zelfs alleen maar met simulaties o.i.d. aantonen.
Mijn onderbuikgevoel zegt mij in ieder geval dat cascade oftewel de trapsgewijze WP echt de toekomst is voor wat betreft COP en werkbaarheid (haast geen geluid). Indien niet via de CV-leiding
dan wel binnen één boiler met een tweede koelmiddel.
Waarom niet iedereen hier naar kijkt i.p.v. naar de omgevingslucht-WP-boilers zoals de Atlantic, dat zal dan misschien te maken hebben met de verkrijgbaarheid van dit systeem. Auer is een van de eerste fabrikanten als ik het goed begrijp.
Ik heb nog één andere kunnen vinden:
een Duits systeem, de Hautec HWBW-S. Dit is voor veel mensen eigenlijk nog veel flexibeler, want het heeft een "losse kop" zonder vat en dus kun je je eigen buffervat erop aansluiten (zoals bij de Nibe F-130 e.d.). Dit is perfect want je kunt hiermee je buffervat opwarmen naar hoge temperatuur met zeer hoge COP, ook als je geen hittebron hebt die heet genoeg is, maar je wel een hele hoop warmte hebt met lagere temperatuur, zoals bij een normale WP dus. Als iemand nog meer van dit soort systemen kent houd ik me aanbevolen!