2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Of hebben we het over vloerverwarming of LTV radiatoren? Dan lijkt het me wel een uitvoerbaar plan.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
@Possible dank voor de tip maar Ik wilde aldaar de discussie niet vervuilen met deze vraag. Zal er een linkje achterlaten naar deze post. Had dat topic al bekeken maar zag niemand die het wilde doen zoals ik.
@Jim423 correct
Ik was van mening dat de boiler reeds voorzien is van een standaard boiler overflow en dat deze voldoende is om het uitzetten op te vangen. Zou wel betekenen dat het circuit regelmatig moet worden bijgevuld. Misschien is dat de reden dat niemand met dit idee komt maar dat is juist de reden voor dit topic.
Dank voor de input mensen. Ik kijk uit naar meer 😁
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ik zit een beetje met hetzelfde idee.
Ik ga alleen wel gasloos per komende april. en wil de WPB gebruiken om de kou uit het huis te houden (verwarmen naar 15c op momenten dat de l/l warmtepomp niet aan staat)
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Op dat andere forum gebruiken ze allemaal spiraal en dat vind ik juist beetje dom als je geen sww wilt gebruiken. Dus je oplossing is prima als hij technisch zoveel draai uren kan makenLardman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:21:
@de Peer het doel is om water 45 graden te maken. Er is meer dan genoeg afgifte capaciteit in huis en temperatuur zal langzaam dalen terwijl het pompje zijn best doet. Als temperatuur in huis genoeg gedaald is krijgt de CV ketel het stokje en geeft al het water weer 60 graden oid. Pomp van CV staat op 24 uur dus na een tijdje is het water weer onder de 45 en gaat boiler weer aan.
@Possible dank voor de tip maar Ik wilde aldaar de discussie niet vervuilen met deze vraag. Zal er een linkje achterlaten naar deze post. Had dat topic al bekeken maar zag niemand die het wilde doen zoals ik.
@Jim423 correct
Ik was van mening dat de boiler reeds voorzien is van een standaard boiler overflow en dat deze voldoende is om het uitzetten op te vangen. Zou wel betekenen dat het circuit regelmatig moet worden bijgevuld. Misschien is dat de reden dat niemand met dit idee komt maar dat is juist de reden voor dit topic.
Dank voor de input mensen. Ik kijk uit naar meer 😁
1 PVoutput . Dongen NB
Aan je gasverbruik te zien is de warmtevraag groot en zou hij in de winter constant moeten draaien (niet aanbevolen).
Dan zit je idd met het uitzetten van water, echter vraag ik me af hoeveel warmte de wpb kan afgeven als het water er doorheen knalt met een cv pomp.
Dat is heel wat anders dan de 10-15l/min die je bij tapwater hebt.
Dan mag je ook nog stil staan bij de lucht toe/afvoer, hoe wil je dat gaan doen?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Continue gebruik hoop ik te voorkomen door eventueel programma aan te passen en te werken met verschillende setpoints, maar dat is vers 2. Vraag 1 is of rechtstreeks in je CV circuit überhaupt kan.
Lucht aanvoer zuig ik van een grote zolder die in open verbinding met buiten staat. Afvoer gaat door de oude geiser afvoer rechtstreeks naar buiten.
Dat de lucht niet uit verwarmde ruimtes komt is op zich goed, maar door langdurig werken koelt de zolder wel aardig af en daalt het rendement.
De Explorer 3 doet 2,6kW en is niet zo heel veel groter dan de Calypso VM 150.
Er is wel een beperking, hij verwarmt minimaal tot 50 graden en bij ongeveer 5 graden lager start hij.
Met de timer kan je instellen wanneer hij aan mag, continu draaien is dus te voorkomen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Daar ben ik niet zo bang voor. Wel moet je elke 24uur even een kwartiertje onderbreken omdat hij anders in een error vervalt omdat hij denkt dat hij zijn doeltemperatuur niet haalt binnen 24u. Daarnaast kun je hem zelf sturen met een maakcontact en een voeler op het vat vind je de ingebouwde timer/thermostaat te beperkend.Lardman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:43:
Ik zal de handleiding er eens bijpakken. Hij moet natuurlijk niet zomaar kapot gaan wegens teveel draaien.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
- troep uit het CV systeem mogelijk issue
- boiler werkt via inlaat combinatie water weg, gaat dat roet in het eten gooien?
- krijg je nog subsidie als je de pomp zo installeert?
- geeft de fabrikant nog wel garantie bij dit "oneigenlijke gebruik" ?
Vragen vragen.......
Suggesties welkom
Waar ik aan zit te denken, als je de WPB direct op je CV systeem aansluit, en er is 300liter water doorheen gepompt, dan is je warme water op.. (vat is 200liter namelijk)Lardman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:30:
Dan blijft de hoofdvraag nog staan. Kan een wpboiler in het CV circuit opgenomen worden? Ik hoop van wel maar vrees de volgende punten:
- boiler werkt via inlaat combinatie water weg, gaat dat roet in het eten gooien?
Vragen vragen.......
Als je dit door de spiraal laat gaan, zal je dit een stuk minder snel hebben denk ik..
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Je warme water is niet 'op', het komt er iets koeler weer in zodat de wpb blijft draaien.basvn schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:35:
[...]
Waar ik aan zit te denken, als je de WPB direct op je CV systeem aansluit, en er is 300liter water doorheen gepompt, dan is je warme water op.. (vat is 200liter namelijk)
Als je dit door de spiraal laat gaan, zal je dit een stuk minder snel hebben denk ik..
Echter circuleert het wel sneller dan bij tapwater gebruik en is het de vraag hoeveel warmte hij kan afgeven.
Een Nibe Savent is hier beter op ingericht, maar dan heb je 1,4kW.
De cop valt misschien tegen omdat hij gewoonlijk op de MV zit en niet via een vrije zolder aanzuigt.
@Speedy-Andre
Dank. Ik zal de nibe eens bekijken
[ Voor 10% gewijzigd door Lardman op 10-02-2019 16:42 ]
krijg je nog subsidie als je de pomp zo installeert?Lardman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:30:
Dan blijft de hoofdvraag nog staan. Kan een wpboiler in het CV circuit opgenomen worden? Ik hoop van wel maar vrees de volgende punten:
Vragen vragen.......
ja, voorwaarde is dat hij wordt opgenomen in het cv systeem
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
als je de boiler toevoegt aan het CV water.
dus flink meer water hebt in je radiatoren/boiler.
dan moet je ook kijken naar je expansievat.
die is dan al snel te klein.
grofweg een berekening ter info:
https://www.econo.nl/berekening-expansievat-cv
je zult dus wel een schatting moeten maken wat voor temperaturen je wil gaan werken.
(en daar bij, of dit een oplossing voor jouw stoken is.
of ook een oplossing die je zou kunnen verkopen met je huis er bij.
dit maakt erg veel uit in de kosten voor het expansievat.
ben wel bang dat je al snel een te groot expansievat nodig gaat hebben.
niks is onoplosbaar, maar het heeft wel een kosten post, helaas.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 13-02-2019 10:36 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat ik lastig vind om in te schatten is hoe het CV systeem zal sturen/reageren als de retour voor de CV-regeling onverwacht hoog terugkomt en dat de CV dan afslaat. Misschien kan het te voorkomen zijn door de voorloop op 5 minuten te zetten.
Als je hem alleen in de retour opneemt is het net een grote radiator. Idealiter sluit je hem aan op je aanvoer én retour. Dan kan hij als beste dienen als antipendel buffer Ben je gelijk voorbereid op eventueel een warmtepomp. Zie https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/il-Principe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:17:
Ikzelf zat ook te denken aan het inbouwen van een (elektrische) boiler in de retour van de CV. In eerste instantie is dit in mijn gedachte meer als een buffervat om mijn CV iets meer watervolume te geven om te zorgen dat de CV niet permanent op minimum load draait (CV is (te?) overgedimensioneerd). Als tweede dacht ik misschien kan ik deze overdag als warmtebuffer gebruiken voor overgebleven zonnepaneelstroom (ik weet, inefficient).
Wat ik lastig vind om in te schatten is hoe het CV systeem zal sturen/reageren als de retour voor de CV-regeling onverwacht hoog terugkomt en dat de CV dan afslaat. Misschien kan het te voorkomen zijn door de voorloop op 5 minuten te zetten.
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 05-04-2020 23:41 ]
Heb toevallig even gekeken naar de website, en daar zag ik jullie Ionisatieverwarmers staan.
Kun je eens vertellen wat voor COP deze nou daadwerkelijk haalt? Leuk zon ''technische'' naam, maar het komt er op feite op neer dat het gewoon ee COP 1 elektrische CV ketel is. Niks duurzaams aan dus.
De ionisatie cv pomp is betrouwbaar, energiezuinig en uitermate geschikt voor huishoudelijke verwarming.
[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 01-04-2020 10:39 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live