Ventilatiewarmtepomp voor CV en tapwater, onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zou graag mijn idee willen delen over het verduurzamen van ons toekomstig woonhuis. Ik kom er namelijk niet uit en wellicht verwacht ik wat teveel van de huidige aangeboden systemen.

Het gaat om een hoekhuis uit ’75. De begane grond is ongeveer 43m2 en voorzien van vloerverwarming, spouwmuurisolatie en HR++ glas. Er is geen normale radiator meer aanwezig in de woonkamer. De 1e en 2e verdieping zijn uitgerust met normale radiatoren. We gaan geen van de kamers op de 1e en 2e etage gebruiken als kantoor, alleen als slaapkamer en opslag. Als thermostaat wil ik een Tado gebruiken.

Ik wil op het dak en de uitbouw van de woonkamer, gericht op het zuiden, zonnepanelen leggen. Het huis is helaas niet geschikt voor een monoblock of split warmtepomp, maar wel voorzien van mechanische ventilatie. Ik zou deze restwarmte graag hergebruiken voor het verwarmen van de woning en het warm tapwater in de badkamer. De keuken is namelijk voorzien van een kokenwaterkraan.

Als berekening heb ik aangehouden dat de woonkamer 21 graden moet zijn. Volgens de berekening van 81 watt per m3 kom ik uit op ongeveer 8 KW voor de woonkamer. Een ventilatie warmtepomp doet maximaal 1.6 KW, ruim onvoldoende dus. Ik hoop echter dat het voor de lente en herfst grotendeels voldoende is zonder nachtverlaging toe te passen.

Ik wilde een CW4 CV ketel installeren, met daarnaast een Inventum Ecolution Combi 50. Op deze manier kan de Inventum de CV ketel ondersteunen, maar ook 50 liter warm tapwater genereren op 50℃. De CV ketel moet dan slechts 10/15 graden toevoegen om legionella vrij water te krijgen.

Ik loop echter tegen de volgende problemen aan:
  • De Inventum warmtepomp wordt niet direct aangestuurd door de thermostaat. Deze blijft aangesloten op de CV ketel. Bij warmtevraag blijft dan ook de CV ketel aanspringen, terwijl ik het niet erg zou vinden als de Inventum probeert te voldoen aan de warmtevraag.
  • Dit probleem speelt niet bij een Inventum Spaarpomp of een Nibe Savent, deze zijn aangesloten op de thermostaat en proberen eerst de warmtevraag op te vangen voordat ze na een x aantal minuten de CV ketel inschakelen om te helpen. Hierbij mis ik echter het opwekken van warm tapwater. Dit zou betekenen dat in de zomer de warmtepomp geen functie heeft en meer gas verbruikt wordt dan nodig is.
  • De boiler van de Inventum is slechts 50 liter. Als twee personen kort achter elkaar douchen is de boiler leeg. Er vanuit gaande dat een douchebeurt ongeveer 40/50 liter kost.
Een oplossing zou kunnen zijn om bijvoorbeeld een warmtepompboiler te plaatsen zoals de Explorer met warmtewisselaar van 200 liter. Het is mogelijk om hier een circulatiepomp op aan te sluiten voor de CV verwarming. De Explorer mag echter niet aangesloten worden op de mechanische ventilatie. De aansluiting met de thermostaat in de woonkamer blijft dan echter via de CV ketel lopen. Een ander nadeel van deze warmtepompboiler is de lage COP van 2.8, ten opzichte van een COP van ruim 4 als je kijkt naar de Inventum Ecolution Combi / Spaarpomp aangesloten op de CV installatie.

Voor wat ik zoek lijkt geen directe oplossing beschikbaar. De capaciteit van 1.6 KW is beperkt, maar stroom uit de zonnepanelen ruim voldoende om deze 24/7 te laten draaien. Hiermee hoop ik toch het maximale eruit te halen.
Zijn hier Tweakers met ervaring op dit gebied, de gebruikte systemen welke kunnen adviseren om een zo’n ideaal mogelijk systeem te bouwen? Wat mij betreft is de ROI iets om rekening mee te houden, maar het duurzame aspect heeft voorrang.

[ Voor 0% gewijzigd door Elect op 07-04-2018 15:02 . Reden: Tado link toegevoegd ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 17:05
De Inventum warmtepomp wordt niet direct aangestuurd door de thermostaat. Deze blijft aangesloten op de CV ketel. Bij warmtevraag blijft dan ook de CV ketel aanspringen, terwijl ik het niet erg zou vinden als de Inventum probeert te voldoen aan de warmtevraag.
Ik weet dat er mensen zijn die dit op lossen door 2 thermostaten te gebruiken. Die van de warmptepomp stel je in op bijvoorbeeld 20.5 en die van de cv op 19.5. Dan zal de warmtepomp eerst proberen je huis warm te houden en pas als dat niet meer lukt gaat de HR ketel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat is de reden dat het huis niet geschikt is voor een monoblock of split terwijl een ecolution wel zou kunnen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:01:
Wat is de reden dat het huis niet geschikt is voor een monoblock of split terwijl een ecolution wel zou kunnen?
De tuin is te klein om te gebruiken. Andere locaties, zoals op de uitbouw of de zijkant van het huis levert veel geluidsoverlast op voor de slaapkamer of de buren.

[ Voor 5% gewijzigd door Elect op 07-04-2018 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Elect
Ga eens kijken, maar vooral luisteren bij iemand met een Panasonic monobloc en oordeel dan nog eens...
Ze zijn behoorlijk stil.. (ik heb nooit snachts gaan luisteren bij deze personen echter)

Een atlantic kan prima verbonden worden met mechanische ventilatie
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Maar is niet "gebouwd" op continu verwarmen van cv bedrijf (is ook niet de bedoeling, spiraal is een zonnecollector spiraal) en een te lage capacitieit voor verwarming.

Sinds ik beide heb geinstalleerd bij een vriend, is er geen gas meer verbruikt.
Panasonic 5 kW monobloc, hele winter gedraaid zonder de plofketel en de Atlantic WP boiler sinds enkele weken.
Bevallen beide prima.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2018 15:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elect schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:04:
[...]

De tuin is te klein om te gebruiken. Andere locaties, zoals op de uitbouw of de zijkant van het huis levert veel geluidsoverlast op voor de slaapkamer of de buren.
Er is een klein truukje en dat is door een iets overbemeten wp te nemen en geen sww er mee doen.
Dan kan je op een heel laag tot laagste pitje verwarmen en is de wp nauwelijks hoorbaar.
Mijn wp is een 7kW en heb slechts een 5 nodig maximaal, ik maak geen sww er mee maar doe dat met een e-boiler. Geen last van geluid en het beetje dat ie maakt is alleen in de winter, wanneer de meeste mensen de ramen dicht hebben. Je kan er dan zelfs ook voor kiezen om hem snachts uit te doen en alleen overdag verwarmen, technisch ook nog beter kwa rendement.
Panasonic's zijn echt stil hoor, lijkt me sterk dat je die gaat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Bedankt voor de info over de WP van Panasonic. Ik heb hiervoor gekeken, maar dit gaat hem in deze situatie niet worden. Wellicht in de volgende woning. Voor nu ben ik heel benieuwd naar oplossingen met een ventilatiewarmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elect schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:17:
Bedankt voor de info over de WP van Panasonic. Ik heb hiervoor gekeken, maar dit gaat hem in deze situatie niet worden. Wellicht in de volgende woning. Voor nu ben ik heel benieuwd naar oplossingen met een ventilatiewarmtepomp.
Ik zal @migjes toevoegen, die heeft er 1 dus kan je vast meer vertellen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Elect Ik vind dat je appels met peren vergelijkt :)

Ecolution info

Fijn hoor die zgn hoge cop, maar het ding voorziet niet in 100% van de tapwater vraag en levert bovendien geen water van 62 graden maar maximaal 50 zodat het heel snel op is.
Met een wpboiler kan je in de gehele tapwater vraag voorzien en voor een klein deel de cv (aansturing is wel een dingetje met een cvketel erbij).
Een Ecolution solo met daarnaast een wpboiler (op buitenlucht) kan misschien ook.

Lees je elders ook nog even over het 'succes' van de Eneco Warmtewinner die van Inventum komt?
Dat ding slurpt stroom en ventileert zo vaak dat het huis afkoelt door de lucht die via de raamroosters komt.
Met die 1,6kW compenseer je dat nooit en uiteindelijk waren de gebruikers duurder uit :)
En dan heb je niet eens tapwater, dit was enkel voor cv :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
@Speedy-Andre Wellicht wel, maar dat is omdat systemen met elkaar vergelijk welke overlappende functionaliteit hebben. Ik zou graag de 200 liter boiler capaciteit willen vullen van de Explorer welke opwarmt op de momenten dat er geen CV warmtevraag is en de CV functionaliteit van de Inventum Spaarpomp op het moment dat de warmtevraag er wel is.

Hier lijkt de Inventum Ecolution 50 de minst slechte oplossing te zijn, echter zit je dan met twee thermostaten. Dit is wellicht af te vangen door dit aan te sturen met domotica, maar toch lijkt het alsof er geen echt goede oplossing is.

Overigens heb ik op het dak nog een aansluiting om buitenlucht aan te zuigen. Dit in combinatie met de lucht van de mechanische ventilatie zou moeten voorkomen dat het huis teveel afkoelt door ventilatie.

Ik heb de 'nadelige' artikelen voor de Ventilatiewarmtepomp er even bijgezocht:
Ventilatiewarmtepomp Warmtewinner nog geen hardloper
Eneco's Warmtewinner vertraagd door tegenvallende besparing (paywall)

De energie- en vooral de kostenbesparing viel in de praktijk tegen. Eneco heeft samen met de producent van de hybride warmtepomp zowel aan de hardware als aan de software aanpassingen gedaan die dit euvel moeten verhelpen

Ik ben benieuwd of er huidige gebruikers zijn (ook met een Nibe Savent), die wellicht iets meer kunnen vertellen of het echt zo'n slecht product is.

[ Voor 36% gewijzigd door Elect op 08-04-2018 08:13 . Reden: Nadelige artikelen m.b.t. ventilatiewarmtepomp erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zijn nog wel meer praktijk dingen die net even anders werken :)
Zo kan je een boiler van x liter niet volledig gebruiken omdat er koud water in stroomt als je tapt.
Denk aan 3/4 van het totaal wat warm blijft door de gelaagdheid.
Een 50 liter boiler die ook nog niet warmer dan 50 graden wordt biedt echt veel minder dan je denkt.

Dan kun je in mijn wpb met cv ondersteuning topic zien dat er slechts een paar radiators open gaan vanwege de beperkte capaciteit.
Dit ligt aan de spiraal die onderin zit (koudste deel) en de warmteoverdracht van de warmtepomp.
De Atlantic is origineel ontworpen om extra opgewarmd te worden door de cv, bij een bepaalde temperatuur kan hij de cv uit en aan schakelen (tapwater deel).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:45
Ik zit zelf met hetzelfde "probleem". Ecolution zou net niet alle warmte en warmwatervraag voor ons appartement kunnen verzorgen.

Ik kwam zelf de Ducobox ECO tegen, maar deze komt in september op de markt. Die vult de ventilatielucht bij met buitenlucht om warmte te creëren. Er is verder nog niet veel over duidelijk qua cop en aansluitingen van boilervat bijvoorbeeld, maar volgens duco is dit wel mogelijk. http://www.duco.eu/nl-nl-...epompen/nl-nl-ducobox-eco

Mijn ouders hebben in hun nieuwbouw woning een Panasonic warmtepomp voor de CV. Voor warmwater trouwens een Edel air warmtepompboiler. Deze heeft een concentrische lucht-aan/afvoer. Werkt ook naar behoren (en stil) mocht je CV en warmwater gescheiden willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@Elect
jep, ik heb een Inventum Ecolution combi 50.
ding werkt perfect, ik knal er een 1600kWh per jaar in en bespaar me een ??? m3 gas.
hoeveel dat kan ik niet precies vertellen,
kijk ik naar de gas rekening dan zak ik van 650m3 naar 300m3 gas.

maar dat is eigenlijk niet een eerlijke vergelijking, ik kan nu gewoon weg veel luxer stoken als met gas.
meer ruimtes zijn warm in huis en ook vaker. had ik zo lux gestookt met gas dan was ik net zoveel als mijn buren aan gas kwijt geweest en dan is het verhaal anders.
dan was ik van 900m3 naar 300m3 gegaan. (gecalculeerde gok. ;) )

en ja hij gebruikt dus warmte die je uit je huis weg zuigt, maar hij maakt daar een 2 tot 4 graden van wat hij dan naar buiten blaast.
dus is het buiten warmer als 2 tot 4 graden, dan kan hij je huis opwarmen.
maar opwarmen is nog niet op temperatuur krijgen of houden, je huis verliest ook warmte door andere punten als alleen ventilatie. (dus grof weg kan hij je huis in zijn 1te verwarmen als het buiten warmer is als 8 graden afhankelijk van je isolatie.)

met 2 thermostaten werken, tja dat is wel handig, maar denk echt niet te ingewikkeld.
de thermostaat van de ecolution raak ik 2x per jaar aan.
in de herfst zet ik hem op 22 graden, en in de lente op 18.
en met de gas ketel stook ik naar 21 graden, dan krijgt de ecolution altijd voorrang en springt gas allen bij als het nodig is.
(eigenlijk kun je er ook gewoon een aan/uit schakelaar aanhangen, het reageren op temperaturen met maar 1,4kW dat is eigenlijk amper nodig. gewoon 24x7 door draaien met dat ding.
dus een simpel relai en je hebt het aan je automatisering hangen echt een stuk simpeler als een gas ketel.
hij gebruikt 300W, dat 24 uur per dag, dus een 7-8kWh per dag (en dat is schrikken voor mensen).
en daardoor krijg je een jaar gebruik van 1600kWh.)

waarom heb ik hem aangeschaft, dat is eigenlijk simpel:
1. verwarm ik met gas, dan levert de cv ketel minimaal 5kW, dit is veel te veel voor mijn vloerverwarming.
dus die is dan maar 1 tot 2 uurtjes per dag warm, met de ecolution duw ik er 1,4kW in en dan is ook de vloerverwarming 24x7 warm en dat is een stuk comfortabeler.
2. had ik een zwaardere warmtepomp gekozen, dan had ik een buiten unit moeten installeren.
dan had ik PV panelen van het dak moeten halen om plek te maken. (geen optie in mijn mening).
of ik had een stuk tuin moeten opgeven (geen optie in mijn mening)
of ik had het naast mijn slaapkamer raam en van de buren moeten hangen. (geen optie in mijn mening)
3. ik had geen ventilatie in huis, en dat was zwaar kloten, frisse lucht is in huis gewoon weg nodig.

dus voor mij was het een geniale oplossing, die nog een lekkere subsidie gaf ook.
maar dat betekend niet dat dat voor iedereen de oplossing is. ;)

ik raad je het apparaat niet aan nog dat ik het je afraad.
het vult gewoon een stukje behoefte, die soms perfect is en soms niet. ;)
stook je goedkoper met dit soort warmtepompen, nop het is grof weg net zo duur als met gas.
maar dat is zo als met alle warmtepompen als je echt alle kosten eerlijk mee neemt zijn de verschillen gewoonweg niet zo heel groot. ;)
(warmtepompen winnen het door dat PV zo goedkoop is, waardoor je niet meer hoeft te betalen voor je kWh's, maar dat is dan weer een vreemde subsidie vorm die salderen heet.)

(er word wel veel geklaagd door mensen over dit soort apparaten, maar als je dan de klachten eens goed analyseert dan kom je er gewoon achter dat mensen het niet snappen en gewoon dom zijn. ;)
vraag maar eens door aan die mensen, je komt er zo achter dat ze het gewoon weg niet snappen. >:)
die zien 300m3 gas besparing en 1600kWh kosten, dus denken dan duurder uit te zijn, terwijl ze dan wel meer luxe krijgen.
dan vergeten ze wel even dat 1m3 gas +/- 8kWh is, en maar 0,19ct per kWh en 60ct per m3 gas is.
en in werkelijkheid word de woning door de ventilatie gezonder om in te wonen, en hoeveel geld is gezondheid nu eigenlijk waard. onbetaalbaar ;)
etc... etc... )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Er zijn ook indoor L/W-warmtepompen, zoals van Alpha-Innotec. Dan staat alles binnen met een flink rooster in een buitenmuur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:45

Theo

moederbord

Volgens mij maak je ergens een denkfout door met een vwp (ventilatiewarmtepomp) je woning te willen verwarmen.
Om heel simpel ze zeggen; warmte verlaat op drie manieren je woning. Via tocht, via muren/dak/ramen en via ventilatie. Vanuitgaand dat je geen tochtwoning hebt (dan waait het binnen) dan is tocht niet relevant.

Je warmte verlaat je woning dus via ventilatie en via de vlakken met buiten (muur/dak/vloer/ramen). Met een vwp win je de restwarmte terug uit je ventilatie waardoor het verlies uit ventilatie zo goed als nul wordt. Maar in een beetje woning is het warmteverlies door ventilatie bij lange na niet zo groot als dat van verlies via de vlakken naar buiten.

Met een vwp verlaag je dus enkel je ventilatieverlies naar nul, je kan er niet je woning mee verwarmen. Net zoals je met een balansventilatiesysteem je woning ook niet kan verwarmen; immers zorgen beide ervoor dat de warmte uit de ventilatielucht weer de woning in gaat.

Een warmtepomp die de warmte van buiten haalt en je woning in plaatst (een L/L of L/W warmtepomp) kan wel het verlies van warmte in je woning compenseren. Je zegt dat een monoblock geen optie is. Zo'n ding is niet klein, maar wel fluisterstil. Mijn Panasonic WP staat buiten naast de achterdeur, en binnen bij de achterdeur hoor ik 'm niet; ook niet op vol vermogen!

Eventueel kun je een monoblock ook aan de muur hangen buiten, of tussen je plantenbakken zetten. Als duurzaam belangrijk voor je is dan valt er vast wel een plek te verzinnen voor een WP buiten. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05 19:54
Met een ventilatiewarmtepomp kan je degelijk wel verwarmen, alleen is het vermogen over het algemeen (te) klein om een grote impact te hebben. Daarom draait bij een aantal tweakers de Ecolution nagenoeg 24/7 om toch nog een bijdrage te leveren.

Een ventilatiewarmtepomp voegt dan ook meer warmte toe dan een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Theo schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:57:
Volgens mij maak je ergens een denkfout door met een vwp (ventilatiewarmtepomp) je woning te willen verwarmen.
Om heel simpel ze zeggen; warmte verlaat op drie manieren je woning. Via tocht, via muren/dak/ramen en via ventilatie. Vanuitgaand dat je geen tochtwoning hebt (dan waait het binnen) dan is tocht niet relevant.

Je warmte verlaat je woning dus via ventilatie en via de vlakken met buiten (muur/dak/vloer/ramen). Met een vwp win je de restwarmte terug uit je ventilatie waardoor het verlies uit ventilatie zo goed als nul wordt. Maar in een beetje woning is het warmteverlies door ventilatie bij lange na niet zo groot als dat van verlies via de vlakken naar buiten.

Met een vwp verlaag je dus enkel je ventilatieverlies naar nul, je kan er niet je woning mee verwarmen. Net zoals je met een balansventilatiesysteem je woning ook niet kan verwarmen; immers zorgen beide ervoor dat de warmte uit de ventilatielucht weer de woning in gaat.

Een warmtepomp die de warmte van buiten haalt en je woning in plaatst (een L/L of L/W warmtepomp) kan wel het verlies van warmte in je woning compenseren. Je zegt dat een monoblock geen optie is. Zo'n ding is niet klein, maar wel fluisterstil. Mijn Panasonic WP staat buiten naast de achterdeur, en binnen bij de achterdeur hoor ik 'm niet; ook niet op vol vermogen!

Eventueel kun je een monoblock ook aan de muur hangen buiten, of tussen je plantenbakken zetten. Als duurzaam belangrijk voor je is dan valt er vast wel een plek te verzinnen voor een WP buiten. :)
heel, goed, zeker niet slecht.
en klopt bijna. ;)

een vwp koelt de ventilatie lucht van +/-20 naar 2 graden actief.
het is en blijft een warmtepomp.
dus is het buiten warmer als 2 graden, dan verwarmt hij je huis wel degelijk net zo als een gewone warmtepomp. ;)
is het kouder als die 2 graden, dan heb je alleen maar minder verlies. ;)

met zijn 1,4kW is het al snel niet meer genoeg om dan het huis te verwarmen.
met de meeste huizen gebouwd in de jaren 80, kom je al snel te kort.
(mijn ervaring, is het buiten kouder als 8 graden, dan heb ik een pufje gas nodig om de zaak op temperatuur te houden, maar dat is al heel wat minder gas als zonder vwp)
maar stiekem 24 uur per dag, dat doen geeft toch 24x1,4=36kW.
wat dan weer gelijk is aan 6 uur de gasketel op 5,5kW te laten draaien.
(6uur gasketel op 5,5kw kost ongeveer 0,5m3 x 6 = 3m3 gas bespaart die dag.
versus 7 tot 8kWh.
dit is een iets te zonnig berekening, helaas trek er nog pomp + fan van af, maar goed het geeft een beeld.
en die 3m3 besparing die haal je niet zo maar doordat buiten temperaturen kunnen wisselen. ;) )

of te wel, een vwp is geen goed apparaat, je mag het zelfs een zeer wattige warmtepomp noemen.
maar hij is zeker niet slecht, het werkt wel erg goed en prettig als je hem goed kunt inzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-04-2018 15:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

Stel je hebt een huis dat zo'n 200W/K nodig heeft aan warmte. Ofwel, voor iedere graad dat binnen warmen wil hebben dan buiten heb je 200 watt aan warmte nodig. Dat is 4.8 Kwh per graaddag; 13500 Kwh per jaar. Met een goed afgestelde CV ketel is dat 1500 m3 aan gas voor verwarming.

Stel, je ventilatie in je woning is 100 M3 per uur gemiddeld. Een kuub lucht bevat per graad ongeveer 1 KJ aan energie. (het opwarmen van 1 kuub lucht kost 1 KJ per graad) De lucht in je woning is gemiddeld 18 graden, en wordt afgekoeld door je vwp naar 2 graden. Dan heb je dus 1.6 KJ aan energie, ofwel ongeveer 400 Watt gewonnen aan de vwp kant.

Maar; die lucht die wordt weggezogen uit je woning moet ook je woning in gaan. Dit komt via de ventilatiesleuven binnen, en dit is koude lucht. Als het buiten 10 graden is dan moet deze lucht 8 graden worden opgewarmd. Dit kost je de helft van je gewonnen energie; ofwel 200 watt. Er blijft dus maar 200 watt over om je huis mee te verwarmen, en daarmee je gasverbruik te verlagen.

Zo'n vwp heeft een vermogen van max 1800 watt.Stel je wil dat deze dat vermogen levert dan heb je een afzuiging nodig van zo'n 400m3/uur uit je woning. Dat is best fors. Bij 10 graden buiten heb je de helft nodig voor het opwarmen van de koude binnenlucht, en de overige 900 watt kan worden gebruikt voor verwarmen.

Een vwp heeft een COP van 4 (afgerond naar boven). Met 1800W thermisch zal deze dus zo'n 450 watt verbruiken. Bijeffect is dat je ventilatie wel heel erg enthousiast is met continu 400 m3/uur aan debiet.

Maar resumered; in mijn modelhuis heeft de ventilatie en debiet van gemideld 100m3/uur en is er een totaal verwarmingsbehoefte van 13500 Kwh per jaar. Hiervan is 1866 Kwh nodig voor ventilatie. Aanname is dat mijn woonhuisventilator gemideld 15 watt verbruikt; zo'n 130 Kwh per jaar.

Plaats je een vwp dan stijgt het debiet van de ventilatie naar 400 m3/uur gedurende 3/4e van het jaar (in de zomer is er geen noodzaak tot verwarmen) Je vwp zal per jaar aan stroom 3000 Kwh gaan verbruiken om 12000Kwh op te wekken aan warmte. Hiervan is (met 10C als gemm buitentemp) de helft nodig om de verse lucht in huis op te warmen. De overige 6000Kwh is voor verwarming.

Met vwp heb je dus per jaar 7500 Kwh aan warmte nodig, plus een stroomverbruik van zo'n 3000KWh. Ofwel, 830 M3 aan gas, plus 3000 Kwh.

Zonder is dit 1500 M3 en 130 Kwh (voor de gewone ventilatie). De delta is 670 M3 aan gas en 2870 aan Kwh. (plus, je ventilatie is erg overrated) Netto heb je 4.2 Kwh nodig om een M3 te besparen.

Met een gewone WP is dit de helft, daar heb je 2 Kwh nodig om een M3 te vervangen....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daarom was de Warmtewinner ook zo'n succes, dat gaan ze niet oplossen met andere instellingen ;w
Een van de denkfouten was in de nacht door ventileren, dan heb je de koudste lucht van buiten en dat krijg je niet gecompenseerd.
Een ander probleem met de pilot was het gedrag van de bewoners, die willen niet continu ventileren op een hoge stand (geeft herrie en soms tocht), maar alleen wanneer nodig.
Er werd beloofd dat ze zeker de helft minder gas zouden verbruiken, maar dat werd hem niet en daar kwam een hoge stroomrekening bovenop :P
Het vreemde is dat Inventum toch al jaren ervaring met dat ding heeft en dit niet voorzag ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05 19:54
@Theo, interessante berekening. Ter info, mijn vwp staat op ca 150-160 m3/uur en ik vermoedt (schatting naar aanleiding van het vwp topic) dat hij ca 350 Watt verbruikt. Maakt de berekening een stuk fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Theo
ik weet niet wat en hoe je het berekend, maar ergens zit een grote fout. :?

mijn vwp, gebruikt 290W (en 1x per week 350W, dat is het anti legionella programma van de boiler.)
3000kWh / 0,290kW = 10344.82 uren draaien.
10344.82 draai uren / 24 = 431 dagen op vol vermogen 24x7.

de vraag is dan hoe krijg je in 1 jaar 431 dagen gepropt :?
en waarom zou je in hemelsnaam in de zomer gaan stoken?

ik doe echt verrekte veel moeite en dan krijg ik 1600kWh per jaar in mijn vwp geduwd.
(eigen thermostaat die 2 graden hoger staat als de gas ketel, zodat de vwp altijd voorrang krijgt en gewoon het hele stook seizoen 24x7 draait.)

400m3 ventileren, dat is echt veel te veel, maak daar maar 200m3 van (en dat is al fors.)
en 300W dat is wat de meeste vwp's gebruiken.

verder is een vwp gewoon een normale warmtepomp, met kleine voor en nadelen.
b.v. voordeel nooit een defrost, omdat de temperatuur die hij van de lucht in krijgt is altijd stabiel 18 tot 20 graden, ook meteen nadeel hij kan niet eens een defrost doen. ;)

uit eindelijk een vwp haalt gewoon een cop van rond de 4, op zijn sloffen.
allen niet alle warmte is voor iedereen ook bruikbaar in te zetten en in de ergste gevallen kan iemand daar door de helft verliezen, dat heeft te maken met hoe je het huis gebruikt dat kan erg verschillen per huis houden.
dus als je dat ding in je maag gesplitst krijgt van een woning bouw vereniging en je gebruik is niet passend dan is het al snel een dure manier van stoken. ;)

(of nog erger, de woningbouw legt in je tochtig huis hem all-E aan, pfff dat is echt absurd misbruik maken van het spul, en gewoon weg niet lezen van de handleiding. ;) )

[ Voor 44% gewijzigd door migjes op 10-04-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Bedankt voor alle ervaringen en berekeningen tot zover! Het is goed te lezen dat mensen zeer tevreden zijn over hun ventilatiewarmtepomp. Ideaal gezien had ik graag de gaskraan dichtgedraaid, maar de mogelijkheden zijn er nu eenmaal niet voor het plaatsen van een monoblock of split unit.

Het voornaamste is dat de vloerverwarming in de woonkamer constant verwarmd kan worden zodat het huis nooit koud aanvoelt. Ik denk dat 1.6 KW voldoende moet zijn om dit het grootste deel van het jaar voor elkaar te krijgen.

@migjes, heb jij enig idee of de boilerfunctie van de Inventum een toevoeging is, of dat deze zoals @Speedy-Andre (waarschijnlijk zeer terecht) opmerkt dat het meer een verkoopargument lijkt is dan een praktische toevoeging? Al is dat wellicht lastig te meten?

@Murkmans Goede tip die DucoBox. Deze verbruikt behoorlijk meer energie (700W nominaal, 1200W maximaal) dan de huidige ventilatiewarmtepompen, maar haalt dan ook 2.5 KW.

De DucoBox is de opvolger van de Inventum Ecolution?

De Belgische ventilatiespecialist komt op de VSK ook met een doorontwikkelde versie van Inventum’s Ecolution Solo, die onder meer ook de basis vormt voor Eneco’s Warmtewinner en Nefit’s VentiLine. De vraaggestuurde warmtepomp, die DucoBox Eco heet, herwint de energie uit afgevoerde ventilatielucht voor verwarming en warm tapwater. Groot verschil met de andere spelers, is dezelfde gepatenteerde 2-zonesturing en de auto-inregeling. Bij de DucoBox Eco zal de vraagsturing op de ventilatie nooit worden overruled door de warmtevraag aan de warmtepomp. Indien de energie in de ventilatieretourlucht niet voldoende is om aan de vraag te voldoen, wordt er extra buitenlucht tot een maximaal debiet van 600m³/h ingeblazen, zodat de unit binnen de aanvaardbare marges van akoestiek, binnen de bouwkundige schil kan geplaatst worden. Dit toestel zal in het laatste kwartaal van 2018 voor de dealers beschikbaar komen.

Hybride en all-electric
Om zo breed mogelijk toepasbaar te zijn, van hybride tot all-electric, kan de keuze gemaakt worden tussen koppeling met verwarming, met tapwater of met beiden (met of zonder buffervat). Bij een toepassing met buffervat kan de regeling kiezen voor de meest logische energiebron voor de warmtevraag. Duco heeft bovendien gesleuteld aan de dimensionering van de verdamper en condensator, waardoor binnen het vermogen van 2,5 kW een hogere COP kan worden gehaald. Om het rendement van de warmtepomp verder op te krikken kan de aangevoerde lucht van buiten met het eigen ClimaTop rooster nog worden voorverwarmd. Dit toevoerrooster kan met een elektrische weerstand binnenkomende lucht tot -5° voorverwarmen naar 12°.

[ Voor 46% gewijzigd door Elect op 02-02-2019 08:58 . Reden: Toevoeging uitleg Ducobox ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Elect schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:35:
Om het rendement van de warmtepomp verder op te krikken kan de aangevoerde lucht van buiten met het eigen ClimaTop rooster nog worden voorverwarmd. Dit toevoerrooster kan met een elektrische weerstand binnenkomende lucht tot -5° voorverwarmen naar 12°.[/i]
Haha, hoe kan je de cop omhoog krijgen als je dat met een extra cop=1 verwarmings element doet? 8)7
De Atlantic Explorer 3 doet het 'gewoon' zonder hulpmiddelen tot -5°!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Het rendement van de warmtepomp gaat wel omhoog als de aangevoerde lucht warmer is :+

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DSy7IDfXUAA0JGW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Elect
nop, @Speedy-Andre heeft gelijk, duco oplossingen zijn door spect van allerlei domme politieke verhalen, met een flinke dot marketing tot het absurde aan toe. ;)

hun oplossing is gericht op meer van hun producten te kunnen verkopen, niet op goedkoop zijn voor de gebruiker en zeker niet beter voor het milieu. ;)

of te wel, dit laat de totaal cop van het huis gewoon weg zakken als je het vergelijkt met een gewone warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 11-04-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Elect
oke even heel erg versimpeld uitgelegd wat de voor en na delen zijn van een vwp.
(door versimpeling klopt het natuurlijk niet helemaal, cijfers zijn dus een indicatie voor het verhaal en niet een waarheid.)

stel je verwarmt je huis met een gas ketel en gebruikt daar een 600m3 per jaar voor.
dan hang je een vwp op, en merk je dat je maar 300m3 gas nodig hebt en een 1200kWh elektra.
dan kun je denken: 1200kWh/300m3 = 1m3/4kWh.
in geld is dat ongeveer:
0,60€ voor gas, en 0.76€ voor vwp.
en dat klopt perfect, dus het lijkt een verrekte slechte cop van rond de 2.

maar een vwp is maar een beperkte kracht, om die te laten werken heeft hij een minimale lucht in warmte nodig (meestal een 17 tot 18 graden.) dus je kunt beter niet zo als met een gasketel het huis in de nacht laten afkoelen, of als je aan het werk bent het systeem uit zetten.
beter is om gewoon continu door te verwarmen.
hier door is het huis gewoon 24x7 warm, maar dat heeft als nadeel dat je huis gewoon weg meer warmte verliest.

had je dat met alleen gas gedaan om het huis 24x7 warm te houden, dan was je een 900m3 aan gas kwijt geweest.
de vwp die je dan toe voegt brengt het weer naar 300m3 + 1200kWh
en dan is het ook 600m3 gas besparing en heb je:
1200kWh/600m3 = 1m3/2kWh.
in geld is dat ongeveer:
0,60€ voor gas, en 0.38€ voor vwp.
dus een hele goede cop van rond de 4.

tja en dan snap ik de verhalen wel van mensen die dat ding met verkeerde verwachtingen in hun maag gesplitst hebben gekregen.
gooi dan ook nog eens er op dat mensen niet eens snappen dat 1m3 gas 0,60€ kost en elektra maar 0,19€.
en dan krijg je helemaal vreemde situaties.

als je dit begrijpt dan snap je of je een vwp leuk vind of niet. ;)
het is een wp die erg goed werkt, beter als welke andere dan ook, want geen last van temperatuur schommelingen die een lucht/water wel heeft.
maar je kunt niet alle warmte effectief in zetten als besparing, maar wel voor de luxe van thuis komen en je huis is al warm. ;)

of vraag het eens aan @bartvb die heeft een vwp gekregen, maar daar hebben ze er een all-e van gemaakt.
grof weg stopt die dus 1600kWh in zijn vwp, maar daarna heeft hij nog een stuk elektra nodig om te verwarmen en die is niet mals. (als dat 300m3 gas is komt er nog een 300x8=2400kWh dus een totaal nodig van 4000kWh om het huis warm te krijgen.)
en ik snap goed dat hij dat als een erg zware verhoging van zijn stook kosten ervaart.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-04-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
@Elect Ik denk dat ik pas een oordeel vel over de ducobox ECO als er meer bekend is over het minimale ventilatiedebiet voor de warmtepomp en de thermische kw hiervan.

Meestal geeft de Kiwa verklaring hier wel duidelijkheid over, maar die is nog niet beschikbaar bij bureau CRG. Hopelijk rond september wel als hij daadwerkelijk op de markt komt.

@Speedy-Andre mbt de ClimaTop roosters ben ik het helemaal met je eens.

Anderzijds denk ik ook; stel het vriest -7 buiten, ben je nog steeds beter uit met een cop van 2,0 dan dat je elektrisch ga bijverwarmen.

Daarnaast kan je de aangezogen buitenlucht temperatuur ook gebruiken voor je boilervat. Stel dit is 20+ graden, kan je een boiler voor sww ook met 2,5 kw verwarmen. (tegenover 1,5kw van de ecolution combi). Dus misschien is het in deze wel mogelijk een groter vat met hogere temperaturen te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 21:34
Aangezien mijn vraag lijkt op de openingsvraag van dit topic plaats ik m even hier in plaats van een nieuw topic te openen:

Sinds vorig jaar hebben wij een nieuwbouwhuis. Nu het eerste jaar erop zit valt het gasverbruik mij nogal tegen. Zo'n 1100 m3. Ik weet dat het in het eerste jaar wat meer kan zijn door bouwvocht etc. Daarnaast vermoed ik dat de cv ketel niet optimaal is ingeregeld. Op de planning staat dan ook om dit goed te laten doen en eventueel een Tado slimme thermosstaat aan te schaffen. Van die 1100m3 is zo'n 10% warm water (makkelijk af te lezen in de zomermaanden) de rest is warmte. Onze woning is voorzien van lagetemperatuur vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de eerste en tweede verdieping. Daarnaast mechanische ventilatie (type C) van het merk Duco. Tot slot liggen er nog 6 zonnepanelen op het dak die afgelopen jaar zo'n 80% in de elektra behoefte voorzien.

Nu mijn vraag: zou het zin hebben om de mv te vervangen door een MV met WTW die de cv ketel voedt? Ik heb als alternatief ook het warmtepompboiler doorgespit van de Atlantic Explorer 3. Dat lijkt financieel aantrekkelijk. maar vooral om in de warmwater voorziening te besparen en niet zozeer om als voeding voor de verwarming. Zou een van jullie mij verder kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jaguarxj16
110 m3 gas (=10%) voor tapwater kost 72,60 euro a 66 ct voor 1m3 gas
Atlantic explorer 3, 200 ltr kost 148 euro (excl aan laten sluiten en wat extra materiaal en excl verzend)
Die heb je dus in 2 jaar terug verdiend.
(en als salderen ophoud te bestaan, kan je de 500 watt van de zonnepanelen, overdag daar in kwijt)
Met een t-stuk kan deze op de afzuiging van de bestaande mechanische ventilatie eventueel.

Volgens de koevlaas formule (Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.) heb je dan nog een (990 m3 x 8 / 1650 = 4,8) 5 kw Panasonic L/W warmtepomp uit UK nodig en kan de CV ketel eruit.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 17:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49
Heb vorig weekend de 2e thermostaat geïnstalleerd voor de inventum combi 50. En dat was easy. Hoeveel gasreductie? Geen idee. De pomp is nog steeds niet aan geweest, de CV trouwens ook niet.

"De boiler van de Inventum is slechts 50 liter. Als twee personen kort achter elkaar douchen is de boiler leeg. Er vanuit gaande dat een douchebeurt ongeveer 40/50 liter kost." volgens mij kun je er een gewone boiler achter zetten. Dan heb je de CV niet meer nodig. Warm water van de Combi 50 stroomt de boiler in. Waardoor zijn verbruik ook minder wordt. Heb het zelf nog niet getest.

[ Voor 50% gewijzigd door Simpel78 op 21-09-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
jaguarxj16 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:50:
Sinds vorig jaar hebben wij een nieuwbouwhuis. Nu het eerste jaar erop zit valt het gasverbruik mij nogal tegen. Zo'n 1100 m3. Ik weet dat het in het eerste jaar wat meer kan zijn door bouwvocht etc. Daarnaast vermoed ik dat de cv ketel niet optimaal is ingeregeld. Op de planning staat dan ook om dit goed te laten doen en eventueel een Tado slimme thermosstaat aan te schaffen. Van die 1100m3 is zo'n 10% warm water (makkelijk af te lezen in de zomermaanden) de rest is warmte.
Zijn ze vergeten je huis te isoleren? Ik heb een jaren 60 woning verbouwd (217m2 drive-in woning 4 woonlagen) en zit rond de 300m3 gas. Het elektra wordt opgevangen door 20 zonnepanelen. Met een jaarlijkse contract korting van ~200 euro bij energieleveranciers, is mijn woning een energiekosten neutrale woning geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 21:34
Ik mag hopen van niet ;-)
Maar vind 1 jaar te kort om er iets over te zeggen. Inmiddels warmtepompboiler (Atlantic) aangeschaft voor warm water en een nest thermostaat. Daarnaast wordt de boel binnenkort opnieuw ingeregeld.
Hou er ook rekening mee dat bij ons 6 dagen per week overdag iemand thuis is (o.a. oppas aan huis met jong kind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
jaguarxj16 schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:19:
Ik mag hopen van niet ;-)
Maar vind 1 jaar te kort om er iets over te zeggen. Inmiddels warmtepompboiler (Atlantic) aangeschaft voor warm water en een nest thermostaat. Daarnaast wordt de boel binnenkort opnieuw ingeregeld.
Hou er ook rekening mee dat bij ons 6 dagen per week overdag iemand thuis is (o.a. oppas aan huis met jong kind).
Zet jij de thermostaat lager? Dat kan ook een rede zijn voor hoog gasverbruik. Mijn woning is zo goed geïsoleerd. Dat het goedkoper is om de woning op temp te houden. Dan te verwarmen. Vandaag bijv. houdt de Inventum combi 50 (1.4kWh energie), de woning prima op temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Kwam deze ook nog tegen, https://www.ktc-nederland.nl/Hotjet-NAV-03:

http://downloads-ktc-nede...otjet_NAV03_2016%20nl.pdf

Staat alleen niet op de isde subsidie lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Laatst online: 19-05 19:41
Ik ben ook geintereseerd om iets te doen met de warmte uit de ventilatielucht. Zit ook in het topic te lezen over de Atlantic Explorer maar het verhaal van Migjes ook gelezen.

Migjes klikt erg enthiousiast over de Inventum Combi en mij spreekt dat ook wel aan.

Door de vele bomen in het bos weet je gewoon niet meer wat je moet kiezen.

Sinds kort heb ik een pelletkachel welke op zijn sloffen de woonkamer warm krijgt.

Woning is van 2002 dus redelijk goed geisoleerd. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Verder mechanische ventilatie die een hoop warmte 24/7 uit huis trekt. Verder nog 12 zonnepanelen met een overproductie van 750 KW per jaar.

Gezien de CV niet meer aanspringt vanwege pelletkachel is de vloer wat kil en zeker de hal en boven is het frisjes. Zo'n inventum zou juist die kilheid er net uit kunnen krijgen lijkt mij dan?

Ik douche 1 keer per dag a 10 minuten max.

De 50 liter boiler van de combi vindt ik wat aan de krappe kant. Stel je zet er een 2 KW doorstromer boiler achter op 230V? Dan zou je wellicht veel langer met je 50 liter doen?

Edit:

Zonder al te veel kennis van warmptepompen, Stel je neemt zo'n WPB op ventilatielucht voor SWW, en sluit hier niet je douchewater op aan maar enkel je cv leidingen op aan?

Bijv. een Atlantic Calypso met 350 wat compressor vermogen en 100 liter boilervat? In hoeverre werkt dit wel of niet tov. zo'n Inventum Combi?

Uit de gegevens van de Calyspo kan ik nog niet halen hoeveel lucht deze nodig heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Guido7619 op 25-12-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Zijn er nog verschillen tussen de ecolution solo en de spaarpomp?
De spaarpomp geeft een iets hoger vermogen op. maar lijkt minder degelijk gebouwd.
ecolution is iets duurder

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw36
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-03-2022
Goedenavond, voor nieuwbouw vrijstaande woning (100m2, vloerverwarming boven en beneden, voorkeur zonder gas, 11 zonnepanelen) ben ik bezig met de keuze voor verwarming en ventilatie. WTW heeft gevoelsmatig niet mijn voorkeur dus ik denk aan een ventilatie/warmtepomp in combinatie met een Monoblock warmtepomp. Nu heeft de installateur dit voorgelegd bij Inventum, Nibe en Weishaupt. Alledrie de partijen raden dit af maar zonder inhoudelijke argumenten. Ik vind het niet logisch om ventilatiewarmte gewoon weg te blazen. Bouwkundig gezien ben ik geen voorstander van een balansventilatie systeem met WTW.
Het enige argument dat ik kan bedenken is de lastige sturing van een systeem met twee warmtepompen die bij voorkeur zowel verwarming en tapwater systeem voeden. Wie heeft er ervaring met deze opzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Nieuwbouw36 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:58:
Goedenavond, voor nieuwbouw vrijstaande woning (100m2, vloerverwarming boven en beneden, voorkeur zonder gas, 11 zonnepanelen) ben ik bezig met de keuze voor verwarming en ventilatie. WTW heeft gevoelsmatig niet mijn voorkeur dus ik denk aan een ventilatie/warmtepomp in combinatie met een Monoblock warmtepomp. Nu heeft de installateur dit voorgelegd bij Inventum, Nibe en Weishaupt. Alledrie de partijen raden dit af maar zonder inhoudelijke argumenten. Ik vind het niet logisch om ventilatiewarmte gewoon weg te blazen. Bouwkundig gezien ben ik geen voorstander van een balansventilatie systeem met WTW.
Het enige argument dat ik kan bedenken is de lastige sturing van een systeem met twee warmtepompen die bij voorkeur zowel verwarming en tapwater systeem voeden. Wie heeft er ervaring met deze opzet?
je kunt voor het tapwater ook kiezen voor een ventilatie-warmtepomp boiler en voor het warme CV water een monoblock. 2 gescheiden systemen dus all electric. Je komt nog wel een groot aantal zonnepanelen te kort. Gas is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Guido7619 De Atlantic Calypso heeft 160m3/u nodig, als je Frans verstaat zie de manual :)

Algemeen gesteld heeft een ventilatie wp zoals hier bedoeld erg weinig vermogen (rond 1,4kW) en kan in de praktijk alleen samen met een andere warmtebron functioneren.
Er is een topic over de Ecolution waar ik lees dat tapwater maar 50 graden wordt.
Dan verbruikt hij bijna net zo veel stroom als een 'echte' warmtepomp die het in z'n uppie doet zonder gas.
Eigenlijk alleen interessant als je geen buitenunit kwijt kan en überhaupt weinig ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw36
  • Laatst online: 11-03-2022
je kunt voor het tapwater ook kiezen voor een ventilatie-warmtepomp boiler en voor het warme CV water een monoblock. 2 gescheiden systemen dus all electric. Je komt nog wel een groot aantal zonnepanelen te kort. Gas is goedkoper.
Klopt, deze optie had ik ook voor ogen, echter na navraag bij Nefit (niet de consumentenlijn maar de hulplijn voor installateurs) krijg ik na doorverbinden een echte specialist te spreken. Wat ik voor ogen heb wordt afgeraden om de volgende reden. Om enigzins vermogen uit een ventilatie wp te krijgen moet deze al gauw zo'n 350 m3 per uur afzuigen. Dit is een hele grote flow die je normaal in de hoogste stand van je ventilatiebox bereikt. Dat betekend dat je dus altijd vol aan het afzuigen bent, zomers zou je dan nog kunnen accepteren en benoemen als ventileren maar als het buiten kouder wordt heeft dit grote nadelen, kans op tocht en de wp voor de verwarming moet continu ieder uur naast de transmissie verliezen ook 350 kuub lucht verwarmen. Dus wat je met je vwp wint, verlies je bij je wp)
Geen optie dus in de winter.
Dit verklaart ook dat bij de grotere wp boilers spreken over een flow van 350 tot 800 m3/uur. (Ferollie Aqua 1 Plus 160/200/260HT)
Uit interesse heb ik ter vergelijk de Nefit man gevraagd wat een gewone wp aan lucht verwerkt, dit kan oplopen tot wel 3000 m3 per uur afhankelijk van de luchttemperatuur en de warmtevraag. Zelfs bij lichte werkomstandigheden is 1000m3 per uur een hele normale waarde. Stel je dit even voor als ventilatie in je huis ..... Gaat hem niet worden dus. Enige idee waar we nog toe kwamen om de energie van de ventilatie niet verloren te laten gaan was de ventilatielucht toevoeren aan de aanzuiglucht van de warmtepomp. Is dan wel een klein deel van het gebruikte volume maar in de winter wel relatief warm. Echter bij de Monoblock, die wat verder van de woning komt te staan is dit ook weer een hele uitdaging.
Nog maar eens wat nachtjes over slapen........
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:39

Seafarer

XXX

Nieuwbouw36 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:58:
Waarom heeft WTW geen voorkeur?

Een passief huis huis heeft niet van die rare ventilatie warmtepompen.
Als ik in Noorwegen Sweden rondreis is het alleen maar WTW wat de klok slaat.

Zorg dat je een aannemer krijgt die een prestatie contract tekent.
Het mag geen herrie maken en moet voldoende ventileren. Degene die niet willen tekenen weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Dus vallen af. Zet er ook duidelijk in dat het niet mogenlijk is om een schade vergoeding te ontvangen. De aannemer dient met alle kosten die erbij horen de hele installatie te vervangen als iets niet goed werkt.

Ik vind het een gemiste kans.

En dit komt alleen maar door een stelletje idioten in een nieuwbouwwijk die hierdoor in heel Nederland de WTW een slechte naam hebben gegeven.

Ik hoop dat je er nog eens overnadenkt. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willywv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 14:31
Ik ben me ook een beetje aan het verdiepen in ventilatiewarmtepompen. Nu staat in de brochure van de Savent "Min/max. ventilatievolume voor warmtepompbedrijf 100/330 m3/h".

Mijn vraag is hoe kan dat ding in warmtepompbedrijf slechts 100m3 ventileren? Of het vermogen moet minder worden (geen 1,6kwh maar slechts 0,8 kwh) of hij zou de ventilatielucht tot ver onder het nulpunt moeten koelen (met heel veel defrosts).

Tevens snap ik ook niet direct hoe je deze pomp goed zou moeten inregelen zodat hij 24x7 kan draaien in warmtepompbedrijf (in het stookseizoen). De Ecolution heeft een eigen pomp, dit ding niet.

[ Voor 17% gewijzigd door willywv op 19-05-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Als de verdamper heel koud wordt wordt het afgegeven vermogen vanzelf minder. Dwz. stel hij doet nog 1 of 1,2 kW thermisch. Dit is in mijn ervaring geen probleem op 100m3/h van 21-22gr > 1-2gr. Volgens mij zit die warmtewinner ook rond die waardes op stand 1. Bedenk wel dat 100m3/h de onderwaarde is, je zit dus op het randje. De pomp moet je extern kopen en plaatsen of de cv-pomp permanent inschakelen. Deze dient ingeregeld te worden op 400 l/u.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs Schimmel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Theo schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:19:
Stel je hebt een huis dat zo'n 200W/K nodig heeft aan warmte. Ofwel, voor iedere graad dat binnen warmen wil hebben dan buiten heb je 200 watt aan warmte nodig. Dat is 4.8 Kwh per graaddag; 13500 Kwh per jaar. Met een goed afgestelde CV ketel is dat 1500 m3 aan gas voor verwarming.

Stel, je ventilatie in je woning is 100 M3 per uur gemiddeld. Een kuub lucht bevat per graad ongeveer 1 KJ aan energie. (het opwarmen van 1 kuub lucht kost 1 KJ per graad) De lucht in je woning is gemiddeld 18 graden, en wordt afgekoeld door je vwp naar 2 graden. Dan heb je dus 1.6 KJ aan energie, ofwel ongeveer 400 Watt gewonnen aan de vwp kant.

Maar; die lucht die wordt weggezogen uit je woning moet ook je woning in gaan. Dit komt via de ventilatiesleuven binnen, en dit is koude lucht. Als het buiten 10 graden is dan moet deze lucht 8 graden worden opgewarmd. Dit kost je de helft van je gewonnen energie; ofwel 200 watt. Er blijft dus maar 200 watt over om je huis mee te verwarmen, en daarmee je gasverbruik te verlagen.

Zo'n vwp heeft een vermogen van max 1800 watt.Stel je wil dat deze dat vermogen levert dan heb je een afzuiging nodig van zo'n 400m3/uur uit je woning. Dat is best fors. Bij 10 graden buiten heb je de helft nodig voor het opwarmen van de koude binnenlucht, en de overige 900 watt kan worden gebruikt voor verwarmen.

Een vwp heeft een COP van 4 (afgerond naar boven). Met 1800W thermisch zal deze dus zo'n 450 watt verbruiken. Bijeffect is dat je ventilatie wel heel erg enthousiast is met continu 400 m3/uur aan debiet.

Maar resumered; in mijn modelhuis heeft de ventilatie en debiet van gemideld 100m3/uur en is er een totaal verwarmingsbehoefte van 13500 Kwh per jaar. Hiervan is 1866 Kwh nodig voor ventilatie. Aanname is dat mijn woonhuisventilator gemideld 15 watt verbruikt; zo'n 130 Kwh per jaar.

Plaats je een vwp dan stijgt het debiet van de ventilatie naar 400 m3/uur gedurende 3/4e van het jaar (in de zomer is er geen noodzaak tot verwarmen) Je vwp zal per jaar aan stroom 3000 Kwh gaan verbruiken om 12000Kwh op te wekken aan warmte. Hiervan is (met 10C als gemm buitentemp) de helft nodig om de verse lucht in huis op te warmen. De overige 6000Kwh is voor verwarming.

Met vwp heb je dus per jaar 7500 Kwh aan warmte nodig, plus een stroomverbruik van zo'n 3000KWh. Ofwel, 830 M3 aan gas, plus 3000 Kwh.

Zonder is dit 1500 M3 en 130 Kwh (voor de gewone ventilatie). De delta is 670 M3 aan gas en 2870 aan Kwh. (plus, je ventilatie is erg overrated) Netto heb je 4.2 Kwh nodig om een M3 te besparen.

Met een gewone WP is dit de helft, daar heb je 2 Kwh nodig om een M3 te vervangen....
De redenatie hierboven klopt, behalve het uitgangspunt dat de warmtecapaciteit 1kJ/m3 tussen 18 en 2 graden is. Waterdamp in de vochtige lucht die afgezogen wordt uit je huis wordt gecondenseerd tot water. Daarom is de hoeveelheid energie die uit de ventilatielucht kan worden gehaald groter dan in het voorbeeld hierboven aangenomen. Lucht van 18 graden Celsius en een vochtigheid van 80% heeft een enthalpie van 44 kJ/kg, dat is 37 kJ/m3. De lucht verlaat je huis met 2 graden Celsius en 100% luchtvochtigheid, dit is 13 kJ/kg en 10 kJ/m3 (m3 bij 18 graden), daarnaast een waterstroom met een verwaarloosbare enthalpie omdat het relatief weinig is. Over dit traject komt dit neer op 38 kJ/m3 (m3 bij 18 graden) of gemiddeld 2.4 kJ per m3 per graad C. Dit is 2.4 keer zoveel als hierboven werd aangenomen. De conclusies veranderen dan ook.

Bij een ventilatie van 100 kuub per uur is er dus 3800 kJ per uur ofwel 1 kW warmte uit je ventilatielucht te halen. Hiervoor heb je 250 W nodig bij COP=4.

Voor 1800 W heb je 450W nodig inderdaad en 170 m3/uur (minimaal 150 m3/uur kunnen halen is al een vereiste volgens het bouwbesluit). Bij een buitentemp van 10C is er 320 W nodig om de buitenlucht naar 18 graden te brengen, er blijft ongeveer 1500 W over voor de andere verliezen.

In vergelijking met een gewone warmtepomp, werkt een ventilatiewarmtepomp met lagere debieten en dus is het vermogen beperkt. De ventilatiewarmtepomp van Duco kan extra lucht van buiten aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Laatst online: 19-05 11:09

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hallo heren even het volgende.

Onze vrijstaande woning bj 2010 is voorzien van een Buva Boxstream en deze maakt erg veel lawaai de laatste tijd. Ik heb de lagers vervangen maar dit heeft niet geholpen. Nu kan ik een nieuwe box aanschaffen, maar kan ook gaan kijken voor een Nibe Savent. Onze woning is voorzien van 16 zonnepanelen (5120WP).
Ik kom dan ook zoveel info tegen voor en tegens. Maar als ik een nieuwe Buva Boxstream neem heb ik helemaal geen winst denk ik dan weer.

En kan iemand mij vertellen of deze box veel lawaai maakt. (of resoneert) Hij zou bij plaatsing namelijk op de houten zoldervloer komen te staan. En het moet dan niet zo zijn, dat je de box door het gehele huis hoort brommen.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedyace op 12-08-2019 14:33 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:29

ErikVers

e-Duurzaam

Het kan zijn dat ik het mis heb (eerste post op Tweakers 😋)

Maar je kunt toch elke vwp op gedeeltelijke buitenlucht aansluiten? Met een T-stuk met links aanvoor MV en rechts een buiten aansluiting.

Oude afvoer dak van MV gebruik je voor afvoer koude VWP lucht en met klep laat je die in zomer in je woning stromen.

Door het T stuk pak hij je standaar ventilatie (instelbaar) en de rest van buiten.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 18-05 23:05
Het kan misschien wel maar in de winter is de eventueel van buiten aan gezogen lucht enige graden en die van binnen 20 graden. Je dan 4 maal zoveel buiten lucht nodig als binnen lucht voor dezelfde opbrengst. Ik heb mijn savent nu bijna 1 jaar draaien. Nog een maand te gaan maar inmiddels draait hij niet meer 24/7. Bij 21 graden woonkamer temperatuur gaat hij uit. De gas besparing is van 1280 m3 in 2018/2019 naar 585m3 In 2019/2020 maar daar zal de minder koude winter ook wel aan bijgedragen hebben

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
ErikVers schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:11:
Het kan zijn dat ik het mis heb (eerste post op Tweakers 😋)

Maar je kunt toch elke vwp op gedeeltelijke buitenlucht aansluiten? Met een T-stuk met links aanvoor MV en rechts een buiten aansluiting.

Oude afvoer dak van MV gebruik je voor afvoer koude VWP lucht en met klep laat je die in zomer in je woning stromen.

Door het T stuk pak hij je standaar ventilatie (instelbaar) en de rest van buiten.
Dat kan alleen als deze kan ontdooien en verder kan terugkoelen. De huidige Inventum ecolution air modellen gaan bijvoorbeeld tijdelijk uit als de ingaande lucht te koud is om nog verder terug te koelen. Bijmengen werkt dan niet.

Je zou dan naar een model moeten kijken die dit wel kan, bijvoorbeeld een nibe f730, ducobox eco of de te verwachten ecolution XL.https://www.inventum.com/producten/ecolution-xl/
Er komt ook een ecolution tower aan, die wel volledig op ventilatie lucht kan werken omdat deze wel kan terugkoelen tot -15. https://www.inventum.com/producten/ecolution-tower/
snameroc schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:46:
Het kan misschien wel maar in de winter is de eventueel van buiten aan gezogen lucht enige graden en die van binnen 20 graden. Je dan 4 maal zoveel buiten lucht nodig als binnen lucht voor dezelfde opbrengst. Ik heb mijn savent nu bijna 1 jaar draaien. Nog een maand te gaan maar inmiddels draait hij niet meer 24/7. Bij 21 graden woonkamer temperatuur gaat hij uit. De gas besparing is van 1280 m3 in 2018/2019 naar 585m3 In 2019/2020 maar daar zal de minder koude winter ook wel aan bijgedragen hebben
Wellicht dat de savent software matig ook lagere temperaturen aan kan.

[ Voor 26% gewijzigd door Murkmans op 19-04-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik bedoel dat mijn kamer thermostaat de savent uitschakelt bij 21 graden. Overigens In het freon circuit van de savent zit een ontdooiklep. De compressor blijft lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door snameroc op 19-04-2020 13:06 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dat kan alleen als deze kan ontdooien en verder kan terugkoelen. De huidige Inventum ecolution air modellen gaan bijvoorbeeld tijdelijk uit als de ingaande lucht te koud is om nog verder terug te koelen. Bijmengen werkt dan niet.
Dank voor je reactie! Ik kijk naar een Hewalex 2.5 of de nieuwere 3.0 maar vanwege hoge debiet wil ik hem op 350 m3 zetten (kan niet lager) en daarvan voor de helft met buitenlucht laten werken. Bij 0 graden buiten blijft je aanvoer dan nog globaal 10 graden.

Er staat in handleiding zelfs cop waarde bij aanvoertemp van werking onder de min 5 dat kan ik dan weer niet verklaren.

Ik zoek vooral iets om mijn mv te laten renderen en een lage gebruik om mijn boiler vat en zeer goed geisoleerde woning met houtkachel vloer de kou eraf te houden. En door lage verbruik met daglicht aan te laten gaan om saldering verhouding fors te verbeteren.

Alle tips zijn welkom!!

Groeten ErikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq0DAPdJwgDcfHAQjwOU5qN4wYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KTOVyCODlmerChm5Wyji1XvS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n247h916pFiCe_PoQcr4ynG376Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhUTGbL79np7auRL0zAwVpoy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 22-04-2020 08:13 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ja ik ga dan ook uit van lagere COP waarde en dus werken met lagere aanvoer temp. Iets wat ik met een monoblock standaard zou gaan krijgen en dan de volledige buitentemp wat altijd lagere COP zal geven dan de Hewalex 2.5 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:57

mattijssch

Model 3 LR

Ik volg deze en andere topics op Tweakers over (ventilatie)warmtepompen al enkele jaren, heb zelf ook al een keer advies gevraagd aan onze cv-installateur over mogelijkheden bij ons thuis en besloot afgelopen week via de website van Inventum eens advies te vragen bij één van hun dealers over de aanleg van een ventilatiewarmtepomp in ons appartement.

Tot mijn verbazing kreeg ik de: ja maar, waterstof gaat alles oplossen en ja maar Duitsland gaat juist aan het gas argumenten terug...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPCoMz0_g4-jKtNkKg8ZWd6DH8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y93tzPdfwK2PSIkFDtJAOX20.png?f=fotoalbum_large

Maar het argument over de diameter van de ventilatiekanalen verbaasde me eigenlijk nog het meest omdat ik over dat issue eigenlijk in al die tijd nog nergens gelezen heb. Ik ga nog even nameten of de stelling van deze installateur over de diameter in ons appartement überhaupt klopt, maar is dit een issue dat wel eens vaker voorkomt en dat dan niet is op te lossen?
En nog belangrijker, hebben jullie ervaring met installateurs (liefst in Zuid Holland) die wél geloven in ventilatiewarmtepompen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

mattijssch schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:
Ik volg deze en andere topics op Tweakers over (ventilatie)warmtepompen al enkele jaren, heb zelf ook al een keer advies gevraagd aan onze cv-installateur over mogelijkheden bij ons thuis en besloot afgelopen week via de website van Inventum eens advies te vragen bij één van hun dealers over de aanleg van een ventilatiewarmtepomp in ons appartement.

Tot mijn verbazing kreeg ik de: ja maar, waterstof gaat alles oplossen en ja maar Duitsland gaat juist aan het gas argumenten terug...[Afbeelding]

Maar het argument over de diameter van de ventilatiekanalen verbaasde me eigenlijk nog het meest omdat ik over dat issue eigenlijk in al die tijd nog nergens gelezen heb. Ik ga nog even nameten of de stelling van deze installateur over de diameter in ons appartement überhaupt klopt, maar is dit een issue dat wel eens vaker voorkomt en dat dan niet is op te lossen?
En nog belangrijker, hebben jullie ervaring met installateurs (liefst in Zuid Holland) die wél geloven in ventilatiewarmtepompen? ;)
Vergeet het composteren met zonnepanelen niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@WhySoSerious @mattijssch Deze pijpfitter heeft duidelijk niet voor leraar Nederlands gestudeerd
en de rest van zijn verhaal bestaat ook alleen maar uit losse flodders.
- Zo iemand is dus dealer bij Inventum - interessant.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

WhySoSerious schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Vergeet het composteren met zonnepanelen niet...
Jaja, zo kan je met zonnepanelen ook nog biobrandstof maken... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
@mattijssch

Los van wat die installateur schrijft over waterstof (mocht dat ooit gebeuren dan is dat heel duur in gebruik) verwacht ik ook dat het je vrij veel gaat kosten als je een Inventum oplossing volledig gaat uitbesteden aan een installateur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat Inventum voor flats die 125mm een probleem vindt kan ik me goed voorstellen, het gaat dan om lange stukken en dat is lastig als er geen groter centraal afvoerkanaal is.
Als zo'n smalle afvoer na jaren vervuild is en/of zelden wordt gereinigd dan beperkt dat het debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

Op zich worden de ventilatiekanalen bij ons netjes volgens schema schoongemaakt en als een MV box een bepaald debiet haalt dat voldoende is om nog net niet met wapperende haren in de badkamer te staan, dan ga ik een eventuele VWP toch ook niet harder laten afzuigen dan dat volume.

Dus ergens vind ik het toch een beetje gek dat dat een issue zou zijn, tenzij een VWP minder druk kan opbouwen op het ventilatiekanaal dan een reguliere MV-box.

Maar wellicht kan ik beter eens informeren bij Inventum zelf over dit soort vragen en over installatiepartners waar ze wel goede ervaringen mee hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
mattijssch schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:

Tot mijn verbazing kreeg ik de: ja maar, waterstof gaat alles oplossen en ja maar Duitsland gaat juist aan het gas argumenten terug...[Afbeelding]

Als je direct onder het dak woont voorzie ik geen probleem. Dan kan je gewoon de dakdoorvoer vervangen voor een 150mm variant. Vervangen moet sowieso gezien deze geïsoleerd dient te zijn.

Wat is je huidige gasverbruik? Je zou ook naar all-e kunnen kijken.

Warmtepomp is nog steeds de meest efficiënte manier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxVjrQJ5VEBA1VF1BYMi6PhXZoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zBD91OVBTV50IU2uBF40lWfz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

Ik had ook gevraagd om een advies over all-e. We wonen op de onderste etage van een appartementencomplex. Ons gasverbruik is ca 750m3 per jaar waarbij we op dagbasis eigenlijk nooit boven een verbruik van 5m3 komen en afgezien van de 3 slaapkamers hebben we overal vloerverwarming. Enige complicerende factoren zijn dat onze technische ruimte zich middenin de woning bevindt (grenzend aan woonkamer, keuken, toilet en badkamer) en dat deze slechts 80x80 meet.

Hybride is daarom sowieso al geen optie, want er is geen ruimte voor een ventilatiewarmtepompunit én cv-ketel. Los van het feit dat er dan waarschijnlijk zo weinig gasverbruik overblijft dat het zonde is om daarvoor vastrecht te blijven betalen.

Ik heb de betreffende installateur overigens vriendelijk bedankt met daarin nog een verwijzing naar het volgende artikel over waterstof dat toevallig ook op die dag voorbij kwam: https://privacy.vakmedian...6395-431208316.1591794351

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:15
Iemand al ervaring met de ducobox eco?
Aan welke prijs inclusief installatie moet ik ongeveer denken bij een ventilatiewarmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Wat zijn de extra electriciteitskosten?
Ik ventileer altijd op stand 1 met ongeveer 40m3/uur. Met de savent zit je op de laagste stand op 100m3/uur. Oftewel ik zou dan 60m3/uur te veel ventileren en de savant moet daar voor werken zonder veel extra rendement hiervan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
ErikVers schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:11:
[...]

Dank voor je reactie! Ik kijk naar een Hewalex 2.5 of de nieuwere 3.0 maar vanwege hoge debiet wil ik hem op 350 m3 zetten (kan niet lager) en daarvan voor de helft met buitenlucht laten werken. Bij 0 graden buiten blijft je aanvoer dan nog globaal 10 graden.

Er staat in handleiding zelfs cop waarde bij aanvoertemp van werking onder de min 5 dat kan ik dan weer niet verklaren.

Ik zoek vooral iets om mijn mv te laten renderen en een lage gebruik om mijn boiler vat en zeer goed geisoleerde woning met houtkachel vloer de kou eraf te houden. En door lage verbruik met daglicht aan te laten gaan om saldering verhouding fors te verbeteren.

Alle tips zijn welkom!!

Groeten Erik[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dacht ik ook. Maar je zal toch zeker een cop 3 moeten behalen wil je goedkoper uit zijn dan gas.
Oftewel in koude perioden zou je dus het debiet van de warmtepomp moeten terugschroeven naar 40m3 (stand 1 mv) maar die bestaan volgens mij niet. Ventilatiewarmtepompen beginnen bij 100m3. Met de koude buitenlucht haal je namelijk geen hoge cop.
Dus hoe wil je dan 50/50 binnen en buitenlucht krijgen?
Er zijn trouwens wel modulerende warmtepompen maar die hebben meestal een te hoog debiet en of je die kan laten moduleren op het moment dat jij dat wil is ook even de vraag. Ze moduleren dan op basis van de warmtevraag en niet op basis van de te lage cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-42MFgzCjkFpkVxS4pFr9R3kqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oss5zqI5QtIy3Z7h7AigdVPh.png?f=fotoalbum_large

Bouwbesluit vind 40 niet genoeg

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Ja dacht ik ook. Maar je zal toch zeker een cop 3 moeten behalen wil je goedkoper uit zijn dan gas.
Oftewel in koude perioden zou je dus het debiet van de warmtepomp moeten terugschroeven naar 40m3 (stand 1 mv) maar die bestaan volgens mij niet. Ventilatiewarmtepompen beginnen bij 100m3. Met de koude buitenlucht haal je namelijk geen hoge cop.
Dus hoe wil je dan 50/50 binnen en buitenlucht krijgen?
Er zijn trouwens wel modulerende warmtepompen maar die hebben meestal een te hoog debiet en of je die kan laten moduleren op het moment dat jij dat wil is ook even de vraag. Ze moduleren dan op basis van de warmtevraag en niet op basis van de te lage cop.
Dmv bypass kun je mengen tussen buiten lucht en binnenaanvoer.

Ben zelf uiteindelijk gaan werken met een zonneboiler 6m2 en 300liter vat icm panasonic warmtepomp L/W (die ook met buitenlucht meestal prima een cop van meer dan 3 tijdens warmwaterbedrijf kan realiseren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Als het co2 gestuurd is verwacht ik dat 90% of zelfs meer van de tijd stand 1 voldoende is. Dat is ongeveer 1 uur per dag badkamer en 1 uur per dag koken.

CO2 gestuurd is juist bedoeld om overventilatie te voorkomen.

In de praktijk wordt gerekend met stand 3 in het bouwbesluit en dat wordt door kopers en gemeente en makelaars helaas geaccepteerd. Overigens heeft woningborg nog aanvullende eisen voor berging en technische ruimte met wasmachine, droger, cv, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
ErikVers schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Dmv bypass kun je mengen tussen buiten lucht en binnenaanvoer.

Ben zelf uiteindelijk gaan werken met een zonneboiler 6m2 en 300liter vat icm panasonic warmtepomp L/W (die ook met buitenlucht meestal prima een cop van meer dan 3 tijdens warmwaterbedrijf kan realiseren)
Bij een bypass heb je dus 12% (40m3) invoer binnenlucht van ongeveer 20 graden en 88% (290m3) buitenlucht.
Oftewel bij 10 graden buiten lucht en 20 graden binnenlucht zit je op een aanvoer van 11 graden vanwege de bypass.
Het zal gemiddeld genomen iets gunstiger zijn gezien je 2 uur per dag de mv op een hogere stand hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Co2 is toch niet de heilige graal. Ook droge lucht is belangrijk van de energiedichtheid van een kuub lucht.
Maar goed ik ben er tevreden mee en je moet maar kijken of je het avontuur aan gaat. Zoals al vaker aan gegeven ik woon in een vrijstaand huis hoef 0 kwh af te rekenen en ongeveer 580m2 per jaar wat neer komt op een paar tientjes per maand.
En niet onbelangrijk het is voor mij een hobby om 0 op de meter te krijgen de ander gaat naar de kroeg en dat kost ook geld.

Verder vind ik het raar dat je in het ene topic zegt dat de savent te weinig capaciteit heeft en hier praat je over te veel in de laagste stand.

[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 19-10-2020 09:02 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austerlitzer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 21:53
Beste warmtepomp gebruikers, ik ben nieuw op dit forum en heb het antwoord op mijn vraagstuk nog niet gevonden.
Sinds enkele dagen hebben wij de Inventum Spaarpomp. Die doet het op zich prima, slaat gelijk aan met de CV en de CV bouwt vervolgens zijn deelname aan het opwarmen af. Dan draait de spaarpomp zelfstandig en houdt het verwarmingssysteem warm, gaat dus allemaal best goed.
Toch lijkt het mij voor het gasverbruik beter om de spaarpomp los te koppelen van de CV. Ik lees hier ook terug dat met een separate thermostaat of schakelaar voor de warmtepomp/luchtvertilatiepomp werken meer wordt gedaan.
Mijn vraag is, doe je dat ? Ik heb op de aansluitingen op de spaarpomp van de thermostaat al 2 draden met schakelaar gezet, maar dan gebeurt er niets. Als ik alleen de thermostaat aangesloten houd en de CV loskoppel doet de thermostaat het niet meer. Moet ik de aansluitingen van de CV doorverbinden/kan dat zonder dat ik dit mooie apparaat naar de Filistijnen help ?
Hoor graag, Veel Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 08:50
Austerlitzer schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:58:
Beste warmtepomp gebruikers, ik ben nieuw op dit forum en heb het antwoord op mijn vraagstuk nog niet gevonden.
Sinds enkele dagen hebben wij de Inventum Spaarpomp. Die doet het op zich prima, slaat gelijk aan met de CV en de CV bouwt vervolgens zijn deelname aan het opwarmen af. Dan draait de spaarpomp zelfstandig en houdt het verwarmingssysteem warm, gaat dus allemaal best goed.
Toch lijkt het mij voor het gasverbruik beter om de spaarpomp los te koppelen van de CV. Ik lees hier ook terug dat met een separate thermostaat of schakelaar voor de warmtepomp/luchtvertilatiepomp werken meer wordt gedaan.
Mijn vraag is, doe je dat ? Ik heb op de aansluitingen op de spaarpomp van de thermostaat al 2 draden met schakelaar gezet, maar dan gebeurt er niets. Als ik alleen de thermostaat aangesloten houd en de CV loskoppel doet de thermostaat het niet meer. Moet ik de aansluitingen van de CV doorverbinden/kan dat zonder dat ik dit mooie apparaat naar de Filistijnen help ?
Hoor graag, Veel Dank alvast.
De Spaarpomp slikt alleen OpenTherm. En dan ook nog eens een beperkte verzameling. Zo'n thermostaat moet je dus gebruiken. Als je de Spaarpomp en CV apart wilt aansturen, koppel je de CV los van de Spaarpomp en geef je de CV een eigen thermostaat
Pagina: 1