[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:52
@kraades klopt inderdaad. Ik heb echter op meerdere manieren het P command ingevoerd maar dit lost niets op. Ik heb geprobeerd:

variabelwaarde
P 327748080
P32774:8080
-P 327748080
-p32774:8080

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbie T
Dit moet je bij Port Settings instellen niet bij variabelen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kraades schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:34:
@Robbie T
Dit moet je bij Port Settings instellen niet bij variabelen.
De port settings zijn niet aan te passen bij gebruik zelfde netwerk als de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbie T
Sorry, ik moet je eerste post beter lezen... 8)

Zelf gebruik ik altijd het bridge network en de -p optie zonder snelheidsproblemen maar even los daarvan...

Uit https://docs.docker.com/network/host/:
If you use the host network driver for a container, that container’s network stack is not isolated from the Docker host. For instance, if you run a container which binds to port 80 and you use host networking, the container’s application will be available on port 80 on the host’s IP address.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je dan niet de poort kunt aanpassen.

Misschien kun je nog de Dockerfile aanpassen v.w.b. de EXPOSE. Eerste een git clone. Dan de Dockerfile aanpassen. Hierna de image builden met docker build. En tot slot de poorten in Sabnzbd zelf aanpassen.

Waarom wil je eigenlijk de poort aanpassen?
(je kunt eventueel in de router nog een port forward doen als je externe toegang op een andere poort wilt hebben of eventueel een reverse proxy als alternatief)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kraades schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:48:
@Robbie T
Sorry, ik moet je eerste post beter lezen... 8)

Zelf gebruik ik altijd het bridge network en de -p optie zonder snelheidsproblemen maar even los daarvan...

Uit https://docs.docker.com/network/host/:
If you use the host network driver for a container, that container’s network stack is not isolated from the Docker host. For instance, if you run a container which binds to port 80 and you use host networking, the container’s application will be available on port 80 on the host’s IP address.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je dan niet de poort kunt aanpassen.

Misschien kun je nog de Dockerfile aanpassen v.w.b. de EXPOSE. Eerste een git clone. Dan de Dockerfile aanpassen. Hierna de image builden met docker build. En tot slot de poorten in Sabnzbd zelf aanpassen.

Waarom wil je eigenlijk de poort aanpassen?
(je kunt eventueel in de router nog een port forward doen als je externe toegang op een andere poort wilt hebben of eventueel een reverse proxy als alternatief)
Ik maak binnen mijn nas gebruik van een multiple gateway zodat ik mijn VPN ook kan activeren en zodoende mijn IP kan afschermen. Zodra ik sabnzbd draai in bridge modus met ingeschakelde vpn blijft de download steken op zo', 1.5 MB/s. Met uitgeschakelde vpn zit dit op 20+.

Draai ik binnen de host modus heb ik dit probleem niet. Ik heb echter bijvoorbeeld ook Domoticz nog draaien op 8080. Dit is echter zo'n generieke poort dat ik dit het liefst aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbie T
Ik denk dat het sowieso lukt door de Dockerfile aan te passen. Maar eigenlijk wil je natuurlijk gebruik blijven maken van de image van LinuxServer.io. Of er een andere manier is weet ik niet.

Ik heb zelf een aparte OpenVPN container waar mijn download client gebruik van maakt. Geen oplossing voor jouw probleem maar misschien kun je er iets mee. Zie hier.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kraades schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:01:
@Robbie T
Ik denk dat het sowieso lukt door de Dockerfile aan te passen. Maar eigenlijk wil je natuurlijk gebruik blijven maken van de image van LinuxServer.io. Of er een andere manier is weet ik niet.

Ik heb zelf een aparte OpenVPN container waar mijn download client gebruik van maakt. Geen oplossing voor jouw probleem maar misschien kun je er iets mee. Zie hier.
Volgens mij heb ik geen docker file? Doe eigenlijk bijna alles via de Syno GUI. Heb wel alle config files gemapt aan /docker/configs/containernaam. Maar daar is dus geen docker file terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Robbie T
Zie link hierboven...

Alle sources staan hier op GitHub.

Het principe is als volgt:
  • Open een terminal
  • Doe een git clone van de bovengenoemde repository
  • Pas de Dockerfile aan (EXPOSE regel)
  • Build een nieuwe image met docker build
  • Maak de container aan
  • Pas de poort in Sabnzbd aan
Als je dan toch op de command line bezig bent, kun je daar ook direct een docker create uitvoeren. Dan hoef je niet via de GUI te werken en kun je het commando makkelijk voor later bewaren mocht je de container opnieuw aan willen maken.

Zie hier voor het docker create commando.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kraades schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:13:
@Robbie T
Zie link hierboven...

Alle sources staan hier op GitHub.

Het principe is als volgt:
  • Open een terminal
  • Doe een git clone van de bovengenoemde repository
  • Pas de Dockerfile aan (EXPOSE regel)
  • Build een nieuwe image met docker build
  • Maak de container aan
  • Pas de poort in Sabnzbd aan
Als je dan toch op de command line bezig bent, kun je daar ook direct een docker create uitvoeren. Dan hoef je niet via de GUI te werken en kun je het commando makkelijk voor later bewaren mocht je de container opnieuw aan willen maken.

Zie hier voor het docker create commando.
Thanks! inmiddels al deze stappen gevolgd. Standaard wordt de container dan aangemaakt in Bridge modus. Als ik vervolgens de network mode aanpast naar Host zoals hier gespecificeerd https://docs.docker.com/c...ose-file/compose-file-v2/ wordt de container keurig in de host modus aangemaakt.

Het aanpassen van de poorten werkt echter niet. Ik zie in de GUI en logboek langskomen dat hij een bestand inlaad vanuit /etc/default/sabnzbdplus. Volgens dit topic zou de oplossing zijn om de host en poort daar leeg te laten. Dit heb ik echter al gedaan maar werkt helaas niet.

Ik snap er inmiddels helemaal niets meer van. Misschien voorlopig maar gewoon weer als Package draaien ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
Gek dat een bridge config je download snelheid zou beinvloeden. Klinkt niet logisch.
Ik zou zeggen stap over naar nzbget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Ik heb mijn documenten die op mijn DS418Play onder 'Drive' staan gebackupped. Ook heb ik daarbij de toepassing 'Drive' gebackupped. De documenten zijn samen zo'n 6.5 GB. De backup (inclusief de toepassing 'Drive') is echter wel 554 GB. Waar komt dit door? Het lijkt wel alsof die alles dat onder 'home' staat heeft meegenomen, maar het kan ook iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkwin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-08-2024
pven schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:28:
Ik heb Radarr en Sonarr draaien, die werken zichzelf keurig bij. Nu zie ik net dat er op DSM een update voor mono klaar staat, en dat Radarr en Sonarr ook een update hebben staan. Ik heb alles bijgewerkt, maar zie/merk geen verschil.

Iemand een idee wat deze updates inhouden? En of ik mono ook zelf kan bijwerken net als Radarr en Sonarr?
Ik heb geen idee wat ze inhouden, maar raad af ze te installeren!
Gisteren geïnstalleerd en kreeg de volgende melding 'kon de pakket service niet uitvoeren' bij Sonarr en Radarr.

Edit:
Opgelost door alle oude packages en back-up terug te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Folkwin op 27-03-2019 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Folkwin schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 04:23:
[...]

Ik heb geen idee wat ze inhouden, maar raad af ze te installeren!
Gisteren geïnstalleerd en kreeg de volgende melding 'kon de pakket service niet uitvoeren' bij Sonarr en Radarr.

Edit:
Opgelost door alle oude packages en back-up terug te zetten.
Ik ben er inmiddels achter, zie [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4 voor details.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 22:06
Hallo iedereen,

Op dit moment heb ik thuis een Synology DS415+ staan met 4 keer 6TB interne harde schijven.

Deze schijven staan helemaal vol en als beginner destijds heb ik de fout gemaakt om gewoon jbod zonder data protectie te gebruiken. My mistake, please do not judge me for this.

Nu ben ik met fotografie als hobby begonnen onder andere en twijfel welke aanpak nu aan te gaan.

Ofwel dacht ik eraan om

1) de harde schijven in de DS415+ te vervangen door 4keer 12TB of 14TB Seagate Ironwolf harde schijven en dus de DS415+ te behouden.

2) Een nieuwe nas te kopen, Synology DS918+ dacht ik op het eerste zicht aan, en daarin dan 4 12TB of 14TB seagate ironwolf harde schijven bij in te plaatsen.

Dit om RAID-5 dan te gebruiken als backup-solution. Is RAID-5 het juiste hiervoor?

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie mij kunnen aanraden als suggestie om hierin verder te gaan?

Primaire doel is fotografie-opslag en backup.

Maar ook films, documenten en andere dingen zullen erbij komen waarschijnlijk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Synology DS415+ met 4x WD red 6TB harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:37:

Primaire doel is fotografie-opslag en backup.
Je weet - neem ik aan - dat RAID geen backup is. Dus daar moet je ook een goed plan voor hebben.
Als je nu voor een 4-bay gaat, maak je het jezelf later lastiger. RAID is niet gemakkelijk uit te breiden op een Sysnology. Dan is het beter om voor SHR(2) te gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@filou Gaat het je puur om de storage, of doe je nog meer met je Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
pven schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:55:
@filou Gaat het je puur om de storage, of doe je nog meer met je Synology?
Vooral puur om de storage op dit moment.

Ik stream af en toe wel eens films vanop de nas over lan-kabel naar laptop.

En dacht van de nas een private cloud setup eventueel te maken. maar dat is optioneel

Maar grotendeels is het vooral storage op dit moment. Geen virtualisatie, securitycameras, virtualisatie of webhosting ofzo, ...

Excuses als ik iets verkeerd zei, ben niet zo gekend op het gebied van RAID kennis etc. :(

[ Voor 7% gewijzigd door filou op 27-03-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
timovd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:54:
[...]

Je weet - neem ik aan - dat RAID geen backup is. Dus daar moet je ook een goed plan voor hebben.
Als je nu voor een 4-bay gaat, maak je het jezelf later lastiger. RAID is niet gemakkelijk uit te breiden op een Sysnology. Dan is het beter om voor SHR(2) te gaan.
Hoe bedoel je, dat als ik voor een 4-bay ga nu, me hetzelf lastiger maak?

--------------

Op dit moment heb ik wel een aantal externe harde schijven die ik als backup drive zou kunnen laten dienen ook van 4TB 2 stuks en 2 externe SSD's van 1TB.

Het is vooral de foto's en documenten die ik zeker gebackupt wil hebben. Moest er nu een schijf falen en ik ben mijn films kwijt, is dat geen groot probleem ofzo. niet dat ik daar wakker van zou liggen dan. Het gaat er vooral om dat persoonlijke data en fotos veilig is maar gecentraliseerd is, ipv op al die verschillende drives te moeten gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
@filou Je budget is hier ook (deels) bepalend. Als je data je echt lief is zorg je nog voor een offsite backup. Als je toch al van plan was om een 2e Synology aan te schaffen kun je je 'oude' prima inzetten als backup voor de eerste, mijn oude staat met dit doel bij mijn ouders.

Verder zou ik voor een SHR setup gaan, zeker als je nog een backup hebt. Dan kan er 1 schijf sneuvelen zonder downtime en je bent flexibel met welke schijven je inzet. In theorie kun je dus starten met 2x 10/12/14TB en hier later een 3e en 4e schijf bij prikken om je ruimte uit te breiden.

Alternatief is nieuwe schijven in je bestaande NAS, dan zul je alleen je data 'tijdelijk' ergens moeten parkeren als je alles naar een nieuw volume en nieuwe schijven verplaatst. Als data-store zonder al te veel extra taken is je huidige Syno meer dan snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
job schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:51:
Gek dat een bridge config je download snelheid zou beinvloeden. Klinkt niet logisch.
Ik zou zeggen stap over naar nzbget.
Thanks. Ik kom van NZBGET. De overstap naar sabnzbd heeft mijn snelheid met +10 mb/s verhoogd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
gastje01 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:18:
@filou Je budget is hier ook (deels) bepalend. Als je data je echt lief is zorg je nog voor een offsite backup. Als je toch al van plan was om een 2e Synology aan te schaffen kun je je 'oude' prima inzetten als backup voor de eerste, mijn oude staat met dit doel bij mijn ouders.

Verder zou ik voor een SHR setup gaan, zeker als je nog een backup hebt. Dan kan er 1 schijf sneuvelen zonder downtime en je bent flexibel met welke schijven je inzet. In theorie kun je dus starten met 2x 10/12/14TB en hier later een 3e en 4e schijf bij prikken om je ruimte uit te breiden.

Alternatief is nieuwe schijven in je bestaande NAS, dan zul je alleen je data 'tijdelijk' ergens moeten parkeren als je alles naar een nieuw volume en nieuwe schijven verplaatst. Als data-store zonder al te veel extra taken is je huidige Syno meer dan snel zat.
Hey, @gastje01,

Liefst van al zou ik het natuurlijk zo goedkoop mogelijk houden. Het leven is al duur genoeg :).

Als ik het goed begrijp, zou ik dus mijn huidige DS415+ eventueel kunnen omzetten naar SHR en dan 2 schijven voorlopig uitbreiden van 6TB naar 12TB. En dan later, moest de moment komen voor een 5-bay of uitbreiding, kan ik deze SHR volume gewoon uitbreiden met extra schijven met 1-schijf foutredundantie. En ondertussen backups bijhouden op externe USB en/of andere NAS offsite bij de ouders bijvoorbeeld.

En het is blijkbaar mogelijk om SHR naar SHR-2 om te zetten sinds DSM 6.1, indien het ooit zover komt.

Een 2de nas kopen is plan B kan je zo zeggen. Aangezien dit ook weer een extra kost is natuurlijk.

Heb ik dit goed begrepen dan?

De hoeveelheid data aan foto's is nu ongeveer 2Tb en persoonlijke data is 1Tb denk ik ongeveer. Maar toekomstgericht zal dit wel stijgen, mezelf kennende.

Alvast bedankt voor de input.

Ga ik wel even men hele NAS nu moeten backuppen naar externe schijven om jbod naar SHR om te zetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:42:
[...]

Hey, @gastje01,

Liefst van al zou ik het natuurlijk zo goedkoop mogelijk houden. Het leven is al duur genoeg :).

Als ik het goed begrijp, zou ik dus mijn huidige DS415+ eventueel kunnen omzetten naar SHR en dan 2 schijven voorlopig uitbreiden van 6TB naar 12TB. En dan later, moest de moment komen voor een 5-bay of uitbreiding, kan ik deze SHR volume gewoon uitbreiden met extra schijven met 1-schijf foutredundantie. En ondertussen backups bijhouden op externe USB en/of andere NAS offsite bij de ouders bijvoorbeeld.

En het is blijkbaar mogelijk om SHR naar SHR-2 om te zetten sinds DSM 6.1, indien het ooit zover komt.

Een 2de nas kopen is plan B kan je zo zeggen. Aangezien dit ook weer een extra kost is natuurlijk.

Heb ik dit goed begrepen dan?

De hoeveelheid data aan foto's is nu ongeveer 2Tb en persoonlijke data is 1Tb denk ik ongeveer. Maar toekomstgericht zal dit wel stijgen, mezelf kennende.

Alvast bedankt voor de input.

Ga ik wel even men hele NAS nu moeten backuppen naar externe schijven om jbod naar SHR om te zetten :(
Je hebt al 4x6TB schrijf je? Daar hou je, bij SHR1 netto 18 TB aan over, dan heb je toch al bereikt wat je wil? Enige waar je dan nog voor moet zorgen is een goede backup. Je kunt een SHR volume uitbreiden met schijven die even groot of groter zijn dan de schijven die je al hebt. Mocht dit vol raken, dan kun je 2x6TB vervangen voor 2x 12 TB (een voor een!) om extra ruimte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
gastje01 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:00:
[...]

Je hebt al 4x6TB schrijf je? Daar hou je, bij SHR1 netto 18 TB aan over, dan heb je toch al bereikt wat je wil? Enige waar je dan nog voor moet zorgen is een goede backup. Je kunt een SHR volume uitbreiden met schijven die even groot of groter zijn dan de schijven die je al hebt. Mocht dit vol raken, dan kun je 2x6TB vervangen voor 2x 12 TB (een voor een!) om extra ruimte te krijgen.
Ja, @gastje01 ik heb inderdaad al 4x6TB maar deze staan volledig vol. Daarom dat ik aan het zoeken ben naar extra opslagmogelijkheden.

Dus eerst alle data extern opslaan, dan clean install met JBOD vervangen door SHR? dan 2x 6Tb en 2x 12TB (of nog eens goed berekenen hoeveel exact), voorlopig voor meer data in de nas steken, instellen? en dan alle data terug op de nas zetten en dan zitten we goed voor toekomstige uitbreidingen? en eventueel toekomstgericht op nieuwe 4-bay, extra 4-bay of nieuwe 5-bay plaatsen dan of overzetten? correct? tegen dan zal het budget wel wat groter ook zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbie T
Als ik kies voor port 8888 i.p.v. 8080 werkt het bij mij als ik het volgende aanpas:
root@DS716V:~# docker exec -it sabnzbd bash
root@0abb7afeb113:/# grep 8888 /etc/default/sabnzbdplus
PORT=8888
root@0abb7afeb113:/# grep 8888 /etc/services.d/sabnzbd/run
        --config-file /config --server 0.0.0.0:8888
root@0abb7afeb113:/# grep 8888 /config/sabnzbd.ini
port = 8888
root@0abb7afeb113:/# exit
exit
root@DS716V:~#

Maar de image is eigenlijk bedoeld om met bridge network te draaien en de -p te gebruiken om de poorten aan te passen.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 27-03-2019 10:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kraades schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:07:
@Robbie T
Als ik kies voor port 8888 i.p.v. 8080 werkt het bij mij als ik het volgende aanpas:
root@DS716V:~# docker exec -it sabnzbd bash
root@0abb7afeb113:/# grep 8888 /etc/default/sabnzbdplus
PORT=8888
root@0abb7afeb113:/# grep 8888 /etc/services.d/sabnzbd/run
        --config-file /config --server 0.0.0.0:8888
root@0abb7afeb113:/# grep 8888 /config/sabnzbd.ini
port = 8888
root@0abb7afeb113:/# exit
exit
root@DS716V:~#

Maar de image is eigenlijk bedoeld om met bridge network te draaien en de -p te gebruiken om de poorten aan te passen.
Wauw :-). Thanks! Waar voer je dit precies in? Ik heb zojuist eerst de container gestart middels sudo docker-compose up -d en hierna een putty sessie geopend. In deze sessie de volgende command's ingevoerd:

login as: Rob
Rob@192.168.178.18's password:
Rob@Romanas:~$ sudo -i
root@Romanas:~# docker exec -it Sabnzbd bash
root@Romanas:/# grep 8888 /etc/default/sabnzbdplus
root@Romanas:/# grep 8888 /etc/services.d/sabnzbd/run
root@Romanas:/# grep 8888 /config/sabnzbd.ini
root@Romanas:/# port = 8888
bash: port: command not found
root@Romanas:/# exit
exit
root@Romanas:~#

Ik snap echter niet goed hoe je de commands invoert die je op twee regels hebt, die mogelijkheid heb ik niet. Laat ik dat weg dan werkt het niet.
[cmd]

Mijn composer file is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
---
version: "2"
services:
  sabnzbd:
    image: linuxserver/sabnzbd
    network_mode: "host"
    container_name: Sabnzbd
    environment:
      - PUID=1029
      - PGID=101
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /volume2/docker/Configs/sabnzb:/config
      - /volume1/downloads/:/downloads
      - /volume1/Boeken/:/boeken
      - /volume1/Films/:/films
      - /volume2/Series/:/series
      - /volume1/music/:/muziek
      - /volume1/Programma/:/software
    ports:
      - 32774:8080
      - 32775:9090
    restart: unless-stopped

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Ja, @gastje01 ik heb inderdaad al 4x6TB maar deze staan volledig vol. Daarom dat ik aan het zoeken ben naar extra opslagmogelijkheden.

Dus eerst alle data extern opslaan, dan clean install met JBOD vervangen door SHR? dan 2x 6Tb en 2x 12TB (of nog eens goed berekenen hoeveel exact), voorlopig voor meer data in de nas steken, instellen? en dan alle data terug op de nas zetten en dan zitten we goed voor toekomstige uitbreidingen? en eventueel toekomstgericht op nieuwe 4-bay, extra 4-bay of nieuwe 5-bay plaatsen dan of overzetten? correct? tegen dan zal het budget wel wat groter ook zijn :)
Wat is je budget dan? ....in dit geval bepalend..

Normaal gesproken is het antwoord vrij simpel. Vergroot je je HDDs aangezien je NAS (DS415+) ivt huidige versies niet veel onderdoet. MAAR in jouw geval omdat je al redelijk grote HDDs hebt en het over een aanschaf hebt van 2x 12TB zou ik zelf hier goed over nadenken of dit wel verstandig is.

2x Ironwolf 12T: 2x 433 euro = 866 euro.

Een DS1019+ is 720 euro. Enige is dat je met SHR en een extra hdd(>6Tb) hetzelfde volume grootte houdt.
Dit zou je dan deels kunnen oplossen door je 415+ als backup plaats te gebruiken + een extra locatie volume voor data wat verloren mag gaan ofzo. Kan je in begin je externe discs voor gebruiken.

Hierdoor heb je een iets snellere NAS met een extra bay plus in huis een automatische backup oplossing.

Kan je later je budget gebruiken om je schijven te vervangen voor grotere... tegen die tijd zijn ze niet meer 433 per stuk ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 27-03-2019 11:36 . Reden: dubbele quote verwijderd ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbie T
Het grep commando heb ik gebruikt om aan te geven welke files ik heb aangepast en wat de aanpassingen zijn. Deze aanpassingen zijn gedaan *in* de container. De container is gemaakt o.b.v. een Docker build met de aangepaste EXPOSE regel zoals eerder beschreven.

Zodra je de container opnieuw aanmaakt zijn je aanpassingen weer verdwenen.

Het is daarom misschien beter om een volume aan te geven zoals bijvoorbeeld:
code:
1
-v <pad naar jouw run file>:/etc/services.d/sabnzbd/run

Zodoende blijven de aanpassingen behouden en kun je deze buiten de container aanpassen.

Mogelijk heb je genoeg aan het aanpassen van deze file en wordt de rest automatisch aangepast. Dit heb ik niet geprobeerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Quakie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:35:
[...]

Wat is je budget dan? ....in dit geval bepalend..

Normaal gesproken is het antwoord vrij simpel. Vergroot je je HDDs aangezien je NAS (DS415+) ivt huidige versies niet veel onderdoet. MAAR in jouw geval omdat je al redelijk grote HDDs hebt en het over een aanschaf hebt van 2x 12TB zou ik zelf hier goed over nadenken of dit wel verstandig is.

2x Ironwolf 12T: 2x 433 euro = 866 euro.

Een DS1019+ is 720 euro. Enige is dat je met SHR en een extra hdd(>6Tb) hetzelfde volume grootte houdt.
Dit zou je dan deels kunnen oplossen door je 415+ als backup plaats te gebruiken + een extra locatie volume voor data wat verloren mag gaan ofzo. Kan je in begin je externe discs voor gebruiken.

Hierdoor heb je een iets snellere NAS met een extra bay plus in huis een automatische backup oplossing.

Kan je later je budget gebruiken om je schijven te vervangen voor grotere... tegen die tijd zijn ze niet meer 433 per stuk ;)
@Quakie Mijn budget zeggen is nogal moeilijk. Hoe goedkoper, hoe beter. Zoals bij iedereen zeker.

Ik versta alleen je gedachtegang niet helemaal :(.

Bedoel je dan de DS415+ bijhouden met de huidige schijven in? maar de data eerst extern opslaan, naar shr veranderen en data terugzetten? en vervolgens ook een DS1019+ bijkopen met 2 externe schijven om te beginnen? Is de DS1019+ niet overkill?

Of bedoel je de DS1019+ kopen en daar de huidige schijven insteken plus 1 extra schijf dan? en dan de externe schijven als backup? En dan later die 6tb schijven in de DS1019+ vervangen door grotere door middel van de SHR?

Of wat bedoel je precies als ik mag vragen? kreeg wat gemixte gedachtes bij jouw tekst. allemaal behulpzaam maar probeer je redenering te volgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@filou uiteraard hoe minder hoe beter en dat is eigenlijk wat ik duidelijk wil maken..sorry dat het niet duidelijk is.

Door te kiezen voor 2X 12Tb aan discs moet je 833 euro aftikken.
Je gaat dan 2X 6Tb ervoor vervangen toch? Dat is je oorspronkelijke gedachte? Dat is in mijn ogen nogal wat kapitaal vernietiging. Volgens de RAID Calculator op synology.com levert dat nul extra Tb s op tov je huidige jobd setup. Er mag alleen 1 schijf sneuvelen....maar je bent wel 833 euro lichter.

Ik gaf als voorbeeld de laatste type nas op. Je kunt het goedkoper maken door bijv 918+ te pakken a 550 euro. Die is ietjes sneller dan je DS415+. Je houdt dan geld over om schijven te kopen.
Hierdoor kan je dus een automatische backup maken van je belangrijkste data zonder geneuzel van externe discs..
Je kunt de 415+ ook ernaast als 2e locatie gebruiken om je groei door te zetten...
Daarna ga je beginnen om je disc te vervangen voor grotere exemplaren. Zelf zou ik nooit voor de grootste exemplaar gaan omdat er een meerprijs op zit.

Jouw nadeel is dat je al een redelijk snelle nas hebt en al relatief grote schijven hebt..Die ook nog eens vol staan... hierdoor moet je dus relatief veel geld uitgeven om te expanden.

Als een tweede nas je niet aan staat... kan je ook nog kijken naar een DX513 a 400 euro.. En die vullen met schijven.. Nadeel aan een DS415+ is dat de DX513 een tweede volume wordt (vandaar de 4 in naampje ipv 9).

Zo duidelijker ?

[ Voor 18% gewijzigd door Quakie op 27-03-2019 13:36 . Reden: meer info meer info meer info! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Quakie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:29:
@filou uiteraard hoe minder hoe beter en dat is eigenlijk wat ik duidelijk wil maken..sorry dat het niet duidelijk is.

Door te kiezen voor 2X 12Tb aan discs moet je 833 euro aftikken.
Je gaat dan 2X 6Tb ervoor vervangen toch? Dat is je oorspronkelijke gedachte? Dat is in mijn ogen nogal wat kapitaal vernietiging. Volgens de RAID Calculator op synology.com levert dat nul extra Tb s op tov je huidige jobd setup. Er mag alleen 1 schijf sneuvelen....maar je bent wel 833 euro lichter.

Ik gaf als voorbeeld de laatste type nas op. Je kunt het goedkoper maken door bijv 918+ te pakken a 550 euro. Die is ietjes sneller dan je DS415+. Je houdt dan geld over om schijven te kopen.
Hierdoor kan je dus een automatische backup maken van je belangrijkste data zonder geneuzel van externe discs..
Je kunt de 415+ ook ernaast als 2e locatie gebruiken om je groei door te zetten...
Daarna ga je beginnen om je disc te vervangen voor grotere exemplaren. Zelf zou ik nooit voor de grootste exemplaar gaan omdat er een meerprijs op zit.

Zo duidelijker ?
@Quakie Nu volg ik je al veel beter.

Als ik inderdaad een 2de Nas zou nemen, en de DS415+ bijhoud, kan ik natuurlijk een deel op de DS415+ laten staan ook, waardoor de schijven geen 12TB momenteel hoeven te zijn en drukt de prijs ook als je naar 6, 8 of 10TB gaat.

Mijn gedachtegang ging oorspronkelijk uit naar 1 nieuwe nas, of 1 huidige nas met nieuwe schijven met genoeg opslag op voorzien, toekomst gericht ook.

Maar met een 2de nas is er plaats extra voor schijven en kan ik inderdaad altijd de prijs drukken door kleinere schijven die later altijd geupgrade kunnen worden. Wel goed nadenken of ik 4-bay of 5-bay ga nemen dan.

Het is een goede logische gedachtegang die zeer behulpzaam is voor mij :). dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@filou graag gedaan.. heb wel wat extra's toegevoegd als het prima vindt om handmatig te backuppen en 2e nas niet gelijk wilt.

Weet niet hoe lang je de DS415+ hebt? maar zoek even op de intel bug met de cpu erin.. hij kan dus ineens niet meer starten.... zo gauw geteld is extra garantie periode inmiddels over..maar kan jaartje er naast zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Quakie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:40:
@filou graag gedaan.. heb wel wat extra's toegevoegd als het prima vindt om handmatig te backuppen en 2e nas niet gelijk wilt.

Weet niet hoe lang je de DS415+ hebt? maar zoek even op de intel bug met de cpu erin.. hij kan dus ineens niet meer starten.... zo gauw geteld is extra garantie periode inmiddels over..maar kan jaartje er naast zitten..
@Quakie Ik heb de ds415+ op 23 januari 2015 gekocht. Dus een dikke 4 jaar al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Als dit klopt is garantie dus vanaf nov 18 niet meer geldig..

https://synology-forum.nl...00-cpu-hardware-falen/30/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
kraades schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:05:
@Robbie T
Het grep commando heb ik gebruikt om aan te geven welke files ik heb aangepast en wat de aanpassingen zijn. Deze aanpassingen zijn gedaan *in* de container. De container is gemaakt o.b.v. een Docker build met de aangepaste EXPOSE regel zoals eerder beschreven.

Zodra je de container opnieuw aanmaakt zijn je aanpassingen weer verdwenen.

Het is daarom misschien beter om een volume aan te geven zoals bijvoorbeeld:
code:
1
-v <pad naar jouw run file>:/etc/services.d/sabnzbd/run

Zodoende blijven de aanpassingen behouden en kun je deze buiten de container aanpassen.

Mogelijk heb je genoeg aan het aanpassen van deze file en wordt de rest automatisch aangepast. Dit heb ik niet geprobeerd.
Jij meneer..Bent echt awesome! Thanks voor je hulp en geduld :-). Het maken van een docker build is me nog een brug te ver. Maar door het koppelen van het run bestand aan "mijn eigen" run bestand binnen mijn docker config map is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
@Quakie ok, dit geeft me wel extra zorgen. Dan is het misschien toch verstandiger om een nieuwe nas te kopen ineens, als de garantie niet meer geldig is. Maar dan gaan we wel idd ineens voor een 5-bay gaan voor zekerheid en grootte opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@filou is aan jou? Maar ja je doet er al 4 jaar mee zonder dat je van een probleem wist :)
Ik heb ook een DS415+ en maakte punt meer om je backup. Van mij mag hij elk moment uitvallen.. er is een backup met versie beheer aanwezig.....dat is het extra mooi aan een tweede nas....
(DS415+ backup naar een DS213+ en een externe backup naar stack voor data met waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:40
Heeft er iemand "Active Backup for Office365" werkend?

Zo ja, zou diegene wat na kunnen kijken?
Zodra er een Office365 tenant is gekoppeld, backup taak is ingesteld kan een DSM Admin(of diegene met rechten) de OneDrive bestanden in de backup de gebruikers zien. Lijkt mij een aardige GDPR issue...

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:55

BeyondThunder

Lost Lightning

Even een vraagje, wellicht heeft iemand anders hier ook last van.
Vandaag kwam ik erachter dat Docker helemaal geen settings meer heeft. Containers worden niet geladen, de gehele config lijkt verdwenen te zijn.
Mijn DSM versie is up-to-date op mijn DS218+.
Als ik Docker opstart dan blijft hij lang hangen op "Loading" , vervolgens is alles pleite.
Geen recente entries in de logfiles, ik sta voor een raadsel.
Kan iemand me een zetje in de juiste richting duwen?
Op het filesystem staan de containers nog wel, maar starten dus niet meer op.

Edit, ik zie nu dat Docker blijft hangen op "Starting", eens kijken hoe ik dit kan/moet troubleshooten.

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 27-03-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Even voor de duidelijkheid, dit is een oplossing, niet per se de oplossing.
  • SHR geeft je de mogelijkheid om op een later moment je disks te upgraden, gebruik de Synology RAID calculator om te zien wat dit met het formaat van je volume doet
  • Je huidige model is snel zat, zeker als datastore. Ik lees nergens dat je qua snelheid niet tevreden bent, alleen je opslag is vol. Als je budget 'beperkt' is kun je als je het mij vraagt beter investeren in schijven, deze kun je later ook weer overzetten in een nieuwe NAS als je deze zou willen aanschaffen.
  • Mocht je in de toekomst alsnog voor een sneller/nieuwe model gaan, dan kun je deze nas nog prima inzetten als (offsite) backup
Wat je verder ook doet, zorg voor een goede backup, zeker voor dingen (zoals foto's) die je niet direct weer even opnieuw kan downloaden. Afhankelijk van het formaat kun je er voor kiezen om dit ofwel op USB disks te doen (handwerk), een cloudoplossing (vaak betaald) of een offsite nasje dat enkel als back-up target dient. Ik gebruik hier een oude DS211j voor, te traag voor mij voor dagelijks gebruik, snel zat om 2x per week wakker te worden voor een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
gastje01 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:13:
[...]

Even voor de duidelijkheid, dit is een oplossing, niet per se de oplossing.
  • SHR geeft je de mogelijkheid om op een later moment je disks te upgraden, gebruik de Synology RAID calculator om te zien wat dit met het formaat van je volume doet
  • Je huidige model is snel zat, zeker als datastore. Ik lees nergens dat je qua snelheid niet tevreden bent, alleen je opslag is vol. Als je budget 'beperkt' is kun je als je het mij vraagt beter investeren in schijven, deze kun je later ook weer overzetten in een nieuwe NAS als je deze zou willen aanschaffen.
  • Mocht je in de toekomst alsnog voor een sneller/nieuwe model gaan, dan kun je deze nas nog prima inzetten als (offsite) backup
Wat je verder ook doet, zorg voor een goede backup, zeker voor dingen (zoals foto's) die je niet direct weer even opnieuw kan downloaden. Afhankelijk van het formaat kun je er voor kiezen om dit ofwel op USB disks te doen (handwerk), een cloudoplossing (vaak betaald) of een offsite nasje dat enkel als back-up target dient. Ik gebruik hier een oude DS211j voor, te traag voor mij voor dagelijks gebruik, snel zat om 2x per week wakker te worden voor een back-up.
@gastje01 Dus jij wil zeggen eigenlijk, voorlopig de DS415+ bijhouden en de 6TB schijven vervangen door 12TB schijven dan? Als ik dan later een nieuwe nas zou kopen, kan ik gewoon de schijven van de DS415+ overzetten naar de nieuwe nas en direct in gebruik nemen normaal gezien?

Ik heb nog wel een oude DS213J NAS thuis staan, die niet meer gebruikt wordt. Dus zou deze eventueel als simpele backup-target kunnen gebruiken eventueel.

Ik zou eventueel wel mijn nieuwe NAS willen gebruiken voor zowel datastorage, alhoewel ik al een tijdje met het idee loop om een NAS als private cloud dienst in te schakelen voor mezelf en familie eventueel (ter vervanging van google drive, google photos, onedrive, dropbox, etc). Heeft iemand van jullie hier (@Quakie @gastje01 ), soms ervaring mee of een idee hoe soepel dit werkt, waarmee rekening te houden en hoe snel dit is etc? ...

Of is het beter om bij TRANSIP STACK een abonnement aan te gaan voor deelbare cloudopslag? Want ondanks google photos zei dat met de optie "full resolution upload" er geen compressie zou aantreden, heb ik toch gemerkt dat men fotos van mindere kwaliteit zijn na ze terug te downloaden :(.

Ik heb er geen probleem mee als er eens stevig geïnvesteerd zou moeten worden voor een nieuwe NAS met nieuwe schijven, maar ga dan goed moeten denken hoeveel schijven en welke NAS, want zou graag toekomstgericht niet continu nieuwe schijven willen kopen of nieuwe NAS, maar het nu ineens goed doen :).

Ik had mezelf snel een spreadsheet aangemaakt met de prijzen bij coolblue als referentie voor de modellen:

https://docs.google.com/s...7rLVTDLg/edit?usp=sharing

Zoals je kan zien, kan dit rap 1500 tot 2500 euro worden. Daarom dat ik er goed over moet nadenken en wil weten welk model best te nemen en waar rekening mee te houden uiteraard dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@filou wat een geld....maar andere wensen ander

ik gebruik geen google photos maar tot 16 megapixel is het volgens mij full resolution.. er boven wordt er compressie toegepast..

ik gebruik alles van synology extern en je bottleneck moet je zien in je lijn. Ik heb een glasvezelverbinding dus rappe toegang tot mijn data.... Je DS415+ geeft geen kick met dit soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Quakie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:40:
@filou wat een geld....maar andere wensen ander

ik gebruik geen google photos maar tot 16 megapixel is het volgens mij full resolution.. er boven wordt er compressie toegepast..

ik gebruik alles van synology extern en je bottleneck moet je zien in je lijn. Ik heb een glasvezelverbinding dus rappe toegang tot mijn data.... Je DS415+ geeft geen kick met dit soort toepassingen.
@Quakie Ik heb niet gezegd dat ik met plezier deze bedragen spendeer he. Ik gebruik het allemaal maar ter referentie, om een idee te hebben tot welke bedragen het kan oplopen, of waaraan me te verwachten, om zo alternatieven te zoeken die goedkoper zijn etc.

Google photos is boven 16megapixel idd full resolution, en full resolution optie gebruik ik ook maar toch zijn de files kleiner dan de originele geuploade, als je ze nadien terug downloadt in full resolution modus. heb de test al gedaan. en het verschil is weldegelijk te merken tussen de online ongecomprimeerde zogezegd gedownloade photo en de 1ste originele geuploade foto lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@filou sorry lees het vooral niet als een aanval naar jou, want dat is totaal niet mijn bedoeling (geweest)...
Iedereen moet voor zich zelf uitmaken wat hij of zij met hun geld doet ongeacht het bedrag. Ik persoonlijk zou het zelf nooit (meer) uitgeven maar dat is gewoon omdat mijn situatie compleet gewijzigd is tov 5 jaar geleden.. Ik zou het zelfs afkunnen met een 2 bay tegenwoordig omdat ik wel snelheid wil.. anders zelfs een 1 bay.
Ik heb naar mijn idee suggesties aangeleverd om kosten te drukken.... Voor "domme" opslag zijn er goedkopere oplossingen te vinden..

Zelf ook weer wat geleerd, een stuk over google photos.
https://www.phonearena.co...d-should-you-care_id93938

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Quakie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:49:
@filou sorry lees het vooral niet als een aanval naar jou, want dat is totaal niet mijn bedoeling (geweest)...
Iedereen moet voor zich zelf uitmaken wat hij of zij met hun geld doet ongeacht het bedrag. Ik persoonlijk zou het zelf nooit (meer) uitgeven maar dat is gewoon omdat mijn situatie compleet gewijzigd is tov 5 jaar geleden.. Ik zou het zelfs afkunnen met een 2 bay tegenwoordig omdat ik wel snelheid wil.. anders zelfs een 1 bay.
Ik heb naar mijn idee suggesties aangeleverd om kosten te drukken.... Voor "domme" opslag zijn er goedkopere oplossingen te vinden..

Zelf ook weer wat geleerd, een stuk over google photos.
https://www.phonearena.co...d-should-you-care_id93938
@Quakie ik zag het dan ook niet als een aanval hoor. Appreciëer alle tips en uitleg die me worden gegeven hier enorm. Ik ga dit weekend en komende week eens goed bestuderen wat er precies nodig is en hoe aan te pakken en dan alle opties afwegen.

Maar het feit dat je wel kan zeggen dat extern werken met je synology vlot kan gaan, geeft me al een beter idee waar allemaal rekening mee te houden. we hebben dan wel geen glasvezelverbinding (denk ik), internet thuis is toch meer als snel genoeg voor zover ik weet en nodig heb.

@Quakie ik denk zelfs, (juist tot inzicht gekomen), dat omdat ik redelijk wat media heb (die niet openbaar vernoemd mag worden), op de nas heb staan en deze naar een externe portable cheap HDD kan verplaatsen, Ik zo in staat moet zijn om plaats vrij te maken op de DS415+. Zo kan ik eigenlijk de 6TB schijven momenteel behouden (maar eerst naar HSR) omzetten en dan heb ik 18TB voor gebruik en 6TB voor beveiliging.

https://www.synology.com/...ID_calculator?hdds=6%20TB|6%20TB|6%20TB|6%20TB

Dat zal de goedkoopste oplossing zijn momenteel, mits 1 externe portable HDD bij dan te kopen voor wat, ongeveer 100 euro ofzo wssch.

En op termijn kan er beslist worden waar de backup opgeslagen wordt van deze NAS, extern, server of aparte nas ergens anders, en ondertussen nadenken over het budget :).

Ik kom ook altijd tot inzicht/met zon ideeen af, maar veeeel te laat haha.

Maar toch super bedankt voor alle uitleg, ideeen en meer. Heeft me enorm geholpen alvast.

[ Voor 26% gewijzigd door filou op 28-03-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 20:55

BeyondThunder

Lost Lightning

Docker start niet meer op, hangt op "Starting...."
Ik heb hierdoor niet de mogelijkheid om Docker te verwijderen.
Heeft iemand wellicht een manier om toch Docker te verwijderen?

Edit: Sudo synoservice --disable pkgctl-Docker

Werkt niet, hij hangt dan na het commando

Gelukt, met het commando Sudo Kill <PID>
Hierna kon ik Docker verwijderen (met behoud settings) en opnieuw installeren. Draait weer als een zonnetje :)

[ Voor 42% gewijzigd door BeyondThunder op 30-03-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik wil mijn DS111 nieuw leven inblazen als semi-offsite backup voor de ietwat belangrijke data op mijn DS918+ (4x 4TB SHR). De belangrijkste data wordt al dagelijks gebackupt naar Strato. Gezien de leeftijd van de DS111 ben ik benieuwd of ik iets over het hoofd zie:

Het idee is om de DS111 van een verse schijf te voorzien, waarschijnlijk 6TB. De DS111 wordt in mijn schuur geplaatst, die niet vastzit aan mijn woning. Dus dat is prettig in het geval van brand.

In de schuur is het de afgelopen 12 maanden minimaal 3 graden geweest en maximaal 43. Omdat de DS altijd warmer is dan de omgeving verwacht ik geen problemen met vocht.

De eerste backups zullen gewoon bedraad plaatsvinden, daarna zal de nieuwe data via wifi gaan. Snelheid lijkt me niet echt een issue, het is geen probleem als het een halve dag duurt om bijvoorbeeld 20GB aan nieuwe data over te pompen. Verder zal ik de backups encrypten voor het geval er in de schuur wordt ingebroken.

De DS111 is natuurlijk al wat ouder, uit 2011. Hij is tot maart 2018 altijd in gebruik geweest. Qua hardware vermoed ik dat de kans groot is dat de voeding als eerste het loodje gaat leggen. Mijn idee is dat ik dat vanzelf wel merk.. of is preventief vervangen aan te raden?
Daarnaast heb ik geen idee hoe lang Synology nog de DS111 blijft ondersteunen. Op deze pagina vind ik wel terug dat DSM-upgrades tot nu toe 'full' is. Dat geldt ook voor de DS110+ die nog een jaartje ouder is, maar bijvoorbeeld de DS110J heeft als status limited. Waarschijnlijk krijg ik nog 1 of 2 jaar updates voor de DS111. Anderzijds: als het werkt, zal het blijven werken. Veiligheidsupdates zijn (volgens mij) niet zo heel interessant in deze casus omdat de DS111 alleen lokaal benaderbaar is, hij zal geen services open hebben staan naar het internet.

Zie ik iets over het hoofd? Anders ga ik gewoon aan de slag, lijkt me een mooie bestemming voor een DS die nu niet gebruikt wordt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
k heb mijn documenten die op mijn DS418Play onder 'Drive' staan gebackupped. Ook heb ik daarbij de toepassing 'Drive' gebackupped. De documenten zijn samen zo'n 6.5 GB. De backup (inclusief de toepassing 'Drive') is echter wel 554 GB. Waar komt dit door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:32:
@brambello
Niet dat ik weet. Voor zover ik weet kun je achteraf nog de target server aanpassen. Die zet je eerst op je lokale IP adres en later op zoiets als myvault.synology.me zodra je de connectie tussen source en target NAS goed hebt ingesteld.

Rotatie heb ik zelf op from the earliest version staan. Maar dat is eerlijk gezegd omdat ik smart recycle wat vaag vind en hierdoor niet goed snap.

Als het goed is kun je nadat je de rotatie instellingen hebt gedaan grafisch zien hoe ver je terug kunt. Met Backup Explorer kun je makkelijk terug naar eerdere versies.

Ik backup zelf naar een lokale USB disk en Amazon S3 maar het principe is hetzelfde.
Ben nu aan het knoeien in het netwerk van mijn ouders. Er zit zowel een experiabox v10 alsook allemaal spul van Unifi. Moet ik de port dan in alleen de experiabox v10 openen of ook in de Experiabox? Alle aangesloten LAN meuk staat alleen zichtbaar in de Unifi controller, niet in de Experiabox controller.

Er zijn twee verschillende foutmeldingen als ik probeer te verbinden vanaf NAS1 naar NAS2: 1) Kan niet verbinden met de server en 2) Geen antwoord van de doelserver. Wat is het verschil?

UPDATE: het lijkt te lukken!

[ Voor 9% gewijzigd door brambello op 30-03-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

brambello schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:42:
k heb mijn documenten die op mijn DS418Play onder 'Drive' staan gebackupped. Ook heb ik daarbij de toepassing 'Drive' gebackupped. De documenten zijn samen zo'n 6.5 GB. De backup (inclusief de toepassing 'Drive') is echter wel 554 GB. Waar komt dit door?
Zou zomaar te maken kunnen hebben met versioning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57

MJV

Ik heb een aantal containers draaien via docker. Zonder veel na te denken heb ik deze PGID/UID van mijn 'main' user gegeven. Dit wil ik met oog op autorisaties netter doen.

Ik heb dus een groep gemaakt met schrijf/leesrechten op de juiste mappen. Als ik nu verschillende users aanmaak die lid zijn van die nieuwe groep, kunnen die dan bestanden van elkaar verplaatsen/verwijderen?

Of moet ik de verschillende docker containers vanuit dezelfde user gedraaid worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:28:
In de schuur is het de afgelopen 12 maanden minimaal 3 graden geweest en maximaal 43. Omdat de DS altijd warmer is dan de omgeving verwacht ik geen problemen met vocht.
In dit topic hebben ze het erover dat 5 tot 35 graden de beste temperatuur is. Dat is voor een andere DS, maar ik vermoed dat dat verder niet veel uitmaakt. Ik denk dat je vooral met het oog op de temperatuur (en toch het vocht) iets te veel de grens opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pven schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:06:
[...]

In dit topic hebben ze het erover dat 5 tot 35 graden de beste temperatuur is. Dat is voor een andere DS, maar ik vermoed dat dat verder niet veel uitmaakt. Ik denk dat je vooral met het oog op de temperatuur (en toch het vocht) iets te veel de grens opzoekt.
Die 35 graden kwam ik ook tegen bij Synology. Mijn aanname is dat daar een redelijke marge in zit. Synology garandeert dat je DS het prima blijft doen als hij 24/7/365 in een ruimte staat waar het 35 graden is. Af en toe een iets hogere temperatuur op een gedeelte van de dag op de warmste dagen van het jaar leek mij dan geen probleem.

Daarnaast bedenk ik mij nu dat mijn sensor direct tegen het plafond van mijn schuur met plat dak is geplakt, dus dat geeft iets hogere temperaturen dan de plek waar de DS komt.
(en toch het vocht)
Waarom vermoed je dat dit een probleem gaat vormen? De schuur is altijd warmer dan de buitenlucht en de DS is nog eens een stuk warmer dan dat. Dit is de data van de laatste 12 maanden, waarbij de relatieve luchtvochtigheid niet boven de 67% komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XBTyYJJMEus7KsBTSSMEjt8J/medium.png

edit, het volgende staat in de datasheet van de DS111:
-Operating Temperature: 5°C to 35°C (40°F to 95°F)
-Storage Temperature: -10°C to 70°C (15°F to 155°F)
-Relative Humidity: 5% to 95%RH
Ervan uitgaande dat de RH voor zowel operating als storage geldt, verwacht ik geen problemen met vocht?

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 31-03-2019 12:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Quakie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:29:

Jouw nadeel is dat je al een redelijk snelle nas hebt en al relatief grote schijven hebt..Die ook nog eens vol staan... hierdoor moet je dus relatief veel geld uitgeven om te expanden.

Als een tweede nas je niet aan staat... kan je ook nog kijken naar een DX513 a 400 euro.. En die vullen met schijven.. Nadeel aan een DS415+ is dat de DX513 een tweede volume wordt (vandaar de 4 in naampje ipv 9).

Zo duidelijker ?
@Quakie Vraagje, je sprak over de DX513. Ik heb gezien dat de DX517 ook bestaat en qua prijs zitten die vrij dicht bij elkaar.

Wat bedoel je precies met als "nadeel aan een DS415+ is dat de DX513/517 een tweede volume wordt"? Wat is hier exact het nadeel aan? Ik ben aan het zoeken geweest op google en forums maar vindt niet echt een uitleg hierover.

Aangezien ik thuis nog 2x2TB WD RED NAS schijven had liggen leek het me misschien logisch om een DX517 te kopen als expansion unit, zodat als de DS415+ het ooit zou begeven, ik deze expansion unit gewoon op een nieuwere nas kan bijhangen en schijven overzetten van de DS415+ later. Anders is dat weggegooid geld ook he.

[ Voor 28% gewijzigd door filou op 04-04-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gizz schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Ervan uitgaande dat de RH voor zowel operating als storage geldt, verwacht ik geen problemen met vocht?
Vocht zal geen enkel probleem zijn bij een draaiend systeem. Zo'n systeem is namelijk warmer dan zijn omgeving en dus droger. Je zal hooguit een probleem krijgen in een tropisch regenwoud waar het 35C is en RH 98-99%. Dan drupt werkelijk overal het water af.
In een schuur waar het koud en vochtig is is je systeem het droogste punt van de hele schuur

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 04-04-2019 12:54 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
filou schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:17:
[...]

@Quakie Vraagje, je sprak over de DX513. Ik heb gezien dat de DX517 ook bestaat en qua prijs zitten die vrij dicht bij elkaar.

Wat bedoel je precies met als "nadeel aan een DS415+ is dat de DX513/517 een tweede volume wordt"? Wat is hier exact het nadeel aan? Ik ben aan het zoeken geweest op google en forums maar vindt niet echt een uitleg hierover.

Aangezien ik thuis nog 2x2TB WD RED NAS schijven had liggen leek het me misschien logisch om een DX517 te kopen als expansion unit, zodat als de DS415+ het ooit zou begeven, ik deze expansion unit gewoon op een nieuwere nas kan bijhangen en schijven overzetten van de DS415+ later. Anders is dat weggegooid geld ook he.
Aha de 415+ staat ook genoemd als applied model, dit was volgens mij in het begin niet het geval....
https://www.synology.com/en-us/products/DX517#specs
Dan zou ik ook gewoon voor een DX517 gaan. Hier kan je verschillen terug vinden:
https://www.synology.com/..._Synology_Expansion_Units
Het nadeel is dat je (vooraf) moet gaan nadenken over je indeling van je shares, omdat er kans is dat je ruimte te kort komt op volume1 terwijl je schijfruimte over hebt op volume2. Je moet dan data gaan moven, of je een share moven om ruimte te maken.. Bij SHR volumes kost het ook nog eens extra ruimte gezien het feit dat het losse 2 volumes zijn.

DS415+ met DX517
4x6Tb is 18Tb aan beschikbare ruimte plus de DX517:
5x6Tb is 24 Tb aan beschikbare ruimte, totaal 42Tb

DS916+ is het model erna en niet bijzonder veel sneller maar in combinatie met DX517 geeft het 9x6Tb dus 48Tb aan ruimte. Laten we even weg of je met 9discs moet werken met SHR1.

Maar goed, hoe je het in zelf zegt is het in jouw geval geen nadeel maar meer info vooraf.. dat je het weet

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 04-04-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Laatst online: 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb een vraag waar ik hoop dat iemand mogelijk een antwoord op heeft.

Voor ons werk zijn we aan het kijken voor een Synology NAS vanwege de mogelijkheid om de Office365 accounts te kunnen backuppen. Om wat extra dingen mogelijk te maken zoals ook een extra lokale backup was ik aan het kijken voor de 918+ of de 1019+. Deze ondersteunen wel maar max 8GB alhoewel ik al diverse mensen heb gezien die er 16GB in gooiden en werkend hadden.

Nu was mijn idee om ook een mysql database hierop te runnen die dan gebruik kan maken van al het geheugen in dat ding. Deze wou ik dan eventueel plaatsen op een stel NVME drives die beide ondersteunen.

Ik twijfel echter of 1 van deze daar sterk genoeg voor is of dat ik misschien beter een 1618+ kan pakken. Deze heeft wel ook maar een atom maar ik zou kunnen doorgroeien naar 32GB (alleen ECC?).

De database heeft niet superveel te doen maar er wordt wel redelijk wat data heen weggeschreven gedurende de dag. Dit zijn op zich wel allemaal maar kleine dingen maar we zitten ondertussen op 60GB voor de gehele database. Op dit moment draait de database op een VM met 2 (xeon) CPU en 8GB mem.

Wie kan mij vertellen welke van deze 3 het betere model is hiervoor?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
De HDD van mijn DS213j is na 5 jaar trouwe dienst zo goed als overleden. Ik heb althans een bericht gekregen "Storage pool 1 on DiskStation has crashed. The system may not boot up. Hij start nog wel op maar de storage pool heeft de status "crashed" vanwege een bad sector count van 3 en de schijf is niet meer via het netwerk te benaderen. Vreemde is dat bij Health Info de melding staat dat de bad sectors zijn gerepareerd. Ik zie een optie "Supress Disk Warning" maar op internet kan ik niets vinden over wat die optie doet. Kan ik het systeem daarmee weer operationeel krijgen wetende dat de HDD aan het overlijden is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gQfUGMPl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gJ29G56l.jpg

Maar ik zal de HDD dus zsm moeten vervangen. 2TB is voldoende. Wat is een goede schrijf voor een DS213j? De compatibility lijst op de Synology site bevat alleen oude modellen. Ik heb een voorkeur voor 2,5" vanwege lager stroomverbruik. Ik neem aan dat dat past. NIeuwe schijven zijn allemaal SATA600 terwijl de DS213j SATA300 heeft; ik neem aan dat dat ook past.

Is zoiets dan een goede keus: https://tweakers.net/pric...e-2-komma-5-inch-2tb.html ? Of toch beter een 3,5" https://tweakers.net/pric...b-cache-5400rpm)-2tb.html

[ Voor 4% gewijzigd door ocmer op 05-04-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Ik heb een 918+ en zie enorm veel tegenstrijdige berichten over de maximale hoeveelheid RAM geheugen dat het ding kan hebben.

8GB wordt sowieso ondersteund, maar mijn VM's zouden graag iets meer hebben. 16GB zou perfect zijn. De ARK.intel.com site zegt dat de processor maximaal 8GB ondersteund. Er zijn forums waarin beweerd wordt dat dat ook echt de limiet is ook al geeft DSM aan dat er 16 in zit.

Ook zijn er net zoveel posts van mensen die 4 VM's draaien die 14GB geheugen gebruiken en dat 't allemaal prima werkt.

Dan zijn er nog posts die melding maken dat het enkel werkt als je geen SSD cache storage gebruikt (wat ik er wel in heb zitten).

Wie heeft het verlossende woord of kan ik het beste gewoon een poging wagen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
M2M schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:42:
Ik heb een 918+ en zie enorm veel tegenstrijdige berichten over de maximale hoeveelheid RAM geheugen dat het ding kan hebben.

8GB wordt sowieso ondersteund, maar mijn VM's zouden graag iets meer hebben. 16GB zou perfect zijn. De ARK.intel.com site zegt dat de processor maximaal 8GB ondersteund. Er zijn forums waarin beweerd wordt dat dat ook echt de limiet is ook al geeft DSM aan dat er 16 in zit.

Ook zijn er net zoveel posts van mensen die 4 VM's draaien die 14GB geheugen gebruiken en dat 't allemaal prima werkt.

Dan zijn er nog posts die melding maken dat het enkel werkt als je geen SSD cache storage gebruikt (wat ik er wel in heb zitten).

Wie heeft het verlossende woord of kan ik het beste gewoon een poging wagen?
Gaat prima!
Ik heb zelf 2x 8GB er in zitten.
Deze om specifiek te zijn: pricewatch: Crucial CT102464BF160B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

TerrorSource schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 07:41:
[...]

Gaat prima!
We gaan een poging wagen. Zo niet, gaan de reepjes geheugen gewoon weer retour afzender.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51
Volgens mij kun je voor een 2-bay NAS beter kijken naar de duur van de garantieperiode en de prijs per GB dan het stroomverbruik. WD Red 'wint' het dan voor mij altijd..

https://tweakers.net/pric...142;621559;459571;315329/

Koop er twee, en je hebt minder gedoe als er een schijf kapot gaat? Heb je een backup?

[ Voor 15% gewijzigd door biomass op 06-04-2019 13:21 . Reden: vergelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:57
ocmer schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:52:
* * Verhaal over defecte schijf * *
Harde schijf zou ik snel vervangen en zo min mogelijk mee doen. Als je er 2 in hebt zitten, allebei vervangen.
Als ik jouw was zou ik kiezen voor een NAS schijf aangezien hij veel aan staat en de schijven die je aangeeft zijn bedoelt voor laptops. En dan kom je uit bij WD Red of Seagate IronWolf. Waarbij de WD Red zuiniger is.
pricewatch: WD Red (64MB cache), 2TB
pricewatch: Seagate IronWolf IronWolf, 2TB

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
woutertjuh88 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:20:
[...]

Harde schijf zou ik snel vervangen en zo min mogelijk mee doen. Als je er 2 in hebt zitten, allebei vervangen.
Als ik jouw was zou ik kiezen voor een NAS schijf aangezien hij veel aan staat en de schijven die je aangeeft zijn bedoelt voor laptops. En dan kom je uit bij WD Red of Seagate IronWolf. Waarbij de WD Red zuiniger is.
pricewatch: WD Red (64MB cache), 2TB
pricewatch: Seagate IronWolf IronWolf, 2TB
Let er wel op dat de Seagate's wat meer "herrie" maken in de vorm van trillingen en de de WD Reds wat vaker hoort "denken". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:57
TerrorSource schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:37:
Let er wel op dat de Seagate's wat meer "herrie" maken in de vorm van trillingen en de de WD Reds wat vaker hoort "denken". :)
Ik heb mijn nas in de meterkast staan (5x WD red 4TB) en hoor deze nooit (ook niet als ik er voor sta). Maar elke harde schijf hoor je eigenlijk wel aangezien ze draaien.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
@ocmer De WD Blue is prima voor een consumenten NAS. Een 2,5" zou ik niet doen als er in je NAS 3,5" schijven passen. Sata 600 past prima in een Sata 300 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22
TerrorSource schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:37:
Let er wel op dat de Seagate's wat meer "herrie" maken in de vorm van trillingen..
Dat zou juist niet mogen voorkomen bij de ironwolf series, die zijn voorzien van rotatietrillingssensoren welke kleine aanpassingen aan de rotatie snelheid kunnen doen om zo ervoor te zorgen dat er geen resonantie ontstaat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15

masauri

aka qwybyte

Ik zit sinds kort met het volgende probleem:
Na het maken van een network bond (2 bonds van 2X2 poorten) kan ik mijn nas niet meer benaderen via de webinterface op mijn vaste pc.
Via een laptop lukt het me wel, maar men vaste pc is dus een issue.
Ik kan wel naar de nas pingen en inloggen via ssh.
Maar bv de desktop app van de surveillance station werkt ook niet meer op het ip adres.
Via mijn quickconnect id kan ik ook niet meer op de pc inloggen.
Het is zo'n specifiek probleem dat ik niet weet waar ik nog moet zoeken...
Iemand een idee?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:33:
Ik zit sinds kort met het volgende probleem:
Na het maken van een network bond (2 bonds van 2X2 poorten) kan ik mijn nas niet meer benaderen via de webinterface op mijn vaste pc.
Via een laptop lukt het me wel, maar men vaste pc is dus een issue.
Ik kan wel naar de nas pingen en inloggen via ssh.
Maar bv de desktop app van de surveillance station werkt ook niet meer op het ip adres.
Via mijn quickconnect id kan ik ook niet meer op de pc inloggen.
Het is zo'n specifiek probleem dat ik niet weet waar ik nog moet zoeken...
Iemand een idee?
Kan je eens uitleggen hoe je 2 bonds hebt gemaakt? Zitten deze in hetzelfde netwerk? Want dit klinkt een beetje als een a-synchrone routering bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Vorkie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:36:
[...]

Kan je eens uitleggen hoe je 2 bonds hebt gemaakt? Zitten deze in hetzelfde netwerk? Want dit klinkt een beetje als een a-synchrone routering bijvoorbeeld.
Volgens de handleiding van de syno pagina: https://www.synology.com/...nnection_network_linkaggr
Elke stap gevolgd, in het verleden werkte dit wel ,maar na een dsm herinstallatie en de bond opnieuw maken wil deze pc dus niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:38:
[...]

Volgens de handleiding van de syno pagina: https://www.synology.com/...nnection_network_linkaggr
Elke stap gevolgd, in het verleden werkte dit wel ,maar na een dsm herinstallatie en de bond opnieuw maken wil deze pc dus niet meer...
Dat begrijp ik :)

maar wel IP heeft BOND 1 en welk IP heeft BOND 2 en hoe is je default gateway ingesteld? En waar zit wat achter?

PC zit achter Bond ?
WiFi zit achter bond ?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Vorkie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:00:
[...]

Dat begrijp ik :)

maar wel IP heeft BOND 1 en welk IP heeft BOND 2 en hoe is je default gateway ingesteld? En waar zit wat achter?

PC zit achter Bond ?
WiFi zit achter bond ?

:)
bond 1: 192.168.1.37
bond 1: 192.168.1.40
default gateway alles op 255.255.255.0
pc: 192.168.1.26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:02:
[...]

bond 1: 192.168.1.37
bond 1: 192.168.1.40
default gateway alles op 255.255.255.0
pc: 192.168.1.26
255.255.255.0 is je subnetmasker, je gateway is waarschijnlijk je router?
Verder vraag ik me af wat je wilt bereiken met 2x een bond in hetzelfde subnet (überhaupt met 4x1gb voor thuis?). Ik zou gewoon de netwerkinstellingen resetten met het resetknopje en vers beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

gastje01 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:32:
[...]

255.255.255.0 is je subnetmasker, je gateway is waarschijnlijk je router?
Verder vraag ik me af wat je wilt bereiken met 2x een bond in hetzelfde subnet (überhaupt met 4x1gb voor thuis?). Ik zou gewoon de netwerkinstellingen resetten met het resetknopje en vers beginnen.
subnet idd
192.168.1.1 is de gateway.
Ik ben helaas al veel opnieuw begonnen, beetje ten einde raad ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:33:
[...]

subnet idd
192.168.1.1 is de gateway.
Ik ben helaas al veel opnieuw begonnen, beetje ten einde raad ^^
Je netwerkinstellingen herstarten is niet zo’n ramp gelukkig. Check de handleiding even maar ik geloof uit Mn hoofd dat je het resetknopje even in moet houden tot een piep, daarna staan al je interfaces weer op DHCP en moet je m weer kunnen vinden.

Vertel verder eens wat je hoopt te bereiken, hoe je dat instelt en waar je syno op aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

gastje01 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:36:
[...]

Je netwerkinstellingen herstarten is niet zo’n ramp gelukkig. Check de handleiding even maar ik geloof uit Mn hoofd dat je het resetknopje even in moet houden tot een piep, daarna staan al je interfaces weer op DHCP en moet je m weer kunnen vinden.

Vertel verder eens wat je hoopt te bereiken, hoe je dat instelt en waar je syno op aangesloten is.
Doel: De bandbreedte van de Synology vergroten op t netwerk
Ingesteld via: https://www.synology.com/...nnection_network_linkaggr
Syno is aangesloten op mijn ubiquiti edge switch.

De netwerkinstellingen heb ik meermaals herstart.
Maar wat ik niet begrijp is dat het niet werkt zoals voordat ik dsm opnieuw installeerde.
En dan enkel op 1 pc ipv ze allemaal.
Ik begrijp er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@masauri Begin hoe dan ook eens met 1 ip binnen een enkel subnet hebt. Wat voor type bind heb je gebruikt ? Op de switch hetzelfde type (tenzij smart failover) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

DukeBox schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:54:
@masauri Begin hoe dan ook eens met 1 ip binnen een enkel subnet hebt. Wat voor type bind heb je gebruikt ? Op de switch hetzelfde type (tenzij smart failover) ?
Adaptive Load Balancing heb ik gebruikt.
Hiervoor is op de switch geen verdere instelling nodig.
Zonder de bond werkt het wel allemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:57:
[...]

Hiervoor is op de switch geen verdere instelling nodig.
Zonder de bond werkt het wel allemaal perfect.
Stel op je switch dan LACP in en doe dat op je Synology ook? Eerst DHCP en als dat werkt zet je het adres vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:47
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:40:
[...]

Doel: De bandbreedte van de Synology vergroten op t netwerk
Ingesteld via: https://www.synology.com/...nnection_network_linkaggr
Syno is aangesloten op mijn ubiquiti edge switch.

De netwerkinstellingen heb ik meermaals herstart.
Maar wat ik niet begrijp is dat het niet werkt zoals voordat ik dsm opnieuw installeerde.
En dan enkel op 1 pc ipv ze allemaal.
Ik begrijp er niets van.
Volgens mij moet je in de ubiquiti Unify controller de 2 poorten van je switch bundelen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m6xdjsik.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door pinojo123 op 09-04-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
masauri schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:57:
Dat voegt eigenlijk niets toe.. alleen bij downloaden vanaf de NAS zou je in het geval je dat met meerdere systemen tegelijk doet er iets mee kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 03:54
Dag allemaal, vraagje:

ik heb een nieuwe LG OLEDB8 televisie gekocht, en beschik over een DS214+ met de nieuwste firmware.

Wat er mis gaat is het automatisch indexeren van mediabestanden. De nieuw gedownloade bestanden met Sickbeard/Sabnzbd zijn niet zichtbaar op de televisie. Na handmatig opnieuw indexeren lukt dit weer wel.

Alle vinkjes staan bij automatisch indexeren aangevinkt.

Iemand enig idee wat ik kan doen?

[ Voor 9% gewijzigd door lvanhoe op 10-04-2019 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34
Weet iemand of je een bestaande SHR raid met 5 schijven kan omzetten naar een SHR raid met 4 schijven (er even vanuit gaan dat er voldoende ruimte is)?

Momenteel heb ik een 5 bays NAS (1511+) welke uiteindelijk vervangen zal gaan worden. Het is aannemelijk dat ik dan overga op een 4 bays NAS waarmee ik een aantal harde schijven van mijn 5 bays wil overplaatsen. Je kan een volledige raid overzetten in een nieuwe NAS maar ik zit nu op vijf schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:04
lvanhoe schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:59:
Dag allemaal, vraagje:

ik heb een nieuwe LG OLEDB8 televisie gekocht, en beschik over een DS214+ met de nieuwste firmware.

Wat er mis gaat is het automatisch indexeren van mediabestanden. De nieuw gedownloade bestanden met Sickbeard/Sabnzbd zijn niet zichtbaar op de televisie. Na handmatig opnieuw indexeren lukt dit weer wel.

Spreek je dan over Plex/Kodi/iets anders? Of van uit welk programma ga je indexeren?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik wil mijn Synology DS218+ uitrusten met meer geheugen. De vraag is alleen hoe.
Optie 1
1x 4GB erbij. Volgens de specificaties is het maximale 2GB (pre installed) + 4GB (user installed) = 6GB.

Optie 2
2x 4GB erbij. Her en der vind je wel gebruikers die de pre installed 2GB vervangen door 2x 4GB. Maar ondersteund de DS218+?

En dan tot slot, welke RAM moet ik hebben? Op het Synology forum las ik over deze: pricewatch: Crucial CT4G3S186DJM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Oesie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:25:
Weet iemand of je een bestaande SHR raid met 5 schijven kan omzetten naar een SHR raid met 4 schijven (er even vanuit gaan dat er voldoende ruimte is)?
Nee, dat is niet mogelijk zonder met een degraded volume over te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Oesie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:25:

Momenteel heb ik een 5 bays NAS (1511+) welke uiteindelijk vervangen zal gaan worden. Het is aannemelijk dat ik dan overga op een 4 bays NAS waarmee ik een aantal harde schijven van mijn 5 bays wil overplaatsen. Je kan een volledige raid overzetten in een nieuwe NAS maar ik zit nu op vijf schijven.
Officieel kan het niet.

maar...

als je niet vies bent van command line, en ettelijke uurtjes zweten in spanning of het allemaal goed loopt of dat je je backup moet terugzetten...

stap 1: neem een backup
stap 2 tem 98: zie stap 1
had ik al gezegd een backup te nemen?
vervolgens: sites zoals deze geven aan hoe het kan:
https://www.howtoforge.com/how-to-resize-raid-partitions-shrink-and-grow-software-raid

de google termen die je nodig hebt voor aanvullende info:
mdadm shrink array

Hou er rekening mee dat de kans dat het misloopt echt wel reëel is!

succes :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34
roeleboel schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:18:
[...]

Officieel kan het niet.

maar...

als je niet vies bent van command line, en ettelijke uurtjes zweten in spanning of het allemaal goed loopt of dat je je backup moet terugzetten...

stap 1: neem een backup
stap 2 tem 98: zie stap 1
had ik al gezegd een backup te nemen?
vervolgens: sites zoals deze geven aan hoe het kan:
https://www.howtoforge.com/how-to-resize-raid-partitions-shrink-and-grow-software-raid

de google termen die je nodig hebt voor aanvullende info:
mdadm shrink array

Hou er rekening mee dat de kans dat het misloopt echt wel reëel is!

succes :)
Thanks! Klinkt echter niet als een optie voor mij dus dat wordt een alternatief bedenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik sync via de Cloud een-en-ander naar mijn Google Drive. Is het echter mogelijk om op de een-of-andere manier vanaf de prompt (via ssh) mijn Google Drive te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pven
Misschien via SSHFS? Mogelijk dat SynoCommunity iets heeft.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:01:
@pven
Misschien via SSHFS? Mogelijk dat SynoCommunity iets heeft.
Je hebt me aan het denken gezet. Via Remote Folder in DSM kan ik inderdaad Google Drive vinden.Dank! :)

Hmz, dat is een halve oplossing. Ik heb nu een mount naar /var/tmp/user/1024/gvfs waarmee ik in mijn Google Drive beland. Kan dat wat mooier?

[ Voor 22% gewijzigd door pven op 10-04-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Shanquish schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:32:
Sinds gisterenavond is dit: Shanquish in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" weer ineens heel actueel geworden. :(

na een jaar toch het weer aangedurfd om m'n DS412+ te updaten, dus met knikkende knieen op de update knop gedrukt. paar minuten gewacht, systeem ging rebooten en.... gelukt! hij draait nu op DSM 6.2-23739

mooi zo dacht ik, alles draait goed en na een paar dagen vond ik het tijd om dan ook maar het systeem eens stofvrij te maken, dus de NAS af laten sluiten, deze afgekoppeld en even met perslucht alles netjes schoon geblazen.

dus ik sluit de NAS weer aan en zet 'm aan en ik ga ondertussen eten.
na ruim een uur ga ik weer verder en merk dat ik de NAS niet kan benaderen... geen reply op pingen..
oftewel weer hetzelfde gedonder... lampje van de aan/uit knop knippert blauw, schijven draaien wel maar dat was het dan ook wel.

dus de aanwijzingen van @SpoekGTi weer gevolgd, NAS opstarten zonder disks, disks er terug in en DSM maar weer installeren. dus kon heel de bende ook weer herconfigureren.. DSS bestand terugzetten is maar voor 20% afdoende, alles mbt. shared SQL database voor Kodi, rsync, spotweb en sabnzbd kan ik allemaal opnieuw doen. :(
zeker spotweb duurt gewoon dagen voordat alle info weer binnen is.

ik had met winscp root acces nodig, dat heb ik voor elkaar gekregen middels het aanpassen van het sshd_config bestand. is allemaal prima gelukt maar dan moet je ook rebooten en dat lukt wel.

wat kan hier toch aan de hand zijn dat m'n DS412+ blijkbaar buggy is met een shutdown? en belangrijker nog.. is er een manier om alle settings toch terug te zetten in geval van zo'n crash ?
zijn er mappen die ik met SSH kan backuppen waarin alle info staat?

de DS412+ begint inmiddels ook wat ouder te worden en opzich zou ik wel willen upgraden naar een DS918+ maar met dit in het achterhoofd stel ik dat nog wel even uit.
Afgelopen nacht is er een stroomstoring geweest, ruim anderhalf uur en dat heeft m'n UPS uiteraard niet geheel kunnen opvangen.
dus hup, m'n NAS weer uit en jahoor.. hetzelfde geklooi als vorig jaar.. niet opstarten.
inmiddels ben ik er wel achter dat dit komt door Spotweb en sabnzbd die erop draaien.
want ik heb afgelopen periode regelmatig de software bijgewerkt en als die 2 packages niet actief waren dan start het systeem prima op.

dus daarom zoek ik nu een manier om ervoor te zorgen dat de packages niet automatisch mee opstarten bij een herstart van de NAS.
in DSM vind ik die instellingen niet, dus ik vermoed dat ik dit met SSH moet gaan aanpassen.. weet iemand wellicht waar ik dit soort zaken kan regelen?
zegmaar een autoexec.bat maar dan voor DSM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 03:54
Broodro0ster schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:36:
[...]

Spreek je dan over Plex/Kodi/iets anders? Of van uit welk programma ga je indexeren?
Ik gebruik de standaard mediaspeler van m'n LG OLEDB8. Daarmee navigeer ik naar mappen op m'n NAS, bijvoorbeeld de map downloads/series/westworld, en deze mappen worden niet automatisch geindexeerd, alleen handmatig. Dus nieuw gedownloade bestanden zijn niet zichtbaar, pas na handmatig indexeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

TerrorSource schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 07:41:
[...]

Gaat prima!
Lijkt het te doen. 16GB gevonden en inmiddels eet mijn VM al 7.

Toppie!

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
lvanhoe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:12:
[...]

Ik gebruik de standaard mediaspeler van m'n LG OLEDB8. Daarmee navigeer ik naar mappen op m'n NAS, bijvoorbeeld de map downloads/series/westworld, en deze mappen worden niet automatisch geindexeerd, alleen handmatig. Dus nieuw gedownloade bestanden zijn niet zichtbaar, pas na handmatig indexeren..
Ah ok. Met die speler heb ik geen ervaring.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Shanquish schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:33:
[...]

Afgelopen nacht is er een stroomstoring geweest, ruim anderhalf uur en dat heeft m'n UPS uiteraard niet geheel kunnen opvangen.
dus hup, m'n NAS weer uit en jahoor.. hetzelfde geklooi als vorig jaar.. niet opstarten.
inmiddels ben ik er wel achter dat dit komt door Spotweb en sabnzbd die erop draaien.
want ik heb afgelopen periode regelmatig de software bijgewerkt en als die 2 packages niet actief waren dan start het systeem prima op.

dus daarom zoek ik nu een manier om ervoor te zorgen dat de packages niet automatisch mee opstarten bij een herstart van de NAS.
in DSM vind ik die instellingen niet, dus ik vermoed dat ik dit met SSH moet gaan aanpassen.. weet iemand wellicht waar ik dit soort zaken kan regelen?
zegmaar een autoexec.bat maar dan voor DSM...
Je kan ze eventueel migeren naar Docker. Ik sabnzbd in Docker en dat werkt zeer goed. Met spotweb heb ik geen ervaring, maar daar zijn ook community dockers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 21:33

kraats

Ik rol

lvanhoe schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:59:
Dag allemaal, vraagje:

Welke vinkjes zijn dat? DSM zelf indexeert volgens mij alleen automatisch als er bestanden via een netwerkprotocol (SMB, NFS) veranderd worden, of als een eigen Synology app ze plaatst. Kun je niet een taak aftrappen door Sabnzbd aan het eind van het uitpakken om de doelmap te indexeren? Zo moest het vroeger in ieder geval.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Is het slim om deze schijf, My Book Desktop 8 TB, te kopen om in een Synology te stoppen? Het gaat om een 2e backup die moet synchroniseren met een andere Synology.
Ik lees dat er hoogstwaarschijnlijk een white label schijf in zit.
https://www.reddit.com/r/...m_enterprise_drive_white/ (1 jaar oud)
https://www.reddit.com/r/...hucking_reported_from_hk/ (dit jaar)
En iemand waarbij er 2 red's in zaten (maar ik ga uit van whites)
https://www.reddit.com/r/...s_to_have_drives_similar/

Wat ik lees is dat de TLER uitstaat maar je deze met commando's kunt aanzetten. Maar dat deze weer uit gaan zodra de schijven uit gaan. ( https://www.reddit.com/r/...rise_drive_white/dy98y89/ )
Zou je met een automatische script kunnen zorgen dat deze automatisch aangezet worden telkens wanneer Synology start? Of een andere betere oplossing eventueel.

Of deze schijf beter links laten liggen en verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Markos schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:24:
Is het slim om deze schijf, My Book Desktop 8 TB, te kopen om in een Synology te stoppen? Het gaat om een 2e backup die moet synchroniseren met een andere Synology.
Welk voordeel denk je te halen door een enclosure te kopen waarvan je niet zeker weet welke schijven daarin zitten en niet zeker weet of die in de Synology worden ondersteund, ten opzichte van twee schijven naar keuze waarvan je precies weet wat ze doen en hoe ze worden ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

DAzN schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:45:
[...]

Welk voordeel denk je te halen door een enclosure te kopen waarvan je niet zeker weet welke schijven daarin zitten en niet zeker weet of die in de Synology worden ondersteund, ten opzichte van twee schijven naar keuze waarvan je precies weet wat ze doen en hoe ze worden ondersteund?
Twee redenen, eerste is prijs. Dit is gewoon veel goedkoper dan een losse schijf te kopen. Tweede is dat hij voor mijn zus is en die ziet geen voordeel in een Synology dus die wil nu een externe schijf hebben die ze aan de router kan hangen. Dat overtuigen van Synology moet nog gebeuren. (Een stappenplan dus 8)7 )
Plus dat als whites prima kunnen werken op deze manier dan is dat ook prima. Met een kleine kans dat er toch een red in kan zitten. Want wat ik lees is het dus worst case scenario een white en als je geluk hebt een red.

In m'n eigen nas heb ik wel gewoon red's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Markos schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:25:
[...]

Twee redenen, eerste is prijs. Dit is gewoon veel goedkoper dan een losse schijf te kopen. Tweede is dat hij voor mijn zus is en die ziet geen voordeel in een Synology dus die wil nu een externe schijf hebben die ze aan de router kan hangen.
Ik zou de apparaten gewoon gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Tuurlijk, als je de gok wilt wagen en je krijgt schijven die specifiek voor een NAS zijn bedoeld, dan heb je geluk.

Echter, ik zou ook kijken naar de gebruiker. Als jouw zus - op dit moment - geen Synology wil, dan zou ik haar er zeker niet een opdringen. Al zeker niet als die toekomstige, nu nog niet aanwezige Synology schijven gaat bevatten die oorspronkelijk bedoeld waren voor een ander apparaat. Je wilt tenslotte dat je NAS betrouwbaar is.

Bespreek dus nog eens de voordelen van een Synology ten opzichte van die MyBook, en misschien kun je haar wel overtuigen. En indien niet, zorg dan voor een goede externe schijf en geef haar instructies hoe deze te behandelen.
Pagina: 1 ... 43 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).