Ik heb een DS224+ sinds ong 2 jaar, met een SSD en een harde schijf. Er draait een mySQL database op en verschillende mediapackages (Radarr, Sonarr, Prowlarr etc) en mijn Unify controller (docker). Ik heb er een Crucial 16Gb memchip in zitten (dat zou een compatible versie moeten zijn)
Ik heb al enkele keren gehad dat de unit niet bereikbaar was, ik moest dan de stroom eraf halen, daarna werkte hij weer
Vandaag is de situatie anders, want nu krijg ik hem niet meer aan het werk. De lampjes branden/knipperen volgens mij normaal, hij geeft ook al snel na het opstarten een "beep" maar ik kom niet in de UI, alle packages doen ook niks, en ook alle shares zijn niet te bereiken.
Het rare is dat de mySQL database wel gewoon bereikbaar is?? Ik kan gewoon data opvragen/invoeren/updaten, geen probleem. Toen ik hem net een keer herstartte waren de shares even (miss. een minuut of 2) bereikbaar maar dat heb ik niet meer kunnen reproduceren.
Ik maak normaal gesproken backups naar een DS214, dus wellicht dat ik die maar terug moet zetten, maar er lijkt ook wel iets mis te zijn met de DS. Hij staat nu zonder het extra geheugen aan, maar dat lost het probleem niet op. Memchip is dus niet het issue
Iemand een idee wat ik kan doen?
edit:
pingen gaat ook
SSH is ook mogelijk; Ik heb zojuist AI laten kijken naar de output van de volgende SSH commando's
ps aux | grep -E "nginx|smbd|synoscgi"
dmesg | tail -100
cat /var/log/messages | tail -200
Volgens AI (Claude 5) is er geen enkel probleem in het opstarten, dat duurt in totaal 40sec. Alle onderdelen starten normaal op, toch is mijn DS niet bereikbaar.
Met hulp van Claude heb ik alle mediapackages gestopt, en nu draait de DSM weer, ook na een herstart. Probleem lijkt dus één van die packages te zijn.
[
Voor 26% gewijzigd door
Stefke op 07-08-2026 21:06
]