[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die extra garantie is enkel nuttig als bij een defect je echt niet zonder die Nas kunt en bij een defect een tijdelijk systeem wilt hebben bijvoorbeeld.

Verder moet volgens de Nederlandse wet een apparaat aan de te verwachten levensduur voldoen en dat is meer dan de standaard garantietijd die een fabrikant geeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rally , @Ben(V) bedankt voor de reacties, die mijns inziens bevestigen dat het voor mij geen meerwaarde heeft.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:41

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Wie kan me in de goede richting duwen.

Ik heb een 1 bay nas op een ofsite locatie staan waar ik met hyper bacup een copy naar maak vanuit mijn nas wat thuis staat. De schijf in de nas op de backup is vol.ik heb een 2bay nas gekocht en heb nog een schijf liggen die precies hetzelfde is. Wat is het stappenplan om de backup data te behouden op de eene schijf en de andere er zo bij te kunnen zetten als 1 opslag. ( mirroring hoeft niet).

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Pas wel op dat je bij het bijplaatsen van de tweede disk je niet de default volgt want dan krijg je een mirror, je moet een extra basic volume maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2025 14:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Ben(V) schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:03:
https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Pas wel op dat je bij het bijplaatsen van de tweede disk je niet de default volgt want dan krijg je een mirror, je moet een extra basic volume maken.
Maar ik kan toch niet zomaar de disk waar u de backup op staat plaatsen in de nieuwe lege nas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als de twee nassen compatible zijn kun je gewoon de disk uit je oude Nas in de nieuwe stoppen en als alles weer draait die extra disk bijplaatsen.

Synology zegt dat het bij een 1 bay Nas naar een 2 bay Nas niet werkt, maar dat doet het wel.
Je kunt als je dat gevaarlijk vind gewoon het scenario via de migratie assistent gebruiken.

Alles staat in de link die ik je gegeven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Ben(V) schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:36:
Als de twee nassen compatible zijn kun je gewoon de disk uit je oude Nas in de nieuwe stoppen en als alles weer draait die extra disk bijplaatsen.

Synology zegt dat het bij een 1 bay Nas naar een 2 bay Nas niet werkt, maar dat doet het wel.
Je kunt als je dat gevaarlijk vind gewoon het scenario via de migratie assistent gebruiken.

Alles staat in de link die ik je gegeven heb.
Ik ga het morgen eens doorpluizen dankjewel. Ik heb nu dsm geïnstalleerd en daar moest ik een schijf voor erin hebben gaf hij aan. Dus heb even die schijf erin geplaats wat er leeg bij zou komen. Ik zal anders deze er weer uit halen en de schijf met data plaatsen. Kijken wat hij dan aangeeft. Of ben ik dan de data kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Welke twee Nassen heb je?

Als ze compatible zijn kun je de oude disk gewoon in een lege nieuwe Nas stoppen en werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 09:53
Ik loop een beetje tegen een muur
Mijn Syno heeft een beetje kuren sinds ik een pool wilde uitbreiden. Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik de syno niet kan bereiken via een browser (chrome en edge). Als ik het via mijn mobiel doe werkt het allemaal prima.
In de app kan ik ook gewoon naar desktop de mode, dus de syno is gewoon in de lucht.
Zelfde geld voor apps. Surveillance Station is via mobiel gewoon bereikbaar, maar via desktop niet.
Iemand misschien een idee?
Thanks!!

Edit:
Heb op mijn mobiel wifi uitgezet, VPN opgetuigd en kan dan nog steeds mobiel bij de syno.
Vervolgens een hotspot opgezet op mijn mobiel en de laptop verbonden, maar kan via desktop nog steeds niet bij de syno. Het is dus geen IP gerelateerd probleem.

Edit 2::
Syno opnieuw opgestart via mijn mobiel. Nog steeds zelfde probleem.

Edit 3::
Zojuist via een andere desktop geprobeerd. Deze komt wel op de syno. Probleem zit dus puur in mijn laptop. Is blijkbaar het enige apparaat dat niet bij de syno komt.

Edit 4::
Synology Assistant vindt de syno wel. Als ik via assistant connect krijg ik weer een "niet bereikbaar" melding in de browser.
Mappen van de syno in Windows Explorer zijn ook gewoon de openen en ik kan bij de bestanden vanaf de laptop.

Edit 5::
Ik ben er heilig van overtuigd dat ik mij laptop al opnieuw had opgestart, maar zojuist (weer ?) opgestart en nu werkt het prima.....
Gevalletje ghost in the machine denk ik :/

[ Voor 53% gewijzigd door keroner op 09-04-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:34
keroner schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:40:
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik de syno niet kan bereiken via een browser (chrome en edge). Als ik het via mijn mobiel doe werkt het allemaal prima.
Niet toevallig het IP van je PC in de blacklist gekomen door teveel verkeerde inlogpogingen? SMB werkt overigens niet via die blacklist. Makkelijkst is je PC even een ander (fixed) IP geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
DukeBox schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:08:
[...]

Niet toevallig het IP van je PC in de blacklist gekomen door teveel verkeerde inlogpogingen? SMB werkt overigens niet via die blacklist. Makkelijkst is je PC even een ander (fixed) IP geven.
Bedankt voor het meedenken Duke, maar zie mijn laatste edit.
Het werkt dus weer, maar wat het was.... sommige dingen moet je niet willen begrijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:05

GEi

@keroner mooi dat je ons meeneemt in het proces. Helpt in de toekomst ook anderen die hier, of tegen iets soortgelijks, aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
GEi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:01:
@keroner mooi dat je ons meeneemt in het proces. Helpt in de toekomst ook anderen die hier, of tegen iets soortgelijks, aanlopen.
Absoluut.
Niets erger dan tegen een probleem zeldzaam aanlopen, een topic er over vinden op internet en concluderen dat er geen (of een niet teruggekoppelde) oplossing is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Omdat het uitbreiden van een pool helemaal in de soep draaide heb ik besloten de (onbelangrijke) data te deleten en een nieuwe storage pool te maken met 5 lege disks.

Dit duurt echter ontiegelijk lang.
Is het gebruikelijk dat een nieuwe SHR pool aanmaken met 5 lege disks 2,5 dagen moet duren?

Aangezien het uitbreiden van de pool bijna 2 dagen duurde en toen in de soep loep heb ik geen zin om 2,5 dagen te wachten en straks te concluderen dat er weer iets niet goed is gegaan.

[ Voor 24% gewijzigd door keroner op 11-04-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toen ik een 18TB schijf had toegevoegd aan een lege SHR pool van twee schijven, was mijn DS923+ er ook een paar dagen mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keroner schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:30:
Omdat het uitbreiden van een pool helemaal in de soep draaide heb ik besloten de (onbelangrijke) data te deleten en een nieuwe storage pool te maken met 5 lege disks.

Dit duurt echter ontiegelijk lang.
Is het gebruikelijk dat een nieuwe SHR pool aanmaken met 5 lege disks 2,5 dagen moet duren?

Aangezien het uitbreiden van de pool bijna 2 dagen duurde en toen in de soep loep heb ik geen zin om 2,5 dagen te wachten en straks te concluderen dat er weer iets niet goed is gegaan.
Hoe groter de nieuwe schijven zijn, des te langer duurt het. Is de pool aangemaakt en kun je het gebruiken? Want daarna wordt alles nog een keer gecontroleerd en dat kan ook zomaar 3 dagen duren afhankelijk van de grootte van de schijven.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keroner
Bedankt voor de replys. Dan laat ik ze maar even knetteren :)

Gaat trouwens om 5 x 6tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35

Rhapsody

In Metal We Trust

Als ik een externe SSD (Samsung T5) aansluit op mijn DS918+, dan crasht het hele systeem.
En bij het verwijderen van de externe SSD ook.

Alle docker containers gestopt, melding van een 'improper shutdown'.
Verder geen oorzaak kunnen vinden in de logging.

Komt dit gedrag iemand bekend voor?

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:24

Quad

Doof

@Rhapsody Volgens mij had iemand in dit topic onlangs eenzelfde issue met een vergelijkbare NAS. Ik meende dat dit kon wijzen op een defecte voeding van de NAS. (ivm spanning)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Gisteren mijn schijf over gezet in nieuwe nas. Hoewel hij aangaf dat het migreerbaar was. Na een uur klooien om hem reset te krijgen en weer te benaderen. Faalde de migratie en was de data weg. Dus beide schijven maar opnieuw als raid 0 erin gezet. Gelukkig was het maar een backup wT op andere locatie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie hier weinig klachten, maar ik heb sinds de laatste update van container manager constant gestopte containers. Meer mensen hier last van?

Was stabiel tot ongeveer een maand geleden. Erg vervelend :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MikeyMan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:57:
Zie hier weinig klachten, maar ik heb sinds de laatste update van container manager constant gestopte containers. Meer mensen hier last van?

Was stabiel tot ongeveer een maand geleden. Erg vervelend :X
Ik draaide de beta versie al met 12 containers. Geen enkel probleem hier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ortep schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:59:
[...]

Ik draaide de beta versie al met 12 containers. Geen enkel probleem hier.
Vreemd ook... Hiervoor nooit crashes. En het zijn random containers die stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Quad schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:13:
@Rhapsody Volgens mij had iemand in dit topic onlangs eenzelfde issue met een vergelijkbare NAS. Ik meende dat dit kon wijzen op een defecte voeding van de NAS. (ivm spanning)
Ik had onlangs een vergelijkbare situatie.

- Ik heb al jaren een DS415 play voor het opslaan en delen van media bestanden
- Bestanden worden gebackuped op een pc op zolder
- (belangrijke data wordt addtioneel gebackuped in de cloud en op externe schijven)

Backup schijf (10TB) op pc zolder over overlijdt zonder aankondiging. Direct nieuwe harde schijf gekocht.
Het plan was om met een externe case nieuwe schijf te verbinden via de USB poort van de NAS. om snel een nieuwe backup te maken.(Case komt met externe voeding).

Ik had voor de zekerheid de Nas even uitgezet. Externe harde schijf gekoppeld (met externe voeding). En bij opstarten ging het mis: 1 van de 2 schijven wilde niet meer opstarten. Dit waren enkelvoudige volumes. Was gelukkig op te lossen door de schijf naar een ander sleuf te verplaatsen.

Vervolgens heb ik externe schijf maar aan een pc gekoppeld en volledige backup gemaakt van mijn nas. Heeft meer dan 2 dagen aangestaan.

Moraal van dit verhaal:
- mijn verhaal van de USB poort ben ik al vaker tegengekomen op diverse fora. Wees gewaarschuwd.
- Zorg voor data die je dierbaar is voor een tweede backup. Scheelt stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
keroner schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:16:
Bedankt voor de replys. Dan laat ik ze maar even knetteren :)

Gaat trouwens om 5 x 6tb
Hoe is het gegaan? Alles weer in orde nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
BounceMeister schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:50:
[...]

Hoe is het gegaan? Alles weer in orde nu?
Nou hij staat nog steeds te knetteren 😅
Nu nog 14 dagen te gaan. Ik kan de syno wel gewoon gebruiken, maar het is allemaal erg traag.
Het blijkt dus dat 1 van de 5 6tb disks een SMR is en de rest CMR (fuck WD).
Hierdoor zou het allemaal nog trager worden.
Ben wel van plan om hem te vervangen als alles gereed is, maar durf hem nu tijdens het optimaliseren niet eruit te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
14 dagen is onzin, dat gaat niet meer goedkomen.
Die smr disk moet er echt eerst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
Ik ben op zoek naar een nieuwe (Synology) NAS.

Achtergrond
Ik heb thuis een NUC draaien met Proxmox en een aantal VM's, waarvan eentje met Ubuntu waarop een serie docker containers draait. De opslag, waaronder de media bibliotheek, staat allemaal op mijn NUC.

Daarnaast heb ik nog een stokoude (10+ jaar) Synology 212j draaien. Die gebruik ik om mijn Docker volumes op te back-uppen en vanuit Proxmox de VM-backups op weg te schrijven. Vanaf de Synology schrijf ik het dagelijks naar een Scaleway storage bucket.

De snelheid houdt niet over van de 212j. In het verleden stond mijn media bibliotheek er ook op, maar de lees/schrijf snelheden waren onvoldoende. Ik vermoed door een combinatie van goedkope schijven (WD green) en een oude NAS.

Met de huidige geopolitieke spanningen wil ik graag mijn data meer lokaal halen. Vooral mijn foto's zou ik vanuit Google Photo's naar Immich willen halen. Plan is om op de NUC de Immich container te draaien, maar de opslag op een NAS te laten plaatsvinden. Daarnaast wil ik mijn media bibliotheek ook naar de NAS verhuizen en hier vanaf streamen. Jellyfin en transcoden blijft dan op de NUC.

Welk model?
Ik hoef geen serie docker containers of virtualisatie op mijn NAS te draaien. Voor mij wordt het puur een opslag plek. De enige container die ik wil draaien is een kopia-achtige oplossing om de data encrypted in een Scaleway storage bucket weg te zetten.

Als ik het goed bergrijp, kan ik de + varianten overslaan. Ik kijk dan naar de DS223 of de DS423. Als ik hier WD Red schijven in zet: is de snelheid dan voldoende om vanaf te kunnen streamen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
Waarom specifiek synology? Gezien je wensen is het onlogisch om de DSM toeslag te betalen voor de verouderde hardware en waarschijnlijke vendor lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Helemaal eens. Lekker een zelfbouw systeem met Proxmox en een OMV of iets anders. Kan zelfs een Raspberry Pi5 zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:57:
Waarom specifiek synology? Gezien je wensen is het onlogisch om de DSM toeslag te betalen voor de verouderde hardware en waarschijnlijke vendor lock-in.
Goede vraag. Alternatief is dan zelfbouw?

Mijn overweging voor Synology is dat het stabiel is en je er weinig omkijken naar hebt. Vooral als het om belangrijke data gaat, dan vind ik dat fijn. Ik ben geen IT'er van beroep en doe dit hobby-matig. Mijn indruk met zelfbouw is dat het een extra hobby met bijbehorende complexiteit toevoegt, waar ik wat voor vrees als het gaat om data als foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@BounceCloud Je hebt ervaring met Proxmox, ik zou dat als basis nemen.

Wellicht kan je iets maken waarbij je de huidige zelfs mee vervangt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:32

M-ThijZ

Riding on Rails

BounceCloud schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:51:

Achtergrond
Ik heb thuis een NUC draaien met Proxmox en een aantal VM's, waarvan eentje met Ubuntu waarop een serie docker containers draait. De opslag, waaronder de media bibliotheek, staat allemaal op mijn NUC.

Daarnaast heb ik nog een stokoude (10+ jaar) Synology 212j draaien. Die gebruik ik om mijn Docker volumes op te back-uppen en vanuit Proxmox de VM-backups op weg te schrijven. Vanaf de Synology schrijf ik het dagelijks naar een Scaleway storage bucket.

De snelheid houdt niet over van de 212j. In het verleden stond mijn media bibliotheek er ook op, maar de lees/schrijf snelheden waren onvoldoende. Ik vermoed door een combinatie van goedkope schijven (WD green) en een oude NAS.

Met de huidige geopolitieke spanningen wil ik graag mijn data meer lokaal halen. Vooral mijn foto's zou ik vanuit Google Photo's naar Immich willen halen. Plan is om op de NUC de Immich container te draaien, maar de opslag op een NAS te laten plaatsvinden. Daarnaast wil ik mijn media bibliotheek ook naar de NAS verhuizen en hier vanaf streamen. Jellyfin en transcoden blijft dan op de NUC.

Welk model?
Ik hoef geen serie docker containers of virtualisatie op mijn NAS te draaien. Voor mij wordt het puur een opslag plek. De enige container die ik wil draaien is een kopia-achtige oplossing om de data encrypted in een Scaleway storage bucket weg te zetten.

Als ik het goed bergrijp, kan ik de + varianten overslaan. Ik kijk dan naar de DS223 of de DS423. Als ik hier WD Red schijven in zet: is de snelheid dan voldoende om vanaf te kunnen streamen?
Als je de services lostrekt van de opslag en op je NUC blijven draaien, dan zou ik wel naar 2,5 Gbit/s ethernet kijken, vooral als er services zijn die gaan lezen en schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
BounceCloud schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:04:
Mijn overweging voor Synology is dat het stabiel is en je er weinig omkijken naar hebt.
Dat is (was?) ook mijn reden om synology te gebruiken. Zakelijk koop ik ze nog steeds en ben ook erg blij met hyper backup. Privé weet ik het nog niet, buiten dat ik nog geen reden heb om ze te vervangen voor iets met dezelfde specs en met meer restricties wil ik bij een dergelijk bedrag ook wel echt een upgrade.

Synology blijft voor mij een van de weinige NAS devices die ik zonder twijfel zou aanraden maar er wel duidelijk bij vertellen waar je voor betaald. In de meeste gevallen is dat het ook waard zeker als je er vanuit gaat dat support goed op orde is gezien resultaten uit het verleden.

In jouw geval zou ik eerder een wat zwaardere NUC nemen met locale redundante storage, snapshots of een andere pool voor backup (versies) en een offsite replica voor disaster recovery. Het enige dat ik niet uit je vraag kon opmaken is hoeveel storage je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Achtergrond

Welk model?

Als het enkel voor opslag is zou ik een Ugreen NASync DXP2800 kopen of als je een vier bay wilt een 4800.
Veel goedkoper dan een Synology, extreem laag energie verbruik en snellere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:50
Eens dat Ugreen prijstechnisch heel interessant is.
Synology is met betrekking tot software waarschijnlijk het beste op de markt.

Het valt mij wel op dat niemand naar andere merken kijkt, Asustor, Qnap, .. maken ook al jaren systemen, dat lijkt mij ook wat waard. Ugreen komt op dit gebied pas net kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi

GEi

Arosa schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:46:
<KNIP>
Het valt mij wel op dat niemand naar andere merken kijkt, Asustor, Qnap, .. maken ook al jaren systemen, dat lijkt mij ook wat waard. Ugreen komt op dit gebied pas net kijken.
Naast Synology heb ik alleen ervaring met QNAP. En het is niet voor niets dat ik inmiddels helemaal over ben naar Synology met 3 NASsen. Er waren op een gegeven moment zo veel veiligheidsissues dat je haast bang werd om de QNAP NAS in je eigen LAN beschikbaar te maken voor storage. Natuurlijk heeft Synology ook geen blanco track record, maar dat zijn issues die niet direct aan veiligheid zijn gerelateerd; meer keuzes van Synology die maar weinig mensen begrijpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:50
Ook eens, Qnap heeft op gebied van beveiliging in het verleden zeker problemen gehad.

Ugreen maakte tot 2 jaar terug geen NAS'sen voor de westerse markt en was in eerste instantie heel beperkt met betrekking tot inlog mogelijkheden. Betrouwbaarheid van een NAS vind ik persoonlijk heel belangrijk, daarom ben ikzelf nogal terughoudend om een product te kopen van een fabrikant die pas net meedoet. Tuurlijk kan op een Ugreen een alternatief OS geïnstalleerd worden.

Ondanks dat ikzelf geen spectaculaire dingen doe op mijn DS118, loop ik wel steeds meer tegen limieten van het apparaat. Daarom ben ik al langere tijd aan het rondkijken naar een opvolger. Vrijwel ieder tech-kanaal was altijd lyrisch over Synology, die toon is iets anders geworden de laatste tijd (mijn indruk). Maar geen van die tech-kanalen wijst een duidelijk alternatief aan voor Synology. Ugreen wordt genoemd. DIY-oplossingen met Truenas, OMV, Proxmox, ... zijn ook populair. Maar andere merken (Qnap, Asustor, TerraMaster, ..) krijgen relatief weinig aandacht.

Ik had de DS225+ in het vizier, maar ik twijfel of ik wil meegaan in de eisen van Synology. De DS224+ is al relatief duur gezien de aanwezige hardware, de DS225+ zal niet goedkoper worden. En om de volledige functionaliteiten te benutten zijn extra prijzige hardschijven vereist. Ik vermoed dat een werkgeheugen upgrade in de toekomst ook niet makkelijker zal worden. Ik zou natuurlijk ook voor de DS224+ kunnen gaan (en niet persé het laatste model) en via alternatieve routes een snellere netwerk aansluiting kunnen realiseren. Of toch een andere merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Een groot struikelpunt wat iedereen noemt, het verschil in prijzen van Synology Drive t.o.v. NAS drives van andere merken valt eigenlijk wel mee (ik laat het extreme verschil bij SSD's er nog buiten).

Het lijkt er op dat de prijzen steeds dichter bij elkaar komen, ik pak dan de 16TB versie gezien die gemiddeld de laagste € / TB heeft, verder ook alleen 7200 RPM drives gepakt uit de pricewatch:

uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB€ 23,69 / TB
uitvoering: Synology HAT3310-16T, 16TB€ 21,94 / TB
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 16TB (ST16000NT001)€ 20,69 / TB
uitvoering: Seagate Exos X24, SATA, Standaard, 16TB€ 20,62 /TB
uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 18,69 / TB
uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 18,52 / TB

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2025 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:22
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:24:
Een groot struikelpunt wat iedereen noemt, het verschil in prijzen van Synology Drive t.o.v. NAS drives van andere merken valt eigenlijk wel mee (ik laat het extreme verschil bij SSD's er nog buiten).

Het lijkt er op dat de prijzen steeds dichter bij elkaar komen, ik pak dan de 16TB versie gezien die gemiddeld de laagste € / TB heeft, verder ook alleen 7200 RPM drives gepakt uit de pricewatch:

uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB€ 23,69 / TB
uitvoering: Synology HAT3310-16T, 16TB€ 21,94 / TB
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 16TB (ST16000NT001)€ 20,69 / TB
uitvoering: Seagate Exos X24, SATA, Standaard, 16TB€ 20,62 /TB
uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 18,69 / TB
uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 18,52 / TB
Dat heet cherry-picken.

Er is namelijk maar 1 Synology HDD-versie voor zo'n € 22 per TB te krijgen.
Daarna gaat het naar € 26,50 voor een 12 TB; (€ 18 voor een Seagate Exos of IronWolf Pro) +47%
€ 29 voor een 8 TB (€ 23 voor een IronWolf) +26%
Een 20 TB is te krijgen vanaf € 39 per TB. (€ 18 voor een Seagate Exos X20) +117%!

En liggende schijven gebruiken kun je dus al helemaal vergeten, tenzij je eerst op een oude Synology een volume aanmaakt.

Ik begreep dat ze Seagate Exos gebruiken en die relabelen? Zou je die dan niet kunnen flashen naar Synology-firmware zodat ze goedgekeurd worden?

En weet iemand of er een beperking qua grootte of bestandsysteem/opties zit als ik een volume aanmaak op een 1513+ en die gebruik in een 1525+?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
White Feather schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:53:
Dat heet cherry-picken.
Er is namelijk maar 1 Synology HDD-versie voor zo'n € 22 per TB te krijgen.
Dat schijf ik toch ook?
ik pak dan de 16TB versie gezien die gemiddeld de laagste € / TB heeft
De 20TB versie in niet verkrijgbaar in de plus reeks, dat is de enterprise (die ook in mijn lijstje staat).
En liggende schijven gebruiken kun je dus al helemaal vergeten, tenzij je eerst op een oude Synology een volume aanmaakt.
Over het algemeen doe je langer met je NAS dan met je drives dus zie daar niet een heel groot probleem in.
Ik begreep dat ze Seagate Exos gebruiken en die relabelen? Zou je die dan niet kunnen flashen naar Synology-firmware zodat ze goedgekeurd worden?
Ik denk het niet, dan werd dat ook wel bij Dell en HP branded drives gedaan. Ik dacht overigens dat ze Toshiba gebruikten (Toshiba N300).
edit: https://toshiba.semicon-s...3/storage-20250319-1.html
En weet iemand of er een beperking qua grootte of bestandsysteem/opties zit als ik een volume aanmaak op een 1513+ en die gebruik in een 1525+?
Zover bekend gaan ze niet meteen een nieuwe DSM versie draaien dus zou daar geen verschil in moeten zitten. Daarnaast kan je in de oude ook ook veel unsupported dingen activeren in de synoconfig file dus ik acht de kans groot dat dat ook in de nieuwe modellen kan om 'unsupported' drives daarin te gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 27-04-2025 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20

Achtergrond

Welk model?

Ik weet niet hoeveel gb/tb je nodig hebt? Ik heb een hoge NUC met een m2 en ssd erin. De ssd is mijn opslag, welke ik elke nacht backup naar een 2e en 3de lokatie. Dus geen raid, maar wel genoeg backups 🤣 die 2/3 lokaties zijn Pi4s. Je zou ook je eerste backup op de m2 kunnen zetten en de 2e op je ssd in de NUC.
Belangrijkste blijft: genoeg backups maken! Liefst de laatste offsite of offline maken (bv 1x maand synchroniseren)

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 27-04-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op GitHub hebben mannen zoals Dave Russel al de eerste successen geboekt om de beveiliging te omzeilen en gewone hdd toe te kunnen passen.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

De vraag is, krijg je wel support van Synology als je issues hebt met je storage?

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Quad schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:41:
De vraag is, krijg je wel support van Synology als je issues hebt met je storage?
Heb nog nooit problemen gehad met mijn schijven sinds 2011/2012.
Vind het echt marketing nonsens van Synology

[ Voor 8% gewijzigd door Mk23 op 27-04-2025 12:11 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:22

4POX

Everybody is wired

Mk23 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:10:
[...]

Heb nog nooit problemen gehad met mijn schijven sinds 2011/2012.
Vind het echt marketing nonsens van Synology
Een stickertje voor je schrift.

Bij mijn klant was de array helemaal corrupt geraakt. De Synology kon zelf niets meer repareren. Ik heb een ticket bij Synology aangemaakt en een vinkje in de NAS aangezet dat ze op afstand toegang krijgen tot de NAS. Ik kreeg een berichtje " zet de nas de komende week niet uit" en opeens begon die te ratelen. De TD had op afstand via de terminal het probleem opgelost. Mijn klant had weer toegang tot zijn data.

De een noemt het marketing. De ander noemt het intern dingen stroomlijnen. Misschien krijgt de TD te veel tickets van klanten die problemen hebben met hun NAS en bepaalde schijven die ze van aliexpress hebben gekocht. Er zijn nog steeds mensen die zonder nadenken SMR schijven kopen voor hun nas.

Het is jammer. Dat wel

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

4POX schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:44:
[...]

Een stickertje voor je schrift.

Bij mijn klant was de array helemaal corrupt geraakt. De Synology kon zelf niets meer repareren. Ik heb een ticket bij Synology aangemaakt en een vinkje in de NAS aangezet dat ze op afstand toegang krijgen tot de NAS. Ik kreeg een berichtje " zet de nas de komende week niet uit" en opeens begon die te ratelen. De TD had op afstand via de terminal het probleem opgelost. Mijn klant had weer toegang tot zijn data.

De een noemt het marketing. De ander noemt het intern dingen stroomlijnen. Misschien krijgt de TD te veel tickets van klanten die problemen hebben met hun NAS en bepaalde schijven die ze van aliexpress hebben gekocht. Er zijn nog steeds mensen die zonder nadenken SMR schijven kopen voor hun nas.

Het is jammer. Dat wel
Maar zou je dan niet een support abbo in het leven kunnen roepen welke je af kunt sluiten waarbij je moet voldoen aan een aantal voorwaarden en dat je dan uitgebreide support ontvangt zodat een tech kan inloggen en dat soort zaken. Als je daar niet aan kunt voldoen, dan is het jammer, maar dan heb je verminderde support. Dat risico zullen sommige nemen, lees: hobby-isten, en andere, lees: corpo's, niet. Dan is de keuze in ieder geval aan de consument en jij hebt een stok om support mee te weigeren. Of denk ik dan te makkelijk...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubensky_Fora
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:55
Mk23 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:18:
Op GitHub hebben mannen zoals Dave Russel al de eerste successen geboekt om de beveiliging te omzeilen en gewone hdd toe te kunnen passen.
Er staat al enkele jaren een script op Github om de "database" met goed gekeurde schijven uit te breiden op Synology nassen.

De belangrijke vraag blijft wel krijg je support van Synology als er iets met je storage is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubensky_Fora schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:49:
[...]

Er staat al enkele jaren een script op Github om de "database" met goed gekeurde schijven uit te breiden op Synology nassen.

De belangrijke vraag blijft wel krijg je support van Synology als er iets met je storage is?
@Rubensky_Fora
Dit script is geschreven door Dave Russel en ik gebruik het al ruim een jaar, eerst op de DS1817+ en nu op DS923+. In de 923+ heb ik WD Red SSD's zitten, de ene gaf wel een "melding" en de ander niet. Na draaien script opgelost.

Met enterprise schijven zoals Ultrastars, EXOS heb ik goede ervaringen, maar ik heb al 10 jaar oude WD Red in een expansion bay voor mijn zus geplaatst en die draaien gewoon door.
Ik denk dat een prosumer kiest voor goede schijven en pas bij de techsupport komt met "echte problemen", die klanten zijn ze waarschijnlijk hiermee aan het verliezen. En de klant die met zijn overgebleven geld nog een schijf bij elkaar moet schrapen, die zijn ze hiermee ook kwijt want die gaat niet die premie voor Synology schijven betalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Mk23 op 29-04-2025 17:28 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Rubensky_Fora schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:49:
De vraag is of je het script kan draaien voordat de array is aangemaakt, dat is namelijk nu het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DukeBox schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:27:
[...]

De vraag is of je het script kan draaien voordat de array is aangemaakt, dat is namelijk nu het probleem.
De beveliging is al op twee manieren gekraakt, zowel door Dave Russel als een andere Linux expert. Op Reddit staat eea beschreven.
En deze YouTuber heeft het op video gezet: YouTube: DS925+ Drive Compatibility Fix — Allow Unsupported Drives

Maar ik ben tevreden met mijn 923:) binnenkort de 10Gbe kaart erin en ik ben klaar voor de komende jaren.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:32
Allen,

context
Op dit moment heb ik een DS212+ (lokaal) en een DS212j (offsite) draaien.
Mijn vrouw en ik hebben beiden op onze android telefoons de app Sync (van Resillio) draaien, welke foto's automatisch naar de lokale NAS kopieert.
De lokale NAS heeft een eenrichtings backup richting de offsite NAS en dat gaat via Synology CloudStation.
En maandelijks hang ik er een simpele USB schijf aan waar ik de foto's van het afgelopen maand naartoe kopieer. Op deze manier probeer ik de 3-2-1 backup strategie in stand te houden.

Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat de kids vragen om oude foto's terug te kijken. Wat ik dan doe is dat ik de Synolgy MyFiles app open op mijn telefoon en daarmee verbind met de NAS en vervolgens Cast ik mijn telefoon naar het grote scherm in de woonkamer. Super gezellig samen foto's kijken. Maar het wordt me allemaal een beetje te traag. Soms duurt het gewoon een minuut voordat ik 1 foto geladen heb op mijn telefoon vanaf mijn NAS.
Buiten dat draait de Synology nog op DSM 6.2.4-25556 Update 8 en eigenlijk wil ik ook wel over naar wat nieuws.

vraagstelling
Ik heb dus een 2-bay NAS en zoek een vervanger. Als ik nu een nieuwe 2-bay zou halen, hoe zet ik dan zoveel data op die nieuwe NAS? Via de USB gaat dat wel ff duren ben ik bang.
Vervolgens dacht ik, als ik nu een 4-bay NAS koop, dan kan ik de schijven van mijn oude NAS gewoon overzetten... maar iets zegt mij dat dit niet helemaal 1-2-3 gaat werken.

Vervolgens zit ik te kijken naar een ander merk NAS (vanwege het huidige gedoe met Synology en hun HDD eisen, wie weet wat er nog meer uit hun koker gaat komen) maar als ik dat zou doen dan zou ik ook de offsite NAS moeten gaan vervangen voor een ander merk, dan wordt het meteen wel weer heel erg duur allemaal. Ik kijk met een schuin oog naar een Ugreen NAS maar dat is weer chinees.. ook weer lastig.

Ergo, ik weet niet zo goed waar ik nu goed aan doe. De huidige NAS is gewoon erg oud. Hij doet de backups prima maar daar is alles mee gezegd.
Ik heb al veel gelezen over een eigen server opzetten met FreeNAS (of eender welk OS) maar ik heb geen zin meer in al die rompslomp, daarnaast wil ik ook het stroomverbruik een beetje binnen de perken houden en daar is de Synology dan wel weer goed in. Ik zoek dus tips. Welke richting moet ik op kijken. Kan ik nog gewoon Synology halen en dan mijn data overzetten, maar hoe doe ik dat zo effectief mogelijk..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:21
DonJunior schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:13:
Allen,

context
Op dit moment heb ik een DS212+ (lokaal) en een DS212j (offsite) draaien.
Mijn vrouw en ik hebben beiden op onze android telefoons de app Sync (van Resillio) draaien, welke foto's automatisch naar de lokale NAS kopieert.
De lokale NAS heeft een eenrichtings backup richting de offsite NAS en dat gaat via Synology CloudStation.
En maandelijks hang ik er een simpele USB schijf aan waar ik de foto's van het afgelopen maand naartoe kopieer. Op deze manier probeer ik de 3-2-1 backup strategie in stand te houden.

Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat de kids vragen om oude foto's terug te kijken. Wat ik dan doe is dat ik de Synolgy MyFiles app open op mijn telefoon en daarmee verbind met de NAS en vervolgens Cast ik mijn telefoon naar het grote scherm in de woonkamer. Super gezellig samen foto's kijken. Maar het wordt me allemaal een beetje te traag. Soms duurt het gewoon een minuut voordat ik 1 foto geladen heb op mijn telefoon vanaf mijn NAS.
Buiten dat draait de Synology nog op DSM 6.2.4-25556 Update 8 en eigenlijk wil ik ook wel over naar wat nieuws.

vraagstelling
Ik heb dus een 2-bay NAS en zoek een vervanger. Als ik nu een nieuwe 2-bay zou halen, hoe zet ik dan zoveel data op die nieuwe NAS? Via de USB gaat dat wel ff duren ben ik bang.
Vervolgens dacht ik, als ik nu een 4-bay NAS koop, dan kan ik de schijven van mijn oude NAS gewoon overzetten... maar iets zegt mij dat dit niet helemaal 1-2-3 gaat werken.

Vervolgens zit ik te kijken naar een ander merk NAS (vanwege het huidige gedoe met Synology en hun HDD eisen, wie weet wat er nog meer uit hun koker gaat komen) maar als ik dat zou doen dan zou ik ook de offsite NAS moeten gaan vervangen voor een ander merk, dan wordt het meteen wel weer heel erg duur allemaal. Ik kijk met een schuin oog naar een Ugreen NAS maar dat is weer chinees.. ook weer lastig.

Ergo, ik weet niet zo goed waar ik nu goed aan doe. De huidige NAS is gewoon erg oud. Hij doet de backups prima maar daar is alles mee gezegd.
Ik heb al veel gelezen over een eigen server opzetten met FreeNAS (of eender welk OS) maar ik heb geen zin meer in al die rompslomp, daarnaast wil ik ook het stroomverbruik een beetje binnen de perken houden en daar is de Synology dan wel weer goed in. Ik zoek dus tips. Welke richting moet ik op kijken. Kan ik nog gewoon Synology halen en dan mijn data overzetten, maar hoe doe ik dat zo effectief mogelijk..
Voor data tussen Synology NAS te syncen hebben ze hun eigen software (Cloud Sync). Werkt prima maar dan moeten het inderdaad wel twee Synology's zijn.

Qua niet compatibele HDD's is het wel te omzeilen maaar hoe het dan verder met de support zit weet ik niet. Synology is zich meer en meer aan het richten op de Enterprise user.

Ik heb zelf een DS214+ en ben al een tijd aaan het zoeken naar een nieuwe NAS. Ik was aan het wachten op de 2025 lineup van Synology aangezien ik die eigenlijk wel weer wilde. Nu ben ik ervan afgestapt vanwegen 1. de nog altijd verouderde hardware en 2. einde support van third party HDD's. Ik focus mij meer en meer op de UGREEN DXP4800 plus maar wacht nog even op een grotere korting op amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Mokum schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Voor data tussen Synology NAS te syncen hebben ze hun eigen software (Cloud Sync). Werkt prima maar dan moeten het inderdaad wel twee Synology's zijn.

Qua niet compatibele HDD's is het wel te omzeilen maaar hoe het dan verder met de support zit weet ik niet. Synology is zich meer en meer aan het richten op de Enterprise user.

Ik heb zelf een DS214+ en ben al een tijd aaan het zoeken naar een nieuwe NAS. Ik was aan het wachten op de 2025 lineup van Synology aangezien ik die eigenlijk wel weer wilde. Nu ben ik ervan afgestapt vanwegen 1. de nog altijd verouderde hardware en 2. einde support van third party HDD's. Ik focus mij meer en meer op de UGREEN DXP4800 plus maar wacht nog even op een grotere korting op amazon.de.
Zoals geschreven, CloudStations/Sync gebruik ik al tussen mijn on-site en off-site NAS. Maar dat is niet handig als ik een nieuwe NAS ga halen om alle data (+/- 1.5 TB) op die manier over te zetten lijkt me?

Die UGREEN ook naar zitten kijken, maar wat me tegenhoud is dat dit van chinese makelij is. Wie weet wat voor backdoors daar allemaal in de NAS zitten waar wij nog niets vanaf weten.
Het is mooi spul, krijgt veel waar voor je geld (zeker tegenover Synology die echt maar karig is met hun hardware) maar Synology voelt (puur aanname) wel een stuk veiliger dan UGREEN.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Je bent niet verplicht om iets voor UGREEN te gaan, zelf samenstellen, in een behuizing drukken en daar een NAS OS erop zetten kan natuurlijk ook.
Sync/backup kan dan daar wel naartoe/vandaan met RSYNC bijvoorbeeld.

Ga en wil je de poespas en flexibiliteit niet, dan kan je alsnog Synology overwegen uit V&A bijvoorbeeld. Komt genoeg leuks voorbij: categorie: NAS

Ik adviseer je eerst te overwegen welke richting je op wilt: Synology nieuw, tweedehands of van Synology af.

HDD migratie naar een nieuwere NAS van Synology gaat voor de DS212+ in elk geval niet op, de architectuur staat niet tussen de compatibilitylijst.
Je zou dan in elk geval iets van nieuwe HDD"s moeten aanchaffen, wellicht draait migration assistant wel op de DS212+.

PVOutput☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@DonJunior Je kunt ook nu nog snel een 723+ of 923+ kopen en die opnieuw inrichten en dan alle bestaande data via r-sync, hyperbackup of Drive overzetten. Daarmee zit je niet vast aan een synology harde schijf en blijf je nog in het synology ecosysteem en heb je een aantal jaren om uit te zoeken wat je hierna wilt.

1,5TB data kun je makkelijk om 4 x 2TB SSD kwijt of via een omweg opgeslagen op de NVMe SSD's en daarmee heb je een heel snel en heel stil systeem wat echt wel een flink aantal jaren mee zal gaan.

Ik heb uiteindelijk ook toch nog een keer voor synology gekozen, nog voordat die onzin met de eigen schijven begon.

En gezien de vraagprijzen voor 2e hands synology, zou ik gewoon nieuw kopen met de zekerheid van garantie en dat je DSM nog wel een jaar of 10 support zal krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mk23 op 02-05-2025 15:36 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Mk23 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:35:
@DonJunior Je kunt ook nu nog snel een 723+ of 923+ kopen en die opnieuw inrichten en dan alle bestaande data via r-sync, hyperbackup of Drive overzetten. Daarmee zit je niet vast aan een synology harde schijf en blijf je nog in het synology ecosysteem en heb je een aantal jaren om uit te zoeken wat je hierna wilt.

1,5TB data kun je makkelijk om 4 x 2TB SSD kwijt of via een omweg opgeslagen op de NVMe SSD's en daarmee heb je een heel snel en heel stil systeem wat echt wel een flink aantal jaren mee zal gaan.

Ik heb uiteindelijk ook toch nog een keer voor synology gekozen, nog voordat die onzin met de eigen schijven begon.

En gezien de vraagprijzen voor 2e hands synology, zou ik gewoon nieuw kopen met de zekerheid van garantie en dat je DSM nog wel een jaar of 10 support zal krijgen.
Goeie tip, maar is dat gedonder met die harddisks niet een software ding? Gaan ze dat niet toepassen op alle plus modellen (inclusief bestaande versies)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonJunior schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Goeie tip, maar is dat gedonder met die harddisks niet een software ding? Gaan ze dat niet toepassen op alle plus modellen (inclusief bestaande versies)
Toepassen op bestaande modellen lijkt me juridisch niet haalbaar en ik denk dat ze zich met de nieuwe regels al genoeg problemen op de hals hebben gehaald en het hierbij laten.
Synology heeft aangegeven dat dit voor alle nieuwe plus modellen vanaf modeljaar 25 geldt. Bestaande arraya zou je kunnen overzetten van je oude naar het nieuwe systeem.

Dit laatste lijkt al fout te gaan en allerlei combinaties worden nu getest door gebruikers op Reddit.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 17:34
Ik ben me ook wat aan het inlezen om mijn trage ds415play te vervangen door een ds923+ of ds925+. Wat meer snelheid en de mogelijkheid om docker te gebruiken zijn de belangrijkste zaken. Hoewel ik de array integraal zou willen overzetten weer ik niet of ik wel het risico wil lopen met de nieuwste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:04
nascompares heeft net vandaag een artikel hierover gepubliceerd, met uitgebreide aandacht voor de synology policy mbt eigen Hdisks
ik zou eerder voor de DS923+ gaan ipv de DS925+

https://nascompares.com/2...ks-what-doesnt-right-now/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:33
peter-rm schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:21:
nascompares heeft net vandaag een artikel hierover gepubliceerd, met uitgebreide aandacht voor de synology policy mbt eigen Hdisks

Op dit moment is de spoeling inderdaad nog erg dun wat betreft de gecertificeerde schijven. Het zou prettig zijn als ze daar snel meer schijven op gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50

MeNTaL_TO

The future is not set

FrankHe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:29:
[...]

Op dit moment is de spoeling inderdaad nog erg dun wat betreft de gecertificeerde schijven. Het zou prettig zijn als ze daar snel meer schijven op gaan zetten.
Ik gok dat fabrikanten er voor moeten betalen en daar niet veel nut (nog) inzien.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Fabrikanten moeten hun drives zelf certificeren en dat doen ze niet.
Elk merk heeft heel veel verschillende disken (modellen en afmetingen) en dat certificeren kost tijd en geld.
Voor disk fabrikanten is de Synology markt niet groot genoeg om daar veel geld en tijd in te stoppen.

Het is en blijft gewoon een methode van Synology om geld te verdienen met hun veel te dure disken.
Want het support verhaal is ook onzin, ik heb nog nooit een klacht gezien dat een bepaald type disk of merk niet zouden werken in een Synology.
Behave uiteraard smr disken maar die geven in elk merk Nas een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zelf heb ik gelukkig niet gewacht op de 925 en twee kennissen hebben ondertussen ook gekozen voor een 923. Nog los van de schijven, de 925 is geen upgrade tov de 923 met een processor die ouder is dan de Ryzen 1600 in de 923.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:49
Nu Synology geen optie meer is, naar welke alternatieven zijn jullie aan het kijken?
Kwa OS en kwa enclosure?

Zelf vind ik de TrueNAS Mini X+ met TrueNAS wel interessant...
Of wellicht een Minisforum N5 NAS Pro?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

Lees ik daar nu dat als ik zou overstappen van Synology NAS naar nieuwere Synology NAS ik gewoon de schijven kan omgooien en dan doet dat ding de rest?

Vraag me af of dat ook werkt voor een DS212+ naar een DS923+ aangezien de 212+ nog op software DSM 6.2.4-25556 Update 8 zit.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DonJunior schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Lees ik daar nu dat als ik zou overstappen van Synology NAS naar nieuwere Synology NAS ik gewoon de schijven kan omgooien en dan doet dat ding de rest?

Vraag me af of dat ook werkt voor een DS212+ naar een DS923+ aangezien de 212+ nog op software DSM 6.2.4-25556 Update 8 zit.
Jahoor dat gaat prima. Alleen de move naar btrfs wordt niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
GarBaGe schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:29:
Nu Synology geen optie meer is,
Want?
n.b. Wat betreft je andere vraag, dat kan je beter in andere topics vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Want?
Nou, na bovenstaand artikel over schijfondersteuning begin ik ook wat terughoudend te worden eerlijk gezegd :X

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MikeyMan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:56:
Nou, na bovenstaand artikel over schijfondersteuning begin ik ook wat terughoudend te worden eerlijk gezegd
Ja maar waarom is het dan geen optie meer?

Schijven die wel ondersteund worden zijn gewoon te koop. Dat ze over het algemeen duurder zijn dan 3rd party, daar ben ik het mee eens dat de overweging tot aanschaf hiermee de drempel verlegt.

Maar de reden die zij opgeven, stabiliteit/support kan je natuurlijk ook als positief zien, Synology heeft ook een goede reputatie voor wat betreft support en betrouwbaarheid opgebouwd de afgelopen 15 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:49
DukeBox schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Want?
Ik heb een schurft hekel aan bedrijven die onnodig kunstmatige beperkingen opleggen aan de kopers / gebruikers van hun producten.
NAScompares heeft duidelijk laten zien hoe kunstmatig deze restricties zijn.

1. de beperkingen gelden alleen voor 3,5" SATA HDDs, maar 2,5" SATA SSDs zijn volledig vrij?!?
2. als je nu een geldige valide RAID set in een oudere DS923 hebt en die migreer je naar een DS925+, dan werkt dat prima.
maar gaat er een schijf kapot dan MOET je een "certified" disk gebruiken en is een disk van het model/merk dat je nu gebruikt niet goed genoeg meer?!?
3. de stabiliteit/support waar ze naar wijzen is (vooralsnog) nergens op gebaseerd omdat ze totaal geen inzicht geven in hoe deze lijst tot stand is gekomen?!?

In plaats van zo hard met een white-list te komen, had Synology veel beter voor een black-list constructive kunnen gaan, waarbij ze SMR disks weigeren, omdat... SMR.

Dit vind ik persoonlijk echt een hele foute benadering van je gebruiken en mij zijn ze zeker kwijt als klant.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
GarBaGe schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:04:
3. de stabiliteit/support waar ze naar wijzen is (vooralsnog) nergens op gebaseerd omdat ze totaal geen inzicht geven in hoe deze lijst tot stand is gekomen?!?
Dan heb je de eerdere NAScompares gemist waarin door Sybology werd gesteld dat een hoog percentage van de support gevallen allemaal gerelateerd waren aan 3rd party storage.

Wat betreft de andere punten, ik denk dat het voornamelijk de grote verschillen tussen HDD's zijn die een probleem opleveren zoals RPM, CMR/SMR, hybrid en wat ook veel meer meespeelt (t.o.v. SSD's) is leeftijd.
Daarnaast een bad block kan de hele synology (tijdelijk) raar/niet laten reageren iets wat met SSD's niet (op die manier) speelt.

Support is niet gratis en zit in de aanschafprijs verwerkt, als 3rd party hardware idd een groot deel van dit bedrag opvreet dan vind ik het ook niet gek dat ze middels eigen drives daar meer op willen inspelen.

En als je écht wilt kan je vrij eenvoudig om de beperkingen heen werken, uiteraard dan geen support en persoonlijk denk ik dan waarom zou je dan nog synology nemen.

Bij andere hardware is dat vaak ook niet anders, bij een Dell of HP laptop kan je ook geen fabrieks garantie claimen als je er 3rd party geheugen/ssd's in plaatst en deze problemen geven. Soms wordt dat zelfs geblokkeerd vanuit het bios. Om nog maar niets te zeggen over Apple met al hun proprietary hardware, de Apple tax is het voor een hoop mensen ook niet waard.

Ik had het ook al eerder gemeld maar privé ben ik ook niet meer geïnteresseerd in Synology, ik acht de kans zéér klein dat ik in de nabije toekomst een ga aanschaffen. Qua familie en vrienden hangt het heel erg af van de wensen en persoon, het kán een goede fit zijn. Zakelijk acht ik de kans klein dat ik voor iets anders ga kiezen, het gebrek aan 3rd party whitelisted devices speelt daar al veel langer.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 08-05-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

DukeBox schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Dan heb je de eerdere NAScompares gemist waarin door Sybology werd gesteld dat een hoog percentage van de support gevallen allemaal gerelateerd waren aan 3rd party storage.
Dit is echt wel een wij-van-wc-eend-redenatie:
- we hebben veel supportvragen maar geen eigen disks
- we brengen veel te dure disks uit voor de grootte die ze hebben
- we verplichten die op de duurste nassen die we verkopen, omdat anders niemand die disks koopt
- een paar bedrijven (met geld te veel) kopen die dingen
- van die paar bedrijven komen er enkele support-requests
aha, zie je wel: het overgrote deel van support-requests komt van klanten zonder onze eigen disks!

edit: ter verduidelijking: niet naar @DukeBox bedoeld, gewoon in het algemeen naar synology

[ Voor 5% gewijzigd door roeleboel op 08-05-2025 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
roeleboel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:22:
- we hebben veel supportvragen maar geen eigen disks
Wat bedoel je daar precies mee?
- we brengen veel te dure disks uit voor de grootte die ze hebben
Ik had al eerder een overzicht gepost waarin dat voor de grotere formaten best wel meeviel. Sterker nog, ook NAScompares heeft daar aandacht aan besteed en kwam tot een vergelijkbare conclusie.
- we verplichten die op de duurste nassen die we verkopen, omdat anders niemand die disks koopt
- een paar bedrijven (met geld te veel) kopen die dingen
Bij Dell, HP etc enterprise is dat niet anders. En nee, sterker nog de prijzen zijn vergeleken met Dell / HP juist een héél stuk lager terwijl de support NBD niet (veel) slechter is. Ik heb er heel wat in beheer en hoe je het ook bekijkt, als NAS, SAN en met name de backup software is de prijs ongeëvenaard. Kijk maar eens naar prijzen als VEAAM en Altaro, dan ben je al snel het veelvoudige kwijt aan alleen software.
- van die paar bedrijven komen er enkele support-requests
True, maar dat komt ook omdat die standaard al goede drives nemen die geschikt zijn voor het doel. Ook geen mix en match gezien er ook (vanaf het begin) geen SHR support is.

Ik ben het met je eens dat dit voor de prosumer echt een domme zet is van Synology maar er word wel heel veel wel geroepen wat feitelijk niet juist is (niet persoonlijk naar jou gericht!).

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2025 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik volg al jaren een aantal fora over Synology Nassen en daar komen echt helemaal nooit problemen met disken van bepaalde merken of typen naar voren.
De enige keer dat zoiets gebeurde toen WD ineens smr disken ging gebruiken in hun WD red serie.
Maar die smr disken hebben overal problemen niet alleen in Synology Nassen.

En vervolgens riep Synology (terecht) sorry niet mijn probleem je moet bij WD zijn, dus daar hebben ze helemaal geen support inzet aan besteed.

Overigens zijn ze wel flink aan het zakken met hun prijzen, waar de HAT5300 serie(Toshiba Enterprise MG) nog heel erg duur is, zie je dat de HAT3300(Seagate Ironwolf) meer een normale prijs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi

GEi

Zijstraat-vraag: hoe kan ik in de pricewatch selecteren op schijven geschikt voor een Synology NAS? Zit net te kijken, op mijn telefoon, maar zie zo geen mogelijkheid om hier op te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
GEi schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:35:
Zijstraat-vraag: hoe kan ik in de pricewatch selecteren op schijven geschikt voor een Synology NAS? Zit net te kijken, op mijn telefoon, maar zie zo geen mogelijkheid om hier op te filteren.
Dat zal je niet vinden in de pricewatch. Je zal bij Synology moeten kijken welke schijven zijn goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.synology.com/en-global/compatibility

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 08-05-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:20:
Ik volg al jaren een aantal fora over Synology Nassen en daar komen echt helemaal nooit problemen met disken van bepaalde merken of typen naar voren.
Er zijn toch best veel drives met een issue notering in de diverse HCLs van Synology maar met name in de RS series.

Mijn eigen ervaringen, een jaar of 4 geleden was er een bepaalde firmware op Seagate IronWolf Pro die corruptie gaf met de drive cache in read/write. Synology verplichte de drive toen in read only en kwam later met een firmware update via de (op oudere modellen nog bestaande) ironwolf tools.

Ironwolfs en WD met te lange wake-up in de SAS expansion units met als gevolg een offline (of zelfs corrupt) volume.

De WD RED EFRX serie waar geen (werkende) vibration sensoren inzaten met daardoor veel uitval bij grote arrays.

WD golds VRYZ die met de af-fabriek firmware na een paar honderd uur niet meer herkend werden (en ook niet via Synology geupdate konden worden).

Seagate Ironwolf VN0033 series die niet meer wakker werden na slaapstand (hadden een cold cycle nodig).

Dan waren er nog drives waarbij de schroefgaten afweken van de standaard en daardoor niet in de screwless trays pastten (Seagate Exos X10 serie geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi

GEi

Op typenummer de schijven gevonden. Ik schrik hier nog niet van. Ik heb, nog ingepakt, hier een DS124 staan. Daar moet nog een 4TB schijf in. Wilde hier net als bij de andere NASsen een WD Red in doen, maar ga toch maar voor het zekere..
Edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door GEi op 08-05-2025 22:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:35
Goed, leuk avontuur meegemaakt hier met mijn DS918+.

Ik heb een UPS (Eaton) en daarop de DS918+ en wat ander netwerk spul. Laatst had ik een stroomstoring daarop als gevolg van een uitgevallen aardlek. De Syno ging in powersave modus om de schijven te beschermen, als gevolg van batterij laag melding van de eaton. Zo ver ging het goed.

Echter nadat de power er terug op kwam wilde de syno niet meer zijn services booten. Ticket aangemaakt bij Synology, advies gekregen om de CMOS Batterij te vervangen. Prima, tevens ook de SSD cache vervangen (die begon te miepen over de levensduur, waar ik wel mijn vraagtekens bij heb..)

Alles weer terug gebouwd. Blijft de Syno blauw knipperen. Als je hierop zoekt, betekend dat een overleden moederbord. Leek me sterk, dus verder gaan zoeken. Uiteindelijk deze post gevonden van @csteelooper . Bedankt daarvoor!

Echter na deze handelingen, nog steeds niet willen starten. Toen ging dacht ik, laat ik even die 16gb ram er uit halen de originele Syno RAM er in doen. En ja hoor, na 1 minuut een piep. Nu weer alles teruggebouwd en werken.

Moraal van het verhaal, die 16GB geheugen werkt goed totdat je de CMOS batterij moet vervangen. En bewaar je Syno RAM hier dus voor, want je krijgt hem niet aan de gang. Na vervangen van de CMOS Batterij doet hij wat Health checks blijkbaar, waarbij een andere ram module dus faalt.

Doe er je voordeel mee, mocht je dit meemaken. Het heeft mij veel tijd gekost om dit uit te vogelen omdat je geen idee hebt wat er aan de hand is.

Nu nog een keer testen of de vervanging van de CMOS batterij het terug opstarten opgelost heeft. Maar dat doe ik weer op een rustig moment...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:06

jacobras

Developer

jacobras schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:04:
[...]

Ik ben van een 110j naar een 420j gegaan. Tien jaar nieuwer dus en dat is echt een flink verschil in snelheid. Deze is gewoon rap ondanks dat het slechts een j-model is. DUs ik denk dat je met een plus-editie helemaal zeer tevreden zal zijn.
Ondertussen bijna 3 jaar in gebruik en de 420j bevalt nog steeds uitstekend :) Naast lokale opslag voor video's ga ik 'm meer gebruiken als daadwerkelijke cloudopslag.

Huidige setup

Lokale bestanden op pc en laptop. Gedeeld spul in Dropbox en daarnaast op elke machine een niet-synchroniserende Bitlocker partitie met vertrouwelijk spul (voornamelijk voor werk). Die vul ik handmatig op elke machine. Daarnaast verzameling bladmuziek (PDFs) in Adobe's Document Cloud. Backup op elke machine naar iDrive.

Nieuwe setup

Dropbox » Synology Drive
Dropbox vervang ik door Synology Drive! Echt onder de indruk van hoe goed dat werkt. Installatie is supersimpel. Omdat het via QuickConnect gaat hoef je niet eens een poort te forwarden in je router. Verbinding is goed. Langzamer dan Dropbox bij initiële sync maar in gebruik prima rap. Heel soms moet ik de Android-app killen omdat ie "cannot connect" blijft aangeven, maar dat was voornamelijk aan het begin. Opstartdingetje? Heel fijne app verder, wereld van verschil met bijvoorbeeld de Nextcloud app, naar mijn mening.

Hier ga ik ook meer van m'n lokale bestanden naar verplaatsen, omdat opslag nu toch meer geen probleem is (als Dropbox een abbonnement tussen [gratis: 8GB] en [€ 120/jaar: 2TB] zou hebben was ik allang betalende klant geweest).

Adobe Document Cloud + Reader » Synology Drive
Export vanuit Adobe's cloud was verschrikkelijk. Kan alleen pér bestand in de webinterface, vast bewust moeilijk gemaakt gezien het Adobe is. Synology Drive is een verademing. Het start 10x sneller op, komt niet continu met popups over AI-integraties, plan-upgrades, onnodige tools en is stabieler (Document Cloud crasht regelmatig op mijn tablet). Groot nadeel voor bladmuziek: PDFs hebben geen per-pagina weergave, alleen scrollend. Dat kost teveel tijd. Verder laden PDFs ook nog eens een stuk sneller in dan dé PDF app van Adobe, dus met per-pagina weergave is dit perfect.

Bitlocker » Synology Drive met Cryptomator
Ter vervanging en voor sync van de versleutelde partities heb ik een Cryptomator vault in Synology Drive gemaakt. Die mount ik na unlocken vast naar schijf I, dus weinig anders dan hoe de Bitlocker partitie werkt, maar met als voordeel dat het synchroniseert. Verschil met iets als Vera/Truecrypt is dat die naar één bestand schrijven, en Cryptomator naar een losse map-/bestandsstructuur. Dat synchroniseert makkelijk met elke clouddienst, maar zorgt ook dat je de mobiele app (betaald) kan gebruiken zonder dat het hele volume hoeft te worden gedownload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRn8rvby8HGEnqCIkzJE0yojG0U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FxDb4FhWI41aIF6YFuIHEjr9.png?f=fotoalbum_medium

Backups
Voor nu nog niet ingeregeld. De NAS staat nooit in dezelfde stad als de syncende machines. Ransomware is natuurlijk wel een zorg, dus ik neig naar iDrive. Voor $ 9,95/jaar heb je 500GB backupruimte voor jezelf.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:29

Zenyatta

Tsjakka!

Mijn DS920+ slaagt er sinds 23 april niet meer in om een systeem backup te maken. Dus backup van de config etc, niet van de data. Ik krijg de melding, zelfs bij handmatig maken van de backup, dat het mislukt is en ik opnieuw moet inloggen om opnieuw te proberen. Maar dat haalt dus precies niets uit. Doe ik dan iets verkeerd?

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:24
Synology DS218+
DSM 7.1.1-42962 Update 8
CGNAT in mijn Nokia modem van Delta is uitgeschakeld
Gebruikte poorten zijn in mijn Ubiquiti router geforward van mijn WAN IP naar het ip adres van mijn NAS.

Sinds een paar dagen(? Weet niet wanneer het begonnen is) kan mijn agenda (niet van Synology) op mijn Android telefoon niet meer syncen met mijn Caldav agenda op mijn Synology DS218+

Instellingen nagekeken en de Caldav URL bleek niet te werken. Heb deze dus opnieuw aangemaakt met
https://<NAS>.synology.me:<poort>/etc.
Het linkje dat je krijgt, als je ingelogd bent in je Synology calendar.
Dit werkte goed, totdat ik verbinding maakte met mijn wifi thuis. Toen kon ik niet meer syncen.

Dus weer de URL aangemaakt. Dit keer via quickconnect ingelogt, want met https://<NAS>.synology.me:<poort>/ kan ik blijkbaar in mijn lokale netwerk niet (meer?) op mijn NAS komen. Werkte weer, maar toen ik mijn wifi uitschakelde op mijn telefoon, werkte de link weer niet.

Dus als ik op mijn lokale netwerk zit, moet ik https://<IP>:<poort> of https://quickconnect.to/<NAS> gebruiken.
Maar buiten mijn netwerk moet ik https://<NAS>.synology.me:<poort> (https://quickconnect.to/<NAS> stuurt me hier ook naartoe) gebruiken.

Welke link moet ik nou gebruiken om in mijn netwerk en buiten mijn netwerk contact te kunnen maken met DSM (en dus ook Caldav)?

- Edit -
Ik heb nu http ://< NAS domein naam >.direct.quickconnect.to:<poort>/caldav.php/etc. gebruikt en lijkt nu binnen en buiten de LAN te werken.

Wil eigenlijk gewoon <NAS domein naam>.synology.me:5001 gebruiken, maar zit met een stomme DELTA modem die ik niet in bridge mode kan zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Xyphoid op 10-05-2025 06:40 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je via een poort wilt werken en je gebruik ook een eigen router dan moet je twee keer een portforward doen.
Een keer in die Nokia naar het wan ipadres van je eigen router.
En een keer in je eigen router naar het ipadres van je Nas.

Overigens is het niet verstandig dat te doen want je sluit dan de admin poort van je Nas open op het internet aan en wordt je kwetsbaarder voor hackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ben(V) schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:08:
Als je via een poort wilt werken en je gebruik ook een eigen router dan moet je twee keer een portforward doen.
Een keer in die Nokia naar het wan ipadres van je eigen router.
En een keer in je eigen router naar het ipadres van je Nas.

Overigens is het niet verstandig dat te doen want je sluit dan de admin poort van je Nas open op het internet aan en wordt je kwetsbaarder voor hackers.
Ik heb de poorten geforward op de modem van Delta, maar dat werkt ook niet.
Ook ip adres van mijn router in DMZ zetten in het modem werkt niet.
Of is het iets met <NAS>.synology.me:<poort> waardoor het niet werkt vanuit mijn LAN?
Anders hou ik het wel bij quickconnect.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ferrox1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:33:
Prima, tevens ook de SSD cache vervangen (die begon te miepen over de levensduur, waar ik wel mijn vraagtekens bij heb..)
Terwijl je Syno het niet deed?
Xyphoid schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:54:
Ik heb de poorten geforward op de modem van Delta, maar dat werkt ook niet.
Heeft verder weinig meer met synology te maken maar wat heb je precies geforward naar wat? Kan je een schema maken met adressen er bij?
Ook ip adres van mijn router in DMZ zetten in het modem werkt niet.
Het hangt een beetje af wat DMZ in je router precies betekend, als het een 'forward all' is zou dat moeten werken om verkeer naar je modem/router bij je 2e router te krijgen.
Of is het iets met <NAS>.synology.me:<poort> waardoor het niet werkt vanuit mijn LAN?
Als dat aan het externe IP van je modem/router hangt en de juister forwards zijn aangemaakt zou dat (van buiten!) moeten werken.

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
DukeBox schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Terwijl je Syno het niet deed?
Die melding kreeg ik net voordat ik van plan was om de batterij te wisselen. De SSD levensduur was nog maar 2%, aldus DSM. Stond los van de oorzaak (achteraf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ferrox1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:45:
Die melding kreeg ik net voordat ik van plan was om de batterij te wisselen. De SSD levensduur was nog maar 2%, aldus DSM. Stond los van de oorzaak (achteraf)
Snap ik maar je moet die alleen eerst verwijderen vanuit de GUI anders kan je je volume om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
DukeBox schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Snap ik maar je moet die alleen eerst verwijderen vanuit de GUI anders kan je je volume om zeep helpen.
Yep, dat heb ik uiteraard ook gedaan. De RAM was de oorzaak, want zelfs zonder alle schijven starte hij niet op. Pas na de originele RAM terug zetten deed hij het. Maar met alleen een blauw knipperend lampje is het lastig oorzaak achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
DukeBox schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Heeft verder weinig meer met synology te maken maar wat heb je precies geforward naar wat? Kan je een schema maken met adressen er bij?
Na verder onderzoek en antwoord op het Synology forum, lijkt het er op dat DMZ wel werkt, maar dat er iets is met NAT loopback/hairpinning. Moet nog even uitzoeken wat dat precies is. Ook voor het eerst dat ik er van hoor.
Waarom kan dat stomme modem niet gewoon in bridge mode. Pffff, als ik dit had geweten, was ik niet naar Delta overgestapt. Ik ga verder op een Delta, Nokia of Ubiquiti forum.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Xyphoid schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:03:
Moet nog even uitzoeken wat dat precies is.
Dat als je je interne IP gebruikt dat je modem dat toelaat (terug route). Er zijn wel wat manieren om daar omheen te werken zoals static entry's in je hosts file maar persoonlijk vind ik split DNS daar een fijne oplossing voor. Deze kan je ook op je Synology draaien als service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:47
@Xyphoid Ook ik had problemen met de bereikbaarheid van mijn NAS na overstap naar Delta. Blijkt dat het standaard modem van Delta:
- GeenIPv6 pinholing (of zoiets) ondersteunt. Dat betekent dat portforwarding voor wie vanaf een IPv6 contact maakt niet werkt.
- Geen NAT loopback ondersteunt (het afhandelen van een verzoek voor een url die naar je eigen ip-adres verwijst)
- Geen bridge-mode kent.

Ik heb er voor gekozen om een eigen modem te nemen. Nu werkt de NAS weer als een zonnetje. Delta heeft wel een top-verbinding namelijk met hogere snelheid (up vooral) en veel lagere ping dan enig alternatief Ziggo. Hier op het forum is een heel topic met eigen modem op Delta.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Zenyatta schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:17:
Mijn DS920+ slaagt er sinds 23 april niet meer in om een systeem backup te maken. Dus backup van de config etc, niet van de data. Ik krijg de melding, zelfs bij handmatig maken van de backup, dat het mislukt is en ik opnieuw moet inloggen om opnieuw te proberen. Maar dat haalt dus precies niets uit. Doe ik dan iets verkeerd?
Iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Zenyatta schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:25:
[...]
Iemand hier een idee over?
Ik heb er wel een idee over: Je moet wat meer informatie geven voordat mensen hierover gaan nadenken.
Je vraagstelling is nogal summier.
Voorbeelden:
- Welke versie DSM?
- Welke software gebruik je om te backuppen?
- waar gaat die backup naartoe?
- wat heb je zelf al geprobeerd? Job opnieuw aangemaakt?
- Wat staat er in de logs?
- Wanneer begon het fout te gaan, heb je iets gewijzigd?
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

gerritjan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Ik heb er wel een idee over: Je moet wat meer informatie geven voordat mensen hierover gaan nadenken.
Je vraagstelling is nogal summier.
Voorbeelden:
- Welke versie DSM?
- Welke software gebruik je om te backuppen?
- waar gaat die backup naartoe?
- wat heb je zelf al geprobeerd? Job opnieuw aangemaakt?
- Wat staat er in de logs?
- Wanneer begon het fout te gaan, heb je iets gewijzigd?
- ...
Dit gaat over de automatische backup van DSM (meest actuele versie) van de systeeminstellingen. Is dus de automatische backup die naar mijn Synology account gemaakt wordt van de systeeminstellingen en NIET van de data.

De melding die ik krijg is dat het maken van de backup is mislukt en ik opnieuw moet inloggen om opnieuw te proberen. Ik krijg in de mail:
System configuration backup failed. Please go to the Log Center for more details.

From YOUR-NAS
Ik zie verder alleen de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPdk7WH6ZoCtUN5FooX-oSizWxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HukNe17CgwdzqPWcqGNWXdwc.png?f=user_large

Aan mijn NAS of netwerk is verder niets veranderd.

Ik had het idee dat ik deze informatie al gegeven had, maar als je iets mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werk een manual backup naar bijvoorbeeld je PC wel?
In dat geval kan hij je account bij Synology niet bereiken.
Dat kan een probleem met jouw account zijn maar ook een netwerk issue zoals een firewall setting.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 12-05-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Handmatig een backup maken met de knop Nu backup maken werkt ook niet (zelfde melding). Vlak daaronder is er de optie om handmatig een backup te maken, maar ook die geeft dezelfde melding.

Zal dan later opnieuw aanmelden bij Synology, misschien dat dat iets oplost. Netwerk issue kan dan ook nog, maar klinkt me onwaarschijnlijk in de oren. In mijn netwerk is niets veranderd.

Dank voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Laatst online: 14-05 16:31
Zenyatta schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:24:
Handmatig een backup maken met de knop Nu backup maken werkt ook niet (zelfde melding). Vlak daaronder is er de optie om handmatig een backup te maken, maar ook die geeft dezelfde melding.

Zal dan later opnieuw aanmelden bij Synology, misschien dat dat iets oplost. Netwerk issue kan dan ook nog, maar klinkt me onwaarschijnlijk in de oren. In mijn netwerk is niets veranderd.

Dank voor het meedenken in ieder geval.
Heb je een 2e admin account? Log daar eens mee aan op DSM, en kijk dan of je een lokale backup kan maken. Misschien iets met je rechten niet (meer) in orde.
Als dat werkt, dan pas verder kijken om het via je Synology account te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

reinier68 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:44:
[...]

Heb je een 2e admin account? Log daar eens mee aan op DSM, en kijk dan of je een lokale backup kan maken. Misschien iets met je rechten niet (meer) in orde.
Als dat werkt, dan pas verder kijken om het via je Synology account te doen.
Heb ik niet, maar kan een 2e account wel als admin instellen. Morgen even proberen.

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).