Daar heb ik geen ervaring mee, ik gebruik SABnzbd zelfstandig met een watch-folder. Dat zal dus waarschijnlijk een andere aanpak vergen.maartend schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:23:
[...]
Komt omdat ik het met sonarr en nog wat arr's wil draaien.
Omdat @maartend daar mee bezig was, daarom. Zie het antwoord van hem.Ben(V) schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:14:
[...]
Ja en?
Waarom zou je perse een docker willen als het ook gewoon normaal kan?
[ Voor 7% gewijzigd door NaN op 25-05-2026 22:14 ]
Het was een vraag richting @maartend
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Omdat ik naast Sab nog een stel *Arr programma's wil laten draaien, alles met elkaar gecombineerd.
tenminste, ik doe een poging
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 26-05-2026 17:32 ]
In mijn ogen gebruik je een docker als er geen gewoon package is, maar voor SabNzbd heeft de SynoCommmunity een package.
En meerdere dockers op een 10 jaar oud model is al een uitdaging.
En meerdere dockers op een 10 jaar oud model is al een uitdaging.
[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 26-05-2026 17:37 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik overweeg de Synology DS223 aan te schaffen met 2x 4TB harde schijven. (Zoals deze bijvoorbeeld)
Doel van het opslag medium is vooral het opslaan van mijn vakantiefoto's, de foto's staan nu zowel op een externe harde schijf 4TB + NAS 2TB (vergelijkbaar als dit type: https://www.bol.com/nl/nl/p/western-digital-elements-desktop-externe-harde-schijf-2-tb/9200000023667535/?cid=1780156672835-1870805660343) als backup maar zijn beide vol.
De externe harde schijf wil ik als backup gaan gebruiken zodat ik de oude NAS voor andere doeleinden kan gebruiken of kan bewaren voor de toekomst.
Weet iemand of je de Synology DS223 ook vanuit het buitenland kan benaderen? ik zit regelmatig in het buitenland en wil dan wel bij mijn foto's kunnen. wat is jullie ervaring hierin? is dit gemakkelijk?
Ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is van de DS223
Doel van het opslag medium is vooral het opslaan van mijn vakantiefoto's, de foto's staan nu zowel op een externe harde schijf 4TB + NAS 2TB (vergelijkbaar als dit type: https://www.bol.com/nl/nl/p/western-digital-elements-desktop-externe-harde-schijf-2-tb/9200000023667535/?cid=1780156672835-1870805660343) als backup maar zijn beide vol.
De externe harde schijf wil ik als backup gaan gebruiken zodat ik de oude NAS voor andere doeleinden kan gebruiken of kan bewaren voor de toekomst.
Weet iemand of je de Synology DS223 ook vanuit het buitenland kan benaderen? ik zit regelmatig in het buitenland en wil dan wel bij mijn foto's kunnen. wat is jullie ervaring hierin? is dit gemakkelijk?
Ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is van de DS223
Goed, als die al vol zijn dan is het toch al 4+2 = 6TB? Dan zouden grotere harde schijven een optie zijn.Mikee007 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:59:
Ik overweeg de Synology DS223 aan te schaffen met 2x 4TB harde schijven. (Zoals deze bijvoorbeeld)
Doel van het opslag medium is vooral het opslaan van mijn vakantiefoto's, de foto's staan nu zowel op een externe harde schijf 4TB + NAS 2TB) als backup maar zijn beide vol.
Ja, dat is geen probleem via de ingebouwde VPN-server. (via te installeren app). Dan maak je via de ingebouwde VPN-server verbinding met je eigen server. Dat doe ik al jaren. Via Windows, Android en Apple OS. Dat werkt prima en goed. Het enige is dat je via de router / modem van je provider mag instellen met de juiste poorten om verbinding te maken. Sommige routers/modems van de provider hebben een ingebouwde VPN-server beschikbaar.Weet iemand of je de Synology DS223 ook vanuit het buitenland kan benaderen? ik zit regelmatig in het buitenland en wil dan wel bij mijn foto's kunnen. wat is jullie ervaring hierin? is dit gemakkelijk?
Diverse modellen gehad en diverse modellen geïnstalleerd bij diverse vrienden. Daar hoor ik eigenlijk nooit wat van in de vorm van problemen. Al een aantal keren gewoon de HDD's vervangen door grotere versies. Zelf jaren lange tijd een 213+ gehad. Die heeft minstens 12 jaar gewerkt. Vorig jaar vervangen door een 225+. Het werkt allemaal helemaal goed.Ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is van de DS223
Mijn 4TB externe harddisk is bijna vol, alhoewel ik heb nog wel 1 TB over.RonnieKo schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:58:
[...]
Goed, als die al vol zijn dan is het toch al 4+2 = 6TB? Dan zouden grotere harde schijven een optie zijn.
[...]
Ja, dat is geen probleem via de ingebouwde VPN-server. (via te installeren app). Dan maak je via de ingebouwde VPN-server verbinding met je eigen server. Dat doe ik al jaren. Via Windows, Android en Apple OS. Dat werkt prima en goed. Het enige is dat je via de router / modem van je provider mag instellen met de juiste poorten om verbinding te maken. Sommige routers/modems van de provider hebben een ingebouwde VPN-server beschikbaar.
[...]
Diverse modellen gehad en diverse modellen geïnstalleerd bij diverse vrienden. Daar hoor ik eigenlijk nooit wat van in de vorm van problemen. Al een aantal keren gewoon de HDD's vervangen door grotere versies. Zelf jaren lange tijd een 213+ gehad. Die heeft minstens 12 jaar gewerkt. Vorig jaar vervangen door een 225+. Het werkt allemaal helemaal goed.
Daarnaast heb ik een kleine NAS van 2TB die wel vol is maar daarvan staan veel bestanden als backup die ook op de externe 4TB harddisk staan.
6TB heb ik dus niet echt nodig, maar omdat ik voorlopig voldoende geheugen wil hebben wil ik totaal 2x4TB = 8TB aan geheugen hebben.
Het idee is dus om de 4TB externe harddisk als backup te gebruiken, de NAS 2TB leeg te maken voor toekomstige andere bestanden.
Fijn dat je dus op afstand de Synology kan benaderen, dat is wel een dikke plus!
Je hebt best veel soorten Synology NAS, ik kijk nu zoals aangegeven naar de DS223, maar wat zijn nu echt de grote verschillen behalve de prijs? heeft dat echt met snelheid te maken?
@Mikee007 ik heb indertijd de NAS selector van Synology gebruikt om een shortlist van passende apparaten te krijgen.
Elk model heeft z'n voordelen, zij het snelheid, geheugen of aantal schijven. Welke bij je past hangt af van wat je er mee wil doen. Alleen opslag van data vergt weer minder prestaties dan het draaien van containers en vm's of het streamen en transcoden van video bijvoorbeeld.
Elk model heeft z'n voordelen, zij het snelheid, geheugen of aantal schijven. Welke bij je past hangt af van wat je er mee wil doen. Alleen opslag van data vergt weer minder prestaties dan het draaien van containers en vm's of het streamen en transcoden van video bijvoorbeeld.
@Mikee007 Tailscale als VPN verbinding werkt sneller dat Quickconnect van Synology en je hoeft er bijna niets voor in te stellen.
Voor de NAS zou ik je aanraden om ook te kijken naar een 4 bay model. Als je de kosten van schijven afzet tegen je verwachte vraag aan opslag capaciteit dan kan een grotere model uiteindelijk goedkoper zijn. gebruik deze tool maar eens http://synology.com/en-us/support/RAID_calculator daarmee kun je snel een sommetje maken. Bij een 2 bay model moet je altijd gelijk twee schijven vervangen om je capaciteit te vergroten. Heb je vier bays, steek je gewoon een derde schijf erbij en daarna een vierde. Bij vier schijfven verlies je effectief maar 25% en niet 50% zoals bij 2 bays.
De prijzen van schijven gaan voorlopig niet meer terug naar het niveau van begin 2025.
Voor de NAS zou ik je aanraden om ook te kijken naar een 4 bay model. Als je de kosten van schijven afzet tegen je verwachte vraag aan opslag capaciteit dan kan een grotere model uiteindelijk goedkoper zijn. gebruik deze tool maar eens http://synology.com/en-us/support/RAID_calculator daarmee kun je snel een sommetje maken. Bij een 2 bay model moet je altijd gelijk twee schijven vervangen om je capaciteit te vergroten. Heb je vier bays, steek je gewoon een derde schijf erbij en daarna een vierde. Bij vier schijfven verlies je effectief maar 25% en niet 50% zoals bij 2 bays.
De prijzen van schijven gaan voorlopig niet meer terug naar het niveau van begin 2025.
+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517
Mijn DS224+ is omgeruild omdat de fan een ratelend geluid maakt. De nieuwe DS224+ heeft echter precies hetzelfde
. Nu lees ik dat er meer gebruikers zijn die deze ervaring hebben (replacement is geen verbetering), en ook dat een mogelijke oplossing ligt in het aanpassen van de fancurve (reddit, github). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik wacht vooralsnog eerst even Synology support af voordat ik dit ga proberen (niet echt ervaring met die tweaks).
[ Voor 6% gewijzigd door draakhoofd op 01-06-2026 11:39 ]
@draakhoofd :
Ik had dit ook bij mijn (toen nog nieuwe) DS224+.
Ik heb het opgelost door de fan te vervangen door een Noctua NF-A9. Helaas vraagt het wel om een extra aanpassing in de bedrading: Aan synology-kant moet pin 3 (sensor) met ground verbonden worden omdat anders DSM denkt dat de fan stil staat en vervolgens het systeem uitschakelt.
Een nieuw nadeeltje is verder dat DSM het nu niet meer signaleert als de fan echt weer stil zou gaan staan, bv. door een fysieke blokkering.
Ideaal is het dus niet helemaal maar hij is nu wel lekker stil (en draait nu 2 jaar zonder problemen).
Ik heb het opgelost door de fan te vervangen door een Noctua NF-A9. Helaas vraagt het wel om een extra aanpassing in de bedrading: Aan synology-kant moet pin 3 (sensor) met ground verbonden worden omdat anders DSM denkt dat de fan stil staat en vervolgens het systeem uitschakelt.
Een nieuw nadeeltje is verder dat DSM het nu niet meer signaleert als de fan echt weer stil zou gaan staan, bv. door een fysieke blokkering.
Ideaal is het dus niet helemaal maar hij is nu wel lekker stil (en draait nu 2 jaar zonder problemen).
Een solide basis (die niet doorklinkt) zoals een zwaar boek onder en op de nas leggen, laat bij mij het geluid enorm afnemen. Niet geschoten is altijd mis, dus misschien heb je er wat aan.draakhoofd schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:25:
Mijn DS224+ is omgeruild omdat de fan een ratelend geluid maakt. De nieuwe DS224+ heeft echter precies hetzelfde. Nu lees ik dat er meer gebruikers zijn die deze ervaring hebben (replacement is geen verbetering), en ook dat een mogelijke oplossing ligt in het aanpassen van de fancurve (reddit, github). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik wacht vooralsnog eerst even Synology support af voordat ik dit ga proberen (niet echt ervaring met die tweaks).
Goed om te lezen dat het werkt bij jou. Ik denk dat ik ook deze route moet gaan nemen. Synology zelf geeft nu aan dat de ratel in de fan 'normaal' is. Valt me wel tegen, er draait hier nog een DS213 en die heeft in 14 jaar dat nog nooit vertoond. Twee nieuwe DS224+, beide wel.WillemHteA schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:01:
@draakhoofd :
Man man man, ik ben er langzaamaan wel een keer klaar mee. Ik heb in de afgelopen 2 jaar een keer of wat geprobeerd om mijn NAS (DS124 met een 4TB schijf) zo op te zetten zoals ik het wil maar het mislukt steeds en dan ligt het weer een paar maanden stil (vanwege tijdgebrek o.a.).
Nu weer een poging gedaan en in plaats van de DS124 te syncen met mijn PC, eerst maar alle bestanden via een USB HDD direct overgezet.
Het gaat om een totaal van 1,51TB, waarvan 1,44TB aan foto's in de Home > Photos map zodat ik ze via de Photos app kan bekijken. De overige bestanden staan in Home --> Malfoi PC map. Het overzetten ging eigenlijk prima. Daarna begon DSM met het indexeren van bestanden en met het genereren van previews van deze foto's.
Ik heb één volume van 3,6 TB. En nu is dat vvolume ineens vol. Via File Explorer zie ik enkel de mappen die ik heb gekopieerd, ter grootte van in totaal 1,51 TB.
Waar de fuck is die andere 2,1 TB dan mee gevuld???
Ik heb al geprobeerd via de Storage Analyzer app een rapport te creeëren van het schijfgebruik maar dat mislukt omdat het volume vol is. Zodra ik bestanden verwijder om plaats te maken, gebeurt er dus iets waardoor het volume weer gevuld wordt. Er draaien (nog) geen sync taken, dus dat kan het niet zijn. De pc waarmee ik wil syncen is zelfs uit, dus er kan niet eens gesynct worden.
Ik raak echt gefrustreerd van dit kutding inmiddels (waarschijnlijk ben ik gewoon te dom en ongeduldig om het te snappen
).
Gebruikte hardware en software:
Nu weer een poging gedaan en in plaats van de DS124 te syncen met mijn PC, eerst maar alle bestanden via een USB HDD direct overgezet.
Het gaat om een totaal van 1,51TB, waarvan 1,44TB aan foto's in de Home > Photos map zodat ik ze via de Photos app kan bekijken. De overige bestanden staan in Home --> Malfoi PC map. Het overzetten ging eigenlijk prima. Daarna begon DSM met het indexeren van bestanden en met het genereren van previews van deze foto's.
Ik heb één volume van 3,6 TB. En nu is dat vvolume ineens vol. Via File Explorer zie ik enkel de mappen die ik heb gekopieerd, ter grootte van in totaal 1,51 TB.
Ik heb al geprobeerd via de Storage Analyzer app een rapport te creeëren van het schijfgebruik maar dat mislukt omdat het volume vol is. Zodra ik bestanden verwijder om plaats te maken, gebeurt er dus iets waardoor het volume weer gevuld wordt. Er draaien (nog) geen sync taken, dus dat kan het niet zijn. De pc waarmee ik wil syncen is zelfs uit, dus er kan niet eens gesynct worden.
Ik raak echt gefrustreerd van dit kutding inmiddels (waarschijnlijk ben ik gewoon te dom en ongeduldig om het te snappen
Gebruikte hardware en software:
- Synology DS124
- WD Red 4TB
- DSM 7.3.2-86009 Update 3
[ Voor 0% gewijzigd door Malfoi op 02-06-2026 23:17 . Reden: vergeten woorden toegevoegd: Er draaien (nog) geen sync taken. ]
Maak je de recycle bins wel leeg eens in de zoveel tijd?Malfoi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:05:
Man man man, ik ben er langzaamaan wel een keer klaar mee. Ik heb in de afgelopen 2 jaar een keer of wat geprobeerd om mijn NAS (DS124 met een 4TB schijf) zo op te zetten zoals ik het wil maar het mislukt steeds en dan ligt het weer een paar maanden stil (vanwege tijdgebrek o.a.).
Ik heb al geprobeerd via de Storage Analyzer app een rapport te creeëren van het schijfgebruik maar dat mislukt omdat het volume vol is. Zodra ik bestanden verwijder om plaats te maken, gebeurt er dus iets waardoor het volume weer gevuld wordt. Er draaien (nog) taken, dus dat kan het niet zijn. De pc waarmee ik wil syncen is zelfs uit, dus er kan niet eens gesynct worden.
Ja, alles leeg.gerritjan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:12:
[...]
Maak je de recycle bins wel leeg eens in de zoveel tijd?
Heb net even 10GB weggegooid en plaats gemaakt. Nu kon de Storage Analyzer app het boeltje analyseren maar daar wordt ook uitsluitend die 1,51 TB getoond. Terwijl Opslagbeheer gewoon aangeeft: 3,6 van 3,6TB in gebruik.
Maak je snapshots? Die kosten ook ruimte en die zie je niet.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ook dat niet.elsinga schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:01:
Maak je snapshots? Die kosten ook ruimte en die zie je niet.
Maar mijn vermoeden ligt nu bij Synology Drive versies. Die stonden op 8x (dus 8x hetzelfde bestand?). Die heb ik nu verlaagd naar 2x. In theorie zou dat dus 1,51TB x 2 = 3,02 TB moeten opleveren. Ik zie echter nog geen verschil.
Oké en vandaag wilde ik nog eens naar die versies kijken, maar nu kan ik Synology Drive Admin Console helemaal niet vinden. Noch bij de geïnstalleerde apps, noch in het package center. Heel raar... 
Na een herstart verschenen de apps weer.
Na een herstart verschenen de apps weer.
[ Voor 11% gewijzigd door Malfoi op 03-06-2026 09:56 ]
En nog een snelle update, ik zie nu in Drive Admin Console dat de versies 2TB in beslag nemen.
Ik heb aantal versies nog eens teruggebracht, nu naar 1x. Even kijken wat er gebeurt. Alleen zie ik geen mogelijkheid om versies manueel te verwijderen. Dus denk ik dat het wachten is op automatische verwijdering.
Ik heb aantal versies nog eens teruggebracht, nu naar 1x. Even kijken wat er gebeurt. Alleen zie ik geen mogelijkheid om versies manueel te verwijderen. Dus denk ik dat het wachten is op automatische verwijdering.
Herkenbaar, ik had een DS212J die 12 jaar in stilte gedraaid heeft. En inderdaad tegenvaller dat Synology dit nu nog niet opgelost heeft (toen ik hem in februari 2024 kocht was al duidelijk dat dit een veel voorkomend issue bij de DS224+ was).draakhoofd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:17:
[...]
Goed om te lezen dat het werkt bij jou. Ik denk dat ik ook deze route moet gaan nemen. Synology zelf geeft nu aan dat de ratel in de fan 'normaal' is. Valt me wel tegen, er draait hier nog een DS213 en die heeft in 14 jaar dat nog nooit vertoond. Twee nieuwe DS224+, beide wel.
Als je de Noctua fan gaat gebruiken: In de verpakking zitten twee low-noise-adapters die je er tussen kunt zetten om het toerental te verlagen. Voorbeeld:
Ik heb de Ultra LowNoise adapter gebruikt, de krimpkous hiervan verwijderd en daarna de sensor kabel (pin 3, geel) aan de kant van de female plug met ground (zwart) verbonden. Als je deze er dan tussen zet dan hoef je bij de Synology en de fan zelf verder niets te veranderen.
Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk Drive even verwijderd en nadien weer opnieuw geinstalleerd. Versies staat nu uit, iedere nacht draait reeds een backup naar een andere NAS. Als ik een vorige versie moet terughalen gebruik ik dat wel.Malfoi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:57:
En nog een snelle update, ik zie nu in Drive Admin Console dat de versies 2TB in beslag nemen.
Op een gegeven moment had ik Drive versies op 16 staan denk ik (ooit eens ingesteld zo) en nam de hele boel bijna 9TB in beslag.
Dit schijnt het inderdaad te zijn! Heb versies nu ook uitgezet (voorlopig) en de NAS is bezig de versies te verwijderen. De beschikbare ruimte groeit iedere minuut.mjustin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk Drive even verwijderd en nadien weer opnieuw geinstalleerd. Versies staat nu uit, iedere nacht draait reeds een backup naar een andere NAS. Als ik een vorige versie moet terughalen gebruik ik dat wel.
Op een gegeven moment had ik Drive versies op 16 staan denk ik (ooit eens ingesteld zo) en nam de hele boel bijna 9TB in beslag.
Nou, eens kijken wanneer het volgende frustratiemoment opdoemt
Leermoment voor de volgende upgrade/NAS: koop een SSD, geen HDD. Duurt allemaal zo lang anders.
Dag lieve mensen,
Heb een Synology DS411+ over en zit wat te denken wat ik er mee wil.
Deze ooit aangeschaft voor mijn pa maar hij lijkt me wat te oud.
Is dat een logische gedachte?
En zo ja is het mogelijk om voor een 1000 Euro een Synology nas te bouwen met 4 schijven van minimaal
8TB per stuk.
En tweede hands is geen issue wat mij betreft.
Groetjes!
En zo ja is het mogelijk om voor een 1000 Euro een Synology nas te bouwen met 4 schijven van minimaal
8TB per stuk.
Groetjes!
@Fietsenprutser De ds411+ zou ik afschrijven. Die heeft z'n tijd echt wel uitgezeten.
Voor je 2e vraag raad ik aan om gebruik te maken van de Pricewatch. (filters staan al klaar)
categorie: Interne harde schijven
categorie: Nas
En V&A. https://tweakers.net/aanbod/
Voor je 2e vraag raad ik aan om gebruik te maken van de Pricewatch. (filters staan al klaar)
categorie: Interne harde schijven
categorie: Nas
En V&A. https://tweakers.net/aanbod/
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Gezien de prijzen van de schijven zou ik beginnen met een 4-bay en dan eerst twee schijven plaatsen en dan uitbreiden als het nodig is.Fietsenprutser schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:10:
Dag lieve mensen,
8TB per stuk.
Groetjes!
Je zou dan ook met 2x10TB kunnen beginnen. Truebase had in het verleden refurbished EXOS 16TB schijven voor 300-400 EUR. Daarvan zou ie ook twee kunnen plaatsen.
Je kunt met de raid calculator van Synology en een prijslijst van schijven wel een paar sommen maken om met jouw budget de beste configuratie uit te werken.
Hallo allen,
Sinds jaren draait bij ons (ofwel draait, staat een paar keer per week een etmaal aan, verder uit) een Synology DS214+ met 2 3TB schijven erin (22500 draaiuren ieder).
Sinds een week is de NAS super traag bij transfers, maar ook bij inlog en activiteiten op de NAS zelf.
Zo kostte een uitgebreide SMART check (resultaat goed) van beide schijven 24uur (hij gaf 380min per schijf op) en het draaien van een backup (1TB) naar een USB-C HDD ook 24 uur.
Vreemd genoeg gaan transfers vanuit file station WEL vrij vlot (180GB in 1-1,5uur)
Via het 1Gbps bedrade netwerk gaan transfers met 500kb/sec en in piekjes, niet constant.
Er is geen hoge bronactiviteit op de NAS.
Mijn vermoeden is dat misschien een van de 2 RAID 1 schijven naar zijn grootje is, dus ik besloot een van de 2 te trekken om te kijken wat dat met de performance zou doen, maar helaas geen verbetering.
Voordat ik de 2e trek voor dezelfde test, plaatste ik de eerste terug. De NAS meldt dan echter nog steeds dat het volume beschadigd is en adviseert me de schijf in volumebeheer te verwijderen en te herstarten. Maar is dat de juiste stap met het oog op dataretentie?
Graag jullie advies.
Er is een backup vanuit Hyper Backup, maar ik twijfel wat over de integriteit daarvan gezien een van de schijven misschien niet goed meer is.
Sinds jaren draait bij ons (ofwel draait, staat een paar keer per week een etmaal aan, verder uit) een Synology DS214+ met 2 3TB schijven erin (22500 draaiuren ieder).
Sinds een week is de NAS super traag bij transfers, maar ook bij inlog en activiteiten op de NAS zelf.
Zo kostte een uitgebreide SMART check (resultaat goed) van beide schijven 24uur (hij gaf 380min per schijf op) en het draaien van een backup (1TB) naar een USB-C HDD ook 24 uur.
Vreemd genoeg gaan transfers vanuit file station WEL vrij vlot (180GB in 1-1,5uur)
Via het 1Gbps bedrade netwerk gaan transfers met 500kb/sec en in piekjes, niet constant.
Mijn vermoeden is dat misschien een van de 2 RAID 1 schijven naar zijn grootje is, dus ik besloot een van de 2 te trekken om te kijken wat dat met de performance zou doen, maar helaas geen verbetering.
Voordat ik de 2e trek voor dezelfde test, plaatste ik de eerste terug. De NAS meldt dan echter nog steeds dat het volume beschadigd is en adviseert me de schijf in volumebeheer te verwijderen en te herstarten. Maar is dat de juiste stap met het oog op dataretentie?
Graag jullie advies.
Er is een backup vanuit Hyper Backup, maar ik twijfel wat over de integriteit daarvan gezien een van de schijven misschien niet goed meer is.
Heb je al eens de SMART waardes van de schijven uitgelezen? Mogelijk dat die meer informatie geven over de huidige staat van de schijven.
Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!
Uiteraard, ik kon er geen problemen in ontdekken en AI ook nietWylana schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:23:
Heb je al eens de SMART waardes van de schijven uitgelezen? Mogelijk dat die meer informatie geven over de huidige staat van de schijven.
Uitgebreide SMART test was ook goed.
@tinus89 Kan het zijn dat de schijven stiekem boven 80% zijn gevuld? Voor HDD wordt een vulgraad van maximaal 80% aangehouden. Kan zijn dat je digitale kliko helemaal gevuld is en dat het systeem daarom heel veel moet schuiven met tijdelijke bestanden.
Anders preventief twee grotere schijven plaatsen. 2x4TB gaat je nog net niet de kop kosten als je die nieuw koopt:)
Anders preventief twee grotere schijven plaatsen. 2x4TB gaat je nog net niet de kop kosten als je die nieuw koopt:)
nzbget dev ligt vrijwel stil en sab is gewoon sneller, zowel dockered als app.gielie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:15:
[...]
Heb je een reden dat je sab wil gebruiken, heb je weleens naar nzbget gekeken?
https://mariushosting.com/how-to-install-nzbget-on-your-synology-nas/
en waarom docker? laatste versies, sneller, beter overzicht, alles beschikbaar geen custom packages etc.
Nzbget dev still? Nee joh, komt regelmatig nog een update uit. Sab sneller? Nooit, nzbget vraagt veel minder resources en trekt je verbinding echt dicht. Ik denk dat je nog nooit met nzbget hebt gewerkt.wvkreg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:04:
[...]
nzbget dev ligt vrijwel stil en sab is gewoon sneller, zowel dockered als app.
en waarom docker? laatste versies, sneller, beter overzicht, alles beschikbaar geen custom packages etc.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Nee, de schijven zijn 72% vol.Mk23 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:44:
@tinus89 Kan het zijn dat de schijven stiekem boven 80% zijn gevuld? Voor HDD wordt een vulgraad van maximaal 80% aangehouden. Kan zijn dat je digitale kliko helemaal gevuld is en dat het systeem daarom heel veel moet schuiven met tijdelijke bestanden.
Inmiddels heb ik de tip gekregen om IPV6 uit te zetten, daardoor is de web interface aanmerkelijk sneller geworden (normale snelheid durf ik zelfs te zeggen), maar transfers gaan nog steeds ontzettend traag.
Ik gebruik Drive Client op MacOS om diverse mappen on-demand te synchroniseren. Voor mappen waar ik veel in werk heb ik een lokale kopie permanent vastgemaakt. Werkt op zich allemaal heel goed.
Nu heb ik echter het 'probleem' dat de bestands-extensies van de bestanden in de sync-map altijd zichtbaar in Finder.
Hebben anderen dat ook? of zie ik misschien ergens een instelling over het hoofd?
Nu heb ik echter het 'probleem' dat de bestands-extensies van de bestanden in de sync-map altijd zichtbaar in Finder.
Hebben anderen dat ook? of zie ik misschien ergens een instelling over het hoofd?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Hallo allen,
Ik zit met een klein upgrade vraagje en ik hoopte dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Al sinds begin 2015 ben ik eigenaar van een DS415+ met 3x4TB harde schijven in SHR (69% gevuld, file system is ext4). Deze werkt nog steeds uitstekend. Ik heb er wel de nodige upgrades aan toegevoegd, zoals extra geheugen en de "Intel Atom C2000 bug fix". Ook zit er een usb naar 2.5Gb adapter in.
Hierop draai ik voornamelijk Plex (streaming naar onze 4K oleds), Sonar, Radar, Synology Photo's, Synology Drive, Surveillance Station (met 5 camera licenties). Ook draai ik Docker met daarin Mosquitto, Transmission en Home Assistant.
En nu vormt dit laatste een probleem. Sinds Home Assistent versie 6.3.0 wordt er een andere vorm van image gebruikt. Deze worden alleen ondersteund door de nieuwe docker versie (Container Manager) vanaf DSM 7.3 geloof ik. Dat betekend dat ik Home Assisistant niet meer kan updaten en dus vast zit op mijn huidige versie. Het is voor mij niet direct nodig te updaten, maar zou dit in de toekomst wel willen doen. Ook is de DS415+ best wel wat oud aan het worden, dus ik denk dat het tijd voor een upgrade is.
Daarom ben ik op zoek naar het beste alternatief. Aangezien ik behoorlijk wat Synology software en producten gebruik, wil ik waarschijnlijk toch bij Synology blijven. Daarom twijfelde ik erg tussen een DS425+ en een DS925+. Aangezien ik Home Assistant in de docker het meest gebuik, denk ik dat een DS925+ meer bij mij past. Plex draait op de 415+ ook prima en ik hoef niets te transcoderen (alles stream ik naar 4K televisies), dus ik vermoed dat de 925+ dat ook prima kan. In ons huis is overigens alles voorbereid op 2,5Gbit
In de 925+ wil ik dan beginnen met 2x8TB Seagate Iron Wolf harde schijven. Ik heb dan evenveel opslag als nu, maar met de mogelijkheid hier later weer wat schijven bij te zetten. Wel wil ik er ook 2 nvme drives van 1TB in zetten. Hier moet dan plex en container manager op draaien, opslag gaat gewoon op de hdd's. Als ik het goed begrijp kan ik hiervoor gewoon twee kingston drives gebruiken (ze hoeven niet als cache te fungeren).
Dan moet ik kijken of ik alles gemakkelijk 1 op 1 over kan zetten. Helaas is de prijs van harde schijven en geheugen op dit moment niet optimaal, anders had ik misschien voor iets grotere schijven gekozen. Deze setup komt nu al boven de 1500 euro uit.
Mijn vraag aan jullie is nu: Zie ik wat over het hoofd? Zijn er betere upgrade opties waar ik aan moet denken? Kan ik toch beter voor wat grotere schijven kiezen (2x12TB WD red pro) of misschien juist meer schijven (3x8TB). Of is de DS425+ snel zat en spaar ik hier wat geld mee uit?
De huidige (oude) setup ga ik dan waarschijnlijk bij mijn ouders plaatsen als off-site backup voor alle foto's, bestanden en video's...
Ik zit met een klein upgrade vraagje en ik hoopte dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Al sinds begin 2015 ben ik eigenaar van een DS415+ met 3x4TB harde schijven in SHR (69% gevuld, file system is ext4). Deze werkt nog steeds uitstekend. Ik heb er wel de nodige upgrades aan toegevoegd, zoals extra geheugen en de "Intel Atom C2000 bug fix". Ook zit er een usb naar 2.5Gb adapter in.
Hierop draai ik voornamelijk Plex (streaming naar onze 4K oleds), Sonar, Radar, Synology Photo's, Synology Drive, Surveillance Station (met 5 camera licenties). Ook draai ik Docker met daarin Mosquitto, Transmission en Home Assistant.
En nu vormt dit laatste een probleem. Sinds Home Assistent versie 6.3.0 wordt er een andere vorm van image gebruikt. Deze worden alleen ondersteund door de nieuwe docker versie (Container Manager) vanaf DSM 7.3 geloof ik. Dat betekend dat ik Home Assisistant niet meer kan updaten en dus vast zit op mijn huidige versie. Het is voor mij niet direct nodig te updaten, maar zou dit in de toekomst wel willen doen. Ook is de DS415+ best wel wat oud aan het worden, dus ik denk dat het tijd voor een upgrade is.
Daarom ben ik op zoek naar het beste alternatief. Aangezien ik behoorlijk wat Synology software en producten gebruik, wil ik waarschijnlijk toch bij Synology blijven. Daarom twijfelde ik erg tussen een DS425+ en een DS925+. Aangezien ik Home Assistant in de docker het meest gebuik, denk ik dat een DS925+ meer bij mij past. Plex draait op de 415+ ook prima en ik hoef niets te transcoderen (alles stream ik naar 4K televisies), dus ik vermoed dat de 925+ dat ook prima kan. In ons huis is overigens alles voorbereid op 2,5Gbit
In de 925+ wil ik dan beginnen met 2x8TB Seagate Iron Wolf harde schijven. Ik heb dan evenveel opslag als nu, maar met de mogelijkheid hier later weer wat schijven bij te zetten. Wel wil ik er ook 2 nvme drives van 1TB in zetten. Hier moet dan plex en container manager op draaien, opslag gaat gewoon op de hdd's. Als ik het goed begrijp kan ik hiervoor gewoon twee kingston drives gebruiken (ze hoeven niet als cache te fungeren).
Dan moet ik kijken of ik alles gemakkelijk 1 op 1 over kan zetten. Helaas is de prijs van harde schijven en geheugen op dit moment niet optimaal, anders had ik misschien voor iets grotere schijven gekozen. Deze setup komt nu al boven de 1500 euro uit.
Mijn vraag aan jullie is nu: Zie ik wat over het hoofd? Zijn er betere upgrade opties waar ik aan moet denken? Kan ik toch beter voor wat grotere schijven kiezen (2x12TB WD red pro) of misschien juist meer schijven (3x8TB). Of is de DS425+ snel zat en spaar ik hier wat geld mee uit?
De huidige (oude) setup ga ik dan waarschijnlijk bij mijn ouders plaatsen als off-site backup voor alle foto's, bestanden en video's...
Is een HDD migratie een optie voor je? Ik heb nog niet gekeken, maar volgens mij kan je de HDDs één op één over zetten naar beide NASsen. Dan kan je later kiezen voor het upgraden van storage als je er meer aan toe bent.
nggyu nglyd
Dat zou inderdaad kunnen, maar deze schijven zijn ook al dik 11 jaar oud (99668 uur power-on time
) en dan zou ik de DS415+ niet meer in kunnen zetten als backup op een ander adres .
Het overzetten is misschien iets voor later. Ik weet niet wat daar de beste methode voor is. Een verse installatie is ook wat waard. Maar eerst wil ik kijken wat het beste upgrade pad is...
Het overzetten is misschien iets voor later. Ik weet niet wat daar de beste methode voor is. Een verse installatie is ook wat waard. Maar eerst wil ik kijken wat het beste upgrade pad is...
[ Voor 10% gewijzigd door Pirelly op 13-06-2026 20:23 ]
Ik zou voor een verse installatie gaan. Je kunt ook overwegen om HA in een virtual machine te draaien i.p.v. als docker container. Met wat extra werk kan dat zelfs op een SSD waardoor het veel sneller wordt. Bij mij werkt dat als een zonnetje.Pirelly schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
Dat zou inderdaad kunnen, maar deze schijven zijn ook al dik 11 jaar oud (99668 uur power-on time) en dan zou ik de DS415+ niet meer in kunnen zetten als backup op een ander adres .
Ik wil hier nog even op terugkomen! Zoals gemeld werd de traagheid van de UI veroorzaakt doordat IPv6 aan stond, zodra die uitgezet werd was dat probleem opgelost.tinus89 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:51:
Hallo allen,
Graag jullie advies.
Netwerktransfers bleven echter traag en instabiel. Na wat uitzoekwerk blijkt mijn switch overleden te zijn. Of die dan ook invloed had op de traagheid met IPv6 aan heb ik niet uitgezocht.
Met welke harde schijven voor in een Synology NAS hebben jullie goede ervaring?
Lange levensduur, snel, maar ook wel enigsinds betaalbaar :)
Betaalbaar is op het moment niets..... Hangt er ook wel vanaf hoe groot de schijven zijn.Mikee007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:33:
Ik heb goede ervaringen met EXOS, Toshiba en HGST. Ik kies eigenlijk altijd voor enterprise schijven. Die hebben langere garantie en zijn gewoon beter gebouwd als je de specs naast elkaar zet.
[ Voor 9% gewijzigd door Mk23 op 16-06-2026 20:33 ]
Ik beheer twee 4-bay NAS-apparaten en gebruik al jaren WD Red Plus schijven. Die hebben 3 jaar garantie, waar ik 1 keer gebruik van heb gemaakt. Meestal gaan ze tussen de 6 en 8 jaar mee.Mikee007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:33:
Hierwvkreg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:04:
[...]
nzbget dev ligt vrijwel stil en sab is gewoon sneller, zowel dockered als app.
download: NZBGet 26.2
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik heb beide en sabnzdb is sneller. Simpel ik heb een ds1821+ met 32 GB RAM.gielie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:22:
[...]
Nzbget dev still? Nee joh, komt regelmatig nog een update uit. Sab sneller? Nooit, nzbget vraagt veel minder resources en trekt je verbinding echt dicht. Ik denk dat je nog nooit met nzbget hebt gewerkt.
I heb Odido fiber en haal met sab 250MB/s en met nzbget 200 MB/s.
Beide downloaders volledig getuned.
Dan haal je hele keurige snelheden als je de 2Gbit verbinding helemaal dicht trekt.wvkreg schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Ik heb beide en sabnzdb is sneller. Simpel ik heb een ds1821+ met 32 GB RAM.
Hoe heb je het netwerk aangesloten op je nas en welke schijven gebruik je dat je deze snelheden kan halen?
Het argument dat NZBGET minder resources trekt is al een jaar of 10 oud, volgens mij is dat niet meer van toepassing omdat machines tegenwoordig genoeg cpu en geheugen hebben.gielie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:22:
[...]
Nzbget dev still? Nee joh, komt regelmatig nog een update uit. Sab sneller? Nooit, nzbget vraagt veel minder resources en trekt je verbinding echt dicht. Ik denk dat je nog nooit met nzbget hebt gewerkt.
Maar vast iemand die dat hier kan zien in Top op z''n machine, ik gebruik ze niet meer dus kan het niet onderbouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door Bongoarnhem op 19-06-2026 15:44 ]
Heb beide ook meerdere keren geprobeerd en vind Sabnzbd ook beter en sneller, draait bij mij ook in Docker.wvkreg schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Ik heb beide en sabnzdb is sneller. Simpel ik heb een ds1821+ met 32 GB RAM.
96TB Seagate en WD Red HDDs, 12 en 18TB per stuk en 1 TB SSD RW cache Raid1.gielie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Dan haal je hele keurige snelheden als je de 2gbit verbinding helemaal dicht trekt.
Hoe heb je het netwerk aangesloten op je nas en welke schijven gebruik je dat je deze snelheden kan halen?
10G netwerk (Orbi973 en Zyxel managed switch), maar naar de NAS switch is 2.5G, maar voldoende voor 2GB internet feed. NIC in NAS is Synology E10G18-T1
/f/image/4UmQVA73KPwI7Iufmslh87ut.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door wvkreg op 20-06-2026 10:47 ]
De afgelopen weken zijn de aardlekschakelaars er twee keer door het noodweer uitgegaan met een tussentijd van een week.
Mijn vraag is. Als je Synology een onverwachte shutdown heeft. Wordt dan de volledige SSD-cache verwijderd? Voor het noodweer had mijn SSD-cache een reusable van 1,7 TB. Na de herstart is het 100 GB. Bij de eerste onverachte shutdown heeft de NAS ook een ongeplande volledige scrub van de data gedaan. Bij de tweede stroomuitval niet.
Het is verder geen probleem. Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Misschien tijd voor een UPS.
Mijn vraag is. Als je Synology een onverwachte shutdown heeft. Wordt dan de volledige SSD-cache verwijderd? Voor het noodweer had mijn SSD-cache een reusable van 1,7 TB. Na de herstart is het 100 GB. Bij de eerste onverachte shutdown heeft de NAS ook een ongeplande volledige scrub van de data gedaan. Bij de tweede stroomuitval niet.
Het is altijd TIJD voor een UPS!4POX schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:51:
De afgelopen weken zijn de aardlekschakelaars er twee keer door het noodweer uitgegaan met een tussentijd van een week.
Buiten het vermijden van een shutdown van je NAS, kan een UPS ook beschermen tegen spanningspieken. Niet onbelangrijk want je riskeert anders gefrituurde harde schijven / SSDs.4POX schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:51:
Hier in huis is de afgelopen week buitenverlichting en een ethernetswitch gesneuveld door blikseminslag in de buurt. De NAS (met UPS ertussen) heeft het gelukkig overleefd.
Voorheen had ik een Windows servertje staan waar ik een Onedrive account mee synchroniseerde. Zo konden we ook als we niet thuis waren altijd bij onze foto's. De NAS is inmiddels vervangen door een Synology DS425+ maar i.vm. het verminderen van gebruik van Amerikaanse producten willen we Onedrive er ook graag uitgooien.
Er zijn natuurlijk manieren om je NAS van buiten te benaderen. Maar Quickconnect zie ik niet zo zitten vanwege de afhankelijkheid van een Synology account en bij zoiets als Tailscale heb je volgens mij ook weer een Amerikaans account nodig om in te kunnen loggen. Het idee is nu om Onedrive te vervangen door een externe Nextcloud host en die dan via webdav weer te syncen met met de NAS. Dan kunnen we zowel thuis als buitenshuis bij de gesyncte documenten.
De vraag die ik daarbij heb: in hoeverre is dit een belasting voor je NAS? Een constante sync zal wellicht niet wenselijk of mogelijk zijn, maar stel dat je hem om het half uur laat controleren?
Er zijn natuurlijk manieren om je NAS van buiten te benaderen. Maar Quickconnect zie ik niet zo zitten vanwege de afhankelijkheid van een Synology account en bij zoiets als Tailscale heb je volgens mij ook weer een Amerikaans account nodig om in te kunnen loggen. Het idee is nu om Onedrive te vervangen door een externe Nextcloud host en die dan via webdav weer te syncen met met de NAS. Dan kunnen we zowel thuis als buitenshuis bij de gesyncte documenten.
De vraag die ik daarbij heb: in hoeverre is dit een belasting voor je NAS? Een constante sync zal wellicht niet wenselijk of mogelijk zijn, maar stel dat je hem om het half uur laat controleren?
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 04-07-2026 16:10 ]
Tailscale Amerikaans account? Je kan je eigen oidc provider gebruiken. Ik gebruik mijn selfhosted Authentik instance voor tailscale.
Tailscale is helemaal prima. Gewoon je Outlook of Gmail gebruiken.D-e-n schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:10:
Voorheen had ik een Windows servertje staan waar ik een Onedrive account mee synchroniseerde. Zo konden we ook als we niet thuis waren altijd bij onze foto's. De NAS is inmiddels vervangen door een Synology DS425+ maar i.vm. het verminderen van gebruik van Amerikaanse producten willen we Onedrive er ook graag uitgooien.
https://tailscale.com/docs/integrations/identity/custom-oidcMawlana schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:34:
Tailscale Amerikaans account? Je kan je eigen oidc provider gebruiken. Ik gebruik mijn selfhosted Authentik instance voor tailscale.
Ik ben op vakantie en probeerde data van m’n NAS te bereiken, maar dat lukte niet. Nu ben ik ingelogd, en zie ik dat m’n opslagpool verdwenen is. Ik zie ook dat de NAS stroomloos is geweest gisteren.
:strip_exif()/f/image/9V4CkmE9TPwUk7cypxEHPuHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is schijf 3 kennelijk verdwenen, maar ook de hele opslagpool. Dat is toch vreemd als ik SHR draai met 1 schijf fouttolerantie
Ik wil de buurman vragen om ff een kijkje te nemen in de meterkast. Ik heb 2 reserve schijven liggen. Maar als ik rond-Google, dan is het in deze staat kennelijk niet zo eenvoudig als het vervangen van schijf 3. Iemand een idee hoe ik mijn data hier nog kan redden?
Ik heb net ‘online assemble’ geprobeerd, maar krijg dan de melding dat de opslagpool online niet kan worden samengesteld. Dan heb je dus precies niks aan die redundancy als je alsnog de defecte schijf nodig hebt om de pool te repareren?
Na een reboot is schijf 3 weer gevonden, maar het volume opbouwen gaat nog steeds niet
:strip_exif()/f/image/9V4CkmE9TPwUk7cypxEHPuHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is schijf 3 kennelijk verdwenen, maar ook de hele opslagpool. Dat is toch vreemd als ik SHR draai met 1 schijf fouttolerantie
Ik wil de buurman vragen om ff een kijkje te nemen in de meterkast. Ik heb 2 reserve schijven liggen. Maar als ik rond-Google, dan is het in deze staat kennelijk niet zo eenvoudig als het vervangen van schijf 3. Iemand een idee hoe ik mijn data hier nog kan redden?
Ik heb net ‘online assemble’ geprobeerd, maar krijg dan de melding dat de opslagpool online niet kan worden samengesteld. Dan heb je dus precies niks aan die redundancy als je alsnog de defecte schijf nodig hebt om de pool te repareren?
Na een reboot is schijf 3 weer gevonden, maar het volume opbouwen gaat nog steeds niet
[ Voor 48% gewijzigd door The Legend op 08-07-2026 15:16 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Staat schijf 3 wel toegevoegd aan de pool weer?
Zo ja, dan zou hij de pool moeten verifiëren weer en herstellen.
Check dat nog even
Zo ja, dan zou hij de pool moeten verifiëren weer en herstellen.
Check dat nog even
Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!
Misschien een wat vreemde vraag, maar kan je bijvoorbeeld met de Synology DiskStation DS223 of een ander model ook instellen dat hij op bepaalde tijdstippen automatisch uitschakelt.
van mij hoeft de NAS snachts namelijk niet ''aan'' te staan en zou dus automatisch uit mogen tussen 23:00 - 6:00 uur.
Tuurlijk kan ik er ook een tijdklok tussen bouwen maar misschien kan je met Synology software iets doen?
van mij hoeft de NAS snachts namelijk niet ''aan'' te staan en zou dus automatisch uit mogen tussen 23:00 - 6:00 uur.
Tuurlijk kan ik er ook een tijdklok tussen bouwen maar misschien kan je met Synology software iets doen?
Ja dat kan via een stroomschema:Mikee007 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:36:
Misschien een wat vreemde vraag, maar kan je bijvoorbeeld met de Synology DiskStation DS223 of een ander model ook instellen dat hij op bepaalde tijdstippen automatisch uitschakelt.
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_hardware_schedule?version=7
Zeker! Configuratiescherm, Hardware en stroom, Stroomschema.Mikee007 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:36:
Daar één voor aan en één voor uit aanmaken.
dennisje7 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:39:
[...]
Ja dat kan via een stroomschema:
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_hardware_schedule?version=7
Ahh! dat is echt top!Morky schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:40:
[...]
Zeker! Configuratiescherm, Hardware en stroom, Stroomschema.
Daar één voor aan en één voor uit aanmaken.
Ik ben alleen nog in twijfel welke ik zal aanschaffen, de DS223 of DS225+
Ik zal het vnl. gebruiken van voor opslag van foto's/video's.
Games zal niet gaan ben ik bang helaas.
Daarnaast ben ik ook nog in twijfel welke harddisk schijven echt goed zijn en niet binnen no-time defect gaan.. al blijft dat natuurlijk ook (deels) te maken te hebben met geluk van het betreffende product.
Mocht je de mogelijkheid hebben, koop de DS225+. Ik ben begonnen met een DS218 (non-plus) en merkte toch dat ik meer wilde gebruiken wat alleen met een PLUS model kan. Ik heb deze na nog geen 2 jaar vervangen voor een DS773+ en met een upgrade van het werkgeheugen draait deze heel fijn. De DS218 staat nu offsite t.b.v. Hyper Backup. Zelf heb ik 2x Seagate Ironwolf 4TB harde schijven.Mikee007 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:44:
[...]
[...]
Ahh! dat is echt top!
Daarnaast ben ik ook nog in twijfel welke harddisk schijven echt goed zijn en niet binnen no-time defect gaan.. al blijft dat natuurlijk ook (deels) te maken te hebben met geluk van het betreffende product.
Ik heb de 225+ met twee 8TB schijven van Synology. 8GB RAM erbij geprikt (niet origineel), het verschil is echt enorm (van 2 naar 10). Erg tevreden mee, de volgende keer ga ik waarschijnlijk naar de DS72* of DS92*.Mikee007 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:44:
[...]
[...]
Ahh! dat is echt top!
Okee, jullie zouden dus adviseren de 225+ in plaats van de 223, prijsverschil is ook niet heel groot tussen beide en als je met de 225+ een beter product koopt dan ga ik zeker die overweging nemen.
Het is immers toch een flinke investering met 2x 4TB harddisk erbij kom ik rond de € 700.
Wel kan ik daar hopelijk weer circa 10 jaar mee doen!
Het is immers toch een flinke investering met 2x 4TB harddisk erbij kom ik rond de € 700.
Ik zou er direct 16GB bij prikken, kijk daarvoor ook zeker even in het [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model topic.Morky schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:00:
[...]
Ik heb de 225+ met twee 8TB schijven van Synology. 8GB RAM erbij geprikt (niet origineel), het verschil is echt enorm (van 2 naar 10). Erg tevreden mee, de volgende keer ga ik waarschijnlijk naar de DS72* of DS92*.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Had ik, achteraf, beter kunnen doen inderdaad. De prijzen gingen (en zijn) x3 gegaan, voor 4GB zou ik €273 hebben moeten neerleggen. Toen heb ik de database gekeken en kwam uit bij 8GB voor ongeveer €100. Dat was acceptabel. De schrijven gingen ook al door het dak, in totaal was ik zo’n €1300 kwijt (225+ 2x8TB). Ik ben nieuw bij Synology, hiervoor draaide ik een Pi als NAS.Gynnad schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:53:
[...]
Ik zou er direct 16GB bij prikken, kijk daarvoor ook zeker even in het [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model topic.
Ik ben voor de 225+ gegaan omdat dit mijn eerste is en dus geen risico wil nemen met het updatebeleid. Hierna neem ik waarschijnlijk een zwaardere variant. Draai veel Docker-containers en wil Home Assistant mogelijk ook migreren, usb-aansluitingen zijn daarbij wel leidend.Mikee007 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:56:
Okee, jullie zouden dus adviseren de 225+ in plaats van de 223, prijsverschil is ook niet heel groot tussen beide en als je met de 225+ een beter product koopt dan ga ik zeker die overweging nemen.
of de uitvoering: Synology DiskStation DS725+Mikee007 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:56:
die heeft standaard al 4GB RAM (ik ervaar dit als voldoende maar draai dan ook geen extra services in containers o.i.d.)
d:)b :henk d:)b
Was even vergeten dat de geheugen prijzen zo bizar door het dak zijn gegaan, het moet wel leuk blijven idd.Morky schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:23:
[...]
Had ik, achteraf, beter kunnen doen inderdaad. De prijzen gingen (en zijn) x3 gegaan, voor 4GB zou ik €273 hebben moeten neerleggen. Toen heb ik de database gekeken en kwam uit bij 8GB voor ongeveer €100. Dat was acceptabel. De schrijven gingen ook al door het dak, in totaal was ik zo’n €1300 kwijt (225+ 2x8TB). Ik ben nieuw bij Synology, hiervoor draaide ik een Pi als NAS.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ja, voor de hobby moet het wel leuk blijven. Ik had €700 in mijn hoofd en kocht hem toen de prijzen een paar maanden door het dak gingen. Geniet er gelukkig nog dagelijks van!Gynnad schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:36:
[...]
Was even vergeten dat de geheugen prijzen zo bizar door het dak zijn gegaan, het moet wel leuk blijven idd.
Ja het moet wel leuk blijven zeker als je het als ''hobby'' product gebruik, ik zal het namelijk vnl. gebruiken als opslagpunt van vakantiefoto's en video's en documenten.
Ik wil wel goed investeren, daarom is het wel belangrijk dat de firmware minimaal de komende 10 jaar nog ondersteund/geupdated wordt. als ik er namelijk 2x4TB schijven in doe dan kan ik daar minimaal de komende 10 jaar nog mee vooruit.
Ik heb ook nog getwijfeld aan een externe harde schijf, die heb je voor € 256,00 voor 8TB. vele malen goedkoper dan een Synology 225+ + 2x4TB schijven want dan zit je al snel aan de bijna € 700.
nadeel van externe harde schijf is dat het kwetsbaar is en je het altijd mee moet nemen, een NAS kan je op afstand benaderen op de andere kant van de wereld bij wijze van spreken
Ik wil wel goed investeren, daarom is het wel belangrijk dat de firmware minimaal de komende 10 jaar nog ondersteund/geupdated wordt. als ik er namelijk 2x4TB schijven in doe dan kan ik daar minimaal de komende 10 jaar nog mee vooruit.
Ik heb ook nog getwijfeld aan een externe harde schijf, die heb je voor € 256,00 voor 8TB. vele malen goedkoper dan een Synology 225+ + 2x4TB schijven want dan zit je al snel aan de bijna € 700.
nadeel van externe harde schijf is dat het kwetsbaar is en je het altijd mee moet nemen, een NAS kan je op afstand benaderen op de andere kant van de wereld bij wijze van spreken
Weinig tijd maar nog even een reactie…Mikee007 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:50:
Ja het moet wel leuk blijven zeker als je het als ''hobby'' product gebruik, ik zal het namelijk vnl. gebruiken als opslagpunt van vakantiefoto's en video's en documenten.
Tweemaal een defecte externe harde schijf gehad, nu dus over op het 3-2-1 principe. Ik ben ook over van iCloud en Google Drive naar Synology Drive. De frustraties tijdens het begeven van de externe harde schijven waren de oorzaak dus.
Ik zal de NAS niet voor games gebruiken, hier is al meermaals aangeven dat een NAS niet schikt is voor het installeren/spelen van games.Quad schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:59:
@Mikee007 investeer je ook in backups van je NAS?
Ik zou qua opslag niet te weinig doen, straks ontdek je dat je het als games/film/serie bibliotheek kan gebruiken, dán gaat het echt hard.
Ik heb nu 1x 4TB externe harde schijf voor mijn foto's/bestanden. met 2x4TB kan ik dus voorlopig wel even vooruit.
Wat is jou 3-2-1 principe? mijn idee is 2x4TB harddisk te gebruiken waarvan er één als backup.Morky schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:05:
[...]
Weinig tijd maar nog even een reactie…
Tweemaal een defecte externe harde schijf gehad, nu dus over op het 3-2-1 principe. Ik ben ook over van iCloud en Google Drive naar Synology Drive. De frustraties tijdens het begeven van de externe harde schijven waren de oorzaak dus.
Daarnaast kan ik dan mijn oudere externe harde schijf gebruiken als 2e backup.
Ik heb ook nog een andere oude NAS van 2TB die ik evt voor andere doeleinden kan gebruiken.
Is Synology drive een gratis dienst als je een Synology NAS koopt?
Excuus, niet bedoelt om games op te installeren, maar mocht het als cache of downloadlocatie worden ingezet, is de ruimte zo gevuld.Mikee007 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:12:
[...]
Ik zal de NAS niet voor games gebruiken, hier is al meermaals aangeven dat een NAS niet schikt is voor het installeren/spelen van games.
Ik heb nu 1x 4TB externe harde schijf voor mijn foto's/bestanden. met 2x4TB kan ik dus voorlopig wel even vooruit.
[...]
Wat is jou 3-2-1 principe? mijn idee is 2x4TB harddisk te gebruiken waarvan er één als backup.
Ik heb ook nog een andere oude NAS van 2TB die ik evt voor andere doeleinden kan gebruiken.
Synology Drive is een server - client synchronisatie-oplossing (zoals Onedrive). Geen backupmechanisme.
Je kan wel HyperBackup inzetten om van Synology A naar B te back-uppen.
Hoe zie je 2x 4TB waarvan 1 als backup voor je? Dan heb je geen redundantie voor het OS. Of wil je het als SHR (of raid 1) inzetten?
nggyu nglyd
https://kb.synology.com/e...l/backup_backup?version=6Mikee007 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:12:
[...]
Ik zal de NAS niet voor games gebruiken, hier is al meermaals aangeven dat een NAS niet schikt is voor het installeren/spelen van games.
[...]
Wat is jou 3-2-1 principe? mijn idee is 2x4TB harddisk te gebruiken waarvan er één als backup.
Ik heb 2x 8TB in RAID1. Backup (alleen belangrijke gegevens) naar een externe harde schijf en naar de cloud (OneDrive).
Hoe bedoel je dan heb je geen redundantie voor het OS? en wat bedoel je met SHR / Raid 1?Hoe zie je 2x 4TB waarvan 1 als backup voor je? Dan heb je geen redundantie voor het OS. Of wil je het als SHR (of raid 1) inzetten?
misschien wat domme vragen maar ik ben met dit soort termen wat onbekend, ik ben wat dat betreft echt een hobby gebruiker en niet diepe kennis van ICT gerelateerde zaken.
OS is altijd redundant bij meer dan 1 hdd, over álle hdds (op ssd cache na) in de main unit word een raid 1 gemaakt.Quad schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:26:
Hoe zie je 2x 4TB waarvan 1 als backup voor je? Dan heb je geen redundantie voor het OS. Of wil je het als SHR (of raid 1) inzetten?
Mijn Synology218+ is uitgevallen, tegelijk is er een stop doorgeslagen in de meterkast. De NAS start niet meer op, dus ik vermoed dat ie door kortsluiting is overleden? Is dat op een of andere manier te controleren?
Ik heb er 2 HDD's in staan met RAID 1.
Hoe kan ik deze t beste naar een andere Synology NAS overzetten, is t t best om hetzelfde type NAS te gebruiken (ik zie alleen een refurbished 218+ staan in Pricewatch).
Ik heb er 2 HDD's in staan met RAID 1.
Hoe kan ik deze t beste naar een andere Synology NAS overzetten, is t t best om hetzelfde type NAS te gebruiken (ik zie alleen een refurbished 218+ staan in Pricewatch).
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Heb je al een andere adapter geprobeerd? De originele adapters zijn, zeg ik uit eigen ervaring, niet de beste adapters. Kan maar zo zijn dat die adapter een ‘tik’ heeft gekregen en kapot is.
Nee nog niet, zal t proberen, eerst dan een geschikte adapter zien te vinden.GEi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:55:
Heb je al een andere adapter geprobeerd? De originele adapters zijn, zeg ik uit eigen ervaring, niet de beste adapters. Kan maar zo zijn dat die adapter een ‘tik’ heeft gekregen en kapot is.
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Eerst even "ouderwets" de multimeter erop. Het is mij vaak genoeg overkomen dat ik een adapter retour heb gestuurd omdat dat niet de oplossing was.flopdoc schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:57:
[...]
Nee nog niet, zal t proberen, eerst dan een geschikte adapter zien te vinden.
Helaas heb ik geen multimeter ben een electro-noob. Maar heb wel andere adapters... eentje aangesloten (hij zit er niet zo stevig in..) en ... de NAS start weer op en is prima benaderbaar. Nu maar een nieuwe adapter aanschaffen.4POX schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:15:
[...]
Eerst even "ouderwets" de multimeter erop. Het is mij vaak genoeg overkomen dat ik een adapter retour heb gestuurd omdat dat niet de oplossing was.
Dat werkt ook snel en goedflopdoc schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:18:
[...]
Helaas heb ik geen multimeter ben een electro-noob. Maar heb wel andere adapters... eentje aangesloten (hij zit er niet zo stevig in..) en ... de NAS start weer op en is prima benaderbaar. Nu maar een nieuwe adapter aanschaffen.
Ik heb het geluk dat ik meer multimeters heb dan reserve voedingen
Als je HA wilt migreren naar de 225+, dan kost je dat gelijk een USB aansluiting en die zijn beperkt. Ik heb in mijn zigbee mesh deze https://smlight.tech/manual/slzb-06/Morky schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:27:
[...]
Ik ben voor de 225+ gegaan omdat dit mijn eerste is en dus geen risico wil nemen met het updatebeleid. Hierna neem ik waarschijnlijk een zwaardere variant. Draai veel Docker-containers en wil Home Assistant mogelijk ook migreren, usb-aansluitingen zijn daarbij wel leidend.
opgenomen en die kun je ook instellen zodat ze via UTP als controller werken in in plaats van repeater. In combinatie met PoE geeft je dat veel meer vrijheid bij het opzetten van je HA netwerk.
Bedankt voor de tip! Dat is inderdaad de reden dat ik HA nog op de Pi draai. Ik heb behoorlijk wat Zigbee-apparaten via Sonoff USB en heb een Flightradar ADS-B. Een hub is helaas niet meer mogelijk op Synology?Mk23 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:13:
[...]
Als je HA wilt migreren naar de 225+, dan kost je dat gelijk een USB aansluiting en die zijn beperkt. Ik heb in mijn zigbee mesh deze https://smlight.tech/manual/slzb-06/
opgenomen en die kun je ook instellen zodat ze via UTP als controller werken in in plaats van repeater. In combinatie met PoE geeft je dat veel meer vrijheid bij het opzetten van je HA netwerk.
Ik heb zelf wel een USB hub op mijn DS723+. Dit werkt prima.Morky schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Bedankt voor de tip! Dat is inderdaad de reden dat ik HA nog op de Pi draai. Ik heb behoorlijk wat Zigbee-apparaten via Sonoff USB en heb een Flightradar ADS-B. Een hub is helaas niet meer mogelijk op Synology?
@Morky
Gezien de reactie van @GaMbiNo is een hub mogelijk, maar of een hub in combinatie met een USB verlengsnoer voor je dongle een lekkere combi is?
Voordeel van de netwerk oplossing is dat je niets aan je NAS hebt bungelen en bijvoorbeeld midden in huis je controller kunt ophangen, eventueel aangevuld met repeaters die gevoed worden middels je netwerk als backbone.
Gezien de reactie van @GaMbiNo is een hub mogelijk, maar of een hub in combinatie met een USB verlengsnoer voor je dongle een lekkere combi is?
Voordeel van de netwerk oplossing is dat je niets aan je NAS hebt bungelen en bijvoorbeeld midden in huis je controller kunt ophangen, eventueel aangevuld met repeaters die gevoed worden middels je netwerk als backbone.
Usb hubs weren prima op een Synology en ik zie persoonlijk geen enkele reden waarom een netwerk aansluiting beter zou zijn.
De HA controller elders willen plaatsen voegt niets toe want of je nu Zigbee, Matter of Zwave gebruikt, het zijn allemaal mesh systemen waarbij alle nodes repeaters zijn dus ergens centraal de controller willen plaatsen is moeite doen voor niets.
De boel staat hier in de meterkast met een USB hub waar een Zigbee controller, een P1 meter, een UPS en een USB Thumb drive inzit en dat werkt prima.
De HA controller elders willen plaatsen voegt niets toe want of je nu Zigbee, Matter of Zwave gebruikt, het zijn allemaal mesh systemen waarbij alle nodes repeaters zijn dus ergens centraal de controller willen plaatsen is moeite doen voor niets.
De boel staat hier in de meterkast met een USB hub waar een Zigbee controller, een P1 meter, een UPS en een USB Thumb drive inzit en dat werkt prima.
In mijn USB hub zit ook een Zigbee controller, naast een usb schijf. Ik heb hier nog nooit nadelige gevolgen van ondervonden, ook niet als de usb schijf druk aan het lezen/schrijven is.
Niet beter maar als alternatief vanwege beperkte USB-aansluitingen.Ben(V) schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:07:
Usb hubs weren prima op een Synology en ik zie persoonlijk geen enkele reden waarom een netwerk aansluiting beter zou zijn.
Welke USB-hub heb je?
Ik heb nog een hub liggen, zal hem eens testen straks.Mk23 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:44:
@Morky
Ik gebruik een logilink, maar heb in het verleden verschillende merken gebruikt en nooit problemen ondervonden.
Absolute aanrader niet perse.zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:10:
Ik zoek een UPS voor mijn DS920+ zodat ie iig veilig af kan sluiten. Is er een absolute aanrader?
Ik heb deze aan mijn 920plus gehangen:
uitvoering: APC BR900GI
En deze aan mijn 1621+
uitvoering: APC BR1500GI
Werkt als een trein.
Dan moet je wel deze functie uitzetten: "Schakel de UPS uit wanneer het systeem overschakelt naar de stand-bymodus.
Daar kan deze combi niet mee overweg.
Ik heb ook een UPS, een Eaton Eclipse. Echter na verloop van tijd verbreekt de verbinding met de ups via USB. Nu heb ik dit nagezocht en blijkt een probleem in DSM te zijn wat maar niet gefixt wordt door Synology. Houd daar dus wel rekening mee. Na een herstart van de synology werkt het weer. Hij valt na een maandje of 2 weg.
De UPS zelf is echt prima, doet goed zijn werk. Tevens heb ik zelf al een keer de accu vervangen. Ik zou dit iedere 4 jaar doen, want een waarschuwing dat de accu stuk is krijg je niet. Tenzij hij ineens uitvalt. (dit was na 5 jaar gebruik).
Wellicht dat een ethernet UPS beter werkt i.c.m. synology, daar heb ik geen ervaring mee.
De UPS zelf is echt prima, doet goed zijn werk. Tevens heb ik zelf al een keer de accu vervangen. Ik zou dit iedere 4 jaar doen, want een waarschuwing dat de accu stuk is krijg je niet. Tenzij hij ineens uitvalt. (dit was na 5 jaar gebruik).
Wellicht dat een ethernet UPS beter werkt i.c.m. synology, daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn DS923+ is al twee jaar gekoppeld aan een APC Back-UPS BE850G2-GR. Tot nu toe geen problemen ervaren. 
Ik moest de factuur opzoeken om het exacte model te achterhalen. Daar zag ik ook 3x een uitvoering: Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB staan. Ik wist dat de prijzen zijn gestegen, maar niet zo erg. Destijds heb ik €335 per stuk betaald.
uitvoering: Kingston KC3000 1TB heb ik ook twee van gekocht, voor €74,90 per stuk.
Ik moest de factuur opzoeken om het exacte model te achterhalen. Daar zag ik ook 3x een uitvoering: Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB staan. Ik wist dat de prijzen zijn gestegen, maar niet zo erg. Destijds heb ik €335 per stuk betaald.
uitvoering: Kingston KC3000 1TB heb ik ook twee van gekocht, voor €74,90 per stuk.
[ Voor 76% gewijzigd door Mawlana op 17-07-2026 12:10 ]
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).