DS1817+& DS923+ DX513 & DX517
DS gebruikt volgens mij torrents, maar ik heb geen voorkeur. Ik heb ruim 10 jaar DS naar volle tevredenheid gebruikt, maar het wordt denk ik tijd voor wat anders. Dus moet ik vanaf 0 beginnen.Quad schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:03:
@Mk23 uiteraard, maar waarmee of wat. Je kan, als ik het goed heb, meerdere protocollen gebruiken.
Voor NZB gebruik ik zelf sabNZB bijvoorbeeld en voor torrents qbittorrent.
Ik kan iets op mijn NUC draaien, maar ik denk dat vanuit een container op mijn 923+ eenvoudiger is
Dan kan ik qbittorrent via docker aanraden, wel even een gluetun vpn tunnel ervoor. Marius hosting heeft volgens mij wel het eea uitgewerkt.Mk23 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:09:
[...]
DS gebruikt volgens mij torrents, maar ik heb geen voorkeur. Ik heb ruim 10 jaar DS naar volle tevredenheid gebruikt, maar het wordt denk ik tijd voor wat anders. Dus moet ik vanaf 0 beginnen.
Ik kan iets op mijn NUC draaien, maar ik denk dat vanuit een container op mijn 923+ eenvoudiger is
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Thanks. Heb ik weer wat te doenQuad schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:13:
[...]
Dan kan ik qbittorrent via docker aanraden, wel even een gluetun vpn tunnel ervoor. Marius hosting heeft volgens mij wel het eea uitgewerkt.
Een externe backup met Hyper Backup via Quickconnect betekent dat je beperkt wordt tot 2MB/s (zie deze video).GEi schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:23:
@Quad Is dat allemaal niet veel te ingewikkeld? Wat @Mk23 aangeeft werkt bij mij ook feilloos: je quickconnect gegevens gebruiken. Je hoeft dan helemaal niets anders meer in te stellen. Ik gebruik quickconnect voor de externe backup bij mij zwager en voor mijn ‘scan to pdf’ op mijn telefoon; dan gaan de PDF’s direct naar een map op de NAS en wanneer ik daar in kijk en er staan pdf’s, dan kan ik die verwerken.
2 kabels van nas naar unifi dream pro router en o.a. de volgende guide gevolgd: YouTube: How to enable port aggregation on a Synology NAS and a UniFi Switch
maar als ik de bond switch van adaptive naar IEEE 802.3ad
dan raak ik lan 2 kwijt bij statusoverzicht en gaat de 2000 terug naar 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500
wat doe ik fout?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ik kan het fout hebben, maar de Dream Router Pro ondersteunt vziw geen LAG.remcoXP schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:15:
ik heb zojuist link aggregation aangezet als volgt:
2 kabels van nas naar unifi dream pro router en o.a. de volgende guide gevolgd: YouTube: How to enable port aggregation on a Synology NAS and a UniFi Switch
maar als ik de bond switch van adaptive naar IEEE 802.3ad
dan raak ik lan 2 kwijt bij statusoverzicht en gaat de 2000 terug naar 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500
wat doe ik fout?
En zoals het filmpje dat je geplaatst hebt je ook verteld, zal als je poorten aggregeert er enkel een poort groen wordt en de andere poort(en) wordt "greyed out".
En de speed blijft uiteraard gewoon 1Gbps, want dat is de max speed van een connectie.
Je kunt er echter wel 2x 1 Gbps gelijktijdig doorheen trekken, maar dat moet dan met twee clients.
LACP maakt geen 2Gbps van twee poort maar 2x 1Gbps
Kortom er is niets fout.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Bedoelen jullie niet beiden wat anders?Ben(V) schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:27:
De Dream Router Pro
Er bestaat geen Dream Router Pro, wel een Dream Machine Pro (UDM-Pro).
Die laatste ondersteund LAG's maar een Dream Router (UDR) (7) niet.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik heb inmiddels een aantal dagen container manager draaien, en werkt top.
Echter, er zijn inmiddels wat updates uit van de containers, maar zie nergens de optie om deze containers bij te werken.
In DSM 7.2.X was dit blijkbaar heel eenvoudig, waarbij er bij het tabje (image) een knop bij kwam te staan om te updaten.
Het lijkt erop dat dit in DSM 7.3 er niet meer inzit.
Mijn collega, welke nog op DSM 7.2.X zit, kan middels een taak onderstaande aanroepen, waardoor er getriggerd wordt om naar latest images te zoeken:
/var/packages/ContainerManager/target/tool/image_upgradable_checker
Volgens Copilot werkt dit vanaf DSM 7.3.X niet meer, en bij mij doet dat ook niets (bij 7.2.X wél).
Weet iemand hoe je dus in 7.3.X je docker images eenvoudig kan updaten?
Als je de image bijwerkt krijg je de vraag de container(s) ook bij te werken.Niekniek89 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:45:
Echter, er zijn inmiddels wat updates uit van de containers, maar zie nergens de optie om deze containers bij te werken.
Waar heb je de optie om het image bij te werken?DukeBox schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:48:
[...]
Als je de image bijwerkt krijg je de vraag de container(s) ook bij te werken.
Onder images, naast de tag latest (in geval je latest hebt gekozen).Niekniek89 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:52:
Waar heb je de optie om het image bij te werken?
edit, ik had toevallig een update:
/f/image/K6jvdCmb7DxkwDGCjRbcyRIW.png?f=fotoalbum_large)
De container(s) die er gebruik van maken staan dan in het lijstje.
[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 06-11-2025 11:31 ]
Het stukje "update available" komt er bij mij dus niet te staan....DukeBox schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:27:
[...]
Onder images, naast de tag latest (in geval je latest hebt gekozen).
edit, ik had toevallig een update:
[Afbeelding]
De container(s) die er gebruik van maken staan dan in het lijstje.
Dat lijkt dus in DSM 7.3.X niet of niet lekker meer te werken.
Of zit jij ook op DSM 7.3.X?
Mijn collega op DSM 7.2.X krijgt namelijk wel het "update available".
[ Voor 5% gewijzigd door Niekniek89 op 06-11-2025 12:00 ]
Ik gebruik overal "latest", zoals ik dat voorheen binnen docker op Proxmox ook altijd deed.Mawlana schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:
Heb je heel toevallig de versies hardcoded? Wat staat er bij "current tag"?
Alleen daar deed ik een re-create vanuit Portainer.
:strip_exif()/f/image/byyMug16pVq8npqYB328ZWfZ.png?f=user_large)
en van Sonarr is 100% een nieuwe release.
[ Voor 24% gewijzigd door Niekniek89 op 06-11-2025 12:13 ]
Maar anders installeer je toch gewoon weer Portainer?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat is inderdaad een optie, maar zou je helemaal niet nodig hoeven hebben.kraats schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:15:
@Niekniek89 Ik zit op DSM 7.3.1-86003 en Container Manager 24.0.2-1606 en kan gewoon zonder problemen updaten.
Blijft een vreemd iets, dat er bij geen updates verschijnen terwijl ze er weldegelijk zijn.
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.
Dat lijkt bij mij ook idd het issue te zijn.GoTman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:38:
Ik heb dit ook wel eens gehad en volgens mij had het er toen mee te maken dat het image van een nadere registry kwam ipv docker hub.
Ik zie bij de images geen docker hub, dit vanmiddag overal aangepast (ander image).
Nu wachten op updates 😅
je kan ook even in cmd sudo docker pull "container name" uitvoeren heb je ook de laatste te pakken.kraats schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:15:
@Niekniek89 Ik zit op DSM 7.3.1-86003 en Container Manager 24.0.2-1606 en kan gewoon zonder problemen updaten.
Kleine aanvulling, ik kon al mijn docker containers updaiten via CM behalve jellyfin, deze kreeg nooit een update ik begreep niet waarom. Nadat ik een Docker pull had gedaan kreeg ik enkele dagen daarna wel een update in CM. Wellicht stond er iets verkeerd wat door de Docker pull is rechtgezet, dat weet ik niet.
Maar ik kan een Docker pull zeker aanraden.
[ Voor 32% gewijzigd door gielie op 07-11-2025 09:13 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Nee, dit klopt niet, dat is veel te kort door de bocht.gielie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:01:
[...]
je kan ook even in cmd sudo docker pull "container name" uitvoeren heb je ook de laatste te pakken.
Je moet de image updaten.
Zie bijvoorbeeld: https://phoenixnap.com/kb/update-docker-image-container
[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 07-11-2025 09:14 ]
Dat doe je dus met een Docker pull, je moet natuurlijk wel de juiste source gebruiken anders valt er niks te pullen.NaN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:11:
[...]
Nee, dit klopt niet. Je moet de image updaten.
Zie bijvoorbeeld: https://phoenixnap.com/kb/update-docker-image-container
Dat staat ook letterlijk in het stukje waar jij naar linkt, "Download the newer version of the image using the docker pull command:"
[ Voor 15% gewijzigd door gielie op 07-11-2025 09:18 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Jij schreef docker pull "container name”.gielie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:14:
[...]
Dat doe je dus met een Docker pull, je moet natuurlijk wel de juiste source gebruiken anders valt er niks te pullen.
Dat staat ook letterlijk in het stukje waar jij naar linkt, "Download the newer version of the image using the docker pull command:"
Ja, je wil toch 1 specifieke container updaten en niet allemaal. Om mijn voorbeeld te geven, "Docker pull jellyfin/jellyfin" maar ik ga ervan uit als je met containers werkt dat je mijn omschrijving wel snapt.
Ja, IK snap het prima, maar je gaf antwoord aan Niekniek89 en of hij dan begrijpt wat er gedaan moet worden via de prompt, dat weet ik niet. Vandaar mijn aanvulling/opmerking.gielie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:35:
[...]
Ja, je wil toch 1 specifieke container updaten en niet allemaal. Om mijn voorbeeld te geven, "Docker pull jellyfin/jellyfin" maar ik ga ervan uit als je met containers werkt dat je mijn omschrijving wel snapt.
Indien ja, wat voor instellingen / configuratie gebruik je dan?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik gebruikte images, welke niet een verwijzing hadden naar docker hub.NaN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:42:
[...]
Ja, IK snap het prima, maar je gaf antwoord aan Niekniek89 en of hij dan begrijpt wat er gedaan moet worden via de prompt, dat weet ik niet. Vandaar mijn aanvulling/opmerking.
Bij het uitrollen dus iets verkeerds gedaan.
Nu zijn alle images afkomstig van docker hub, en zal nu het script wél moeten werken.
Wacht nu nog even op nieuwe releases
Ik heb alle data gered, gelukkig.
Dus ik ben eigenlijk klaar om de hele RAID 5, in plaats van te rebuilden met een nieuwe HDD, te verwijderen. Dan zou ik vervolgens 3 van de 8 TB HDD's overhouden. Ik zou er dan 2 in een RAID 1 willen zetten.
Maar, kan ik dit zomaar even doen? Want waar staat het Synology OS en dergelijke op geinstalleerd? Staat dat op een flash chipje o.i.d. in de NAS, of daadwerkelijk op de HDD/SDD storage die er in zit?
Ik kan niet heel duidelijk vinden wat nu the way to go is, want iedereen wil standaard hun RAID herbouwen / reprareren, maar in mijn geval wil ik hem dus weggooien.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Wat je beschrijf is precies wat een Raid 5 voor je doet.
Er gaat een disk kapot, dan vervang je hem door een nieuwe en de raid software rebuild dan je Raid set.
Wat had je anders verwacht en waarom denk je dat een Raid 1 dat anders doet?
En waarom ben je alles gaan saven, je hebt toch gewoon een backup voor het geval die raid rebuild fout gaat (wat alleen gebeurd als er nog een disk defect gaat)
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb dat allemaal beschreven in mijn post. Ik vind de toon die je aanslaat ook niet nodig. "Wat had je verwacht", daar ging de hele post niet over. Je hoort mij niet klagen over hoe goed of slecht RAID 5 is. Je hoort me alleen zeggen dat het in dit geval in de weg zit.Ben(V) schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:47:
Waarom ben je eigenlijk klaar met Raid 5?
Wat je beschrijf is precies wat een Raid 5 voor je doet.
Er gaat een disk kapot, dan vervang je hem door een nieuwe en de raid software rebuild dan je Raid set.
Wat had je anders verwacht en waarom denk je dat een Raid 1 dat anders doet?
En waarom ben je alles gaan saven, je hebt toch gewoon een backup voor het geval die raid rebuild fout gaat (wat alleen gebeurd als er nog een disk defect gaat)
Maar nogmaals dan, met nog wat meer details deze keer: Het enige voordeel is dat die raid 5 me 1 groot volume geeft. Voor de rest enkel nadelen.
Tijdens een willekeurige write zullen alle HDD's aangesproken worden. Erg lastig, gezien ik ook veel cold storage heb. Gewoon bestanden die daar staan en soms eens gelezen worden. Nu ging elke HDD altijd wel iets doen bij het schrijven van een log file van een Docker container bijvoorbeeld.
Down spinnen van de HDD's gebeurde effectief nooit.
De 4x 8 TB zat voor +- 12 TB vol denk ik. Dus dat had ook prima 2x een raid 1 van 2x 8 TB kunnen zijn.
Nadeel nu was dus dat ik speciaal een 8 TB HDD moest gaan kopen om die raid te rebuilden. Of een iets kleinere wellicht. Ik had nog wel 4 en 2 TB HDD's liggen. Maar die waren dan niet toereikend geweest.
Dus mooi moment om van die constructie af te stappen en uiteindelijk over te gaan op:
1x RAID 1 met 2x 8TB (met 1 reserve 8 TB HDD en de kapotte gaat uiteraard weg)
1x RAID 1 met 2x 4TB
1x RAID 1 met 2x 2TB
Iets duidelijker nu?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik denk wel dat ik met @Ben(V) eens ben dat je huidige constructie een goede was. Maar met commentaar schiet je er zelf niets mee op, geeft niet.
Ik mis in je verhaal je type NAS. Gezien je het hebt over configuraties van ten minste 6 disks zal het al richting een 6 of 8 bay variant gaan?
Als je graag een 3x raid 1 set wilt optuigen zou ik in dit geval in bay 5/6 Een pool maken met 2x xTB. Dan komt daar het OS op en kan je die vullen met wat je wilt hebben.
Dan verwacht ik dat je daarna de pool met 4x 8TB kan verwijderen en vervolgens deze bays kan inrichten zoals je verder wenst.
Een nadeel aan je constructie is wel de uitbreidbare mogelijkheden, die heb je dan niet meer.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Hoi,Tanuki schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:37:
[...]
De 4x 8 TB zat voor +- 12 TB vol denk ik. Dus dat had ook prima 2x een raid 1 van 2x 8 TB kunnen zijn.
Nadeel nu was dus dat ik speciaal een 8 TB HDD moest gaan kopen om die raid te rebuilden. Of een iets kleinere wellicht. Ik had nog wel 4 en 2 TB HDD's liggen. Maar die waren dan niet toereikend geweest.
Dus mooi moment om van die constructie af te stappen en uiteindelijk over te gaan op:
1x RAID 1 met 2x 8TB (met 1 reserve 8 TB HDD en de kapotte gaat uiteraard weg)
1x RAID 1 met 2x 4TB
1x RAID 1 met 2x 2TB
Iets duidelijker nu?
Even wat ik uit de posts kon filteren:
Je hebt een synology, 6 (of meer) bays. Type onbekend
Je hebt 8TB disken, merk en type onbekend, leeftijd ook onbekend
Je had een RAID5 met 36TB effectief aan storage capaciteit.
Je hebt 12 TB nodig, eventuele groei is niet bekend.
Je hebt geen performance problemen voor zover wij weten.
Als je naar jouw voorstel gaat heb je met raid1: 2+4+8=14TB ongeveer, maar wel verdeeld in wat onhandige blokken. Je zou immers bij uitval 3 soorten disken moeten gaan regelen.
Synology schrijft het OS op alle disken in het systeem. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, gaat vanzelf. Je schrijft niet dat er performance problemen zijn, maar gaat wel een fikse operatie uitvoeren om je raid sets opnieuw in te delen, zonder te weten wat het effect op je doorvoer is. Een SHR met 4 disken is sneller met writes dan een raid 1.
Als je data groeit, dan heb je niet heel veel extra ruimte voor opslag, immers alles zit nu al bijna vol, en je moet het wel kunnen verdelen over je 3 pools. Dat zal je zelf moeten bepalen of dit een handige en te beheren constructie is.
Hopelijk kan je er wat mee.
Groeten,
Reinier
[ Voor 17% gewijzigd door spaceboy op 10-11-2025 08:34 ]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Welke NAS heb je?spaceboy schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:33:
Ik heb sinds een aantal versies van DSM dat ik via Control Panel geen update meer zie. Ik heb op dit moment bijvoorbeeld: 7.3-81180 terwijl ik op de changelog zie dat per 28 oktober al versie 7.3.1-86003 beschikbaar is. Ik kan natuurlijk manual install doen (dat heb ik de vorige keer ook gedaan), maar dat is niet zo relaxed. Is dit een bekend probleem? (ik vermoed https://kb.synology.com/e..._but_not_in_control_panel maar ik wil hier vanaf)
Er zijn ook gewoon updates die alleen voor bepaalde CPU's zijn.
Ik had erg langzame transfer van mijn PC naar mijn Synology NAS.
Maximaal zo’n 6MB/s via de verkenner naar SMB shares. Schijven staan gewoon in JBOD. Geen speciale NAS of snelheids-schijven, geen SSD cache.
Via ChatGPT het volgende gedaan:
SMB signing en encryption uitgezet
Set-SmbServerConfiguration -EnableSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -EncryptData $false
In de instellingen van de NIC
UDP Checksum offload op uit gezet
Nu ongeveer 40 MB/sec.
Het was een interessant “gesprek”, maar menselijk commentaar is welkom
[ Voor 13% gewijzigd door GeeBee op 10-11-2025 21:52 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Welke Synology NAS?GeeBee schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:45:
Voor wie het nodig heeft:
Maximaal zo’n 6MB/s via de verkenner naar SMB shares. Schijven staan gewoon in JBOD. Geen speciale NAS of snelheids-schijven, geen SSD cache.
Via ChatGPT het volgende gedaan:
SMB signing en encryption uitgezet
Set-SmbServerConfiguration -EnableSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -EncryptData $false
In de instellingen van de NIC
UDP Checksum offload op uit gezet
Nu ongeveer 40 MB/sec.
En 40 MB/s is toch ook drie keer niks? Aangenomen dat je LAN gigabit is, moet je ~112 MB/s halen.
Met alle respect, maar 40MB/sec is nog steeds traag. Maar op een Syno 211j met een oude 5400rpm disk misschien wel de standaard, maar we weten niet welke NAS je hebt of wat voor netwerkje hebt.GeeBee schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:45:
Nu ongeveer 40 MB/sec.
110-120MB/s zou makkelijk haalbaar moeten zijn als je grote bestanden stuurt, bij veel kleine is het uiteraard lager.
Ik heb zelf geen ervaring met quick connect, wel met andere opties.. misschien dat je daar wat aan hebt.kwtemp874 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:23:
Vraagje, ik heb 2 Synology 918+ draaien met daarop Synology Drive Sharesync. Via port forwarding bereiken deze elkaar. Nu krijgt 1 locatie een andere internet verbinding. We krijgen een nieuwe verbinding, waarop we geen beheer op kunnen uitvoeren, dwz, een port forward gaat ook niet meer lukken. Nu lees ik wisselende verhalen dat dit ook via Quickconnect zou moeten werken zonder de poorten open te hoeven zetten. Heeft iemand hier positieve ervaringen mee?
- Ik heb Tailscale gebruikt om een VPN op te zetten waarbij twee Synology's elkaar kunnen bereiken.
- Een andere optie zou kunnen zijn om de verbinding vanuit de nieuwe locatie naar de 'beheerde oude locatie' op te zetten. Je hebt alleen aan de inkomende kant je forwarding nodig
- Laatste optie in mijn gedachten zou een VPN kunnen zijn, opzetten vanuit de onbeheerde naar een beheerde locatie. Daar heb je weer portforwarding nodig
Doordat wireguard als protocol wordt gebruikt is het ook nog eens snel.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Ik moest eerst aan quickconnect denken. Dat gebruik ik zelf ook. Echter, een paar dagen geleden werd ik ook getriggert door Tailscale. Ik heb daar wat mee lopen ' spelen' en ik ben helemaal om. Dat werkt zo mooi en eenvoudig. Ik kan je dat zeker aanraden; je hebt helemaal niets meer met welke router dan ook van doen.kwtemp874 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:23:
Vraagje, ik heb 2 Synology 918+ draaien met daarop Synology Drive Sharesync. Via port forwarding bereiken deze elkaar. Nu krijgt 1 locatie een andere internet verbinding. We krijgen een nieuwe verbinding, waarop we geen beheer op kunnen uitvoeren, dwz, een port forward gaat ook niet meer lukken. Nu lees ik wisselende verhalen dat dit ook via Quickconnect zou moeten werken zonder de poorten open te hoeven zetten. Heeft iemand hier positieve ervaringen mee?
Zeker een avondje hobbyen waard!
Ik heb het voorheen ook met Quickconnect gedaan, maar dat is retelangzaam. Tailscale is het antwoord.kwtemp874 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:23:
Volgens mij kan je ook met Tailscale alleen specifieke porten whitelisten voor extra veiligheid.
https://kb.synology.com/e...drive_sharesync?version=7
Tailscale gebruikt encryptie (VPN) en dat doet Drive Share ook, dubbelop dus.
Quickconnect werkt helemaal niet prima voor grotere files….. het is gewoon erg langzaaam. En dat is by design.Ben(V) schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:12:
Quickconnect werkt prima zie:
Wat Drive doen is de connectie die quickconnect heeft overnemen en dan rechtstreeks tussen de twee Nas data uitwisselt.
Net als Hyper Backup dat zo kan.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2025 18:48 ]
Een 1813+ (eigenlijk een 1812+).Saekerhett schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:33:
[...]
Welke Synology NAS?
En 40 MB/s is toch ook drie keer niks? Aangenomen dat je LAN gigabit is, moet je ~112 MB/s halen.
Met TeraCopy zit ik op zo'n 70-80MB/sec naar SMB-shares. Ja, met 1000Mbit overal.
Zoals gezegd: JBOD en geen SSD cache.
Tips voor nog sneller zijn welkom
een DS1812 en 1813 hebben intern een SATA300 bus, dus dat is gewoon niet zo snel meer in vergelijking met de huidige stand van zaken. Denk dat je met 70-80 wel een beetje aan de max zit.GeeBee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:03:
[...]
Een 1813+ (eigenlijk een 1812+).
Met TeraCopy zit ik op zo'n 70-80MB/sec naar SMB-shares. Ja, met 1000Mbit overal.
Je kan in de resource monitor op je NAS kijken waar het druk is, en heel misschien nog wat optimaliseren. Maar ik verwacht daar weinig van (als oud 1813 gebruiker zijnde).
SMB3 Multichannel is nog een optie als je disk IO nog niet vol zit, maar ik weet zo niet of de 1813 dat ondersteund.
Past beter in het grote Synology topic => schopje
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 12-11-2025 13:05 ]
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Het betreft overigens een 1812+ met de firmware van de 1813+.
Volgens de spec sheet van Synology : 194,48 MB/sec schrijfsnelheid, 202,20 MB/sec leessnelheid bij raid5GeeBee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:57:
Dan ben ik blij met het resultaat en hou ik het daarbij
Het betreft overigens een 1812+ met de firmware van de 1813+.
Ik had SHR met 8 disken en kwam net boven de 110 uit.
Wat aardig overeenkomt met wat ooit een review beschreef: https://www.storagereview...diskstation-ds1812-review
Verschil tussen bits en bytes is 8x
DS418play DSM 7.3GeeBee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:03:
[...]
Een 1813+ (eigenlijk een 1812+).
Draaide eerst met 1x 1gb, dat geeft +/- 100-115MB/s
2x 1gb bridged op smb3 geeft 180-200MB/s maar niet tot max als de NAS met van alles bezig is.
Nu 2.5Gb USB3 netwerk adapter in de NAS ... 220-250MB/s (stabieler en sneller dan de 2x bridged poorten)
USB3 kaart: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Drivers hier: https://github.com/bb-qq/r8152?tab=readme-ov-file
Op de github site kun je ook zien welke NAS er getest zijn/werken door gebruikers.
Netwerk thuis, Glas direct op de Fritz 5590 / 2.5gb en een D-Link 2.5gb switch)
Fritz, pc's en nas op 2.5GB en de rest op 1GB omdat er daar niet meer nodig is.
[ Voor 4% gewijzigd door XallaX op 12-11-2025 18:17 ]
Mijn 1812+ is al "opgewaardeerd" naar een 1813+ ivm de langere mogelijkheid tot updates.
Ik gebruik 'm tot het eindje en dan wordt het sowieso een andere. Misschien een UGreen of zelfbouw.
Zo intensief is het nou ook weer niet, opslag van media en backups. Maar lang wachten heb ik gewoon een hekel aan (wie niet).
Het gebruik van TeraCopy was ook wel een eye-opener.
[ Voor 22% gewijzigd door GeeBee op 12-11-2025 20:29 ]
Nogmaals een soft reset heeft geen effect en een harde reset is niet meer te triggeren.
Hoe is dit op te lossen? Harde schijf eruit halen en testen/nieuwe er in? Of is er nog een methode om dit issue op te lossen?
Je kunt nog even kijken of de Synology Assistant hem wel kan bereiken, want je hebt zo wie zo nu geen DSM meer.Edgarz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:59:
Support vraag: Mijn oude DS112 (mijn backup NAS voor mijn andere NASsen) werd ontoegankelijk (wachtwoord gedoe en OTP mislukkingen, vraag mij niet hoe) en ik heb middels een soft reset getracht het admin wachtwoord te herstellen. Dat lukte niet, de DS112 blokkeerde steeds het admin account en dus heb ik maar een harde reset uitgevoerd (2x 4 sec reset). Dat ging moeizaam en uiteindeijk na een aantal keer proberen kwamen de 3 piepjes voor een reïnstall. Maar helaas, de DS112 toont opeens een amber knipperlicht en is verder niet bereikbaar.
Nogmaals een soft reset heeft geen effect en een harde reset is niet meer te triggeren.
Hoe is dit op te lossen? Harde schijf eruit halen en testen/nieuwe er in? Of is er nog een methode om dit issue op te lossen?
Maar ik vrees dat het niets met het wachtwoord te maken heeft maar dat die DS112 is overleden.
[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 13-11-2025 09:11 ]
Is heel erg onverstandig.Chrismaclinux schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:08:
Ik ben van plan om mijn SHR pool te gaan vergroten met 1 x 18TB schijf kan ik tijdens het vergroten van mijn pool wat denk ik enkele dagen zal gaan duren mijn nas ook uitschakelen als dat nodig zou zijn? Want hij staat bij mij altijd aan
En zal waarschijnlijk geblokkeerd worden door de synology interface. Net zoals bij taken waarbij het automatisch afsluiten wordt genegeerd (en wordt overruled).
Assistent vindt hem ook niet.Ben(V) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:09:
[...]
Je kunt nog even kijken of de Synology Assistant hem wel kan bereiken, want je hebt zo wie zo nu geen DSM meer.
Maar ik vrees dat het niets met het wachtwoord te maken heeft maar dat die DS112 is overleden.
Na de eerste keer software reset en wachtwoord reset nog wel, maar het apparaat herkende het wachtwoord simpelweg niet. Dus daarna een harde reset uitgevoerd (met veel pogingen om de 3 piepjes te krijgen) en daarna het amber knipperende ledje. Kan ook geen harde reset meer triggeren nu...
Met een andere HDD geprobeerd...Nog steeds amber led blinking. Dode DS dus denk ik.
Hetzelfde was mij al eens overkomen met een DS209+
Heb nog een DS216play staan, maar ga eens buurten biij Ugreen denk ik
[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 13-11-2025 10:23 ]
Dus omdat een DS112 uit ca 2012 en een DS209 van voor 2009 overleden is, ga je naar een ander merk?Edgarz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:58:
[...]
Met een andere HDD geprobeerd...Nog steeds amber led blinking. Dode DS dus denk ik.
Hetzelfde was mij al eens overkomen met een DS209+![]()
Heb nog een DS216play staan, maar ga eens buurten biij Ugreen denk ik
Vreemde redenering.
Heb je al eens geprobeerd de Assistant in te stellen met "compatibiliteit voor oude apparaten' (of zoiets was het)?
En een nieuw knoopcelletje doet soms ook wonderen, raar maar waar.
[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 13-11-2025 19:22 ]
Spanning er afhalen, alle drives eruit halen.Edgarz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:59:
Support vraag: Mijn oude DS112 (mijn backup NAS voor mijn andere NASsen) werd ontoegankelijk (wachtwoord gedoe en OTP mislukkingen, vraag mij niet hoe) en ik heb middels een soft reset getracht het admin wachtwoord te herstellen. Dat lukte niet, de DS112 blokkeerde steeds het admin account en dus heb ik maar een harde reset uitgevoerd (2x 4 sec reset). Dat ging moeizaam en uiteindeijk na een aantal keer proberen kwamen de 3 piepjes voor een reïnstall. Maar helaas, de DS112 toont opeens een amber knipperlicht en is verder niet bereikbaar.
Opstarten zonder drives, wat gebeurt er dan?
Ik wil dus een NAS server gaan opzetten dit voor centrale opslag van foto's etc, zodat mijn gezin en ik afscheid kunnen nemen van allemaal die cloud diensten, en tevens wil ik het gaan gebruiken om home assistant erop te laten draaien en een camera bewakingssysteem.
Wat zijn jullie aanbevelingen qua set-up?
Let op ik ben een redelijke noob op IT gebied, al zou ik mijn broer wel om hulp kunnen vragen die al jaren een synology set-up heeft draaien.
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Kun je aangeven hoeveel GB aan foto's je wilt opslaan, en wat je precies wil met je camera bewakingssysteem, bijvoorbeeld hoeveel camera's en of je al bestaande camera's hebt.
Home assistant wordt vaak aangedragen hier op tweakers, ik ben best IT minded, maar heb geen zin er veel tijd aan te besteden. Heb er ooit een begin mee gemaakt, maar het is niet zo makkelijk als de cloud alternatieven.
Hoe wil je je Home Assistant gaan gebruiken?EdwinC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:54:
... tevens wil ik het gaan gebruiken om home assistant erop te laten draaien...
Ik heb zelf HA op mijn Synology draaien en dat werkt best goed.
Maar gebruik HA alleen voor wat monitoring kwa energie verbruik.
Een vriend van mij gebruikt HA veel intensiever, als een vervanging van Hue met Zigbee bediening van schakelaars en lampen.
In zijn geval, blijkt de HA op Synology simpelweg niet responsief genoeg.
Hij heeft HA overgezet op een dedicated HA apparaat (a la Home Assistant Yellow), waardoor zijn HA nu veel beter en werkt en geen clicks meer mist.
Thanks voor je reactie!NIMIC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
@EdwinC van de zaken die je noemt is alleen het camera bewakingssysteem volgens mij een punt waar je goed na moet denken over het soort schijven en welk synololgy systeem je aanschaft.
Kun je aangeven hoeveel GB aan foto's je wilt opslaan, en wat je precies wil met je camera bewakingssysteem, bijvoorbeeld hoeveel camera's en of je al bestaande camera's hebt.
Home assistant wordt vaak aangedragen hier op tweakers, ik ben best IT minded, maar heb geen zin er veel tijd aan te besteden. Heb er ooit een begin mee gemaakt, maar het is niet zo makkelijk als de cloud alternatieven.
Ik denk dat we spreken over 200gb aan foto's in totaal. En qua camera's denk ik aan 3-5 cameras, ik had nu TP-Link TAPO CW250S camera;s in gedachten.
Ik wil het intieel gaan gebruiken voor monitoring van mijn zonneinstallaties, in de toekomst voor mijn thuisbatterij aansturing. Maar ik denk ook aan aansturing van mijn zwembad incl warmtepomp en mijn warmtepomp voor mijn woning.GarBaGe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:43:
[...]
Hoe wil je je Home Assistant gaan gebruiken?
Ik heb zelf HA op mijn Synology draaien en dat werkt best goed.
Maar gebruik HA alleen voor wat monitoring kwa energie verbruik.
Een vriend van mij gebruikt HA veel intensiever, als een vervanging van Hue met Zigbee bediening van schakelaars en lampen.
In zijn geval, blijkt de HA op Synology simpelweg niet responsief genoeg.
Hij heeft HA overgezet op een dedicated HA apparaat (a la Home Assistant Yellow), waardoor zijn HA nu veel beter en werkt en geen clicks meer mist.
Wellicht in de toekomst dat ik ook nog slimme verlichting etc. wil gaan toevoegen.
Zover als ik mijn onderzoek heb gedaan (thank you co-pilot) zou het voor HA het beste zijn om deze als VM te laten draaien op de NAS. Dit zou aanzienlijke verbetering van responstijd met zich teweeg brengen.
Ik had zelf dit lijstje al gemaakt, maar ik weet niet over het overkill is en of die Kingston module wel / niet goed werkt in de Synology.
Product Specificatie Aantal
Synology DS725+ NAS 2-bay NAS, Ryzen R1600 CPU 1x
Kingston ECC DDR4 SO-DIMM 16GB RAM-upgrade, ECC DDR4 1x
Seagate IronWolf 6TB HDD NAS HDD, 5900 RPM, 256MB cache 2x
Hard Drive Crucial P5 PLUS 500 GB SSD PCIe Gen3 NVMe SSD 2x
TP-link camera Tapo CW250S 3x
[ Voor 54% gewijzigd door EdwinC op 14-11-2025 10:53 ]
Waarom zou een extra laag ertussen (VM) de responstijd van je HA verbeteren?EdwinC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:44:
[...]
Zover als ik mijn onderzoek heb gedaan (thank you co-pilot) zou het voor HA het beste zijn om deze als VM te laten draaien op de NAS. Dit zou aanzienlijke verbetering van responstijd met zich teweeg brengen.
...
Ik verwacht dat het alleen slechter wordt.
Ja kan ook kiezen initieel je HA initieel op je Synology te draaien, maar mocht je later (met uitbreiding) toch problemen krijgen, dat je dan alsnog kiest om je HA naar een dedicated host te slepen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Heel eerlijk, je kunt voor alles wat je noemt een synology NAS nemen.EdwinC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:54:
Ik zal hier maar even duidelijker neerzetten dan in mijn voorgaande post wat mijn vraag precies is.
Ik wil dus een NAS server gaan opzetten dit voor centrale opslag van foto's etc, zodat mijn gezin en ik afscheid kunnen nemen van allemaal die cloud diensten, en tevens wil ik het gaan gebruiken om home assistant erop te laten draaien en een camera bewakingssysteem.
Wat zijn jullie aanbevelingen qua set-up?
Let op ik ben een redelijke noob op IT gebied, al zou ik mijn broer wel om hulp kunnen vragen die al jaren een synology set-up heeft draaien.
Alleen het hele Homeassistant gedeelte, daar zou ik gewoon dedicated hardware voor gebruiken. gewoon een licht mini pc'tje met een intel n100 of n150 cpu erin.
Als je zoals je aangeeft niet zo heel handig bent met ICT dan, maakt het spelen en koppelen van hardware devices vanuit docker het onnodig complex.
Dat is afhankelijk van welke Synology (hoeveel CPU power en memory) je hebt en welke virtualisatie je gebruikt.
VM is veel meer overhead dan docker, maar heeft als voordeel dat je in VM gewoon HA OS gebruikt en in docker niet.
Om wat te proberen zou ik aanraden Home Assistant in een VM te draaien en als je het serieus gaat gebruiken een dedicated mini PC zoals @sweetdude al zei te gebruiken.
En ik wilde de HA addons ook liever als losse containers hebben, zoals Node Red, Grott, bvb. Ik wil niet dat dat alles ook herstart wanneer ik iets veranderd heb in Home assistant.
Zo heb ik het nu al een tijdje draaien en dat bevalt goed. Het is snel, ondanks een enorm aantal sensoren en automatiseringen. Ik heb wel de MariaDB database draaien op een M2 schijf.
Mijn ervaring is dus dat HA zeker niet traag hoeft te zijn op een Synology. Dat zal wel afhankelijk zijn van je hardware en config.
[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 14-11-2025 13:44 ]
IK zou kijken wat de meerprijs is van een 925 tov 725. Ik heb begin dit jaar een 923+ gekocht die maar €100 duurder was dan de 723+ Daar heb ik nog alle dagen plezier van omdat ik toen ook gelijk besloten heb om alleen maar SSD's te gebruiken. Dus 4x22TB SATA en 2x2TB NVMe als opslag. De 4x2TB geeft 5,5TB opslag in SHR1 en is voldoende omdat ik nog een grote NAS heb waar de rest op staat.
Ik zou dus altijd voor minimaal 4 bays gaan.
Dan HA. Die kun je in een container, in een VM of direct als synology app draaien. Qua gebruiksgemak zou ik voor de native app kiezen, met wel het nadeel dat je misschien wat minder snel de updates krijgt. Verder moet je je ook bewust zijn van het feit dat een 725 maar twee USB aansluitingen heeft en een standaard Zigbee controller via USB wordt aangesloten.
Je hebt ook goede oplossingen die via UTP gaan, zoals deze: https://smlight.tech/product/slzb-06
Deze gebruik ik om het zigbee signaal naar de garage te krijgen om het mesh netwerk in de tuin te ondersteunen. Een tweede heb ik op onze 1e verdieping hangen. Beide als repeater, maar ze kunnen ook als controller werken.
Ik persoonlijk zou kiezen voor een dedicated NUC met een goede SSD erin en dat icm met de SLZB06 gebruiken als basis voor je home assistant.
Wat het instellen betreft, daar is de afgelopen 4 jaar heel veel verbeterd. In het begin zat ik nog te knutselen in YAML en tegenwoordig zijn het pull down menu's die het werk veel eenvoudiger maken.
Ik merk wel dat er altijd wat onderhoud nodig is omdat sommige scripts na HAOS updates dan plotseling niet meer werken. En met name bij de oudere sensoren heb ik gemerkt dat die lang niet zo stabiel in het netwerk hangen dan nieuwe modellen. Ik ben dus wel zaken aan het vervangen, maar in het algemeen werkt alles heel stabiel en betrouwbaar en krijg ik weinig terugkoppeling van mijn vrouw.
HTH
Mariadb geeft voor HA geen voordeel boven de standaard Sqlite database van home Assistant.
Mariadb heeft enkel voordelen als database wanneer je veel gecompliceerde queries gebruikt of heel veel gebruikers hebt en dat is bij Home Assistant nooit het geval.( Maar een user(HA) en vrij simpele queries).
@Mk23
Als je Home Assistant als native applicatie op een Synology wilt draaien krijgt enkel HA Core waardoor je geen AddOns kunt gebruiken en je voor versie beheer afhankelijk bent van bijvoorbeeld de Synology Community die voor HA maar zelden een update uitbrengen.
Kortom dat zou ik nooit doen en altijd voor een oplossing kiezen waarbij je HAOS gebruikt.
Ook een docker zou ik persoonlijk niet aan beginnen en uiteraard is een eigen HA servertje het mooiste.
Een Zigbee controller als router gebruiken lijkt mij een beetje nutteloos want elk Zigbee device is een router tenzij je alleen ergens bereik kunt maken via een netwerkkabel.
Qua camera's krijg je volgens mij een gratis licentie voor 3 camera's mee geleverd. Voor extra moet je bijbetalen.EdwinC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:44:
[...]
Ik had zelf dit lijstje al gemaakt, maar ik weet niet over het overkill is en of die Kingston module wel / niet goed werkt in de Synology.
Product Specificatie Aantal
Synology DS725+ NAS 2-bay NAS, Ryzen R1600 CPU 1x
Kingston ECC DDR4 SO-DIMM 16GB RAM-upgrade, ECC DDR4 1x
Seagate IronWolf 6TB HDD NAS HDD, 5900 RPM, 256MB cache 2x
Hard Drive Crucial P5 PLUS 500 GB SSD PCIe Gen3 NVMe SSD 2x
TP-link camera Tapo CW250S 3x
ik zie hier niets genoemd staan over Antivirus?
Ik gebruik nog DSM 6.2, is dat het probleem? Helaas kan de DS213j niet naar DSM7; edit, ik zie dat ze DSM7.1 aanbieden op https://www.synology.com/...DS213j?version=7.1#system. De DS220+ kan naar DSM7.3.
Misschien toch maar eens upgraden...
[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 14-11-2025 15:24 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik vind het zelf wel veel mooier om een losse MariaDb container te gebruiken.Ben(V) schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
@GaMbiNo
Mariadb geeft voor HA geen voordeel boven de standaard Sqlite database van home Assistant.
Mariadb heeft enkel voordelen als database wanneer je veel gecompliceerde queries gebruikt of heel veel gebruikers hebt en dat is bij Home Assistant nooit het geval.( Maar een user(HA) en vrij simpele queries).
Daarnaast koppel je zo Dbeaver of elke andere db tool. Het geeft me wat meer config mogelijkheden dan de standaard .db file.
Ik heb zelf trouwens wel de indruk dat MariaDb beter presteert. Maar ik heb destijds meer dingen tegelijk gewijzigd, waardoor ik niet precies kan weten waar die prestatieverbetering vandaan komt, namelijk.
Ha in VM -> HA in Docker
Standaard Db -> MariaDb
Database van gewone schijf naar M2.
[ Voor 18% gewijzigd door GaMbiNo op 14-11-2025 15:28 ]
twee licenties per NAS, maar je kunt ze wel poolen en combineren in één surveillance station als de 2e nas in hetzelfde netwerk hangt. Je kunt nog een sommetje maken, 2 licenties kopen of een goedkope 2e hands erbij voor de licenties en waar je nog een losse HDD in moet stoppenHulliee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:35:
[...]
Qua camera's krijg je volgens mij een gratis licentie voor 3 camera's mee geleverd. Voor extra moet je bijbetalen.
Die SLZB heb ik via twee netwerkaansluitingen aan mijn HA geloppeld en is dus niet afhankelijk van andere devices in mijn mesh en heeft dus ook geen last van betonnen vloeren en wanden. Met name in de garage had ik lange tijd een traag reagerend en wankel netwerk. Dat is nu voorbij,Ben(V) schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
SNIP
@Mk23
Als je Home Assistant als native applicatie op een Synology wilt draaien krijgt enkel HA Core waardoor je geen AddOns kunt gebruiken en je voor versie beheer afhankelijk bent van bijvoorbeeld de Synology Community die voor HA maar zelden een update uitbrengen.
Kortom dat zou ik nooit doen en altijd voor een oplossing kiezen waarbij je HAOS gebruikt.
Ook een docker zou ik persoonlijk niet aan beginnen en uiteraard is een eigen HA servertje het mooiste.
Een Zigbee controller als router gebruiken lijkt mij een beetje nutteloos want elk Zigbee device is een router tenzij je alleen ergens bereik kunt maken via een netwerkkabel.
Wat HA op mijn NAS betreft, ik heb ermee geëxperimenteerd en het werkte maar ben uiteindelijk bij mijn NUC gebleven. Dat was de eenvoudigste oplossing, ook qua beheer naar de toekomst.
Ga het knoopccelletje eens vervangen, dank.reinier68 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:15:
[...]
Dus omdat een DS112 uit ca 2012 en een DS209 van voor 2009 overleden is, ga je naar een ander merk?
Vreemde redenering.
Heb je al eens geprobeerd de Assistant in te stellen met "compatibiliteit voor oude apparaten' (of zoiets was het)?
En een nieuw knoopcelletje doet soms ook wonderen, raar maar waar.
En nee, niet omdat er nu twee kapot zijn maar Ugreen biedt veel goede hardware voor een sterke prijs.
Zoals de DP2800/4800 met hardware die alleen prijzigere Syno's hebben (SSD cache, standaard 2.5Gb netwerk...)
Zelfde. Amber flashing LED.GeeBee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:05:
[...]
Spanning er afhalen, alle drives eruit halen.
Opstarten zonder drives, wat gebeurt er dan?
Ga eens op zoek naar de knoopcel, wie weet :-)
Nog even terugrapporteren. Ik heb de DS213j naar de laatst mogelijke DSM 7.1.1 geupdate in twee stappen (eerst 7.0.1-42218 en daarna wilde hij in-OS de update naar 7.1.1-42962 Update 9 doorgaan). Daar zit een nieuwere versie van Antivirus Essential in, en daar kun je ook een manual update doen met de files die je van die pagina kan downloaden, maar update kan via het programma, hoeft niet op de command line.gambieter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:07:
Hm, ik heb al veel te lang niet meer naar mijn twee Synology's omgekeken (een DS220+ en een oude DS213j als backup). Ik zie dat Antivirus Essential niet meer update na 28 September 2025 (en op het web zie ik meer mensen dat vragen in r/Synology), maar nog geen antwoorden. En mijn Hyperbackup lijkt voor het laatst gesynchroniseerd te hebben met OneDrive in Februari 2025![]()
ik zie hier niets genoemd staan over Antivirus?
Ik gebruik nog DSM 6.2, is dat het probleem? Helaas kan de DS213j niet naar DSM7; edit, ik zie dat ze DSM7.1 aanbieden op https://www.synology.com/...DS213j?version=7.1#system. De DS220+ kan naar DSM7.3.
Misschien toch maar eens upgraden...
Dus dat werkt weer
Nu ook maar de DS220+ upgraden naar DSM7.
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 15-11-2025 20:46 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Op beide apparaten, en op mijn desktop draait Tailscale nu. Ik kan nu zonder vpn naar de remote omgeving de loginportal van de remote DS benaderen vanaf mijn desktop. Maar als ik ene hyperbackup-taak op de local DS naar de remote DS wil maken op basis van het 100.x.x.x ip-adres krijg ik geen reactie bij het klikken op Login in de hyperbackup-wizard.
Als ik het goed heb begrepen hoeven er geen poorten opengezet te worden in routers, toch?
Op de remote DS stonden ook in de 'oude' situatie geen extra poorten open in de Synology firewall anders dan de hyper Backup Vault applicatie.
Dit doe je op de Synology waar je een backup van wilt maken.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
DS925+ (Thanks @Mk23 ) voor de duidelijke beredenering erachter.
Qua HDD's redelijkbescheiden gehouden 3x 4TB in raid 5 set-up
SSD 2x1TB cache in Raid 1
RAM standaard 4GB maar 16GB module bijprikken.
En dan als het binnen is allemaal zullen de vragen hier wel binnenstromen om alles te optimaliseren nadat ik de eerste opzet heb gemaakt.
Even een vraag omdat ik het niet heb uitgezocht, maar wat voor 16GB RAM ga je gebruiken? De 4GB is ECC en ik weet niet of je daar standaard RAM bij kunt steken.EdwinC schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:58:
Nou de keuze is als volgt geworden:
DS925+ (Thanks @Mk23 ) voor de duidelijke beredenering erachter.
Qua HDD's redelijkbescheiden gehouden 3x 4TB in raid 5 set-up
SSD 2x1TB cache in Raid 1
RAM standaard 4GB maar 16GB module bijprikken.
En dan als het binnen is allemaal zullen de vragen hier wel binnenstromen om alles te optimaliseren nadat ik de eerste opzet heb gemaakt.
Ik heb alles vervangen voor 2x16GB non-ECC. Voor mijn thuis gebruik kon ik 32GB ECC RAM niet "rechtvaardigen"
Ik ben idd voor non-ecc gegaan, mocht ik dat niet kunnen combineren dat wordt het dus een 16gb set-up.Mk23 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:10:
[...]
Even een vraag omdat ik het niet heb uitgezocht, maar wat voor 16GB RAM ga je gebruiken? De 4GB is ECC en ik weet niet of je daar standaard RAM bij kunt steken.
Ik heb alles vervangen voor 2x16GB non-ECC. Voor mijn thuis gebruik kon ik 32GB ECC RAM niet "rechtvaardigen"
Als het niet werkt, moet je de originele synology ECC RAM goed bewaren want je schijnt het nodig te hebben in sommige gevallen na een storing. Mocht je de NAS verkopen dan kun je deze ook weer terugplaatsen.EdwinC schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:32:
[...]
Ik ben idd voor non-ecc gegaan, mocht ik dat niet kunnen combineren dat wordt het dus een 16gb set-up.
Ten tweede zou ik overwegen om als de combinatie niet werkt, naar 32GB RAM te gaan. Alle RAM die niet wordt benut wordt als cache beschikbaar gesteld en daar wordt je systeem gewoon sneller van.
Veel plezier ermee en ik ben benieuwd hoe het inrichten gaat lopen.
Het is mogelijk dat het systeem niet will booten, maar wat erger is dat het wel boot maar instabiel wordt en dat hoef je niet meteen te merken.
In theorie: jarealphoenikx schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:33:
Ik heb in mijn 1821+ een aparte 10GB/s netwerkkaart toegevoegd. Maar kan ik daarnaast tevens de 4 oude aansluitingen gebruiken zonder dat het ten nadele komt van de snelheid?
In de praktijk zal dit nog niet zo heel erg makkelijk worden.
Wil je dan je NAS aan 5 verschillende netwerken tegelijk hangen? 1 op 10G en 4 netwerken op 1G?
Bij wat voor Use Case denk je dat dit toegevoegde waarde kan hebben?
Ik heb SMB multichannel in onze thuissituatie nooit "werkend" gekregen, de 10GBe kaarten tussen mijn 923 en 1817 zorgen voor het snel overzetten van (grote) bestanden en dan heb ik nog een 1Gbe aangesloten voor WOL en wat ik nodig zou hebben als de 10GBe volle bak aan het versturen is. Mijn computers en NASsen zitten op minimaal 2,5Gbe en dat nut ik alleen uit als ik grote bestanden verplaats. Verder gebruikt niemand in huis vooralsnog heel veel data. Kids zijn nog te jong om te gamen,MrDirect schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:38:
Ja allemaal aansluiten. Gateway (dus je modem router 192.168.1.1) bij alleen de 10G invullen, bij de andere 4 leeg laten. En use case is SMB multichannel .
Het kost je veel ruimte op je switch want je kunt niet weer ergens een flessenhals maken, en zoals gezegd ik heb het thuis nooit zo druk dat ik het nodig heb. Zelfs met drie streams via plex thuis en eentje via internet was alles met een 1GBe goed bij te benen.
SMB3 MC werkt alleen als de zendende machine net zoveel poorten heeft als de ontvanger.Mk23 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:21:
[...]
Ik heb SMB multichannel in onze thuissituatie nooit "werkend" gekregen,
Dus als je PC 2 x 2.5 heeft en je NAS 1x10Gb dan werkt het al niet. Daarom heb ik ook overal maar 10G in geprikt.
https://kb.synology.com/n...%20aanzienlijk%20verhogen.
https://learn.microsoft.c...s/manage-smb-multichannel
@realphoenikx
Wat is je usecase om ook de 4x1Gb te blijven gebruiken?
Uiteraard kan het, maar dan moet je er geen gateway bij configureren, of je hangt die 1Gb poorten in een apart VLAN.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).