[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste
Acties:

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:52
Je data op schijf 1 blijft gewoon intact..... bij het toevoegen van een nieuwe schijf wordt de pool aangepast maar dat geeft geen data verlies op de oorspronkelijke drive.

Bedenk wel dat je niet zomaar schijven van verschillende grootte kan toevoegen (dus geen 2e schijf van een mindere capaciteit), iets dat je wel kan als je de pool van scratch begint. De calculator geeft alleen de situatie aan als je van scratch begint.

Veel verstandiger (en sneller) is het vaak om pools opnieuw op te bouwen en dan van een backup de zaak terug zetten.

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:35
Ik begin met 6tb
Daarna voeg ik 8tb toe.
Daarna 18tb.

Je moet met de kleinste beginnen begreep ik.
Ik houd nog wel onbenut ruimte over. Dat is niet erg voor nu. Plaats in de toekomst wat erbij om alle ruimte te benutten. Belangrijkste voor mij is dat ik overstap nu naar shr zodat ik 1 grote volume heb ipv 3 verschillende volumes. En dit is beter te schalen manier.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:39

Quad

Doof

Je hebt straks dan 1x 6TB 1x 8TB en 1x 18TB?
Dan heb je bruto in de pool 12TB tot je beschikking nadat je de 3e disk hebt toegevoegd. De disks zijn zeker ook allemaal verschillend qua caches en snelheden?

Het klinkt allemaal niet echt logisch doordacht vind ik.

Als je van 0 af kan beginnen, zet dan gelijk 3x 8TB of groter in.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• TweakGP
Slechte combinatie voor 1 pool..... 7TB aan beveiliging en 9TB die niet wordt gebruikt.

• heval
Ik heb al 6tb en 8tb op dit moment.
Heb 18tb nieuw gekocht. Mijn voornaamste probleem was dat ik verschillende volumes had en geen tolerance voor uitval van schijven. Wel backups in cloud. Ik wil 1 volume en 1 schijf uitval tolerance. Dit maakt dat ik makkelijker grote bestanden op 1 volume kwijt kan zonder verschillende folders te maken verspreid over verschillende volumes. En daarnaast recovery tijd te verkorten mocht een schijf uitvallen. Ja ik heb een backup in de cloud maar 10tb terug zetten gaat gewoon heel lang duren.

Ik weet dat er ruimte onbenut is. Maar idee is dat ik dat in de toekomst benut, ik heb 4 bay nas. Ik heb 10 tb aan opslag nodig op dit moment. Volgend jaar extra schijf kopen wanneer ik het echt nodig heb is waarschijnlijk goedkoper en wellicht betere schijven beschikbaar. Wellicht geeft dit meer achtergrond in probleem dat ik probeer op te lossen met beperkte middelen. Liefst had ik ook in 4x18tb gekocht als ik de middelen voor had.

• Quad

Quad

Doof

Ik snap dat je creatief probeert te zijn, maar je gaat nu disks van verschillende groottes, ongetwijfeld verschillende fabrikanten en ook nog eens verschillende snelheden, platters en caches bij elkaar stoppen. Dat is vragen om problemen, instabiliteit en dataloss.

Als je graag voor zoveel mogelijk ruimte wilt gaan, zie je dan geen optie om een volume aan te maken met de 18TB, een zelfde spec 18TB aan te kopen en zo redundantie te creëren met 1 disk?

Deze manier van opbouwen moet je echt niet doen, zoveel rode vlaggen..

nggyu nglyd

• heval
Die hele SHR belofte was toch dat je verschillende disks kon combineren? 2x 18tb is 600 euro. Is echt te veel geld voor mij. En zonde van de oude disks waar zelfs nog garantie op zit, pure e-waste.

• TweakGP
heval schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:20:
Die hele SHR belofte was toch dat je verschillende disks kon combineren? 2x 18tb is 600 euro. Is echt te veel geld voor mij. En zonde van de oude disks waar zelfs nog garantie op zit, pure e-waste.
Dat kan ook, je gebruikt ze alleen amper...... die 18TB schijf heeft hier gewoon niets te zoeken. Zet er nog een 6 of 8TB schijf in en het is allemaal een stuk logischer.

Of maak 1 jbod pool met de 6/8 en 1 met de 18 en gebruik de 18 ook als backup. Zelfde principe maar dan kan je in ieder geval de extra ruimte nog ergens voor gebruiken, en heb je ook nog een locale backup die je kan gebruiken zonder dat je gelijk aan het rebuilden moet als 1 van je oude(re) schijven de geest geeft.

Dat het technisch kan maakt het nog geen goed idee.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 08-12-2025 15:07 ]

• heval
Intressante voorstel. Alleen is dat minder schaalbaar voor de toekoms als ik wil uitbereiden omdat je alsnog naar SHR wilt gaan. En ik wil juist af van verschillende volumes. Ik heb te veel gedoe daarmee. Ook voor backups maken etc.

Ook packages steeds heen en weer verhuizen gaat er altijd wel wat kapot. Zolang synology daar geen native oplossing voor heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door heval op 08-12-2025 15:36 ]

• TweakGP
Je krijgt het niet recht gepraat natuurlijk... die ene 18TB erbij is gewoon onzin, totale verspilling van schijfruimte,

Als je dan zo'n probleem met je packages hebt dan zet je er een 256/500GB/whatever sata SSD in waar je die opzet. Lekker snel en dan gebruik je een normaal samengestelde pool als backup ervan.

• heval
Stel ik neem genoegen met niet te benutten ruimte. Want ik heb dat voorlopig toch niet nodig. Ook neem ik genoegen met performance van de traagste schijf, want dat had ik al en heb niet veeleisende situatie qua performance (918+ 16gig ram).

Wat blijft er dan over om toch niet voor deze setup te kiezen. Ik ben van plan over 1-2 jaar ongeveer dan een nieuwe upgrade te doen.

• heval
TweakGP schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:44:
Je krijgt het niet recht gepraat natuurlijk... die ene 18TB erbij is gewoon onzin, totale verspilling van schijfruimte,

Als je dan zo'n probleem met je packages hebt dan zet je er een 256/500GB/whatever sata SSD in waar je die opzet. Lekker snel en dan gebruik je een normaal samengestelde pool als backup ervan.
Interessante voorstel met die SSD. Dedicated volume voor packages met de hoop dat je die niet snel hoeft te verhuizen weer.

Ik snap dat voor jullie die 18tb niet logisch klinkt, probleem is ik heb het al. Ik kan het niet wegtoveren en half jaar terug in de tijd gaan. Het is altijd compromissen sluiten. De kunst is om de compromis te optimaliseren als tweaker. Daarvoor heb ik hier hulp gevraagd. Out of the box ideeën zijn welkom, ik heb alleen niets aan opmerkingen als die 18tb heeft niets te zoeken.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

heval schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:35:
Intressante voorstel. Alleen is dat minder schaalbaar voor de toekoms als ik wil uitbereiden omdat je alsnog naar SHR wilt gaan. En ik wil juist af van verschillende volumes. Ik heb te veel gedoe daarmee. Ook voor backups maken etc.

Ook packages steeds heen en weer verhuizen gaat er altijd wel wat kapot. Zolang synology daar geen native oplossing voor heeft.
Misschien weer teveel out-of-the-box, maar even mijn eigen ervaring (zie maar wat je ermee doet). :*) Ik heb een Synology met 2x 18TB HDD en 1 SSD voor packages. Ik heb er juist expres voor gekozen om die schijven als totaal separaat te houden. Ik wil 0 komma niks afhankelijkheid als er eentje crasht. En met 2 losse schijven heb je maximaal gebruik van de ruimte. Ok, inderdaad, gedoe als je "net niet uitkomt met een groot bestand", maar verder ideaal met HyperBackup om precies wat jij wilt te backuppen. Wat ik dus zelf als relevante data beschouw (en nee, dat is niet 18TB aan data) :P heb ik keurig ingeregeld in HyperBackup met een mooi rotatieschema. Als 1 van m'n schijven crasht ben ik dus een deel van irrelevante data kwijt en is mijn belangrijke data op de andere schijf (én crypted in de cloud én met regelmaat op USB-disk) te vinden.

TLDR; overweeg toch meerdere losse volumes.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

heval schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:26:
Ik begin met 6tb
Daarna voeg ik 8tb toe.
Daarna 18tb.

Je moet met de kleinste beginnen begreep ik.
Ik houd nog wel onbenut ruimte over. Dat is niet erg voor nu. Plaats in de toekomst wat erbij om alle ruimte te benutten. Belangrijkste voor mij is dat ik overstap nu naar shr zodat ik 1 grote volume heb ipv 3 verschillende volumes. En dit is beter te schalen manier.
4x 6TB in SHR geeft je netto 18TB
4x 8TB in SHR geeft je netto 24TB
1x 6TB + 1x 8TB + 1x 18TB geeft je netto 12TB en een veel legere portemonnee
Als je dat later uitbreid met nog een 18TB disk krijg je maar netto 30TB.

Een ssd voor packages is nauwelijks zinvol, dan kun je beter investeren in meer geheugen.
Het enige verschil is dat het iets sneller opstart van ssd, meer niet.
Maar Linux laat elke applicatie die eenmaal gestart is gewoon in geheugen staan totdat het ergens anders voor nodig is.
En een package dat al in geheugen staat is veel sneller dan welke ssd ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 08-12-2025 16:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TweakGP
Ben(V) schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:45:
[...]
Een ssd voor packages is nauwelijks zinvol, dan kun je beter investeren in meer geheugen.
Niet echt met je eens :-).

Als je de drivebay kan missen dan is een simpele/goedkope sata SSD juist vaak wel een prima optie. Kost je een paar tientjes, dus veel goedkoper dan een geheugen uitbreiding. En de meesten hebben er gewoon nog één liggen.

En DSM gaat er ook op staan dus als je, zoals TS nu, je storage pools gaat aanpassen dan heb je helemaal geen gevolgen voor alles buiten je data.

Voor thuisgebruik dus in mijn optiek gewoon een prima oplossing. Zakelijk gebruik niet echt…..

En in een nieuwere modellen is het een mooi gebruik van je nvme slot die voor bulkstorage toch veel te duur is. Goede besteding van 35 voor een 512GB nvme en even een scriptje draaien en verder geen gedoe met twijfels over je data.

• heval
Jullie hebben mij toch weten te overtuigen om ander plan te bedenken.

Gezien ik 100TB cloud storage heb (eigen bedrijf), en maar 1 TB recovery nodig heb om echt door te kunnen, is de recovery tijd te overzien. De rest van 8tb kan gerust 2 weken over doen om te herstellen indien nodig.

18tb ga ik als 1 aparte volume maken. Heb ik voor nu minder last van kleine volumes omdat 18tb nog altijd groter is dan mijn initiële plan (shr 6+8+18=12.7). Moet ik 18tb als shr aanmaken voor toekomst? Of gewoon basic?

Daarnaast die andere 2 volumes zo houden. Kunnen eventueel dienen als recovery schijf voor als cloud wegvalt. Heb ook externe synology waar hyperbackup nog van belangrijkste bedenken backup maakt.

Ik heb al 16gig ram. Dat is max (officieel 8gig in de nas maar accepteert ook 16gig en benut die ook).

Wellicht dan nog in 4e slot een sata ssd voor packages.
Of nvme slot hacken om daar 2tb (heb ik nog liggen) nvme erin te zetten met packages erop. Maar heb geen ups. Ben bang voor stroom uitval en dat iets gebeurt met die nvme.

Beter plan dan mijn initiële?

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40
sinds kort een nieuwe synology nas, ds225+ . Nu heb ik best wat foto's op google photo's staan, en wil deze synchroniseren met de nas. Ik heb een taak aangemaakt om de google drive te synchen, maar dan doet ie alleen bestanden (en geen foto's). Ik heb een account bij multcloud aangemaakt, maar daar zie ik google foto's niet meer staan.
sync met mijn dropbox en stack verloopt vlekkeloos.
iemand een idee of en hoe dit nog kan? Zonder het geheel eerst zelf te downloaden, uploaden etc
dank

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
koendio schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:
sinds kort een nieuwe synology nas, ds225+ . Nu heb ik best wat foto's op google photo's staan, en wil deze synchroniseren met de nas. Ik heb een taak aangemaakt om de google drive te synchen, maar dan doet ie alleen bestanden (en geen foto's). Ik heb een account bij multcloud aangemaakt, maar daar zie ik google foto's niet meer staan.
sync met mijn dropbox en stack verloopt vlekkeloos.
iemand een idee of en hoe dit nog kan? Zonder het geheel eerst zelf te downloaden, uploaden etc
dank
Klopt, werkt niet inderdaad;
Helaas is het synchroniseren van Google Photos naar een Synology NAS (zoals je DS225+) tegenwoordig behoorlijk beperkt door wijzigingen in de Google Photos API (sinds maart/april 2025).
Je moet eenmalig exporteren via Google Takeout

Ga naar https://takeout.google.com
Kies alleen Google Photos (of alles wat je wilt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkqQV5EQq5eQ8sDVjYUtL0uI8bI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ncIBbC2t6IBdzyvMm9v4wYqy.png?f=fotoalbum_large

Maak een export (je kunt kiezen voor grote ZIP-bestanden tot 50 GB).
Laat de download naar je Google Drive gaan (dan kun je die direct naar je NAS synchroniseren via Cloud Sync wat wel werkt).
Of download naar je PC en upload naar de NAS.
Nadat je alles hebt binnengehaald, importeer je de foto's in Synology Photos (via de webinterface of DS file app).
Dit is een eenmalige actie voor je oude foto's. Het kost wel tijd en data (maar je kunt het in delen doen).

• heval
Bij takeout stript google photos alle metadata van de fotos en video's en plaatst dat als zijbestand als json. Deze moet je zelf weer mergen met de bestanden. Daar zijn tooltjes voor. Het is best een ellende.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

jeanj schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:08:
Ik zit te twijfelen of ik de DS925+ of de DS1525+ zal kopen, 120 euro is wel veel geld voor een extra bay, maar het voordeel is wel dat het veel extra (ik schat 40-50%) ruimte geeft, als je SHR2 gebruikt.
Enig advies, verder is er dacht ik geen verschil

Ik heb nu een DS920+, 20GB geheugen 4x6TB - 10TB Netto SHR2, en 1x SSD 2TB cache, volledig oversized voor wat ik er mee doe. De bedoeling is dat de 920 als offsite backup gaat draaien, het liefst neem ik het geheugen en de SSD mee (misschien een tweede SSD er in voor mijn dockers/vms), de 920 heeft dat als offsite backup niet nodig
Ik heb toch besloten dat ik voor de 1525+ ga, hij alleen wel weer fors duurder geworden.

Is de volgende configuratie iets wat kan? Loop ik nog tegen issues aan mbt compabiliteit van de HDD of SSD drives? Ze staan natuurlijk niet op de Synology Compatability list en zal gebruik moeten maken van Synology_HDD_db
#CategorieProductPrijsSubtotaal
5Interne harde schijvenWD Red Pro (2025) (256MB cache, 267MB/s), 8TB€ 231,73€ 1.158,65
1Externe harde schijvenWD Elements Portable USB 3.0 5TB Zwart€ 122,-€ 122,-
2Interne SSD'sWD Black SN770 2TB€ 227,47€ 454,94
1NASSynology DiskStation DS1525+€ 779,-€ 779,-
Totaal€ 2.514,59
Ik zal het geheugen uit mijn huidige 920+ halen en dat over zetten, dat is een Crucial DDR4 - 16 GB - 2666 MHz - CL19 . Ik draai een aantal docker containers en vms's die dat nodig hebben.

De SSD wil ik als opslag voor de dockers en vm's gaan gebruiken (in een raid 1 opstelling).
DeWD Blue SN550 NVMe SSD - Solid state drive
2 TB - intern - M.2 2280 - PCI Express 3.0 x4 uit mijn 920+ zal ik niet gaan hergebruiken (ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, ik zal een kijken of deze in mijn desktop een nieuwe bestemming krijgt)

De externe HDD is om lokaal backups te maken, mijn 920 zal op afstand worden gezet voor offsite backup

Everything is better with Bluetooth

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:41
jeanj schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:56:
[...]

Ik heb toch besloten dat ik voor de 1525+ ga, hij alleen wel weer fors duurder geworden.

Is de volgende configuratie iets wat kan? Loop ik nog tegen issues aan mbt compabiliteit van de HDD of SSD drives? Ze staan natuurlijk niet op de Synology Compatability list en zal gebruik moeten maken van Synology_HDD_db
5Interne harde schijvenWD Red Pro (2025) (256MB cache, 267MB/s), 8TB€ 231,73€ 1.158,65
Totaal€ 2.514,59
Ik zal het geheugen uit mijn huidige 920+ halen en dat over zetten, dat is een Crucial DDR4 - 16 GB - 2666 MHz - CL19 . Ik draai een aantal docker containers en vms's die dat nodig hebben.

De SSD wil ik als opslag voor de dockers en vm's gaan gebruiken (in een raid 1 opstelling).
De Samsung 870 EVO 1 TB - Solid state drive uit mijn 920+ zal ik niet gaan hergebruiken (ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, ik zal een kijken of deze in mijn desktop een nieuwe bestemming krijgt)

De externe SSD is om lokaal backups te maken, mijn 920 zal op afstand worden gezet voor offsite backup
Ik heb zelf de DS925+ heb er Seagate Ironwolf HDD's inzitten zonder problemen. Ik had er ook de WD SSD's bij zitten voor cache geheugen.. Deze staan dus allemaal niet op de compabiliteitslijst van Synology. Nu geeft dat met de HDD's geen problemen. Met de SSD's wel, deze werkten gewoon niet.

Nu meen ik wel gelezen te hebben dat je dat zou kunnen omzeilen, maar daar had ik geen zin en heb ze dus retour gestuurd. En ik heb gesloten om volgend jaar te gaan investeren in Synology SSD's.

[ Voor 72% gewijzigd door EdwinC op 16-12-2025 09:22 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:18
[...]
Ik heb voor de 925+ gekozen en die is ondertussen in gebruik. Op zoek naar stille, betrouwbare schijven van 16TB kwam ik toch bij de Red Pro's. Uit de specs bleek echter dan deze vanaf 20TB een stuk stiller werden maar toen ik er een paar dagen over na liep te denken waren de 20TB's nauwelijks meer leverbaar en de prijzen de lucht in. Snel gekozen voor 22TB, de beste prijs bij Amzn maar daar was een max van drie per klant... Een duurdere schijf elders gekocht.

De drie schijven kwamen binnen, mooie retail verpakking en een garantiecheck op serienummer bij WD gaf eind december 2030 aan. De vierde schijf kwam bulk en bleek geen fabrieksgarantie te hebben wegens grijze import uit ander werelddeel, die kon dus retour. Op het account van mijn partner nog een schijf bij Amzn besteld, in een paar dagen €40 duurder...

De 925+ draait als een zonnetje, de Migration Assistent deed zijn werk wonderbaarlijk goed. Zelfs packages uit de Synocommunity een een docker toepassing kwamen allemaal heelhuids over.

Een tip die ik gelukkig vooraf las op Reddit: Als je een migratie wil doen maak dan na het installeren van DSM op de nieuw NAS geen Storage Pool aan. Dat duurt dagen en bij het starten van de migratie wordt ie weer verwijderd voordat het klonen start, zonde van de tijd.

Over WD SSD's zou ik even nadenken want die gaan zonder hacken niet werken.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:50
Die kwam in de app als Failed > blijkbaar moet je eerst manueel akkoord gaan met nieuwe voorwaarden en functies die verdwijnen ex-fat, php 7.4)
Ondanks, toch de update maar gedaan (security first ...)
Blijkt dat de Synology drive client nu niet meer werkt op pre-win 10 machines (backup naar versioned vault)
En een nieuwere versie van de agent downen lost niets op. Die instaleert niet meer op o.a. Win7 :'(

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:28
De laatste tijd weer eens gaan spelen met mijn DS920+.
Ik wilde bepaalde zaken achter een reverse proxy zetten en dit is gelukt. Maar op 1 probleem na.

Ik gebruik 3 soorten stacks (ooit zo gelopen): mediaserver, Jellyfin en JFAGO en NGINX Proxy Manager.
Qua ip's is dit alsvolgt opgebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3w37fcBG/netwerk.png

Wanneer ik inlog in Jellyfin, zie ik geen extern IP, maar een intern IP: 17.22.0.1. Dit gebeurd ook met Plex. Deze draait niet in een docker container maar als native Synology app. Nadeel van dit probleem is dat hierdoor bandbreedte problemen kunnen ontstaan of ik geen verdachte inlogpogingen van buitenaf kan zien of blokkeren.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Het lijkt echt iets te zijn tussen Synology en de NGINX Proxy manager.

Ik heb dingen gelezen over MACVLAN, maar vraag me af of ik zoiets moet gaan toepassen. Wat gebruiken jullie?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:01

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Totaal€ 2.514,59

DeWD Blue SN550 NVMe SSD - Solid state drive
2 TB - intern - M.2 2280 - PCI Express 3.0 x4 uit mijn 920+ zal ik niet gaan hergebruiken (ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, ik zal een kijken of deze in mijn desktop een nieuwe bestemming krijgt)

De externe HDD is om lokaal backups te maken, mijn 920 zal op afstand worden gezet voor offsite backup
Vrij late opmerkingen maar ik heb grote twijfels bij je externe HDD. Dat is vermoedelijk een SMR disk, vind ik nou niet echt geschikt voor een backup...

Verder zou ik voor de iets langzamere versie van de WD gaan.
Door de raid van de Synology en de SSD cache ga je waarschijnlijk niets van de hogere snelheid merken. Wel worden ze warmer en verbruiken ze meer energie en ze zijn duurder.

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:45
Ik ga een ds920+ samenstellen, heb 3 x ironwolf 4 tb, nieuw, gekocht in 2021.
Ik wil er 1 x 4 tb bijzetten en kom erachter dat ik de 5900 uitvoering heb.
Dit zijn de enigste 5900 schijven.
Ik lees dat het beter zou zijn identieke schijven te gebruiken, als het toerental het enigste verschil is,
zou dat een probleem zijn?
Want dan kan ik ev. nu of later 1 4tb eruithallen en 2 x 8tb kopen.
Want volgens de raid calculator heeft 1 grotere schijf bijplaatsen weinig zin.
Maakt geen fluit uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:45
Mooi! dan hoef ik daar geen rekening mee te houden.

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 21:06
Ik heb even wat advies nog van jullie jongens :)

Op dit moment gebruik ik nog een 412+, met 8TB.
Ik gebruik hem voornamelijk alleen voor opslag van foto's en video's, omdat als ik een foto verwijderd van de iPhone is deze ook weg Cloud.
Met de sync naar Synology heb ik dit issue niet.

Merk nu steeds meer dan de 412+ toch echt aan vervanging toe is, dus heb gekeken voor de 925+, wat een mooie upgrade zou zijn.

Maar ik twijfel, omdat ik ook bij pCloud voor lifetime 2TB kan kopen voor €399, dit is natuurlijk op langertermijn voordeliger.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jieve schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:17:
Ik heb even wat advies nog van jullie jongens :)

Op dit moment gebruik ik nog een 412+, met 8TB.
Ik gebruik hem voornamelijk alleen voor opslag van foto's en video's, omdat als ik een foto verwijderd van de iPhone is deze ook weg Cloud.
Met de sync naar Synology heb ik dit issue niet.

Merk nu steeds meer dan de 412+ toch echt aan vervanging toe is, dus heb gekeken voor de 925+, wat een mooie upgrade zou zijn.

Maar ik twijfel, omdat ik ook bij pCloud voor lifetime 2TB kan kopen voor €399, dit is natuurlijk op langertermijn voordeliger.
Als de cloud dienst ermee stopt draait je Synology nog gewoon door. Lifetime is nooit lifetime.

Koop die 925+ en een Eaton UPSje en je bent weer klaar.

Je zou altijd nog voor weinig een C2 backup kunnen maken.

• Jieve
Vorkie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:21:
[...]

Als de cloud dienst ermee stopt draait je Synology nog gewoon door. Lifetime is nooit lifetime.

Koop die 925+ en een Eaton UPSje en je bent weer klaar.

Je zou altijd nog voor weinig een C2 backup kunnen maken.
Dankjewel voor je snelle reactie.
Is de 925+ een goeie investering voor nu? of even afwachten tot de 2026 modellen? (ik kan best nog een halfjaar wachten)

• Quad

Quad

Doof

Jieve schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:41:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie.
Is de 925+ een goeie investering voor nu? of even afwachten tot de 2026 modellen? (ik kan best nog een halfjaar wachten)
Synology kennende zal er mogelijk iets veranderen maar het zal nooit heel veel zijn.
De DS925+ heeft 4 bays, 2 M.2 slots en 2.5Gb ethernet.
Als dat niet genoeg is kan je wellicht de USB aansluiting gebruiken voor een 5Gb ethernetadapter.

Ik zou, gezien alle lopende prijsstijgingen, eerder nu dan later iets aanschaffen, ook al is er geen echte deal.

nggyu nglyd

• Jieve
Quad schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:46:
[...]

Synology kennende zal er mogelijk iets veranderen maar het zal nooit heel veel zijn.
De DS925+ heeft 4 bays, 2 M.2 slots en 2.5Gb ethernet.
Als dat niet genoeg is kan je wellicht de USB aansluiting gebruiken voor een 5Gb ethernetadapter.

Ik zou, gezien alle lopende prijsstijgingen, eerder nu dan later iets aanschaffen, ook al is er geen echte deal.
Oke top, die 2,5Gb ethernet is belangrijk voor LAN upload / download?
Heeft dat ook nog invloed op upload vanaf DS Photo buitenshuis?

• Quad

Quad

Doof

Jieve schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:57:
[...]

Oke top, die 2,5Gb ethernet is belangrijk voor LAN upload / download?
Heeft dat ook nog invloed op upload vanaf DS Photo buitenshuis?
Nee, tenzij je een 2Gb+ internetsnelheid hebt?
Maar het zijn zulke kleine bestanden, de storage is dan meer van invloed ivm de thumbnails en caching.

Ik zie dat het prijsverschil tussen een 425+ en 925+ vrij beperkt is, dan zou ik net die 925+ pakken ivm de CPU.
Staat wel een hoger stroomverbruik tegenover schat ik.

nggyu nglyd

• Jieve
Quad schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:01:
[...]

Nee, tenzij je een 2Gb+ internetsnelheid hebt?
Maar het zijn zulke kleine bestanden, de storage is dan meer van invloed ivm de thumbnails en caching.

Ik zie dat het prijsverschil tussen een 425+ en 925+ vrij beperkt is, dan zou ik net die 925+ pakken ivm de CPU.
Staat wel een hoger stroomverbruik tegenover schat ik.
Op het moment nog niet.

Okey, dat is duidelijk. SSD’s zijn tegenwoordig betaalbaar, is het een optie om ssd’s te gebruiken ipv hhd’s, zou je dat merken bij uploaden/ downloaden?

• Quad

Quad

Doof

Jieve schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Op het moment nog niet.

Okey, dat is duidelijk. SSD’s zijn tegenwoordig betaalbaar, is het een optie om ssd’s te gebruiken ipv hhd’s, zou je dat merken bij uploaden/ downloaden?
SATA SSD's? Nee. :P
Ga je iets met docker containers doen? Anders kan je ook voor de 425+ gaan.

nggyu nglyd

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:45
Ik draai nog steeds DSM 6. Ik wil upgraden naar DSM 7, maar blijft "DS Photo" op de iPhone icm Photo Station werken?

Photo Station wordt volgens mij vervangen in DSM 7.

Het gaat er mij voornamelijk om dat ik nog steeds automatisch mijn foto's vanuit mijn iPhone kan syncen naar de Synology.

Mijn huidige backup strategie van mijn foto's op verschillende iPhones is:
DS Photo op de iPhones, syncen regelmatig naar de Synology.
Op de Synology heb ik een rsync draaien die de foto's van disk 1 naar disk 2 synct (ik gebruik geen RAID mirroring).
Vervolgens worden alle foto's naar AWS (S3) encrypted geupload (met een eigen gebakken docker image).

Dit wil ik zo blijven houden.

EU DNS: 86.54.11.100

• Jieve
Quad schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:45:
[...]

SATA SSD's? Nee. :P
Ga je iets met docker containers doen? Anders kan je ook voor de 425+ gaan.
haha, okee okee, was benieuwd idd of je ook SSD's kon gebruiken ipv HDD's.
Voor nu niets met docker doen, wellicht in de toekomst wel.

Voor dat kleine prijsverschil kan ik beste voor de 925 gaan.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:27
Jieve schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:41:
[...]

haha, okee okee, was benieuwd idd of je ook SSD's kon gebruiken ipv HDD's.
Voor nu niets met docker doen, wellicht in de toekomst wel.

Voor dat kleine prijsverschil kan ik beste voor de 925 gaan.
Begin dit jaar ook voor 923 gekozen gezien prijsverschil met 423 en 723. Heb nu een all SSD 923plus die van buiten netwerk via Tailscale wordt benaderd. Van de week in België geweest en je merkt dat Tailscale veel sneller laadt dan quixkconnect.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52
Ik zit na te denken over het vervangen van (voor nu) 2 van mijn 6TB schijven. Ik heb 4x 6TB in SHR draaien op mijn DS920+. Achteraf had ik dit beter eerder kunnen doen, gezien de recente prijsstijgingen.

Ik zit in dubio om te gaan voor de uitvoering: WD Red Plus (512MB cache), 12TB of de uitvoering: Seagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008, per stuk)

Het verschil is zo'n 55 euro per stuk.

Nu las ik dat de WD Red gevuld is met lucht ipv helium en dat dit best wat extra geluid geeft:
Daarnaast ga ik 2 soorten merken harde schijven en 2 soorten snelheden door elkaar gebruiken als ik kies voor de Toshiba. Een vluchtige Google leerde mij dat dit niet zoveel uitmaakt, maar toch twijfel ik.
De WD Red 12TB die nog met helium gevuld is, is moeilijk te krijgen.
En de uitstap na 2x 14TB WD Red met helium (WD140EFGX) is wel wat duurder.

Kortom, was is jullie advies? Of zijn er betere alternatieven? Mijn nas staat in de meterkast, er zit tussen de meterkast een deur naar mijn woonkamer. Als het stil is in huis, hoor je de schijven soms een beetje 'snorren'. Het liefste zou ik willen dat dit geluid niet toeneemt.

• Jieve
Mk23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:59:
[...]

Begin dit jaar ook voor 923 gekozen gezien prijsverschil met 423 en 723. Heb nu een all SSD 923plus die van buiten netwerk via Tailscale wordt benaderd. Van de week in België geweest en je merkt dat Tailscale veel sneller laadt dan quixkconnect.
Ligt dan aan Tailscale dan of omdat je alleen SSD's hebt?
@Binnetie
De ironwolf disken specificeren 28dBA en de Westen Digital 30dBA dus dat is echt niet erg veel verschil.
Als je echt veel stiller wilt koop je de 12TB Westen Digital plus die met helium gevuld is (WB120EFBX) die is maar 20dBA.
Je huidige disk is 23dBA(WD120EFPX) of 25dBA(WD120EFZX) afhankelijk van welk type je hebt.

En verschil in disk snelheid merk je echt niet in een NAS.

• Binnetie
Ben(V) schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:11:
@Binnetie
De ironwolf disken specificeren 28dBA en de Westen Digital 30dBA dus dat is echt niet erg veel verschil.
Als je echt veel stiller wilt koop je de 12TB Westen Digital plus die met helium gevuld is (WB120BFBX) die is maar 20dBA.
Je huidige disk is 23dBA(WDEFPX) of 25dBA(WD60EFZX) afhankelijk van welk type je hebt.

Ik heb 4x de WD60EFZX, die van 25dBA.
Ik denk dat je de WD120EFBX bedoeld? De BFBX kom ik niet tegen. Helaas is de WD120EFBX bij 1 winkel te krijgen en 550 euro.

Als ik de 12TB en de 14TB vergelijk dan kan ik voor 2 tientjes meer, beter direct voor 14TB gaan: https://tweakers.net/pric.../1989484;2135746;2216174/
Die 14TB is een pro geen plus.
Ik denk dat WD is overgegaan op helium in de pro's en de helium versies van de plus gestopt heeft.
Die pro's zijn namelijk allemaal met helium gevuld en in rust stiller (20dBA) maar maken veel herrie bij het zoeken (30dBA).

• Binnetie
Ben(V) schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:03:
Die 14TB is een pro geen plus.
Ik denk dat WD is overgegaan op helium in de pro's en de helium versies van de plus gestopt heeft.
Die pro's zijn namelijk allemaal met helium gevuld en in rust stiller (20dBA) maar maken veel herrie bij het zoeken (30dBA).
Dankjewel, @Ben(V)
Ik draai veel docker containers en eigenlijk is de nas altijd wel bezig. Met de huidige WD60EFZX hoor ik ze soms vanuit de meterkast, als de nas druk is of het heel stil is in huis.
Wat is dan het advies? Met helium zijn ze stiller maar met zoeken juist niet. Hoe verhoudt zich dat met lucht gevulde HDD's?
Het is de pro versie die luider is bij het bewegen van de koppen, als er geen helium in zou zitten zou het nog veel erger zijn.

• Mk23
Jieve schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:16:
[...]

Ligt dan aan Tailscale dan of omdat je alleen SSD's hebt?
Nee, dat ligt echt aan Tailscale. Ook mijn 1817+ is sneller te benaderen.

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik kan ook bevestigen dat twee NASsen sneller met elkaar babbelen via TailScale dan via QuickConnect.

• taxman69
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-01 12:03
Momenteel bezit ik een 214+ met daarin 2 seagate harddisks(ironwolf) van 3 TB in Raid 1. Dit jaar zal ik upgraden naar een 925+. Ik heb reeds 2 synology hd's gekocht van 6 TB.
Ik vraag me af hoe ik best de migratie aanpak om zeker te zijn dat mijn 2 seagate hd's nog bruikbaar zijn in de nieuwe nas. Het is niet noodzakelijk dat de configuratie van mijn 214+ meegaat naar de nieuwe 925+, ik zou een verse installatie van DSM kunnen doen rechtstreeks op de nieuwe 925+.
Als ik de 925+ zou opstarten met de synology disks, ga ik dan nog de oude seagate's kunnen bijsteken in de 925+ ?
Kan de volume pool met de nieuwe synology hd's kunnen uitgebreid worden met de oude seagate hd's ? Of kan ik de oude hd's enkel in een nieuwe volume pool steken ?

• Mk23
taxman69 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:52:
Momenteel bezit ik een 214+ met daarin 2 seagate harddisks(ironwolf) van 3 TB in Raid 1. Dit jaar zal ik upgraden naar een 925+. Ik heb reeds 2 synology hd's gekocht van 6 TB.
Ik vraag me af hoe ik best de migratie aanpak om zeker te zijn dat mijn 2 seagate hd's nog bruikbaar zijn in de nieuwe nas. Het is niet noodzakelijk dat de configuratie van mijn 214+ meegaat naar de nieuwe 925+, ik zou een verse installatie van DSM kunnen doen rechtstreeks op de nieuwe 925+.
Als ik de 925+ zou opstarten met de synology disks, ga ik dan nog de oude seagate's kunnen bijsteken in de 925+ ?
Kan de volume pool met de nieuwe synology hd's kunnen uitgebreid worden met de oude seagate hd's ? Of kan ik de oude hd's enkel in een nieuwe volume pool steken ?
Had je deze vraag niet ook al op Reddit gesteld?

DSM staat op elke disk in een eigen systeem partitie met elkaar in een mirror.
Als je dus in die nieuwe Nas een disk stopt er daar DSM op zet wordt dat de DSM waar die NAs op draait.
Als je daar dan een oude disk in stopt zal zijn systeem partitie daar ook meteen een mirror van worden en zal de rest van die disk geïnitialiseerd worden.

[ Voor 45% gewijzigd door Ben(V) op 04-01-2026 09:48 ]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:19
Ik ben in het bezit van een DS416+ met hier 3 harddisks in. Er is 2,7TB in gebruik en 2,7TB is nog vrij.
Ik draai nog op de laatst beschikbare versie van de DSM 6 versie.
Ik gebruikte de DS Audio via de usb uitgang met een usb audio plug. Dat was niet (toen) mogelijk in versie 7.
Ik had het admin account uitgeschakeld.

Nu kon ik enkele weken geleden ineens niet meer bij mijn foto backup via de Android app komen en ben dus even in de nas bezig geweest en heb ook het admin account weer geactiveerd, maar deze dus vergeten weer uit te zetten. Nu zag ik in de historie van de nas dat er enkele pogingen waren gedaan om in te loggen en er stond ook bij, connected. Dat is dus niet goed.

Maar ondertussen kan ik ook Download Station en Foto Station en Audio Station niet meer gebruiken.
Er is dus iets gebeurd.
Ik kon ze wel uitschakelen maar inschakelen werkt niet.
Het pakket deinstalleren van Download station ging wel maar opnieuw installeren dus niet.
Andere pakketten kan ik dus ook niet meer installeren.

Hoe kom ik er achter wat er is gebeurd of wat er eventueel is gedaan op de nas? Alles staat er nog op en ik heb ook nog een groot gedeelte op een backup staan.

Wat is nu een aktie die ik kan uitvoeren om de nas te controleren op bestanden die er niet op horen. En hoe kan ik weer iets installeren?
Of kan ik het beste toch gewoon DSM 7 installeren.

Bedankt alvast.

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

mike123 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 02:21:
Ik ben in het bezit van een DS416+ met hier 3 harddisks in. Er is 2,7TB in gebruik en 2,7TB is nog vrij.
Ik draai nog op de laatst beschikbare versie van de DSM 6 versie.
Ik gebruikte de DS Audio via de usb uitgang met een usb audio plug. Dat was niet (toen) mogelijk in versie 7.
Ik had het admin account uitgeschakeld.

Nu kon ik enkele weken geleden ineens niet meer bij mijn foto backup via de Android app komen en ben dus even in de nas bezig geweest en heb ook het admin account weer geactiveerd, maar deze dus vergeten weer uit te zetten. Nu zag ik in de historie van de nas dat er enkele pogingen waren gedaan om in te loggen en er stond ook bij, connected. Dat is dus niet goed.

Maar ondertussen kan ik ook Download Station en Foto Station en Audio Station niet meer gebruiken.
Er is dus iets gebeurd.
Ik kon ze wel uitschakelen maar inschakelen werkt niet.
Het pakket deinstalleren van Download station ging wel maar opnieuw installeren dus niet.
Andere pakketten kan ik dus ook niet meer installeren.

Hoe kom ik er achter wat er is gebeurd of wat er eventueel is gedaan op de nas? Alles staat er nog op en ik heb ook nog een groot gedeelte op een backup staan.

Wat is nu een aktie die ik kan uitvoeren om de nas te controleren op bestanden die er niet op horen. En hoe kan ik weer iets installeren?
Of kan ik het beste toch gewoon DSM 7 installeren.

Bedankt alvast.
Volgens mij moet je:

1. Die NAS direct van internet afhalen
2. Alles op externe media backuppen
3. De NAS herinstalleren
4. De data terugzetten
5. Nadenken over security en actie op zetten
6. Alleen als punt 5 is gelukt weer aan internet hangen

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

ik heb een DS1621+ Synology en merk dat ik vanaf deze week ineens issues heb met het benaderen van sommige bestanden.
Er zit 6 x een 10TB WD gold in het systeem, en met een Smartcheck lijkt hier alles ok.

Zodra ik enkele bestanden wil ophalen, dan loopt de NAs helemaal vast. Inloggen duurt dan soms wel een half uur. Ook bestanden kopieren van de Nas naar een Gekoppelde USB schijf zorgt er voor dat op een gegeven moment het systeem niet meer reageerd.
Broncontrole komt ook niets uit. 1 tot 5 procent CPU usage, en disk usage is dan allemaal onder de 5 MB.

Het enige wat mogelijk een aanknopingspunt is, is dat als ik smartcheck in SSH doe schijf 3 soms langer er over doet om te reageren, maar om die er zo maar even uit te halen om te kijken of dat het probleem is dan zou ik toch wat meer info moeten vergaren.

mijn vraag is dus, kan ik in SSH leesbare debug files aanzetten / eraf halen om mij de juiste richting op te duwen om te kijken waar het probleem precies zit?

Ik hoor het graag als iemand tips heeft.

• mike123
spaceboy schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:08:
[...]

Volgens mij moet je:

1. Die NAS direct van internet afhalen
2. Alles op externe media backuppen
3. De NAS herinstalleren
4. De data terugzetten
5. Nadenken over security en actie op zetten
6. Alleen als punt 5 is gelukt weer aan internet hangen
Dat was inderdaad ook mijn idee.
Had gisteren ook nog geprobeerd om de virusscanner te downloaden via de nas maar die kon wel geïnstalleerd worden.
Daarna de nas gisteren ook meteen uitgezet en dan nu rustig eerst de boel kopiëren naar een externe hdd of naar de pc.
Daar zit nog wel wat ruimte in.
Nu ook nog even kijken hoe hij niet meer op internet komt maar wel bereikbaar blijft in het netwerk.
Bedankt voor de reaktie.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:59
mike123 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Nu ook nog even kijken hoe hij niet meer op internet komt maar wel bereikbaar blijft in het netwerk.
Bedankt voor de reaktie.
Anders even je NAS direct op een losse switch doen of een 1:1 lan connectie tussen PC en NAS

• mike123
reinier68 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Anders even je NAS direct op een losse switch doen of een 1:1 lan connectie tussen PC en NAS
Dat kan natuurlijk ook. Heb nog wel een switch liggen en anders even een kabeltje er tussen als ik nog een poort op mijn moederbord over heb.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:13
Peter F schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:16:
Er zit 6 x een 10TB WD gold in het systeem, en met een Smartcheck lijkt hier alles ok.
Heb je al een test / check gedaan op het volume van de NAS? Dus op de data zelf?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ben(V) schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:11:
@Binnetie
[..]
Als je op een 1Gbit-verbinding zit, idd. Ik merk echt wel verschil sinds ik mijn 923+ van een 10Gbe NIC heb voorzien (en beide PC's en LAN ook 10Gbit doen). Nu haal ik het maximale uit mijn WD Red Pro 8TB's, zo tussen de 375 en 400 MB/s ipv 110-112MB/s over 1Gbit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Mk23
FooLsKi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Als je op een 1Gbit-verbinding zit, idd. Ik merk echt wel verschil sinds ik mijn 923+ van een 10Gbe NIC heb voorzien (en beide PC's en LAN ook 10Gbit doen). Nu haal ik het maximale uit mijn WD Red Pro 8TB's, zo tussen de 375 en 400 MB/s ipv 110-112MB/s over 1Gbit.
Met 4xSATA SSD gaat het helemaal als de brandweer. Die 10GBe is een mooie nice to have, gewoon omdat het kan:)
Zelfs een 2.5GBe usb adapter is al flinke versnelling en relatief goedkoop ten opzichte van de 10GBe update

[ Voor 9% gewijzigd door Mk23 op 05-01-2026 16:53 ]

• RonnieKo
Binnetie schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:16:
Daarnaast ga ik 2 soorten merken harde schijven en 2 soorten snelheden door elkaar gebruiken als ik kies voor de Toshiba. Een vluchtige Google leerde mij dat dit niet zoveel uitmaakt, maar toch twijfel ik.
Nee, dat verschil ga je niet merken.
Binnetie schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:16:
Kortom, was is jullie advies? Of zijn er betere alternatieven? Mijn nas staat in de meterkast, er zit tussen de meterkast een deur naar mijn woonkamer. Als het stil is in huis, hoor je de schijven soms een beetje 'snorren'. Het liefste zou ik willen dat dit geluid niet toeneemt.
Denk ook niet dat je het verschil gaat horen. Als je wilt dat het minder wordt zal je de locatie moeten aanpassen. Dus eventueel isolatie aanbrengen zodat er minder geluid uit de meterkast kan komen. Bij mij staat de NAS ook in de meterkast. In de gang hoor ik eerder het lopen van de gasmeter dan de NAS. Terwijl ik 100% zeker van ben dat de nieuwe schijven van Synology (zijn hitachi-schijven) luidruchtiger zijn dan de oudere WD NAS schijven.

• RonnieKo
FooLsKi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:23:
[...]
Dat verschil merk je wel. Maar als je de boel via "Wifi" in huis laat praten met de NAS zal het niet zoveel uitmaken. Daar zitten dan zoveel afhankelijkheden in dat de snelheidswinst van een aantal schijven in de NAS niet te merken is.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Mk23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Met 4xSATA SSD gaat het helemaal als de brandweer. Die 10GBe is een mooie nice to have, gewoon omdat het kan:)
Zelfs een 2.5GBe usb adapter is al flinke versnelling en relatief goedkoop ten opzichte van de 10GBe update
True, maar 8TB SATA SSDs zijn een beetje prijziger dan HDDs ;)
RonnieKo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:58:
[...]

Dat verschil merk je wel. Maar als je de boel via "Wifi" in huis laat praten met de NAS zal het niet zoveel uitmaken. Daar zitten dan zoveel afhankelijkheden in dat de snelheidswinst van een aantal schijven in de NAS niet te merken is.
Met WiFi zal ik hier (op de Galaxy Tab S11 Ultra) idd max rond de 2500Mbit halen, als ik van de speedtests over mijn 4Gbit KPN-lijn mag uitgaan

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• mike123
mike123 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn idee.
Had gisteren ook nog geprobeerd om de virusscanner te downloaden via de nas maar die kon wel geïnstalleerd worden.
Daarna de nas gisteren ook meteen uitgezet en dan nu rustig eerst de boel kopiëren naar een externe hdd of naar de pc.
Daar zit nog wel wat ruimte in.
Bedankt voor de reaktie.
Gsterenvde nas uitgeschakeld en vandaag rechtstreeks aan de pc gehangen.
Ben nu dus toch de l*l denk ik. Diverse bestanden hebben de extensie .encrypted.
Dus dan maar helemaal opnieuw beginnen. Van het meeste heb ik een backup dus dat valt mee. Films zijn ook encrypted, muziek niet.

Maar in hoeverre is het verstandig de nas aan de pc te hangen, voordat ik mijn eigen pc om zeep help.
De muziek wil ik er wel graag af hebben natuurlijk.

• Mk23
@FooLsKi : mijn 923 heeft 4x2TB SATA SSD's in SHR1 en 2x2 TB NVMe en dat is voldoende, want mijn backups en complete mediatheek staan op mijn 1817+. Vanavond paar grote directories over gezet en dan gaat 140GB met gemiddeld 500-600MB/s.
Blijft een hobby, maar wel blij dat ik de 923+ met SSD's heb uitgerust en de 10GBe adapter heb gekocht.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Mk23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:54:
@FooLsKi : mijn 923 heeft 4x2TB SATA SSD's in SHR1 en 2x2 TB NVMe en dat is voldoende, want mijn backups en complete mediatheek staan op mijn 1817+. Vanavond paar grote directories over gezet en dan gaat 140GB met gemiddeld 500-600MB/s.
Blijft een hobby, maar wel blij dat ik de 923+ met SSD's heb uitgerust en de 10GBe adapter heb gekocht.
Ik heb naast de 4x 8TB WD Red Pro's in de 923+ ook nog een DX517 eraan hangen met 5x hetzelfde type als in de 923+ voor mijn mediatheek O-)
Edit: en 2x 2TB NVMe als cache in de 923+

[ Voor 3% gewijzigd door FooLsKi op 05-01-2026 21:09 ]

• Mk23
FooLsKi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Ik heb naast de 4x 8TB WD Red Pro's in de 923+ ook nog een DX517 eraan hangen met 5x hetzelfde type als in de 923+ voor mijn mediatheek O-)
Edit: en 2x 2TB NVMe als cache in de 923+
Met de DX517 + DX513 + 1817+ heb ik 145TB aan opslag. Twee jaar geleden zat ik nog op 12TB:)

Waarvoor heb je die NVMe cache? Merk je dat? Ik heb cache gehad in mijn 1817+ maar dat geen enkel voordeel.

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

Mk23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Met de DX517 + DX513 + 1817+ heb ik 145TB aan opslag. Twee jaar geleden zat ik nog op 12TB:)

Waarvoor heb je die NVMe cache? Merk je dat? Ik heb cache gehad in mijn 1817+ maar dat geen enkel voordeel.
Wow. Mag ik vragen wat je met zoveel opslagruimte doet?

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

mike123 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:44:
[...]

Gsterenvde nas uitgeschakeld en vandaag rechtstreeks aan de pc gehangen.
Ben nu dus toch de l*l denk ik. Diverse bestanden hebben de extensie .encrypted.
Dus dan maar helemaal opnieuw beginnen. Van het meeste heb ik een backup dus dat valt mee. Films zijn ook encrypted, muziek niet.

Maar in hoeverre is het verstandig de nas aan de pc te hangen, voordat ik mijn eigen pc om zeep help.
De muziek wil ik er wel graag af hebben natuurlijk.
Key blijft: hang je NAS niet (meer) aan internet. En -met alle respect- misschien goed om je een beetje te verdiepen in security want het klinkt of het allemaal niet enorm doordacht is. Je wilt echt niet opeens ook je pc of laptop .encrypted hebben lijkt me.

Misschien kun je een andere laptop gebruiken, maar ik verwacht geen extra risico bij rechtstreeks koppelen. Ga geen executables of scripts aanraken zou ik zeggen.

• mike123
spaceboy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Key blijft: hang je NAS niet (meer) aan internet. En -met alle respect- misschien goed om je een beetje te verdiepen in security want het klinkt of het allemaal niet enorm doordacht is. Je wilt echt niet opeens ook je pc of laptop .encrypted hebben lijkt me.

Misschien kun je een andere laptop gebruiken, maar ik verwacht geen extra risico bij rechtstreeks koppelen. Ga geen executables of scripts aanraken zou ik zeggen.
Op zich had ik het standaard admin account uitgeschakeld maar toch even ingeschakeld en vergeten.
Dus dat gaan we zeker anders doen.
Ik zat er al aan te denken om een oude laptop te pakken en via een usb aansluiting een nieuwe externe hd aan te sluiten en daar de muziek op te zetten.en andere bestanden die niet encrypted zijn.
.exe en .bat blijft ik zeker vanaf.

Heeft het nog zin om een versleuteld bestand naar de website nomoreransom.org te sturen?
En dan niet om speciaal mijn bestanden mogelijk te decrypten maar zodat ze er misschien iets mee kunnen?

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

mike123 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Op zich had ik het standaard admin account uitgeschakeld maar toch even ingeschakeld en vergeten.
Dus dat gaan we zeker anders doen.
Ik zat er al aan te denken om een oude laptop te pakken en via een usb aansluiting een nieuwe externe hd aan te sluiten en daar de muziek op te zetten.en andere bestanden die niet encrypted zijn.
.exe en .bat blijft ik zeker vanaf.

Heeft het nog zin om een versleuteld bestand naar de website nomoreransom.org te sturen?
En dan niet om speciaal mijn bestanden mogelijk te decrypten maar zodat ze er misschien iets mee kunnen?
Je moet je ook afvragen: was dat dé reden dat je nu in de shit zit? Want een standaard admin account heeft nog steeds een wachtwoord, toch? Of heb je die op Welkom01 gezet ofzo?

Sowieso is het slim om geen admin account te hebben (die admin heet), maar misschien zijn ze wel op een heel andere manier bij je NAS gekomen. Zo op afstand klinkt het als een raar verhaal, maar misschien is dat beroepsdeformatie en klooit iedereen maar wat aan met devices aan internet hangen enzo. Je kunt echt meer dan prima een NAS gewoon in je interne netwerk hebben zonder dat je daar uberhaupt van buiten bij kan. En als het ECHT moet, regel dan een VPN-verbinding met certificaat. Dat klinkt moeilijker dan het is.

Het mooiste zou zijn als je de schijven van je NAS kan benaderen zonder NAS (dus: eruit schroeven en in een PC hangen), dan heb je niet het (wellicht gecompromitteerde) operating system van Synology (=DSM). Ik heb daar nog niet eerder van gehoord, dat dat uberhaupt kan, maar het is theoretisch wel een risico. Als je de bestanden zelf gewoon kunt pakken vanaf een schone laptop / PC / VM zonder gebruik te hoeven maken van DSM ben je in elk geval zeker van je zaak (mits je geen executables of scripts gaat terugzetten).

Zo'n .encrypted opsturen kan nooit kwaad (tenzij het persoonlijke data is, dan zou ik dat niet zo snel doen, tenzij je weer echt dolgraag decryptie wilt). Ik zou focussen op mijn eigen interne netwerk en de hardening daarvan.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21

pietje63

RTFM

Ik been geen expert, maar persoonlijk vind ik dat de VPN optie overkill zou moeten zijn. Ja, het is een tweede beveiligingslaag (als ze niet de VPN inlog hebben, komen ze sowieso niet bij je NAS), maar de standaard mogelijkheden van DSM zouden toch ook al heel wat moeten bieden?

- alleen de nodige poorten open op route (80 / 443, evt VPN).
- losse diensten via reverse proxy / gebruiken afwijkende poorten (security through obscurity, maar voorkomt port scans wat veel wordt ingezet bij known security issues). Sowieso aantal diensten beperken tot noodzakelijke (SMB, FTP, SSH etc heb ik allemaal uit staan)
- 2FA (ook is de standaard admin account natuurlijk uitgeschakeld, maar met 2FA zou ik me zelfs daar nite zo druk over maken)
- updates installeren

Als er een security issue is, dan moet een attacker eerst de url weten (of het moet een security issue in de reverse proxy zijn).

Is dit volledig veilig? Nee, als er een security issue in PHP wordt gevonden met escalatie naar het OS dan ben ik de pineut. In theorie kunnen ze dan ook de cloud backup en backup naar USB hdd verwijderen. Een horror-scenario voor mij. Dit zou echter wel een groter gevolg hebben dan mijn (voor hackers) niet zo interessante NAS...

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Mk23
@spaceboy Het is ongeveer 60TB mediabibliotheek, 5TB foto's en administratie, 30TB aan backups van familie en de rest is nog spare.
Voor een goede werking van de NAS wil je eigenlijk niet boven de 80% gebruik van je opslagcapacitiet gaan.

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

Mk23 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:20:
@spaceboy Het is ongeveer 60TB mediabibliotheek, 5TB foto's en administratie, 30TB aan backups van familie en de rest is nog spare.
Voor een goede werking van de NAS wil je eigenlijk niet boven de 80% gebruik van je opslagcapacitiet gaan.
Ah ok. Thanks voor de uitleg. Misschien kom ik ook ooit zover. Zoiets groeit waarschijnlijk ook per jaar. :P

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

spaceboy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:20:
[...]
<KNIP>
Het mooiste zou zijn als je de schijven van je NAS kan benaderen zonder NAS (dus: eruit schroeven en in een PC hangen), dan heb je niet het (wellicht gecompromitteerde) operating system van Synology (=DSM). Ik heb daar nog niet eerder van gehoord, dat dat uberhaupt kan, maar het is theoretisch wel een risico. Als je de bestanden zelf gewoon kunt pakken vanaf een schone laptop / PC / VM zonder gebruik te hoeven maken van DSM ben je in elk geval zeker van je zaak (mits je geen executables of scripts gaat terugzetten).
<KNIP>
Dat kan. Ik heb eens een schijf uit een NAS gehaald (2-bay NAS van Synology met gespiegelde schijven) en aan een Linux machine gehangen om de data veilig te stellen. De reden was dat het moederbord van de NAS kapot was gegaan en mijn vrouw bij haar bestanden moest van de studie. Ik zat toen zelf in de fuik van Windows, dus kan mij nog herinneren dat ik met een portable Linux Mint een laptop heb opgestart en via copy-paste de bestanden voor haar kon 'toveren' .

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

GEi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Dat kan. Ik heb eens een schijf uit een NAS gehaald (2-bay NAS van Synology met gespiegelde schijven) en aan een Linux machine gehangen om de data veilig te stellen. De reden was dat het moederbord van de NAS kapot was gegaan en mijn vrouw bij haar bestanden moest van de studie. Ik zat toen zelf in de fuik van Windows, dus kan mij nog herinneren dat ik met een portable Linux Mint een laptop heb opgestart en via copy-paste de bestanden voor haar kon 'toveren' .
Kan me voorstellen dat het standaard filesystems (BTRFS) wel mountable is op Linux of Windows.

• mike123
spaceboy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:20:
[...]

Je moet je ook afvragen: was dat dé reden dat je nu in de shit zit? Want een standaard admin account heeft nog steeds een wachtwoord, toch? Of heb je die op Welkom01 gezet ofzo?

Sowieso is het slim om geen admin account te hebben (die admin heet), maar misschien zijn ze wel op een heel andere manier bij je NAS gekomen. Zo op afstand klinkt het als een raar verhaal, maar misschien is dat beroepsdeformatie en klooit iedereen maar wat aan met devices aan internet hangen enzo. Je kunt echt meer dan prima een NAS gewoon in je interne netwerk hebben zonder dat je daar uberhaupt van buiten bij kan. En als het ECHT moet, regel dan een VPN-verbinding met certificaat. Dat klinkt moeilijker dan het is.

Zo'n .encrypted opsturen kan nooit kwaad (tenzij het persoonlijke data is, dan zou ik dat niet zo snel doen, tenzij je weer echt dolgraag decryptie wilt). Ik zou focussen op mijn eigen interne netwerk en de hardening daarvan.
Het wachtwoord was niet een standaard dingetje dus of dat het was geweest weet ik niet. Hij heette wel admin, daar was ik standaard mee begonnen met het inrichten van de nas. Misschien dat maar niet meer doen maar opnieuw beginnen, nieuwe admin aanmaken en de origine admin maar meteen uitschakelen.
Ik heb enkele weken geleden de laatste versie van DSM 6 erop gezet. Dus geen 7. Voor de update ook nergens in de log terug kunnen vinden dat er ook maar een poging is geweest om de nas te benaderen vanaf een vreemd ip adres.

Ik heb nog een laptop liggen en een externe hdd kast waar ik eventueel de hdd in kan doen om te kijken of ik de individuele bestanden eraf kan halen die nog goed zijn.

Ik heb ook een paar foto's, plaatjes van WhatsApp die encrypted zijn, dat is niet echte persoonlijke data, die kan ik wel opsturen.

Eerst even een paar hdd's bestellen. Dan begin ik compleet opnieuw en leg ik deze huidige hdd's uit de nas opzij. Die zou ik ik op een later moment weer een keer terug kunnen doen om te kijken of ik er nog iets van kan redden van de bestanden waar ik nu dus geen backup van heb.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

mike123 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Het wachtwoord was niet een standaard dingetje dus of dat het was geweest weet ik niet. Hij heette wel admin, daar was ik standaard mee begonnen met het inrichten van de nas. Misschien dat maar niet meer doen maar opnieuw beginnen, nieuwe admin aanmaken en de origine admin maar meteen uitschakelen.
Ik heb enkele weken geleden de laatste versie van DSM 6 erop gezet. Dus geen 7. Voor de update ook nergens in de log terug kunnen vinden dat er ook maar een poging is geweest om de nas te benaderen vanaf een vreemd ip adres.

Ik heb nog een laptop liggen en een externe hdd kast waar ik eventueel de hdd in kan doen om te kijken of ik de individuele bestanden eraf kan halen die nog goed zijn.

Ik heb ook een paar foto's, plaatjes van WhatsApp die encrypted zijn, dat is niet echte persoonlijke data, die kan ik wel opsturen.

Eerst even een paar hdd's bestellen. Dan begin ik compleet opnieuw en leg ik deze huidige hdd's uit de nas opzij. Die zou ik ik op een later moment weer een keer terug kunnen doen om te kijken of ik er nog iets van kan redden van de bestanden waar ik nu dus geen backup van heb.
Je weet wel dat het niet handig is om alle services die je eventueel hebt draaien op de NAS zo maar naar het internet open te zetten? Ik hoop de je in ieder geval niet de DSM login zelf op internet hebt gehad? Dat is toch meestal de vector waarmee ze binnen komen als ze het admin account hebben kunnen kraken.
Ook moet je dit admin account best niet gebruiken in de apps die je naar buiten toe open zet, zoals synology photo's of drive sync. Succes met het oplossen, man. Altijd knudde als ze binnen weten te komen. :(

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat is er zo dramatisch om bv poort 5001 open te hebben. Admin account uitschakelen en 2FA op je normale admin account zetten zou voldoende moeten zijn om random inlogpogingen tegen te gaan.

Ik krijg echt nooit meldingen als iemand in probeert foutief in probeert te loggen met een IP-block als gevolg.

Edit: het blocksysteem werkt prima, net even getest op een extern IP. na vijf pogingen blockt ie het IP zoals het zou moeten.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 06-01-2026 12:01 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:30

GaMbiNo

1337

Gunner schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
Wat is er zo dramatisch om bv poort 5001 open te hebben. Admin account uitschakelen en 2FA op je normale admin account zetten zou voldoende moeten zijn om random inlogpogingen tegen te gaan.

Ik krijg echt nooit meldingen als iemand in probeert foutief in probeert te loggen met een IP-block als gevolg.

Edit: het blocksysteem werkt prima, net even getest op een extern IP. na vijf pogingen blockt ie het IP zoals het zou moeten.
2FA en automatisch blokkeren zal niet aangestaan hebben vermoed ik.

Maar het kan ook zijn dat er een lek in de DSM portal heeft gezeten, zeker als er nog een 6.x versie gebruikt wordt zoals aangegeven. Ik weet niet of die nog wel alle security patches krijgt.

edit: Nee dus. Geen security patches meer voor 6.x versies. Dat maakt het zeer onverstandig om deze nog online te gebruiken: https://www.synology.com/en-us/products/status/eol-dsm62
DSM 6.2 will reach the end of the Extended Life Phase on October 1, 2024. After which, DSM 6.2 and related packages or applications will no longer receive functionality, security, and package updates..

[ Voor 26% gewijzigd door GaMbiNo op 06-01-2026 12:49 ]

• Binnetie
Ik moet ook nog eens met 2FA aan de slag. Ben bezig met bepaalde containers via een reverse proxy te laten lopen. Die van Synology zelf werkt prima, maar ik wilde wat meer beveiliging. En uiteindelijk gaan spelen met NPMPlus en Crowdsec.
Je ziet dat er toch af en toe aan de voordeur gerammeld wordt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GQVdSDd9/crowdsec.png

De inlogpagina van DSM is niet van buitenaf beschikbaar. Maar die wil ik ook nog via de reverse proxy laten lopen.

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Heb je al een test / check gedaan op het volume van de NAS? Dus op de data zelf?
Ik was met datascrubbing begonnen, maar die heb ik op hold gezet.
Na 1.5 dagen stond hij op 0,13 procent. Daarnaast duurt dan inloggen ongeveer tussen de 20 en 30 minuten

• Mk23
spaceboy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Ah ok. Thanks voor de uitleg. Misschien kom ik ook ooit zover. Zoiets groeit waarschijnlijk ook per jaar. :P
Bij mij is in twee jaar tijd de mediabibliotheek "geëxplodeerd" omdat ik niet alleen films voor mezelf heb maar ook voor mijn vrouw en de kids. ze kijkt tegenwoordig eerder op Plex dan op een van de streaming diensten. Dus daar gaat ook de schaar in.
En sinds mijn vrouw heeft gemerkt dat het beter is om de foto's niet alleen op je telefoon te hebben als je een foto album maakt, is het best hard gegaan. En vergeet niet dat de camera's steeds beter zijn geworden en de bestanden dus groter.

Ik heb ook de off site backup van de data van mijn zus bij mij op de NAS staan en dan gaat het al met al best wel snel. en hobbies mogen geld kosten:)

Gunner schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:

Hele domme opmerking.
Het allerbelangrijkste op security gebied is om geen port forwarding te doen van welke poort dan ook, maar in het bijzonder de poorten 5000 en 5001.
Een aantal jaren gelden was er de beruchte Synolocker die ook via een geforwarde poort 5000 binnenkwam.

Als je perse vanaf het internet bij je Nas moet zijn, gebruik dan een VPN en een enkel portforward naar die VPN server meer niet, die VPN server zit niet voor niks standaard in je Nas en die VPN port wordt extra beveiligd door die VPN server.

En een hack waar je meldingen van krijgt komt niet van een serieuze hacker maar van een "script kiddy".

@mike123
Een admin account uitschakelen is schijn veiligheid, een goed password en 2fa op het admin account is net zo veilig als elk ander account met admin privileges.

Maar het grootste risico zit gewoon in downloaden van bestanden en op je Nas zetten waar een exploit inzit, die dan bijvoorbeeld je bestanden gaat encrypten.

En je Nas aan je PC hangen is niet een erg groot risico tenzij je op je PC een share hebt aangemaakt waar de Nas bij kan, die zou ik dan eerst even disabelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 07-01-2026 09:38 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ben(V) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Hele domme opmerking.
Het allerbelangrijkste op security gebied is om geen port forwarding te doen van welke poort dan ook, maar in het bijzonder de poorten 5000 en 5001.
Weet ik allemaal wel. maar ik accepteer dat risico.
Maar om het dan maar dom te noemen.... had ook anders gekund.

Ok niet erg slim dan en volkomen onnodig.

En het domme zit in het feit dat je anderen de foute informatie geeft, dat het allemaal niet nodig is.
Wat je zelf doet moet je zelf weten.

[ Voor 63% gewijzigd door Ben(V) op 07-01-2026 09:40 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nogmaals ik ken de risico's en ik accepteer deze voor mijn NAS. Mocht er iets gecomprommiteerd raken zet ik mijn HyperBackup terug die in Frankfurt staat. Zo slim ben ik nog wel.

RDP heb ik bijvoorbeeld wel alleen geaccepteert vanaf een exclusief IP vanuit een firewall rule.

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
En tegen encrypten door een hacker is het hanteren van 'snapshots' die voor een periode 'immutable' zijn ook een goed idee: een snapshot zorgt er voor dat je naar een punt in tijd terug kunt gaan voor de data van dat moment, immutable zorgt er voor dat die data niet binnen die periode te veranderen of te verwijderen is. Bij encrypted data door een indringer kun je dus snel terug naar 'gisteren' en die data terug zetten.

Tegelijkertijd: ik heb een hele serie aan gestapelde maatregelen tegen ongewenste 'gebruikers' terwijl de NAS wel openstaat. Ik geloof echt dat je heel veel ellende kan voorkomen door je in allerlei maatregelen te verdiepen en toch kan genieten van diensten op een op afstand bereikbare Synology.
En dan komt het uiteindelijk met toepassen van security altijd neer op een balans van gebruiksgemak vs beperkingen-want-veiligheid. Voor iedereen is dat een andere afweging.
Echter: 'alleen toegang via VPN' is wat mij betreft een te beperkt advies.

[ Voor 22% gewijzigd door jkrol op 07-01-2026 12:48 ]

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Eens met @Ben(V), de enige forwardpoort op je router naar het internet, is die van je vpn. De rest staat dicht. Ga er vanuit dat alles zo lek is als een mandje.
Op je NAS-firewall kun je wat meer poorten open hebben voor services maar dat is dan voor je lokale netwerk.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-01 14:14
Op de site van Synology kun je informatie vinden over wat je aan maatregelen kunt nemen als je de NAS toch aan het internet wilt/moet hangen.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:23

elsinga

=8-)

Ben(V) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:39:
Ok niet erg slim dan en volkomen onnodig.
Er zijn ook gebruikers die websites hosten op hun Syno en daarvoor 80/443 forwarden. Dan is het risico om 5000/5001 te benaderen via de reverse proxy (die je op 80/443 benadert) niet groter dan via een VPN.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• mike123
Ben(V) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:34:

@mike123
Een admin account uitschakelen is schijn veiligheid, een goed password en 2fa op het admin account is net zo veilig als elk ander account met admin privileges.

Maar het grootste risico zit gewoon in downloaden van bestanden en op je Nas zetten waar een exploit inzit, die dan bijvoorbeeld je bestanden gaat encrypten.

En je Nas aan je PC hangen is niet een erg groot risico tenzij je op je PC een share hebt aangemaakt waar de Nas bij kan, die zou ik dan eerst even disabelen.
Ik heb tot nu toe even niks er mee gedaan. Het enige wat ik nu heb gedaan is de (oude) backup die op mijn pc stond gekopieerd naar een externe hdd.
Ik ga bij het opnieuw inrichten zeker voor de verschillende Synology apps die ik gebruik verschillende accounts aanmaken, was nu hetzelfde, maar hadden geen admin rechten.
Nu ik er over nadenk is het wel begonnen sinds de laatste update van het DSM versie 6. Ik hoorde de hdd's wel rammelen 's avonds en dacht dat hij bezig was om te indexeren, heb er toen geen aandacht aan geschonken. Daar had ik geen rekening mee gehouden, ding stond er al 7 of 8 jaar.

Een share vanaf de nas bedoel je daarmee dat de nas rechtstreeks iets op de hdd kan zetten in een map van de pc?
Ik heb wel een snelkoppeling naar een map op de nas vanaf de pc. Maar dat is geen gedeelde map die op de pc staat.
Ik ga eerst maar rustig& kijken hoe ik dit ga aanpakken wat opnieuw beginnen betreft.
Ook maar meteen een nieuwe hd halen. Worden er weer 3 denk ik.
Bedankt voor de tips.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:30

GaMbiNo

1337

mike123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Ik heb tot nu toe even niks er mee gedaan. Het enige wat ik nu heb gedaan is de (oude) backup die op mijn pc stond gekopieerd naar een externe hdd.
Ik ga bij het opnieuw inrichten zeker voor de verschillende Synology apps die ik gebruik verschillende accounts aanmaken, was nu hetzelfde, maar hadden geen admin rechten.
Nu ik er over nadenk is het wel begonnen sinds de laatste update van het DSM versie 6. Ik hoorde de hdd's wel rammelen 's avonds en dacht dat hij bezig was om te indexeren, heb er toen geen aandacht aan geschonken. Daar had ik geen rekening mee gehouden, ding stond er al 7 of 8 jaar.

Een share vanaf de nas bedoel je daarmee dat de nas rechtstreeks iets op de hdd kan zetten in een map van de pc?
Ik heb wel een snelkoppeling naar een map op de nas vanaf de pc. Maar dat is geen gedeelde map die op de pc staat.
Ik ga eerst maar rustig& kijken hoe ik dit ga aanpakken wat opnieuw beginnen betreft.
Bedankt voor de tips.
Om welk type Synology gaat het? Is het een recente versie waar nog DSM 7.x op geïnstalleerd kan worden?

Je had het eerder namelijk over DSM 6.x en met die versie moet je echt geen poorten meer open zetten richting je Synology. Die krijgt dan zoals al gezegd al ruim een jaar geen security patches ed meer.
elsinga schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Er zijn ook gebruikers die websites hosten op hun Syno en daarvoor 80/443 forwarden. Dan is het risico om 5000/5001 te benaderen via de reverse proxy (die je op 80/443 benadert) niet groter dan via een VPN.
Een reverse proxy is ook schijn veiligheid, dat is in de grond enkel een omleiding die door een hacker net zo makkelijk is te volgen.
Een VPN beveiligt zijn poort en accepteert alleen geautoriseerde entries van een VPN client met het juiste certificaat.
Een reverse proxy laat gewoon alles door.

En als je een website host zul je wel een poort moeten forwarden of via een reverse proxy werken, maar dan is het de verantwoordelijkheid van de webserver dat te beveiligen.
En uiteraard doet die dat over het algemeen veel minder goed dan een VPN, plus dat bijna niemand daar veel aandacht aan schenk omdat hun focus op de functionaliteit van de website ligt.

mike123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor de tips.
Het is heel erg onwaarschijnlijk dat het gekomen is door de DSM update, want dan zou elke Nas daar last van hebben.
Nieuwere versies van DSM schedulen tegenwoordig ook data scrubbing en smart testen zelf, dus dat kan ook zijn wat je gehoord hebt.

Bedenk ook dat het in je PC kan zitten, als daar malware op staat die netwerk shares gaat encrypten dan heb je hetzelfde effect maar zit het probleem niet in je Nas maar op je PC.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:13
Wij denken erover om een 225+ te kopen om weg te gaan bij iCloud en Microsoft clouds. De off-site backup-locatie zou dan bij familie zijn. Die twijfelen over het "compleet in eigen beheer hebben van alle foto's en documenten". Ze gaven aan dat er ook oplossingen zijn zoals kDrive of Hetzner. Die hebben een Synology app die quasi de off-site backup functionaliteit zou bieden. Hebben jullie daar een mening over? Niet specifiek over die 2 aanbieders, maar het toch kopen van online ruimte in Europa om redundantie te verhogen?

[ Voor 3% gewijzigd door Tomino op 07-01-2026 13:16 ]

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

Ik vind het trouwens niet helemaal waar dat "een default admin account hetzelfde risico is als een ander account met admin rechten".

Als je het hebt over bruteforcen van credentials (even uitgaande van de situatie zonder 2FA), dan heb je een username + password nodig. En die combinatie moet kloppen. Als je "admin" (of "root" ofzo) al vrij zeker weet hoef je nog maar de helft te bruteforcen.

Dat is ook een reden dat ik bijv. per account op internet een apart mailadres gebruik, dus bijv. amazon@mijndomein.nl. ALS ik dan al een te makkelijk wachtwoord zou hebben voor die specifieke service en dat wordt geraden (of gejat, of gekraakt), dan is het nog totaal useless omdat ik die amazon@mijndomein.nl nergens anders gebruik. Volgens mij heet zoiets compartimentalisatie.

Maar goed, wat hierboven ook al staat: iedereen maakt zijn/haar eigen afweging tussen veiligheid en gebruiksgemak. Er zitten alleen soms wel heel duidelijke no-brainers die bijna geen gebruiksgemak kosten, maar wel het geheel veel veiliger maken.

• spaceboy
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

Tomino schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:09:
Wij denken erover om een 225+ te kopen om weg te gaan bij iCloud en Microsoft clouds. De off-site backup-locatie zou dan bij familie zijn. Die twijfelen over het "compleet in eigen beheer hebben van alle foto's en documenten". Ze gaven aan dat er ook oplossingen zijn zoals kDrive. Die hebben een Synology app die quasi de off-site backup functionaliteit zou bieden. Hebben jullie daar een mening over? Niet specifiek over kDrive, maar het toch kopen van online ruimte in Europa om redundantie te verhogen?
Prima plan. Zo complex zijn documenten en foto's beheren niet. Zijn tig opties voor, ook vrijwel out-of-the-box op een Synology. Ik gebruik nu al een paar maanden Synology Drive ipv Google Drive en ik vind het echt meer dan prima. IETS minder opties, maar voor huis- tuin- en keukengebruik helemaal goed.

Offiste backup doe ik "gewoon" op mijn Google Drive via HyperBackup. Die kun je prima zo crypten dat je (even los van quantum technology, store-now-decrypt-later scenario's) relatief veilig en goedkoop een offsite backup hebt. Of je gooit bij een familielid een oude NAS neer waar je ook met wat automatisering-dingen een regelmatige backup maakt. Maar misschien hangt het af van de kritiekheid van je data. Mijn data is niet zo spannend, laat staan strafbaar. (wat geen reden is om privacy irrelevant te vinden) :+

• mike123
GaMbiNo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Om welk type Synology gaat het? Is het een recente versie waar nog DSM 7.x op geïnstalleerd kan worden?

Je had het eerder namelijk over DSM 6.x en met die versie moet je echt geen poorten meer open zetten richting je Synology. Die krijgt dan zoals al gezegd al ruim een jaar geen security patches ed meer.
Het is een 416+. Daar kan dus versie 7 op draaien. Ik draaide nog steeds op versie 6 omdat ik dat veel gebruikte om muziek naar mijn audiosysteem te streamen met de aangesloten audio usb stick in de nas.
In versie 7 was die funktie eruit.

• mike123
Ben(V) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Het is heel erg onwaarschijnlijk dat het gekomen is door de DSM update, want dan zou elke Nas daar last van hebben.
Nieuwere versies van DSM schedulen tegenwoordig ook data scrubbing en smart testen zelf, dus dat kan ook zijn wat je gehoord hebt.

Bedenk ook dat het in je PC kan zitten, als daar malware op staat die netwerk shares gaat encrypten dan heb je hetzelfde effect maar zit het probleem niet in je Nas maar op je PC.
Ik zeg ook niet dat het daardoor gekomen is maar ik geef alleen maar aan wat ik heb gedaan. En het lijkt mij ook niet dat het daardoor komt.
Op mijn pc draaid Windows Defender.
Pagina: 1 ... 188 189 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).