![]() |
[Synology] Vraag en antwoord |
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
|
Veelgestelde vragen |
Welke processor heeft model X? Zie deze lijst voor een overzicht van processors die de verschillende modellen gebruiken. Gebruikt Synology nu hardware of software RAID? Synology gebruikt Linux software RAID (md-raid) en daar bovenop een SHR (Synology Hybrid RAID) lvm-achtige laag. 100% software RAID dus. Dat is overigens geen nadeel, maar juist een voordeel. Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima? Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd). Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop. Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren. Hoe kan ik het beste backups maken van mijn Synology? Zie hiervoor het topic: [Synology] Backup strategieën en tools Hoe verhoudt Synology zich tot moderne opslagtechnologiën zoals ZFS? Synology gebruikt traditionele RAID technieken in combinatie met een gedateerd bestandssysteem genaamd Ext4. Dit betekent dat de gegevens die zijn opgeslagen, niet zijn beschermd tegen corruptie. Ook is er geen bescherming tegen bad sectors, anders dan de beperkte mogelijkheden die de RAID-laag biedt. Om deze redenen is het maken van een goede backup extra belangrijk. Het nadeel is wel dat je corruptie ook naar je backup kan sluipen, zonder dat dit gedetecteerd wordt. Bestandssystemen van de 2e generatie kunnen namelijk geen corruptie detecteren, en traditionele RAID technieken kunnen enkel differentiëren tussen gegevens die conform de parity zijn opgeslagen. Kortom, deze techniek kan niet weten of je data nu in orde is, of dat deze gecorrumpeerd is. Corrupte data kan om die reden ook naar je backups vloeien en daar kun je niet heel veel aan doen. In een uitzonderlijk geval kan het daarom voorkomen dat je na jaren je trouwfoto's opent en daarin artefacts ziet, of blipjes in je muziek. Maar de kans hierop is relatief klein. ZFS, een bestandssysteem van de 3e generatie, heeft deze nadelen niet omdat het met checksums werkt, een eigen ingebouwde RAID-laag kent en diverse beschermingsmechanismen toepast waarmee het bijna immuun wordt voor corruptie. In elk geval de mogelijkheid om corruptie te detecteren is al heel erg nuttig. Het is echter niet mogelijk om ZFS op je Synology te draaien. Vele Synology machines zijn ook gebaseerd op ARM processortechnologie, en niet op de gangbare x86 Intel/AMD technologie; al zijn er wel diverse modellen beschikbaar. In hoeverre dit een groot nadeel is, valt te bezien. Wellicht is het in de toekomst ook mogelijk dat Synology de tegenhanger van ZFS - Btrfs - gaat implementeren zijn producten. Dit bestandssysteem is nog niet zo compleet en volwassen als ZFS, maar kan op den duur wel een zelfde niveau van bescherming bieden. Voor meer informatie over ZFS kun je terecht: Het grote ZFS topic. Kan ik ook ZFS draaien op mijn Synology machine als ik er een ander OS op zet? Misschien. Maar je dient daarvoor wel over een model met x86-processorchip te beschikken die bij voorkeur ook 64-bit is. Weet wel dat Synology hardware niet enorm krachtig is en doorgaans over erg weinig RAM-geheugen beschikt. Wil je ZFS draaien dan is een zelfbouw NAS een voordehand liggende keuze. Voor meer informatie hierover, zie het topic: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. Kan ik de Synology-software ook op mijn zelfbouw NAS gebruiken? Ja, dat kan. Zie hiervoor het XPenology project. Ik wil mijn NAS een RAM upgrade geven, wat kan ik het beste gebruiken Dat gaat het beste met DDR3L-1600 (DDR3 Low Power SODIMM). Deze tweaker heeft een mooi voorbeeld: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1748173 |
[ Voor 1% gewijzigd door D_Jeff op 15-03-2019 20:39 . Reden: verwijzing naar oud topic deel ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving