[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 182 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 14:28
Mede-auteur:

Anoniem: 15758

Afbeeldingslocatie: http://got.brickman.nl/synology/menu/left.pngNieuws en discussieAfbeeldingslocatie: http://got.brickman.nl/synology/menu/split.pngPackagesAfbeeldingslocatie: http://got.brickman.nl/synology/menu/split.pngVraag en antwoordAfbeeldingslocatie: http://got.brickman.nl/synology/menu/right.png

Synology Logo

[Synology] Vraag en antwoord

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • .. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • .. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • .. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Welke processor heeft model X?
Zie deze lijst voor een overzicht van processors die de verschillende modellen gebruiken.

Gebruikt Synology nu hardware of software RAID?
Synology gebruikt Linux software RAID (md-raid) en daar bovenop een SHR (Synology Hybrid RAID) lvm-achtige laag. 100% software RAID dus. Dat is overigens geen nadeel, maar juist een voordeel.

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).

Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.

Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren.

Hoe kan ik het beste backups maken van mijn Synology?
Zie hiervoor het topic: [Synology] Backup strategieën en tools

Hoe verhoudt Synology zich tot moderne opslagtechnologiën zoals ZFS?
Synology gebruikt traditionele RAID technieken in combinatie met een gedateerd bestandssysteem genaamd Ext4. Dit betekent dat de gegevens die zijn opgeslagen, niet zijn beschermd tegen corruptie. Ook is er geen bescherming tegen bad sectors, anders dan de beperkte mogelijkheden die de RAID-laag biedt.

Om deze redenen is het maken van een goede backup extra belangrijk. Het nadeel is wel dat je corruptie ook naar je backup kan sluipen, zonder dat dit gedetecteerd wordt. Bestandssystemen van de 2e generatie kunnen namelijk geen corruptie detecteren, en traditionele RAID technieken kunnen enkel differentiëren tussen gegevens die conform de parity zijn opgeslagen. Kortom, deze techniek kan niet weten of je data nu in orde is, of dat deze gecorrumpeerd is. Corrupte data kan om die reden ook naar je backups vloeien en daar kun je niet heel veel aan doen. In een uitzonderlijk geval kan het daarom voorkomen dat je na jaren je trouwfoto's opent en daarin artefacts ziet, of blipjes in je muziek. Maar de kans hierop is relatief klein.

ZFS, een bestandssysteem van de 3e generatie, heeft deze nadelen niet omdat het met checksums werkt, een eigen ingebouwde RAID-laag kent en diverse beschermingsmechanismen toepast waarmee het bijna immuun wordt voor corruptie. In elk geval de mogelijkheid om corruptie te detecteren is al heel erg nuttig. Het is echter niet mogelijk om ZFS op je Synology te draaien. Vele Synology machines zijn ook gebaseerd op ARM processortechnologie, en niet op de gangbare x86 Intel/AMD technologie; al zijn er wel diverse modellen beschikbaar.

In hoeverre dit een groot nadeel is, valt te bezien. Wellicht is het in de toekomst ook mogelijk dat Synology de tegenhanger van ZFS - Btrfs - gaat implementeren zijn producten. Dit bestandssysteem is nog niet zo compleet en volwassen als ZFS, maar kan op den duur wel een zelfde niveau van bescherming bieden.

Voor meer informatie over ZFS kun je terecht: Het grote ZFS topic.

Kan ik ook ZFS draaien op mijn Synology machine als ik er een ander OS op zet?
Misschien. Maar je dient daarvoor wel over een model met x86-processorchip te beschikken die bij voorkeur ook 64-bit is.

Weet wel dat Synology hardware niet enorm krachtig is en doorgaans over erg weinig RAM-geheugen beschikt. Wil je ZFS draaien dan is een zelfbouw NAS een voordehand liggende keuze. Voor meer informatie hierover, zie het topic: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

Kan ik de Synology-software ook op mijn zelfbouw NAS gebruiken?
Ja, dat kan. Zie hiervoor het XPenology project.

Ik wil mijn NAS een RAM upgrade geven, wat kan ik het beste gebruiken
Dat gaat het beste met DDR3L-1600 (DDR3 Low Power SODIMM).

Deze tweaker heeft een mooi voorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1748173

[ Voor 1% gewijzigd door D_Jeff op 15-03-2019 20:39 . Reden: verwijzing naar oud topic deel ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Anoniem: 15758 Koekje voor de vorige TS :D

Verder gereserveerd voor mogelijke veranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:05

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Dan Plemp ik mijn laatste post toch nog even hierneer.

ik heb gisteren de cloud station server geinstalleerd. Vervolgens op beide android toestellen ds cloud gezet. Beiden met quickid laten verbinden en beiden met eigen inlognaam.

Op de cloudser een map gedeeld "android sync" en hier 2 mapjes onder gemaakt.namelijk MR en MRS.
Nu dacht ik als ik ieder toestel naar een aparte map kan laten syncen dan ben ik nooit wat kwijt. Echter kan je allen maar syncen naar de map "android sync".

Kan me iemand uit leggen hoe ik het simpel bewerktstellig krijg dat ik de fotos/documenten/mappen van mij naar een aparte map sync en die van MRS naar een aparte map. Liefs zonder inspanning van haarzelf.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Updaten maar weer!

Version: 6.1.2-15132-1
(2017/07/10)
Important Note
The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
Fixed Issues
Fixed an issue where the trusted domain might not display after the deletion and refresh of domain list.
Fixed a security vulnerability regarding FFmpeg (CVE-2017-9993).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 03:01
Op mijn DS212+ geen herstart nodig gelukkig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:23

TommyGun

Stik er maar in!

heggico schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:49:
Weet iemand een makkelijke manier om share links van een synology te downloaden op een andere synology? Het gaat hier om een linkje waarbij ik moet inloggen, dus voor zover ik weet kan ik dit alleen via de browser downloaden.
Ik heb het nu opgelost door op mijn pc direct te downloaden naar een gemounte drive, maar dat moet toch makkelijker kunnen?
Kopiëren vanuit DSM zelf?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 14:03
Zaterdagavond m'n half jaar oude DS416play ineens overleden. Lampje op de voeding brandt, maar das ook alles. Er brandt helemaal niks op de unit zelf. Alle disks er uit gehaald, zelfde euvel helaas. Dus die gaat terug voor vervanging / reparatie.

Eerste keer dat ik zoiets aan de hand heb, dus n00b-vraag; als hij straks terug / vervangen is, kan ik dan zo de disks terugduwen en weer gaan, of moet ik DSM herinstalleren oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:56
The_Admin schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:01:
Zaterdagavond m'n half jaar oude DS416play ineens overleden. Lampje op de voeding brandt, maar das ook alles. Er brandt helemaal niks op de unit zelf. Alle disks er uit gehaald, zelfde euvel helaas. Dus die gaat terug voor vervanging / reparatie.

Eerste keer dat ik zoiets aan de hand heb, dus n00b-vraag; als hij straks terug / vervangen is, kan ik dan zo de disks terugduwen en weer gaan, of moet ik DSM herinstalleren oid?
Disks kunnen terug en je bent zo weer up&running!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 16:04
kromme schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:13:
Dan Plemp ik mijn laatste post toch nog even hierneer.

ik heb gisteren de cloud station server geinstalleerd. Vervolgens op beide android toestellen ds cloud gezet. Beiden met quickid laten verbinden en beiden met eigen inlognaam.

Op de cloudser een map gedeeld "android sync" en hier 2 mapjes onder gemaakt.namelijk MR en MRS.
Nu dacht ik als ik ieder toestel naar een aparte map kan laten syncen dan ben ik nooit wat kwijt. Echter kan je allen maar syncen naar de map "android sync".

Kan me iemand uit leggen hoe ik het simpel bewerktstellig krijg dat ik de fotos/documenten/mappen van mij naar een aparte map sync en die van MRS naar een aparte map. Liefs zonder inspanning van haarzelf.
Om in jouw terminologie te blijven: ik heb op de NAS twee mappen MR en MRS gedeeld. Op die manier is het gescheiden en kun je het makkelijk instellen in de android app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

dromer1967 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:02:
[...]

Om in jouw terminologie te blijven: ik heb op de NAS twee mappen MR en MRS gedeeld. Op die manier is het gescheiden en kun je het makkelijk instellen in de android app.
Dus ik moet de hoofdmap android sync verwijderen en 2 losse mappen aanmaken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
kromme schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:12:
[...]

Dus ik moet de hoofdmap android sync verwijderen en 2 losse mappen aanmaken...?
Je moet natuurlijk niets en misschien is er een andere manier. Maar ik heb er toentertijd aardig mee lopen klooien en dit was uiteindelijk wat ik het beste vond werken.

Maar ik heb inderdaad twee losse mappen aangemaakt. Op die manier kun je in de UI van de NAS ook makkelijker rechten instellen (als je dat van belang vindt). Elke gebruiker een eigen account en eigen shared folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik vroeg laatst aan een vriend of hij me een (groot) bestand wilde sturen, ik kreeg een link en ik moest dat bestand via m'n browser downloaden vanaf zijn NAS. Heel onhandig allemaal.
Ik dacht dat het handig was om hem (en hij mij) toegang te geven tot een share op de NAS.
Moet ik dan een gebruikersnaam en wachtwoord voor hem aanmaken, een share restrictie (enkel toegang tot die ene geven, liefst nog alleen een map) en kan hij die share dan mounten als share in zijn file station?
Dan dat niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42

elsinga

=8-)

Begrijp ik nou goed dat MariaDB 10 *naast* MariaDB 5 komt te hangen? En aangezien phpMyAdmin afhankelijk is van MDB10, zou het dus kunnen zijn dat ik er niet meer bij MDB5 bij kan? En dat ik, om van MDB5 naar MDB10 te migeren zelf handmatig exports moet maken van alle databases en alle bijbehorende users (wat zonder phpMyAdmin best nog lastig is) en daarna alle verbindingen van poort 3306 naar 3307 moet omzetten?

Of kan ik gewoon MDB5 blijven gebruiken met phpMyAdmin en daarnaast MDB10 gebruiken voor nieuwe dingen?

#confused

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
iAmRenzo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:10:
Ik vroeg laatst aan een vriend of hij me een (groot) bestand wilde sturen, ik kreeg een link en ik moest dat bestand via m'n browser downloaden vanaf zijn NAS. Heel onhandig allemaal.
:? :X
Ik dacht dat het handig was om hem (en hij mij) toegang te geven tot een share op de NAS.
Dan moet je NFS of SMB/CIFS delen via internet.. buiten dat dat minder geschikt is voor WAN verbindingen is het security technisch ook niet zo verstandig.
Dan dat niet handiger?
Ook weer terug komend op je eerste zin, waarom zou iets wel of niet handiger te zijn ? Iets downloaden en een linkje krijgen.. als je het zo schrijft lijkt het niet handiger te kunnen.
Als het er om gaat dat je van te voren de bestandsnaam niet weet, dan zou ik gewoon ds-file toegang geven tot de betreffende data. Overdracht is zelfs drag en drop en je kan zelfs download station gebruiken om de files zonder tussenkomst over te halen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:00
DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:41:

Ook weer terug komend op je eerste zin, waarom zou iets wel of niet handiger te zijn ? Iets downloaden en een linkje krijgen.. als je het zo schrijft lijkt het niet handiger te kunnen.
Als het er om gaat dat je van te voren de bestandsnaam niet weet, dan zou ik gewoon ds-file toegang geven tot de betreffende data. Overdracht is zelfs drag en drop en je kan zelfs download station gebruiken om de files zonder tussenkomst over te halen.
Ik zou idd dan toegang geven tot ds-file!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
@D_Jeff Die TS mag ook wel eens op de schop. Staat veel verouderde info in (met name bet zfs / btrfs stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:53:
@D_Jeff Die TS mag ook wel eens op de schop. Staat veel verouderde info in (met name bet zfs / btrfs stuk).
Kan je mij een DM sturen met de vernieuwde info?
Leer ik ook gelijk ook weer wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Bestandsoverdracht, nieuw? :+
Dan moet je NFS of SMB/CIFS delen via internet.. buiten dat dat minder geschikt is voor WAN verbindingen is het security technisch ook niet zo verstandig.

[...]

Nou, je moet voor elk bestand een handeling doen. En elke keer opnieuw. Handiger is als je de bestanden gewoon zelf kunt doorbladeren.
"gewoon ds-file toegang geven", ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Zoals je het zelf schrijft (zonder toelichting) geef je aan dat het downloaden van een linkje erg onhandig is.
Nou, je moet voor elk bestand een handeling doen. En elke keer opnieuw. Handiger is als je de bestanden gewoon zelf kunt doorbladeren.
Dan deel je toch een map i.p.v. een bestand :?
"gewoon ds-file toegang geven", ik weet niet wat je daarmee bedoelt.
Ik bedoel eigenlijk File Station (https://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/FileStation). DS File is de app naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb dat dus geprobeerd, maar dat is niet mogelijk met die link die toegestuurd werd... dus nogmaals: ik begrijp niet wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
iAmRenzo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:10:
Ik heb dat dus geprobeerd, maar dat is niet mogelijk met die link die toegestuurd werd... dus nogmaals: ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wat begrijp je niet ?

Er zijn 2 opties (wel meer, maar ik houd het er even bij de 2 die ik genoemd heb)

1 - Gebruik file station. Oftewel, maak een account aan met toegang tot de benodigde shares login op DSM (of gebruik de file station portal) en klaar.

2- I.p.v. een enkele file te delen middels een share link, kan je ook een folder delen. Dit werkt eigenlijk niet anders dan file station maar het is verder niet nodig te letten op accounts en rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:17:
Wat begrijp je niet ?

Er zijn 2 opties (wel meer, maar ik houd het er even bij de 2 die ik genoemd heb)

1 - Gebruik file station. Oftewel, maak een account aan met toegang tot de benodigde shares login op DSM (of gebruik de file station portal) en klaar.

2- I.p.v. een enkele file te delen middels een share link, kan je ook een folder delen. Dit werkt eigenlijk niet anders dan file station maar het is verder niet nodig te letten op accounts en rechten.
Ik gok dat je met deze optie 1 de SMB/CIFS share bedoelt, iets dat je in je eerste post al afdeed als niet geschik voor WAN en met security opties.
Logischerwijs is dan voor mij de uitspraak "gewoon even delen in file station" dan niet zo logisch.

Er is geen andere keuze dan een bestand of map delen via een link (die dan door de ontvanger niet in filestation is te open) of een SMB/CIFS-share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
iAmRenzo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:31:
Ik gok dat je met deze optie 1 de SMB/CIFS share bedoelt, iets dat je in je eerste post al afdeed als niet geschik voor WAN en met security opties.
Logischerwijs is dan voor mij de uitspraak "gewoon even delen in file station" dan niet zo logisch.
:F
File station heeft niets met CIFS/SMB/WAN te maken. Dit is gewoon en web app in DSM waarbij file transfers over HTTP(S) gaan.
Er is geen andere keuze dan een bestand of map delen via een link (die dan door de ontvanger niet in filestation is te open) of een SMB/CIFS-share.
Ja, zie de opties in je synology onder o..a. file services.. Daarnaast heb je nog scp/(s)ftp/webdav en de synology app cloud station.

Anders misschien een idee om de handleiding te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:51:
:F
File station heeft niets met CIFS/SMB/WAN te maken. Dit is gewoon en web app in DSM waarbij file transfers over HTTP(S) gaan.

Ja, zie de opties in je synology onder o..a. file services.. Daarnaast heb je nog scp/(s)ftp/webdav en de synology app cloud station.

Anders misschien een idee om de handleiding te lezen ?
Het help niet om alles door elkaar te roepen. Dat heeft verder weinig met een handleiding te maken 8)7

Dat file station niets met CIFS te maken heeft zeg ik ook niet, maar je kunt een CIFS share wel in file station mounten.
En blijkbaar kun jij links van gedeelde mappen/bestanden openen in file station maar mij lukt dat niet. Stond overigens ook niets over in de handleiding :/

[ Voor 20% gewijzigd door iAR op 12-07-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-04 14:04
Heeft iemand hier mogelijkerwijs de Unifi Controller draaien op zijn NAS? Werkt dit goed, of zitten er haken en ogen aan?

Ik kan het zelf nog niet proberen want mijn 916 is nog steeds RMA bij de leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
iAmRenzo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:06:
Het help niet om alles door elkaar te roepen.
Ik roep niets door elkaar..
Dat file station niets met CIFS te maken heeft zeg ik ook niet, maar je kunt een CIFS share wel in file station mounten.
Je hebt het zelf over 'sharen', mounten is niet 'sharen'.
En blijkbaar kun jij links van gedeelde mappen/bestanden openen in file station maar mij lukt dat niet. Stond overigens ook niets over in de handleiding :/
Eerste zin: https://www.synology.com/.../help/FileStation/sharing
Files or folders stored on your Synology NAS can be shared quickly and easily
Voorbeeld: https://dsm01.qik.nl:5001/sharing/Ik5NKCeVb ww tweakers
De folder en beide files heb ik NA het maken van de share link er in gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 12-07-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb cloudstation draaien op mijn Nas, en wil deze data sychroniseren op een nieuwe iMac.

Nu kan ik natuurlijk cloudstation drive downloaden en installeren, maar dan zal er zo'n 200GB lokaal gedownload worden.

Is het ook mogelijk om dit handmatig over te zetten (Mappen kopieren naar een SSD) en dan via USB 3.0 plakken om het proces wat sneller te laten verlopen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik heb een vraagje over mijn NAS. Ik gebruik deze voor veel verschillende zaken, maar heb ook een Media share, waar wat films op staan. Nu bekijk ik deze films op twee Raspberry Pi's (in sync via Emby), en heb ik de share hier toegevoegd als NFS, dit werkt allemaal perfect en kan de films kijken en hervatten op een andere TV helemaal perfect. Maar ik heb 1 vreemd dingetje, als ik via Kodi de subtitle wil downloaden dan slaat hij deze niet op. Ik kan hem wel gebruiken, maar als ik de film stop en start, moet ik de subtitle opnieuw downloaden.
Ik heb (volgens mij) alles op de NAS goed staan, en de rechten voor NFS zijn ook dat er geschreven mag worden.
Heeft iemand een idee hoe ik deze schrijfrechten goed krijg, want ik vermoed dat dit misschien toch niet goed staat.

Of is het eigenlijk het verstandigst om de shares via SMB te laten werken?

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Unidentified schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:30:
Is het ook mogelijk om dit handmatig over te zetten (Mappen kopieren naar een SSD) en dan via USB 3.0 plakken om het proces wat sneller te laten verlopen?
Ja, De meest makkelijke manier is als je het account gekoppeld hebt, de synchronisatie uitzetten bestanden er op een andere manier neerzetten en synchronisatie weer aanzetten. Er wordt dan alleen een hash compare gedaan en eventuele verschillen bijgewerkt.
ReCreator schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:35:
Heeft iemand een idee hoe ik deze schrijfrechten goed krijg, want ik vermoed dat dit misschien toch niet goed staat.
Heb je hem wel RW gemount ?
Of is het eigenlijk het verstandigst om de shares via SMB te laten werken?
NFS is iets sneller maar als je bijv. een share verplaatst veranderd ook je mount path. Daar heb je met SMB geen last van. Daarnaast kan je met NFS geen gebruik maken van fast file clone, encryptie en kan je de rechten om zeep helpen op je syno als je de data ook op andere manieren benaderd.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 12-07-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:57:
[...]

Heb je hem wel RW gemount ?

[...]

NFS is iets sneller maar als je bijv. een share verplaatst veranderd ook je mount path. Daar heb je met SMB geen last van. Daarnaast kan je met NFS geen gebruik maken van fast file clone, encryptie en kan je de rechten om zeep helpen op je syno als je de data ook op andere manieren benaderd.
Ja ik heb op de NAS mijn mediamap ingesteld als Lezen/Schrijven bij de NFS opties, en alleen mijn /24 interne IP's als toegestaan. Of bedoel je als RW in Kodi? Dan moet ik dat misschien nog even uitzoeken, want ik kan me die optie niet herinneren.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 08:02

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb een DS110J met een 3TB schijf voor opslag. Ik gebruik ISCSI om van de NAS een HDD te maken die ik in mijn Windows omgeving kan gebruiken. Vervolgens heb ik Sonarr, Radarr en Plex die daar gebruik van maken. Dat gaat allemaal prima.

Ik vroeg mij af of hier ook gebruikers zijn die ervaring hebben met het verbinden naar een remote NAS over het internet met Plex. Ik wil dus buiten mijn netwerk (een laptop) een Plex Media Server installeren die de bestanden van de NAS in het thuisnetwerk gebruikt. Iemand ervaring?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:51:
[...]

Ik roep niets door elkaar..

[...]

Je hebt het zelf over 'sharen', mounten is niet 'sharen'.

[...]

Eerste zin: https://www.synology.com/.../help/FileStation/sharing

[...]

Voorbeeld: https://dsm01.qik.nl:5001/sharing/Ik5NKCeVb ww tweakers
De folder en beide files heb ik NA het maken van de share link er in gezet.
Goed. Je hebt een share, die kun je mounten. Sharen is een werkwoord.

De link die je stuurt is sharen zoals ik zei: je kunt een via een linkje bestanden downloaden via je browser. Er verschijnt niets in mijn file station. Ook kan ik het bestand niet bewerken en weer uploaden.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
iAmRenzo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:33:
De link die je stuurt is sharen zoals ik zei: je kunt een via een linkje bestanden downloaden via je browser. Er verschijnt niets in mijn file station.
Wel als je hem aan download station toevoegd.
Ook kan ik het bestand niet bewerken en weer uploaden.
Dat kan mits ik file request aanzet naar dezelfde locatie maar daar zit ik nu niet op te wachteb. Daarnaast is dat nu pas voor het eerst dat je het over wijzigen en uploaden hebt, het zou handiger zijn als je dat soort informatie meteen zou delen, scheelt zowel mij als jou een hoop tijd.
De manier zoals je reageert krijg ik bijna het gevoel alsof je helemaal geen antwoord wilt, laat staan antwoorden of suggesties die niet in je plaatje passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:43:
[...]

Wel als je hem aan download station toevoegd.

[...]

Dat kan mits ik file request aanzet naar dezelfde locatie maar daar zit ik nu niet op te wachteb. Daarnaast is dat nu pas voor het eerst dat je het over wijzigen en uploaden hebt, het zou handiger zijn als je dat soort informatie meteen zou delen, scheelt zowel mij als jou een hoop tijd.
De manier zoals je reageert krijg ik bijna het gevoel alsof je helemaal geen antwoord wilt, laat staan antwoorden of suggesties die niet in je plaatje passen.
Wauw. Ik gaf al direct aan dat ik dit dus niet een handige manier vind... daarom vroeg ik om een alternatief. Toen begrepen we elkaar niet. En dan wil ik geen antwoord? 8)7

Maar goed. Geen alternatief dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindCtrller
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:35
Ik heb een vraag, hoop dat jullie mij kunnen helpen. Heb vandaag een wd blue 4TB EZRZ binnen gekregen. Deze wordt voor nu nog gebruikt in mijn desktop, ik ga mogelijk later een synology nas aanschaffen. Ik heb voor de blue gekozen omdat deze geen tler heeft, hij heeft dan wel weer head parking. Er werd verteld dat dit aan te passen is met het wdidle3 tooltje. Nu blijkt dit tooltje niet te werken voor deze green vervangende hdd's. Iemand had mij doorverwezen naar dit topic omdat er schijnbaar ook een command is om headparking aan te passen. In de veelgestelde vragen had ik daarover wat gevonden, maar weet iemand of dit werkt met deze blue hdd's? Anders moet ik hem miss maar terug sturen en alsnog een red aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

dromer1967 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Je moet natuurlijk niets en misschien is er een andere manier. Maar ik heb er toentertijd aardig mee lopen klooien en dit was uiteindelijk wat ik het beste vond werken.

Maar ik heb inderdaad twee losse mappen aangemaakt. Op die manier kun je in de UI van de NAS ook makkelijker rechten instellen (als je dat van belang vindt). Elke gebruiker een eigen account en eigen shared folder.
Nu heb ik 2 mappen aangemaakt. Maar ik kan maar 1 folder syncen vanuit de telefoon. Als ik met het plusje een nieuwe sync wil aan maken kan ik de gedeelde map op de Nas niet aanvinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Spannend... Afgelopen nacht is het volume gecrashed van mijn DS212j... Aangezien ik de 2 schijven als JBOD heb ingesteld ooit, is er natuurlijk weinig veiligheid voor mijn data. Het meeste backup ik gelukkig wekelijks naar een andere Synology op een andere lokatie, dus dat komt wel goed.

Vanmorgen is het me gelukt om de boel weer aan de gang te krijgen, maar ondertussen is dezelfde schijf weer gecrashed. Hopelijk krijg ik het nog even weer aan de gang voor een dag.

Het hele spul is ondertussen ook alweer 5 jaar oud. Nieuwe DS + 2 nieuwe schijven zijn besteld. Hopelijk morgen binnen en meteen de boel omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 23:10
Blijkt dat al meer dan 2 weken mijn cloud sync niet meer werkte! :(
Ik sync beelden van de beveiligingscamera naar mijn google drive. De google drive heeft meer dan genoeg ruimte vrij maar toch was het syncen gestopt met een melding "quota reached".
Welk quota dat dan precies is weet ik dus niet.

Maar goed, het is 1 ding dat het niet werkt, maar ik had een notificatie per email verwacht aangezien ik alle notificaties aan heb staan. Helaas blijkt daar cloud sync issues dus niet tussen te zitten.

Weet iemand hoe ik wel notificaties van cloud sync issues kan krijgen? Want een onbetrouwbaar sync gebeuren zonder ik gelijk op de hoogte ben is niet echt fijn.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 10:16
jorgen83 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:15:
Heeft iemand hier mogelijkerwijs de Unifi Controller draaien op zijn NAS? Werkt dit goed, of zitten er haken en ogen aan?

Ik kan het zelf nog niet proberen want mijn 916 is nog steeds RMA bij de leverancier...
Laatst ook naar gekeken. heb nog geen Unifi, maar was ook benieuwd. Schijnbaar gaat het via Docker, SPK instalatie en via de CLI install. Al zou ik de SPK install niet echt vertrouwen :X (een Package Center uit Rusland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 07:10
Ik heb een vraag over mijn Xpenology DSM 5.2 NAS.
4 jaar geleden heb ik een Xpenology NAS gemaakt van een oude vostro 200 desktop.
Hierin zitten 2 schijven. 1 (toendertijd nieuw aangeschaft) 4TB en 1 (toen al 3 jaar oud) 2TB Samsung spinpoint.

De 4TB is als enkele schijf gebruikt zonder gegevensbescherming (Wel SHR). dit geldt ook voor de 2TB.
Op de 4TB is Volume1 ingesteld, waar dus ook alle packages en databases op geplaatst worden(als ik andere fora moet geloven).
Mijn vraag is hoe ik Volume1 kan vervangen voor een nieuwe grotere schijf en dan ook de grootte hiervan kan benutten.
Ik heb me behoorlijk verdiept hierin en heb dan ook heel wat uren zoekwerk erop zitten maar begin nu toch te denken dat ik het mijzelf veel te moeilijk maak of verkeerde termen gebruik.
Ik kwam namelijk bij dit artikel, echter is dit geschreven voor een 'eenvoudig' volume en niet voor een SHR volume.
Hi.

Thanks for your answer.

Made some tests, and found a way that doesn't change volume name. All works perfects, volume1 is still volume1, and all available space on the new hard disk is available.

Here is the way, based on what you suggested, not sure if some points are useless or not, but doing this on my DS worked perfectly…. :
Assuming using DSM 4.3, 2 disks, each as a basic volume. This was done on a DS212j.
1- Remove disk on tray 2 (named Volume2 in this tuto), reboot
2- Insert the new disk in tray 2, reboot
3- Convert volume1 to RAID1. (I've not selected SHR, but RAID1), reboot
4- Exchange disks in Tray1 and Tray2, reboot
5- Remove disk in Tray 2, reboot -> Degraded status
6- Issue

mdadm --grow --raid-devices=1 --force /dev/md2

7- Go to DSM Storage manager (not sure of the name, i'm using a french DSM), HDD manage, you will have the option to extend volume 1 to get the full available space. Do this. Reboot
8- You must here have a Volume1 using the new hard disk, and with the full available space
9- Insert the previous disk Volume2
10- Here all should be fine, you should have Volume1 unchanged, but on your new HDD, with a whole available space

Thanks for your help !
Ik heb dan ook geprobeerd mijn situatie te simuleren met de SHR schijven i.p,v, 'basic' door even een VM op te zetten om te kijken of dit werkte.(disk1:10GB Disk2:15GB NieuweDisk1:30GB)
De eerste stappen hiervan werkte (t/m 7). De schijf kan ik in ieder geval vervangen voor een schijf van dezelfde grootte. Maar een grotere schijf heeft geen zin. wat namelijk gebeurd is dat de knop "beheren" bij 'opslag beheer' greyed-out is na deze acties en ik dus niet het volume kan vergroten naar de volledige grootte van de schijf. Ook niet na verschillende reboots.

Ik ben nog vroeg met het uitzoeken hiervan en dat is misschien maar beter ook want t wordt een ramp als deze schijf het gaat begeven.
Als het betekent dat ik bijv. 2 6TB schijven zou moeten nemen dan moet dat maar. Dit moet namelijk wel gaan gebeuren. binnenkort.
Als er een makkelijkere oplossing is dan hoor ik dat ook graag, zoals ik al zei, misschien zoek ik het wel veel te ver en is er een mogelijkheid om alle belangrijke data die op vol1 gepint staat over te plaatsen naar vol2 zonder dat ik gegevens en mijn configuratie verlies.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
Support Case aangemeld bij Synology. Ik heb een DS916+ 8Gb en DX513 met in totaal 9 keer 4 TB WD Red. Na enkele dagen uptime gaat de status (raid) op de DX513 uit.

Eerste diagnose was HDD deep sleep van Synology, dat was het dus niet. Wait and see..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Is er nu geen app waar ik gewoon kan aangeven map 1,2,3 (android) syncen naar map op nas?

[ Voor 5% gewijzigd door kromme op 16-07-2017 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Foldersync: https://www.google.nl/url...e/search%3Fq%3Dfoldersync

[ Voor 26% gewijzigd door Jelte op 16-07-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:54
@Roylee

In principe maakt SHR vs basic niet zoveel uit. Wil je na je upgrade nog steeds losse disks hebben?

Er staan hier wat opties:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=94570

Ik zou zelf met een externe disk behuizing aan de slag gaan, dan heb je in ieder geval genoeg ruimte tot je beschikking. Verder zul je moeten kijken hoe je je app's gaat migreren. Doe je dat met een backup en die restoren, of ga je ze verhuizen binnen DSM, daar zijn verschillende opties voor.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

kun je daar ook automatisch mee laten syncen bij connecteren van wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
kromme schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:44:
[...]

kun je daar ook automatisch mee laten syncen bij connecteren van wifi?
weet ik niet, denk het wel. Probeer de gratis versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Jelte schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:03:
[...]
weet ik niet, denk het wel. Probeer de gratis versie...
Zoalsbik het nu zien is foldersync naar de Nas alleen mogelijk als je intern binnen je netwerk bent. Ik had het graag ook van buitenaf.(ivm vakantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
kromme schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:50:
[...]

Zoalsbik het nu zien is foldersync naar de Nas alleen mogelijk als je intern binnen je netwerk bent. Ik had het graag ook van buitenaf.(ivm vakantie).
installeer een nextloud via docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Jelte schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:13:
[...]
installeer een nextloud via docker
nextcloud? Ziet er mega ingewikkeld uit voor iemand die er nog nooit wat mee gedaan heeft. Kan dit wat ik wil niet gewoon met een standard app?

Waarom kan dit niet met DS cloud....heb gevoel dat ik gewoon iets verkeerd doe.

[ Voor 12% gewijzigd door kromme op 17-07-2017 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
kromme schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:25:
[...]

nextcloud? Ziet er mega ingewikkeld uit voor iemand die er nog nooit wat mee gedaan heeft. Kan dit wat ik wil niet gewoon met een standard app?

probeer wat. Zoals dat hoort hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jelte schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:51:
[...]
Cynisch, maar wel een beetje waar :+

Voordeel: docker images leveren weinig risico op. Zet aan, zet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
kromme schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:25:
DS cloud kan wel meerdere folders syncen vanaf je syno naar de client echter op je client moet dit in 1 root 'cloud sync' folder terecht komen. Maar er is een veel makkelijkere optie die in windows zit ingebakken, offline files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:14
Ik wil me een nas aanschaffen, omdat dit mijn eerste nas word zit te twijfelen tussen de ds416 play en de ds916+. Allebei met 4x3tb hardeschijven.
De ds416 play heeft 1gb en de ds916+ 8gb geheugen , nu zal de zwaarste taak het streamen van 4k materiaal naar mijn tv en verder sabnzbd+ en sickbeard zullen er ook op draaien. Zou ik dan genoeg hebben aan de ds416?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dovo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:17
mtenbos schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:19:
Ik wil me een nas aanschaffen, omdat dit mijn eerste nas word zit te twijfelen tussen de ds416 play en de ds916+. Allebei met 4x3tb hardeschijven.
De ds416 play heeft 1gb en de ds916+ 8gb geheugen , nu zal de zwaarste taak het streamen van 4k materiaal naar mijn tv en verder sabnzbd+ en sickbeard zullen er ook op draaien. Zou ik dan genoeg hebben aan de ds416?
Zelf heb ik een ds214play, en een van de problemen met het streamen met de engine van de nas zelf dat je geen dolby suround kan transcoderen, verder kan je wel eens last hebben van een cinevaria protectie.
De 916+ heeft echter een Pentium N3710 welke nog steeds 4K met de hardware kan transcoderen, alsook net krachtig genoeg om bijvoorbeeld op 1080p met plex iets te streamen dat de ingebouwde enigne niet ondersteund.
Met de 916+ zit je dus in mijn opinie safe, al kost het wel wat meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Jelte schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:51:
[...]
Voor iemand die al zijn belangrijke data op zijn Nas heeft staan kloot ik hier niet zomaar wat aan. Ben niet te beroerd om zelf te proberen en testen. Maar Il kan me ook niet voorstellen dat er geen app is waar dit automatisch mee kan.
DukeBox schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:00:
[...]

DS cloud kan wel meerdere folders syncen vanaf je syno naar de client echter op je client moet dit in 1 root 'cloud sync' folder terecht komen. Maar er is een veel makkelijkere optie die in windows zit ingebakken, offline files.
Ik wil het juist andersom, meerdere folders van mijn Android device naar 1 gedeelde folder op synology.

[ Voor 36% gewijzigd door kromme op 17-07-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
kromme schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:34:

Ik wil het juist andersom, meerdere folders van mijn Android device naar 1 gedeelde folder op synology.
Ik neem aan dat je bedoelt meerdere folders van je Android device naar meerdere submappen van 1 gedeelde folder op je synology? Dat heb ik ook gedaan en werkt prima.

Lastig om te zeggen wat je verkeerd doet, als je al iets verkeerd gedaan hebt.

Als je écht bedoelt meerdere mappen op je Android device mappen naar 1 map op je NAS dan kan dat niet. De sync software weet dan immers niet wat bij welke map hoort.

Je moet telkens één map op je Android device mappen naar één map op je NAS (en dat kan een submap van één gedeelde map zijn, want dat heb ik ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

Voor iemand die al zijn belangrijke data op zijn Nas heeft staan kloot ik hier niet zomaar wat aan. Ben niet te beroerd om zelf te proberen en testen. Maar Il kan me ook niet voorstellen dat er geen app is waar dit automatisch mee kan.

[...]
Sorry, ik ga even door met cynisch zijn: je kloot niet met je belangrijke data nee, maar daarvoor heb je toch testbestanden/mappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:28

Japie.G

Colour Classic

Beste kenners,

Ik heb me al een enorme poos niet meer bezig gehouden met NAS devices en dergelijke, maar nu moet er toch een vervanging komen voor mijn jaren oude synology. Ik heb nu het volgende besteld.

Synology Diskstation DS216+II met daarbij 2x een WD RED NAS WD30EFRX schijf.

De motivatie voor deze keus is omdat ik van plan was om de boel in een RAID setting te draaien waarbij de ene schijf zich dus spiegelt aan de andere, en die RED disks daar wel geschikt voor zijn. Tevens zal de boel 24/7 draaien aangezien er ook 2 IP cams op het systeem worden gehangen. Dus een schijf waarbij de boel is ontwikkeld om 24/7 aan te staan lijkt me dan een goede keus. Of is RED dan toch overkill (volgens TS wel). Misschien toch voor WD Blue (vroeger Green) gaan? Correct me if i am wrong..

Maar aangezien ik al jaren niet meer ingelezen ben vraag ik me nu af wat de beste setup optie is? Welke configuratie moet ik nu gebruiken om de nieuwe DS216 in te richten zodat de data die er op komt (hoofdzakelijk backups en surveillance station) safe te houden. Is dat nog altijd een of andere RAID configuratie? Is er ergens een overzicht te vinden met voors en tegens van verschillende schijfconfiguraties? Ik neem aan dat ik voor een RAID-1 config moet kiezen? En de SHR optie is pas interessant met meerdere schijven denk ik?

En is het met een RAID 1 config zo dat als 1 schijf kapot gaat ik plug en play een nieuwe kan plaatsen zonder verlies van data? Merk je daar als gebruiker iets van?

Alvast bedankt!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Synology heeft zelf wel een duidelijk verhaaltje vind ik.

https://www.synology.com/...me_diskgroup_what_is_raid

Ik vind zelf de SHR optie makkelijk, omdat ik schijven van verschillend formaat in mijn NAS heb zitten. Telkens als ik er eentje door uitval vervang, kies ik een groter type. SHR kan deze ruimte beter gebruiken dan RAID.

Maar met 2 schijven maakt het volgens mij niet zoveel uit.

Als een schijf kapot gaat kun je die zonder dataverlies vervangen. De gebruiker gaat daar met jouw NAS (DS216+II) niet veel van merken als het goed is, omdat je hot swappable schijven kunt toepassen. Mochten er twee schijven tegelijk kapot gaan ben je natuurlijk alsnog de sjaak, maar dat mag duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:28

Japie.G

Colour Classic

Dus ik zou dan altijd, ook met 2 schijven beter voor SHR kunnen gaan dan RAID1? Puur om het feit dat als er een schijf faalt ik zonder problemen een grotere kan plaatsen?

En stel ik koop een DS416, met daarin nu eerst 2 schijven in SHR configuratie. Kan ik er dan later zonder gedoe een 3e of 4e schijf bij in drukken?

[ Voor 29% gewijzigd door Japie.G op 17-07-2017 15:31 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Kan je misschien aangeven welke folders dan precies ? Ik kan mij zelf namelijk niet zo snel voorstellen wat je buiten je foto (DCIM), downloads en evt. videomedia zou willen syncen. Die 3 folders kunnen namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Japie.G schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:29:
Dus ik zou dan altijd, ook met 2 schijven beter voor SHR kunnen gaan dan RAID1? Puur om het feit dat als er een schijf faalt ik zonder problemen een grotere kan plaatsen?

En stel ik koop een DS416, met daarin nu eerst 2 schijven in SHR configuratie. Kan ik er dan later zonder gedoe een 3e of 4e schijf bij in drukken?
Als je NAS maar ruimte voor 2 schijven heeft, dan heeft SHR geen voordeel omdat dat pas werkt bij 3 of meer schijven.

Bij een NAS met ruimte voor 4 zou dat wel kunnen. Als je daar met 2 schijven voor RAID-1 kiest, blijft dat volgens mij zo en kun je dat (zonder dataverlies) niet veranderen.

Kies je voor SHR dan kun je schijven toevoegen en zullen deze gebruikt kunnen worden met behoud van 1 schijf redundantie.

Met RAID-1 kan wel je leessnelheid verbeteren als je er bijvoorbeeld voor kiest om 4 schijven te gebruiken. Je opslag is dan echter nog steeds maar één disk wat ruimte betreft.

[ Voor 9% gewijzigd door dromer1967 op 17-07-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

DukeBox schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:33:
[...]

Kan je misschien aangeven welke folders dan precies ? Ik kan mij zelf namelijk niet zo snel voorstellen wat je buiten je foto (DCIM), downloads en evt. videomedia zou willen syncen. Die 3 folders kunnen namelijk wel.
Synology
- Gedeelde map(Telefoon Mrs)
- Dcim
- Download
- Media
- Pictures

Android
- Dcim
- Download
- Media
- Pictures

En dan dat ik de mappen op mijn Android device kan selecteren.
Of moet ik op de synology onder de gedeelde map zelf mappen aanmaken met dezelfde naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Japie.G schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:29:
Dus ik zou dan altijd, ook met 2 schijven beter voor SHR kunnen gaan dan RAID1?
Als je meer ruimte wilt dan een single disk of redundancy dan is SHR eigenlijk altijd verstandiger dan native RAID. Ik kan geen reden bedenken waarom voor consumenten RAID beter zou zijn dan SHR.

Sterker nog, als ik die optie gehad had bij de zwaardere modellen dan had ik daar waarschijnlijk ook voor gekozen. Ik gebruik ze vaak als online archive/backup en het zou dan wel fijn zijn als je gewoon af en toe een paar HDD's kan vervangen en dan meteen wat ruimte erbij heb. Zo zou ik dan veel makkelijker HDD's kunnen 'doorschuiven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:14
dovo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:50:
[...]

Zelf heb ik een ds214play, en een van de problemen met het streamen met de engine van de nas zelf dat je geen dolby suround kan transcoderen, verder kan je wel eens last hebben van een cinevaria protectie.
De 916+ heeft echter een Pentium N3710 welke nog steeds 4K met de hardware kan transcoderen, alsook net krachtig genoeg om bijvoorbeeld op 1080p met plex iets te streamen dat de ingebouwde enigne niet ondersteund.
Met de 916+ zit je dus in mijn opinie safe, al kost het wel wat meer geld.
Dan ga ik voor de ds916+ om de komende jaren vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:33:
[...]

Als je meer ruimte wilt dan een single disk of redundancy dan is SHR eigenlijk altijd verstandiger dan native RAID. Ik kan geen reden bedenken waarom voor consumenten RAID beter zou zijn dan SHR.

Sterker nog, als ik die optie gehad had bij de zwaardere modellen dan had ik daar waarschijnlijk ook voor gekozen. Ik gebruik ze vaak als online archive/backup en het zou dan wel fijn zijn als je gewoon af en toe een paar HDD's kan vervangen en dan meteen wat ruimte erbij heb. Zo zou ik dan veel makkelijker HDD's kunnen 'doorschuiven'.
Bij de zwaardere modellen kan het ook, maar dan moet je d.m.v. SSH wel het .e.e.a. aanpassen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
miicker schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:31:
Bij de zwaardere modellen kan het ook, maar dan moet je d.m.v. SSH wel het .e.e.a. aanpassen.
Ja weet ik maar qua support niet zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:13
Een aantal mensen wil vandaag een videobestand van mijn NAS downloaden (welk bestand is vast wel te raden ;)). Nu heb ik ze zo'n gofile.me geshared maar hij trekt mn upload maar af en toe vol. Kan ik daar ergens wat meer instellingen voor vinden (kijken welk ip met welke snelheid dat bestand binnenhaald en evt een quotum zetten) of moet ik dan een ander programma installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Volgens mij loopt dat via Quick Connect (feitelijk via de servers van Synology)?.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bartske schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:25:
Een aantal mensen wil vandaag een videobestand van mijn NAS downloaden (welk bestand is vast wel te raden ;)). Nu heb ik ze zo'n gofile.me geshared maar hij trekt mn upload maar af en toe vol. Kan ik daar ergens wat meer instellingen voor vinden (kijken welk ip met welke snelheid dat bestand binnenhaald en evt een quotum zetten) of moet ik dan een ander programma installeren?
Is er een nieuwe Sesamstraat? Leuk! :+

Enfin, je kunt in logcenter zien wie er verbinding heeft, je kunt met widgets zien wie er verbonden is en daar ook je netwerk throughput zien. Je kunt in de netwerkinstellingen ook evt een bandbreedte limiet instellen per ingebouwde applicatie. Dus ja, het kan allemaal wel, maar er is niet 1 programma waar dit allemaal in zit - het is onderdeel van je gehele NAS. Mijn advies: ga er voor zitten en spelen met de vele instellingen, logmogelijkheden en andere monitoring mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld ook nog quota's of limieten zetten op gebruikersniveau, als je een specifieke gebruik of gebruikers hebt gemaakt voor dit doel.

Zo leer je je NAS goed kennen en kun je meteen strategieën bedenken om dit soort dingen op grotere schaal in te richten. Erg cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wil je echt allout gaan (en je hebt een Intel gebaseerde nas die Docker ondersteund); glftpd kun je in docker draaien ;). Opties te over!.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 17-07-2017 20:46 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bartske schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:25:
Daarvoor hebben we natuurlijk Plex, een stuk makkelijker om je bibliotheek te delen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
NiGeLaToR schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:42:
[...]

Is er een nieuwe Sesamstraat? Leuk! :+

Enfin, je kunt in logcenter zien wie er verbinding heeft, je kunt met widgets zien wie er verbonden is en daar ook je netwerk throughput zien. Je kunt in de netwerkinstellingen ook evt een bandbreedte limiet instellen per ingebouwde applicatie. Dus ja, het kan allemaal wel, maar er is niet 1 programma waar dit allemaal in zit - het is onderdeel van je gehele NAS. Mijn advies: ga er voor zitten en spelen met de vele instellingen, logmogelijkheden en andere monitoring mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld ook nog quota's of limieten zetten op gebruikersniveau, als je een specifieke gebruik of gebruikers hebt gemaakt voor dit doel.

Zo leer je je NAS goed kennen en kun je meteen strategieën bedenken om dit soort dingen op grotere schaal in te richten. Erg cool :)
Thanks (en ook de anderen), die widgets etc heb ik allemaal wel maar daar komen bij mij dus alleen de ingelogde gebruikers op, en niet 'niet ingelogde mensen' die een bestand via de fileshare downloaden. Zal inderdaad wat dieper de instellingen in moeten duiken. Heb zelf ook docker helemaal ingericht als downloadcenter dus zal wel goed komen :). Ik zat alleen bij resource management te kijken maar daar kwam het ook niet bij, alleen het proces zelf kon ik terugvinden in de taskmanager.

glftpd ziet er leuk uit maar toch wat overkill voor het sporadische bestandje wat ik wil delen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Bartske als je het bestand deelt via Docker dan zie je daar in DSM inderdaad juist weinig van. Das het idee van een container - je zult het dan in de container moeten oplossen inderdaad :)

Je kunt wel zien wat de container zelf doet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
NiGeLaToR schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:18:
@Bartske als je het bestand deelt via Docker dan zie je daar in DSM inderdaad juist weinig van. Das het idee van een container - je zult het dan in de container moeten oplossen inderdaad :)

Je kunt wel zien wat de container zelf doet uiteraard.
Ik deel het niet via docker, maar via de 'standaard' fileshare van synology die via quickconnect loopt. Ik snap het principe van docker ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 17-07-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bartske schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:09:
[...]

Ik deel het niet via docker, maar via de 'standaard' fileshare van synology die via quickconnect loopt. Ik snap het principe van docker ;)
Dan was ik een virtuele laag abuis, excuus.

Maar dan kom je een heel eind met de diverse loggings, stats, etc denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
kromme schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:59:
[...]

En dan dat ik de mappen op mijn Android device kan selecteren.
Of moet ik op de synology onder de gedeelde map zelf mappen aanmaken met dezelfde naam?
De naam maakt in principe niet uit. Als ik de DS cloud app op mijn telefoon open en ik klik op het plusje (en kies mijn NAS) dan kan ik eerst de map op de NAS selecteren. Heb ik de juiste map staan dan vink ik die aan. Vervolgens klik ik op Volgende en dan kan ik een map op mijn telefoon selecteren via hetzelfde mechanisme. Op die manier heb ik mijn mappen Documents en Pictures beide in een aparte folder gesynct met mijn cloud.

Als dit gedaan is, kan ik in principe eindeloos dit herhalen tot ik alle mappen heb ingesteld die ik wil syncen.

Op mijn NAS staan documents en pictures beide als submappen onder één share.

[ Voor 6% gewijzigd door dromer1967 op 18-07-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:34
Hallo,

Sinds de laatste update kan ik mijn synology niet meer extern benaderen, nog wel intern.
poorten staan allemaal goed, en als ik dezelfde poorten forward naar een andere synology werkt het wel.
iemand enig idee welke kant ik op zou moeten gaan zoeken

gaat om een DS214+

[ Voor 4% gewijzigd door platvoet op 18-07-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-04 16:59
Heeft iemand ervaring met de (live) migratie van Ext4 naar BTRFS op een diskstation? Het liefst hoef ik niet al mijn data naar een externe disk te kopiëren, het volume te verwijderen, weer opnieuw aan te maken en de data weer terug te zetten. Heb a) geen externe schijf met zoveel ruimte (530gb) en b) niet te tijd ervoor.

Reden van BTRFS te willen gebruiken is het feit dat ik https://www.synology.com/en-us/beta/2017_VMM wil gaan gebruiken. Ik heb overigens een 1815+ met 4x4TB schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

dromer1967 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:02:
[...]

De naam maakt in principe niet uit. Als ik de DS cloud app op mijn telefoon open en ik klik op het plusje (en kies mijn NAS) dan kan ik eerst de map op de NAS selecteren. Heb ik de juiste map staan dan vink ik die aan. Vervolgens klik ik op Volgende en dan kan ik een map op mijn telefoon selecteren via hetzelfde mechanisme. Op die manier heb ik mijn mappen Documents en Pictures beide in een aparte folder gesynct met mijn cloud.

Als dit gedaan is, kan ik in principe eindeloos dit herhalen tot ik alle mappen heb ingesteld die ik wil syncen.

Op mijn NAS staan documents en pictures beide als submappen onder één share.
vaag,

ik log in met mijn gegevens..
-Krijg de optie, selecteer mappen op Diskstation die u wilt synchroniseren. (Telefoon Kromme)vink ik aan.
-Volgende
-Lokale map selecteren (interne opslag) vink ik aan.
-Volgende
-Submappen syncen vink ik aan, eenrichting,
Maar dan sync hij alle mappen op mijn telefoon, en dat wil ik niet.

Nu kan ik middels het vasthouden wel mappen kiezen. hij geeft dan ook aan 2 geselecteerd. maar vervolgens kan ik nergens bevestigen. Wel kopieren of verplaatsen.

Wat wel kan is ipv (interne opslag) een map selecteren. Maar als ik dan via het plusje nog een map wil toevoegen en ik bij de stap kom om de gedeelde map te kiezen dan gaat dit niet omdat dezelfde staat aangevinkt maar is uitgegrijsd. En ik kan ook niet voor volgende kiezen.

Ondertussen bij synology nagevraagd. Ze geven aan dat het alleen mogelijk is als ik voor iedere map wat ik wil syncen van mijn android device een gedeelde map aanmaak op de NAS :? . Lekker overzichtelijk.

Dan maar verder zoeken naar een andere oplossing

[ Voor 18% gewijzigd door kromme op 19-07-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
vespino schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:56:
Heeft iemand ervaring met de (live) migratie van Ext4 naar BTRFS op een diskstation?
Je kan niet van Ext4 naar BTRFS zonder data te migreren. Het enige dat kan is (buiten synology om) je Ext4 volume shrinken, en een nieuwe BTRFS aanmaken en data verplaatsen. Weer je Ext4 shrinken, BTRFS extenden enz enz..
Met een volume van 8TB (6TB vol) ruim 3 weken bezig geweest en in de tussentijd kon in de syno niet gebruiken (services moeten gestopt zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
DukeBox schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:36:
[...]

Je kan niet van Ext4 naar BTRFS zonder data te migreren. Het enige dat kan is (buiten synology om) je Ext4 volume shrinken, en een nieuwe BTRFS aanmaken en data verplaatsen. Weer je Ext4 shrinken, BTRFS extenden enz enz..
Met een volume van 8TB (6TB vol) ruim 3 weken bezig geweest en in de tussentijd kon in de syno niet gebruiken (services moeten gestopt zijn).
Andere optie wellicht: heb hier nog 4 schijven die niks liggen te doen. Als ik die toevoeg aan de NAS, een aparte/nieuwe BTRFS volume aanmaak, data van de ene volume naar de andere kopieer, vervolgens de eerste volume verwijder en de disks verwijder? Dat zou moeten werken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Ja, en je hoeft niet handmatig te kopiëren gewoon in de share config aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-05 16:01
Is het onmogelijk om secure erase uit te voeren voor WD red 6tb schijven?

Ik heb allerlei verschillende instellingen geprobeerd (+ andere opstellingen - wel/geen volume enz), maar krijg het maar niet voor elkaar, 'secure erase' blijft maar grijs (onklikbaar) :'(

Het 'grappige' is de andere schijf (met minder ruimte, maar daar draait DSM dus op, die kan ik wel 'erasen'..

Extra:
- Ik heb een andere schijf, waarop ik nu DSM tijdelijk geinstalleerd heb. De 6tb schijven zijn in principe leeg, maar ik wil ze graag ff goed/grondig laten wissen.
- De extensie van alle schijven is EXT4.

[ Voor 40% gewijzigd door DennisZ88 op 19-07-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Updaten maar:
Version: 6.1.3-15152-1
(2017-07-19)

Important Note

The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
Fixed Issues

Fixed a security vulnerability regarding Samba (CVE-2017-11103).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ben op dit moment een migratie naar BTRFS aan het uitvoeren. Heb het als volgt aangepakt:

- beginsituatie: 1815+ met 4x4tb schijven + 2 losse disks
- 1e losse disk toegevoegd
- volume 2 aangemaakt op de losse disk
- 2e losse disk toegevoegd aan de SHR/volume 2
- 1 voor 1 de shares verhuizen van volume 1 naar volume 2 *
- volume 1 verwijderen *
- 4 schijven verwijderen *
- 2 schijven toevoegen aan volume 2 *

Punten met een * moeten nog uitgevoerd worden en is meer iets voor de nachtelijke uurtjes.

Waarom niet 6 schijven is waarschijnlijk de vraag: die 2 schijven zijn niet van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 15:08
Ik heb nu mariaDB ook geinstalleerd maar als ik phpmyadmin start opent die gelijk db10. dus het is mij nu nog een raadsel om phpmyadmin te forceren v10 te gebruiken zodat ik kan migreren.
elsinga schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:47:
Begrijp ik nou goed dat MariaDB 10 *naast* MariaDB 5 komt te hangen? En aangezien phpMyAdmin afhankelijk is van MDB10, zou het dus kunnen zijn dat ik er niet meer bij MDB5 bij kan? En dat ik, om van MDB5 naar MDB10 te migeren zelf handmatig exports moet maken van alle databases en alle bijbehorende users (wat zonder phpMyAdmin best nog lastig is) en daarna alle verbindingen van poort 3306 naar 3307 moet omzetten?

Of kan ik gewoon MDB5 blijven gebruiken met phpMyAdmin en daarnaast MDB10 gebruiken voor nieuwe dingen?

#confused

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 15:08
hebbes:
om de selectie box in phpmyadmin te krijgen edit je de config file uit de map:

/var/services/web/phpMyAdmin
en replace je de disablde first server met dit stukje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
/**
* First server
*/
$i++;
/* Authentication type */
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['AllowSynoRoot'] = true;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost:3306';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
/* Select mysqli if your server has it */
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
/*
* Second server
*/
$i++;
/* Authentication type */
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['AllowSynoRoot'] = true;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost:3307';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
/* Select mysqli if your server has it */
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
/*

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

pietje63

RTFM

Wat is het voordeel van phpmyadmin "installeren" ten opzichte van "downloaden en in je webroot zetten" (met natuurlijk een login)?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
pietje63 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:55:
Wat is het voordeel van phpmyadmin "installeren" ?
Automatische updates.. eigen instal moet je actiever bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
kromme schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:03:
[...]

vaag,

ik log in met mijn gegevens..
-Krijg de optie, selecteer mappen op Diskstation die u wilt synchroniseren. (Telefoon Kromme)vink ik aan.
-Volgende
-Lokale map selecteren (interne opslag) vink ik aan.
-Volgende
-Submappen syncen vink ik aan, eenrichting,
Maar dan sync hij alle mappen op mijn telefoon, en dat wil ik niet.

Nu kan ik middels het vasthouden wel mappen kiezen. hij geeft dan ook aan 2 geselecteerd. maar vervolgens kan ik nergens bevestigen. Wel kopieren of verplaatsen.

Wat wel kan is ipv (interne opslag) een map selecteren. Maar als ik dan via het plusje nog een map wil toevoegen en ik bij de stap kom om de gedeelde map te kiezen dan gaat dit niet omdat dezelfde staat aangevinkt maar is uitgegrijsd. En ik kan ook niet voor volgende kiezen.

Ondertussen bij synology nagevraagd. Ze geven aan dat het alleen mogelijk is als ik voor iedere map wat ik wil syncen van mijn android device een gedeelde map aanmaak op de NAS :? . Lekker overzichtelijk.

Dan maar verder zoeken naar een andere oplossing
Je moet bij je eerste keuze (selecteer map op DiskStation) niet je shared folder aanvinken, maar op het mapicoontje van de shared folder zelf klikken. Dan krijg je vervolgens de subfolders te zien en kun je vervolgens dáár een map aanvinken (of nog een niveau dieper gaan enz.).

Wat Synology zegt is dus niet waar. Ik heb maar één shared folder op mijn NAS (genaamd Peter) en daaronder twee subfolders Documents en Pictures. Beide zijn apart gesynct met aparte folders op mijn telefoon. Gewoon doen wat ik hierboven zeg. Ik heb het net letterlijk nog geprobeerd :) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

dromer1967 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Je moet bij je eerste keuze (selecteer map op DiskStation) niet je shared folder aanvinken, maar op het mapicoontje van de shared folder zelf klikken. Dan krijg je vervolgens de subfolders te zien en kun je vervolgens dáár een map aanvinken (of nog een niveau dieper gaan enz.).

Wat Synology zegt is dus niet waar. Ik heb maar één shared folder op mijn NAS (genaamd Peter) en daaronder twee subfolders Documents en Pictures. Beide zijn apart gesynct met aparte folders op mijn telefoon. Gewoon doen wat ik hierboven zeg. Ik heb het net letterlijk nog geprobeerd :) 8)
Jup....ik had vanmiddag voor de gein onder mijn gedeelde map idd 2 mappen aangemaakt om toch eigenwijs te proberen en dat werkt. Evengoed bedankt. Ik ga nu eens voor iedere Android folder een subfolder aanmaken onder de gedeelde map. En kijken of hij ook echt sync. Ik heb hem ingesteld als upload. Dan houd hij het Android device primair neem ik aan. Alles wat ik daar verwijder verdwijnt ook op de Nas?

En betreft helpdesk synology, het heeft 4 mails gekost voor ik een zinnig antwoord kreeg.

[ Voor 4% gewijzigd door kromme op 19-07-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:26
Ik weet niet of het hier thuishoort, maar misschien is er iemand die een stappenplan heeft:

Op m'n DS414 heb ik heel wat series en films staan in:

/volume1/SERIES
/volume1/MOVIES

Nu heb ik 2 PCH A-400's en wil ik (from scratch) beide PCH's gebruik laten maken van een database op de Synology die ik laat updaten door NMJ Toolbox v2. Voordeel is dan dat als ik op de ene PCH een film markeer als "gezien", dat dit dan op de andere ook zichtbaar is (na een refresh).

Niet geschoten is altijd mis: iemand met een dergelijke opzet die me verder kan helpen?

Edit: ik ben begonnen met deze manual, ik denk dat het daarmee wel moet gaan lukken:

http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=68616

[ Voor 11% gewijzigd door M.v.Veelen op 20-07-2017 17:24 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb een nieuwe Synology en zit te twijfelen of ik wel of geen LVM moet gebruiken voor een raid-10 raid group. Ik vind de btrfs snapshotting functie erg fijn, maar ik zou ook graag enkele virtuele machines draaien, waarvan ik hoor dat ext4 beter presteert.

Ik heb 8x4TB schijven. Geeft het draaien van btrfs op LVM nadelen? Ik lees hier dat het zorgt dat btrfs geen bitrot checking meer kan doen, wat een deal-breaker zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42

elsinga

=8-)

remcoXP schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:16:
Ik heb nu mariaDB ook geinstalleerd maar als ik phpmyadmin start opent die gelijk db10. dus het is mij nu nog een raadsel om phpmyadmin te forceren v10 te gebruiken zodat ik kan migreren.

[...]
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en op mijn 2e Syno de update gedaan. Je krijgt MDB *naast* MDB5 te draaien en in phpMyAdmin de keuze uit 5 en 10. Alle databases uit 5 blijven werken.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
elsinga schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 06:45:
[...]

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en op mijn 2e Syno de update gedaan. Je krijgt MDB *naast* MDB5 te draaien en in phpMyAdmin de keuze uit 5 en 10. Alle databases uit 5 blijven werken.
Klopt ik heb alle DB's omgezet naar 10 en 5 verwijderd. Let wel op dat de port van 10 3307 is ipv bij 5 3306. De applicaties moeten dan ook aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

chronoz schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:37:
Ik heb een nieuwe Synology en zit te twijfelen of ik wel of geen LVM moet gebruiken voor een raid-10 raid group. Ik vind de btrfs snapshotting functie erg fijn, maar ik zou ook graag enkele virtuele machines draaien, waarvan ik hoor dat ext4 beter presteert.

Ik heb 8x4TB schijven. Geeft het draaien van btrfs op LVM nadelen? Ik lees hier dat het zorgt dat btrfs geen bitrot checking meer kan doen, wat een deal-breaker zou zijn.
Lees de release-notes van het afgelopen jaar (misschien iets langer?) even door, want het punt voor bitrot-checking en reparatie daarvan is expliciet aangehaald daarin.
In het begin was het idd zo dat er enkel checking was, maar sinds enige tijd zit reparatie er ook in (maar lees voor de zekerheid de releasenotes van jouw model door om te kijken of dat dat daar ook van toepassing is).

Op het werk zijn we meteen begonnen met de overstap naar btrfs na de releasenote die vertelde dat bitrot correctie nu wel werkte (voor de ds2413+), maar ik heb geen idee meer wanneer we daar precies mee begonnen zijn.

Let wel even op: dat is een aparte optie die je expliciet moet aanzetten bij het aanmaken van een share (of bij het verplaatsen van een share), die kan je achteraf niet meer activeren (zonder de share te verplaatsen van volume)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Zonder de share opnieuw aan te maken toch?
Volumes is volgens mij weer een level daaronder.

HDD -> RAID Group -> (ontzichtbaar) LVM -> Volume/Filesystem -> Shared Folders/Subvolumes. Zo kreeg ik het ongeveer mee.

Maar ik was benieuwd welke van de 2 opties het meest logische zou zijn voor een 8x4TB raid-10, aangezien je ze achteraf niet meer kunt aanpassen:
  • RAID Group voor een enkel volume of iSCSI LUN (blokniveau): Biedt betere prestaties.
  • RAID Group voor meerdere volumes of iSCSI LUN's (blokniveau): Biedt betere managementflexibiliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door chronoz op 20-07-2017 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vespino
Aanvullend, en niet bij stil gestaan, moesten de geïnstalleerde apps ook nog worden verhuisd naar het nieuwe volume. Synology adviseert zelf via Hyper Backup de instellingen te backuppen, maar dit kan alleen voor apps die zij zelf hebben gepubliceerd wat er in mijn geval slechts 1 was. Ik zocht dus een andere methode en blijkt heel eenvoudig:

Stop de service via de GUI.

//verplaats de installatie naar het nieuwe volume
sudo mv /volume1/@appstore/[app_name] /volume2/@appstore/

//verwijder de verouderde symlink
sudo rm -fv /var/packages/[app_name]/target

//maak de symlink opnieuw aan
sudo ln -s /volume2/@appstore/[app_name] /var/packages/[app_name]/target

Voor enkele apps bleek dit niet te werken, gelukkig waren dit apps die ik met een instellingen backup snel op het nieuwe volume kon herinstalleren.

Volgens mij ben ik nu helemaal klaar en rest me alleen nog het oude volume te verwijderen en vervolgens 2 schijven uit het oude volume aan het nieuwe volume toe te voegen.

Weer een klusje geklaard dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Dankje, ik ga je instructies straks gebruiken! Ben nog even extra back-up aan het maken van de belangrijkste data alvorens de migratie.
Pagina: 1 2 ... 182 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).