Acties:
  • +25 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:51
Hi all,

Bij deze wil ik jullie een update geven over het upgraden van het ram van een Synology DS416play naar 8gb. Er wordt op diverse fora gevraagd of dit kan en kan bij deze aangegeven dat het mij gelukt is. :P
Bij deze mijn uitleg van de procedure. Hoop dat dit ook voor overige tweakers waardevol kan zijn. 8)

Via het Duitse Synology forum kwam na veel zoeken op een post waarin uitleg werd gegeven over de mogelijkheid tot een upgrade. Na het lezen en wat zoekwerk heb ik toch een RAM bankje van 8gb gekocht. Weet namelijk dat officieel je garantie vervalt als je deze upgrade toepast. (Hoewel ik niet zou weten hoe ze dit kunnen controleren.)

Crucial CT102464BF160B Geheugenmodule, 8 GB DDR3L 1600 MT/s (PC3L-12800), SODIMM 204-Pin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M400oLWTltUo3htAzNu3vqiP/full.png

STAP 1: Begin met het leeghalen van de DiskStation en markeer de volgorde van je HDD's.
Diskstation DS416PlayHDD

STAP 2: Haal de 3 schroeven los die met een cirkel gemarkeerd zijn.
Diskstation DS416Play

STAP 3: Om de behuizing los te krijgen druk met je duim op het zwart aan de binnenkant van de Diskstation bij de rode pijl. Trek met je overige 4 vingers het ijzer zachtjes omhoog bij de groene pijl. Dan hoor je pop en kan je de hele behuizing los schuiven. Kom je er niet uit? Check de video van de demontage van een DS415+ die hetzelfde is.
Diskstation DS416Play interiour
Diskstation DS416Play exposed

STAP 4: Nu moeten we 5 schroeven losdraaien. Deze zijn met de cirkel te zien en spreken eigenlijk voor zich. Deze schroeven houden de bay in plaats. Vergeet ook niet het schroefje van het USB board los te maken. het USB board zelf haal je makkelijk los door deze uit de socket te halen en de fan connectors los te "trekken".
Diskstation DS416Play screws
Leuk om te zien is de sata poort die niet te gebruiken is... 8)7
Diskstation DS416Play usb

STAP 5:Als de bay los is kan je het moederbord van de Diskstation loshalen. Er zit een tapje op dus klap deze om zodat je bij het assembleren het tapje weer vast kan maken. Deze zie je achter zitten, in het zilver.
Diskstation DS416Play motherboard

STAP 6: Nu is het moederbord los en zie je het RAM bankje zitten. Net als bij een laptop kan je het geheugen eenvoudig losklikken en vervangen door de grotere RAM unit. Let op nu gaat je garantie dus vervallen. Heb je problemen dan zal je de dus je oude RAM weer terug moeten stoppen, bewaar deze dus netjes in het doosje van je nieuwe RAM. 8)
Diskstation DS416Play ram module

Resultaat: Nadat je STAP 5 tot STAP 1 in omgekeerde volgorde toepast en de Diskstation weer opstart hebben we ons beoogde resultaat behaald. :P Et voila we gaan van 1gb ram naar 8gb 8) 8)
Diskstation DS416Play ram upgrade

Update:
Krijg veel de vraag waar ik het merk, voor mijn gevoel merk ik het vooral bij het openen van Photostation op verschillende clients, loopt veel sneller, video's starten sneller etc. Daarnaast bij het starten van video's via Plex op bijvoorbeeld mij Apple TV. Kan niet met zekerheid zeggen maar mijn feeling is dat het veel meer responsive is.

Bronvermeldingen:
Duits Synology Forum met info over upgrade
8gb RAM op Pricewatch
Video DS415+ demontage

[ Voor 4% gewijzigd door marketeer op 26-01-2017 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je topictitel maar even aangepast. "1mb -> 8mb" naar gigabytes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zelf ook gedaan, Waarom denk je dat de esata niet te gebruiken is?

[ Voor 53% gewijzigd door FrankGNL op 15-01-2017 16:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
McGreenNL schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:53:
Zelf ook gedaan, Waarom denk je dat de esata niet te gebruiken is?
Op wat syno forums lees ik dat deze firmware matige uit staat. Dus voordat ik met een dremel in de weer ga wil ik wel zeker weten dat ie werkt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:35
Hulde, merk je ook al met sommige situaties dat je een degelijke prestatie winst hebt? En zo ja wat :D

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een DS115 nasje, met 512MB RAM.
Zou dat ook te upgraden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Macsylver schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:08:
Hulde, merk je ook al met sommige situaties dat je een degelijke prestatie winst hebt? En zo ja wat :D
Dat zou ik ook wel willen weten. Heb zelf een DS414 en zou niet weten wat ik sneller zou moeten hebben en wat er sneller zou moeten gaan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

De ds416play ondersteunt (niet officieel, maar wel met workaround) docker.
En dan is extra ram echt wel fijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Geheugen wordt dus single channel aangestuurd zie ik. Beetje knieperig van Synology.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
Dit zou ik ook graag willen weten.
Ik heb ook wel interessant om dit te doen, maar alleen als het voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Merk her en der wat voordelen maar ben niet zo bekend met benchmarken ofzo (tips altijd welkom).

Waar ik het merk? Als ik meerdere apps tegelijk heb draai zoals een download in nzbget en inlog op de DS en door photostation blader.

Kleine verschillen in opstarten van een video in Plex wat voor m'n gevoel sneller gebeurd.

Kunnen ook "phantoom pijnen" zijn omdat ik niet letterlijk aan kan tonen dat dit zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 21:21
Mooie thread. Het allermooiste vind ik nog stap zes
Let op nu gaat je garantie dus vervallen.
Volgens mij vervalt je garantie zodra je de eerste schroef losdraait :*)

Misschien probeer ik het wel. Heb hem nog niet, maar ben benieuwd hoe traag hij wordt als je meerdere apps en een maraidb database erop hebt draaien met 1GB ram. Klinkt namelijk als erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

M!chel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:22:
Ik heb zelf een DS115 nasje, met 512MB RAM.
Zou dat ook te upgraden zijn?
Dat zit vastgesoldeerd volgens mij. Dan moet je zelf met een Hot air gun aan de slag om dat te vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 18:01
Bedankt voor deze heldere tutorial! Nu weet ik het zeker, ik koop de DS416 play, in plaats van de DS916+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Meer geheugen is ook fijn als je gebruik maakt van de onofficiële virtualbox package.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-05 15:28
Is de DS916+ niet hetzelfde opgebouwd of heeft deze ook gesoldeerd ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-05 16:48
Bevalt het nog steeds naar volle tevredenheid? Nog geen negatieve dingen ontdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:50
marketeer schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Op wat syno forums lees ik dat deze firmware matige uit staat. Dus voordat ik met een dremel in de weer ga wil ik wel zeker weten dat ie werkt :-)
De DS916+ heeft wel de e-sata poort
Denk dat ze de printjes in meerdere apparaten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
DennisZ88 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:59:
Bevalt het nog steeds naar volle tevredenheid? Nog geen negatieve dingen ontdekt?
Nee geen gekke dingen alles draait nog lekker en rap. Heel soms Plex op Apple TV wat langzaam in het opstarten. Maar ligt eerder aan Plex dan diskstation is mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:58
@marketeer Kwam je nog ergens een zogenaamde "VOID warrenty" sticker tegen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marketeer
D_Jeff schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:03:
@marketeer Kwam je nog ergens een zogenaamde "VOID warrenty" sticker tegen?
Yes deze zie je op het laatste plaatje, de rode sticker in de groen vierkant. Zit dus alleen op de RAM module. Vond het gekke plek, je haalt de RAM eruit en de sticker blijft zitten. Stop je RAM terug dan is deze weer als daarvoor. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houseparty
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 23:04
marketeer schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:54:
[...]
Stop je RAM terug dan is deze weer als daarvoor.
Wellicht doen ze het om zichzelf ervan te verzekeren dat het ding de originele RAM module heeft als er garantie geclaimd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kan geen legitieme reden bedenken waarom de garantie zou vervallen als je wat schroeven losdraait en ram vervangt. Het is niet alsof er gesoldeerd moeten worden of lijm verwarmd om te verwijderen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb je waarschijnlijk ook gelijk in, al doen fabrikanten vaak (onterecht) wel moeilijk over dit soort details. Leuke upgrade iig, zeker in combinatie met Docker.

Heb mijn DS1815+ omgeruild bij Synology ivbm de C2000 bug, 16GB eruit, 2GB module terug gezet en klaar was ik. Minder werk als bij het Play model, al kun je erg slecht bij de modules.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 10:25
Woensdag dit topic gelezen en zojuist uitgevoerd! Handige beschrijving, alleen even filmpje nodig gehad om de kap eraf te klikken en terug te klikken.

Kunnen er weer een paar containertjes bij!

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 09:21

big_clarence

wat kan het schele

Ik heb voor mijn ds416play het volgende geheugen besteld, zou het uitmaken dat het hp systeem geheugen is: pricewatch: HP 4GB DIMM DDR3L Memory
edit: heb gezien dat het een dimm ipv sodimm module betreft. crucial besteld...

[ Voor 15% gewijzigd door big_clarence op 18-08-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 09:21

big_clarence

wat kan het schele

Het is dus deze goedkope reep geworden:
https://azerty.nl/product...1/value-select-ddr3l-4-gb
Zodra het werkt laat ik het weten.
4gb leek mij voldoende, ik kom van een ds212j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Ik heb zelf de sodimm van mijn iMac 4GB erin gezet, merkte toch vaak dat mijn 916+(2gb variant) traag werd icm met docker.. Hij is echt super responsive nu.

Heb net een 2x8gb in me iMac gezet en icm de originele 2x4gb van me mac draait ie maar op 1600 ipv 1866, stand alone werken ze wel allebei op 1866 :( heel apart dus. Koop ik liever nog een setje van 2x8 voor me mac ipv 24gb op 1600.

Kortom de originele 4gb module iMac ram module werkt dus ook. 20 minuutjes was hij weer up en running.. bedankt voor de tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike172
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-11-2023
Interessant topic! Ik ben mezelf aan het oriënteren op een NAS en ik wil zeker het geheugen uit kunnen breiden, al dan niet 'officieel' ;)
Zou deze how-to ook werken op een gewone DS416, dus niet de Play-variant? Of op een DS216play? (Ik twijfel nog tussen de 2 en 4 bay) Hier kon ik geen topic van vinden met een how-to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Eea werkt sowieso alleen op de Intel gebaseerde modellen. Volgens mij zit het geheugen op de ARM gebaseerde modellen altijd vast gesoldeerd?.

• Raziel
Lastigste was nog het loskrijgen van die eerste drie schroefjes. Die zijn nu bij mij wel zichtbaar beschadigd, dus nu maar hopen dat hij niet stuk gaat binnen de garantie.

Was een kwartiertje werk, ging aan het eind wel twijfelen aan m'n harddisk volgorde. Had ik ze het nou van links naar rechts, of van rechts naar links eruit gehaald? 7(8)7

Anyhow ... 8GB is wel een verschil zeg. Nzbget trekt nu m'n 500Mbit lijn dicht, terwijl hij hiervoor op 30MB/s bleef steken.

• D_Jeff
Raziel schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:01:
Lastigste was nog het loskrijgen van die eerste drie schroefjes. Die zijn nu bij mij wel zichtbaar beschadigd, dus nu maar hopen dat hij niet stuk gaat binnen de garantie.

Was een kwartiertje werk, ging aan het eind wel twijfelen aan m'n harddisk volgorde. Had ik ze het nou van links naar rechts, of van rechts naar links eruit gehaald? 7(8)7

Anyhow ... 8GB is wel een verschil zeg. Nzbget trekt nu m'n 500Mbit lijn dicht, terwijl hij hiervoor op 30MB/s bleef steken.
Mss een beetje off-topic, maar welke disks (merk, grote, type) gebruik je?

• Raziel
D_Jeff schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:19:
[...]

Mss een beetje off-topic, maar welke disks (merk, grote, type) gebruik je?
Op dit moment allemaal WD Reds. 2x8 en 2x3, in SHR en BTRFS. Zat te twijfelen over Seagate Ironwolfs, maar blij dat ik het niet gedaan heb. Vind deze al luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 22:10
Misschien een beetje domme vraag maar deze geheugen module wordt dus door alle 1815+ modellen geaccepteerd ? En er zijn nieuwere revisions ofzo waarbij je wel vast zit aan een originele module ?

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU
Werkt probleemloos in mijn DS1815+, bizar veel duurder geworden overigens. Ik heb er €65 voor betaald.

Je zou ook 1x8GB kunnen toevoegen overigens, zal voor 99% voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40

Puck

W32.Deadcode.A

Net uitgevoerd op mijn (vrij nieuwe) DS416Play. Echt een wereld van verschil als je een aantal zware docker programma's als Sonarr, Radarr e.d. draait. Ik had al spijt dat ik niet voor een 916 was gegaan, maar nu niet meer :)

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Net de memory upgrade uitgevoerd op mijn DS416play ! >:)

4Gig erin gezet
type: Kingston KCP3L16SS84 4GB 1,35V Low voltage SODIMM DDR3L 1600Mhz 204pins

Werkt perfect !
Nu nog de komende dagen afwachten wat de performance zegt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@grindal81 Wat zei de performance? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Ik merk duidelijk verschil in het laden van Photo station, ook de verbinding via SMB / file browsen gaat precies veel vlotter... maw zéér tevreden van deze upgrade!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/4 (4GB, € 34,78)
Werkt in mijn DS218+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 17:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zo te zien slikt hij best veel verschillende soorten gezien de Kingston hierboven en de Crucials daarboven. Heb je deze geselecteerd op prijs of bestaat er een (onofficiële) lijst met werkend geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Heb het assortiment van de winkel waar ik mijn syno en schijven ging kopen doorzocht op de juiste specs, gesorteerd op prijs, en opvolgend door Google gehaald om te checken of iemand er succes mee had.
Dat bleek al het geval bij deze.

Uiteindelijk is dat geheugen van syno zelf ook niets bijzonders. Het is alleen het enige geheugen dat ze zelf getest hebben en waarop ze bereid zijn support te leveren. Maar het is niet raar dat veel ander geheugen ook werkt, zolang de specs vergelijkbaar zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door frickY op 02-03-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Klinkt logisch inderdaad.
Ik heb nu een DS114, maar die begint me steeds meer tegen te staan. UI is totaal niet responsive; zodra ik iets opstart of probeer een download uit Download Station te verwijderen of een bestand te verplaatsen/kopiëren in File Station moet ik rustig 20 seconden wachten tot er iets gebeurt. Ik ben dan ook van plan om hem te vervangen door een modelletje van dit jaar, liefst met wat extra geheugen..... Nu nog een knoop doorhakken over DS118/DS218/DS218+/DS218Play....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:22
@gwystyl

Ik adviseer je echt te gaan voor een model met Intel CPU erin.
Kost wat meer, maar heb je veel meer aan op langere duur !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@FlorisVN dank voor de tip; ik neig nu het meest naar de 218+, ook omdat ik nu na net iets meer dan 4 jaar echt tegen de beperkingen van de DS114 (Marvel Armada 370) oploop. Volgens mij is de 218+ de snelste van dit rijtje, en zoals je zegt een Intel CPU. Een half jaar geleden zat ik te kijken naar de DS216+ II of QNAP 253B (te duur), maar ik ben blij dat ik deze serie in ieder geval nog afgewacht heb.....

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 02-03-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:22
DS218+ is idd minimum kwa instap.
Ik heb zelf altijd de 5 bay + series..

Maar hoe dan ook je kunt ook de DX517 uitbreidingsmodule aansluiten op de DS218+.
Word ondersteund enkel als Enkel onafhankelijke volume.
Maar dat is opzich prima, en niks mis mee..

zie info hier :
https://www.synology.com/..._Synology_Expansion_Units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-03-2024
FlorisVN schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:13:
DS218+ is idd minimum kwa instap.
Ik heb zelf altijd de 5 bay + series..

Maar hoe dan ook je kunt ook de DX517 uitbreidingsmodule aansluiten op de DS218+.
Word ondersteund enkel als Enkel onafhankelijke volume.
Maar dat is opzich prima, en niks mis mee..

zie info hier :
https://www.synology.com/..._Synology_Expansion_Units
Dat kan helaas dus niet. De '2' in DS218+ geeft aan hoeveel schijven dit apparaat kan aansturen, max 2 dus.
In geval van de DS918+ kan deze 9 schijven aansturen (vandaar 918+), 4 in de unit zelf, en 5 in de DX517!

Negeer dit maar, ik zat er naast.... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Andre PE1PQX op 10-09-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Vandaag ook maar eens geprobeerd om de 416Play een geheugen update te geven. Dat is gelukt. Ik heb de KVR16LS11/8 gekocht en gemonteerd. *GB word netjes gezien en gebruikt door het systeem. Tijdens het opstarten van de nas zag ik wel dat er iets vernieuwd werd wat ..... betreft. Ik zag in een flits dat er iets van een certificaat of wat dan ook werd vernieuwd. Maar hij start mooi op en reageerd prima.
Alleen die 2 opstaande kanten kreeg ik niet zo makkelijk opgewipt dus heb ik een brede platte schroevendraaier gepakt en die aan de kant van de groene pijl erin gedrukt en die als hefboom gebruikt.
Niet te hoog optillen en je vingers blijven ook heel.

Wat is het maximum geheugen wat eventueel in de 416Play zou passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Intel geeft aan 8 GB RAM als max te ondersteunen (Syno denkt daar anders over)
Die heb je er al inzitten, de rest is online zoeken of zelf de gok durven nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:37:
Intel geeft aan 8 GB RAM als max te ondersteunen (Syno denkt daar anders over)
Die heb je er al inzitten, de rest is online zoeken of zelf de gok durven nemen :P
Dank je. Ik was niet van plan om meteen weer het geheugen te vervangen maar was wel benieuwd naar de maximale ondersteuning. Je weet maar nooit. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Zojuist een upgrade uitgevoerd met deze: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/8

DS218+ & working 8)

Sneller? Jazeker
Webserver gedeelte reageert sneller, file browse gaat sneller, enz.

Toevoeging: Er zit nu 10 GB in (2 GB standaard + 8 GB als upgrade)

[ Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 04-01-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1163600

Om deze RAM wisselen uit te voeren heb je gewoon de NAS volledige uitgezet? Heb je softwarematig andere voorbereidingen moeten doen? Denk maar aan een hele backup (nogal veel hier)... of dat niet per se nodig.

Volstaat het om de NAS uit te zetten en de door jou beschreven stappen uit te voeren. Zal bij het kropstarten alles (instellingen, versie DSM, gebruikers, ed.) zijn zoals voorheen maar dan met meer RAM?

Thanks alvast!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ram upgrade doen met de NAS aan lijkt me niet heel verstandig, opzich kan er met je data niets misgaan. Als hij het geheugen niet pakt start hij in het slechte geval b.v. niet op.

Gewoon uitschakelen vanuit de interface, voeding etc ff los halen, geheugen vervangen, ding aan en alles werkt weer is mijn ervaring. Je hoeft in de software verder niets te doen, hij zal het geheugen zelf moeten herkennen, de software maakt er direct gebruik van.

[ Voor 42% gewijzigd door Tortelli op 05-01-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
RAM toevoegen / verwijderen doe je altijd wanneer een device uitgeschakeld is en stroomloos is.
Basisregel voor elk apparaat ;)

Zo voorkom je worse case shit zoals een defect MoBo of ramlat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bedankt voor de topic kick, dit weekend het topic zien langskomen en meteen geheugen besteld.
Loopt als een zonnetje *O* _/-\o_

Nothing to see here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyFresh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05-2024
Net klaar met de upgrade, wat een wereld van verschil !!! Alles reageert weer supersnel :D

Dit is echt aan te raden.

Gedaan met Crucial memory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09-2024
Voor de mensen met een DS416 (zonder "play" of "+") een kleine waarschuwing. Er zit geen RAM-slot op het mobo, de 1GB RAM zit ingebakken. Helaas geen mogelijkheid tot plaatsen van nieuw bankje, zojuist helaas proefondervindelijk vastgesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jlaroo
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 21:11
Vandaag mijn DS416play met succes de upgrade van 8GB Crucial CT102464BF160B uitgevoerd! Bedankt voor de handleiding!

Tip: vergeet ook niet 'Memory Compression' in DSM uit te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://mariushosting.com/wp-content/uploads/2019/09/Synology-memory-compression.png

https://mariushosting.com...i-use-memory-compression/

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Hier nog een dankjewel voor deze handleiding, zojuist ook succesvol mijn 416play naar 8gb geüpgraded.

Stap 3 vond ik lastig te begrijpen, ook met het filmpje erbij.
Uiteindelijk is het simpel, als je maar weet hoe.
Hopelijk is mijn uitleg een nuttige toevoeging voor anderen: zet je 4 vingers van je rechterhand van achteren tegen de metalen balk bij de groene pijl (je nagels tegen het zwarte plastic bij de synology gaatjes, je vingertoppen tegen het metaal) en zet je rechter duim/muis aan de buitenzijde (voorzijde van de kast, links naast bay 1) tegen het zwarte plastic. Door je hand dicht te knijpen, duw je de plastic behuizing naar achteren ten opzichte van de metalen balk, en zie je hoe vernuftig het sluitmechanisme werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pstpsk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-10-2021
Onlangs heeft mijn 416Play de upgrade naar DSM 7 gehad. Sindsdien niets dan ellende. Soms reageerde de nas redelijk normaal, maar meestal ongelofelijk traag en soms ook helemaal niet. Wat hielp was het uitzetten van allerlei disk controle-acties, maar dan nog was hij regelmatig niet vooruit te branden.

Van de Synology helpdesk kreeg ik alleen maar te horen dat er geen problemen bekend waren met DSM 7 en of ik maar even mijn logs wilde sturen en mijn systeem wilde open zetten zodat ze er remote bij konden. Als ik dat al had gewild was het onmogelijk omdat de nas zo ontzettend traag reageerde dat de sessie verliep voordat je überhaupt iets zou kunnen uitvoeren.

Uiteraard was het mij al opgevallen dat het geheugen behoorlijk gevuld was en ik had het vermoeden dat dit wel eens het probleem kon zijn. Google was geduldig en zo kwam ik op dit topic terecht. _/-\o_

Het originele bankje vervangen door een Crucial CT102464BF160B 8GB, et voila....
Geen problemen meer!!

Daar waar deze modificatie voor DSM6.x nog een leuke upgrade is, is dit voor DSM 7.x gewoon een must en zeker iets wat Synology wel even had mogen aangeven voordat ze de DSM upgrade ook voor deze devices vrij gaven.

Maar goed, ik ben geholpen. Bedankt voor dit topic!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelting
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-05 00:43
pstpsk schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:48:
Onlangs heeft mijn 416Play de upgrade naar DSM 7 gehad. Sindsdien niets dan ellende. Soms reageerde de nas redelijk normaal, maar meestal ongelofelijk traag en soms ook helemaal niet. Wat hielp was het uitzetten van allerlei disk controle-acties, maar dan nog was hij regelmatig niet vooruit te branden.
Het originele bankje vervangen door een Crucial CT102464BF160B 8GB, et voila....
Geen problemen meer!!
Zelfde ervaringen als hierboven, dankzij dit topic ook geheugen vervangen door een Crucial CT102464BF160B 8GB bankje.

Het was me al eerder opgevallen dat er nogal wat geheugen geswapt werd. Het 1gb geheugen was altijd voor >80% bezet. Werkt nu perfect 13% _/-\o_

Verschil merk ik vooral tijdens gebruik van Synology Drive en het indexeren van deze bestanden, bleek niet uit te schakelen :?
1. Indexeren binnen no time gereed, duurde anders meerdere uren
2. Webinterface en laden van programma's openen tijdens indexeren nu meteen ipv na 30-40 seconden per pagina :(

Dank allen voor dit topic! Ik ben er goed mee geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereo2000
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-05 23:01
Bedankt voor deze handleiding! Ik heb de upgrade op een DS416 Play gedaan en i.c.m DSM7 is het echt een stuk sneller allemaal. RAM zat eigenlijk te vol dus.
Ik heb wel stap 4 overgeslagen en alleen de schroeven van stap 5 losgehaald. Het hele frame blijft dan in elkaar zitten en met een beetje voorzichtigheid bij de power button en voorste USB kan je het moederbord dan ook vrijmaken. Alles bijelkaar was het een klusje van 10 minuten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander82
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 15:14
Topic mag misschien uit 2017 komen, maar deze hulp is toch nu nog erg toepasselijk. Vandaag nieuwe geheugen binnen gekregen en gelijk uitgevoerd en verschil mag er zeker nog zijn. Sowieso jammer dat er vanaf begin niet gelijk voldoende geheugen ingezet wordt.

We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:39
Bijna weer een jaar verder en nog steeds actueel. Net ook mijn geheugen een update gegeven. De web interface voelt al veel vlotter aan en hoop vooral dat Minimserver (voor de audio bestanden) vlotter gaat reageren.

*edit 5 minuten later* yep... werkt als een zonnetje!

[ Voor 11% gewijzigd door leto001 op 31-03-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soum971
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-05 21:06
Je me suis inscrit uniquement pour vous laisser un message directement depuis la France ^^

Un grand merci pour ce topic, toujours utile même 8 ans plus tard.
Mon DS416Play commençait à fatiguait (sans doute à cause de la mise à jour DSM 7 !!)

J'étais prêt à upgradé vers les nouveaux modèles mais je suis maintenant repartit pour quelques années

Tout est plus rapide, il n'y a pas photo. De la connexion à DSM, au chargement de Synology Photo, en passant par la navigation (web et application mobile).

Bref top ! Merci encore
_/-\o_
Pagina: 1