Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 114 Laatste
Acties:
  • 597.926 views

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

Nieuws en discussiePackagesVraag en antwoord

[Synology] Vraag en antwoord

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • .. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • .. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • .. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Welke processor heeft model X?
Zie deze lijst voor een overzicht van processors die de verschillende modellen gebruiken.

Gebruikt Synology nu hardware of software RAID?
Synology gebruikt Linux software RAID (md-raid) en daar bovenop een SHR (Synology Hybrid RAID) lvm-achtige laag. 100% software RAID dus. Dat is overigens geen nadeel, maar juist een voordeel.

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).

Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.

Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren.

Hoe kan ik het beste backups maken van mijn Synology?
Zie hiervoor het topic: [Synology] Backup strategieën en tools

Hoe verhoudt Synology zich tot moderne opslagtechnologiën zoals ZFS?
Synology gebruikt traditionele RAID technieken in combinatie met een gedateerd bestandssysteem genaamd Ext4. Dit betekent dat de gegevens die zijn opgeslagen, niet zijn beschermd tegen corruptie. Ook is er geen bescherming tegen bad sectors, anders dan de beperkte mogelijkheden die de RAID-laag biedt.

Om deze redenen is het maken van een goede backup extra belangrijk. Het nadeel is wel dat je corruptie ook naar je backup kan sluipen, zonder dat dit gedetecteerd wordt. Bestandssystemen van de 2e generatie kunnen namelijk geen corruptie detecteren, en traditionele RAID technieken kunnen enkel differentiëren tussen gegevens die conform de parity zijn opgeslagen. Kortom, deze techniek kan niet weten of je data nu in orde is, of dat deze gecorrumpeerd is. Corrupte data kan om die reden ook naar je backups vloeien en daar kun je niet heel veel aan doen. In een uitzonderlijk geval kan het daarom voorkomen dat je na jaren je trouwfoto's opent en daarin artefacts ziet, of blipjes in je muziek. Maar de kans hierop is relatief klein.

ZFS, een bestandssysteem van de 3e generatie, heeft deze nadelen niet omdat het met checksums werkt, een eigen ingebouwde RAID-laag kent en diverse beschermingsmechanismen toepast waarmee het bijna immuun wordt voor corruptie. In elk geval de mogelijkheid om corruptie te detecteren is al heel erg nuttig. Het is echter niet mogelijk om ZFS op je Synology te draaien. Vele Synology machines zijn ook gebaseerd op ARM processortechnologie, en niet op de gangbare x86 Intel/AMD technologie; al zijn er wel diverse modellen beschikbaar.

In hoeverre dit een groot nadeel is, valt te bezien. Wellicht is het in de toekomst ook mogelijk dat Synology de tegenhanger van ZFS - Btrfs - gaat implementeren zijn producten. Dit bestandssysteem is nog niet zo compleet en volwassen als ZFS, maar kan op den duur wel een zelfde niveau van bescherming bieden.

Voor meer informatie over ZFS kun je terecht: Het grote ZFS topic.

Kan ik ook ZFS draaien op mijn Synology machine als ik er een ander OS op zet?
Misschien. Maar je dient daarvoor wel over een model met x86-processorchip te beschikken die bij voorkeur ook 64-bit is.

Weet wel dat Synology hardware niet enorm krachtig is en doorgaans over erg weinig RAM-geheugen beschikt. Wil je ZFS draaien dan is een zelfbouw NAS een voordehand liggende keuze. Voor meer informatie hierover, zie het topic: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

Kan ik de Synology-software ook op mijn zelfbouw NAS gebruiken?
Ja, dat kan. Zie hiervoor het XPenology project.

CiPHER wijzigde deze reactie 07-10-2015 21:36 (49%)

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• CiPHER
De Synology topics zijn nu gesplitst in drie topics, denk dus na over in welk topic je moet wezen:

• CiPHER
*gereserveerd*

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:28
Misschien titel even aanpassen naar deel 2? Zoekt later wat makkelijker.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:35
quote:
Ik heb dit nooit kunnen oplossen. Zover ik nog weet komt die error door een Synology Update. Er was een aantal jaar geleden een firmwareupdate voor die harddisk. Zolang je die eerst had uitgevoerd voordat je de betreffende Synology update had geïnstalleerd is er niets aan de hand. Als je nadat de melding is verschenen de firmware gaat bijwerken dan blijft deze melding in S.M.A.R.T status staan en kom je er niet meer vanaf. Synology bleef die problemen onderkennen en het was volgens de helpdesk toch echt een probleem met de disk zelf ondanks dat ik dus 2 van deze type erin had zitten en beide werkte probleemloos tot aan de Synology update. Toevallig had ik de andere disk al wel bijgewerkt met de firmware voor deze in de NAS ging en geen melding in S.M.A.R.T .

Je hebt een SATA poort nodig op de harddisk. Een externe harddisk case zal mogelijk werken. Als je eigen pc geen SATA porten heeft dan even iemand vinden die dit wel heeft. Het is met een paar minuten gebeurt. Zorg er wel voor dat je alles in de PC qua disken los haalt zodat alleen deze disk verbonden is.

Maakt ook een backup van dingen die je echt niet kwijt wilt. Het kan altijd fout gaan.

Maar best of al. De melding heb ik al 1,5 jaar en disk draait nog steeds 24/7 in de NAS zonder problemen.
Het is dus echt een een Synology bug die denkt dat de disk door de betreffende fout slecht is.

Uiteraard is elke situatie weer anders maar op zich geen probleem verder.
Er zitten 4 van deze schijven in mijn DS412+ en maar 1 daarvan geeft deze melding. Als een firmware update het ook niet gaat oplossen, dan ga ik er denk ik niet eens aan beginnen. Schijven draaien al 3 jaar (met een half jaar pauze) prima zonder enige problemen.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:35
Even iets heel raars: probeer myds account te koppelen aan quickconnect, maar wanneer ik inlog (ipv een nieuw account registreren) op myds account krijg ik de melding: "Machtiging vereist"

Iemand enig idee?

Probleem heeft zichzelf opgelost. Zojuist is het wel gelukt. Duurt blijkbaar even voordat je myds account gekoppeld kan worden.

Freakster86 wijzigde deze reactie 12-11-2014 16:01 (24%)

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:57

ZaZ

Tweakers abonnee

Morgen komt dan eindelijk mijn 1815+ binnen.
Jeuj!

Lekker op de bank

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18:50
quote:
MikeOO schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:46:
[...]

Via Engels Synology forum kreeg ik de volgende tip en dan werkt WinSCP weer.

Bij de verbinding van je NAS op Edit klikken --> Advanced --> SCP/Shell
Zet bij Shell: /bin/sh

Verbinding weer opslaan en je kan weer inloggen.
Bedankt! Dit werkte voor mij ook. :)

• nivong
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-07 10:18
Iemand enig idee hoe Service-interface binding werkt? (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/5.1beta/security)
Gedaan zoals omschreven in de changelog:
Service by Interface
You can set the network interface that each service will use in Control Panel > Info Center > Service
Echter als ik hier onder LAN 1 iets aan zet of uitzet, veranderd dit ook onder LAN 2....
iemand die dit wel werkend heeft of meer informatie hierover heeft??

• Chevalric
  • Laatst online: 19-07 14:09
Ik heb een DS713+ die tot 4-6 weken geleden zonder problemen via Plex getranscodeerde video's streamde naar mijn iPad. Maar sinds kort heb ik na de eerste 5-10 minuten haperingen, veroorzaakt doordat de transcoder de CPU van de NAS volledig gebruikt. Google geeft niet veel informatie. Als ik de video's via VLC afspeel op dezelfde iPad, dan werkt het probleemloos.

Ik draai nu Plex Media Server 0.9.11.1.678-c48ffd2 en DSM 5.1. Ik heb al een downgrade van Plex geprobeerd, maar dat helpt niet, dus ik vermoed dat er ergens in de laatste DSM updates iets gewijzigd is.

Chevalric wijzigde deze reactie 10-11-2014 23:58 (3%)

Xbox Live: Chevalric

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07:37
quote:
Freakster86 schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:00:
[...]

Er zitten 4 van deze schijven in mijn DS412+ en maar 1 daarvan geeft deze melding. Als een firmware update het ook niet gaat oplossen, dan ga ik er denk ik niet eens aan beginnen. Schijven draaien al 3 jaar (met een half jaar pauze) prima zonder enige problemen.
Firmware update kan zeker geen kwaad want lost wel bepaalde dingen op,
Maar als het al 3 jr prima draait zou ik er zelf verder ook geen energie in steken.

• rohaantje
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10-07 15:20
ik wil graag mijn nas met DMS5.1 via webdav benaderen.

Dit lukt via netdrive zoals alle tutorials aangeven.
maar ik heb liever geen software tussen mijn nas en de pc.

Ik heb webdav via http en https beschikbaar. Ook in de firwall toegevoegd van de nas.
in windows heb ik zowel met http als https geprobeerd. Verschillende urls.
basic auth aangezet in het register.. iemand enig idee wat er mis gaat?

Het zit hem op de authentication vermoed ik. Wanneer ik de pakketten van netdrive inspecteer gebeurt daar veel meer met auth dan dat windows de pakketten maakt.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• TRK
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-06 21:41
quote:
rohaantje schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:32:
ik wil graag mijn nas met DMS5.1 via webdav benaderen.

Dit lukt via netdrive zoals alle tutorials aangeven.
maar ik heb liever geen software tussen mijn nas en de pc.

Ik heb webdav via http en https beschikbaar. Ook in de firwall toegevoegd van de nas.
in windows heb ik zowel met http als https geprobeerd. Verschillende urls.
basic auth aangezet in het register.. iemand enig idee wat er mis gaat?

Het zit hem op de authentication vermoed ik. Wanneer ik de pakketten van netdrive inspecteer gebeurt daar veel meer met auth dan dat windows de pakketten maakt.
Ik gebruik zelf ook webdav via HTTPS. Gebruiker wel rechten gegeven op webdav? Adres moet voor HTTPS: "https://blablabla.domein.nl:poortnummer/Foldernaam" zijn

Los hiervan, gebruikt iemand al Note Station? Ik heb deze geinstalleerd maar zou niet weten welke poort ik open zou moeten zetten om deze van buiten te kunnen benaderen. Wil dit gebruik i.c.m. mijn smartphone maar krijg constant dat de gegevens niet kloppen terwijl ik met andere DS applicaties wel met dezelfde gegevens bij mijn Synology kan. Op de Synology website zelf staat ook niet aangegeven welke poorten gebruikt moeten worden. Toepassingsportaal heb ik het ook al mee geprobeerd..

TRK wijzigde deze reactie 11-11-2014 10:36 (47%)

PSN: tariklehaine

• Jieve
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 30-05 22:59
Afgelopen weekend kon ik opeens mijn Synology 412+ niet meer benaderen, alleen het blauw ledje bleef knipperen.
Synology uitgezet en opnieuw aangezet, hierna was hij weer te benaderen.
Vervolgens de laatste update geïnstalleerd, 5.1
Echter loop ik nu tegen een probleem aan bij het benaderen van de Synology via internet.

DS Photo+:
Error: Kan geen verbinding maken met Diskstation. Controleer de netwerkverbinding of het IP Adres van uw diskstation.
verbinding via 4G.

DS File:
Error: Kan geen verbinding tot stand brengen met de server. Controleer de volgende dingen:
- IP wel correct is
- Netwerkverbinding
Wij raden aan om QuickConnect te gebruiken voor een betere verbinding met uw Server.
Verbinding via 4G.

Ik maak al gebruik van QuickConnect en heeft altijd goed gewerkt.

Hebben jullie enig idee?

• HenkBr
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 03-10-2018
quote:
TRK schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:33:
[...]
Los hiervan, gebruikt iemand al Note Station?
Ik gebruik DS Note op mijn iPhone bijna dagelijks. Het is razendsnel. Connectie zonder poortnummer met xxxxxx.myds.me. Ik heb een aparte gebruiker (eigen naam) aangemaakt.

• TRK
quote:
HenkBr schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik DS Note op mijn iPhone bijna dagelijks. Het is razendsnel. Connectie zonder poortnummer met xxxxxx.myds.me. Ik heb een aparte gebruiker (eigen naam) aangemaakt.
Jij hebt hier verder geen poorten voor opengezet? Ik krijg constant dat er geen verbinding gemaakt kan worden, en dat ik mijn verbinding of IP adres moet controleren. Terwijl ik met exact dezelfde gegevens wel in DS File en Cloud Station kan komen via mijn mobiel.

Gegevens die ik gebruik is xxxxx.domein.nl en dan mijn normale inloggegevens met HTTPS aan. Gebruik trouwens een Galaxy S5, misschien iets hiermee te maken.

TRK wijzigde deze reactie 11-11-2014 12:31 (11%)

• HenkBr
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 03-10-2018
quote:
TRK schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:25:
[...]

Jij hebt hier verder geen poorten voor opengezet? Ik krijg constant dat er geen verbinding gemaakt kan worden, en dat ik mijn verbinding of IP adres moet controleren. Terwijl ik met exact dezelfde gegevens wel in DS File en Cloud Station kan komen via mijn mobiel.

Gegevens die ik gebruik is xxxxx.domein.nl en dan mijn normale inloggegevens met HTTPS aan. Gebruik trouwens een Galaxy S5, misschien iets hiermee te maken.
Ik heb poort 5000 en 5001 op mijn router open staan voor audio. Blijkbaar zijn deze default voor DS Note en hoef je ze niet apart op te geven voor connectie.

• thibautb
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 24-06 13:28
flow

• hoi_roy
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 31-05 00:52
quote:
Jieve schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:11:
Afgelopen weekend kon ik opeens mijn Synology 412+ niet meer benaderen, alleen het blauw ledje bleef knipperen.
Synology uitgezet en opnieuw aangezet, hierna was hij weer te benaderen.
Vervolgens de laatste update geïnstalleerd, 5.1
Echter loop ik nu tegen een probleem aan bij het benaderen van de Synology via internet.

Ik maak al gebruik van QuickConnect en heeft altijd goed gewerkt.

Hebben jullie enig idee?
Ik had ook last van dat ik niet meer kon connecten via Quickconnect. Support heeft me geadviseerd om Quickconnect te disabelen, DS opnieuw op te starten en daarna opnieuw te enabelen. Dit heeft voor mij gewerkt.

De feedback die ik kreeg omschreef trouwens nog meer oplossingen, hieronder een quote:

===========
Thank you for contacting Synology support.

If you register ID but unable to connect, then please check below:

1.Could you please disable Quickconnect, reboot DS and re-enable QuickConnect to try see if it works now?
2.Please temporally change DS UI > Control Panel > Network > DNS server to 8.8.8.8 to see if it is DNS server issue.
3.Please temporally disable DS firewall and autoblock
4.Make sure the Synology NAS can access the Internet using the following destination ports: 22, 80, 443, 8888.

If the issue persists, then kindly obtain screenshot of your QuickConnect page with your custom QuickConnect custom ID for developer to check further, in addition we will need your permission to get into your system via telnet access and have a closer look at this problem for solving it. Please help to provide us with the information below so we can access your system.
=========

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Ik gebruik inmiddels bijna alweer een jaar een Synology DS112j, afgezien dat het apparaat soms wat traag is werkt alles verder eigenlijk wel naar tevredenheid. Kort geleden ben ik verhuisd en daarmee ook veranderd van provider, ik merk nu echter regelmatig dat ons internet zeer langzaam is. In het logbestand van de router zie ik dan de volgende melding steeds terug komen:

11/11/2014 23:22:12 **SYN Flood to Host** 73.185.64.209, 62875->> 192.168.2.2, 49506 (from PPPoE1 Inbound)
11/11/2014 23:22:11 **SYN Flood to Host** 201.160.122.84, 54525->> 192.168.2.2, 49506 (from PPPoE1 Inbound)
11/11/2014 23:22:09 **SYN Flood to Host** 85.218.34.214, 53532->> 192.168.2.2, 49506 (from PPPoE1 Inbound)
11/11/2014 23:22:04 **SYN Flood to Host** 63.234.223.211, 53558->> 192.168.2.2, 49506 (from PPPoE1 Inbound)

Iedere paar seconden komt er een nieuwe melding bij, ik vermoed dat dit de oorzaak van het trage internet is. Op diverse fora lees ik ook wat aanwijzingen in die richting, maar nergens een oplossing. 192.168.2.2 is het interne IP-adres van de Synology, ik heb alleen geen idee wat er op port 49506 draait.

Geïnstalleerde packages:

- Cloud Station
- Python
- NZBGet
- SickBeard
- Subliminal

Heeft iemand enig idee of dit daadwerkelijk de oorzaak is en wat hier aan te doen valt? Ik heb zojuist al een update naar DSM 5.1 uitgevoerd in de hoop dat het wellicht verholpen zou zijn, het tegendeel is helaas waar; de verbinding is eerder nog trager geworden. De meldingen (en het trage internet) komen overigens ook voor als NZBGet gewoon idle is. Voor de volledigheid heb ik het net even getest, maar zelfs met NZBGet en SickBeard afgesloten blijven de meldingen komen, internet lijkt dan echter wel wat sneller te zijn.

Dick wijzigde deze reactie 11-11-2014 23:49 (10%)

1815

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Zie je het verkeer nog steeds als je nas 24 uur uit staat?

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 09:58

Tripl3 D

Brother in Arms

Sinds de update naar DSM 5.1 (en bijbehorende nieuwe apps/packages) kreeg ik ineens allemaal meldingen vanaf Cloudstation op mijn laptop dat hij bestanden aan het uploaden was. Op dit moment synchronizeer ik alleen nog foto's, omdat ik de rest nog moet uitzoeken op mijn laptop.

Het ging me steeds meer opvallen dat dit achter elkaar door ging (tientallen per melding), maar op mijn Synology zag ik zo gauw niets nieuws.

Totdat ik gisteren Picasa op mijn laptop aanzette om wat foto's van mijn camera over te zetten en Picasa ineens duizenden thumbnails ging bijwerken.

Blijkbaar wordt er met deze update ook het e.e.a. gewijzigd aan je bestanden, waar ik nou niet echt bepaald blij mee ben en met name dan omdat dit ongevraagd gebeurd.

Komt dit jullie bekend voor?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Ja had ik ook. zag ook dat hij aan het syncen was. Ik ging er alleen vanuit dat het gewoon een check was om te zorgen dat beiden zeker weten dat ze hetzelfde waren...

Het duurde hier ook niet super lang maar heb ook niet zoveel in cloudstation.

Wat mij ook opviel is dat er ineens modication date wijzigingen zijn op oude fotos.. Ik ben helaas slecht is name management dus het wordt voor mij heel lastig te zien uit welk jaar een foto is omdat FileStation zegt dat ze allemaal van eind 2014 zijn.

Ik teken nergens meer voor

quote:
Quakie schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:39:
Wat mij ook opviel is dat er ineens modication date wijzigingen zijn op oude fotos.. Ik ben helaas slecht is name management dus het wordt voor mij heel lastig te zien uit welk jaar een foto is omdat FileStation zegt dat ze allemaal van eind 2014 zijn.
Creation date is ook niet de correcte?
Daarnaast zijn er tig tools die de creation date gelijk te maken aan de exif date.

• smartie89
  • Laatst online: 21-07 17:08
Ik zit even met een dingetje...
Ik wil m'n DS214play updaten van de 5.1 beta naar de stable dsm, maar loop tegen een probleem aan.

Bij het update centre krijg ik de melding: "Onvoldoende capaciteit om bij te werken. De systeempartitie vereist minimaal 350mb."

Nu heb ik al gezocht wat dat inhoud, maar krijg verschillende oude berichten. De een zegt dat je heel je DS moet leeghalen en opnieuw moet installeren en 'opbouwen' en de ander zegt dat je je DSM terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en dat het dan verholpen is.

Heeft iemand hier dit eerder meegemaakt en zo ja, wat heb je toen gedaan. Raak ik mijn data kwijt als ik bijvoorbeeld terug ga naar fabrieksinstellingen en/of m'n DSM opnieuw installeer?

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:06

kraats

Ik rol

Als ik op http://forum.synology.com...php?f=7&t=28360&start=270 kijk zie ik wel wat mogelijkheden om het op te lossen zonder opnieuw te installeren. Het zou kunnen dat er gewoon een logfile op staat die teveel gegroeid is ofzo. Ik zou met SSH inloggen en kijken waar de grootte precies in zit.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

quote:
job schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:14:
[...]

Creation date is ook niet de correcte?
Daarnaast zijn er tig tools die de creation date gelijk te maken aan de exif date.
Zelfde datum en tijd... dus nee niet correct.

Welke tool kan ik gebruiken op DSM zelf?

Via het netwerk is het niet te doen om alles handmatig te gaan wijzigen.

• ShaneV
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-07 22:06

ShaneV

Nikonian

Ik zou graag Hubic laten synchroniseren op een extern volume ipv het intern volume om te voorkomen dat de disken uit standby moeten komen. Het gaat hier over één folder welke gesynchroniseerd moet worden.

Via DSM zelf krijg ik een error melding als ik een extern volume kies. Dus vraag ik mij af of er alsnog niet een mogelijkheid is om dit via de commandline te doen?

www.shanevandewalle.be

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
Quakie schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:39:
FileStation zegt dat ze allemaal van eind 2014 zijn.
Dat probleem heb ik ook met al mijn bestanden, ik snap die cloud sync nog steeds niet. Moet er nog wat meer mee testen. Ik vertrouw het in ieder geval echt niet.
Ik heb gelukkig nog een backup.

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21-06 20:46
Ik ben het overzicht inmiddels helemaal kwijt... Ik heb een DS412+ met netto 10TB aan opslagruimte, waarvan nu 3TB in gebruik. Nu maak ik van de belangrijkste dingen een backup naar een losse USB3 harddisk, maar daar kan niet alles op. En die staat niet off-site. En ik wil wel graag een betrouwbare off-site backup van liefst alle data op de NAS.

Nou zou ik een 2e NAS bij mijn schijnouders neer kunnen zetten, maar dat is vrij prijzig en dat moeten ze maar net willen. Dus ben ik naar cloud oplossingen aan het kijken en daar begint de overdaad aan info.

Vraag: welke cloud backup oplossing zouden jullie me aanraden, als ik kom met het volgende lijstje aan eisen en wensen:
- alleen backup van de DS412, geen extra zaken vanaf desktops/laptops (die backup ik wel richting de DS412 en dan richting backup provider)
- minimaal ruimte voor 4TB aan bestanden (liefst gewoon 10TB)
- native vanaf de DS412 met DSM5.1 te draaien, dus geen via-de-Windows-computer oplossing
- gehost buiten US invloed (dus geen UK of US provider, danwel een provider die daar vandaan komt) of ge-encrypte opslag met een alleen bij mij bekende key, de NSA hoeft tenslotte niet mee te kijken :)
- zo goedkoop mogelijk, waarbij ik er van uit ga dat een restore vrijwel nooit nodig zal zijn

Amazon S3 en Crashplan komen dus alleen in aanmerking als ik client-side encryptie kan doen, waarvan zij geen sleutel bezitten. Zijn namelijk US bedrijf. Zijn qua prijs wel interessant, zeker Crashplan (met $5,- per maand voor unlimted pslag).

Wie heeft dit al eens uitgezocht en heeft een goede tip?

Aanvulling: ik zie dat Crashplan een custom key ondersteunt, die zij dan niet hebben. Dat zou voldoende zijn, denk ik. Maar de Crashplan custom packages installeren niet op DSM5.1, omdat ze een digital signature missen... :(

elsinga wijzigde deze reactie 12-11-2014 17:36 (6%)
Reden: extra info

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• Kouwe.Arie
  • Registratie: april 2014
  • Niet online
quote:
Quakie schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:18:
[...]

Bij mij is de 'Gemaakt op' datum van alle foto's gewijzigd, de 'Gewijzigd op' datum (datum dat foto daadwerkelijk gemaakt is) is ongewijzigd.

• crypt0rr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15:24
quote:
Aanvulling: ik zie dat Crashplan een custom key ondersteunt, die zij dan niet hebben. Dat zou voldoende zijn, denk ik. Maar de Crashplan custom packages installeren niet op DSM5.1, omdat ze een digital signature missen... :(
Voor de signature kan je in Package Center de uitgevers aanpassen naar 'alle uitgevers' of iets in die richting onder het kopje instellingen.

crypt0rr wijzigde deze reactie 12-11-2014 18:19 (68%)

Pi-Hole | Pi-hole

• elsinga
Ah, klopt. Nu installeert'ie wel (nadat ik Java v8 eerst handmatig heb geinstalleerd). Zal eens kijken of Crashplan werkt, tenslotte 30 dagen gratis proberen.

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• crypt0rr
quote:
elsinga schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:23:
Ah, klopt. Nu installeert'ie wel (nadat ik Java v8 eerst handmatig heb geinstalleerd). Zal eens kijken of Crashplan werkt, tenslotte 30 dagen gratis proberen.
Precies, ben wel benieuwd naar je ervaring straks. Als het bevalt dan wil ik het ook wel gaan gebruiken, in ieder geval testen.

Keep us posted!

Pi-Hole | Pi-hole

• elsinga
Ik hoop dat ik het red, dat testen binnen 30 dagen. De backup van 3.1TB kost namelijk ook aardig wat tijd. Schommelt tussen de 45 en 60 dagen! ;)

Nou ja, als de boel er eenmaal staat duurt het steeds minder lang. :)

En ik kan in het Restore deel al gelijk de bestanden zien die ik kan restoren. Dat schept wel vertrouwen. En dat voor 5 dollar per maand. Ongelimiteerde hoeveelheid data en onbeperkt terugzetten. Bij Amazon S3 betaal je voor terugzetten apart nog eens.

Nadeel is wellicht dat de SPK na een DSM update wellicht opnieuw moet worden geinstalleerd omdat er dan iets met de whatever library niet meer klopt, volgens de auteur. Maar dat zien we dan wel.

quote:
Quakie schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:18:
[...]

Voor je ds weet ik geen tool. Maar dit kan prima via het netwerk.
Zoek een tool die dit soort dingen in batch kan doen, dan is het eenmaal aanzetten en wachten maar.
Voor macos is dit een leuke handleiding: http://www.wegotserved.co...t-3-fixing-exif-metadata/

Al is het wel verstandig te beginnen met een paar foto's waar je een backup van hebt voordat je zo'n programma loslaat op alle foto's.
quote:
smartie89 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:01:
Ik zit even met een dingetje...
Ik wil m'n DS214play updaten van de 5.1 beta naar de stable dsm, maar loop tegen een probleem aan.

Bij het update centre krijg ik de melding: "Onvoldoende capaciteit om bij te werken. De systeempartitie vereist minimaal 350mb."

Nu heb ik al gezocht wat dat inhoud, maar krijg verschillende oude berichten. De een zegt dat je heel je DS moet leeghalen en opnieuw moet installeren en 'opbouwen' en de ander zegt dat je je DSM terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en dat het dan verholpen is.

Heeft iemand hier dit eerder meegemaakt en zo ja, wat heb je toen gedaan. Raak ik mijn data kwijt als ik bijvoorbeeld terug ga naar fabrieksinstellingen en/of m'n DSM opnieuw installeer?
Soms is alleen je diskstation even opnieuw starten genoeg (temporary files worden verwijderd en je hebt weer ruimte).

Een tweede optie is om in te loggen op je syno via putty en uit proberen te zoeken waarom de systeempartitie vol is. /dev/md0 is in mijn geval 662.2 MB groot en er is nog 1.6 GB beschikbaar.
Jij mist dus zeker 1 GB aan vrije ruimte.

Kan je in putty het volgende commando uitvoeren: df -h
En ons vertellen welke output je krijgt?

resetten naar de standaard waarden kan helpen, maar dan moet je een aantal instellingen weer goed zetten. Als dat ook niet helpt is een herinstallatie een oplossing maar dat geeft het zelfde probleem plus dat je allerlei packages opnieuw moet instellen.

Een beetje rondkijken met putty me handiger.

job wijzigde deze reactie 12-11-2014 21:17 (68%)

• TRK
quote:
HenkBr schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:05:
[...]

Ik heb poort 5000 en 5001 op mijn router open staan voor audio. Blijkbaar zijn deze default voor DS Note en hoef je ze niet apart op te geven voor connectie.
Wat mij zo net is opgevallen is dat als ik domein.nl:poortnummer opgeef in het adresveld dat ik dan wel in DS Note kom. Dit is wel apart dat dit dan niet hoeft bij DS File en Cloud Station. Heeft iemand dit tafereel ook?

• smartie89
quote:
[...]
Soms is alleen je diskstation even opnieuw starten genoeg (temporary files worden verwijderd en je hebt weer ruimte).

Een tweede optie is om in te loggen op je syno via putty en uit proberen te zoeken waarom de systeempartitie vol is. /dev/md0 is in mijn geval 662.2 MB groot en er is nog 1.6 GB beschikbaar.
Jij mist dus zeker 1 GB aan vrije ruimte.

Kan je in putty het volgende commando uitvoeren: df -h
En ons vertellen welke output je krijgt?

resetten naar de standaard waarden kan helpen, maar dan moet je een aantal instellingen weer goed zetten. Als dat ook niet helpt is een herinstallatie een oplossing maar dat geeft het zelfde probleem plus dat je allerlei packages opnieuw moet instellen.

Een beetje rondkijken met putty me handiger.
Thanks! Ik heb al meerdere malen opnieuw opgestart, ook na het verwijderen van een aantal packages die ik niet meer gebruik. Heeft niets opgeleverd...

Heb vandaag via SSH en de terminal op m'n mac wel een beetje rondgekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van... Is er geen oplossing met een GUI? 7(8)7

smartie89 wijzigde deze reactie 12-11-2014 22:44 (4%)

quote:
TRK schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:44:
Dit is wel apart dat dit dan niet hoeft bij DS File en Cloud Station. Heeft iemand dit tafereel ook?
Je hoeft alleen een poortnummer op te geven als de gebruikte poort afwijkt van wat er normaal gesproken gebruikt wordt. Je browser maakt normaal gesproken verbinding met poort 80 van een webserver. Die 80 hoef je niet in te voeren (mag wel). Gebruik je https dan verbindt de browser met poort 443.
Pas als je een afwijkende poort wilt gebruiken moet je deze invoeren.

DS file en de cloudstation app hebben de juiste poort (5000 en 5001) al voorgeprogrammeerd. Je zult zien dat als je in dsm instelt dat je ipv 5001 een andere poort gebruikt je wel die poort in ds file en cloudstation in moet voeren.
quote:
smartie89 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:40:
Heb vandaag via SSH en de terminal op m'n mac wel een beetje rondgekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van... Is er geen oplossing met een GUI? 7(8)7
Heb je het commando uitgeprobeerd? Ik verwacht dat /dev/md0 vol zit.
Met de volgende commando's opzoek naar de bron: http://www.codecoffee.com/tipsforlinux/articles/22.html
Een folder in gaan doe je met cd foldernaam
een folder terug doe je met met cd ..
naar de root met cd /

edit: denk trouwens dat je niet standaard in de root terechtkomt, dus voordat je rond gaat zoeken eerst cd / uitvoeren.

Voor de mac weet ik geen goede scp client (om een gui te krijgen), maar misschien dat je er een tegenkomt.

job wijzigde deze reactie 12-11-2014 23:31 (37%)

• Faecon
  • Registratie: september 2006
  • Niet online
Sinds de update kan ik met geen enkele account meer inloggen via de webgui. Ik krijg wel het inlogscherm maar de accounts werken niet ...
"U hebt geen toestemmng om in te loggen bij deze diskstation". Iemand ?

• smartie89
quote:
job schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:18:
[...]

Heb je het commando uitgeprobeerd? Ik verwacht dat /dev/md0 vol zit.
Met de volgende commando's opzoek naar de bron: http://www.codecoffee.com/tipsforlinux/articles/22.html
Een folder in gaan doe je met cd foldernaam
een folder terug doe je met met cd ..
naar de root met cd /

edit: denk trouwens dat je niet standaard in de root terechtkomt, dus voordat je rond gaat zoeken eerst cd / uitvoeren.

Voor de mac weet ik geen goede scp client (om een gui te krijgen), maar misschien dat je er een tegenkomt.
ik heb eigenlijk alleen in /volume1/ gekeken in de verborgen mappen. ik ga straks met jouw tips aan de slag, thanks!
Jouw melding ging over de systeempartitie, waarschijnlijk dus /dev/md0.
Als het inderdaad md0 is die bijna vol is, is het handig om door te hebben dat /dev/md0 gemount is aan / (de root). De andere partities zijn weer gemount aan mappen in de root.
Je kan folders als /tmp en /run en /dev waarschijnlijk negeren. Maar dat is ook afhankelijk van de output van df -h.
/volume1 hoef je dus niet te controleren denk ik.

Richt je dus op de andere folders en kijk hoe groot ze zijn. Mijn usr folder bijvoorbeeld is zo'n 300mb groot.

job wijzigde deze reactie 13-11-2014 09:59 (80%)

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:16

jeka

Support your local club.

Sinds de laatste update werkt ddns niet meer bij mij. Machtiging vereist. Zegt hij steeds als ik wil inloggen via myds.

- Ik kan wel inloggen op de myds site.
- Ik heb mijn nas al een paar keer geboot.
- Ik heb op de myds site mijn nas al een keer verwijderd maar dit helpt allemaal niet.
Heel irritant dat ik nu van buiten mijn nas niet meer kan overnemen.
Iemand nog ideeën?

FCG

• TRK
quote:
jeka schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:05:
Sinds de laatste update werkt ddns niet meer bij mij. Machtiging vereist. Zegt hij steeds als ik wil inloggen via myds.

- Ik kan wel inloggen op de myds site.
- Ik heb mijn nas al een paar keer geboot.
- Ik heb op de myds site mijn nas al een keer verwijderd maar dit helpt allemaal niet.
Heel irritant dat ik nu van buiten mijn nas niet meer kan overnemen.
Iemand nog ideeën?
Een collega van mij heeft dit probleem ook. Hij heeft de vraag bij Synology neergelegd. Ik zal je op de hoogte houden zodra hier een antwoord uit komt.

• jeka

jeka

Support your local club.

Ik heb synology ook gemaild. Soms duurt het daar een paar dagen voordat je reactie krijgt dus ik dacht ik vraag het hier ook even.
Als ik wat hoor zal ik het ook hier posten.

FCG

• crypt0rr
quote:
Faecon schreef op donderdag 13 november 2014 @ 00:21:
Sinds de update kan ik met geen enkele account meer inloggen via de webgui. Ik krijg wel het inlogscherm maar de accounts werken niet ...
"U hebt geen toestemmng om in te loggen bij deze diskstation". Iemand ?
Even admin account reset geven d.m.v de reset knop aan de achterzijde van de Synology.
Je dient deze knop ongeveer 4 seconden ingedrukt te houden totdat je een piep hoort.

Pi-Hole | Pi-hole

• curry684
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20-07 21:25

curry684

left part of the evil twins

quote:
Xyphoid schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 09:49:
Wat betreft mijn probleem dat ik schijfruimte ineens kwijt was:

Het lag niet aan Cloud Station.

Ik had een backup taak aangemaakt, die een backup maakt naar een externe harde schijf.
Maar om bij te houden welke bestanden er gebackupped zijn en welke nog niet, maakt DSM blijkbaar eerst een kopie van de bestanden in een verborgen map (img_bkp_repo).

Dus als je een backup wilt maken, dan moet je rekening houden dat je schijf tweemaal zo groot is als de grootte van de bestanden waarvan je een backup wil maken.
Is dit nieuw of zo? Ik zag zojuist ineens dat 1 van onze zakelijke Synology's een volume meer had dan ik had verwacht, met goed 150GB data erop. Bleek bij nadere inspectie alleen een @img_bkp_repo te bevatten, terwijl er alleen wat nachtelijke jobs lopen voor S3 backups. Hou er niet zo van dat DSM blijkbaar ineens besluit om mijn ruimte zelfstandig op te vullen met volumes (want niet expliciet aangemaakt).

Iemand al uitgeprobeerd of je het gewoon weg kunt mikken?

Professionele website nodig?

• Erhnam
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-07 22:32

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik zo pissed op Synology. De SSD Cache functie kon ik niet activeren op mijn 1812+. Dus support ticket ingediend bij Synology en op afstand laten kijken. Gevolg is dat niets meer werkt! md0 bestands systeem zat vol, volume1 has been crashed stond er in de log. dhcp services en dns werken niet meer, dus weer mijn oude router uit de kast kunnen halen. Systeem aantal keren herstart, maar nu komt ook port 5000 niet meer op. Als ik ze vraag wat ze hebben gedaan blijft het stil. Hoe nu verder? Wat zijn jullie ervaringen met deze support verlening? De machine werkte gewoon super, totdat Synology heeft lopen pruten!! ;( ;(

Erhnam wijzigde deze reactie 13-11-2014 12:16 (4%)

http://www.xbmcfreak.nl/

• Cr0sZ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 00:16
Hi,

weet iemand een app / package / programma (desnoods commandline) voor de DS214+, welke ik kan gebruiken om mijn mp3's te retaggen (van cover voorzien etc) ..

mijn intentie is om het direct van de ds214 te gebruiken, liefst zelfs dat ik het als terugkerende taak zou kunnen inplannen. Bij veelvoud van de mp3's moet de bestandsnaam worden omgezet naar de tag.

ik gebruik hier nu vanaf mijn laptop mp3tag of musicbrainz picard voor , om het via de windows verkenner te doen. Maar dan ben ik afhankelijk van mijn laptop en moet ik alles remote gaan schrijven. ipv de dedicated cpu etc van mijn nas.

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07:37
quote:
Cr0sZ schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:54:
Hi,

weet iemand een app / package / programma (desnoods commandline) voor de DS214+, welke ik kan gebruiken om mijn mp3's te retaggen (van cover voorzien etc) ..

mijn intentie is om het direct van de ds214 te gebruiken, liefst zelfs dat ik het als terugkerende taak zou kunnen inplannen. Bij veelvoud van de mp3's moet de bestandsnaam worden omgezet naar de tag.

ik gebruik hier nu vanaf mijn laptop mp3tag of musicbrainz picard voor , om het via de windows verkenner te doen. Maar dan ben ik afhankelijk van mijn laptop en moet ik alles remote gaan schrijven. ipv de dedicated cpu etc van mijn nas.
Via File Station kun je het direct vanaf de nas aanpassen. Rechtermuisknop op het betreffende bestand.
Voor meerdere tegelijk zal je op zoek moeten naar iets wat bv onder Linux kan draaien en mogelijk dat je het hiermee voor elkaar krijgt.

Zelf doe ik dit ook via musicbrainz en dat gaat prima en snel ook. Maar dat is wel binnen het eigen netwerk. Als je dit echt remote moet doen zal dat inderdaad vrij traag gaan.

Of iets als Blizz
http://pcloadletter.co.uk...iss-package-for-synology/

MikeOO wijzigde deze reactie 13-11-2014 16:25 (6%)

quote:
Cr0sZ schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:54:
Weet iemand een app / package / programma (desnoods commandline) voor de DS214+, welke ik kan gebruiken om mijn mp3's te retaggen (van cover voorzien etc) ..
Heb je hier iets aan?
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=114&t=28430

Als er geen kant en klare package is zal je wel zelf een en ander op de syno moeten installeren en de kans is er dat moet je bootstrappen om specifieke libraries te installeren.
Wellicht is het dan makkelijker om op je desktop/laptop een taak te plannen die het zelfde voor je doet.

job wijzigde deze reactie 13-11-2014 17:33 (69%)

• elsinga
quote:
elsinga schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:02:
Ik hoop dat ik het red, dat testen binnen 30 dagen. De backup van 3.1TB kost namelijk ook aardig wat tijd. Schommelt tussen de 45 en 60 dagen! ;)

Nou ja, als de boel er eenmaal staat duurt het steeds minder lang. :)
Nou, het gaat steeds minder... inmiddels is de snelheid afgezakt tot 1.5MB per seconde (terwijl er 9MB upload is) en duurt de backup nu ruim ene half jaar... En dit is met een film van enkele GB's, die zou toch vrij vlot gestreamd moeten kunnen worden.

Verder is nu 80% memory in gebruik, iets wat ik nog nooit heb meegemaakten waar ook geen echte verklaring voor is. Ik gok dat er een behoorlijk memorylekje in de Crashplan engine zit.

Ik denk dat ik Crashplan maar laat vallen. Op zoek naar andere mogelijkheden met encryptie (of een server in NL die niet onder een US/UK bedrijf valt), voldoende ruimte en niet te duur. Ik sta weer open voor suggesties...

• crypt0rr
quote:
Erhnam schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:15:
Ik zo pissed op Synology. De SSD Cache functie kon ik niet activeren op mijn 1812+. Dus support ticket ingediend bij Synology en op afstand laten kijken. Gevolg is dat niets meer werkt! md0 bestands systeem zat vol, volume1 has been crashed stond er in de log. dhcp services en dns werken niet meer, dus weer mijn oude router uit de kast kunnen halen. Systeem aantal keren herstart, maar nu komt ook port 5000 niet meer op. Als ik ze vraag wat ze hebben gedaan blijft het stil. Hoe nu verder? Wat zijn jullie ervaringen met deze support verlening? De machine werkte gewoon super, totdat Synology heeft lopen pruten!! ;( ;(
Heb je een backup van je config en data? Zo ja, schijven eruit, opstarten, afsluiten, 1 schijf erin en herinstallatie doen.

Pi-Hole | Pi-hole

• crypt0rr
quote:
elsinga schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:30:
[...]

Nou, het gaat steeds minder... inmiddels is de snelheid afgezakt tot 1.5MB per seconde (terwijl er 9MB upload is) en duurt de backup nu ruim ene half jaar... En dit is met een film van enkele GB's, die zou toch vrij vlot gestreamd moeten kunnen worden.

Verder is nu 80% memory in gebruik, iets wat ik nog nooit heb meegemaakten waar ook geen echte verklaring voor is. Ik gok dat er een behoorlijk memorylekje in de Crashplan engine zit.

Ik denk dat ik Crashplan maar laat vallen. Op zoek naar andere mogelijkheden met encryptie (of een server in NL die niet onder een US/UK bedrijf valt), voldoende ruimte en niet te duur. Ik sta weer open voor suggesties...
Doe je client side encryptie? Of compressie? Hier komt het door.

Pi-Hole | Pi-hole

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:21
Misschien nog een tip om Crashplan wat sneller te krijgen:

http://networkrockstar.ca...ing-up-crashplan-backups/

Heeft te maken met de-duplication van te uploaden bestanden. Zat eerst met mijn DS212+ op 1/1.5 Mbps. Na deze aanpassing zit ik nu rond de 7.5/8Mbps. Dit in combinatie met Ziggo 90/10

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:44

JB

Cédric roelt!

Wellicht een n00b vraag maar ik heb een DS214play, deze draait al een tijdje met een 2 TB Red schijfje (SHR). Nu heb ik hier een 2e schijf bijgeprikt, ook een 2TB Red, en wil ik deze samen als diskgroup gaan gebruiken.

Ik maak nu een diskgroup aan maar bij "Confirm Settings" zie ik vervolgens staan "Without data protection". Wat houd dit nu in als ik op "apply" klik? Ik wil een "RAID 1" cq mirror constructie, krijg ik die zo?

Mijn boefje is liev!

• Cr0sZ
  • Laatst online: 21-07 00:16
quote:
job schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:09:
[...]
Heb je hier iets aan?
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=114&t=28430

Als er geen kant en klare package is zal je wel zelf een en ander op de syno moeten installeren en de kans is er dat moet je bootstrappen om specifieke libraries te installeren.
Wellicht is het dan makkelijker om op je desktop/laptop een taak te plannen die het zelfde voor je doet.
thnx,ik zal dit eens nader bestuderen
quote:
[b]MikeOO
Bliss had ik idd ook al bekeken, maar die is nog niet van toepassing op de DS214+.
anders was het wel een goeie optie gweest..

iig dank voor meendenken

• crypt0rr
quote:
JB schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:37:
Wellicht een n00b vraag maar ik heb een DS214play, deze draait al een tijdje met een 2 TB Red schijfje (SHR). Nu heb ik hier een 2e schijf bijgeprikt, ook een 2TB Red, en wil ik deze samen als diskgroup gaan gebruiken.

Ik maak nu een diskgroup aan maar bij "Confirm Settings" zie ik vervolgens staan "Without data protection". Wat houd dit nu in als ik op "apply" klik? Ik wil een "RAID 1" cq mirror constructie, krijg ik die zo?

[afbeelding]
Zoals je ziet maakt hij nu een SHR aan 'without data protection', oftewel RAID0. Om een SHR met bescherming van data, RAID1 (miror) te maken moet je de volledige set opnieuw aanmaken. Je data wordt verwijderd en vervolgens kan je de RAID1 aanmaken.

Pi-Hole | Pi-hole

• elsinga
quote:
bluecupra schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:18:
Misschien nog een tip om Crashplan wat sneller te krijgen:

http://networkrockstar.ca...ing-up-crashplan-backups/

Heeft te maken met de-duplication van te uploaden bestanden. Zat eerst met mijn DS212+ op 1/1.5 Mbps. Na deze aanpassing zit ik nu rond de 7.5/8Mbps. Dit in combinatie met Ziggo 90/10
Zal hier eens naar kijken, idem naar client side encryptie (zeker, eigen key ivm NSA) en compressie (volgens mij wel). Dank!

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
bardi-1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 06:34:
[...]

Zoals je ziet maakt hij nu een SHR aan 'without data protection', oftewel RAID0. Om een SHR met bescherming van data, RAID1 (miror) te maken moet je de volledige set opnieuw aanmaken. Je data wordt verwijderd en vervolgens kan je de RAID1 aanmaken.
Godver dat dacht ik al. Kan ik dan wel een restore doen op die RAID1 of gaat dat dan ook niet meer goed?

Mijn boefje is liev!

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:21
quote:
elsinga schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:10:
[...]

Zal hier eens naar kijken, idem naar client side encryptie (zeker, eigen key ivm NSA) en compressie (volgens mij wel). Dank!
heb er zelf ook een passphrase opstaan welke door KeePass gegeneerd is. Ook heb ik compressie binnen de Crashplan applicatie uitstaan. Met de aanpassing zoals beschreven in dit artikel is mijn Crashplan upload snelheid aanzienlijk gestegen.

• crypt0rr
quote:
JB schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:15:
[...]
Godver dat dacht ik al. Kan ik dan wel een restore doen op die RAID1 of gaat dat dan ook niet meer goed?
Je kan inderaad een configuratieback-up maken en deze na het aanmaken van je RAID1 restoren zodat je accounts e.d. allemaal weer staan zoals het was. Alleen de data moet je tijdelijk op een pc of externe schijf o.i.d. zetten tot je de RAID aangemaakt hebt.

Pi-Hole | Pi-hole

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
bardi-1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:51:
[...]

Je kan inderaad een configuratieback-up maken en deze na het aanmaken van je RAID1 restoren zodat je accounts e.d. allemaal weer staan zoals het was. Alleen de data moet je tijdelijk op een pc of externe schijf o.i.d. zetten tot je de RAID aangemaakt hebt.
Dus een backup van de config incl data op een USB schijf kan ik niet restoren? Ik kan alleen de config restoren op de nieuwe set?

Mijn boefje is liev!

• crypt0rr
quote:
JB schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:08:
[...]

Dus een backup van de config incl data op een USB schijf kan ik niet restoren? Ik kan alleen de config restoren op de nieuwe set?
Back-up van je config en je data op een USB schijf > vervolgens RAID 1 aanmaken of keuze voor SHR met gegevensbescherming (is het zelfde), data wordt verwijderd van de NAS > laat de RAID builden of zet je data tijdens het builden over van de USB schijf naar de NAS. Slimst qua performance is dit achteraf te doen. > Zet je config back-up terug.

En klaar.

Pi-Hole | Pi-hole

• backupdevice
  • Laatst online: 10:22
Vraagje.

Synocrypt er voor gezorgd heeft dat ik nogal terughoudend ben om mijn DS open te stellen naar het internet. Ik weet dat ze gebruikt hebben gemaakt van een bug die allang is opgelost maar het geeft je wel te denken.

Toch wil ik dat ik bepaalde functionaliteit kan benaderen via Inet, zoals photo station. Hoe " veilig " is myds tov poorten opzetten?

Als het ik goed begrepen heb is MYDS een relay . Als zij gehakt worden zou ik dus kwetsbaar zijn. Maar als ik mijn poorten openzet dan lijkt het mij ook een kwestie van wachten voordat ze voor mijn Router staan?

Just 'cause you can't see it, doesn't mean it, isn't there | 4400WP ZO | Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• crypt0rr
quote:
backupdevice schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:12:
Vraagje.

Synocrypt er voor gezorgd heeft dat ik nogal terughoudend ben om mijn DS open te stellen naar het internet. Ik weet dat ze gebruikt hebben gemaakt van een bug die allang is opgelost maar het geeft je wel te denken.

Toch wil ik dat ik bepaalde functionaliteit kan benaderen via Inet, zoals photo station. Hoe " veilig " is myds tov poorten opzetten?

Als het ik goed begrepen heb is MYDS een relay . Als zij gehakt worden zou ik dus kwetsbaar zijn. Maar als ik mijn poorten openzet dan lijkt het mij ook een kwestie van wachten voordat ze voor mijn Router staan?
Je zou gewoon een eigen domein kunnen gebruiken en deze koppelen aan je externe IP. Port 443 open zetten en forwarden naar je interne port 5001 van je NAS.

Pi-Hole | Pi-hole

quote:
backupdevice schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:12:
Vraagje.

Omdat ik het idee had dat een QuickConnect naam sneller te raden was dan een IP (of DDNS naam) + random poort maak ik al jaren gebruik van het laatste en heb QuickConnect eigenlijk nooit gebruikt om die reden.

Ik heb zelf een random poort open gezet, en deze in m'n router geforward naar m'n NAS (5001 oid)
Daarnaast een IP block voor alle landen, behalve NL BE en DE.
Het Admin en Gast account heb ik geblokkeerd, zodat ook de gebruikersnaam geraden moet worden.
Na 3x fout inloggen wordt bovendien het IP adres geblokkeerd.

Ik voel me iig voldoende veilig met deze oplossing. :)

*Dit laatste werkt alleen voor DSM, PhotoStation en vergelijkbare DSM apps. SABnzbd en Sickbeard werken buiten deze restricties om dus in theorie kunnen ze dat wel bruteforcen als je deze poorten ook in je router forward (tenzij deze apps hier een beveiliging tegen hebben.. denk het niet)

SmiGueL wijzigde deze reactie 14-11-2014 14:27 (18%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• crypt0rr
quote:
SmiGueL schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:12:
[...]

Omdat ik het idee had dat een QuickConnect naam sneller te raden was dan een IP (of DDNS naam) + random poort maak ik al jaren gebruik van het laatste en heb QuickConnect eigenlijk nooit gebruikt om die reden.

Ik heb zelf een random poort open gezet, en deze in m'n router geforward naar m'n NAS (5001 oid)
Daarnaast een IP block voor alle landen, behalve NL BE en DE.
Bij het inloggen wordt na 3x een fout wachtwoord bovendien het IP adres geblokkeerd.
Het Admin en Gast account heb ik geblokkeerd, zodat ook de gebruikersnaam geraden moeten worden.

Ik voel me iig voldoende veilig met deze oplossing. :)

*Dit laatste werkt alleen voor DSM en PhotoStation en apps. SABnzbd en Sickbeard werken buiten deze restricties om dus in theorie kunnen ze dat wel bruteforcen (tenzij deze apps hier een beveiliging tegen hebben)
Hoe doe je blokkeren van IP-adressen uit het buitenland? Of bepaalde landen toestaan?

Pi-Hole | Pi-hole

quote:
bardi-1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:20:
[...]

Hoe doe je blokkeren van IP-adressen uit het buitenland? Of bepaalde landen toestaan?
Configuratiescherm --> Beveiliging --> [tabje] Firewall --> Rechtsbovenaan LAN selecteren? --> En dan bij Maken bij Bron-IP de paar toegestane landen selecteren :)
Ik zou ook gelijk je lokale netwerk IP range even toevoegen (192.168.1.1 - 192.168.1.254 bvb) zodat je jezelf niet buitensluit. :+

Is ff uitvogelen het precies werkt, maar het kan geen kwaad om het gelijk even testen door NL even te blokkeren en dan naar je externe IP te connecten. Als het goed is zou hij dan geblokkeerd moeten zijn.
Log vervolgens in naar je lokale IP van de NAS en je kan er weer bij om NL weer toe te voegen aan de lijst met veilige landen.

SmiGueL wijzigde deze reactie 14-11-2014 14:29 (55%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• cedrix5
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:10
Wat zijn eigenlijk de grenzen van de DS214SE?
Ik wil graag een HTPC bouwen en overweeg een NAS waardoor de storage extern zodat er geen geratel is van harde schijven en ik een NAS heb.
Nu wil ik graag geautomatiseerd torrents van de nieuwste films en series downloaden via couchpotato en sickbeard. Kan dit comfortabel met de CPU in de DS214SE? Ik heb de mediaspeler functionaliteiten van de play versie niet echt nodig omdat ik toch een aparte HTPC wil hebben. Zijn er andere zaken die best belangrijk zijn in een NAS die ik zou missen voor mijn doeleinden? (voornamelijk opslag van backups van mijn pc's en opslag van mijn films/series/muziek om te streamen naar een htpc met XBMC)

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
bardi-1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:12:
[...]

Back-up van je config en je data op een USB schijf > vervolgens RAID 1 aanmaken of keuze voor SHR met gegevensbescherming (is het zelfde), data wordt verwijderd van de NAS > laat de RAID builden of zet je data tijdens het builden over van de USB schijf naar de NAS. Slimst qua performance is dit achteraf te doen. > Zet je config back-up terug.

En klaar.
Thnx voor de info! Na het backuppen verwijder ik dus het volume en ga dit opnieuw aanmaken waarbij ik beide schijven toewijs?

Mijn boefje is liev!

• crypt0rr
quote:
JB schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:56:
[...]

Thnx voor de info! Na het backuppen verwijder ik dus het volume en ga dit opnieuw aanmaken waarbij ik beide schijven toewijs?
Ja eerst je huidige volume verwijderen en vervolgens diskgroep maken op RAID1. Vervolgens kan je één of meerdere volumes aanmaken.

Pi-Hole | Pi-hole

• jeka

jeka

Support your local club.

quote:
TRK schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:24:
[...]

Een collega van mij heeft dit probleem ook. Hij heeft de vraag bij Synology neergelegd. Ik zal je op de hoogte houden zodra hier een antwoord uit komt.
Van mij werkt weer. Ik had mail van Synology
quote:
There was a server maintenance few days ago, it should be solved now.

In DSM5.1, you have to login MyDS Center package then use Quick connect service. Sorry for the inconvenience caused.

Please make sure the DNS Server and Gateway settings are properly configured on Diskstation. You can set up DNS server to 8.8.8.8 or 8.8.4.4 (Google's public Server) in Control Panel Network. Usually, the gateway should be your router's IP address.

Please go to Main Menu MyDS Center, check you can login or not.

If it displays "Authentication failed/required" in MyDS Center package, please go to Main Menu Support Center Support Service Enable remote access.

Then go to MyDS Center and login again.
Dns op 8.8.8.8 was de oplossing. :)

FCG

• Rudios
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12-07 19:27

Rudios

Lost in space?

Sinds de nieuwe 5.1 update, vraag ik me af waar Download station de 'incomplete' files neerzet? Voorheen kon je een map instellen waar hij eerst de niet complete files neerzette om dan vervolgens een map te selecteren waar de complete/uitgepakte files neer werden gezet. Ik heb nu het idee dat er ergens incomplete files rondzwerven die ongewild diskruimte in beslagen nemen.

edit
Als ik kijk bij instellingen 'tijdelijke locatie' kan ik daar alleen maar het complete volume kiezen, geen bepaalde map.

Rudios wijzigde deze reactie 14-11-2014 20:51 (19%)
Reden: aanvulling

Whole lot of stars ***

Heb je al eens gekeken in de @appstore folder in het geselecteerde volume? (kan je alleen kijken via telnet/ssh/scp).

job wijzigde deze reactie 14-11-2014 21:23 (13%)

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
bardi-1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 19:10:
[...]

Ja eerst je huidige volume verwijderen en vervolgens diskgroep maken op RAID1. Vervolgens kan je één of meerdere volumes aanmaken.
Merci! Inmiddels aan het restoren :)

Mijn boefje is liev!

• crypt0rr
quote:
JB schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:48:
[...]

Merci! Inmiddels aan het restoren :)
Top, gelukt met het aanmaken van je RAID1? Geeft hij nu aan 'met gegevensbescherming'?

Pi-Hole | Pi-hole

• jbbrans
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:18
Ik gebruik al een tijdje een ds1512 met 4 harde schijven.
Sinds kort gebruik ik ook surveillance station met een ip camera en sindsdien gaat de nas en/of harde schijven niet meer in slaapstand. Dit kan ik ook wel begrijpen, maar is uit het verbruiks oogpunt toch wel vervelend.
Voor log bestanden en nzb/torrent watch directory's, heb ik nu een usb stick erin zitten.

Als ik een ssd plaats en de logs/nzb/torrent/surveillance station directory's hier naar laat verwijzen, gaan de harddisks dan weer in slaapstand?
En werkt dit ook met een ssd in een esata poort? Ik wil uiteindelijk nog een 5e harddisk in de behuizing stoppen en toevoegen aan volume1.

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Hallo,

Mijn nas, router etc heb ik allemaal achter de tv liggen, omdat mijn tv meubel schuin in een hoek staat kan dat er allemaal achter. Nu liggen er over kabel, kastjes en stekkerblokken. Dit wil ik netjes weg werken in een kast. Ik zoek een mooie blokken kast met 2 a 4 blokken niet hoger dan 50 cm (goedkoop) maar deze kan ik tot nu nog niet vinden, aangezien ik niet zo handig ben koop ik liever iets.

nou ben ik wel iets moois tegengekomen http://www.ikea.com/nl/nl...cts/S19040317/#/S09040247

Nu is mijn vraag, is het verstandig om een NAS in zo kast te stoppen, kan hij nog wel zijn hitte dan kwijt enzo?

Anders moet ik opzoek naar iets anders.

edit: eigenlijk zoek ik zoiets maar dan kleiner..

http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/90275820/#/20279459

Zaratrass wijzigde deze reactie 16-11-2014 13:48 (7%)

• TRK
quote:
jeka schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 19:10:
[...]

Van mij werkt weer. Ik had mail van Synology

[...]

Dns op 8.8.8.8 was de oplossing. :)
Top dat is fijn! Ik zal maandag is vragen of het bij hem ook al is opgelost. :)

• crypt0rr
quote:
manii schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:42:
Hallo,

Mijn nas, router etc heb ik allemaal achter de tv liggen, omdat mijn tv meubel schuin in een hoek staat kan dat er allemaal achter. Nu liggen er over kabel, kastjes en stekkerblokken. Dit wil ik netjes weg werken in een kast. Ik zoek een mooie blokken kast met 2 a 4 blokken niet hoger dan 50 cm (goedkoop) maar deze kan ik tot nu nog niet vinden, aangezien ik niet zo handig ben koop ik liever iets.

nou ben ik wel iets moois tegengekomen http://www.ikea.com/nl/nl...cts/S19040317/#/S09040247

Nu is mijn vraag, is het verstandig om een NAS in zo kast te stoppen, kan hij nog wel zijn hitte dan kwijt enzo?

Anders moet ik opzoek naar iets anders.

edit: eigenlijk zoek ik zoiets maar dan kleiner..

http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/90275820/#/20279459
Van wat voor NAS maak je gebruik?

Sowieso moet elke NAS lucht aan kunnen zuigen aam de voorzijde en aan de achterkant kwijt kunnen. Je wilt dus het liefst geen gesloten kasten hebben. Ze kunnen wel tegen warmte maar het komt de levensduur van de NAS en harde-schijven niet ten goede.

Pi-Hole | Pi-hole

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01:54
Is het nog mogelijk om VPN Server tussen de protocollen te krijgen bij Speed Limit? Er staat nu alleen File Station Webdav FTP Netwerkbackup. Maar ik wil VPN Server overdag ook knijpen. Nu doe ik het met verkeerbeheer maar deze ondersteund geen schedules.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• StraightOn.NL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-07 00:15
Sinds ik heb geupdate naar 5.1 onthoud Chrome mijn login niet meer.

Ik heb mijn cookies al verwijdert en alle andere settings gecheckt in chrome maar ik moet telkens weer username én password invoeren.

Ik gebruik verder geen Keepass oid. Andere mensen hier ook last van en een oplossing?

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-07 22:53

SpoekGTi

wat nou 30 tekens..verdulleme

Ik heb sinds 5.1 het probleem dat mijn AFP shares weer na bepaalde tijd disconnecten, dit is ook al eens geweest met DSM 4.x, maar heb alle mogelijke oplossingen al geprobeerd. Iemand een idee:

Macs draaien allemaal yosemite en het gaat hier om een ds412+

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• 210667
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online
Op mijn 415+ draait Videostation. Prima app.. ;)

Nu kan je als mobile applicatie DSVideo installeren op je telefoon en afspelen waar je maar wil.

In DSVideo kan je in de QuickConnect ID gebruiken om generiek verbinding te maken. Dat is het makkelijkst en werkt zowel intern als extern

Ben even wat aan het prutsen geweest met een DSM downgrade van 5.1 naar 5.0 dit om mij moverende reden.. :*) En ook de FW van mijn router geupdate [Asus RT-N66U]

Nu komt het, ik meen mij te herinneren dat ik voor fde downgrade van de DSM en voor de update van de router, in mijn eigen interne netwerk ook met mijn externe-ipadres DSVideo station kon benaderen. Dus in de setup mijn externe-ipadres i.p.v. QuickConnect ID of interne ipadres van de NAS.

Nu heb ik mij al rot zitten zoeken in de settings van router en DSM, maar ik krijg het op die manier niet werkende. Wil QuickConnect niet echt gebruiken omdat het toch wat trager is dan inloggen met externip of of interip

Lang verhaal, maar iemand enig idee?
Iemand die mij kan helpen om het volgende voor elkaar te krijgen?
Ik heb het beheer over een domeinnaam, en wil de bijbehorende site laten bouwen door een vriend.
Domeinnaam verwijst naar mijn ip, en ik heb voor die vriend een gebruiker aangemaakt in dsm.

Het probleem waar ik echter tegenaan loop is dat als ik die vriend via ftp/sftp toegang geef tot de webfolder hij ook toegang krijgt tot andere websites die ik draai.

Nu heeft synology de personal website optie waardoor de www folder in de home folder te bereiken is via: www.domein.nl/~username
Het lukt me alleen niet om in de dsm een virtual host te koppelen aan de personal website. Iemand die hier een goede oplossing voor heeft?

Een andere oplossing die ik bedacht had was om de homes/users/username/www folder te verbinden aan de web folder. Heb dit geprobeerd met een symbolic link en ook met het aanpassen van httpd-vhost.conf-user, maar loop bij beide manieren tegen het probleem aan dat php files niet werken. Ik krijg de melding: 'No input file specified'
Dat zou volgens google een probleem zijn met de open_basedir, maar krijgt het daarmee niet opgelost.

edit: Als iemand een manier weet om een gebruiker alleen toegang te geven tot een subfolder van de webfolder is het ook prima. :)

edit2: Heb nu de overige mappen gechmod naar 750. Maar dat zou betekenen dat ik voor elke user die alleen zijn eigen folders mag zien een eigen group moet maken. En groepen van andere gebruikers zijn wel zichtbaar (niet te openen, wel zichtbaar).

job wijzigde deze reactie 16-11-2014 21:08 (48%)

quote:
Heppieboeddah schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:46:
Bij IP kun je binnen je LAN gewoon 192.168.1.250 oid invoeren. (verschilt per netwerk natuurlijk ;))

Om hem extern te benaderen moet je je internet IP + poort invoeren.
Dus dan wordt het iets als : 123.456.789.123:2345
Waarbij je poort 2345 in je router hebt forwarded naar de poort die je NAS gebruikt (5000 of 5001)

SmiGueL wijzigde deze reactie 16-11-2014 23:14 (22%)

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
bardi-1 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 07:06:
[...]

Top, gelukt met het aanmaken van je RAID1? Geeft hij nu aan 'met gegevensbescherming'?
Jup aanmaken RAID set is een eitje. Toont nu inderdaad met protectie. Kon ik meteen het restoren eens testen. Werkt toch wel erg mooi!

Mijn boefje is liev!

• elsinga
quote:
job schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:47:
edit: Als iemand een manier weet om een gebruiker alleen toegang te geven tot een subfolder van de webfolder is het ook prima. :)
Heb je al geprobeerd om voor die ene gebruiker de andere web folders op No Access te zetten via Filestation (rechtklikken, Properties per folder)?

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
Wil QuickConnect niet echt gebruiken omdat het toch wat trager is dan inloggen met externip of of interip
Ik dacht dat QuickConnect voor deze apps vooral een manier is om het externe of interne IP adres op te zoeken, zodat je het makkelijk binnen en buiten je netwerk kunt gebruiken.
Maar hoor graag als dat niet klopt.

• Dikkiedikdik
  • Niet online
Ik heb een 3e synology nas nodig. Deze gaat puur en alleen door mijn vrouw gebruikt worden om haar videobestanden op te slaan (file servertje). Afspelen gaat via mediaspelers die zelf het coderen voor de rekening nemen. Hiernaast wil ik nog vanaf een andere synology nas wat backups 1 keer per week naar deze nieuwe synology schrijven.

Nu zit ik eens te kijken naar de opties, ik wil er niet teveel geld aan uitgeven. Ik twijfel tussen deze 2 exemplaren:

1) Synology DS115j

2) Synology DS214se

Nu heb ik alle specs vergeleken, maar klopt het nu dat ze gewoon exact hetzelfde zijn, alleen de 214se heeft 2 bays en de 115j 1 bay? Of mis ik nu iets?

• crypt0rr
Iemand het volgende probleem gehad; DSM 5.0 Zarafa + mail station draaiend. upgrade naar DSM 5.1 gedaan en hierna komt (na verplicht updaten packages) de mail niet meer binnen, uitgaand kan wel. Binnenkomende mail zie ik wel in de ontvangst log van mail station maar niet in postvakken.

Agenda werkt overigens wel beide kanten op.,

crypt0rr wijzigde deze reactie 17-11-2014 11:22 (7%)

Pi-Hole | Pi-hole

• K-Jay
  • Laatst online: 15:38

K-Jay

Klaas Jan

quote:

Nu komt het, ik meen mij te herinneren dat ik voor fde downgrade van de DSM en voor de update van de router, in mijn eigen interne netwerk ook met mijn externe-ipadres DSVideo station kon benaderen. Dus in de setup mijn externe-ipadres i.p.v. QuickConnect ID of interne ipadres van de NAS.

Nu heb ik mij al rot zitten zoeken in de settings van router en DSM, maar ik krijg het op die manier niet werkende. Wil QuickConnect niet echt gebruiken omdat het toch wat trager is dan inloggen met externip of of interip

Als ik je verhaal goed begrijp moet je het volgende doen: ga naar Configuratiescherm->Toepassingsportaal. Stel hier in dat de alias "video" naar Video Station verwijst.
Als je daarna [ip-adres]/video opvraagt in je browser krijg je Video Station te zien.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

quote:
Dikkiedikdik schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:01:
Ik heb een 3e synology nas nodig. Deze gaat puur en alleen door mijn vrouw gebruikt worden om haar videobestanden op te slaan (file servertje). Afspelen gaat via mediaspelers die zelf het coderen voor de rekening nemen. Hiernaast wil ik nog vanaf een andere synology nas wat backups 1 keer per week naar deze nieuwe synology schrijven.

Nu zit ik eens te kijken naar de opties, ik wil er niet teveel geld aan uitgeven. Ik twijfel tussen deze 2 exemplaren:

1) Synology DS115j

2) Synology DS214se

Nu heb ik alle specs vergeleken, maar klopt het nu dat ze gewoon exact hetzelfde zijn, alleen de 214se heeft 2 bays en de 115j 1 bay? Of mis ik nu iets?
waarom geen 2e hands? Ik heb zelf nog een DS211j te koop staan en zulke versies voldoen echt wel aan jouw eisen. Draaien vanaf 211 versie gewoon nog DSM5.1

Ja bij synology staat eerste cijfer voor het aantal discs.. 115 is dus 1 disc / bay en de 214 dus 2 discs en bays..

quote:
elsinga schreef op maandag 17 november 2014 @ 08:22:
[...]

Heb je al geprobeerd om voor die ene gebruiker de andere web folders op No Access te zetten via Filestation (rechtklikken, Properties per folder)?
Een betere oplossing dan chmodden. Bedankt :)
Had nog niet eerder gezien dat je in filestation zoveel kon instellen betreffende toegang.
Niet een perfecte oplossing, maar hier ben ik al aardig mee geholpen.

• yayo
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:03
quote:
Dikkiedikdik schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:01:

1) Synology DS115j

2) Synology DS214se

V&A aangeboden: Synology Disk Station DS108j (evt ruilen)
Deze voldoet aan jou eisen :)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• 210667
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online
quote:
NIMIC schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:31:
[...]

Ik dacht dat QuickConnect voor deze apps vooral een manier is om het externe of interne IP adres op te zoeken, zodat je het makkelijk binnen en buiten je netwerk kunt gebruiken.
Maar hoor graag als dat niet klopt.
Dank ook aan anderen voor het meedenken..

QuickConnect is vooral bedoeld om af te komen van het handmatig invullen van ip-adressen. QuickConnect werkt zowel binnen als buiten je eigen netwerk om verbinding te maken met in dit geval DSVideo-station op de NAS.

Inmiddels ben ik er achter dat het probleem ergens in de router moet zitten. Heb die teruggeflashed naar de FW die er eerst opstond, en nu werkt het weer. QuickConect werkt dus nu zowel binnen, als buiten mijn eigen netwerk weer. Werkt ook als ik binnen mijn netwerk als ik mijn externe ipadres gebruik om aan te melden

Zal dit wel even uitzetten in het topic over de router.

Edit

Inmiddels via het topic over de router feedback gehad. NAT loopback was gesloopt uit die FW. Vandaar dus...

210667 wijzigde deze reactie 17-11-2014 13:43 (6%)

• Dikkiedikdik
  • Niet online
quote:
quote:
Quakie schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:33:
waarom geen 2e hands? Ik heb zelf nog een DS211j te koop staan en zulke versies voldoen echt wel aan jouw eisen.
het moet een sinterklaascadeautje worden, 2e hands zou kunnen, maar dan moeten ze er wel zo uitzien als de 112j en 212j modellen, dat doen de 108j en 110j helaas niet (komt wel in de buurt, maar daar denkt mijn vrouw anders over).

Maar het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat iedereen hier zijn nas gaat aanbieden, dat was althans niet de bedoeling van mijn vraag :P , ik weet V&A te vinden trouwens ;)

Ik was meer benieuwd of er nog verschillen inzitten. Zo te zien niet, het lijkt een soort tussenmodel tussen de 1 bay j model en de 2 bay j model. Dus de specs van het 1 bay model , maar dan met 2 bays.

Ik zal zo even V&A afstruinen.

Dikkiedikdik wijzigde deze reactie 17-11-2014 12:52 (48%)

• Kouwe.Arie
  • Registratie: april 2014
  • Niet online
quote:
SmiGueL schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:22:
[...]

Configuratiescherm --> Beveiliging --> [tabje] Firewall --> Rechtsbovenaan LAN selecteren? --> En dan bij Maken bij Bron-IP de paar toegestane landen selecteren :)
Ik zou ook gelijk je lokale netwerk IP range even toevoegen (192.168.1.1 - 192.168.1.254 bvb) zodat je jezelf niet buitensluit. :+

Is ff uitvogelen het precies werkt, maar het kan geen kwaad om het gelijk even testen door NL even te blokkeren en dan naar je externe IP te connecten. Als het goed is zou hij dan geblokkeerd moeten zijn.
Log vervolgens in naar je lokale IP van de NAS en je kan er weer bij om NL weer toe te voegen aan de lijst met veilige landen.
Ik heb hier ook even naar gekeken maar is het voldoende om als Bron-IP de regio NL toe te staan? Als je dit instelt betekend dit toch niet dat de rest geblokkeerd wordt?

Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om regio's te blokkeren. Je kunt echter maar 15 regio's per regel blokkeren dus dan ben je wel even bezig.

• nicoprevoo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-11-2018
Vanochtend is mijn Acer H340 Homeserver overleden. Moederbord is waarschijnlijk naar zijn grootje. Dus ben nu aan het kijken voor een nieuwe NAS. Hierbij zit ik te denken aan een Synology DS414j.

In die oude H340 zaten vier harde schijven. Deze wil ik dan graag gaan overzetten naar de DS414j met behoud van data. Ik denk dat dit mogelijk is, maar zit er over te twijfelen, aangezien het toch twee verschillende systemen zijn. De oude H340 draaide op Windows Home Server v1. Zien jullie hier problemen, of is er een mogelijkheid om data verlies te voorkomen (in zoverre dat al van toepassing is)?
Pagina: 1 2 3 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True