Anoniem: 15758

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-12-2022

Brickman

Nieuws en discussiePackagesVraag en antwoord

[Synology] Vraag en antwoord

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • .. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • .. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • .. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Dit stuk moet nog geschreven worden. Heb je zelf ideeën over wat hier moet komen? Contacteer dan één van de topicauteurs.

Anoniem: 15758

Topicstarter
De Synology topics zijn nu gesplitst in drie topics, denk dus na over in welk topic je moet wezen:

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 26-02-2013 03:37]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:09

Yucko

One clown to rule them all !

Ik had een tijdje geleden dat 1 van mijn WD RED schijven uitgevallen was in mijn DS412+. Uiteindelijk deed deze het na een uurtje en wat wisselen van schijven gewoon weer (geen gekke waardes in smart info), maar vannacht had ik weer eenzelfde situatie. Weer de schijf 3 die uitviel (Disk [3] removed) en met geen mogelijkheid herkend leek te worden. Toen ik tijdens het weer aan de praat krijgen de verkeerde bracket (4) verwijderde crashte de array volledig. Op zich geen probleem omdat ik elke avond een backup maak. Dit gaf me echter wel de mogelijkheid om de schijf van bay 4 in bay 3 te proberen maar toen bleek ineens dat ook deze daar niet herkend werd, terwijl de schijf uit bay 3 het wel in bay 4 leek te doen. Oftewel: het lijkt eerder een probleem met de NAS te zijn dan met de RED schijven die ik heb.

Alhoewel ik niet blij ben dat mijn array gecrashed is, ben ik wel blij dat de RED schijven dus niet het probleem lijken te zijn :)

Nu even wachten wat men bij Synology zegt

. iPhone X Space Gray 64GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
in antwoord : Anoniem: 15758 in "Het grote Synology topic - deel 5"
Downloaden op deze manier kan wel aardig wat CPU kosten. Misschien handiger als hij via (S)FTP download? Denk dat stuk minder belastend is voor je NAS.

Die J modellen zijn sowieso geen snelheidsmonsters en FileStation is nog één van zwaarste manieren om files te downloaden ook .
(s)FTP is idd een stuk sneller, maar FileStation is zó mooi voor de minder "gevorderde" gebruiker.
De meeste mensen die "effe" een bestandje willen downloaden, willen niet verdiepen in ftp en extra programma's installeren.
( want ze hebben al zoveel toolbars :| )

Filestation werkt voor die lui fijner, omdat het 'vertrouwd' is en via explorer werkt

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11
HAd wat vragen, op alles antwoord, 1 echter niet.
Post met merendeel antwoorden ; job in "Het grote Synology topic - deel 5"

Vraag die overblijft ; kan ik de geback-upte config file van mijn 108J zo gebruiken op mijn 213+?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:00
Een kennis wil ook een Synology kopen.
Zelf heb ik een DS211 en heb ik diverse 3rd party packages geinstalleerd SB, CP etc.

Nu zie ik dat de DS213 ook een Marvell Kirkwood mv6282 CPU heeft net als de DS211.
De DS213+ lijkt een hele andere architectuur te hebben.
http://forum.synology.com...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Sneller, maar zitten er ook nog nadelen aan bv. de beschikbaarheid van packages of andere zaken die wat minder makkelijk gaan?

👉🏻 Blog 👈🏻

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-03 08:42
DS audio package op je synology. En de ds audio app op je android
Audiostation met ds audio ?
Ik heb die optie overwogen maar ik zie er het nu niet van in om terug een extra service te laten lopen op mijn Nas terwijl die iTunes server service ook al draait. Ik gebruik deze met veel plezier op mijn pc dus zou het fijn zijn moest er ook iets gelijkaardigs mogelijk zijn op android? :)

• FreshMaker
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 07:59:

Vraag die overblijft ; kan ik de geback-upte config file van mijn 108J zo gebruiken op mijn 213+?
Volgens mij wel, daar staan alleen verwijzingen naar settings in, en gebruikers ed

( en je krijgt bij 4.2 zelfs de vraag WAT je wil importeren meen ik)

• maartend
FreshMaker schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:43:
[...]

Volgens mij wel, daar staan alleen verwijzingen naar settings in, en gebruikers ed

( en je krijgt bij 4.2 zelfs de vraag WAT je wil importeren meen ik)
Dat zou dus echt geweldig zijn, hou ik al mijn instellingen.

• CrackSlet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11-2022

CrackSlet

Professioneel Schillenboer

In de TS van het Nieuws en discussie topic (super TS overigens, Kudo's!) staat bij bij de DX513 expansion bay hetvolgende:
Expansion for DS710+, DS712+, DS713+, DS1010+, DS1511+, DS1512+, and DS1812+
Independent volume for DS112, DS112+, DS212+, DS213+, DS412+, and DS413

Nou zit ik erg te twijfelen tussen een 412+ of een 413 (het verschil tussen deze twee is overigens voor deze vraag niet echt van belang). Maar begrijp ik goed dat je "Expansion" je de uitbreiding als onderdeel van je NAS gaat ziet, terwijl hij als "Independent volume" gewoon een losse schijf is die je ook kan bereiken mbv je NAS? Zo nee, zou iemand mij dan kunnen vertellen wat het verschil hier tussen is?

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Ik heb in mijn crontab.defaults de volgnde job opgenomen:

#minute hour mday month wday who command
*/30 * * * * root cd /path/to/spotweb && /usr/bin/php retrieve.php

Hij loopt echter niet maar ik begrijp niet waarom..

Iemand een idee waar ik fout zit ?

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53
kattapult schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:00:

#minute hour mday month wday who command
*/30 * * * * root cd /path/to/spotweb && /usr/bin/php retrieve.php

Iemand een idee waar ik fout zit ?
Is slecht te zien op deze manier, maar heb je wel tabs gebruikt, en geen spaties?

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-03 14:03
CrackSlet schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:58:
In de TS van het Nieuws en discussie topic (super TS overigens, Kudo's!) staat bij bij de DX513 expansion bay hetvolgende:
Expansion for DS710+, DS712+, DS713+, DS1010+, DS1511+, DS1512+, and DS1812+
Independent volume for DS112, DS112+, DS212+, DS213+, DS412+, and DS413

Nou zit ik erg te twijfelen tussen een 412+ of een 413 (het verschil tussen deze twee is overigens voor deze vraag niet echt van belang). Maar begrijp ik goed dat je "Expansion" je de uitbreiding als onderdeel van je NAS gaat ziet, terwijl hij als "Independent volume" gewoon een losse schijf is die je ook kan bereiken mbv je NAS? Zo nee, zou iemand mij dan kunnen vertellen wat het verschil hier tussen is?
Bij expension kan je een enkel volume gebruiken ( je bestaande volume uitbereiden) en bij Independent dan moet je een nieuw volume aanmaken

Anoniem: 503347

Reagerend op bovenstaande Hyperlink (aangezien het forum is gesplitst):

Dank je wel voor je reactie. We hebben het (S)FTP downloaden niet voor elkaar gekregen van NAS naar NAS. Heb jij wellicht een beschrijving hoe we dit moeten opzetten, of wat de meest ideale manier van NAS naar NAS te downloaden?

Groet,

Gert

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-02 08:06
maartend schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 07:59:

Bij het overstappen van mijn ds211j naar mijn ds411 (andere cpu en meer bays) kon ik gewoon de schijven overzetten en deed die het gelijk. zonder wat voor initialisatie dan ook.

• maartend
thedon46 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:29:
[...]

Bij het overstappen van mijn ds211j naar mijn ds411 (andere cpu en meer bays) kon ik gewoon de schijven overzetten en deed die het gelijk. zonder wat voor initialisatie dan ook.
Ik zit natuurlijk wel met het probleem dat beide Nassen een andere DSM draaien.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 06:32
Anoniem: 503347 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:48:
Reagerend op bovenstaande Hyperlink (aangezien het forum is gesplitst):

Dank je wel voor je reactie. We hebben het (S)FTP downloaden niet voor elkaar gekregen van NAS naar NAS. Heb jij wellicht een beschrijving hoe we dit moeten opzetten, of wat de meest ideale manier van NAS naar NAS te downloaden?

Groet,

Gert
Al eens gekeken naar Remote Folder?
http://www.synology.nl/ds...emote_folder.php?lang=enu

• CrackSlet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11-2022

CrackSlet

Professioneel Schillenboer

Xenophoben schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:11:
[...]

Bij expension kan je een enkel volume gebruiken ( je bestaande volume uitbereiden) en bij Independent dan moet je een nieuw volume aanmaken
Ok, dat is een iets technischere bewoording van wat ik dacht. Bedankt voor het bevestigen!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-03 21:08

mvds

Totally awesome!

kraades schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:16:
Een kennis wil ook een Synology kopen.
Zelf heb ik een DS211 en heb ik diverse 3rd party packages geinstalleerd SB, CP etc.

Nu zie ik dat de DS213 ook een Marvell Kirkwood mv6282 CPU heeft net als de DS211.
De DS213+ lijkt een hele andere architectuur te hebben.

Sneller, maar zitten er ook nog nadelen aan bv. de beschikbaarheid van packages of andere zaken die wat minder makkelijk gaan?
Inmiddels zouden alle packages beschikbaar moeten zijn voor de x213(+) serie. In elk geval de bekende zoals SB/CP/SAB en dergelijke zijn beschikbaar. En het is inderdaad een andere architectuur, het is een Power PC (PPC) in plaats van een ARM CPU.
thedon46 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:29:
[...]

Klopt. De schijven uit een 2-bay kan je probleemloos overzetten naar een 4-bay synology.
Schijven uit een 1-bay synology kan je niet overzetten: http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?q_id=484

Zie ook de melding onder de tabel
Due to differences in disk partitions systems, 1-bay DiskStation models cannot be directly migrated to multiple-bay models and vice versa. Please consult the explanation and chart below.
For example: You can migrate data from a DS110+ (1-bay model) to a DS112 (another 1-bay model), but you cannot migrate data to a DS212 (2-bay model) or DS413 (4-bay model). Likewise, you cannot migrate data from a DS213 or DS413 to a DS110+.

• Videopac
  • Laatst online: 22:58
2 vragen waar ik, ondanks het nodige zoekwerk (misschien niet goed gezocht: mijn excuses dan), geen antwoord op heb kunnen vinden:

1. Ik zou graag folders van mijn DS211 in de Windows verkenner willen zien. Thuis gaat dat prima (\\lokaal_IP_adres\...), remote niet. Hoe maak ik in de Windows Verkenner een secure verbinding naar een map op de NAS? OS = Windows 7 en XP (2 computers).

2. Cloud Station. Stel ik synchroniseer dezelfde map op de NAS naar 2 verschillende computers. En stel dat nu op beide computers tegelijkertijd in hetzelfde bestand gewerkt wordt: hoe gaat Cloudstation daar mee om?

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• FreshMaker
  • Niet online
Dat werkt prima in het eigen netwerk, maar is op basis van webdav.
Dus moeten zowel gebruiker, als host poorten openen in hun netwerkverbinding naar buiten.

( als sftp al niet werkt ;) dan kan je raden naar het vervolg )

• bwynants
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-03 11:01
kattapult schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:00:
cron service herstart?

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 20:10
Ik heb een vraag:

Ik ben in het bezit van een Synology DS207+. Ik heb hierin 2x 1TB schijven zitten. Is het mogelijk om er schijven van meer capaciteit in te stoppen? Bijvoorbeeld 2TB or 3TB schijven?

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 16:34
Ik ben aan het denken over een DS1511+ met een drietal 3tb schijven om mee te beginnen als mooie media server/download machine.

Als ik nu een MKV gedownload heb is de DS1511+ dan krachtig genoeg om dit via de DS Video app te transcoden naar een iphone/ipad. Ik heb begrepen dat de Plex Media Server dan niet krachtig genoeg is maar dat het hele DS Video van Synology zelf een stuk beter werkt maar ik kan niet echt ervaringen vinden. Iemand wel ervaring met een dergelijke setup? Of ben je dan afhankelijk van third party apps die de NAS via DLNA of fileshare benaderen?

• Videopac
  • Laatst online: 22:58
hdtracer schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:48:
Ik heb een vraag:

Ik ben in het bezit van een Synology DS207+. Ik heb hierin 2x 1TB schijven zitten. Is het mogelijk om er schijven van meer capaciteit in te stoppen? Bijvoorbeeld 2TB or 3TB schijven?
Dat kan. Als je RAID-0 hebt zijn je gegevens niet gespiegeld en kun je die niet zonder externe backup op de nieuwe schijven krijgen.

Als je RAID-1 hebt (data is gespiegeld op beide schijven), is de werkwijze globaal als volgt:
1. Maak een backup
2. Zet de NAS uit en vervang 1 van de 2 schijven.
3. Zet de NAS aan en laat de nieuwe schijf rebuilden.
4. Nadat de NAS hiermee klaar is (dit kan lang duren): zet de NAS uit en vervang de andere schijf.
5. Zet de NAS aan en laat de nieuwe schijf rebuilden.
6. Expand je RAID volume tot de grootte van je nieuwe schijven (dit kan ook lang duren).

Overigens is de DS-207+ wat ouder en is het wellicht een overweging om die te vervangen door een nieuwe NAS, als je toch aan nieuwe schijven denkt.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

hdtracer schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:48:
Ik heb een vraag:

2 TB moet prima kunnen. Er staan er genoeg in de compatibility list die geschikt zijn:
http://www.synology.com/s...u&bays_id=2&product_id=20
Daar zie je dat 2TB de grootste schijf is die geschikt is (mits je dsm 3.1 hebt).

Of dat ook betekent dat grotere schijven niet werken weet je niet. Grote kans dat ze grotere schijven niet getest hebben. Jouw model is al wat ouder (uit 2007) dus op een bepaald moment zullen ze boel niet meer testen. Als je kijkt naar de user reported compatibility: http://forum.synology.com...ed_Compatible_Hard_Drives zie je dat zijn grote broer de CS407 wel met een 3TB schijf werkt icm dsm 3.1. Het os (dsm 3.1) is in elk geval geen beperking in jouw model, maar wellicht dat de chipset het probleem is.

[Voor 3% gewijzigd door job op 26-02-2013 12:11]

• McVirusS
FreshMaker schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:30:
[...]

Dat werkt prima in het eigen netwerk, maar is op basis van webdav.
Dus moeten zowel gebruiker, als host poorten openen in hun netwerkverbinding naar buiten.

( als sftp al niet werkt ;) dan kan je raden naar het vervolg )
Op die link staat dat het op basis van CIFS werkt. Daar moet je ook poorten voor open zetten maar dat lijkt me toch niet zo heel ingewikkeld. Zat over te vinden op internet.

Hier staan welke poorten gebruikt worden:
http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=299

• Roko
  • Niet online
Anakin239 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:54:

Als ik nu een MKV gedownload heb is de DS1511+ dan krachtig genoeg om dit via de DS Video app te transcoden naar een iphone/ipad. Ik heb begrepen dat de Plex Media Server dan niet krachtig genoeg is maar dat het hele DS Video van Synology zelf een stuk beter werkt maar ik kan niet echt ervaringen vinden. Iemand wel ervaring met een dergelijke setup? Of ben je dan afhankelijk van third party apps die de NAS via DLNA of fileshare benaderen?
Ik zit met exact dezelfde vraag, ik vermoed dat HD/FullHD ook nog wel een rol zal spelen. Hoe goed/slecht gaat dit b.v. met iTunes native video formaten?

• FreshMaker
  • Niet online
McVirusS schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:43:
[...]

Op die link staat dat het op basis van CIFS werkt. Daar moet je ook poorten voor open zetten maar dat lijkt me toch niet zo heel ingewikkeld. Zat over te vinden op internet.

Hier staan welke poorten gebruikt worden:
http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=299
Dat het niet zo moeilijk is, weet ik wel, maar je vergeet dat de 'normale' pcgebruiker niet zomaar aanpassingen in zijn systeem aanbrengt.

Vaak wordt een modem/router combinatie weggezet, en als het werkt kom je er niet meer aan.
Het is al heel wat dat men tegenwoordig nog het password insteld op zijn router ...

Zodoende zijn oplossingen zoals filestation ideaal, aangezien daar geen interactie gebeurt om iets te wijzigen ( poort 80 en/of 443 )

• technorabilia
mvds schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:15:
[...]

Inmiddels zouden alle packages beschikbaar moeten zijn voor de x213(+) serie. In elk geval de bekende zoals SB/CP/SAB en dergelijke zijn beschikbaar. En het is inderdaad een andere architectuur, het is een Power PC (PPC) in plaats van een ARM CPU.
Ok, bedankt. Ik denk dat ik qua "onderhoud" maar voor safe ga en voor ARM kies. Dan weet ik zeker dat alles wat bij mij op de DS211 loop ook op de DS213 loopt. Qua capaciteit lijkt de DS213 toch al gelijk te zijn aan de DS212+ en dat is voor hen goed genoeg.

👉🏻 Blog 👈🏻

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 20:10
Videopac schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:05:
[...]

Dat kan. Als je RAID-0 hebt zijn je gegevens niet gespiegeld en kun je die niet zonder externe backup op de nieuwe schijven krijgen.

Als je RAID-1 hebt (data is gespiegeld op beide schijven), is de werkwijze globaal als volgt:
1. Maak een backup
2. Zet de NAS uit en vervang 1 van de 2 schijven.
3. Zet de NAS aan en laat de nieuwe schijf rebuilden.
4. Nadat de NAS hiermee klaar is (dit kan lang duren): zet de NAS uit en vervang de andere schijf.
5. Zet de NAS aan en laat de nieuwe schijf rebuilden.
6. Expand je RAID volume tot de grootte van je nieuwe schijven (dit kan ook lang duren).

Overigens is de DS-207+ wat ouder en is het wellicht een overweging om die te vervangen door een nieuwe NAS, als je toch aan nieuwe schijven denkt.
Ik heb RAID-0. maar ik heb enkel films op de NAS staan, dus het is niet z'n probleem als deze verloren gaan. Bovendien kan ik nog wel het een en ander kopieren naar mijn iMac. Upgraden van de NAS zou inderdaad wel mooi zijn, maar ook duur. Dus daar wacht ik voorlopig nog even mee.
job schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:07:
[...]

2 TB moet prima kunnen. Er staan er genoeg in de compatibility list die geschikt zijn:
http://www.synology.com/s...u&bays_id=2&product_id=20
Daar zie je dat 2TB de grootste schijf is die geschikt is (mits je dsm 3.1 hebt).

Of dat ook betekent dat grotere schijven niet werken weet je niet. Grote kans dat ze grotere schijven niet getest hebben. Jouw model is al wat ouder (uit 2007) dus op een bepaald moment zullen ze boel niet meer testen. Als je kijkt naar de user reported compatibility: http://forum.synology.com...ed_Compatible_Hard_Drives zie je dat zijn grote broer de CS407 wel met een 3TB schijf werkt icm dsm 3.1. Het os (dsm 3.1) is in elk geval geen beperking in jouw model, maar wellicht dat de chipset het probleem is.
Heel erg bedankt, ik draai inderdaad DSM 3.1 dus ik ga het gewoon eens met een 3TB schijf proberen =)

---

Overigens lijkt het nu alsof mijn NAS nooit in standby gaat, terwijl dit wel aan staat. De schijven maken altijd geluid alsof ze aan t werken zijn. Ik heb er twee van deze inzitten pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB

[Voor 6% gewijzigd door hdtracer op 26-02-2013 15:19]

• McVirusS
Anakin239 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:54:
Ik ben aan het denken over een DS1511+ met een drietal 3tb schijven om mee te beginnen als mooie media server/download machine.

Wist niet dat DS1511+ nog verkocht werd. Is wel erg gunstig geprijsd zeg. DS1512+ is wel flink stuk duurder (maar wel sneller (2,1GHz vs 1,8Ghz, beiden dual core) en bijvoorbeeld USB 3.0).

"Een MKV" is niet precies genoeg. Gaat om of het 720p of 1080p is en welke audio codec en bitrate bijvoorbeeld. Ik heb een DS1512+ en daar doet 720p het prima op, 1080p doet het ook wel maar niet echt vloeiend (vaak buffermomenten), zie ook dat CPU dan richting 90% gaat van NAS.

Eigenlijk zouden ze van Synology gewoon één of ander USB device moeten maken die heel efficient is in transcoden of zo ;).

VideoStation lijkt gewoon ffmpeg te gebruiken (zie ineens allemaal ffmpeg processen in ieder geval).

Moet wel erbij zeggen dat mijn NAS ook andere dingen staat te doen dus zonder die videostation transcoding hij alsnog bijna continue 10 - 20% CPU gebruik heeft.

Hou er trouwens rekening mee dat een DS1511+ ongeveer 10 Watt meer verbruikt dan een DS1512+, dat scheelt je per jaar zo'n €25 (bij mijn energiekosten :P).
FreshMaker schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:55:
[...]

Dat het niet zo moeilijk is, weet ik wel, maar je vergeet dat de 'normale' pcgebruiker niet zomaar aanpassingen in zijn systeem aanbrengt.

Vaak wordt een modem/router combinatie weggezet, en als het werkt kom je er niet meer aan.
Het is al heel wat dat men tegenwoordig nog het password insteld op zijn router ...

Zodoende zijn oplossingen zoals filestation ideaal, aangezien daar geen interactie gebeurt om iets te wijzigen ( poort 80 en/of 443 )
Voor FileStation moet je net zo goed poorten configureren. En als je een NAS hebt en dergelijke dingen wil doen dan ben je sowieso al gevorderde gebruiker en dan moet je dat soort dingen maar gewoon leren ;).

[Voor 3% gewijzigd door McVirusS op 26-02-2013 15:51]

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 16:34
McVirusS schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:48:
[...]

"Een MKV" is niet precies genoeg. Gaat om of het 720p of 1080p is en welke audio codec en bitrate bijvoorbeeld. Ik heb een DS1512+ en daar doet 720p het prima op, 1080p doet het ook wel maar niet echt vloeiend (vaak buffermomenten), zie ook dat CPU dan richting 90% gaat van NAS.
Begrijp inderdaad dat iedere MKV anders is maar goed om te weten dat 720P goed gaat. Is er ook een package ala handbrake die bij de bestanden om kan zetten naar beter mobiel formaat?
[...]

Hou er trouwens rekening mee dat een DS1511+ ongeveer 10 Watt meer verbruikt dan een DS1512+, dat scheelt je per jaar zo'n €25 (bij mijn energiekosten :P).
:) Hmmm.... prijsverschil van ruim 300 euro en dan 25 euro per jaar besparen dan moet hij 12 jaar mee gaan en dan gaat het iets opleveren..... :P

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-03 22:43

Goner

What can I do you for ?

Videopac schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:29:
1. Ik zou graag folders van mijn DS211 in de Windows verkenner willen zien. Thuis gaat dat prima (\\lokaal_IP_adres\...), remote niet. Hoe maak ik in de Windows Verkenner een secure verbinding naar een map op de NAS? OS = Windows 7 en XP (2 computers)
Ik gebruik Webdav en NetDrive, kun je remote een share (met drive letter) maken.
Wist niet dat DS1511+ nog verkocht werd. Is wel erg gunstig geprijsd zeg. DS1512+ is wel flink stuk duurder (maar wel sneller (2,1GHz vs 1,8Ghz, beiden dual core) en bijvoorbeeld USB 3.0).
Lijkt er op alsof een leverancier van zijn voorraad afwilt (of het is een fout), je ziet de lage prijs maar bij een paar winkels die allen aangeven dat er nog 1 bij de leverancier te krijgen is.
Andere 2011 modellen zijn ook erg goedkoop. De 411+II bijvoorbeeld, en zo zijn er wel meer. Maar die 1511 is inderdaad wel erg aantrekkelijk geprijsd.

edit: lijkt erop dat die 1511 al verkocht is. :P (niet door mij overigens)

[Voor 5% gewijzigd door job op 26-02-2013 18:38]

• rm84
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-03 00:34
Ik ben sinds enkele weken een trotse bezitter van een DS213 en heb afgelopen weekend de Plex app gekocht voor op mijn iPad om series/films te streamen vanaf mijn NAS naar mijn iPad.

Ik krijg nu echter steeds de melding: 'Your iPad needs a bit of help to play... The Plex server you are currently connected to doesn't support video transcoding'.

Kan ik hieruit opmaken dat dit never gaat werken? Met de app van Synology zelf (DS video) kan ik wel streamen echter vind deze niet gebruiksvriendelijk.

Hebben jullie tips/suggesties op dit probleem op te lossen of andere apps te kopen?

• McVirusS
rm84 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:29:
Ik ben sinds enkele weken een trotse bezitter van een DS213 en heb afgelopen weekend de Plex app gekocht voor op mijn iPad om series/films te streamen vanaf mijn NAS naar mijn iPad.

Ik krijg nu echter steeds de melding: 'Your iPad needs a bit of help to play... The Plex server you are currently connected to doesn't support video transcoding'.

Kan ik hieruit opmaken dat dit never gaat werken? Met de app van Synology zelf (DS video) kan ik wel streamen echter vind deze niet gebruiksvriendelijk.

Hebben jullie tips/suggesties op dit probleem op te lossen of andere apps te kopen?
Transcoding werkt niet op alle DS modellen (dat verschilt nog per Plex/DS Video volgens mij). Alternatief is Serviio maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Draait volgens mij onder Java dus zal vast niet heel snel zijn :P.

http://pcloadletter.co.uk/tag/serviio/

• FreshMaker
  • Niet online

[...]
Voor FileStation moet je net zo goed poorten configureren. En als je een NAS hebt en dergelijke dingen wil doen dan ben je sowieso al gevorderde gebruiker en dan moet je dat soort dingen maar gewoon leren ;).
Je leest niet goed ...

De gebruiker ( andere kant ) wil niet aan de gang met poorten, en voor Filestation hoef je niets aan te passen als gebruiker.
De aanbieder wel, maar dat is niet de discussie verder, maar als die dat wil aanbieden, zal hij dat inderdaad moeten aanleren.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-03 13:43
Hebben meer mensen last van een Load Cycle Count die weer de spuitgaten uitloopt bij de HD204UI HDD's op DSM 4.2 beta?

PSN: Sluuz

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Heb wat advies nodig over de aanschaf van een Synology NAS. Twijfel tussen de DS213+ of de DS712+. Doordat de DS712+ al opgevolgd is door de DS713+, is deze nu voor nagenoeg dezelfde prijs als de DS213+ te krijgen ? Ken de technische verschillen (andere processor, geheugen, 1 of 2 netwerkpoorten)., maar kan geen keuze maken.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-03 18:42
BB72 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:47:
Heb wat advies nodig over de aanschaf van een Synology NAS. Twijfel tussen de DS213+ of de DS712+. Doordat de DS712+ al opgevolgd is door de DS713+, is deze nu voor nagenoeg dezelfde prijs als de DS213+ te krijgen ? Ken de technische verschillen (andere processor, geheugen, 1 of 2 netwerkpoorten)., maar kan geen keuze maken.
Ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. De 712+ heeft een x86 processor en de 213+ heeft een ARM processor. Volgens mij heb ik wel eens op het synology verhalen voorbij zien komen dat sommige 3rd party apps niet gecompileerd zijn voor x86 maar kan zijn dat ik het fout heb. Qua prestaties durf ik niet te zeggen wat sneller zou zijn.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
chickpoint schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:55:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. De 712+ heeft een x86 processor en de 213+ heeft een ARM processor. Volgens mij heb ik wel eens op het synology verhalen voorbij zien komen dat sommige 3rd party apps niet gecompileerd zijn voor x86 maar kan zijn dat ik het fout heb. Qua prestaties durf ik niet te zeggen wat sneller zou zijn.

Gaat dienen als SABnzb, Sickbeard servertje. Om content te streamen naar mijn HTPC en als backup unit.

• McVirusS
chickpoint schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:55:
[...]

Het is precies andersom. Die 213+ heeft PPC processor en daar is juist minder software voor. Al schijnen de bekende packages inmiddels wel beschikbaar te zijn. Voor x86 is juist veeeel meer software beschikbaar. De DS712+ is denk ik sneller als de 213+ en heeft als grote voordeel dat je er een DX513 op aan kan sluiten. Ook heeft hij meer geheugen. Nadeel is dat het ouder model is en dat je kans hebt dat support qua DSM versies eerder stopt. Maar omdat het een model uit + serie is en genoeg geheugen heeft en voorzien is van x86 CPU zou ik me daar geen zorgen over maken (Synology stopt alleen support qua DSM als hier technische redenen voor zijn).

Ik zou voor de DS712+ gaan. Al was het alleen maar omdat je die kan uitbreiden met een DX213 of DX513.

Ook draait de 213+ zover ik weet geen Plex. De 213+ heeft wel USB 3.0 en is zuiniger.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Denk je dat een single core 1,8Ghz x86 CPU sneller is dan de dual core PPC op 1,067Ghz? Ook met meer meerdere taken naast elkaar en checken/unrarren ed?

• Yucko

Yucko

mvds schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:13:
Denk je dat een single core 1,8Ghz x86 CPU sneller is dan de dual core PPC op 1,067Ghz? Ook met meer meerdere taken naast elkaar en checken/unrarren ed?
het is maar wat je ermee wilt doen. Ik zou bv. de volgende keer weer voor een NAS met x86 cpu gaan .. puur omdat ik Plex heel veel gebruik, zowel op mijn tv's als op mobiele apparaten (en dan is transcoding wel fijn)

. iPhone X Space Gray 64GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB

• McVirusS
mvds schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:13:
Daarom zeg ik "denk ik" ;). Weet het niet zeker. Is ook best lastig om daar goede vergelijking voor te vinden. Als we nou een UNRAR test hadden ;).

Volgens deze review is de DS213+ best een snel ding, maar dan hebben ze het wel voornamelijk over LAN throughput.
http://www.smallnetbuilde...s213-diskstation-reviewed

Misschien dat dit nog nuttig is:

Bron:
http://www.smallnetbuilde...s712-diskstation-reviewed

Lijkt erop dat DS712+ vrijwel op alle fronten sneller is dus ;).

• mvds

mvds

Totally awesome!

McVirusS schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:30:
[...]
Daarom zeg ik "denk ik" ;). Weet het niet zeker. Is ook best lastig om daar goede vergelijking voor te vinden. Als we nou een UNRAR test hadden ;).

Volgens deze review is de DS213+ best een snel ding, maar dan hebben ze het wel voornamelijk over LAN throughput.

Misschien dat dit nog nuttig is:

[afbeelding]
[afbeelding]

Bron:
http://www.smallnetbuilde...s712-diskstation-reviewed

Lijkt erop dat DS712+ vrijwel op alle fronten sneller is dus ;).
:P

Ja ja, die komt er :P

Overigens vind ik het wel jammer dat bijna alle testen zich richten op throughput. Tuurlijk is dat belangrijk, maar niet het belangrijkste imho. De meeste mensen zullen de NAS inzetten als download station en ik zou willen dat daar ook meer aandacht aan besteed zou worden. Hoe goed is de NAS in multitasking, unrarren, transcoding enz. Allemaal dingen waar mensen een NAS voor zullen willen gebruiken

[Voor 15% gewijzigd door mvds op 27-02-2013 11:55]

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-03 17:11
Ik heb een waarschijnlijk erg triviale vraag, maar kon er zo gauw geen antwoord op vinden:

Hoe weet ik of één van de schijven in mijn 212J kapot is? Krijg ik dan een melding oid? Gaat er iets piepen? De schijven draaien in raid.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Beempje schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:04:
Ik heb een waarschijnlijk erg triviale vraag, maar kon er zo gauw geen antwoord op vinden:

Hoe weet ik of één van de schijven in mijn 212J kapot is? Krijg ik dan een melding oid? Gaat er iets piepen? De schijven draaien in raid.
Dat geeft de NAS aan, kan je terugkijken in de Storage Manager

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-03 15:11
Kan het zo snel niet vinden op internet, dus vraag het even hier.
Mijn DS213+ is momenteel bezig met controleren van de harde schijf (WD RED 3TB), kan ik de NAS nu gewoon gebruiken? Gebruikers aanmaken, packages installeren, etc.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

• McVirusS
mvds schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:48:
[...]

:P

Ja ja, die komt er :P

Overigens vind ik het wel jammer dat bijna alle testen zich richten op throughput. Tuurlijk is dat belangrijk, maar niet het belangrijkste imho. De meeste mensen zullen de NAS inzetten als download station en ik zou willen dat daar ook meer aandacht aan besteed zou worden. Hoe goed is de NAS in multitasking, unrarren, transcoding enz. Allemaal dingen waar mensen een NAS voor zullen willen gebruiken
Ik heb zelf een RAR test in elkaar gezet. Werkt erg netjes. Zal even alles uploaden en straks details doorgeven ;).

• McVirusS
pietertie schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:15:
Kan het zo snel niet vinden op internet, dus vraag het even hier.
Mijn DS213+ is momenteel bezig met controleren van de harde schijf (WD RED 3TB), kan ik de NAS nu gewoon gebruiken? Gebruikers aanmaken, packages installeren, etc.
Ja :). Als het werkt dan kan je ervan uitgaan dat het ook mag ;).

• Speedfightserv
  • Laatst online: 20:17
ik heb een raar probleem, mijn webdav logging van bestandsoverdracht komt niet meer in het systeemlogboek. oude records staan er wel in (van een jaar terug) maar de nieuwe niet. heb de optie in webdav al een keer uit en aan gezet. logging leeg gemaakt maar er komen geen resultaten in het logboek. iemand een idee?

[Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 27-02-2013 13:01]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Speedfightserv schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:46:
ik heb een raar probleem, oude records staan er wel in (van een jaar terug) maar de nieuwe niet.
Welke logs gebruik je ; de standaard System Logs in het menu of de Syslog Server ?
Ik zie m'n recente Webdav transfers (met NetDrive) overigens in beide ...
(met optie uit/aan bedoel je 'Enable WebDAV log' onder advanced ?)

• Speedfightserv
de standaard system logs. had ook de syslog server aan maar die heb ik even uitgezet om dat uit te sluiten.
(met optie uit/aan bedoel je 'Enable WebDAV log' onder advanced ?)
ja die bedoel ik

• McVirusS
Ik heb topic geopend waarin ik mijn RAR-performance test heb geplaatst. Ben erg benieuwd naar resultaten :).

[Synology] RAR unpacking performance

• technorabilia
Een kennis krijgt binnenkort een DS213.

Hij wilde 2 volumes maken en dan elke nacht een backup maken zodat er geen bestanden verloren gaan.
Mijn suggestie was: gebruik RAID1 in combinatie met een externe backup.

Maar er toch ook een optie die alle versies van een bestand bewaard? Dus na elke save een kopie opslaat.
Ik kan nu wel Prullenbak vinden maar verder niets? Ben ik nu in de war of mis ik iets?

👉🏻 Blog 👈🏻

• McVirusS
TimeBackup heet dat, is een package die je kan installeren.

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30
Situatie:
Ik heb een aantal websites op mijn syno draaien. Deze sites worden via (een 3rd party app) DDNS updater bij mijn registar via dynamic DNS geupdate.

Dit werkt goed. Alles URLs verwijzen naar mijn IP adress. Waarna de Syno alle URLs die in mijn vhost config staan netjes naar de juiste achterliggende map stuurt:
hostnaam mapnaam Locatie
site1.com --> site1 --> web/site1
site2.com --> site2 --> web/site2
dite3.com --> site3 --> web/site3
enz.

Vraag:
Nu wil ik de naam van site1 gebruiken om op photo station terecht te komen. Dus site1.com/photo moet mijn photo station tonen. Dit werkt goed zodra de site1.com NIET in de vhost config staat (maar dit is voor de rest van de site en domeinnaam natuurlijk niet wenselijk). Zodra site1.com wél in de vhost config staat stuurt de syno (logisch) naar web/site1/photo alwaar niets staat.

Andere optie is om photo.site1.com (ook middels dynamic DNS) te registreren en op te nemen in de vhost config.
Echter bij verwijzing naar "photo" wordt in de web-map een photo-map aangemaakt alwaar ook niets staat.
photo.site1.com --> web/photo

Hoe kan ik nu tóch naar photostation connecten terwijl ALLE URLs middels een vhost worden opgevangen behalve de echte "/photo" of "photo."

Wellicht ten overvloeden: Ik wil eigenlijk geen enkele URL hebben wijzen naar de "root", dus direct naar de /web-map.

Alvast bedankt voor een oplossing!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Speedfightserv schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:24:
de standaard system logs. had ook de syslog server aan maar die heb ik even uitgezet om dat uit te sluiten.
Geven bij mij beide onder DSM 4.1-2661 gewoon de WebDAV (met behulp van NetDrive) transfers aan. Waar doe jij de file-transfer mee ?
Gebruik je misschien een andere/nieuwere DSM ?

• Beempje
mvds schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:09:
[...]

Dat geeft de NAS aan, kan je terugkijken in de Storage Manager
Maar dat moet ik dus zelf actief monitoren ipv dat ik een automatisch bericht krijg?

• Speedfightserv
Goner schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:39:
[...]

Geven bij mij beide onder DSM 4.1-2661 gewoon de WebDAV (met behulp van NetDrive) transfers aan. Waar doe jij de file-transfer mee ?
Gebruik je misschien een andere/nieuwere DSM ?
ik heb 4.1-2668 alleen dit speelt al langer. Had het ook al met de update die jij op dit moment heb.

ik log dan in via het web met "file station"

Moet ik de logging soms op meerdere plekken aanzetten? heb overal al gezocht maar kan niks vinden :?

edit: gevonden... in de oudere DSM ging de logging van "file station" via webdav. dat is in de nieuwere versies veranderd. ik moest hem gewoon onder file station aan zetten |:(

[Voor 13% gewijzigd door Speedfightserv op 27-02-2013 21:53]

• Yucko

Yucko

Beempje schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:25:
[...]

Maar dat moet ik dus zelf actief monitoren ipv dat ik een automatisch bericht krijg?
als je vroegtijdig een falende schijf wilt herkennen dan zul je zelf wat initiatief moeten nemen door van tijd tot tijd die dingen te bekijken vanuit je disk management.

Je kunt op zich wel via notificaties meldingen (via email, sms of pushbericht) van bepaalde zaken mbt je hdd's krijgen, ik weet alleen niet of hij vroegtijdig kan herkennen dat een schijf op het punt staat om uit te vallen.

Ik weet in ieder geval wel dat hij meldt als een schijf daarwerkelijk uit een array gegooid is om wat voor reden dan ook :P
Dear user,

Volume 1 on DiskStation has entered degraded mode. (Total number of hard disks: 4; Number of active hard disks: 3) Please identify the cause of degradation and take corrective action.

To repair the volume, please replace the defected disks with new ones. For more information, visit Synology's website at http://www.synology.com and read the tutorial: How to repair a volume on DiskStation.

Sincerely,
Synology DiskStation

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:37
Ik ben van plan binnenkort een DS212J te kopen. Ik heb een 2TB HDD in mijn computer zitten die ik straks daarin wil zetten. Ik neem aan dat ik dan de media die erop staat, gewoon erop blijft staan?

Niet dat eerst de harde schijf compleet geformatteerd wordt ofzo..

Dank alvast

toettoett

• cypher21
Ik heb geen idee of het kan, maar het is iig niet aan te raden.
Neem aan dat je schijf NTFS is, de syno draait op een linux achtig systeem, en wilt de schijf graag als ext3 formatteren, is ook stukken beter voor de performance

• Yucko

Yucko

schijven worden altijd geformatteerd TENZIJ ze uit een andere synology komen. Hij maakt nl. meerdere partities aan (system, swap en een andere waar de gebruikersdata op komt te staan)

[Voor 7% gewijzigd door Yucko op 28-02-2013 10:50]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57
Iemand hier die van een DS409+ is overgestapt naar een DS413j? Qua RAID5 R/W performance schijnt de 413j wat sneller te zijn, maar hoe zit het overall?

Gebruik is: Squeezebox (30k tracks), Sabnzbd, downloadstation, sickbeard, surv. station, audio station, media-server voor mediaplayer, fileserver voor office/foto-achtige zaken.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

In het vorige topic had ik jullie al verteld dat ik een WD Mybook 4TB had aangeschaft om e.e.a. over te zetten (backuppen) zodat ik mijn 1512+ anders kon gaan indelen.

Nadat ik dat geschreven had vond ik allerlei berichten (synology-forum) dat mijn plan niet zou gaan werken, omdat een 4TB ntfs geformatteerde USB-harddisk niet ondersteund zou worden.

Domper, maar tegen beter weten in heb ik de Mybook toch aangesloten op de NAS en kon ik toch zo'n 4TB ernaar toe kopieren :? 8)7

Op synology.com zie ik staan dat een 3TB Mybook wel ondersteund zou worden, daarom nam ik aan dat 4TB ook wel ondersteund zou worden.

Wat ik dus nu niet begrijp is dat men op het Synology-forum roept dat het never nooit zal gaan werken, hoogstens 2,2 TB zou gezien kunnen worden.

Daarbij hadden ze het dan wel over DSM 4.1 en ik gebruik 4.2 beta, maar ik zag in de notes hierover niets staan over betere/andere ondersteuning van USB-harddisks.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu verkeerd begrepen heb?

[Voor 9% gewijzigd door NaN op 28-02-2013 11:10]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnpacktime
DS213v10Feroceon88FR131rev1(v5l)1511200 kB23784 kB1m 14.19s

Is van een Synology van een collega van me :P

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

Lief Adje

Love is in the air

DennusB schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:09:
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnpacktime
DS213v10Feroceon88FR131rev1(v5l)1511200 kB23784 kB1m 14.19s

Is van een Synology van een collega van me :P
gefeliciteerd :?

[Voor 4% gewijzigd door Lief Adje op 28-02-2013 11:36]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-12-2022
Bericht is in het verkeerde topic geplaatst!
Dit is het juiste topic: [Synology] RAR unpacking performance

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• Binnetie
  • Laatst online: 22:38
Ik heb nu een DS211 die me prima bevalt. Maar ik kom schijfruimte te kort. Er zitten nu 2x 2TB schijven in. Op de ene schijf heb ik nog 20GB over (volume1) en op volume 2 nog ruim 1TB. Volume 1 is ook meer voor films en series bedoeld.

Ik twijfel of ik een 3 of 4 B schijf zal kopen. Van de 4TB zijn nog niet zoveel versies van te koop. Van de 3TB weet ik al welke schijf het zal moeten worden, maar welke kunnen jullie adviseren voor een 4TB schijf?

Mogelijk verkoop ik mijn beide 2TB schijven en doe dan 4 en 1 ervoor terugnemen omdat de tweede schijf hoofdzakelijk voor gebruikersdata, fotos en muziek is.

• Beempje
Yucko schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:08:
[...]

als je vroegtijdig een falende schijf wilt herkennen dan zul je zelf wat initiatief moeten nemen door van tijd tot tijd die dingen te bekijken vanuit je disk management.

Je kunt op zich wel via notificaties meldingen (via email, sms of pushbericht) van bepaalde zaken mbt je hdd's krijgen, ik weet alleen niet of hij vroegtijdig kan herkennen dat een schijf op het punt staat om uit te vallen.

Ik weet in ieder geval wel dat hij meldt als een schijf daarwerkelijk uit een array gegooid is om wat voor reden dan ook :P

[...]
Thanks :) Ik had zelf inderdaad die notifications gevonden (waar ik al tig keer overheen gekeken had, doh!). Dus iig alle emailmeldingen aangezet. Ik zal daarbij sporadisch zelf het disk management bekijken, maar ik heb er eerlijk gezegd wel vertrouwen in dat het ding zelf een signaal geeft wanneer er iets mis gaat.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-03 16:27
Ik hoop maar dat dit het juiste synology topic hiervoor is maar een vrij eenvoudige vraag. Mag je de voedigingskabel van een synology met tyripjes bundelen/oprollen of is dat minder veilig?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tuurlijk mag dat.. alleen niet te strak aantrekken anders knijp je misschien de stroom af.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• cypher21
DukeBox schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:31:
Tuurlijk mag dat.. alleen niet te strak aantrekken anders knijp je misschien de stroom af.
_/-\o_

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Thecola schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 09:10:
Ik ben van plan binnenkort een DS212J te kopen. Ik heb een 2TB HDD in mijn computer zitten die ik straks daarin wil zetten. Ik neem aan dat ik dan de media die erop staat, gewoon erop blijft staan?

Niet dat eerst de harde schijf compleet geformatteerd wordt ofzo..

Dank alvast
Nee, dat kan helaas niet zonder dat je data verloren gaat.

Dus the way to go is...
1. Data ergens anders parkeren
2. Schijf over zetten en door je Syno laten formatteren
3. Je elders geparkeerde data weer op je NAS zetten

Te koop....

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

Tijdje geleden dit topic aangemaakt, inmiddels een debug file naar Synology verstuurd maar zij komen er ook niet uit waar dit probleem nou aan ligt.
Iemand dit wel eens meegemaakt? Zo ja, hoe heb je dit opgelost?

Anoniem: 207275

Is het mogelijk om *.FLAC bestanden af te spelen via de PS3? Heb het ergens gelezen maar weet niet meer waar... ;(

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Ik heb een nieuwe DS213+. Nu zie ik dat de ledjes link/activity naast de netwerkaansluiting niet branden groen/oranje.

Meer mensen dit opgevallen?

43% of all statistics are worthless.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:20

SmartDoDo

Woeptiedoe

Schijf 2 in mijn DS213 heeft zo goed als het loodje gelegd. Daarom heb ik een nieuwe schijf gekocht en vanavond in m'n DS213 gezet in de verwachting dat ik eenvoudig een herstelfunctie zou doorlopen. Helaas bleek dat niet het geval. Als het goed is zou de optie "systeempartitie repareren" of iets dergelijks beschikbaar moeten zijn in het menu opslagbeheer. Deze is echter nergens te bekennen. Bij opslagbeheer is daarentegen de nieuwe schijf 2 wel gewoon zichtbaar. Ik loop nu dus vast omdat er 2 schijven in zitten en er kennelijk maar 1 zichtbaar is waardoor het volume niet kan worden hersteld. Van een zoektocht op de site van Synology wordt ik ook niet wijzer dus ik hoop dat iemand hier iets weet?

edit:
Hoewel dit dus nergens staat vermeld in handleidingen en how-to's en ik ook niet op andere fora heb kunnen vinden, is het kennelijk nodig om te herstarten (met de goede en een nieuwe schijf in het apparaat) voordat het volume kan worden hersteld. Inmiddels staat het ding dus te herstellen.

[Voor 14% gewijzigd door SmartDoDo op 28-02-2013 23:05]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Speedfightserv schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:45:
[...]
edit: gevonden... in de oudere DSM ging de logging van "file station" via webdav. dat is in de nieuwere versies veranderd. ik moest hem gewoon onder file station aan zetten
Vreemde zaak ; Filestation werkt over poort 5000/5001 HTTP(S) en WebDAV over 5005/5006
en je Filestation transfers stonden in de WebDAV log :?
Which network ports do the services of Synology NAS use?

Anoniem: 41636

Heeft er iemand ervaring met het streamen naar XBMC op ATV2 (oa mkv)? Welke synology zou daar het meest geschikt voor zijn?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:15
Anoniem: 41636 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 00:40:
Heeft er iemand ervaring met het streamen naar XBMC op ATV2 (oa mkv)? Welke synology zou daar het meest geschikt voor zijn?
als je alleen wilt streamen dan is iedere synology prima.

Thanks, ik zag alleen wat mensen die problemen hadden met stotterend beeld en geluid bij het streamen? Is dat alleen als er meerdere processen tegelijk draaien oid? En wireless zou ook geen probleem moeten zijn?

Ik heb, voor nu, de DS212j in gedachte

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 41636 op 01-03-2013 11:05]

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:15
Anoniem: 41636 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:05:
Thanks, ik zag alleen wat mensen die problemen hadden met stotterend beeld en geluid bij het streamen? Is dat alleen als er meerdere processen tegelijk draaien oid? En wireless zou ook geen probleem moeten zijn?

Ik heb een 211 en heb nooit stotterende films, ook als de nas op hetzelfde moment bv aan het downloaden / parren / unrarren is. Ik kijk over het algemeen dvd's of mkv's (720 of 1080) van 4 -12 GB via mijn media speler (WD TV). Ik verwacht wat dat betreft ook geen problemen met de 212j.

Mocht je in de toekomst meer willen gaan doen met de nas dan films streamen en foto's opslaan dan kan je voor de zekerheid een snellere nemen (212 bv, kost 30 euro extra).

Wireless staat natuurlijk los van de nas. je kan de meest geweldige nas hebben, als je een slechte wireless verbinding hebt dan krijg je alsnog problemen. Als je een goede wireless verbinding hebt dan zou het streamen echter prima moeten werken!

Waar veel mensen 'stotter' problemen mee hebben is het streamen naar hun Ipad (en of Ipad 2). Dit komt doordat de ipad (2) geen goede hardware heeft voor het afspelen van films (behalve een aantal select aantal formaten) en een gemiddelde NAS niet genoeg CPU kracht heeft om films live om te zetten naar een formaat wat de Ipad wel aan kan. Ik ken ATV niet echt, maar ik ga er vanuit dat die wel MKV's en dergelijke gewoon kan afspelen (?)

Overigens: aangezien een kabel leggen bij mij ook niet goed mogelijk was (en ik geen zin heb om gaten in 'n vloer te gaan boren) gebruik ik powerline stekkers van m'n router naar m'n tv & media speler

edit: als ik zo snel even lees is apple tv ook niet echt geweldig voor mkv?

[Voor 26% gewijzigd door helloitsme op 01-03-2013 11:49]

• cypher21
zoals al vermeld, Draadloos kan juist de bottleneck zijn voor het streamen van HD content. Hier op de tablet met 160n gaat een 720p nog net, maar zodra het signaal wat zwakker wordt, begint ie te stotteren.
Via gigabit is dit natuurlijk geen enkel probleem, en gaat zelfs een ongeripte bluray streamen perfect

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Anoniem: 41636 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:05:
Heb ook een DS212j.
Ik stream niet echt, TV series (HDTV.x264 torrent downloads) staan gewoon op de NAS en ik gebruik een ACRyan PlayonHD om ze 2 verdiepingen lager af te spelen. Ik heb een Homeplug AV verbinding en heb geen last van stotteren.
Ook met wi-fi afspelen op een Archos G9 (android tablet) gaat uitstekend (wel kortere afstand).

EDIT: even voor mijn begrip, streamen is toch als je een media-server op je NAS draait en echt 'uitzendt', zeg maar ?

[Voor 14% gewijzigd door Goner op 01-03-2013 12:30]

• cypher21
Goner schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:23:
[...]

EDIT: even voor mijn begrip, streamen is toch als je een media-server op je NAS draait en echt 'uitzendt', zeg maar ?
nope
Jij streamt wel ;)
Streamen is gewoon de media die op de NAS staat afspelen op een ander apparaat.

Om dit op sommige apparaten te kunnen heb je idd een media server nodig, maar het idee blijft hetzelfde.
Als je een media server nodig zou hebben om te streamen, kun je beter niet voor een J variant gaan aangezien dit best wat CPU en RAM kost

• maartend
cypher21 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:37:
[...]

Als je een media server nodig zou hebben om te streamen, kun je beter niet voor een J variant gaan aangezien dit best wat CPU en RAM kost
Ik heb hier een 108J (mijn 213+ wacht nog op de HDD's) en daar stream ik hd-kwaliteit mee via mijn PCH-200. Gaat zonder stotteren, ook als ik nog aan het downloaden ben.

Goner schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:23:
[...]

Heb ook een DS212j.
Ik stream niet echt, TV series (HDTV.x264 torrent downloads) staan gewoon op de NAS en ik gebruik een ACRyan PlayonHD om ze 2 verdiepingen lager af te spelen. Ik heb een Homeplug AV verbinding en heb geen last van stotteren.
Ook met wi-fi afspelen op een Archos G9 (android tablet) gaat uitstekend (wel kortere afstand).

Dat is ook streamen, maar wat ik bedoel is de content in de NAS, gewoon afspelen op mijn ATV2. :)
Ik heb een 20mbit UPC verbinding, maar misschien dat de NAS wel in de meterkast past zodat ik hem bekabeld aansluit op me router.

Denk dat het wel allemaal moet lukken, ga even op zoek naar een aanbieding voor de DS212j :)

• cypher21
maartend schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:39:
[...]

Klets. Ik heb hier een 108J (mijn 213+ wacht nog op de HDD's) en daar stream ik hd-kwaliteit mee via mijn PCH-200. Gaat zonder stotteren, ook als ik nog aan het donloaden ben.
Jij hebt dan ook geen media server a la plex nodig!
Jij speelt af via SMB share
Dus geen klets, je moet ff beter lezen ;)

[Voor 3% gewijzigd door cypher21 op 01-03-2013 12:44]

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-03 17:34
Op dit moment heb ik een DS212+. Via filebrowsers kan ik bij mijn files via een HTPC, twee laptops en een tablet. Ik heb alle files in 1 gedeelde folder staan (2,5TB aan files), zodat alle geautoriseerde gebruikers er bij kunnen. Deze gebruikers kunnen lezen en schrijven. Dit heb ik gedaan, omdat ik dat alle gebruikers met dezelfde bestanden werken.
Hoe kan ik het beste mijn DS212+ en apparaten instellen, zodat ik kan vermijden dat bestanden per ongeluk verwijderd of verplaatst worden?

Voor het verwijderen heb ik al de Recycle bin ingeschakeld op de DS212+.
Maar als er bestanden per ongeluk verplaatst worden, kom ik daar nooit achter.

Ik heb DSCloud al geprobeerd, maar dan moet ik de centrale map alleen lezen maken en voor elke gebruikers een apart mapje aanmaken op de DS212+. Als een gebruikers dan een bestand wil aanpassen, dan zou deze eerst gedownload moeten worden naar het apparaat. Om de zoveel tijd wordt er dan gesynced, En dan om de zoveel tijd handmatig die bestanden in de gebruikersmappen naar de centrale map kopieren. Ondertussen kunnen die bestanden alweer door een andere user zijn gewijzigd, dus dan moet ik ook nog de verschillende versies gaan vergelijken.

Ik kan ook 1 gebruikersmap maken, waar alle gebruikers mee syncen. Maar dan moet je elke keer als je een bestand wil wijzigen, kijken of dit bestand al in de gebruikersmap staat. En als een gebruiker ineens 1GB aan bestanden synced, dan moeten alle andere apparaten die ook gaan syncen.

Wie weet er een goede oplossing voor mijn probleem?
- 1 gedeelde map waar gebruikers kunnen schrijven en lezen
- meerdere gebruikers
- Beveiliging tegen per ongeluk verwijderen/verplaatsen

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• maartend
cypher21 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:43:
[...]

Jij hebt dan ook geen media server a la plex nodig!
Jij speelt af via SMB share
Dus geen klets, je moet ff beter lezen ;)
Dan verkeerd begrepen. Je post kon ik op 2 manieren lezen.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Anoniem: 41636 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:39:
[...]
Dat is ook streamen, maar wat ik bedoel is de content in de NAS, gewoon afspelen op mijn ATV2.
Ah, bij streamen denk ik meer aan wat je met bijv. VLC doet, uitzenden op je LAN en PC/player pikt signaal op.
Ik heb een 20mbit UPC verbinding, maar misschien dat de NAS wel in de meterkast past zodat ik hem bekabeld aansluit op me router.
M'n router staat op zolder (lange kabel vanuit meterkast) en de Syno zit er ook bekabeld aan. Alleen alle andere apparaten in huis (3 PC's, mediaplayer, Wii etc) zijn via Homeplug verbonden met de router. Audio en video afspelen vanaf de DS212j gaat vlekkeloos.
ga even op zoek naar een aanbieding voor de DS212j
Heb de mijne precies een jaar geleden gekocht voor 169 en zie nu dat-ie overal duurder is ?

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-03 11:18
Ik heb een Synology DS110j welke ik via wifi benader vanaf mijn MacBook Pro.
Dit gaat echter erg traag.

Situatie:
Router: Netgear WNDR3700
NAS: Synology DS110j, verbonden via CAT5E met de router
Macbook Pro (OS X 10.8.2): verbonden via wifi

Test via wifi:

Test via wifi (5 GHz):

Test via 1 Gb LAN:

Ik ben enigszins een leek op dit gebied, ik vind het al heel wat dat ik het allemaal werkend heb gekregen :P
Is er een manier om de snelheid via wifi te verbeteren? De MacBook Pro bedraad aansluiten is helaas geen optie...

• McVirusS
Je was geen andere dingen aan het doen via je Wifi op dat moment?

• whodares
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 23:16
Aanpassing van wat ik juist nodig heb:
  • vloeiend doorstreamen van 1080p video's (voorbeeld mkv formaat) naar andere apparaten.
  • Websites kunnen hosten (asp.net mvc, php)
  • Servers kunnen hosten (hangt eigelijk samen met websites hosten)
  • Downloaden,... de normale dingen
  • Moet meegaan voor verschillende jaren.
Aangezien ik dacht dat ik die mkv's moest transcoden, was ik in de richting van de DS713+ aan het gaan. Dit is echter niet nodig aangezien ik toch nooit zal transcoden als ik het goed begrijp.

Qwa harde schijven zat ik te denken 2x 3TB WD Red. Ik ben heel tevreden van WD op alle HDD's die ik ervan gekocht heb. Je kan me dus een trouwe klant van hen noemen.
Ik download ook niet speciaal veel, dus met 6TB kom ik zeker lang genoeg toe.

Hopelijk kan ik eindelijk de knoop doorhakken. Moest je toch nog een oplossing vinden die wat goedkoper is, of die zijn extra geld meer dan waard is, dan mag je altijd iets laten weten.

[Voor 60% gewijzigd door whodares op 01-03-2013 23:40]

BNet tag: whodares#1162

Pagina: 1 2 3 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee