Volgens kan dat niet vanwege verschillend filesysteem.
Idd kan niet. Je zal toch op een één of andere manier een backup moeten maken van de huidige data en die dan ergens anders opslaan. En om daarna de schijven te plaatsen en te installeren in de synology nas. Waarna je de backup terug gaat zetten in de juiste mappen.Friespeuk schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:20:
Volgens kan dat niet vanwege verschillend filesysteem.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Verwijderd
Dan maar die harde schijven eerst in mijn windows pc prikken en dan de data gaan overzetten naar die NAS.mydogisgone schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:36:
[...]
Idd kan niet. Je zal toch op een één of andere manier een backup moeten maken van de huidige data en die dan ergens anders opslaan. En om daarna de schijven te plaatsen en te installeren in de synology nas. Waarna je de backup terug gaat zetten in de juiste mappen.
Is dat wel mogelijk met die schijven die in je oude nas zaten? of had je ze niet in een raid config?Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:40:
[...]
Dan maar die harde schijven eerst in mijn windows pc prikken en dan de data gaan overzetten naar die NAS.
Bedenk wel dat de DS414j maar 512 Mb geheugen heeft ipv de 2Gb die je gewend was.Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:19:
Vanochtend is mijn Acer H340 Homeserver overleden. Moederbord is waarschijnlijk naar zijn grootje. Dus ben nu aan het kijken voor een nieuwe NAS. Hierbij zit ik te denken aan een Synology DS414j.
In die oude H340 zaten vier harde schijven. Deze wil ik dan graag gaan overzetten naar de DS414j met behoud van data. Ik denk dat dit mogelijk is, maar zit er over te twijfelen, aangezien het toch twee verschillende systemen zijn. De oude H340 draaide op Windows Home Server v1. Zien jullie hier problemen, of is er een mogelijkheid om data verlies te voorkomen (in zoverre dat al van toepassing is)?
Misschien verstandig om je budget iets ruimer te zetten zodat je kunt kiezen voor een DS414, die heeft 1Gb geheugen.
Mogelijk gebruik je de NAS puur als opslag dan maakt het verder niet uit maar als je er meer mee doet dan zie je toch regelmatig dat mensen spijt hebben van de J versie omdat ze later toch steeds meer door de NAS laten doen.
Ik merk sinds kort, vermoedelijk sinds de intrede van DSM 5.0, dat download station mijn torrentjes wel erg langzaam binnen haalt. Ik kom niet boven de 6MB per seconde uit terwijl ik een het snelste Ziggo lijntje heb liggen. Voorheen haalde ik een veelvoud van die 6MB, zeker wanneer er meerdere tegelijkertijd binnen werden gehaald.
Aangezien ik op Xpenology wacht, heb ik nog niet kunnen testen of dit probleem verholpen is met DSM5.1
Aangezien ik op Xpenology wacht, heb ik nog niet kunnen testen of dit probleem verholpen is met DSM5.1
Verwijderd
Voorzover ik weet maakte Home Server geen gebruik van een raid config, maar van een softwarematig verhaal dat Drive Extender heette. Ik weet eigenlijk niet of dat tot problemen zou kunnen leiden. Iemand ervaring hiermee?mydogisgone schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:53:
[...]
Is dat wel mogelijk met die schijven die in je oude nas zaten? of had je ze niet in een raid config?
Dat is een goede om rekening mee te houden. Mezelf kennende ga ik dan het systeem weer zwaarder gebruiken dan oorspronkelijk gedacht.MikeOO schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:02:
[...]
Bedenk wel dat de DS414j maar 512 Mb geheugen heeft ipv de 2Gb die je gewend was.
Misschien verstandig om je budget iets ruimer te zetten zodat je kunt kiezen voor een DS414, die heeft 1Gb geheugen.
Mogelijk gebruik je de NAS puur als opslag dan maakt het verder niet uit maar als je er meer mee doet dan zie je toch regelmatig dat mensen spijt hebben van de J versie omdat ze later toch steeds meer door de NAS laten doen.
Inmiddels de harde schijven weer kunnen benaderen door ze te testen in een externe hdd houder. Alles is er nog gewoon, dat is een hele geruststelling.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 14:06 . Reden: 2e vraag met antwoord toegevoegd ]
Ik ben van plan een Synology NAS te gaan kopen. Ik wil hem gaan gebruiken als data back-up, misschien in de toekomst als download station of mediaspeler.
Ik zou graag de NAS kunnen benaderen als een soort dropbox, zodat ik makkelijk/snel bij mijn files kan.
Mijn vraag is de volgende: is het snelheidsverschil tussen de 214se en 214j dergelijk groot om voor de laatste te kiezen? Of is een duurdere variant een betere optie?
Daarnaast heb ik een 2TB externe HDD van Samsung, kan ik deze schijf gaan gebruiken in de NAS? Of moet ik daarvoor WD green/red schijven kopen?
Alvast bedankt!
Ik zou graag de NAS kunnen benaderen als een soort dropbox, zodat ik makkelijk/snel bij mijn files kan.
Mijn vraag is de volgende: is het snelheidsverschil tussen de 214se en 214j dergelijk groot om voor de laatste te kiezen? Of is een duurdere variant een betere optie?
Daarnaast heb ik een 2TB externe HDD van Samsung, kan ik deze schijf gaan gebruiken in de NAS? Of moet ik daarvoor WD green/red schijven kopen?
Alvast bedankt!
Ik heb vandaag een 214SE bij iemand geïnstalleerd als datatank en als Acronis doel i.c.m. Cloudstation. Is allemaal snel zat. Die externe disk zou je kunnen inzetten inderdaad.acidd91 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:05:
Ik ben van plan een Synology NAS te gaan kopen. Ik wil hem gaan gebruiken als data back-up, misschien in de toekomst als download station of mediaspeler.
Alvast bedankt!
Als mediaplayer zou ik hem niet doen, dan zou je echt ff moeten uitwijken naar een zwaardere (DS214 play)
[ Voor 5% gewijzigd door SpoekGTi op 18-11-2014 21:09 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Verwijderd
Als je een schrijf gaat kopen, neem dan een black of red, maar geen green. Een green zou je erin kunnen doen als je hem nog hebt liggen. Als je uit die Samung de schrijf kan halen kan je die erin stoppen, je kan altijd nog upgraden / vervangen. De greens die ik momenteel even erin heb gezet maken wel aanzienlijk meer geluid dan de red schrijven van WD. Maar omdat er nieuwe schrijven onderweg zijn van WD heb ik nu even greens erin zitten. Maar helemaal lekker klinkt het niet als ze in de woonkamer staan en het is stil. Er komen wel andere schrijven bij mij in op termijn.acidd91 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:05:
Verder zou ik een losse mediaspeler kopen en dan streamen vanaf je nas. Is nog beter dan momenteel met de play ivm de missende licenties voor dolby. Maar dat zou ik niet meer met een se doen, maar met een j model, dan heb je iets meer ruimte en kan je ook sickbeard enzo gebruiken (gaat dan wel niet zo snel als met een play of plusmodel, maar sickbeard draait bijv. vaak 's nachts of vroeg in de ochtend en dan heb je daar geen last van).
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 21:27 ]
Is de LAN-poort van een DS410 nou 100Mbit of 1Gbit? Ik lees verschillende meningen.
Dank voor de antwoorden!
Dank voor de antwoorden!
[ Voor 15% gewijzigd door pven op 19-11-2014 13:50 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Verwijderd
hier de officiele datasheet van synology en daar staat LAN: Gigabit X1 (zie pagina 2 van dit document):pven schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:33:
Is de LAN-poort van een DS410 nou 100Mbit of 1Gbit? Ik lees verschillende meningen.
http://ukdl.synology.com/..._DS410_Data_Sheet_enu.pdf
Automatisch update werkt niet goed?
Met de nieuwe versie heb ik ingesteld dat hij elke dag om 5:50 moet updaten als dat kan.
Nu krijg ik met scan de melding dat mijn DSM out of date is. Controlleer ik handmatig de versie zegt hij dat ik de recente versie heb. Heel raar want mijn NAS is al 8 dagen UP. Meer mensen hier last van?

Zeer vreemd doe ik handmatig scan ben ik wel up to date
Met de nieuwe versie heb ik ingesteld dat hij elke dag om 5:50 moet updaten als dat kan.
Nu krijg ik met scan de melding dat mijn DSM out of date is. Controlleer ik handmatig de versie zegt hij dat ik de recente versie heb. Heel raar want mijn NAS is al 8 dagen UP. Meer mensen hier last van?

Zeer vreemd doe ik handmatig scan ben ik wel up to date
[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 19-11-2014 11:07 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
100% zeker is dat een gigabit-poort.pven schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:33:
Ik heb nu de meldingen ingesteld zodat hij alle meldingen mailt naar mijn gmail account.
Kan ik er ook voor zorgen wanneer een download voltooid is met download station dat er een e-mail wordt gestuurd?
Kan ik er ook voor zorgen wanneer een download voltooid is met download station dat er een e-mail wordt gestuurd?
Ja dat kan. Die mails krijg ik namelijk ook binnen. Volgens mij kun je die meldingen aanvinken in het configuratie scherm waar je alle andere email meldingen ook hebt staan.
Hier vind ik algemene meldingen terug maar over downloadstation staat hier niets.Valderrama schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:26:
Ja dat kan. Die mails krijg ik namelijk ook binnen. Volgens mij kun je die meldingen aanvinken in het configuratie scherm waar je alle andere email meldingen ook hebt staan.
Dan moet het in de instellingen zitten in de download station applicatie zelf.
Ja hoor.frye schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:24:
Ik heb nu de meldingen ingesteld zodat hij alle meldingen mailt naar mijn gmail account.
Download Station - General - Send email notification upon task completion.
Daarvoor kijk je gewoon bij de bron: http://ukdl.synology.com/..._DS410_Data_Sheet_enu.pdfpven schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:33:
De cloudsync naar Onedrive had het probleem op DSM 5.0 dat het foto's verkleinde.
Dit is kennelijk met de Cloudsync versie die nu op 5.1 beschikbaar is opgelost en nu gaat het syncen gewoon zoals het hoort, as is.
Aangezien ik op de Xpenology community moet wachten voordat ik naar 5.1 over kan vraag ik me af ik het nieuwe cloudsync package niet gewoon nu al kan updaten? Ik heb er geen melding van over gehad dat er een update is en kan momenteel ook niet op afstand in DSM kijken.
Dit is kennelijk met de Cloudsync versie die nu op 5.1 beschikbaar is opgelost en nu gaat het syncen gewoon zoals het hoort, as is.
Aangezien ik op de Xpenology community moet wachten voordat ik naar 5.1 over kan vraag ik me af ik het nieuwe cloudsync package niet gewoon nu al kan updaten? Ik heb er geen melding van over gehad dat er een update is en kan momenteel ook niet op afstand in DSM kijken.
Voor de mensen die Synology naar Synology backups maken, wat is jullie behaalde snelheid daarbij? Ik heb max zo'n 400KB/sec wat ik erg weinig vind aangezien beide NASsen makkelijk een paar MB/sec moeten kunnen verstouwen. Ook de internet aansluitingen moeten het makkelijk kunnen. Overigens staat encryptie uit.
welke synology modellen heb je ? Je hebt het over internet aansluitingen.dus je bedoelt dat je synct naar een nas buiten je eigen netwerk om? Tja de bottleneck zou de upload snelheid moeten wezen. Dan ga ik er vanuit dat je geen glasvezel hebt.
Intern netwerk:
Oude situatie DS213+ naar DS211J rond de 30MB (afhankelijk bestandgrootte, kleine files gaat stuk minder snel)
Nieuwe situatie DS415+ naar DS213+ rond de 60MB met uitschieters naar 80MB. (afhankelijk bestandgrootte, kleine files gaat stuk minder snel)
Intern netwerk:
Oude situatie DS213+ naar DS211J rond de 30MB (afhankelijk bestandgrootte, kleine files gaat stuk minder snel)
Nieuwe situatie DS415+ naar DS213+ rond de 60MB met uitschieters naar 80MB. (afhankelijk bestandgrootte, kleine files gaat stuk minder snel)
[ Voor 29% gewijzigd door Quakie op 19-11-2014 12:44 ]
Ik teken nergens meer voor
We zijn alweer even verder, hier zat inderdaad het probleem, veel grote logfiles. Bleek dat 'ie iedere keer een melding in een log gaf dat z'n systeem partitie bijna vol is, waardoor deze groter en groter werdjob schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:29:
Jouw melding ging over de systeempartitie, waarschijnlijk dus /dev/md0.
Als het inderdaad md0 is die bijna vol is, is het handig om door te hebben dat /dev/md0 gemount is aan / (de root). De andere partities zijn weer gemount aan mappen in de root.
Je kan folders als /tmp en /run en /dev waarschijnlijk negeren. Maar dat is ook afhankelijk van de output van df -h.
/volume1 hoef je dus niet te controleren denk ik.
Richt je dus op de andere folders en kijk hoe groot ze zijn. Mijn usr folder bijvoorbeeld is zo'n 300mb groot.

Ondertussen dus kunnen updaten naar DSM 5.1
Wat me opvalt is dat Cloudstation nu regelmatig op bepaalde bestanden blijft 'hangen' er wordt dan de melding gegeven: ' <bestandsnaam> kan door geweigerde toegansrechten niet worden gesynchroniseerd of het bestand is in gebruik'. Hierdoor stopt de sync volledig!
Dit gebeurd zowel op de account van m'n vriendin als die van mij en heb op beide macs de Cloudstation versie al geüpdatet naar de laatste versie. Het bestand is op die momenten gewoon niet in gebruik, zijn vaak al oudere bestanden. Soms is het ook een hele reeks, soms maar 1. Rechten... tsjah, allebei de accounts hebben r/w en admin rechten, dus daar zou het probleem naar mijn idee ook niet liggen.
Iemand enig idee?
Ik heb zelf een DS414 en de andere is een DS212J. Beide abo's hebben 90Mbit down en 9Mbit up. Dan vind ik de 400kB die ik nu haal wel erg schraal hoor. En meestal haal ik dat niet eens hoor. Vrij normaal dat ie rond de 100-150kB blijft hangen.Quakie schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:40:
welke synology modellen heb je ? Je hebt het over internet aansluitingen.dus je bedoelt dat je synct naar een nas buiten je eigen netwerk om? Tja de bottleneck zou de upload snelheid moeten wezen. Dan ga ik er vanuit dat je geen glasvezel hebt.
Intern netwerk:
Beiden moeten dat inderdaad makkelijk vol trekken.
1) geen snelheidslimietten?
2) firewall draaien op nas zelf?
3) alle poorten staan goed?
Heb je het intern geprobeerd? Nadeel met dit soort problemen zijn de externe factoren, zoals 2 internetproviders.
Heb je het intern geprobeerd? Nadeel met dit soort problemen zijn de externe factoren, zoals 2 internetproviders.
Sinds de update naar DSM 5 is mijn nas nu al drie keer vastgelopen. Uptime van nog geen 24 uur 
Iemand anders ook last van? Alle lampen branden, reageert niet op ping en via de webinterface is de nas helemaal niet meer te bereiken
Iemand anders ook last van? Alle lampen branden, reageert niet op ping en via de webinterface is de nas helemaal niet meer te bereiken
Niet
Draai eens een long SMART test, bij 1 van mijn Nassen was 1 schijf defect aan het raken.Radjesh schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:44:
Sinds de update naar DSM 5 is mijn nas nu al drie keer vastgelopen. Uptime van nog geen 24 uur
Verwijderd
Mijn DS212 is overleden en nu wil ik over naar een 415+. Mijn idee was om de schijven uit de 212 in de 415 te stoppen, er 2 nieuwe bij te kopen en er twee raid1 schijfparen van te maken. Idee is dat ik dan mijn zakelijk en prive bestanden makkelijk kan scheiden. Is dit mogelijk en aan te raden?
Nee, geen limietenQuakie schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:16:
Beiden moeten dat inderdaad makkelijk vol trekken.
Firewalls staan beiden aan, maar beide NASsen hebben volledige toegang
Yep, anders zou het helemaal niet werken denk ik
Beide NASsen zitten op Ziggo
Het is mogelijk. Of het aan te raden is; Ik zou zelf kiezen voor 1 RAID set met meerdere volumes erop, d.m.v. de volumes zakelijk en privé scheiden. Je kan dan ook de grootte van het volume beheren per gedeelte.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:05:
Mijn DS212 is overleden en nu wil ik over naar een 415+. Mijn idee was om de schijven uit de 212 in de 415 te stoppen, er 2 nieuwe bij te kopen en er twee raid1 schijfparen van te maken. Idee is dat ik dan mijn zakelijk en prive bestanden makkelijk kan scheiden. Is dit mogelijk en aan te raden?
Ik heb wat probleempjes met mijn DS112j. Deze gebruik ik eigenlijk louter als back-up HDD / storage, dus ik heb 'm niet zo vaak nodig. Vandaag echter wou ik weer een beroep op 'm doen, maar helaas kan ik niet meer verbinden.
Ik ben recentelijk overgestapt van W7 naar W8, maar daar werkte hij in eerste instantie nog zonder problemen op.
Alle lampjes branden, hij heeft een LAN verbinding en is aangesloten op een router welke verder ook goed werkt. Aan de kabel ligt het niet, deze heb ik vervangen en getest, die werkt. Ik heb de DS112j reeds 3x gereset, zonder resultaat.
Synology Assistant herkent 'm niet meer.
Bij Deze Computer onder netwerklocaties staat 'ie wel 2x, maar met beide kan die niet verbinden. Hij blijft eindeloos laden zonder dat er iets gebeurt.
Nu is de DS112j sowieso niet het snelste apparaat (en dat is dan ook de hoofdreden dat ik 'm zo weinig gebruik), maar voorheen kon ik toch altijd wel vrij gemakkelijk verbinden.
Ik heb m'n firewall ook uitgezet. Evenals windows defender. Verder heb ik geen virusprogramma's die ik uit zou kunnen zetten.
Ik weet verder echt niet waar het nog aan zou kunnen liggen. Vanmiddag had ik even 10 seconden dat Synology Assistant 'm wel herkende, maar toen kon ik ook niet verbinden.
Heeft iemand enig idee wat ik nou zou kunnen doen?
edit: Net herkende Synology Assistant 'm weer even, maar mislukte de verbinding
Ik ben recentelijk overgestapt van W7 naar W8, maar daar werkte hij in eerste instantie nog zonder problemen op.
Alle lampjes branden, hij heeft een LAN verbinding en is aangesloten op een router welke verder ook goed werkt. Aan de kabel ligt het niet, deze heb ik vervangen en getest, die werkt. Ik heb de DS112j reeds 3x gereset, zonder resultaat.
Synology Assistant herkent 'm niet meer.
Bij Deze Computer onder netwerklocaties staat 'ie wel 2x, maar met beide kan die niet verbinden. Hij blijft eindeloos laden zonder dat er iets gebeurt.
Nu is de DS112j sowieso niet het snelste apparaat (en dat is dan ook de hoofdreden dat ik 'm zo weinig gebruik), maar voorheen kon ik toch altijd wel vrij gemakkelijk verbinden.
Ik heb m'n firewall ook uitgezet. Evenals windows defender. Verder heb ik geen virusprogramma's die ik uit zou kunnen zetten.
Ik weet verder echt niet waar het nog aan zou kunnen liggen. Vanmiddag had ik even 10 seconden dat Synology Assistant 'm wel herkende, maar toen kon ik ook niet verbinden.
Heeft iemand enig idee wat ik nou zou kunnen doen?
edit: Net herkende Synology Assistant 'm weer even, maar mislukte de verbinding

[ Voor 3% gewijzigd door London op 19-11-2014 19:59 ]
Tesla M3LR '21
Zoals Bardi-1 zegt, zou ik inderdaad niet voor deze setup gaan, maar voor 1 RAID volume. SHR of RAID5 lijkt me beter met daarop aparte mappen om data gescheiden te houden.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:05:
Verwijderd
Wellicht mogelijk om in de router te kijken welk ip adres hij heeft en er zo op in te loggen?Las Vegas schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:52:
Ik heb wat probleempjes met mijn DS112j. Deze gebruik ik eigenlijk louter als back-up HDD / storage, dus ik heb 'm niet zo vaak nodig. Vandaag echter wou ik weer een beroep op 'm doen, maar helaas kan ik niet meer verbinden.
192.168.1.15 blijkbaar. Maar kan er niet mee verbinden helaas.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:19:
[...]
Wellicht mogelijk om in de router te kijken welk ip adres hij heeft en er zo op in te loggen?
Ik snap er niets van. Ik kan gewoon pingen naar dat ip. Maar als ik probeer te verbinden gebeurt er niets.
Tesla M3LR '21
Verwijderd
als het kan, probeer het even met een andere computer, het lijkt me afgaande op wat je schrijft een probleem van de windows machine waarop je nu zit te werken. Als dat niet zo is heb je een groter probleem (vast wel op te lossen, maar het wordt lastiger). En even router resetten , wellicht doet die lastig (maar ik denk dat je dat al gedaan hebt).
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 20:40 ]
Router heb ik gereset.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:40:
als het kan, probeer het even met een andere computer, het lijkt me afgaande op wat je schrijft een probleem van de windows machine waarop je nu zit te werken. Als dat niet zo is heb je een groter probleem (vast wel op te lossen, maar het wordt lastiger). En even router resetten , wellicht doet die lastig (maar ik denk dat je dat al gedaan hebt).
Zojuist getest op mijn rMBP, geen resultaat. Eveneens de andere pc van mijn vader getest, ook deze kan niet verbinden. Heb de NAS nogmaals gereset. Het opstarten duurt tergend lang, maar op een gegeven moment branden alle lampjes groen en verschijnt 'ie tussen de netwerklocaties.
Alleen verbinden kan dus niet...
Tesla M3LR '21
Zou je een reinstall van je diskstation overwegen?
Desnoods stop je er eerst een andere HD in om problemen met de diskstation zelf uit te sluiten.
Desnoods stop je er eerst een andere HD in om problemen met de diskstation zelf uit te sluiten.
Kijk eens of je kan telnetten naar de NAS toe, bij dit soort problemen is het ook niet onverstandig je harde-schijf op bad-sectors te checken.Las Vegas schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:57:
[...]
Router heb ik gereset.
Zojuist getest op mijn rMBP, geen resultaat. Eveneens de andere pc van mijn vader getest, ook deze kan niet verbinden. Heb de NAS nogmaals gereset. Het opstarten duurt tergend lang, maar op een gegeven moment branden alle lampjes groen en verschijnt 'ie tussen de netwerklocaties.
Alleen verbinden kan dus niet...
Mocht je de NAS willen opstarten kan je ook starten zonder harde-schijf, vervolgens als hij gestart is uitschakelen, harde-schijf terug en weer starten.
[ Voor 11% gewijzigd door crypt0rr op 19-11-2014 22:12 ]
Heb je laatste tip even getest. Zonder HDD herkennen m'n pc en Synology Assistant 'm meteen.bardi-1 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:10:
[...]
Kijk eens of je kan telnetten naar de NAS toe, bij dit soort problemen is het ook niet onverstandig je harde-schijf op bad-sectors te checken.
Mocht je de NAS willen opstarten kan je ook starten zonder harde-schijf, vervolgens als hij gestart is uitschakelen, harde-schijf terug en weer starten.
Ik ga morgen als ik tijd heb de HDD wel even in mijn pc hangen om te kijken of die defect is.
Hoop het niet, aangezien het een 3TB HDD is die bijna helemaal gevuld is met films e.d. Zou het erg zonde vinden mocht ik dat kwijt zijn

Tesla M3LR '21
Ja, vaak kan je data nog wel uitlezen via een linux distri naar keuze.Las Vegas schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:56:
[...]
Heb je laatste tip even getest. Zonder HDD herkennen m'n pc en Synology Assistant 'm meteen.
Ik ga morgen als ik tijd heb de HDD wel even in mijn pc hangen om te kijken of die defect is.
Hoop het niet, aangezien het een 3TB HDD is die bijna helemaal gevuld is met films e.d. Zou het erg zonde vinden mocht ik dat kwijt zijnWel een goed excuus om een multiple bay NAS te overwegen, I guess.
Als je nog een willekeurige schijf hebt liggen, stop die in je NAS en installeer DSM via Assistant. Als dat lukt en het werkt gewoon normaal dan ligt het aan de harde-schijf of de installatie op de schijf die 3TB.
Ik heb de 3TB geruild voor een 2TB uit m'n pc waarbij ik de belangrijkste dingen heb kunnen back-uppen. Deze wordt direct herkend, en wordt momenteel geïnstalleerd als nieuwe schijf in de NASbardi-1 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:06:
[...]
Ja, vaak kan je data nog wel uitlezen via een linux distri naar keuze.
Als je nog een willekeurige schijf hebt liggen, stop die in je NAS en installeer DSM via Assistant. Als dat lukt en het werkt gewoon normaal dan ligt het aan de harde-schijf of de installatie op de schijf die 3TB.
Wat de 3TB betreft, die hangt nu in m'n pc en werkt ook probleemloos
Het blijft echter raar dat de NAS van het ene op het andere moment niet meer toegankelijk was. Hopelijk is dat nu gefixed.
Ik wou eigenlijk de 3TB al langer ruilen voor m'n 2TB, maar kon nooit een goede reden vinden. Nu heb ik eindelijk m'n reden gehad
Dank voor de comments allen.
Tesla M3LR '21
Draai voor de zekerheid nog even een errorscan met HDTune Pro op die schijf, gewoon long test, niet quick. Mogelijk is je probleem veroorzaakt door bad sectors in het systeem gedeelte van DSM.Las Vegas schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:50:
[...]
Ik heb de 3TB geruild voor een 2TB uit m'n pc waarbij ik de belangrijkste dingen heb kunnen back-uppen. Deze wordt direct herkend, en wordt momenteel geïnstalleerd als nieuwe schijf in de NAS![]()
Wat de 3TB betreft, die hangt nu in m'n pc en werkt ook probleemloosIk heb nog even nagedacht en heb toch besloten deze te formatteren. De films die er op stonden keek ik eigenlijk nooit, en de dingen die ik nog wel belangrijk vind download ik wel even opnieuw (wat series e.d.).
Het blijft echter raar dat de NAS van het ene op het andere moment niet meer toegankelijk was. Hopelijk is dat nu gefixed.
Ik wou eigenlijk de 3TB al langer ruilen voor m'n 2TB, maar kon nooit een goede reden vinden. Nu heb ik eindelijk m'n reden gehad
Dank voor de comments allen.
Verwijderd
Vrienden ik heb dringend jullie hulp nodig.
Mijn huidige Synology DS213+ is overleden; mainbord is defect.
Ik heb nu een nieuwe Synology DS214Play gehaald.
Nu wil ik graag weten of ik mijn huidige 2x 3TB WD Red schijven hier zo in kan prikken zonder enige vorm van data verlies. Gaat dit zo werken? Of moet ik alles eerst gaan formateren?
Nu wil ik graag weten of ik mijn huidige 2x 3TB WD Red schijven hier zo in kan prikken zonder enige vorm van data verlies. Gaat dit zo werken? Of moet ik alles eerst gaan formateren?
Gewoon in je nieuwe nas prikken en opstarten. Heb ik ook gedaan.Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:09:
Hij merkt meteen dat het een andere nas is en doet wat aanpassingen waarna je meteen weer kunt inloggen.
Natuurlijk is een backup voor je dit doet wel aan te raden...
If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
Je hebt natuurlijk een back-up van je NAS dus een schone installatie maakt niet uit want je kan restoren.Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:09:
Maar wat mogelijk kan helpen is starten met 1 harde-schijf. Vervolgens kijken wat Synology Assistent aangeeft, post de status dan hier.
Kan inderdaad, alleen is het sterk aan te raden met 1 schijf te doen en vervolgens als alles werkt de RAID te rebuilen door de 2e schijf aan te brengen.oyay schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:17:
[...]
Gewoon in je nieuwe nas prikken en opstarten. Heb ik ook gedaan.
Hij merkt meteen dat het een andere nas is en doet wat aanpassingen waarna je meteen weer kunt inloggen.
Natuurlijk is een backup voor je dit dot wel aan te raden...
Verwijderd
Alleen had ik volgens mij dit alles ingeregeld met RAID 0 (5,75TB aan data). 1 schijf plaatsen is dan denk ik niet zinvol of zie ik iets over het hoofd?
Qua garantie een randgeval.. lanceerdatum was geloof ik uit mijn hoofd eind oktober 2013..Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:09:
heb je dit geprobeerd? Oke je hebt nu een nieuwe maar voor een backup NAS. Of om te verkopen misschien handig...
Dat zou ik niet doen idd. Dan gewoon beide er in!Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:22:
Alleen had ik volgens mij dit alles ingeregeld met RAID 0 (5,75TB aan data). 1 schijf plaatsen is dan denk ik niet zinvol of zie ik iets over het hoofd?
Verwijderd
Nee de oude is defect en heb een nieuwe gekocht. Nu heb ik dus geen backup NAS. Al mijn data staan op beide schijven in RAID 0. Nu wil ik eerst mijn NAS werkend krijgen en daarna ga ik denk ik mijn RAID 0 aanpassen naar RAID 1 of naar Synology Hybrid. Vanavond ga ik beide schijven erin doen en dan aanzetten. Ik laat het jullie wel weten of het gelukt is.Quakie schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:23:
[...]
Qua garantie een randgeval.. lanceerdatum was geloof ik uit mijn hoofd eind oktober 2013..
heb je dit geprobeerd? Oke je hebt nu een nieuwe maar voor een backup NAS. Of om te verkopen misschien handig...
Nogmaals..Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:31:
[...]
Nee de oude is defect en heb een nieuwe gekocht. Nu heb ik dus geen backup NAS. Al mijn data staan op beide schijven in RAID 0. Nu wil ik eerst mijn NAS werkend krijgen en daarna ga ik denk ik mijn RAID 0 aanpassen naar RAID 1 of naar Synology Hybrid. Vanavond ga ik beide schijven erin doen en dan aanzetten. Ik laat het jullie wel weten of het gelukt is.
schijven erin en eerst werkend krijgen.
Daarna kijken hoe je het gaan aanpassen.
Zonder extra hdd waar je je data heen kan pompen gaat het je niet lukken om je raid instellingen aan te passen denk ik.
If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
Ik zou beide schijven er in doen en alles weer werkend maken. Daarna heb je een extra disk nodig om een backup van je data te maken. Je kan namelijk je raid 0 niet zomaar omzetten naar raid 1 of Synology hybrid.Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:31:
[...]
Nee de oude is defect en heb een nieuwe gekocht. Nu heb ik dus geen backup NAS. Al mijn data staan op beide schijven in RAID 0. Nu wil ik eerst mijn NAS werkend krijgen en daarna ga ik denk ik mijn RAID 0 aanpassen naar RAID 1 of naar Synology Hybrid. Vanavond ga ik beide schijven erin doen en dan aanzetten. Ik laat het jullie wel weten of het gelukt is.
Daarvoor moeten de schijven namelijk volledig opnieuw geconfigureerd worden. Dus dan ben je je data kwijt. Daarom moet je eerst je huidige config laten werken en een backup maken!!!!
haha, men heeft al de actie stappen gezegd.. ik had het over garantie gedeelte..Grote kans dat ze dit nog vervangen voor je zodat je een mooie Backup NAS kan krijgen. De DS213+ is zelfs overkill als backup NAS maar als je hem hebt, why not?Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:31:
[...]
Ik denk erover om een NAS te kopen (ik ben een complete NAS leek maar heb mij toch proberen te informeren) maar ik heb toch een paar vraagjes:
- hoeveelheid data is momenteel ongeveer 1TB (vooral foto's en muziek en wat documenten en films), groeit zeer traag (ordegrootte 25GB/jaar als het al zoveel is).
- synchronisatie van de data-partitie met 2 laptops (gebeurt momenteel via SyncBack rechtstreeks tussen de 2) -> ik begrijp dat dit met cloudstation kan? Kan dit ook "versioned" zonder dat alle versies op de laptops terechtkomen of slaat dat nergens op (NAS onthoud wijzigingen maar alleen laatste status wordt gesynced met de PCs)?
- ik zou ook een (versioned) offline backup willen maken naar een externe USB HD die op het werk ligt. Simpel gezegd zou ik de schijf willen aansluiten, op een knop duwen om een backup te maken, terug afkoppelen en veilig in de kast stoppen terug. Kan dit zonder de schijf mee naar huis te moeten nemen?
- documenten worden momenteel gesynchroniseerd met OneDrive -> ik begrijp dat DSM 5.1 hiermee overweg kan. Alleen weet ik niet of dit een probleem is in combinatie met cloud station want die data staat op diezelfde partitie. Gaat dit geen conflicten geven als ik een document aanpas op één PC en dat dan zowel over cloudstation als over onedrive gaat?
- Momenteel gebruiken we de oude laptop met iTunes als "thuisradio" (streamt al dan niet in sync naar verschillende apparaten). Ik zou de library willen verhuizen naar de NAS omdat de laptop HD het soms niet trekt -> lijkt me ook geen probleem. iTunes server lijkt me niet interessant omwille van mijn afspeellijsten met vaak complexe voorwaarden + LastFM (dat bij mijn weten niet bestaat op DSM). Muziek is allemaal ALAC formaat.
- ik zou de NAS ook willen gebruiken als VPN server voor als ik buitenshuis ben. Het klopt toch dat je dit op zichzelf werkt (dus niet met een VPN service)?
- op termijn wil ik er ook (denk ik) 2 IP camera's aanhangen (voor "surveillance").
- Zijn er andere redenen dan "fysieke" gebruikers om meerdere gebruikers in te stellen (vb. voor bepaalde functies)?
Klopt het dat pricewatch: Synology DiskStation DS214se of pricewatch: Synology DS115j met een WD red erin voor mij voldoende zouden zijn of heb ik meer power nodig (Synology lijkt te suggereren dat je een zwaarder model nodig hebt voor VPN maar dat kan ik moeilijk geloven)?
- hoeveelheid data is momenteel ongeveer 1TB (vooral foto's en muziek en wat documenten en films), groeit zeer traag (ordegrootte 25GB/jaar als het al zoveel is).
- synchronisatie van de data-partitie met 2 laptops (gebeurt momenteel via SyncBack rechtstreeks tussen de 2) -> ik begrijp dat dit met cloudstation kan? Kan dit ook "versioned" zonder dat alle versies op de laptops terechtkomen of slaat dat nergens op (NAS onthoud wijzigingen maar alleen laatste status wordt gesynced met de PCs)?
- ik zou ook een (versioned) offline backup willen maken naar een externe USB HD die op het werk ligt. Simpel gezegd zou ik de schijf willen aansluiten, op een knop duwen om een backup te maken, terug afkoppelen en veilig in de kast stoppen terug. Kan dit zonder de schijf mee naar huis te moeten nemen?
- documenten worden momenteel gesynchroniseerd met OneDrive -> ik begrijp dat DSM 5.1 hiermee overweg kan. Alleen weet ik niet of dit een probleem is in combinatie met cloud station want die data staat op diezelfde partitie. Gaat dit geen conflicten geven als ik een document aanpas op één PC en dat dan zowel over cloudstation als over onedrive gaat?
- Momenteel gebruiken we de oude laptop met iTunes als "thuisradio" (streamt al dan niet in sync naar verschillende apparaten). Ik zou de library willen verhuizen naar de NAS omdat de laptop HD het soms niet trekt -> lijkt me ook geen probleem. iTunes server lijkt me niet interessant omwille van mijn afspeellijsten met vaak complexe voorwaarden + LastFM (dat bij mijn weten niet bestaat op DSM). Muziek is allemaal ALAC formaat.
- ik zou de NAS ook willen gebruiken als VPN server voor als ik buitenshuis ben. Het klopt toch dat je dit op zichzelf werkt (dus niet met een VPN service)?
- op termijn wil ik er ook (denk ik) 2 IP camera's aanhangen (voor "surveillance").
- Zijn er andere redenen dan "fysieke" gebruikers om meerdere gebruikers in te stellen (vb. voor bepaalde functies)?
Klopt het dat pricewatch: Synology DiskStation DS214se of pricewatch: Synology DS115j met een WD red erin voor mij voldoende zouden zijn of heb ik meer power nodig (Synology lijkt te suggereren dat je een zwaarder model nodig hebt voor VPN maar dat kan ik moeilijk geloven)?
De DS214se is perfect voor jouw gebruik, die heb ik op een andere locatie ook staan, waar hij als backupserver dient, VPN server, media server & nog wat klein grut taakjes. Werkt prima voor de zaken die je opnoemt.nokie schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:24:
(Synology lijkt te suggereren dat je een zwaarder model nodig hebt voor VPN maar dat kan ik moeilijk geloven)?
Heeft iemand een tip voor mij:
ik wil namelijk al mijn MP3's op de 214 laten beginnen met de artiestennaam, in de Syno Mediaserver heb ik wel wat opties, maar geen van allen begint met de artiestennaam.
Synology al zeker 1 jaar geleden gevraagd of zij dit wilden meenemen met een update, wel toezegging gehad, maar nooit iets van teruggezien.
Mappen structuur staat trouwens wel netjes op de Syno zoals ik het wil hebben.
ik wil namelijk al mijn MP3's op de 214 laten beginnen met de artiestennaam, in de Syno Mediaserver heb ik wel wat opties, maar geen van allen begint met de artiestennaam.
Synology al zeker 1 jaar geleden gevraagd of zij dit wilden meenemen met een update, wel toezegging gehad, maar nooit iets van teruggezien.
Mappen structuur staat trouwens wel netjes op de Syno zoals ik het wil hebben.
Verwijderd
Ik gebruik zelf audiostation en heb daarin alles in mapjes zitten die er zo uitzien:surfing john schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:07:
Artiestnaam - Albumtitel
Dat werkt wel goed op die manier. Maar ik heb dus geen losse mp3's. Nu begrijp ik dat jij videostation gebruikt en niet audiostation, maar wellicht heb je er wat aan.
Ik blijf die audiostation trouwens wat onhandig vinden, zeker in vergelijking met spotify, maar dat terzijde. Het werkt wel prima voor audioboeken (daarvoor gebruik ik het het meeste).
Excuses, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde Audiostation.Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:38:
[...]
Ik gebruik zelf audiostation en heb daarin alles in mapjes zitten die er zo uitzien:
Artiestnaam - Albumtitel
Dat werkt wel goed op die manier. Maar ik heb dus geen losse mp3's. Nu begrijp ik dat jij videostation gebruikt en niet audiostation, maar wellicht heb je er wat aan.
Ik blijf die audiostation trouwens wat onhandig vinden, zeker in vergelijking met spotify, maar dat terzijde. Het werkt wel prima voor audioboeken (daarvoor gebruik ik het het meeste).
Ik heb dezelfde structuur als jij, alleen i.c.m. de Denon 2113 loopt dit duidelijk niet correct, misschien ligt het aan de Denon?
Die verwijzen weer naar Synology!
Verwijderd
Ik speel het altijd af met tablets die ik aan de versterker heb hangen, ik heb helaas niet zo'n moderne versterker die gelijk met mijn synology kan communiceren.
Je hebt vast een tablet of telefoon, zet daar eens audiostation op, dan kan je zien wat er mogelijk is en het dan vergelijken. Wellicht is het iets kleins als mp3 tags aanpassen (dat moet ik voor mijn autoradio doen, die gebruikt vreemd genoeg niet de titel, maar de mp3 tag). Ik vind Tag&Rename het fijnste om het aan te passen. Ik denk dat hier je probleem zit met de Demon.
Je hebt vast een tablet of telefoon, zet daar eens audiostation op, dan kan je zien wat er mogelijk is en het dan vergelijken. Wellicht is het iets kleins als mp3 tags aanpassen (dat moet ik voor mijn autoradio doen, die gebruikt vreemd genoeg niet de titel, maar de mp3 tag). Ik vind Tag&Rename het fijnste om het aan te passen. Ik denk dat hier je probleem zit met de Demon.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2014 18:47 ]
Ben al de hele tijd aan het zoeken naar de juiste manier om data over te zetten van een oude naar een nieuwe synology. Ik ad een DS209+II en heb nu een DS214+. Schijven blijven in allebei zitten, maar wil nu de configuratie zo compleet mogelijk overzetten van de een naar de ander.
Wat is hierin "the way to go" ?
Wat is hierin "the way to go" ?
Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso
Dat zou goed kunnen. HDTune heeft aardig wat bad sectors gevonden. Wellicht dat die er ook voor zorgen dat ik niet zonder haperingen series en films kan kijken die op deze HDD staanbardi-1 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:57:
[...]
Draai voor de zekerheid nog even een errorscan met HDTune Pro op die schijf, gewoon long test, niet quick. Mogelijk is je probleem veroorzaakt door bad sectors in het systeem gedeelte van DSM.

Met checkdisk vindt hij niets namelijk.
Tesla M3LR '21
Ik heb mijn muziek als volgt ingedeeld:surfing john schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:44:
[...]
Excuses, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde Audiostation.
Ik heb dezelfde structuur als jij, alleen i.c.m. de Denon 2113 loopt dit duidelijk niet correct, misschien ligt het aan de Denon?
Die verwijzen weer naar Synology!
/music/FLAC/<artiest>/<jaartal> <albumnaam>/<tracknr> <titel>
Als ik met de Denon app de muziek bekijk (ik heb een AVR-X2000), zie ik <tracknr> - <titel>, en daaronder <albumnaam> - <artiest>.
Dit vind ik niet heel handig, maar ik heb een intelligente afspeellijst gemaakt en speel die meestal random af. Volgens mij gebruikt de Denon app echter alleen DLNA, en maakt het niet uit of je dan AudioStation geïnstalleerd hebt. Je moet alleen de mediaserver laten draaien op de Synology. In de instellingen van de mediaserver kan je kiezen hoe je de bestanden wil laten weergeven zie ik net...
- Uitluitend titel
- Nummer - Titel
- Titel/Album
- Titel/Artiest
- Nummer - Titel/Artiest - Album
Ik had de tweede optie aan staan, maar de weergave in de Denon app leek meer op de laatste optie.
Met de DS Audio app kan je ongeveer hetzelfde als in de webversie van AudioStation, maar ik weet niet wat voor weergave-opties je daar hebt.
Als de weergave van de artiest niet goed is, kan je proberen je tags zo aan te passen dat albumartiest gelijk is aan artiest. iTunes pakt volgens mij de albumartiest, ik weet niet welke tag AudioStation of de Denon app pakken.
Verwijderd
Ook niet zo denderend, het blijft in mijn ogen een app voor erbij. Probleem is alleen dat ik geen enkele andere audioclient kan vinden die dlna heeft en enigzins goed. Maarja, luister toch voornamelijk spotify.gwystyl schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 23:03:
Met de DS Audio app kan je ongeveer hetzelfde als in de webversie van AudioStation, maar ik weet niet wat voor weergave-opties je daar hebt.
Ik ben toch eens gaan kijken naar aanleiding van deze vraag en zie nu dat ik een update gemist had voor ds audio en de vormgeving is wel heel erg verbeterd op mijn android devices. Het is eigenlijk heel goed geworden. Kennelijk bij dsm 5 of 5.1 verbeterd. Top.
Nu wachten op de postbode, krijg zo voor mijn nieuwe nas de WD Red schrijven geleverd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 10:56 ]
Op de Syno staan de mappen als volgt ingedeeld:
Music > Artiest > Artiest + Tracks
Afspelen via de Denon:
Netwerk > Mediaserver > Syno214 > Muziek > Op Map > Artiest > Artiest + Tracks
Opvallend is dat de Denon begint met de letter B t/m Z en daarna naar beneden scrollen en doodleuk verder gaat met de letter A t/m Z!
Oftewel alles staat niet netjes alfabetisch op volgorde, ik heb dus 2 x het alfabet, gelukkig geen dubbelingen, dat dan weer niet.
Ook vreemd dat op de Denon Muziek wordt aangegeven, terwijl op de Syno de Map Music genaamd is.
De Denon app, geeft weer wel netjes de mappen structuur aan van A t/m Z, geen dubbel alfabet dus!
Music > Artiest > Artiest + Tracks
Afspelen via de Denon:
Netwerk > Mediaserver > Syno214 > Muziek > Op Map > Artiest > Artiest + Tracks
Opvallend is dat de Denon begint met de letter B t/m Z en daarna naar beneden scrollen en doodleuk verder gaat met de letter A t/m Z!
Oftewel alles staat niet netjes alfabetisch op volgorde, ik heb dus 2 x het alfabet, gelukkig geen dubbelingen, dat dan weer niet.
Ook vreemd dat op de Denon Muziek wordt aangegeven, terwijl op de Syno de Map Music genaamd is.
De Denon app, geeft weer wel netjes de mappen structuur aan van A t/m Z, geen dubbel alfabet dus!
[ Voor 8% gewijzigd door surfing john op 22-11-2014 12:28 ]
Is het niet zo dat hij het netjes A-Z, a-z sorteert? Dus hoofdletters eerst of juist kleine letters eerst. Dat zie je wel vaker met dit soort systemen. Slimmere systemen (Windows en Synology enzo) voegen dat samen zodat het voor ons nitwits duidelijker is
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Zijn hier mensen die audio station gebruiken met hun telefoon via 4G netwerk?
Ik wil deze optie graag gebruiken alleen vreet deze applicatie mijn mb,s op!!
Cache heb ik helemaal uitstaan dus dat is het probleem ook niet.
Iemand ervaringen hiermee??
Na 3 minuten zit ik al op 54MB.
Vooral bij skippen van nummers volgens mij.
Hoe staat je 'transcoding format' onder settings? Wel op MP3? En verder: wat speel je af? Hij zal zoveel mogelijk van het nummer gaan prebufferen als je dat aan hebt staan. Dat doet hij dus ook voor elk nummer wat je skipt. Als je dat met 256kb/s MP3's doet heb je als snel 100MB verbruikt als je een lang album doorskipt.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik heb ongeveer zelfde probleem als Las Vegas hiervoor heeft beschreven.
tot paar dagen geleden werkte alles prima via netwerk(windows). Al mijn shares waren benaderbaar via de explorer. opeens was mijn \\Diskstation niet meer bereikbaar. Ook vanuit mijn android en XBMC apparaat is er geen toegang meer. Dit maakt de NAS waardeloos aangezien ik niet meer via netwerk bij mijn bestanden kan. Via de web is nog wel alles benaderbaar. Router aan uitgezet en de NAS maar tot nu toe geen resultaat. Meer mensen hebben opeens het probleem. Weet iemand een oplossing?
Zie hier op de forum waar ik mijn probleem heb beschreven en wat ik al gedaan heb om het op te lossen zonder resultaat.
http://www.synology-forum...-tot-diskstation-via-lan/
En
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=49&t=92826
Hoe abonneer ik op deze topic?
tot paar dagen geleden werkte alles prima via netwerk(windows). Al mijn shares waren benaderbaar via de explorer. opeens was mijn \\Diskstation niet meer bereikbaar. Ook vanuit mijn android en XBMC apparaat is er geen toegang meer. Dit maakt de NAS waardeloos aangezien ik niet meer via netwerk bij mijn bestanden kan. Via de web is nog wel alles benaderbaar. Router aan uitgezet en de NAS maar tot nu toe geen resultaat. Meer mensen hebben opeens het probleem. Weet iemand een oplossing?
Zie hier op de forum waar ik mijn probleem heb beschreven en wat ik al gedaan heb om het op te lossen zonder resultaat.
En
Hoe abonneer ik op deze topic?
Helemaal goed!kraats schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:52:
Is het niet zo dat hij het netjes A-Z, a-z sorteert? Dus hoofdletters eerst of juist kleine letters eerst. Dat zie je wel vaker met dit soort systemen. Slimmere systemen (Windows en Synology enzo) voegen dat samen zodat het voor ons nitwits duidelijker is
Mijn alfabet bestond inderdaad uit kleine en grote letters.
Dit probleem is dus mooi opgelost, dank daarvoor, hoe simpel kan het soms zijn.
Nu alleen nog uit te vinden waarom de Denon eerst de titel geeft en daarna pas de artiest of zou dit ook een manco zijn van de Denon?
Tenslotte staat het wel correct op de Syno.
Mijn 1TB schijf is na 4,5 jaar kapot gegaan in mijn DS209. Status lampje bleef knipperen. DSM gereset middels reset knopje achterop en ik kon weer installeren. Gelukkig al mn bestanden nog maar DSM geeft wel aan dat de schijf kapot is en dat ie snel vervangen moet worden. Weet iemand wat op dit moment de beste bang for buck schijven zijn voor in een NAS? ik vind de Reds te duur. Liefst zo goedkoop mogelijk.
Verwijderd
Een 1 TB Red kost momenteel 59 euro. In de prijsklasse 45 tot 50 euro kan je genoeg 1 TB schrijven vinden. Een green schrijf in je nas maakt wel meer geluid, dat is nog wel iets om rekening mee te houden.
Die krengen zijn helaas erg duur. Ik heb net weer 250 euro in Red schrijven gestoken en heb nog wensen voor nog eens 250 euro aan opslag... zucht, dure rakkers.
Ik heb ze zelf bij bol.com gekocht omdat ik met ideal gisteren niet kon betalen (ing en storing...) , anders had ik azerty genomen. Dat is wel wat handiger als er een defect komt. Ik heb het vermoeden dat ik bij bol.com niet moet aankomen met geklaag dat er sectors kapot zijn gegaan (maar dan handel ik het maar rechtstreeks met WD af).
Die krengen zijn helaas erg duur. Ik heb net weer 250 euro in Red schrijven gestoken en heb nog wensen voor nog eens 250 euro aan opslag... zucht, dure rakkers.
Ik heb ze zelf bij bol.com gekocht omdat ik met ideal gisteren niet kon betalen (ing en storing...) , anders had ik azerty genomen. Dat is wel wat handiger als er een defect komt. Ik heb het vermoeden dat ik bij bol.com niet moet aankomen met geklaag dat er sectors kapot zijn gegaan (maar dan handel ik het maar rechtstreeks met WD af).
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 16:14 ]
Je kan ook je muziek offline zetten wanneer je in het netwerk van je NAS zit, wanneer je dan buitenshuis bent kan je de offline muziek luisteren net als met Spotify.martijn24 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:54:
Zijn hier mensen die audio station gebruiken met hun telefoon via 4G netwerk?
Ik heb inderdaad transcode op mp3 staan.kraats schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 14:10:
Hoe staat je 'transcoding format' onder settings? Wel op MP3? En verder: wat speel je af? Hij zal zoveel mogelijk van het nummer gaan prebufferen als je dat aan hebt staan. Dat doet hij dus ook voor elk nummer wat je skipt. Als je dat met 256kb/s MP3's doet heb je als snel 100MB verbruikt als je een lang album doorskipt.
Afspeelkwaliteit op automatisch staan.
Mischien dat ik deze moet aanpassen naar gemiddeld /laag alle cd's zijn op me nas 320 kb/'s.
Offline downloaden vind ik niet echt een oplossing want mijn iPhone 5s 16GB zit al zo vol...
Hoe is jullie verbruik?
Ik heb een DS211j met 2 Seagate HD204 HD's. Hij werkt perfect, maar sinds de update naar DSM5.1 duurt een reboot immens (half uur) lang. Volgens Synology-assistant is hij bezig met het starten van services; de inlogpagina meldt 'het systeem is bijna klaar, meld u later aan'.Hij doet het dus na verloop van tijd ook wel, maar is dit normaal gedrag? Kan ik ergens zien welke services de boel vertragen of blokkeren?
Overigens heb ik ook een knipperende blauwe led, maar alles functioneert goed en de HD's hebben geen bad sectors oid.
Overigens heb ik ook een knipperende blauwe led, maar alles functioneert goed en de HD's hebben geen bad sectors oid.
De islam kan uw vrijheid schaden
Hier gaat het ook hard maar offline downloaden is wel de oplossing. Je kunt in settings aangeven hoeveel MBs dat mag wezen. Hij houdt zelf bij wat erin blijft op basis van afspeel keren. Daarna geen last meer van.martijn24 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:35:
[...]
Ik heb inderdaad transcode op mp3 staan.
Afspeelkwaliteit op automatisch staan.
Mischien dat ik deze moet aanpassen naar gemiddeld /laag alle cd's zijn op me nas 320 kb/'s.
Offline downloaden vind ik niet echt een oplossing want mijn iPhone 5s 16GB zit al zo vol...
Hoe is jullie verbruik?
Verwijderd
Mijn 112j en 212j die ongeveer vergelijkbaar zijn starten op binnen 2 a 3 minuten. Op de 112j heb ik alleen audio station, maar op de 212j veel meer services.Wokschotel schreef op zondag 23 november 2014 @ 08:50:
Hij doet het dus na verloop van tijd ook wel, maar is dit normaal gedrag? Kan ik ergens zien welke services de boel vertragen of blokkeren?
Kan het zijn dat HDD's sneller bad sectors krijgen door het feit dat ze in een NAS hebben gedraaid i.p.v. een PC, of is dat gewoon doemdenken en ligt het echt puur aan de HDD?
Ik heb namelijk 2 SeaGate Barracuda HDD's, een 2 TB en een 3TB. De 2TB heeft altijd in m'n pc gehangen en heeft geen bad sectors. De 3TB heeft altijd in m'n NAS gehangen en staat vol met bad sectors.
Ik heb namelijk 2 SeaGate Barracuda HDD's, een 2 TB en een 3TB. De 2TB heeft altijd in m'n pc gehangen en heeft geen bad sectors. De 3TB heeft altijd in m'n NAS gehangen en staat vol met bad sectors.
Tesla M3LR '21
Bad sectors zijn niet te repairen als het er meer zijn dan op de schijf als reserve geplaatst zijn. Deze worden automatisch gebruikt in het begin stadium van bad sectors.Las Vegas schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:59:
[...]
Dat zou goed kunnen. HDTune heeft aardig wat bad sectors gevonden. Wellicht dat die er ook voor zorgen dat ik niet zonder haperingen series en films kan kijken die op deze HDD staanIedere +/- 10 min blijft de boel even hangen, terwijl het geluid doorgaat. Heel storend. Vraag me af of dat door die bad sectors kan komen, en of ik dat kan fixen.
Met checkdisk vindt hij niets namelijk.
Heb je nog garantie op de schijf? Zo ja, claimen en nieuwe krijgen. Zo nee, niet verder gebruiken want de kans op verlies van data wordt exponentieel groter hoe langer je hem blijft gebruiken.
Moeilijk te zeggen. Je kan je erin verdiepen op internet wat het nou precies inhoud.Las Vegas schreef op zondag 23 november 2014 @ 09:53:
Kan het zijn dat HDD's sneller bad sectors krijgen door het feit dat ze in een NAS hebben gedraaid i.p.v. een PC, of is dat gewoon doemdenken en ligt het echt puur aan de HDD?
Mijn ervaring privé en op werk is dat Seagate schijven sneller voor problemen zorgen als bad sectors e.d. Ik kies dan ook altijd voor Western Digital schijven.
Je moet ook opletten dat als een schijf altijd horizontaal in je PC gehangen heeft en je hem nu verticaal in je NAS gaat gebruiken je sneller last kan krijgen van defecten. Dit i.v.m. slijtage ringen op een bepaalde manier op de schijf.
Volgens mij zit ik met mijn vraag in het goede topic, het betreft een vraag over een Synology NAS icm een Chromecast. Ik zit te denken over een aanschaf van die combinatie, en dan de NAS in te zetten als Videostation. Dat kan allemaal prima met een Chromecast als ik het zo lees, alleen is me 1 ding niet helder. Is het verstandig om een Play versie van de NAS te komen voor de hardware accelerated playback, of is de Chromecast zelf krachtig genoeg? Scheelt toch een paar centen, en ik was benieuwd of iemand daar al ervaring mee heeft.
omgwtfbbq, was je deze pagina al tegengekomen?
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577
Verwijderd
Zeer onverstandig. Schaf een goedkopere nas aan en een mediaspeler en je hebt wat je wilt. Chromecast erbij voor youtube en netlix. De chromecast is een leuk speleding en ideaal voor waar het voor bedoeld is, maar niet voor wat jij wilt. Synology blijft wel beweren dat er van alles mogelijk is, maar als je dit wilt kan je beter een zelfbouw nas in elkaar zetten met een veel krachtigere processor e.d. (maarja, dat is een stuk duurder dan een normale nos + mediaspeler).omgwtfbbq schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:42:
Volgens mij zit ik met mijn vraag in het goede topic, het betreft een vraag over een Synology NAS icm een Chromecast. Ik zit te denken over een aanschaf van die combinatie, en dan de NAS in te zetten als Videostation.
Ik ben echt ten einde raad. Ik kan mijn diskstation locaal niet meer benaderen, alleen via internet(diskstation.synology..). Synology Assistant geeft aan: connection failed. Ik heb synology een ticket gestuurd, maar ik krijg maar geen antwoord terwijl voor mij de NAS niet meer functioneel is.
Router gereset – geen resultaat
Diskstation netwerk/admin password reset gedaan – geen resultaat
ik kan de dikstation ook niet meer pingen. Hij wordt wel gevonden bij netwerk apparaten in de windows verkenner.
En
Iemand enig idee?
En het werkt weer uit het niets na een week!
ik kan de dikstation ook niet meer pingen. Hij wordt wel gevonden bij netwerk apparaten in de windows verkenner.
En
Iemand enig idee?
[ Voor 3% gewijzigd door heval op 23-11-2014 18:49 ]
Krijgt je nas een ip adres via dhcp?sipaan schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:40:
Ik ben echt ten einde raad. Ik kan mijn diskstation locaal niet meer benaderen, alleen via internet(diskstation.synology..). Synology Assistant geeft aan: connection failed. Ik heb synology een ticket gestuurd, maar ik krijg maar geen antwoord terwijl voor mij de NAS niet meer functioneel is.
En
Iemand enig idee?
Dan is dat je probleem dat werkt niet meer met 5.1sipaan schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:00:
Nee via de router een vaste IP opgegeven.
Maar het werkt nu wel opeens.. hoe kan dat dan? En na router reset werkte het eerst niet, toen heb ik de backup van mijn routersettings weer terug gezet.
Heb je nu nog wel een vast ip adres?sipaan schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:23:
Maar het werkt nu wel opeens.. hoe kan dat dan? En na router reset werkte het eerst niet, toen heb ik de backup van mijn routersettings weer terug gezet.
Ja mijn NAS heeft nog steeds zoals eerst een vaste IP
[ Voor 53% gewijzigd door heval op 23-11-2014 19:32 ]
Uiteraard, maar dat is een beetje een "wij van WC-eend.." verhaaljob schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:05:
omgwtfbbq, was je deze pagina al tegengekomen?
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al een mediaspeler, helaas is die zonder WiFi en een UTP kabel trekken is erg veel moeite in dit geval. Ik ga nog eens goed kijken wat de mogelijkheden zijn. De chromecast ga ik sowieso kopen, dat is gewoon een leuke gadget voor 35 euro, maar ik zoek wel even verder voor videoafspeelmogelijkheden.Verwijderd schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:25:
[...]
Zeer onverstandig. Schaf een goedkopere nas aan en een mediaspeler en je hebt wat je wilt. Chromecast erbij voor youtube en netlix. De chromecast is een leuk speleding en ideaal voor waar het voor bedoeld is, maar niet voor wat jij wilt. Synology blijft wel beweren dat er van alles mogelijk is, maar als je dit wilt kan je beter een zelfbouw nas in elkaar zetten met een veel krachtigere processor e.d. (maarja, dat is een stuk duurder dan een normale nos + mediaspeler).
Eeehm mijn DS1513+ fannetjes beginnen te geluid te maken. Ik denk dat er eentje uit zijn lagertje begint te lopen. Weet iemand waar ik een vervangende fan kan bestellen?
laat maar. Ik heb al een paar gevonden. Via de Synology site kwam ik op onderdeelnummer 4711174729500 uit. Als je dat in Google gooit komen er plenty leveranciers uit. Het gaat om een 80x80x20_2 fan.
laat maar. Ik heb al een paar gevonden. Via de Synology site kwam ik op onderdeelnummer 4711174729500 uit. Als je dat in Google gooit komen er plenty leveranciers uit. Het gaat om een 80x80x20_2 fan.
[ Voor 38% gewijzigd door RobV op 24-11-2014 09:28 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Je kan het bestellen via Synology zelf, hier kan je de correcte part numbers vindenRobV schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:20:
Eeehm mijn DS1513+ fannetjes beginnen te geluid te maken. Ik denk dat er eentje uit zijn lagertje begint te lopen. Weet iemand waar ik een vervangende fan kan bestellen?
https://www.synology.com/...ducts/spare_parts/DS1513+
Je kan ze ook hier bestellen http://www.mobile-harddis...-8080202.html?language=en
Bedankt! Hoewel ik er vrij snel achter was, had ik deze nog niet gevonden.bardi-1 schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:28:
[...]
Je kan het bestellen via Synology zelf, hier kan je de correcte part numbers vinden
Je kan ze ook hier bestellen http://www.mobile-harddis...-8080202.html?language=en
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ik heb een probleempje op mn nieuwe ds214+. Voordat ik mn 209 op marktplaats ga knallen wil ik de configuratie eigenlijk hetzelfde hebben op mijn ds214. Nu is het migreren van data al perfect gelukt, alleen na het overkopieren en importeren van het settingsbestand wordt nu de DSM inlog pagina niet meer automatisch geforward naar poort 5001 en krijg ik de melding "Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden."
Hoe krijg ik die automatische forwarding weer voor elkaar?
Kan je wel op DSM inloggen als je HTTPS gebruikt ipv http?Vince22 schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:48:
Ik heb een probleempje op mn nieuwe ds214+. Voordat ik mn 209 op marktplaats ga knallen wil ik de configuratie eigenlijk hetzelfde hebben op mijn ds214. Nu is het migreren van data al perfect gelukt, alleen na het overkopieren en importeren van het settingsbestand wordt nu de DSM inlog pagina niet meer automatisch geforward naar poort 5001 en krijg ik de melding "Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden."
Ja hoor, geen probleem. Als ik rechtstreeks naar ip:5001 ga werkt het allemaal wel gewoon, het gaat om het redirectenbardi-1 schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:54:
[...]
Kan je wel op DSM inloggen als je HTTPS gebruikt ipv http?
Ik denk dat hij bedoelde als je https gebruikt op de standaard poort (443), dus zonder een poort op te geven.
Ik denk dat jij echter tegen het punt aanloopt waar velen tegenaan lopen. Sinds dsm 5.1 werkt de redirect niet meer goed. Als je web station activeert en in de web folder zelf een redirect aanmaakt met html/php dan ben je er ook.
Een andere oplossing is alle configuratie files van apache verwijderen en te vervangen door die uit de etc-default folder. apache opnieuw opstarten en het zou weer moeten werken.
Ik denk dat jij echter tegen het punt aanloopt waar velen tegenaan lopen. Sinds dsm 5.1 werkt de redirect niet meer goed. Als je web station activeert en in de web folder zelf een redirect aanmaakt met html/php dan ben je er ook.
Een andere oplossing is alle configuratie files van apache verwijderen en te vervangen door die uit de etc-default folder. apache opnieuw opstarten en het zou weer moeten werken.
[ Voor 43% gewijzigd door job op 24-11-2014 10:57 ]
Ik zou eerder zeggen neem contact op met de support van synology.bardi-1 schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:28:
[...]
Je kan het bestellen via Synology zelf, hier kan je de correcte part numbers vinden
Ze zijn daar echt super, als je NAS nog binnen garantie is, krijg je zo van hun een paar nieuwe gratis thuisgestuurd. En je hebt 3 jaar garantie op de 1513 in totaal, dus je hebt nog garantie
Dat is mijn ervaring met de support van synology
verder helpen deze dingen:
pricewatch: Coolink Anti Vibration Bolts 12pcs Retail
wel goed om het geluid van de achterste fans in ieder geval te isoleren :)dus minder lawaai
[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 24-11-2014 11:10 ]
Yup dat is het! Thanks. Het is dus een bug/feature van 5.1job schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:32:
Ik denk dat hij bedoelde als je https gebruikt op de standaard poort (443), dus zonder een poort op te geven.
Nu het volgende probleem, wat ik denk dat een rechtenprobleem is, maar in 4.3 nog nooi last mee gehad heb.
Ik heb sickbeard en couchpotato opnieuw geinstalleerd op mn ds214 en wanneer ik bij beiden de video folder wil selecteren dan zie ik geen subfolders staan. Moet je bij 5.1 nog extra leesrechten toekennen aan packages?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).