[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:34:
Is dat dan een portal lokaal op de NAS, en gaan dan bestandsversies terug in de tijd tot maximaal de retentie?
Ja en ja, afhankelijk wat jij configureert. Dat is het mooie ervan, je bepaalt precies wat je wilt, of wat je niet wilt.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Klinkt goed! En klopt mijn aanname dat dit alles ondersteund wordt binnen DSM zonder extra licenties? Ik kom namelijk ook Active Protect tegen, wat betaald is, maar heb dus alleen behoefte aan lokale OneDrive backup en bewaren van bestandsversies.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 19:59

Paulus0013

pom pom

DutchKel schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:48:
[...]

Je kunt wel een 2e en 3e opslagpool maken. Per opslagpool is de max 108TB. Je kunt per folder bepalen op welke opslagpool deze staat.
Dat gaat nu natuurlijk ook niet meer. Ik heb nog maar 1 slot over.
En daarmee is de vraag ook niet beantwoord hoe ik deze pool naar die max van 108TB krijg.
Ik heb wel ergens gelezen dat als je 32GB geheugen erin propt, dat je dan kennelijk om die max heen kan. Wat misschien een riskante investering is, als ik nu ook al niet kan uitbreiden.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:16:
Klinkt goed! En klopt mijn aanname dat dit alles ondersteund wordt binnen DSM zonder extra licenties? Ik kom namelijk ook Active Protect tegen, wat betaald is, maar heb dus alleen behoefte aan lokale OneDrive backup en bewaren van bestandsversies.
Klopt, jij hebt een + versie, daar is het volledig op beschikbaar. Je activeert het met je Synology account zonder meerkosten.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
Paulus0013 schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:55:
[...]

Dat gaat nu natuurlijk ook niet meer. Ik heb nog maar 1 slot over.
En daarmee is de vraag ook niet beantwoord hoe ik deze pool naar die max van 108TB krijg.
Ik heb wel ergens gelezen dat als je 32GB geheugen erin propt, dat je dan kennelijk om die max heen kan. Wat misschien een riskante investering is, als ik nu ook al niet kan uitbreiden.
Sorry, ik bedoel dat je mogelijk meerdere volumes kunt maken. De limiet van 108TB zit op de volumes. Ik heb 10x20TB schijven en heb 1 opslagpool van 164TB en 2 volumes erop waarvan de 1e 108TB is en de 2e de rest wat over blijft.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:53
DutchKel schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:48:
[...]

Je kunt wel een 2e en 3e opslagpool maken. Per opslagpool is de max 108TB. Je kunt per folder bepalen op welke opslagpool deze staat.
Zo moet je het inderdaad doen.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Dat wil allemaal niet.

Ik heb in beeld:
Opslagpool 1 - 108TB.
Volume 1 - 64.9TB.

Dan ga ik onder opslagbeheer naar maken en klik ik op 'volume maken' en krijg ik de melding 'geen beschikbare opslagpools voor het maken van een nieuw volume'.

Als ik naar opslagpool 1 ga en kies voor grootte uitbreiden naar die 108TB, krijg ik de melding 'het systeem kan niet uitbreiden'.

Ik heb gegevens opschonen doorlopen en ben nu maar een uitgebreide smart aan het doen op alle schijven, wellicht dat daar iets uitkomt.

Ik zie ook geen meldingen of aanwijzing hoe nu verder.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36

kraats

Ik rol

@Paulus0013 voor de zekerheid ook al eens herstart? Ik kreeg een tijdje terug bij een grotere schijf ook toen pas de mogelijkheid tot uitbreiden

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Reboot maakt ook geen verschil.

Ik kan nog eens een schijf uit het systeem trekken en deze opnieuw laten rebuilden?

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 17:43
Beste ,

Heb een Docker op mijn DS 224 plus aangemaakt voor een unifi controller, echter ik kan de niet benaderen via lan 192.168.X.X:8443 . De container draait wel op de nas. De firewall heb ik uit gezet.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 8% gewijzigd door piotr123 op 08-05-2026 13:00 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben nieuw wat betreft NAS'en. Ik heb al mijn spullen in de cloud staan (verspreid over Onedrive en Google Drive/photos) en dat werkt goed, maar het is ook een risico dat je zelf geen centrale back-up meer hebt. Daarom wil ik thuis een voorziening hebben waar ik op een eenvoudige manier mijn belangrijke data op wil hebben staan. Ik lees her en der dat Synology de bekendste en meest gebruiksvriendelijke oplossing is. Daar wil ik dus wel voor gaan en niet een budgetmerk waarbij de softwareondersteuning e.d. wat minder is. Heb in het verleden ook wel eens een Raspberry Pi als 'NAS' ingericht, maar dat crashte af en toe en was niet betrouwbaar. Op dat soort gedoe zit ik niet te wachten. Het moet gewoon goed werken.

Op dit moment gebruik ik het volgende:

- Foto's in Google Photos, worden vanuit mijn telefoon direct geupload
- Mail in Gmail
- Documenten in Onedrive (belangrijke Word, PDF's, facturen, belastingaangiftes etc.).

Ik zou graag mijn huidige werkwijze aan blijven houden. Ik begrijp dat het mogelijk is om een Synology NAS met deze cloudservices te synchroniseren. Werkt dat in de praktijk ook makkelijk en betrouwbaar? Ik zou dan bepaalde mappen op de NAS willen hebben (en of dat dan one way of two way synct is nu nog even minder relevant). Mail zou ik evt. periodiek met google takeout erop kunnen zetten.

Qua budget wil ik het niet te gek maken. Ik kijk dus naar de basismodellen. Ik zie bijv. de Synology DS124 met 1 schijfbay en de Synology DS223j met 2 bays. Ik snap dat redundancy dmv 2 disks veiliger is, maar dit dient meer als backup van mijn cloud drives. Dus als mijn hardware faalt heb ik de cloud nog. Twee disks lijken met dus niet essentieel, of zie ik dat helemaal verkeerd?

En zijn er nog aandachtspunten bij de keuze van deze 2 genoemde of juist nog een iets andere? Ik sta open voor suggesties als een ander/duurder/nieuwer model weer bepaalde functionaliteit heeft of bijvoorbeeld veel beter is in het draaien van externe software (wat ik nu niet van plan ben, maar je weet maar nooit).

Ik snap dat dit een 'n00b'-vraag is voor de doorgewinterde gebruikers, maar ik wil adhv bovenstaand verhaaltje een indruk krijgen of ik idd 1 van die 2 genoemde units kan kopen of dat ik belangrijke overwegingspunten nu over het hoofd zie.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 20:43
Palomar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:29:
Ik ben nieuw wat betreft NAS'en. Ik heb al mijn spullen in de cloud staan (verspreid over Onedrive en Google Drive/photos) en dat werkt goed, maar het is ook een risico dat je zelf geen centrale back-up meer hebt. Daarom wil ik thuis een voorziening hebben waar ik op een eenvoudige manier mijn belangrijke data op wil hebben staan. Ik lees her en der dat Synology de bekendste en meest gebruiksvriendelijke oplossing is. Daar wil ik dus wel voor gaan en niet een budgetmerk waarbij de softwareondersteuning e.d. wat minder is. Heb in het verleden ook wel eens een Raspberry Pi als 'NAS' ingericht, maar dat crashte af en toe en was niet betrouwbaar. Op dat soort gedoe zit ik niet te wachten. Het moet gewoon goed werken.

Op dit moment gebruik ik het volgende:

- Foto's in Google Photos, worden vanuit mijn telefoon direct geupload
- Mail in Gmail
- Documenten in Onedrive (belangrijke Word, PDF's, facturen, belastingaangiftes etc.).

Ik zou graag mijn huidige werkwijze aan blijven houden. Ik begrijp dat het mogelijk is om een Synology NAS met deze cloudservices te synchroniseren. Werkt dat in de praktijk ook makkelijk en betrouwbaar? Ik zou dan bepaalde mappen op de NAS willen hebben (en of dat dan one way of two way synct is nu nog even minder relevant). Mail zou ik evt. periodiek met google takeout erop kunnen zetten.

Qua budget wil ik het niet te gek maken. Ik kijk dus naar de basismodellen. Ik zie bijv. de Synology DS124 met 1 schijfbay en de Synology DS223j met 2 bays. Ik snap dat redundancy dmv 2 disks veiliger is, maar dit dient meer als backup van mijn cloud drives. Dus als mijn hardware faalt heb ik de cloud nog. Twee disks lijken met dus niet essentieel, of zie ik dat helemaal verkeerd?

En zijn er nog aandachtspunten bij de keuze van deze 2 genoemde of juist nog een iets andere? Ik sta open voor suggesties als een ander/duurder/nieuwer model weer bepaalde functionaliteit heeft of bijvoorbeeld veel beter is in het draaien van externe software (wat ik nu niet van plan ben, maar je weet maar nooit).

Ik snap dat dit een 'n00b'-vraag is voor de doorgewinterde gebruikers, maar ik wil adhv bovenstaand verhaaltje een indruk krijgen of ik idd 1 van die 2 genoemde units kan kopen of dat ik belangrijke overwegingspunten nu over het hoofd zie.
Een Raid-systeem (dubbele schijven) is geen backup, maar een voorziening om uitval te voorkomen. Als je een enkele schijf hebt en die crasht dan moet je het volledige systeem opnieuw inrichten. Bij een dubbele schijf vervang je simpelweg de schijf als die kapot gaat en je kunt gewoon doorgaan.

Maar waarom de cloud als standaard houden? Met een Synology NAS kan je ook documenten en foto's opslaan, inclusief foto-backup. Vervolgens kan je een cloud-dienst nemen voor een versleutelde backup van je NAS of iemand vinden met een 2e NAS op een andere locatie om backups op te slaan. Dan hou je je data in eigen beheer en ben je niet afhankelijk van big tech. Bovendien ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:53
pzijde schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Een Raid-systeem (dubbele schijven) is geen backup, maar een voorziening om uitval te voorkomen. Als je een enkele schijf hebt en die crasht dan moet je het volledige systeem opnieuw inrichten. Bij een dubbele schijf vervang je simpelweg de schijf als die kapot gaat en je kunt gewoon doorgaan.

Maar waarom de cloud als standaard houden? Met een Synology NAS kan je ook documenten en foto's opslaan, inclusief foto-backup. Vervolgens kan je een cloud-dienst nemen voor een versleutelde backup van je NAS of iemand vinden met een 2e NAS op een andere locatie om backups op te slaan. Dan hou je je data in eigen beheer en ben je niet afhankelijk van big tech. Bovendien ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit.
Ik zou persoonlijk nooit meer een NAS met 1 of 2 bays kopen als dat de enige wordt, daar zet je in de praktijk al snel mee vast als je moet of wilt uitbreiden. Daarbij komt dat een 1 bay versie beperkt is qua RAM en processor en daar ga je je aan ergeren.

Ik heb wel een gebruikte DS118 gekocht, omdat hij goedkoop was en omdat ik voor mijn 3-2-1 opslag de NAS bij familie kan zetten en hij dus niet zo belangrijk is. Als de schijf kapot gaat, zoek ik waarschijnlijk een nieuwere NAS en zet daar een nieuwe schijf in. Als dat een week of twee kost is het geen probleem.

Mijn hoofd systemen moeten echter veel betrouwbaarder zijn en dan heb je meer schijven nodig.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 20:43
Mk23 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Ik zou persoonlijk nooit meer een NAS met 1 of 2 bays kopen als dat de enige wordt, daar zet je in de praktijk al snel mee vast als je moet of wilt uitbreiden. Daarbij komt dat een 1 bay versie beperkt is qua RAM en processor en daar ga je je aan ergeren.

Ik heb wel een gebruikte DS118 gekocht, omdat hij goedkoop was en omdat ik voor mijn 3-2-1 opslag de NAS bij familie kan zetten en hij dus niet zo belangrijk is. Als de schijf kapot gaat, zoek ik waarschijnlijk een nieuwere NAS en zet daar een nieuwe schijf in. Als dat een week of twee kost is het geen probleem.

Mijn hoofd systemen moeten echter veel betrouwbaarder zijn en dan heb je meer schijven nodig.
Ik heb er zelf ook eentje met 4 bays, maar 2 is in ieder geval beter dan 1. Ik draai ook docker en virtual machines.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Het begint bij mij inmiddels behoorlijk irritant te worden.
In het logboek zag ik iets over wat i/o fouten op schijf 7. Ik heb hier een andere ingestoken en weer 3 dagen laten repareren. Op het einde kwam de melding dat het repareren is mislukt. Het logboek geeft aan system failed to repair. Toch geeft mijn systeem aan dat alle schijven gezond zijn. Bij de opslagpool staat ook alles op normaal, maar wel waarschuwing linksboven. (misschien omdat er weinig ruimte meer vrij is?)
Ik heb totaal geen idee waar ik het moet zoeken en ben inmiddels in staat het apparaat het raam uit te gooien.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 17:31
Heeft niemand hier last van het feit dat hyperbackup op 99% blijft hangen? Ik ben aan het backuppen naar een harddisk verbonden via een USB-dock maar hij blijft maar hangen op 99%. Volgens mij is het backuppen klaar want de snelheid is 0 en de mappen staan zo te zien wel op de schijf nu.

Als ik er op google kom ik het probleem tegen in berichten vanaf 2016 maar daar zou nog steeds geen oplossing voor zijn? Want dat is dan knap waardeloos en en behoorlijk onbetrouwbaar.

Edit:
technorabilia schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:17:
@D-e-n
Klinkt als een oude controller met 32-bit limiet. Elke moderne behuizing moet wel werken.
Probleem met het oude dock wat ik hier eerst voor gebruikte is overigens inderdaad opgelost door een nieuwe aan te schaffen die geen limiet heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 12-05-2026 15:01 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

D-e-n schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:58:
Heeft niemand hier last van het feit dat hyperbackup op 99% blijft hangen? Ik ben aan het backuppen naar een harddisk verbonden via een USB-dock maar hij blijft maar hangen op 99%. Volgens mij is het backuppen klaar want de snelheid is 0 en de mappen staan zo te zien wel op de schijf nu.

Als ik er op google kom ik het probleem tegen in berichten vanaf 2016 maar daar zou nog steeds geen oplossing voor zijn? Want dat is dan knap waardeloos en en behoorlijk onbetrouwbaar.
Ik heb dit op mijn interne HDD nog nooit gezien.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:36
@Paulus0013
Heb je al eens een ticket gelogd bij Synology?
Die hebben bij mij ook wel eens ingelogd en een array onderzocht, en met succes gefixed.
Kost niets overigens.

En als je je NAS uit het raam gaat gooien, zeg dan even waar, dan vang ik hem op :-)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 17:31
Tukk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb dit op mijn interne HDD nog nooit gezien.
Inmiddels opgelost. Bij de tweede poging, waarbij ik de Plex instellingen er even heb uitgehaald, duurde het laatste stuk ook lang maar voltooide hij uiteindelijk de backup.
Sinds de laatste DSM update gaat de NAS niet meer in slaapstand.

De NAS staat eigenlijk te niksen en slaapstand was voorheen geen probleem.

Herkenbaar of iemand een idee?
$ cat /proc/sys/kernel/syno_hw_version
DS716+-j
$ cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="7"
minorversion="3"
major="7"
minor="3"
micro="2"
buildphase="GM"
buildnumber="86009"
smallfixnumber="3"
nano="3"
base="86009"
productversion="7.3.2"
os_name="DSM"
builddate="2026/03/17"
buildtime="17:00:31"
$ synopkg list --name | sort
ContainerManager
FileStation
Git
HybridShare
HyperBackup
Python2
QuickConnect
ScsiTarget
SecureSignIn
SMBService
StorageManager
SupportService
SynoAnalytics
SynoFinder
SynoOnlinePack_v2
$ docker ps
CONTAINER ID   IMAGE     COMMAND   CREATED   STATUS    PORTS     NAMES
$ 

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:06

spaceboy

Op grote hoogte

technorabilia schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:13:
Sinds de laatste DSM update gaat de NAS niet meer in slaapstand.

De NAS staat eigenlijk te niksen en slaapstand was voorheen geen probleem.

Herkenbaar of iemand een idee?
$ cat /proc/sys/kernel/syno_hw_version
DS716+-j
$ cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="7"
minorversion="3"
major="7"
minor="3"
micro="2"
buildphase="GM"
buildnumber="86009"
smallfixnumber="3"
nano="3"
base="86009"
productversion="7.3.2"
os_name="DSM"
builddate="2026/03/17"
buildtime="17:00:31"
$ synopkg list --name | sort
ContainerManager
FileStation
Git
HybridShare
HyperBackup
Python2
QuickConnect
ScsiTarget
SecureSignIn
SMBService
StorageManager
SupportService
SynoAnalytics
SynoFinder
SynoOnlinePack_v2
$ docker ps
CONTAINER ID   IMAGE     COMMAND   CREATED   STATUS    PORTS     NAMES
$ 
Niet een antwoord op jouw vraag, maar ik ben al sinds jaren bezig om mijn NAS in slaapmode te krijgen (specifieker, de harddisks, ik neem aan dat je dat bedoelt). Ik krijg het niet voor elkaar. Heb echt al van alles geprobeerd (ongeacht deze DSM update), ook met allemaal processen, dingen uitzetten/uitsluiten. Ik heb me erbij neergelegd dat ik met regelmaat mijn harddisk(s) hoor tikken/spinnen/draaien zonder dat er een reden is. Succes, als je erachter komt hoor ik het graag!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 22:19
spaceboy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Niet een antwoord op jouw vraag, maar ik ben al sinds jaren bezig om mijn NAS in slaapmode te krijgen (specifieker, de harddisks, ik neem aan dat je dat bedoelt). Ik krijg het niet voor elkaar. Heb echt al van alles geprobeerd (ongeacht deze DSM update), ook met allemaal processen, dingen uitzetten/uitsluiten. Ik heb me erbij neergelegd dat ik met regelmaat mijn harddisk(s) hoor tikken/spinnen/draaien zonder dat er een reden is. Succes, als je erachter komt hoor ik het graag!
Hier precies hetzelfde, dan ratelen ze ineens voor een halfuurtje ofzo, zonder reden. Ben er ook lang mee bezig geweest, zonder succes.

Hij is niet aan het indexeren, niet bezig met een backup, alle dockers eraf gehaald, enz. Ook maar geaccepteerd

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:06

spaceboy

Op grote hoogte

Arjantje72 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Hier precies hetzelfde, dan ratelen ze ineens voor een halfuurtje ofzo, zonder reden. Ben er ook lang mee bezig geweest, zonder succes.

Hij is niet aan het indexeren, niet bezig met een backup, alle dockers eraf gehaald, enz. Ook maar geaccepteerd
Grappig, altijd fijn om niet de enige te zijn. Wat bij mij ENORM geholpen heeft is een soort rubber tegel waar ik hem nu op heb gezet ipv op een houten plankje in de meterkast. Ik hoor het nu gewoon niet meer. Maar ik zie in de logs dat ondanks alle pogingen, instellingen en tests dat mijn HDD's nóóit in hibernation terechtkomen. Heb zelfs BTFRS vervangen voor NTFS omdat ik tegenkwam dat de processen van het filesysteem (opschoning) konden bijdragen aan hdd-activiteit, maar do not bother. Maakt geen moer uit. Ook net als @Arjantje72 alle dockers eraf gemikt, de indexering gestopt, op een gegeven moment zelfs een zo kaal mogelijke DSM gemaakt: nog steeds geen hibernation. Nou ja, fine. Dan niet joh.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Arjantje72
spaceboy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:30:
[...]

Grappig, altijd fijn om niet de enige te zijn. Wat bij mij ENORM geholpen heeft is een soort rubber tegel waar ik hem nu op heb gezet ipv op een houten plankje in de meterkast. Ik hoor het nu gewoon niet meer. Maar ik zie in de logs dat ondanks alle pogingen, instellingen en tests dat mijn HDD's nóóit in hibernation terechtkomen. Heb zelfs BTFRS vervangen voor NTFS omdat ik tegenkwam dat de processen van het filesysteem (opschoning) konden bijdragen aan hdd-activiteit, maar do not bother. Maakt geen moer uit. Ook net als @Arjantje72 alle dockers eraf gemikt, de indexering gestopt, op een gegeven moment zelfs een zo kaal mogelijke DSM gemaakt: nog steeds geen hibernation. Nou ja, fine. Dan niet joh.
Zo'n rubberen tegel is wel een goed idee :)

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Gebruiken jullie allemaal HDD’s die door Synology compatibel worden genoemd? Ik gebruik zelf schijven die niet op de lijst van Synology staan, en herken het issue dat jullie beschrijven. Ik had het voor mijzelf daar al aan verweten.

• reinier68
GEi schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:57:
Gebruiken jullie allemaal HDD’s die door Synology compatibel worden genoemd? Ik gebruik zelf schijven die niet op de lijst van Synology staan, en herken het issue dat jullie beschrijven. Ik had het voor mijzelf daar al aan verweten.
ik heb in 2 Syno's compatible schijven en het werkt niet, in een 3e syno geen compatible schijven, en daar werkt het ook niet. Heeft voorheen wel gewerkt (in alle 3) maar ergens bij een update is het kaduuk gegaan.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:20
Er is iets wat me maar niet helder wordt.

Als ik in synology drive onder de map mydrive een testmap aanmaak b.v 'testmapvanuitdrive'. Dan zie ik die netjes in diskstation onder home (of homes-> gebruikersnaam->) verschijnen. Net als de backups en syncs die ik gemaakt heb met drive client.

maar als ik onder home of homes een map aanmaak 'testmapvanuitdiskstation'. dan verschijnt die niet in my drive.

Ik had verwacht dat heel mijn home of homes beschikbaar zou zijn in drive.
Er is ook geen verborgen map die home/mydrive heet waar ik de map naartoe kan slepen om hem zichtbaar te krijgen in mydrive.

Ik lees online over teamfolders, maar ik bedoel gewoon een map vanuit mijn eigen home folder. Zoek ik iets dat niet kan of beredeneer ik verkeerd?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

spaceboy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Het heeft voor mij altijd gewerkt want ik heb er niks op draaien. Ook Docker containers stop ik als ik deze niet gebruik.

Deze link ga ik maar eens bekijken:

https://www.reddit.com/r/...n_work_on_synology_dsm_7/

• Arjantje72
GEi schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:57:
Ik heb 2X WD Red Pro (2020) 16TB, die waren toendertijd niet compatibel (nog steeds niet zie ik).

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:37
Speeddragon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:42:
Er is iets wat me maar niet helder wordt.

Als ik in synology drive onder de map mydrive een testmap aanmaak b.v 'testmapvanuitdrive'. Dan zie ik die netjes in diskstation onder home (of homes-> gebruikersnaam->) verschijnen. Net als de backups en syncs die ik gemaakt heb met drive client.

maar als ik onder home of homes een map aanmaak 'testmapvanuitdiskstation'. dan verschijnt die niet in my drive.

Ik had verwacht dat heel mijn home of homes beschikbaar zou zijn in drive.
Er is ook geen verborgen map die home/mydrive heet waar ik de map naartoe kan slepen om hem zichtbaar te krijgen in mydrive.

Ik lees online over teamfolders, maar ik bedoel gewoon een map vanuit mijn eigen home folder. Zoek ik iets dat niet kan of beredeneer ik verkeerd?
De synology moet de map indexeren, wordt dit misschien 's nachts gedaan i.p.v. op verandering? Bij mij werkt het namelijk wel en gaat het redelijk instantaan maar ik heb er enkel ssd's inzitten.

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 10:57
Ik heb hier een Synology DS419 slim fan al enkele jaren in gebruik, maar de fan maakt lawaai en koelt niet goed meer draait nog wel gewoon. De NAS schakelt zichzelf uit, omdat alles te warm wordt. Ik heb de FAN van hetzelfde type NAS omgeruild en dan werkt wel alles goed. Nu is dit type NAS oud en zijn geen originele onderdelen meer voor verkrijgbaar.

Ik ben er inmiddels achter dat het om een 60x60x10 mm FAN gaat, maar welke moet ik hebben. Kan ik een FAN aanschaffen en erin plaatsen die dezelfde afmeting voltage (12V) en ampère (0.14A) heeft, of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Uiteraard plaats ik graag een FAN die stil is en goed koelt, maar het aanbod is groot.

Kan ik gewoon een FAN met de juiste specificaties op ali bestellen, of zijn dat technisch specifieke FAN's die in een Synology zitten, bv zoiets: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-60x60x10mm-12V-0.14A.html?g=y&SearchText=60x60x10mm+12V+0.14A&streamId=5a50b437-8185-472d-b044-61f92a2c2c7d

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Deze FAN zit er nu in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7xSu6ijvSpGiXsFsglPP4I1n9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDRX6p97Dwm8x1qOHP0JQCX5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Vjenne-ICT op 16-05-2026 10:57 ]

• reinier68
@Vjenne-ICT
Of je koopt meteen dezelfde: https://nl.aliexpress.com/item/1005006386632913.html

Ik heb zelf liever Noctua.
Zowel bij ALI spullen als Noctua wel gehad dat de connectoren niet de juiste aren, of dat de pin bezetting net anders was. Allemaal oplosbaar, maar vereist wel een beetje handigheid.

[ Voor 52% gewijzigd door reinier68 op 17-05-2026 10:33 ]

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

reinier68 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:32:
@Vjenne-ICT
Of je koopt meteen dezelfde: https://nl.aliexpress.com/item/1005006386632913.html

Ik heb zelf liever Noctua.
Zowel bij ALI spullen als Noctua wel gehad dat de connectoren niet de juiste aren, of dat de pin bezetting net anders was. Allemaal oplosbaar, maar vereist wel een beetje handigheid.
Hmm, die van ALI "Low Noice"??
technorabilia schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Het heeft voor mij altijd gewerkt want ik heb er niks op draaien. Ook Docker containers stop ik als ik deze niet gebruik.

Deze link ga ik maar eens bekijken:

https://www.reddit.com/r/...n_work_on_synology_dsm_7/
Een reboot did the trick. De NAS gaat weer in hibernation. Geen idee welk proces dit dwars zat.

• reinier68
NaN schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Hmm, die van ALI "Low Noice"??
Scherp gezien !!!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:20
kevi-n1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:31:
[...]

De synology moet de map indexeren, wordt dit misschien 's nachts gedaan i.p.v. op verandering? Bij mij werkt het namelijk wel en gaat het redelijk instantaan maar ik heb er enkel ssd's inzitten.
Hmm, ik kan eens langer wachten dan een uur.. maar kreeg het gevoel dat ik het my drive stukje gewoon niet goed begreep..

Alsin dat het een richting op was, of een deel verborgen en dat je ze in disk station niet kon zien.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:41

Sharky

Skamn Dippy!

Vanochtend was er een ongeplande stroomonderbreking door Enexis gedurende een paar minuten. Mijn 920+ komt helaas niet meer in de lucht. Heb de voeding er al even af gehad maar hij reageert nergens meer op. Heeft iemand een idee of ik er nog manieren zijn hem weer te reanimeren? Hoopte eigenlijk dat hij nog wel een jaartje mee zou gaan :'(

This too shall pass

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:19
Sharky schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:56:
Vanochtend was er een ongeplande stroomonderbreking door Enexis gedurende een paar minuten. Mijn 920+ komt helaas niet meer in de lucht. Heb de voeding er al even af gehad maar hij reageert nergens meer op. Heeft iemand een idee of ik er nog manieren zijn hem weer te reanimeren? Hoopte eigenlijk dat hij nog wel een jaartje mee zou gaan :'(
aj, dat zijn geen leuke dingen, hier zou hij tegen moeten kunnen lijkt mij. Is het de voeding of je nas denk je. Je zou een andere voeding kunnen gebruiken of een ander stopcontact, je weet zeker dat er weer prik op zit?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

gielie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:08:
[...]

aj, dat zijn geen leuke dingen, hier zou hij tegen moeten kunnen lijkt mij. Is het de voeding of je nas denk je. Je zou een andere voeding kunnen gebruiken of een ander stopcontact, je weet zeker dat er weer prik op zit?
Ja, alle andere apparatuur in dezelfde stekkerdoos (switching en zo) werkt zoals het hoort.

This too shall pass

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:59

pentode

illuster en luisterrijk

Sharky schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:56:
Vervelend weer dit soort dingen. Branden er wel lampjes. En kun je de voeding apart testen met bijvoorbeeld een multimeter.

Staat er spanning/stroom op 't stopcontact/wcd.

Mogelijk voor 't vervolg investeren in een ups.

De mens leert. Het mensdom niet.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

pentode schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Vervelend weer dit soort dingen. Branden er wel lampjes. En kun je de voeding apart testen met bijvoorbeeld een multimeter.

Staat er spanning/stroom op 't stopcontact/wcd.

Mogelijk voor 't vervolg investeren in een ups.
Nee geen lampjes, geen enkel teken van leven. UPS was inderdaad handig geweest. Volgens mij staan Synology's er wel om bekend dat ze voeding een kwetsbaar onderdeel is. Multimeter ga ik wel even regelen denk ik, maar ik zit ook al met een schuin oog naar ugreen te kijken.

This too shall pass

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:27

Prx

Sharky schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Nee geen lampjes, geen enkel teken van leven. UPS was inderdaad handig geweest. Volgens mij staan Synology's er wel om bekend dat ze voeding een kwetsbaar onderdeel is. Multimeter ga ik wel even regelen denk ik, maar ik zit ook al met een schuin oog naar ugreen te kijken.
De voeding is inderdaad een heikel puntje. Relatief goedkoop te krijgen, dus is het testen wel even waard.

Een UGREEN is trouwens gewoon een PC met NAS software erop, alleen al het verschil in energieverbruik tussen een Synology en een UGREEN is aardig aanwezig (als je voor dezelfde featureset wil gaan). Maar dan kun je er inderdaad wel een stuk krachtigere dingen mee doen (en ben je wat mij betreft ook een -dedicated- NAS aan het ontgroeien en ga je meer naar het hebben van een server).

[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 18-05-2026 09:46 ]

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:59

pentode

illuster en luisterrijk

Sharky schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Met een 12 volt auto lampje kun je ook testen. Twee draadjes en een beetje tape.

En op het voedingsblok zit dacht ik, mogelijk niet bij alle, een groen lampje/ledje. Als die niet brandt is dat een indicatie dat de voeding defect is.

En hopelijk al langer nagedacht over Ugreen en niet haastig geforceerd de keuze maken door dit voorval.

De mens leert. Het mensdom niet.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

pentode schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:46:
[...]

En hopelijk al langer nagedacht over Ugreen en niet haastig geforceerd de keuze maken door dit voorval.
Zat er al een tijd naar te kijken, vooral omdat ugreen qua cpu meer te bieden heeft dan Synology de laatste tijd. Hoopte de vervanging begin volgend jaar te doen, dan zou de Synology 7 jaar oud zijn.

Bedankt voor het meedenken allen :)

This too shall pass

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).