@
pietje63 @
nelizmastr Bedankt voor 't meedenken. Inmiddels opgelost. Zal hieronder uiteen zetten hoe. Dan hebben andere Tweakers er mogelijk ook wat aan. (Kon ff niet eerder reageren. Heb nog even een late een slaap en opstart gedraaid, ja ja)
UPnP stond sowieso uit. Dat doe ik standaard.
Alle nassen zijn lokaal via fixed ip adressen te benaderen. Alleen bij één van de nassen stond twee traps verificatie aan. En daar kwam ik niet meer in. Omdat de Secure Sign In app geen verbinding kon maken. Ook niet met OTP. Had verder, suf geen alternatief.
Een andere ds nas zonder 2FA , daar kwam ik wel in. En kon ik Quick Connect en DDNS uit en weer aan zetten. Zo ook de DNS 1 en 2 ff op de provider standaard ip's zetten [IT is almost always DNS ;-P ] Automagisch was de verbinding toen weer OK. En zichtbaar online in het Synology Account.
Maar ja. Hoe kom ik in die nas mét 2FA ??? Yubi key's geprobeerd, laaang geleden ingesteld, nope. Emergency key's oid naar waarschijnlijk oud email adres. Nou dat zweeft nog steeds ergens rond in de cloud. Er kwam nix binnen...
Maar w8 ff met ssh kan ik met kitty inloggen en mezelf liften tot root ;-) Yes.
Het standaard admin account was 'expired' en zonder 2FA. Hoe deze weer te activeren en wat was ook al weer het w8woord?
dit geeft een lijstje en daarin staat Expired True. Met de volgende prompt kun je deze weer aktief maken. (later weer de-activeren)
code:
1
| synouser --modify admin DefaultSystemUser 0 "contact+met_nassy_hersteld@sponda.nl" |
0 geeft aan expired False
code:
1
| synouser --setpw admin N0tW3lk0m01 |
Om het wachtwoord te wijzigen.
En ja hoor er kan weer ingelogd worden met admin. De dns instellingen (tijdelijk) veranderd. QuickConnect en ddns uit en weer aan vinken. Ook de ds
2fA nas is na deze handelingen weer als bereikbaar zichtbaar in het Synology account. Nu nog één ds nas te gaan. Een oudje maar dat komt later wel.
Het mailtje van Synology gaf me wat richting. Maar wát nou echt de oorzaak was. De Fritz!Box had geen nieuwe firmware update gedaan. Twee pi-holes zijn de dns servers met unbound. Ge-synced nebula-sync. Daar zou het ook aan kunnen liggen. De ds214 verbindt wel.
Van Synology een AI gegenereerd antwoord gekregen:
"Beste klant,
Om sneller ondersteuning te bieden en een snellere oplossing te garanderen, maken we gebruik van AI om een eerste reactie te genereren voor bepaalde onderwerpen, door een oplossing te bieden of aanvullende details op te vragen. Als het antwoord uw vraag niet volledig beantwoordt, reageer dan alstublieft, en een van onze technische support engineers zal snel contact met u opnemen.
Het lijkt erop dat de verbinding met uw NAS-apparaten (nas1, nas2 en nas3) is onderbroken nadat u een nieuw apparaat (DS214) aan het netwerk hebt toegevoegd en tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Omdat u de adressen nog kunt pingen maar de Secure Sign In en QuickConnect-verbindingen falen, is dit waarschijnlijk gerelateerd aan een netwerkconflict of een blokkade in de communicatie met de Synology-servers na de wijziging in uw netwerkconfiguratie. Het feit dat de DS214 wel werkt, wijst erop dat de externe toegang voor de oudere apparaten mogelijk opnieuw moet worden gevalideerd of dat de DNS-instellingen op die specifieke apparaten niet correct worden ververst.
Hier zijn de stappen om de verbinding te herstellen:
DNS-instellingen controleren:
Ga op de nas1, nas2 en nas3 naar Configuratiescherm > Netwerk > Algemeen. Schakel 'Handmatig DNS-server configureren' in en stel de voorkeurs-DNS-server en de alternatieve DNS-server in op betrouwbare openbare DNS-servers (bijv. 8.8.8.8 en 8.8.4.4, of die van uw ISP).
QuickConnect opnieuw opstarten:
Ga naar Configuratiescherm > Externe toegang > QuickConnect. Schakel QuickConnect uit, klik op Toepassen, wacht even en schakel het vervolgens weer in.
DDNS-status verversen:
Ga naar Configuratiescherm > Externe toegang > DDNS. Selecteer uw synology.me-adres en klik op Nu bijwerken om de verbindingsstatus te forceren.
Tijdinstellingen synchroniseren:
Aangezien u Secure Sign In gebruikt, is een exacte tijdssynchronisatie cruciaal. Ga naar Configuratiescherm > Regionale opties > Tijd en klik op Nu bijwerken om de tijd te synchroniseren met een NTP-server.
Laat het ons weten als dit het probleem oplost of als u verdere hulp nodig heeft.
Om dit verder te onderzoeken: bevinden alle NAS-apparaten zich achter dezelfde router als de nieuwe DS214? Krijgt u een specifieke foutmelding in de Secure Sign In-app wanneer u probeert te verbinden?
"
[
Voor 0% gewijzigd door
pentode op 11-04-2026 16:58
. Reden: typo ]
De mens leert. Het mensdom niet.