[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste
Acties:

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50
DoubleDutch schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
@Quad ik ga naar het mapje met foto's selecteer de foto's van mijn pc en sleep ze naar het mapje van de Nas.
Ik ga een groter bestand proberen als de foto's over zijn waar hij mee bezig is en dat kan nog wel een tijdje duren. 🫣

@Opi thx zal er naar kijken. 👍🏻
30K is echt veel te laag.
Ik neem aan dat je foto's iets van 2-4MB zijn.

Heb je gewoon een UNC pad gebruikt om bij je NAS te komen? Dus iets van \\Naam-van-NAS\folder ?Of gebruik je wat anders om met de NAS te verbinden?

Als een kopie actie heel lang duurt, breek hem dan af en zoek eerst de oplossing van je trage verbinding.

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-02 13:38
De NAS rechtstreeks op mijn modem aangesloten en nu kom ik aan 3MB/s,maar het schommelt behoorlijk nu zelfs naar 5KB/s.
PC heeft natuurlijk nog wel de switch ertussen,is het mogelijk om de NAS rechtstreeks op mijn PC aan te sluiten?

@reinier68 Fotos zijn rond de 5 a 6 MB, foto gaan naar het mapje Home/Foto's of bedoel je dat niet?

[ Voor 20% gewijzigd door DoubleDutch op 23-01-2026 16:36 ]

• reinier68
DoubleDutch schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:33:
De NAS rechtstreeks op mijn modem aangesloten en nu kom ik aan 3MB/s,maar het schommelt behoorlijk nu zelfs naar 5KB/s.
PC heeft natuurlijk nog wel de switch ertussen,is het mogelijk om de NAS rechtstreeks op mijn PC aan te sluiten?

@reinier68 Fotos zijn rond de 5 a 6 MB, foto gaan naar het mapje Home/Foto's of bedoel je dat niet?
Je kan de NAS direct op je PC aansluiten.
De NAS moet dan een vast IP adres hebben, en je PC ook. Dan een kabel van de PC direct in de NAS.
Mocht de "auto crossover" functie niet werken, dan de switch ertussen zetten.

En ik bedoelde hoe je van je PC naar de nas de verbinding maakt.
Ga je via de verkenner naar je NAS, of gebruik je andere software zoals Drive.

Ook interessant is:
Welke versie van DSM draai je op de NAS?
Hoe is je netwerk van de NAS ingesteld (IP, gateway, DNS server, jumbo frames, SMB3 instellingen....)
Maak even een paar screenshots, dat geeft de mensen hier wat inzicht en komen we met betere oplossingen (hoop ik).

[ Voor 14% gewijzigd door reinier68 op 24-01-2026 09:55 ]

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:30
Mijn ds1817+ begint langzaam wat onderhoud nodig te hebben. 1 disktray klikt niet meer vast helaas en de fans beginnen wat luider te worden. Een schoonmaakbeurt zal wel weer helpen. Maar weet iemand of de fans te vervangen zijn voor een stillere variant van noctua bijvoorbeeld?
Ik lees bijvoorbeeld dat de noctua NF-A12x25 FLX een rotor lock heeft maar een NF-P12 REDUX-1300 weer wel werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

• DoubleDutch
reinier68 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Je kan de NAS direct op je PC aansluiten.
De NAS moet dan een vast IP adres hebben, en je PC ook. Dan een kabel van de PC direct in de NAS.
Mocht de "auto crossover" functie niet werken, dan de switch ertussen zetten.

En ik bedoelde hoe je van je PC naar de nas de verbinding maakt.
Ga je via de verkenner naar je NAS, of gebruik je andere software zoals Drive.

Ook interessant is:
Welke versie van DSM draai je op de NAS?
Hoe is je netwerk van de NAS ingesteld (IP, gateway, DNS server, jumbo frames, SMB3 instellingen....)
Maak even een paar screenshots, dat geeft de mensen hier wat inzicht en komen we met betere oplossingen (hoop ik).
Ik ga gewoon via de verkenner van de NAS.

Zal als ik tijd heb wat fotos maken en hier even delen, want voor mij is het allemaal nieuw wat je opnoemt en zou ook niet weten waar ik die instellingen moet vinden
😅

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:34

Quad

Doof

DoubleDutch schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Ik ga gewoon via de verkenner van de NAS.

Zal als ik tijd heb wat fotos maken en hier even delen, want voor mij is het allemaal nieuw wat je opnoemt en zou ook niet weten waar ik die instellingen moet vinden
😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhfz4PNTvq0X42KJCClL5dewpnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GAm67lq8qaRyFz6EVC1GKOqX.png?f=user_large
Bovenstaande verkenner?

Qua foto's maken/delen, maan geen foto's maar schermafdrukken en blur informatie die niet van toepassing zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 24-01-2026 17:15 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-02 14:54
@DoubleDutch
Zet SMB op de NAS aan en kopieer vanuit Windows Explorer naar de NAS en kijk of dat sneller gaat.
https://kb.synology.com/e...e/smbservice_smb_settings

• reinier68
@DoubleDutch
Je moet op je NAS een gedeelde map aanmaken en rechten uitdelen. Je Foto's map bestaat al, dus dat scheelt.
Dan ga je met je Windows verkenner naar de NAS toe en zie je de gedeelde map (kan zijn dat je moet inloggen), in geval van fotos: \\<NAS naam>\photo
Nu gebruik je SMB3 om bestanden uit te wisselen, dat gaat een heel stuk sneller als wat je nu aan het doen bent.

Maar het is beter als je eerst eens kennis leert maken met je NAS :-)
https://kb.synology.com/n...UsersGuide_NAServer_7_2/5

[ Voor 3% gewijzigd door reinier68 op 24-01-2026 21:01 ]

• DoubleDutch
Quad schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:14:
[...]

[Afbeelding]
Bovenstaande verkenner?

Qua foto's maken/delen, maan geen foto's maar schermafdrukken en blur informatie die niet van toepassing zijn.
Ja die gebruik ik ind.

• Quad

Quad

Doof

Dat is niet de beste optie, zeker voor grote aantallen relatief kleine bestanden niet.
Volg even de tips en stappen van @reinier68 voor het maken van een verbinding via de verkenner, via SMB zal het vele malen sneller verlopen. Je kan gerust de huidige actie onderbreken.

Na het maken van je verbinding, test even met een groot bestand of het overzetten van 1 groot (1GB) bestand wel de maximale netwerksnelheid haalt.

nggyu nglyd

• DoubleDutch
Thx,zal het even proberen.
Op de huidige manier ben ik nog wel een paar weken bezig.
Intussen ook even een andere manier geprobeerd, fotos op een usb (3.0) gezet en deze rechtstreeks in de NAS geprikt,gaat een stuk sneller. 😅

• DoubleDutch
Ik denk dat het toch aan heel veel losse bestandjes ligt.
Net een bestand van 1.4 Gb geprobeerd en hij was al over voordat ik het tabblad tevoorschijn kon halen om te zien wat de upload snelheid was.
Denk dan ik de overige bestanden maar gewoon met usb over ga zetten..🫣
Snelheid zit rond de 65MB/s

Als ik al die foto's comprimeer met 7-zip kan ik ze dan weer uitpakken op mijn NAS?

[ Voor 16% gewijzigd door DoubleDutch op 26-01-2026 18:16 ]

• reinier68
DoubleDutch schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:07:
Ik denk dat het toch aan heel veel losse bestandjes ligt.
Net een bestand van 1.4 Gb geprobeerd en hij was al over voordat ik het tabblad tevoorschijn kon halen om te zien wat de upload snelheid was.
Denk dan ik de overige bestanden maar gewoon met usb over ga zetten..🫣
Snelheid zit rond de 65MB/s

Als ik al die foto's comprimeer met 7-zip kan ik ze dan weer uitpakken op mijn NAS?
65MB/s is niet verkeerd op zo'n oud beestje hoor.
Zippen heeft weinig zin, gezien JPG's al gecomprimeerd zijn. En uitpakken kost ook weer tijd, dus daar ga je niets mee winnen.

• DoubleDutch
reinier68 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:26:
[...]

65MB/s is niet verkeerd op zo'n oud beestje hoor.
Zippen heeft weinig zin, gezien JPG's al gecomprimeerd zijn. En uitpakken kost ook weer tijd, dus daar ga je niets mee winnen.
Thx,dan ga ik gewoon door met de USB, verbinding is dus gewoon goed.

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:18

pentode

illuster en luisterrijk

DoubleDutch schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Thx,dan ga ik gewoon door met de USB, verbinding is dus gewoon goed.
@DoubleDutch Eventueel een Robocop achtig programma uitproberen.

"Wat is robocopy?

Robocopy staat voor “Robust File Copy”. Het is een command-line hulpmiddel voor het repliceren van mappen en/of bestanden. Microsoft introduceerde het in het besturingssysteem Windows NT 4.0 en het is nog steeds beschikbaar in Windows 10 en Windows 11.

Wat kunt u met robocopy?
U kunt Robocopy gebruiken om bestanden en mappen van de ene locatie naar de andere te kopiëren. Het is vooral handig voor het kopiëren van grote datasets, omdat het sneller en betrouwbaarder is dan de standaard kopieeropdrachten.

Het kan ook worden gebruikt om een map maken met alle inhoud ervan, inclusief submappen en bestandsattributen, naar een andere map te kopiëren. Dit is handig voor het back-uppen van gegevens en het verzekeren van consistentie tussen verschillende opslagoplossingen.

Robocopy is een vrij uitgebreid hulpmiddel met veel verschillende functies en argumenten die u kunt toepassen op de app. In deze gids leg ik uit wat de functies en argumenten betekenen en bied ik enkele voorbeelden met Robocopy."

Er zijn gui programma's akaTeracopy

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 27-01-2026 09:37 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• DoubleDutch
@pentode bedankt voor je tip, intussen heb ik 633 Gb aan bestanden overgezet met een USB stick en ben verlopig klaar. 😅

• DoubleDutch
Vandaag wilde ik op de telefoon even de foto's inzien via de Synology Drive app en krijg deze melding te zien,op de pc zie ik nergens dat er iets geïndexeerd wordt? 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8gdwAv82RRCPRBBGi7cfGOR5jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hgyixvci3XRXibgX2cdc3wVN.jpg?f=fotoalbum_large

• Quad

Quad

Doof

DoubleDutch schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:41:
Vandaag wilde ik op de telefoon even de foto's inzien via de Synology Drive app en krijg deze melding te zien,op de pc zie ik nergens dat er iets geïndexeerd wordt? 🤔

[Afbeelding]
Je moet dan de foto's wel beschikbaar maken voor de Synology Drive, via de Synology Drive server. En koppelen aan je account uiteraard.

nggyu nglyd

• DoubleDutch
Als ik fotos via mijn telefoon opload naar de map dan verschijnen ze wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bZsqhPfq6Ngn2LkYzdRuYnWuDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UXX6zUfL1Cc0KOUX3ZG52Ad.jpg?f=fotoalbum_large

• reinier68
@DoubleDutch
Drive en Photo's zijn 2 verschillende apps.
Als je de Synology Pnoto app installeert, dan inloggen. 1e keer zie je vaak niets, app afsluiten, weer starten... en dan zie je de foto's :-)

• DoubleDutch
reinier68 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:12:
@DoubleDutch
Drive en Photo's zijn 2 verschillende apps.
Als je de Synology Pnoto app installeert, dan inloggen. 1e keer zie je vaak niets, app afsluiten, weer starten... en dan zie je de foto's :-)
De Foto app geïnstalleerd,dacht je dat ik er in kan komen,hij herkent mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet. 🫣
Dat is toch dezelfde als mijn Drive app?

• Quad

Quad

Doof

DoubleDutch schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:42:
[...]

De Foto app geïnstalleerd,dacht je dat ik er in kan komen,hij herkent mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet. 🫣
Synology Photos wel geïnstalleerd en actief op de NAS? Verbindt je op IP of via QuickConnect?

Je account moet natuurlijk ook toegang hebben tot Photos in Synology.

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 27-01-2026 21:48 ]

nggyu nglyd

• reinier68
DoubleDutch schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Geen idee hoe jij de permissies hebt uitgedeeld :-)
Maar dat moet je even in DSM controleren.

• DoubleDutch
Vreemd opeens pakt hij hem wel, na het openen is alles blanko in de app.
Denk dat ik wat verkeerd doe.

@Quad ik verbind met Quick connect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdC5DmAIWAXL5ajEqUkKRrTXRXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRIlGPr1Bi6E9MbcoVq0FFet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKbUZvmUiLiB0X0cqApZaQnCh2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2D2qoBbHEsotbNuTEFHYSGV.jpg?f=fotoalbum_large

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

DoubleDutch schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:52:
Vreemd opeens pakt hij hem wel, na het openen is alles blanko in de app.
Denk dat ik wat verkeerd doe.

@Quad ik verbind met Quick connect
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt ook nog persoonlijke en gedeelde ruimte. Daar tussen kun je wisselen.
Mogelijk had je dat al of nog niet gezien. Dan zie je in ene veel meer ;-P
Het duurt even voordat alles geïndexeerd is.

En het liefst een, apart user account aanmaken. Voor dagelijks en buiten de deur gebruik. Het beheer account alleen voor systeem/nas beheer taken gebruiken. Met two factor authenticatie, ja ja.

Het user account of de groep krijgt dan app rechten voor bijvoorbeeld Synology dsphotos, dsdrive, dsaudio ...

• DoubleDutch
pentode schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Je hebt ook nog persoonlijke en gedeelde ruimte. Daar tussen kun je wisselen.
Mogelijk had je dat al of nog niet gezien. Dan zie je in ene veel meer ;-P
Het duurt even voordat alles geïndexeerd is.

En het liefst een eigen, aparte user account aanmaken. Het beheer account alleen voor systeem/nas beheer taken gebruiken. Met two factor authenticatie, ja ja.

Het user account of de groep krijgt dan app rechten voor bijvoorbeeld Synology Photos of drive.
Thx,ik ga mij erin verdiepen,is voor mij allemaal nieuw en is voor mij allemaal blabla. :F

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit met een casus waarbij ik benieuwd ben of iemand hier ervaring mee heeft.
Situatie: veel data op SharePoint (+- 5000 sites, 6-8TB aan bestanden (los van versioning) en +- 150 mailboxen en OneDrives.
De data wordt nu door een cloudprovider gebackupped en de backup wordt weggeschreven binnen onze Azure tenant. Erg afhankelijk van Microsoft dus.
Ik wil graag kijken of we de backup lokaal kunnen doen.
Mijn idee is om daar Synology Active Backup for M365 voor te gaan gebruiken.
De basis hiervan zal dan een DS1823xs+ zijn, met 4x 16TB in SHR-2. (en eventueel een cache nvme)
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Do's en dont's?

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Gumball schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:18:
Ik zit met een casus waarbij ik benieuwd ben of iemand hier ervaring mee heeft.
Situatie: veel data op SharePoint (+- 5000 sites, 6-8TB aan bestanden (los van versioning) en +- 150 mailboxen en OneDrives.
De data wordt nu door een cloudprovider gebackupped en de backup wordt weggeschreven binnen onze Azure tenant. Erg afhankelijk van Microsoft dus.
Ik wil graag kijken of we de backup lokaal kunnen doen.
Mijn idee is om daar Synology Active Backup for M365 voor te gaan gebruiken.
De basis hiervan zal dan een DS1823xs+ zijn, met 4x 16TB in SHR-2. (en eventueel een cache nvme)
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Do's en dont's?
Dat is pittige vraag. En meer Synology business -partner gerelateerd imho. Misschien al gedaan daar contact mee opnemen.
Zelf doe ik backups maken op een Synology nas van/voor de concullega Google met "Active Backup for Google Workspace".
Maar dat zijn een tiental accounts/domeinen. Pine nuts in deze context ;-P En dat werkt prima.

Voor de aantallen die je benoemd is enige vorm van automatisering en te kunnen script-ten een pre. Die schaalbaarheid, daar heb ik weinig ervaring mee. En het terug zetten, een restore. Soms neemt dat toch wel tijd in beslag. Cache nvme zeker doen. Wel goeie gebruiken voor read/write want je schrijft ze gauw kapot.
Mogelijk dat andere Tweakers Forum breed hier meer ervaring mee hebben.
Tis een mooie pilot/casus. En goed om te beseffen niet afhankelijk te zijn van één partij.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 28-01-2026 15:36 . Reden: typo ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16

kraats

Ik rol

@Gumball Ik maak er op het werk wel gebruik van, maar dan bij een veel kleinere site. Eerste backup duurde erg lang, maar gaat verder heel soepel. Restore hebben we echter behalve een paar losse bestandjes nog niet uitgebreid getest

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Quad

Quad

Doof

@Gumball Doen, gaat uitstekend!

Bestanden komen wel via de explorer zichtbaar over op je NAS, je wilt de share mogelijk dus mogelijk encrypten en niet volledig zichtbaar hebben voor teveel personen.

Restore mail kan terug naar originele folder of hij maakt een export naar PST.

nggyu nglyd

• sweetdude
  • Laatst online: 20:30
sweetdude schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:55:
Mijn ds1817+ begint langzaam wat onderhoud nodig te hebben. 1 disktray klikt niet meer vast helaas en de fans beginnen wat luider te worden. Een schoonmaakbeurt zal wel weer helpen. Maar weet iemand of de fans te vervangen zijn voor een stillere variant van noctua bijvoorbeeld?
Ik lees bijvoorbeeld dat de noctua NF-A12x25 FLX een rotor lock heeft maar een NF-P12 REDUX-1300 weer wel werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Iemand nog een idee/ suggestie?

• DoubleDutch
Synology Photos werkend gekregen,als ik daar foto's in plaats dan kan ik ze op mijn telefoon weer zien en vinden.
Maar de volgende dilemma doet zich alweer voor.

Ik zit met al deze mappen op mijn NAS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4hR60se8GxmvRZPY0BMFORwDgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tss0VUttZ9VeCxLmp9waCHgv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11NcyWdgTfKi_BaMGDNv-fyeJL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23LUGSR1UYypX9C6kH6T6XSL.jpg?f=fotoalbum_large

De home en de homes mappen zijn identiek en brengen mij naar het mapje foto's als ik daar de fotos in plaats kan ik deze terug vinden op mijn telefoon maar niet op bv mijn LG c1 tv,ook zit hier het mapje van foto Library (Synology Photos) zichtbaar op telefoon niet op tv.

En dan heb ik de 3 mapjes ( music,photo,video)
Daar staan al mijn bestanden die ik wel op de LG c1 tv kan zien maar niet op mijn telefoon in de in de Synology Drive of Photos app???

Zal vast een instelling zijn maar zou niet weten waar ik moet zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleDutch op 28-01-2026 18:24 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Quad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:02:
@Gumball Doen, gaat uitstekend!

Bestanden komen wel via de explorer zichtbaar over op je NAS, je wilt de share mogelijk dus mogelijk encrypten en niet volledig zichtbaar hebben voor teveel personen.

Restore mail kan terug naar originele folder of hij maakt een export naar PST.
Thanks voor je reactie.
zaken als CIFS/SMB zal ik zoveel als mogelijk dichtzetten. De bestanden mogen alleen via de interface van Synology beschikbaar zijn. En uiteraard alles volledig encrypted.

• Quad

Quad

Doof

@DoubleDutch Misschien Je foto's even verwijderen, er staat nogal wat privé op.

Wat betreft je vraag voor Synology Drive, je moet de mappen beschikbaar maken voor de drive, dat doe je in Drive server.

nggyu nglyd

• DoubleDutch
Quad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:00:
@DoubleDutch Misschien Je foto's even verwijderen, er staat nogal wat privé op.

Wat betreft je vraag voor Synology Drive, je moet de mappen beschikbaar maken voor de drive, dat doe je in Drive server.
Zal zo even kijken.

@Quad gevonden,bedoel je dit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va-nXvX1EbwK5Jq088tD95D1YaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRVyDBC32Eazb9VQVsPSRuBj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door DoubleDutch op 28-01-2026 18:43 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:56
Ik heb een DS220+, met daar in 1x 1TB SSD en 1x 4TB SATA.
Van de 1TB SSD heb ik een Storage pool gemaakt (volume 1)
Van de 4TB SATA heb ik een Storage pool gemaakt (volume 2)

Beide losse volumes hebben Basic (Without data protection) als RAID type.

Waar ik naar toe wil is:
2x 8TB in RAID-1, maar ik wil geen data loss. Volgens mij is dat niet mogelijk, want zodra ik disk 1 (1TB SSD) eruit trek en vervang met een 8TB disk, ben ik de data van disk 1 kwijt.

Wat is slim om te doen, zien jullie mogelijkheden?

Volgens mij staat momenteel alles op "volume 2", behalve data van Photo Station, dat staat op "volume 1".

[ Voor 9% gewijzigd door c-nan op 28-01-2026 18:36 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Quad

Quad

Doof

Alles naar de 4TB zetten zover het kan. Dan de 8TB plaatse op de 1TB en deze instellen als SHR. Dan kan je alles op volume2 overzetten naar de nieuwe disk, volume 2 verwijderen en daarna de 2e 8TB plaatsen en de array uitbreiden naar SHR raid 5.

nggyu nglyd

• DoubleDutch
@Quad bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va-nXvX1EbwK5Jq088tD95D1YaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRVyDBC32Eazb9VQVsPSRuBj.jpg?f=fotoalbum_large

• Quad

Quad

Doof

Correct. In de Drive client moet je de mappen nog manueel koppelen dat je ze wilt syncen.

nggyu nglyd

• DoubleDutch
Quad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Correct. In de Drive client moet je de mappen nog manueel koppelen dat je ze wilt syncen.
@Quad ik heb de map op two way Sync staan maar niks te zien op mijn mobiel.

[ Voor 15% gewijzigd door DoubleDutch op 28-01-2026 19:15 ]

• Quad

Quad

Doof

DoubleDutch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:48:
[...]

@Quad ik heb de map op two way Sync staan maar niks te zien op mijn mobiel.
Okay back to basics.

Je hebt de drive teamfolders en je persoonlijke folder ingeschakeld, dat is mooi.

Ik gebruik Drive niet maar ik ben even zo vrij geweest om het opnieuw te installeren en te configureren om je een beetje op weg te helpen. Als je in DSM naar Synology Drive gaat, dan opent een nieuwe tabblad, daar kan je de gedeelde teammappen en MyDrive zien, correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jMX8Ql8fmnfFN16Dpp_yG76hJg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sQiLsby9erc78NmR4RVwyENW.png?f=user_large

Hoe wil je verbinden met de Synology Drive? Desktopclients of mobiele clients of allebei?

Als je ingelogd bent in de mobiele client ga je naar tabje bestanden -> Mijn bestanden, dat is de inhoud van je home map (die ook in Homes te vinden is onder jouw username).

De gedeelde teammappen zie je in het tabje naast 'Mijn Bestanden'. Je ziet alleen mappen waar je met jouw account rechten op hebt. Als je dat niet hebt, hoor je ze niet te zien.

De Desktop client is wat ingewikkelder, je moet per teammap aangeven welke je wilt syncen en waar je deze wilt opslaan.
Ik zou daarvoor in je profiel een map aanmaken SynologyDrive met als submap bijvoorbeeld: Home.

Vervolgens ga je in de client opnieuw een verbinding opzetten, selecteer je de bestaande verbinding, in mappen selecteer je de teammap die je wilt syncen en de gewenste locatie.

nggyu nglyd

• DoubleDutch
Quad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Okay back to basics.

Je hebt de drive teamfolders en je persoonlijke folder ingeschakeld, dat is mooi.

Ik gebruik Drive niet maar ik ben even zo vrij geweest om het opnieuw te installeren en te configureren om je een beetje op weg te helpen. Als je in DSM naar Synology Drive gaat, dan opent een nieuwe tabblad, daar kan je de gedeelde teammappen en MyDrive zien, correct?

[Afbeelding]

Hoe wil je verbinden met de Synology Drive? Desktopclients of mobiele clients of allebei?

Als je ingelogd bent in de mobiele client ga je naar tabje bestanden -> Mijn bestanden, dat is de inhoud van je home map (die ook in Homes te vinden is onder jouw username).

De gedeelde teammappen zie je in het tabje naast 'Mijn Bestanden'. Je ziet alleen mappen waar je met jouw account rechten op hebt. Als je dat niet hebt, hoor je ze niet te zien.

De Desktop client is wat ingewikkelder, je moet per teammap aangeven welke je wilt syncen en waar je deze wilt opslaan.
Ik zou daarvoor in je profiel een map aanmaken SynologyDrive met als submap bijvoorbeeld: Home.

Vervolgens ga je in de client opnieuw een verbinding opzetten, selecteer je de bestaande verbinding, in mappen selecteer je de teammap die je wilt syncen en de gewenste locatie.
Ah thx,dat is nu een stuk duidelijker.
Ik zie al waar de fout zit,ik heb het tabblad teammappen in de app volledig over het hoofd gezien,wat stom. :X 8)7 |:(

• Quad

Quad

Doof

DoubleDutch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Ah thx,dat is nu een stuk duidelijker.
Ik zie al waar de fout zit,ik heb het tabblad teammappen in de app volledig over het hoofd gezien,wat stom. :X 8)7 |:(
Top, dan ben je nu al goed op weg. :) Succes!

nggyu nglyd

• DoubleDutch
Quad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Top, dan ben je nu al goed op weg. :) Succes!
Bedankt voor de hulp. 👍🏻

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

DoubleDutch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:15:
Synology Photos werkend gekregen,als ik daar foto's in plaats dan kan ik ze op mijn telefoon weer zien en vinden.
Maar de volgende dilemma doet zich alweer voor.

Ik zit met al deze mappen op mijn NAS.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De home en de homes mappen zijn identiek en brengen mij naar het mapje foto's als ik daar de fotos in plaats kan ik deze terug vinden op mijn telefoon maar niet op bv mijn LG c1 tv,ook zit hier het mapje van foto Library (Synology Photos) zichtbaar op telefoon niet op tv.

En dan heb ik de 3 mapjes ( music,photo,video)
Daar staan al mijn bestanden die ik wel op de LG c1 tv kan zien maar niet op mijn telefoon in de in de Synology Drive of Photos app???

Zal vast een instelling zijn maar zou niet weten waar ik moet zoeken.
@DoubleDutch Off topic tip ;-P In een DS216+II kun je ff uit 't hoofd een 8GB geheugen module plaatsen/swappen. Mocht dat nog niet gebeurd en/of nodig zijn. Om bijvoorbeeld DS Container Manager aka Docker toepassing te gaan gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 28-01-2026 22:35 . Reden: typo ]

• DoubleDutch
pentode schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:02:
[...]

@DoubleDutch Off topic tip ;-P In een DS216+II kun ff uit 't hoofd een 8GB geheugen module plaatsen/swappen. Mocht dat nog niet gebeurd en/of nodig zijn. Om bijvoorbeeld DS Container Manager aka Docker toepassing te gaan gebruiken.
De 8Gb zit er al in . 👍🏻

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb een vraag over de aanpak voor het vervangen van een SSD, en vroeg me af of anderen al iets vergelijkbaars hebben gedaan?

Ik heb een Synology DS920 met 4 slots.
- Eerst 3 HDD's zitten in storage pool 1.
- De SSD zit in storage pool 2 en is geconfigureerd als Synology Hybrid RAID (SHR) (without data protection).

De SSD bevat o.a. docker container data zoals Home Assistant, Paperless etc. Ik wil graag de SSD vervangen ivm ouderdom.

Mijn plan:
- Alle docker containers stopzetten
- Met Hyper Backup de gehele SSD backup-en naar een externe HDD middels USB-aansluiting.
- De backup verifieren met Backup Explorer
- NAS uitzetten. SSD vervangen. NAS aanzetten
- De stappen hieronder volgen van Synology. "Als one-liner: Repair the storage pool, which should now be in a Degraded status."
To replace a drive (when there are no unused drives or empty drive slots):

If your Synology NAS does not contain any unused drives or there are no empty drive slots for installing replacement drives, you can perform the following steps instead. We provide an example of replacing the drives of an SHR storage pool in the steps below.

Go to Storage Manager > Storage.
Click the upper-right icon of the storage pool you want to expand. This expands the storage pool information.
Go to the Drive Info section to find out which drive has the smallest capacity.
Deactivate the smallest of the member drives:
Go to the HDD/SSD page.
Select the drive.
Click Action > Deactivate Drive.
Power off your Synology NAS.
Skip this step if your Synology NAS supports hot-swapping.
Remove the smallest of the member drives and install a new, larger drive.
Power on your Synology NAS.
Go to Storage Manager > HDD/SSD to make sure the new drive is recognized.
Return to the Storage page.
Repair the storage pool, which should now be in a Degraded status.
Click the upper-right icon of the storage pool and select Repair.
Select the replacement drive to add to the storage pool.
Follow the wizard to finish.
Repeat the above process until all desired drives have been replaced with larger ones.
https://kb.synology.com/e...nd_replace_disk?version=7

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16

kraats

Ik rol

@banaliteit Kun je niet beter Docker tijdelijk verplaatsen naar volume1, gewoon doordraaien met je NAS, dan de SSD vervangen en Docker weer terug verplaatsen?
Ik heb zelf trouwens bij de laatste vervanging van m'n SSD deze gewoon gecloned buiten de NAS en de nieuwe in de NAS gestoken en het volume uitgebreid qua grootte.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• DoubleDutch
Weet iemand toevallig waarom al mijn mappen van mijn NAS niet zichtbaar zijn op mijn LG C1 tv?
Als ik ze op mijn telefoon via de Drive app opzoek zie ik ze wel allemaal. 🤔

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 31-01-2026 22:48 ]

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

DoubleDutch schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:59:
Weet iemand toevallig waarom al mijn mappen van mijn NAS niet zichtbaar zijn op mijn LG C1 tv?
Als ik ze op mijn telefoon via de Drive app opzoek zie ik ze wel allemaal. 🤔
Hoe bekijk je de mappen op de LG. Via een Synology app. Of bijvoorbeeld UPnP (Universal Plug and Play imho (wel/) niet veilig. Of via samba/cifs. Een share wordt dat genoemd.
Meestal is het een rechten kwestie. Of dat je in moet loggen met naam en w8woord.
Of de LG hangt via bijvoorbeeld vlan aan 't thuisnetwerk.

Synology heeft in de kennis database daar 't nodige over geschreven:
Hoe video's opgeslagen op Synology NAS naar verschillende clientapparaten te streamen?
In principe werkt dit ook voor afbeeldingen ed.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 01-02-2026 00:11 . Reden: typo ]

• DoubleDutch
pentode schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:09:
[...]

Hoe bekijk je de mappen op de LG. Via een Synology app. Of bijvoorbeeld UPnP (Universal Plug and Play imho (wel/) niet veilig. Of via samba/cifs. Een share wordt dat genoemd.
Meestal is het een rechten kwestie. Of dat je in moet loggen met naam en w8woord.
Of de LG hangt via bijvoorbeeld vlan aan 't thuisnetwerk.

Synology heeft in de kennis database daar 't nodige over geschreven:
Hoe video's opgeslagen op Synology NAS naar verschillende clientapparaten te streamen?
In principe werkt dit ook voor afbeeldingen ed.
Mijn tv hangt aan hetzelfde netwerk en de Nas staat in het lijstje van beschikbaare apparaten,daar staan de mappen ook van mijn nas (Foto's--2023) en daar staan dan sub mappen in die niet allemaal tevoorschijn komen misschien maar 1/3 deel.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

DoubleDutch schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:43:
[...]

Mijn tv hangt aan hetzelfde netwerk en de Nas staat in het lijstje van beschikbare apparaten, daar staan de mappen ook van mijn nas (Foto's--2023) en daar staan dan sub mappen in die niet allemaal tevoorschijn komen misschien maar 1/3 deel.
Ff controleren of de rechten van de sub mappen over erft zijn/worden van de hoofd map. Dat kun je in DS File station map naar keuze eigenschappen machtigingen zien instellen. Ik werk in 't Engels de NL namen kunnen niet helemaal correct zijn.

Maak desnoods een nieuwe sub map aan. Is die wel zichtbaar. En hOOfd en KleiNE letters. Windows boeit dat niet (meer of instelbaar). Linux (~ OS NAS/TV) maakt dat onderscheid wel degelijk. Wel niet of dat nog steeds een dingetje/issue is. De map Video en video kunnen naast elkaar bestaan.

En kijk ook op een andere apparaat als dat mogelijk is. Zijn daar de mappen wel zichtbaar. Zelf ben ik allergies voor allerlei (verboden) leestekens die gebruikt worden in mapnamen. En liever geen spaties imho. Genoeg ellende mee gehad in m'n werk als systeembeheerder, ja ja ;-P

En waarschijnlijk wordt op de LG TV DLNA/UPnP oid gebruikt. Dan kan de indexatie refreshed moeten worden. Als daar geen smb/cifs oid gebruikt wordt. Zijn de Media Server en Advanced Media Extensions geïnstalleerd op de nas. Suc6.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 02-02-2026 09:53 . Reden: redigeren ]

• DoubleDutch
pentode schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Ff controleren of de rechten van de sub mappen over erft zijn/worden van de hoofd map. Dat kun je in DS File station map naar keuze eigenschappen machtigingen zien instellen. Ik werk in 't Engels de NL namen kunnen niet helemaal correct zijn.

Maak desnoods een nieuwe sub map aan. Is die wel zichtbaar. En hOOfd en KleiNE letters. Windows boeit dat niet (meer of instelbaar). Linux (~ OS NAS/TV) maakt dat onderscheid wel degelijk. Wel niet of dat nog steeds een dingetje/issue is. De map Video en video kunnen naast elkaar bestaan.

En kijk ook op een andere apparaat als dat mogelijk is. Zijn daar de mappen wel zichtbaar. Zelf ben ik allergies voor allerlei (verboden) leestekens die gebruikt worden in mapnamen. En liever geen spaties imho. Genoeg ellende mee gehad in m'n werk als systeembeheerder, ja ja ;-P

En waarschijnlijk wordt op de LG TV DLNA/UPnP oid gebruikt. Dan kan de indexatie refreshed moeten worden. Als daar geen smb/cifs oid gebruikt wordt. Zijn de Media Server en Advanced Media Extensions geïnstalleerd op de nas. Suc6.
Damn hele mond vol. 🫣
Ik ga ermee aan de slag thx.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

DoubleDutch schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Damn hele mond vol. 🫣
Ik ga ermee aan de slag thx.
Ja, lekker Nassen ;-P En mogelijk hebben andere Tweakers hier ook wat aan...

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

pentode schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Maak desnoods een nieuwe sub map aan. Is die wel zichtbaar. En hOOfd en KleiNE letters. Windows boeit dat niet (meer of instelbaar). Linux (~ OS NAS/TV) maakt dat onderscheid wel degelijk. Wel niet of dat nog steeds een dingetje/issue is.
Yep, dat is nog steeds een dingetje. ;)

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-02 10:40
Ik heb de laatste tijd flink huisgehouden met mijn DS920+. Hier zit al extra RAM in.
Maar nu ook bezig geweest met Docker containers, o.a. de *arr apps, Plex (als Synology package), Jellyfin als docker.

Ik merk dat mijn nas continu bezig is met veel I/O op de schijven, dit hoor je en maakt het soms ook best traag. Ik overweeg een NMVe te kopen en daar alle docker containers op te gaan zetten, via dit script: https://github.com/007revad/Synology_app_mover

Wat ik zo begrijp is dat men 2 NMVe's adviseert en deze in RAID1 laat draaien. Welke NMVe kunnen jullie adviseren?
Voor mij moet hij betrouwbaar zijn, overweg kunnen met veel I/O. Ik lees dat er verschillende soorten NAND zijn.
Wat is jullie advies?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Als je nog een HD slot vrij hebt dan werkt een kleine sata SSD ook prima voor al je apps, die heb je wellicht ook nog liggen.

2 Nvme's in raid is totale overkill, maar 1 simpele nmve (met script) als separate storage pool voor je apps werkt ook prima. Elke nvme is goed genoeg, maar alleen de Syno modellen werken zonder tweaks gelijk als storage pool.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakGP op 04-02-2026 13:55 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PindaRots niet druk maken over welke NVME net even wat meer IOPS heeft. Dat verschil ga je misschien merken bij professionele servers en databases waar héél veel lees- en schrijfacties zijn met heel veel gebruikers. Maar je *arr-stack en Jellyfin is voor elke NVME een peulenschil. De NVME zal de bottleneck niet zijn, eerder bij sommige acties die vrij trage oude processor die in de DS920+ zit.

Zelf heb ik altijd Lexars gebruikt in mijn DS918+, hadden toen een prima prijs.

RAID1 kan als je het echt belangrijk vindt dat alles blijft doordraaien bij een kapotte ssd. Maar backups moet je sowieso regelen en een dagje downtime omdat je een vervangende ssd moet bestellen valt bij een *arr-stack en Jellyfin wel te overzien.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 04-02-2026 13:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• GEi
  • Niet online

GEi

Als trouwe NASser met drie Synology NASsen heb ik een vraag. Ik heb op mijn 2-bay NAS mijn primaire opslag. De schijven zijn nog lang niet vol, die kunnen nog wel een jaar mee denk ik. Ieder dag vindt er een incrementele backup plaats naar een tweede 1-bay NAS. Ik heb in mijn enthousiasme in het verleden ingesteld dat er 256 versies van de bestanden bewaard mogen blijven. Of dat default zo is, dat weet ik niet meer. Nu is het zo dat de schijf in die 1-bay NAS vol raakt. Nu heb ik bedacht dat die 256 versies wel erg veel van het goede is. Wanneer ik 16 versies terug kan kijken is dat nog ruim voldoende. Dan kom ik nu tot mijn vraag. Hoe vertel ik de NAS dat ik in het vervolg nog maar 16 versies wil bewaren? Dit met het idee dat dit ruimte vrij maakt zodat de schijf nog even mee kan. Kan ik dit zonder risico doen in de instellingen op de 2-bay NAS? Of moet ik een nieuw schema maken en de backup initieel helemaal opnieuw maken? Wie heeft eerder met deze bijl gehakt? Alvast bedankt.
PS De derde NAS staat extern bij familie; daar wordt ook iedere dag een incrementele backup naar weggeschreven, maar die schijf is groter, dus daar geen issue.

• Quad

Quad

Doof

@GEi Dat pas je inderdaad toe op de bestaande taak in de HyperBackup van je bron-NAS.

Bij het volgende backupmoment gaat hij een rotatie doen van de versies, en gezien je nu al veel versies hebt zal dat wel heel lang duren.

Kijk ook even hoe je het ingesteld hebt, wil je 16 versies of wil je het slimmer aanpakken, kijk dan even naar de smartcycle settings.

nggyu nglyd

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 18:00

spaceboy

Op grote hoogte

GEi schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:58:
Als trouwe NASser met drie Synology NASsen heb ik een vraag. Ik heb op mijn 2-bay NAS mijn primaire opslag. De schijven zijn nog lang niet vol, die kunnen nog wel een jaar mee denk ik. Ieder dag vindt er een incrementele backup plaats naar een tweede 1-bay NAS. Ik heb in mijn enthousiasme in het verleden ingesteld dat er 256 versies van de bestanden bewaard mogen blijven. Of dat default zo is, dat weet ik niet meer. Nu is het zo dat de schijf in die 1-bay NAS vol raakt. Nu heb ik bedacht dat die 256 versies wel erg veel van het goede is. Wanneer ik 16 versies terug kan kijken is dat nog ruim voldoende. Dan kom ik nu tot mijn vraag. Hoe vertel ik de NAS dat ik in het vervolg nog maar 16 versies wil bewaren? Dit met het idee dat dit ruimte vrij maakt zodat de schijf nog even mee kan. Kan ik dit zonder risico doen in de instellingen op de 2-bay NAS? Of moet ik een nieuw schema maken en de backup initieel helemaal opnieuw maken? Wie heeft eerder met deze bijl gehakt? Alvast bedankt.
PS De derde NAS staat extern bij familie; daar wordt ook iedere dag een incrementele backup naar weggeschreven, maar die schijf is groter, dus daar geen issue.
De HyperBackup taak kun je gewoon aanpassen (op je 2-bay). Als de retentie zo wordt aangepast dat hij minder versies bewaart dan je tot nu toe hebt gedaan krijg je daar netjes een melding van. Hij gaat dus wat versies weggooien. Maar dat is ook wat je wilt, toch?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• GEi
  • Niet online

GEi

@Quad en @spaceboy Bedankt voor jullie snelle reactie en de bevestiging. Ga het vanavond gelijk anders instellen.

• PindaRots
@TweakGP, ik heb geen vrij HD slot meer over.
@Gizz, ik zie vooral dat 500GB overal weg is en een Lexar 1TB nu op zo'n 149,90 zit. Wat een prijzen. Maar goed dat is nu door de AI markt eenmaal zo.
Ik ga nog maar even nadenken over hoe of wat.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PindaRots tweedehands een optie? In Vraag & Aanbod staan diverse 512GB-ssd's voor €50~60. Een kleine investering om je NAS echt heel veel sneller te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 04-02-2026 14:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik had dinsdag iets vreemds op mijn Synology NAS, nadat ik een share had gemount op mijn iPhone (smb via Apple files app) om bestanden te uploaden/verwijderen.

Ineens zag ik random .nfs.xxxxxxx bestanden staan. Ik heb in de logging gekeken, en kom daar het volgende tegen:

SMB - 03-02-2026 17:39:24 - My username - Delete - /folder
SMB - 03-02-2026 17:39:24 - My username - Rename - /folder/file.ogg -> /folder/.nfs.20051025.0622
SMB - 03-02-2026 17:39:24 - My username - Rename - /folder/file.ogg -> /folder/.nfs.20051025.0622

Het is wel onder mijn eigen gebruikersnaam, op het tijdstip dat ik ook bezig was, echter heb ik die bestanden verwijderd, en geen rename gedaan. Nog meer mensen die dit hebben gezien? Vind het behoorlijk apart.
Het zijn lock bestanden van nfs als hij bezig is bestanden te verwijderen.
Dus blijkbaar heb je nfs gebruikt in plaats van smb.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Stefan22
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:24:
Het zijn lock bestanden van nfs als hij bezig is bestanden te verwijderen.
Dus blijkbaar heb je nfs gebruikt in plaats van smb.
Nope, NFS staat volledig uit (heeft ook nooit aangestaan) en de Apple Files app ondersteunt enkel SMB.
Tja en toch zijn het nfs lockfiles die bij het deleten van bestanden aangemaakt worden.
smb doet dat niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Stefan22
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:39:
Tja en toch zijn het nfs lockfiles die bij het deleten van bestanden aangemaakt worden.
smb doet dat niet.
Heb het inmiddels wel kunnen reproduceren. Het gebeurt kennelijk enkel bij .ogg bestanden, wanneer ik deze op mijn iPhone open en daarna gelijk verwijder (mogelijk zijn de bestanden dan dus nog niet goed gesloten). In plaats van het bestand verwijderen wordt er een rename gedaan naar zo'n .nfs bestand. Vreemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan22 op 05-02-2026 13:02 ]

Dan zal de app op je telefoon dezelfde methode als nfs toepassen en een nfs lockfile aanmaken.
Zal wel een overblijfsel uit het verleden zijn, want ook Apple gebruikt al jaren standaard geen nfs meer.

• PindaRots
Gizz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:42:
@PindaRots tweedehands een optie? In Vraag & Aanbod staan diverse 512GB-ssd's voor €50~60. Een kleine investering om je NAS echt heel veel sneller te maken.
Dank voor de tip. Ik had even gekeken naar de Samsung 970 Evo plus, helaas waren ze allemaal al weg en eentje kan geen TBW opgeven. Op Marktplaats een paar advertenties, maar ook gereserveerd. Toen eentje van 1TB gezien, leek allemaal goed tot ineens ophalen niet meer kon en ik een Bunq link kreeg 😅
Account was ook maar 4 dagen actief.
Uiteindelijk een 970 Evo plus 500GB besteld bij een winkel die hem als retour exemplaar aanbood voor 70 euro. Ik zal de schijf controleren op health en TBW en als dat niet goed is gaat hij weer terug.

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02 22:25
Ben benieuwd of iemand dit herkent met Hyper Backup in combinatie met C2 Storage. Voorheen had ik 1 backup taak, die veel te veel rommel ook backupte. Daardoor liep mijn C2 storage vol. Dus ik heb de taken verwijderd, C2 leeg gemaakt en heb nu 2 nieuwe taken aangemaakt.

Nu is er 1 backup taak die de map /volume1/homes/<NAAM>/Drive naar C2 Storage backupt. Deze map is in File Station 320GB. De zelfde map wordt met Drive gesynct naar een Windows pc en ook daar is de map 320GB.

Na het maken van de backup wordt deze in Hyper Backup en in C2 Storage getoond als een backup van 929GB! Bijna 3x zo groot. Ik heb een standaard C2 abonnement, dus kan zelf niets qua versioning instellen. Ook neem ik geen 'pakketten' mee in de backup, echt alleen deze map en submappen/files.

Grappig genoeg is mijn C2 Storage nu dik over het limiet heen (samen met de andere taak), maar kan ik nog steeds backuppen.

Kan het iets te maken hebben met dat een Drive-map iets speciaals is? Omdat deze synct met de Drive tool van Synology?

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:15
keverjeroen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:18:
Ben benieuwd of iemand dit herkent met Hyper Backup in combinatie met C2 Storage. Voorheen had ik 1 backup taak, die veel te veel rommel ook backupte. Daardoor liep mijn C2 storage vol. Dus ik heb de taken verwijderd, C2 leeg gemaakt en heb nu 2 nieuwe taken aangemaakt.

Nu is er 1 backup taak die de map /volume1/homes/<NAAM>/Drive naar C2 Storage backupt. Deze map is in File Station 320GB. De zelfde map wordt met Drive gesynct naar een Windows pc en ook daar is de map 320GB.

Na het maken van de backup wordt deze in Hyper Backup en in C2 Storage getoond als een backup van 929GB! Bijna 3x zo groot. Ik heb een standaard C2 abonnement, dus kan zelf niets qua versioning instellen. Ook neem ik geen 'pakketten' mee in de backup, echt alleen deze map en submappen/files.

Grappig genoeg is mijn C2 Storage nu dik over het limiet heen (samen met de andere taak), maar kan ik nog steeds backuppen.

Kan het iets te maken hebben met dat een Drive-map iets speciaals is? Omdat deze synct met de Drive tool van Synology?
Ben nog niet helemaal thuis in Synology, want nieuwe gebruiker, maar staat er niet iets van snapshots aan op je Synology?

of dit?
https://gathering.tweaker...uote_message/84571354/379

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik probeer Immich op mijn Synology NAS te zetten (218+). Pakket wordt er idd opgezet, maar dan gaat het vreemd. Als ik kijk welk IP hij zou hebben staat er bij de Immich container dat het in de 172.05.etc zit terwijl mijn NAS op 192.168.etc zit. Geen idee hoe en waar dit aan te passen en ook geen idee hoe dit zo ontstaat. Ik kan iig niet naar Immich toe.

Ik gebruik die tutorial van Maria hosting.

Iemand een idee?

• Quad

Quad

Doof

maartend schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:35:
Ik probeer Immich op mijn Synology NAS te zetten (218+). Pakket wordt er idd opgezet, maar dan gaat het vreemd. Als ik kijk welk IP hij zou hebben staat er bij de Immich container dat het in de 172.05.etc zit terwijl mijn NAS op 192.168.etc zit. Geen idee hoe en waar dit aan te passen en ook geen idee hoe dit zo ontstaat. Ik kan iig niet naar Immich toe.

Ik gebruik die tutorial van Maria hosting.

Iemand een idee?
Immich krijgt een docker IP. Standaard in host mode wordt op de Synology een poort geforward naar de port van die dockercontainer.

Welke poort wordt gebruikt voor Immich? Mariushosting wijst 8212 toe, dan is het je ip:8212 om op Immich te komen.

nggyu nglyd

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Quad schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Welke poort wordt gebruikt voor Immich? Mariushosting wijst 8212 toe, dan is het je ip:8212 om op Immich te komen.
Deze poort, pakt hem niet

• dries83
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-02 16:36
Je kan in de NAS in Container Manager zien welke poort Immich gebruikt. Immich draait 4 containers. In de server container staat de poort. Er vanuit gaande dat je geen apart netwerk hebt gemaakt met het maken van je Immich container (en dus de host gebruikt), pak je het ip adres van je NAS gevolgd door de poort die immich server gebruikt. Zie ook het screenshot hieronder, in mijn geval poort 2283.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxNS5Wthox1isHno1Vdd1zRyca0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8Vb9xGp2fhiLPAbBF1BqiNx.jpg?f=fotoalbum_large

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-02 22:29
Heeft iemand een tip voor een UPS waar ik mijn 1817+ en twee expansion bays op kan aansluiten? Ik heb dus minimaal 3x230V aansluitingen nodig en een USB / netwerk aansluiting die de NAS het signaal geeft om af te sluiten voordat de accu leeg is.
Van de lijst op de site van synology wordt ik niet wijs, omdat je daar verder niet op specificaties kan zoeken.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Orion84
  • Laatst online: 14-02 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb gisteren met de Synology Mail Server package een smtp server opgezet op mijn synology. Werkt prima, incl. spf, dkim en dmarc shizzle. Wel nog even bedenken of het voor de betrouwbaarheid van afleveren misschien beter is om de relay van mijn ISP te gebruiken.

Alleen vermoed ik dat die mail server op mijn NAS nu dus niet alleen als uitgaande SMTP server functioneert maar dus ook als mailserver voor het ingestelde (eigen) domein. Althans, ik probeer net als test een mailtje naar een adres van mijn eigen domein te sturen vanaf mijn telefoon die de synology nu als uitgaande server gebruikt en dat wordt direct geweigerd. Logisch, aangezien ik niks van users/aliasen heb ingesteld, laat staan iets dat overeen kwam met het mailadres dat ik als ontvanger had ingevuld van mijn testmailtje. Maar niet helemaal wat ik wil. De daadwerkelijke mailserver voor mijn domein draait op een colo server ergens, maar om een aantal redenen gebruik ik die niet als uitgaande server.

Iemand enig idee of daar wat aan in te stellen valt, of moet ik dan een andere package hebben of zo?

Het is een beetje er arbitraire use case, mailen van mijn eigen domein naar mijn eigendomein zal in de praktijk niet echt voorkomen. Al gaat het misschien wel mis bij bounces, dat die lokaal blijven in plaats van naar de daadwerkelijke mailserver van mijn eigen domein gaan?

Hoe dan ook zou ik de mailserver op de synology graag puur als uitgaande server willen laten functioneren. Nu kan ik wel het betreffende domein weghalen of door iets randoms vervangen, maar dan werkt DKIM niet meer aangezien DKIM signing alleen wordt toegepast op ingestelde domeinen.

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 11-02-2026 17:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mk23 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:06:
Heeft iemand een tip voor een UPS waar ik mijn 1817+ en twee expansion bays op kan aansluiten? Ik heb dus minimaal 3x230V aansluitingen nodig en een USB / netwerk aansluiting die de NAS het signaal geeft om af te sluiten voordat de accu leeg is.
Van de lijst op de site van synology wordt ik niet wijs, omdat je daar verder niet op specificaties kan zoeken.
Ik gebruik een APC RS1200G. Die heeft 3x schuko met UPS functie en nog 3x schuko met alleen overspanningsbeveiliging. En dan inderdaad een kabeltje naar een usb poort op je NAS voor tijdige shutdown.

Dit is denk ik de huidige uitvoering daarvan: uitvoering: APC Back-UPS BR1200G-GR

Aantal aansluitingen boeit natuurlijk niet heel veel, je kan er evt. ook een stekkerdoos achter hangen. Maar weet zo niet of die ik noem voldoende vermogen en capaciteit heeft voor jou, bij mij hangt er slechts een 918+ aan. Kan me voorstellen dat je met een 1817+ en twee extensions wat meer nodig hebt afhankelijk van gewenste runtime bij uitval.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 11-02-2026 16:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:57

XallaX

Meow

Mk23 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:06:
Kies het benodigde wattage en kijk welke ups er de door jou gewenste opties heeft.
https://www.se.com/nl/en/work/products/tools/ups_selector/

Gebruik zelf een bx700ui (oude model) deze draait een DS418play ongeveer 30 minuten door (bij weinig belasting) en daarna wordt de nas netjes afgesloten. Ook spanningsdips worden netjes opgevangen en daar ging het me om.

Toevallig net na 8 jaar de batterij moeten vervangen (€ 66)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 08:47

JdM

Humbled

Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:32:
[....]

Alleen vermoed ik dat die mail server op mijn NAS nu dus niet alleen als uitgaande SMTP server functioneert maar dus ook als mailserver voor het ingestelde (eigen) domein. [....]
Je denkt dat je synology nu ook mails van je eigen domein ontvangt? Dat lijkt me afhankelijk van wat je in DNS bij je SP hebt ingevoerd, als je daar jouw openbaar ip-adres in MX aanmerkt en het in je modem routeert naar je LAN-ip zal deze de mails ontvangen, anders niet.

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 11-02-2026 21:29 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, MX wijst niet naar de NAS, maar als ik vanaf een mailcliënt die de NAS als uitgaande server gebruikt een mail stuur naar mijn eigen domein, dan denkt de mailserver op mijn NAS dus dat ie die zelf moet afhandelen, in plaats van via SMTP doorsturen naar de betreffende mailserver.

• GEi
  • Niet online

GEi

Een korte vraag tussendoor, meer ter bevestiging voordat ik het geld uit geef.

Mijn huidige 4TB schijven zijn vol. Ik wil deze vervangen voor 8 of misschien wel 12 TB schijven. De huidige schijven zijn WD RED Plus schijven. De NASsen waar ze in zitten zijn een DS124, DS120j en een DS218+. Alle NASsen beschikken over de laatste firmware-updates.

Loop ik het risico dat wanneer ik nu weer WD RED Plus koop en plaats, 1 of meerdere NASsen deze schijven niet accepteren ivm beperkingen van Synology? Ik denk het niet, maar zoals gezegd wordt ik in deze graag bevestigd :-). Alvast bedankt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:38:
Nee, MX wijst niet naar de NAS, maar als ik vanaf een mailcliënt die de NAS als uitgaande server gebruikt een mail stuur naar mijn eigen domein, dan denkt de mailserver op mijn NAS dus dat ie die zelf moet afhandelen, in plaats van via SMTP doorsturen naar de betreffende mailserver.
Je zoekt naar non-authoritative email

Weet niet goed of je dat kan instellen, maar je moet wel zorgen dat je lokale gebruikers dan niet dezelfde email hebben als diegene die je wilt doorsturen.

Stuur email naar ab@x.nl
Syno ontvangt, checkt lokale adresboek, niet aanwezig, door naar remote smtp host.

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:01
GEi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:30:
Een korte vraag tussendoor, meer ter bevestiging voordat ik het geld uit geef.

Mijn huidige 4TB schijven zijn vol. Ik wil deze vervangen voor 8 of misschien wel 12 TB schijven. De huidige schijven zijn WD RED Plus schijven. De NASsen waar ze in zitten zijn een DS124, DS120j en een DS218+. Alle NASsen beschikken over de laatste firmware-updates.

Loop ik het risico dat wanneer ik nu weer WD RED Plus koop en plaats, 1 of meerdere NASsen deze schijven niet accepteren ivm beperkingen van Synology? Ik denk het niet, maar zoals gezegd wordt ik in deze graag bevestigd :-). Alvast bedankt.
Die NAS'en hebben geen harddisk restricties maar of deze schijven officieel ondersteund zijn kan je hier controleren => https://www.synology.com/nl-nl/compatibility

• Janjaapszoon
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-02 18:28
Situatie:
Ik heb een DS418Play met daarin 2 x 4GB WD Red (SHR). Ik ben onlangs pas naar DSM 7 gegeaan. Omdat ik ruimte tekort kom heb ik 2 x 4GB WD Red erbij gekocht. Deze schijven zijn nog niet in gebruik.

Wens:
Ik wil graag een schone installatie van DSM doen en alles opnieuw configureren. Uiteraard wil ik de data wel behouden.

Vraag:
Hoe pak ik dit het beste aan?

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 18:00

spaceboy

Op grote hoogte

Janjaapszoon schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:32:
Situatie:
Ik heb een DS418Play met daarin 2 x 4GB WD Red (SHR). Ik ben onlangs pas naar DSM 7 gegeaan. Omdat ik ruimte tekort kom heb ik 2 x 4GB WD Red erbij gekocht. Deze schijven zijn nog niet in gebruik.

Wens:
Ik wil graag een schone installatie van DSM doen en alles opnieuw configureren. Uiteraard wil ik de data wel behouden.

Vraag:
Interessante casus. Drie vragen:
1. Welke RAID-variant heeft je voorkeur? SHR = volledig gemirrord, wil je ook in je nieuwe situatie 2 redudante schijven?
2. Heb je ruimte om die 4TB tijdelijk ergens anders te stallen? Dat lijkt me sowieso het makkelijkst (en handig als backup, mocht het mislukken.
3. Waarom wil je eigenlijk DSM opnieuw installeren? Heeft dat zin bij dat OS?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Janjaapszoon schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:32:
Situatie:

Wens:

Vraag:
Wat is het nut van een schone installatie?
Als je naar DSM 7 gegaan bent is dat al een volledig nieuwe installatie.

Leef je nog in de oude Windows wereld die in de loop van de tijd volledig vervuild raakte?
Vergeet dat want DSM is Linux en heeft dat soort problemen niet.

• Janjaapszoon
spaceboy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:35:
[...]

Interessante casus. Drie vragen:
1. Welke RAID-variant heeft je voorkeur? SHR = volledig gemirrord, wil je ook in je nieuwe situatie 2 redudante schijven?
2. Heb je ruimte om die 4TB tijdelijk ergens anders te stallen? Dat lijkt me sowieso het makkelijkst (en handig als backup, mocht het mislukken.
3. Waarom wil je eigenlijk DSM opnieuw installeren? Heeft dat zin bij dat OS?
Ik heb nu SHR en wil dit zo houden. Volgens de calculator kom ik dan met 4 x 4 TB op een totaal bruikbaar volume van 10,9GB uit. Ik heb helaas geen ruimte buiten de 2 nieuwe schijven om data te stallen.

Punt 3: alleen gebaseerd op gevoel. Ik zie dat dat Ben(V) in zijn post zich ook afvraagt wat het nut is :)

• Janjaapszoon
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Wat is het nut van een schone installatie?
Als je naar DSM 7 gegaan bent is dat al een volledig nieuwe installatie.

Leef je nog in de oude Windows wereld die in de loop van de tijd volledig vervuild raakte?
Vergeet dat want DSM is Linux en heeft dat soort problemen niet.
Ik denk dat ik inderdaad wat dit betreft nog een beetje in het verleden leef. Ik dacht dat het ook als voordeel zou hebben dat ik gedwongen zou zijn om alles opnieuw in te stellen. Ik heb geen bijzondere dingen op de NAS (gewoon basic), en snap er eerlijk gezegd niet zo veel van. Ik keek laatst een zeer uitgebreide instructie op YouTube die ik als voorbeeld wil nemen.

Als ik jullie zo hoor kan dat ook prima zonder een verse installatie. Bedankt voor dit inzicht.
Upgrade is simpel.

Zet de Nas uit.
Vervang een disk door een nieuwe grotere.
Wacht tot die helemaal klaar is met synchroniseren (zal uren duren).
Stop de Nas
Vervang de tweede disk, die gaat dan ook synchroniseren.

Tijdens het synchroniseren kun je de NAs gewoon gebruiken als wordt hij wat traag.

DSM staat op elke disk op een eigen hidden systeem partitie met elkaar in een mirror

• Quad

Quad

Doof

@Janjaapszoon je hebt het over GB maar ik ga er vanuit dat je TB bedoeld.

Je hebt nu 2 van de 4 sleuven in gebruik, je hebt nu netto met SHR 3.6TB in gebruik verwacht ik.
Je kan die 2 nieuwe 4TB toevoegen in de vrije sleuven en je pool uitbreiden van 2x4TB naar 4x4TB. Netto heb je dan een ruime 10TB tot je beschikking.

De DS418Play kan je zonder uitschakelen de drives toevoegen. Wel eerst toevoegen, daarna pool uitbreiden. Als de pool uitgebreid is (kan een dag of meer duren) kan je het aan de volume toekennen.

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 13-02-2026 11:41 ]

nggyu nglyd

• Janjaapszoon
@Quad, bedankt.
Ik ga eerst de rechten en instellingen verbeteren, dan staat dat alvast goed. Daarna ga beide schijven erbij plaatsen, vervolgens de pool uitbreiden en daarna als die klaar is het volume toekennen. Moet lukken!

• PindaRots
PindaRots schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:48:
[...]

Dank voor de tip. Ik had even gekeken naar de Samsung 970 Evo plus, helaas waren ze allemaal al weg en eentje kan geen TBW opgeven. Op Marktplaats een paar advertenties, maar ook gereserveerd. Toen eentje van 1TB gezien, leek allemaal goed tot ineens ophalen niet meer kon en ik een Bunq link kreeg 😅
Account was ook maar 4 dagen actief.
Uiteindelijk een 970 Evo plus 500GB besteld bij een winkel die hem als retour exemplaar aanbood voor 70 euro. Ik zal de schijf controleren op health en TBW en als dat niet goed is gaat hij weer terug.
De 970 Evo Plus 500GB was een mooie koop. Los van de dure prijzen had deze SSD 42 draaiuren en 240GB TBW.
Van de week alles overgezet, containers, databases etc. Nu nog de puntjes op de i, maar wat een verademing bij veel containers. Super snel en waar het bij sommige containers soms best laden was, gaat dat nu heel snel.
Ben er super blij mee.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@Gizz en @PindaRots, wat zijn jullie ervaringen met de NVME SSD? Aanleiding van mijn vraag is men er online weinig meerwaarde in ziet en ikzelf een oplossing zoek voor de continu ratelende HDDs.
Pagina: 1 ... 189 190 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).