NAS in Koelbox in de Schuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_to_the_S
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 09:45
Misschien dat jullie mij voor gek verklaren, maar ik zou graag een backup nas willen voor mijn DS415+ voor het geval mijn woning in de hens gaat. Ik heb een DS211 staan die ik hiervoor wil gebruiken.

Ik heb geen ander adres om deze te backup nas te plaatsen dan mijn eigen, dus ik wil hem graag in mijn schuur plaatsen (deze staat 7 meter van mijn huis af).

Ik heb een standaard nieuwbouwhuis-schuur, goed beschermd tegen weer en wind, alleen niet echt tegen kou en vocht.

Probleem 1: Temperatuur
Volgens Synology is de bedrijfstemperatuur van de DS211 "Bedrijfstemperatuur: 5°C tot 35°C", voor een te hoge temperatuur hoef ik mij dus geen zorgen te maken, eerder een te lage.

Probleem 2: Vocht
Het enige wat ik mij kan bedenken om het vocht probleem op te lossen, is om hem in een isolatiebox te doen. Maar dan als je hem te goed isoleert heb je weer een warmte probleem, tenzij je hem in een electrische Koelbox doet die ik nog heb staan. De Tristar KB-7224 koelt volgens Tristar 16 graden celsius onder de omgevingstemperatuur.
Maar dan is het weer de vraag of hij de box koelt van bijvoorbeeld 10°C naar -6°C.

Met andere woorden --> ik ben er niet overuit. Heeft iemand al zo'n opzet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Zou eerlijk gezegd een NAS bij ouders of vrienden neerzetten en dagelijks een netbackup doen. Zo heb ik geregeld (bij ouders dan).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
En anders (elektrisch) verwarmingkje met thermostaat neerzetten.

Maar zonder dollen, dit is natuurlijk geen oplossing :P

Met bovenstaande, NAS bij familie vrienden, of misschien wel beter, cloud storage.

1 TB al gratis te verkrijgen dmv Stack van Transip.

Veel goedkoper ook dan zelf energieslurpende dingen hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:55
Temperatuur maakt niet zoveel uit zolang je maar niet onder het min punt komt. Ik zou kijken naar een Cloud Storage of hem ergens in bijvoorbeeld de kelder neer te zetten als dit een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hier al jaren op het werk een NAS in een van onze (onverwarmde) loodsen in een patchkast staan. In die patchkast is een vorstbeveiliger ingebouwd. Dat is in feite gewoon een heatsink die warm wordt zodra de temperatuur onder het vriespunt dreigt te gaan zakken. In de praktijk gaat die alleen aan als heel koud is of als de NAS uit staat.

Maar als je de NAS gewoon aan laat staan verwacht ik eigenlijk geen problemen als je hem zo neer zet, ook niet als de temperatuur onder nul komt.

Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om de NAS in een soort kleine patchkast te zetten. Op die manier kan de NAS de temperatuur zelf boven 0 houden. Een hele schuur gaat die niet warm krijgen :p Voor de zomer kan een ventilator dan wel aan te raden zijn. Die zet je dan alleen in de zomer aan. Of je haalt de NAS in de zomer uit de patchkast, dat kan natuurlijk ook..

Denk je overigens ook aan bliksem? Als de bliksem in slaat ben je in potentie alsnog alles kwijt. Dus als het even kan, verdiend offsite altijd de voorkeur. Het alternatief is een 2e NAS, waarvan er dan altijd maar 1 aan mag staan :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Puddi Puddin schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:58:
Temperatuur maakt niet zoveel uit zolang je maar niet onder het min punt komt. Ik zou kijken naar een Cloud Storage of hem ergens in bijvoorbeeld de kelder neer te zetten als dit een optie is.
Negatieve temperaturen zijn op zich geen probleem, zolang je achteraf maar geen condens hebt ;)

Trouwens: een verwarmingselement met een thermostaat is geen slecht gedacht, zo doen wij dat ook in kasten die buitenstaan en meestal een plc( relais/zekeringen/niveaumeting) aanboort hebben, lekker op 15°C houden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42
Damic schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:48:
[...]
Negatieve temperaturen zijn op zich geen probleem, zolang je achteraf maar geen condens hebt ;)

Trouwens: een verwarmingselement met een thermostaat is geen slecht gedacht, zo doen wij dat ook in kasten die buitenstaan en meestal een plc( relais/zekeringen/niveaumeting) aanboort hebben, lekker op 15°C houden.
Hier iets anders. Voor elektro kasten die op schepen komen, waar vocht dus ook een groot probleem is.
Alle kasten hebben een hygrostaat (luchtvochtigheidmeter) die ingesteld staat op 70%. En daar zit dan een klein verwarmingselement op aangesloten (10 tot 50 W ).
En als er veel elektronica in staat dat er soms gekoeld moet worden dan zetten we ook een fan neer. Die is dan wel aangesloten op een thermostaat.

Je probleem is namelijk niet dat het te koud wordt. Elektronica vindt kou prima.
Het probleem is dat je bij lage temperaturen last krijgt van condensatie. En van water is je computer minder fan.

In de praktijk zal die heater eigenlijk alleen aan gaan als je NAS uit staat. Want anders produceert hij zelf wel genoeg warmte om de luchtvochtigheid laag te houden.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1