Een paar jaar teurg heb ik bij mijn ouders, na dataverlies bij een inbraak (laptop mee genomen), een Synology DS215j geplaatst. Destijds heb ik ervoor gekozen om daar één schijf van 2 TB in te zetten. Genoeg voor hun data, plus off-site backup van de meeste belangrijke data bij ons thuis.
Echter, de ruimte voor onze eigen off-site data begon toch wel wat krap te worden, dus ik heb onlangs via Tweakers V&A een 4 TB schijf bij gekocht, dis al wel de nodige uurtjes erop heeft zitten maar nog in prima gezondheid verkeert.
Mijn plan was om deze schijf er in de DS215j bij te prikken en in ieder geval hun bestaande single-disk (no fault tolerance) 2 TB storage pool uit te breiden naar deze nieuwe disk, voor fault tolerance. En om dan de resterende ruimte te gebruiken voor een niet-redundant single disk storage volume, voor mijn eigen off-site backups.
Volgens o.a.
Viper® in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" zou dit in theorie moeten kunnen, en in mijn herinnering heb ik dat bij Synology zelf ook wel voorbij zien komen.
Maar nu de praktijk: Deel 1 van het plan is gelukt. De 2 TB bestaande storage pool is netjes ge-mirrored naar de 4 TB schijf. En in fdisk zie ik op die schijf nu ook nog ongeveer 2 TB vrije, niet-gepartitioneerde, ruimte .
Maar waar ik ook zoek, in de GUI van storage manager of online, ik krijg maar niet te zien hoe ik nu ook nog die resterende ruimte in kan zetten. De optie om een extra storage pool te creëren is greyed out en ik zie verder ook geen andere opties.
Dus, huidige situatie:
* Storage pool 1 - Synology Hybrid RAID (SHR)with data protection of 1 disk fault-tolerance)
* Capacity: 1,81 TB
* Verdeeld over 2 disks, eentje van 1,82 TB, eentje van 3,64 TB .
Gewenste situatie:
* Nog niet gebruikte ruimte op de tweede disk beschikbaar maken in een storage pool en dus volume.
Enige storage pool actions die op dit moment beschikbaar zijn, zijn "remove" en "change settings". Acties zoals create, convert a single-volume storage pool to a multiple-volume storage pool, change raid type, etc. zijn greyed out.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.