[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Het is overigens niet zo heel gek om externe schijven te gebruiken om de interne schijf eruit te gebruiken, dit wordt vrij regelmatig gedaan (kijk maar op reddit). Er zijn modellen waar altijd red's in zaten (kan hem zo snel niet vinden welke dit was). Als je dit een beetje met verstand doet kun je ook aanspraak blijven maken op garantie. Maar uiteraard is het altijd beter om gewoon een interne schijf los te kopen omdat je dan weet wat je hebt en qua garantie loopt dat beter. Maar daar hangt dan ook wel weer een ander prijskaartje aan.

Maar deze whites zijn dus niet geschikt voor nas gebruik? Want vele raden greens ook af terwijl er ook zat zijn die zeggen dat greens meer dan prima zijn voor licht consumenten gebruik voor puur backup in een Synology (geen streaming en div.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 10:30
Iemand een werkende guide voor een bond met vlan in combinatie met OpenSwitch te maken.

Ik probeer dus bond te maken en dan aparte vlan op die bond zodat ik via docker mijn verschillende servers in die aparte vlans kan draaien.

Ik kan perfect een bond aanmaken met een vlan maar niet meerdere.
Alle gidsen die ik vind hebben geen openvswitch. Die laatste is nodig voor docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 03:54
kraats schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:34:
[...]
Welke vinkjes zijn dat? DSM zelf indexeert volgens mij alleen automatisch als er bestanden via een netwerkprotocol (SMB, NFS) veranderd worden, of als een eigen Synology app ze plaatst. Kun je niet een taak aftrappen door Sabnzbd aan het eind van het uitpakken om de doelmap te indexeren? Zo moest het vroeger in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aafd02ld7az.jpg

Deze vinkjes.

Wat bedoel je precies met je opmerking over Sabnzbd? Een taak aftrappen? Ik ben een beetje een leek hiermee, heb alles een jaar of 3 geleden eens ingesteld en nu een beetje uit de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:45
Is het niet de LG videoplayer die moet indexeren? Een beetje zoals in Kodi moet doen om de nieuwe bestanden te indexen en het artwork op te halen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Broodro0ster schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:57:
Is het niet de LG videoplayer die moet indexeren? Een beetje zoals in Kodi moet doen om de nieuwe bestanden te indexen en het artwork op te halen?
Dan wordt natuurlijk de vraag hoe ik de LG videoplayer zover krijg om te indexeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Je kunt naar synoindex kijken.
Zie o.a. DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:19
lvanhoe schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 03:38:
Dan wordt natuurlijk de vraag hoe ik de LG videoplayer zover krijg om te indexeren..
LG's WebOS is misschien wel het beste platform voor smart tv's, maar de standaard media player is niet veel soeps. Als je een krachtige NAS hebt, dan zou je Plex kunnen overwegen, anders kan ik je een Apple TV 4+ (met Infuse Pro 6) of Nvidia Shield Android TV (met Kodi) adviseren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Markos schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:24:
Is het slim om deze schijf, My Book Desktop 8 TB, te kopen om in een Synology te stoppen? Het gaat om een 2e backup die moet synchroniseren met een andere Synology.
Ik lees dat er hoogstwaarschijnlijk een white label schijf in zit.
https://www.reddit.com/r/...m_enterprise_drive_white/ (1 jaar oud)
https://www.reddit.com/r/...hucking_reported_from_hk/ (dit jaar)
En iemand waarbij er 2 red's in zaten (maar ik ga uit van whites)
https://www.reddit.com/r/...s_to_have_drives_similar/

Wat ik lees is dat de TLER uitstaat maar je deze met commando's kunt aanzetten. Maar dat deze weer uit gaan zodra de schijven uit gaan. ( https://www.reddit.com/r/...rise_drive_white/dy98y89/ )
Zou je met een automatische script kunnen zorgen dat deze automatisch aangezet worden telkens wanneer Synology start? Of een andere betere oplossing eventueel.

Of deze schijf beter links laten liggen en verder kijken.
TLER is niet relevant in software raid configuraties zoals bij die van Synology. Ik heb deze ook in mijn nas zitten (HGST) zonder TLER.

Kan eventueel wel met een script trouwens, maar ik heb het verder niet ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik heb in mijn Synology RS2418+ een Intel X710-DA2 netwerkkaart zitten. Er is onlangs een nieuwere firmware voor de Intel uitgekomen en die zou ik graag installeren. (ik heb een probleempje met een Ubiquiti transceiver die misschien hiermee opgelost is)

Nou is DSM onder de motorkap 'gewoon' Linux dus het lijkt me dat ik de Linux tools moet kunnen gebruiken om de firmware van de Intel te flashen. Heeft iemand iets soortgelijks al gedaan op een Synology en ging dat zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:45
lvanhoe schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 03:38:
[...]

Kan het je even uitleggen hoe nu die manuele indexering moet doen? Uit jouw vorige post begreep ik dat je dit in de LG videoplayer moet doen. Terwijl het nu lijkt dat je het ergens op de Synology doet.

Kan je eens stap voor stap uitleggen wat je nu precies doet om het werkend te krijgen? Dan hebben we een beter idee waar het fout gaat en kunnen we gerichter advies geven.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik probeer reverse proxy voor elkaar te krijgen om via simpele namen mijn Docker containers te bereiken, echter lukt het mij niet.. Ik heb een simpele uitleg gevonden hier:

https://www.laurivan.com/...containers-with-synology/

Het punt wat mij niet lukt is de CNAME record aanmaken met de wildcard, als ik een wildcard invoer en een NSLOOKUP doe krijg ik niet hetzelfde resultaat als in de tutorial. Ook krijg ik de wildcard niet te zien na het invoeren.

Iemand enig idee hoe ik dit wel voor elkaar krijg? DNS werkt verder wel op mijn Synology, A records naar IP adressen verwijzen werkt wel prima...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:40:
Het punt wat mij niet lukt is de CNAME record aanmaken met de wildcard...
Houd er rekening mee dat een cname wildcard alleen op een sub domain kan.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 12-04-2019 15:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Broodro0ster schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:47:
[...]

Kan het je even uitleggen hoe nu die manuele indexering moet doen? Uit jouw vorige post begreep ik dat je dit in de LG videoplayer moet doen. Terwijl het nu lijkt dat je het ergens op de Synology doet.

Kan je eens stap voor stap uitleggen wat je nu precies doet om het werkend te krijgen? Dan hebben we een beter idee waar het fout gaat en kunnen we gerichter advies geven.
Wat ik precies doe: de NAS handmatig laten indexeren door te klikken op 'opnieuw indexeren' in DSM. Nadat ik dat heb gedaan, zijn in de LG videoplayer in de NAS bestandsomgeving alle nieuw gedownloade series zichtbaar.

Wat er dus niet werkt is het automatisch indexeren van de Synology, want dan zijn nieuw gedownloade bestanden niet zichtbaar. Ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DukeBox schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:46:
[...]

Houd er rekening mee dat een cname wildcard alleen op een sub domain kan.
Vergeef me mijn onwetendheid, maar heeft de persoon in die post het ook niet gewoon op zijn master domein voor elkaar gekregen of zie ik dat verkeerd?

EDIT: het werkt wel als ik voor een DNS entry zowel een A record aanmaak als een reverse proxy regel, maar een wildcard zou makkelijker zijn bij het toevoegen van nieuwe namen.. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Sp33dFr34k op 12-04-2019 16:11 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanhoe
Thanks, ik probeer dit in taakplanner in te stellen:

find /path/ -type f -mtime -1 -exec synoindex -a {} \;

Maar wat moet ik precies invullen bij /path/, is dat dan \\DISKSTATION? Of hoe vul ik dat precies in zodat de code goed werkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
lvanhoe schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:04:
Maar wat moet ik precies invullen bij /path/,
Het lokale path op je synology. Meestal iets als /volume1/share/dir...
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:57:
Vergeef me mijn onwetendheid, maar heeft de persoon in die post het ook niet gewoon op zijn master domein voor elkaar gekregen..
Ja en nee.. bij de standaard implementatie van je dns root zouden je ns records dan ook onder je wildcard vallen en heb je een kip/ei probleem.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 12-04-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51
Oesie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:25:
Weet iemand of je een bestaande SHR raid met 5 schijven kan omzetten naar een SHR raid met 4 schijven (er even vanuit gaan dat er voldoende ruimte is)?

Momenteel heb ik een 5 bays NAS (1511+) welke uiteindelijk vervangen zal gaan worden. Het is aannemelijk dat ik dan overga op een 4 bays NAS waarmee ik een aantal harde schijven van mijn 5 bays wil overplaatsen. Je kan een volledige raid overzetten in een nieuwe NAS maar ik zit nu op vijf schijven.
Dat kan niet. Veranderen van het type van je storage pool kan alleen als je schijven toevoegt.
Kijk maar in de DSM Help bij "Change RAID Type of a Storage Pool".

Gezien de leeftijd van je NAS, zijn je schijven ook zo oud? Misschien veiliger en makkelijker om nieuwe schijven te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Ik heb een DS412+ met een Riad 5 volume dat bijna vol is en ik zou dit graag uitbreiden, nu is het zo dat ik ook nog een Esxi server met storage heb, is het ook mogelijk een datastore aan de Nas te koppelen? Ik had al het een en ander uitgezocht met iscsi is het eerder een volume van de nas aan Esxi hangen en dat is niet echt wat ik wil. Het liefst ook niet via een cifs of nfs share aangezien je die niet mag mounten in een directory die al nfs geshared is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xtravital schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:34:
Ik heb een DS412+ met een Riad 5 volume dat bijna vol is en ik zou dit graag uitbreiden, nu is het zo dat ik ook nog een Esxi server met storage heb, is het ook mogelijk een datastore aan de Nas te koppelen? Ik had al het een en ander uitgezocht met iscsi is het eerder een volume van de nas aan Esxi hangen en dat is niet echt wat ik wil. Het liefst ook niet via een cifs of nfs share aangezien je die niet mag mounten in een directory die al nfs geshared is.
Nee, enige wat je kan doen is een virtuele (Synology) NAS aanmaken op je ESX omgeving... maar ESX zelf heeft geen ondersteunde mogelijkheid om een share aan te maken direct op de datastore.

Xpenology heet deze VM en kan je vinden op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34
biomass schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:53:
[...]

Dat kan niet. Veranderen van het type van je storage pool kan alleen als je schijven toevoegt.
Kijk maar in de DSM Help bij "Change RAID Type of a Storage Pool".

Gezien de leeftijd van je NAS, zijn je schijven ook zo oud? Misschien veiliger en makkelijker om nieuwe schijven te kopen?
Klopt, het vervangen van de schijven is het makkelijkste (reeds bij twee gedaan). Maar ook deze NAS zal een keer EOL zal zijn. Doordat ik één volume heb aangemaakt heb ik mezelf een 'lock-in' gegeven voor een 5-bays NAS. En die zijn een tikkie prijziger dan een 4 bays natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Vorkie schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:24:
[...]

Nee, enige wat je kan doen is een virtuele (Synology) NAS aanmaken op je ESX omgeving... maar ESX zelf heeft geen ondersteunde mogelijkheid om een share aan te maken direct op de datastore.

Xpenology heet deze VM en kan je vinden op het forum.
Was er al bang voor dat ik dan idd XPenology erop moest zetten, maar bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Ik zou tussen twee Synology NASsen een aantal drag and drops willen uitvoeren. Heb het al geprobeerd met Chrome en Firefox op Windows. De NASsen staan in verschillende netwerken (dus gaat via internet). Echter, hij geeft de fout dat hij geen drag and drop kan uitvoeren omdat de ene verbinding via https is en de andere niet (?). Ik vraag me af of dit het echte probleem is. Weet iemand een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:54
brambello schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:49:
Ik zou tussen twee Synology NASsen een aantal drag and drops willen uitvoeren. Heb het al geprobeerd met Chrome en Firefox op Windows. De NASsen staan in verschillende netwerken (dus gaat via internet). Echter, hij geeft de fout dat hij geen drag and drop kan uitvoeren omdat de ene verbinding via https is en de andere niet (?). Ik vraag me af of dit het echte probleem is. Weet iemand een oplossing?
In de file explorer van de syno web interface een share van de andere syno mappen? Dan kopieer je direct van nas naar nas en je hebt meer vrijheid in welke protocollen je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12
Meer mensen met SSH enabled waarbij er een piek in SSH blocks opvalt? Gemiddeld zo'n 3 SSH blocks per dag, zo nu en dan een periode met wat piekjes van ongeveer 20 per dag gehad over de afgelopen jaren. Nu de afgelopen 24 uur al meer dan 200 blocks. Als ik enkele van dit soort IP adressen op abuseipdb.com inspecteer zitten er tussen met 100+ reports in de afgelopen 24 uur, waarvan sommige ook van vrij recent.

Lijkt alsof er een heel blik aan nieuwe SSH brute forcing bots is open getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
psychodude schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:48:
Meer mensen met SSH enabled waarbij er een piek in SSH blocks opvalt? Gemiddeld zo'n 3 SSH blocks per dag, zo nu en dan een periode met wat piekjes van ongeveer 20 per dag gehad over de afgelopen jaren. Nu de afgelopen 24 uur al meer dan 200 blocks. Als ik enkele van dit soort IP adressen op abuseipdb.com inspecteer zitten er tussen met 100+ reports in de afgelopen 24 uur, waarvan sommige ook van vrij recent.

Lijkt alsof er een heel blik aan nieuwe SSH brute forcing bots is open getrokken.
Vooralsnog geen last van, heb mijn SSH aan de buitenkant ook niet op poort 22 zitten maar op een pseudo random poort. Heb gemerkt dat bijvoorbeeld 5022 af en toe nog wel eens gevonden wordt maar een willekeurige poor zoals 58036 doorgaans met rust wordt gelaten. Het klinkt heel stom maar het beste advies is om van poort 22 weg te gaan.

Edit:
De eerste laag beveiliging is het obscuur maken van de SSH poort.
De tweede laag is het gebruik van de bestaande auto block functie in Synology DSM.
Als je het nog mooier wilt doen dan kun je daar nog een derde laag tussen maken waarbij je een firewall laat filteren op IPv4 adressen uit geografische oorden waaruit je onder normale omstandigheden geen verkeer verwacht. Regio's als China en Rusland liggen in beginsel voor de hand.
Als vierde laag kun je er nog een intrusion detection system tegenaan zetten maar die zijn over het algemeen vrij kostbaar en heb je onder normale omstandigheden niet echt nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door FrankHe op 15-04-2019 13:09 . Reden: toevoeging meerlaags beveiliging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 15:48
Vraagje,
Ik heb een NAS welke niet meer benaderbaar is via SSH of GUI (apps draaien nog gewoon), dit is gebeurt nadat ik zelf een file in de /usr/lib/ heb gezet en deze vervolgens weer weggegooid had.
Ik kreeg toen vrijwel direct de volgende melding nadat ik deze library weggegooid had.

14:03:23.208 §root@DS715:/usr/lib# ls -la
14:03:23.222 §ls: error while loading shared libraries: libstdc++.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory

Ik weet ook niet of deze (libstdc++.so.6) default aanwezig hoort te zijn?

In ieder geval wli ik me vast mentaal voorbereiden op een mogelijke re-install dan DSM of zou een reboot van de NAS voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
gastje01 schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:28:
[...]

In de file explorer van de syno web interface een share van de andere syno mappen? Dan kopieer je direct van nas naar nas en je hebt meer vrijheid in welke protocollen je gebruikt.
Klinkt aannemelijk, maar snap nog niet helemaal wat je bedoelt! Ik probeer nu te draggen tussen twee NASen (niet lokaal). Kan ik een web interface maken van NAS 2 in NAS1? Hoe moet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
brambello schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:22:
[...]

Klinkt aannemelijk, maar snap nog niet helemaal wat je bedoelt! Ik probeer nu te draggen tussen twee NASen (niet lokaal). Kan ik een web interface maken van NAS 2 in NAS1? Hoe moet dat?
Ga naar de webinterface van 1 van je NASjes, open File Station. Hier kies je voor Gereedschap -> Externe verbinding --> Verbinding instellen. Kies een type verbinding naar smaak of mogelijkheden. De map op je externe NAS zie je nu ook in je File Explorer als een 'lokale' map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@schumi2004
Die hoort daar inderdaad te staan.
admin@DS716:/usr/lib$ ls -las libstdc++.so.
6*
  0 lrwxrwxrwx 1 root root     19 Oct 16 19
:22 libstdc++.so.6 -> libstdc++.so.6.0.20
884 -r-xr-xr-x 1 root root 901208 Sep  7  2
018 libstdc++.so.6.0.20
admin@DS716:/usr/lib$

Kun je nog op een andere manier erbij? FTP of NFS of mount zoiets? Vrees het ergste...

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 15-04-2019 19:44 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
kraades schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:41:
@schumi2004
6*
018 libstdc++.so.6.0.20
Zo'n vermoeden had ik ook al ja.
Heb mijn NAS maar uitgezet en weer aan om vervolgens de melding te krijgen dat mijn NAS gedetecteerd had dat mijn schijven verplaatst waren (wat dus niet is).
DSM wordt nu opnieuw installed en zo maar eens kijken wat de schade is.

/edit:
Nou de schade viel mee. Nadat DSM opnieuw geïnstalleerd was bleken alle apps nog installed te zijn en nog te kunnen draaien.

Ik was met dat bestand aan het klote omdat ik die nodig had voor zigbee2mqtt en de developer ervan gezegd had dat ik die miste. Dus ik uit de Plex package die lib gehaald maar het hielp niet dus maar verwijderd niet wetende dat deze er default op staat dus.
En toen was het stuk en heb ik nog steeds geen zigbee2mqtt server in een Python virtual environment.
Volgens de dev kan hij deze lib niet vinden.

In ergste geval moet ik Domoticz incl zigbee2mqtt server op een Raspberry Pi gaan installeren maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, de NAS moet dit ook prima kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door schumi2004 op 15-04-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Laatst online: 23-09 17:47
Ik heb een DS415play. Sinds een tijdje heb ik het probleem dat deze soms plots naar 100% volume gebruik gaat met als gevolg een bijna onbruikbare synology tot gevolg. Ik draai Plex, unifi controller en voor de rest de gewone packages.

Dit is ergens een tweetal maand geleden begonnen, ik kan echt geen oorzaak vinden... Ik heb de gegevens opschoning manueel uitgevoerd maar hier zijn geen fouten gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@schumi2004
Oh valt mee dan. Volgende keer toch echt een model met Intel processor kopen. ;)

@Verwijderd
Je disk vol? Je kunt even in dit topic zoeken naar du -hs om te kijken waar de ruimte blijft.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
kraades schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:41:
@schumi2004
6*
018 libstdc++.so.6.0.20

Kun je nog op een andere manier erbij? FTP of NFS of mount zoiets? Vrees het ergste...
Ik ben wat dieper in mijn zigbee2mqtt foutmelding gedoken en er wordt verwezen naar de locatie /lib (symlink naar usr/lib) in mijn geval.
Als ik daar jouw commando uitvoer dan krijg ik deze output:
code:
1
2
3
root@DS715:/lib# ls -las libstdc++.so.6*     
  0 lrwxrwxrwx 1 root root     19 Apr 15 19:45 libstdc++.so.6 -> libstdc++.so.6.0.20
848 -r-xr-xr-x 1 1000 1000 866848 Oct 26 16:14 libstdc++.so.6.0.20

Wat me opvalt is de user en group voor libstdc++.so.6.0.20, deze is beide 1000.

Weet iemand waarom dit is en waarom dat niet root is zoals bij zo'n beetje alle andere files? (er zijn nog enkele met user/group 1000 maar niet zoveel)
En wat zou er kunnen gebeuren als ik hier root van maak (zoals bij jouw)?

/edit:
Er lijkt ook geen user te bestaan met 1000
root@DS715:/usr/lib# cat /etc/passwd|grep 1000
root@DS715:/usr/lib#

/edit2:
Met dat gegeven zou ik me kunnen bedenken dat er inderdaad problemen ontstaan bij de uitvoer van zigbee2mqtt als er verwezen wordt naar een file waarvan de owner niet meer bestaat.
Wat ik dan even niet kan plaatsen is waarom DSM volledig over de mik ging nadat ik deze file weg gooide.
Ergens onderwater wordt deze file dus toch aangesproken maar door wie dan?

[ Voor 18% gewijzigd door schumi2004 op 16-04-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Laatst online: 23-09 17:47
@Verwijderd
Je disk vol? Je kunt even in dit topic zoeken naar du -hs om te kijken waar de ruimte blijft.
Nee, zo'n 81% gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb een vraag waar hopelijk iemand mij aan kan helpen. Ik hoop dat dit het goede topic hiervoor is.

Wij hebben sinds een aantal dagen een Synology 918+ en maken gebruik van Active Backup for Office 365. Vanaf de eerste dag eigenlijk krijgen we bij sommige mail archiven errors. Nu had ik zoiets omdat dit mogelijk was doordat de mailboxen in gebruik zijn gedurende de dag maar we zijn nu een week later en nog steeds hebben we dat probleem.

Ik zie geen error code waarop ik kan zoeken en het andere lastige is dat de mail waar die een error over geeft steeds anders is. Weet iemand misschien waar ik een error code kan vinden of een mogelijke oplossing hiervoor?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Voor de tweede keer deze week zijn de afgelopen nacht SABnzbd, radarr en sonarr op mijn DS214+ gestopt. In de loggings van die apps kan ik niets vinden. In /var/log kan ik eigenlijk ook niets vinden. Iemand een idee waar ik meer info kan vinden?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@schumi2004
Ik weet niet waarom de user/group op 1000 staat maar het maakt verder niet veel uit. Zolang de "group" en "others" maar voldoende rechten geven. Hier: r-x.

Zie eventueel hier hoe permissions werken...

[ Voor 23% gewijzigd door technorabilia op 17-04-2019 08:11 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
@kraades
Je heb gelijk. Dat met die permissies is altijd een ding bij me.
Het schijnt dat voor Alpine de version information niet in de libstdc++ zit en is dus meteen ook het probleem.
Mss toch maar andere NAS zoeken maar is weer zo'n gedoe met data migratie. Hoop stiekem dat er een andere iets of wat eenvoudigere en goedkopere manier is om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@schumi2004
Kost inderdaad altijd tijd en moeite maar als je disks herbruikbaar zijn blijft je data intact.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
kraades schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:18:
@schumi2004
Kost inderdaad altijd tijd en moeite maar als je disks herbruikbaar zijn blijft je data intact.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Ow das apart. Ik had juist gelezen dat als je 1 van de X modellen had, waaronder de DS715, dat migratie eigenlijk via hyper backup ofzo moet.
Ik zal ook eens naar de 716 kijken als die nog te vinden is, had 718 op oog maar om ff erbij te doen vond ik iets te veel van het goede
Die is gewoon duurder nu als de 718+ :P

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 17-04-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:35
Even een vraag voor de meer ervaren Synology gebruikers: ik heb nu een DS213j met 1 schijf waar voornamelijk data back-up op staat en een aantal films en series. De data maakt een backup naar een externe Synology. Daarnaast heb ik nog een offline kopie. De films en series (voornamelijk 1080p) worden niet geback-upd en bekijk ik via een vaste cat6 verbinding op de tv.

Ik ben nu aan het twijfelen geslagen om een ds118 aan te schaffen. Ik merk dat als ik wat aan wil passen in DSM dit lang duurt (erg traag, net een Windows 95 comp van vroeger ;)) daarnaast vind ik dat het laden van de films op tv lang duurt en dat nadat ik doorgespoeld heb het ook wel even duurt voordat de film weer verder gaat. Ook als ik een film via DS video start op mijn iPhone X duurt dit even voordat ik de juiste info in de app te zien krijg.

Ik begrijp dat als ik de DS118 aanschaf het sowieso een verbetering zal zijn (ook in snelheid) maar gaat dat ook een enorm verschil maken in bovengenoemde punten? Ik kan dat zelf niet echt lezen na een hardware vergelijking tussen beide machines (te kort kennis voor :)).

Hoeveel keer is de DS118 ongeveer sneller dan de DS213j? :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Ik zit sinds vorige week met een nijpend probleem..

Na een recente verhuizing wilde ik vorige week mijn Synology DS215j met 2x WD RED (3TB) in het nieuwe netwerk zetten. Ik had de NAS al een keer aangezet en deze leek aan te gaan en te werken.

Echter functioneert de NAS niet met de schijven er in en wordt niet gezien door de Synology Web Assistant. Ik heb enkele scenario's geprobeerd en heb de volgende weten te identificeren (heb de schijven gelabed voor het gemak:

1. Als schijf 1 in de linker bay zit en de schijf 2 in de rechter gaat de NAS aan, maart knippert het blauwe LED lampje, de LAN gaat op groen, het statuslampje blijft uit en de statuslampjes van de schijven gaan branden oranje en gaan soms uit en dan weer aan.

2. Schijf 1 zit in de rechter bay en schijf 2 in de linker. De NAS gaat nu helemaal niet aan. Geen enkel lampje knippert en ook de fan begint niet te draaien.

De NAS wordt ten alle tijden niet gezien bij de setup met Synology Web Assistent. Ik heb rond gezocht maar het blijkt een te specifiek probleem te zijn om er iets over te vinden.

Ik heb al twee nieuwe Seagate IronWolf schijven gekocht, met deze twee er in wordt de NAS gezien met de setup en ziet Synology Web Assistent ook de schijven. Het lijkt er dus op dat de schijven defect zijn. Ergens heb ik het gevoel dat ze kortsluiting hebben gekregen toen de lichtnetadapter er een keer in ging, kan dit?

Wie kan mij helpen?

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Richard! schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:33:
De NAS wordt ten alle tijden niet gezien bij de setup met Synology Web Assistent. Ik heb rond gezocht maar het blijkt een te specifiek probleem te zijn om er iets over te vinden.
Ik zou de HDD's anders via een een pc even volledig schonen. Met windows bijv. middels diskpart en dan clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Dat zou betekenen dat alle data op de schijven verloren gaat. Ik heb nog wel een backup maar ik probeer te voorkomen dat het uiteindelijk toch nog gered had kunnen worden.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12
FrankHe schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:29:
[...]

Vooralsnog geen last van, heb mijn SSH aan de buitenkant ook niet op poort 22 zitten maar op een pseudo random poort. Heb gemerkt dat bijvoorbeeld 5022 af en toe nog wel eens gevonden wordt maar een willekeurige poor zoals 58036 doorgaans met rust wordt gelaten. Het klinkt heel stom maar het beste advies is om van poort 22 weg te gaan.

Edit:
De eerste laag beveiliging is het obscuur maken van de SSH poort.
De tweede laag is het gebruik van de bestaande auto block functie in Synology DSM.
Als je het nog mooier wilt doen dan kun je daar nog een derde laag tussen maken waarbij je een firewall laat filteren op IPv4 adressen uit geografische oorden waaruit je onder normale omstandigheden geen verkeer verwacht. Regio's als China en Rusland liggen in beginsel voor de hand.
Als vierde laag kun je er nog een intrusion detection system tegenaan zetten maar die zijn over het algemeen vrij kostbaar en heb je onder normale omstandigheden niet echt nodig.
Het obscuur maken van de poort is inderdaad een optie. Hoewel met een gedegen wachtwoord en beperkte user access is het niet noodzakelijk. Het zijn namelijk totaal willekeurige attacks. SSH access is slechts mogelijk met een specifieke gebruikersnaam / wachtwoord combinatie. Uniek voor de NAS. En door geen enkele bot gebruikt.

De auto block staat wel aan ja, dat is ook waardoor het opvalt. De drempel hierin bovendien vrij laag. 3 strikes en het is over, permanent block. De kans dat met dat lage aantal attempts er ooit één brute force script doorheen komt is astronomisch klein.

Een intrusion detection system is inderdaad nu ook weer niet nodig. Het is sowieso niets gericht, dat is uit de logs wel duidelijk. Het was gewoon opvallend.

Het aantal blokkaders zakt inmiddels overigens ook langzaam aan weer wat af. Op de piek circa 250 per 24 uur periode gehad. Afgelopen 24 uur nu weer terug naar iets meer dan 100. De laatste 6 uur nog maar iets van 10.

Kijkend naar apuseipdb is het een beetje een ook daar te vervolgen trend:
https://www.abuseipdb.com/statistics

14 april t.o.v. de rest van die week ineens een piek, zakt weer wat af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Yagermeister schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:25:
Ik heb een vraag waar hopelijk iemand mij aan kan helpen. Ik hoop dat dit het goede topic hiervoor is.

Wij hebben sinds een aantal dagen een Synology 918+ en maken gebruik van Active Backup for Office 365. Vanaf de eerste dag eigenlijk krijgen we bij sommige mail archiven errors. Nu had ik zoiets omdat dit mogelijk was doordat de mailboxen in gebruik zijn gedurende de dag maar we zijn nu een week later en nog steeds hebben we dat probleem.

Ik zie geen error code waarop ik kan zoeken en het andere lastige is dat de mail waar die een error over geeft steeds anders is. Weet iemand misschien waar ik een error code kan vinden of een mogelijke oplossing hiervoor?
Ik gebruik zelf geen Active Backup 365 maar mijn gevoel zegt dat het inderdaad mogelijk zou kunnen zijn dat er errors ontstaan doordat de "data in beweging" is. Misschien kun je een support ticket aanmaken bij Synology en daarbij de log meezenden. Dit gaat gemakkelijk via "Support Center" in DSM (DiskStation Manager). Als je de Support Center functie voor de eerste keer gebruikt zul je eerst een account moeten aanmaken en je e-mailadres bevestigen door op een link te klikken in de e-mail die ze je toezenden. Daarna is het heel eenvoudig om een support ticket aan te maken.
psychodude schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:02:
[...]

Het obscuur maken van de poort is inderdaad een optie. Hoewel met een gedegen wachtwoord en beperkte user access is het niet noodzakelijk. Het zijn namelijk totaal willekeurige attacks. SSH access is slechts mogelijk met een specifieke gebruikersnaam / wachtwoord combinatie. Uniek voor de NAS. En door geen enkele bot gebruikt.

De auto block staat wel aan ja, dat is ook waardoor het opvalt. De drempel hierin bovendien vrij laag. 3 strikes en het is over, permanent block. De kans dat met dat lage aantal attempts er ooit één brute force script doorheen komt is astronomisch klein.

Een intrusion detection system is inderdaad nu ook weer niet nodig. Het is sowieso niets gericht, dat is uit de logs wel duidelijk. Het was gewoon opvallend.

Het aantal blokkaders zakt inmiddels overigens ook langzaam aan weer wat af. Op de piek circa 250 per 24 uur periode gehad. Afgelopen 24 uur nu weer terug naar iets meer dan 100. De laatste 6 uur nog maar iets van 10.

Kijkend naar apuseipdb is het een beetje een ook daar te vervolgen trend:
https://www.abuseipdb.com/statistics

14 april t.o.v. de rest van die week ineens een piek, zakt weer wat af.
Het risico is inderdaad erg laag geworden sinds Synology jaren geleden het root account heeft afgesloten. Dat was een langgekoesterde wens en dindsdien gaat het eigenlijk prima. Als de username eerst geraden moet worden en vervolgens daarbij een werkend wachtword dan is dat inderdaad zo goed als onmogelijk maar theoretisch gezien niet geheel onmogelijk. Mits de username en het wachtwoord niet te veel voor de hand liggen. Via social engineering is vaak verrassend veel informatie te achterhalen over een persoon of organisatie.

Het onderstaande is meer bedoeld als extra informatie voor mensen die meer willen weten over dit onderwerp en wellicht niet direct gerelateerd aan de initiële vraag.

Security bestaat uit laag op laag op laag. De autoblock functie in Synology DSM is mooi ingericht en beschikt over mogelijkheden voor whitelisting, blacklisting en trusted accounts. Door deze slim in te stellen kun je zorgen voor continuïteit, voor het geval je zelf een keer drie keer het verkeerde wachtwoord ingeeft. En aan de andere kant om ongerichte random aanvallen gemakkelijk af te slaan.

Er is bestaat een hele kleine kans dat er zich ergens in SSH een bug bevindt die mogelijk door een buffer overflow getriggerd wordt waardoor er ineens toegang verkregen kan worden. Met de jaren worden problemen ontdekt en opgelost waardoor er steeds minder issues overblijven. Helemaal uitsluiten kun je het eigenlijk nooit. Obscurity, het aanpassen van de SSH poort naar een niet standaard poort helpt daarbij.

De centrale vraag is altijd, hoe groot is het afbreukrisico? Voor de gemiddelde thuis- of SOHO (small-office-home-office) toepassing is het doorgaans niet heel erg spannend wat er aan data opstaat. Een veel groter probleem is hijacking. Een systeem overnemen niet met de bedoeling om gegevens buit te maken maar om gebruik te maken van het systeem wat met internet verbonden is. Bijvoorbeeld voor het verspreiden van illegale content en of het uitserveren van virussen. Tot slot is er nog ransomware wat zo af en toe de kop op steekt. Dat kun je verhelpen door een off-site backup in te richten. Een goede backup is sowieso een prima idee. Daar heeft DSM ook de nodige oplossingen voor in huis. Ben zelf op dit moment erg tevreden met Synology C2 backup maar er zijn nog meer mogelijkheden voor het inrichten van een degelijke backupoplossing.
harm12nl schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:03:
Even een vraag voor de meer ervaren Synology gebruikers: ik heb nu een DS213j met 1 schijf waar voornamelijk data back-up op staat en een aantal films en series. De data maakt een backup naar een externe Synology. Daarnaast heb ik nog een offline kopie. De films en series (voornamelijk 1080p) worden niet geback-upd en bekijk ik via een vaste cat6 verbinding op de tv.

Ik ben nu aan het twijfelen geslagen om een ds118 aan te schaffen. Ik merk dat als ik wat aan wil passen in DSM dit lang duurt (erg traag, net een Windows 95 comp van vroeger ;)) daarnaast vind ik dat het laden van de films op tv lang duurt en dat nadat ik doorgespoeld heb het ook wel even duurt voordat de film weer verder gaat. Ook als ik een film via DS video start op mijn iPhone X duurt dit even voordat ik de juiste info in de app te zien krijg.

Ik begrijp dat als ik de DS118 aanschaf het sowieso een verbetering zal zijn (ook in snelheid) maar gaat dat ook een enorm verschil maken in bovengenoemde punten? Ik kan dat zelf niet echt lezen na een hardware vergelijking tussen beide machines (te kort kennis voor :)).

Hoeveel keer is de DS118 ongeveer sneller dan de DS213j? :)
Dat heeft zeker zin. Een nieuwe machine (NAS) heeft een snellere CPU met meer rekenkernen, meer en sneller geheugen en een snellere chipset. Een nieuwe hardeschijf maakt ook het nodige uit, voornamelijk omdat ze vaak een groter buffer (geheugen) hebben. Hardeschijven zijn onderhevig aan slijtage en zullen op een gegeven moment fouten gaan maken. Een oude schijf zal naar verhouding meer fouten maken en is tijd kwijt aan het herstellen van zulke fouten. Een sector opnieuw lezen en onleesbare bits terugrekenen. Soms vind je in de S.M.A.R.T. monitor aanwijzingen dat er problemen zijn maar ook niet in alle gevallen. Soft errors worden vaak onder het tapijt geveegd en dan worden bijvoorbeeld alleen hard errors gerapporteerd. Dus een schijf kan al langzaam bezich zijn te overlijden zonder dat je dat goed terugziet in de getallen.

[ Voor 32% gewijzigd door FrankHe op 18-04-2019 09:04 . Reden: Vraag van Yagermeister toegevoegd. Edit2, ook de vraag van harm12nl toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Iemand een idee of dit soort camera's werken met het Surveillance package? Ik wil soms een 'losse camera' gebruiken. Nu doe ik dat met een telefoon, maar die wordt na een paar uur best warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
pven schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:08:
Iemand een idee of dit soort camera's werken met het Surveillance package? Ik wil soms een 'losse camera' gebruiken. Nu doe ik dat met een telefoon, maar die wordt na een paar uur best warm.
Voor zover ik kan nagaan zit er geen netwerkaansluiting op, bedraad ethernet noch Wi-Fi. Dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:48:
[...]

Voor zover ik kan nagaan zit er geen netwerkaansluiting op, bedraad ethernet noch Wi-Fi. Dus nee.
Hm, daar had ik zelf ook naar kunnen zoeken. :X Thx!

Ik zoek even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
pven schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:50:
[...]

Hm, daar had ik zelf ook naar kunnen zoeken. :X Thx!

Ik zoek even verder.
Komt mij ook wel eens voor dat ik over dingen heen lees, we zijn gelukkig mensen een geen robots :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Laatst online: 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

FrankHe schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:35:
[...]

Ik gebruik zelf geen Active Backup 365 maar mijn gevoel zegt dat het inderdaad mogelijk zou kunnen zijn dat er errors ontstaan doordat de "data in beweging" is. Misschien kun je een support ticket aanmaken bij Synology en daarbij de log meezenden. Dit gaat gemakkelijk via "Support Center" in DSM (DiskStation Manager). Als je de Support Center functie voor de eerste keer gebruikt zul je eerst een account moeten aanmaken en je e-mailadres bevestigen door op een link te klikken in de e-mail die ze je toezenden. Daarna is het heel eenvoudig om een support ticket aan te maken.
Toevallig merkte ik vanmorgen dat de backup voor de eerste keer sinds een week volledig goed heeft gelopen. Ik houdt het eens in de gaten de komende dagen en anders ga ik inderdaad een ticket inschieten.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:56
Momenteel huur ik een dedicated server in een data center en ben er eigenlijk een beetje op uitgekeken. Het is (nogal) overkill. Ik wil daarom graag een stapje terug doen en zit te denken aan een DiskStation DS718+ voor thuis.

De volgende software zal ik er op draaien:

Plex
NZBGet
rTorrent
ruTorrent
Sonarr
UniFi Network Controller
Pi-hole
Asterisk
znc

Docker voor deze applicaties zou een optie zijn maar ik heb de voorkeur om Debian in een VM te draaien. De Synology software gebruik ik dan verder niet.

Een RAM upgrade lijkt me verstandig. Plex transcoding heb ik eigenlijk niet nodig. Net zoals veel storage, ik houd geen archief bij.

Zien jullie problemen met zo'n setup in een VM op deze NAS? Het zijn aardig wat applicaties maar onder de streep niet heel spannend.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Eiríkr schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:45:
Momenteel huur ik een dedicated server in een data center en ben er eigenlijk een beetje op uitgekeken. Het is (nogal) overkill. Ik wil daarom graag een stapje terug doen en zit te denken aan een DiskStation DS718+ voor thuis.

De volgende software zal ik er op draaien:

Plex
NZBGet
rTorrent
ruTorrent
Sonarr
UniFi Network Controller
Pi-hole
Asterisk
znc

Docker voor deze applicaties zou een optie zijn maar ik heb de voorkeur om Debian in een VM te draaien. De Synology software gebruik ik dan verder niet.

Een RAM upgrade lijkt me verstandig. Plex transcoding heb ik eigenlijk niet nodig. Net zoals veel storage, ik houd geen archief bij.

Zien jullie problemen met zo'n setup in een VM op deze NAS? Het zijn aardig wat applicaties maar onder de streep niet heel spannend.
Ben je dan niet beter af met een NUC of iets in die richting? HP Microserver zou ook nog kunnen. Ik draai 2 VM's op een 1817+, loopt prima, maar echt snel is het niet. Draai bijna al het bovenstaande in docker containers en dat werkt wel erg soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@gastje01 Ben ik het mee eens.
Ik zou ook de virtualisatie laag achterwegen laten en in dockers draaien óf een zwaarder systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Ok, goed advies @gastje01 @DukeBox. Ik kijk nog even naar die Intel en HPE oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
gastje01 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:52:
[...]

Ben je dan niet beter af met een NUC of iets in die richting? HP Microserver zou ook nog kunnen. Ik draai 2 VM's op een 1817+, loopt prima, maar echt snel is het niet. Draai bijna al het bovenstaande in docker containers en dat werkt wel erg soepel.
Waarom geen docker? #bestofbothworlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
smeerbartje schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:23:
[...]

Waarom geen docker? #bestofbothworlds
Dat staat er toch? O-)

Ik heb 2 VM's (Windows Server met WDS rol en Pi-hole Ubuntu installatie) waarbij met name WS2016 niet echt snel te noemen is. Alle andere spullen lopen in docker en dat werkt prima en snel zat. De vraag was echter om een Synology enkel in te zetten als hypervisor voor een Debian installatie. Dan heb je met een NUC of een HPE als voorbeeld meer performance per euro. Het mooie van een Synology is wat mij betreft het OS en ecosysteem er om heen, als je dat niet gaat gebruiken kun je net zo goed (of beter) iets anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik draai op dit moment een DS213+ met daarin 2 WD Red 4TB schijven (SHR) als een backup voor mijn RAW foto's. Deze setup is nu voor 80% vol en ik verwacht dat het dit jaar voor het grootste deel vol gaat lopen. Nu ben ik aan het denken wat ik nu het beste kan doen, voor zo min mogelijk investering.

Optie 1:
Ik koop 2 8TB schijven (€480). Ik verwijder 1 van de 4TB schijven en vervang deze voor een 8TB versie en laat het volume rebuilden (dat kan toch met SHR1?). Als het klaar is, wissel ik de andere 4TB voor de nieuwe 8TB en is het volume vergroot van 4TB naar 8TB.

Optie 2:
Ik koop een 4-bay systeem (DS418J bijvoorbeeld?) à €295 en ook nog een nieuwe 8TB (€240) en zet in die 4-bay ook mijn twee 'oude' 4TB schijven en kom dan op 8TB uit. Dit is in totaal wel wat duurder (€535), maar maakt het wel wat flexibeler voor de toekomst. Als ik er ooit nog een 8TB bij zou gooien, dan kom ik zelfs op 16TB uit.

Ik neig zelf het meeste naar optie 2, maar heb dan wel een DS418J gekozen. Ik verwacht dat deze voor foto backup doeleinden prima is, maar zou ik er bijvoorbeeld ook FHD films op kunnen afspelen via een Nvidia Shield media speler? Een duurdere 418 laat de vergelijking weer wat schever lopen natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. En voor ik het vergeet....ik heb ook een offsite backup, dus de NAS is niet mijn enige vorm van backup ;)

[ Voor 4% gewijzigd door henk99 op 18-04-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ericafterdark
Eens met het andere advies.
Voor de volledigheid. De desktop van een Linux distributie welke in Docker draait kan natuurlijk altijd worden overgenomen met bijvoorbeeld VNC. Mocht je toch nog iets daarmee willen doen anders dan een Docker host.
Maar als je verder niets (is dat echt zo?) met specifiek Synology doet dat ben je misschien beter af met een niet-Synology systeem.

@gastje01
Nieuwsgierig. Waarom Pi-hole als VM en niet in Docker?

@henk99
Ik zou kiezen voor de 4-bay. Nieuwer systeem en meer uitbreidingsmogelijkheden. Met een externe media speler voldoet elke Synology voor het afspelen van HD content.

[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 19-04-2019 09:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 01-10 18:47
@henk99 Op zich is optie 2 prima enige is dat je in begin 4Tb niet gebruikt wordt. Je moet beginnen met je 4Tb s en daarna pas je 8Tb. Anders kan je niet uitbreiden.
Met 3 schijven in gebruik houd je dus 8Tb over aan bruikbare ruimte met 4Tb aan bescherming... En 1 schijf doet dus feitelijk niks.

Je zou ook kunnen beginnen met enkele 8Tb schijf en je 213+ als tweede backup locatie.
zoek maar een op 3,2,1 backup oplossingen...

Draai zelf ook SHR maar zou het zo weer op geven als het nodig is. Zelfs tijdje raid 0 gedraaid...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
henk99 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:50:
Ik draai op dit moment een DS213+ met daarin 2 WD Red 4TB schijven (SHR) als een backup voor mijn RAW foto's. Deze setup is nu voor 80% vol en ik verwacht dat het dit jaar voor het grootste deel vol gaat lopen. Nu ben ik aan het denken wat ik nu het beste kan doen, voor zo min mogelijk investering.

Optie 1:
Ik koop 2 8TB schijven (€480). Ik verwijder 1 van de 4TB schijven en vervang deze voor een 8TB versie en laat het volume rebuilden (dat kan toch met SHR1?). Als het klaar is, wissel ik de andere 4TB voor de nieuwe 8TB en is het volume vergroot van 4TB naar 8TB.

Optie 2:
Ik koop een 4-bay systeem (DS418J bijvoorbeeld?) à €295 en ook nog een nieuwe 8TB (€240) en zet in die 4-bay ook mijn twee 'oude' 4TB schijven en kom dan op 8TB uit. Dit is in totaal wel wat duurder (€535), maar maakt het wel wat flexibeler voor de toekomst. Als ik er ooit nog een 8TB bij zou gooien, dan kom ik zelfs op 16TB uit.

Ik neig zelf het meeste naar optie 2, maar heb dan wel een DS418J gekozen. Ik verwacht dat deze voor foto backup doeleinden prima is, maar zou ik er bijvoorbeeld ook FHD films op kunnen afspelen via een Nvidia Shield media speler? Een duurdere 418 laat de vergelijking weer wat schever lopen natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. En voor ik het vergeet....ik heb ook een offsite backup, dus de NAS is niet mijn enige vorm van backup ;)
Ik zou voor optie 1 gaan. Een nieuwe NAS is natuurlijk fijn maar kost beduidend meer dan een upgrade van alleen de schijven. Maar het hangt ook af van de verwachte datagroei. Als je nu al het vermoeden hebt dat die 8TB niet voldoende gaat zijn voor de komende drie tot vijf jaar dan zou je eventueel een 4-bay NAS unit kunnen overwegen.

Hoe oud zijn die 4TB schijven? Komen die uit het jaar 2013 - 2014? Ik kan niet in je portemonnee kijken maar in beginsel ben ik er wel voor om na vijf jaar afscheid te nemen van een set harde schijven. Preventief vervangen voordat ze overlijden lijkt me een goed plan. Ik zou kiezen voor het uitfaseren van de oude schijven en een complete migratie. De oude schijven het liefst niet meer hergebruiken in de nieuwe situatie. Dat is mijn persoonlijk mening.

Een goede backup is noodzakelijk maar dit ontslaat je er niet van je primaire systeem robuust (met RAID / parity) uit te voeren. Even afkloppen, heb gelukkig nog nooit een backup terug hoeven te zetten.
Quakie schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:23:
@henk99 Op zich is optie 2 prima enige is dat je in begin 4Tb niet gebruikt wordt. Je moet beginnen met je 4Tb s en daarna pas je 8Tb. Anders kan je niet uitbreiden.
Met 3 schijven in gebruik houd je dus 8Tb over aan bruikbare ruimte met 4Tb aan bescherming... En 1 schijf doet dus feitelijk niks.

Je zou ook kunnen beginnen met enkele 8Tb schijf en je 213+ als tweede backup locatie.
zoek maar een op 3,2,1 backup oplossingen...

Draai zelf ook SHR maar zou het zo weer op geven als het nodig is. Zelfs tijdje raid 0 gedraaid...
Voor onbelangrijke data thuis zou je RAID 0 kunnen overwegen. Maar in het algemeen ben ik geen fan van striping, zeker niet met oudere schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
kraades schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:05:
@gastje01
Nieuwsgierig. Waarom Pi-hole als VM en niet in Docker?
Stukje geschiedenis/luiheid. Pi-Hole was het eerste wat op de Syno liep, rest draaide op raspberry's en andere zooi die hier door het huis slingerde. Beetje bij beetje heb ik alles naar de Syno verplaatst (en kennis gemaakt met Docker) maar Pi-Hole is altijd blijven lopen, deze heeft ook een ander extern IP dan de Synology (en werkt dus ook op het gasten netwerk en VPN). Heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept hoe ik dit in Docker voor elkaar kon krijgen omdat alles werkte, 1 core, 512 MB ram kon ik prima missen.

Is er een goede reden om het om te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
gastje01 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:19:
[...]

Stukje geschiedenis/luiheid. Pi-Hole was het eerste wat op de Syno liep, rest draaide op raspberry's en andere zooi die hier door het huis slingerde. Beetje bij beetje heb ik alles naar de Syno verplaatst (en kennis gemaakt met Docker) maar Pi-Hole is altijd blijven lopen, deze heeft ook een ander extern IP dan de Synology (en werkt dus ook op het gasten netwerk en VPN). Heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept hoe ik dit in Docker voor elkaar kon krijgen omdat alles werkte, 1 core, 512 MB ram kon ik prima missen.

Is er een goede reden om het om te zetten?
If it ain't broken, don't fix it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
gastje01 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:27:
[...]

Dat staat er toch? O-)

Ik heb 2 VM's (Windows Server met WDS rol en Pi-hole Ubuntu installatie) waarbij met name WS2016 niet echt snel te noemen is. Alle andere spullen lopen in docker en dat werkt prima en snel zat. De vraag was echter om een Synology enkel in te zetten als hypervisor voor een Debian installatie. Dan heb je met een NUC of een HPE als voorbeeld meer performance per euro. Het mooie van een Synology is wat mij betreft het OS en ecosysteem er om heen, als je dat niet gaat gebruiken kun je net zo goed (of beter) iets anders kopen.
Waar staat dat dan? Ik zie alleen dit:
Eiríkr schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:45:

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 19-04-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
smeerbartje schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:42:
[...]

Waar staat dat dan? Ik zie alleen dit:

[...]
Het is in ieder geval wel wat ik bedoelde O+

-edit-

Het is geworden:
  • Intel NUC Kit NUC8i5BEH
  • Kingston A400 SSD 120GB
  • Crucial 8 GB DDR4 SODIMM 2400 MHz (1x8GB)
  • Seagate BarraCuda ST3000LM024 3 TB
-edit 2-

De 3TB Seagate blijkt niet te passen... dus ik ben voor de 2TB gegaan. Die past wel. En nog altijd voldoende ruimte.

-edit 3-

Ik was er met mijn kop echt niet bij. Ik kan niet en een Kingston SSD en een Seagate BarraCuda in deze NUC plaatsen. De Kingston is retour en vervangen door een Crucial MX500 250GB M.2 die wel past 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door ericafterdark op 21-04-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 09:27
Enig idee waarom de packages zoals wordpress en phpmyadmin niet in /volume1/web terug te vinden zijn maar in /var/services/web?

Ook als ik de package phpmyadmin installeer, dan krijk ik de melding dat Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kikkeraap
Het zal wel een link zijn naar /volume1?

Edit:
admin@DS716:/var/services$ ls -l | grep web
lrwxrwxrwx+ 1 root root   12 Mar 20  2016 w
eb -> /volume1/web
admin@DS716:/var/services$

[ Voor 58% gewijzigd door technorabilia op 19-04-2019 21:19 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
kraades schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:17:
@kikkeraap
Het zal wel een link zijn naar /volume1?

Edit:
admin@DS716:/var/services$ ls -l | grep web
lrwxrwxrwx+ 1 root root   12 Mar 20  2016 w
eb -> /volume1/web
admin@DS716:/var/services$
Volgens mij leverd dat niets op.

abc@DS418:/var/services/web$  ls -l | grep web
abc@DS418:/var/services/web$

Edit: ik zie dat ik in de verkeerde folder zit, moment

Edit 2: nee, levert nog niets op
drwxr-xr-x  3 root root 4096 Apr 19 20:46 web

[ Voor 14% gewijzigd door kikkeraap op 19-04-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kikkeraap
Het moet in ieder geval een link zijn. Dit is standaard. Op /var is onvoldoende ruimte.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
kraades schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:16:
@kikkeraap
Het moet in ieder geval een link zijn. Dit is standaard. Op /var is onvoldoende ruimte.
Klopt, dat had ik al gelezen. Voor zover ik weet heb ik niets bijzonders gedaan. De packages zijn via het package center naar binnen gehaald.

Iemand een idee, of link naar een wodpress / docker tutorial?

[ Voor 24% gewijzigd door kikkeraap op 19-04-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DukeBox schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:37:
[...]

Het lokale path op je synology. Meestal iets als /volume1/share/dir...

[...]

Ja en nee.. bij de standaard implementatie van je dns root zouden je ns records dan ook onder je wildcard vallen en heb je een kip/ei probleem.
Misschien weet je deze ook. DNS is bereikbaar vanaf alle apparaten in mijn netwerk, maar de reverse proxy werkt niet op mijn mobiel. Als ik op mijn pc naar sonarr ga bijvoorbeeld werkt het prima, via mijn mobiel kom ik op poort 80 uit (via sonarr.domain dan wel), ipv de poort die de reverse proxy moet doorgeven. Enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Gebruik je split dns of doet je router iets als loopback ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kikkeraap
Locatie /var/services/web is de juiste locatie. Deze is gelijk aan /volume1/web door de link.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DukeBox schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:33:
Gebruik je split dns of doet je router iets als loopback ?
Ik heb een Asus RT-AC87U, hierin heb ik als DNS het IP van de NAS doorgegeven als optie 1, optie 2 is leeg. Dit onder het kopje LAN - DHCP server.

Hij herkent het A record wel die ik heb gedefinieerd in de DNS server van de NAS want hij komt bij het juiste IP, alleen dus niet de juiste poort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Heb je iets als mobile browser optimalisatie aan staan ? Welk mobiel os draai je ?, je zou bijv op android een curl/wget kunnen doen middels busybox om zo e.e.a. te debuggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kikkeraap
kraades schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:53:
@kikkeraap
Locatie /var/services/web is de juiste locatie. Deze is gelijk aan /volume1/web door de link.
Dan is dat het probleem. Er zit momentaal maar 1 HDD in en die is in gebruik als volume2. Enig idee hoe ik dan de link kan aanpassen (of andere oplossing)?

ln -s /volume1/web /var/services/web was detruc O-)

[ Voor 6% gewijzigd door kikkeraap op 20-04-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DukeBox schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:29:
Heb je iets als mobile browser optimalisatie aan staan ? Welk mobiel os draai je ?, je zou bijv op android een curl/wget kunnen doen middels busybox om zo e.e.a. te debuggen.
Ik gebruik Android en heb meerdere browsers geprobeerd (browseroptimalisatie settings niet kunnen vinden). Maar wellicht dat ik het euvel gevonden heb, een PC die ik nog niet heb opgenomen in het domein vertoont hetzelfde probleem, dus dat zal dan wel een voorwaarde zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Sp33dFr34k op 20-04-2019 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Is je domein suffix gelijk aan je dhcp suffix ? Hoe dan ook niet echt meer iets dat in dit topic thuis hoort..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DukeBox schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:26:
Is je domein suffix gelijk aan je dhcp suffix ? Hoe dan ook niet echt meer iets dat in dit topic thuis hoort..
Je bent geweldig, dat was het, thanks!! (en je hebt gelijk, hoort hier niet (meer) thuis, excuses).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Super bedankt voor jullie antwoorden @FrankHe , @Quakie en @kraades . Ik neig toch wel het meeste naar een 4-bay oplossing en dan met name voor de toekomst mogelijkheden die ik daarmee heb. Moet nog kijken in welke hoedanigheid en volgorde. Die backup methode ga ik ook even bekijken voor de oude DS213+ inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet iemand of je DSM op een extra IP-adres kan laten luisteren? Ik kan het in de instellingen nergens terugvinden en in de handleiding zo 1,2,3 ook niet.
Of dat je tegen de VPN server kan zeggen dat ie 2 specifieke IP-adressen (van zijn eigen 10.x range) ergens heen moet routeren in het hoofdnetwerk (eg: static routes in de VPN server)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
heeft iemand ervaring met het wireless connecten / streamen van bijv. een NVidia Shield naar een Synology NAS (in mijn geval een oudje: DS210j)? ik zit erover te denken om in mijn nieuwe huis de router + NAS bij het aansluitpunt van de modem te houden om geen netwerkkabels te hoeven trekken, maar vraag me af of ik dan een beetje soepel HD content kan streamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
Dat is volledig afhankelijk van je wifi netwerk en wat je wilt streamen.
Zoek uit wat de maximale bitrate is van wat je video's, doe wat snelheidstesten van je netwerk en trek je conclusie.

Je nas speelt hierin geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
ah ok, wist niet dat m'n NAS hierin geen rol zou spelen, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 18:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

habermas schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:01:
ah ok, wist niet dat m'n NAS hierin geen rol zou spelen, thanks
Voor de verbinding niet. Als er getranscodeerd moet worden wel, maar daar zal vast geen sprake van zijn met een Shield.

Verder is HD (1080p?) peanuts voor een beetje normaal wifi-netwerk. Denk aan maximaal 25Mbit/s, je wifi zal een veelvoud daarvan aankunnen.

In een aantal specifieke situaties is wifi zelfs te prefereren boven bedraad, namelijk als de bedrade netwerkkaart maar 100Mbit/s aan kan. Zo stopt LG een 100Mbit/s NIC (bedraad) in de tv's, terwijl een goede 4K-stream daar ruim overheen gaat. Bedraad streamen levert dan gestotter op. Via de ingebouwde draadloze netwerkkaart werkt het wel perfect, die kan een paar honderd Mbit/s aan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
goed om te horen! de hoofdaansluiting van Ziggo zit precies aan de andere kant van de kamer waar ik m'n tv + Shield wil hebben. zo te horen kan ik dus prima het modem + router (Netgear R7000) + Synology bij de hoofdaansluiting houden en hoef ik dus geen netwerkkabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 11:51
Beste allemaal,

Vanmiddag heb ik mijn eerste NAS gekocht; een DS215+ met 2x4TB van WD.
Helaas krijg ik niet helemaal voor mekaar wat ik gedacht had, maar dat komt ook omdat ik nu eenmaal totaal niet bekend ben met NAS, en ook niet veel kaas heb gegeten van netwerken.
Ik wil de NAS als volgt gebruiken:
- 1 gedeelde map waarin onze gezamelijke foto's komen
- 'Pietje' heeft een map waar 'Puk' niet in kan
- 'Puk' heeft een map waar 'Pietje' niet in kan
Ik heb nu 3 accounts:
- Admin
- 'Pietje' (users)
- 'Puk' (users)

Nu leek het mij uitermate handig om de NAS in de verkenner gewoon als een soort externe HDD te zien.
Dus via Deze PC --> netwerkverbinding maken lukt het mij prima om in te loggen op \\NAS\Gedeelde documenten. Dit lukt zowel via het account(pc) van 'Pietje' als het account (pc) van "Puk", die zien dezelfde map, dezelfde inhoud etc.

Ik dacht dat ik op deze manier ook toegang zou kunnen krijgen tot een privé schijf, maar dat lukt niet. Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd \\NAS\home\Pietje, \\NAS\homes\Pietje etc, maar dat lukt niet. Moet je hiervoor altijd de file station gebruiken? Of kun je toch in de verkenner je "home" map zien?

Of is het zo dat je dit alléén kunt doen door onder shared file een map voor 'Pietje' en een voor 'Puk' aan te maken, en middels de machtigingen dat zo organiseren dat je niet in elkaars privé map kunt kijken?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:40
@Laro de “Pietje” en “Puk” mappen kan je perfect de “Home”-folders voor gebruiken. Dan zien gebruikers elkaars mappen niet. Alleen admin kan er buiten de gebruiker bij.

Voor de afbeeldingen/foto’s zou ik “photo” gebruiken, laten indexeren en Photo Station erbij zetten zodat het mooier kan worden weergegeven.

Via \\NAS\folder kan je alleen gedeelde mappen openen. “Home” is geen gedeelde map dus daar los je dit probleem ook mee op :)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

@Laro
Dit lukt zowel via het account(pc) van 'Pietje' als het account (pc) van "Puk", die zien dezelfde map, dezelfde inhoud etc.
De synology ziet de PC accounts niet. Als je de verbinding naar de NAS maakt, welke login gebruik je dan? Obv deze login (een account van de NAS) krijg je mappen waar deze account recht op heeft.

Stappenplan uit mijn hoofd:
stap 1: inloggen op PC met pc-account pietje
stap 2: netwerktmap toevoegen met nas-account pietje
-> pietje ziet pietjes bestanden
stap 3: uitloggen op pc
stap 4: inloggen op PC met pc-account Puk
stap 5: netwerkmap toevoegen met nas-account Puk
-> puk ziet puk

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Een paar jaar teurg heb ik bij mijn ouders, na dataverlies bij een inbraak (laptop mee genomen), een Synology DS215j geplaatst. Destijds heb ik ervoor gekozen om daar één schijf van 2 TB in te zetten. Genoeg voor hun data, plus off-site backup van de meeste belangrijke data bij ons thuis.

Echter, de ruimte voor onze eigen off-site data begon toch wel wat krap te worden, dus ik heb onlangs via Tweakers V&A een 4 TB schijf bij gekocht, dis al wel de nodige uurtjes erop heeft zitten maar nog in prima gezondheid verkeert.

Mijn plan was om deze schijf er in de DS215j bij te prikken en in ieder geval hun bestaande single-disk (no fault tolerance) 2 TB storage pool uit te breiden naar deze nieuwe disk, voor fault tolerance. En om dan de resterende ruimte te gebruiken voor een niet-redundant single disk storage volume, voor mijn eigen off-site backups.

Volgens o.a. Viper® in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" zou dit in theorie moeten kunnen, en in mijn herinnering heb ik dat bij Synology zelf ook wel voorbij zien komen.

Maar nu de praktijk: Deel 1 van het plan is gelukt. De 2 TB bestaande storage pool is netjes ge-mirrored naar de 4 TB schijf. En in fdisk zie ik op die schijf nu ook nog ongeveer 2 TB vrije, niet-gepartitioneerde, ruimte .

Maar waar ik ook zoek, in de GUI van storage manager of online, ik krijg maar niet te zien hoe ik nu ook nog die resterende ruimte in kan zetten. De optie om een extra storage pool te creëren is greyed out en ik zie verder ook geen andere opties.

Dus, huidige situatie:

* Storage pool 1 - Synology Hybrid RAID (SHR)with data protection of 1 disk fault-tolerance)
* Capacity: 1,81 TB
* Verdeeld over 2 disks, eentje van 1,82 TB, eentje van 3,64 TB .

Gewenste situatie:
* Nog niet gebruikte ruimte op de tweede disk beschikbaar maken in een storage pool en dus volume.

Enige storage pool actions die op dit moment beschikbaar zijn, zijn "remove" en "change settings". Acties zoals create, convert a single-volume storage pool to a multiple-volume storage pool, change raid type, etc. zijn greyed out.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
eymey schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:25:
Gewenste situatie:
* Nog niet gebruikte ruimte op de tweede disk beschikbaar maken in een storage pool en dus volume.
Dat kan helaas niet binnen de mogelijkheden van DSM. Je had hem dan als basic volume moeten aanmaken met een backup schedule of rsync op modificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:40:
[...]

Dat kan helaas niet binnen de mogelijkheden van DSM. Je had hem dan als basic volume moeten aanmaken met een backup schedule of rsync op modificatie.
Andere oplossing is de 2TB disk vervangen voor een 4TB.
Dan wordt de partitie 4TB en niet 2TB zoals nu het geval is.

Met 2TB en 4TB schijven in RAID/SHR pakt hij altijd de size van de kleinste disk. Rest kan niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
OK, thanks beiden. Dan had ik het antwoord in de post en andere info op internet dus te rooskleurig geïnterpreteerd :(.

Dat hij bij RAID/SHR altijd de size van de kleinste disk pakt is logisch, en was mij ook bekend. Maar dat de rest niet gebruikt kan worden had ik dus niet goed begrepen (en vind ik eigenlijk ook onlogisch en jammer).

Dan rest inderdaad niets anders dan ook nog een keer de 2 TB disk te vervangen....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 11:51
@pietje63 @TerrorSource

Dank voor jullie reacties. Ik heb de NAS gereset. Ik heb nu zoals gezegd de photo station geïnstalleerd. Ik heb nu óók zowaar een directe link naar "home" in de verkenner, te zien als netwerkschijf. Nu heb ik Z: photo, en X: home.

Overigens hebben we allen eigen laptops, dus ik heb op mijn laptop niet meerdere gebruikers.

Klopt het dat ik niet een directe verbinding kan maken naar \\Nas\ en dan alle voor mij beschikbare mappen te zien krijg? Nu zou ik voor elke gedeelde folder een aparte netwerkfolder moeten aanmaken?

Langzaam komen we er...

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Je kunt idd niet een directe snelkoppeling maken naar de root, helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makooy
Laro schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:08:
@pietje63 @TerrorSource

Dank voor jullie reacties. Ik heb de NAS gereset. Ik heb nu zoals gezegd de photo station geïnstalleerd. Ik heb nu óók zowaar een directe link naar "home" in de verkenner, te zien als netwerkschijf. Nu heb ik Z: photo, en X: home.

Overigens hebben we allen eigen laptops, dus ik heb op mijn laptop niet meerdere gebruikers.

Klopt het dat ik niet een directe verbinding kan maken naar \\Nas\ en dan alle voor mij beschikbare mappen te zien krijg? Nu zou ik voor elke gedeelde folder een aparte netwerkfolder moeten aanmaken?

Langzaam komen we er...

Bedankt!
Klopt. \\NAS\ kan niet, \\NAS\folder\ kan wel.
Meerdere netwerkschijven maken is helaas dus noodzakelijk.

NAS resetten was niet noodzakelijk, "Enable home user folder" had genoeg geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 21:58
Ik wil het geheugen van de Synology DS1010+ van 1GB naar 3GB uitbreiden, maar lukt
Nu wil ik dat ook doen maar kan er niet veel info over vinden? Welke geheugen merk / type heb ik nodig.

Ik heb het al geprobeerd met een Kingston Hyper X Performance (KHX5300S2LLK2/4G 1.8V), dit is dus een 1 van de 2 modules van 2GB.

Nu lees ik wel dat Synology op 1.5V werkt? Meer kan ik eigenlijk er ook niet over vinden.

Is het wel handig op bij te prikken of beide modules te vervangen? Heb ik het goed dat er aan beid kanten van het moederbord een SODIMM slot zit? Hoe kom ik bij dat andere slot?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Vjenne-ICT schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:12:
Ik wil het geheugen van de Synology DS1010+ van 1GB naar 3GB uitbreiden, maar lukt
Nu wil ik dat ook doen maar kan er niet veel info over vinden? Welke geheugen merk / type heb ik nodig.

Ik heb het al geprobeerd met een Kingston Hyper X Performance (KHX5300S2LLK2/4G 1.8V), dit is dus een 1 van de 2 modules van 2GB.

Nu lees ik wel dat Synology op 1.5V werkt? Meer kan ik eigenlijk er ook niet over vinden.

Is het wel handig op bij te prikken of beide modules te vervangen? Heb ik het goed dat er aan beid kanten van het moederbord een SODIMM slot zit? Hoe kom ik bij dat andere slot?

Bij voorbaat dank!
Niet heel lullig bedoeld maar een 1010 is uit 2010, 9jaar oud.
Misschien handig om naar een vervanger te kijken mocht je de financiele middelen hebben en niet meer te investeren in een 9-jaar oude nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 21:58
TerrorSource schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:18:
[...]

Niet heel lullig bedoeld maar een 1010 is uit 2010, 9jaar oud.
Misschien handig om naar een vervanger te kijken mocht je de financiele middelen hebben en niet meer te investeren in een 9-jaar oude nas.
Helemaal niet lullig, waardeer dat je meedenkt!

Geheugenmodule is tientjes werk, dus dat is te overzien en het gemak nog wel waard. Daarnaast werkt de NAS nog prima, dus waarom vervangen. Destijds was het een beste investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Vjenne-ICT schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:20:
[...]

Helemaal niet lullig, waardeer dat je meedenkt!

Geheugenmodule is tientjes werk, dus dat is te overzien en het gemak nog wel waard. Daarnaast werkt de NAS nog prima, dus waarom vervangen. Destijds was het een beste investering.
Ik zie redenen genoeg eigenlijk
- DSM 5.2 (kan niet meer geupdate worden, DSM 6.2.2 is recentste)
- Geen security updates meer
- Packages gaan er langzaam aan mee stoppen

Pagina: 1 ... 44 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).