[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 23:33
TerrorSource schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:26:
[...]

Ik zie redenen genoeg eigenlijk
- DSM 5.2 (kan niet meer geupdate worden, DSM 6.2.2 is recentste)
- Geen security updates meer
- Packages gaan er langzaam aan mee stoppen
Dat klopt niet, vanaf de 09-series zijn er nog steeds security updates, 08 en eerder niet meer.
https://www.synology.com/nl-nl/products/status

[ Voor 4% gewijzigd door FrankRicard op 24-04-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
FrankRicard schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:34:
[...]

Dat klopt niet, vanaf de 09-series zijn er nog steeds security updates, 08 en eerder niet meer.
https://www.synology.com/nl-nl/products/status
"Beperkt: alleen kritieke updates worden geleverd."

Hoe lang zal dat nog duren als 08 niet meer krijgt? 1-2 jaar maximaal.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:22
TerrorSource schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:11:
[...]

Klopt. \\NAS\ kan niet, \\NAS\folder\ kan wel.
Meerdere netwerkschijven maken is helaas dus noodzakelijk.

NAS resetten was niet noodzakelijk, "Enable home user folder" had genoeg geweest :)
Ik heb dmv symlinks alle gedeelde folders gelinkt naar een folder op mijn C schijf, waardoor ik niet naar een andere schijf hoef als ik op de NAS wil werken. C:\music komt uit op \\NAS\music en C:\video op \\NAS\video enz. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Laro
Je kunt eventueel met links werken zodat je maar één ingang hebt naar de NAS.

Zie kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

[ Voor 1% gewijzigd door technorabilia op 24-04-2019 18:10 . Reden: Typo ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 21:58
Vjenne-ICT schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:12:
Ik wil het geheugen van de Synology DS1010+ van 1GB naar 3GB uitbreiden, maar lukt
Nu wil ik dat ook doen maar kan er niet veel info over vinden? Welke geheugen merk / type heb ik nodig.

Ik heb het al geprobeerd met een Kingston Hyper X Performance (KHX5300S2LLK2/4G 1.8V), dit is dus een 1 van de 2 modules van 2GB.

Nu lees ik wel dat Synology op 1.5V werkt? Meer kan ik eigenlijk er ook niet over vinden.

Is het wel handig op bij te prikken of beide modules te vervangen? Heb ik het goed dat er aan beid kanten van het moederbord een SODIMM slot zit? Hoe kom ik bij dat andere slot?

Bij voorbaat dank!
Iemand nog tips? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:34
Ik heb bij een klant een DS414 staan voor de 2de locatie backup.
Nu faalt VEeam al 3x deze week, omdat opeens het wachtwoord van de NAS weg is, net als het vaste IP.
In andere woorden, hij reset zichzelf.

Begin april is hij geupdate naar DSM 6.2.1-23824 Update 6. Maar is pas deze week raar beginnen te doen.
Actieve tijdsduur is 82 dagen, dus er word ook niet aangezeten met een fysieke reset.

Iemand een idee? of is het einde oefening?

PS: in de logging staat niet veel, behalve dat de link van beide netwerkadatpers een paar keer up en down gaan.
Wat ook vreemd is, wat de switch werkt prima, die ondertussen 295 dagen up, en zie daar ook niks in de logging wat raar is..

[ Voor 21% gewijzigd door Renegade666 op 28-04-2019 11:14 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 11:54
Welke geheugen merk / type heb ik nodig
Waarschijnlijk omdat het een oudje is, is er niet al te veel van bekend...
Een snelle zoektocht voor compatible parts bij synology levert het volgende op : (EOL) DDR2-800 2GB
Ik heb het al geprobeerd met een Kingston Hyper X Performance (KHX5300S2LLK2/4G 1.8V), dit is dus een 1 van de 2 modules van 2GB.
Nu lees ik wel dat Synology op 1.5V werkt? Meer kan ik eigenlijk er ook niet over vinden.
De module die je geprobeerd hebt is PC2-5300 (DDR2-667), wat dus volgens synology niet compatble is.
Probeer een 2Gb PC2-6400 (DDR2-800) module uit.
Is het wel handig op bij te prikken of beide modules te vervangen?
Volgens Synology kan de 1010+ 3GB aan, door een 2GB module naast de standaard 1GB te plaatsen.
Heb ik het goed dat er aan beid kanten van het moederbord een SODIMM slot zit?
Zou kunnen, maar heb geen tear-downs kunnen vinden van de 1010+.
Schroef hem gewoon open en inspecteer het moederbord }:O

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Laatst online: 01-10 21:58
m2dekker schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:25:
[...]

[...]

Waarschijnlijk omdat het een oudje is, is er niet al te veel van bekend...
Een snelle zoektocht voor compatible parts bij synology levert het volgende op : (EOL) DDR2-800 2GB

[...]

De module die je geprobeerd hebt is PC2-5300 (DDR2-667), wat dus volgens synology niet compatble is.
Probeer een 2Gb PC2-6400 (DDR2-800) module uit.

[...]

Volgens Synology kan de 1010+ 3GB aan, door een 2GB module naast de standaard 1GB te plaatsen.

[...]

Zou kunnen, maar heb geen tear-downs kunnen vinden van de 1010+.
Schroef hem gewoon open en inspecteer het moederbord }:O
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:48
Vanaf mijn DS218 maak ik wekelijks met Hyper Backup een backup naar een externe disk met een exfat partitie. Iedere keer als ik de harde schijf aansluit krijg ik de melding "exFAT partition USB Disk 1 Partition 1 on DS218_Bart has detected previous improper ejection"; het maakt hierbij niet uit of ik de schijf via Hyper Backup automatisch afmeld of deze handmatig afmeld. Heeft iemand enig idee hoe ik deze melding kan voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:49
Mijn DS1812+ met daarin 8 schijven (1 SHR volume van 7 schijven + 1 hot spare) is al 3 dagen onbereikbaar. Hij is non stop bezig (hoop lawaai van lezende/schrijvende schijven) en is niet bereikbaar via DSM. Die blijft maar laden en laden en er gebeurt helemaal niks (ook geen timeout). Verder is er geen tot amper netwerkverkeer op m'n router, dus hij lijkt geen data weg te sturen oid.

Nu wilde ik hem uitzetten om te proberen te achterhalen wat er nou aan de hand is, maar sinds ik de powerknop heb ingedrukt, blijft deze knipperen maar gaat hij niet uit. Dat knipperen is normaal als je hem uitzet, maar nu wil hij dus niet uit.

Al contact gehad met de chat van Syno maar die zeggen dat ik hem gewoon hard uit moet zetten door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden. Ik vermoed eigenlijk dat er een disk is gestorven en hij bezig is met het volume te herstellen dmv de hot spare. Zeker weten doe ik dit niet omdat ik dus met geen mogelijkheid in het systeem kom. Zou het kwaad kunnen als ik hard de stroom eraf haal door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden? Syno support vermoed een defect moederbord maar dat lijkt me sterk met alle activiteit die nog gaande is.
Iemand anders dit wel eens gehad?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Sluuz schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:44:
Mijn DS1812+ met daarin 8 schijven (1 SHR volume van 7 schijven + 1 hot spare) is al 3 dagen onbereikbaar. Hij is non stop bezig (hoop lawaai van lezende/schrijvende schijven) en is niet bereikbaar via DSM. Die blijft maar laden en laden en er gebeurt helemaal niks (ook geen timeout). Verder is er geen tot amper netwerkverkeer op m'n router, dus hij lijkt geen data weg te sturen oid.

Nu wilde ik hem uitzetten om te proberen te achterhalen wat er nou aan de hand is, maar sinds ik de powerknop heb ingedrukt, blijft deze knipperen maar gaat hij niet uit. Dat knipperen is normaal als je hem uitzet, maar nu wil hij dus niet uit.

Al contact gehad met de chat van Syno maar die zeggen dat ik hem gewoon hard uit moet zetten door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden. Ik vermoed eigenlijk dat er een disk is gestorven en hij bezig is met het volume te herstellen dmv de hot spare. Zeker weten doe ik dit niet omdat ik dus met geen mogelijkheid in het systeem kom. Zou het kwaad kunnen als ik hard de stroom eraf haal door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden? Syno support vermoed een defect moederbord maar dat lijkt me sterk met alle activiteit die nog gaande is.
Wat is het alternatief? Je hebt immers de powerknop al ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Wachten tot ie mogelijk klaar is met het herstellen van het volume?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 13:05
..Zeker weten doe ik dit niet omdat ik dus met geen mogelijkheid in het systeem kom. Zou het kwaad kunnen als ik hard de stroom eraf haal door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden?
Normaal gesproken niet, een rebuild gaat ook gewoon verder waar deze gebleven is.

Er hoeft niets met je HDD's aan de hand te zijn al is dat wel het meest aannemelijk.

Ik heb het ooit eerder meegemaakt bij een DSM upgrade waar ook de interne MariaDB een upgrade kreeg.
Dit werkte op basis van dump en load maar ik had er een paar flinke databases draaien met veel indices, het rebuilden daarvan duurde letterlijk weken op een atom cpu. Dit hield ook het starten van DSM tegen.
Ik kon er gelukkig wel middels SSH bij, toen het betreffende mysql process gekilled en toen kon ik er weer normaal bij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:00
Ik probeer me te verdiepen in de Synology opslag als backup voor foto's en als lokatie voor interne videostreamer.
Ik denk dat ik mogelijk te diep aan het kijken ben en kom op een DS718+ uit, als ik naar de prijs kijk vind ik dat eigenlijk wel te veel geld om hier aan uit te geven en ben dan ook benieuwd of jullie ook dit model zouden adviseren of misschien toch een goedkopere.

Redenen dat ik op de DS718+ uitkom zijn:
- twee schijven mogelijk voor RAID, bescherming mocht er een schijf kapot gaan ben ik niet alsnog alles kwijt.
- CPU power, heb een 4K TV en niet alles dat ik aan film materiaal heb is 4K of een formaat welke de Chromecast ondersteund, als ik het goed begrijp kan de Synology met Plex alles on the fly converteren.
- Docker draaien om in de toekomst Ubiquiti controller software te draaien.

Indien prijs technisch twee single units goedkoper uitkomt is dat ook geen probleem, als ik het goed begrepen heb kan er met Hyper Backup naar een externe NAS weggeschreven worden en dan alleen mappen die ik wil, ofwel alleen de foto mappen.

Hoor graag jullie meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:56
Heel af en toe download ik nog eens iets via torrents. Daarvoor maak ik gebruik van Download Station. Echter bij sommige torrents loopt de snelheid enorm op, ruim 25MB/s. Hierdoor lijkt het alsof de NAS (een DS215+) vol loopt. De NAS is totaal niet meer bereikbaar. Ik haal 'm van de stroom en sluit 'm weer aan. Daarna snel naar Download Station en de boel pauzeren.

Is het mogelijk om de snelheid te beperken? Ik heb wel een instelling gevonden van het aantal gelijktijdige download, maar in dit geval gaat het om maar één download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 11:54
meesje schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:25:
Heel af en toe download ik nog eens iets via torrents. Daarvoor maak ik gebruik van Download Station. Echter bij sommige torrents loopt de snelheid enorm op, ruim 25MB/s. Hierdoor lijkt het alsof de NAS (een DS215+) vol loopt. De NAS is totaal niet meer bereikbaar. Ik haal 'm van de stroom en sluit 'm weer aan. Daarna snel naar Download Station en de boel pauzeren.

Is het mogelijk om de snelheid te beperken? Ik heb wel een instelling gevonden van het aantal gelijktijdige download, maar in dit geval gaat het om maar één download.
Download Station => Tandwiel / Settings (Linksonderin) => BT => Max. download rate
Vul hier het aantal KB/s in wat je maximaal wilt verbruiken downstream (binnenkomend)

Als je nas niet meer bereikbaar is, zou het alleen eerder kunnen komen door een teveel aan verbonden peers, waardoor ik je adviseer om ook daar wat te downscalen en zodoende te kijken of dat een beter resultaat oplevert.

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 12:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb onlangs een schijf stuk gehad maar dan piept hij en stuurt hij meldingen (mits ingesteld).

Niet zeker wat er mis is maar het klinkt iig niet erg hoopgevend.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
m2dekker schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:12:
[...]

Download Station => Tandwiel / Settings (Linksonderin) => BT => Max. download rate
Vul hier het aantal KB/s in wat je maximaal wilt verbruiken downstream (binnenkomend)

Als je nas niet meer bereikbaar is, zou het alleen eerder kunnen komen door een teveel aan verbonden peers, waardoor ik je adviseer om ook daar wat te downscalen en zodoende te kijken of dat een beter resultaat oplevert.
Thanks. Het aantal peers staat op 100. Ik denk dat ik inderdaad daar even mee moet spelen. Eerst maar halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:23
meesje schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:25:

Ik zou t eerder in volume/diskgebruik zoeken. Slinger eens een torrent aan (Ubuntu distro bijvoorbeeld, veel Peers, loopt de snelheid vlot omhoog) met broncontrole open. Daar zie je waar ie op vast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@Sluuz Is ie wel bereikbaar via ssh?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
gastje01 schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:57:
[...]

Ik zou t eerder in volume/diskgebruik zoeken. Slinger eens een torrent aan (Ubuntu distro bijvoorbeeld, veel Peers, loopt de snelheid vlot omhoog) met broncontrole open. Daar zie je waar ie op vast loopt.
De torrents die elke keer vast liepen waren 4 gb groot. De snelheid ging elke keer vrij snel omhoog (meer dan 25MB/s), en dan liep ie opeens vast. Hoe kan ik onder broncontrole zien waar ie vast loopt? Bij processen zie ik transmissiond bovenaan staan, maar dat is logisch aangezien ik met een torrent bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
meesje schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:11:
[...]

De torrents die elke keer vast liepen waren 4 gb groot. De snelheid ging elke keer vrij snel omhoog (meer dan 25MB/s), en dan liep ie opeens vast. Hoe kan ik onder broncontrole zien waar ie vast loopt? Bij processen zie ik transmissiond bovenaan staan, maar dat is logisch aangezien ik met een torrent bezig ben.
Staat je CPU (io wait?) op 100, je volumegebruik of je diskgebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
DukeBox schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:11:
[...]

Normaal gesproken niet, een rebuild gaat ook gewoon verder waar deze gebleven is.

Er hoeft niets met je HDD's aan de hand te zijn al is dat wel het meest aannemelijk.

Ik heb het ooit eerder meegemaakt bij een DSM upgrade waar ook de interne MariaDB een upgrade kreeg.
Dit werkte op basis van dump en load maar ik had er een paar flinke databases draaien met veel indices, het rebuilden daarvan duurde letterlijk weken op een atom cpu. Dit hield ook het starten van DSM tegen.
Ik kon er gelukkig wel middels SSH bij, toen het betreffende mysql process gekilled en toen kon ik er weer normaal bij.
SSH had ik niet actief staan, dus helaas bood dat geen soelaas.

Ik heb hem gewoon van de stroom gehaald door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden. Daarna startte hij normaal op en kon ik er weer in. Helaas kon ik niet zien in de processlog waar het nou precies misging. Ik draai wel een Plex Server op de NAS en een aantal processen daarvan joegen de CPU gelijk weer naar 100% voor een flinke tijd. Ineens herinnerde ik me dat ik het scanprocess van Plex had veranderd naar het monitoren van de mediadirectory voor wijzigingen. Dat bleek wat te zwaar voor m'n oude Synootje. Nu draait ie dus weer netjes op rond de 30% load en elke 2 uur een media scan.

Thanks voor de suggesties. Gelijk ssh weer aangezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Graag wil ik een DS918+ kopen, hierop zal ik backups maken van mijn iMac en Macbook. Tevens wordt dat ding vol gezet met foto's, filmpjes en andere zooi.

Ook wil ik er Windows 7 op draaien, ivm noodzakelijke windows software. :X Dat heb ik nu in Parallels op mijn iMac, daar wil ik vanaf dus dat wil ik op de DS918+ doen.

Ergens zit ik te twijfelen tussen de DS718+ en de DS918+, echter met het beeld op de toekomst liever wat groter. En heb je mogelijk in de toekomst mogelijk meer aan. Want zo'n nas koop je niet voor een jaartje als je mij vraagt. Er komen 4x 4TB WD Red schrijven in. In een Raid 10 configuratie.

Vraag; kan ik deze raid 10 later nog uitbreiden? Gewoon één voor één een grotere harddisk erin zetten, wachten als de array gerebuild is en hetzelfde doen met de volgende schijf?

Ook heb ik mij ingelezen over de SHR van Synology, echter lijkt dat allemaal mooi, toch ga ik liever voor veilig en maakt het mij eigenlijk niet uit als ik de helft van de schijfruimte mis.Op moment van schrijven gebruik ik 3TB aan ruimte, ik ga dus naar 8TB aan ruimte. Het is al ruimschoots uitgemeten zeg maar.

In mijn prille leven heb ik al een aantal keren een harddisk stuk gehad, dus altijd blij met een Raid 1 opstelling. Daarom wou ik daar nu ook voor gaan en niet voor een SHR, want geen idee hoe dat gekke ding 12TB en 4TB voor beveiliging kan gebruiken. Eigenlijk maakt het mij ook niet veel uit, raid 1 heeft altijd bij mij gewerkt. :)

In mijn iMac zaten standaard 2 x 4GB Hynix HMT451S6BFR8A - RD NA AA geheugenstripjes. specs

Synology schrijft geheugen voor de DS918+ welke aan deze specs voldoen. Zie hierrr

Ook heb ik de DS418play gezien, maar de DS918+ is nog geen 10% duurder. Heeft een Quad core en lijkt mij gewoon een vet ding! :9 Als iemand er anders over denkt, laat het gerust horen. :)

Een aantal vragen; :Y
  1. De standaard iMac geheugenstrips voldoen aan de specs van Synology, iemand ervaring met deze Hynix geheugen in de DS918+??
  2. Kan ik de raid 10 later nog uitbreiden als de zooi vol zit?
  3. Is raid 10 verstandig?
  4. Zou er binnenkort een nieuwere Synology nas uitkomen waardoor er een price-drop van de DS918+ komt?? :7
PS voor backup gebruik ik momenteel een TimeCapsule 2TB. Voor backup van de nieuwe DS918+ wil ik een DS214SE of DS212j op een andere locatie neer zetten. Hyperbackup erop en gaan met die banaan. EdgeRouter X site-to-site vpn is al werkend. 8) Momenteel druk ik alle foto's en filmpjes in de Stack.

fototjeee erbij :z
geheugen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:57
Martine schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:43:
  1. De standaard iMac geheugenstrips voldoen aan de specs van Synology, iemand ervaring met deze Hynix geheugen in de DS918+??
  2. Kan ik de raid 10 later nog uitbreiden als de zooi vol zit?
  3. Is raid 10 verstandig?
  4. Zou er binnenkort een nieuwere Synology nas uitkomen waardoor er een price-drop van de DS918+ komt?? :7
1. Ik denk dat dat geheugen wel gaat werken, ik zie dat het DDR3L is. Een paar maanden geleden heb ik zelf dit type in mijn 918 gezet (zie link hieronder) naast de origineel meegeleverde module en het werkt als een zonnetje.

https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

2. Raid 10 kan je uitbreiden op synology https://www.synology.com/..._pool_expand_replace_disk

3 .Het is denk ik persoonlijk wat je fijn vind, als raid 10 je een veilig gevoel geeft en je vind 50% verlies niet erg zou ik het lekker doen. Ik geruik zelf al jaren Raid5 en nu met de 918 hybrid raid.

Zelf heb ik ook meerdere failures gehad in de afgelopen 10 jaar maar nooit problemen gehad. Wat wel mee gaat spelen nu en in de toekomst is dat de schijven al groter worden, de rebuild tijden worden daardoor langer wat ook weer risico's heeft natuurlijk.

4. Kan ik je niet mee helpen ;), ik zie in de typenummers dat het x16 x18 etc is dus verwacht het pas volgend jaar maar er zijn vast andere tweakers die hier meer van weten..

[ Voor 11% gewijzigd door jwtje op 03-05-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
gastje01 schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:44:
[...]

Staat je CPU (io wait?) op 100, je volumegebruik of je diskgebruik?
Pas vandaag toegekomen om e.e.a. te testen.
Ik heb een torrent aangezet:
- aantal peers: 30
- seeders/leechers: 25/1
- de downloadsnelheid schommelt tussen 10 en 15 MB/s
- CPU tussen 40 en 60%
- geheugen continu op 33%
- disk gebruik tussen 20 en 40%
- volume tussen 10 en 40%
Dit heb ik een 15 minuten aangekeken, maar de NAS bleef gewoon stabiel. Bovenstaande waarden schommelden natuurlijk wel.

Maar...... toen ik gelijktijdig via Download Station op zoek ging naar een andere torrent was het over-en-uit. De NAS was gelijk niet meer benaderbaar.
Nog een test gedaan door zonder te download torrents op te zoeken. Dat gaat gewoon goed, ook maximaal vijf zoekopdrachten tegelijk.

Het klinkt allemaal vreemd (voor mij). In ieder geval is er een workaround: eerst alle torrents opzoeken en dan pas downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 00:48
Ik ben op zoek naar een goede 2-bay NAS en zit te twijfelen tussen een DS218 J of PLAY en nu zie ik toevallig deze aanbieding:

https://www.mymediacenter.nl/ds1019-copy.html
een iets oudere Synology DS715 voor 179 euro (Beste aanbieding als ik dit zo zie)

Deze lijkt een stuk vlotter en beter uitbreidbaar te zijn. Wat is de betere koop, de oudere, krachtigere NAS of een nieuwere...?

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@Thamell Wat wil je ermee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 00:48
@pven Ik wil met name een meer betrouwbare backup maken van mijn foto's, films en administratie, zonder veel films o.i.d. te streamen of iets dergelijks. Ik wil deze bestanden kunnen benaderen vanaf mijn smartphone en andere PC's in huis.

De reden voor een 2-bay nas is eigenlijk omdat RAID veiliger is dan 1 harde schijf, wat ik nu heb (een externe schijf met een backup)

Speelt graag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
Thamell schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:05:
De reden voor een 2-bay nas is eigenlijk omdat RAID veiliger is dan 1 harde schijf, wat ik nu heb (een externe schijf met een backup)
Nee, een externe disk met een backup is veiliger dan raid (mirror).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57
medetweakers, ff een vraagje, wie heeft een gouden tip.

Ik heb een DS214, deze valt telkens uit na een korte periode, hij is dan niet meer te bereiken.
Disks heb ik al eens vervangen voor 3 verschillende welke goed zijn. OS al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.
Als je dan de spanning eraf haalt en weer erop zet werkt hij weer een tijdje...(uren)
Ik heb ook de warmte gechecked, maar dit was niets raars(35 graden cpu)...

Iemand een gouden tip, google heeft me ook niet geholpen tot nu toe...

[ Voor 4% gewijzigd door Probub op 03-05-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Probub schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:59:
medetweakers, ff een vraagje, wie heeft een gouden tip.

Ik heb een DS214, deze valt telkens uit na een korte periode, hij is dan niet meer te bereiken.
Disks heb ik al eens vervangen voor 3 verschillende welke goed zijn. OS al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.
Als je dan de spanning eraf haalt en weer erop zet werkt hij weer een tijdje...(uren)
Ik heb ook de warmte gechecked, maar dit was niets raars(35 graden cpu)...

Iemand een gouden tip, google heeft me ook niet geholpen tot nu toe...
Wat is de temperatuur als ie uitvalt? Heb je de optie om een andere voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57
Helaas kan ik dat niet zien op het moment zelf, maar 5 minuten voor hij uitvalt is het in de 30 graden.
Voeding is een goede tip, hij is nu weer aan het booten!
pven schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:00:
[...]

Wat is de temperatuur als ie uitvalt? Heb je de optie om een andere voeding te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

jwtje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:26:
[...]

1. Ik denk dat dat geheugen wel gaat werken, ik zie dat het DDR3L is. Een paar maanden geleden heb ik zelf dit type in mijn 918 gezet (zie link hieronder) naast de origineel meegeleverde module en het werkt als een zonnetje.

https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

2. Raid 10 kan je uitbreiden op synology https://www.synology.com/..._pool_expand_replace_disk

3 .Het is denk ik persoonlijk wat je fijn vind, als raid 10 je een veilig gevoel geeft en je vind 50% verlies niet erg zou ik het lekker doen. Ik geruik zelf al jaren Raid5 en nu met de 918 hybrid raid.

Zelf heb ik ook meerdere failures gehad in de afgelopen 10 jaar maar nooit problemen gehad. Wat wel mee gaat spelen nu en in de toekomst is dat de schijven al groter worden, de rebuild tijden worden daardoor langer wat ook weer risico's heeft natuurlijk.

4. Kan ik je niet mee helpen ;), ik zie in de typenummers dat het x16 x18 etc is dus verwacht het pas volgend jaar maar er zijn vast andere tweakers die hier meer van weten..
@Martine had eea ook in het verkeerde topic gepost, dit was mijn reactie daar;

1: je moet even googlen welk geheugen werkt. In mijn 1817+ (C2538 cpu) heb ik pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU draaien zonder problemen. Maar ik weet dat de meeste modellen vrij specifiek geheugen nodig hebben (juiste voltages, snelheden etc). Kortom google hier even na.

Je kunt er overigens probleemloos 16GB in drukken. Je wilt ook minstens 8 hebben als je een Windoiws virtuele machine ga draaien. Verwacht niet teveel van de performance, CPU's die Synology toepast zijn geen hardlopers.

2: Ik zou persoonlijk gaan voor 2 grotere HDD's in SHR2 zodat je later kunt uitbreiden. 2x8TB of 2x10TB. Uitbreiding unit is erg duur.

3: Opzich een prima oplossing, maar verwacht geen snelheids winst oid. Grote nadeel is dat je geen uitbreidings mogelijkheid meer hebt (zonder een dure externe uitbreidingsunit erbij te kopen). Daarom zou ik altijd kiezen voor 2 grotere disks.

4: Synology's droppen niet in prijs, zie b.v. de 916+ die ondertussen end of life is:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=519879&deliveryCountry=NL

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 03-05-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
@jwtje prachtig, ik ga het uitproberen!

@Tortelli nee dat begrijp ik, de performance hoeft ook niet mega te zijn, als het maar windows is.
Ook heb ik besloten om voor 2x 8GB 8TB te gaan, dan heb ik wel twee sleuven leeg op dit moment maar dat maakt ook niet veel uit.
Met prijs maakt ook geen verschil, wel verschil is de rebuild-tijd wanneer schijf kapot is. Ook heeft een 8GB 256mb cache, terwijl een 4GB schijf maar 64MB cache heeft. Geen idee als ik dat ooit ga merken, maar toch.

Ook kan ik eventueel nog twee extreem oude harddisks erin proppen voor download zooi, mochten die ploffen, jammer dan. :9

De pricedrop van synology, hmm. die dingen zijn aardig waarde vast.

in ieder geval bedankt, ik ga eentje bestellen. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Martine op 03-05-2019 14:50 . Reden: typo -> 8 gigabytes = 0.008 terabytes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Martine ik zou 8TB schijven kopen, 8GB heb je zo vol zitten ;).
Wat een optie is met de lege sleuven (zeker als je ze de komende jaren toch niet ga gebruiken); prop er een oude SSD in voor incoming downloads. Gebruik daar zelf een oude Intel 180GB ssd voor (die read/writes van 400MB/s haalt ofzo D:).

Rebuilden bij een raid 1 setup is opzich niet zo'n gevaar volgens mij, eea moet sneller gaan dat bij een raid 5 of 6 setup zoals ik zelf draai.

Zorg er echter voor dat je een echte backup hebt van je (belangrijke) bestanden. Raid is geen backup!.
Heb zelf het geluk de Synology bij mijn ouders als backup locatie te kunnen gebruiken (en visa versa). Praat iemand anders ook een Synology aan en je kunt dit zelf ook regelen :D.

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 03-05-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:51
Ik ben van plan Synology DiskStation DS918+ aan te schaffen, maar kan niets vinden wanneer een opvolger (ds919+ ??) komt. weet iemand een indicatie hiervan? Wat is de update cycle van Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
meesje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:40:
[...]

Pas vandaag toegekomen om e.e.a. te testen.
Ik heb een torrent aangezet:
- aantal peers: 30
- seeders/leechers: 25/1
- de downloadsnelheid schommelt tussen 10 en 15 MB/s
- CPU tussen 40 en 60%
- geheugen continu op 33%
- disk gebruik tussen 20 en 40%
- volume tussen 10 en 40%
Dit heb ik een 15 minuten aangekeken, maar de NAS bleef gewoon stabiel. Bovenstaande waarden schommelden natuurlijk wel.

Maar...... toen ik gelijktijdig via Download Station op zoek ging naar een andere torrent was het over-en-uit. De NAS was gelijk niet meer benaderbaar.
Nog een test gedaan door zonder te download torrents op te zoeken. Dat gaat gewoon goed, ook maximaal vijf zoekopdrachten tegelijk.

Het klinkt allemaal vreemd (voor mij). In ieder geval is er een workaround: eerst alle torrents opzoeken en dan pas downloaden.
Is het een idee om een andere cliënt te gebruiken? Transmission bijvoorbeeld, wellicht dat dat nog iets uit kan maken. In principe moet je NAS prima in staat zijn om een paar torrents binnen te halen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
@Tortelli Van die ssd erin proppen is wel een gaaf idee! :9

Ergens heb ik gelezen als raid 5 bij het rebuilden nogal eens mis kan gaan. Want hij moet van meerdere schijven de data lezen, als die een leesfout heeft heb je niets meer, de kans is groter doordat de data van meerdere schijven moet komen meende ik . Naja, dat is bij raid 1 ook al zo. Enfin, de backup is er ook altijd nog.

In de 20 jaar dat ik in computers geïnteresseerd ben heb ik al meerdere schijven kapot gehad. Van webserver in datacenter, tot Dell pc thuis en bij verschillende klanten. Iedereen raad ik daarom ook altijd raid 1 (mirror) aan. Eigenlijk een simpel systeem en werkt zeer doeltreffend. Want een schijf gaat stuk, je weet alleen niet wanneer. :+

Voor de echte backup van ik Hyper Backup gebruiken naar een van mijn oude DS214SE of DS212j. Kan bij mijn ouders staan en die hebben sinds kort een 50/50 verbinding. VDSL Bonding, maar zitten op 300meter vanaf de wijkcentrale welke voorzien is van glas. Zo snel kan ik niet uploaden dus hij lijn kan ik nooit dicht trekken.

Heb er wel vertrouwen in, al ga ik wel binnenkort eens proberen om de Hyper Backup eens terug te plaatsen. }) Iemand daar ervaring mee? Hyper Backup terug plaatsen. :)

Omdat dat gekke ding over twee netwerkpoorten beschikt heb ik een switch gekocht welke Link aggregation ondersteund, de iMac heb ik al ingericht en de bond0 lan verbinding naar de switch werkt al. Ben zeeeer benieuwd wat voor snelheidswinst ik daarmee kan halen vanaf de nieuwe DS918+.

@sipaan Zojuist heb ik een nieuwe DS918+ besteld, die ga ik even ophalen. In de vraag & aanbod wordt ook nog een DS918+ aangeboden van 14 maanden oud. Niet gek!

Die vraag had ik ook, misschien komt er over een paar maand wel een nieuwe. Ach, dit is al een bewezen product. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
gastje01 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Is het een idee om een andere cliënt te gebruiken? Transmission bijvoorbeeld, wellicht dat dat nog iets uit kan maken. In principe moet je NAS prima in staat zijn om een paar torrents binnen te halen namelijk.
Ik heb nog een paar keer dezelfde test gedaan. Zo lang ik de download lekker laat lopen (bijna 30MB/s !!!) en niks verder gelijktijdig doe (nieuwe BT zoekopdracht of bestanden verplaatsen) loopt ie als een zonnetje. Voor die enkele download, ga ik er verder geen energie meer in stoppen. De workaround vind ik wel best. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:51
Martine schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:09:
@sipaan Zojuist heb ik een nieuwe DS918+ besteld, die ga ik even ophalen. In de vraag & aanbod wordt ook nog een DS918+ aangeboden van 14 maanden oud. Niet gek! maar omdat het bij mij toch een zakelijke aankoop is, koop ik liever nieuw.

Die vraag had ik ook, misschien komt er over een paar maand wel een nieuwe. Ach, dit is al een bewezen product. :)
@Martine dank voor de tip! Ik heb nu nog een ds213j draaien, dus niet super veel haast. Ik heb het idee dat het in de zomer nieuwe wordt aangekondigd, dan zou ik kunnen wachten nog.

Wellicht hebben anderen hier wat gedachtes over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Martine schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:09:
@Tortelli Van die ssd erin proppen is wel een gaaf idee! :9

Ergens heb ik gelezen als raid 5 bij het rebuilden nogal eens mis kan gaan. Want hij moet van meerdere schijven de data lezen, als die een leesfout heeft heb je niets meer, de kans is groter doordat de data van meerdere schijven moet komen meende ik . Naja, dat is bij raid 1 ook al zo. Enfin, de backup is er ook altijd nog.

In de 20 jaar dat ik in computers geïnteresseerd ben heb ik al meerdere schijven kapot gehad. Van webserver in datacenter, tot Dell pc thuis en bij verschillende klanten. Iedereen raad ik daarom ook altijd raid 1 (mirror) aan. Eigenlijk een simpel systeem en werkt zeer doeltreffend. Want een schijf gaat stuk, je weet alleen niet wanneer. :+

Voor de echte backup van ik Hyper Backup gebruiken naar een van mijn oude DS214SE of DS212j. Kan bij mijn ouders staan en die hebben sinds kort een 50/50 verbinding. VDSL Bonding, maar zitten op 300meter vanaf de wijkcentrale welke voorzien is van glas. Zo snel kan ik niet uploaden dus hij lijn kan ik nooit dicht trekken.

Heb er wel vertrouwen in, al ga ik wel binnenkort eens proberen om de Hyper Backup eens terug te plaatsen. }) Iemand daar ervaring mee? Hyper Backup terug plaatsen. :)

Omdat dat gekke ding over twee netwerkpoorten beschikt heb ik een switch gekocht welke Link aggregation ondersteund, de iMac heb ik al ingericht en de bond0 lan verbinding naar de switch werkt al. Ben zeeeer benieuwd wat voor snelheidswinst ik daarmee kan halen vanaf de nieuwe DS918+.

@sipaan Zojuist heb ik een nieuwe DS918+ besteld, die ga ik even ophalen. In de vraag & aanbod wordt ook nog een DS918+ aangeboden van 14 maanden oud. Niet gek! maar omdat het bij mij toch een zakelijke aankoop is, koop ik liever nieuw.

Raid 1 (of raid 10) is alleen nogal een duur systeem als je meer opslag wil ;).
Hyper Backup werkt goed, je kunt ook de eerste backup in je eigen netwerk maken, en hem daarna bij je ouders neerzetten. Zodat de eerste keer alle data gewoon in je LAN verzonden wordt (scheelt je dagen uploaden anders…).

Terugzetten van backup of data werkt probleemloos is mijn ervaring (heb het nooit echt nodig gehad gelukkig).
Het effect van link aggregation is zeer beperkt denk ik, simpel weg omdat je waarschijnlijk geen devices hebt met meerdere Gbit netwerkkaart in je huis en je dus geen enkele data transfer zult krijgen die >1Gbit zal gaan.
Je kunt natuurlijk de data verdelen over 2 poorten, maar hoe vaak verstuur je tegelijk grote data volumes naar dezelfde NAS?. In een thuis scenario is dat vrij beperkt. Ik heb overigens ook 2 poorten in gebruik hoor, vooral omdat het kan :D.

Een upgrade naar 10Gbit zou (voor mij zelf) wel een flinke upgrade zijn, echter is dat helaas nog duur (vooral omdat ik 2 switches nodig heb), heb ook CAT5e liggen en word dit op de goedkopere modellen niet eens ondersteund. In mijn 1817+ zou ik een PCI-e 10Gbit kaart kunnen stoppen.
Zelfs 2,5 of 5Gbit (welke wel over CAT5e kan) zou een flinke upgrade zijn als je 60GB of 100GB bestanden heen en weer stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 03:17
Voor mijn laptop en mobiele telefoon maak ik gebruik van NordVPN.
Het leek mij een goed idee om dit te installeren op mijn Synology NAS.
Doormiddel van het volgende filmpje rustig de stappen doorlopen;
YouTube: Connect your Synology to a VPN Service using OpenVPN

En het werkte voor een minuut of 5.
Op dit moment kan ik geen connectie maken met mijn domeinnaam. En ook binnen het netwerk krijg ik op het IpAdres het wel bekende scherm "Webservice" is ingeschakeld.
Oftewel, ik moet weer even uitzoeken hoe ik uberhaupt in mijn NAS ga komen.

Maar je zou toch gewoon een VPN moeten kunnen installeren op de Synology? (zie filmpje)
Wat gaat er mis?
De melding die ik krijg is
"Deze site is niet bereikbaar https://(mijn domein naam).synology.me:5001/ werkt even niet, of de pagina kan verhuisd zijn naar een nieuw webadres.
ERR_TUNNEL_CONNECTION_FAILED"

Alvast dank!

Edit:/
Na de Synology Nas fysiek uit te hebben gezet en weer aan kon ik weer via mijn normale domeinnaam inloggen. Uiteraard direct de VPN uitgezet want deze was alweer bezig met verbinden.
Voor nu laten we deze maar even achterwege. Vraag ik nu een functie die niet mogelijk is? Of moet ik nog bepaalde poorten open zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door UninPro op 03-05-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
btrfs of ext4? 8)7

her en der wel wat oude topics gevonden op het grote boze internet gevonden, maar niet echt wat doorslaggevend was. Zelf zou ik zeggen, ga met de tijd mee. Synology adviseert om btrfs te gebruiken, go for it! :S

Welk bestandssysteem gebruikt u in uw Synology? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Trin1ty

Uhm..

Vraagje, ik heb net een DS218J met 2 disks er in geïnstalleerd. Ik had verwacht bij de installatie de keuze te krijgen hoe ik mijn opslagsysteem wil inrichten (RAID1 of SHR) maar ik merk dat hij standaard SHR kiest en zo alles inricht. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
@Trin1ty volgens mij zit er geen verschil in. shr is makkelijker uit te breiden, maar je hebt al 2 harddisks erin zitten. Volgens mij maakt het niets uit, zowel shr als raid1 heb je eenmaal de ruimte van de kleinste schijf.

Zelf kies ik altijd voor raid1, dan weet ik als ik goed zit. Veelal lees ik als iedereen voor shr kiest, volgens mij wordt dat pas interessant als je meerdere verschillende groottes van schijven gebruikt.

Hier nog wat leesvoer voor nu of in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty

Trin1ty

Uhm..

Martine schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:16:
@Trin1ty volgens mij zit er geen verschil in. shr is makkelijker uit te breiden, maar je hebt al 2 harddisks erin zitten. Volgens mij maakt het niets uit, zowel shr als raid1 heb je eenmaal de ruimte van de kleinste schijf.

Zelf kies ik altijd voor raid1, dan weet ik als ik goed zit. Veelal lees ik als iedereen voor shr kiest, volgens mij wordt dat pas interessant als je meerdere verschillende groottes van schijven gebruikt.

Hier nog wat leesvoer voor nu of in de toekomst.
Ik had ook willen kiezen maar ik kreeg die keus dus niet. En volgens mij is het omzetten naar RAID1 nogal wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Heb een RS3614xs+ met 2 PCIe-sloten, 1x in gebruik voor een 10GbE kaart, 1 vrij. In dat slot wil ik een M2D18 PCIe SSD kaart inbouwen.
Echter zie ik dit model NAS niet (meer) op de compatibility list staan. Alleen de RS3617xs, zijn opvolger.

Mijn vraag:
1) Heeft iemand ervaringen met de compatilbiliteit van Synology PCIe/M.2 kaarten in de RS3614xs+? Deze staat niet op de compatibility list, alleen de latere/nieuwere modellen. Kan het ook niet in dit topic terugvinden.
2) Of heeft iemand wellicht ervaringen met een ander type PCIe SSD of PCIe/M.2 converter in deze RackStations die wellicht nog beter werken?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik heb een te weinig gebruikte Synology van iemand overgenomen.
Zelfde model als ik al had. Bekend terrein.
Dus nu aan de gang om alles een beetje opnieuw in te delen en te verdelen.

Beide synologies zijn de DS411j
De "nieuwe" heeft 2 Raid1 Volumes
De "oude" heeft 1 Raid1 Volume (1) en 2 niet identieke schijven die als NON Raid meedraaien.

Nu heb ik volume 2 helemaal "leeg" op mijn eigen oude synology.
Via Shared folders zie ik geen folders meer die op dat volume staan en via file explorer zie ik ook geen mappen die niet in de shared folders staan.
Er blijft echter 305 Mb "Bezet"???

Ik ga nog aan de gang met andere schijven voor mijn oude 411 om de 2 NON raid schijven te vervangen.
Mijn nieuwsgierigheid gaat nu echter uit naar wat er in de 305 MB zit. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
@Nitrohoss Komt dit aardig in de buurt? Volgens mij zit DSM ook op de schijf geinstalleerd.
https://www.synology.com/...r_smaller_on_Synology_NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Laatst online: 01-10 22:29
Hi all, Ik heb vorige week een 1618+ aangeschaft ter vervanging van mijn 412+. Nadat ik gisteren mijn pc en nas beiden voorzien heb van een 10GB NIC ben ik negatief verrast door de performance.

Ik heb ze rechtstreeks verbonden (uiteraard Cat6 en andere IP Range) en kom met filetransfers niet verder dan 125MB/s bij een enkele kopieer actie en max 200MB/s ingeval van 3+ parallelle kopieeracties. Daarna heb ik ook nog getest met AJA Systems Test, maar dit leverde geen noemenswaardig verschil op. Nu maak ik mij geen illusies dat ik in de buurt zou komen van de door Synology geadverteerde 2.037 MB/s, echter had ik toch wel gerekend op pakweg 400MB/s voor een enkele actie.

Voor de volledigheid even de specs van beide machines:
i7-8700K
16GB
Samsung 970Evo 512GB (NVME)
Asus XG-C100C NIC
Kortom hier verwacht ik geen performance issues

Syno 1618+
1 Volume in SHR1 bestaande uit:
2x WD RED 8TB
3x WD RED 3TB
E10G18-T1 NIC

Verbonden met een Cat6 Full copper patchkabel van 10 meter.

Dit is mijn eerste 10GB stapje en ben blij dat ik niet direct een 10GB switch had aangeschaft, want als dit het resultaat is gaan de NIC's terug en ga ik terug naar 2x1GB LACP

Is er iemand die hier zijn licht op kan/wil schijnen? Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door reinoudkil op 03-05-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:52
DukeBox schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:54:
[...]

Nee, een externe disk met een backup is veiliger dan raid (mirror).
Daarin verschillen wij van mening.
Als die externe disk kapot gaat, dan is de backup weg.
Als de NAS (voor backup) is ingesteld op RAID1, dan is dat veiliger, want de backup blijft beschikbaar bij het falen van 1 disk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
ASS-Ware schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:46:
Als die externe disk kapot gaat, dan is de backup weg.
Dus ? Daar is het een backup voor, dan koop je een nieuwe disk en maak je een nieuwe backup.

Je haalt beschikbaarheid en backup door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@DukeBox @ASS-Ware mocht de nas en externe schijf op 1 locatie zijn dan is er niet eens backup. Stel er breekt brand uit dan branden ze alle 2 af.

Dan word het extern een nas of in de cloud. Of extern HDD kan ook maar wel buiten de deur bewaren.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

reinoudkil schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:42:
Hi all, Ik heb vorige week een 1618+ aangeschaft ter vervanging van mijn 412+. Nadat ik gisteren mijn pc en nas beiden voorzien heb van een 10GB NIC ben ik negatief verrast door de performance.

Ik heb ze rechtstreeks verbonden (uiteraard Cat6 en andere IP Range) en kom met filetransfers niet verder dan 125MB/s bij een enkele kopieer actie en max 200MB/s ingeval van 3+ parallelle kopieeracties. Daarna heb ik ook nog getest met AJA Systems Test, maar dit leverde geen noemenswaardig verschil op. Nu maak ik mij geen illusies dat ik in de buurt zou komen van de door Synology geadverteerde 2.037 MB/s, echter had ik toch wel gerekend op pakweg 400MB/s voor een enkele actie.

Voor de volledigheid even de specs van beide machines:
i7-8700K
16GB
Samsung 970Evo 512GB (NVME)
Asus XG-C100C NIC
Kortom hier verwacht ik geen performance issues

Syno 1618+
1 Volume in SHR1 bestaande uit:
2x WD RED 8TB
3x WD RED 3TB
E10G18-T1 NIC

Verbonden met een Cat6 Full copper patchkabel van 10 meter.

Dit is mijn eerste 10GB stapje en ben blij dat ik niet direct een 10GB switch had aangeschaft, want als dit het resultaat is gaan de NIC's terug en ga ik terug naar 2x1GB LACP

Is er iemand die hier zijn licht op kan/wil schijnen? Alvast bedankt
Uhm je schrijven WD reds kunnen max 150MB/s aan. Als je er een paar SSDs inzet dan moet het wel lukken ;)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
RobbyTown schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 07:51:
..mocht de nas en externe schijf op 1 locatie zijn dan is er niet eens backup. Stel er breekt brand uit dan branden ze alle 2 af.
Dan heet het ook geen backup meer maar disaster recovery. Hier heb je niet meerdere versies voor nodig, alleen de meest recente (liefst ook recenter dan je backup) is dan van belang. Uiteraard kan je dr en backup combineren maar voor je beschikbaarheid is dat dan weer nadelig.

Samengevat:
- meerdere versies voor langere periodes: backup
- offsite kopie zo recent mogelijk: disaster recovery
- RAID: beschikbaarheid (en daar valt performance ook onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
RobbyTown schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 08:00:
[...]

Uhm je schrijven WD reds kunnen max 150MB/s aan. Als je er een paar SSDs inzet dan moet het wel lukken ;)
Uiteraard snap ik dat ik met ssds, veel hogere waardes kan realiseren, maar als ik een raid5 van 5 schijven in mijn pc stop krijg ik aanzienlijk hogere waardes, dus zou ik dat hier ook verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
reinoudkil schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:18:
..maar als ik een raid5 van 5 schijven in mijn pc stop krijg ik aanzienlijk hogere waardes, dus zou ik dat hier ook verwachten.
Kopieer je van en naar je nas ? Write op softraid 5 (zonder wbc) is nou eenmaal niet snel. Lokaal is het echt niet sneller, wordt gelimiteerd door de hoge write penalty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Kopieer je van en naar je nas ? Write op softraid 5 (zonder wbc) is nou eenmaal niet snel. Lokaal is het echt niet sneller, wordt gelimiteerd door de hoge write penalty.
Beide kanten op getest. Met name van nas naar pc zou ik totaal geen probleem verwachten. Mijn ssd kan probleemloos de snelheid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@reinoudkil onder een kopie, wat zie je in disk monitoring ? (Even alle disks los aanvinken) is er misschien 1 die er uitspringt qua wait times ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:40:
@reinoudkil onder een kopie, wat zie je in disk monitoring ? (Even alle disks los aanvinken) is er misschien 1 die er uitspringt qua wait times ?
Nee ze reageren allemaal vergelijkbaar. Processor gebruik aan beide kanten is ook minimaal.

Dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door reinoudkil op 04-05-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
reinoudkil schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:41:
Nee ze reageren allemaal vergelijkbaar
Niet nog een scrub proces op de achtergrond ?

Oh ik zie nu pas dat je een gemixte shr hebt, met 3x3 en 2x8 klopt het wel aardig waar je nu tegenaan loopt.

Ze staan in een verhouding van 1:3, oftewel schrijf snelheid van ongeveer 1hdd en lees snelheid van max 3hdds.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 00:09:
[...]

Dus ? Daar is het een backup voor, dan koop je een nieuwe disk en maak je een nieuwe backup.

Je haalt beschikbaarheid en backup door elkaar.
Nee, de nas doet het dan nog, dat is toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ASS-Ware schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:52:
Nee, de nas doet het dan nog, dat is toch beter?
Normaal gesproken niet, tenzij beschikbaarheid dus belangrijker is dan de data zelf.
Dan moet je dus ook een 2e synology op de plank hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Oh ik zie nu pas dat je een gemixte shr hebt, met 3x3 en 2x8 klopt het wel aardig waar je nu tegenaan loopt.

Ze staan in een verhouding van 1:3, oftewel schrijf snelheid van ongeveer 1hdd en lees snelheid van max 3hdds.
Euh, ik dacht dat het dan de leessnelheid van n-1 heeft, dus in dit geval 2 HDD's... Dit is bij mij de snelheid die ik haal (via iSCSI) met RAID5 van SSD's (boot disk van een VM onder ESXi waarbij de iSCSI uiteraard door Synology verzorgd worden)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZTXCsJ2/i-SCSI-X520-DA2-RAID5-SSD-MBs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Zeg je daarmee dat 2x8 of 3x3 sneller zou zijn dan mixed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

reinoudkil schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:13:
[...]

Zeg je daarmee dat 2x8 of 3x3 sneller zou zijn dan mixed?
Een SHR in deze configuratie wordt toch 5x3TB effectief in RAID5 en 2 x 5TB (restant op de 8TB schrijven) in effectief RAID1 wat een SHR volume van zo'n 17TB oplevert?

Dan zou je met schrijven op grofweg de snelheid van een enkele disk komen zoals hierfboven al aangegeven is, en met lezen zou ik het zo snel niet weten, maar ik denk niet dat het erg bijzondere prestaties op zal leveren. Maar dat is ook eigenlijk wat je zelf ook al hebt gemerkt.

Je hebt toch nog 1 bay over? Je zou daar een SSD in kunnen plaatsen als cache, maar die zal alleen als read cache gebruikt worden, om een write cache te kunnen gebruiken moet ook de cache redundant zijn. Ik heb zelf 2 x 500GB SSD als cache voor een set van 4 x 6TB disks en dat werkt erg prettig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Jeroen V schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:13:
Euh, ik dacht dat het dan de leessnelheid van n-1 heeft..
Met shr in dit geval is dat net ff anders omdat je niet weet of de parity op een 3 of 2 stripe komt.

Ik heb een 8 shr1 set als backup op een 1813+ daar haal ik write en read max 400MB (4 rsync sessies tegelijk) dat is het max van de interfaces. Mijn 1517+ met 10Gb adapter en 4 disk shr doet met gemak 450MB write en 750MB read over smb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Normaal gesproken niet, tenzij beschikbaarheid dus belangrijker is dan de data zelf.
Dan moet je dus ook een 2e synology op de plank hebben staan.
Let’s agree to disagree. Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
reinoudkil schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:42:

...
Duidelijk verhaal. Ik heb ook 10Gb tussen mijn Nas en mijn PC. Mijn Nas is een DS3617xs met 11x WD Red 8TB in Raid 6, mijn pc is een stuk minder krachtig, maar ook met de Asus 10Gb NIC en de Samsung 1TB SSD. Ik haal (max) zo’n 750MB/sec. De bottleneck zijn bij jouw de harde schijven in je Nas. Bij mij wordt de load over 11 schijven (9 als je raid 6 meetelt) verdeelt, bij jou maar over enkele schijven.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ASS-Ware schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:15:
Let’s agree to disagree. Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.
Ik begrijp je wel maar je kan iedereen vragen die iets met storage doet, raid is geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Ik begrijp je wel maar je kan iedereen vragen die iets met storage doet, raid is geen backup.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat Raid1 beter is dan 1 disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ASS-Ware schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:52:
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat Raid1 beter is dan 1 disk.
Dan moet je nog ff je eigen post nalezen want daarin stel je dat raid1 veiliger is dan een enkele disk mét een externe backup disk.

Je quote namelijk mijn reactie op die stelling: DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Ok, nu ik het terug lees zie ik dat ik een aanname heb gedaan dat de nas zijn opslag gaat vervangen maar het gaat zijn backup vervangen. In dat geval is inderdaad een gemirrorde backup veiliger dan een enkele disk.

Toch heb ik wel mijn twijfels wat er nu precies bedoelt wordt door @Thamell

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
DukeBox schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Met shr in dit geval is dat net ff anders omdat je niet weet of de parity op een 3 of 2 stripe komt.

Ik heb een 8 shr1 set als backup op een 1813+ daar haal ik write en read max 400MB (4 rsync sessies tegelijk) dat is het max van de interfaces. Mijn 1517+ met 10Gb adapter en 4 disk shr doet met gemak 450MB write en 750MB read over smb.
Jij redt dus met 4 schijven in shr dat soort waardes, kortom de oplossing bij mij is de 3TBs vervangen door 8TBs, want dan is het geen gecombineerde situatie (als in effectief 5x3+2x5)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
reinoudkil schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:32:
Jij redt dus met 4 schijven in shr dat soort waardes
Ja maar alleen bij grote bestanden. Heb zakelijk ook een aantal synos draaien, wil je de max halen ontkom je niet aan een SSD read+write cache voor je random (hot) data en een cache passthrough van je sequentiële data. Hiermee heb ik waardes van tegen de 2GB gezien (in uitzonderlijke gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:53
Hallo,
Ik ben in het bezit van een DS214+ en wil over naar een DS218 (play)
Mijn huidige 2 schijven, elk 3 TB staan in Raid 1, nu wil
ik ten eerste af van de raid dus gewoon 2 aparte schijven (basic) , hoe doe ik dat
met behoud van de data?
Daarna wil ik over naar de DS218, kan ik dan de 2 schijven gewoon over zetten
en klaar?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis2412
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-02 17:00
Iemand ervaring met het installeren van Flexget op Synology DSM 6.2.1, of weet waar er een duidelijke tutorial voor te vinden is? Met de uitleg die op hun eigen site staat, kom ik er niet: https://flexget.com/InstallWizard/SynologyNAS

Wat er volgens mij reeds gelukt is: installeren van Python3, installeren van PIP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:58
Mortis2412 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:54:
Iemand ervaring met het installeren van Flexget op Synology DSM 6.2.1, of weet waar er een duidelijke tutorial voor te vinden is? Met de uitleg die op hun eigen site staat, kom ik er niet: https://flexget.com/InstallWizard/SynologyNAS

Wat er volgens mij reeds gelukt is: installeren van Python3, installeren van PIP3
Als je de syno community repository hebt toegevoegd, dan staat flexget in het package center. Via pip werk misschien ook. pip install flexwet of pip3 install flexget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sinds een tijdje heb ik Domoticz op de Synology draaien en dat werkt eigenlijk prima, maar sinds een paar weken lijkt er een probleem te zijn met ofwel de USB-poort waarin de RFXTRX433E geplugd zit. Ik weet nket zeker of het aan de USB-poort ligt of aan de RFXTRX, want er wordt nauwelijks of geen ontvangen signaal meer doorgeleverd.
Ooit.... heel lang geleden heb ik eens ergens iets gelezen over het "resetten" van de USB-poorten van de Synology (218play), maar ik kan daarover niets meer terugvinden. Wellicht dat hier iemand de oplossing weet???

Omdat ik er vanuit ging dat het aan de RFXtrx lag, heb ik inmiddels al verschillende antennes geprobeerd, maar zonder resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Peatsmoke schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:04:
Ooit.... heel lang geleden heb ik eens ergens iets gelezen over het "resetten" van de USB-poorten van de Synology (218play), maar ik kan daarover niets meer terugvinden. Wellicht dat hier iemand de oplossing weet???
Waarschijnlijk bedoel je het persistent maken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb sinds een paar dagen veel meldingen dat een men probeert in te loggen op mijn Synology en dat het IP nummer geblokkeerd wordt (de afgelopen 10 uur al weer 5 keer). Zien andere mensen dat wellicht ook? Hoe zou zoiets opeens zoveel kunnen voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
beschuit schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:45:
Ik heb sinds een paar dagen veel meldingen dat een men probeert in te loggen op mijn Synology en dat het IP nummer geblokkeerd wordt (de afgelopen 10 uur al weer 5 keer). Zien andere mensen dat wellicht ook? Hoe zou zoiets opeens zoveel kunnen voorkomen?
Door de Synology niet direct aan het internet te hangen en middels VPN de Syno benaderen.

Of gebruik maken van QuickConnect, dan hoef je geen port-forward te doen.

En er zijn gewoon genoeg van dit soort scans, de ene keer op SSH en dan weer op HTTPS en dat gaat met hele ip blokken tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Chip2710 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:52:
ik ten eerste af van de raid dus gewoon 2 aparte schijven (basic) , hoe doe ik dat met behoud van de data?
Uitgaande dat je ook een goede backup hebt:

Mirror verbreken, een disk opnieuw initialiseren als basic. Data verplaatsen en vervolgens de andere dusk opnieuw initialiseren als basic.
Daarna wil ik over naar de DS218, kan ik dan de 2 schijven gewoon over zetten
en klaar?
Je kan ook 2 vliegen in 1 klap slaan door de data te verplaatsen naar de nieuwe syno (zal wel langzamer zijn door de netwerk verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
DukeBox schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:29:

[...]

Je kan ook 2 vliegen in 1 klap slaan door de data te verplaatsen naar de nieuwe syno (zal wel langzamer zijn door de netwerk verbinding).
OK, bedankt.
In het laatste geval moet ik ook 2 nw. schijven in de DS218 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Chip2710 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:47:
In het laatste geval moet ik ook 2 nw. schijven in de DS218 plaatsen.
Nee, een van de 2 gebroken mirror schijven initialiseer je in je nieuwe synology. De 2e plaats je ook over als 2e basic disk als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
DukeBox schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:32:
[...]

Nee, een van de 2 gebroken mirror schijven initialiseer je in je nieuwe synology. De 2e plaats je ook over als 2e basic disk als je klaar bent.
Dan blijft de data behouden op de 2de basic schijf?

[ Voor 3% gewijzigd door Chip2710 op 05-05-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Chip2710 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:47:
Dan blijft de data behouden op de 2de basic schijf?
Dat is het hele idee van een mirror.. (shr of raid1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46

aex351

I am the one

Ik kom net erachter dat Synology een beta heeft voor Drive 2.0.
https://www.synology.com/en-global/beta/2019_Drive_2_0

Heeft de optie om on-the-fly bestanden te downloaden. Net zoals Onedrive. Wat dus betekend dat je niet je volledige Drive eerst naar je computer gedownload hoeft te worden. Iemand hier al ervaring met het gebruik van een beta? Lijkt mij namelijk echt een top feature.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 22:17
Vraagje. Ik heb een DS218+ met 2GB RAM. Ik gebruik Docker en draai daar een paar containers in (Radarr, Sonarr, Bazarr, Sabnzbd en Transmission). Docker geeft aan dat ie 1,44 GB gebruikt. Radarr zit regelmatig over de 300 MB constant. Is dat normaal? Kan dat kwaad?

Ik vraag het vooral omdat Synology /Universal Search dagelijks onderstaande melding geeft. Kennelijk gebruikt Docker zoveel dat Universal Search geen geheugen meer heeft.

Indexering onderbroken door te weinig geheugen. Sluit andere toepassingen die worden uitgevoerd om geheugen vrij te maken en de indexering voort te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
beschuit schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:45:
Automatische scripts van mensen die proberen toegang te krijgen tot servers om te misbruiken voor niet legitieme doeleinden.

Kun je ook nagaan via welk protocol er is geprobeerd in te loggen? SSH, FTP, DSM?

Als je de "auto block" (goed) hebt ingesteld dan is de kans redelijk klein dat er iemand binnenkomt. Zorg ervoor dat je geen "obvious" gebruikersnamen actief hebt, dus geen admin, guest of root, dan wordt het voor een onbekende al erg lastig om in te loggen.

In mijn firewall heb ik een regel gezet waarbij ik geen verkeer accepteer uit China en de Russische federatie. Ports: All, Source IP-Address: Location ... Aangezien ik geen legitiem verkeer verwacht uit deze delen van de wereld.

Als de aanval op de SSH poort is gericht dan kun je overwegen om SSH op een andere, min of meer willekeurig, poort te zetten. Ik heb zelf een tijdje 5022 aangehouden maar ook die weten ze soms te vinden. Nu zit ik ergens op poort 34567, niet het daadwerkelijke poortnummer wat ik gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 06-05-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vraagje: Ik probeer een script te maken wat de Synology remote kan uitzetten. Het script gaat op een Windows machine draaien, gebruikt Plink (tool die bij PuTTY hoort) om via SSH in te loggen, en voert dan een bestand met een commando uit.

Het commando is simpel:
code:
1
sudo /sbin/shutdown -h +15

Omdat sudo interactief om een password vraagt, wat ik op deze manier niet kan geven, moet er een entry in /etc/sudoers komen. Die entry is (als ik de instructies op internet goed begrijp) als volgt:

code:
1
%shutdown ALL=(ALL:ALL) NOPASSWD: sudo /sbin/shutdown -h +15

Als ik het goed begrijp geeft dit leden van de shutdown groep (die ik vooraf heb aangemaakt) het recht om zonder interactief password een shutdown commando te geven.

Maar blijkbaar heb ik toch ergens een fout gemaakt. Na het aanpassen van sudoers kreeg ik een reeks foutmeldingen waaronder een syntax error. Helaas niet genoteerd welke fouten exact.
Ik heb de situatie gelukkig kunnen redden: Ik wist al dat een update van SDM de standaard sudoers weer herstelt en ik was niet helemaal up-to-date. Dus de Syno werkt nog.

Maarre... wat heb ik fout gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
downtime schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:49:
Vraagje: Ik probeer een script te maken wat de Synology remote kan uitzetten. Het script gaat op een Windows machine draaien, gebruikt Plink (tool die bij PuTTY hoort) om via SSH in te loggen, en voert dan een bestand met een commando uit.

Het commando is simpel:
code:
1
sudo /sbin/shutdown -h +15

Omdat sudo interactief om een password vraagt, wat ik op deze manier niet kan geven, moet er een entry in /etc/sudoers komen. Die entry is (als ik de instructies op internet goed begrijp) als volgt:

code:
1
%shutdown ALL=(ALL:ALL) NOPASSWD: sudo /sbin/shutdown -h +15

Als ik het goed begrijp geeft dit leden van de shutdown groep (die ik vooraf heb aangemaakt) het recht om zonder interactief password een shutdown commando te geven.

Maar blijkbaar heb ik toch ergens een fout gemaakt. Na het aanpassen van sudoers kreeg ik een reeks foutmeldingen waaronder een syntax error. Helaas niet genoteerd welke fouten exact.
Ik heb de situatie gelukkig kunnen redden: Ik wist al dat een update van SDM de standaard sudoers weer herstelt en ik was niet helemaal up-to-date. Dus de Syno werkt nog.

Ik weet niet precies hoe je deze specifieke casus zou moeten oplossen.

Een andere mogelijkheid is om een tweetrapsraket te bouwen. Op de NAS een bash script maken dat checkt of er een specifiek bestand staat, ik noem het even shutdown-request.txt, wanneer het script dat bestand vindt dat die het dan verwijderd en vervolgens het shutdown commando geeft. Je maakt in DSM een Scheduled Task aan die bijvoorbeeld iedere vijf minuten loopt en het bash script uitvoert als root.

Staat het shutdown-request.txt bestand er niet dan gebeurt er niets. Zet je het bestand er neer dan zal de NAS binnen vijf minuten in shutdown gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
downtime schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:49:
sudo weglaten voor het commando in visudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FrankHe schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:03:
[...]

Een andere mogelijkheid is om een tweetrapsraket te bouwen. Op de NAS een bash script maken dat checkt of er een specifiek bestand staat, ik noem het even shutdown-request.txt, wanneer het script dat bestand vindt dat die het dan verwijderd en vervolgens het shutdown commando geeft. Je maakt in DSM een Scheduled Task aan die bijvoorbeeld iedere vijf minuten loopt en het bash script uitvoert als root.
Goeie tip. Is waarschijnlijk ook robuuster omdat je daarmee de resets van sudoers (door een SDM update) omzeilt en PLINK niet nodig hebt. Misschien probeer ik die methode later wel eens.
DukeBox schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:06:
[...]

sudo weglaten voor het commando in visudo.
Dat was het dus, zo simpel :F

Ik had de instructie van dit forum gebruikt en één van de posts stelde juist dat sudo er wel hoort te staan. Maar er is zoveel desinformatie op het internet te vinden voor iemand die denkt dat vi een TV-serie is.

Meteen even nagedacht over een manier om een corrupte sudoers meteen te herkennen en te fixen. Binnenkort even testen op mijn backup Syno aangezien ik het nog niet aandurf op de machine waar mijn live data op staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JWPVDW schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:16:
Vraagje. Ik heb een DS218+ met 2GB RAM. Ik gebruik Docker en draai daar een paar containers in (Radarr, Sonarr, Bazarr, Sabnzbd en Transmission). Docker geeft aan dat ie 1,44 GB gebruikt. Radarr zit regelmatig over de 300 MB constant. Is dat normaal? Kan dat kwaad?

Ik vraag het vooral omdat Synology /Universal Search dagelijks onderstaande melding geeft. Kennelijk gebruikt Docker zoveel dat Universal Search geen geheugen meer heeft.

Indexering onderbroken door te weinig geheugen. Sluit andere toepassingen die worden uitgevoerd om geheugen vrij te maken en de indexering voort te zetten.
Of het normaal is... ja dat heb ik ook en vaak nog wel meer. Ik heb echter 16GB RAM dus mij boeit het niet zoveel. Als ik jou was zou ik willen adviseren om de hoeveelheid RAM per container te limiteren zodat je altijd nog wat vrije ruimte over hebt.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
downtime schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:31:
Meteen even nagedacht over een manier om een corrupte sudoers meteen te herkennen en te fixen. Binnenkort even testen op mijn backup Syno aangezien ik het nog niet aandurf op de machine waar mijn live data op staat.
Dat doet visudo voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty

Trin1ty

Uhm..

Sinds ik mijn nieuwe NAS heb zit ik na te denken over een oplossing voor het bestandsbeheer binnen mijn thuisnetwerk waar 2 pc’s en een laptop op draaien.
Ik dacht zelf aan het idee om niets meer lokaal te hebben staan en alles op de NAS (die in RAID1 draait). Dan iedere pc/laptop gewoon toegang geven tot de gegevens op de NAS en klaar. Geen gedoe meer met backuppen naar de NAS en verschillen tussen wat iemand lokaal heeft staan en als backup op de NAS.

Als echte backup maak ik periodiek een kopie van mijn NAS naar een externe HD die ik niet in huis bewaar. Zijn er meer mensen die dat zo doen of loop je dan ergens risico’s? Want feitelijk gebruik je je NAS (behoudens de RAID1 redundancy, dus je hebt een backup in geval van schijffailure) niet zozeer als een backup device maar meer als een centrale plek voor al je data.

Wat zijn handige packages hiervoor om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty

Trin1ty

Uhm..

Trin1ty schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:00:
[...]

Ik had ook willen kiezen maar ik kreeg die keus dus niet. En volgens mij is het omzetten naar RAID1 nogal wat gedoe.
Dat bleek achteraf wel mee te vallen, gewoon de SHR volume en bijbehorende pool verwijderen en opnieuw creeren. Enige gedoe is dat als je bij installatie ja hebt gezegd tegen het meteen al installeren van een aantal packages je er daar een aantal van moet deinstalleren om het SHR volume te kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DukeBox schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:46:
[...]

Dat doet visudo voor je ;)
DSM heeft geen visudo. Tenzij die informatie van het internet ook al niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Stel, ik wil mijn NAS voorzien van nieuwe schijven met meer opslagcapaciteit.
Dus van 2x 3TB naar 2x 6TB.
Mijn NAS staat in Synology Hybrid Raid (SHR)
Kan dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Chip2710 op 07-05-2019 11:11 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).