[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:40
Inmiddels getest met een andere voeding, maar dit maakt helaas niets uit.

Iemand nog ideeën? zonde om hem nu al af te schrijven... 8)7
pven schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:00:
[...]

Wat is de temperatuur als ie uitvalt? Heb je de optie om een andere voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11
downtime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:47:
DSM heeft geen visudo. Tenzij die informatie van het internet ook al niet klopt.
Ah.. je hebt gelijk, blind van uit gegaan dat die er gewoon is. Tja, dan zit er niet veel op dan heel goed opletten wat je doet en altijd een sessie openhouden met root rechten om evt. fouten ongedaan te maken.
Chip2710 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:59:
Stel, ik wil mijn NAS voorzien van nieuwe schijven met meer opslagcapaciteit.
Dus van 2x 3TB naar 2x 6TB.
Mijn NAS staat in Synology Hybrid Raid (SHR)
Kan dat?
Ja, wat is er niet duidelijk aan de handleiding ? https://www.synology.com/..._pool_expand_replace_disk

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2019 12:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 22:17
Sp33dFr34k schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Of het normaal is... ja dat heb ik ook en vaak nog wel meer. Ik heb echter 16GB RAM dus mij boeit het niet zoveel. Als ik jou was zou ik willen adviseren om de hoeveelheid RAM per container te limiteren zodat je altijd nog wat vrije ruimte over hebt.
Thanks, ik ga het eens proberen met geheugenlimiet tussen 150 - 200 MB per container, en dan eens zien hoe het loopt. En anders maar eens een RAM reepje er bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:17
DukeBox schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:18:
[...]

Ah.. je hebt gelijk, blind van uit gegaan dat die er gewoon is. Tja, dan zit er niet veel op dan heel goed opletten wat je doet en altijd een sessie openhouden met root rechten om evt. fouten ongedaan te maken.

[...]

Ja, wat is er niet duidelijk aan de handleiding ? https://www.synology.com/..._pool_expand_replace_disk
Bedankt!

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 12:18
Trin1ty schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:32:
Sinds ik mijn nieuwe NAS heb zit ik na te denken over een oplossing voor het bestandsbeheer binnen mijn thuisnetwerk waar 2 pc’s en een laptop op draaien.
Ik dacht zelf aan het idee om niets meer lokaal te hebben staan en alles op de NAS (die in RAID1 draait). Dan iedere pc/laptop gewoon toegang geven tot de gegevens op de NAS en klaar. Geen gedoe meer met backuppen naar de NAS en verschillen tussen wat iemand lokaal heeft staan en als backup op de NAS.

Als echte backup maak ik periodiek een kopie van mijn NAS naar een externe HD die ik niet in huis bewaar. Zijn er meer mensen die dat zo doen of loop je dan ergens risico’s? Want feitelijk gebruik je je NAS (behoudens de RAID1 redundancy, dus je hebt een backup in geval van schijffailure) niet zozeer als een backup device maar meer als een centrale plek voor al je data.

Wat zijn handige packages hiervoor om te gebruiken?
Ik heb ook niks meer op mijn laptops en desktops staan.
Als ik bestanden nodig heb, dan kopieer ik ze naar de laptop/desktop, edit ze en sla ze weer op op de NAS.
Ook als ik onderweg ben, kan ik bij mijn bestanden. Maar dat is maar heel af en toe, als ik op mijn telefoon een bestand wil bekijken.

Als er op de NAS wat mis gaat, dan heb ik 3 backups, waarvan 1 offsite en 1 half offsite in de schuur.

Als je wel bestanden op je laptop wilt houden, dan kan je Drive of Cloud gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Weet iemand trouwens of de Synology in een schuur kan staan die niet helemaal dicht is? In de winter kan het dus onder de 0 graden worden. Voor warmte ben ik niet zo bang. Op zolder waar mijn hoofdNAS staat, kan het 38 tot 40 graden worden in de zomer en geen problemen met de NAS gehad...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Xyphoid schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:30:
[...]

(...)
Weet iemand trouwens of de Synology in een schuur kan staan die niet helemaal dicht is? In de winter kan het dus onder de 0 graden worden. Voor warmte ben ik niet zo bang. Op zolder waar mijn hoofdNAS staat, kan het 38 tot 40 graden worden in de zomer en geen problemen met de NAS gehad...
Goede vraag! Want ook ik heb met de gedachte gelopen om de oude Synology DS214SE in de stenen garage te plaatsen als extra backup. Het is niet geisoleerd en vriest er gewoon binnen. Wat is een goede oplossing?
Min of meer dezelfde vraag, maar wie weet het? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Martine schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:58:
Goede vraag! Want ook ik heb met de gedachte gelopen om de oude Synology DS214SE in de stenen garage te plaatsen als extra backup. Het is niet geisoleerd en vriest er gewoon binnen. Wat is een goede oplossing?
Min of meer dezelfde vraag, maar wie weet het? :)
Afhankelijk van met model, maar dit kan je gewoon in de specificaties terug vinden.

Voor de 214SE
Bedrijfstemperatuur 5°C to 35°C (40°F to 95°F)
Opslagtemperatuur -10°C to 70°C (15°F to 155°F)
En voor bijv de DS218+
Bedrijfstemperatuur 5°C tot 40°C (40°F tot 104°F)
Opslagtemperatuur -20°C tot 60°C (-5°F tot 140°F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Staat ie 24/7 aan of staat ie ook vaak uit?

Als ie constant aan staat en zichzelf warm kan houden dan kan het misschien goed gaan. Ik zou het zeker niet aanraden maar je hebt een kans dat het goed gaat.
Als ie vaak uit staat dan is het een recept voor problemen omdat het ding dan vaak (snel) opwarmt van vrieskou naar 30 graden of meer. Condens gaat een probleem worden en water is de grootste vijand van electronica.

Niet voor niks laat ik in de winter nieuwe electronica eerst op kamertemperatuur komen voordat ik de apparatuur op electra aansluit. Je weet nu eenmaal niet onder wat voor omstandigheden het spul bewaard en vervoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 18:41
Sinds een paar dagen heb ik een raar probleem met mijn DS918+. Ik kan de NAS vanaf 1 Windows 10 PC niet benaderen. Dus geen samba shares, en ook niet via de browser via het IP-adres.

Wat lukt wel:
* NAS benaderen met deze PC via quickconnect
* NAS benaderen met tablet en telefoon via quickconnect
* NAS benaderen met andere Windows 10 PC
* ander netwerkapparaat (Kodi/Libreelec) shares benaderen via deze PC met Samba

Gecontroleerd & geprobeerd:
* IP-adres zit in dezelfde range (192.168.2.*)
* default gateway staat ook goed (192.168.2.254)
* ipconfig /flushdns geprobeerd
* firewall tijdelijk even uitgezet
* block list op NAS is leeg (er worden geen IP-adressen geblockt)
* ping geprobeerd:
Pinging DiskStation.local [192.168.2.200] with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.21: Destination host unreachable.

Als iemand een briljant idee heeft dan hoor ik het graag !

[ Voor 8% gewijzigd door upje op 08-05-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

@downtime Maak het dan uit of je de Nas goed isoleert? ik denk aan vele lagen met lucht er tussen. Dan zit je met warmte, maar dat moet niet een heel groot probleem zijn.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
downtime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:47:
Als ie constant aan staat en zichzelf warm kan houden dan kan het misschien goed gaan.
Het grootste probleem is grote temp. wisselingen. Soms kan je hem nog beter te warm hebben staan omdat je hem goed hebt geïsoleerd dan iedere dag 5 graden verschil. HDD's hebben het liefst een constante temperatuur, dat geld ook voor de lagers van de FAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil een deurbel koppelen aan een camera. Ik zat in eerste instantie aan dit te denken:
https://www.instructables...pberry-Pi-Video-Doorbell/
Maar ik heb ook een Synology staan dus wellicht is Surveillance Station een betere optie (ook omdat ik geen idee heb wat Google allemaal met deze camera feed kan doen). Maar dan heb ik de volgende vragen:
1) Kan de Synology app (DS cam?) push melding geven wanneer iemand aanbelt. Het liefst wanneer ze een knop (van de bel) indrukken (ik kan een knop koppelen aan een raspberry pi zodat deze iets stuurt naar de Synology) of gewoon wanneer iemand in een bepaald deel van de camera komt. (dat laatste zou niet 100% handig zijn omdat ik dan ook telkens een push melding krijg wanneer ik zelf thuis kom)
2) Kan je via de DS cam app (of iets anders) dan ook terug praten wanneer ik ervoor zorg dat de camera zowel een microfoon als speaker bevat (via de raspberry pi)

Ik heb nog geen camera dus ik heb ook niets om te testen of het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Markos schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:47:

1) Kan de Synology app (DS cam?) push melding geven wanneer iemand aanbelt.
(...)
of gewoon wanneer iemand in een bepaald deel van de camera komt.
Kan beide. Hier kun je zien welke triggers er allemaal mogelijk zijn.
2) Kan je via de DS cam app (of iets anders) dan ook terug praten wanneer ik ervoor zorg dat de camera zowel een microfoon als speaker bevat
Ja, zie hier onder 2-richtingsaudio.

Verder lijkt me dit wel allemaal zeer afhankelijk van de compatibiliteit met Surveillance Station van de door jou gebruikte hardware
Ik heb nog geen camera dus ik heb ook niets om te testen of het kan.
Is het dan niet eenvoudiger om een kant en klare oplossing te kopen? Waarschijnlijk kan het allemaal wel hoor, maar moet je behoorlijk wat uitzoeken qua compatibiliteit en hoe je het aan elkaar knoopt.

Voor 99 euro heb je morgen zo'n ding in huis. In China zijn vast nog goedkopere modellen te vinden die ook compatibel zijn met Synology.

edit:
Ik lees dat de Hikvision DS-KB6403-WIP compatibel is met Synology. Dat schijnt een model te zijn dat vaak onder andere merknamen wordt verkocht voor een nog iets lagere prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 08-05-2019 12:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kevinl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:31:
@downtime Maak het dan uit of je de Nas goed isoleert? ik denk aan vele lagen met lucht er tussen. Dan zit je met warmte, maar dat moet niet een heel groot probleem zijn.
Natuurlijk maakt dat uit. Dan nog thermometer en hydrometer erbij om temperatuur en luchtvochtigheid te monitoren en wat software om alerts te versturen als het apparaat te warm/koud/vochtig wordt.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Maar dat moet je dan wel echt doen. Niet gewoon je NAS met wat plastic erom in de garage zetten. Dat gaat de levensduur niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Gizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:57:
[...]

Kan beide. Hier kun je zien welke triggers er allemaal mogelijk zijn.

[...]

Ja, zie hier onder 2-richtingsaudio.

Verder lijkt me dit wel allemaal zeer afhankelijk van de compatibiliteit met Surveillance Station van de door jou gebruikte hardware

[...]

Is het dan niet eenvoudiger om een kant en klare oplossing te kopen? Waarschijnlijk kan het allemaal wel hoor, maar moet je behoorlijk wat uitzoeken qua compatibiliteit en hoe je het aan elkaar knoopt.

Voor 99 euro heb je morgen zo'n ding in huis. In China zijn vast nog goedkopere modellen te vinden die ook compatibel zijn met Synology.

edit:
Ik lees dat de Hikvision DS-KB6403-WIP compatibel is met Synology. Dat schijnt een model te zijn dat vaak onder andere merknamen wordt verkocht voor een nog iets lagere prijs.
Top! Dankjewel voor je reactie. Alle antwoorden die ik zocht plus meer. Misschien is een kant en klaar systeem inderdaad een betere optie. Ik heb nog een Raspberry Pi liggen en ik zocht een leuk projectje ervoor. Maar wellicht kan ik beter toch een kant-en-klaar systeem pakken en dan een ander project voor de Pi zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

masauri

aka qwybyte

upje schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:23:
Sinds een paar dagen heb ik een raar probleem met mijn DS918+. Ik kan de NAS vanaf 1 Windows 10 PC niet benaderen. Dus geen samba shares, en ook niet via de browser via het IP-adres.

Wat lukt wel:

* ping geprobeerd:

Ik had hetzelfde probleem nadat ik een netwerk bond had aangemaakt, na veel mailen met de syno support uiteindelijk besloten geen bond te gebruiken en gewoon te wachten tot ik de update naar een 10Gbit uitbreiding kan doen via pci kaart.

Andere vraag: ik weet dat het mogelijk is om niet-ondersteunt ram geheugen groter dan de aanbevolen hoeveelheid te installeren. Maar werkt dit ook met hdd's?
Ik heb bv in mijn handleiding staan dat er maar schijven tot 8TB in ondersteunt worden, maar het lijkt me sterk dat er geen grotere in zouden kunnen???

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

@downtime Ik heb gezocht op internet. Maar ik heb nog niet echt een usercase gevonden voor een nas in de schuur. Of voor mijn part een nas onder de grond. Ben best wel benieuwd hoe dat te regelen valt.

Of de NAS en de hardeschijven met dit spul bedekken.

[ Voor 20% gewijzigd door kevinl op 08-05-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kevinl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:56:
@downtime Ik heb gezocht op internet. Maar ik heb nog niet echt een usercase gevonden voor een nas in de schuur. Of voor mijn part een nas onder de grond. Ben best wel benieuwd hoe dat te regelen valt.

Of de NAS en de hardeschijven met dit spul bedekken.
In dit topic is het wel eerder besproken. Door o.a. mijzelf: Gizz in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Ik ben er uiteindelijk (nog) niet mee verder gegaan, maar de zaken waar je rekening mee moet houden zijn volgens mij duidelijk beschreven.

Samengevat: vocht is geen probleem als hij altijd aanstaat. Daarnaast geeft Synology een temperatuurrange waarbinnen ze garanderen dat je apparaat prima blijft werken. Het is aan jezelf of je ervoor kiest af te wijken van die range (als iets werkt van 5 tot 35 graden is het natuurlijk niet zo dat het opeens kapot gaat als het een keer 3 of 38 graden is) of dat je ervoor kiest de omgeving aan te passen zodat je wel binnen die range blijft.

Waarom je je hardeschijven in wilt pakken / wil sprayen zodat ze hun warmte niet meer kwijt kunnen snap ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-05-2019 13:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

@Gizz Inpakken / plastic spray is voor de vocht. Ik wil die NAS niet 24/7 laten draaien. Maar bijvoorbeeld om 02.00 laten aanzetten om een backup te maken en daarna zichzelf afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kevinl schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:21:
@Gizz Inpakken / plastic spray is voor de vocht.
Dan ga je tegen twee problemen aanlopen:
  1. De schijven kunnen hun warmte slecht kwijt. Normaliter wil je de schijven koel houden, nu ga je ze thermisch isoleren.
  2. Een schijf mag niet luchtdicht verpakt worden. Er zit een klein gaatje in de behuizing (met filter tegen stof) zodat de luchtdruk binnen en buiten de schijf gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
DukeBox schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:16:

Afhankelijk van met model, maar dit kan je gewoon in de specificaties terug vinden.

En voor bijv de DS218+

[...]
Dit had ik ook al gevonden. Maar was benieuwd of er nog andere zaken (behalve vocht) een rol spelen.
Gizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:05:
Samengevat: vocht is geen probleem als hij altijd aanstaat. Daarnaast geeft Synology een temperatuurrange waarbinnen ze garanderen dat je apparaat prima blijft werken. Het is aan jezelf of je ervoor kiest af te wijken van die range (als iets werkt van 5 tot 35 graden is het natuurlijk niet zo dat het opeens kapot gaat als het een keer 3 of 38 graden is) of dat je ervoor kiest de omgeving aan te passen zodat je wel binnen die range blijft.
Ik ga mijn NAS gewoon in de schuur zetten en kijken hoe lang ie het volhoudt. Als ie kapot gaat, is het niet erg. Het is de DS212+, dus is niet veel meer waard en ik heb nog 2 andere backups, waarvan 1 echt offsite.
Hij blijft altijd aan, dus heel vochtig zal hij niet worden. Schuurtje tocht aan alle kanten, dus bijna geen stof ook. Ik heb nog een plastic opbergdoos waar ik hem in kan zetten. Wat plukschuim of piepschuim er in voor isolatie. Dan prik ik er een paar gaten in en maak die dicht met gaas of een panty, zodat er geen beestjes in komen.
Schijf is encrypted, dus dieven hebben er niks aan. Ga hem ook boven de lamp plaatsen, zodat hij niet zichtbaar is, als je in de schuur staat.
Eerst maar eens een UTP kabel trekken naar de schuur. Hopelijk kan dit naast de electriciteitskabel, anders moet ik wachten tot ik de carport ga ophogen :$

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xyphoid schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:08:
[...]
Wat plukschuim of piepschuim er in voor isolatie.
Isolatie zou ik niks mee doen. Als je problemen met de temperatuur krijgt zal het eerder zijn dat je schuur te warm wordt in de zomer, dan dat het te koud zou zijn in de winter.

Dat is althans het geval in mijn schuur die niet vast zit aan een verwarmde ruimte. Door het platte dak met bitumen warmt het snel op. Het heeft nog nooit gevroren in de schuur. Ergens in een eerdere post heb ik wat statistieken van mijn schuur gedeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XBTyYJJMEus7KsBTSSMEjt8J/medium.png
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Gizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:46:
[...]

Isolatie zou ik niks mee doen. Als je problemen met de temperatuur krijgt zal het eerder zijn dat je schuur te warm wordt in de zomer, dan dat het te koud zou zijn in de winter.

Dat is althans het geval in mijn schuur die niet vast zit aan een verwarmde ruimte. Door het platte dak met bitumen warmt het snel op. Het heeft nog nooit gevroren in de schuur. Ergens in een eerdere post heb ik wat statistieken van mijn schuur gedeeld:

[Afbeelding]
(klikbaar)
Had ik gezien ja.
Ik heb helaas niet zo'n fancy pants thermometer, dus moet het volgende winter maar eens meten met een gewone thermometer of een bakje water :P
Zal in ieder geval eens beginnen zonder isolatie en dan zie ik wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

FrankHe schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:32:
[...]

Automatische scripts van mensen die proberen toegang te krijgen tot servers om te misbruiken voor niet legitieme doeleinden.

Kun je ook nagaan via welk protocol er is geprobeerd in te loggen? SSH, FTP, DSM?
De mail die ik krijg is b.v. "The IP address [188.165.63.160] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SSH", dus SSH lijkt me? Maar dat draait niet op mijn server, asl ik bij Terminal & SNMP kijk staat SSH uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

kraats

Ik rol

@beschuit Er zijn meerdere diensten die van poort 22 voor SSH gebruik maken, zoals backup. De vraag is vooral hoe en waarom de poort dan blijkbaar wel van buiten openstaat. Welke poorten heb je in je router geforward? Alles wat je niet gebruik zou je dicht moeten hebben staan.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
beschuit schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:47:
[...]

De mail die ik krijg is b.v. "The IP address [188.165.63.160] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SSH", dus SSH lijkt me? Maar dat draait niet op mijn server, asl ik bij Terminal & SNMP kijk staat SSH uit.
Kun je kijken of je FTP aan hebt staan? Er zijn verschillende vormen. Onversleutelde FTP via poort 21, FTPS of FTP/S bevat SSL versleuteling en gaat doorgaans ook over poort 21 en SFTP gebruikt SSH versleuteling en verloopt standaard via poort 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ja, ik heb FTP aan staan, draai een FTP server voor uploads. Daar stond gewoon FTP aan, die heb ik nu uitgezet, alleen SFTP via poort 2200 staat nog aan.
Ik heb wel diverse portforwarding naar mijn Synology: poorten 80, 5000, 5005, 5006, (20 en 21, maar die zet ik nu ook uit), 2200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
beschuit schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:44:
Ja, ik heb FTP aan staan, draai een FTP server voor uploads. Daar stond gewoon FTP aan, die heb ik nu uitgezet, alleen SFTP via poort 2200 staat nog aan.
Ik heb wel diverse portforwarding naar mijn Synology: poorten 80, 5000, 5005, 5006, (20 en 21, maar die zet ik nu ook uit), 2200.
Ik heb hier de SFTP ook maar eens uitgezet en een export gemaakt van de loginpogingen. Bijgaand de top 20 loginnamen op basis van het aantal pogingen. Toch best wel weer leerzaam dit.

usernameattempts
admin1084
root924
test146
user133
postgres90
oracle87
mysql81
tomcat63
git57
ftpuser52
ubuntu49
ts343
guest38
ts38
hadoop37
jenkins37
centos30
pi29
debian25
testuser25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
@FrankHe
Wat zijn de legitieme pogingen?Ik neem aan dat je admin verwijderd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:33:
@FrankHe
Wat zijn de legitieme pogingen?Ik neem aan dat je admin verwijderd hebt.
Waarom zou je die verwijderen? Zo lang er geen geslaagde inlogpogingen zijn ...

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Configuratiescherm -> Beveiliging -> Account.
"Automatisch blokkeren inschakelen" aanvinken.
Deblokkeren doe ik na 7 dagen, maar je kan deze ook niet gebruiken en spaar alle ip adressen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einschtein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-07-2022
Hoi! Ik heb een Synology DS118 aan staan, en de VPN server aan gezet. Nu, wat ik ook probeer, kan ik geen verbinding krijgen met de server. De poorten staan in de router wel correct, die worden ook goed doorgecommuniceerd dmv de Synology. Ik heb het gevoel alsof ik iets verkeerds doe en het daarom ook niet binnen kom. Wanneer ik er mee probeer te verbinden via mijn telefoon, krijg ik de meldin dat de L2TP-VPN server niet reageert.

- Firewall poorten staan open. Voor het gemak heb ik ook getest met alle poorten geopend.
- De gebruikersnaam voor de VPN heeft de rechten om het te gebruiken.

Wat kan ik mogelijk over het hoofd gezien hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einschtein
Ik heb nu het donkerbruine vermoeden dat er iets niet helemaal goed gaat met het poorten doorsturen. Ik ga dit nog eens goed doornemen. Thanks in ieder geval! Ik zie in de log van de VPN server 0,0 gebeuren namelijk.

Heb jij ervaring of de UPnP functie aan- of uit moet met het gebruik van de VPN? Mijn Experiabox (KPN) heeft deze functie namelijk, en die staat momenteel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door einschtein op 11-05-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 22:54
einschtein schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:16:
Wat kan ik mogelijk over het hoofd gezien hebben?
Gewoon even voor de zekerheid, maar test je binnen je netwerk met het interne IP/DNS adres, en van buitenaf met je extern IP/DNS adres? O.a. de proximus BBox modellen konden vroeger van binnenaf het externe adres niet gebruiken, de Asus router die ik nu heb kan het dan weer wel met NAT loopback. Zoiezo kan je eens met het interne ip adres vanop je intern netwerk testen, als dat werkt is het 100% de port forwarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Iemand een idee bij deze melding van Cloud Station op Windows 10[code]status niet normaal
Externe map is uitgeschakeld of bestaat niet[/code]En op android[code]Connection status
Share disabled or nonexistent[/code]Van de een op ander dag synct niets meer. Alles wijst naar de NAS, maar
- Cloud station server draait normaal
- Beide clients hebben de status "online" wisselend online en offline
- Cloud station heeft verbinding met buiten (poort doorstuurregel)
- Geen wijzigingen in DSM aangebracht
- Logboeken zeggen niets

Om te testen of de verbinding überhaupt wel op te zetten was met de NAS een nieuwe koppeling aangemaakt binnen Cloud Station op de PC. Kreeg daar de melding dat er nieuwe synchronisatieregels (o.i.d.) waren aangemaakt en dat de oude eerst moesten worden verwijderd. Oude koppeling verbroken en een nieuwe opgezet. Alles werkt weer :? Snap er niks van, maar goed. :X Op de telefoon precies hetzelfde verhaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Freakster86 op 11-05-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einschtein
bertware schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:10:
[...]

Gewoon even voor de zekerheid, maar test je binnen je netwerk met het interne IP/DNS adres, en van buitenaf met je extern IP/DNS adres? O.a. de proximus BBox modellen kunnen van binnenaf het externe adres niet gebruiken, de Asus router die ik nu heb kan het dan weer wel met NAT loopback. Zoiezo kan je eens met het interne ip adres vanop je intern netwerk testen, als dat werkt is het 100% de port forwarding.
Goede vraag! Ik heb inderdaad buiten het netwerk met het externe IP-adres geprobeerd. Ik zal straks eens proberen of het intern wel werkt, met het interne IP-adres.

Ik zie in de log dat het gisteravond mij wel is gelukt om met het externe IP te connecten. Mogelijk dat een reboot van zowel de router als de NAS het eens en ander zal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
FrankHe schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:09:
[...]

Ik heb hier de SFTP ook maar eens uitgezet en een export gemaakt van de loginpogingen. Bijgaand de top 20 loginnamen op basis van het aantal pogingen. Toch best wel weer leerzaam dit.

[...]
Nieuwe inzichten. Ze proberen het nu om de zes minuten. Voorbeeld:

10/05/2019 06:41
10/05/2019 06:34
10/05/2019 06:28
10/05/2019 06:22
10/05/2019 06:16
10/05/2019 06:10
10/05/2019 06:04

Niet direct gevaarlijk maar op de lange duur toch wel een beetje zorgelijk in situaties waarbij mensen wachtwoorden gebruiken die doormiddel van een dictionary attack snel te kraken zijn. Op deze manier duurt het wat langer maar op een gegeven moment kunnen ze beet hebben.

Er zijn ook nog de aloude attacks waarbij er iedere 15 seconden een poging wordt ondernomen. Die worden door de Synology Auto Block functie netjes afgevangen en worden na een minuut buitengehouden.

Maar deze nieuwe techniek waarbij er met een interval van 360 seconden wordt gewerkt is nieuw voor mij. Zijn anderen dit ook tegengekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 22:54
FrankHe schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:59:
[...]
Niet direct gevaarlijk maar op de lange duur toch wel een beetje zorgelijk in situaties waarbij mensen wachtwoorden gebruiken die doormiddel van een dictionary attack snel te kraken zijn. Op deze manier duurt het wat langer maar op een gegeven moment kunnen ze beet hebben.
De admin gebruiker ingeschakeld laten en een ssh of telnet poort open laten staan vind ik een heel stuk zorgelijker. Een andere gebruikersnaam is een extra hindernis voor brute-force aanvallen, die plotseling weer complexer worden.

Ik heb bijvoorbeeld enkel de webinterface over HTTPS met een aangepast poortnummer, cloud sync/drive en OpenVpn server die van buitenaf toegankelijk zijn. Sommigen laten enkel VPN toe, da's een persoonlijke keuze waarbij je wat gemak inruilt voor wat extra beveiliging.
Verder geen standaard gebruikersnamen, interne gebruikers (bvb voor een Android TV met DS Photo) met IP restricties, externe gebruikers met 2FA. Verkeer van China, Rusland, Oekraine, ... en de andere typische landen waar zo'n pogingen vandaan komen worden geblocked door de firewall. En dan is er inderdaad nog die autoblock, maar de meeste pogingen komen niet door de firewall. Een eventueel gekraakt wachtwoord zou geen extreme ramp zijn door de 2FA.

Die login pogingen worden gedaan op elk toestel dat aan het internet hangt. Gewoon zorgen dat je beveiliging wat op orde zit en verder negeren. Het land waarvan die verzoeken komen kan je op de blacklist zetten in de firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einschtein
Het probleem zat hem bij mij inderdaad in de port forwarding. De Expediabox was dusdanig in de war, dat hij sommige poorten alsnog open had laten staan, ondanks dat ze niet waren toegevoegd in de port forwarding lijst. Na een aantal keer resetten is het opgelost. :P

Iemand nog leuke applicaties voor de Synology die je eigenlijk -moet- hebben? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

DukeBox schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Het grootste probleem is grote temp. wisselingen. Soms kan je hem nog beter te warm hebben staan omdat je hem goed hebt geïsoleerd dan iedere dag 5 graden verschil. HDD's hebben het liefst een constante temperatuur, dat geld ook voor de lagers van de FAN's.
Grootste probleem is condens. Koude lucht van buiten het NAS komt naar binnen, door de afzetting op warme oppervlakten vormt, zich condens. Veel condens vormt druppels en druppels vallen op componenten. Na een uurtje, uiterlijk een dag is het ding kapot. Misschien door een kleine storing en misschien door een leuke flame-out.

En aangezien er geen componenten zijn die het water weer kunnen laten verdampen houdt het snel op.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Wim-Bart schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:55:
Veel condens vormt druppels en druppels vallen op componenten.
Al is dat door de actieve koeling vrijwel onmogelijk, het is zeker een risico.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 11-05-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

DukeBox schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:37:
[...]

Al is dat door de actieve koeling vrijwel onmogelijk, het is zeker een risico.
O ja, waarom zou dat door actieve koeling onmogelijk zijn. Componenten worden allemaal warm. De ventilator haalt echt niet alles weg. Maar je kan het testen (ik kijk lach en zie de resultaten met beeld graag terug) om te zien of ik geen gelijk heb. Maar heb het met een server en eigenwijze klant zien gebeuren, of althans het resultaat mogen aanschouwen :)

Overigens is -10 niet de temperatuur waar je je zorgen over moet maken. Het is de temperaturen tussen de -1 en +5 met hoge vocht concentratie. Bij -10 is de lucht zo droog dat er niks aan het handje is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Wim-Bart schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:03:
O ja, waarom zou dat door actieve koeling onmogelijk zijn.
Op dezelfde manier dat er ook geen water uit je afzuigkap loopt of druppels hangen aan de ventilator in een badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:55:
[...]

Grootste probleem is condens. Koude lucht van buiten het NAS komt naar binnen, door de afzetting op warme oppervlakten vormt, zich condens. Veel condens vormt druppels en druppels vallen op componenten. Na een uurtje, uiterlijk een dag is het ding kapot. Misschien door een kleine storing en misschien door een leuke flame-out.

En aangezien er geen componenten zijn die het water weer kunnen laten verdampen houdt het snel op.
Condens krijg je juist andersom, als warme lucht tegen een koud oppervlak komt. In een nas die aan staat zal geen condens optreden.

Ook nog een vraagje.
Weet iemand een site waar getest is wat de snelheid is van een synology nas bij het hosten van wordpress is? ik kan niks concreets vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 11-05-2019 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einschtein
Iemand ervaring met de app Domotz en daar een goed alternatief voor kent, dat loopt op de Synology? Ik vind de app(s) van Domotz allemaal prima, alleen deze kost geld. 8)

[ Voor 65% gewijzigd door einschtein op 12-05-2019 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@einschtein hoe bedoel je ? Voor domoticz hoef je niets te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ernemmer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:25:
[...]
Ook nog een vraagje.
Weet iemand een site waar getest is wat de snelheid is van een synology nas bij het hosten van wordpress is? ik kan niks concreets vinden.
Dat hangt er vanaf wat je precies wilt meten. Wordpress is in beginsel zo snel of langzaam als je het zelf maakt. Een kale installatie zonder of met minimale plug-ins zou in beginsel behoorlijk rap moeten zijn.

Alle gangbare webbrowsers hebben developer tools ingebouwd waarmee je de laadtijd van een webpagina inzichtelijk kunt maken. Op die manier meet je de browser performance en dat vertelt ook het nodige over de performance van de server die de webpagina uitlevert. De "Waiting (TTFB, time to first byte)" vertelt iets over hoe lang de server er over doet om z'n ding te doen. De "Content Download" vertelt iets over de datadoorvoer tussen server en client. Binnen Wordpress kun je inzichtelijk krijgen hoeveel SQL queries en worden uitgevoerd en hoe het geheugen wordt belast.

Als je Wordpress wilt gebruiken voor een drukbezochte website en je wilt dit testen dan zul je moeten uitvinden hoeveel gelijktijdige verbindingen / concurrent connections het systeem aankan. Ook dit hangt enorm af van de Wordpress plug-ins die je in gebruik hebt, hoe deze met sessies omgaan en het geheugengebruik wat hieruit volgt.

Er zijn gereedschappen waarmee je meerdere verbindingen en gelijktijdige sessies kunt openen zodat je kunt meten hoeveel de server ongeveer aankan. Je zult je in dat geval wellicht moeten afvragen of het wel zo verstandig is om een dergelijke site op een NAS te hosten en of dat misschien niet veel beter extern kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DukeBox
Domotz != Domoticz ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einschtein
DukeBox schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:16:
@einschtein hoe bedoel je ? Voor domoticz hoef je niets te betalen.
Je haalt 2 dingen door elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Ik heb een Synology NAS geconfigureerd voor iemand. Die NAS is inmiddels twee jaar oud en die persoon wil een extra drive aanschaffen voor het geval dat er een drive faalt, zodat er direct ge-rebuild kan worden.

De NAS draait momenteel 2x 8TB in SHR. (nog twee slots beschikbaar)

Ik heb zelf beperkt fysieke toegang tot de NAS en de persoon zelf heeft er geen verstand van. Een hot-spare zou ideaal zijn in dit geval, maar SHR ondersteund dat helaas niet.

Is het mogelijk/verstandig om een lege disk toe te voegen aan de diskstation, zodat ik die op afstand kan gebruiken om het systeem te laten re-builden wanneer er een drive faalt of kan ik beter de schijf nog niet in de diskstation plaatsen?

Vanzelfsprekend wordt alles netjes off-site gebackuped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

oko2708 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:45:
De NAS draait momenteel 2x 8TB in SHR. (nog twee slots beschikbaar)

Ik heb zelf beperkt fysieke toegang tot de NAS en de persoon zelf heeft er geen verstand van. Een hot-spare zou ideaal zijn in dit geval, maar SHR ondersteund dat helaas niet.
Aan mijn antwoord heb je niets, maar SHR geen hot-spare ondersteunen?

Op mijn Synology 1512+ wel, klopt je uitspraak wel?

Ploatje:
SHR  Hot-spare

@roeleboel Yep...

[ Voor 12% gewijzigd door NaN op 12-05-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Sangroid schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:24:
[...]

Aan mijn antwoord heb je niets, maar SHR geen hot-spare ondersteunen?

Op mijn Synology 1512+ wel, klopt je uitspraak wel?
Het ding is dat shr op volume-niveau zit, en een hot-spare op diskgroup-niveau, hij kijkt waarschijnlijk gewoon in het verkeerde tabblad.

@oko2708 laat die persoon maar eens een lege (niet geformatteerde!) schijf er bij pluggen, en kijk in het tabblad voor de diskgroups, daar kan je perfect instellen dat het een hot-spare moet zijn voor het volume (mits de schijf groot genoeg is natuurlijk - een hotspare moet zo groot zijn als de grootste disk die volledig in gebruik is in je group)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
FrankHe schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Nieuwe inzichten. Ze proberen het nu om de zes minuten. Voorbeeld:

10/05/2019 06:41
10/05/2019 06:34
10/05/2019 06:28
10/05/2019 06:22
10/05/2019 06:16
10/05/2019 06:10
10/05/2019 06:04

Er zijn ook nog de aloude attacks waarbij er iedere 15 seconden een poging wordt ondernomen. Die worden door de Synology Auto Block functie netjes afgevangen en worden na een minuut buitengehouden.

Maar deze nieuwe techniek waarbij er met een interval van 360 seconden wordt gewerkt is nieuw voor mij. Zijn anderen dit ook tegengekomen?
Enkele weken geleden was mij het soortgelijke opgevallen, zie ook enkele pagina's terug. Heeft enkele weken aangehouden. Ben enkele duizenden IP blocks verder. En inmiddels is het aantal dagelijkse SSH attacks terug naar wat ik gewend ben, een stuk of 5 per dag.

Ik maak mij er uiteindelijk weinig zorgen om. Mijn login naam is uniek, admin is uitgeschakeld. Mijn wachtwoord is een combinatie van meer dan 20 karakters, waarbij een combinatie van cijfers, letters en speciale leestekens. Succes toegewenst aan dit soort SSH brute force bots om daar voorbij te komen :9.

Daarnaast heb ik auto block terug gezet van 10 pogingen, naar 3. Veel van dit soort bots werken namelijk op standaard settings. Proberen dus 9x binnen het toegestane tijdsinterval zoals dit door Synology standaard wordt toegestaan. En blijven zich dan herhalen. Op die manier worden ze niet geblocked. Maak je dit stricter, dan vang je ze al snel.
Ernemmer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:25:
[...]
Ook nog een vraagje.
Dit is niet concreet te testen. Zoals deels al uitgelegd door @FrankHe ben je ook naast je Wordpress configuratie zelf nog eens afhankelijk van welk model NAS, RAM binnen de NAS, de netwerk aansluiting waarop de NAS aangesloten staat, NAS quality HDD of SSD erin, etc. Er spelen te veel variabele mee.

Kun je een wordpress site hosten op een NAS? Ja. Performance zal echter sterk afhangen van je verdere configuratie. Zelf host ik geen wordpress, maar wel een besloten PHP site voor collega's. Bij gebruik hiervan op een 1019+ loopt bij hoog volume gebruik bij circa 7 concurrent users op NAS grade HDD's de performance terug. Wat is hoog volume gebruik in deze? Circa 6.000 - 7.000 GET / POST / PUT requests per uur.

Wat is teruglopen van performance? Page generation times oplopend van standaard circa 50 ms tot circa 500 ms. Een vertienvoudiging. Hoewel uiteraard kun je er voor kiezen en zeggen dat een page generation van 500 ms zeker nog acceptabel is.

Maar met andere woorden, deze NAS kan per 24 uur circa 144.000 - 168.000 gecombineerde GET / POST / PUT requests verwerken met page generation times van circa 500 ms.

Een belangrijke bottleneck zal overigens je internet snelheid zijn zodra je media gaat hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
einschtein schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:29:
Je haalt 2 dingen door elkaar. :)
Ah.. ja, lijkt ook nogal op elkaar qua naam en dat andere kende ik niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
roeleboel schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:27:
[...]

Het ding is dat shr op volume-niveau zit, en een hot-spare op diskgroup-niveau, hij kijkt waarschijnlijk gewoon in het verkeerde tabblad.

@oko2708 laat die persoon maar eens een lege (niet geformatteerde!) schijf er bij pluggen, en kijk in het tabblad voor de diskgroups, daar kan je perfect instellen dat het een hot-spare moet zijn voor het volume (mits de schijf groot genoeg is natuurlijk - een hotspare moet zo groot zijn als de grootste disk die volledig in gebruik is in je group)
Klopt inderdaad. Appart wel, ik kwam vanmiddag meerdere topics tegen op andere sites waar men concludeerde dat een hot-spare i.c.m. SHR niet mogelijk was.

Maar bedankt, het is blijkbaar dus wel mogelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:48
BartW schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:05:
Vanaf mijn DS218 maak ik wekelijks met Hyper Backup een backup naar een externe disk met een exfat partitie. Iedere keer als ik de harde schijf aansluit krijg ik de melding "exFAT partition USB Disk 1 Partition 1 on DS218_Bart has detected previous improper ejection"; het maakt hierbij niet uit of ik de schijf via Hyper Backup automatisch afmeld of deze handmatig afmeld. Heeft iemand enig idee hoe ik deze melding kan voorkomen?
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van bovenstaande kan zijn? In principe heb ik mijn Synology 1 dag per week aan staan om een backup op te maken, de melding verschijnt dus ook iedere keer na het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik host de site nu gewoon bij een externe partij, maar was wel benieuwd of er ergens een test was gedaan. Mijn site wordt praktisch niet bezocht en zat daarom te denken om hem zelf op een nas te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ernemmer schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:01:
Mijn site wordt praktisch niet bezocht en zat daarom te denken om hem zelf op een nas te zetten.
De performance van Wordpress valt en staat bij het gebruik van plugins..
Veel gebruikte tools voor site performance/issues zijn:
https://gtmetrix.com/
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Maar wat dit in het synology topic doet zou ik verder niet weten...

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 12-05-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
upje schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:23:

Wat lukt wel:

* ping geprobeerd:

Dit probleem heb ik helaas nog niet kunnen oplossen ...

Ik heb gekozen voor een rigoureuze oplossing, namelijk herinstallatie van windows 10 (middels de reset-optie). Ook dat lost het probleem niet op. \\diskstation\ en http://192.168.2.200:5000 zijn niet bereikbaar. Alle andere apparaten in het netwerk zie ik, alle andere apparaten kunnen wél verbinden met de NAS. Via quickconnect gaat het ook goed op deze PC, op andere PC's, andere apparten enzovoort.

Zeer frustrerend |:( .

Nog wat extra info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ping diskstation

Request timed out.

Ping statistics for 192.168.2.200:
    Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),

(192.168.2.21 is het IP-adres van de Windows 10 PC waar het om gaat)

Hulp wordt zéér op prijs gesteld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:02
Ben je niet geblacklist door je synology? Even die lijst checken of het ip van je pc wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
masauri schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:42:
[...]

Ik had hetzelfde probleem nadat ik een netwerk bond had aangemaakt, na veel mailen met de syno support uiteindelijk besloten geen bond te gebruiken en gewoon te wachten tot ik de update naar een 10Gbit uitbreiding kan doen via pci kaart.

Andere vraag: ik weet dat het mogelijk is om niet-ondersteunt ram geheugen groter dan de aanbevolen hoeveelheid te installeren. Maar werkt dit ook met hdd's?
Ik heb bv in mijn handleiding staan dat er maar schijven tot 8TB in ondersteunt worden, maar het lijkt me sterk dat er geen grotere in zouden kunnen???
Hmmm, ik heb ook problemen met de laatste update https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DS918+

Kon met SSH niet meer sudo-en naar root.

Herkent iemand dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-05-2019 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
aex351 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:41:
Ik kom net erachter dat Synology een beta heeft voor Drive 2.0.
https://www.synology.com/en-global/beta/2019_Drive_2_0

Heeft de optie om on-the-fly bestanden te downloaden. Net zoals Onedrive. Wat dus betekend dat je niet je volledige Drive eerst naar je computer gedownload hoeft te worden. Iemand hier al ervaring met het gebruik van een beta? Lijkt mij namelijk echt een top feature.
Inderdaad een top feature. Zonder deze feature redelijk onbruikbaar voor bedrijven. Je wilt niet je hele Synology syncen naar clients...

De beta nog niet geprobeerd, wij moeten wachten tot ze de on demand functie ook naar de Mac client brengen.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
jwtje schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:07:
Ben je niet geblacklist door je synology? Even die lijst checken of het ip van je pc wijzigen
Nee, mijn IP is niet geblockt, had ik ook vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@upje
Probeer het eens met een ander OS bijvoorbeeld een Ubuntu live USB.
https://tutorials.ubuntu....ubuntu-before-you-install

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
@upje
Hoe ziet je netwerk eruit?
Heb je meer dan één router in je netwerk? En heb je die tweede router niet in de bridge mode staan?
Prik je pc eens in dezelfde switch als je NAS en kijk dan of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Heren (dames ?) bedankt voor het meedenken; ik heb het eindelijk kunnen oplossen. Ik heb de router verteld dat de DHCP range beperkter is (van 192.168.2.1 naar 192.168.2.200). Daarna de windows PC een static IP adres gegeven buiten deze range, en dan werkt het weer.

Fijn dat het weer werkt, een hele opluchting. Maar... dan lijkt het er dus op dat mijn oude IP-adres (192.168.2.21) is geblokt door de Synology, terwijl ik dat niet op de Synology kan terugvinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mqt5wKIzqVnB0bwdn5tizgqM/medium.png

Twee vragen daarom:
* waar kan ik het vinden dat een IP-adres is geblockt (niet op bovenstaand screenshot)
* wat kan de reden zijn dat een PC in mijn interne netwerk wordt geblockt ?

[ Voor 12% gewijzigd door upje op 16-05-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als ik via DSM / Packages het SABnzbd-package wil starten dan werkt dat niet, en ik kan niet vinden waar het door komt.

Nu heb ik een handig scriptje gemaakt waarmee ik hem via de prompt wel kan starten, maar ik wil dat het vanuit DSM ook kan. Iemand een idee waar ik het zoeken moet? Op de mij bekende plekken zie ik niets zinnigs in de logfiles staan.

Voor het beeld een deel van mijn script:
code:
1
2
3
4
5
export SYNOPKG_PKGNAME=sabnzbd
export SYNOPKG_PKGDEST=/var/packages/${SYNOPKG_PKGNAME}/target
export PID_FILE=$SYNOPKG_PKGDEST/var/$SYNOPKG_PKGNAME.pid
export SYNOPKG_DSM_VERSION_MAJOR=6
/var/packages/sabnzbd/scripts/start-stop-status start

Hierna start ie dus wel op, en dan gebruik ik bewust een script van het package zelf.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb net e.e.a. geupdate waaronder de DNS, AD en VM server packages op de DS918+. Ik krijg nu met geen mogelijkheid de DNS server meer gestart, loopt te blaten over de poort 53 die bezet zou zijn terwijl dat niet zo is... iemand een idee wat ik nog kan proberen? Rare is dat de Docker GUI nu ook niet meer werkt, heb al een reboot gedaan, maar helpt niet... :'(

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb in mijn virusscanner van de nas in de log
2 keer vnc-viewer-5.3.0-Windows-64bit staan met bedreiging “win.malware.rundll-6912127-0”

Is dit omdat vnc voor externe bediening is of zit er in mijn gedownloade versie een malware?

Verder krijg ik ook in mijn time machine bundel van mijn macbook ook om de zo veel tijd een osx trojan of html exploit.
Is het dan toch iets wat besmet is op mijn macbook?
Of vind synology de bundel opbouw van apple vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
Beste alleswaters, redders in nood.. Vandaag wat aan het troubleshooten geweest om vast te stellen waarom ik niet de max download realiseer op mijn synology DS215j. Er ligt een lijn van 250 Mbit/s en er wordt ruwweg 16 MB/s gehaald. Uitgesloten is in ieder geval wel dat het aan de moden/router ligt dus even de NAS er maar bij gepakt.

Een download erin geknald en zie eigenlijk dat CPU usages steevast op 99% hangt. Broncontrole geopend om te zien welke processen dat nu eigenlijk zijn en dan loop ik eigenlijk vast. Want of ik kan niet goed rekenen maar de weergave van de processen matched totaal niet met de cpu usage in de broncontrole. Iemand een idee hier hoe dat zit? Worden er nog een hele set met processen niet weergegeven?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Np3hV1V/cpu-usages.jpg

Aanvullend van de 99% wordt zo'n 25% verdeeld tussen systeem en 75% onder gebruiker. Ik mag toch aannemen dat de processen veroorzaakt door de gebruiker in ieder geval worden weergegeven hier. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Ik heb nu dus geen idee welk proces of processen mijn CPU zo belasten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
Hey, ik heb een vraag over Synology storage pools. Ik heb een NAS (214play) met daarin twee 2TB schijven in SHR. Nu is één van de twee schijven bijna stuk en ik wil hem vervangen door een nieuwe 4TB. Aangezien ik inmiddels ook een offline backup heb, vind ik het NIET meer belangrijk om de data in de NAS zelf op twee schijven te hebben staan. Vandaar dat mijn uiteindelijke doel is om 1x 4TB in de NAS te hebben. De vraag is echter: hoe migreer ik het zaakje naar 1x4TB in SHR?
  • Ik haal eerst de kapotte schijf eruit?
  • Dan plaats ik de nieuwe 4TB schijf erin? Wat gebeurt er dan? Dan wordt deze 4TB schijf opgenomen in het SHR volume, maar dan houd ik effectief 2TB over.
  • Daarna verwijder ik de andere 2TB
Maar wat dan? Wat houd ik dan over? Een volume in SHR met 4TB?

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 18-05-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:30:
De vraag is echter: hoe migreer ik het zaakje naar 1x4TB in SHR?
4 tb er bij plaatsen, niet opnemen in shr maar gewoon een basic volume maken en vervolgens de data migreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001

pietje63

RTFM

@Dirrukje zou het iowait kunnen zijn wat leidt tot hoog zou gebruik? Dat je CPU niet verder kan omdat de hdd bezig is.
Als je naar de CPU tab gaat heeft dat een andere kleur

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
pietje63 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:32:
@Dirrukje zou het iowait kunnen zijn wat leidt tot hoog zou gebruik? Dat je CPU niet verder kan omdat de hdd bezig is.
Als je naar de CPU tab gaat heeft dat een andere kleur
Hij wacht niet op de schijf, ik heb 2 aanvullende afbeeldingen gemaakt.

Hier een overzicht van alle componenten:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mDNZSn4/overview.jpg

En dan de CPU verdeling zelf:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TYgFt49/cpu-overview.jpg

Je ziet hier in geval van een download dat dus de CPU maximaal belast wordt met een 'gebruikersproces' alleen als ik bij processen kijk is dus de verdeling compleet scheef, of hij wordt niet weergegeven. Het is in ieder geval geen I/O wait maar wat het wel is wordt mij gewoon niet duidelijk. Wellicht is het relatief simpel natuurlijk en kan de simpele dual core CPU die er in zit gewoon niet meer aan maar ik zou dat dan wel terug willen zien in deze overzichten en dat is dus niet het geval.

Het grappige is wel dat als hij gaat unrarren er een CPU proces verschijnt die een significante hoe veelheid CPU gebruikt, dus die wordt wel weergegeven. Maar tijdens de download dus helemaal niks.

[ Voor 17% gewijzigd door Dirrukje op 19-05-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dirrukje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:05:
[...]

Hij wacht niet op de schijf, ik heb 2 aanvullende afbeeldingen gemaakt.

Hier een overzicht van alle componenten:

[Afbeelding]

En dan de CPU verdeling zelf:

[Afbeelding]

Je ziet hier in geval van een download dat dus de CPU maximaal belast wordt met een 'gebruikersproces' alleen als ik bij processen kijk is dus de verdeling compleet scheef, of hij wordt niet weergegeven. Het is in ieder geval geen I/O wait maar wat het wel is wordt mij gewoon niet duidelijk. Wellicht is het relatief simpel natuurlijk en kan de simpele dual core CPU die er in zit gewoon niet meer aan maar ik zou dat dan wel terug willen zien in deze overzichten en dat is dus niet het geval.
Hoe download je? Ftp,torrent,usenet etc?
En maakt het voor je cpu load nog uit hoe je download?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
EWK schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:09:
[...]

Hoe download je? Ftp,torrent,usenet etc?
En maakt het voor je cpu load nog uit hoe je download?
Ik heb usenet en torrents getest en beide maxen uit op zo'n 16 MB/s met de CPU op 99%. Dus daar lijkt geen verschil in te zitten wat mij ergens doet vermoeden dat de CPU wel de bottleneck is, alleen blijkt dat niet echt uit de processen. Tis wel zo dat een usenet download een stabielere belasting op de CPU is, bij torrents fluctueert hij tussen 50/60% en 99% wat ook zichtbaar is in de DL-speed. In geval van usenet is dat een constante 99% en 16-17 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dirrukje
Je zou nog even op de command line via SSH de output van htop of top kunnen bekijken. In principe moet dat hetzelfde zijn maar misschien geeft het nog aanvullend inzicht.

[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 19-05-2019 09:37 . Reden: Typo ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
kraades schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:36:
@Dirrukje
Je zou nog even op de command line via SSH de output van htop of top kunnen bekijken. In principe moet dat hetzelfde zijn maar misschien geeft het nog aanvullend inzicht.
Even gekeken en de output is daar wel anders, maar verklaart het wel. Het proces dat dus de CPU belast wordt niet weergegeven in bronconrole:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bBsCfp6/htop.jpg

De weergave van +/- 200% lijkt me hier terug te herleiden tot 2 cores en dus 200% mogelijke belasting? Maar het is duidelijk dat de belasting van de CPU door nzbget wordt veroorzaakt. Wel raar dat dat dus niet in broncontrole staat.

En jammer dat ik dus waarschijnlijk een nieuwe NAS moet aanschaffen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dirrukje
Klopt, het percentage wordt opgeteld. Volgens mij kun je dat gedrag nog wel uitzetten maar ik weet zo snel even niet hoe. Volgens mij "h" voor opties zo uit mijn hoofd?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
@Dirrukje dit komt mij heel bekend voor. Bij mij gebeurde precies hetzelfde op mijn DS213J. Ik heb de afgelopen maand geüpgrade naar een DS216+Ii en ik trek nu de hele lijn dicht.

Ik had alles geoptimaliseerd wat betreft nzbget, wat hielp was SSL uitzetten maar hij bleef steken op 18mb/s.

Blijkbaar is het toch een te zware belasting voor de CPU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:11
Taab schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:18:
@Dirrukje dit komt mij heel bekend voor. Bij mij gebeurde precies hetzelfde op mijn DS213J. Ik heb de afgelopen maand geüpgrade naar een DS216+Ii en ik trek nu de hele lijn dicht.

Ik had alles geoptimaliseerd wat betreft nzbget, wat hielp was SSL uitzetten maar hij bleef steken op 18mb/s.

@Verwijderd Kun jij hier op reageren? In het Ziggo topic gaf jij aan dat je met jouw DS215j (dezelfde als die van @Dirrukje ) wel de volledige snelheid (250Mb) haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:29:
Ik heb net e.e.a. geupdate waaronder de DNS, AD en VM server packages op de DS918+. Ik krijg nu met geen mogelijkheid de DNS server meer gestart, loopt te blaten over de poort 53 die bezet zou zijn terwijl dat niet zo is... iemand een idee wat ik nog kan proberen? Rare is dat de Docker GUI nu ook niet meer werkt, heb al een reboot gedaan, maar helpt niet... :'(
Even mezelf quoten, poort 53 was omdat hij na reboot een docker container had aangezet die eerst uit stond. Eigen schuld dus.

Reboot issue lijkt te komen door een extern aangesloten dymo labelwriter 400, die via USB aangesloten is.. :|

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dirrukje
Beetje off topic misschien maar je kunt ook hier eens kijken:
https://nzbget.net/performance-tips

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wie kan mij verder helpen?
Ik ben in het bezit van een extra NAS. Deze wil ik nu in gaan zetten om mijn data te backuppen. Ik heb gekozen voor een simpele rsync van een aantal shared folders op de bron NAS zonder versiebeheer.

Op mijn bron NAS draaien de meeste packages in een docker container. De config van de containers wordt op een volume apart opgeslagen. Nu wil ik het liefst ook de docker 'system' map '\@docker' ook backuppen naar mijn 2e NAS.
Waarom? Puur voor het gemak en omdat ik dan alleen een nieuwe DSM installatie hoef in te voeren mocht dat nodig zijn. Vervolgens hoef ik de docker containers niet opnieuw in te stellen.

De back-up laat ik nu lopen via package Hyperbackup naar de 2e NAS. Ik kan de 'volume1\@docker' map echter niet selecteren omdat deze, verwacht ik geen shared folder is. Kan ik deze op een manier zichtbaar krijgen in Hyperbackup of moet ik dan via de CLI deze folder back-uppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@daily.data.inj
Ik weet niet of het backuppen van de @docker map een functionerend systeem geeft maar daar ben je snel achter.

Misschien een nieuwe share Docker maken en deze op de command line naar de @docker map linken?

rmdir /volume1/Docker
ln -s /volume1/@docker /volume1/Docker

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DukeBox schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:10:
[...]

4 tb er bij plaatsen, niet opnemen in shr maar gewoon een basic volume maken en vervolgens de data migreren.
Ok, twee aanvullende vragen: :)
  1. Dan wordt dit (nietuwe) volume dus "volume2" in plaats van "volume1". Ook op disk enzo. Klopt dat? En kan ik dit later nog aanpassen?
  2. Wat houdt migreren dan precies in? Op het nieuwe volume met de hand alle shared folders e.d. aanmaken en alles kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 05:59:
Dan wordt dit (nietuwe) volume dus "volume2" in plaats van "volume1". Ook op disk enzo. Klopt dat? En kan ik dit later nog aanpassen?
Ja, dat wordt volume2 en nee dat kan je niet (eenvoudig, zonder fstab, diverse config files en een paar db settings handmatig te editten) aanpassen, is toch ook geen probleem ?
Wat houdt migreren dan precies in? Op het nieuwe volume met de hand alle shared folders e.d. aanmaken en alles kopieren?
Nee, je shared files kan je gewoon onder properties verplaatsen naar een ander volume. Alle scripts vanuit synology (backups e.d.) blijven dan gewoon werken. Het zelfde geld voor de meeste apps welke niet middels backup/restore moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
kraades schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:44:
@Dirrukje
Beetje off topic misschien maar je kunt ook hier eens kijken:
https://nzbget.net/performance-tips
Merendeel van deze zaken zijn al wel van toepassing, hoewel in een enkele nog kan toepassen maar verwacht eigenlijk niet veel resultaat. Ik heb in de basis de Synology al helemaal uitgekleed qua applicaties en processen die ik niet nodig heb.
Taab schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:18:

Dit is eigenlijk wel waar ik het meest nieuwsgierig naar ben.. Zijn er mensen met een DS215j die meer dan 17 MB/s realiseren.. en wat hebben zij precies gedaan? Als de algemene deler onder de DS215j eigenaren wel is dat het niet boven de 20 MB/s uit komt dan lijkt me dat een helder verhaal en moet ik gewoon op zoek naar vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:11
Dirrukje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:52:
[...]

Merendeel van deze zaken zijn al wel van toepassing, hoewel in een enkele nog kan toepassen maar verwacht eigenlijk niet veel resultaat. Ik heb in de basis de Synology al helemaal uitgekleed qua applicaties en processen die ik niet nodig heb.

[...]

Dit is eigenlijk wel waar ik het meest nieuwsgierig naar ben.. Zijn er mensen met een DS215j die meer dan 17 MB/s realiseren.. en wat hebben zij precies gedaan? Als de algemene deler onder de DS215j eigenaren wel is dat het niet boven de 20 MB/s uit komt dan lijkt me dat een helder verhaal en moet ik gewoon op zoek naar vervanging.
PM anders even ArticWolf. Hij is tot nu toe de enige geweest die heeft aangegeven wel de max. snelheid te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DukeBox schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:48:
[...]

Ja, dat wordt volume2 en nee dat kan je niet (eenvoudig, zonder fstab, diverse config files en een paar db settings handmatig te editten) aanpassen, is toch ook geen probleem ?

[...]

Nee, je shared files kan je gewoon onder properties verplaatsen naar een ander volume. Alle scripts vanuit synology (backups e.d.) blijven dan gewoon werken. Het zelfde geld voor de meeste apps welke niet middels backup/restore moeten.
Hey thanks man! Duidelijk verhaal! Heb nog wel een aantal vervolgvragen :)
  1. Waar staat de synology software eigenlijk geinstalleerd?
  2. Stel ik neem de nieuwe 4TB op in het bestaande SHR volume, dan wordt dat dus een 2TB volume (redundant). Ik mis dan die aanvullende 2TB. Als ik daarna de eerste oude 2TB eruit haal, is er dan echt geen mogelijkheid om de "missende niet gebruikte" ruimte van de 4TB disk er weer bij te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:48:
Waar staat de synology software eigenlijk geinstalleerd?
Op de eerste partitie op iedere disk welke deel uit maakt van de primaire pool.
Stel ik neem de nieuwe 4TB op in het bestaande SHR volume, dan wordt dat dus een 2TB volume (redundant). Ik mis dan die aanvullende 2TB. Als ik daarna de eerste oude 2TB eruit haal, is er dan echt geen mogelijkheid om de "missende niet gebruikte" ruimte van de 4TB disk er weer bij te pakken?
Dat hangt van je array en aantal HDD's af, bij SHR gaat dat pér 2 HDD's (deze vraag is echt al vele malen gesteld en zo staat het ook in de handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 20:49
Ik heb een DS918+. Er zit nu een SSD in om uit te zoeken wat ik er allemaal mee kan.
Ik heb nu een PC met 2x3TB schijven. Deze staan in mirror.
Wat ik wil doen is 1 schijf overzetten naar de NAS en voorzien van de data die op tweede schijf staat in PC. Vervolgens wil ik de 2de schijf in de NAS zetten en dan in raid/mirror zetten. Is dit mogelijk?

of moet ik beide schijven tegelijk plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DukeBox schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:56:
[...]

Op de eerste partitie op iedere disk welke deel uit maakt van de primaire pool.

[...]

Dat hangt van je array en aantal HDD's af, bij SHR gaat dat pér 2 HDD's (deze vraag is echt al vele malen gesteld en zo staat het ook in de handleiding)
Sorry voor al mijn vragen, maar de handleiding beschrijft volgens mij mijn use-case niet. Ik wil dus 2x2TB (SHR1, redundant) vervangen door 1x4TB (SHR, niet redundant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:26
vanputten80 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:01:
Ik heb een DS918+. Er zit nu een SSD in om uit te zoeken wat ik er allemaal mee kan.
Ik heb nu een PC met 2x3TB schijven. Deze staan in mirror.
Wat ik wil doen is 1 schijf overzetten naar de NAS en voorzien van de data die op tweede schijf staat in PC. Vervolgens wil ik de 2de schijf in de NAS zetten en dan in raid/mirror zetten. Is dit mogelijk?

of moet ik beide schijven tegelijk plaatsen.
Dat kan gewoon. Je kunt bij het plaatsen van de 2e schijf aangeven wat er mee moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@gastje01 Niet als je de disk als basic hebt aangemaakt, je moet dan meteen voor SHR zonder redundancy kiezen.
smeerbartje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:56:
Sorry voor al mijn vragen, maar de handleiding beschrijft volgens mij mijn use-case niet. Ik wil dus 2x2TB (SHR1, redundant) vervangen door 1x4TB (SHR, niet redundant).
Als je maar 1 disk in je SHR hebt kan je gewoon de volledige capaciteit gebruiken. Er is dan ook geen redundancy. Dit staat overigens wel in de handleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DukeBox schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:21:
@gastje01 Niet als je de disk als basic hebt aangemaakt, je moet dan meteen voor SHR zonder redundancy kiezen.

[...]

Als je maar 1 disk in je SHR hebt kan je gewoon de volledige capaciteit gebruiken. Er is dan ook geen redundancy. Dit staat overigens wel in de handleiding.
Ik waardeer jouw hulp, echt!! Alleen volgens mij lees je niet goed. Ik wil dus een migratie-traject in gaan. Dus van 2x2TB naar 1x4TB. Ik snap dat het "from scratch" inderdaad mogelijk is, maar ik wil juist niet from-scratch. Ik wil namelijk het bestaande volume intact houden, met alle settings/shared folders, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:35:
Ik waardeer jouw hulp, echt!! Alleen volgens mij lees je niet goed. Ik wil dus een migratie-traject in gaan. Dus van 2x2TB naar 1x4TB. Ik snap dat het "from scratch" inderdaad mogelijk is, maar ik wil juist niet from-scratch. Ik wil namelijk het bestaande volume intact houden, met alle settings/shared folders, etc.
Dat heb ik je in de aller eerste reactie op je vraag geantwoord: DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" en aanvullend de reactie daarop m.b.t. het migreren van je folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mijn DS415+ was gisteren ineens niet meer te benaderen (ping/https) echter knipperden de ledjes nog gewoon groen. Na de power knop ingedrukt te houden en de nas weer aan te zetten werkte alles weer normaal, tot 1,5uur later weer hetzelfde probleem optrad. Vervolgens weer uitgezet maar nu lijkt deze in een boot-loop te zijn beland, de ledjes blijven oranje knipperen en de power knop blijft blauw knipperen. Iemand nog een idee of is het einde verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@shoombak
Mijn enige suggestie zou zijn het opnemen van contact met je leverancier en vragen of ze uit coulance willen ruilen voor een werkend exemplaar. Wat je beschrijft is een symptoom voor een bekend probleem, waarvoor vanuit Synology destijds een jaar extra garantie is gegeven iirc.

[ Voor 48% gewijzigd door Opi op 24-05-2019 09:28 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).