[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Opi schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:27:
@shoombak
Mijn enige suggestie zou zijn het opnemen van contact met je leverancier en vragen of ze uit coulance willen ruilen voor een werkend exemplaar. Wat je beschrijft is een symptoom voor een bekend probleem, waarvoor vanuit Synology destijds een jaar extra garantie is gegeven iirc.
Thanks, hier was ik al bang voor. Heb ticket geopend bij Synology maar ik vrees het ergste gezien mijn unit uit eind 2015 is.

https://www.reddit.com/r/...ad_like_synology_support/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
shoombak schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:41:
Thanks, hier was ik al bang voor. Heb ticket geopend bij Synology maar ik vrees het ergste gezien mijn unit uit eind 2015 is.
Het is wel een model met extended warranty i.v.m. de atom bug, maar met dan totaal 3 jaar zou je een factuur uit mei 2016 moeten hebben..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

[...]

Synology zal waarschijnlijk je verzoek afwijzen, vandaar mijn suggestie aan te kloppen bij je oorspronkelijke leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 08:48

elsinga

=8-)

Vraag over bad sectors, ik kreeg volgende mailtje:
The bad sectors on drive 3 on DS918+ have increased. Statistics have shown that drives with bad sectors are more likely to be damaged than those without bad sectors. We recommended backing up your data immediately to ensure data integrity. Afterward, please go to Storage Manager > HDD/SSD > S.M.A.R.T. to run the Extended Test and refer to the test results for the recommended actions.

Drive information:
Brand: Seagate
Model: ST10000VN0004-1ZD101
Capacity: 9.1 TB
Serial number: ******
Firmware: SC60

S.M.A.R.T. Status: Normal
IronWolf Health Status: Normal
Drive reconnection count: 0
Bad sector count: 8
Drive re-identification count: 0
De andere 3 drives hebben nog nul bad sectors. Drives zijn in november 2017 tegelijk gekocht. Alle 4 drives zitten in een SHR volume in een DS918+. Backup van alle belangrijke data is aanwezig.

Is dit normaal of reden om een mailtje richting leverancier te sturen?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pfft, deze week een boel applicaties gemigreerd maar een Intel nuc en ook het extra geheugen uit de DS216+ii over gezet naar de nuc. De nas is nu niet vooruit te branden. Blijkbaar zijn alle synology pakketten teveel gevraagd (zeker mailplus).
Toch maar weer ram besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:53
elsinga schreef op zondag 26 mei 2019 @ 07:52:

[...]

De andere 3 drives hebben nog nul bad sectors. Drives zijn in november 2017 tegelijk gekocht. Alle 4 drives zitten in een SHR volume in een DS918+. Backup van alle belangrijke data is aanwezig.

Heb je in het S.M.A.R.T. panel de extended test al uitgevoerd? Fysieke check van de schijf kan een paar uur duren. Soms lost het zich vanzelf op. Maar het is ook mogelijk dat je schijf dusdanig rot begint te worden dat je een RMA kunt gaan aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
Ik zou het niet meer vertrouwen; schijf vervangen dus.
FrankHe schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:38:
[...]

Heb je in het S.M.A.R.T. panel de extended test al uitgevoerd? Fysieke check van de schijf kan een paar uur duren. Soms lost het zich vanzelf op. Maar het is ook mogelijk dat je schijf dusdanig rot begint te worden dat je een RMA kunt gaan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Wat is jullie ervaring met een DS218+ i.c.m een boel packages:

- Sonarr
- Radarr
- NZBGet
- Jackett
- DS Video
- DS Audio *
- Download Station
- Photostation
- Mono (welke voor bepaalde packages nodig is)

* uitgeschakeld omdat mijn huidige DS214 anders teveel geheugen gebruikt en de nas dan niet vooruit te branden is.

Ik heb er al een tijdje last van dat met bovenstaande mijn nas zo langzaam wordt dat ik niet eens stotter vrij via mijn mediaspeler een film kan kijken (via UTP verbonden met een NFS connectie).
Ik vermoed ook dat dit wordt veroorzaakt als het interne geheugen de 80% is gepasseerd. De DS214 heeft 512MB geheugen.

Omdat het vakantiegeld binnen is zit ik te denken aan een DS218+ met 2x 6TB schijven. Nu heb ik 2x 4TB die bijna vol zitten. Wanneer Sonarr of Radarr de releases aan het binnen halen zijn (elke 60 min) is de nas ook langzaam. Zou het nog schelen als er Red Pro schijven in komen? Deze zijn 7200RPM en hebben 256MB cache ipv 64MB en 5400RPM voor de huidige 4TB schijven.

Ook wil ik eens kijken of transcoding naar Chromecast werkt. Heb veel films met DTS of AC3 en de Chromecast is vaak AAC of MP3 nodig. Iemand die hier goed ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

FrankHe schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:38:
[...]

Nog niet, ga ik nu doen. Tnx!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb gisteren mijn Synology DS418play naar de laatste 6.2 bijgewerkt. Is er een mogelijkheid om terug te gaan naar een vorige versie?
In de vorige versie kreeg ik 1Gbps gewoon vol, NFS zat ik tussen de 98-103MB/s file sharing tegen de 95MB/s en dat simultaan over twee interfaces. Na de update krijg ik de totale doorvoer nog niet eens boven de 65MB/s in de Bond. Dus van bijna 200MB/s terug naar 65MB/s is gewoon waardeloos.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Binnetie schreef op zondag 26 mei 2019 @ 12:05:
Wat is jullie ervaring met een DS218+ i.c.m een boel packages:

- Sonarr
- Radarr
- NZBGet

- Jackett
- DS Video
- DS Audio *
- Download Station
- Photostation
- Mono (welke voor bepaalde packages nodig is)

* uitgeschakeld omdat mijn huidige DS214 anders teveel geheugen gebruikt en de nas dan niet vooruit te branden is.

Ik heb er al een tijdje last van dat met bovenstaande mijn nas zo langzaam wordt dat ik niet eens stotter vrij via mijn mediaspeler een film kan kijken (via UTP verbonden met een NFS connectie).
Ik vermoed ook dat dit wordt veroorzaakt als het interne geheugen de 80% is gepasseerd. De DS214 heeft 512MB geheugen.

Omdat het vakantiegeld binnen is zit ik te denken aan een DS218+ met 2x 6TB schijven. Nu heb ik 2x 4TB die bijna vol zitten. Wanneer Sonarr of Radarr de releases aan het binnen halen zijn (elke 60 min) is de nas ook langzaam. Zou het nog schelen als er Red Pro schijven in komen? Deze zijn 7200RPM en hebben 256MB cache ipv 64MB en 5400RPM voor de huidige 4TB schijven.

Ook wil ik eens kijken of transcoding naar Chromecast werkt. Heb veel films met DTS of AC3 en de Chromecast is vaak AAC of MP3 nodig. Iemand die hier goed ervaring mee heeft?
Met een DS216+II werken de meeste van deze packages prima via Docker. Transcoding via Plex gaat ook wel goed zolang het beperkt blijft bij 1080p of alleen audio transcoding. Ik weet niet of het bij de 218+ anders is maar 4k transcoding gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wim-Bart
Dat kan door de file /etc.defaults/VERSION aan te passen. Beste kun je even zoeken op internet. Daar staat dit meerdere keren beschreven.

Edit:
Let wel op dat dit niet wordt ondersteund. Dus check dubbel check voordat je hiermee aan de gang gaat. Op eigen risico. Maak een back-up etc. etc. ;)

[ Voor 98% gewijzigd door technorabilia op 26-05-2019 18:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

kraades schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:49:
@Wim-Bart
Dat kan door de file /etc.defaults/VERSION aan te passen. Beste kun je even zoeken op internet. Daar staat dit meerdere keren beschreven.

Edit:
Let wel op dat dit niet wordt ondersteund. Dus check dubbel check voordat je hiermee aan de gang gaat. Op eigen risico. Maak een back-up etc. etc. ;)
Mijn Synology is mijn backup. Heb niks meer courant er op draaien. Echter duren alle backups van mijn PC's en ESX server gewoon 4 keer zo lang. Maar alles is ook zo traag, zo is zelfs de Interface tergend traag. Het lijkt wel alsof de CPU afgeknepen wordt met de laatste update. Zit er gewoon over te denken om het ding als defect te retourneren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 29-09 12:27
lasharor schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Met een DS216+II werken de meeste van deze packages prima via Docker. Transcoding via Plex gaat ook wel goed zolang het beperkt blijft bij 1080p of alleen audio transcoding. Ik weet niet of het bij de 218+ anders is maar 4k transcoding gaat niet lukken.
Dankje. Klinkt goed. Plex is ook mooi, maar een drama op m'n DS214. 4K transcoding is nu niet echt nodig. Maar aangezien ik de huidige bijna 5 jaar heb en de volgende ook wel zo lang meegaat is 4K natuurlijk veel meer ingeburgerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hoi,

Ik heb de volgende NAS en Expansion unit:
- Synology DS1817
- Synology DX517
inventaris: NAS
Alles werkt: de HDDs worden gedetecteerd, Array is expanded, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AwSBzKR2ObANlv5sJ4Gxi3X8/full.png

Wat ik van de handleiding opmaak:
https://global.download.s...17/Syno_HIG_DX517_enu.pdf
Pagina 9: Als ik het eenmaal heb aangesloten dient de DX517 automatisch mee aan te gaan als de DS1817 aan gaat.
Op YouTube video's zie ik dit ook gebeuren.

Je raadt het al: bij mij niet.
Ik moet de power knop van de Expansion Unit ook indrukken anders gaat die niet aan.
eSata kabel zit verder goed vast (met beide schroeven) en alles doet het verder.
Alleen dus automatisch opstarten niet, iemand een idee ?

EDIT: Auto Poweroff doet die dan weer wel goed, beide gaan gelijktijdig uit.

[ Voor 4% gewijzigd door GoT op 26-05-2019 22:28 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
elsinga schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:24:
[...]

Nog niet, ga ik nu doen. Tnx!
Meten is weten. Een volledige oppervlakte check laat de harde schijf ook even lekker werken. In het geval er werkelijk iets mis is dan zal dat ook duidelijk naar voren moeten komen. Dan kun je een eventuele RMA-aanvraag ook onderbouwen met harde cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wim-Bart
Als de data of beschikbaar van de Synology tijdelijk verloren mag gaan dan kun je het proberen. In ieder geval om te kijken of je probleem is opgelost. Als het downgraden makkelijk gaat dan kun je daarna eens kijken naar de diagnose en weer upgraden. Bijvoorbeeld e.e.a. vergelijken met htop etc. etc.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

TWKterry

Master Mariner

Als ik een dx517 aan mijn ds918+ hang kan ik dan van de dx517 1 disk als backup van kritische bestanden op de ds918 gebruiken?

Zo te zien zou dit door een apart volume van deze ene disk te maken moeten kunnen maar zie het graag bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

FrankHe schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Meten is weten. Een volledige oppervlakte check laat de harde schijf ook even lekker werken. In het geval er werkelijk iets mis is dan zal dat ook duidelijk naar voren moeten komen. Dan kun je een eventuele RMA-aanvraag ook onderbouwen met harde cijfers.
De SMART test loopt nog, 10TB schijf duurt wat langer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
GoT schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:15:
Hoi,

Ik heb de volgende NAS en Expansion unit:
- Synology DS1817
- Synology DX517
inventaris: NAS
Alles werkt: de HDDs worden gedetecteerd, Array is expanded, etc.
[Afbeelding]

Wat ik van de handleiding opmaak:
https://global.download.s...17/Syno_HIG_DX517_enu.pdf
Pagina 9: Als ik het eenmaal heb aangesloten dient de DX517 automatisch mee aan te gaan als de DS1817 aan gaat.
Op YouTube video's zie ik dit ook gebeuren.

Je raadt het al: bij mij niet.
Ik moet de power knop van de Expansion Unit ook indrukken anders gaat die niet aan.
eSata kabel zit verder goed vast (met beide schroeven) en alles doet het verder.
Alleen dus automatisch opstarten niet, iemand een idee ?

EDIT: Auto Poweroff doet die dan weer wel goed, beide gaan gelijktijdig uit.
Dit lijkt mij een gevalletje van een support ticket aanmaken bij Synology. Zij zouden vrij snel moeten kunnen uitvinden waarom het niet werkt.
elsinga schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Geduld is een schone zaak :)

[ Voor 74% gewijzigd door FrankHe op 27-05-2019 17:31 . Reden: reactie op GoT toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

kraades schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:29:
@Wim-Bart
Als de data of beschikbaar van de Synology tijdelijk verloren mag gaan dan kun je het proberen. In ieder geval om te kijken of je probleem is opgelost. Als het downgraden makkelijk gaat dan kun je daarna eens kijken naar de diagnose en weer upgraden. Bijvoorbeeld e.e.a. vergelijken met htop etc. etc.
Alles is trager na de laatste update. NFS, SMB, iSCSI. Over de gehele linie is het ongeveer 40% trager.

Even een verdere update.
CPU gebruik ligt hoger, bij een idle NAS ligt CPU 5% hoger. Bij lezen data schiet CPU naar 100% en bij vorige firmware niet. Een ander verschil is dat ik bij oude firmware geen SSL melding krijg in Chrome en met nieuwe wel. Schrijf snelheden zijn dramatisch verschillend en lees snelheden eveneens slechter met nieuwe firmware. Ik ga een ticket loggen bij Synology want dit is echt beroerd. Maar ik heb een vermoeden dat het issue te maken heeft met het feit dat het een Intel CPU is en dat er microcode fixes in de update zitten of andere mitigaties.

[ Voor 35% gewijzigd door Wim-Bart op 31-05-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

elsinga schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:23:
[...]

En inmiddels heeft de extended SMART test geen extra dingen opgeleverd, tenminste ik krijg geen foutmeldingen te zien. Geen idee waar de actual logfile staat trouwens... In de SMART attributes is die 8 sector count ook te zien bij reallocated sectors.

De IronWolf Health test levert ook niks op.

Zonder meer gedetailleerde info uit logfiles wordt ik niet wijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

TWKterry schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:23:
Zo te zien zou dit door een apart volume van deze ene disk te maken moeten kunnen maar zie het graag bevestigd.
Eerst maak je een apart Storage pool aan, waar je alleen de HDD's van je expansion Unit selecteert.
Daarna maak je een volume aan.
Klein subtiel verschil, maar het is dus wel mogelijk.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 20:38

TWKterry

Master Mariner

GoT schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:33:
Eerst maak je een apart Storage pool aan, waar je alleen de HDD's van je expansion Unit selecteert.
Daarna maak je een volume aan. Klein subtiel verschil, maar het is dus wel mogelijk.
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Heeft iemand een alternatief voor DS get om grote bestanden(50gb) van het internet te downloaden? Ik krijg steeds een error en de download stopt. Of is er misschien een andere methode om downloadlinks rechtstreeks naar je NAS te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Taab schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:18:
@Dirrukje dit komt mij heel bekend voor. Bij mij gebeurde precies hetzelfde op mijn DS213J. Ik heb de afgelopen maand geüpgrade naar een DS216+Ii en ik trek nu de hele lijn dicht.

Ik had alles geoptimaliseerd wat betreft nzbget, wat hielp was SSL uitzetten maar hij bleef steken op 18mb/s.

Blijkbaar is het toch een te zware belasting voor de CPU..
@Verwijderd Volgens mij heb ik geen antwoord voorbij zien zien komen. Kan ik ook gemist hebben hoor. Ik ben erg benieuwd hoe je met een DS215j de volledig 250mb snelheid haalt met torrents. Op internet lees ik veel andere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001

pietje63

RTFM

Sinds een aantal dagen problemen met web station

Paar dagen geleden sites voor het eerst onbereikbaar. Kon oorzaak niet vinden. Herstart van Synology en hij draaide weer goed.
Gisteravond zelfde probleem. Herstart loste het probleem niet op. Router instellingen gecontroleerd (port 80 verwijst netjes naar de Syno), Webstation gecontroleerd (geen foutmeldingen). Apache ipv Nginx, geen verschil. Later nog een keer een herstart en toen deed hij het weer.
Vanavond weer zelfde probleem.. en krijg hem niet meer draaiend.

* bij het openen van de site (web.mijnsubdomein.synology.me) blijft hij laden, zonder resultaat (na een lange tijd server onbereikbaar melding)
* DSM (via dsm.mijnsubdomein.synology.me) werkt wel gewoon
* photo station (in feite ook een site) werkt gewoon

Heb het idee dat er bij de virtuele host iets niet goed gaat, maar deze is hetzelfde geconfigureerd als eerder..

Edit: zojuist router gereset en zo waar hij deed het, heel even. Snap er steeds minder van, klinkt bijna als een resource probleem, maar geen bijzonderheden in bron controle (betreft een ds118 zonder veel taken die deze sites die ik puur zelf gebruik altijd vlot heeft gedraaid)

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door pietje63 op 28-05-2019 22:46 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
solidsnake380 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:43:
Heeft iemand een alternatief voor DS get om grote bestanden(50gb) van het internet te downloaden? Ik krijg steeds een error en de download stopt. Of is er misschien een andere methode om downloadlinks rechtstreeks naar je NAS te sturen?
Je kunt eens proberen met wget op de command line via ssh.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:08
Omdat er hier vast meer mensen zijn die TimeMachine op een Synology hebben lopen, probeer ik het hier even. Wanneer mijn MacBook een TM backup maakt zit mijn NAS constant aan 100% volume gebruik, dit gaat soms zo ver dat een videobestand van een SMB share (Kodi) afspelen af en toe buffert. Herkennen mensen dit?

Setup: 1817+ 8GB, 4x 4TB WD Red, 4x 3TB Seagate ST3000, M2D18 met 2x 120 GB SanDisk SD8SN8U-128G-1006. Losse gedeelde map aangemaakt, gekoppeld via SMB(3?), prullenbak en encryptie uitgeschakeld. Lijkt me dat deze setup meer aan moet kunnen.

Uitgebreide SMART-testen lopen op dit moment nog eens op alle schijven, maar bij voorgaande scans niets vreemds gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
elsinga schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 06:54:
[...]

En inmiddels heeft de extended SMART test geen extra dingen opgeleverd, tenminste ik krijg geen foutmeldingen te zien. Geen idee waar de actual logfile staat trouwens... In de SMART attributes is die 8 sector count ook te zien bij reallocated sectors.

De IronWolf Health test levert ook niks op.

Zonder meer gedetailleerde info uit logfiles wordt ik niet wijzer.
Meningen kunnen erover verschillen. Persoonlijk zou ik het nog even blijven aankijken. De komende weken / maanden goed in de gaten houden of het erger wordt. Heb het zelf ook al een keer meegemaakt dat een schijf het vervolgens nog jaren probleemloos bleef doen. Maar als er snel meer bad sectors bijkomen dan lijkt een RMA op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Dank voor de reacties. Ik neig ook naar nog even aankijken. De bad sectors lijnen geremapped, dus geen probleem. En als er meer bijkomen, dan heb ik nog tot november om een RMA aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is de Play versie handig als je er geen gebruik van maakt? Ik heb momenteel nog een 411J welke het prima doet maar nogal traag kan zijn. Nou zie ik bij Ibood een 415Play voor 280.

Is het uberhaubt aan te raden om nu nog een synology uit 2015 te kopen?
Is de prijs goed? Of bijvoorbeeld dan beter een 418j kopen? Die is iets duurder maar ik koop hem wel voor een aantal x jaar.

Ik gebruik hem momenteel voor opslag, foto backup, surveillance station & cloud sync met Stack.

[ Voor 11% gewijzigd door Rev! op 29-05-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
Rev! schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:48:
Is de Play versie handig als je er geen gebruik van maakt? Ik heb momenteel nog een 411J welke het prima doet maar nogal traag kan zijn. Nou zie ik bij Ibood een 415Play voor 280.

Is het uberhaubt aan te raden om nu nog een synology uit 2015 te kopen?
Is de prijs goed? Of bijvoorbeeld dan beter een 418j kopen? Die is iets duurder maar ik koop hem wel voor een aantal x jaar.

Ik gebruik hem momenteel voor opslag, foto backup, surveillance station & cloud sync met Stack.
Ik heb afgelopen maand een DS418play gekocht voor iets meer als €400 bij Amazon Duitsland. De play variant staat weer iets hoger nu (460), maar de gewone DS418 staat wel aan 406. De laagste prijs voor beide, ooit, was 391 euro. Hierbij even mijn ervaringen/afwegingen

- De DS418 play heeft een intel x86 CPU. Daardoor kan je alle packages van de duurdere + lijn (die ook x86 architectuur gebruiken) gebruiken op de play. De CPU is identiek aan die van de DS218+.

- Zowel de DS418 als 418 play ondersteunen BTRFS. Hiermee heb je mogelijkheid om eenvoudig snapshots te maken (nemen geen schijfruimte in zolang er niets veranderd, copy-on-write), heb je beveiliging tegen bit-rot, en werkt verplaatsen tussen shares beter in windows (als beide shares op dezelfde disk staat wordt niet alles gedownload en weer geupload, maar gewoon op de NAS verplaatst). Verder heb je uitegbreidere quota mogelijkheden. Snapshots waren voor mij belangrijk om eenvoudig frequente herstelpunten te hebben op öijn foto share. Op andere shares heb ik deze manueel gemaakt als beveiliging tegen accidental deletes.

- Een *18 model krijgt langer ondersteuning dan een *15 model.

De CPU/RAM en BTRFS waren voor mij de belangrijkste punten bij de upgrade. Nu upgraden naar een nieuw toestel dat geen BTRFS ondersteund zou ik afraden.

Active Backup For Business ben ik trouwens extreem tevreden van. Dagelijkse backups die in enkele minuten klaar zijn, alles centraal geregeld vanop de NAS, deduplicatie, mogelijkheid om volledige schijfimages te downloaden (die geen plaats nemen op de HDD) en door bestanden in backup te bladeren. Computer backups zijn niet meer te merken op de computer, waardoor het helemaal niet stoort dat die dagelijks gebeuren. Typisch duren ze minder dan 10 minuten en is het 2 a 5GB aan data die verzonden wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door bertware op 29-05-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 14:18
Klein vraagje, ik kom er via alle hulp-topics en Google niet helemaal uit.

Ik heb een DS214 met daarin een 4TB WD Red die is vastgelopen (crashed) maar ik kan nog wel bij de data. Met de schijf zelf lijkt niets mis. Als ik de data kwijtraak is het geen ramp maar ik zou het liever overzetten naar de nieuwe WD Red die ik heb gekocht.

Hoe kan ik dit nu het beste doen? Ik heb de nieuwe schijf in de nas geplaatst en dacht dat ik de data dan van de ene naar de andere schijf over zou kunnen zetten. Maar dit gaat niet zo makkelijk kwam ik gisteravond achter. Heb ik een SATA-600 naar USB-kabeltje nodig om het over te zetten?

Wilde in eerste instantie dit doen: https://www.howtogeek.com...ive-in-your-synology-nas/. Maar in mijn situatie werkt dat niet volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door omnom op 30-05-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

[...]

Hoe is dit afgelopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

omnom schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:13:
Klein vraagje, ik kom er via alle hulp-topics en Google niet helemaal uit.

Ik heb een DS214 met daarin een 4TB WD Red die is vastgelopen (crashed) maar ik kan nog wel bij de data. Met de schijf zelf lijkt niets mis. Als ik de data kwijtraak is het geen ramp maar ik zou het liever overzetten naar de nieuwe WD Red die ik heb gekocht.

Hoe kan ik dit nu het beste doen? Ik heb de nieuwe schijf in de nas geplaatst en dacht dat ik de data dan van de ene naar de andere schijf over zou kunnen zetten. Maar dit gaat niet zo makkelijk kwam ik gisteravond achter. Heb ik een SATA-600 naar USB-kabeltje nodig om het over te zetten?

Wilde in eerste instantie dit doen: https://www.howtogeek.com...ive-in-your-synology-nas/. Maar in mijn situatie werkt dat niet volgens mij.
Ik heb zelf ook een DS214. Dat is een dual bay NAS. Heb je de twee schijven in RAID (SHR) draaien? Dan geldt idd de howtogeek pagina. Anders kun je een USB schijfje eraan hangen en de data kopieren. OF idd middels een usb naar sata adapter.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
elsinga schreef op zondag 26 mei 2019 @ 07:52:

[...]

Ik heb een zelfde soort ervaring gehad, meldingen over bad sectors die langzaam in aantal toenamen (de NAS was ook direct niet meer vooruit te branden).

Dit was een 1,5 jaar oude WD Red. RMA aangemaakt op de site en er werd verder zonder enige verdere reactie of vragen direct een nieuwe opgestuurd.

Hoe dat met Seagate zit kan ik je natuurlijk niet vertellen, maar zou gewoon proberen een RMA te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
kraades schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:14:
@daily.data.inj
Ik weet niet of het backuppen van de @docker map een functionerend systeem geeft maar daar ben je snel achter.

Misschien een nieuwe share Docker maken en deze op de command line naar de @docker map linken?

rmdir /volume1/Docker
ln -s /volume1/@docker /volume1/Docker
Een symlink kreeg ik niet aan de praat, de symlink was wel aangemaakt maar via de Syno GUI kreeg ik de folders niet te zien. Wat ik gedaan heb is een mount gemaakt naar een submap binnen de shared docker en dat werkte wel! Er loopt nu een backup naar de tweede NAS *O* .

Wat betreft of het een functionerend systeem geeft, ik heb zojuist een nieuwe DSM installatie uitgevoerd. Na het installeren van de docker package via DSM waren de aangemaakte containers met instellingen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
tomic schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb zelf ook een DS214. Dat is een dual bay NAS. Heb je de twee schijven in RAID (SHR) draaien? Dan geldt idd de howtogeek pagina. Anders kun je een USB schijfje eraan hangen en de data kopieren. OF idd middels een usb naar sata adapter.
Ik gebruikte maar één bay. Staat er niet heel duidelijk inderdaad 😊

Dus een nieuwe schijf gekocht om de data te back-uppen maar dat gaat dus niet zomaar als ik 'm in bay 2 stop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Laatst online: 22-09 22:23
Beste tweakers,

Ik heb een vraag, probeer uit te vogelen wat een goede oplossing is.
https://www.synology.com/...ID_calculator?hdds=3%20TB|3%20TB|3%20TB|3%20TB|3%20TB

Als ik de website bekijk staat er bij Used protection: 6TB van 15TB.
Dus als 1 disk uitvalt ben ik een deel kwijt?

Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

omnom schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Ik gebruikte maar één bay. Staat er niet heel duidelijk inderdaad 😊

Dus een nieuwe schijf gekocht om de data te back-uppen maar dat gaat dus niet zomaar als ik 'm in bay 2 stop...
Aii, dat heb ik ook één keer gehad. Daarna RAID 1 met SHR gedaan. Maargoed' daar heb je niets aan nu.
Als je nog bij DSM kan zou ik die via usb aankoppelen en kopieren. Anders ttoch kijken of je hem met een USB SATA adapter aan een pc/laptop kan hangen.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Opi schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:20:
[...]

Hoe is dit afgelopen? :)
Support zei: jammer je bent te laat en ik heb een ds918+ aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omnom
tomic schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:21:
[...]

Aii, dat heb ik ook één keer gehad. Daarna RAID 1 met SHR gedaan. Maargoed' daar heb je niets aan nu.
Als je nog bij DSM kan zou ik die via usb aankoppelen en kopieren. Anders ttoch kijken of je hem met een USB SATA adapter aan een pc/laptop kan hangen.
Kan de data op zich wel missen dus daar zit de pijn niet echt. Het is me nu gelukt een tweede volume aan te maken op de nieuwe disk en het lijkt erop dat-ie nu alles van volume 1 (die crashed is) naar volume 2 aan het kopiëren is... Gaat wel een dag duren. Daarna kijken of ik de eerste disk kan repairen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
bertware schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Ik heb afgelopen maand een DS418play gekocht voor iets meer als €400 bij Amazon Duitsland. De play variant staat weer iets hoger nu (460), maar de gewone DS418 staat wel aan 406. De laagste prijs voor beide, ooit, was 391 euro. Hierbij even mijn ervaringen/afwegingen

- De DS418 play heeft een intel x86 CPU. Daardoor kan je alle packages van de duurdere + lijn (die ook x86 architectuur gebruiken) gebruiken op de play. De CPU is identiek aan die van de DS218+.

- Zowel de DS418 als 418 play ondersteunen BTRFS. Hiermee heb je mogelijkheid om eenvoudig snapshots te maken (nemen geen schijfruimte in zolang er niets veranderd, copy-on-write), heb je beveiliging tegen bit-rot, en werkt verplaatsen tussen shares beter in windows (als beide shares op dezelfde disk staat wordt niet alles gedownload en weer geupload, maar gewoon op de NAS verplaatst). Verder heb je uitegbreidere quota mogelijkheden. Snapshots waren voor mij belangrijk om eenvoudig frequente herstelpunten te hebben op öijn foto share. Op andere shares heb ik deze manueel gemaakt als beveiliging tegen accidental deletes.

- Een *18 model krijgt langer ondersteuning dan een *15 model.

De CPU/RAM en BTRFS waren voor mij de belangrijkste punten bij de upgrade. Nu upgraden naar een nieuw toestel dat geen BTRFS ondersteund zou ik afraden.

Active Backup For Business ben ik trouwens extreem tevreden van. Dagelijkse backups die in enkele minuten klaar zijn, alles centraal geregeld vanop de NAS, deduplicatie, mogelijkheid om volledige schijfimages te downloaden (die geen plaats nemen op de HDD) en door bestanden in backup te bladeren. Computer backups zijn niet meer te merken op de computer, waardoor het helemaal niet stoort dat die dagelijks gebeuren. Typisch duren ze minder dan 10 minuten en is het 2 a 5GB aan data die verzonden wordt.
Bedankt voor je reply, ik heb het uiteindelijk toch niet gedaan omdat het model me te oud leek en ik dan denk ik beter nog voor een 418j kan gaan die ook onder de 300 zit. Alleen beetje jammer dat de huidige modellen nog steeds maar 1gb hebben, dan heeft mijn 411j ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shoombak schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Je kunt eventueel nog een 100 Ω weerstand solderen. Ik weet er het fijne niet van maar dat schijnt te helpen.

Edit:
Zie bijvoorbeeld hier:
https://forum.synology.co...=127839&start=810#p520680

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 31-05-2019 12:05 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56
kraades schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:01:
[...]

Je kunt eventueel nog een 100 Ω weerstand solderen. Ik weet er het fijne niet van maar dat schijnt te helpen.

Edit:
Zie bijvoorbeeld hier:
https://forum.synology.co...=127839&start=810#p520680
shoombak schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Ik zou toch nog even voor die weerstand gaan, veel werk is dat niet. Kun je hem altijd nog wel ergens voor inzetten of eventueel verpatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 23:09
Even mijn blijdschap tonen!
Ik zag laatst bij centralpoint een aanbieding voor 4tb schijven. Min of meer 2 halen 1 betalen. Kon ik niet laten schieten....
Dan zit je met 2 schijven en wil je een NAS maken. Uiteraard lekker budget.... ik maak graag zelf een NAS tot ik een 215j kon kopen voor 90 euro.... de schijven waren even veel.
Ik had de 215j gekocht omdat ik dacht (zie hun changelog voor dit model) dat er BTRFS op kon. Helaas gaat dat dus niet.... maar goed even een jbod gemaakt, redundancy speelt voor deze 8tb geen rol.

Het mooie is dat dit ogenschijnlijk zwakke cpu-tje (arm marvell) een paar mooie taken uitvoert!
- Flexget & Transmission
- Pihole (via een omweg met debian chroot)

Dit werkt echt geweldig en super zuinig, en ik ben ook nog eens ad-free in huis.
Oude hardware maar 90MB/s per seconde is genoeg voor mij, en dan dus zeker een aandrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Wim-Bart schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:03:
[...]

Mijn Synology is mijn backup. Heb niks meer courant er op draaien. Echter duren alle backups van mijn PC's en ESX server gewoon 4 keer zo lang. Maar alles is ook zo traag, zo is zelfs de Interface tergend traag. Het lijkt wel alsof de CPU afgeknepen wordt met de laatste update. Zit er gewoon over te denken om het ding als defect te retourneren.
Aha, kijk aan.... Ik vond het al zo vreemd waarom mijn DS218P in eens zo langzaam is.
Het inladen van de webinterface duur tergend lang, de windows apps als de "Surveiliance Station Client" kan geen verbinding meer maken met de NAS en geeft een time-out.

Ik begon me al af te vragen als het ding door de firewall geblokt wordt, tot dat ik er in eens achter kwam dat het probleem ook lokaal (via z'n lokale IP adres) aanwezig is.

Nog meer mensen problemen met de laatste firmware?
pietje63 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:19:

*knip

Als of je mijn probleem beschrijft, ik draai een DS218Play, lijkt dus iets softwarematig niet goed te gaan in de NAS.

[ Voor 15% gewijzigd door Bullet NL op 31-05-2019 20:03 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Laatst online: 00:52
Ik heb sinds enkele dagen problemen met toegang tot de shares. Na wat zoekwerk blijkt dat de tijd op de NAS niet goed loopt (7 minuten voor), terwijl deze toch wordt gesynchroniseerd met m'n domain controller.

Ook synchroniseren met de andere (standaard-)opties in de lijst geeft eenzelfde offset.

Ik heb ingelogd op de NAS via SSH en kan dan de server ook prima pingen. De ping-tijd is (bij de laatste ping) 0.472ms.
Als ik via 'ntpq -p' de info opvraag, zie ik een offset van -433818. Dit verklaart in ieder geval die 7 minuten tijdsverschil. En het kan toeval zijn, maar het is ook ongeveer 1000x m'n ping-tijd. Zou het een bug kunnen zijn met decimalen en punten/komma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Bullet NL schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:59:
[...]

[...]

Als of je mijn probleem beschrijft, ik draai een DS218Play, lijkt dus iets softwarematig niet goed te gaan in de NAS.
Inmiddels lijkt het bij mij opgelost. Leek toch in de portmapping te zitten, volgens mij omdat ik http aan had staan ipv virtual hosts

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Weet iemand een website waar je hele grote bestanden (>10 gb) legaal kan downloaden om zo download station op de NAS te kunnen testen? Hij doet raar bij downloaden van real debrid en ik wil even testen of dit aan mn NAS ligt of aan RD.

edit: zelf al wat gevonden https://myipv4.de/speedtest-files/

[ Voor 12% gewijzigd door solidsnake380 op 03-06-2019 13:42 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rennie01
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-09 23:25
Sinds vorige week heb ik als opvolger voor mijn DS213+ een DS718+ aangeschaft. Deze DS718+ heb ik tijdelijk naast mijn DS213+ lopen. Voor de ds718+ heb ik een nieuw synology.me DDNS aangemaakt.

Nu heb ik het volgende probleem. Als ik mij DS718+ wil benaderen via de nieuwe synology.me DDNS kom ik bij mijn oude NAS (de DS213+ uit). Wat doe ik fout/ben ik vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:18
Niets. :P
DDNS zet alleen je domeinnaam om in een IP adres.
Beide domeinnamen verwijzen nu gewoon naar jouw IP adres. :)
Het is vervolgens je router die bepaald welk verkeer via welke poort, naar welke NAS gaat.

Kijk dus even of je de portforwards wel goed hebt staan in je router. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rennie01
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-09 23:25
SmiGueL schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:53:
[...]

Kijk dus even of je de portforwards wel goed hebt staan in je router. :)
Dank voor jouw snelle reactie! :) Het intern ip adres van mijn nieuwe NAS onder de portfword instellingen van mijn router is correct. (Zojuist gedubbelchecked). Ik heb wel hetzelfde interne/externe poortbereik als op mijn oude NAS ingesteld (5000) op mijn nieuwe NAS. Zou het dan hieraan liggen?

NB: als alles goed werkt op mijn nieuwe NAS wil ik uiteindelijk het vaste ip adres van mijn nieuwe NAS wijzigen naar het IP adres van mijn bestaande NAS. (en vaste IP adres van oude NAS uitzetten en DDNS op mijn oude NAS verwijderen, evenals settings van mijn oude NAS op myds.synology.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 11:20
Even vloeken in de kerk, maar zou het werken om zoiets (https://www.qnap.com/nl-nl/product/qda-a2mar) te gebruiken in een Synology NAS en dan 1 extra schijf te zien binnen DSM? De QNAP modules bieden de mogelijkheid voor individuele modus. Windows ondersteund ze ook (driverless volgens de QNAP site).

Alternatief zou dit kunnen zijn https://www.raidsonic.de/...x_en.php?we_objectID=3642 Dit werkt niet, is een SATA Express interface.

[ Voor 22% gewijzigd door wicked_fool op 04-06-2019 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 14:49
Taab schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:18:
@Dirrukje dit komt mij heel bekend voor. Bij mij gebeurde precies hetzelfde op mijn DS213J. Ik heb de afgelopen maand geüpgrade naar een DS216+Ii en ik trek nu de hele lijn dicht.

Ik had alles geoptimaliseerd wat betreft nzbget, wat hielp was SSL uitzetten maar hij bleef steken op 18mb/s.

Blijkbaar is het toch een te zware belasting voor de CPU..
Klopt

@Dirrukje Ik heb nog een DS411 en die komt met NZBget niet verder dan ~2,5-3 MB/s (Ziggo 250 Mbit lijn) en heb dan ook maxed out CPU. Moet het beestje nodig eens vervangen.

@elsinga Ik kreeg ook relatief snel bad sectors met WD Greens (paar jaar). Met Reds nergens last van. Wordt ook weleens aangeraden om schijven in een PC met een tooltje van de leverancier na te lopen. Die kan zeker bij een klein aantal sectors die maar erg sporadisch verslechteren de schijf nog wel redden. Mijn kennis is wat roestig, maar Synologies schijnen er snel op te flippen. Niet heel vreemd gezien hun functie natuurlijk. :) Na ~20-30 bad sectors op een schijf van een paar TB blokkeert ie ze.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier hetzelfde met de WD Greens na een paar jaar.

kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Señor Sjon schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:57:
[...]
@elsinga Ik kreeg ook relatief snel bad sectors met WD Greens (paar jaar). Met Reds nergens last van. Wordt ook weleens aangeraden om schijven in een PC met een tooltje van de leverancier na te lopen. Die kan zeker bij een klein aantal sectors die maar erg sporadisch verslechteren de schijf nog wel redden. Mijn kennis is wat roestig, maar Synologies schijnen er snel op te flippen. Niet heel vreemd gezien hun functie natuurlijk. :) Na ~20-30 bad sectors op een schijf van een paar TB blokkeert ie ze.
Ik ga denk ik toch maar een vraag stellen aan de leverancier. Liever nu een nieuwe dan straks (als ik op vakantie ben) een non-redundant SHR set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:19:

Paar dagen geleden sites voor het eerst onbereikbaar. Kon oorzaak niet vinden. Herstart van Synology en hij draaide weer goed.
Gisteravond zelfde probleem. Herstart loste het probleem niet op. Router instellingen gecontroleerd (port 80 verwijst netjes naar de Syno), Webstation gecontroleerd (geen foutmeldingen). Apache ipv Nginx, geen verschil. Later nog een keer een herstart en toen deed hij het weer.
Vanavond weer zelfde probleem.. en krijg hem niet meer draaiend.

* bij het openen van de site (web.mijnsubdomein.synology.me) blijft hij laden, zonder resultaat (na een lange tijd server onbereikbaar melding)
* DSM (via dsm.mijnsubdomein.synology.me) werkt wel gewoon
* photo station (in feite ook een site) werkt gewoon

Heb het idee dat er bij de virtuele host iets niet goed gaat, maar deze is hetzelfde geconfigureerd als eerder..

Edit: zojuist router gereset en zo waar hij deed het, heel even. Snap er steeds minder van, klinkt bijna als een resource probleem, maar geen bijzonderheden in bron controle (betreft een ds118 zonder veel taken die deze sites die ik puur zelf gebruik altijd vlot heeft gedraaid)

pietje63 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:19:
[...]

Inmiddels lijkt het bij mij opgelost. Leek toch in de portmapping te zitten, volgens mij omdat ik http aan had staan ipv virtual hosts
Het probleem lijkt half opgelost.. Om een of andere reden heb ik nu problemen met NAT loopback. De synology.me domein werkt niet meer als ik thuis ben, wel als ik ergens anders ben of op 4G zit.

Tot 1-2 weken geleden was dit geen probleem, nu kan ik NAT-loopback ook nergens meer vinden in mijn router (en op internet lees ik ook dat de Ziggo routers deze functie niet (meer) hebben). Ik heb het idee dat eea is begonnen na werkzaamheden door de netbeheerder aan het stroomnetwerk (reboot router en NAS). Wellicht dat daarbij automatisch nieuwe firmware op de NAS is geladen zonder NAT loopback?

Iemand nog een idee hoe ik dit het beste in kan regelen:
- op mijn mac hosts file aanpassen is geen probleem en werkt perfect (totdat ik een keer niet thuis ben)
- op mijn iphone wordt dit al lastiger

Opties:
- op iphone instellen dat hij bij wifi gebruik maakt van een alternatieve dns server (https://techinch.com/blog...phone-ipod-touch-and-ipad), en dan de syno inzetten als dns. Lijkt me wel wat omslachtig..
- vergelijkbare optie via een adblocker voor safari waarbij je kennelijk dergelijke redirects ook in kunt regelen
- launcher php script op een andere site die checkt of ik op wifi zit en redirect naar lokaal IP of naar synology.me

Maar.. er zijn vast anderen die hier tegenaan zijn gelopen. Wat is jullie oplossing bij het gebrek aan NAT loopback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pietje63 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:39:
[...]

Maar.. er zijn vast anderen die hier tegenaan zijn gelopen. Wat is jullie oplossing bij het gebrek aan NAT loopback?
De meest nette oplossing is gewoon je eigen DNS en wellicht ook DHCP server inrichten (bv. de Synology of een RPi daarvoor gebruiken). Maar dat is best complexe materie en je hebt een router nodig waarop je de DHCP server uit kunt zetten (of configuratie zelf kunt aanpassen). Ik ken die Ziggo routers niet maar als dat zulk simpel spul is dat zelfs standaard functionaliteit als NAT loopback er zomaar uitgesloopt wordt dan kan ik me voorstellen dat er ook weinig op te configureren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 14:49
Huidige generatie routers van Ziggo kan je bijna niks instellen. In fUPC gebied wel bridgen naar je eigen router, in fZiggo moet je daarvoor de helpdesk bellen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandale
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 20:57

Vandale

M. Vr. Gr. Vandale

Ik kreeg eerder deze week deze melding :

Dear user,

The following is your monthly report regarding the health of disks on DiskStation2. You can also check the health of individual disks at Storage Manager > HDD/SSD > Health Info.

Only drives with problems are displayed.

Drive 7

Drive reconnection count: 17
Bad sector count: 0
Drive re-identification count: 1

Sincerely,
Synology DiskStation

Drive 7 heeft een error melding : Drive reconnection count: 17.

Hoe ernstig is dit, moet ik zo snel als mogelijk is deze schijf vervangen, of is nog niet veel aan de hand ?
Het betreft een DS1813+, er zitten nu 8x4Tb Seagate (Seagate ST4000VN000) drives in, kan ik deze schijf 7 eventueel vervangen door een 8Tb drive Seagate IronWolf ST8000VN0022, en daarna alle schijven vervangen door de 8Tb drive Seagate IronWolf ST8000VN0022 ?

Alvast bedankt voor een antwoord !

M. Vr. Gr. Vandale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Beste alle,

Ik heb enkele vragen voor jullie.

Heb sindskort een DS1515+ en heb deze nu geconfigureerd in RAID5.
En wil nu dus mappen toevoegen voor mij en de rest van de huis.

Nu heb ik mappen aangemaakt, permissions toegevoegd. Maar dit geldt alleen voor het lokale netwerk.

Nu wil ik dus ook extern doen, wat is de meest veilige manier om dit te doen?
Ik heb nu via DS apps zo toegang tot de folders intern, maar wil dit uitbreiden.

Nu had ik gelezen dat je iets hebt als WebDAV, kan ik dit ook echt veiligstellen.??ß

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 21:33
theduke1989 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:44:
Beste alle,

Nu heb ik mappen aangemaakt, permissions toegevoegd. Maar dit geldt alleen voor het lokale netwerk.

Ik heb nu via DS apps zo toegang tot de folders intern, maar wil dit uitbreiden.

Nu had ik gelezen dat je iets hebt als WebDAV, kan ik dit ook echt veiligstellen.??ß
Via de Drive app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik heb een DS213j met slechts één HDD en ik heb ook nog een kleine SSD uit een oude laptop liggen. Heeft het nog zin om uit te zoeken of ik die kan inzetten als SSD cache of iets dergelijks? Officieel wordt dit niet ondersteund, maar is hier een mouw aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pietje63
Heb je iets aangepast in de firewall? Is dat niet eerder het probleem i.p.v. het ineens ontbreken van NAT loopback.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

kraades schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:37:
@pietje63
Heb je iets aangepast in de firewall? Is dat niet eerder het probleem i.p.v. het ineens ontbreken van NAT loopback.
Dank voor je reactie, maar lijkt niet het geval.. ik heb tijdens het testen zelfs de firewall uitgezet. Ook werkt het 'gewoon' na het aanpassen van mijn hosts bestand. Googlend op Ziggo NAT loopback komt je ook meerdere klachten tegen over het ontbreken na een software update (zie bijv. https://community.ziggo.n...019-04-op-te-lossen-39873)

Allemaal kleine ongemakken nu (in app kiezen voor IP of synology.me afhankelijk van locatie; voor site launcher op langzame gratis host). Tijd voor ipv6 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Vandale schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:46:
Ik kreeg eerder deze week deze melding :

Dear user,

The following is your monthly report regarding the health of disks on DiskStation2. You can also check the health of individual disks at Storage Manager > HDD/SSD > Health Info.

Only drives with problems are displayed.

Drive 7

Sincerely,
Synology DiskStation

Drive 7 heeft een error melding : Drive reconnection count: 17.

Hoe ernstig is dit, moet ik zo snel als mogelijk is deze schijf vervangen, of is nog niet veel aan de hand ?
Het betreft een DS1813+, er zitten nu 8x4Tb Seagate (Seagate ST4000VN000) drives in, kan ik deze schijf 7 eventueel vervangen door een 8Tb drive Seagate IronWolf ST8000VN0022, en daarna alle schijven vervangen door de 8Tb drive Seagate IronWolf ST8000VN0022 ?

Alvast bedankt voor een antwoord !
Heb het zelf nog nooit gezien. Wat ik er zo snel over kan vinden levert wisselende berichten op.

Kun je aangeven binnen welke periode de score van 0 naar 17 is gegaan? Wellicht is het een idee om voorlopig iedere week een S.M.A.R.T. quick scan in te stellen met scheduled task en de boel een aantal weken in de gaten te houden. Kijken of de waardes toenemen of stabiel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
theduke1989 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:44:
Beste alle,

Synology Drive is daar in beginel ideaal voor. Een andere mogelijkheid is om een VPN-verbinding te maken zodat je feitelijk op je lokale netwerk zit en vervolgens je network share gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandale
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 20:57

Vandale

M. Vr. Gr. Vandale

FrankHe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:21:
[...]

Synology Drive is daar in beginel ideaal voor. Een andere mogelijkheid is om een VPN-verbinding te maken zodat je feitelijk op je lokale netwerk zit en vervolgens je network share gebruiken.
@FrankHe, dank voor je antwoord, ik heb de periode erbij gezocht, waarin de score naar 17 is gegaan :

1-6-2017

Disk 7:
Disk Reconnection Count 1
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Estimated Lifespan -

1-9-2017

Disk 7:
Disk Reconnection Count 3
Bad Sector Count 0
Estimated Lifespan -

1-11-2017

Disk 7:
Disk Reconnection Count 4
Bad Sector Count 0
Estimated Lifespan -

1-12-2017

Disk 7:
Disk Reconnection Count 7
Bad Sector Count 0
Estimated Lifespan -

1-7-2018

Disk 7

Disk Reconnection Count: 11
Bad Sector Count: 0
Disk Re-identification Count: 0

1-8-2018

Disk 7

1-9-2018

Disk 7

1-10-2018

Disk 7

Disk Reconnection Count: 17
Disk Re-identification Count: 1

1-6-2019

Drive 7

Zoals het er nu naar uit ziet, is het 2 jaar geleden begonnen, en stabiel vanaf vorig jaar oktober.
Maar soms ook 6 Errors in een maand, ik zal de S.M.A.R.T. Quick scan voor 1x in de week instellen, kan ik het probleem beter monitoren.

Maar als ik Drive 7 moet gaan vervangen, kan ik dat dan met de voornoemde 8Tb drive Seagate IronWolf ST8000VN0022 ?

Bij voorbaat dank voor je antwoord. _/-\o_

M. Vr. Gr. Vandale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12

Zenyatta

Tsjakka!

Nou, heb redelijk zitten zoeken in de diverse fora. Ik overweeg een NAS aan te schaffen. Die wil ik voor een 3-tal hoofdfuncties gebruiken:
  1. Filmcollectie opslaan en afspelen
  2. Backups opslaan
  3. Gedeelde cloudopslag hosten voor een lokaal clubje van het vrijwilligerswerk.
Voor wat betreft 1:
Ik wil films (en eventueel muziek en foto's) afspelen op de overige apparatuur. Dat wil zeggen, met name op de tv. Als ik het goed begrepen heb, kan ik dat met Video Station goed doen. Mij is niet helemaal duidelijk hoe dat werkt. Heb ik daar een computer bij nodig tussen NAS en tv? Of speel ik direct van de NAS op de tv af? Zo ja, welke eisen zitten er dan aan de tv? Is er ook een app voor Android om bestanden mee te selecteren en af te spelen?
Daarnaast wordt bij verschillende modellen gesproken over transcoderen van 4K. Hoe noodzakelijk is dat? Ik heb een HD tv (geen 4K) en ik heb voor 99% HD of lagere resolutie beeldmateriaal. Zonder transcoderen, kan je dan geen 4K bestanden afspelen? Of kost dat dan meer tijd? Of is het zo dat het transcoderen zorgt dat je HD materiaal op 4K apparaten 'upscaled'?

Voor wat betreft 2:
Lijkt me eenvoudig, moet kunnen. Is waar dergelijke apparaten mede voor bedacht zijn denk ik.

Voor wat betreft 3:
Lijkt me ook geen issue. Met de Cloud Station software zou dit moeten kunnen toch? Er zullen hooguit 10 personen ongeveer van de opslag gebruik maken, vooral omdat de 2GB van Dropbox net te beperkt is.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal uit het model wat het zou moeten worden. Ik heb vooralsnog gekeken naar modellen van de 216 en de 218 serie, in het bijzonder de J en de Play. Nu zijn de verschillen niet extreem groot tussen deze, maar ze zijn er wel. Gezien het budget neig ik meer naar 2e hands modellen, zodat je dan al snel uit komt op de 216 serie.
Zullen modellen van de 216 serie geschikt zijn (sterk genoeg) voor mijn doeleinden? En kan ik dan beter een J of een Play zoeken?

TL;DR:
Als instap-NAS voor met name media afspelen en wat (shared) (backup)opslag ben ik op zoek naar een betaalbare Synology. Kan ik het beste een 216 of een 218 model kiezen? En dan de J of de Play?

Dank voor het meedenken!

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
@Zenyatta
Met een Synology kun je probleemloos bestanden hosten en delen.

Voor video kan het een ander verhaal zijn. Sommige mensen zweren bij Plex, maar dan heb je een zware NAS nodig, en zelfs die volstaat dan nog niet, en mag je alsnog investeren in een video server pc-tje.

My 2 cents: vergeet DS Video, vergeet Plex Server.

Wat dan wel? Nou, gewoon een capabele mediaspeler bij je tv neerzetten. Dat kan een Apple TV 4K (met Infuse) zijn of een Nvidia Shield Android TV (met Kodi). Of, als je handig bent, een Raspberry Pi met Kodi erop.

Kies je voor die oplossing, dan volstaat een 'j' versie. Neem dan wel de 4 bay variant, die heeft een iets snellere processor en meer geheugen. Dat voordeel merk je vooral als je 'm bv ook als download station gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
Zenyatta schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:50:
Lijkt me ook geen issue. Met de Cloud Station software zou dit moeten kunnen toch? Er zullen hooguit 10 personen ongeveer van de opslag gebruik maken, vooral omdat de 2GB van Dropbox net te beperkt is.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal uit het model wat het zou moeten worden. Ik heb vooralsnog gekeken naar modellen van de 216 en de 218 serie, in het bijzonder de J en de Play. Nu zijn de verschillen niet extreem groot tussen deze, maar ze zijn er wel. Gezien het budget neig ik meer naar 2e hands modellen, zodat je dan al snel uit komt op de 216 serie.
Zullen modellen van de 216 serie geschikt zijn (sterk genoeg) voor mijn doeleinden? En kan ik dan beter een J of een Play zoeken?
Als je cloud station of drive met de client-software voor een beperkt aantal bestanden (geen tienduizenden) wilt gaan gebruiken maakt t op zich niet zoveel uit. De drive web-app kan wel wat trager zijn op J modellen (net zoals alle andere web-apps). Zolang je gewoon die client software (net zoals de dropbox software) gebruikt en alles in de achtergrond gebeurt maakt dit niet echt uit denk ik.
ikweethetbeter schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:38:
@Zenyatta
Met een Synology kun je probleemloos bestanden hosten en delen.

Voor video kan het een ander verhaal zijn. Sommige mensen zweren bij Plex, maar dan heb je een zware NAS nodig, en zelfs die volstaat dan nog niet, en mag je alsnog investeren in een video server pc-tje.

Wat dan wel? Nou, gewoon een capabele mediaspeler bij je tv neerzetten. Dat kan een Apple TV 4K (met Infuse) zijn of een Nvidia Shield Android TV (met Kodi). Of, als je handig bent, een Raspberry Pi met Kodi erop.

Kies je voor die oplossing, dan volstaat een 'j' versie. Neem dan wel de 4 bay variant, die heeft een iets snellere processor en meer geheugen. Dat voordeel merk je vooral als je 'm bv ook als download station gebruikt.
Ik kan dit bevestigen, jarenlang een DS215j + raspberry pi gebruikt om media af te spelen, en ondertussen kan mijn Pi 3b al H.265 materiaal afspelen zonder problemen. De NAS levert dan gewoon de bestanden aan over het netwerk. Enkel indien je allerhande formaten op je Chromecast wilt afspelen met DS Video wordt transcoding belangrijk. Zelfde voor backups, waar je gewoon via SMB (lokale windows bestandsservice, waarmee je door netwerkmappen bladert) upload.

Ondersteuning voor BTRFS (automatische snapshots om terug in de tijd te gaan) en Synology active backup (centraal gestuurde backup oplossing, je merkt t niet eens op de computer) vind ik een enorm pluspunt, maar enkel als je budget het toelaat (Vanaf DS218 voor BTRFS en vanaf DS218+ voor Active Backup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:00
Ik kan geen verbinding maken met video station als ik niet op het thuis netwerk zit. Is dat gebruikelijk? Verbinding maken met ds file lukt zonder problemen, kan ook de map waar de films in staan gewoon inzien. Nu doe ik dan maar even de film downloaden die ik wil zien, maar handig is het niet echt.
Heb al wat gezocht maar vind niet echt een oplossing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik heb op dit moment een Mac Mini met een externe schijf waar ik Plex op heb draaien. Ik wil graag overstappen naar een Synology, ook voor andere opslag. Momenteel heb ik een DS418 met WD Red schijven op het oog.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of Plex draaien op een Synology nu wel of niet goed is. Ik zag namelijk dat Plex er voor zorgt dat de schijven nooit in standby gaan. Of dat nu wel of niet een nadeel is lijken de meningen over verdeeld te zijn. Aan de ene kant zouden 'gemaakt voor NAS' schijven hier prima tegen moeten kunnen, aan de andere kant zit je wel met een (wat) hoger stroomverbruik en eventueel extra lawaai.

Kortom, hoe zijn de ervaringen hier? Hebben jullie een Synology die continue aan staat, of gaan de meeste NASen hier geregeld slapen? Hoe veel geluid produceert een actieve combinatie zoals ik voor ogen heb? De NAS komt niet in een woon- of slaapkamer dus een beetje geluid kan geen kwaad, maar het hoeft ook weer geen serverruimte te worden.

Overigens, ik heb al begrepen dat voor transcoding een Synology niet altijd goed is, maar ik gebruik alleen dedicated players dus dat is voor mij geen issue.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
Bij mij gaan de schijven normaalgezien na 1 of 2u naar slaapstand, maar heb zelf pas een nieuwe NAS in gebruik en moet nog eens nagaan of dat wel gebeurt (en een goed schema voor backups etc instellen, nu gebeuren die op verschillende momenten 's nachts).

Je kan verder nog steeds de hele NAS afsluiten volgens een schema, ik gebruik daar Advanced Power Manager voor. Zo kan je bijvoorbeeld elke nacht tussen 0 en 8u de NAS afsluiten, tenzij de NAS nog actieve verbindingen heeft (meer dan x bandbreedte) of bepaalde hosts nog online zijn. Een dedicated player kan dan WOL gebruiken om de NAS te starten mocht dat toch nodig zijn.
Hertog schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:08:
Overigens, ik heb al begrepen dat voor transcoding een Synology niet altijd goed is, maar ik gebruik alleen dedicated players dus dat is voor mij geen issue.
Ik heb zelf geen ervaring met plex, maar als je externe spelers hebt, is SMB/NFS dan geen optie? Geen extra package, geheugen of processorkracht op de NAS nodig, en schijven slapen gewoon zoals normaal.

[ Voor 42% gewijzigd door bertware op 10-06-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:07

kraats

Ik rol

Ramon 73 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:27:
Ik kan geen verbinding maken met video station als ik niet op het thuis netwerk zit. Is dat gebruikelijk? Verbinding maken met ds file lukt zonder problemen, kan ook de map waar de films in staan gewoon inzien. Nu doe ik dan maar even de film downloaden die ik wil zien, maar handig is het niet echt.
Heb al wat gezocht maar vind niet echt een oplossing....
heb je videostation misschien op een aparte poort draaien en die poort nog niet geforward in je router?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

bertware schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:24:
Bij mij gaan de schijven normaalgezien na 1 of 2u naar slaapstand, maar heb zelf pas een nieuwe NAS in gebruik en moet nog eens nagaan of dat wel gebeurt (en een goed schema voor backups etc instellen, nu gebeuren die op verschillende momenten 's nachts).

Je kan verder nog steeds de hele NAS afsluiten volgens een schema, ik gebruik daar Advanced Power Manager voor. Zo kan je bijvoorbeeld elke nacht tussen 0 en 8u de NAS afsluiten, tenzij de NAS nog actieve verbindingen heeft (meer dan x bandbreedte) of bepaalde hosts nog online zijn. Een dedicated player kan dan WOL gebruiken om de NAS te starten mocht dat toch nodig zijn.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar je bent dus in de basis inderdaad van mening dat 24/7 draaien niet handig is?
Ik heb zelf geen ervaring met plex, maar als je externe spelers hebt, is SMB/NFS dan geen optie? Geen extra package, geheugen of processorkracht op de NAS nodig, en schijven slapen gewoon zoals normaal.
Plex Server draait dan op de Synolygy en doet media management en dergelijke. En ik vind de software van Plex erg fijn, zitten dingen in de interface die ik in Netflix en Amazon Prime steeds mis. Als de Mac Mini helemaal weg kan heb ik verder geen machine waar die server software op kan draaien.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
Hertog schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:50:
Dat zou inderdaad kunnen. Maar je bent dus in de basis inderdaad van mening dat 24/7 draaien niet handig is?
Voor puur media serving gebruikte ik een HDD standby + Diskstation power scheduling. De NAS stond dan tussen de 6 en 10u uit per dag, en nog enkele uren met de disks in standby. Scheelt op stroom, warmte, geluid 's nachts, en hopelijk gaan de schijven daarmee ook wat langer mee (al is daar discussie over). Media gebruik je immers slechts enkele uren per dag. Fotos en documenten liet ik toen overdag backuppen naar een andere schijf.

Nu ik er meer mee doe staat hij 24/7 aan, en hoewel HDD standby nog steeds ingeschakeld is, heb ik geen zicht op wanneer hij exact spindown heeft. Dat controleren en optimaliseren wordt iets voor een vrij weekend.

[ Voor 14% gewijzigd door bertware op 10-06-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 21:09

mvds

Totally awesome!

Ik heb sinds een hele tijd dat elke Synology desktop app hangt of crasht. Ik kan dan wel het window nog verschuiven, de knoppen krijgen wel hun highlight border, maar verder gebeurd er helemaal niks. Dit heb ik bij alle Synology apps. De Helper app, de Photo Station Uploader, de Synology Surveillance Station Client. Allemaal met hetzelfde resultaat.

Ik kan een paar seconden alles doen en dan vervolgens niks meer.

Bekend probleem?

Overigens heb ik dit alleen maar bij Synology applicaties, verder draaien alle applicaties prima op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik heb een vraag.

Heb DS1515+ nu maar kan de PLEX app niet werkend krijgen.
Ik heb de app ook op me tv geinstalleerd, en hij kan mijn NAS benaderen, zag het aan de naam.
Maar ik begrijp niet hoe ik de shares moet instellen vanuit me NAS.

Iemand die me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
De shares stel je in, in de plex webapp.
Daar kom je door naar de juiste url te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@job dat doe ik ook.
Dit ook gevolgd [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=t4VvwjJQ2as[/youtube] , maar nog steeds wertkt het niet.

Kan ook de shares niet vinden, op mijn network. wel vindt ik het via de plex app...

[ Voor 23% gewijzigd door theduke1989 op 10-06-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 01-10 00:07
De webserver kan je bereiken via http://ipadresnas:32400/web
Navigeer daarna naar de juiste locatie (/volumex bij een syno).

Als je docker gebruikt kan het zijn dat het onder een andere poort draait, maar dat kan je wel terugvinden in de docker app.

[ Voor 76% gewijzigd door job op 10-06-2019 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 15:25
Hertog schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:08:
Ik heb op dit moment een Mac Mini met een externe schijf waar ik Plex op heb draaien. Ik wil graag overstappen naar een Synology, ook voor andere opslag. Momenteel heb ik een DS418 met WD Red schijven op het oog.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of Plex draaien op een Synology nu wel of niet goed is. Ik zag namelijk dat Plex er voor zorgt dat de schijven nooit in standby gaan. Of dat nu wel of niet een nadeel is lijken de meningen over verdeeld te zijn. Aan de ene kant zouden 'gemaakt voor NAS' schijven hier prima tegen moeten kunnen, aan de andere kant zit je wel met een (wat) hoger stroomverbruik en eventueel extra lawaai.

Kortom, hoe zijn de ervaringen hier? Hebben jullie een Synology die continue aan staat, of gaan de meeste NASen hier geregeld slapen? Hoe veel geluid produceert een actieve combinatie zoals ik voor ogen heb? De NAS komt niet in een woon- of slaapkamer dus een beetje geluid kan geen kwaad, maar het hoeft ook weer geen serverruimte te worden.

Mijn DS412+ draait al minstens 5 jaar 24/7. Ik heb er 4 Western Digital Reds inzitten en de NAS staat bij mij op het bureau, ik hoor hem, buiten af en toe wat schijf activiteit, nauwelijks.

Hij gaat nooit in standby, wat volgens mij ook alleen maar slecht is voor de schijven, omdat ik er een webserver en database op heb draaien die altijd beschikbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
kraats schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:32:
[...]
heb je videostation misschien op een aparte poort draaien en die poort nog niet geforward in je router?
Niks aan poort settings gerommeld. Maar ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

renem schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:58:
[...]

Mijn DS412+ draait al minstens 5 jaar 24/7. Ik heb er 4 Western Digital Reds inzitten en de NAS staat bij mij op het bureau, ik hoor hem, buiten af en toe wat schijf activiteit, nauwelijks.

Hij gaat nooit in standby, wat volgens mij ook alleen maar slecht is voor de schijven, omdat ik er een webserver en database op heb draaien die altijd beschikbaar moet zijn.
Helder, bedankt. Dat in standby gaan beter of slechter zou zijn is dus een van die dingen waar ik afwisselende verhalen over las. Maar vooral dat het geluid in de praktijk goed meevalt is goed om te horen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12

Zenyatta

Tsjakka!

Thanks!
ikweethetbeter schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:38:

Ik heb nu ook een HTPC aan de tv hangen. Misschien dat ik die dan inderdaad wel vervang voor een kleiner, zuiniger apparaatje.

Plex klinkt wel leuk, maar volgens mij is Kodi wat dat betreft voor mijn doeleinden toereikend.

Overigens dan wel even zoeken of ik een 4-bay kan vinden voor een acceptabele prijs. Anders ga ik denk ik starten met een 2-bay. Is ook wat compacter in de kast...
bertware schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:55:
Ik kan dit bevestigen, jarenlang een DS215j + raspberry pi gebruikt om media af te spelen, en ondertussen kan mijn Pi 3b al H.265 materiaal afspelen zonder problemen. De NAS levert dan gewoon de bestanden aan over het netwerk. Enkel indien je allerhande formaten op je Chromecast wilt afspelen met DS Video wordt transcoding belangrijk. Zelfde voor backups, waar je gewoon via SMB (lokale windows bestandsservice, waarmee je door netwerkmappen bladert) upload.
Als ik inderdaad met mijn HTPC aan de slag kan, functioneert dat prima genoeg. :)

Backups wil ik vooralsnog handmatig regelen. Op het moment dat ik een backup wil maken, die wegschrijven. En zeker als ik mijn database met foto's en documenten vanaf de NAS draai (in RAID) zit ik al een stuk beter dan het nu is.

Weet er iemand overigens of je een 2-bay ook neer kan leggen ipv neerzetten op de pootjes? Dat past namelijk niet in mijn tv-kast...

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Laatst online: 26-09 10:24
Ik heb een vraag wellicht kan iemand mij hier mee helpen.
Ik heb een tweede synology gekocht (218+) en wil de bestanden van de oude (214play) kopiëren naar de nieuwe.
Hiervoor heb ik via Hyperbackup resinc en ook via extern nas apparaat gebruik. De backup wordt goed gemaakt maar op de nieuwe nas kan ik de bestanden niet zien of kopiëren naar de juiste nieuwe directories.
Doe ik wat verkeerd?
THX!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:17
Zenyatta schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:56:
Plex klinkt wel leuk, maar volgens mij is Kodi wat dat betreft voor mijn doeleinden toereikend.
Kodi kan zelf alles afspelen, dus transcodering is niet nodig. Plex is een resource hog, persoonlijk zie ik geen voordelen. Kodi (en Infuse op een Apple TV) laten ook cover art en andere info zien, en laten je ondertitels kiezen.
Overigens dan wel even zoeken of ik een 4-bay kan vinden voor een acceptabele prijs. Anders ga ik denk ik starten met een 2-bay. Is ook wat compacter in de kast...
Ik heb een DS416j, die was destijds iets duurder dan een DS216j, maar had wel een snellere processor en dubbel geheugen (512MB RAM ipv 256MB).

Als ik de huidige modellen vergelijk, dan is een DS418j 2 keer zo duur als een DS218j. Ook hier heeft de 4 bay variant 2 keer zoveel geheugen, maar dat is verdubbeld vergeleken met het model 2 jaar ervoor.

Ik denk dat een DS218j net zo werkbaar is als een DS416j (zelfde hoeveelheid geheugen, CPU's zijn vergelijkbaar). Dat houdt in dat hij probleemloos snel bestanden over je LAN kan aanbieden, en NZB downloaden werkt ook gewoon, maar NZB uitpakken had sneller gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
Ik heb een 218+ icm een Draytek 2925
Als ik de NAT poorten ga beheren via de synology blijven alle andere poort forward instellingen dan bestaan in de Draytek of overschrijft hij alles en ben ik mijn configuratie kwijt?
THX!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Dat had je beter met shared volume copy kunnen doen.

Van en backup kan je alleen restoren door deze opnieuw te koppelen aan een lokale backup. Kost je 2 keer zoveel tijd en ook 2 keer de ruimte nodig.

N.b. als je ook een system backup/restore doet van je users/groups e.d. dan neem je met een shared volume copy ook meteen de juiste rechten mee als je daar iets mee gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
THX!!!

Ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:41

MJV

theduke1989 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:16:
Ik heb een vraag.

Heb DS1515+ nu maar kan de PLEX app niet werkend krijgen.
Ik heb de app ook op me tv geinstalleerd, en hij kan mijn NAS benaderen, zag het aan de naam.
Maar ik begrijp niet hoe ik de shares moet instellen vanuit me NAS.

Iemand die me kan helpen.
Als je naar de Plex web-app surft dien je daar de betreffende mappen in stellen: https://app.plex.tv/desktop#!/account

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
@DukeBox shared volume copy werkt super!
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Is er iemand die me op weg kan helpen met een vermoedelijke mirai besmetting op mijn synology (ik wist niet dat het kon)?
Ik heb, waarschijnlijk als gevolg van een niet ge-update domoticz versie, een besmetting die voor nogal wat problemen zorgt.
Onderstaande gegevens komen van spamhaus:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb on en off-site backups beschikbaar. Ik heb een synology in hetzelfde LAN staan die backups maakt van de (waarschijnlijk) geïnfecteerde machine.
Ik heb ook backups op een externe synology staan.
Op dit moment ben ik nogmaals een volledige backup aan het maken van het systeem en ik heb domoticz verwijderd.

Ik heb hier:
- DS216play (waarschijnlijk geïnfecteerd)
- DS718+ (hopelijk schoon)

Kan iemand me zeggen of ik kan zien ergens in de synology of er inderdaad sprake is van een besmetting? Nu "weet" ik het eigenlijk alleen doordat:
- Er iemand in het domoticz draadje ook met dezelfde problemen zit op een raspberry
- Ik ben afgesloten door XS4all
verder heb ik dus niet duidelijk hoe ik zelf hier kan checken of de besmetting klopt en maar op 1 machine aanwezig is.
Als iemand iets onderbouwends hierover kan zeggen, dan ben ik daar heel blij mee.

Huidige situatie:
- Internet ligt hier in huis plat (blokkade door XS4all)
- Eerste poging om internet te herstellen bij XS4all heb ik gisteravond gedaan en ben vanmiddag weer opnieuw geblokkeerd, ik ben pas sinds vanmiddag op de hoogte dat het waarschijnlijk uit domoticz kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:35:
- Internet ligt hier in huis plat (blokkade door XS4all)
Als work-around kan je wel via proxy.xs4all.nl:8080 internetten om info op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

DukeBox schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:56:
[...]

Als work-around kan je wel via proxy.xs4all.nl:8080 internetten om info op te zoeken.
Dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:07
Ik probeer mijn Dahua IP cam te koppelen in het Surveillance Station. Het toevoegen van de camera lukt zonder problemen, alles instellen, test connection is goed... maar zodra SS dan de camera wil gaan 'activeren' loopt het mis. Ik moet het doen met een 'disconnected' en oranje uitroepteken met de summiere info 'please check the RTSP settings'.

Onder advanced kan ik dan 3 dingen aanpassen bij 'RTSP & RTP setting' (transport protocol / keep alive method / streaming information source > respectievelijk standaard ingesteld op auto / options (default) / RTSP. Het wijzigen van deze settings heeft het probleem niet verholpen...

Google brengt mij niet veel verder...en ik zie het even niet meer... iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Vandaag moest ik even een bestandje van de DS218+ halen. Geen verbinden met mapped drives....vreemd.
Quickconnect toonde de webassistent alsof het een compleet nieuw station was. Gelukkig heb ik de 218 nog pas kort en nog een 1Ö1 backup liggen op externe HDD. Dus alles opnieuw en nu de backup overzetten.

Gelukkig niks kwijt, maar geen idee wat er gebeurd is. Ik had bij de eerste installatie de opslagpool verwijderd, opnieuw aangemaakt en er JBOD van gemaakt om beide schijven volledig te benutten. Nu toch maar de veilige optie gekozen....beide schijven worden gezien als gezond in DSM.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? In het logboek vind ik uiteraard niks meer, DSM is volledig nieuw erop gezet. Backup op externe HDD ga ik nog wel even houden.
Pagina: 1 ... 47 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).