[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 22:23
Beste alle,

Quickconnect voor Synology werkt alleen 1 account op elke NAS.
Ik wil namelijk ook een Quickconnect voor mijn vrouw, zodat ze haar bestanden van haar telefoon ook kan backuppen. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:07
theduke1989 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:34:
Beste alle,

Quickconnect voor Synology werkt alleen 1 account op elke NAS.
Ik wil namelijk ook een Quickconnect voor mijn vrouw, zodat ze haar bestanden van haar telefoon ook kan backuppen. Is dit mogelijk?
Je maakt 1 Quickconnect aan per NAS en dan geef je je vrouw eigen logincredentials, die je toch ook nog nodig hebt om in te loggen via Qk.

Ik werk er zelf nog maar een paar dagen mee, maar zo is het volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Is aan onderstaande cronjob list te zien of er vreemde commando's worden gegeven?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
MAILTO=""
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/syno/sbin:/usr/syno/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin
#minute hour    mday    month   wday    who command
0   0   1   *   *   root    /usr/syno/bin/syno_disk_health_record
0   8   *   *   0   root    /var/packages/AntiVirus/target/bin/synoavscan --all
0   0   3   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=1
0   0   18  6,12    *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=2
55  3   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=3
0   3   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=4
0   5   *   *   0   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=5
22  1   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=11
13  6   *   *   0   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=12
30  4   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=13
30  5   *   *   0   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=14
0,30    0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=7
0   0   *   *   *   root    /var/packages/MailServer/target/bin/syno_clean_junk --clean
0   1   *   *   *   root    /var/packages/MailServer/target/bin/MailScanner/clean.quarantine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JdM
Volgens mij moet je in scheduled tasks nog even kijken wel commando er daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@kraades Kun je mij zeggen hoe ik in de scheduled tasks kan kijken?
Ik heb geprobeerd om op de command line /synoschedtask --get id=(en hier de id die hoort op de betreffende command line) in te voeren.
Het lukt me niet om de scheduled tasks zichtbaar te krijgen. Weet jij wat ik hier aan kan doen? Google helpt me vooralsnog niet helemaal verder, heb al geprobeerd om verschillende commando's in te geven maar wat ik op google kan vinden lijkt alleen bruikbaar tot DSM 4.2 (die draai ik al een tijdje niet meer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56
JdM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:47:
@kraades Kun je mij zeggen hoe ik in de scheduled tasks kan kijken?
Ik heb geprobeerd om op de command line /synoschedtask --get id=(en hier de id die hoort op de betreffende command line) in te voeren.
Het lukt me niet om de scheduled tasks zichtbaar te krijgen. Weet jij wat ik hier aan kan doen? Google helpt me vooralsnog niet helemaal verder, heb al geprobeerd om verschillende commando's in te geven maar wat ik op google kan vinden lijkt alleen bruikbaar tot DSM 4.2 (die draai ik al een tijdje niet meer ;) )
Misschien bedoelt ie Scheduled tasks via DSM GUI?

/edit
Ondertussen heb je al wel al je IOT devices en beide NAS'sen geblocked richting het internet neem ik aan?

/edit2:
Misschien heb je hier iets aan:
https://iot.stackexchange...ected-with-the-mirai-worm

[ Voor 15% gewijzigd door schumi2004 op 14-06-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

schumi2004 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:53:
[...]

Misschien bedoelt ie Scheduled tasks via DSM GUI?
Dat kan, maar dat bedoel ik niet ;)
/edit
Ondertussen heb je al wel al je IOT devices en beide NAS'sen geblocked richting het internet neem ik aan?

/edit2:
Misschien heb je hier iets aan:
https://iot.stackexchange...ected-with-the-mirai-worm
Ik ben inderdaad al een stuk verder met troubleshooten dan je hier aangeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Zojuist heb ik alle taken verwijderd in de DSM GUI. Dan houd ik de volgende cronjobs over:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
MAILTO=""
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/syno/sbin:/usr/syno/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin
0   5   *   *   0   root    /var/packages/AntiVirus/target/bin/synoavscan --all
0   0   *   *   *   root    /var/packages/MailServer/target/bin/syno_clean_junk --clean
0   1   *   *   *   root    /var/packages/MailServer/target/bin/MailScanner/clean.quarantine
0,30    0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=11
44  2   *   *   0   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=4
30  5   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=3

De job op regel 8 baart me zorgen, is dat terecht?

Ik stel deze vragen vooral omdat ik zeker wil zijn dat mijn syno waarop geen domoticz heeft gedraaid, dat die ook geen vreemde taken uitvoert.
Daarom ben ik de cronjob lists van beide machines aan het vergelijken en ik kom op beide machines dezelfde taak tegen zoals weergegeven op regel 8.
Ik durf daarom de onbesmette (hopelijk) syno niet online te zetten (die moet wel zsm online, omdat daar mijn bedrijf op draait met mailserver/website/cloud)

Situatie:
- DS216play (besmet via domoticz) en in hetzelfde LAN draaide mee:
- DS718+ (hopelijk niet besmet, dit ben ik dus aan het proberen uit te sluiten middels mijn vragen)

[ Voor 27% gewijzigd door JdM op 14-06-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
JdM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:15:
Zojuist heb ik alle taken verwijderd in de DSM GUI. Dan houd ik de volgende cronjobs over:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
MAILTO=""
0   5   *   *   0   root    /var/packages/AntiVirus/target/bin/synoavscan --all
0,30    0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=11
44  2   *   *   0   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=4
30  5   *   *   *   root    /usr/syno/bin/synoschedtask --run id=3

De job op regel 8 baart me zorgen, is dat terecht?

Ik stel deze vragen vooral omdat ik zeker wil zijn dat mijn syno waarop geen domoticz heeft gedraaid, dat die ook geen vreemde taken uitvoert.
Daarom ben ik de cronjob lists van beide machines aan het vergelijken en ik kom op beide machines dezelfde taak tegen zoals weergegeven op regel 8.
Ik durf daarom de onbesmette (hopelijk) syno niet online te zetten (die moet wel zsm online, omdat daar mijn bedrijf op draait met mailserver/website/cloud)

Situatie:
- DS216play (besmet via domoticz) en in hetzelfde LAN draaide mee:
- DS718+ (hopelijk niet besmet, dit ben ik dus aan het proberen uit te sluiten middels mijn vragen)
Ik vind sowieso al die rules met --run id= verdacht.

Maar volgens mij is niet Domoticz zelf besmet maar de IOT devices maar je bent zelf al een stuk verder dus zal dit al wel uitgesloten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@schumi2004 er zijn bij deze besmetting geen IoT devices betrokken. Het betreft hier een besmetting op de synology, als gevolg van een outdated domoticz.
De Mirai is binnen gekomen via de webinterface van domoticz en heeft daarmee toegang gekregen tot de synology, zo ziet het er vooralsnog uit.
Internet staat vol met meldingen over de IoT zwakheden, echter lijkt deze besmetting relatief nieuw, er zijn nog niet veel meldingen van.

Zie eventueel (voor de Rpi variant: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=28329 )

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 14-06-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Update in de zoektocht:
De cronjobs heb ik in de DSM GUI verwijderd, ook op het systeem wat ik zsm online wil krijgen.
Daarop blijven er twee cronjobs over die naar een id verwijzen, respectievelijk 7 en 3
Het is me ook gelukt het juiste commando in te voeren voor het uitlezen van deze id's en dat levert de volgende info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
root@DISKSTATION:~# /usr/syno/bin/synoschedtask --get id=7
               ID: [7]
             Name: [Task 7]
            State: [enabled]
            Owner: [root]
             Type: [daily]
       Start date: [0/0/0]
         Run time: [0]:[0]
Repeat every [30] min (s) until [23]:[30]
          Command: [/usr/syno/bin/syno_disk_latency_collector record]
           Status: [No last run record]

root@DISKSTATION:~# /usr/syno/bin/synoschedtask --get id=3
               ID: [3]
             Name: [DSM Auto Update]
            State: [enabled]
            Owner: [root]
             Type: [daily]
       Start date: [0/0/0]
         Run time: [3]:[55]
          Command: [/usr/syno/sbin/synoupgrade --autoupdate]
    Last Run Time: Wed Jun 20 03:55:02 2018
           Status: [Success]

In mijn optiek geen malafide taken zichtbaar en dus ga ik mijn syno weer online zetten, tenzij iemand me dat alsnog afraadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan met synoschedtask --del id=7 zaken verwijderen, want anders blijven ze nog in de scheduled file staan als je ze alleen uit de cronjob haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

stormfly schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:33:
Je kan met synoschedtask --del id=7 zaken verwijderen, want anders blijven ze nog in de scheduled file staan als je ze alleen uit de cronjob haalt.
Dank je, handig om te weten, ik heb ze echter verwijderd nu door de cronjob file even te downloaden naar een map op de synology zodat ik er met een tekstverwerker doorheen kan vegen.
Heb de id verwijzingen allemaal verwijderd en daarna het cron bestand weer terug geupload. Dit is er nog van over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
MAILTO=""

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JdM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:52:
[...]

Dank je, handig om te weten, ik heb ze echter verwijderd nu door de cronjob file even te downloaden naar een map op de synology zodat ik er met een tekstverwerker doorheen kan vegen.
Heb de id verwijzingen allemaal verwijderd en daarna het cron bestand weer terug geupload. Dit is er nog van over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
MAILTO=""
Kan wat je zegt maar de bron taken staan dan nog in de files.

/usr/syno/etc/scheduled_tasks en/of /tmp/scheduled_tasks

Denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
de laats tijd krijg ik vrijwel dagelijks een of meerdere meldingen dat een IP adres is geblokkeerd die via ssh probeerde in te loggen:

[24.239.9.74] van mijnnas is geblokkeerd door SSH

Ik heb ssh standaard uit staan en zou hier graag wat tegen doen. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
darklord007 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:33:
de laats tijd krijg ik vrijwel dagelijks een of meerdere meldingen dat een IP adres is geblokkeerd die via ssh probeerde in te loggen:

[24.239.9.74] van mijnnas is geblokkeerd door SSH

Ik heb ssh standaard uit staan en zou hier graag wat tegen doen. Iemand suggesties?
Hoe komen externe verzoeken tot bij de SSH poort van je NAS? Klinkt alsof je ofwel port forwarding hebt voor die poort (in dat geval, verwijderen) of een DMZ of iets dergelijke hebt ingesteld voor je NAS (ook hier weer, verwijderen). Enkel de nodige poorten forwarden, bijvoorbeeld een poort om Diskstation met HTTPS te benaderen, en OpenVpn of dergelijke. SSH en dergelijke kan je steeds via VPN bereiken. De firewall op je NAS kan je ook instellen om standaard alles te blokkeren, behalve wat jij aangeeft (bvb DSM vanuit Benelux, VPN van overal, SSH enkel van VPN of lokaal subnet, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
bertware schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Hoe komen externe verzoeken tot bij de SSH poort van je NAS? Klinkt alsof je ofwel port forwarding hebt voor die poort (in dat geval, verwijderen) of een DMZ of iets dergelijke hebt ingesteld voor je NAS (ook hier weer, verwijderen). Enkel de nodige poorten forwarden, bijvoorbeeld een poort om Diskstation met HTTPS te benaderen, en OpenVpn of dergelijke. SSH en dergelijke kan je steeds via VPN bereiken. De firewall op je NAS kan je ook instellen om standaard alles te blokkeren, behalve wat jij aangeeft (bvb DSM vanuit Benelux, VPN van overal, SSH enkel van VPN of lokaal subnet, ...)
poort 22 heb ik niet open staan en ssh staat uit. Ik heb de instellingen van de firewall van DSM wat aangepast, eens kijken of dat werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Een collega van mij heeft een DS115j. Door werkzaamheden aan het elektra bij hem thuis is het huis stroomloos gemaakt en na die tijd start de NAS niet meer op. Geen ledje gaat branden.
Zou dit aan de voeding van de DS115j kunnen liggen?

ik wil proberen of de adapter van mijn DS214 uitwisselbaar is met die van hem. Weet iemand of ik deze an gebruiken om te testen of de NAS dan wel opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:25
Stomme vraag misschien maar heb je wel spanning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07-2024
Google home & Synology NAS?

Ik heb een Synology NAS staan. Kan ik momenteel op een bepaalde manier vragen om de Google Home muziek te laten streamen van de NAS of video's te laten casten naar mijn chromecast?

Een korte zoektocht leerde me enkel dat de mogelijkheden in die richting erg beperkt zijn. Zou een nieuwe DSM versie hier verbetering in kunnen brengen in de toekomst? Iemand nieuws over DSM 7.0 in die richting?

Wist niet goed in welk topic ik deze vraag moest plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Xenophoben schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:01:
Stomme vraag misschien maar heb je wel spanning ?
Ja, de ventilator tikt heel iets maar verder gebeurd er niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Na een paar dagen herinrichten van mijn 718+ (zodat deze de taken van mijn besmette synology kan overnemen) heb ik sinds donderdag mijn 216Play offline gehaald en daarmee is ook het als Mirai besmetting bestempelde (door XS4all) dataverkeer inactief.
Op abusenet staat mijn ip gelist als "This IP address is infected with, or is NATting for a machine infected with the Conficker malicious botnet." Sinds donderdag is de activiteit gestopt, vanaf die dag is mijn 718+ weer volledig actief, die lijkt dus schoon te zijn.

Ik heb hier de 216Play nog in een afgesloten netwerk hangen en heb na de besmetting alleen domoticz verwijderd (en de cronjoblijst grotendeels).
Voor mij is het gebeurde lastig te vatten, ik heb te weinig verstand van Linux om logisch een analyse te kunnen doen over de wijze waarop de machine besmet is en hoe ik kan uitvinden wat er speelt op de server.
Het vermoeden is, dat domoticz via de webinterface werd binnen gedrongen. Mijn versie was ergens in de 4.9 range als ik me niet vergis en daarmee gevoelig voor de infectie, zoals onder meer ook beschreven op:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=28329

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of die 216Play alsnog besmet is, terwijl domoticz verwijderd is.

Ik kan ook de 216Play leeghalen en opnieuw beginnen met de installatie, maar het lijkt mij mogelijk ook interessant voor anderen om een besmetting als deze wat meer inzichtelijk te krijgen, wellicht zie ik dat verkeerd. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat een synology op deze wijze niet was te misbruiken, er zijn verder ook geen meldingen van die passen bij de besmetting zoals deze waarschijnlijk bij mij actief was.
Mirai wordt in verband gebracht met IoT devices en ik kan me alleen voorstellen dat mijn RfxCom dan besmet zou moeten zijn via de domoticz software. Dit zou ik toch graag willen achterhalen of dat dus mogelijk is.
Iemand die dit als een uitdaging ziet om erover mee te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:17
Binnetie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:11:
[...]

Ja, de ventilator tikt heel iets maar verder gebeurd er niks.
Misschien te weinig spanning? Voeding (bijna) overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
ikweethetbeter schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Misschien te weinig spanning? Voeding (bijna) overleden?
Ja maar zou het dan de voeding in de DS115j zijn? Is die moeilijk te vervangen? Heb er op dit moment geen zicht op omdat de nas niet bij mij staat maar bij een collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Binnetie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:29:
[...]

Ja maar zou het dan de voeding in de DS115j zijn? Is die moeilijk te vervangen? Heb er op dit moment geen zicht op omdat de nas niet bij mij staat maar bij een collega.
Volgens mij zijn dat altijd externe brick voedingen. Dus vervangen is makkelijk, maar of ze uitwisselbaar zijn geen idee..

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 10:24
Kan iemand mij vertellen waar ik de machine naam kan wijzigen die zichtbaar is in de tabbladen van google chrome?
Het is niet de server naam onder netwerk.
THX!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:46
cautje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:53:
Kan iemand mij vertellen waar ik de machine naam kan wijzigen die zichtbaar is in de tabbladen van google chrome?
Het is niet de server naam onder netwerk.
THX!!!
Zit dat niet gewoon bij Netwerkinstellingen? Wellicht dat je de NAS even een herstart moet geven voordat de verandering merkbaar is?
Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/dsm-servernaam.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
@FrankHe
Yep, dat dacht ik ook, ook heb ik al een herstart gedaan maar de oude namen blijven zichtbaar.
Iemand nog een ander idee?
THX!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08
cautje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:53:
Control Panel -> Theme -> Login Style -> Login Page Title

@FrankHe (post hieronder)
DSM heeft op 3 (eigenlijk 4) plekken een servernaam met allemaal een ander doeleinde.
1. 'Server Name' is puur voor file sevices, hoe deze te vinden is op je netwerk (Bonjour, SSDP, WS-Discovery en de netbios naam) maar ook de (default) hostname voor SSH, backup en rsync.
2. 'Login Page Title' heeft alleen een cosmetisch doel maar wordt wel overal gebruikt.
3. 'Hostname' (onder external access) dit is de hostname die gebruikt wordt in file share/request links. Wordt overigens overruled wanneer je quick connect gebruikt.
4. 'Custom DNS' Is om DSM alleen met een toegewezen domein via de standaard web poort te ontsluiten. Dit is qua beveiliging ook sterk aan te raden.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2019 11:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
cautje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:13:
@FrankHe
Yep, dat dacht ik ook, ook heb ik al een herstart gedaan maar de oude namen blijven zichtbaar.
Iemand nog een ander idee?
THX!
Dat is gek, volgens mij zou dat hem namelijk wel moeten wezen. De web browser cache zou het eigenlijk ook niet mogen wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
@DukeBox
Ik ga ze allemaal proberen.
THX!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Control Panel -> Theme -> Login Style -> Login Page Title

@FrankHe (post hieronder)
DSM heeft op 3 (eigenlijk 4) plekken een servernaam met allemaal een ander doeleinde.
1. 'Server Name' is puur voor file sevices, hoe deze te vinden is op je netwerk (Bonjour, SSDP, WS-Discovery en de netbios naam) maar ook de (default) hostname voor SSH, backup en rsync.
2. 'Login Page Title' heeft alleen een cosmetisch doel maar wordt wel overal gebruikt.
3. 'Hostname' (onder external access) dit is de hostname die gebruikt wordt in file share/request links. Wordt overigens overruled wanneer je quick connect gebruikt.
4. 'Custom DNS' Is om DSM alleen met een toegewezen domein via de standaard web poort te ontsluiten. Dit is qua beveiliging ook sterk aan te raden.
Als de (Thema) Login Page Title is ingevuld dan overschrijft die inderdaad de servernaam. Ik zou het persoonlijk allemaal hetzelfde houden. Maar als je wilt dan kun je daar inderdaad iets anders van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
cautje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:05:
@DukeBox
Ik ga ze allemaal proberen.
THX!!!
Voor jou is alleen 2 nodig.
FrankHe schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:41:
Ik zou het persoonlijk allemaal hetzelfde houden.
Is meestal ook het makkelijkst. Zelf heb ik wel een verschillende naam voor netwerk en dsm maar dat heeft te maken met een vereiste voor de SSL keys.

Op mijn werk gebruiken we het vaker bij gebruik van clustering of balancers. Dan is het wel handig om te weten op welke node je zit.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
@DukeBox
nummer twee was het!
Bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:10
Op mijn DS918+ maak ik backups op een externe USB3 schijf met behulp van Hyper Backup. Nu heb ik reeds ingesteld dat na het voltooien van de backup de externe schijf automatisch ontkoppeld wordt.

Nu wil ik graag de backup taak automatisch laten starten zodra de USB schijf aangekoppeld wordt. Ik kan hiervoor in DSM geen ingebouwde manier vinden, is dit met een omweg voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Brokencore schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:35:
Nu wil ik graag de backup taak automatisch laten starten zodra de USB schijf aangekoppeld wordt. Ik kan hiervoor in DSM geen ingebouwde manier vinden, is dit met een omweg voor elkaar te krijgen?
Je zou een event trigger / udev rule kunnen maken maar dat moet dan gescript worden. Op zich niet heel ingewikkeld maar je moet wel afvangen dat een backup maar 1 keer gestart wordt bij een tijdelijke onderbreking of wanneer de disk in standby gaat en weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Sp33dFr34k schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:04:
[...]

Volgens mij zijn dat altijd externe brick voedingen. Dus vervangen is makkelijk, maar of ze uitwisselbaar zijn geen idee..
Voedingsadapter getest maar werkt niet.
Ik zit nu even te denken wat de beste oplossing is.

Een nieuwe nas kopen kan, maar zodra je de huidige schijf overzet heb je kans dat Synology de schijf formatteerd. De back-upschijf wordt niet herkend in Windows (EXT4) een freeware tool geeft aan dat de schijf moet worden geformatteerd: https://thelinuxcode.com/...ext3-ext2-windows-10-8-7/

Iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Binnetie schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Voedingsadapter getest maar werkt niet.
Ik zit nu even te denken wat de beste oplossing is.

Een nieuwe nas kopen kan, maar zodra je de huidige schijf overzet heb je kans dat Synology de schijf formatteerd. De back-upschijf wordt niet herkend in Windows (EXT4) een freeware tool geeft aan dat de schijf moet worden geformatteerd: https://thelinuxcode.com/...ext3-ext2-windows-10-8-7/

Iemand een beter idee?
Met een Ubuntu image kun je er gewoon bij: https://www.instructables...OLOGY-DISKSTATION-USING-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brokencore schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:35:
Op mijn DS918+ maak ik backups op een externe USB3 schijf met behulp van Hyper Backup. Nu heb ik reeds ingesteld dat na het voltooien van de backup de externe schijf automatisch ontkoppeld wordt.

De taak zondag 12u schedulen en 11:55 de disk erin prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor je linkje, dat is ideaal. Helaas heb ik geen pc meer met SATA poorten. Zou zoiets ook werken wanneer de schijf in een USB behuizing komt en ik deze aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 22:43
Binnetie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:29:
[...]

Ik heb er een 2a voeding aan ipv de standaard 5a.. die was ik kwijt, nas werkt al maanden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
Ik had bij de nieuwe DS218+ twee WD red 4Tb schijven besteld, eentja was helaas deft en deze heb ik terug moeten sturen onder RMA.
Nu heb ik hiervoor een 6 Tb schijf terug gekregen.
Mijn plan was deze twee 4Tb schijven in raid te zetten en dat wil ik nog steeds.
Ben ik die extra 2 Tb dan kwijt?
THX!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Laatst online: 14:31
cautje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:51:
Ik had bij de nieuwe DS218+ twee WD red 4Tb schijven besteld, eentja was helaas deft en deze heb ik terug moeten sturen onder RMA.
Mijn plan was deze twee 4Tb schijven in raid te zetten en dat wil ik nog steeds.
THX!!!
Ja als je raid gebruikt ben je die kwijt ja, tenzij Raid 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Arjant2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:00:
Ja als je raid gebruikt ben je die kwijt ja, tenzij Raid 0.
Bij échte RAID 0 ook. Alleen JBOD of SHR.
edit = schuin

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
DukeBox schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:27:
[...]

Bij RSID 0 ook. Alleen JBOD of SHR.
oke ik ging uit van de synology site die wat anders zegt:
https://www.synology.com/...ID_calculator?hdds=4%20TB|6%20TB

Maar je hebt natuurlijk gelijk wat betreft Raid 0.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 19-06-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Arjant2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:14:
Maar je hebt natuurlijk gelijk wat betreft Raid 0.
Maar volgens Synology heb jij gelijk.. eigenlijk heeft Synology het fout door het RAID0 te noemen, immers heb je geen evenredige striping als je met verschillende HDD groottes gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
DukeBox schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Maar volgens Synology heb jij gelijk.. eigenlijk heeft Synology het fout door het RAID0 te noemen, immers heb je geen evenredige striping als je met verschillende HDD groottes gaat werken.
Ik snap die site ook niet want volgens mij zou SHR wel 10GB op moeten leveren, en volgens die Synology site is het 8? Daardoor ging ik de mist in.
Of ik snap SHR niet, dacht juist dat dat een voordeel van shr was.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 19-06-2019 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Arjant2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:21:
Ik snap die site ook niet want volgens mij zou SHR wel 10GB op moeten leveren..
Nee, dat klopt wel, daar heb je redundancy. Je kan niet 6TB op een 4TB disk redundant maken ;)
SHR heeft pas voordeel bij meer dan 2 HDD's (en dus eigenlijk RAID>1) van verschillende groottes (bijv. 2x6TB en 1x4TB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cautje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:51:
THX!!!
Ja die ben je kwijt ook met SHR, want je storagepool verwacht met SHR dat er 1 andere disk is voor mirroring.

Doordat die disk er niet is (voor het 2TB gedeelte) kent de storagepool deze 2TB niet toe aan het volume. Immers de storagepool moet 1 disk tolerantie kunnen garanderen en daarbovenop ligt pas het volume.

Pas met een 10TB getest en dit antwoord uit een supportcase gekregen. Ik rekende mezelf ook rijk 😉

Edit: mirroring aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 19-06-2019 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
stormfly schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:00:
..want je storagepool verwacht met SHR dat er 1 andere disk is voor replicatie.
Replicatie is wel iets anders dan mirroring (RAID1) maar denk dat je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
@stormfly

Doordat die disk er niet is (voor het 2TB gedeelte) kent de storagepool deze 2TB niet toe aan het volume. Immers de storagepool moet 1 disk tolerantie kunnen garanderen en daarbovenop ligt pas het volume

Betekend dit dan dat ik een volume van 4Tb in de storage pool heb en dat ik die 2 die overblijft van die ene disk wel kan gebruiken maar dat dat een aparte niet gemirrorde pool of drive wordt die wel nog te gebruiken is? Ook al heeft deze been redundantie?

Of zie ik die 2 TB helemaal nergens terug, wat op zich ook prima is.

THX!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cautje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:33:
@stormfly

Of zie ik die 2 TB helemaal nergens terug, wat op zich ook prima is.

THX!
Nope nergens te gebruiken. Heb exact dezelfde ideeën gehad als jij maar uiteindelijk moet er een 2e 6TB disk bij om de opslag te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
ok!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Wat raden jullie aan: https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator?

Ik zit te kijken voor RAID5 en SHR maar kan er maar niet uitkomen, wil zo veel space, maar ook dat er goed ge-backupped wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 17:33
theduke1989 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:47:
Wat raden jullie aan: https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator?

Ik zit te kijken voor RAID5 en SHR maar kan er maar niet uitkomen, wil zo veel space, maar ook dat er goed ge-backupped wordt.
Je bent een beetje zuinig met informatie ;)
Waar ben je naar op zoek, waar wil je het voor gebruiken, waarom heb je zoveel ruimte nodig, hoeveel ruimte heb je nodig, heb je een off-site backup of via de cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@walletje-w als ik zo bekijk is de SHR een betere optie de

Ik wil het voor het voor alles gebruiken. Dus voor media content tot aan beveiligde mappen files etc. Daarnaast als alles meezit koop ik een tweede kleine nas met 10TB die dan bijvoorbeeld een incrementele backup maakt maar die bij me mother in law aangesloten staat. Maar dat is nog een extra project om zo dus minimaal dataloss te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit met een dilemma:

Ik heb nu één Synology 1815+ met 7x 4TB schijven in RAID 6. (18TB totaal)
Daar staat 13TB aan belangrijke data op. (onderandere data van de klant)

Daarnaast heb ik nog een spare 1813+ staan, dus momenteel leeg is.
Voor een klant moet ik veel data die gedeeltelijk al op losse schijven staat goed archiveren voor de toekomst.
Nou was mijn idee om die 4TB disks uit de Synology daarvoor te gebruiken en dan zelf de NAS-schijven te upgraden...

Alleen HOE?!?
Want je moet eerst nieuwe schijven hebben. Ik heb met helemaal ingelezen over URE (leesfouten) en weet nu niet goed of ik wel voor 12TB schijven in een RAID 5 of 6 moet gaan?
Iemand tips of ideeën? Ook het financieel plaatje is niet onbelangrijk.
Alle beschikbare schijven die ik heb zitten nagenoeg vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Chickendorp schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:43:
Ik zit met een dilemma:

Ik heb nu één Synology 1815+ met 7x 4TB schijven in RAID 6. (18TB totaal)
Daar staat 13TB aan belangrijke data op. (onderandere data van de klant)

Daarnaast heb ik nog een spare 1813+ staan, dus momenteel leeg is.
Voor een klant moet ik veel data die gedeeltelijk al op losse schijven staat goed archiveren voor de toekomst.
Nou was mijn idee om die 4TB disks uit de Synology daarvoor te gebruiken en dan zelf de NAS-schijven te upgraden...

Alleen HOE?!?
Want je moet eerst nieuwe schijven hebben. Ik heb met helemaal ingelezen over URE (leesfouten) en weet nu niet goed of ik wel voor 12TB schijven in een RAID 5 of 6 moet gaan?
Iemand tips of ideeën? Ook het financieel plaatje is niet onbelangrijk.
Alle beschikbare schijven die ik heb zitten nagenoeg vol.
Als het belangrijke data is dan moet je sowieso met een dubbele backup gaan werken. Staat je huidige schijvenset in RAID 6 of in SHR-2. Dat lijkt op elkaar maar is niet helemaal hetzelfde. Als het RAID 6 is dan kun je geen schijven toevoegen met het doel om de set uit te breiden. Bij SHR-1 / SHR-2 kan dat wel. Bij een RAID 6 set doe je er goed aan om op de andere NAS een nieuwe schijvenset te bouwen en de data vervolgens over te zetten van de ene naar de andere NAS. Bij een SHR schijvenset kun je wel een schijf vervangen met een grotere schijf waarna het systeem de extra ruimte ook daadwerkelijk kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
FrankHe schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:23:
Als het RAID 6 is dan kun je geen schijven toevoegen met het doel om de set uit te breiden.
Onzin, dat kan probleemloos. Doe het regelmatig op de grotere modellen omdat je daar geen SHR(2) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:28:
[...]

Onzin, dat kan probleemloos. Doe het regelmatig op de grotere modellen omdat je daar geen SHR(2) hebt.
Dan heb ik de documentatie van Synology verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Kan iemand mij vertellen wat de opvolger van de DS1515+ is ? ben op zoek naar de opvolger... met krachtige CPU weer en 4 of 5 BAY nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 18:44
theduke1989 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 06:28:
Kan iemand mij vertellen wat de opvolger van de DS1515+ is ? ben op zoek naar de opvolger... met krachtige CPU weer en 4 of 5 BAY nas.
bij mijn weten momenteel nog de DS1517+
de DS1819+ is dacht ik al uit, en heeft een Atom C3xxx gebaseerde cpu, dus een dikke cpu upgrade zal het niet gaan zijn lijkt me, als je vanaf de Atom C2xxx serie komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 11:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik wil inloggen / een account aanmaken op https://community.synology.com/enu , maar als ik in probeer te loggen geeft hij aan dat ik mijn Synology account geregistreerd heb en vraag hij me om een nickname en een userid. Nickname verzinnen lukt me wel, maar wat wordt bedoelt met userid? Kan ik daar gewoon wat invullen, 1 bijvoorbeeld, of moet ik hier wat anders invullen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treris
  • Laatst online: 16-05 11:12
Even een rare vraag misschien, maar hebben meer mensen er (recent) last van dat het downloaden van (meerdere) bestanden foutmeldingen oplevert in Firefox (maar niet in bijv. Chrome of Edge)?

De foutmelding bestaat uit 2 of drie popups waarvan er een leest:
Kan het bestand niet downloaden
en de andere (2) lezen:
kon niet worden opgeslagen, omdat het bronbestand niet kon worden gelezen.
Probeer het later opnieuw, of neem contact op met de beheerder van de server.

Als het gaat om een enkel bestand kan ik vervolgens door nogmaals op downloaden te klikken (of te dubbel klikken) het bestand wel downloaden, maar bij meerdere bestanden gaat dit niet. Ik heb het op alle drie de NASsen waar ik mee werk geprobeerd. Overal hetzelfde resultaat.
Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 13:37
Vraag hoe maak ik een backup van mijn DS213+ met twee gemirrorde 3TB disks?
Een disk had issues (SMART), toen ik mijn NAS gisteren op starte om een backup naar USB disk (4TB) te maken en daarna de disk te vervangen, kreeg ik op de web ui een re-install scherm ivm lost configuration...
Dit niet gedaan, maar uitgezet.
DSM uptodate en in ge-mirror-ed.

Bezig om een PC met linux op te tuigen en dan een voor een de disk-en te mounten en te backup-en [https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC]

Als alternatief dacht ik: beide disken eruit; EEn nieuwe erin (heb ook nog geen tweede nieuwe); opstarten en configureren; EEn oude erin; en dan deze backup-en.
Werkt dit? Maw wordt de tweede (oude) disk dan goed herkend, en kan deze dan worden benaderd om te backupen?

Alvast bedankt voor tips en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Weet iemand misschien hoe ik IPKG (bootstrap) op mijn DS715 (Alpine) krijgen kan?

Ik had dit gevonden maar die guide is al vrij oud.
https://cryptocurrency-in...ootstrap-synology-armv7l/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Juno schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:16:
Een disk had issues (SMART), toen ik mijn NAS gisteren op starte om een backup naar USB disk (4TB) te maken en daarna de disk te vervangen, kreeg ik op de web ui een re-install scherm ivm lost configuration...
Je moet booten met alleen de enkele mirror die ok is. Vervolgens de nieuwe disk hot adden. Heb je geen hotswap mogelijkheid, dan de werkende mirror op plek 1 plaatsen en de nieuwe op plek 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:55
DukeBox schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Je moet booten met alleen de enkele mirror die ok is. Vervolgens de nieuwe disk hot adden. Heb je geen hotswap mogelijkheid, dan de werkende mirror op plek 1 plaatsen en de nieuwe op plek 2.
Hoeft niet perse, je kunt ook de defecte eruit halen, een nieuwe erin zetten en dan aanzetten (booten).
Daarna kun je een rebuild doen van de set.

En wat die SMART error betreft, dat heb ik ook ooit met een WD schijf gehad in mijn 216play.
Deze uiteindelijk vervangen (na wat twijfelen uiteindelijk via twee keer rebuilden naar Seagate Ironwolf gegaan), beide disks vervangen.
Ik had dus de schijf als SMART defect verklaard en helaas zat er alleen garantie op via OEM (dus niet rechtstreeks bij WD). De schijf heeft een aantal maanden op de plank gelegen, waarna ik hem eens in mijn PC zette om te kijken wat er toen gebeurde. De schijf werkt gewoon (nu, na een jaar nog steeds) en ook speciale tests wijzen niet uit, dat er (ooit) SMART errors zijn geweest.
Hieruit concludeer ik, dat Synology niet goed overweg kan met bepaalde SAMRT implementaties van bepaalde fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Rinaldootje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:57:
Hoeft niet perse, je kunt ook de defecte eruit halen, een nieuwe erin zetten en dan aanzetten (booten).
Daarna kun je een rebuild doen van de set.
Dat werkt niet voor alle modellen als de nieuwe HDD dan in slot 1 komt te zitten. De syno denkt dan dat het een nieuwe installatie is omdat deze niet boot van disk 2.
Ik had dus de schijf als SMART defect verklaard en helaas zat er alleen garantie op via OEM (dus niet rechtstreeks bij WD)
Theoretisch had die HDD dan nooit in je synology mogen komen tenzij deze er in gemonteerd geleverd waren.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 27-06-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 13:37
Bedankt voor de antwoorden.
Aangezien ik eerst een backup wil maken voor het rebuilden, ben ik bezig met het optuigen van een Ubuntu systeem, waar ik een esata disk mee kan mounten.
Om eerst te testen, kan ik mijn disks uit de NAS DS213+ halen, nieuwe hierin doen, installeren (als single disk), en dan mounten met Ubuntu om te testen.
Indien succesvol, kan ik een van mijn originele disks mounten en backupen...
Wat is hier jullie idee over? Of kan ik mijn oude disks niet meer terugzetten in mijn NAS om deze alsnog te kunnen rebuilden (na een reinstall ivm 'lost configuration')?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:00

aex351

I am the one

Gebruikt iemand hier de Synology Drive app om o.a. de Windows Documenten map mee te synchroniseren? Voorheen linkte ik de Documenten map direct aan een share op de NAS. Maar nu ben ik aan het overwegen om hier de Drive app voor te gebruiken. Want ik heb nu op teveel plekken documenten en mappen staan (lees: het is een rommeltje geworden van bestanden). Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zie dat OneDrive op Windows 10 deze optie wel out-of-the-box aanbiedt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 20:14
Ik heb windows geupgrace naar 10 pro, daar zit versioning in plus backups.

Hiervoor had ik zelf een scriptje geschreven om alles onder Mijn Documenten met xCopy periodiek weg te schrijven (mits gewijzigd). Iets omslachtiger, maar werkte ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb sinds afgelopen week een gek issue met mijn DS213.

Package issues

Het volgende gebeurt, NZBget wil downloads niet meer unpacken dmv een unpack error of gaat zelfs helemaal stuk (communication error) en hij wordt eruit gegooid. Ik kan hem vervolgens opnieuw starten maar 30 sec tot 1 min later ligt hij er weer uit.

Tot zover de package issues die ik ook in een ander topic had kunnen zetten, maar het probleem ligt denk ik bij de NAS zelf.

Het zit hem volgens mij in het wegschrijven van bestanden op de HDD want ook de nieuwste update wil niet downloaden, staakt elke keer rond 30% met downloaden.
Tevens geprobeerd met de hand te upgraden, maar ook dit wil niet lukken.

Het vreemde is echter dat ik in geen enkele log file of systeemstatus fouten kan ontdekken. de SMART status van de schijven is in orde, als ook de log files van NZBget geven geen fouten weer.

Ik heb geprobeerd een volle scan te draaien van de antivirus package, maar die start ook niet of komt niet verder dan 4%, waar hij vervolgens dagen op blijft hangen.

Wat zou dit issue kunnen veroorzaken en nog belangrijker, oplossen.

Ik kan natuurlijk alles eraf halen en opnieuw installeren, maar liever niet want dan moet ik ergens even 2,5TB aan data en backups zien te stallen voor korte tijd. Echt belangrijke data wordt gelukkig nog wel extern opgeslagen, maar de rest wil ik liever ook niet kwijt.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Rubman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:18:
Ik heb sinds afgelopen week een gek issue met mijn DS213.

Package issues

Het volgende gebeurt, NZBget wil downloads niet meer unpacken dmv een unpack error of gaat zelfs helemaal stuk (communication error) en hij wordt eruit gegooid. Ik kan hem vervolgens opnieuw starten maar 30 sec tot 1 min later ligt hij er weer uit.

Tot zover de package issues die ik ook in een ander topic had kunnen zetten, maar het probleem ligt denk ik bij de NAS zelf.

Het zit hem volgens mij in het wegschrijven van bestanden op de HDD want ook de nieuwste update wil niet downloaden, staakt elke keer rond 30% met downloaden.
Tevens geprobeerd met de hand te upgraden, maar ook dit wil niet lukken.

Het vreemde is echter dat ik in geen enkele log file of systeemstatus fouten kan ontdekken. de SMART status van de schijven is in orde, als ook de log files van NZBget geven geen fouten weer.

Ik heb geprobeerd een volle scan te draaien van de antivirus package, maar die start ook niet of komt niet verder dan 4%, waar hij vervolgens dagen op blijft hangen.

Wat zou dit issue kunnen veroorzaken en nog belangrijker, oplossen.

Ik kan natuurlijk alles eraf halen en opnieuw installeren, maar liever niet want dan moet ik ergens even 2,5TB aan data en backups zien te stallen voor korte tijd. Echt belangrijke data wordt gelukkig nog wel extern opgeslagen, maar de rest wil ik liever ook niet kwijt.
Permissions op de map gecontroleerd?

Draait hij toevallig in Docker? Ik had laatst ook zoiets en toen heb ik gewoon de docker container geherstart en toen was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

EnigmaNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:22:
[...]

Permissions op de map gecontroleerd?

Draait hij toevallig in Docker? Ik had laatst ook zoiets en toen heb ik gewoon de docker container geherstart en toen was het opgelost.
DS 213 heeft geen Docker mogelijkheden (althans niet makkelijk) werk er dus niet mee.

Maar permissies staan al tijden goed en zou ook de rest niet verklaren dat ik geen updates kan binnen halen.

Heb het voor de zekerheid ook even getest met een torrent bestand, maar die faalt direct bij binnen halen.

Permissies kan dus, maar zou niet weten wat er "opeens" anders is dan normaal.

Oke mogelijk is de NAS gewoon dood.
Probeer een reset om eens met een schone DSM te beginnen en nu knippert enkel de blauwe powerled :X :X :(

[ Voor 9% gewijzigd door Rubman op 01-07-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Sinds Sickrage niet meer wilde updaten en downloaden wilde ik deze opnieuw installeren. Na het verwijderen wilde sickrage ook niet meer opnieuw installeren. eerst maar eens DSM updaten dacht ik. Helaas zowel handmatig als automatisch 2 keer mislukt en nu na de derde keer kan ik de NAS helemaal niet meer bereiken....

Ik heb 215j. De ledjes van de schijven zijn constant oranje.

Aangezien hij nu onbereikbaar is wil ik hem resetten en dsm opnieuw installeren. Of zie ik iets over het hoofd (bijvoorbeeld dat die schijven niks te maken hebben met die DSM-installatie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 14:03

Mystikal

It never hurts to help!

Een vraag voor onze synology gebruikers. Ik zelf heb een DS412+.
Als ik in windows een file wil verplaatsen die op de NAS staat van de ene folder naar de andere (op dezelfde drive), duurt het nu gewoon heel lang. Alsof ik de file aan het kopiëren ben.
Voorheen ging dat meteen, zoals dat ook op een windows machine gaat.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 23:34
Goedemiddag,

Momenteel draai ik een windows server met Plex, Sabnzbd etc etc. en Resilio BTsync. Ik wil deze behouden omdat deze meer power heeft kwa cpu/ram en er wat op draait wat niet op een Synology draait, en ipv raid een 2e device backup naar mijn idee voordelen heeft.
Ik heb nu geen raid/backup oplossing, en tot mijn frustratie ben ik 1 hd verloren en dus ook wat data, iets te laat maar nu een oplossing voor een backup. Ik had support ticket bij Synology, maar in plaatst van antwoord op mijn vragen krijg ik een promotie van Raid en wat je allemaal wel niet kan, maar geen duidelijk antwoord.. jammer.

Huidig, Windows server 3 schijven verschillende grootte,
10+10+4TB

Nieuw Synology DS918+
10+8+4TB

Wanneer er een schijf stuk gaat wordt alles op den duur vervangen door 10TB discs.
Wat ik wil is dat er op de Synology een exacte kopie van data komt te staan van mijn Windows server, op het moment gebruik ik Resilio BTsync voor het syncen van meerdere folder documenten op meerdere computers naar mijn server. En ik was van plan hiermee ook een sync uit te voeren van alle data van server-synology.

Question:
1) Ik wil de Synology als basic/standalone schijven instellen net als je een schijf in je Windows computer prikt en dit gewoon een eigen schijf is.
2) Het idee om dit met BTsync te doen, aan te raden makkelijk op te zetten in Synology of zijn hier betere oplossingen voor.
3) Mss de belangrijkste, waar staat alle software van het Synology OS en de apps geschreven. Is dit op een dedicated onboard flashcard, of komt dit op 1 of alle van de schijven te staan. Want het moet niet zo zijn als ik dit up en running heb en de eerste disk failed dat ik het hele OS + configuratie verlies. Dus als 1 van de disks failed, kan ik mijn Synology gebruiken zonder issues de schijf replacen en de sync opnieuw opstarten dat ik weer een actuele mirror heb.

Bedankt!

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

thejoker80 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:24:
Sinds Sickrage niet meer wilde updaten en downloaden wilde ik deze opnieuw installeren. Na het verwijderen wilde sickrage ook niet meer opnieuw installeren. eerst maar eens DSM updaten dacht ik. Helaas zowel handmatig als automatisch 2 keer mislukt en nu na de derde keer kan ik de NAS helemaal niet meer bereiken....

Ik heb 215j. De ledjes van de schijven zijn constant oranje.

Aangezien hij nu onbereikbaar is wil ik hem resetten en dsm opnieuw installeren. Of zie ik iets over het hoofd (bijvoorbeeld dat die schijven niks te maken hebben met die DSM-installatie?)
Dit klinkt dus verrassend veel als mijn issue.

Mijne is nu wel officieel dood verklaard ook na technische ondersteuning van Synology.

Het kan dus 2 redenen hebben, schijven of moederbord.

Knippert de power led blauw,a stroom eraf en erop
Zo ja, wacht even 10 min, nog steeds?
Zo ja, stroom eraf, schijven eruit.
Nog steeds na 10 min enkel blauwe powerled knipperen= moederbord dood.
Gewone blauwe powerled je kan DSM opnieuw installeren en dan 1 voor 1 de schijven terug plaatsen mogelijk dat daar een bad sector zit.

Ik ben nu aan het kijken naar een vervanger, dat wordt of een 418 of een 218+
Of een hele andere bak met xpenology, maar daar heb ik heel veel twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
Mystikal schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:57:
Als ik in windows een file wil verplaatsen die op de NAS staat van de ene folder naar de andere (op dezelfde drive), duurt het nu gewoon heel lang. Alsof ik de file aan het kopiëren ben.
Voorheen ging dat meteen, zoals dat ook op een windows machine gaat.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Bedoel je tussen shares (//NAS/Muziek en //NAS/Documenten) of tussen mappen (//NAS/Foto/2019 en //NAS/Foto/2018)?

Tussen shares weet Windows niet dat die op dezelfde harde schijf staan. Als ik het goed herinner gaat alles dan eerst naar je pc, dus //NAS/Muziek > PC > //NAS/Documenten. Je doet dan eigenlijk 2x een verplaatsing, maar de eerste bits die binnenkomen op je pc kunnen natuurlijk wel direct verder naar de nieuwe nas, daarmee duurt het niet perse 2x zo lang. Je zou dit moeten kunnen zien in Taakbeheer, in dit geval zou je vrij hoog netwerkgebruik moeten krijgen op je pc.

Tussen mappen kan je normaal even snel als op windows verplaatsen, dan wordt enkel de referentie/bestandssysteem geupdate terwijl de bestandsinhoud op disk niet gewijzigd wordt.

Op nieuwere NAS modellen die BTRFS ondersteunen is er een SMB optie waardoor deze verplaatsingen tussen shares wel slim gebeuren, en alles dus op de NAS blijft, net alsof je tussen gewone mappen verplaatst. Deze optie is, als ik mij goed herinner, niet standaard ingeschakeld. Voor deze slimme verplaatsingen moeten zowel de bron- als doelshare op hetzelfde BTRFS volume staan. Als ze op verschillende volumes staan met beide BTRFS weet ik niet wat er gebeurt, als een van de volumes geen BTRFS heeft (maar bvb Ext4) krijg je terug de "domme" verplaatsingen die via je pc lopen, zoals die nu gebeuren.

Als je op de NAS zelf de verplaatsing doet in File Station/DS File, gebeurt de verplaatsing op de NAS zelf en wordt er rekening gehouden met bron en doelvolume. Zo verplaatste ik bestanden op mijn DS215j (zonder btrfs) altijd met de webinterface wanneer het tussen verschillende shares was, maar met de BTRFS optie kan het tegenwoordig even snel op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rubman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:24:
[...]

Dit klinkt dus verrassend veel als mijn issue.

Mijne is nu wel officieel dood verklaard ook na technische ondersteuning van Synology.

Het kan dus 2 redenen hebben, schijven of moederbord.

Gewone blauwe powerled je kan DSM opnieuw installeren en dan 1 voor 1 de schijven terug plaatsen mogelijk dat daar een bad sector zit.

Ik ben nu aan het kijken naar een vervanger, dat wordt of een 418 of een 218+
Of een hele andere bak met xpenology, maar daar heb ik heel veel twijfels over.
tnx. Ik ga lekker opnieuw installeren. Anders wordt het tijd voor een nieuwe... :) Goed excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

thejoker80 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:02:
[...]

tnx. Ik ga lekker opnieuw installeren. Anders wordt het tijd voor een nieuwe... :) Goed excuus.
Samen inkopen, extra korting vragen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rubman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Samen inkopen, extra korting vragen 8)
helaas. dit is bij mij het geval. Irritant is wel dat dit na een update is gebeurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

thejoker80 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:30:
[...]

[...]

helaas. dit is bij mij het geval. Irritant is wel dat dit na een update is gebeurt....
Hier ook bijna gelijk.

NZBGet deed vreemd met downloads en unpack die mislukken. Update wilde niet installeren 2x geprobeerd. Toen bedacht ik reset hem wel en BAM! dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rubman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Hier ook bijna gelijk.

NZBGet deed vreemd met downloads en unpack die mislukken. Update wilde niet installeren 2x geprobeerd. Toen bedacht ik reset hem wel en BAM! dood.
Hmmm, best vreemd eigenlijk. Maar ja, nu 4 jaar oud, op zoek naar een nieuwe. Ik denk een 218j, ben niet zo veeleisend. Of een 1-bay en een grotere schijf, 2tb ofzo, heb nu 2x 1tb.

Hoe zit die typenummering in elkaar. Bijvoorbeeld 215j. 2 staat voor het aantal bay's? 15 voor het jaar?, en j voor de mogelijkheden? Vooral dat laatste, welke is het snelst/best en welke juist niet?

[ Voor 23% gewijzigd door thejoker80 op 04-07-2019 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

thejoker80 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Hmmm, best vreemd eigenlijk. Maar ja, nu 4 jaar oud, op zoek naar een nieuwe. Ik denk een 218j, ben niet zo veeleisend. Of een 1-bay en een grotere schijf, 2tb ofzo, heb nu 2x 1tb.

Hoe zit die typenummering in elkaar. Bijvoorbeeld 215j. 2 staat voor het aantal bay's? 15 voor het jaar?, en j voor de mogelijkheden? Vooral dat laatste, welke is het snelst/best en welke juist niet?
De opbouw is als volgt

DS218*

DS= Diskstation
2= Aantal Bays
18= Jaartal
*= Mogelijke toevoeging aan J + of play
Wat daarin de verschillen zijn is dat de J altijd de "budget" versie is, geen uitbreidbaar geheugen zwakkere CPU etc.
Play is dacht ik gericht op echt streaming met ingebouwde plex ondersteuning
+ is de power versie, vaak met uitbreidbaar geheugen, en een sterkere CPU
en dan heb je de normale waar niets achter valt.

Ik zit zelf nu heel erg in dubio welke te nemen, twijfel tussen de 418 en de 218+

Wat hij voornamelijk doet is dienst doen als download bak en streaming machine, daarnaast backups van de PC en laptop evenals de foto opslag.
Ik wil hem echter ook gaan inzetten voor Domoticz en andere doeleinden en dan is het de keuze een krachtigere + versie met minder bays of meer HDD's mogelijk, maar iets minder krachtig en geen uitbreidbaar ram geheugen

Lastige keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Rubman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:31:
[...]

De opbouw is als volgt

DS218*

DS= Diskstation
2= Aantal Bays
18= Jaartal
Wat daarin de verschillen zijn is dat de J altijd de "budget" versie is, geen uitbreidbaar geheugen zwakkere CPU etc.

Ik zit zelf nu heel erg in dubio welke te nemen, twijfel tussen de 418 en de 218+

Wat hij voornamelijk doet is dienst doen als download bak en streaming machine, daarnaast backups van de PC en laptop evenals de foto opslag.
Ik wil hem echter ook gaan inzetten voor Domoticz en andere doeleinden en dan is het de keuze een krachtigere + versie met minder bays of meer HDD's mogelijk, maar iets minder krachtig en geen uitbreidbaar ram geheugen

Lastige keuzes
Als aanvulling, de + heeft de mogelijkheid om Docker te draaien, voor mij persoonlijk een zeer belangrijke feature.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Rubman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Hier ook bijna gelijk.

De afgelopen maanden hoor ik erg veel berichten over Synology's die overlijden. Ik ben er bekend mee dat er iets met een chip was. Toch baren de frequentie waarmee ze nu omvallen en hoe makkelijk Synology zegt 'vette pech' me zorgen. Ik vind dat ik er vanuit mag gaan dat bijvoorbeeld een DS415+ toch wel 6 jaar mee mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Sp33dFr34k schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:42:
[...]

Als aanvulling, de + heeft de mogelijkheid om Docker te draaien, voor mij persoonlijk een zeer belangrijke feature.
Maar de 418 kan ook Docker draaien toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
[...]
Niet specifiek met plex ondersteuning, maar hardware transcoding wordt normaalgezien altijd ondersteund in deze modellen. Daarmee kan Video Station, en eventueel plex, videos transcoderen met hardware acceleratie, wat de CPU minder belast.

Kleine voetnoot voor de 4xx modellen: de DS418play gebruikt dezelfde intel CPU als de DS218+, waardoor de play versie hoger komt dan de 'normale' versie. De 418play kan regelmatig voor dezelfde prijs als de DS418 gekocht worden. Ik heb zo de DS418play gekozen wegens sneller en meer packages dan de DS418, maar veel goedkoper dan de DS918+. De + packages zoals docker staan er niet standaard op, maar kan je sideloaden. Bij de 2xx reeks daarintegen hebben enkel de + modellen intel processoren, en heeft de play reeks dit voordeel dus niet.

[ Voor 17% gewijzigd door bertware op 04-07-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Rubman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:00:
[...]

Maar de 418 kan ook Docker draaien toch.
Officieel niet volgens mij, zie ook:

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[...]

De opbouw is als volgt

DS218*

DS= Diskstation
2= Aantal Bays
18= Jaartal

Lastige keuzes
muchos gracias. moet ik eigenlijk de play hebben. ik gebruik hem voornamelijk voor streaming. Geheugen uitbreiden zie ik mezelf ook nog wel een keer doen.

zouden jullie voor een DS218play gaan en 2 oude hdd's van 1TB gebruiken. Of voor een DS118 en een nieuwe 2TB HDD kopen. 2 of 1 HDD heeft voor mij geen verschil. Ze hebben exact dezelfde processor en geheugen.

Oja, Plex is echt een must

[ Voor 8% gewijzigd door thejoker80 op 04-07-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
Goedemorgen,

Ik ben van plan een DS918+ aan te schaffen.
Hierop moet Resilio BTSync geinstalleerd worden.
Als ik door de Synology lijst met applied models staat zit hij er niet bij.

Kan iemand mij vertellen of ik het wel kan gebruiken, want dit is een belangrijk onderdeel wat ik nodig ga hebben.

Wouter

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:56
appel22 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:34:
Goedemorgen,

Ik ben van plan een DS918+ aan te schaffen.
Hierop moet Resilio BTSync geinstalleerd worden.
Als ik door de Synology lijst met applied models staat zit hij er niet bij.

Kan iemand mij vertellen of ik het wel kan gebruiken, want dit is een belangrijk onderdeel wat ik nodig ga hebben.

Wouter
De 918+ ondersteund docker en er is een dockerimage beschikbaar voor Resilio BTSync. Is iets meer werk om op te zetten maar als je het eenmaal draaiend hebt werkt het net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
mcied schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:38:
[...]

De 918+ ondersteund docker en er is een dockerimage beschikbaar voor Resilio BTSync. Is iets meer werk om op te zetten maar als je het eenmaal draaiend hebt werkt het net zo goed.
Ah top dan ga ik dat doorlezen, thanks.

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

bertware schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:21:
[...]

Niet specifiek met plex ondersteuning, maar hardware transcoding wordt normaalgezien altijd ondersteund in deze modellen. Daarmee kan Video Station, en eventueel plex, videos transcoderen met hardware acceleratie, wat de CPU minder belast.

Kleine voetnoot voor de 4xx modellen: de DS418play gebruikt dezelfde intel CPU als de DS218+, waardoor de play versie hoger komt dan de 'normale' versie. De 418play kan regelmatig voor dezelfde prijs als de DS418 gekocht worden. Ik heb zo de DS418play gekozen wegens sneller en meer packages dan de DS418, maar veel goedkoper dan de DS918+. De + packages zoals docker staan er niet standaard op, maar kan je sideloaden. Bij de 2xx reeks daarintegen hebben enkel de + modellen intel processoren, en heeft de play reeks dit voordeel dus niet.
Gek dat de 418Play niet standaard docker ondersteund als het verder dezelfde CPU heeft als de 218+

Maar ik ga nog even vriendin wat happiger maken op de 418 en dan zoeken naar aanbiedingen om de play voor dezelfde prijs te krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
appel22 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:56:
1) Ik wil de Synology als basic/standalone schijven instellen net als je een schijf in je Windows computer prikt en dit gewoon een eigen schijf is.
Ja kan iedere disk als 'basic' gebruiken. Begrijp alleen niet helemaal wat je vraag precies is ?
2) Het idee om dit met BTsync te doen, aan te raden makkelijk op te zetten in Synology of zijn hier betere oplossingen voor.
BTsync heeft meer overhead dan gewoon native Synology Drive ? Of anders gewoon rsync (DeltaCopy) ?
3) Mss de belangrijkste, waar staat alle software van het Synology OS en de apps geschreven.
Op iedere disk die deel uitmaakt van je primaire diskpool staat een partitie die een mirror is van DSM.
Diverse app's schrijven data weg op een volume, in dat laatste geval moet je daar dan een backup voor instellen. Denk hierbij aan mysql database, web root, dns zones etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Ik heb een Synology staan die vol zit met een hele directory structuur die ik wil aanhouden.

Nu heb ik nog 2 externe harde schijven van 2 x 4 TB. Ik zat te denken om er 1 van te gebruiken als extra schijf. En de andere 4TB als backup van die eerste externe harde schijf.

Ik wilde dit net instellen, echter bij de backup selectie in hyperbackup krijg ik als bron enkel Volume_1 te zien, niet de USB device. (wel als doel overigens).

Doe ik iets fout, of is dit gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

thejoker80 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:27:
[...]

muchos gracias. moet ik eigenlijk de play hebben. ik gebruik hem voornamelijk voor streaming. Geheugen uitbreiden zie ik mezelf ook nog wel een keer doen.

zouden jullie voor een DS218play gaan en 2 oude hdd's van 1TB gebruiken. Of voor een DS118 en een nieuwe 2TB HDD kopen. 2 of 1 HDD heeft voor mij geen verschil. Ze hebben exact dezelfde processor en geheugen.

Oja, Plex is echt een must
Inmiddels de ds118 besteld. Alles nieuw voelde toch beter. Mijn huidige schijven zijn zeker meer dan 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ehh.. probeerde net in te loggen op DS918+ op mijn eigen user met admin rechten zowel via GUI van DSM als CLI, werkt het wachtwoord niet (ja uiteraard juiste wachtwoord gebruikt).
Net maar via reset mogelijk admin password hersteld, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Iemand enig idee van een oorzaak of eerder gehad?
De NAS hangt (nog) niet aan het internet dus unauthorized acces lijkt het mij niet te zijn, ook het log center laat geen vreemde dingen zien.

Username admin wil ik nu voor security reasons verwijderen. Via de GUI gaat dit niet, via de CLI maar de admin user verwijderen?
Pagina: 1 ... 48 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).