[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:34

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

daily.data.inj schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:50:
Ehh.. probeerde net in te loggen op DS918+ op mijn eigen user met admin rechten zowel via GUI van DSM als CLI, werkt het wachtwoord niet (ja uiteraard juiste wachtwoord gebruikt).
Net maar via reset mogelijk admin password hersteld, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Iemand enig idee van een oorzaak of eerder gehad?
De NAS hangt (nog) niet aan het internet dus unauthorized acces lijkt het mij niet te zijn, ook het log center laat geen vreemde dingen zien.

Username admin wil ik nu voor security reasons verwijderen. Via de GUI gaat dit niet, via de CLI maar de admin user verwijderen?
Bij mij staat de user admin gewoon disabled. Kijk eens of je dat niet kunt doen?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:00
thejoker80 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:30:
[...]

[...]

helaas. dit is bij mij het geval. Irritant is wel dat dit na een update is gebeurt....
Misschien relevant?

Index of /download/DSM/criticalupdate/update_pack/24922-2
https://archive.synology....date/update_pack/24922-2/

Fixed several issues which might result from the defective NVMe
+ SSDs, such as system startup failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
Vraagje. Ik heb nu een DS416j met 3 schijven erin (met de Synology raid) maar ik wil eigenlijk een NAS waar ik Docker op kan draaien.
Kan ik makkelijk een nieuwe NAS kopen en die schijven overzetten en de config restoren?
Of moet ik van scratch beginnen?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

stormfly schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:08:
[...]

Misschien relevant?

Index of /download/DSM/criticalupdate/update_pack/24922-2
https://archive.synology....date/update_pack/24922-2/

Fixed several issues which might result from the defective NVMe
+ SSDs, such as system startup failure.
Zelfs als het lampje nu blauw blijft knipperen, wat in feite betekent dat je MOBO dood is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
PuckStar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:08:
Kan ik makkelijk een nieuwe NAS kopen en die schijven overzetten en de config restoren?
Of moet ik van scratch beginnen?
Heb je de handleiding daarvoor al gelezen ? Zo ja, wat precies was er niet duidelijk aan ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb (eindelijk) een nieuwe harde schijf gekocht om de 3 TB uit te breiden met 8 TB.
Op dit moment is de NAS bezig om een de SHR te expanden. Als ik het goed begrijp vergroot ik daarmee echter de capaciteit niet.
Klopt onderstaande volgorde?
* Expanden afwachten (zal morgenvroeg worden)
* 3 TB deleten
* SHR omzetten naar RAID 0
* 3 TB toevoegen

Kan dit alles zonder data verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Smultie schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:49:
Kan dit alles zonder data verlies?
Hoe hedoel je precies ? Een HDD kan je niet verwijderen uit een SHR als dit een stripe is. Een redundant SHR ook niet, zonder melding dat je array degraded is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Hoe hedoel je precies ? Een HDD kan je niet verwijderen uit een SHR als dit een stripe is. Een redundant SHR ook niet, zonder melding dat je array degraded is.
Laat ik het anders stellen:
Ik neem aan dat de 8TB inmiddels alle informatie heeft (is toch een kopie van?!) die op de 3TB disk staat.
Als ik nu de 3TB fysiek uit het systeem haal, wat gebeurt er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Smultie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:45:
Ik neem aan dat de 8TB inmiddels alle informatie heeft (is toch een kopie van?!) die op de 3TB disk staat.
Als ik nu de 3TB fysiek uit het systeem haal, wat gebeurt er dan?
Dat hangt van het aantal HDD's af. Bij 2 HDD's en SHR1 heb je inderdaad een mirror maar deze kan je niet terug brengen naar iets anders dan SHR. Je kan ook de 3TB er niet uithalen en opnieuw toevoegen want een nieuwe HDD moet gelijk zijn aan de kleinste in de array (dus 8TB in jouw geval).

Met behoud van data migreren van een basic 3TB disk naar een RAID0 3TB+8TB kan niet.

Met 'behoud' van data is het enige dat je kan doen de data migreren van een 3TB basic naar een 8TB basic en vervolgens de 3TB als backup gebruiken voor (een deel van) je data.*

Zonder behoud kan je data kan je naar een RAID0 met 3TB+8TB maar dat is geen nette stripe aangezien de verhouding niet 1:1 is. Ik vraag mij ook af sinds het verdwijnen van JBOD en dat RAID0 cumulatief is geworden of het op de achtergrond ook nog wel echt gestriped wordt. Ik heb de mdadm config daar nog nooit van gezien omdat ik het nog nooit geprobeerd heb.

*houd er rekening mee dat als er iets fout gaat voordat je een backup hebt, je alles kwijt bent !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ik heb een DS213, dus het gaat over 2 disks.
Zoals aangegeven één 3TB (de oude) en sinds gisteren een 8TB erbij. Heb nu dus een SHR van 3TB groot en 5 TB 'weggegooide' ruimte

Jouw oplossing van een 8TB basic spreekt me wel aan. De data is niet van dien aard dat het een groot probleem is als deze weg zou zijn (wel vervelend, maar niet per se een ramp).

Hoe zou ik bij die situatie uitkomen?
Is het zo simpel als de 3TB schijf uit de NAS verwijderen en de 8TB schijf laten expanden? (Zo ja, hoe gaat dat in z'n werk?)

[ Voor 6% gewijzigd door Smultie op 05-07-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als ik mijn Samsung Smart TV aan zet haalt deze mijn Nas uit slaapstand.
Kan ik dit op een bepaalde manier uitschakelen zodat de Nas lekker blijft slapen?

Ik heb ik in de instellingen van de mediaserver het IP adres van de tv uit gezet.
Alleen moet volgens mij de Nas eerst wakker worden om dit te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Smultie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:33:
Hoe zou ik bij die situatie uitkomen?
Is het zo simpel als de 3TB schijf uit de NAS verwijderen en de 8TB schijf laten expanden? (Zo ja, hoe gaat dat in z'n werk?)
Nee, niets expanden of ook maar iets in die trant. Je moet terug naar de situatie zoals je begon, een enkele 3TB disk. Dus de 8TB verwijderen en schonen (onder windows middels diskpart clean). De 3TB maakt nu al deel uit van de SHR dus die zal degraded online komen. 'schone' 8TB toevoegen als basic disk (nieuw volume) en vervolgens migreer je je shares en applicaties naar dat volume.
Als alles klaar is kan je de 3TB disk verwijderen en cleanen om vervolgens weer toe te voegen als basic.
Crxtreem schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:44:
Als ik mijn Samsung Smart TV aan zet haalt deze mijn Nas uit slaapstand.
Kan ik dit op een bepaalde manier uitschakelen zodat de Nas lekker blijft slapen?
Neem aan dat je het voer DLNA hebt ? Als je dat niet gebruikt kan je dat in zijn geheel uitzetten. Het werkt op basis van broadcast discovery dus een specifiek IP blokkeren heeft geen nut voor de slaapstand.
Je zou met een layer2+ switch evt. nog broadcast kunnen filteren voor je TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:29:
[...]

Nee, niets expanden of ook maar iets in die trant. Je moet terug naar de situatie zoals je begon, een enkele 3TB disk. Dus de 8TB verwijderen en schonen (onder windows middels diskpart clean). De 3TB maakt nu al deel uit van de SHR dus die zal degraded online komen. 'schone' 8TB toevoegen als basic disk (nieuw volume) en vervolgens migreer je je shares en applicaties naar dat volume.
Als alles klaar is kan je de 3TB disk verwijderen en cleanen om vervolgens weer toe te voegen als basic.
Thanks, helder.
Dit houdt dan wel in dat alles wat nu /volume1 is, straks /volume2 is, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Smultie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59:
Dit houdt dan wel in dat alles wat nu /volume1 is, straks /volume2 is, correct?
Ja, al is dat buiten de keuze bij installatie van APP's of NFS mounts niet iets dat je verder ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

Neem aan dat je het voer DLNA hebt ? Als je dat niet gebruikt kan je dat in zijn geheel uitzetten. Het werkt op basis van broadcast discovery dus een specifiek IP blokkeren heeft geen nut voor de slaapstand.
Je zou met een layer2+ switch evt. nog broadcast kunnen filteren voor je TV.
Ik heb ook een muziekbibliotheek op de NAS staan voor mijn Synology speakers.
Dit werkt dan nog wel als ik mediaserver uitschakel?
Wat ik vind op internet is dat DLNA stopt als ik mediaserver uitschakel.
Of zit ik verkeerd te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Crxtreem schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:13:
Ik heb ook een muziekbibliotheek op de NAS staan voor mijn Synology speakers.
USB maakt geen gebruik van media server. Dat gaat direct via Audio Station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
[...]

So far, so good.
8TB als nieuwe (JBOD) Pool aangemaakt. Daar ga ik zometeen het leeuwendeel van de data op overzetten.
Volume 1 houd ik aan voor Muziek, Volume 2 wordt Films/Series.

Hoe zorg ik ervoor dat Volume 1 niet meer degraded is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Smultie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:42:
So far, so good.
8TB als nieuwe (JBOD) Pool aangemaakt.
Waarom JBOD ? Ik had geschreven basic.
V.w.b. degraded, zie mijn laatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
So far, so good.
V.w.b. degraded, zie DukeBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
So far, so good.
V.w.b. degraded, zie DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:13:
[...]

V.w.b. degraded, zie mijn laatste post.
Ik had het idee dat ik daarmee uiteindelijk 1 groot volume zou kunnen krijgen. Voelde beter dan Basic, waarmee dat volgens mij niet kan. Klopt dit?
Degraded kun je dus pas eraf krijgen door de Disk compleet te resetten.

Hoe weet ik zeker dat m'n nieuwe /volume2 ook alle apps, settings etc op zich heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Smultie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:02:
[...]

Ik had het idee dat ik daarmee uiteindelijk 1 groot volume zou kunnen krijgen. Voelde beter dan Basic, waarmee dat volgens mij niet kan. Klopt dit?
Degraded kun je dus pas eraf krijgen door de Disk compleet te resetten.

Hoe weet ik zeker dat m'n nieuwe /volume2 ook alle apps, settings etc op zich heeft?
De laatste zaken zet hij over bij het volume verwijderen dat kan daarom ook lang duren in de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:36:
[...]

De laatste zaken zet hij over bij het volume verwijderen dat kan daarom ook lang duren in de GUI.
Dank voor je antwoord, maar ik snap het geloof ik niet helemaal. Bij welk volume verwijderen? Moet ik dat eerst doen? Fysiek verwijderen, of iets via de GUI?

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 06-07-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Smultie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Dank voor je antwoord, maar ik snap het geloof ik niet helemaal. Bij welk volume verwijderen? Moet ik dat eerst doen?
Als je een degraded volume hebt, en je stopt daar geen nieuwe disk in om het te herstellen, dat deed jij toch? Dan is de enige manier om dit te herstellen het volume verwijderen, dan pas is het alarm weg. Maar je data welke erop staat ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Als je een degraded volume hebt, en je stopt daar geen nieuwe disk in om het te herstellen, dat deed jij toch? Dan is de enige manier om dit te herstellen het volume verwijderen, dan pas is het alarm weg. Maar je data welke erop staat ook...
Ja, dat klopt. Ik ben nu bezig alle data te kopiëren, maar weet dus niet of de settings e.d. ook overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Smultie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:58:
[...]

Ja, dat klopt. Ik ben nu bezig alle data te kopiëren, maar weet dus niet of de settings e.d. ook overkomen.
Dat staat in mijn eerste post van vandaag.

PS: data kopiëren is niet nodig, je kunt in conf scherm de gedeelde map op een ander volume zetten met de dropdown. Je hoeft geen data via het netwerk of pc te kopiëren.

[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 06-07-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:11:
[...]

Dat staat in mijn eerste post van vandaag.

PS: data kopiëren is niet nodig, je kunt in conf scherm de gedeelde map op een ander volume zetten met de dropdown. Je hoeft geen data via het netwerk of pc te kopiëren.
"De laatste zaken zet hij over bij het volume verwijderen dat kan daarom ook lang duren in de GUI."

Ik moet het volume dus verwijderen in de GUI eerst? Waar zit die optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik wil van een camera alleen een stream zien en dat hij niet mag opnemen. Ik kan echter alleen vinden dat ik alles stop en niet alleen de opname.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Smultie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:05:
[...]

"De laatste zaken zet hij over bij het volume verwijderen dat kan daarom ook lang duren in de GUI."

Ik moet het volume dus verwijderen in de GUI eerst? Waar zit die optie?
https://www.synology.com/...ager/volume_create_volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Timmeah schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:27:
Ik heb een Synology staan die vol zit, verder met een hele directory structuur die ik wil aanhouden.

Nu heb ik nog 2 externe harde schijven van 2 x 4 TB. Ik zat te denken om er 1 van te gebruiken als extra schijf. En de andere 4TB als backup van die eerste externe harde schijf.

Ik wilde dit net instellen, echter bij de backup selectie in hyperbackup krijg ik als bron enkel Volume_1 te zien, niet de USB device. (wel als doel overigens).

Doe ik iets fout, of is dit gewoon niet mogelijk?
Weet iemand dit toevallig? Kan het niet vinden, heb het al gevraagd aan synology klantenservice maar die hebben nog geen reactie gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Timmeah schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:06:
Weet iemand dit toevallig? Kan het niet vinden, heb het al gevraagd aan synology klantenservice maar die hebben nog geen reactie gegeven.
Externe volumes kunnen (zonder bijv. symbolic link) niet als source dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Weet iemand een alternatief voor Download station om directe links te downloaden (geen torrents)?

Mijn download station loopt namelijk vast bij bestanden groter dan 2gb, support is er al een maand mee bezig maar nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
solidsnake380 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:08:
Weet iemand een alternatief voor Download station om directe links te downloaden (geen torrents)?
Je kan een scriptje maken dat met wget de bestanden binnen haalt. Dat is standaard aanwezig op iedere syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Thnx, ga ik even proberen.
DukeBox schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Je kan een scriptje maken dat met wget de bestanden binnen haalt. Dat is standaard aanwezig op iedere syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 10:46

Geckoo

Good news, everyone!

Het migreren van een DS209J (gesoftmod naar DS211J) met 2x 300GB naar een DS218J met 2x 3TB lukt mij nog niet helemaal, ik heb de tuturials gezien dat je de schijven kan verplaatsen (maar dat wil ik niet) en dat je het kan doen met een Migriate tool maar de DS211j staat daar niet tussen.
iemand suggesties hoe ik het dan het makkelijkst kan doen?
FrankHe schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:22:
[...]

Draait jouw DS209J DS211J op DSM 6.0 of hoger? Zit je nog op DSM 5.x dan moet je eerst de versie upgraden. Verder zie ik op die webpagina wel heel veel restricties staan. Veel combinaties die kennelijk niet werken. Wellicht dat de versies toch net iets te veel uit elkaar liggen voor deze manier van migreren.
Beide draaien op 6.x

[ Voor 62% gewijzigd door Geckoo op 09-07-2019 07:23 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:52
Geckoo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:21:
Het migreren van een DS209J (gesoftmod naar DS211J) met 2x 300GB naar een DS218J met 2x 3TB lukt mij nog niet helemaal, ik heb de tuturials gezien dat je de schijven kan verplaatsen (maar dat wil ik niet) en dat je het kan doen met een Migriate tool maar de DS211j staat daar niet tussen.
Draait jouw DS209J DS211J op DSM 6.0 of hoger? Zit je nog op DSM 5.x dan moet je eerst de versie upgraden. Verder zie ik op die webpagina wel heel veel restricties staan. Veel combinaties die kennelijk niet werken. Wellicht dat de versies toch net iets te veel uit elkaar liggen voor deze manier van migreren.
Heb zelf geen ervaring met migratie bij grote versieverschillen. Als het niet will lukken met de migratiegereedschappen dan zal het waarschijnlijk met de hand moeten.

[ Voor 10% gewijzigd door FrankHe op 09-07-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Kuusj schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Bij mij staat de user admin gewoon disabled. Kijk eens of je dat niet kunt doen?
Ondertussen is het wel gelukt. Waarschijnlijk wordt er via de GUI gechecked of er minimaal 1 andere user account admin rechten hebt voordat je deze disabled.

Ik heb overigens 2 NAS'en in bezit en ik mocht voor beide een password reset uitvoeren.... erg vreemd dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Geckoo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:21:

[...]

Beide draaien op 6.x
Op de lege nas onder fileservices RSYNC inschakelen, op de bron nas de shared folder (links onder in config scherm) inschakelen. Dan kan je sync's configureren, draai het bovenstaande niet om want dan is je bron nas leeg in minder dan 15 seconden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Sinds een paar weken (auto-updates staan aan) kan ik wanneer ik via OpenVPN connect vanaf mijn telefoon niet meer de Synology op z'n native IP-adres benaderen (192.168.1.10 - wel bereikbaar vanuit huis zonder VPN), slechts op het IP-adres van de OpenVPN host (192.168.2.1 terwijl ik 192.168.2.x heb toegewezen gekregen) krijg ik reactie van de Synology.
Dit heeft jaren gewerkt en ik heb niks veranderd; iemand een idee waar ik zou moeten gaan zoeken?

heb 'm een keer herstart en nu werkt 't weer als vanouds 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Korakal op 11-07-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mijn CloudStation drive is momenteel ongeveer 500GB groot (Voornamelijk fotografie/video).

Nu voorzie ik mijn laptop 1 of 2x per jaar van een schone installatie ( Bij een OS update of aanschaf nieuw model)

Het proces om echter alles weer te synchroniseren (downloaden) vanaf de NAS is echt enorm traag. Gisterenavond om 03:00 begonnen en vanochtend om 10.00 was het nog niet klaar.

Heeft iemand nog een suggestie of snellere oplossing?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Greatsword schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:44:
Mijn CloudStation drive is momenteel ongeveer 500GB groot (Voornamelijk fotografie/video).

Nu voorzie ik mijn laptop 1 of 2x per jaar van een schone installatie ( Bij een OS update of aanschaf nieuw model)

Het proces om echter alles weer te synchroniseren (downloaden) vanaf de NAS is echt enorm traag. Gisterenavond om 03:00 begonnen en vanochtend om 10.00 was het nog niet klaar.

Dat hangt natuurlijk af van de snelheid van je netwerk. Bij mij duurt dat ook even voor ca. 50GB te syncen aan ongeveer 10MB/s. Kan me voorstellen dat het even duurt bij het tienvoud van die hoeveelheid.

Eventueel eens met een kabeltje aan het netwerk hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Greatsword schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:44:

Alles bedraad of via WiFi?

De nieuwe Drive package (welke cloudstation vervangt) lijkt wel beter op snelheid/schaalgrootte te zijn gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Aegir81 en @stormfly NAS = bedraad 1 Gbit, laptop heeft geen ethernet poort dus is 802.11ac op 5Ghz op 1 meter afstand van de router.

Let wel dat het natuurlijk om een paar honderdduizend bestanden gaat, gevarrieerd van enkel KB's tot enkele GB's.

Idealiter zou ik alles kopieren naar een SSD en daarna verplaatsen naar de laptop, maar dat trucje wil niet lukken. CloudStation of SynologyDrive gaat dan alsnog alles indexeren en verrifieren, dus hier valt geen winst mee te halen.

[ Voor 31% gewijzigd door Greatsword op 11-07-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
Greatsword schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:51:
@Aegir81 en @stormfly NAS = bedraad 1 Gbit, laptop heeft geen ethernet poort dus is 802.11ac op 5Ghz op 1 meter afstand van de router.
Haal je 80MB/s of meer bij gewone kopie van groot bestand over wifi? In mijn geval is bekabeld een grote verbetering vergeleken met 5ghz wifi ac op 3m. Ik gebruik altijd een USB-ethernet adapter voor Lightroom en backups, geeft toch een merkbaar verschil. Welk NAS model heb je, en wat is het cpu/geheugengebruik daarvan bij zo'n restore?

[ Voor 8% gewijzigd door bertware op 11-07-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Greatsword schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:51:

Let wel dat het natuurlijk om een paar honderdduizend bestanden gaat, gevarrieerd van enkel KB's tot enkele GB's.

Idealiter zou ik alles kopieren naar een SSD en daarna verplaatsen naar de laptop, maar dat trucje wil niet lukken. CloudStation of SynologyDrive gaat dan alsnog alles indexeren en verrifieren, dus hier valt geen winst mee te halen.
Moet het echt op de laptop staan of gaat het om beschikbaarheid als je online bent? De nieuwe Drive beta heeft namelijk een nieuwe optie optie waar windows 10 voor nodig is. Dat je de file niet direct op je HD hebt staan maar alleen een verwijzing, na 1x dubbel klikken wel. Dat spaart dus ruimte maar je kan er wel doorheen bladeren.

Je keuzes zijn mij niet helemaal helder, vroeger stond er bij cloudstation bij vermeld wat het maximaal aantal supported bestanden was. Met honderduizenden bestanden denk ik eerder dat de DB (waar de bestandverwijzingen in staan) eerder het probleem is dan de doorvoersnelheid van het netwerk. Gebruik je het nu als backup van je NAS? Want een deel archiveren naar een andere shared folder (of zippen in cloudstation dir 8) ) gaat al fors helpen.

Als je met SMB een ISO file van >1G plaatst op de NAS (als cloudstation niet loopt) wat is je snelheid dan? 500Mbit schat ik/ 50MB/s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bertware schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:23:
[...]

Haal je 80MB/s of meer bij gewone kopie van groot bestand over wifi? In mijn geval is bekabeld een grote verbetering vergeleken met 5ghz wifi ac op 3m. Ik gebruik altijd een USB-ethernet adapter voor Lightroom en backups, geeft toch een merkbaar verschil. Welk NAS model heb je, en wat is het cpu/geheugengebruik daarvan bij zo'n restore?
Onder normale omstandigheden wordt de 80M ~120MB aangetikt. NAS = de DS718+ en die worden minimaal belast, er draait verder niets op.
stormfly schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Moet het echt op de laptop staan of gaat het om beschikbaarheid als je online bent?

Je keuzes zijn mij niet helemaal helder, vroeger stond er bij cloudstation bij vermeld wat het maximaal aantal supported bestanden was. Met honderduizenden bestanden denk ik eerder dat de DB (waar de bestandverwijzingen in staan) eerder het probleem is dan de doorvoersnelheid van het netwerk. Gebruik je het nu als backup van je NAS? Want een deel archiveren naar een andere shared folder (of zippen in cloudstation dir 8) ) gaat al fors helpen.

Als je met SMB een ISO file van >1G plaatst op de NAS (als cloudstation niet loopt) wat is je snelheid dan? 500Mbit schat ik/ 50MB/s ?
Ja alles moet ook op de laptop staan. De setup is 1 NAS, 1 iMac en 1 Macbook waarvan alles synchroon dient te zijn, zodat ik zowel thuis als op locatie kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
Greatsword schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:43:
[...]
Onder normale omstandigheden wordt de 80M ~120MB aangetikt. NAS = de DS718+ en die worden minimaal belast, er draait verder niets op.
Dan zit je reeds tegen de gigabit maximumsnelheid en de NAS is ook ruimschoots krachtig genoeg. Ik heb zelf de Cloud station client niet (meer) geinstalleerd, maar check eens in de settings (van de client geloof ik) of je het maximaal aantal gelijktijdige transacties kan instellen. Typische standaardwaarde is 3 of 5, kan zijn dat dat een beperkende factor is. Je kan ook eens kijken of de Cloud station client tegen een CPU limiet aanloopt (weet niet of die goed gebruik maakt van meerdere cores)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 16:00

pietje63

RTFM

Kun je geen schone installatie doen zonder je foto’s ter verwijderen (vroeger haf ik my documents op de d-schijf)? Of kost het indexeren dan evenveel tijd?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 16:10
Ik wil graag meerdere android telefoons (met name de fotos en videos) automatisch laten synchroniseren met onze NAS. Nu lees ik best wel wat negatieve reacties op de apps DS Cloud en vroeg me af welke alternatieven er zijn. Kan ik een app zoals Sweet Home gebruiken? Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Niet online
Is het out-of-the-box mogelijk om een rotating backup (met retentie) te maken die ook leesbaar is zonder tooling? Met Hyperbackup kan ik e.e.a. via rsync doen, alleen de backups worden in een eigen proprietary database (.hbk) opgeslagen, dat heb ik liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
Lisabella schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:28:
Ik wil graag meerdere android telefoons (met name de fotos en videos) automatisch laten synchroniseren met onze NAS. Nu lees ik best wel wat negatieve reacties op de apps DS Cloud en vroeg me af welke alternatieven er zijn. Kan ik een app zoals Sweet Home gebruiken? Alvast bedankt voor de reacties.
Wat mis je bij DS Cloud? Heb je het al eens geprobeerd met DS Cloud? Als het enkel over foto's en video's gaat zou je Moments of PhotoStation kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 16:10
De mogelijkheid om de fotos en videoa van mn sd naar de NAS te syncen mis ik in de DS cloud app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Lisabella schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:28:
Ik gebruik DS Photo hiervoor, wel specifiek voor de foto's en video's dan, maar de rest hoeft voor mij niet. Enige klacht die ik erover heb is dat ie niet altijd vanzelf aanspringt, je moet hem af en toe effe opstarten voordat ie de upload begint. Verder prima app.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05

aex351

I am the one

Wat is handiger, Moments of DS Photo? Ik ben er niet helemaal uit. Want uiteindelijk vind ik het wel handig dat ik bijvoorbeeld een familiealbum kan maken en anderen ook hun foto's eraan kunnen toevoegen. Maar Moments lijkt meer op de individu gericht te zijn.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:06

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NA6cOCH.png

Wie kan me uitleggen waarom mijn 4TB HDD voor 37% vol is, terwijl ik maar voor 40GB (4%) aan bestanden er op heb staan.

Prullenbakken zijn allemaal geleegd.

8)7 |:(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
daily.data.inj schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:58:
Is het out-of-the-box mogelijk om een rotating backup (met retentie) te maken die ook leesbaar is zonder tooling? Met Hyperbackup kan ik e.e.a. via rsync doen, alleen de backups worden in een eigen proprietary database (.hbk) opgeslagen, dat heb ik liever niet.
Je kunt Hyper Backup rsync proberen.

Ik kan me herinneren dat er in het verleden een backuptechniek was die werkte op basis van symbolic links. Met daarbij een vorm van rotatie en retentie. Wellicht dat je dit in deze rsync optie kunt vinden.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/dsm-hyperbackup-rsync.png
SalimRMAF schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 02:24:
[Afbeelding]

Wie kan me uitleggen waarom mijn 4TB HDD voor 37% vol is, terwijl ik maar voor 40GB (4%) aan bestanden er op heb staan.

Prullenbakken zijn allemaal geleegd.

8)7 |:(
Dat klinkt inderdaad een beetje vreemd. Wat voor bestanden zitten er in die 40GB, een aantal grote of heel veel kleine bestanden?

[ Voor 25% gewijzigd door FrankHe op 13-07-2019 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

FrankHe schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:09:
[...]

Dat klinkt inderdaad een beetje vreemd. Wat voor bestanden zitten er in die 40GB, een aantal grote of heel veel kleine bestanden?
Het heeft volgens mij te maken gehad met het aantal opgeslagen revisies van Syn. Drive. Deze worden blijkbaar allemaal opgeslagen! :?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
SalimRMAF schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:45:
[...]

Het heeft volgens mij te maken gehad met het aantal opgeslagen revisies van Syn. Drive. Deze worden blijkbaar allemaal opgeslagen! :?
Als je de Drive Admin Console opent, dan kun je zien hoeveel ruimte er in beslag genomen wordt door oudere versies van je bestanden. Bij mij is de verhouding ongeveer 1:7,5. Misschien bewerk jij jouw bestanden veel vaker, of gebruik je de optie al langer waardoor hij meer ruimte in beslag neemt?

Je kunt in elk geval in de Versie Verkenner voor 'Versiedatabase wissen' kiezen. Dat zou heel wat ruimte moeten vrijmaken.
aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:58:
Wat is handiger, Moments of DS Photo? Ik ben er niet helemaal uit. Want uiteindelijk vind ik het wel handig dat ik bijvoorbeeld een familiealbum kan maken en anderen ook hun foto's eraan kunnen toevoegen. Maar Moments lijkt meer op de individu gericht te zijn.
Het hangt er van af wat je precies zoekt qua functies.

Bij Photostation maak je een eigen structuur met albums, Moments doet dat voor jou op basis van o.a. de metadata. Albums delen is volgens mij makkelijker met Photostation. Back-ups maken van een smartphone kunnen ze allebei.

Misschien deze pagina's eens doornemen: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/moments & https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/photo_station

[ Voor 37% gewijzigd door Aegir81 op 13-07-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05

aex351

I am the one

Aegir81 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:18:
[...]

Als je de Drive Admin Console opent, dan kun je zien hoeveel ruimte er in beslag genomen wordt door oudere versies van je bestanden. Bij mij is de verhouding ongeveer 1:7,5. Misschien bewerk jij jouw bestanden veel vaker, of gebruik je de optie al langer waardoor hij meer ruimte in beslag neemt?

Je kunt in elk geval in de Versie Verkenner voor 'Versiedatabase wissen' kiezen. Dat zou heel wat ruimte moeten vrijmaken.

[...]

Het hangt er van af wat je precies zoekt qua functies.

Bij Photostation maak je een eigen structuur met albums, Moments doet dat voor jou op basis van o.a. de metadata. Albums delen is volgens mij makkelijker met Photostation. Back-ups maken van een smartphone kunnen ze allebei.

Misschien deze pagina's eens doornemen: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/moments & https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/photo_station
Toevallig net 5 minuten geleden gekozen om maar met Moments aan de gang te gaan. Eigenlijk wil ik een combinatie van beide. Om een één of andere reden vind ik het niet fijn om vast te zitten aan een enkele app. Met als gevolg dat ik dus voor niets koos. Wat ik eigenlijk zou willen is mijn foto's op mijn telefoon in sync houden met de NAS. Maar zowel DS Photo als Moments doen eigenlijk alleen een blinde kopie naar de NAS toe (back-up) als ik het goed heb?

De Samsung Galerij app bijvoorbeeld vind ik handig werken. Maar als ik dus een foto maak. Deze van mijn telefoon verwijder, dan kan het maar net zo zijn dat ik het voor een 2e keer moet verwijderen via de DS Photo of Moments app. Dat probeer ik eigenlijk te voorkomen. :/

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
aex351 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:26:
[...]

Toevallig net 5 minuten geleden gekozen om maar met Moments aan de gang te gaan. Eigenlijk wil ik een combinatie van beide. Om een één of andere reden vind ik het niet fijn om vast te zitten aan een enkele app. Met als gevolg dat ik dus voor niets koos. Wat ik eigenlijk zou willen is mijn foto's op mijn telefoon in sync houden met de NAS. Maar zowel DS Photo als Moments doen eigenlijk alleen een blinde kopie naar de NAS toe (back-up) als ik het goed heb?

De Samsung Galerij app bijvoorbeeld vind ik handig werken. Maar als ik dus een foto maak. Deze van mijn telefoon verwijder, dan kan het maar net zo zijn dat ik het voor een 2e keer moet verwijderen via de DS Photo of Moments app. Dat probeer ik eigenlijk te voorkomen. :/
Ik gebruik de app momenteel niet meer maar ik meen me half en half te herinneren dat je Moments ook unt gebruiken om de foto's te bekijken op je NAS, dat hoeven dus niet enkel die van je apparaat te zijn. Al staan ze dan natuurlijk niet op beide apparaten en heb je een internetverbinding nodig.

Het klopt volgens mij wel dat wanneer je een foto verwijdert van je telefoon via bijv. de galerij dat je dat nog eens moet doen in Moments. Je zou het eens kunnen proberen in de Moments-app zelf, misschien verwijdert hij dan wel meteen op 2 locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 14:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Even terug komend op een defecte ds213 waarbij er enkel een blauwe power LED knippert.
De 15 serie had een vergelijkbaar issue wat makkelijk op te lossen was door het solderen van een sterkere weerstand. Zou dat met de 213 ook niet het geval kunnen zijn?

Of had het echt met de processor van de 15 serie te maken?

Heb inmiddels zo goed als zeker een 718+ weten te bemachtigen maar als ik de oude nog relatief makkelijk kan fixen is dat natuurlijk altijd fijn.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
SalimRMAF schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:45:
[...]

Ah duidelijk. Op wat voor bestandssysteem werkt jouw installatie? EXT4 of BTRFS?
Met smart versioning kun je de groei een beetje in de hand houden. Aantal versies per uur, dag, week, maand, jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
FrankHe schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Ah duidelijk. Op wat voor bestandssysteem werkt jouw installatie? EXT4 of BTRFS?
Relevante vraag want BTRFS gaat hier veel slimmer mee om:

Efficiënte opslag op Drive

In vergelijking met ext4-volumes vereist Btrfs niet tweemaal zoveel opslagruimte voor Drive's bestandsversies en historische gegevens. U kunt de historische bestandsversies behouden wanneer u Drive gebruikt - zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over een tekort aan opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
stormfly schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Relevante vraag want BTRFS gaat hier veel slimmer mee om:

Efficiënte opslag op Drive

In vergelijking met ext4-volumes vereist Btrfs niet tweemaal zoveel opslagruimte voor Drive's bestandsversies en historische gegevens. U kunt de historische bestandsversies behouden wanneer u Drive gebruikt - zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over een tekort aan opslagruimte.
Inderdaad. Daarin is BTRFS echt veel beter dan EXT4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-09 14:50
Ik heb momenteel een home build nas met 1.6ghz dual core AMD CPU met 7TB aan opslag. (Openmediavault)

Daar ik binnenkort ga verhuizen naar een nieuwbouw en wellicht een Rack ga plaatsen voor Firewall / Switch / NVR zou ik ook willen plaats voorzien voor een Synology Rackstation.

Is er veel verschil tussen oudere modellen (2014-2015) en de nieuwe qua future proof zijn?

Gebruik:
Filestorage
VPN
NZBGET/Radarr/Sonarr
Backup

Wou hier evt 4x4tb in huisvesten.

heb gezocht naar 2u racks voor evt de mini ITX over te bouwen met hotswap disk bays vooraan maar is precies ook nogal duur jammer genoeg

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:09:
[...]

Je kunt Hyper Backup rsync proberen.

Ik kan me herinneren dat er in het verleden een backuptechniek was die werkte op basis van symbolic links. Met daarbij een vorm van rotatie en retentie. Wellicht dat je dit in deze rsync optie kunt vinden.

[Afbeelding]
Hyper Backup rsync (single version) maakt een copy die direct te lezen is op de destination folder. De rotatie en retentie mist dan. Hyper Backup rsync heeft wel mogelijkheden tot rotatie en retentie alleen dat zit dus in een proprietary formaat (.hbk).

Echter ik ben ook aan het lezen over btrfs als file system en misschien is dat wel de oplossing waar ik op zoek naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
daily.data.inj schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Hyper Backup rsync (single version) maakt een copy die direct te lezen is op de destination folder. De rotatie en retentie mist dan. Hyper Backup rsync heeft wel mogelijkheden tot rotatie en retentie alleen dat zit dus in een proprietary formaat (.hbk).

Echter ik ben ook aan het lezen over btrfs als file system en misschien is dat wel de oplossing waar ik op zoek naar ben.
BTRFS heeft als grote voordeel dat snapshots en versioneren standaard mogelijk zijn. Dit is min of meer vergelijkbaar met hoe het bij ZFS gaat. Het is de nieuwe generatie bestandssystemen en ik zou het zeker aanraden om daar verder naar te kijken. Synology heeft ook Snapshot Replication, heb er zelf nog niet direct ervaring meer maar dat zou wellicht een oplossing kunnen wezen voor dit vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36
Heeft er iemand ervaring met of advies voor het volgende probleem:

Mijn USB externe harde schijf (die gebruikt wordt om een versioned backup via hyper backup te maken elke dag) gaf vorige week een I/O error. Die heb ik kunnen fixen in Windows en de schijf lijkt terug in orde volgens file explorer.

Hyper backup ziet de “target” online, maar herkent de oude versies niet meer en zegt als ik een backup wil maken “failed to access backup destination”.

Ik vermoed dat het te maken heeft met access rights maar alles staat als admin:users zoals het altijd al gestaan heeft dus ik begrijp het niet meer.

Kan Windows nog iets anders gedaan hebben? Op zich is het geen drama om opnieuw te beginnen (het is maar een backup), maar ik wil eerst zeker zijn dat ik alle mogelijkheden heb onderzocht (en er iets van geleerd heb :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Klopt het dat je, wanneer je Drive installeert, op Windows

én Drive
én Cloudstation Backup moet installeren?

Backup zal dan naar "Drive" uploaden?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
mijn DS210j heeft na tien jaar trouwe dienst de geest gegeven. helaas wel met de melding "volume beschadigd of vastgelopen". ik had er 2x 2TB in zitten (geen raid backup)

ik heb gelijk de nieuwe DS218j besteld. is het een bad idea om te kijken of ik ze toch allebei over kan zetten (en evt. herstellen)? of is zo'n melding einde verhaal voor de schijf/schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Je nas zal nog wel OK zijn maar je disken waarschijnlijk defect, minimaal 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
stormfly schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 07:22:
Je nas zal nog wel OK zijn maar je disken waarschijnlijk defect, minimaal 1
tsja dat vreesde ik al. kan geen kwaad dus om ze alsnog uit te proberen in de nieuwe NAS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
habermas schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:28:
[...]

tsja dat vreesde ik al. kan geen kwaad dus om ze alsnog uit te proberen in de nieuwe NAS?
https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t2.1

val je binnen de matrix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 18:47
Hi Leute,

Welke Ip-camera adviseren jullie voor een DS214 met een Dualcore CPU.
Volgende is belangrijk:
-Optische Zoom
- Haarscherp Full HD
- Bestuurbaar pan/tilt vanuit de DS Cam app.

Uiteraard het liefst via een mooie deal op Ali of Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik ga zo een "nieuwe" ds718+ ophalen en nu zit ik met de volgende vraag.

Kan ik mijn werkende HDD's die uit de 213 komen zo overzetten in de 718+ en dan de setup doorlopen zonder dataverlies?
En hoe zit het met Ext4 vs BTRFS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07
Rubman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:48:
Ik ga zo een "nieuwe" ds718+ ophalen en nu zit ik met de volgende vraag.

Kan ik mijn werkende HDD's die uit de 213 komen zo overzetten in de 718+ en dan de setup doorlopen zonder dataverlies?
De link al bekeken 2 posts boven jouw post?
https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Dan zou het dus gewoon moeten lukken want ik ga omhoog in zowel de cijfers als het plusje erachter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
Rubman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:48:

Ext4 naar BTRFS migreren gaat niet. Of je koopt een nieuwe schijf, formatteert die als BTRFS en migreert je data, of je maakt een backup, herformatteert je huidige schijf als BTRFS, en restoret je data. In het geval van RAID0 kan je (denk ik) een schijf uit de pool halen, herformatteren als BTRFS en nieuw volume creëren, data overzetten, 2e schijf aan nieuwe volume koppelen.

[ Voor 22% gewijzigd door bertware op 16-07-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

bertware schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Extra naar BTRFS migreren gaat niet. Of je koopt een nieuwe schijf, formatteert die als BTRFS en migreert je data, of je maakt een backup, herformatteert je huidige schijf als BTRFS, en restoret je data. In het geval van RAID0 kan je (denk ik) een schijf uit de pool halen, herformatteren als BTRFS en nieuw volume creëren, data overzetten, 2e schijf aan nieuwe volume koppelen.
Oké dat komt dan wel een keer als ik nieuwe schijfen erin ros, dan wil ik toch ippv 2x2tb 2x4tb (of meer) erin hangen, maar dat wordt een gevalletje data pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik heb een DS214SE Synology. Laatst heb ik de netwerkinstellingen willen resetten. Hierbij heb ik de fout gemaakt om de harde schijf eruit te halen (terwijl daar de DSM op staat). Na het terugplaatsen bleef de schijf corrupt en heb ik deze moeten formatteren.

Nu ik de schijf er opnieuw in plaats en ik DSM wil installeren, gaat dat niet. Ik upload de DSM, vervolgens wil hij de schijf formatteren (stap 2) maar daar krijg ik iedere keer een foutmelding. Met een andere harde schijf werkt het wel in één keer. De harde schijf (2TB) heb ik al verschillende keren geformatteerd als NTFS. Werkt ook nog prima in een andere PC maar de Synology accepteert hem niet meer.. Iemand dit vaker gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ja, als er nog een DSM bootloader op staat kan je hem niet opnieuw initialiseren. Je hebt 2 opties, of netjes verwijderen vanuit de DSM GUI of via met bijv. windows via diskpart en dan clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
zo te zien wel, cheers (y)

*edit* beide schijven erin geschoven en draaien gelukkig gewoon. fluitje van een cent. had bij migratie voor data + instellingen gekozen, en nu heet m'n nieuwe DS218j "DS210j" :D

[ Voor 22% gewijzigd door habermas op 16-07-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Dat heb ik geprobeerd. Dus aan een andere PC gehangen en langzaam geformatteerd op basis van NTFS. Ook een keer alle partities verwijderd en opnieuw aangemaakt. Maar daarna accepteert ie hem nog steeds niet terwijl het voorheen altijd werkte. Schijf is 100% in orde.

Aan de Synology ligt het ook niet lijkt me want hij werkt / installeert DSM wel met een andere 500GB schijf die ik had liggen als test.
DukeBox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Ja, als er nog een DSM bootloader op staat kan je hem niet opnieuw initialiseren. Je hebt 2 opties, of netjes verwijderen vanuit de DSM GUI of via met bijv. windows via diskpart en dan clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

De 718+ werkt, het is wel even weer de weg vinden in de zee aan nieuwe packeges.

Plus ik zal mij goed moeten gaan inlezen in Docker, want nog nooit mee gewerkt, wil daar uiteindelijk de zaken als NZBget, Sonarr, Radarr e.d. gaan draaien.

Wat is eigenlijk het voordeel van Docker ten opzichte van gewoon via de reguliere packages of zelf via SSH de spullen als NZBget installeren? Gisteren even kort NZBget uitgeprobeerd, veel verschillende registers zie ik al en kwam er meteen niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 20:21

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Vanaf middernacht zie ik op m'n remote Synology NAS een enorme toename van het aantal Blocked IP addresses welke blijkbaar aan het proben zijn. Deze adressen komen globaal gezien overal vandaan. Was het in het afgelopen half jaar maar twee keer het geval, staat de teller nu al op 20?!

Zien meer mensen dit? Op m'n lokale NAS zie ik deze toename overigens niet.

It's life, Jim, but not as we know it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zomborro schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:48:
Vanaf middernacht zie ik op m'n remote Synology NAS een enorme toename van het aantal Blocked IP addresses welke blijkbaar aan het proben zijn. Deze adressen komen globaal gezien overal vandaan. Was het in het afgelopen half jaar maar twee keer het geval, staat de teller nu al op 20?!

Welke porten zie je dat, wat heb jij open staan? Dan kan ik even vergelijken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
martijn22222 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
Dat heb ik geprobeerd. Dus aan een andere PC gehangen en langzaam geformatteerd op basis van NTFS.
Dat is iets heel anders dan wat ik schrijf. Google maar even op 'diskpart clean'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomborro

Zomborro

stormfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:52:
[...]

Welke porten zie je dat, wat heb jij open staan? Dan kan ik even vergelijken voor je.
Remote

NAS HTTP(S) 5000,5001
NAS Hyper Backup 6281,22,873
NAS Let's encrypt 80,443
NAS Snapshot Replication 3261,5566

Lokaal

NAS Drive 6690
NAS HTTP(S) 5000,5001
NAS Hyper Backup 6281,22,873
NAS Photo 80,443
NAS SABnzbd 32700,32701,8080,9090
NAS Snapshot Replication 3261,5566
NAS Unifi TCP 6789,8080,8443,8843,8880
NAS Unifi UDP 3478
NAS Video Station 9025-9040

Overigens goede vraag op welke poorten ik die probing zie. Moet ik even induiken, of staat dat ergens in de Synology logs?

[ Voor 9% gewijzigd door Zomborro op 17-07-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik had dit ook ineens, had poort 22 intern openstaan naar poort 2222 extern. Heb hem maar uitgezet... gebruikte die voor sftp.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hey

@Zomborro okey 99% zeker ssh bij jou. Kan je denk ik wel terugvinden in de logs. IP adressen worden daar ook benoemd.

6281 is genoeg 873 en 22 kunnen dicht tegenwoordig.

Ik heb het nu zo gedaan. Vanaf andere netwerken gebruik ik quickconnect. Maar ik heb wel nog DSM, Hyperbackup, drive etc open maar alleen voor Nederland. Daarmee hou ik toch dat al mijn data niet door de synology quickconnect cloud gaat, in NL zal hij dan redirect en naar de lokale poort.

Dan ben ik voor de buitenwereld buiten NL beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 10:00
Ik zit met een situatie waarvan ik niet precies de volgorde en werkwijze van vinden/bepalen. Ik heb momenteel een 2-bay NAS waar slechts één schijf van 1TB in zit. Deze wil ik graag vervangen door 2x 4TB en in RAID1 zetten.

Heeft iemand hier een goede handleiding o.i.d. voor? Ik kom eigenlijk alleen maar artikelen tegen over het vervangen of uitbreiden van schijven, maar het liefst doe ik dit natuurlijk zonder dat ik al m'n data kwijtraak of handmatig alle bestanden moet overzetten en de instellingen opnieuw moet inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomborro

Zomborro

@Sp33dFr34k en @stormfly Goeie tips jongens, bedankt!

Lokaal staat nu alleen 6281 nog open, remote moet ik even voor op pad binnenkort. In de logs staan alleen IP adressen, maar zal even gaan spitten in m'n Ubiquiti Unifi logs. Heb ook nu QuickConnect ingesteld in Hyper Backup.

Mbt het volgende:
Maar ik heb wel nog DSM, Hyperbackup, drive etc open maar alleen voor Nederland.

Ik denk dat je bedoeld dat je dat met de Synology builtin Firewall doet?

[ Voor 15% gewijzigd door Zomborro op 17-07-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:14
Vraagje, ik denk eraan om mn 214+ te gaan vervangen voor een 218+. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Neem aan dat ik niet beide disks tegelijkertijd over kan zetten ivm andere hardware. Ik heb er echter meer data op staan dan ik op mn pc kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:25

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik heb hier ook al de hele dag last van. zie het wel op me nas omdat die naar buiten mag. maar de firewall op de nas blocked alles.

@stormfly dat ik dus de hele dag dit soort meldingen voorbij zie komen.
IP-adres [3.208.11.171] van NAS is geblokkeerd door DSM
Hetzelfde dus was Zomborro aangaf.

[ Voor 11% gewijzigd door Hubert op 17-07-2019 20:05 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Alphyraz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:37:
Heeft iemand hier een goede handleiding o.i.d. voor?
4TB toevoegen als SHR, nadat de rebuild klaar is de 1TB vervangen voor de andere 4TB en een repair doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hubert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:39:
[...]

Ik heb hier ook al de hele dag last van. zie het wel op me nas omdat die naar buiten mag. maar de firewall op de nas blocked alles.
Ik begrijp je niet, als een FW blockt dan zie je dat niet terug op de NAS. Wat bedoel jij nu exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hubert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:39:
[...]

@stormfly dat ik dus de hele dag dit soort meldingen voorbij zie komen.
IP-adres [3.208.11.171] van NAS is geblokkeerd door DSM
Hetzelfde dus was Zomborro aangaf.
Helder maar dan staat je firewall dus open :9 en de autoblock feature die blokkeert uiteindelijk het IP na x maal foutief inloggen.

Je kan dit gedrag verkleinen door je FW rules te verkleinen. Port 22 openzetten is eigenlijk een absurd risico op het internet _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 17-07-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:25

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

stormfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:11:
[...]

Helder maar dan staat je firewall dus open :9 en de autoblock feature die blokkeert uiteindelijk het IP na x maal foutief inloggen.

Je kan dit gedrag verkleinen door je FW rules te verkleinen. Port 22 openzetten is eigenlijk een absurd risico op het internet _/-\o_
Ja snap ik. 22 staat dicht. had alleen 5000 en 5001 als een doorstuur rule. die heb ik nu maar ff uitgezet. verder zit ik achter een unifi gateway. volgens shieldsup is alles dicht nu. even in de gaten houden of het nog tevoorschijn komt :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb daarom ook extern een ander poortnummer gegeven aan poort 22, maar ze blijven er doorheen komen. Vet irritant, blijkbaar niets anders te doen ofzo dan scannen op vulnerabilities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb alle niet-EU ip-adressen standaard geblokkeerd in DSM. Scheelt een hoop pogingen. Bij mij kwam veruit het meeste uit China.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Pagina: 1 ... 49 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).