Dus eerst plaats ik de 4TB erbij en zet ik deze in SHR? Wordt dan alles overgezet of gespiegeld o.i.d.? En wat als dat klaar is? Moet ik dan de 1TB vervangen door de 4TB en hetzelfde doen? Ik wil uiteindelijk naar een RAID1.DukeBox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:46:
[...]
4TB toevoegen als SHR, nadat de rebuild klaar is de 1TB vervangen voor de andere 4TB en een repair doen.
Ja en nee, je zet de 4TB er in, daar doe je niets mee. Vervolgens selecteer je je 1TB basic disk en die converteer je naar SHR/RAID1. De 'wizard' doorloop je stap voor stap. De basis info staat ook in de handleiding: https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_typeAlphyraz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:53:
Dus eerst plaats ik de 4TB erbij en zet ik deze in SHR?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
@DukeBox Bedankt. Ik ga er morgen mee aan de slag!
Hier ook de laatste dagen veel ip blokkades van de synology, de laatste kwam uit duitsland.
Heb port forward 5000 maar even uitgezet.
Heb port forward 5000 maar even uitgezet.
[ Voor 39% gewijzigd door Cyrus The Virus op 18-07-2019 07:11 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb nu Sonarr V3 in Docker draaien echter wil deze niet importeren na het binnenhalen van de series vanwege de volgende fout.
Volgens mij zit het hem in de // voor complete, maar ik zou niet weten waarom die daar staat of hoe deze daar weg te krijgen.
code:
1
| Import failed, path does not exist or is not accessible by Sonarr: /volume1/downloads//complete/Sickbeard/etc.etc.etc.etc. |
Volgens mij zit het hem in de // voor complete, maar ik zou niet weten waarom die daar staat of hoe deze daar weg te krijgen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Klinkt als een slim plan, maar hoe doe je dat? Ik zie geen lijstje met landen staan onder Security?Videopac schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:50:
Ik heb alle niet-EU ip-adressen standaard geblokkeerd in DSM. Scheelt een hoop pogingen. Bij mij kwam veruit het meeste uit China.
https://www.mysynology.nl...via-de-synology-firewall/MJV schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:14:
[...]
Klinkt als een slim plan, maar hoe doe je dat? Ik zie geen lijstje met landen staan onder Security?
Heb inmiddels dit gevonden: https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_laterMisterEagle schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:46:
Vraagje, ik denk eraan om mn 214+ te gaan vervangen voor een 218+. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Neem aan dat ik niet beide disks tegelijkertijd over kan zetten ivm andere hardware. Ik heb er echter meer data op staan dan ik op mn pc kwijt kan.
(was even lastig om op het woord migreren te komen eerder met zoeken

maar lijkt er toch op dat ik dan een backup moet maken, daarvoor beschik ik niet over genoeg ruimte dus ik wacht nog wel even en neem dan ook meteen grotere schijven.
Sonarr neem ik aan?Rubman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:13:
Ik heb nu Synology V3 in Docker draaien
Dat lijkt mij ook. Kijk eens naar je volume mappings van de container?Volgens mij zit het hem in de // voor complete, maar ik zou niet weten waarom die daar staat of hoe deze daar weg te krijgen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja idd Sonarr , het was vroeg.Gizz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Sonarr neem ik aan?
[...]
Dat lijkt mij ook. Kijk eens naar je volume mappings van de container?
Die staan voor zover ik zie gewoon prima.

Ik heb hem proberen aan te passen naar de complete folder zoals hierboven te zien ipv volledige download map helaas ook zonder resultaat
Afhankelijk van je docker-image zijn je mappings helaas niet primaRubman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:47:
[...]
Ja idd Sonarr , het was vroeg.
Die staan voor zover ik zie gewoon prima.
[Afbeelding]
Ik heb hem proberen aan te passen naar de complete folder zoals hierboven te zien ipv volledige download map helaas ook zonder resultaat
Zo is het bij mij:

Ik gebruik de image van linuxserver
Daarbij dienen de volgende mappings te worden gemaakt, zoals ook aangegeven op die pagina:
/config
/tv
/downloads
jij hebt:
/Config (met een hoofdletter is dat in Linuxland echt iets anders dan /config)
/Video/TV-Shows
/downloads/complete
Dus kijk even goed naar de beschrijving van de package en pas je mappings aan
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Oké wat ik ook aanpas dezelfde fout blijft,Gizz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:08:
[...]
Afhankelijk van je docker-image zijn je mappings helaas niet prima
Zo is het bij mij:
[Afbeelding]
Ik gebruik de image van linuxserver
Daarbij dienen de volgende mappings te worden gemaakt, zoals ook aangegeven op die pagina:
/config
/tv
/downloads
jij hebt:
/Config (met een hoofdletter is dat in Linuxland echt iets anders dan /config)
/Video/TV-Shows
/downloads/complete
Dus kijk even goed naar de beschrijving van de package en pas je mappings aan
Moest wel even opnieuw instellen (backup gelukkig) maar hij blijft dezelfde // error geven

Maar ook als ik hier onder pad koppelen enkel /download neerzet krijg ik dezelfde fouten.
De config met of zonder C is enkel de eerste keer een dingetje waar hij de hele config bewaart lijkt mij. Maar ook die wijzigen geeft geen sjoege.
Ik zie echt niet wat ik dan verkeerd zou doen.
Mijn downloads komen in
downloads/complete/Sickbeard
De series staan in
Video/TV-Shows
Allemaal op volume1 dus zo lastig kan het niet zijn lijkt mij.
Volgens mij gebruikt hij dat pad elke keer als de container wordt gestart.Rubman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:27:
[...]
De config met of zonder C is enkel de eerste keer een dingetje waar hij de hele config bewaart lijkt mij.
Kun je aangeven welke dockerimage van Sonarr je gebruikt? Want als je die van linuxserver gebruikt (de meestgebruikte denk ik), dan moet je echt als mounts alleen /config /tv en /downloads gebruiken. Daar kan je niet van afwijken als je wilt dat het blijft werken. Maar misschien heten de mounts bij jouw image wel anders?
Ik denk ook niet dat daar het probleem in zit. Het gaat om de benaming in de rechterkolom (waar "pad koppelen" bovenstaat). Als in het image dat jij gebruikt is vastgelegd dat de tv-series in /tv worden verwacht, dan loopt het spaak als je /Video/TV-Shows gaat gebruiken.Mijn downloads komen in
downloads/complete/Sickbeard
De series staan in
Video/TV-Shows
Eerst alle drie de mappings precies zoals wordt aangegeven in de documentatie van jouw specifieke image. Daarna verder troubleshooten als de problemen blijven bestaan
[ Voor 49% gewijzigd door Gizz op 18-07-2019 10:55 ]
Oké om even schoon te beginnen heb ik alles van Sonarr V3 uit docker en de NAS verwijderd en opnieuw de image gebouwd met nu Imho juiste instellingen.Gizz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:48:
[...]
Volgens mij gebruikt hij dat pad elke keer als de container wordt gestart.
Kun je aangeven welke dockerimage van Sonarr je gebruikt? Want als je die van linuxserver gebruikt (de meestgebruikte denk ik), dan moet je echt als mounts alleen /config /tv en /downloads gebruiken. Daar kan je niet van afwijken als je wilt dat het blijft werken. Maar misschien heten de mounts bij jouw image wel anders?
[...]
Ik denk ook niet dat daar het probleem in zit. Het gaat om de benaming in de rechterkolom (waar "pad koppelen" bovenstaat). Als in het image dat jij gebruikt is vastgelegd dat de tv-series in /tv worden verwacht, dan loopt het spaak als je /Video/TV-Shows gaat gebruiken.
Eerst alle drie de mappings precies zoals wordt aangegeven in de documentatie van jouw specifieke image. Daarna verder troubleshooten als de problemen blijven bestaanHet zou vervolgens kunnen liggen aan het gebrek aan lees/schrijf-rechten. Daarom is het correct instellen van de PGID en PUID belangrijk. Maar begin eerst met de mappings.
Helaas heb ik nog steeds dezelfde melding.
code:
1
| Import failed, path does not exist or is not accessible by Sonarr: /volume1/downloads/complete/Sickbeard/The.100.S06E09.What.You.Take.With.You.1080p.AMZN.WEB-DL.DD5.1.H.264-CasStudio. Ensure the path exists and the user running Sonarr has the correct permissions to access this file/folder |

En meteen maar even de PGID en PUID gecontroleerd en die staan voor zover ik weet ook juist

Ik snap er weinig meer van op het ogenblik of ik zie iets heel sufs en simpels over het hoofd

Heb je in Sonarr zelf remote path mappings staan?
Ik heb bv. voor de downloads een mapping van /volume1/apps/nzbget/complete/tv naar /downloads op de localhost.
Je zou zeggen dat met de docker path mappings dit niet nodig is, maar volgens mij werkte het bij mij ook niet zonder.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik zou niet weten waar ik die kan vinden.Sp33dFr34k schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:17:
[...]
Heb je in Sonarr zelf remote path mappings staan?
Ik heb bv. voor de downloads een mapping van /volume1/apps/nzbget/complete/tv naar /downloads op de localhost.
Je zou zeggen dat met de docker path mappings dit niet nodig is, maar volgens mij werkte het bij mij ook niet zonder.
Dus denk het niet
Beetje moeite doen danRubman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:57:
[...]
Ik zou niet weten waar ik die kan vinden.
Dus denk het niet
Settings -> Download Client -> Remote path mappings
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Daar heb ik echt 3 keer overheen gelezenSp33dFr34k schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:59:
[...]
Beetje moeite doen dan
Settings -> Download Client -> Remote path mappings
Thx
@Sp33dFr34k het biedt helaas geen oplossing.
Blijft fouten geven
[ Voor 12% gewijzigd door Rubman op 18-07-2019 16:09 ]
Screenshot van je settings? Heb je beide paden gemapped, voor downloads en tv locatie?Rubman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:02:
[...]
Daar heb ik echt 3 keer overheen gelezen
Thx
@Sp33dFr34k het biedt helaas geen oplossing.
Blijft fouten geven
Te vroeg geroepen, de series die in de queue stonden voor importeren zijn er nu uit en daadwerkelijk geïmporteerdSp33dFr34k schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:14:
[...]
Screenshot van je settings? Heb je beide paden gemapped, voor downloads en tv locatie?
Deze optie had ik echt nooit zelf gevonden omdat hij in mijn ogen totaal niet logisch lijkt.
Mij ook niet, heb er lang mee liggen kloten toen en niemand die me dit kon vertellen. Lucky youRubman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:24:
[...]
Te vroeg geroepen, de series die in de queue stonden voor importeren zijn er nu uit en daadwerkelijk geïmporteerd
Deze optie had ik echt nooit zelf gevonden omdat hij in mijn ogen totaal niet logisch lijkt.
Alle stappen gedaan zoals op deze link staat; https://www.windowscentra...using-diskpart-windows-10DukeBox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Dat is iets heel anders dan wat ik schrijf. Google maar even op 'diskpart clean'.
daarna schijf in Synology gedaan en aangezet. Nog steeds (alleen bij deze schijf) foutcode 38; er is een fout opgetreden bij de installatie. (stap 2, systeempartitie formatteren)
Check de SMART anders eens ?
Alles perfect geeft ie aan.DukeBox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:07:
Check de SMART anders eens ?
Seagate Barracuda 2TB st2000
Ga nu de voeding vervangen, mogelijk krijgt ie te weinig spanning voor de grote schijf.
[edit] Probleem opgelost. Probleem zat hem in de voeding. Daardoor kreeg een 2,5" schijf voldoende stroom om op te starten maar een 3,5" niet. Nu met een nieuwe voeding werkt het weer zoals het hoort. Bedankt voor de hulp en via deze weg wellicht meteen een tip voor een ander met hetzelfde probleem.
[ Voor 52% gewijzigd door martijn22222 op 18-07-2019 20:52 ]
Ik heb de eerste 4TB-schijf toegevoegd maar de optie "RAID-type wijzigen" is uitgeschakeld (grijs).DukeBox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:06:
[...]
Ja en nee, je zet de 4TB er in, daar doe je niets mee. Vervolgens selecteer je je 1TB basic disk en die converteer je naar SHR/RAID1. De 'wizard' doorloop je stap voor stap. De basis info staat ook in de handleiding: https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_type

Wat moet ik doen? Heb ik iets verkeerd gedaan?
Naar wat zou je het willen wijzigen dan ? Je hebt het zo te zien al SHR gemaakt.Alphyraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:09:
Ik heb de eerste 4TB-schijf toegevoegd maar de optie "RAID-type wijzigen" is uitgeschakeld (grijs).
Ik wil graag de schijven in RAID1 zetten en dan de 1TB vervangen door een andere 4TB zodat ik uiteindelijk 2x 4TB heb in RAID1.DukeBox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:20:
[...]
Naar wat zou je het willen wijzigen dan ? Je hebt het zo te zien al SHR gemaakt.
Ja, dat weet ik, ze staan nu ook in RAID1 (SHR) Daarom snap ik niet waarom je de RAID setting wilt aanpassen. Je moet nu verder met stap 2 en de 1TB vervangen door de 4TB.Alphyraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:22:
Ik wil graag de schijven in RAID1 zetten en dan de 1TB vervangen door een andere 4TB zodat ik uiteindelijk 2x 4TB heb in RAID1.
Begrijp ik het dan verkeerd? Volgens dit artikel is het anders dan het traditionele RAID-systeem.DukeBox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:04:
[...]
Ja, dat weet ik, ze staan nu ook in RAID1 (SHR) Daarom snap ik niet waarom je de RAID setting wilt aanpassen. Je moet nu verder met stap 2 en de 1TB vervangen door de 4TB.
Nee, is het zelfde. SHR (1) = RAID1Alphyraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:12:
Begrijp ik het dan verkeerd? Volgens dit artikel is het anders dan het traditionele RAID-systeem.
SHR is een implementatie van Linux Software RAID (MD/Raid) met aanpassingen door Synology, voor zover ik begrepen heb. Dit om de door Synology beschreven functionaliteit te kunnen bieden. Je bent dan wel meer gekoppeld aan Synology. Terwijl met een reguliere raid set-up heb je makkelijker de mogelijkheid om je raid te herstellen mocht er iets gebeuren met de NAS.
< dit stukje webruimte is te huur >
Het gaat hier om een 2 bay NAS dus niet van toepassing. Daarnaast kan RAID1 prima meer dan 2 HDD's zijn, sterker nog, de eerste partitie op je Synology is een RAID1 over ALLE HDD's in de primaire disk pool.DaMoUsYs schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:28:
Nee hoor SHR met 2 disken is RAID 1, maar met 3 disken of meer is het RAID 5.
Nee dat klopt niet. Het hybrid deel is ooit beta geweest in de MD driver en Synology gebruikte het toen alleen in de consumenten modellen.aex351 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:58:
SHR is een implementatie van Linux Software RAID (MD/Raid) met aanpassingen door Synology, voor zover ik begrepen heb.
Je kan SHR prima uitlezen met de standaard (recente) MD driver.
[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2019 07:57 ]
Als het een andere model betreft met andere architectuur dan moeten DSM en de packages opnieuw worden geïnstalleerd. En een aantal andere zaken. Zie de link die je aanhaalt. Maar de data kan gewoon mee. Daar verandert niet aan. M.a.w. je kunt de disks uit het ene model halen en het andere stoppen. Volgens de instructie.MisterEagle schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:41:
[...]
Heb inmiddels dit gevonden: https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_later
(was even lastig om op het woord migreren te komen eerder met zoeken)
maar lijkt er toch op dat ik dan een backup moet maken, daarvoor beschik ik niet over genoeg ruimte dus ik wacht nog wel even en neem dan ook meteen grotere schijven.
Ik heb dit destijds ook gedaan bij de overstap van een DS715 naar een DS716+. Dit zonder problemen.
Het is natuurlijk wel raadzaam om een backup paraat te hebben. Maar dat is eigenlijk altijd het geval.
Edit:
Let op dat je in dit geval natuurlijk ook niet zomaar van file system type zoals bijvoorbeeld van ext4 naar btrfs kunt migreren. Ook de RAID indeling blijft gelijk. Maar dat is ook wel logisch.
[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 19-07-2019 11:00 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Thanks! Dat klinkt makkelijker dan de oplossing die ik nu had bedacht. (backup over meerdere laptops en hdd heen haha)kraades schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:55:
[...]
Als het een andere model betreft met andere architectuur dan moeten DSM en de packages opnieuw worden geïnstalleerd. En een aantal andere zaken. Zie de link die je aanhaalt. Maar de data kan gewoon mee. Daar verandert niet aan. M.a.w. je kunt de disks uit het ene model halen en het andere stoppen. Volgens de instructie.
Ik heb dit destijds ook gedaan bij de overstap van een DS715 naar een DS716+. Dit zonder problemen.
Het is natuurlijk wel raadzaam om een backup paraat te hebben. Maar dat is eigenlijk altijd het geval.
Edit:
Let op dat je in dit geval natuurlijk ook niet zomaar van file system type zoals bijvoorbeeld van ext4 naar btrfs kunt migreren. Ook de RAID indeling blijft gelijk. Maar dat is ook wel logisch.
Vanmiddag komt de nieuwe NAS binnen. Het is een DS718+ geworden.
Sinds enige tijd weergeef de systeem widget op DSM 6.1.7 een verkeerd ip:

Reboot lost het probleem niet op, iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Selecteer eens LAN 2 bij het pijltje?Brantje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:29:
[Afbeelding]
Misschien heb je de stekker in de 2e poort gestoken.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Die is niet aangesloten, alles werkt wel gewoon zover ik zie.SmiGueL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:33:
[...]
Selecteer eens LAN 2 bij het pijltje?
Misschien heb je de stekker in de 2e poort gestoken.
Echter is dit niet prettig voor de autist in mij

IP adres hard gezet ipv DHCP?Brantje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:29:
[Afbeelding]
Heb ik ook geprobeerd werkte ook niet.
Wel heb ik het inmiddels gevonden.
Blijkbaar pakt DSM het IP adres van mijn vSwitch.
Aangezien ik vSwitch niet gebruik, deze uitgezet in DSM en IP was weer correct.
Bedankt allen voor het meedenken.
Wel heb ik het inmiddels gevonden.
Blijkbaar pakt DSM het IP adres van mijn vSwitch.
Aangezien ik vSwitch niet gebruik, deze uitgezet in DSM en IP was weer correct.
Bedankt allen voor het meedenken.
Ik heb afgelopen week met Prime Day een paar 10TB Reds opgepikt en twijfel een beetje hoe ik m'n DS916+ (4-bay) het beste kan upgraden.
TLDR: Nu: 3x6TB @ RAID5 BTRFS ==> Straks: 6TB + 2x10TB @ SHR BTRFS
met behoud van volume1 benaming
--
Huidige configuratie:
Mijn huidige configuratie is dus een 3x6TB RAID5 BTRFS setup (initiële idee van RAID5 was later gewoon een 6TB schijf toevoegen, en mocht dat vol raken alles upgraden en gelijk een nieuwe NAS halen) en een enkele SSD t.b.v. caching.
De SSD kan er uiteraard tijdelijk uit tijdens het upgraden.
Wat wil ik:
De bedoeling is om straks een SHR volume te hebben met 1x 6TB + 2x 10TB schijven in SHR.
Hier kan ik weer een (paar) jaar mee vooruit, waarna ik dan wel bepaal of ik de laatste 6TB vervang voor een andere 10TB , gelijk een andere NAS haal of de SSD caching ditch.
Idee1:
- 1 schijf uit de 3x6TB RAID 5 halen. (degraden)
- 6TB + 10TB schijf in slot 3+4 stoppen, en een SHR volume mee creeren.
- Alle data van het (degraded) RAID5 volume kopiëren naar het nieuwe SHR volume.
- Schijven uit slot 1 + 2 verwijderen.
- 10TB schijf toevoegen aan het SHR volume (zodat 6+10+10TB)
Nadeel is dat het nu een /volume2 wordt, wat voor app(links) volgens mij allemaal niet zo praktisch is..
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dit qua OS instellingen allemaal goed gaat, maar afaik wordt dit op elk volume opgeslagen. Het volume renamen naar /volume1 is volgens mij ook geen optie.
Idee2:
- 10TB schijf in slot 4 stoppen (tijdelijke opslag)
- Alle data van de RAID5 naar slot 4 kopiëren. (/volume2)
- RAID5 volume verwijderen
- 2x6TB + 10TB schijven in slot 1+2+3 stoppen, en een SHR volume mee creeren. (dit wordt dan neem ik aan weer /volume1?)
- Data van volume 4 naar de nieuwe SHR kopiëren.
- 6TB schijf uit slot 2 vervangen door die van 10TB uit slot 4 om het volume te vergroten.
Resultaat: SHR van 6+10+10TB in slot !+2+3 hopelijk als volume1?
Idee3:
- 10TB tijdelijk in pc stoppen
- Complete NAS + configuratie backuppen naar 10TB schijf in pc. (Hyper backup + .dss file lijkt me voldoende?)
- Bestaande RAID5 volume verwijderen
- 10TB + 2x6TB schijven plaatsen in slot 1+2+3 en een SHR BTRFS volume creëren.
- De .dss file terugzetten (kan dit gelijk vanuit de setup? of zal ik eerst alles in moet stellen)
- 6TB schijf uit slot2 vervangen door de 10TB uit de pc.
Resultaat: SHR van 6+10+10TB in slot !+2+3 als volume1.
Wie heeft ervaring en/of tips met bovenstaande?
Het klinkt wel een beetje een gewaagde operatie omdat er (tijdelijk) geen pariteitsschijf is, maar ik heb extern wel een backup NAS staan met alle belangrijke data. (d.m.v. Hyper backup)
TLDR: Nu: 3x6TB @ RAID5 BTRFS ==> Straks: 6TB + 2x10TB @ SHR BTRFS
--
Huidige configuratie:
Mijn huidige configuratie is dus een 3x6TB RAID5 BTRFS setup (initiële idee van RAID5 was later gewoon een 6TB schijf toevoegen, en mocht dat vol raken alles upgraden en gelijk een nieuwe NAS halen) en een enkele SSD t.b.v. caching.
Wat wil ik:
De bedoeling is om straks een SHR volume te hebben met 1x 6TB + 2x 10TB schijven in SHR.
Hier kan ik weer een (paar) jaar mee vooruit, waarna ik dan wel bepaal of ik de laatste 6TB vervang voor een andere 10TB , gelijk een andere NAS haal of de SSD caching ditch.
Idee1:
- Alle data van het (degraded) RAID5 volume kopiëren naar het nieuwe SHR volume.
Nadeel is dat het nu een /volume2 wordt, wat voor app(links) volgens mij allemaal niet zo praktisch is..
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dit qua OS instellingen allemaal goed gaat, maar afaik wordt dit op elk volume opgeslagen. Het volume renamen naar /volume1 is volgens mij ook geen optie.
Idee2:
- 2x6TB + 10TB schijven in slot 1+2+3 stoppen, en een SHR volume mee creeren. (dit wordt dan neem ik aan weer /volume1?)
- 6TB schijf uit slot 2 vervangen door die van 10TB uit slot 4 om het volume te vergroten.
Idee3:
- Complete NAS + configuratie backuppen naar 10TB schijf in pc. (Hyper backup + .dss file lijkt me voldoende?)
- De .dss file terugzetten (kan dit gelijk vanuit de setup? of zal ik eerst alles in moet stellen)
Het klinkt wel een beetje een gewaagde operatie omdat er (tijdelijk) geen pariteitsschijf is, maar ik heb extern wel een backup NAS staan met alle belangrijke data. (d.m.v. Hyper backup)
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik doe altijd idee 2. Kan je gemakkelijk in configscherm de locatie van de gedeelde map van volume verplaatsen, allemaal NAS lokaal zonder tussenkomst van een PC.SmiGueL schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:39:
Ik heb afgelopen week met Prime Day een paar 10TB Red's opgepikt en twijfel een beetje hoe ik m'n DS916+ (4-bay) het beste kan upgraden.
TLDR: Nu: 3x6TB @ RAID5 BTRFS ==> Straks: 6TB+ 2x10TB @ SHR BTRFS
--
Huidige configuratie:
Wat wil ik:
Idee1:
Idee2:
Idee3:
En wordt het dan wel weer /volume1?stormfly schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:26:
Ik doe altijd idee 2. Kan je gemakkelijk in configscherm de locatie van de gedeelde map van volume verplaatsen, allemaal NAS lokaal zonder tussenkomst van een PC.
Hij maakt altijd volumes aan met het laagste nummer, als je data op volume 2 staat. Waarna je volume 1 delete. Dan maakt hij via de wizard weer volume1 aan als je een nieuwe volume uitrolt.
Wat ik uiteindelijk heb gedaan zijn drie regels:
1. Allow vanaf 192.168.0.0-192.168.255.255 (lokaal)
2. Allow vanaf NL, Oostenrijk, en nog een paar landen waar ik mogelijk op vakantie zal gaan
3. Deny voor alles wat dus niet matcht.
Ik heb nu iets spannends.
Via mijn link naar mijn Synology krijg ik een foutmelding bij aanmelden.
"De account of het wachtwoord is ongeldig. Probeer het later opnieuw."
Zowel via automatisch invullen met Bitwarden als handmatig invoeren van de juiste gegevens geeft deze melding. Via "finder" kom ik wel gewoon via het netwerk met de juiste inlog gegevens in mijn NAS.
Simpele manier is natuurlijk om met een paperclip de reset te doen. Ik vraag mij alleen of hoe dit kan en of ik ergens waakzaam voor moet zijn. En het liefst reset ik niet zodat ik niet op al mijn andere apparaten opnieuw moet inloggen.
Zowel via automatisch invullen met Bitwarden als handmatig invoeren van de juiste gegevens geeft deze melding. Via "finder" kom ik wel gewoon via het netwerk met de juiste inlog gegevens in mijn NAS.
Simpele manier is natuurlijk om met een paperclip de reset te doen. Ik vraag mij alleen of hoe dit kan en of ik ergens waakzaam voor moet zijn. En het liefst reset ik niet zodat ik niet op al mijn andere apparaten opnieuw moet inloggen.
Misschien heel simpel gedacht maar heb je het al met en andere browser geprobeerd en/of je cache geleegd(ctrl+shift+del)?UninPro schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:49:
Ik heb nu iets spannends.
Helaas heeft dat niet mogen helpen. Het lijkt erop dat dit na een nieuwe update gebeurd.Bongoarnhem schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:57:
[...]
Misschien heel simpel gedacht maar heb je het al met en andere browser geprobeerd en/of je cache geleegd(ctrl+shift+del)?
De vorige update van DSM gaf ook problemen als account. Moest toen mijn volledige administrator instellingen opnieuw instellen. Het gaat om een DS214Play met nu dus DSM 6.2.2-24922 Update 2. Geen idee of die afgelopen week is uitgekomen? Want mijn NAS werkt zichzelf automatisch bij. Misschien dat maar eens aanpassen en zelf doen.
Ik heb van de week wel een nieuwe update geinstalleerd, dus dat klopt. Maar er is dus een onderliggend probleem bij jou. Geen idee hoe verder te zoeken.UninPro schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:20:
[...]
Helaas heeft dat niet mogen helpen. Het lijkt erop dat dit na een nieuwe update gebeurd.
De vorige update van DSM gaf ook problemen als account. Moest toen mijn volledige administrator instellingen opnieuw instellen. Het gaat om een DS214Play met nu dus DSM 6.2.2-24922 Update 2. Geen idee of die afgelopen week is uitgekomen? Want mijn NAS werkt zichzelf automatisch bij. Misschien dat maar eens aanpassen en zelf doen.
Heb sinds een week de DS 218+ en ben er nog niet helemaal gelukkig mee. Overzetten van bestanden gaan met 11 mb/sec, heb dan een netwerkverbinding gemaakt en sleep de bestanden daarin.
Is dit een normale snelheid? Want ik had het veel sneller verwacht om de data te kopiëren. En daarnaast schiet mijn ping ook gelijk richting de 250 en blijkt dat mijn downloadsnelheid ook veel lager is. (Paar MB ipv 50 MB.)
Gaat het overzetten dan via het internet? Want dat lijkt mij toch niet het geval moeten zijn?
Is dit een normale snelheid? Want ik had het veel sneller verwacht om de data te kopiëren. En daarnaast schiet mijn ping ook gelijk richting de 250 en blijkt dat mijn downloadsnelheid ook veel lager is. (Paar MB ipv 50 MB.)
Gaat het overzetten dan via het internet? Want dat lijkt mij toch niet het geval moeten zijn?
Controleer even al je netwerkverbindingen, want 11 MB/s komt wel heel erg overeen met 100Mbit.RubenWwijk schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:28:
Heb sinds een week de DS 218+ en ben er nog niet helemaal gelukkig mee. Overzetten van bestanden gaan met 11 mb/sec, heb dan een netwerkverbinding gemaakt en sleep de bestanden daarin.
Voor grote bestanden moet de volgende snelheid haalbaar zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zie nooit geen vreemde inlog pogingen op mijn NAS. Via reverse proxy en een eigen (sub)domein kan ik alle services van de NAS van extern bereiken zonder een poort, behalve 80 en 443, op mijn router te hoeven openen. De firewall staat niet eens aan.
Kun je mij eens uitleggen hoe je dat doet, via Traefik oid? Heb dat eens geprobeerd, maar word er niet echt wijs uit...renem schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:46:
Ik zie nooit geen vreemde inlog pogingen op mijn NAS. Via reverse proxy en een eigen (sub)domein kan ik alle services van de NAS van extern bereiken zonder een poort, behalve 80 en 443, op mijn router te hoeven openen. De firewall staat niet eens aan.
Simpel en zonder gebruik van Traefik (ken ik verder ook niet). Je maakt bij je hosting provider een (aantal) (sub)domeinen aan en verwijst die via het A-record naar je eigen externe ip-adres, bv:Sp33dFr34k schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:13:
[...]
Kun je mij eens uitleggen hoe je dat doet, via Traefik oid? Heb dat eens geprobeerd, maar word er niet echt wijs uit...
synology.Sp33dFr34k.nl,
Wel even zorgen dat alleen poort 80 en 443 openstaan op je router en naar je NAS ip-adres verwijzen.
Dan ga je in DSM naar Control Panel - Application Portal - Reverse Proxy en klik je op Create.
Bij description vul je een omschrijving in, bij Source-Protocol kies je HTTP of HTTPS (ik gebruik trouwens voor DSM alleen HTTPS maar dan heb je ook een certificaat nodig onder Control Panel-Security-Certificate). Bij hostname vul je synology.Sp33dFr34k.nl in en Port 80 (in het geval van HTTP) of 443 (in het geval van HTTPS).
Bij Destination-Protocol vul je opnieuw HTTP of HTTPS in afhankelijk van hoe je de NAS hebt ingesteld en bij port zet je 5000 (HTTP) of 5001 (HTTPS), in het geval van de standaard poorten (Als je hiervoor andere poorten heb ingesteld moet je die hier uitaard invullen). DSM is nu van extern te bereiken op synology.Sp33dFr34k.nl Via alleen je ip-adres krijg je een 403 error en via je ip-adres:5001 een "site cannot be reached" error.
De kans dat "hackers" je DSM nu nog weten te vinden is extreem klein.
Hopelijk ben ik niet nog een belangrijke stap vergeten te melden, is alweer even geleden dat ik het zo heb ingesteld.
Heb verdorie weer hetzelfde verhaal. Het is nu 2 dagen goed gegaan maar krijg opnieuw een melding dat het account of wachtwoord ongeldig is. Terwijl dit dus 100% moet kloppen.Bongoarnhem schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:43:
[...]
Ik heb van de week wel een nieuwe update geinstalleerd, dus dat klopt. Maar er is dus een onderliggend probleem bij jou. Geen idee hoe verder te zoeken.
Via mijn macbook op hetzelfde netwerk kom ik dus wel gewoon ingelogd met de voor mij bekende account gegevens. Maar via de browser naar de desktop versie willen gaan is onmogelijk.
Behalve dus door weer opnieuw een soft reset te doen waarna ik weer alles opnieuw kan gaan instellen.
Onherkenbaar probleem voor anderen?
*Gaat ondertussen searchen op het web.
Edit:/
Inmiddels reset gedaan met nieuw wachtwoord.
Opvallend bij meldingen is dat hij om het uur wel even de volgende melding geeft:
"Your account [admin] running on "naamsynology" is currently protected."
Dat klinkt goed naar mijn idee maar deze meldingen zijn wel iets nieuws.
[ Voor 14% gewijzigd door UninPro op 28-07-2019 10:44 ]
Kan je niet zien in je logfiles dat je Synology aangevallen wordt.UninPro schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:38:
[...]
Heb verdorie weer hetzelfde verhaal. Het is nu 2 dagen goed gegaan maar krijg opnieuw een melding dat het account of wachtwoord ongeldig is. Terwijl dit dus 100% moet kloppen.
Via mijn macbook op hetzelfde netwerk kom ik dus wel gewoon ingelogd met de voor mij bekende account gegevens. Maar via de browser naar de desktop versie willen gaan is onmogelijk.
Behalve dus door weer opnieuw een soft reset te doen waarna ik weer alles opnieuw kan gaan instellen.
Onherkenbaar probleem voor anderen?
*Gaat ondertussen searchen op het web.
Inmiddels reset gedaan met nieuw wachtwoord.
Opvallend bij meldingen is dat hij om het uur wel even de volgende melding geeft:
"Your account [admin] running on "naamsynology" is currently protected."
Dat klinkt goed naar mijn idee maar deze meldingen zijn wel iets nieuws.
"Your account [admin] running on "naamsynology" is currently protected." wil zeggen dat er teveel inlogpogingen geweest zijn onder Admin en deze is vergrendeld voor een bepaalde tijd.
Sinds 2 weken werden 2 van mijn Synology's tot 10x per minuut aangevallen en kreeg ik ook die melding van admin (admin is wel uitgeschakeld bij mij)
Ik heb gewoon de standaard poort 5000 veranderd naar een ander en alle problemen en aanvallen waren onmiddellijk opgelost.
Ik krijg geen meldingen van aanvallen. Mijn logfiles zal ik dan eens moeten bekijken.sn0w13 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:12:
[...]
Kan je niet zien in je logfiles dat je Synology aangevallen wordt.
"Your account [admin] running on "naamsynology" is currently protected." wil zeggen dat er teveel inlogpogingen geweest zijn onder Admin en deze is vergrendeld voor een bepaalde tijd.
Sinds 2 weken werden 2 van mijn Synology's tot 10x per minuut aangevallen en kreeg ik ook die melding van admin (admin is wel uitgeschakeld bij mij)
Ik heb gewoon de standaard poort 5000 veranderd naar een ander en alle problemen en aanvallen waren onmiddellijk opgelost.
Het is namelijk weer zover!
Ik heb wel de inlog restricties hoog staan. Dat bij 3 inlog pogingen in 1 minuut de boel geblokkeerd wordt. Maar ik dacht dat dit IP gerelateerd was en niet ADMIN.
Jij hebt admin uitgeschakeld? En dan heb je een andere naam om mee in te loggen?
Want ik wil wel direct handelen om dit gezeik te voorkomen. Helemaal als iets of iemand daadwerkelijk continue probeert in te loggen.
Poort 5000 kan je gewoon iets willekeurigs van maken?
*Ik ga weer met de paperclip aan de slag

Gewoon een nieuwe user aanmaken(bv UninPro) en die in de admin groep plaatsten.UninPro schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:38:
[...]
Ik krijg geen meldingen van aanvallen. Mijn logfiles zal ik dan eens moeten bekijken.
Het is namelijk weer zover!![]()
Ik heb wel de inlog restricties hoog staan. Dat bij 3 inlog pogingen in 1 minuut de boel geblokkeerd wordt. Maar ik dacht dat dit IP gerelateerd was en niet ADMIN.
Jij hebt admin uitgeschakeld? En dan heb je een andere naam om mee in te loggen?
Want ik wil wel direct handelen om dit gezeik te voorkomen. Helemaal als iets of iemand daadwerkelijk continue probeert in te loggen.
Poort 5000 kan je gewoon iets willekeurigs van maken?
*Ik ga weer met de paperclip aan de slag
Dan kan je de gebruiker ADMIN uitschakelen. (natuurlijk moet de gebruiker guest ook uitgeschakeld zijn)
Als poort kan je 5000 veranderen in bv 8080.
Mijn pogingen staan op 2x in 60min.
Deze acties zijn toch een minimum beveiliging.
Zoals gezegd idd, admin en guest account uitschakelen. Account met adminrechten aanmaken dus, maar met een andere naam. Daarnaast je externe poort veranderen, dus niet 5001 maar iets randoms, die intern verwijzen naar 5001. Altijd HTTPS gebruiken zodat je wachtwoord niet onbeveiligd het web opgaat. Dit kun je heel simpel doen door de Synology DNS te gebruiken, die maakt automatisch een letsencrypt certificaat aan. Als je dit hebt gedaan, en geen andere poorten open hebt staan die niet nodig zijn, dan heb je al een goede basisbeveiliging.
Wat gaat hier nu fout? Heb volledig nieuwe hostnaam, de admin uitgeschakeld en dus een nieuwe accountnaam gemaakt. En ik krijg al direct de volgende waarschuwingen. Het lijkt mij stug dat iemand of iets nu al dat heeft ontdekt en pogingen gaat doen om in te loggen? Het heeft altijd gewerkt met admin account en een HTTPS verbinding.Sp33dFr34k schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:12:
Zoals gezegd idd, admin en guest account uitschakelen. Account met adminrechten aanmaken dus, maar met een andere naam. Daarnaast je externe poort veranderen, dus niet 5001 maar iets randoms, die intern verwijzen naar 5001. Altijd HTTPS gebruiken zodat je wachtwoord niet onbeveiligd het web opgaat. Dit kun je heel simpel doen door de Synology DNS te gebruiken, die maakt automatisch een letsencrypt certificaat aan. Als je dit hebt gedaan, en geen andere poorten open hebt staan die niet nodig zijn, dan heb je al een goede basisbeveiliging.

Voor nu lijkt alles weer ingesteld zoals het hoort. Ook nog geen vreemde meldingen in mijn logs.
Enorm bedankt voor de snelle reacties. Of het nu daadwerkelijk schadelijk was of niet. Er zijn in elk geval wat zaken aangepast. Automatisch blokkeren heb ik nu aanstaan onder beveiliging maar "Account beveiliging" waarbij je onbetrouwbare clients kan aanvinken heb ik even uitgelaten.
Misschien dat deze te streng werkt? Hoewel dat in mijn beleving dus altijd goed is gegaan.
De poort 5001 heb ik nu nog aanstaan omdat ik dit altijd heb gebruikt en ik in elk geval een HTTPS verbinding krijg. Maar dit is zelfs aan te passen begrijp ik?
[ Voor 22% gewijzigd door UninPro op 28-07-2019 14:42 ]
Dat gaat hier fout, je hebt nog altijd de default poort openstaan. Ze blijven gewoon die poort (en andere bekende poorten) scannen. Zet gewoon in je port forwarding je externe poort op iets anders, intern routeer je die door naar 5001. Heeft verder niets te maken met je HTTPS verbinding, die behoudt je gewoon, maar dan op een andere externe poort. Verander dat maar eens, durf te wedden dat je aanvallen dan voorbij zijn.UninPro schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:19:
[...]
De poort 5001 heb ik nu nog aanstaan omdat ik dit altijd heb gebruikt en ik in elk geval een HTTPS verbinding krijg. Maar dit is zelfs aan te passen begrijp ik?
Het werkt als een trein. Log files zijn weer rustig dus ik ben helemaal happy.Sp33dFr34k schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:49:
[...]
Dat gaat hier fout, je hebt nog altijd de default poort openstaan. Ze blijven gewoon die poort (en andere bekende poorten) scannen. Zet gewoon in je port forwarding je externe poort op iets anders, intern routeer je die door naar 5001. Heeft verder niets te maken met je HTTPS verbinding, die behoudt je gewoon, maar dan op een andere externe poort. Verander dat maar eens, durf te wedden dat je aanvallen dan voorbij zijn.
Heb alleen SpotWeb opnieuw geïnstalleerd. Werkt ook op 1 klein dingetje na.
Als ik voorheen op de Spotweb icoon in de DSM klikte dan kwam ik direct op de juiste link terecht. Oftewel, je IP met /spotweb erachter. Nu pakt die echter mijn Synology naam met /spotweb waardoor ik een error krijg.
Het is een kleine moeite om dit handmatig te veranderen in mijn ip adres maar praktisch is het niet.
Heb ik ergens tijdens de installatie iets verkeerd ingesteld? Of weet iemand zo hoe dit op te lossen?
Ik heb Moments geprobeerd. Maar omdat ik mijn foto's en video's in een andere folder heb dan de default Photos folder, had ik die gemount aan de Photos folder. Maar elke keer dat de NAS rebootte (na een update bijvoorbeeld) waren alle gezichten die herkend en benoemd waren, weg. En aangezien indexeren en namen invullen een paar dagen in beslag neemt, was ik het zat. Ben toen overgestapt op Photostation. Lijkt wat sneller te indexeren dan Moments (op basis van gevoel). Heb de gezichtsherkenning nog niet geprobeerd. Dus weet ook niet of Photostation hetzelfde probleem heeft, als Moments.aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:58:
Wat is handiger, Moments of DS Photo? Ik ben er niet helemaal uit. Want uiteindelijk vind ik het wel handig dat ik bijvoorbeeld een familiealbum kan maken en anderen ook hun foto's eraan kunnen toevoegen. Maar Moments lijkt meer op de individu gericht te zijn.
Qua indeling van folders vind ik het makkelijker dat Photostation gewoon jouw eigen folder structuur aanhoudt.
Veel andere verschillen anders dan de folder structuur heb ik (met mijn gebruiksscenario: gemounte folder en aantal gedeelde folders voor familie, zonder dat ze DS Photos hoeven te installeren) nog niet gemerkt.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Ik heb dit een tijd geleden zo ingesteld via de Synology DNS en reverse proxy, maar dan voor intern gebruik. Ik ga dan naar dsm in de browser en that's it. Ik had er niet aan gedacht om dit extern ook zo op te lossen, werkt prima, bedankt voor de tip
Enige probleem waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik Domoticz op een rPi heb draaien, dus poort 443 is geforward naar de rPi en niet naar de Synology. Even kijken hoe ik die meeneem in de mix... Als je daar ook een idee over hebt dan hoor ik het graag

Je kan reverse proxy ook gebruiken met externe diensten. Je reverse proxy werkt ongeveer zo:Sp33dFr34k schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:07:
[...]
Enige probleem waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik Domoticz op een rPi heb draaien, dus poort 443 is geforward naar de rPi en niet naar de Synology.

Poort 80 en 443 zoals eerder gezegd dus naar je nas, een extra domein pi.sp33dfr34k.nl, en daarvoor een reverse proxy entry aanmaken die als destination je raspberry pi IP adres heeft. Je NAS verkeer gaat dan naar localhost, je raspberry pi verkeer naar de raspberry pi.
Hier heb je een iets uitgebreider artikel over het gebruik van een Synology als reverse proxy voor verschillende servers op 1 IP: https://vdr.one/synology-nas-reverse-httphttps-proxy/
[ Voor 5% gewijzigd door bertware op 30-07-2019 13:25 ]
Geniaal, dit werkt perfect, zelfs supereasy met het aanmaken en automatisch verlengen van certificaten via letsencrypt. Thanks voor de tip!bertware schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:25:
[...]
Je kan reverse proxy ook gebruiken met externe diensten. Je reverse proxy werkt ongeveer zo:
[Afbeelding]
Poort 80 en 443 zoals eerder gezegd dus naar je nas, een extra domein pi.sp33dfr34k.nl, en daarvoor een reverse proxy entry aanmaken die als destination je raspberry pi IP adres heeft. Je NAS verkeer gaat dan naar localhost, je raspberry pi verkeer naar de raspberry pi.
Hier heb je een iets uitgebreider artikel over het gebruik van een Synology als reverse proxy voor verschillende servers op 1 IP: https://vdr.one/synology-nas-reverse-httphttps-proxy/
Weet je toevallig ook hoe je hiervan gebruik kunt maken terwijl je zelf verbonden bent met het interne netwerk?bertware schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:25:
[...]
Je kan reverse proxy ook gebruiken met externe diensten. Je reverse proxy werkt ongeveer zo:
[Afbeelding]
Moet je daarvoor nog iets speciaals doen? Er staat mij iets van bij dat vanuit een intern netwerk via een extern ip verbinden niet automatisch werkt.
Dat kun je voor elkaar krijgen door gebruik te gaan maken van een DNS server. Die van Synology zelf werkt prima.M-ThijZ schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Weet je toevallig ook hoe je hiervan gebruik kunt maken terwijl je zelf verbonden bent met het interne netwerk?
Moet je daarvoor nog iets speciaals doen? Er staat mij iets van bij dat vanuit een intern netwerk via een extern ip verbinden niet automatisch werkt.
Dat werkt enkel als je router NAT hairpinning ondersteunt, om verzoeken naar je extern adres van het intern netwerk jusit door te verwijzen. Een BBOX 1/2/3 van proximus ondersteunt dat bijvoorbeeld niet, terwijl mijn Asus router dat wel probleemloos doet.M-ThijZ schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Er staat mij iets van bij dat vanuit een intern netwerk via een extern ip verbinden niet automatisch werkt.
Als je router het niet ondersteund kan Synology DNS server zoals eerder genoemd een oplossing zijn, met Pi-hole gaat het ook. In dat geval laat je je DHCP clients via DHCP (= typisch geconfigureerd in je router interface, DNS adres) de lokale DNS server gebruiken, zodat clients op je netwerk de lokale DNS server (met interne adressen als antwoord) gebruikt, terwijl je extern de "echte" DNS records voor je domein gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door bertware op 31-07-2019 12:27 ]
Zoals wel blijkbaar bij anderen ook het geval is word ik meerdere keren per minuut benaderd door aanvallen.
Ik gebruik de standaard 5000 poort, dus dat zou ik best wijzigen, maar los daarvan krijg ik mijn firewall niet goed.
Op basis van wat ik hierboven gelezen had zou ik iets moeten hebben als onderstaande:
Regel 1: Alle poorten, alle protocols, IP range 192.168.0.0 - 192.168.255.255 toestaan (voor al mijn lokaal verkeer)
Regel 2: idem + locatie België toestaan ipv een IP range
Regel 3: alles weigeren
Het probleem is echter dat dan mijn Sonarr (via docker) niet meer werkt.
Ik kan nog connecteren op de webpage van Sonarr, maar hij kan niet connecteren met mijn download station of indexers.
Als ik het goed zie proberen die indexers en download station te connecteren via 192.168.0.198:5000.
Wanneer ik dus bovenstaande regels uitschakel werkt alles zoals behoren, maar krijg ik dus constant aanvallen uit verschillende landen.
Iemand een idee wat ik misschien over het hoofd zie?
Edit: Net de standaard poort 5000 gewijzigd naar iets anders (random) en alles blijft werken en voorlopig geen aanvallen. Maar mijn firewall heeft momenteel dus ook niet veel nut. Dus hulp nog steeds welkom
Ik gebruik de standaard 5000 poort, dus dat zou ik best wijzigen, maar los daarvan krijg ik mijn firewall niet goed.
Op basis van wat ik hierboven gelezen had zou ik iets moeten hebben als onderstaande:
Regel 1: Alle poorten, alle protocols, IP range 192.168.0.0 - 192.168.255.255 toestaan (voor al mijn lokaal verkeer)
Regel 2: idem + locatie België toestaan ipv een IP range
Regel 3: alles weigeren
Ik kan nog connecteren op de webpage van Sonarr, maar hij kan niet connecteren met mijn download station of indexers.
Als ik het goed zie proberen die indexers en download station te connecteren via 192.168.0.198:5000.
Wanneer ik dus bovenstaande regels uitschakel werkt alles zoals behoren, maar krijg ik dus constant aanvallen uit verschillende landen.
Iemand een idee wat ik misschien over het hoofd zie?
Edit: Net de standaard poort 5000 gewijzigd naar iets anders (random) en alles blijft werken en voorlopig geen aanvallen. Maar mijn firewall heeft momenteel dus ook niet veel nut. Dus hulp nog steeds welkom
[ Voor 10% gewijzigd door Topgear90 op 31-07-2019 15:52 ]
Je gaat een firewall regel moeten toevoegen om de docker containers/subnetten te laten communiceren met je DSM. Even wat zaken die je nog kan nakijken:Topgear90 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:37:
- Je praat over poort 5000. Gebruik je HTTP? Synology voorziet letsencrypt ondersteuning met zowel DNS verificatie op synology DDNS als HTTP verificatie. HTTPS is een minimum voor ietswat veilige communicatie van buitenaf, anders onderschept iedereen op je netwerk (werk, cafe, luchthaven, ... ) zo je wachtwoord.
- Alle poorten en alle protocols toestaan is niet nodig, in de firewall zit een tool waarbij je op basis van applicaties kiest (zodat je niet hele tijd poortnummers moet opzoeken). Van buitenaf wil je bijvoorbeeld enkel HTTPS, geen HTTP, en eventueel wat extras zoals VPN of specifieke services die je wilt exposen.
- Iets meer gevorderd, maar ook intern kan je gewoon firewall instellen. In dat geval gewoon niet vergeten om SMB/NFS/... toe te laten indien je die gebruikt.
- Het Admin en Gast account moeten uitgeschakeld zijn. Gebruik een eigen gebruiker die je in de admin groep zet.
- Schakel account protection in. Je kan lokale IP adressen eventueel whitelisten. Dit blokkeert accounts bij herhaaldelijke foute inlogpogingen, ook van verschillende IP adressen (botnets, waar IP blokkering niet werkt).
[ Voor 3% gewijzigd door bertware op 31-07-2019 17:07 ]
Bedankt voor de tip. Ik had inderdaad ook een 172.xxx range moeten toevoegen voor docker.
Nu lijkt het te werken met al mijn andere regels ook actief.
Ivm je andere tips: Admin en guest zijn inderdaad uitgeschakeld.
HTTPS lijkt om de een of andere reden niet te werken meen ik mij te herinneren. Zal ik mij dan toch maar eens in moeten verdiepen.
Account protection stond ook al van in het begin aan.
Van de gevorderde zaken ga ik voorlopig afblijven
Thanks!
Heb de netwerkkabel vervangen voor de originele van de NAS. Helaas krijg ik dezelfde snelheid. Wat ook vreemd is, dat mijn downloadsnelheid en ping gelijk omlaag gaan.. Mag toch niet gebeuren?Prx schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:31:
[...]
Controleer even al je netwerkverbindingen, want 11 MB/s komt wel heel erg overeen met 100Mbit.
Downloadsnelheid

En als ik het pauzeer

Dan is het je PC? Want je stagneert hard op 100Mbit. Zie ook de speedtest als je de filetransfer staakt 95Mbit ;-)RubenWwijk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:30:
[...]
Heb de netwerkkabel vervangen voor de originele van de NAS. Helaas krijg ik dezelfde snelheid. Wat ook vreemd is, dat mijn downloadsnelheid en ping gelijk omlaag gaan.. Mag toch niet gebeuren?
Downloadsnelheid
[Afbeelding]
En als ik het pauzeer
[Afbeelding]
Ergens zit een rotte NIC, een rotte switchport of misschien wel een NIC instelling op je pc. Die moeten allemaal op auto/auto staan.
RubenWwijk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:30:
[...]
Heb de netwerkkabel vervangen voor de originele van de NAS. Helaas krijg ik dezelfde snelheid. Wat ook vreemd is, dat mijn downloadsnelheid en ping gelijk omlaag gaan.. Mag toch niet gebeuren?
Eens dat dit exact 100Mbit is, maar er hoeft zelfs niets defect of fout geconfigureerd te zijn. Welke switch of router zit ertussen? Veel van de goedkoopste netwerkswitches zijn slechts "Fast ethernet" (100mbps) , terwijl je "Gigabit Ethernet" (1000mbps) nodig hebt. Mogenlijk heb je er ooit zo een gekocht toen gigabit nog niet standaard was, of de snelheid niet nodig was. Controleren kan je eenvoudig doen door het exacte model van je switch of router op te zoeken en in de documentatie de snelheid van de aansluitingen op te zoeken. Indien dit het probleem is, kan het eenvoudig verholpen worden door je PC, NAS, andere snelle apparaten aan te sluiten op een nieuwe Gigabit switch (kost ongeveer 20 euro), en die switch dan te verbinden met de rest van je netwerk.stormfly schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:36:
[...]
Ergens zit een rotte NIC, een rotte switchport of misschien wel een NIC instelling op je pc.
[ Voor 13% gewijzigd door bertware op 01-08-2019 12:57 ]
De volgende switch zit er tussen: https://www.bol.com/nl/p/...ch/1003004006548852/?s2a=
Het is een GB switch, dus daar kan het niet aan liggen. Heb nu alleen wel een extra kastje tussen de bovenstaande switch en mijn pc. En dat is zo'n klein zwart kastje van KPN voor een betere wifi dekking, verwacht dat dit de boosdoener moet zijn. Vanavond deze maar even eruit halen en kijken wat er gebeurt.
Bedankt voor het meedenken!
Het is een GB switch, dus daar kan het niet aan liggen. Heb nu alleen wel een extra kastje tussen de bovenstaande switch en mijn pc. En dat is zo'n klein zwart kastje van KPN voor een betere wifi dekking, verwacht dat dit de boosdoener moet zijn. Vanavond deze maar even eruit halen en kijken wat er gebeurt.
Bedankt voor het meedenken!
Is er nog een manier waarop ik op een Synology kan zien waarom hij de schijven wakker maakt?
Op mijn werk heb ik een test NAS staan (DS218J) waarvan de schijven na 15 minuten moeten gaan slapen. Helaas worden ze elke keer weer wakker na een minuut of 10.
Nu heb ik de netwerkkabel er uit getrokken en dan blijven ze wel slapen, dus het lijkt er op dat iets op het netwerk de NAS wakker maakt. Ik weet alleen niet wat.
Zou fijn zijn om dat te kunnen debuggen, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen. Heb wel wat kennis van Linux en kan ook met SSH op de NAS komen. Bestanden die ik al heb bekeken, zijn de:
/var/log/disk.log
/var/log/auth.log
/var/log/kern.log
/var/log/syslog.log
Maar ik heb daar eigenlijk nog niks bijzonders in gezien. Ja er staat dat de schijven wakker worden, maar geen reden waarom. Iets zal de NAS benaderen...
Het gaat om WD RED schijven overigens.
PS
Voor thuis heb ik trouwens een DS218+ gekocht. Daar lijkt het nog goed te gaan voorlopig (maar ik heb hem pas 1 dag, dus misschien komt het nog). Op internet lees ik er meer over, maar vooral klaagzang ipv oplossingen.
PPS
Ik heb net een vinkje "slaapstandlogboeken inschakelen" aangezet. Kijken of ik meer log files krijg
Op een Duitse Synology wiki heb ik nog gelezen dat Windows PC's het kunnen veroorzaken:
https://www.synology-wiki..._Disk-Spin-Down_betreffen
Hier op kantoor blijven de PC's wel 24/7 draaien.
Op mijn werk heb ik een test NAS staan (DS218J) waarvan de schijven na 15 minuten moeten gaan slapen. Helaas worden ze elke keer weer wakker na een minuut of 10.
Nu heb ik de netwerkkabel er uit getrokken en dan blijven ze wel slapen, dus het lijkt er op dat iets op het netwerk de NAS wakker maakt. Ik weet alleen niet wat.
Zou fijn zijn om dat te kunnen debuggen, maar ik weet even niet waar ik moet beginnen. Heb wel wat kennis van Linux en kan ook met SSH op de NAS komen. Bestanden die ik al heb bekeken, zijn de:
/var/log/disk.log
/var/log/auth.log
/var/log/kern.log
/var/log/syslog.log
Maar ik heb daar eigenlijk nog niks bijzonders in gezien. Ja er staat dat de schijven wakker worden, maar geen reden waarom. Iets zal de NAS benaderen...
Het gaat om WD RED schijven overigens.
PS
Voor thuis heb ik trouwens een DS218+ gekocht. Daar lijkt het nog goed te gaan voorlopig (maar ik heb hem pas 1 dag, dus misschien komt het nog). Op internet lees ik er meer over, maar vooral klaagzang ipv oplossingen.
PPS
Ik heb net een vinkje "slaapstandlogboeken inschakelen" aangezet. Kijken of ik meer log files krijg
Op een Duitse Synology wiki heb ik nog gelezen dat Windows PC's het kunnen veroorzaken:
https://www.synology-wiki..._Disk-Spin-Down_betreffen
Hier op kantoor blijven de PC's wel 24/7 draaien.
[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 02-08-2019 16:29 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar zijn er mensen die problemen ondervinden met het syncen van hun server naar de Cloudstation/drive op hun computer?
Ter info, het ging voorheen goed en ik heb geen aanpassingen gedaan op het updaten van DSM na. Alles is ingesteld op heen (server) en weer (computer) synchroniseren.
Het probleem is dat als ik online via DSM of via de app DS file op bijvoorbeeld mijn tablet nieuwe mappen aanmaak in bestaande mappen die al gesynchroniseerd worden en daar bestanden in zet worden deze mappen en bestanden niet gesynchroniseerd met mijn computer.
Cloud Station ziet de mappen wel als je dit het programma opent maar wil met geen mogelijkheid deze mappen synchroniseren met mijn computer, ook niet als ik alles ontlink en opnieuw download.
De app DS Cloud op mijn tablet heeft er ook last van zie ik net. De bestanden staan wel op de sever als ik op de app DS file kijk maar deze worden niet gesynchroniseerd.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Ter info, het ging voorheen goed en ik heb geen aanpassingen gedaan op het updaten van DSM na. Alles is ingesteld op heen (server) en weer (computer) synchroniseren.
Het probleem is dat als ik online via DSM of via de app DS file op bijvoorbeeld mijn tablet nieuwe mappen aanmaak in bestaande mappen die al gesynchroniseerd worden en daar bestanden in zet worden deze mappen en bestanden niet gesynchroniseerd met mijn computer.
Cloud Station ziet de mappen wel als je dit het programma opent maar wil met geen mogelijkheid deze mappen synchroniseren met mijn computer, ook niet als ik alles ontlink en opnieuw download.
De app DS Cloud op mijn tablet heeft er ook last van zie ik net. De bestanden staan wel op de sever als ik op de app DS file kijk maar deze worden niet gesynchroniseerd.
Mijn vraag
...
Wie kan mij even op weg helpen. Mijn synology doet sinds deze week niet meer wat ik gewend was. Ik heb ineens meerdere issues.
Als ik via file station een bestand deel, kreeg ik voorheen altijd een link met mijnsynologydomein.me/Sharing/ABCD1234/
Momenteel krijg ik alleen het deel achter het domein te zien als gedeelde koppeling, dus zonder domein, beginnend met /Sharing
Tevens werkt de mediaserver niet meer, terwijl ik die elke dag in huis heb gebruikt op m'n tv's en mediaboxen. Alles is leeg als ik het via de pc bekijk en via de tv's/mediaplayer krijg ik de melding dat het niet bereikbaar is.
Bij de quickconnect heb ik ook een error staan dat er een ongekende fout is opgetreden. Weet eigenlijk niet of ik dit ook had aanstaan
Dit alles lijkt zomaar ineens zo te zijn, heb zelf de laatste tijd niets met m'n nas gedaan, behalve gebruikt om video's te kijken.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de laatste versie de DSM. Het is een DS112
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De NAS gereboot.
Ik heb de mediaserver al gestop en gestart en weer laten indexeren.
Ik heb geprobeerd deze stappen uit te voeren, maar quickconnect werkt ook niet:
https://www.synology.com/...Internet_via_QuickConnect
Ik zit even helemaal vast. Wie kan me even de goede richt op helpen?
..
...
Wie kan mij even op weg helpen. Mijn synology doet sinds deze week niet meer wat ik gewend was. Ik heb ineens meerdere issues.
Als ik via file station een bestand deel, kreeg ik voorheen altijd een link met mijnsynologydomein.me/Sharing/ABCD1234/
Momenteel krijg ik alleen het deel achter het domein te zien als gedeelde koppeling, dus zonder domein, beginnend met /Sharing
Tevens werkt de mediaserver niet meer, terwijl ik die elke dag in huis heb gebruikt op m'n tv's en mediaboxen. Alles is leeg als ik het via de pc bekijk en via de tv's/mediaplayer krijg ik de melding dat het niet bereikbaar is.
Bij de quickconnect heb ik ook een error staan dat er een ongekende fout is opgetreden. Weet eigenlijk niet of ik dit ook had aanstaan
Dit alles lijkt zomaar ineens zo te zijn, heb zelf de laatste tijd niets met m'n nas gedaan, behalve gebruikt om video's te kijken.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de laatste versie de DSM. Het is een DS112
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De NAS gereboot.
Ik heb de mediaserver al gestop en gestart en weer laten indexeren.
Ik heb geprobeerd deze stappen uit te voeren, maar quickconnect werkt ook niet:
https://www.synology.com/...Internet_via_QuickConnect
Ik zit even helemaal vast. Wie kan me even de goede richt op helpen?
..
Heeft je NAS een eigen "extern" IP (DMZ) of een intern IP (NAT)?
In het geval van NAT in combinatie met DHCP heeft je NAS wellicht een ander IP gekregen en werkt de portforwarding niet meer.
In het geval van NAT in combinatie met DHCP heeft je NAS wellicht een ander IP gekregen en werkt de portforwarding niet meer.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Ik ben gewoon te bereiken via het domein. Ook via DS File op m'n android kan ik inloggen.
@Dagg Misschien Cloud Station migreren naar Drive? Zag op Facebook-pagina van Synology wat voorbijkomen over Drive: https://www.synology.com/en-us/dsm/feature/drive
Heb het net even geïnstalleerd en lijkt een goede vervangen voor Dropbox te zijn (daar wil ik al langer weg, i.v.m. privacy (VS, bleh
)). Zo op het eerste gezicht werkt het wel OK. Vind het alleen jammer dat de versioning alleen voor beheerder van de NAS inzichtelijk is. Even een verwijderd mapje laten terugzetten door m'n vriendin zit er dus niet bij 
Hyper Backup package kan Drive backuppen, maar alleen de huidige versie van de bestanden. De versioning doet hij niks mee. Vraag mij ook af of dat echt nodig is, je kunt immers zelf via Drive terug in de versies. Kan mij niet voorstellen dat je een backup van 3 mnd. geleden wilt restoren en dan daarbinnen nog weer terug via de versioning. Dan pak je gewoon een andere Hyper Backup job om te restoren lijkt mij.
Heb het net even geïnstalleerd en lijkt een goede vervangen voor Dropbox te zijn (daar wil ik al langer weg, i.v.m. privacy (VS, bleh

Hyper Backup package kan Drive backuppen, maar alleen de huidige versie van de bestanden. De versioning doet hij niks mee. Vraag mij ook af of dat echt nodig is, je kunt immers zelf via Drive terug in de versies. Kan mij niet voorstellen dat je een backup van 3 mnd. geleden wilt restoren en dan daarbinnen nog weer terug via de versioning. Dan pak je gewoon een andere Hyper Backup job om te restoren lijkt mij.
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2019 00:17 ]
Dag allemaal,
Ik ben van plan een DS218+ aan te schaffen omdat het extern opslaan van camerabeelden na een alarm op de servers van Benext opgehouden is. Nu heb ik wel een vraag, is het mogelijk om via Surveillance Station camerabeelden op te slaan als er een extern signaal is afgegeven zoals door een IR-sensor of raamcontact via Z-wave ?
Ik ben van plan een DS218+ aan te schaffen omdat het extern opslaan van camerabeelden na een alarm op de servers van Benext opgehouden is. Nu heb ik wel een vraag, is het mogelijk om via Surveillance Station camerabeelden op te slaan als er een extern signaal is afgegeven zoals door een IR-sensor of raamcontact via Z-wave ?
Ik ga overstappen van een DS213j (welke te traag wordt om nog lekker in DSM te werken/experimenteren) naar een DS118.
In de DS213j draait op dit moment 1 schijf van 2TB (daarnaast back-up ik naar externe Synology en eens in het kwartaal naar een externe schijf welke op mijn werk ligt). Voor alleen mijn foto en documenten opslag (+ wat films en series) vind ik een 2bay to much (en ik ben verder verzekerd van goede backups) vandaar de overstap naar een 1bay.
Nu wil ik zo weinig mogelijk werk hebben aan het overzetten natuurlijk
Ik heb al even de migratie handleiding gelezen van de Synology site maar daar staat dat je het niet mogelijk is om eenvoudig over te stappen van een 2bay naar een 1bay. Aangezien ik nu in mijn 213j maar 1 schijf heb draaien vraag ik mij af of dat hiervoor ook geldt. Iemand ervaring hiermee?
Het liefst wil ik de de schijf uit de mijn 213 halen, in mijn 118 doen en weer door.
Ben dus even benieuwd naar de ervaringen en tips hier.
In de DS213j draait op dit moment 1 schijf van 2TB (daarnaast back-up ik naar externe Synology en eens in het kwartaal naar een externe schijf welke op mijn werk ligt). Voor alleen mijn foto en documenten opslag (+ wat films en series) vind ik een 2bay to much (en ik ben verder verzekerd van goede backups) vandaar de overstap naar een 1bay.
Nu wil ik zo weinig mogelijk werk hebben aan het overzetten natuurlijk
Het liefst wil ik de de schijf uit de mijn 213 halen, in mijn 118 doen en weer door.
©2004
Ik gebruik ze alle twee maar dat verhelpt mijn probleem nietThinkPadd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:12:
@Dagg Misschien Cloud Station migreren naar Drive? Zag op Facebook-pagina van Synology wat voorbijkomen over Drive: https://www.synology.com/en-us/dsm/feature/drive
Heb het net even geïnstalleerd en lijkt een goede vervangen voor Dropbox te zijn (daar wil ik al langer weg, i.v.m. privacy (VS, bleh)). Zo op het eerste gezicht werkt het wel OK. Vind het alleen jammer dat de versioning alleen voor beheerder van de NAS inzichtelijk is. Even een verwijderd mapje laten terugzetten door m'n vriendin zit er dus niet bij
Ik kan met een van mijn Win 10-laptops niet meer mijn NAS (DS414) benaderen. Het vreemde is dat al mijn apparaten de NAS gewoon kunnen zien en benaderen, alleen met een laptop lukt het dus niet. En dat terwijl die laptop de andere apparaten die ik in mijn netwerk heb hangen wél kan zien. Het gaat dus specifiek mis tussen die laptop en de NAS.
Ik kan ook niet handmatig het IP-adres intikken. Ik heb even rondgezocht en zag dat er mogelijk een probleem met SMB kon zijn, dus ik heb dit stappenplan gevolgd, maar dat werkt ook niet. Synology Assistant ziet de NAS ook niet, de NAS pingen vanaf de laptop werkt ook niet. Hij maakt gewoon geen verbinding.
Ik heb de NAS, router, laptop allemaal herstart ,maar wat ik ook doe, de laptop kan de NAS niet vinden in het netwerk. Op mijn DS414 draait de laatste versie van DSM en de laptop is bij met Win 10-updates.
Iemand nog een idee wat ik kan doen?
Ik kan ook niet handmatig het IP-adres intikken. Ik heb even rondgezocht en zag dat er mogelijk een probleem met SMB kon zijn, dus ik heb dit stappenplan gevolgd, maar dat werkt ook niet. Synology Assistant ziet de NAS ook niet, de NAS pingen vanaf de laptop werkt ook niet. Hij maakt gewoon geen verbinding.
Ik heb de NAS, router, laptop allemaal herstart ,maar wat ik ook doe, de laptop kan de NAS niet vinden in het netwerk. Op mijn DS414 draait de laatste versie van DSM en de laptop is bij met Win 10-updates.
Mijn foto station lijkt niet meer te werken terwijl het wel actief staat in het package center.
Dit hier al een keer herstart maar komt niet terug.
404 Not Found !!!
The requested URL was not found on this server.
Ook zie ik geen photo station onder het kopje , Toepassing portal in het configuratie scherm.
Iemand enig idee wat ik kan doen om dit te herstellen?
THX!!!
Dit hier al een keer herstart maar komt niet terug.
404 Not Found !!!
The requested URL was not found on this server.
Ook zie ik geen photo station onder het kopje , Toepassing portal in het configuratie scherm.
Iemand enig idee wat ik kan doen om dit te herstellen?
THX!!!
Ik zou eerst kijken of die laptop om de een of andere reden geblokkeerd wordt. Vervolgens dubbel-check dat het ip-adres van de NAS inderdaad is wat je denkt dat het moet zijn, want je zou 'm toch in ieder geval moeten kunnen pingen.RoD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:45:
Ik kan met een van mijn Win 10-laptops niet meer mijn NAS (DS414) benaderen.
...
Daarna zou ik me pas druk maken over de diensten die erop draaien en die al dan niet beschikbaar zijn.
Het IP-adres klopt gewoon, want het lukt ook met andere apparaten op dat IP-adres. Met kijken of de laptop geblokkeerd wordt bedoel je of de NAS de verbinding tegenhoudt? Want de firewalls enzo staan gewoon open.DAzN schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:51:
[...]
Ik zou eerst kijken of die laptop om de een of andere reden geblokkeerd wordt. Vervolgens dubbel-check dat het ip-adres van de NAS inderdaad is wat je denkt dat het moet zijn, want je zou 'm toch in ieder geval moeten kunnen pingen.
Daarna zou ik me pas druk maken over de diensten die erop draaien en die al dan niet beschikbaar zijn.
Ik maak me overigens niet druk over de diensten die erop draaien, ik wil hem gewoon kunnen benaderen
Ik heb me eens een tijd beziggehouden met uitzoeken waarom ik mijn Synology niet kon benaderen. Bleek dat na zoveel verkeerde inlogpogingen mijn ip-adres (op mijn LAN) werd buitengesloten.RoD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:53:
Het IP-adres klopt gewoon, want het lukt ook met andere apparaten op dat IP-adres. Met kijken of de laptop geblokkeerd wordt bedoel je of de NAS de verbinding tegenhoudt? Want de firewalls enzo staan gewoon open.
Snap ik. Maar ik vermoed dat wanneer je 'm op netwerkniveau kunt benaderen, de diensten ook weer werkenIk maak me overigens niet druk over de diensten die erop draaien, ik wil hem gewoon kunnen benaderen
Andere dingen die ik zou uitzoeken naast de security zijn vlans. En proberen te achterhalen wat er is veranderd. Dan wel op de laptop, dan wel op de NAS of elders in het netwerk. Maar het blijft vaag dat het alleen een probleem is op die laptop.
Ah ok, dan ga ik daar even naar kijkenDAzN schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:16:
[...]
Ik heb me eens een tijd beziggehouden met uitzoeken waarom ik mijn Synology niet kon benaderen. Bleek dat na zoveel verkeerde inlogpogingen mijn ip-adres (op mijn LAN) werd buitengesloten.
Klopt, daar twijfel ik ook niet aan. Alles werkt ook gewoon, dat is wel duidelijk. Alleen op die ene laptop dus niet..Snap ik. Maar ik vermoed dat wanneer je 'm op netwerkniveau kunt benaderen, de diensten ook weer werken
Thx, daar ga ik ook even naar kijkenAndere dingen die ik zou uitzoeken naast de security zijn vlans. En proberen te achterhalen wat er is veranderd. Dan wel op de laptop, dan wel op de NAS of elders in het netwerk. Maar het blijft vaag dat het alleen een probleem is op die laptop.
Vanavond bleek dat de DS Cloud niet meer in de Google Play staat. DS Drive staat er wel, maar op mijn DS213+ kan ik Drive niet kiezen in de application list...
Weet iemand hier wat vanaf?
Alvast bedankt,
Juno.
Weet iemand hier wat vanaf?
Alvast bedankt,
Juno.
Wijziging op mijn tekst ter verduidelijking, probleem blijft het zelfde:Dagg schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:24:
Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar zijn er mensen die problemen ondervinden met het syncen van hun server naar de Cloudstation/drive op hun computer?
Als ik nieuwe folders of documenten aanmaak op mijn computer online op DSM of op de mounted disc's dan willen deze bestanden niet synchroniseren met 'Cloud Station Drive'. Andersom werkt het wel.
Dit geld ook voor de app 'DS file' op mijn telefoon en tablet, als ik daarmee documenten aanmaak/copieer dan worden deze niet gesynchroniseerd met de app 'DS cloud' op mijn telefoon en tablet. Deze bestanden verschijnen dus ook niet op mijn computer. Andersom werkt het wel.
Dit werkte voorheen wel goed en sinds ruim een maand geeft dit veel problemen (extra werk).
Bijkomend is dat als ik bestanden vanaf mijn computer op de mounted disc zet geregeld deze bestanden worden aangemerkt als zijnde in gebruik, het icoontje is dan translucent en op verwijderen doet die niets meer.
Let wel, zoals ik het ervaar geeft mijn server de verkeerde informatie door en ligt het niet aan de apps die gebruikt worden want de andere kant op werk alles wel goed. In DSM staat alles nog steeds op two-way-sync ed. waardoor ik er maar niet achter kom wat er aan de hand is.
Inmiddels contact met de helpdesk van Synology, benieuwd wat zij vinden. Ik houd jullie op de hoogte.
Even een domme vraag m.b.t. Hyper Backup... ik wil graag een encrypted backup naar USB met schijven die ik af en toe verwissel (naast de cloud backup naar Google Drive en backups naar extra interne volume).
Nu lees ik dat daar vaak problemen mee zijn, omdat een Hyper Backup taak een unieke ID krijgt en zodra je een USB schijf wisselt, de taak dus faalt.
Echter... in tegenstelling tot een RAID heb ik op mijn DS218+ simpelweg 2 losse volumes gemaakt en maak ik al met Hyper Backup versioned backups van volume 1 naar volume 2.
Zou ik dan niet simpelweg de backup van volume 2 kunnen rsync-en naar de usbshare?
Dan heb ik effectief de versleutelde backups op USB staan en maakt het ook geen drol uit welke USB schijf er aan hangt.
Denk ik nu te simpel of zou dit gewoon goed moeten werken?
PS
Ik heb bewust gekozen voor geen RAID en een los backup volume om mezelf te beschermen tegen crypto lockers die eventueel op een Windows machine draaien. Die kunnen dan alleen bij de shares op volume 1 en hebben geen rechten tot de backup shares op volume 2
En tsja... gaat volume 1 kapot, dan heb ik dus nog de backups op volume 2.
Nu lees ik dat daar vaak problemen mee zijn, omdat een Hyper Backup taak een unieke ID krijgt en zodra je een USB schijf wisselt, de taak dus faalt.
Echter... in tegenstelling tot een RAID heb ik op mijn DS218+ simpelweg 2 losse volumes gemaakt en maak ik al met Hyper Backup versioned backups van volume 1 naar volume 2.
Zou ik dan niet simpelweg de backup van volume 2 kunnen rsync-en naar de usbshare?
Dan heb ik effectief de versleutelde backups op USB staan en maakt het ook geen drol uit welke USB schijf er aan hangt.
Denk ik nu te simpel of zou dit gewoon goed moeten werken?
PS
Ik heb bewust gekozen voor geen RAID en een los backup volume om mezelf te beschermen tegen crypto lockers die eventueel op een Windows machine draaien. Die kunnen dan alleen bij de shares op volume 1 en hebben geen rechten tot de backup shares op volume 2
En tsja... gaat volume 1 kapot, dan heb ik dus nog de backups op volume 2.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Vanwege het nieuws over toenemende aanvallen op Synology devices, heb ik zelf de security nogmaals onder de loep genomen. Voor de geïnteresseerden is dit nu mijn inrichting die zowel gemak in benadering van services biedt, als een goede beveiliging.
Voor toegang van buitenaf, eerst verbinden met VPN, dan kun je hetzelfde webadres gebruiken.
Met uitzondering van de OpenVPN is geen enkele dienst extern te benaderen. Bereikbaar op poort 443, zodat ik toegang heb vanuit vrijwel elk bedrijfsnetwerk en WiFi hotspot.
¹Voor de standaard ingebakken HTTP-01 challenge moet poort 80 open staan, en dat wilde ik niet. Daarmee is bijvoorbeeld gelijk ook Photo Station benaderbaar.
- Op router een port-forward ingesteld van buitenaf 443 naar intern 1194 (OpenVPN).
- Wildcard DNS-record: *.lan.mijndomein.nl aangemaakt, die wijst naar intern IP van NAS.
- Middels acme.sh een DNS-01 challenge¹ gedaan voor een geldig Let's Encrypt certificaat (en taak aangemaakt voor auto-renew).
- Reverse proxy via Application Portal op NAS voor diverse services.
Voor toegang van buitenaf, eerst verbinden met VPN, dan kun je hetzelfde webadres gebruiken.
Met uitzondering van de OpenVPN is geen enkele dienst extern te benaderen. Bereikbaar op poort 443, zodat ik toegang heb vanuit vrijwel elk bedrijfsnetwerk en WiFi hotspot.
¹Voor de standaard ingebakken HTTP-01 challenge moet poort 80 open staan, en dat wilde ik niet. Daarmee is bijvoorbeeld gelijk ook Photo Station benaderbaar.
Op dit moment heb ik nog een Netgear Nas van bijna 10 jaar oud, ik wil deze gaan vervangen door een Synology.
Volgens mij kan ik de HDD niet gelijk overzetten en kijken of ze werken, of moet ik eerst de data veilig stellen (lijkt me wel verstandig uiteraard) en dan pas de Synology installeren?
Of is er een tool beschikbaar die de migratie voor me kan regelen?
Volgens mij kan ik de HDD niet gelijk overzetten en kijken of ze werken, of moet ik eerst de data veilig stellen (lijkt me wel verstandig uiteraard) en dan pas de Synology installeren?
Of is er een tool beschikbaar die de migratie voor me kan regelen?
[ Voor 11% gewijzigd door Pierre op 09-08-2019 12:36 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Nice, ik heb een soortgelijke setup, alleen heb ik wel 443 doorverwezen naar intern 443, zodat ik ook zonder openVPN op mijn netwerk kom via reverse proxy. Ik heb additioneel in de firewall settings alle landen geblockt op een 4-tal na, waar ik regelmatig ben. Poort 80 heb ik toch openstaan voor Photo Station (familie/vrienden), maar die zou ik ook graag eens op https willen hebben, heb ik nog niet naar gekeken.
Ik vind jouw acme.sh punt wel interessant, heb je een link naar meer uitleg evt.?
Je kunt deze handleiding gebruiken: https://github.com/Neilpang/acme.sh/wiki/Synology-NAS-GuideSp33dFr34k schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:37:
[...]
Nice, ik heb een soortgelijke setup, alleen heb ik wel 443 doorverwezen naar intern 443, zodat ik ook zonder openVPN op mijn netwerk kom via reverse proxy. Ik heb additioneel in de firewall settings alle landen geblockt op een 4-tal na, waar ik regelmatig ben. Poort 80 heb ik toch openstaan voor Photo Station (familie/vrienden), maar die zou ik ook graag eens op https willen hebben, heb ik nog niet naar gekeken.
Ik vind jouw acme.sh punt wel interessant, heb je een link naar meer uitleg evt.?
Zelf gebruik ik Amazon Route53: https://github.com/Neilpa...amazon-route53-domain-api
Het is trouwens wel jammer dat je Photo Station niet op een andere poort kunt draaien, zodat je de toegang strakker kunt inrichten voor buitenaf. Dat is ook de enige applicatie die ik liever zonder VPN zou kunnen bereiken.
[ Voor 11% gewijzigd door M-ThijZ op 09-08-2019 13:00 ]
Dankje!M-ThijZ schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:54:
[...]
Je kunt deze handleiding gebruiken: https://github.com/Neilpang/acme.sh/wiki/Synology-NAS-Guide
Zelf gebruik ik Amazon Route53: https://github.com/Neilpa...amazon-route53-domain-api
Het is trouwens wel jammer dat je Photo Station niet op een andere poort kunt draaien, zodat je de toegang strakker kunt inrichten voor buitenaf. Dat is ook de enige applicatie die ik liever zonder VPN zou kunnen bereiken.
Wat betreft Photostation, misschien via een reverse proxy/vhost combo extern https afdwingen en redirecten naar 80 intern. Ik zal eens wat prutsen binnenkort, kijken of dat werkt. Dan kan ik extern poort 80 ook weer uitschakelen en overstappen op jouw manier hierboven.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).