[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Clumsy Smurf schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:46:
[...]

Waarom niet als een netwerrkschijf toevoegen aan je windows PC?
Eventueel met VPN
Omdat dat 100 stappen zijn, zeker aangezien ik zelf achter een vpnclient zit.

Ik ben gewoon op zoek naar een programma als ds file op android, maar dan voor Windows 10. Waarmee ik met quickconnect kan inloggen en bij mijn bestanden kan. Iemand die weet waarmee dat kan?

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 10-03-2019 13:52 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 11:22
EWK schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:52:
[...]

Omdat dat 100 stappen zijn, zeker aangezien ik zelf achter een vpnclient zit.

Ik ben gewoon op zoek naar een programma als ds file op android, maar dan voor Windows 10. Waarmee ik met quickconnect kan inloggen en bij mijn bestanden kan. Iemand die weet waarmee dat kan?
Daar heb je toch geen app voor nodig? Kun je toch via de browser doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
renem schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:42:
[...]

Daar heb je toch geen app voor nodig? Kun je toch via de browser doen?
Correct. ds file is voor tablet of telefoon; filestation (via de browser) is voor de desktop.
Filestation kan je benaderen via dsm, maar ook rechtstreeks via een eigen url als je dit instelt via control panel > application portal.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 10-03-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Ik heb een docker container (linuxserver Sonarr) die na enkele dagen steeds mijn synology doet vertragen tot op een punt dat de NAS onbruikbaar wordt via de GUI. Heb Sonarr opnieuw geïnstalleerd via Docker en zelfs met een kale installatie gebeurt dit na enkele dagen.
Ik wilde dit oplossen door elke 24u de docker container te heropstarten via task mangager commando 'docker container restart Sonarr' maar dit zorgt ervoor dat de Docker container helemaal vastloopt (via GUI niet meer aan of uit te zetten, RAM en CPU gebruik op 0). Enige dat dan helpt is een reset van de volledige NAS.

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
@painy
Misschien iets bijzonders met je volumes?
https://github.com/linuxserver/docker-sonarr/issues/69

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:09
painy schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:43:
Ik heb een docker container (linuxserver Sonarr) die na enkele dagen steeds mijn synology doet vertragen tot op een punt dat de NAS onbruikbaar wordt via de GUI. Heb Sonarr opnieuw geïnstalleerd via Docker en zelfs met een kale installatie gebeurt dit na enkele dagen.
Ik wilde dit oplossen door elke 24u de docker container te heropstarten via task mangager commando 'docker container restart Sonarr' maar dit zorgt ervoor dat de Docker container helemaal vastloopt (via GUI niet meer aan of uit te zetten, RAM en CPU gebruik op 0). Enige dat dan helpt is een reset van de volledige NAS.

Iemand advies?
Heb je in de Synology docker GUI wel de CPU prioriteit verlaagd, en de geheugenlimiet verlaagd? Op mijn DS-216+ met 6 GB RAM heb ik geen enkel probleem. Ik heb de container ingesteld op de lage CPU prioriteit en 512 MB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
@chielmi Ik zal het eens proberen, maar normaal was mijn CPU/RAM gebruik niet hoog als het begon vast te lopen. Disk usage was wel 100% dan.
@kraades Lijkt me niet exact zelfde probleem te zijn, maar ik kan ook niet alles goed volgen in dat topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@painy
Als je nog een shell kunt starten kun je misschien nog even kijken welke processen er draaien in de container, of er nog iets van logging aanwezig is.

docker exec -it sonarr bash
ps -ef
ls /var/log

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 19:58
Weet iemand of er een manier is om een disk van een storage pool te verwijderen?

Ik heb een Synology Nas met 2 schijven, 2x 3TB. 1tje heb ik er later pas ingezet, alle data staat dus op schijf 1. Nu wilde ik RAID 1 opzetten, en dacht de 2e schijf toe te voegen aan de storagepool. Nu heb ik echter één groot volume (er staat nog steeds JBOD bij). Ik heb gezocht naar manieren om weer die ene disk uit de storage pool te halen, maar niks lukt helaas. Via SSH kan ik wel nog per schijf kijken welke data er op staat. Zou dit betekenen dat de schijven niet in RAID 0 staan en ik dus wel nog veilig ben als er één schijf kapot zou gaan?

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@painy
Ik heb de container ook even laten draaien. Ik ervaar geen problemen.

Misschien kun je Sonarr even "kaal" laten draaien dus met de -v laten verwijzen naar een lokaal file system en lege directories en zonder Sonarr instellingen aan te passen. Om te kijken of dat goed gaat en van daaruit verder je library toe te voegen en je instellingen te doen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
@kraades Ja, dat laatste heb ik dus geprobeerd maar toch nog vastlopen. Voorlopig al 3tal dagen laten lopen met lage CPU prioriteit en max ram 512mb en nog geen problemen. Meestal is het rond dag 2/3 dat Sonarr dan de NAS doet vastlopen dus hopelijk blijft het vlot draaien.
Juist vreemd dat het altijd disk usage dat dan 100% was en niet max CPU of RAM toen ik problemen had. Anders had ik het al vroeger gelimiteerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb sinds deze week mijn synology ingesteld om 's nachts uit te gaan, in verband met energieverbruik. Echter; ik vraag mij nu af; is dat wel goed voor de schijven?

Houdt in principe wel 365 starts per jaar in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 22:22
MikeyMan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:00:
... is dat wel goed voor de schijven?
Is op zich geen enkel probleem tenzij de temperatuur extreem gaat schommelen. Had je ook geen standby/spin down voorheen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:27:
[...]

Is op zich geen enkel probleem tenzij de temperatuur extreem gaat schommelen. Had je ook geen standby/spin down voorheen?
Nee, is me nooit gelukt.
Heb wel pogingen ondernomen, maar om de haverklap ging dat ding weer aan, dus dat heb ik uit gezet. Dit bracht nog meer starts met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Ik zit te denken aan een goede backupstrategie. Ik heb 1 Synology DS418Play, 1 DS216j en een DS213j.

Vanaf de 418 zou ik kunnen hyper backuppen naar een van de 2bays, die ik dan als hyper backup vault gebruik. De 2bays staan op een andere locatie. Dit hyper backuppen kan dus via internet?

Als een bestand (zoals een homevideo) corrupted is op mijn 418, stuurt ie hem ook corrupted door naar de 2bay (kennen mensen dit probleem? De homevideos komen ook op de andere 2bay en op 2 verschillende portable HDDs.

Zou ik de 216 of 213 (allebei j) gebruiken als vault? Is het wijsheid om fotos en videos ook nog op DVD te branden of iets in die richting?

Is er iets te verbeteren aan mijn strategie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
brambello schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:28:
Ik zit te denken aan een goede backupstrategie. Ik heb 1 Synology DS418Play, 1 DS216j en een DS213j.

Vanaf de 418 zou ik kunnen hyper backuppen naar een van de 2bays, die ik dan als hyper backup vault gebruik. De 2bays staan op een andere locatie. Dit hyper backuppen kan dus via internet?

Als een bestand (zoals een homevideo) corrupted is op mijn 418, stuurt ie hem ook corrupted door naar de 2bay (kennen mensen dit probleem? De homevideos komen ook op de andere 2bay en op 2 verschillende portable HDDs.

Zou ik de 216 of 213 (allebei j) gebruiken als vault? Is het wijsheid om fotos en videos ook nog op DVD te branden of iets in die richting?

Is er iets te verbeteren aan mijn strategie?
Als je al een van de 2-bay varianten op een andere locatie hebt staan zit je al vrij safe. Verder kun je versioning aanzetten zodat er meerdere versies van hetzelfde bestand gebackupt worden. Mocht je dan een bestand corrupt maken op wat voor manier dan ook, dan kun je nog terug naar een vorige versie.

Dit kun je allemaal instellen in Hyper Backup, je kunt ook meerdere taken aanmaken om naar meerdere doelen te backuppen. De target NAS moet je Hyperbackup vault installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07-2024
Hallo,

Ik heb zojuist een Synology DS418 NAS systeem gekocht.

Ik zit nu met een paar vraagjes betreffende de RAID opstelling en dergelijke. Ik heb er zelf weinig kennis van vandaar mijn vragen:
De situatie:
Ik heb te samen met de NAS (4-bays) twee schijven van elk 6 TB gekocht. Uiteraard ga ik deze onmiddellijk in de NAS plaatsen. Ik heb in een oude NAS ook nog twee 2 TB schijven zitten die ik daar eventueel wil bij plaatsen.
Nu de vraagjes:
- Raden jullie aan om de 4 schijven er direct in te steken of best Synology Hybrid RAID met de twee 6 TB schijven en toch maar wachten/sparen om er later twee extra 6 of 8 TB schijven bij in te steken?
- Kies ik best voor een Synology Hybrid RAID in deze situatie of onmiddellijk RAID 5?
- In welke volgorde plaats ik de schijven in de NAS? Heeft dit belang?
- Hoeveel opslag heb ik uiteindelijk bij een Synology Hybrid RAID opstelling als ik de twee 6 TB en twee 2 TB schijven gebruik? Hoel lang duurt het om deze RAID op te zetten (Op de twee 2 TB schijven staat nog data).

Alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
falcon186 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:54:
Hallo,

Ik heb zojuist een Synology DS418 NAS systeem gekocht.

Ik zit nu met een paar vraagjes betreffende de RAID opstelling en dergelijke. Ik heb er zelf weinig kennis van vandaar mijn vragen:
De situatie:
Ik heb te samen met de NAS (4-bays) twee schijven van elk 6 TB gekocht. Uiteraard ga ik deze onmiddellijk in de NAS plaatsen. Ik heb in een oude NAS ook nog twee 2 TB schijven zitten die ik daar eventueel wil bij plaatsen.
Nu de vraagjes:
- Raden jullie aan om de 4 schijven er direct in te steken of best Synology Hybrid RAID met de twee 6 TB schijven en toch maar wachten/sparen om er later twee extra 6 of 8 TB schijven bij in te steken?
- Kies ik best voor een Synology Hybrid RAID in deze situatie of onmiddellijk RAID 5?
- Hoeveel opslag heb ik uiteindelijk bij een Synology Hybrid RAID opstelling als ik de twee 6 TB en twee 2 TB schijven gebruik? Hoel lang duurt het om deze RAID op te zetten (Op de twee 2 TB schijven staat nog data).

Alvast bedankt
Hoeveel schijfruimte je effectief hebt kun je berekenen met de https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Persoonlijk zou ik voor een SHR-1 opstelling gaan, dan heb je 1 schijf fouttolerantie. Je kunt echter geen kleinere schijven toevoegen, wanneer je dus met 2x 6 TB begint kun je niet later 2x2 TB aan hetzelfde volume toevoegen. Ook worden je schijven gewist bij toevoegen aan een volume.

Wat ik in jouw situatie zou doen:
2x 6 TB in een SHR-1 Volume aanmaken en in gebruik nemen. Wanneer dit vol begint te raken plaats je er een nieuwe 6 TB schijf bij (effectief ga je dan van 6 naar 12 TB) en als je daar niet genoeg aan hebt herhaal je dat kunstje met een 4e schijf. Tevens goed voor je energieverbruik :) de 2 TB schijven kun je eventueel als backup gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
Bedankt voor je reactie. Ik ga de strategie die je voorstelt dan ook toepassen.

Wel nog een vraagje:
Stel ik voeg later nog een extra schijf toe maar ik ga dan voor een 8 of 10 TB schijf. Levert dit een probleem op? Moet ik al de data dan terug van een backup op de NAS plaatsen?
gastje01 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:04:
[...]

Hoeveel schijfruimte je effectief hebt kun je berekenen met de https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Persoonlijk zou ik voor een SHR-1 opstelling gaan, dan heb je 1 schijf fouttolerantie. Je kunt echter geen kleinere schijven toevoegen, wanneer je dus met 2x 6 TB begint kun je niet later 2x2 TB aan hetzelfde volume toevoegen. Ook worden je schijven gewist bij toevoegen aan een volume.

Wat ik in jouw situatie zou doen:
2x 6 TB in een SHR-1 Volume aanmaken en in gebruik nemen. Wanneer dit vol begint te raken plaats je er een nieuwe 6 TB schijf bij (effectief ga je dan van 6 naar 12 TB) en als je daar niet genoeg aan hebt herhaal je dat kunstje met een 4e schijf. Tevens goed voor je energieverbruik :) de 2 TB schijven kun je eventueel als backup gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:17
falcon186 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:26:
Bedankt voor je reactie. Ik ga de strategie die je voorstelt dan ook toepassen.

Wel nog een vraagje:
Stel ik voeg later nog een extra schijf toe maar ik ga dan voor een 8 of 10 TB schijf. Levert dit een probleem op? Moet ik al de data dan terug van een backup op de NAS plaatsen?

[...]
Als je een shraid wil uitbreiden dan moeten de nieuwe schijven minstens zo groot zijn als de bestaande. Dus een 8 of 10 TB schijf bijplaatsen is geen probleem. Wel is het zo dat de extra ruimte dan niet altijd volledig beschikbaar is. Zie de raidcconfigurator waar gastje01 al naar verwees.
De data op de nas blijft gewoon beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door wwwFan op 14-03-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Bij de reset modus 2 DSM opnieuw installeren blijft de data wel behouden van mijn schijven?

https://www.synology.com/..._reset_my_Synology_NAS#t3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Sinds kort heb ik het volgende probleem als ik een MKV bestand wil moven van een PC naar mijn NAS.

Als ik een folder wil moven naar mijn NAS zie ik lange tijd dat het op 0 kb/s blijft staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b0DASiagb8TSPjlyrLjPCRGV/full.jpg

Na een tijdje krijg ik de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C0gmiKoU5Dgblcf6WYppQDFh/full.jpg
Ik weet 100% zeker dat de folder/bestanden nog NIET op de NAS bestaat.

Kijk ik op de NAS via aan andere PC zie ik het volgende staan:
(Note: ik heb nog niet op Replace/Skip geklikt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pIvcXnhS5I39tALYsQObBJiy/full.jpg
Het lijkt er dus op dat mijn NAS onder water al een keer probeert om het bestand op de NAS te kopieren.
Ergens in een cache of iets dergelijks, maar het uiteindelijke bestand staat nog niet op de folder.

Ik moet dan op Replace klikken om het bestand alsnog erop te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TttPhY3ZTiELOQgFxOp76ixI/full.jpg

Het wordt dus in principe nu 2x gekopieerd en ik heb 2x lange wachttijd.
Bovendien moet ik ook nog op [Replace] klikken.
Hebben anderen hier ook last van en kan dit opgelost worden ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 07:13

l3p

www.^.nl

Volgende week hoop ik mijn DS1618+ met 10Gb kaartje en 8Gb RAM te ontvangen.
In mijn oude NAS had ik 2x4TB raid 1 als backup en 2x8TB raid1 voor media.

De nieuwe setup:
2 x 8TB in raid1 als backup.
Voor mijn media heb ik nu eerst 2 x 10TB beschikbaar.

Mijn vraag is, ook met oogpunt op de 10Gb functionaliteit, wat is de beste manier om deze 2 eerst te configureren zodat ik later wel uit kan bouwen met nog 1-2 x 10TB.
De media heeft niet perse raid1 nodig maar raid0 vind ik weer te riskant.

Is het dus verstandig om voor de media array voor SHR te gaan en deze dan uit te bouwen?

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

l3p schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:29:
Volgende week hoop ik mijn DS1618+ met 10Gb kaartje en 8Gb RAM te ontvangen.
In mijn oude NAS had ik 2x4TB raid 1 als backup en 2x8TB raid1 voor media.

De nieuwe setup:
2 x 8TB in raid1 als backup.
Voor mijn media heb ik nu eerst 2 x 10TB beschikbaar.

Mijn vraag is, ook met oogpunt op de 10Gb functionaliteit, wat is de beste manier om deze 2 eerst te configureren zodat ik later wel uit kan bouwen met nog 1-2 x 10TB.
De media heeft niet perse raid1 nodig maar raid0 vind ik weer te riskant.

Is het dus verstandig om voor de media array voor SHR te gaan en deze dan uit te bouwen?
Ik hoop voor je dat de fans een beetje stil blijven als je die 10GBit NIC plaatst, bij mij draaien ze alleen nog op het hardst na het plaatsen van een extra NIC, en dat is niet echt stil....

Wat zou je denken van twee SSD's te plaatsen (geen M2, maar gewoon 2.5") en die als cache te gebruiken? Dan gaat de snelheid behoorlijk omhoog, of is dat zonde van de twee posities voor toekomstige uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een script gemaakt die ieder kwartier even controleert of de VPN nog verbonden is, en zo niet dat ie dan het downloaden pauzeert. Maar ... is het nou handig om dat iedere 15 minuten te draaien? Het liefst zou ik het iedere minuut draaien, maar dat lijkt me niet zo goed voor mijn DS214+ (als in:te veel load, of het wakker schudden van slapende schijven).

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
@GoT Heb je "Windows Shadow backup" aka File Versioning aanstaan met je NAS als target?

---
Edit:

Ik kreeg nog verzoekjes en opmerkingen binnen. Dank daarvoor, blijf ze gerust DM-en ;)
Helaas moet ik wel toegeven totaal geen kaas te kunnen maken van ZFS, wellicht dat @Verwijderd dat wel kan?

[ Voor 54% gewijzigd door D_Jeff op 16-03-2019 13:51 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

@D_Jeff: Nee, Shadow copy staat overal uit, ook op C: en D: en NAS.

[ Voor 6% gewijzigd door GoT op 16-03-2019 14:08 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Laatst online: 02-10 09:38
Ik zou toch meteen ook je 2x 2TB schijven steken, tenzij je ze nog elders nodig hebt. Anders is het maar zonde. Met 2x 6TB in RAID, heb je maar 6TB netto. Met 2x 2TB + 2x 6TB in SHR1 heb je 10TB, toch een serieus verschil.
Bovendien kan je dan veel gemakkelijker upgraden. Gaat een 2TB schijf kapot, dan kun je die vervangen door een nieuwe 2TB of door een 6TB die je dan direct 4TB extra netto geeft.
Aangezien je 2TB schijven nog data bevatten, zou ik het als volgt doen:
* copieer de data van je 2TB schijven naar 1 nieuwe 6TB schijf.
* Zet dan je nieuwe 418 op met 2x2TB en 1x6TB (de andere) in SHR. Dit zal je 4TB netto geven (met 4TB van de 6TB ongebruikt).
* copieer nu de originele data op je NAS.
* voeg nu de eerste 6TB schijf toe aan je NAS om je SHR volume uit te breiden van 4TB naar 10TB.

Zal wel een poosje duren omdat je je originele data (4TB of 2TB ?) twee keer copieert, maar dan zit je wel voor een hele tijd goed.

Ik heb destijds met mijn 418j de foute gemaakt niet met SHR te beginnen. Had voor RAID10 gekozen met 4x3TB (6TB netto). Toen die echter bijna vol was, had ik dus geen enkele mogelijkheid om te expanden. Gezien ik dan toch al mijn data eerst moest weg krijgen, ben ik dan maar geswitcht van RAID10 naar SHR met dezelfde schijven, zodat ik nu 9TB heb. Heb al 1 dode schijf gehad, die ik dan meteen vervangen heb door een 4TB schijf. Volgende keer vervang ik een 3TB weer door een 4TB waarbij ik dan bij elke vervanging 1TB extra krijg (veel meer ga ik toch niet nodig hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Jeroen V schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:23:
[...]

Ik hoop voor je dat de fans een beetje stil blijven als je die 10GBit NIC plaatst, bij mij draaien ze alleen nog op het hardst na het plaatsen van een extra NIC, en dat is niet echt stil....

Wat zou je denken van twee SSD's te plaatsen (geen M2, maar gewoon 2.5") en die als cache te gebruiken? Dan gaat de snelheid behoorlijk omhoog, of is dat zonde van de twee posities voor toekomstige uitbreiding?
Mijn eigen plan was eigenlijk:
2 x 8TB Raid1 (Backup)
2 x 10TB SHR (Media)
En dan komende jaar een 10TB toevoegen aan de SHR array.
Ik zou dan eigenlijk maar 1 plekje over hebben voor 2.5" SSD.
Is het dan bijvoorbeeld slimmer om uit te breiden naar 32GB DDR4?

Qua fans, wordt hij ook echt zo warm van binnen of is dit een auto setting dat de fans op 100% gaan bij toevoegen van 10Gb NIC? Anders zet ik er gewoon andere fans in of weerstandje ertussen :)

[ Voor 11% gewijzigd door l3p op 17-03-2019 11:45 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Op Volume1 staan 2 mappen met dezelfde naam echter 1 daarvan is met een hoofdletter geschreven. Die map is niet zichtbaar in File Station (zie hem bij de map instellingen van Sabnzb staan) . Ik kan deze ook niet meer aanmaken bij 'gedeelde map' omdat deze dus al bestaat. Hoe kan ik deze benaderen? Liefst grafisch, allerlei commando's intypen gaat mijn denk ik niet lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door wrcveen op 17-03-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
Ik zie dat data scrubbing by-default uit staat. Hoe vaak doen jullie dit eigenlijk? Ik heb één disk in m'n Synology welke 1 volume omhelst (in SHR, maar wel met offsite backup).

[ Voor 8% gewijzigd door smeerbartje op 17-03-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
smeerbartje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:42:
Ik heb één disk in m'n Synology
Dan klopt het dat scrubbing niet aan staat, heeft ook niet zoveel nut op een non raid disk.
Vanaf welk OS ? Via NFS kan je hem onder linux/osx verwijderen. Onder windows 'semi' grafisch met bijv. winscp.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 17-03-2019 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

l3p schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:45:
[...]

Mijn eigen plan was eigenlijk:
2 x 8TB Raid1 (Backup)
2 x 10TB SHR (Media)
En dan komende jaar een 10TB toevoegen aan de SHR array.
Ik zou dan eigenlijk maar 1 plekje over hebben voor 2.5" SSD.
Is het dan bijvoorbeeld slimmer om uit te breiden naar 32GB DDR4?
Met 1 SSD heb je alleen lees-cache, je hebt redundantie nodig om de cache ook als schrijf-cache te kunnen gebruiken. Maar zonder SSD-cache vraag ik me af of je iets aan de 10Gbit gaat hebben, ik denk niet dat die schijven dat bijhouden.

Edit: ik zou ook eerst even kijken of geheugen toevoegen echt zin heeft, ik heb ook nog gewoon de standaard hoeveelheid RAM...
l3p schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:45:
[...]
Qua fans, wordt hij ook echt zo warm van binnen of is dit een auto setting dat de fans op 100% gaan bij toevoegen van 10Gb NIC? Anders zet ik er gewoon andere fans in of weerstandje ertussen :)
Warmte valt volgensm mij wel mee, het is inderdaad dat de NAS mijn fans alleen nog maar op 100% zet. Ik zit er ook aan te denken om de fans te vervangen,maar ik vraag me ad of dat bij de mijne wel zo gemakkelijk gaat. (zitten hot-swap fans in, geen idee of dat een normale maat met een bracket is, of dat het 1 geheel is)

Zo te zien zijn de fans te vervangen, eens kijken welke maat dat precies is...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z2zgz64/images.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen V op 17-03-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:11
Momenteel loop ik te stoeien om MariaDB aan te gang te krijgen, ik heb de volgende handleiding stap voor stap gevolgd. En daarnaast de PUID en PGID ingesteld, eerst onder een user met admin rechten en daarna onder root. Maar ik krijg elke onderstaande melding;

mysqld: Can't read dir of '/etc/mysql/conf.d/' (Errcode: 13 "Permission denied")
Fatal error in defaults handling. Program aborted

Het is duidelijk een rechten issue, de mappen heb ik onder deze user aangemaakt op het filesystem en deze kan ik ook netjes benaderen via SSH maar het wil op de één of andere manier niet lukken. Iemand misschien een richting om dit werkend te krijgen. 8)7

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Hier werkt de handleiding probleemloos. In 5 minuten had ik mariadb in een docker draaiend.
En ik kan via bash de container bereiken:
Accessing the Container: https://mariadb.com/kb/en...using-mariadb-via-docker/

Een rechten issue lijkt me gek.
Welke mappen heb je nou exact aangemaakt? En wat controleer je via ssh?
Waar krijg je die foutmelding te zien?

[ Voor 10% gewijzigd door job op 18-03-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
<is er al een beta beschikbaar van DSM 7.0 of heeft iemand een idee wanneer deze versie uit zal komen. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de verbeterde integratie met Alexa en google home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@job Ik heb de twee volgende mappen structuren aangemaakt binnen de map /volume1/DATA/Docker/MariaDB/ en deze gekoppeld aan de dock. En buiten de handleiding om heb ik PUID en GUID toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C6V9fQl.png

[ Voor 39% gewijzigd door Hari-Bo op 19-03-2019 15:07 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Heb je de namen voor de config en data wel aangemaakt binnen de docker package?
Dan weet je zeker dat docker ook rechten heeft om er in te mogen schrijven.

[ Voor 77% gewijzigd door job op 19-03-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Gisteren is mijn DS918+ binnen gekomen met 2x4TB. Na lang denken over RAID type en effecten daarvan heb ik gekozen om het in JBOD in te stellen, zodat ik meeste opslag heb. Belangrijke bestanden back-up ik toch elders en ik weet nog niet of ik het heel erg vind als ik films/tv-series kwijt raak. Hiervoor ben ik ook nog naar online backup aan het kijken om er toch een kopie van te maken.

Gisteren heb ik de HDD's in de NAS gestopt en ben begonnen met installeren, maar na de eerste vraag mbt RAID komt de volgende vraag die weer meer vragen oproept. Storage pools, nu heb ik deze als één grote pool opgezet, maar als ik het goed begrijp dan vult hij een hardeschijf in en als deze vol raakt dat hij bij de tweede HDD gaat vullen. Ik zit een beetje met de volgende zaken en misschien is mijn gedachten gang hier nog helemaal verkeerd over, dus ik ben even benieuwd hoe jullie hier mee om gaan.
  • Wat gebeurd er als er een HDD uit de pool kapot gaat? Alles kwijt, maar kan ik de pool dan nog benaderen? En dan moet ik maar gokken wat ik kwijt ben?
  • Ik heb het gevoel dat ik controle kwijt ben over wat ik waar plaats, maar is dit een goede gedachten gang of nog een ouderwetse? Ik wil precies weten wat op welke disk staat, zodat als er iets kapot gaat dat ik de context van de disk ken en daardoor weet wat ik moet terughalen uit backup. Of komt deze gedachten gang ook door JBOD opslagmethode dat je daar eigenlijk niet netjes vanuit de pool kan uitgaan? Met RAID ga je je disc restoren en is de storage pool weer hersteld, maar dit heb je bij JBOD niet.
Ergens wil ik heel traditioneel terug naar één disc één storage pool, zodat ik controle heb. Maar ik zie ook de voordelen in van de storage pool. Echter zal ik deze keuze als eerste moeten gaan maken, want later aanpassen lijkt mij ook nog een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
job schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:26:
Heb je de namen voor de config en data wel aangemaakt binnen de docker package?
Dan weet je zeker dat docker ook rechten heeft om er in te mogen schrijven.
Hoe bedoel je? Bij andere docks definieer ik de PUID en GUID en koppel daarna de mappen op de manier in mijn vorige post en dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Hari-Bo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:45:
[...]

Hoe bedoel je? Bij andere docks definieer ik de PUID en GUID en koppel daarna de mappen op de manier in mijn vorige post en dan werkt het.
PUID en GUID heeft bij deze image niet zoveel nut. Dit is volgens mij iets van LinuxServer.io...

Bij mij werkt het volgende. Ik heb alleen wel de ./Share/Docker directory helemaal open staan (ugo+rwx).

root@DS716V:~# docker run \
> --name some-mariadb \
> -v /volume1/Share/Docker/mariadb/etc/mysql/conf.d:/etc/mysql/conf.d \
> -v /volume1/Share/Docker/mariadb/var/lib/mysql:/var/lib/mysql \
> -e MYSQL_ROOT_PASSWORD=my-secret-pw \
> -d mariadb
097e98bf12b7cf5d8a986aa36087814febe87ab6e8ae565fd3a4ca4dcf2dd313
root@DS716V:~# docker exec -it some-mariadb bash
root@097e98bf12b7:/# mysql -u root -p
Enter password:
Welcome to the MariaDB monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MariaDB connection id is 14
Server version: 10.3.13-MariaDB-1:10.3.13+maria~bionic mariadb.org binary distribution

Copyright (c) 2000, 2018, Oracle, MariaDB Corporation Ab and others.

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the current input statement.

MariaDB [(none)]> show databases;
+--------------------+
| Database           |
+--------------------+
| information_schema |
| mysql              |
| performance_schema |
+--------------------+
3 rows in set (0.001 sec)

MariaDB [(none)]> quit
Bye
root@097e98bf12b7:/# exit
exit
root@DS716V:~#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
Dit is waarschijnlijk een redelijk domme vraag maar ik slaag er niet in om de root map van mijn synology als netwerkdrive in windows toe te voegen. Ik moet altijd een submap aanduiden bv:
\\ip nas\music
maar gewoon:
\\ip nas\
lukt dus niet.
Is hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:41

Prx

Ik heb geen heldere antwoorden specifiek voor je vragen, maar bij JBOD heb je in principe geen controle over de plaatsing van de data (op welke schijf). Je kunt er dus vanuit gaan dat wanneer je kapotte schijf hebt, dat je dan alsnog over de gehele linie bestanden/mappen zult gaan missen.

Persoonlijk heb ik dezelfde behoefte (non-RAID) en ben ik dus gewoon voor Basic volumes gegaan. Dan weet ik wat waar staat en kan ik in de nacht alsnog de echt belangrijke zaken naar een andere schijf zetten met Hyper Back-up. (bv Fotos van Volume 1 naar Fotos_Backup op Volume 2)
Ik wilde namelijk niet complete schijven in RAID gaan zetten voor een enkele tientallen GB's aan data die ik echt veilig wil hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 11:52
falcon186 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:57:
Dit is waarschijnlijk een redelijk domme vraag maar ik slaag er niet in om de root map van mijn synology als netwerkdrive in windows toe te voegen. Ik moet altijd een submap aanduiden bv:
\\ip nas\music
maar gewoon:
\\ip nas\
lukt dus niet.
Is hier een oplossing voor?
Volgens mij niet. netwerkdrive mappen in windows gaat eigenlijk altijd naar een shared folder. Je nas zelf is geen shared folder dus die kun je niet netwerkdrive mappen zeg maar, dan zul je altijd naar een specifieke map moeten gaan.
Ik weet niet waarom je een netwerkdrive wilt mappen dus het volgende is misschien geen oplossing voor jou. Maar je kent wel je nas "\\<nas_naam>" aan quick access toevoegen zodat je toch snel bij kunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@falcon186
Wat yrosma zegt.

Ik heb zelf een algemene share genaamd "Share" toegevoegd en daarna de standaard Synology shares/directories music, photo, video doorgelinkt met ln -s.

admin@DS716:/volume1$ ls -l | grep -i share
lrwxrwxrwx+  1 root            root          26 Oct 12  2016 music -> /volume1/Share/Media/Music
lrwxrwxrwx+  1 root            root          26 Jun 29  2015 photo -> /volume1/Share/Media/Photo
drwxrwxrwx+  9 admin           users       4096 May 31  2018 Share
lrwxrwxrwx+  1 root            root          26 Jun 29  2015 video -> /volume1/Share/Media/Video
admin@DS716:/volume1$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Hoi!
Ik heb een DS412+ met 4 disks; een Seagate Ironwolf 10TB en drie Hitachi HDS724040ALE640. Disk 2 (53.269 uur > 6 jaar uptime :) ) geeft in DSM sinds kort errors (Bad sector was found on [disk2])
Afbeeldingslocatie: https://83.161.157.167/plaatjes/ds412_error_1.jpg
Ik ben naar de S.M.A.R.T. data gaan kijken en het volgende krijg ik te zien:
Afbeeldingslocatie: https://83.161.157.167/plaatjes/ds412_error_2.jpg

de Read Error Rate is vrij hoog. Als ik naar mijn andere disks kijk (inclusief de nieuwe Ironwolf) zie ik vergelijkbare gegevens dus ik kan weinig met die data. Wikipedia geeft ook aan dat de raw data van deze attribute niet voor een uitleg vatbaar is. Bad sectors is 0 en een S.M.A.R.T. test komt-ie niet doorheen.

Is er een andere manier om te kijken wat de status is van deze disk? Jullie suggesties? Ik zou graag nog even wachten met het vervangen van deze disk want nu EUR 300 uitgeven voor een Ironwolf is even geen optie ;)

<edit: mh, mijn webserver op de syno is b0rked zo te zien. ga ik zo fixen>

[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 22-03-2019 09:59 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

pietje63

RTFM

Opi schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Alhoewel ik al enige tijd eenzelfde oplossing gebruik, viel het met laatst op dat niet alles in de backup lijkt te staan. Heb jij deze backupmethode ooit gecontroleerd op volledigheid?
Recent erachter gekomen dat foto backups van DS File inderdaad niet altijd volledig zijn.. tenminste; bij burst foto's backupt hij enkel de geselecteerde (en niet de hele set). Vind ik onhandig en niet logisch (want ik zoek liever op een groot scherm de geschikte foto). Lijkt te maken te hebben met de wijze waarop iOS werkt (meer apps die hier tegenaan lopen). Al hebben apps wel toegang tot de losse foto's (Google photos oid kan er een GIF van maken).

Iemand hier al tegenaan gelopen en/of een oplossing voor?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

[...]

Ik heb de 10Gbit Nic erin maar de fans gaan niet harder, hij is heerlijk stil zelfs.
Staat de jouwe bij settings wel op Silent mode?
[...]
Ik heb er over gedacht maar wil toch liever mijn belangrijke backup op een 2-disk Raid1 array.
Van de andere 4 spots heb ik nu 3 x 10TB in SHR welke ik nog uit wil breiden naar 4 in de toekomst.
Dus helaas geen plek meer foor SSD's.

Hij is nog bezig met Parity check op de SHR array maar daar haal ik nu al een 350MB/s van pc naar NAS waar ik al best blij mee ben.

Wat ik me wel afvraag, als ik er een 4e schijf bijzet in SHR. Wordt hij dan ook sneller?

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

l3p schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:57:
[...]

Ik heb de 10Gbit Nic erin maar de fans gaan niet harder, hij is heerlijk stil zelfs.
Staat de jouwe bij settings wel op Silent mode?
Kon dat maar.... misschien is het een verschil tussen een DS en een RS....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d43hF3K/Capture.jpg

Edit:
l3p schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:57:
[...]
Wat ik me wel afvraag, als ik er een 4e schijf bijzet in SHR. Wordt hij dan ook sneller?
Ik denk het niet, hooguit dat de leessnelheid iets omhoog gaat...

[ Voor 26% gewijzigd door Jeroen V op 22-03-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
gastje01 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:54:
[...]

Als je al een van de 2-bay varianten op een andere locatie hebt staan zit je al vrij safe. Verder kun je versioning aanzetten zodat er meerdere versies van hetzelfde bestand gebackupt worden. Mocht je dan een bestand corrupt maken op wat voor manier dan ook, dan kun je nog terug naar een vorige versie.

Dit kun je allemaal instellen in Hyper Backup, je kunt ook meerdere taken aanmaken om naar meerdere doelen te backuppen. De target NAS moet je Hyperbackup vault installeren.
Ik vind het toch moeilijk kiezen welke DS als vault moet dienen: de DS213 of de DS216j, ik neig naar de tweede (quickconnect al opgetuigd en apparaat is aanvankelijk door ‘mij’ ingesteld, de DS213 door een of andere installateur voor mijn ouders). Mijn ouders gebruiken het allemaal niet echt dus ik bepaal, dat is niet het issue. Ook ken ik de bestanden op de DS216j beter, dus ik weet wat ik weggooi.

Aan de ene kant, die DS213 helemaal opnieuw instellen is wel goed, want dan heb ik meer controle, aan de andere kant, dat is meer werk.

En als ik een DS heb uitgekozen, hoe bereid ik de DS voor op het bestaan als hyper backup vault? Moet ik alle bestanden domweg verwijderen? Of moet ik gaan formatteren?

[ Voor 5% gewijzigd door brambello op 23-03-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik zou altijd opnieuw beginnen. DSM resetten en formatteren. En alleen de vault package installeren en hoogst nodige configureren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:53:
Ik zou altijd opnieuw beginnen. DSM resetten en formatteren. En alleen de vault package installeren en hoogst nodige configureren.
Goede tip. Is er iets op tegen om de 213 te gebruiken (beperkte DSM levensduur)?

Een DSM reset voor de 213, betekent dat dat ik terugga naar de oude originele DSM versie? Dat updaten was een klotewerk dus dat is ook niet wenselijk. Kan ik DSM resetten met behoud huidige versie?

[ Voor 23% gewijzigd door brambello op 23-03-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
Ik dacht dat het streven is om 5 jaar lang DSM updates te blijven ontvangen.

Je kunt hier de status voor jouw model nakijken.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het nieuwere model er neer te zetten maar omdat de laatste DSM versie nog volledig wordt ondersteund op de DS213 ben je komende tijd ook nog gewoon safe op dit model. En naast de backup oplossing doet de Synology niets dus...

Ik zou ook de laatste DSM versie gebruiken. Ivm ondersteuning maar ook omdat de latere versies meer modulair zijn opgebouwd. Je kunt dan zelf alleen de vault installeren. Verder blijft de DSM versie behoorlijk kaal en kan er ook niks verkeerd gaan met onnodige modules.

Herinstalleren en configuratie hoeft volgens mij niet zoveel tijd te kosten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:54:
@brambello
Ik dacht dat het streven is om 5 jaar lang DSM updates te blijven ontvangen.

Je kunt hier de status voor jouw model nakijken.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het nieuwere model er neer te zetten maar omdat de laatste DSM versie nog volledig wordt ondersteund op de DS213 ben je komende tijd ook nog gewoon safe op dit model. En naast de backup oplossing doet de Synology niets dus...

Ik zou ook de laatste DSM versie gebruiken. Ivm ondersteuning maar ook omdat de latere versies meer modulair zijn opgebouwd. Je kunt dan zelf alleen de vault installeren. Verder blijft de DSM versie behoorlijk kaal en kan er ook niks verkeerd gaan met onnodige modules.

Herinstalleren en configuratie hoeft volgens mij niet zoveel tijd te kosten?
Inmiddels de DS213 opnieuw schoon geinstalleerd. Ik probeer nu vanuit mijn DS418Play via Hyper Backup met deze NAS te verbinden, tijdens de Backup-wizard in de Backupdoelinstellingen kan hij niet verbinden met de externe DS213. Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
De Synology staat al op de remote locatie?

Ik neem aan dat je dan ook de nodige poorten moet forwarden.
https://www.synology.com/...used_by_Synology_services

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:58:
@brambello
De Synology staat al op de remote locatie?

Ik neem aan dat je dan ook de nodige poorten moet forwarden.
https://www.synology.com/...used_by_Synology_services
Ja. Bedoel je poorten op mijn netwerk of het netwerk van de Vault Nas? Het staat wel in de link maar net niet helemaal duidelijk.

Misschien het handigst als ik de DS213 naar mij haal en de eerste backup lokaal uitvoer? De DS216j blijft momenteel gewoon regulier draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door brambello op 24-03-2019 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
Misschien wel handig inderdaad...

Dit is zoals het zou moeten werken: (alles op de remote locatie)

Vast DNS adres via DDNS

Als je de remote locatie geen vast extern IP adres hebt kun je gebruik maken van DDNS om hier een naampje aan te koppelen bijvoorbeeld vault.synology.me. Zodoende kun je altijd de backup target via deze naam bereiken. Ook als het externe IP adres van de remote locatie wijzigt.

Dit kun je via Control Panel, External Access, DDNS instellen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de gratis service provider van Synology gebruiken.

Firewall

De port waarop Hyper Backup Vault communiceert (6281) moet open staan in de firewall.

Dit kun je via Control Panel, Security, Firewall instellen. Je kunt makkelijk de juiste poort selecteren door voor "Select from a list of built-in applications" te kiezen. Kies hier Hyper Backup Vault.

Port forwarding

Zodra de firewall is ingesteld moet deze port ook nog benaderbaar zijn via het externe (WAN) IP adres op de remote locatie.

Dit kun je via Control Panel, External Access, Router Configuration instellen. Via Setup Router kun je je router automatisch detecteren. Hierna kun je een port forwarding rule instellen. Kies ook hier voor Build-in application. Kies ook hier Hyper Backup Vault.

Als de router niet wordt herkend kun je dit zelf handmatig op de router uitvoeren. Raadpleeg hiervoor de handleiding van de desbetreffende router.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Je uitleg is prima maar dit klopt niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
DukeBox schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Je uitleg is prima maar dit klopt niet ;)
Oeps, tijd voor koffie! :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
brambello schreef op zondag 24 maart 2019 @ 00:09:
[...]

Ja. Bedoel je poorten op mijn netwerk of het netwerk van de Vault Nas? Het staat wel in de link maar net niet helemaal duidelijk.

Misschien het handigst als ik de DS213 naar mij haal en de eerste backup lokaal uitvoer? De DS216j blijft momenteel gewoon regulier draaien.
En als aanvulling op bovenstaande uitleg, je kunt voor de snelheid inderdaad de eerste backup lokaal doen, je ds213 weer op de juiste plek zetten en opnieuw verbinden met deze taak. Afhankelijk van je internetverbinding kan dit een welkome extra zijn.

Gewoon aanslingeren en na een paar dagen kijken of t klaar is kan uiteraard ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:47:
@brambello

Vast DNS adres via DDNS

Als je de remote locatie geen vast extern IP adres hebt kun je gebruik maken van DDNS om hier een naampje aan te koppelen bijvoorbeeld vault.synology.me. Zodoende kun je altijd de backup target via deze naam bereiken. Ook als het externe IP adres van de remote locatie wijzigt.

Dit kun je via Control Panel, External Access, DDNS instellen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de gratis service provider van Synology gebruiken.

Firewall

De port waarop Hyper Backup Vault communiceert (6281) moet open staan in de firewall.

Dit kun je via Control Panel, Security, Firewall instellen. Je kunt makkelijk de juiste poort selecteren door voor "Select from a list of built-in applications" te kiezen. Kies hier Hyper Backup Vault.

Port forwarding

Zodra de firewall is ingesteld moet deze port ook nog benaderbaar zijn via het externe (WAN) IP adres op de remote locatie.

Dit kun je via Control Panel, External Access, Router Configuration instellen. Via Setup Router kun je je router automatisch detecteren. Hierna kun je een port forwarding rule instellen. Kies ook hier voor Build-in application. Kies ook hier Hyper Backup Vault.

Als de router niet wordt herkend kun je dit zelf handmatig op de router uitvoeren. Raadpleeg hiervoor de handleiding van de desbetreffende router.
Moet ik de firewall aanzetten hiertoe? In de DS213 (schoon geinstalleerd) staat ie uitgevinkt. Moet ik die aanzetten/is het raadzaam om die aan te zetten? Als ik voor de DS213 nu een DDNS aanmaak kan ik hem niet benaderen via die domein. Met betrekking tot je derde punt, hij geeft de fout dat ie achter twee routers zit. Het kan aan de ISP liggen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ik zou onderling backup verkeer zoveelmogelijk via een vpn of ssh tunnel laten verlopen. Je kan dan bij de tragere modellen nog heel wat tweaken met cpu load (compressie) vs. bandbreedte omdat je de encrypte verplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
DukeBox schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:00:
Ik zou onderling backup verkeer zoveelmogelijk via een vpn of ssh tunnel laten verlopen. Je kan dan bij de tragere modellen nog heel wat tweaken met cpu load (compressie) vs. bandbreedte omdat je de encrypte verplaatst.
Dus dat is weer een andere manier dan hiervoor omschreven? Kan ik vanaf mij een router in een ander netwerk bereiken? Dus in de router bij mijn ouders zoals ik in mijn eigen router kan?

Moet ik bijvoorbeeld UpNP of DDNS instellen in de router van het vault-doelnetwerk of ook in mijn eigen netwerk?

[ Voor 9% gewijzigd door brambello op 24-03-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
Firewall hoeft niet perse aan. In principe staat je NAS al achter de firewall van je router en is zodanig afgeschermd van de buitenwereld. Op de externe locatie...

De vault op de externe locatie luistert nu op de betreffende poort. Firewall staat uit. Dus op de NAS wordt er niets geblokkeerd.

Je NAS die je wilt backuppen kan nu de NAS waarop de vault staat benaderen via het DDNS adres bijvoorbeeld myvault.synology.me. Dit kun je eventueel even checken via een ping myvault.synology.me vanuit jouw netwerk en kijken of het juiste IP adres (WAN) terugkomt.

So far so good...

Als je de betreffende poort benadert op myvault.synology.me strandt deze in de router op de externe locatie. Je moet er nog voor zorgen dat de router het verkeer op deze port doorstuurt naar de NAS. Dit doe je met een zogenaamde port forward. Dit kun je instellen via een hulpprogramma op de NAS zelf of -als dit niet lukt- direct op de router zelf.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
brambello schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:09:
Dus dat is weer een andere manier dan hiervoor omschreven?
Het is vrijwel het zelfde alleen gaat alles maar over 1 poort.
Kan ik vanaf mij een router in een ander netwerk bereiken?
Ja, met een site2site vpn helemaal maar met een ssh tunnel kan je aangeven welke ip/poorten remote je ook lokaal wil benaderen.
Moet ik bijvoorbeeld UpNP of DDNS instellen in de router van het vault-doelnetwerk of ook in mijn eigen netwerk?
UpNP wil je in een ideale situatie nooit gebruiken. Dat is een potentieel risico. DDNS is in alle gevallen het makkelijkst wanneer je geen vaste IP's hebt.

Bij een vpn kan zowel de backup target (fault) als de initiator de tunnel opzetten. Bij een ssh tunnel is dat altijd de initiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:
@brambello
Firewall hoeft niet perse aan. In principe staat je NAS al achter de firewall van je router en is zodanig afgeschermd van de buitenwereld. Op de externe locatie...

De vault op de externe locatie luistert nu op de betreffende poort. Firewall staat uit. Dus op de NAS wordt er niets geblokkeerd.

Je NAS die je wilt backuppen kan nu de NAS waarop de vault staat benaderen via het DDNS adres bijvoorbeeld myvault.synology.me. Dit kun je eventueel even checken via een ping myvault.synology.me vanuit jouw netwerk en kijken of het juiste IP adres (WAN) terugkomt.

So far so good...

Als je de betreffende poort benadert op myvault.synology.me strandt deze in de router op de externe locatie. Je moet er nog voor zorgen dat de router het verkeer op deze port doorstuurt naar de NAS. Dit doe je met een zogenaamde port forward. Dit kun je instellen via een hulpprogramma op de NAS zelf of -als dit niet lukt- direct op de router zelf.
Een ping request is timed out. In command doe ik <ping quickconnectid.synology.me>. Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Afhankelijk van het routertype gaat u als volgt te werk:
Als de router geen ondersteuning voor UPnP biedt, gaat u naar stap 3.
Als u een UPnP-router hebt waarvan de compatibiliteit is getest met het Synology NAS-apparaat klikt u op Toepassen als u een samenvatting van de routerinformatie ziet. De verbinding van het Synology NAS-apparaat met de router is ingesteld.
Als u een UPnP-router waarvan de compatibiliteit niet is getest met het Synology NAS-apparaat gaat u als volgt te werk:
Als u automatisch de verbinding met de router wilt instellen, kies Automatisch en klik op Volgende zodat het systeem een compatibiliteitstest uitvoert:
Als volgens de test de router compatibel is met de routerconfiguratiedienst van het Synology NAS-apparaat, tikt u op het keuzevak om het testverslag te versturen zodat Synology de routercompatibiliteitsdatabase kan updaten. Klik vervolgens op Toepassen. De verbinding van het Synology NAS-apparaat met de router is ingesteld.
Als volgens de test de router niet compatibel is met de routerconfiguratiedienst van het Synology NAS-apparaat, tikt u op het keuzevak om het testverslag te versturen zodat Synology de routercompatibiliteitsdatabase kan updaten. Klik vervolgens op Sluiten om de installatiewizard te sluiten.
Opmerking:
als volgens de test de router niet compatibel is, is het toch mogelijk om via de gebruikersinterface van de router de poort doorsturen-regels in te stellen. Zie hier voor meer informatie.

Als u de verbinding met de router handmatig wilt instellen, kiest u Handmatig, klikt u op Volgende en zie stap 3.
Als u de verbinding van het Synology NAS-apparaat met de router handmatig moet instellen, gaat u als volgt te werk:
Kies uw router in het keuzemenu Router.
Opmerking:
als u uw router hier niet vindt, klikt u op Lijst bijwerken voor de meest recente lijst van Synology.

Voer het protocol en de poort voor uw router in. Het protocol en de poort variëren naargelang het model van uw router. Als u geen verbinding kunt maken via het standaard Protocol (HTTP) en Poort (80) kunt u de documentatie raadplegen die wordt geleverd met uw router voor de correcte instellingen.
Als uw router een aangepaste account vereist, selecteer Aangepaste account gebruiken en vul de velden Account en Wachtwoord in.
Klik op Toepassen om te voltooien.
In mijn geval is er geen UnTP router gevonden (In DSM DS213), en moet ik de router handmatig instellen.

Er komt dan een hele lijst met routers die ik kan aanklikken, maar de experiabox v10 (ZTE H369A) staat er niet tussen. Dit betekent handmatig de poort doorsturen instellen in het externe DS213 netwerk (ik zit op mijn eigen netwerk waar de DS418Play staat, de backup vault (DS213 dus een extern netwerk).

Hij geeft bij ' router instellen' een foutmelding bij ' bezig met controleren van de netwerkomgeving'.

[ Voor 6% gewijzigd door brambello op 24-03-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
brambello schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:38:
[...]

Een ping request is timed out. In command doe ik <ping quickconnectid.synology.me>. Wat gaat er mis?
Ik weet niet of je hier QuickConnect voor kunt gebruiken? Of bedoel je het adres dat je bij de DDNS configuratie hebt ingegeven? Daar zou je dan ook de status moeten kunnen zien. Mogelijk dat in jouw configuratie een ping niet werkt...

Vwb het instellen van de router. Als Synology DSM de router niet direct herkent dan zou ik inloggen op de router en de port forwarding daar zelf handmatig instellen. De meeste routers hebben daar een optie voor.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
brambello schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:38:
Je pingt naar een domeinnaam dus ik vermoed dat de ping request naar de wan van je router gaat.
Die blokkeert waarschijnlijk het ping verzoek. Inloggen in je router dus en opzoek naar de instelling voor ping (icmp).
brambello schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:56:
In mijn geval is er geen UnTP router gevonden (In DSM DS213), en moet ik de router handmatig instellen.
Log gewoon zelf in op je router. Zo lastig is dat allemaal niet.
Pak desnoods de handleiding erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Ik weet niet of je hier QuickConnect voor kunt gebruiken? Of bedoel je het adres dat je bij de DDNS configuratie hebt ingegeven? Daar zou je dan ook de status moeten kunnen zien. Mogelijk dat in jouw configuratie een ping niet werkt...

Vwb het instellen van de router. Als Synology DSM de router niet direct herkent dan zou ik inloggen op de router en de port forwarding daar zelf handmatig instellen. De meeste routers hebben daar een optie voor.
Qua status staat er 'normaal'. Ik zal in de router in het externe netwerk moeten. Zal er dus naartoe moeten rijden. Dan neem ik de DS213 wel mee om de eerste backup lokaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
job schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Je pingt naar een domeinnaam dus ik vermoed dat de ping request naar de wan van je router gaat.
Die blokkeert waarschijnlijk het ping verzoek. Inloggen in je router dus en opzoek naar de instelling voor ping (icmp).

[...]

Log gewoon zelf in op je router. Zo lastig is dat allemaal niet.
Pak desnoods de handleiding erbij.
Welke poorten moet ik dan gaan openen? 6281? Of ook 5000 en 5001?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
Vrij algemene vraag:

Heb een DS218play. Daar zitten 2 x 1TB schijven in. Heeft het effect als ik 1 schijf vervang voor een SSD van 500GB? En hoe zou ik dat het beste kunnen inrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
KaiseRRuby schreef op zondag 24 maart 2019 @ 13:57:
Vrij algemene vraag:

Heb een DS218play. Daar zitten 2 x 1TB schijven in. Heeft het effect als ik 1 schijf vervang voor een SSD van 500GB? En hoe zou ik dat het beste kunnen inrichten?
Wat is het effect dat je er mee wilt bereiken?
Klinkt als een flauwe vraag, maar je kan je SSD gebruiken als cache ten koste van je redundantie, wil je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
gastje01 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Wat is het effect dat je er mee wilt bereiken?
Klinkt als een flauwe vraag, maar je kan je SSD gebruiken als cache ten koste van je redundantie, wil je dat?
Je hebt gelijk, excuses. Ik wilde vooral een betere overall snelheid behalen. De Synology wordt vooral gebruikt als download station en dan opslag van series en films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
KaiseRRuby schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:16:
[...]

Je hebt gelijk, excuses. Ik wilde vooral een betere overall snelheid behalen. De Synology wordt vooral gebruikt als download station en dan opslag van series en films.
Wat gaat er nu niet snel genoeg? 1 SSD als cache is read-only, ik gok, tenzij je veel en vaak dezelfde bestanden opent vanaf je NAS, je hier weinig aan hebt. Je zou van je SSD een los volume kunnen maken, downloaden naar deze schijf en alle voltooide spullen opslaan op je HDD. Hoeveel tijd je hier mee wint ligt aan je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is er een manier om op een Synology over verschillende mappen te zoeken naar dubbele bestanden en dan ook nog het verwijderen van de dubbelen en in een voorkeursmap één exemplaar overhouden?

Bij een klant van mij staan meerdere kopieën en backups op de NAS waardoor bestanden dubbel, driedubbel of soms nog vaker voorkomen in de mappenstructuur. Omdat de NAS op dit moment een bende is wil ik dit structureren. De klant zelf wordt door mij al heropgevoed met betrekking tot bestandsstructuur.

Sommige mappen met foto's staan werkelijk waar 4 keer over allerlei mappen verspreid, om wat voor reden dan ook. Bestandsnamen en -groottes zijn identiek. Daar kan dus veel opgeruimd worden.

Nu kan ik dit handmatig doen door op dubbele bestanden te gaan zoeken maar het liefst laat ik dat een beetje geautomatiseerd doen, scheelt toch ontzettend veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
brambello schreef op zondag 24 maart 2019 @ 13:13:
[...]

Welke poorten moet ik dan gaan openen? 6281? Of ook 5000 en 5001?
5000 & 5001 zijn voor de DSM GUI zelf. Op zich wel handig als je DSM van buiten af wilt benaderen.

Let op dat je hier ook een VPN verbinding kunt gebruiken. Dan koppel je ahw de netwerken en hoef je geen poorten open te zetten. Dat kun je als veiliger beschouwen.

Als je wel voor port forwarding kiest dan kun je er ook nog voor kiezen om bv. poort 5555 op de router door te sturen naar poort 5000 (of 5001 voor https) op de NAS. Zodoende ontloop je domme port scans op de standaard poorten. Misschien ietsje veiliger.

Je kunt 5000 en 5001 bv. tijdelijk even open zetten totdat je in ieder geval het werkend hebt. Ook kun je dan naar een VPN verbinding kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 24-03-2019 15:07 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@sypie
Je kunt het vanaf de command line doen met het Linux find commando. Dan heb je volledige vrijheid.

Maar er is ook rapportage beschikbaar via Storage Analyzer van Synology. Misschien handiger in jouw geval. Ik weet niet of je dan automatisch duplicates kan verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 24-03-2019 15:59 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:57:
@sypie
Je kunt het vanaf de command line doen met het Linux find commando. Dan heb je volledige vrijheid.

Maar er is ook rapportage beschikbaar via Storage Analyzer van Synology.
Voordat ik écht via Terminal bezig ga moet ik écht zeker weten waar ik mee bezig ben. Bestanden die weg raken is geen optie...

Verder doet Storage Analyzer alleen een rapportje maken van dubbele bestanden. Daarna kun je ze handmatig selecteren om te verwijderen, een automatische functie ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@sypie
Ik denk dat je dan toch eea moet scripten. Het find commando is je startpunt.

Bijvoorbeeld
https://unix.stackexchang...-to-find-duplicated-files

Je kunt eens kijken of je fdupes of fslint werkend krijgt. Via een package of Docker.

Bijvoorbeeld
https://synocommunity.com/package/fdupes
https://hub.docker.com/r/dsheyp/docker-dupes

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 24-03-2019 19:16 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:47:
@brambello

Vast DNS adres via DDNS

Firewall

Port forwarding

Ik ga vanavond met de NAS DS213 aan de slag in mijn eigen netwerk. Zal dus de eerste backup lokaal uitvoeren, waardoor de poorten etc. voor later zorg zijn.

Moet ik nog ergens over nadenken voor ik met de eerste backup begin? Als de DS213 straks extern staat, moet ie de initiele backup wel kunnen 'pakken'.

Ook moet ik een vorm van backuppen kiezen. Ik wil niet dat als ik iets delete op mijn DS418Play, dat het dan verdwijnt in de backup. Ik zal dus met versies moeten werken. Kan ik het beste kiezen: ' from the earliest versions' , of ' smart recycle' ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
Niet dat ik weet. Voor zover ik weet kun je achteraf nog de target server aanpassen. Die zet je eerst op je lokale IP adres en later op zoiets als myvault.synology.me zodra je de connectie tussen source en target NAS goed hebt ingesteld.

Rotatie heb ik zelf op from the earliest version staan. Maar dat is eerlijk gezegd omdat ik smart recycle wat vaag vind en hierdoor niet goed snap.

Als het goed is kun je nadat je de rotatie instellingen hebt gedaan grafisch zien hoe ver je terug kunt. Met Backup Explorer kun je makkelijk terug naar eerdere versies.

Ik backup zelf naar een lokale USB disk en Amazon S3 maar het principe is hetzelfde.

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 24-03-2019 18:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:32:
@brambello
Niet dat ik weet. Voor zover ik weet kun je achteraf nog de target server aanpassen. Die zet je eerst op je lokale IP adres en later op zoiets als myvault.synology.me zodra je de connectie tussen source en target NAS goed hebt ingesteld.

Rotatie heb ik zelf op from the earliest version staan. Maar dat is eerlijk gezegd omdat ik smart recycle wat vaag vind en hierdoor niet goed snap.

Als het goed is kun je nadat je de rotatie instellingen hebt gedaan grafisch zien hoe ver je terug kunt. Met Backup Explorer kun je makkelijk terug naar eerdere versies.

Ik backup zelf naar een lokale USB disk en Amazon S3 maar het principe is hetzelfde.
De eerste (nu lokale) backup draait :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
Ik heb vorige week de ds418 gekocht en ik heb hem ook succesvol in gebruik kunnen nemen. Nu stelt er zich echter een probleem met mijn wifi netwerk:
Ik heb mijn NAS aangesloten via ethernet op de Telenet router. Als ik verbinding maak met mijn iPhone met mijn thuisnetwerk gaat heb ik toegang tot de NAS en ook tot het internet. Echter na een tiental minuten valt de verbinding met internet weg. Ik hkan nog wel aan de NAS en ik ben nog verbonden met het wifi netwerk maar de internet toegang valt volledig weg. Op mijn windows pc (die met hetzelfde wifi netwerk verbonden is) stelt dit probleem zich niet.

Nog iemand die ervaring met de telenet router en eventueel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:16
Misschien dat iemand een oplossing heeft voor het onderstaande.

Ik laat mijn beweging snapshots versturen naar mijn Gmailadres en ik bekijk deze momenteel via Google Inbox. In Inbox zit intelligentie waardoor hij alle mails groepeert en de afbeeldingen dus bij elkaar in één mail zet. Zo kan ik snel in de snapshots zien of er iets bijzonders/verdachts is gebeurd. dit werkt perfect. Echter heeft Google besloten om te gaan stoppen met Inbox en Gmail heeft deze functionaliteit (volgens mij) niet.

In Gmail kun je de e-mails wel laten groeperen, maar ze moeten wel individueel geopend worden om de plaatjes te kunnen zien. In Inbox kan ik één plaatje openen en dan gewoon naar links/rechts swipen op de telefoon.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y3putyol2ca4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb Radarr en Sonarr draaien, die werken zichzelf keurig bij. Nu zie ik net dat er op DSM een update voor mono klaar staat, en dat Radarr en Sonarr ook een update hebben staan. Ik heb alles bijgewerkt, maar zie/merk geen verschil.

Iemand een idee wat deze updates inhouden? En of ik mono ook zelf kan bijwerken net als Radarr en Sonarr?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@falcon186
Is het misschien een DNS probleem?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Met mijn Hyper Backup gaat het goed. Ik heb in mijn DS418Play 2x 8TB, en in de DS213 (de Vault) 2x 2TB. Ten eerste is mijn DS418Play maar voor 2 TB gevuld, en hoef ik niet alles te backuppen (nu zo'n 1.2 TB om te backuppen). Wanneer kom ik in de knel qua opslagruimte, in acht nemende de verschillende versies? Hoeveel opslagruimte 'kost' een extra versie? Heel weinig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Borne schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:19:
In Gmail kun je de e-mails wel laten groeperen, maar ze moeten wel individueel geopend worden om de plaatjes te kunnen zien.
Eigenlijk helemaal offtopic maar je kan triggers i.c.m. filters gebruiken om de attachments automatisch op te slaan in drive. Op dit manier kan je vrij eenvoudig een soortgelijk overzicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
Ligt sterk aan je gebruik. Meestal valt dat inderdaad wel mee.

Je kunt wat alerts instellen bijvoorbeeld als je op een bepaald percentage van je opslag zit of als het aantal files of grootte met een bepaald percentage groeit. Dan wordt je niet verrast.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:25:
@brambello
Ligt sterk aan je gebruik. Meestal valt dat inderdaad wel mee.

Je kunt wat alerts instellen bijvoorbeeld als je op een bepaald percentage van je opslag zit of als het aantal files of grootte met een bepaald percentage groeit. Dan wordt je niet verrast.
Ik backup nu 1.2 TB laat ik het ruim zeggen, opslagcapaciteit is 1.8 TB.

Wel nog wellicht de time machine van mn macbook (dan zit je snel aan je tax), maar verder stroomt het niet heel hard binnen (foto’s en wat documenten, en fotos zijn nog geen 50 GB per jaar).

Houd ik dan met 0.3 TB vrij (conservatief) genoeg ruimte over voor versioning? Sommige backups zullen uberhaupt niet veranderen, komen er dan wel verschillende versies? Foto's bijv. vul ik telkens bij, dus dan klinkt het mij logisch dat er verschillende versies ontstaan. Ik backup ook steeds een backup in een nieuwe map (misschien is dit niet nodig, maar je komt gelijk in de onderliggende map voor die specifieke backup terecht dus het lijkt me wel een goed gebruik (Dus schijf: Backup, daarin weer steeds mappen met de backup zoals xxx.documents en xxx.photo

[ Voor 24% gewijzigd door brambello op 25-03-2019 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
Foto's en documenten is geen probleem. Time Backup durf ik niet te zeggen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kraades schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:34:
@brambello
Foto's en documenten is geen probleem. Time Backup durf ik niet te zeggen.
Kijk mijn edit nog even ;). time backup heb je zelf in de hand trouwens (kun je ruimte toewijzen).

[ Voor 13% gewijzigd door brambello op 25-03-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
kraades schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:54:
@falcon186
Is het misschien een DNS probleem?
Kan je dat misschien wat meer toelichten? Ik ben niet zo een kenner.
Wel is het vreemd dat mijn Google home mini het perfect blijft doen.

Het lijkt er dus eerder op dat wanneer ik de NAS aansluit mijn internetverbinding gewoon enorm vertraagt...… Mijn klachten lopen wat gelijk met wat hier vermeld wordt:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=65008

[ Voor 27% gewijzigd door falcon186 op 26-03-2019 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@falcon186
Ik denk dat je eerst moeten kijken of je verbinding op je iPhone, PC etc. in orde is. Meten is weten. Bv. met (een) speedtest en/of ping. Daarna de NAS inpluggen en opnieuw meten (bij voorkeur ook op je NAS). Wachten. Opnieuw meten incl. NAS. Vervolgens NAS unpluggen en opnieuw meten.

De resultaten kun je hier nog eens schrijven en/of een ticket aanmaken bij Synology support.

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 26-03-2019 10:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52
Weet er iemand hoe je via het c/p van een youtube URL een liedje in mp3 kan downloaden recht op de NAS, en dus vanuit de synology? Via DLS lukt het mij niet meer...

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@kazzzdafke
Met YouTube-DL?

Edit:
Zie bijvoorbeeld hier. Dit werkt.
sudo wget https://yt-dl.org/downloads/latest/youtube-dl -O /usr/local/bin/youtube-dl
sudo chmod a+rx /usr/local/bin/youtube-dl
youtube-dl -x --audio-format mp3 https://youtu.be/DK_0jXPuIr0

[ Voor 105% gewijzigd door technorabilia op 26-03-2019 11:47 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:52
Sinds enige tijd draai ik SabNzbD in Docker. Werkt allemaal perfect. Ik loop echter tegen het probleem aan dat sabnzbd blijft draaien op poort 8080.

Ik maak gebruik van de images van Linuxserver.io en deze werken perfect. Binnen sabnzbd heb ik de poorten aangepast naar 32774 voor http en 32775 voor https.

Als netwerk heb ik binnen de container aangeklikt "Gebruik hetzelfde netwerk als de docker host"

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0MmLLTQ/sabnzbd-1.png

Ik kan wel gebruik maken van de bridge modus en op die manier de poorten aanpassen, maar dan is de downloadsnelheid een factor 10 lager, niet een optie dus.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Robbie T
Als ik je goed begrijp kun je dit oplossen met de -p optie. Hier geef je aan op welke port sabnzbd beschikbaar is.

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 26-03-2019 13:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 42 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).