[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:00
Issue #2 bestaat deels uit een 1. terechte zorg en 2. een deel verwarring over hoe statistiek nu werkt.

1. Het probleem is dat er latente errors ontstaan die pas naar boven popt bij een rebuild. Dat is een terechte zorg.

2. Een statistische kans op een fout van 1 op 10 is na een mutatie geen 2 op 10. Dus dat bij rebuilden een zeker schijf uitvalt is nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
pietje63 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:23:
Welke verbinding gebruik je tussen je Syno en je Android TV? Zelf gebruik ik SMB (versie 1!) en dat werkt prima. Ooit er tegenaan gelopen dat ik dacht de oude SMB versies niet meer nodig te hebben, maar toen bleek de android box enkel versie 1 te ondersteunen, wellicht heb je dat nu ook?
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Ik kan geen specifiek protocol selecteren, alleen een "profiel".

Zo ziet het eruit:

Screenshot

Aanvulling 1: wanneer ik in Kodi een share wil toevoegen en ik kies voor "Zeroconf browser" dan zie ik de Synology wel. Er staat dan "Synology (SAMBA)". Wanneer ik deze selecteer krijg ik weer "operation not permitted". Zowel vanaf mijn laptop als vanaf mijn PS4 werkt het wel zoals ik zou verwachten, ik zie in de mediaspeler de drie mappen die ik hiervoor heb opengesteld.

Aanvulling 2: ik heb nu de instelling gevonden m.b.t. SMB versie. Er is ingesteld dat 1 t/m 3 te gebruiken zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door djoelzz op 16-02-2019 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik Python op mijn DSM kan bijwerken? Bazarr werkt niet lekker bij mij, het advies is om Python eerst eens bij te werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@diskstation2:~# which python
/bin/python
root@diskstation2:~# python
Python 2.7.12 (default, Sep  7 2018, 13:24:23)
[GCC 4.9.3 20150311 (prerelease)] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
djoelzz schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 06:42:
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Ik kan geen specifiek protocol selecteren, alleen een "profiel".

Zo ziet het eruit:

[Afbeelding: Screenshot]
Dit is voor dlna, daar wil je met je android box geen gebruik van maken.
Aanvulling 1: wanneer ik in Kodi een share wil toevoegen en ik kies voor "Zeroconf browser" dan zie ik de Synology wel. Er staat dan "Synology (SAMBA)". Wanneer ik deze selecteer krijg ik weer "operation not permitted". Zowel vanaf mijn laptop als vanaf mijn PS4 werkt het wel zoals ik zou verwachten, ik zie in de mediaspeler de drie mappen die ik hiervoor heb opengesteld.

Aanvulling 2: ik heb nu de instelling gevonden m.b.t. SMB versie. Er is ingesteld dat 1 t/m 3 te gebruiken zijn.
En als je het als volgt probeert?
In kodi je nas toevoegen via 'add network location', daarna pas kiezen voor smb.

edit: Ik raad je eigenlijk aan gebruik te maken van nfs ipv smb. Dat werkt naar mijn idee betrouwbaarder dan smb.
pven schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:51:
Iemand een idee hoe ik Python op mijn DSM kan bijwerken? Bazarr werkt niet lekker bij mij, het advies is om Python eerst eens bij te werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@diskstation2:~# which python
/bin/python
root@diskstation2:~# python
Python 2.7.12 (default, Sep  7 2018, 13:24:23)
[GCC 4.9.3 20150311 (prerelease)] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>
Als je python versie 3 ook installeert (de package van synology) dan krijg je versie 3.5.1
Aanroepen gaat via python3

Je zou daarnaast een extra package source kunnen toevoegen. Synocommunity biedt bijvoorbeeld 2.7.14 en 3.5.6 aan.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 16-02-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
job schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:53:

[...]

Als je python versie 3 ook installeert (de package van synology) dan krijg je versie 3.5.1
Aanroepen gaat via python3

Je zou daarnaast een extra package source kunnen toevoegen. Synocommunity biedt bijvoorbeeld 2.7.14 en 3.5.6 aan.
Bazarr werkt volgens mij niet met python3. Ik heb ook de Synocommunity-versie, maar daar krijg ik gevent niet geinstalleerd, die klaagt over een missende compiler. Bij de DSM-versie kreeg ik gevent erop door Python Modules erbij te installeren, maar voor de Synocommunity-versie bestaat zo'n package volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
In dit topic wordt nog kort door schumi2004 genoemd hoe hij bazarr werkend heeft: pven in "[Synology] Packages"

Dat helpt jou ook niet?

[ Voor 138% gewijzigd door job op 16-02-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Zelf packages toevoegen lukt me prima (er draait van alles op mijn DS214+), maar Bazarr is helaas niet als package beschikbaar. Docker draait helaas niet op deze Synology.

@ hierboven: jawel, daarmee heb ik bazarr werkend gekregen. Maar sinds de update van een week of twee geleden werkt hij niet meer, en het lijkt eraan te liggen dat mijn Python 2 net iets te oud is. De developer gaf het advies om dat eerst bij te werken.

[ Voor 42% gewijzigd door pven op 16-02-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 09:20
@mannegie @MatthiasDS @Tha :

Een (voorlopig) laatste update van mijn kant:

De DS-413J werkt terug als een zonnetje nadat ik de power brick vervangen heb. Had namelijk nog een paar keer de spontane reboot gehad na het herinpluggen van de disks, dus dan maar een andere power brick eraan gehangen...

Sindsdien draait hij al een week+ zonder spontane reboots.

Ik ga waarschijnlijk de power brick nog eens openmaken als ik er tijd voor heb om te kijken of ik daar iets kan vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:00
azerty schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:50:
@mannegie @MatthiasDS @Tha :

Een (voorlopig) laatste update van mijn kant:

De DS-413J werkt terug als een zonnetje nadat ik de power brick vervangen heb. Had namelijk nog een paar keer de spontane reboot gehad na het herinpluggen van de disks, dus dan maar een andere power brick eraan gehangen...

Sindsdien draait hij al een week+ zonder spontane reboots.

Ik ga waarschijnlijk de power brick nog eens openmaken als ik er tijd voor heb om te kijken of ik daar iets kan vinden...
Elektronica slijt ook. Spontane reboots wijzen inderdaad doorgaans naar de voeding. Goede kans dat je intern defecte condensatoren aantreft, opgezwollen dan wel opgedroogd. Die gaan meestal als eerste. Al vind ik vijf jaar levensduur voor een NAS voeding iets aan de korte kant. Misschien pech gehad met een minder goede productiebatch. Heb zelf nog ergens een DS107 staan met oude Surveillance Station erop, die voeding doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:00:
Zelf packages toevoegen lukt me prima (er draait van alles op mijn DS214+), maar Bazarr is helaas niet als package beschikbaar. Docker draait helaas niet op deze Synology.

@ hierboven: jawel, daarmee heb ik bazarr werkend gekregen. Maar sinds de update van een week of twee geleden werkt hij niet meer, en het lijkt eraan te liggen dat mijn Python 2 net iets te oud is. De developer gaf het advies om dat eerst bij te werken.
De melding die ik had:
code:
1
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

Ik heb daarna via ipkg gcc erop gezet, nu krijg ik een nieuwe melding:
code:
1
configure: error: C compiler cannot create executable

Ik heb hierna via ipkg nog de volgende erop gezet:
• libc-dev (stond er blijkbaar al op)
• py27-setuptools

Daarna weer pip install gevent gedaan, en de laatste melding blijft.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 15:47
Vraagje, ik krijg notificaties van Let's Encrypt dat er een oude client gebruikt wordt:
Your Let's Encrypt client used ACME TLS-SNI-01 domain validation to issue a
certificate in the past 7 days. Below is a list of names and IP addresses
validated (max of one per account):

[...]

You need to update your ACME client to use an alternative validation method
(HTTP-01, DNS-01 or TLS-ALPN-01) before this date or your certificate renewals
will break and existing certificates will start to expire.
Nu heb ik dit ingesteld op de Synology dus heb er vermoedelijk niet echt invloed op. Hebben meerdere mensen dit en is hier een oplossing voor?

Tevens, ik gebruik de Photo Backup vanaf mijn mobiel in de File Station app. Dit werkt zonder problemen maar stopt met werken als het certificaat is verlengd. Aangezien dit met enige regelmaat gebeurd loopt hij vaak enorm achter en moet ik uitloggen en opnieuw inloggen. Hebben meerdere hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:19:
[...]

De melding die ik had:
code:
1
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

Ik heb daarna via ipkg gcc erop gezet, nu krijg ik een nieuwe melding:
code:
1
configure: error: C compiler cannot create executable

Ik heb hierna via ipkg nog de volgende erop gezet:
• libc-dev (stond er blijkbaar al op)
• py27-setuptools

Daarna weer pip install gevent gedaan, en de laatste melding blijft.

Iemand nog tips?
Iemand een idee? Een nieuwe Synology kopen is ook zo wat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
Shinji schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:35:
Vraagje, ik krijg notificaties van Let's Encrypt dat er een oude client gebruikt wordt:

[...]

Nu heb ik dit ingesteld op de Synology dus heb er vermoedelijk niet echt invloed op. Hebben meerdere mensen dit en is hier een oplossing voor?

Tevens, ik gebruik de Photo Backup vanaf mijn mobiel in de File Station app. Dit werkt zonder problemen maar stopt met werken als het certificaat is verlengd. Aangezien dit met enige regelmaat gebeurd loopt hij vaak enorm achter en moet ik uitloggen en opnieuw inloggen. Hebben meerdere hier last van?
Idem dito hier.
Dacht dat het een non issue was dat ik eerder eens gelezen had hier, maar de mails blijven komen.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:50
Shinji schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:35:

Als je de DDNS van synology gebruikt zou het gewoon moeten blijven werken via http-01.
Gebruik je zoals mij je eigen DNS server dan is het een stuk onduidelijker en geeft ook support je geen nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Kan iemand mij het verschil tussen volgende 2 services uitleggen?

Virtual hosts (webstation > Virtual Hosts
Reverse Proxy (Control Panel > Application Portal > Reverse Proxy

Enige verscil dat ik zie is dat virtual host verwijst naar een directory waar Reverse Proxy enkel naar een host:port verwijst.
Ik had dergelijke features bij elkaar verwacht eignelijk.

Volgop vraagje: hoe en waar kan ik het best configureren dat http traffic automatisch vertaald wordt naar https? En hoe werkt dit dan samen met de 10-tal reverse proxy entries die ik reeds heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 15:47
witchdoc schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:12:
[...]

Als je de DDNS van synology gebruikt zou het gewoon moeten blijven werken via http-01.
Gebruik je zoals mij je eigen DNS server dan is het een stuk onduidelijker en geeft ook support je geen nuttige info.
Eigen domeinen dus ‘eigen’ DNS. Zijn volgens mij een aantal validatie opties alleen die kan je dus niet in de DSM webinterface instellen helaas. Van het weekend maar eens verder in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
witchdoc schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:22:
Kan iemand mij het verschil tussen volgende 2 services uitleggen?

Virtual hosts (webstation > Virtual Hosts
Reverse Proxy (Control Panel > Application Portal > Reverse Proxy
De virtual host gebruik je als je meerdere hostnames gebruikt icm 1 webserver.
www.domein.nl levert bijvoorbeeld een andere website dan www.domein.com. Beide sites draaien wel op dezelfde server.

De reverse proxy gebruik je als toegangspoort tot verschilende servers. Een bezoeker verbindt met het ip op poort 80/443 van de proxy terwijl de server kan draaien op een ander ip, andere poort of andere webserver.

Ik gebruik de virtual hosts omdat ik twee domeinnamen bezit die allebei door webstation geserveerd worden. De reverse proxy gebruik om toegang te krijgen tot mijn docker images (zoals de unifi controller). Voordeel van deze oplossing is dat ik meteen gebruik maak van de ssl certificaat die op mijn diskstation staat (van let's encrypt). De proxy maakt ook van dit certificaat gebruik waardoor ik het certificaat niet 4 maal hoef te installeren en configureren en updaten.
Volgop vraagje: hoe en waar kan ik het best configureren dat http traffic automatisch vertaald wordt naar https? En hoe werkt dit dan samen met de 10-tal reverse proxy entries die ik reeds heb?
edit: Ik kwam onderstaande verhaal tegen op nederlandse synology forum.
Overigens kun je ook HSTS inschakelen. Dan onthoud de browser dat deze url altijd via https aangeroepen moet worden. Dus ook al tik je http in, dan maakt de browser er https van voordat hij de verbinding opbouwt. De browser moet de website dan wel eerst een keer gezien hebben, dus de allereerste keer werkt dat niet. De pagina geeft ook aan hoe lang hij dit moet onthouden. Normaal is dat iets van een half jaar.
Let wel: Ook al zet je het daarna weer uit op de nas, de browser blijft het onthouden totdat je alle caches wist.
Ik denk echter dat je zoiets beter op de webserver zelf kan regelen ipv op de proxy.
Wat voor servers zijn die 10 proxies?

[ Voor 72% gewijzigd door job op 19-02-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
job schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:57:
[...]
De virtual host gebruik je als je meerdere hostnames gebruikt icm 1 webserver.
www.domein.nl levert bijvoorbeeld een andere website dan www.domein.com. Beide sites draaien wel op dezelfde server.

De reverse proxy gebruik je als toegangspoort tot verschilende servers. Een bezoeker verbindt met het ip op poort 80/443 van de proxy terwijl de server kan draaien op een ander ip, andere poort of andere webserver.

Ik gebruik de virtual hosts omdat ik twee domeinnamen bezit die allebei door webstation geserveerd worden. De reverse proxy gebruik om toegang te krijgen tot mijn docker images (zoals de unifi controller). Voordeel van deze oplossing is dat ik meteen gebruik maak van de ssl certificaat die op mijn diskstation staat (van let's encrypt). De proxy maakt ook van dit certificaat gebruik waardoor ik het certificaat niet 4 maal hoef te installeren en configureren en updaten.

[...]

edit: Ik kwam onderstaande verhaal tegen op nederlandse synology forum.

[...]
Ik denk echter dat je zoiets beter op de webserver zelf kan regelen ipv op de proxy.
Wat voor servers zijn die 10 proxies?
Reverse proxy ENTRIES :)
Één proxy dus waar wel 10 verschillende sites achter zitten.
Heb nu ook al HSTS aan staan, maar als iemand nu de eerste keer met http probeert dan kan ik hem niet automatisch naar https omleiden. Terwijl je dit vroeger, toen je nog manueel de config files van de apache proxy moest aanpassen, wel ging.

Dit zou nu net de GUI toch ook mogelijk moeten zijn? Ze hebben nota bena een vinkje om precies dit te doen maar excluden webstation hierbij.. grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Zijn het allemaal sites binnen webstation? Dan is de reverse proxy niet nodig.
HSTS is voor een webserver waar derden komen geen goede optie nee.

Maar zoals ik eerder ook al zei:
Ik zou het doorsturen naar https op de server regelen.
Voor apache kan dit bijvoorbeeld via .htaccess.
Voor Nginx zal er vast ook wel een soortgelijke oplossing zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 19-02-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-10 19:08
Mochten er mensen geïnteresseerd dan fyi.
Sinds deze week een APC Back-UPS BX700U-GR (met euro stekkers) aan mijn DS218J hangen.
Anders dan de compatibiliteit lijst voorstelt is deze dus wel compatibel met de DS218J draaiende op DSM 6.2.1-23824 Update 4

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 13:34
witchdoc schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:20:
[...]

Reverse proxy ENTRIES :)
Één proxy dus waar wel 10 verschillende sites achter zitten.
Heb nu ook al HSTS aan staan, maar als iemand nu de eerste keer met http probeert dan kan ik hem niet automatisch naar https omleiden. Terwijl je dit vroeger, toen je nog manueel de config files van de apache proxy moest aanpassen, wel ging.

Dit zou nu net de GUI toch ook mogelijk moeten zijn? Ze hebben nota bena een vinkje om precies dit te doen maar excluden webstation hierbij.. grrr
In de "web" directory kan je een .htaccess file aanmaken met inhoud:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:39

mickjuh

Good news everyone!

Op mijn Synology is poort 443 al in gebruik. Nu wil ik graag Web Station ook over HTTPS draaien. Hoe kan ik deze over HTTPS en (bijvoorbeeld) poort 8443 laten draaien? Voorheen kon je poorten geloof ik via de GUI aanpassen maar dit is niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
job schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:52:
Zijn het allemaal sites binnen webstation? Dan is de reverse proxy niet nodig.
HSTS is voor een webserver waar derden komen geen goede optie nee.

Maar zoals ik eerder ook al zei:
Ik zou het doorsturen naar https op de server regelen.
Voor apache kan dit bijvoorbeeld via .htaccess.
Voor Nginx zal er vast ook wel een soortgelijke oplossing zijn.
Mja,.. de reverse proxy entries gaan zowat allemaal naar docker containers. Wordt nog een zooitje als ik daar allemaal die htaccess in moet gaan verwerken

@ndthien dat kan inderdaad voor de lokaal gehoste websites, maar voor de docker containers lijkt me dat dus al een stuk moeilijker. Of ik zou naast elke docker ook nog een lokale website moeten opzetten speciaal voor die port 80 rewrite.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 13:34
witchdoc schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:55:
[...]

Mja,.. de reverse proxy entries gaan zowat allemaal naar docker containers. Wordt nog een zooitje als ik daar allemaal die htaccess in moet gaan verwerken

@ndthien dat kan inderdaad voor de lokaal gehoste websites, maar voor de docker containers lijkt me dat dus al een stuk moeilijker. Of ik zou naast elke docker ook nog een lokale website moeten opzetten speciaal voor die port 80 rewrite.

Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb bijvoorbeeld een Sabnzbd Docker container draaien op http://localhost:6666.
De reverse proxy heb ik ingesteld zodat https://sabnzbd.domein.nl wijst naar http://localhost:6666.

Als ik nu navigeer naar http://sabnzbd.domein.nl ga, wordt ik automatisch doorverwezen naar https://sabnzbd.domein.nl en krijg ik de GUI te zien van Sabnzbd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Traefik :)

Je zult dan echter niet de DSM reverse proxy kunnen gebruiken. Als je alle webcontent in docker hebt draaien is het echter een goede oplossing, inclusief automagische let's encrypt certificaten.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_J
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 16:24
Ondertussen is de DS2419+ te verkrijgen https://www.synology.com/nl-nl/products/DS2419+
En prijzen zijn bekend via tweakers : pricewatch: Synology DS2419+

Ik had nu echter een vraag qua ram. Op de website zijn er 2 mogelijkheden - 4GB Non ECC of 16 GB ECC.
https://www.synology.com/...2419%2B&category=rams&p=1

Qua prijzen is hier natuurlijk een enorm verschil :

Voor 4Gb betaal je 90 à 100€ > pricewatch: Synology D4NS2133-4G
Voor 16GB zit je al minstens op 375€ > pricewatch: Synology RAMEC2133DDR4SO-16G

Standaard komt deze DS2419+ met 4GB geheugen en dit is vrij beperkt. Je kan in plaats daarvan 1 latje van 16GB steken maar dit verhoogd direct de prijs van het toestel met 25%. Zijn hier nog andere mogelijkheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
job schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:53:
En als je het als volgt probeert?
In kodi je nas toevoegen via 'add network location', daarna pas kiezen voor smb.

edit: Ik raad je eigenlijk aan gebruik te maken van nfs ipv smb. Dat werkt naar mijn idee betrouwbaarder dan smb.
Mijn vader belt soms. En dat dan zegt hij: ik heb echt nergens aan gezeten, maar de printer doet het niet / mail is kapot / NAS is niet te vinden.

Ja. Opeens.

Nu heb ik ontdekt dat dit ook de andere kant op kan werken. Ik wilde hier weer eens avondje voor gaan zitten. Maar het werkt gewoon, zonder dat ik iets heb aangepast |:( Via UPnP is de Synology te benaderen en kan er media worden afgespeeld.

Ik snap er helemaal niks van, maar blij dat het weer werkt.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48
schumi2004 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:56:
Ik heb sinds kort issues met git op mijn Synology, moet gekomen zijn met een DSM update maar welke weet ik niet. Zit nu zelf op DSM 6.1.5-15254 Update 1

Ik heb dus het probleem dat apps die zichzelf kunnen updaten en dat via Git doen met de volgende foutmelding terug komen: SSL certificate problem: unable to get local issuer certificate

Het bypassen van certificate verify werkt iig niet:
git config --global http.sslVerify false

Root CA toevoegen aan cert store is ook een oplossing maar welke dan en hoe op een Synology?

Ik had deze post gevonden overigens https://confluence.atlass...ertificate-816521128.html maar het helpt me niet veel verder.
Even mezelf subtiel quoten. Ben ik echt de enige die last heeft van dit probleem?
Er moet toch een manier zien hier vanaf te komen lijkt me, nu kunnen sommige apps zich niet updaten omdat ze tegen dat SSL issue aan lopen.

Iemand?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:38
Shadow_J schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:11:
Ondertussen is de DS2419+ te verkrijgen https://www.synology.com/nl-nl/products/DS2419+
En prijzen zijn bekend via tweakers : pricewatch: Synology DS2419+

Ik had nu echter een vraag qua ram. Op de website zijn er 2 mogelijkheden - 4GB Non ECC of 16 GB ECC.
https://www.synology.com/...2419%2B&category=rams&p=1

Qua prijzen is hier natuurlijk een enorm verschil :

Voor 4Gb betaal je 90 à 100€ > pricewatch: Synology D4NS2133-4G
Voor 16GB zit je al minstens op 375€ > pricewatch: Synology RAMEC2133DDR4SO-16G

Standaard komt deze DS2419+ met 4GB geheugen en dit is vrij beperkt. Je kan in plaats daarvan 1 latje van 16GB steken maar dit verhoogd direct de prijs van het toestel met 25%. Zijn hier nog andere mogelijkheden ?
Wil je per se officieel geheugen dat officieel door Synology gesupport wordt? Ik heb in m'n 1817+ gewoon 2 losse geheugenbankjes geprikt die niet officieel van Synology komen, werkt perfect. In een zakelijke omgeving zou ik echter gewoon voor de merk-variant gaan in verband met support en garantie. Zelf hobbyen is dan al snel duurder dan het prijsverschil.

• Shadow_J
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 16:24
gastje01 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:20:
[...]
Wil je per se officieel geheugen dat officieel door Synology gesupport wordt? Ik heb in m'n 1817+ gewoon 2 losse geheugenbankjes geprikt die niet officieel van Synology komen, werkt perfect. In een zakelijke omgeving zou ik echter gewoon voor de merk-variant gaan in verband met support en garantie. Zelf hobbyen is dan al snel duurder dan het prijsverschil.
Het moet idd geen officieel geheugen zijn, maar het zou wel handig zijn te weten welke dat aangeraden zijn. Een bepaald merk dat aangeraden is, ook weten of 2x16GB non ECC zal werken of hier beter wel naar het aangeraden ECC geheugen gegaan wordt, enz. Andere user ervaringen helpen hier zeker en vast bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
Mijn externe Western Digital harddisk heeft het zojuist begeven. De disk was ook al redelijk bejaard 8+ jaar dus het zat eraan te komen.

Nu ben ik best tevreden over WD en zag de volgende 4 TB disk als vervanger:
pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart

Dit is een "portable" disk dus ik denk dat deze gevoed wordt via de USB port en niet via een externe voeding?

Alleen de volgende WD externe disks van 4 TB staan op de compatibility list:
https://www.synology.com/...gital&filter_size=4TB&p=1

Waarvan alleen de tweede compatible is met mijn DS716+:
pricewatch: WD My Book USB 3.0 4TB Zwart

Vraag:
Mijn voorkeur gaat naar de portable versie ook gezien de prijs.
Is de portable versie echt niet te gebruiken? Moet de disk beter extern gevoed worden?

Ervaringen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@kraades, ik gebruik pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart in combinatie met pricewatch: Synology DiskStation DS918+. Vooralsnog werkt het prima.

[ Voor 66% gewijzigd door Opi op 22-02-2019 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
schumi2004 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Even mezelf subtiel quoten. Ben ik echt de enige die last heeft van dit probleem?
Er moet toch een manier zien hier vanaf te komen lijkt me, nu kunnen sommige apps zich niet updaten omdat ze tegen dat SSL issue aan lopen.

Iemand?
En hoe reproduceer je zoiets? Met een git pull? Want hier lijkt git gewoon goed te werken.

admin@DS716:~$ cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="6"
minorversion="2"
productversion="6.2.1"
buildphase="GM"
buildnumber="23824"
smallfixnumber="4"
packing="iSCSI"
packing_id="1"
builddate="2018/12/25"
buildtime="16:46:33"
admin@DS716:~$ git version
git version 2.19.2
admin@DS716:~$ git clone https://github.com/robertklep/nefit-easy-http-server.git
Cloning into 'nefit-easy-http-server'...
remote: Enumerating objects: 165, done.
remote: Total 165 (delta 0), reused 0 (delta 0), pack-reused 165
Receiving objects: 100% (165/165), 52.70 KiB | 613.00 KiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (91/91), done.
admin@DS716:~$ cd nefit-easy-http-server/
admin@DS716:~/nefit-easy-http-server$ git pull
Already up to date.
admin@DS716:~/nefit-easy-http-server$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
(sorry voor twee posts achter elkaar!)

De performance van 7z op mijn DS716+ is zeer traag.

Hieronder kun je zien dat het uitpakken van een zip file van ~700 Mb in totaal meer dan 17 minuten duurt.
De zip file bestaat uit ~70 rar files in van ~10 Mb.

Is dit bij anderen ook zo traag of is er aan mijn kant iets mis?

admin@DS716:~$ wget http://mcviruss.nl/synotest/test.zip
--2019-02-22 17:37:55--  http://mcviruss.nl/synotest/test.zip
Resolving mcviruss.nl... 178.22.56.118, 2a00:1e28:3:1893::1
Connecting to mcviruss.nl|178.22.56.118|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 720253594 (687M) [application/zip]
Saving to: 'test.zip'

test.zip                                        100%[====================================================================================================>] 686.89M  31.4MB/s    in 22s

2019-02-22 17:38:16 (31.6 MB/s) - 'test.zip' saved [720253594/720253594]

admin@DS716:~$ ls -hl test.zip
-rw-r--r-- 1 admin users 687M Feb 27  2013 test.zip
admin@DS716:~$ time 7z x test.zip

Everything is Ok

Files: 71
Size:       720242354
Compressed: 720253594

real    17m47.871s
user    0m1.184s
sys     0m1.581s
admin@DS716:~$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraades schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:02:
(sorry voor twee posts achter elkaar!)

De performance van 7z op mijn DS716+ is zeer traag.

Hieronder kun je zien dat het uitpakken van een zip file van ~700 Mb in totaal meer dan 17 minuten duurt.
De zip file bestaat uit ~70 rar files in van ~10 Mb.

admin@DS716:~$ wget http://mcviruss.nl/synotest/test.zip
--2019-02-22 17:37:55--  http://mcviruss.nl/synotest/test.zip

test.zip                                        100%[====================================================================================================>] 686.89M  31.4MB/s    in 22s

2019-02-22 17:38:16 (31.6 MB/s) - 'test.zip' saved [720253594/720253594]

admin@DS716:~$ ls -hl test.zip
admin@DS716:~$ time 7z x test.zip

Everything is Ok

real    17m47.871s
user    0m1.184s
sys     0m1.581s
Heb je dat ook bij andere 7z-bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
pven schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Heb je dat ook bij andere 7z-bestanden?
Ja heel vreemd. Soms heb ik een zip file met een enkele txt file en dat duurt ook uitzonderlijk lang.

Hoewel ik net even een txt file heb gezipt en deze weer snel uitpakt.

Misschien iets te maken met de compressie methode?

Ik vraag mij in ieder geval af of anderen dit ook ervaren. Bijvoorbeeld bij bovengenoemde zip file.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004

kraats

Ik rol

kraades schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:02:
Weliswaar op een 716+II, maar bij mij iets vlotter (op SSD):
Everything is Ok

real    0m3.285s
user    0m1.046s
sys     0m1.176s

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@kraats
Bedankt voor het testen. Dat ziet er een stuk gezonder uit!

Welke versie en pad als ik vragen mag?

admin@DS716:~$ which 7z
/bin/7z
admin@DS716:~$ ls -las /bin
0 lrwxrwxrwx 1 root root 7 Oct 16 19:22 /bi
n -> usr/bin
admin@DS716:~$ 7z -h | head -3

7-Zip [64] 9.20  Copyright (c) 1999-2010 Ig
or Pavlov  2010-11-18
p7zip Version 9.20 (locale=en_US.utf8,Utf16
=on,HugeFiles=on,4 CPUs)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

kraades schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:57:
@kraats
Welke versie en pad als ik vragen mag?
Precies hetzelfde als jij hebt staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 11:22
@kraades Ik heb ook even bij mij op de DS412+ gekeken, met 4 WD Red schijven in SHR.
admin@DiskStation:~$ wget http://mcviruss.nl/synotest/test.zip
--2019-02-22 23:18:25--  http://mcviruss.nl/synotest/test.zip

test.zip            100%[===================>] 686.89M  37.6MB/s    in 18s

2019-02-22 23:18:43 (39.1 MB/s) - 'test.zip' saved [720253594/720253594]

admin@DiskStation:~$  ls -hl test.zip
admin@DiskStation:~$  time 7z x test.zip

Everything is Ok

real    0m11.742s
user    0m1.826s
sys     0m4.483s
admin@DiskStation:~$ which 7z
/bin/7z
admin@DiskStation:~$ ls -las /bin
0 lrwxrwxrwx 1 root root 7 Oct 27 19:02 /bin -> usr/bin
admin@DiskStation:~$ 7z -h | head -3

7-Zip [64] 9.20  Copyright (c) 1999-2010 Igor Pavlov  2010-11-18
p7zip Version 9.20 (locale=en_US.utf8,Utf16=on,HugeFiles=on,4 CPUs)
admin@DiskStation:~$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 05:31
Vanochtend is mijn Synology DS1817+ overleden. Blue blinking LED. Boot ook niet
Volgens wifimedia heeft de DS1817+ ook de Intel cpu bug tov DS1815 serie
Nu naar RMA bij Synology aangemaakt
Iemand ervaring hiermee met name de doorlooptijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@kraats
Wat is jouw diskindeling?
In heb twee WD disks 4TB (WD40EFRX) in RAID1 beide op ext4 geformateerd.
Ik zie dat @renem een SHR indeling heeft dus ik zoek even wat er zo bijzonder aan mijn confguratie is.

Ik zie namelijk dat als ik de test opnieuw uitvoer op mijn externe USB disk ik wel normale vergelijkbare getallen zie zoals jullie.
Dus het moet wel liggen aan mijn disk configuratie (of misschien een gare disk hoewel niets daarop wijst).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@kraades ik heb twee losse single-disk volumes. Volume1 is een 1TB SSD en volume2 een 6TB HDD. Beide btrfs. Op de HDD zijn de waardes vergelijkbaar met wat ik eerder stuurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

brandon schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:52:
Iemand ervaring hiermee met name de doorlooptijd
Dit kostte mij volgens mij iets meer dan een week, maar dat was omdat ik simpelweg een nieuw exemplaar kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 17:51
In 2016 heb ik een Synology DS416 aangeschaft, aanvankelijk met 1 WD Red 4TB schijf, later nog 2 erbij aangeschaft.
1 van die schijven gaf enkele weken geleden een probleem aan met bad sectors, niet dusdanig dat hij vervangen moest worden, maar wel even in de gaten houden en denken aan vervanging. Vorige week echter bleken alle drie de HDD's defect te zijn. Aanvankelijk dacht ik dat het er "slechts" 2 waren, maar ook nummer 3 blijkt vandaag bad sectors te hebben. Dusdanig dat het niet eens mogelijk is om opnieuw de schijf in te stellen als solo schijf.
Mijn vraag: heeft iemand wel eens meegemaakt dat 3 schijven op hetzelfde moment de geest geven? Ik vind het nogal frappant, to say the least, dat ze alle 3 tegelijk de moed opgeven (alsof de crap die ik er op had gezet dusdanig slechte ratings op IMDB had gekregen ofzo).
Ik heb 2 van de 3 schijven in m'n pc aangesloten en daar worden ze herkend maar kan ik er verder niks mee (geen driveletter toewijzen of verkennen o.i.d.) dus ik denk wel dat ze echt defect zijn. Maar ik kijk ook met een schuin oog naar m'n Synology...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:08
CamelKnight schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:04:
Ik heb 2 van de 3 schijven in m'n pc aangesloten en daar worden ze herkend maar kan ik er verder niks mee (geen driveletter toewijzen of verkennen o.i.d.) dus ik denk wel dat ze echt defect zijn.
Dat zegt helemaal niks. Jouw pc werkt met NTFS geformatteerde schijven, en kan ook overweg met FAT/FAT32/ExFAT, maar dan houdt het op.

Jouw Synology formatteert de schijven anders, en creëert vervolgens ook nog een logisch volume bestaande uit d 3 schijven (SHR).

Als je wel iets met de schijven had gekund, had het me enorm verbaasd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een vraag: Ik heb sinds kort mijn DS918+ voorzien van Synology Drive om van Moments gebruik te kunnen maken. Nu kun je Moments naar buiten toe via een eigen poort beschikbaar maken en dat werkt ook allemaal.
Echter, voor Drive moet je gebruik maken van dezelfde poort als waar de management interface op beschikbaar is. Drive zelf synced, als ik het goed heb, wel nog steeds via 6690, wat Synology Cloud ook deed, maar om de Drive app aan de praat te krijgen van buiten mijn netwerk, heeft de app blijkbaar de poorten van de management interface nodig om te functioneren lijkt het. De Drive app connecten zonder poort toevoeging in de app werkt helemaal niet, ook niet in het lokale netwerk. Je moet connecten op de management poort anders werkt het niet.
Nu zou je kunnen zeggen, dan gebruik je de management poort en sync je alleen als je thuis bent, maar ik wil er ook bij kunnen van buiten mijn netwerk en dan moet ik dus de management poort doormappen vanaf mijn firewall door naar de NAS. Met als gevolg dat de management interface van buiten bereikbaar is. Daar zit ik echter niet echt op te wachten.

Zijn jullie hier al tegenaan gelopen? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik heb al wel gekeken op de Synology fora, maar daar vind ik niet echt een oplossing hiervoor.

#kneus In de app portal kun je wel een specifieke poort voor Drive toekennen. Sorry... ;w ;w ;w

#kneus2 Drive app op Android is niet bedoeld om mee te syncen, dus daar gebruik je nog steeds Synology Cloud app voor... :F

[ Voor 8% gewijzigd door ElCondor op 24-02-2019 22:05 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ikweethetbeter schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:26:
Met https://www.diskinternals.com/linux-reader/ kan je vaak nog best ver komen (al is dat wel afhankelijk van de soort shr dat op de schijven staat).

[ Voor 20% gewijzigd door job op 24-02-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 20:50
ikweethetbeter schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:26:
[...]

Dat zegt helemaal niks. Jouw pc werkt met NTFS geformatteerde schijven, en kan ook overweg met FAT/FAT32/ExFAT, maar dan houdt het op.

Jouw Synology formatteert de schijven anders, en creëert vervolgens ook nog een logisch volume bestaande uit d 3 schijven (SHR).

Als je met linux om kan gaan kan je mogelijk nog wat data eraf krijgen.
Op een of andere manier leest ie anders de schijven dan windows dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@kraats
Nog 1 vraagje.
Gebruik je admin of root account?
Bij mij werkt dit goed als de root account gebruik en duurt het een eeuwigheid als ik de admin account gebruik.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@kraades geen van beide. Een eigen admin account zonder sudo. Normaal admin account heb ik uitgeschakeld.

*Edit: ook nog even met admin getest. Vrijwel geen verschil met ander account.

[ Voor 27% gewijzigd door kraats op 25-02-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48
kraades schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:01:
[...]

En hoe reproduceer je zoiets? Met een git pull? Want hier lijkt git gewoon goed te werken.

admin@DS716:~$ cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="6"
minorversion="2"
productversion="6.2.1"
buildphase="GM"
buildnumber="23824"
smallfixnumber="4"
packing="iSCSI"
packing_id="1"
builddate="2018/12/25"
buildtime="16:46:33"
admin@DS716:~$ git version
git version 2.19.2
admin@DS716:~$ git clone https://github.com/robertklep/nefit-easy-http-server.git
Receiving objects: 100% (165/165), 52.70 KiB | 613.00 KiB/s, done.
admin@DS716:~$ cd nefit-easy-http-server/
admin@DS716:~/nefit-easy-http-server$ git pull
Already up to date.
admin@DS716:~/nefit-easy-http-server$
Nu breekt mijn spreek woordelijke klomp, snap er niets van.
Mogelijk zijn de probleem repo's van voor ik aanpassingen gemaakt heb en daarom die foutmeldingen geven.

root@DS715:/# cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="6"
minorversion="2"
productversion="6.2.1"
buildphase="GM"
buildnumber="23824"
smallfixnumber="4"
packing="iSCSI"
packing_id="1"
builddate="2018/12/25"
buildtime="17:25:52"
root@DS715:/# git version
git version 2.15.1
root@DS715:/# cd /volume1/@appstore/
root@DS715:/volume1/@appstore# cd scripts/
root@DS715:/volume1/@appstore/scripts# git clone https://github.com/robertklep/nefit-easy-http-server.git
Receiving objects: 100% (165/165), 52.70 KiB | 279.00 KiB/s, done.
root@DS715:/volume1/@appstore/scripts# 

Ik zag wel een nieuwere git versie draaien bij je, is dat de SynoCommunity package?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@schumi2004
Nee, dat is de Git Server package van Synology.
Ik heb nu alles op Docker draaien en gebruik geen SynoCommunity meer.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobus_NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 13:09
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje bezig maar krijg het niet gevonden/ of dat het kan.

ik heb een Synology met plaats voor 4 HDD. nu had ik de Synology werken met 1 HDD erin
nu heb ik 3 extra HDD erin gedaan en deze zou ik graag aan Volume 1 willen toevoeg door 1 grote volume te krijgen maar hoe dat moet weet ik niet. maar misschien kan het ook wel helemaal niet.

zou iemand van jullie mij kunnen uitleggen hoe het moet?

PSN: CobusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Wat bedoel je met 1 groot volume? JBOD?
Of dit nog kan is afhankelijk van de keuzes die je gemaakt hebt toen je de eerste HD installeerde.
Als je toen voor shr (met 1 schijf) hebt gekozen kan dit niet meer.

Kan je wat screenshots tonen van storage manager (weet de NL term niet) om ons te laten zien hoe de huidige schijven nu geformateerd zijn en worden herkend in dsm.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 26-02-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobus_NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 13:09
job schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:39:
Wat bedoel je met 1 groot volume? JBOD?
Of dit nog kan is afhankelijk van de keuzes die je gemaakt hebt toen je de eerste HD installeerde.
Als je toen voor shr (met 1 schijf) hebt gekozen kan dit niet meer.

Kan je wat screenshots tonen van storage manager (weet de NL term niet) om ons te laten zien hoe de huidige schijven nu geformateerd zijn en worden herkend in dsm.
ik wil gewoon van alle 4 de hdd 1 grote volume van maken.

bij deze een screenshot van de schrijfen
Volume
HDD

PSN: CobusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Omdat disks 2 tot en met 4 kleiner zijn dan disk 1, kun je disks 2 tot en met 4 niet toevoegen aan het bestaande volume van disk 1. Zie ook dit artikel.

[ Voor 52% gewijzigd door Opi op 26-02-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Cobus_NL schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:48:
ik wil gewoon van alle 4 de hdd 1 grote volume van maken.
jbod dus. Al raad ik je in te lezen in de voordelen en nadelen van shr(raid) en jbod.
Als je jbod wilt dan moet je opnieuw beginnen met een nieuwe installatie. Je kan niet een shr omzetten naar jbod.
Opi schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:56:
Omdat disks 2 tot en met 4 kleiner zijn dan disk 1, kun je disks 2 tot en met 4 niet toevoegen aan het bestaande volume van disk 1. Zie ook dit artikel.
Je link komt op een andere pagina uit dan je wilt.
bedoelde je deze link?
https://www.synology.com/...rage_pool_expand_add_disk

Uitbreiden van je shr is dus ook niet mogelijk. Je zult dus opnieuw moeten beginnen als je alle schijven in 1 volume wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 26-02-2019 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Nog een tipje...

De Virtual Machine Manager package van bv. een DS918+ werkt ook op bv. een DS716+. Zodoende kun je alsnog VMM draaien ondanks dat het niet wordt ondersteund. Bv. voor een parallelle DSM installatie of een Windows installatie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Zaterdag heeft Antivirus Essential tijdens de wekelijkse volledige scan blijkbaar meerdere bestanden (uit 3 verschillende homes folders) in quarantaine geplaatst. In totaal 12 bestanden. Allen in de Homes/gebruikersnaam/Cloudstation/Documents folders. De bedreiging volgens AE:
Doc.Malware.Sagent-6865733-0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1iJNdCg5e1Vg37CCAEWcFrhQ/thumb.jpg

Iemand hier ervaring mee? Wat kan ik nu het beste doen?

Ik kan niets vinden m.b.t. deze malware i.c.m. synology. Ik ben zelf de enige gebruiker geweest afgelopen maand. Malware Bytes en Bitdefender leveren op mijn pc niets op. AE draait nu nogmaals een volledige scan , maar tot dusver niets. Snap dus niet hoe dit op de NAS is gekomen (en/of meermaals is gemist door AE)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@Freakster86 Het klinkt toch echt alsof je een besmette Windows hebt?

https://www.virusresearch...-6865733-0-virus-removal/

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 26-02-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@pven Dat had ik ook al gevonden ja, maar MWB kan niets vinden en Bitdefender is nog bezig, maar heeft C:/ al afgerond en niets gevonden. Overige schijf laat ik ook nog scannen, maar dat is opslag en heb ik de maand ook niet aangeraakt/gewijzigd. En ik zie ook geen rare processen in taakmanager draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Je hebt volgens mij toch de bestandsnamen die besmet zijn? Dan kan je wat gerichter zoeken/scannen.

Je kan eventueel die bestanden naar die ene website uploaden die het dan voor je scant (ik ben de naam ff kwijt).

[ Voor 38% gewijzigd door pven op 26-02-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Hoe pak ik dat dan aan? Gewoon de bestanden herstellen vanuit AE en uploaden naar virustotal?

Voor mijn homes folder gaat het om 2 bestanden op 3 locaties:
Bestand 1 (al heel lang niet meer aangeraakt) in Documenten folder en de #recycle folder
Bestand 2 in de #recycle folder - een autoherstel-versie van een document zonder herkenbare naam.

Downloads van die week nagelopen, maar virustotal herkent geen boosdoeners.

Edit:
  • MWB op PC geen resultaten
  • Bitdefender op PC geen resultaten
  • Bitdefender op NAS homes folder geen resultaten
  • AE volledige systeem scan geen resultaten
Vervolgens een bestand uit mijn homes folder hersteld:
  • Bitdefender niks
  • Virustotal niks
  • MWB niks
En vervolgens AE op de betreffende folder ook niks :?

Snap er niks van...

[ Voor 34% gewijzigd door Freakster86 op 27-02-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 09:13
Ik heb een vraag voor de Synology experts hier, gezien ik er zelf eigenlijk nooit mee gewerkt heb. ik hoop dat julie mij kunnen helpen, want ik zit vast hierin:

Wij hebben op het werk in een legacy omgeving nog een synology staan voor data opslag. (een DS1813+)

Deze is laatst compleet vastgelopen. we hebben hem gereboot, waar hij 4 dagen in bleef hangen voordat hij weer werkte.

na deze reboot is het systeem gezond (vind het systeem zelf), hoewel de schijf nu wel vol is. op de 10.8 TB raidset staat volgens de synology 16.7 exabyte aan data. (1 exabyte is 1000 petabyte, 1 petabyte is 1000 terabyte, ik heb dus 16,7 miljoen terabyte aan data aldus de synology)

In deze legacy omgeving heb ik niet nog is 10TB aan ruimte om deze data te kopieren. ik wil graag dus het systeem herstellen zonder schade aan de data.

Ik heb dit probleem op google opgezocht, maar vond niets wat hier op leek (er is blijkbaar een veelvorkomend probleem met cloudstation dat ik tegenkom bij het googlen, maar dat heeft deze Synology niet, en daarbij gaat het hooguit om een onverklaarbare terabyte binnen het limiet, nooit buiten het limiet, en zeker niet met dit soort getallen)

Gezien mijn weinige ervaring heb ik er nog niet veel mee durven doen. de data is redelijk belangrijk, en een backup is er alleen van een gedeelte van de data.
(helaas werk ik hier pas kort, en heb ik dit probleem nog niet kunnen adresseren)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jPj6AZdl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vfKAGQD.png

Het gaat om 4X 4TB disks in een synology raid.

Is er nog een manier om dit weer op orde te krijgen? of moet ik gewoon de synology gaan uitfaseren en vervangen door iets profesioneels?

alvast bedankt voor de moeite van het doorlezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Freakster86 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:58:
Hoe pak ik dat dan aan? Gewoon de bestanden herstellen vanuit AE en uploaden naar virustotal?
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik had gehoopt dat deze bestanden in een folder op je Windows-instatllatie zouden staan, en dat je ze vanaf daar dan naar die ene site kon uploaden. Waarmee ik dan eigenlijk denk dat je virusscanner op je pc/laptop het niet vindt.

Hm ... Ben je inmiddels iets verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@pven Zie edit bij mijn vorige post.

Inmiddels drie bestanden hersteld.
  • AE detecteert vervolgens niets in de betreffende folder.
  • Bestand naar de PC gehaald en Bitdefender en MWB vinden ook niets.
  • Vervolgens geüpload naar virustotal, maar ook dat levert niets op.
Het vreemde is dat het allemaal oude bestanden zijn, dus waar de zogenaamde infectie dan vandaan komt :? Dat moet dan wel vanuit mij komen, aangezien ik de enige gebruiker ben geweest (downloads op de NAS nagekeken, maar daar staat niets vreemds tussen. Daarnaast worden vreemde extensies automatisch verwijderd). Maar de bestanden uit mijn folder zijn 2 bestanden, waarvan één autoherstelversie, die veel ouder zijn en klaarblijkelijk ook gewoon veilig (na het herstellen).

Dus ja, geen flauw idee hier... Alles herstellen en een nieuwe volledige scan door AE laten uitvoeren met het idee dat het een (tijdelijke) fout in de virusdefinitie van AE is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 14:41
htn02 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:03:
..ik hoop dat julie mij kunnen helpen, want ik zit vast hierin:
Buiten dat je natuurlijk altijd zelf direct synology kan contacten voor remote support (en dat werkt over het algemeen zeer goed) blijft het raar dat je HDD's zo lang bezig geweest zijn met een RAID recovery.

Wil je zelf iets meer info, de GUI wil nog wel eens een foutje hebben met berekenen dus ik zou als eerste via CLI e.e.a. controleren.

Neem aan dat je SMART al hebt bekeken ?

Kijk dan eerst eens in dmesg of er daar wat raars staat..

Verder gewoon wat commando's om na te lopen..
df -h (komt dit overheen met de gui ?)
cat /proc/mdstat of al je array's online zijn en gezond.
Misschien iets als sudo du -d1 -h /volume[x]/ als begin om te kijken waar al je ruimte in gebruik is..
Dat is echt wel het meest basale.

Ik zou verder toch een (externe) HDD halen om een backup op te maken voordat je dingen gaat proberen, ook i.v.m. een du, dat kan best intensief zijn voor je HDD's en mocht er een (of meerdere) rotte tussen zitten wil je ze niet teveel stressen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
DukeBox schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:45:[/b]
[...]

Buiten dat je natuurlijk altijd zelf direct synology kan contacten voor remote support (en dat werkt over het algemeen zeer goed) blijft het raar dat je HDD's zo lang bezig geweest zijn met een RAID recovery.

Wil je zelf iets meer info, de GUI wil nog wel eens een foutje hebben met berekenen dus ik zou als eerste via CLI e.e.a. controleren.

Neem aan dat je SMART al hebt bekeken ?

Kijk dan eerst eens in dmesg of er daar wat raars staat..

Verder gewoon wat commando's om na te lopen..
df -h (komt dit overheen met de gui ?)
cat /proc/mdstat of al je array's online zijn en gezond.
Misschien iets als sudo du -d1 -h /volume[x]/ als begin om te kijken waar al je ruimte in gebruik is..
Dat is echt wel het meest basale.

Ik zou verder toch een (externe) HDD halen om een backup op te maken voordat je dingen gaat proberen, ook i.v.m. een du, dat kan best intensief zijn voor je HDD's en mocht er een (of meerdere) rotte tussen zitten wil je ze niet teveel stressen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0cqdFae.png

vervangen dus maar.

[ Voor 33% gewijzigd door htn02 op 27-02-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Lijkt er zo eerder op dat je filesystem corrupt is.
Je kan alle services stoppen, /volume1 unmounten en een fsck.ext4 -n draaien op /dev/mapper/vg1000-lv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
DukeBox schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:38:
[...]

Lijkt er zo eerder op dat je filesystem corrupt is.
Je kan alle services stoppen, /volume1 unmounten en een fsck.ext4 -n draaien op /dev/mapper/vg1000-lv
dat klinkt redelijk gevaarlijk, zitten er risico's aan vast?

overigens, bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
htn02 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:45:
dat klinkt redelijk gevaarlijk, zitten er risico's aan vast?
Nee, unmounten doet niets en fsck met -n zorgt er voor dat er alleen een check wordt gedaan zonder het filesystem aan te passen.

Maar nogmaals, als een van je HDD's op instorten staat is het altijd beter de draai uurtjes die er nog in zitten te besteden aan een backup.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 28-02-2019 08:21 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:36
Ik gebruik Windows10 op mijn DS218+ (10GB mem) icm VMM, maar in de VM is alles exceptioneel traag... Iemand een idee hoe dat kan?

Muis beweegt traag, duurt lang voordat applicaties reageren enz.

[ Voor 20% gewijzigd door Artbij op 28-02-2019 10:18 ]

Met gestrekt been.

• Riessie85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-10 11:39
Is er iemand hier op het forum die met succes een VPN heeft draaien i.c.m. Plex? Ik krijg het namelijk niet aan de praat.

Mijn situatie:
Ik heb NordVPN aangeschaft en als verbinding aangemaakt op de Synology via deze how to.
Nu gaat alles (docker containers, ds dowloads plex enz) via de VPN verbinding. Op het tabblad algemeen staat de VPN ook als standaardgateway.
Helaas kan ik nu Plex niet meer benaderen van buitenaf wat wel de bedoeling is. Ik had dit altijd prima voor elkaar via een port forwarding in de router (Experiabox). Als ik de VPN verbinding uitzet dan werkt het wel weer, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Netwerk -> Algemeen -> Bewerken: Servicevolgorde aangepast met de LAN verbinding bovenaan, maar dan zijn mijn Docker containers niet meer bereikbaar en is alles heel traag.
  • Netwerk -> Algemeen -> Geavanceerde instellingen: ARP aan, Meerdere gateways aangezet. Dan zijn mijn Docker containers niet meer bereikbaar. Plex is dan wel weer bereikbaar.
  • Firewall nas uitgezet, regels toegevoegd naar de Plex server: Server was nog steeds niet benaderbaar.
  • Aanpassen van het openvpn bestand: Daar kwam ik niet uit want was onduidelijk wat ik waar moest invullen.
  • Andere port forwardings ingesteld, maar ik kwam erachter dat NordVPN dat niet ondersteund.
De Docker containers die ik nu heb draaien zijn: Sonarr, Radarr, Lidarr, Transmission
Plex is via het package center geïnstalleerd.
De Synology is een 1513+ met DSM 6.2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Artbij schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:28:
Ik gebruik Windows10 op mijn DS218+ (10GB mem) icm VMM, maar in de VM is alles exceptioneel traag... Iemand een idee hoe dat kan?

Muis beweegt traag, duurt lang voordat applicaties reageren enz.
Moest je niet ook nog Guest Tool for VMM installeren? Staat mij zoiets bij.

Ook schijnt Windows 7 het een stuk beter te doen dan Windows 10 heb ik gelezen. Synology is er mee bezig dacht ik. Staat ergens in dit topic.

Edit:
Ik heb overigens hetzelfde op een DS716+ met 8 GB RAM.

@Riessie85
Iets andere opzet maar je zou ook een OpenVPN client kunnen installeren in Docker.
https://github.com/dperson/openvpn-client

En dan misschien Plex ook via Docker? Ik weet niet of dat kan/nodig is.

Alle containers die VPN nodig hebben kun je dan netwerk koppelen aan de OpenVPN container. Zo blijft je DSM verder ook los van VPN functioneren

[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 28-02-2019 14:23 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik dacht laat ik naar aanleiding van bovenstaande opmerking het ook zelf maar eens proberen... ;)

Onderstaande is getest op Ubuntu Server en werkt. Op de Synology helaas wat probleempjes. Zie onder.

Stap 1
De OpenVPN client container:
docker create \
    --cap-add=NET_ADMIN \
    --device /dev/net/tun \
    --dns=8.8.8.8 \
    --name openvpn-client \
    -e TZ=Europe/Amsterdam \
    -v /volume1/Share/Docker/openvpn-client:/vpn \
    dperson/openvpn-client

Stap 2
De nzbget container die via de --net optie gebruik maakt van de OpenVPN container:
docker create \
    --name nzbget \
    --net=container:openvpn-client \
    -e PUID=1024 -e PGID=100 \
    -v /volume1/Share/Docker/nzbget/config:/config \
    -v /volume1/Share/Docker/nzbget/downloads:/downloads \
    linuxserver/nzbget

Stap 3
Proxy van de host naar de nzbget container:
docker create \
    --name web \
    --link openvpn-client:nzbget \
    -p 80:80 \
    -p 443:443 \
    -w "http://nzbget:6789;/nzbget" \
    dperson/nginx

Stap 3 zorgt ervoor dat je via http://host/nzbget op de nzbget pagina terecht komt.

Het probleem is echter dat http://diskstation/nzbget wordt omgeleid naar http://diskstation:5000 m.a.w. de Synology configuratie zit "in de weg".

Iemand een idee hoe dit te combineren is?

Kan ik bijvoorbeeld nginx op de diskstation gebruiken i.p.v. een aparte nginx container? Mijn vraag is dan wel hoe ik bij de nzbget container kom?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb in mijn maandelijks rapport de melding:

Schijf 1
S.M.A.R.T.-status: Normaal
Telling herverbinding schijf: 0
Telling beschadigde sectoren: 0
Telling heridentificatie schijf: 1

De 1 is ook rood.
Wat moet ik hier voor actie op ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@kraades Stap 3 zijn je porten niet goed: -p 6789:6789 (ipv 80 en 443)

Stap 1 ook porten instellen: bijv -p 1194:1194

[ Voor 25% gewijzigd door Hulliee op 01-03-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Hulliee
Bedankt, maar het idee is dat http://host:80/nzbget redirect naar http://nzbget:6789. Ik zal mij nog eens verdiepen in de -w optie.

Dit is getest op Ubuntu en werkt. Alleen op de Synology zit de bestaande nginx configuratie in de weg zo lijkt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 19:45
kraades schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:42:
@Hulliee
Bedankt, maar het idee is dat http://host:80/nzbget redirect naar http://nzbget:6789. Ik zal mij nog eens verdiepen in de -w optie.

Dit is getest op Ubuntu en werkt. Alleen op de Synology zit de bestaande nginx configuratie in de weg zo lijkt.
Kun je dit niet doen via de reverse proxy in het configuratiescherm van DSM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
kraades schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:42:
@Hulliee

Maar dan zal je iets van -p 80:6789 moeten doen. Of andersom. :)

Maar wellicht heb ik het fout hoor.
Kun je dit niet doen via de reverse proxy in het configuratiescherm van DSM?
Weet niet of dat nodig is voor docker?

[ Voor 16% gewijzigd door Hulliee op 01-03-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Crxtreem
Er is niet veel over te vinden...
Ik zou het zeker voor het onzekere nemen en even contact opnemen met Synology support.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Harde schijf vervangen:
Beste Synology Kenners:
Ik heb een Synology DS214+ met 2 harde schijven van 4TB (seagate) in RAID1. Vermits ze toch al 5 jaar oud zijn, zou ik preventief 1 van de Harde schijven willen vervangen door een nieuwe harde schijf. Nl een 4TB WD Red. Vraag is nu: gaat dit wel lukken. Hebben deze 2 harde schijven wel exact dezelfde capaciteit. Als die nieuwe harde schijf een beetje kleiner is, dan gaat het niet lukken lijkt me. Gepubliceerde capaciteit is nl niet de echte capaciteit.
Enig advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@lseg
Ik denk dat het wel goed zal gaan. Maar ik denk dat het een kwestie van proberen is.
Als je het zeker wilt weten dan zou ik ook hier contact opnemen met Synology support.
Misschien dat de soft raid oplossing wel rekening houdt met afwijkende disk groottes.
Hulliee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Maar dan zal je iets van -p 80:6789 moeten doen. Of andersom. :)
Op de web proxy zelf draait niets op poort 6789. Deze moet nog worden geredirect naar de nzbget container.

Je zou wel op de OpenVPN client container zelf de poort kunnen mappen (dat werkt) maar dat is niet gewenst omdat je deze container potentieel ook voor andere containers wilt gebruiken.

Stap 3 nu iets aangepast. Zie een paar posts hoger voor stap 1 en 2.

Stap 3
docker create \
    --name nzbget-proxy \
    --link=openvpn-client:nzbget \
    -p 6789:6789 \
    -v /volume1/Share/Docker/nzbget-proxy/nginx.conf:/etc/nginx/nginx.conf:ro \
    nginx

De --link optie is wel een deprecated legacy feature van Docker maar voor nu heb ik even geen andere oplossing.

De redirect naar de nzbget container:
root@DS716:/volume1/Share/Docker/nzbget-proxy# cat nginx.conf
events {
        worker_connections 1024;
}

http {
        server {
                listen 6789;
                location / {
                        proxy_pass http://nzbget:6789;
                }
        }
}
root@DS716:/volume1/Share/Docker/nzbget-proxy#

Hierna is nzbget via http://diskstation:6789 te benaderen.

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 01-03-2019 20:00 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riessie85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-10 11:39
kraades schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:56:
@lseg
Ik denk dat het wel goed zal gaan. Maar ik denk dat het een kwestie van proberen is.
Als je het zeker wilt weten dan zou ik ook hier contact opnemen met Synology support.
Misschien dat de soft raid oplossing wel rekening houdt met afwijkende disk groottes.

[...]

Op de web proxy zelf draait niets op poort 6789. Deze moet nog worden geredirect naar de nzbget container.

Je zou wel op de OpenVPN client container zelf de poort kunnen mappen (dat werkt) maar dat is niet gewenst omdat je deze container potentieel ook voor andere containers wilt gebruiken.

Stap 3 nu iets aangepast. Zie een paar posts hoger voor stap 1 en 2.

Stap 3
docker create \
    --name nzbget-proxy \
    --link=openvpn-client:nzbget \
    -p 6789:6789 \
    -v /volume1/Share/Docker/nzbget-proxy/nginx.conf:/etc/nginx/nginx.conf:ro \
    nginx

De --link optie is wel een deprecated legacy feature van Docker maar voor nu heb ik even geen andere oplossing.

De redirect naar de nzbget container:
root@DS716:/volume1/Share/Docker/nzbget-proxy# cat nginx.conf
events {
        worker_connections 1024;
}

http {
        server {
                listen 6789;
                location / {
                        proxy_pass http://nzbget:6789;
                }
        }
}
root@DS716:/volume1/Share/Docker/nzbget-proxy#

Hierna is nzbget via http://diskstation:6789 te benaderen.
Thanks! Goed idee om dit ook via docker te doen idd. Maarrrr ik ben geen dockerheld helaas... Ik download meestal het image, installeren en dan geef ik bij container -> bewerken het volume, poortinstellingen enz op. Met bovenstaande gegevens kom ik er dus niet echt uit :o Moet ik nu alle containers opnieuw aanmaken ofzo en dan via SSH inloggen op de Synology?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 12:18
Crxtreem schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:49:
Ik heb in mijn maandelijks rapport de melding:

Schijf 1
S.M.A.R.T.-status: Normaal
Telling herverbinding schijf: 0
Telling beschadigde sectoren: 0
Telling heridentificatie schijf: 1

De 1 is ook rood.
Wat moet ik hier voor actie op ondernemen?
Als er belangrijke data op staat, dan zou ik hem vervangen. Anders zou ik hem vervangen, zodra je meer ruimte nodig hebt.
Ik had dat ook. De schijf vervangen en de "kapotte" schijf in mijn PC gestopt, als werkschijf voor video bewerking. Dat was 2 jaar geleden. En tot nu toe geen problemen met de schijf.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Nog even terugkomen op mijn probleem met Bazarr: het is opgelost! *O*

De oplossing was vrij simpel: ik moet de variabel PY_CTYPES_LIBPATH naar /usr/lib/python2.7/ctypes laten wijzen, daarna werkt alles weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een APC ups aan mijn nas gekoppeld :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 21:32
Weet iemand hoe je een raspberry pi cam met motioneye aan surveillance station kan toevoegen?
Ik heb als type camera door gebruiker gedefineerd geselecteerd.

type: streaming RTSP of HTTP

Pad: http://user:pass@ip:8081

rtsp://user:pass@ip:8081/ video_path??

Ik krijg elke keer de melding : Kan de waarde van de camera functies niet laden.

De streaming url die in motioneye staat http://ip:8081 werkt wel als ik deze in bijvoorbeeld in VLC invoer.
(deze vraagt dan wel om login en wachtwoord maar daarna zie ik de stream.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technorabilia
@Riessie85
Docker containers kun je aanmaken via de Synology Docker GUI of via de command line (als root). Hiervoor moet je SSH aanzetten op je Synology en verbinding maken met een SSH client zoals bijvoorbeeld PuTTY op Windows.

Omdat je uit principe geen state opslaat in de container kun je de containers steeds opnieuw aanmaken zonder dat je iets kwijt raakt.

Dingen die je wilt bewaren ("state") moet je buiten de container opslaan. Dit kun je doen met de -v optie.

Voorbeeld:
code:
1
-v /volume1/Share/Docker/nzbget/config:/config

In dit voorbeeld wordt de directory /config in de container gekoppeld aan de directory /volume1/Share/Docker/nzbget/config op de Synology.

Hier wordt bijvoorbeeld de NZBGet configuratie informatie opgeslagen zodat je die niet steeds opnieuw hoeft in te geven als je de container opnieuw aanmaakt.

Het is handig om even na te denken over de directory structuur op je Synology zodat je makkelijk onderscheid kunt maken tussen containers en gedeelde directories (files).

Verder is het handig om de Docker create commando's te bewaren zodat je de containers indien nodig opnieuw kunt aanmaken.

[ Voor 44% gewijzigd door technorabilia op 05-03-2019 16:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik heb op mijn DS410 ooit een storage report ingesteld, die maakt dagelijks een mooi overzichtje van hoeveel storage er door wat wordt verbruikt. Nu wil ik dit op mijn DS214+ ook instellen, maar ik kan dat rapport nergens vinden. Iemand een idee waar ik dat zoeken moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@pven Dat kan in de app Storage Analyzer. Ik weet niet of deze standaard geïnstalleerd staat of dat je 'm even uit package center moet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraats schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:19:
@pven Dat kan in de app Storage Analyzer. Ik weet niet of deze standaard geïnstalleerd staat of dat je 'm even uit package center moet halen
Grappig: bij DSM5 zit het blijkbaar in DSM zelf, bij DSM6 is het package nodig.

Hoe dan ook: dank! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Jep.. ook Synology zet steeds meer in losse packages, zodat ze apart van DSM te updaten zijn en je ze ook achterwege kunt laten als je ze niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 12:18
Heb eergister mijn 10TB WD My Book ontvangen.
Ik wil die als losse backup gaan gebruiken die bij mijn schoonouders komt te liggen. Mijn plannetje om mijn oude NAS daar te zetten gaat niet door.

Nou wil ik de schijf encrypten. Maar niet met Synology encryptie. Omdat mijn NAS schijf en tweede losse schijf al daarmee encrypted zijn.

Zat er over te denken om VeraCrypt te gaan gebruiken.
Maar de bestanden die ik wil encrypten zijn bij elkaar bijna 5TB (documenten, foto's en video's). Is dat aan te raden om te encrypten? Wil ook niet verschillende containers hebben, die ik dan allemaal apart moet mounten en backuppen.

En ik kan de schijf dan ook niet meer aan mijn NAS hangen, omdat die hem niet meer ziet. Ik moet dan via mijn pc de schijf decrypten en dan backups maken. Maar als de verbinding dan wegvalt, is mijn hele backup corrupt.

Wat is de beste oplossing voor de 10TB schijf en de hoeveelheid data die ik wil encrypten?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heeft iemand hier eens getest om een VM vanaf een USB stick te draaien? (In vm manager of docker) Was benieuwd of dat okee werkt en of je interne schijven dan netjes naar standby gaan als ze verder niet gebruikt worden.

Zit er over te denken om homebridge in een VM met alpine op een usb-stick te zetten. Dat heeft toch nauwelijks I/O nodig na installatie. Als de normale schijven dan naar standby kunnen ipv perse voor homebridge te blijven draaien zou wel mooi zijn natuurlijk. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:32
Hallo,
Toch even wat advies nodig.
Ik heb momenteel een DS412+, een wat ouder beestje maar op de snelheid na voldoet hij eigenlijk nog wel.
Daarin zitten 2 schijven van 500GB raid 1 voor de programma’s etc.
Als opslag worden er 2 gebruikt van 2TB ook in raid 1.
Nou in de loop der tijd zijn die volgelopen en ben ik toe aan grotere schijven.
Een nieuwe nas is geen optie maar wil wel wat kwijt aan een upgrade.
Nu had ik zelf dit in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red (64MB cache), 4TB€ 113,89€ 227,78
1Corsair ValueSelect CM3X2GSD1066€ 14,75€ 14,75
2Crucial BX500 120GB€ 19,90€ 39,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,33

Ik wou er 1GB aan geheugen bij zetten.
2x 4TB plaatsen zodat ik kwa opslag wel weer wat jaren vooruit kan.
En de 2 500GB schijven vervangen voor een SSD.

Veel programma`s heb ik niet draaien, sabnzb, audio, video station etc.
Hij word voornamelijk gebruik voor opslag en om vanaf te streamen, wel door meerdere mensen tegelijk.
Ga ik hier kwa prestatie wat op voorruit, en ga ik dat ook wel merken, of is het zonde van het geld?
En zo ja zouden jullie nog wat veranderen aan de componenten die ik in gedachte heb.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-10 18:51
motogp schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:36:
Hallo,
Toch even wat advies nodig.
Ik heb momenteel een DS412+, een wat ouder beestje maar op de snelheid na voldoet hij eigenlijk nog wel.
Daarin zitten 2 schijven van 500GB raid 1 voor de programma’s etc.
Als opslag worden er 2 gebruikt van 2TB ook in raid 1.
Nou in de loop der tijd zijn die volgelopen en ben ik toe aan grotere schijven.
Een nieuwe nas is geen optie maar wil wel wat kwijt aan een upgrade.
Nu had ik zelf dit in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red (64MB cache), 4TB€ 113,89€ 227,78
1Corsair ValueSelect CM3X2GSD1066€ 14,75€ 14,75
2Crucial BX500 120GB€ 19,90€ 39,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,33

Ik wou er 1GB aan geheugen bij zetten.
2x 4TB plaatsen zodat ik kwa opslag wel weer wat jaren vooruit kan.
En de 2 500GB schijven vervangen voor een SSD.

Veel programma`s heb ik niet draaien, sabnzb, audio, video station etc.
Hij word voornamelijk gebruik voor opslag en om vanaf te streamen, wel door meerdere mensen tegelijk.
Ga ik hier kwa prestatie wat op voorruit, en ga ik dat ook wel merken, of is het zonde van het geld?
En zo ja zouden jullie nog wat veranderen aan de componenten die ik in gedachte heb.

Alvast bedankt.
Een beetje meer geheugen kan geen kwaad. Wel een geheugentest doen met de Synology Assistant voordat je je oude of nieuwe schijven in je NAS laat draaien na de upgrade. Duurt wel enige uren maar dan weet je dat je data goed blijft.
Als je de 4TB schijven op de plek van de 500 GB schijven in je NAS stopt, kun je ze er meteen in doen. Als je de 4TB schijven gaat gebruiken om je 2TB array te upgraden (is het SHR-1?) zou ik zelf wachten met de tweede 4TB schijf totdat de eerste heeft bewezen geen DOA schijf te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik ben op zoek naar ds file voor windows 10. Maar is nergens te vinden.
Of moet ik daar een andere app voor gebruiken?

Ik wil buiten mijn netwerk bij mijn bestanden op een win 10 laptop, zoals ik dat ook met mijn smartphone kan.
Met Drive kun je er wel op, maar dan moet je ook van alles synchroniseren. Dat wil ik dus juist niet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 13:05
EWK schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:07:
Ik ben op zoek naar ds file voor windows 10. Maar is nergens te vinden.
Of moet ik daar een andere app voor gebruiken?

Ik wil buiten mijn netwerk bij mijn bestanden op een win 10 laptop, zoals ik dat ook met mijn smartphone kan.
Met Drive kun je er wel op, maar dan moet je ook van alles synchroniseren. Dat wil ik dus juist niet.
Waarom niet als een netwerrkschijf toevoegen aan je windows PC?
Eventueel met VPN
Pagina: 1 ... 41 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).