Ik heb gisteren vanuit de Mediamarkt mijn eerste Synology NAS mogen ontvangen. Het is een DS218play geworden. De huidige NAS, geen Synology, is inmiddels out of support en er zijn regelmatig issues mee, dus die mag na een jaar of 4 wel met pensioen. De nieuwe zal ingericht moeten worden en de ervaring leert dat het "handig" is daar vooraf over na te denken dan gaandeweg allerlei issues tegen het lijf te lopen.

Een paar vragen om in ieder geval een vliegende start te kunnen maken.
1. In hoeverre is de DS218play een goede keus voor wat ik ermee wil doen? Het is deze versie geworden omdat hij qua pricepoint netjes is, en wat ik begrijp bijna hetzelfde is als de DS218.. Nadeel is wel de aparte, non intel processor naar wat ik begreep, en het daarmee niet beschikbaar zijn van een aantal packages nog vanwege de ARM processor.
Doel van de NAS is om files te serveren, en met Sickrage/Sickchill en Couchpotato spullen geautomatiseerd te downloaden. Op de "oude" nas gebruikte ik tot voor kort daar dan ook Nzbget voor. Het transcoding stukje wat de NAS ook kan is leuk, maar zal de eerste tijd nog niet gebruikt worden.
Ook de ontbrekende docker support schijnt een nadeel te zijn - al zie ik dat binnen nu en een jaar nog niet de hele wereld overnemen en de traditionele packages volledig vervangen.
Reden dat ik dit als eerste punt noem is dat ik altijd de NAS nog kan omruilen (zichttermijn) voor een ander model met Intel chip. M.i. zou de DS218Play wel moeten voldoen voor bovenstaand, heb iig zelf nog geen showstoppers kunnen ontdekken met inlezen maar sta open voor commentaar.
2. Heb nu in de NAS 2 identieke 3tb disks zitten in raid 1. Ik wil de bestaande data graag migreren naar de nieuwe NAS. Aangezien de data dan tijdelijk ergens anders naartoe moet, zal ik toch een andere disk erbij aan moeten schaffen om de data tijdelijk naartoe te kopieeren. Hebben we weer direct een spare disk. Nu heb ik gelezen dat het met SHR niet per se nodig is om identieke disks te gebruiken, en je naast een afwijkend merk/model (risicospreiding mb.t. modelspecifieke failures) ook zelfs afwijkende groottes kunt gebruiken. (en zo bij uitval/falen oudere, kleine disks gemakkelijk kan migreren naar een groter volume) Gedachtes en ervaringen daarover?