[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

@pven Wat geeft pip check je?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Die kende ik nog niet.

Die komt met:
code:
1
2
3
root@diskstation2:/volume1/@appstore/python/bin# ./pip check
No broken requirements found.
root@diskstation2:/volume1/@appstore/python/bin#

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 19:18
Voor werk hebben we besloten om 3x een RS818RP+ aan te schaffen (worden vandaag geleverd, incl schijven + 16GB ram).
Ik zal ze even benoemen:
- filenas
- interne backup
- externe backup

Nu willen we het volgende doen:
Filenas backup naar interne nas(mappenstructuur, liefst met 7 versies).
Interne nas naar externe nas (mappenstructuur of container structuur).

Container structuur kan gewoon met Hyper Backup -> Backup naar nas, maar hoe krijg ik de mappenstructuur (liefst met 7 versies) van de filenas naar de interne backup nas?
Kijk ik dingen over het hoofd?

Op de interne backup komen ook de backups van de VM, deze mogen daarna gewoon door naar de externe nas in een container.

[ Voor 9% gewijzigd door woutertjuh88 op 17-01-2019 07:27 ]

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

pven schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Die kende ik nog niet.

Die komt met:
code:
1
2
3
root@diskstation2:/volume1/@appstore/python/bin# ./pip check
No broken requirements found.
root@diskstation2:/volume1/@appstore/python/bin#
Okay, niks ontbreekt dan dus volgens pip om z'n ding te kunnen doen. Dan toch iets in je PATH, met de config.log kan je achterhalen wat precies. Dingen over PATH

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Robbie T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:16:
Zoals zovelen hier draai ik inmiddels een aantal packages in docker. Ik loop met Radarr en Sonarr echter tegen het probleem aan dat ik de bestanden niet kan importeren.

Ik heb zowel Sonarr als Radarr naast mijn Films en series map ook toegang geven tot de Downloads map. De downloads map is waar sabnzbd of deluge de bestanden naar downloaden. So far, so good. Dat werkt allemaal.

Als de download voltooid is wordt deze normaliter automatisch geimporteerd in Sonarr danwel Radarr. Dit gebeurt echter niet, terwijl de download er toch echt staat. Bij een manuele import komt de melding dat er geen bestanden gevonden kunnen worden.

Gevoelsmatig heeft dit iets te maken met rechten, maar ik snap niet zo goed op welke manier. De dockers hebben namelijk toegang tot de juiste mappen en ook de PGID en PUID worden meegegeven in de container. Iemand die het verlossende antwoord heeft?
Kleine kick..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 20:59
woutertjuh88 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 07:25:
Voor werk hebben we besloten om 3x een RS818RP+ aan te schaffen (worden vandaag geleverd, incl schijven + 16GB ram).
Ik zal ze even benoemen:
- filenas
- interne backup
- externe backup

Nu willen we het volgende doen:
Filenas backup naar interne nas(mappenstructuur, liefst met 7 versies).
Interne nas naar externe nas (mappenstructuur of container structuur).

Container structuur kan gewoon met Hyper Backup -> Backup naar nas, maar hoe krijg ik de mappenstructuur (liefst met 7 versies) van de filenas naar de interne backup nas?
Kijk ik dingen over het hoofd?

Op de interne backup komen ook de backups van de VM, deze mogen daarna gewoon door naar de externe nas in een container.
Is het een idee om tussen de filenas en interne bachup Snapshot Replication gebruiken in plaats van Hyper Backup? De klassieke manier is om bij "Retention" de "Specify the number of the latest snapshots to retain" op 7 te zetten. Maar je kunt ook kiezen voor "Retain snapshots with the following policy:" en vervolgens aangeven hoeveel "hourly, daily, weekly, monthly and yearly" snapshots je wilt behouden. Deze manier van versioning kennen de meeste consumenten meestal van Apple Time Machine. De manier van restoren lijkt er inderdaad heel erg op. Je schuift door de tijd naar eerdere versies met verschillende intervallen, uren, dagen, weken, maanden. Werkt heel prettig. Hyper backup heeft dit ook maar werkt op basis van files in plaats van snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Ik kreeg vandaag de volgende mail
Your Let’s Encrypt client used ACME TLS-SNI-01 domain validation to issue a certificate in the past 60 days.

TLS-SNI-01 validation is reaching end-of-life and will stop working on **February 13th, 2019.**

You need to update your ACME client to use an alternative validation method (HTTP-01, DNS-01 or TLS-ALPN-01) before this date or your certificate renewals will break and existing certificates will start to expire.
Ik gebruik het certificaat enkel op mijn Synology. Begrijp ik het goed dat Synology zijn software moet bijwerken? Zou me wel verbazen als ze dat niet op tijd doen...

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jivebunny schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Okay, niks ontbreekt dan dus volgens pip om z'n ding te kunnen doen. Dan toch iets in je PATH, met de config.log kan je achterhalen wat precies. Dingen over PATH
Maar wat moet ie dan via zijn PATH vinden. Is dat gcc? (Want die kan ik dus weer niet op mijn Synology vinden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

pven schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Maar wat moet ie dan via zijn PATH vinden. Is dat gcc? (Want die kan ik dus weer niet op mijn Synology vinden.)
In de config.log staat het precieze probleem. Ik weet het helaas ook niet, waar zag bij vergelijkbare gevent install issues dat er een compiler ontbrak of x86 er alleen was terwijl x64 werd gezocht, en dus ontbrak in de PATH verwijzing. De config.log is hier sleutel om echt verder te komen. De overige dingen zijn een potentiële oplossing op basis van constateringen uit de terminal output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 19:43

jubeth

%^)

kromme schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:13:
Dan Plemp ik mijn laatste post toch nog even hierneer.

ik heb gisteren de cloud station server geinstalleerd. Vervolgens op beide android toestellen ds cloud gezet. Beiden met quickid laten verbinden en beiden met eigen inlognaam.

Op de cloudser een map gedeeld "android sync" en hier 2 mapjes onder gemaakt.namelijk MR en MRS.
Nu dacht ik als ik ieder toestel naar een aparte map kan laten syncen dan ben ik nooit wat kwijt. Echter kan je allen maar syncen naar de map "android sync".

Kan me iemand uit leggen hoe ik het simpel bewerktstellig krijg dat ik de fotos/documenten/mappen van mij naar een aparte map sync en die van MRS naar een aparte map. Liefs zonder inspanning van haarzelf.
Mag ik even inspringen om aan te bevelen al die Drive en Cloud sync software naar het rijk der prutsers te verwijzen, en te upgraden naar de inmiddels volwassen geworden versie van Syncthing?
https://docs.syncthing.ne...Xi7cSzTc#synology-nas-dsm
Werkt hier subliem. Ik heb ook de diverse DS Drive en Sync apps geprobeerd, maar de android optie naar NAS en PC toe via syncthing beats all. Zowel in security, als in betrouwbaarheid.
Bovendien gebruikt syncthing aanzienlijk minder CPU en RAM dan die meuk van Synology. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom synology dat wiel opnieuw heeft willen uitvinden, nu de open source optie voor syncthing right at your fingertips is.

Ooit waren er issues dat de syncthing app op android geen directories van external SDcard kon syncen, maar dat is allemaal over, zo te zien. Ik heb het nu weer een maandje draaien, en het werkt absoluut formidabel, en supersnel. Ik had bij het instellen wel even dat ik de database-cache die syncthing op android gebruikt moest clearen, omdat de Run conditions config in een loop vast zat, maar daar stuurde syncthing me zelf, via een post op hun forum naartoe, en dat was IN de app te regelen. Nu is mijn android wel rooted, maar ik geloof dat dat geen vereiste meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 21:33

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

jubeth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Mag ik even inspringen om aan te bevelen al die Drive en Cloud sync software naar het rijk der prutsers te verwijzen, en te upgraden naar de inmiddels volwassen geworden versie van Syncthing?
https://docs.syncthing.ne...Xi7cSzTc#synology-nas-dsm
Werkt hier subliem. Ik heb ook de diverse DS Drive en Sync apps geprobeerd, maar de android optie naar NAS en PC toe via syncthing beats all. Zowel in security, als in betrouwbaarheid.
Bovendien gebruikt syncthing aanzienlijk minder CPU en RAM dan die meuk van Synology. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom synology dat wiel opnieuw heeft willen uitvinden, nu de open source optie voor syncthing right at your fingertips is.

Ooit waren er issues dat de syncthing app op android geen directories van external SDcard kon syncen, maar dat is allemaal over, zo te zien. Ik heb het nu weer een maandje draaien, en het werkt absoluut formidabel, en supersnel. Ik had bij het instellen wel even dat ik de database-cache die syncthing op android gebruikt moest clearen, omdat de Run conditions config in een loop vast zat, maar daar stuurde syncthing me zelf, via een post op hun forum naartoe, en dat was IN de app te regelen. Nu is mijn android wel rooted, maar ik geloof dat dat geen vereiste meer is.
DS cloud draait inmiddels al vanaf mijn laatste post ook vlekkeloos. Op 2 telefoons. Zodra ik wif heb synct hij al mijn mappen.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:27

elsinga

=8-)

pietje63 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:51:
Ik kreeg vandaag de volgende mail

[...]

Ik gebruik het certificaat enkel op mijn Synology. Begrijp ik het goed dat Synology zijn software moet bijwerken? Zou me wel verbazen als ze dat niet op tijd doen...
Kreeg antwoord van Synology hierover:

Dear Customer,

Thank you for contacting Synology support.

After internal check, when applying for Let's Encrypt certificates in DSM 6.0 or later, DSM is using dns01 and http01 validations, instead of TLS-SNI-01.

Hopefully this clears your concern about the notice.

If there is any question, please feel free to contact us.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Morgen wordt een hele spannende dag, want dan krijg ik mijn nieuwe WD RED 10TB binnen.

Heb nu 2 x 6 TB in SHR op mijn DS216+II zitten, maar volgens onderstaande guide is het dus een kwestie van:

* De NAS uitzetten
* 1 van de schijven er uit halen
* De nieuwe er in stoppen
* Het volume repareren

Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat 6 TB is "gerepareerd"

Iemand enige ervaring met een dergelijke handeling/upgrade ?

https://francisuniverse.w...rives-to-larger-capacity/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Nu online
Robbie T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:16:
Zoals zovelen hier draai ik inmiddels een aantal packages in docker. Ik loop met Radarr en Sonarr echter tegen het probleem aan dat ik de bestanden niet kan importeren.

Ik heb zowel Sonarr als Radarr naast mijn Films en series map ook toegang geven tot de Downloads map. De downloads map is waar sabnzbd of deluge de bestanden naar downloaden. So far, so good. Dat werkt allemaal.

Als de download voltooid is wordt deze normaliter automatisch geimporteerd in Sonarr danwel Radarr. Dit gebeurt echter niet, terwijl de download er toch echt staat. Bij een manuele import komt de melding dat er geen bestanden gevonden kunnen worden.

Gevoelsmatig heeft dit iets te maken met rechten, maar ik snap niet zo goed op welke manier. De dockers hebben namelijk toegang tot de juiste mappen en ook de PGID en PUID worden meegegeven in de container. Iemand die het verlossende antwoord heeft?
Het probleem inmiddels kunnen oplossen door gebruik te maken van de functie remote path mapping in sonarr en radarr. Hier het lokale ip adres opgegeven van de nas en vervolgens de map /volume1/downloads/ gemapt naar /downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
Unidentified schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:47:
Morgen wordt een hele spannende dag, want dan krijg ik mijn nieuwe WD RED 10TB binnen.

Heb nu 2 x 6 TB in SHR op mijn DS216+II zitten, maar volgens onderstaande guide is het dus een kwestie van:

* De NAS uitzetten
* 1 van de schijven er uit halen
* De nieuwe er in stoppen
* Het volume repareren

Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat 6 TB is "gerepareerd"

Iemand enige ervaring met een dergelijke handeling/upgrade ?

https://francisuniverse.w...rives-to-larger-capacity/
Yup, erg lang :-)
Ik had 9 keer 4 TB in SHR1, van 4 naar 8 TB disken gegaan, stuk voor stuk. Per disk duurde bij mij ongeveer 36 uren. Bij jou 10 TB < 6 TB, reken op 2 dagen?

Iets meer performance en niet commandline schuw? :

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=121532
https://forum.synology.co...pic.php?t=121532&start=15

[ Voor 9% gewijzigd door wvkreg op 19-01-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:23
kromme schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:52:
[...]

DS cloud draait inmiddels al vanaf mijn laatste post ook vlekkeloos. Op 2 telefoons. Zodra ik wif heb synct hij al mijn mappen.
Hier ook ERG tevreden over Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Heeft er iemand hier toevallig ook nog een DS212j in gebruik? Is het normaal dat je met de laatste DSM maar ~17MB/s down en ~10MB/s up haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Weet niet als er iemand ervaring mee heeft of het in apart nieuw topic moet.

Nu heb ik 2 syno nassen DS415+ en DS416 staan naast elkaar op dezelfde locatie. Nu heb de data over 2 nassen verdeeld.

Nu zit ik met het volgende ik zou graag via 1 manier willen inloggen (FTP bijvoorbeeld of file dir list) om in 1x bij alle files te kunnen. Dus niet 2x apart inloggen op de nas of via 2 FTP adressen wat nu dus is.

DFS zou hier een mooie oplossing voor zijn maar ik draai dus geen Windows server en werkt niet buiten de deur behalve via VPN alleen dan word het wel heel complex voor mijn pa :).

Iemand ervaring mee?

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 20-01-2019 10:00 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 06:27
Laatst heb ik de ds118 gekocht voor opslag van mijn series en films. Nou wil ik die allemaal af gaan spelen vanaf mijn ds118 naar de Chromecast via DSvideo. Maar nu speelt hij geen VTS bestanden af zo. Kan ik alle VTS bestanden naar iets anders converteren? Ik heb het al naar MKV omgezet sommige films maar ook dat word niet afgespeeld.
Wat kan ik het beste doen met deze bestanden om ze af te spelen?

[ Voor 0% gewijzigd door multynoob op 20-01-2019 15:12 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:23

Saninl

Ik zie door de NAS-bomen het bos niet meer op de Tweakers vergelijking als het gaat om een keuze voor een (Synology) NAS.

De hoofdzaak moeten de Time machine backups zijn van verschillende MacBooks in huis (en kan dit ook voor een eventuele Macbook op een andere locatie?). Hiernaast hebben we een Apple TV, maar geen idee of een bepaald model daar nog iets mee kan? Op dit moment worden series/films voornamelijk via Airplay gestreamd...

Na inlezen denk ik zelf niet dat een RAID-setup echt noodzakelijk is, maar misschien is dat vloeken in de NAS-kerk...?

Iemand die mij van tips zou willen voorzien voor de aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
mathias82 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:49:
Heeft er iemand hier toevallig ook nog een DS212j in gebruik? Is het normaal dat je met de laatste DSM maar ~17MB/s down en ~10MB/s up haalt?
Hoe test je die download upload? Welk protocol gebruik je?
RobbyTown schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:55:
Nu zit ik met het volgende ik zou graag via 1 manier willen inloggen (FTP bijvoorbeeld of file dir list) om in 1x bij alle files te kunnen. Dus niet 2x apart inloggen op de nas of via 2 FTP adressen wat nu dus is.
Shares op een syno kan je mounten op een andere. Dat lijkt mij de eenvoudigste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
job schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:21:
[...]

Hoe test je die download upload? Welk protocol gebruik je?
Gewoon een groot bestand uploaden en downloaden via Windows, SMB dus (uiteraard over een Gigabit link). De snelheden zijn de snelheden weergegeven door Windows. Ik besef dat dit misschien niet de meest nauwkeurige methode is, maar het geeft toch een idee qua grootteorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 20:00
Saninl schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:20:
Ik zie door de NAS-bomen het bos niet meer op de Tweakers vergelijking als het gaat om een keuze voor een (Synology) NAS.

De hoofdzaak moeten de Time machine backups zijn van verschillende MacBooks in huis (en kan dit ook voor een eventuele Macbook op een andere locatie?). Hiernaast hebben we een Apple TV, maar geen idee of een bepaald model daar nog iets mee kan? Op dit moment worden series/films voornamelijk via Airplay gestreamd...

Na inlezen denk ik zelf niet dat een RAID-setup echt noodzakelijk is, maar misschien is dat vloeken in de NAS-kerk...?

Iemand die mij van tips zou willen voorzien voor de aanschaf?
Wat jij wil kan elk Synology NAS, bijvoorbeeld een DS218j. Dit is een basic 2-bay NAS. Als je hem vooral als backup target wilt gebruiken zijn deze specs ruim voldoende.
Ik gebruik geen producten van Apple. Mocht zo'n Apple tv niet om kunnen gaan met moderne videoformaten dan zul je een NAS aan moeten schaffen die video kan transcoderen.

RAID setup is absoluut niet noodzakelijk. Een gedegen backup strategie naar de cloud of USB schijven is vele malen belangrijker!

Als je het NAS in eerste instantie vooral als backup target wilt gebruiken, maar later bezig wil met packages en Docker dan zou ik voor een DS218+ gaan. Dubbele prijs vergeleken met de j-versie, maar veel krachtiger.

Ik ben ooit begonnen met een DS213j, overgestapt naar een DS216+ vanwege de Docker support en uitbreidbaar geheugen. Docker heeft wat een stijle leercurve, maar als je het eenmaal door hebt is het fantastisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Laatst online: 10:15
Ik heb mijn schoonouders overtuigd om ook over te schakelen van een WD My cloud 3TB (eerste generatie, met brakke software) die nooit degelijk gewerkt heeft (en met slechts 1 schijf, zonder backups) naar een Synology NAS. Ik zou een DS218 opzetten met 2x WD Red 4TB, met als kostprijs ongeveer €600.

Het doel is vooral om voor 3 personen een complete sync op te zetten van computer/smartphone/tablet naar de NAS, zodat bestanden en foto's nooit op slechts 1 apparaat staan (laptop crash of smartphone stuk zonder verliezen van data), met als bijkomend pluspunt dat ze online aan hun bestanden kunnen. Verder is er ook een hoop oude foto's die online beschikbaar moeten zijn voor iedereen, en mogelijk wat bestanden die buiten de sync om geupload worden (en dus enkel op de NAS zouden staan, niet meer op de computer).

De NAS zou met hyper backup ook backups maken van deze gesyncte data, bovenop snapshots via het BTRFS bestandssysteem. De NAS komt op een 1000/1000 netwerk zodat het net zoals dropbox werkt, gebruikers krijgen ook toegang tot bvb Drive en Photo station/Moments zonder dat ze met DSM in contact hoeven te komen. Offsite backups zijn op dit moment niet aan de orde.

Nu mijn vragen:
  • Ik zou de DS218 nemen vanwege de BTRFS functionaliteit die in DSM6.2 werd toegevoegd. Het play model is echter identiek (maar dan slechts 1gb geheugen) maar mist de BTRFS ondersteuning. Weet iemand of het met een DS218play toch mogelijk is om dit werkend te krijgen, of of dit ondertussen via een andere update reeds is toegevoegd? Een J model is uitgesloten, gezien ik met mijn eigen DS215j ervaar dat bij een iets zwaardere load (indexing + thumbnail generatie of hyper backup) al moeite heeft om de Android apps en web toegang te laten werken, terwijl het net heel betrouwbaar moet zijn op die vlakken.
  • Ik heb moeite met beslissen hoe ik de 2 schijven zou configureren:
    • SHR-1: 4TB redundante opslag met snapshots (maar dan zonder 'echte' backups) zou overblijven als bruikbare data. Het voordeel zou zijn dat de NAS altijd zou blijven doorwerken (inclusief cloud sync/drive) bij een defecte schijf, ten koste van opslagplaats. Raid is geen backup, maar de backup schijf (zie volgend scenario) zou zoiezo naast de dataschijf zitten, met BTRFS snapshots bij wijze van backup/versioning tegen accidental deletes en SHR tegen schijffalen.
    • JBOD: 2 volumes, een met data en een met backups. Als het datavolume crasht zijn er backups voor restore, en als het backups volume crasht kan ik gewoon nieuwe backups maken. Versiegeschiedenis zou bij een gecrasht backup volume blijven werken dankzij de BTRFS snapshots.
Op zich kan iedereen wel leven met een paar dagen downtime mocht de dataschijf crashen, dus ik leun sterk naar de JBOD aanpak. Ik weet echter niet of ik bepaalde dingen over het hoofd zie. Ik vraag me ook af of er betere aanpakken zijn voor backups dan Hyper Backup naar een 2e interne schijf, om bvb te voorkomen dat een cryptolocker ook de backups zou gaan encrypteren. Op zich is dit vooral een backup van data die reeds op andere toestellen staat, en moet het vooral beschermen tegen laptops, smartphones, ... die stuk gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door bertware op 21-01-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

job schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:21:

[...]
Shares op een syno kan je mounten op een andere. Dat lijkt mij de eenvoudigste oplossing.
Ja dat werkt voor intern gebruik. Maar dan dien ik op alle 2 de nassen login te hebben.

Punt is vanuit mobiel tel of op laptop extern wil ik verbinding maken (FTP bijvoorbeeld) met 1 account en dan toegang krijgen naar alle 2 de locaties.

Punt is eigenlijk/doel stel ik geef je toegang tot mijn bestanden (verdeeld over 2 nassen). Dan krijg je 1 adres met daarbij de login gegevens, zonder daarna nog te moeten gaan mounten of instellen.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbyTown op 20-01-2019 21:51 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

Puck

W32.Deadcode.A

PGID en PUID zijn exact hetzelfde in alle apps? En zijn de interne mount paths zijn ook exact hetzelfde? Je downloadclient geeft aan Radarr/Sonarr door waar het bestand is weggeschreven, en dit pad moet dus overeenkomen in alle apps (dus niet enkel fysieke pad op de NAS, maar zelfs de mount paths in de Docker apps moeten gelijk zijn). Ik gebruik zelf NzbGet icm Radarr/Sonarr en werkt hier prima zonder gekke configuraties.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Nu online
Puck schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:34:
[...]

PGID en PUID zijn exact hetzelfde in alle apps? En zijn de interne mount paths zijn ook exact hetzelfde? Je downloadclient geeft aan Radarr/Sonarr door waar het bestand is weggeschreven, en dit pad moet dus overeenkomen in alle apps (dus niet fysieke pad op de NAS, maar zelfs mount path in Docker moet gelijk zijn). Ik gebruik zelf NzbGet icm Radarr/Sonarr en werkt hier prima zonder gekke configuraties.
Yes, alles is gelijk aan elkaar. Maar probleem inmiddels opgelost.
Robbie T schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Het probleem inmiddels kunnen oplossen door gebruik te maken van de functie remote path mapping in sonarr en radarr. Hier het lokale ip adres opgegeven van de nas en vervolgens de map /volume1/downloads/ gemapt naar /downloads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

Puck

W32.Deadcode.A

Robbie T schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:35:
[...]

Yes, alles is gelijk aan elkaar. Maar probleem inmiddels opgelost.

[...]
Ah ja, dat was mijn volgende tip maar had je bericht blijkbaar gemist :)

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 01-10 00:07
RobbyTown schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:41:
Maar dan dien ik op alle 2 de nassen login te hebben.
Zeker weten?

In filestation station geef je nas a de username/pass combo die je nodig hebt op nas b.
Vervolgens zie je de share van nas b terug in nas a en hoef je alleen maar in te loggen op nas a.
Punt is vanuit mobiel tel of op laptop extern wil ik verbinding maken (FTP bijvoorbeeld) met 1 account en dan toegang krijgen naar alle 2 de locaties.

Punt is eigenlijk/doel stel ik geef je toegang tot mijn bestanden (verdeeld over 2 nassen). Dan krijg je 1 adres met daarbij de login gegevens, zonder daarna nog te
Dat is precies wat ik voor ogen heb.
mathias82 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:25:
Gewoon een groot bestand uploaden en downloaden via Windows, SMB dus (uiteraard over een Gigabit link). De snelheden zijn de snelheden weergegeven door Windows. Ik besef dat dit misschien niet de meest nauwkeurige methode is, maar het geeft toch een idee qua grootteorde.
Via smb zou je met grote bestanden hoge snelheden moeten kunnen halen. Gek.
Hoe zit het met de load op je systeem? Is je geheugengebruik of cpu gebruik heel hoog?

[ Voor 94% gewijzigd door job op 21-01-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-09 14:39
azerty schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:05:
[...]

Ik zou je zeer dankbaar zijn als je mij dit kan bezorgen :)
Hey azerty. Mijn excuses, het valt me net te binnen dat ik dit compleet uit het oog verloren ben.
Is dit ondertussen in orde geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
RobbyTown schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Ja dat werkt voor intern gebruik. Maar dan dien ik op alle 2 de nassen login te hebben.

Punt is eigenlijk/doel stel ik geef je toegang tot mijn bestanden (verdeeld over 2 nassen). Dan krijg je 1 adres met daarbij de login gegevens, zonder daarna nog te moeten gaan mounten of instellen.
Mijn Synology heeft in File Station enkele andere (niet-NAS) netwerkshares gemount. Dit was een eenmalig proces, deze netwerkshares zijn gekoppeld aan een map in mijn /home. Na dit eenmalige proces kan ik gewoon inloggen op de DS File app, en daar ofwel naar de map in mijn /home gaan, ofwel opzij swipen naar het "externe map" tabblad. Dit klinkt als wat jij wilt en wat Job omschrijft, dus ik zou je aanraden het gewoon eens te proberen en dan te kijken of het aan je noden voldoet. Zie https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume voor de volledige uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
job schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:42:
[...]
Via smb zou je met grote bestanden hoge snelheden moeten kunnen halen. Gek.
Hoe zit het met de load op je systeem? Is je geheugengebruik of cpu gebruik heel hoog?
In idle zit CPU rond 20% en geheugen rond 50%. Als ik een groot bestand kopieer naar de NAS schiet de CPU omhoog naar 75 à 95%. Het is dan vooral het smbd proces dat 30 à 60% van de CPU gebruikt. Conclusie CPU te traag?
Ik heb eens naar de SMB instellingen gekeken en hij stond vast op SMB1 ik heb nu SMB1 tot 3 ingeschakeld maar dit maakt niet veel verschil voor de snelheid. Hoe stel ik dit best in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
mathias82 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:32:
[...]
Ik heb eens naar de SMB instellingen gekeken en hij stond vast op SMB1 ik heb nu SMB1 tot 3 ingeschakeld maar dit maakt niet veel verschil voor de snelheid. Hoe stel ik dit best in?
Even dit ter info: https://blogs.technet.mic...16/09/16/stop-using-smb1/
SMB1 is onveilig, met als risico dat je geinfecteerd raakt met ransomware zoals Wannacry. Best even uitzetten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe kan ik het beste Photo BackUp gebruiken?
Wij hebben meerdere iOS devices op 1 iCloud. Daar staan nu zo'n 66.000 foto's en video's opgeslagen.

Ik heb net Photo Backup aangeslingerd en die naar een nieuwe map late verwijzen (2019 iOS backup). Alleen mijn iPhone gebruikt dan photo backup omdat de alle iOS devices toch gesynced zijn via iCloud.

Echter....Die 66.000 foto's en video's...Met dit tempo kan ik al bijna een mapje voor 2020 gaan aanmaken 8)7 .

Is er een manier/truc om die backup te versnellen? Ik kan nergens kiezen om bijvoorbeeld enkel vanaf nu, of vanaf de laatste maand/jaar/week de backup te gaan maken. Het is alles of niets?

Zou het helpen wanneer ik vanaf mijn Macbook thuis Foto's open, alles selecteer en dan kopieer naar de map '2019 iOS Backup'? Of gaat dat net zo lang duren.

Gaat denk om zo'n 350GB aan foto's en video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
bertware schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Even dit ter info: https://blogs.technet.mic...16/09/16/stop-using-smb1/
SMB1 is onveilig, met als risico dat je geinfecteerd raakt met ransomware zoals Wannacry. Best even uitzetten dus ;)
Ok tnx heb SMB1 uitgezet. Vreemd dat Synology het standaard aan heeft staan en v2 en v3 uit heeft staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 14:23
readytoflow schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:56:
Gaat denk om zo'n 350GB aan foto's en video.
De snelheid is ook sterk afhankelijk van type synology.

Binnen halen op je PC en dan via 'Photo Station Uploader' (te vinden onder downloads) werkt voor deze hoeveelheden meestal het snelste.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:03

paQ

pietje63 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Mijn ervaring met een DS115j was hetzelfde. Leek toen vooral geen gebrek aan RAM te zijn (wat waarschijnlijk leidde tot gebruik swap), wat vooral tot een te grote drop aan performance leidde bij folders met veel bestanden.

Ik heb toen zo veel mogelijk getuned (niet SMB en AFP maar één van de twee, zo min mogelijk packages draaien, etc). Hiermee werd het iets beter, maar was nog niet echt tevreden. Inmiddels over op een DS118 en dat is een wereld van verschil.

Eigenlijk enorm teleurstellend dat een DS115j dergelijke simpele taken onvoldoende aankan.
Synology support vroeg om toegang tot mijn NAS.
Na een paar minuten daarover na te denken heb ik een admin account aangemaakt en via het ticketsysteem gecommuniceerd (ze hebben daar een geïntegreerd form voor waar ook je sleutel gecodeerd inkomt e.d.)

Ik zie dat ze het afgelopen weekend enkele malen hebben ingelogd, en nu ziet mijn graph er zo uit.
Het blijft echter stil op het ticket sinds donderdag, dus heb gevraagd om een update.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CxP6NVBF/Schermafbeelding-2019-01-21-om-13-17-28.png

Het ding is: ik heb ook totaal geen referentie :?
Wat is 'normaal'?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 00:06

JdM

Humbled

@paQ Hier prima ervaringen met het systeem, als het goed is krijg je in je synology account een bericht als er nieuws is. Heb ook wel eens een paar dagen gewacht omdat er intern overlegd moet worden over het probleem. Ze zijn daar ook niet allemaal even alwetend maar vinden uiteindelijk wel de juiste mensen met het juiste antwoord, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JdM schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:30:
@paQ Hier prima ervaringen met het systeem, als het goed is krijg je in je synology account een bericht als er nieuws is. Heb ook wel eens een paar dagen gewacht omdat er intern overlegd moet worden over het probleem. Ze zijn daar ook niet allemaal even alwetend maar vinden uiteindelijk wel de juiste mensen met het juiste antwoord, is mijn ervaring.
thx,

Doelde meer op de referentie naar het gebruik van de resources, terwijl het ding mijns inziens een beetje staat te niksen. Die spikes zijn ongetijfeld van de time-machine backups, verder geen punt ook (lijkt me), maar op die momenten verbruik ik alle rekenkracht dat het ding aan boord heeft.
Ik zou er graag surveillance station op willen draaien, maar dat heeft niet veel nut met CPU loads tussen de 70 en 99 %

edit:
ik heb net even een NAS map geopend, en smbd zit direct weer op 40 - 60% CPU :(

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 21-01-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 15:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DukeBox schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Binnen halen op je PC en dan via 'Photo Station Uploader' (te vinden onder downloads) werkt voor deze hoeveelheden meestal het snelste.
Volgens mij ligt dit voor een groot deel aan je IOS device zelf, uiteindelijk slaat iOS de foto's op als HEIF. Hier kun je (met Windows iig) weinig mee, dus ik convert alles naar .jpg.
Backup gaat ook met een snellere nas (DS1817+) traag. Ik moest de eerste keer ~1500 foto’s backuppen, met een iPhone X ging dat redelijk vlot (duurde een uur ofzo?). Mijn schoonzus had er ~6000 op een iPhone 6 wat een complete nacht geduurd heeft :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb het zo snel niet kunnen vinden, maar weet iemand of er ergens ingesteld kan worden dat als de opslagruimte kritiek wordt dat de NAS dan de prullenbakken mag legen?
Een applicatie moest opnieuw archiveren waar dubbele ruimte voor nodig is. Op zich geen probleem, ware het niet dat alle verwijderde data natuurlijk in die prullenbak blijft hangen dus net op tijd met nog 150MB te gaan de prullenbakken legen kunnen uitvoeren. Maar ik zou eigenlijk willen dat als er minder dan 5GB beschikbaar is o.i.d. dat hij dan zelf al de prullenbakken mag legen. Ik kon daar geen optie voor vinden, enkel de inplanning voor de vaste tijden; maar elke dag de prullenbakken legen is niet de bedoeling; immers staan die ingeschakeld om verlies van per abuis verwijderde data te voorkomen. :P

Hij stuurt emails als de opslag een bepaalde drempelwaarde bereikt, het lijkt me dat je daar toch op de een of andere manier (eg: iets aanpassen) een actie aan moet kunnen koppelen. Onofficieel of officieel maakt me weinig uit. :P Ik kan alleen niet vinden waar die acties ergens staan.

[ Voor 15% gewijzigd door WhatsappHack op 21-01-2019 14:00 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wvkreg schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Yup, erg lang :-)
Ik had 9 keer 4 TB in SHR1, van 4 naar 8 TB disken gegaan, stuk voor stuk. Per disk duurde bij mij ongeveer 36 uren. Bij jou 10 TB < 6 TB, reken op 2 dagen?
Pfff, denk dat je gelijk hebt, ben al vanaf zaterdag middag 14.00 bezig voor 6TB en nog niet klaar!

Voor het eerst ook nog eens wat foutmeldingen gehad in MacOS ( foutcode 50 ) bij het overzetten van data, waardoor het allemaal nog langer duurde. :(

Heb uiteindelijk ook maar een nieuwe NAS gehaald (DS718+) beide zijn verbonden met de router, maar data overzetten gaat echt super traag.

Als je gewend bent om dagelijks vanaf een SSD te werken, voelt dit proces echt als een ramp aan. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:41:
Pfff, denk dat je gelijk hebt, ben al vanaf zaterdag middag 14.00 bezig voor 6TB en nog niet klaar!
Je kan de rebuild rate hoger zetten (tegenwoordig ook via de gui), als de performance impact geen probleem is. Dat scheelt aanzienlijk (soms wel tot tot 20 keer sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DukeBox Uiteindelijk niet voor een rebuild gegaan omdat ik niet zeker wist wat er zou gebeuren.

De oude NAS had 2x 6TB in SHR met gegevensbescherming. Zodra ik er 1 uithaal gaf hij foutmeldingen dat hij een schijf mist, dus daar had ik de nieuwe 10TB in kunnen stoppen om alles te laten rebuilden.

Echter, wat als hij volledig rebuild was op de nieuwe 10TB schijf, en ik haal vervolgens de andere 6TB er uit?

Volgens mij had ik dan wederom deze foutmelding gekregen, alleen heb ik maar 1 schijf van 10TB. Dan wordt ik volgens mij gedwongen om alsnog een 10TB schijf te halen omdat het systeem als SHR geconfigureerd is, en dit is voor zover ik weet achter niet aan te passen.

Dus toen gelijk maar een nieuwe NAS gehaald en alles handmatig over gezet.

Als er een betere/slimmere/snellere manier was geweest hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
MatthiasDS schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:28:
[...]

Hey azerty. Mijn excuses, het valt me net te binnen dat ik dit compleet uit het oog verloren ben.
Is dit ondertussen in orde geraakt?
Ik heb ondertussen een kopie van de mtd van @mannegie gekregen. De restore zelf moet ik nog proberen.

Ik post sowieso het eindresultaat hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 08:53
Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:01:
@DukeBox Uiteindelijk niet voor een rebuild gegaan omdat ik niet zeker wist wat er zou gebeuren.

De oude NAS had 2x 6TB in SHR met gegevensbescherming. Zodra ik er 1 uithaal gaf hij foutmeldingen dat hij een schijf mist, dus daar had ik de nieuwe 10TB in kunnen stoppen om alles te laten rebuilden.

Echter, wat als hij volledig rebuild was op de nieuwe 10TB schijf, en ik haal vervolgens de andere 6TB er uit?

Volgens mij had ik dan wederom deze foutmelding gekregen, alleen heb ik maar 1 schijf van 10TB. Dan wordt ik volgens mij gedwongen om alsnog een 10TB schijf te halen omdat het systeem als SHR geconfigureerd is, en dit is voor zover ik weet achter niet aan te passen.

Dus toen gelijk maar een nieuwe NAS gehaald en alles handmatig over gezet.

Als er een betere/slimmere/snellere manier was geweest hoor ik het graag ;)
SHR kan omgaan met verschillende formaten disken, daarvoor is het gemaakt. Tijdswinst had je kunnen halen door commandline of GUI aanpassingen te doen in de instellingen.

Een nieuwe NAS is natuurlijk altijd beter/fijner...veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:01:
Volgens mij had ik dan wederom deze foutmelding gekregen, alleen heb ik maar 1 schijf van 10TB.
Begrijp ik hier uit dat je van 2x6 naar 1x10 wilde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DukeBox schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:05:
[...]

Begrijp ik hier uit dat je van 2x6 naar 1x10 wilde ?
In deze NAS wel, zal de Backup op een andere manier inrichten, (Combinatie van Synology C2 Cloud, Hyperbackup en offsite).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:08:
In deze NAS wel, zal de Backup op een andere manier inrichten, (Combinatie van Synology C2 Cloud, Hyperbackup en offsite).
Zo'n migratie kan hoe dan ook niet met een rebuild van je array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Binnenkort hier eens naar kijken: https://github.com/volterra4/synologyshareautomount/

Heb een aantal shares encrypted gemaakt, met het oog op het niet op straat komen te liggen van m'n data als de Synology fysiek wordt gestolen.

Wat ik alleen even vergeten was, is dat Hyper Backup nu dus ook niet bij die source data kan, omdat de share door mij nog niet gemount is :P Via dat script wil ik het automatisch laten mounten, mits de Synology thuis is. Wel slim bedacht, soort 2FA idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Volgens Synology heeft mijn 115J met DSM 6 gewoon nou eenmaal een dergelijke load met smb aan.
Ik vind het bizar eerlijk gezegd. Daar héb je toch juist zo'n apparaat voor :?
Af en toe een bestandje van 3 MB binnen halen en saven op je NAS vergt dus schijnbaar 40-65% CPU. En dan niet voor dat ene bestandje, maar voor de duur dat de computer actief is. 8)7

2 vragen:
1. welke volgende Synology NAS zou ik zonder een dergelijke CPU load kunnen gebruiken op DSM 6 en liefst ook surveillance station?
2. Kan ik mijn huidige SSD daar zo inprikken, of moet dan alles opnieuw geconfigureerd worden EN dus ook alle data opnieuw overzetten?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 22-01-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Laatst online: 03-10 15:14
Ik vind het toch vreemd, mijn broer had in de begin periode van z'n bedrijf een synology DS413, daarop 2 camera's via surveillance station + 10 man erop via SMB. gaf geen enkel probleem. Is ondertussen verhuist naar een kantoor, DS416, maar geen camera's meer op de synology.

ivm vraag 2: indien die SSD nu dus al in uw synology zit, kun je deze gewoon verplaatsen naar je nieuwe nas. dan gebeurt er automatisch een herinitialisatie van DSM, zonder dataverlies. Heb ik zo gedaan nadat mijn DS413 crashte (schijven werden niet meer herkent in de DS413) en m'n schijven in de DS918+ gestoken heb. Beter is natuurlijk om een backup te nemen van uw data en eventuele config.

[ Voor 41% gewijzigd door ThaFlub op 22-01-2019 14:42 ]

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayplum
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
*knip* aub niet op het forum. Hiervoor is de V&A bedoeld.

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 23-01-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
@mannegie @MatthiasDS

Ik heb iets eerder dan verwacht mijn AE bestelling met 10 flash chips binnengekregen, dus ik ben eerst wat aan het oefenen op 1 van deze chips :+

Eerst wat draadjes gesoldeerd op de chip (3 pinnen moeten 3.3V krijgen volgens https://flashrom.org/Bus_Pirate)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mms4ii3Pz6tLYSw0mWWhvPYG/thumb.jpg

Dan mijn probe cable eraan hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dPYFairXaj4ZZzpn2rNKD5Ft/thumb.jpg

Het is al gelukt om de chip aan te spreken en te erasen, nu ben ik bezig met een poging om mtd6 er op te zetten (die bevat alle partities in de correcte volgorde).
quote: Extract van Flashrom
Probing for Micron/Numonyx/ST N25Q064..3E, 8192 kB: probe_spi_rdid_generic: id1 0x20, id2 0xba17
Found Micron/Numonyx/ST flash chip "N25Q064..3E" (8192 kB, SPI) on buspirate_spi.
Chip status register is 0x00.
Chip status register: Status Register Write Disable (SRWD, SRP, ...) is not set
Chip status register: Block Protect 3 (BP3) is not set
Chip status register: Top/Bottom (TB) is top
Chip status register: Block Protect 2 (BP2) is not set
Chip status register: Block Protect 1 (BP1) is not set
Chip status register: Block Protect 0 (BP0) is not set
Chip status register: Write Enable Latch (WEL) is not set
Chip status register: Write In Progress (WIP/BUSY) is not set
Als dat lukt, dan ga ik een kleine wijziging doorvoeren (aanpassen van Serial & MAC, anders gebruik ik die van mannegie :+), en dan de chip op het moederbord flashen en zien of er terug leven in komt...

To be continued :)

Edit: Ik volg deze forumpost: https://forum.synology.co....php?f=39&t=84141#p316196

[ Voor 28% gewijzigd door azerty op 22-01-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannegie
  • Nu online
azerty schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:09:
@mannegie @MatthiasDS

Als dat lukt, dan ga ik een kleine wijziging doorvoeren (aanpassen van Serial & MAC, anders gebruik ik die van mannegie :+), en dan de chip op het moederbord flashen en zien of er terug leven in komt...

Edit: Ik volg deze forumpost: https://forum.synology.co....php?f=39&t=84141#p316196
Hopen dat het je lukt, weet natuurlijk niet wat je met "mijn" serial en MAC gaat uitspoken:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
mannegie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Hopen dat het je lukt, weet natuurlijk niet wat je met "mijn" serial en MAC gaat uitspoken:P
Nu is het gewoon rechtstreeks flashen op die test chp. Als dat lukt, en ik ben zeker dat ik het flashen onder de knie heb, volg ik die forumpost om jouw MAC & serial te vervangen door hetgeen er vanachter op de Syno staat... Dus het is niet de bedoeling dat ik ze gebruik :)

En als alles achter de rug is, gooi ik jouw bestanden uiteraard netjes weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannegie
  • Nu online
azerty schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Nu is het gewoon rechtstreeks flashen op die test chp. Als dat lukt, en ik ben zeker dat ik het flashen onder de knie heb, volg ik die forumpost om jouw MAC & serial te vervangen door hetgeen er vanachter op de Syno staat... Dus het is niet de bedoeling dat ik ze gebruik :)

En als alles achter de rug is, gooi ik jouw bestanden uiteraard netjes weg :)
Het is nu niet bepaald iets waar ik me druk om maak :) Je kan de bestanden als backup bewaren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Momenteel heb ik een DS215j staan in RAID1 waarvan ik enkele keren per jaar een backup maak naar een externe schijf. Ik gebruik de NAS eigenlijk enkel om bestanden centraal te hebben en via het lokale netwerk te aanspreken en een vpn server om van buitenaf erbij te kunnen.

Afgelopen herfstvakantie was het een van mijn huisgenoten  helaas gelukt om een (gelukkig oude) ransomware op te lopen. Niets was geëncrypt, maar dat was puur mazzel. Uiteraard gelijk de NAS ook binnen het lokale netwerk weer wat beter afgeschermd.

Nu ben ik aan het overwegen om de RAID1 te vervangen voor 2 losse volumes:
- 1 schijf (A) waar de meest actuele bestanden staan
- 1 schijf (B ) die middels hyper backup bovenstaande schijf periodiek backups maakt

Met nog steeds een externe harde schijf die ik (mezelf kennende) niet vaker dan enkele keren per jaar aan de NAS hang voor een volledige backup.

Op deze manier heb ik wat regelmatiger "backups" met versioning (noem je dat zo?) en maak ik handmatig nog echte backups op een externe schijf die erna ook offline / los gaat.

Is dit een logische opzet?
En hoe groot moet schijf B zijn t.o.v. schijf A (= 2TB) om goed te functioneren denken jullie?

En ik vraag me af of ik de DS215j niet gelijk mee zal vervangen voor weer langere support, dat zou eventueel btrfs mogelijk maken (al is dat misschien wel overkill voor mijn gebruik). Ik neig naar overkill...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Het is logischer dan je oude setup. Voor de meeste mensen is een goede, automatische, backup met versioning eigenlijk belangrijker dan RAID, al zijn er maar weinigen die dat beseffen. Ik zou het aantal mensen die denken dat ze geen backups nodig hebben omdat ze een RAID gebruiken, niet te eten willen geven.
Jouw voorbeeld van ransomware illustreert perfect waarom backups met versioning zoveel belangrijker zijn dan RAID. Een ander voorbeeld is gewoon human error. De meeste keren dat ik iets kwijt geraakt ben, was het door een vergissing van mezelf. Voor zo een gevallen helpt RAID geen zier.

Ik ken HyperBackup niet, maar het is essentieel dat normale gebruikers/processen geen schrijfrechten hebben naar de backup-bestanden. Anders loop je immers het risico dat bvb met ransomware, de backup zelf ook onbruikbaar beschadigd wordt. Omgekeerd is het ook goed dat de gebruiker of het process dat de backup draait dan weer zelf geen schrijfrechten heeft op de bestanden die gebackupt worden. Als je dan een infectie of (enorme) bug hebt die ervoor zorgt dat het backup process zelf ook bestanden om zeep kan helpen, kan dat in elk geval al niet met je eigenlijk data en enkel met de backups.
hans_1990 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 03:47:
En hoe groot moet schijf B zijn t.o.v. schijf A (= 2TB) om goed te functioneren denken jullie?
Dat hangt enorm af van 2 factoren :
1. Hoe frequent worden de bestanden op schijf A gewijzigd.
2. Hoe ziet je retentie-strategie eruit.

Eerste punt is redelijk evident. Als je voornamelijk files aanmaakt die nooit nog wijzigen (bvb MP3/DVD rips, downloads, etc) gaat je versioning nauwelijks werk hebben, en gaat je backup set dus ook enkel groeien door nieuwe bestanden en niet door wijzigingen. In dat geval moet je backup schijf niet zoveel groter zijn dan de schijf die gebackupt wordt. Ben je daarentegen vooral bezig met content creatie, bvb muziek maken, video-editing, foto editing, enz... dan zal versioning mogelijk wel voor veel backup versies van dezelfde files zorgen en zal de backup set dus ook groeien zonder aanmaak van nieuwe bestanden. In de praktijk is het aantal files waarmee je tegelijk bezig bent echter nog altijd vrij beperkt. Van een video waar je 2 jaar geleden aan gewerkt hebt, is het normaal niet nodig om een hoop versies in je backup te hebben.

En dat brengt ons bij het tweede punt. Versioning vereist ook dat er een bepaalde retentie-strategie gehanteerd wordt. Die strategie bepaalt hoeveel versies je op langere termijn wil behouden. Normaal ga je nooit alle versies willen behouden, omdat dan je backup set ook enkel maar zal groeien. Bovendien weet je van oudere files toch vaak niet meer wat elke versie (waarvan je immers enkel de timestamp hebt) nu weer juist was, en heb je dus genoeg met minder frequente snapshots.

Elke backup software en dienst heeft zo zijn eigen mogelijkheden qua retentie. Sommige houden bvb versies maximum 1 maand bij. Persoonlijk vind ik dat onaanvaardbaar: als een file corrupt geraakt en je merkt het maar een maand later op, ben je dus gezien. Bij andere kun je aangeven hoeveel versies er bijgehouden moeten worden. Persoonlijk gebruik ik een strategie waarbij de versie-frequentie afneemt naar mate de versies ouder zijn: dagelijkse versies voor de voorbije week, wekelijkse versies voor de voorbije maand, maandelijkse versies voor de voorbije 2 jaar.

Ivm je offline backups. Het is niet duidelijk hoe je die neemt, maar ook daar kan het dus beter zijn van niet je bestanden zelf te backuppen (want die staan al op B gebackupt) maar de backup zelf te gaan backuppen. Het voordeel daarvan is dat je daardoor ook nog alle versioning van je online backup behoudt. Sowieso is dat een disaster recovery backup voor het geval je je gehele NAS kwijtspeelt (gestolen, brand, etc...) maar ook als je je B schijf kwijt speelt heb je eigenlijk nog altijd vrij gedetailleerde versioning van de laatste keer dat je de offline backup nam. Het nadeel is uiteraard dat die offline backup meer plaats inneemt en die schijf dus minstens even groot als je B-schijf zou moeten zijn, wat mogelijk geen optie is. Sowieso zou ik wel vaker doen dan een paar keer per jaar. Houd gewoon een Excel bij, of zet het in je agenda, om dat bvb maandelijks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
Sinds paar dagen connectieproblemen:
- Email verzenden vanuit DSM via gmail lukt niet
- NZBget krijgt geen verbinding met usenetserver (grabit lokaal wel, ligt dus niet aan usenetserver).

Heb NordVPN aanstaan. Ik kom dsm wel prima binnen maar programma's lukt het dus niet om naar buiten te gaan. Heb niks veranderd? Hebben jullie oplossingsrichtingen?

Edit: firewall en vpn uitgezet en alles doet het weer....
Hmm, ik ga even verder onderzoeken, raar dat dit ineens optreedt...

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 23-01-2019 10:01 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ok, het probleem is NordVPN. Die krijg ik ook niet meer aangezet. Verbinden lukt niet meer.

Mijn NordVPN account doet het verder prima op mobiel en desktop. Op de synology ineens niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Laatst online: 03-10 19:43

jubeth

%^)

readytoflow schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:56:
Hoe kan ik het beste Photo BackUp gebruiken?
Wij hebben meerdere iOS devices op 1 iCloud. Daar staan nu zo'n 66.000 foto's en video's opgeslagen.

Ik heb net Photo Backup aangeslingerd en die naar een nieuwe map late verwijzen (2019 iOS backup). Alleen mijn iPhone gebruikt dan photo backup omdat de alle iOS devices toch gesynced zijn via iCloud.

Echter....Die 66.000 foto's en video's...Met dit tempo kan ik al bijna een mapje voor 2020 gaan aanmaken 8)7 .

Is er een manier/truc om die backup te versnellen? Ik kan nergens kiezen om bijvoorbeeld enkel vanaf nu, of vanaf de laatste maand/jaar/week de backup te gaan maken. Het is alles of niets?
Syncthing runnen op beiden? Installatie is in enkele seconden gefixed op beiden;
https://docs.syncthing.ne...rib.html#synology-nas-dsm
https://github.com/nhojb/SyncthingBar
etc.

Vervolgens neem je op 1 van de 2 de QR code van de andere syncthing GUI et voila, ze zien elkaar. Dan kies je op beiden de folder die je welke kant op wilt syncen, iets wat je ook achteraf nog kunt aanpassen uiteraard, zorg dat het Folder-ID matched, en laat de delta indexes en syncing draaien. Syncthing maxed out de snelheid van je LAN.
Je kunt ook instellen om eerst alle nieuwe files te syncen, of eerst de oude, wat je wilt.

Als dat nog steeds te lang duurt, misschien iets van een externe SSD doen.
Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:41:
[...]
Heb uiteindelijk ook maar een nieuwe NAS gehaald (DS718+) beide zijn verbonden met de router, maar data overzetten gaat echt super traag.
Als je wilt dat het snel gaat met zoveel data kan ik aanbevelen via shell te werken en rsync te doen met wat excludes.

[ Voor 16% gewijzigd door jubeth op 23-01-2019 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:02:
Ok, het probleem is NordVPN. Die krijg ik ook niet meer aangezet. Verbinden lukt niet meer.

Mijn NordVPN account doet het verder prima op mobiel en desktop. Op de synology ineens niet meer...
Ik heb dat ook wel eens met mijn Synology. Dan drop ik de bestaande VPN-verbinding, en maak ik een nieuwe aan richting een andere server van NordVPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Denk dat mijn nieuwe DS718+ eigenlijk een overkill is voor wat ik doe, de NAS wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor:

* Cloudstation (Inmiddels Drive)
* Hyper Backup (Synology C2)
* Time Machine
* Download Station

Plex en Sickbeard draaien op mijn Mac en dat gaat al jaren lang prima, dus voel me niet genoodzaakt om dat te verplaatsen. Verder heb ik geen 4K TV of content, dus ook dat is niet zo spannend.

Er zijn zoveel pakketten te vinden ook van de community, maar ik doe verder niks met VM's, (app) ontwikkeling of beveiligingcamera's.

Waar gebruiken jullie de NAS voornamelijk voor, mis ik nog iets heel spannends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:31

M-ThijZ

Riding on Rails

hans_1990 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 03:47:
Nu ben ik aan het overwegen om de RAID1 te vervangen voor 2 losse volumes:
- 1 schijf (A) waar de meest actuele bestanden staan
- 1 schijf (B ) die middels hyper backup bovenstaande schijf periodiek backups maakt
Ik zit persoonlijk met dezelfde overweging.

Is het niet zo dat je met Btrfs, snapshots op filesystem niveau kunt instellen?

Dan kun je dus

a) RAID 1 (SHR) gebruiken voor redundancy en
b) heeft elke schijf de historie om in geval van ransomware (of een user error) bestanden terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pven schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:03:
[...]

Ik heb dat ook wel eens met mijn Synology. Dan drop ik de bestaande VPN-verbinding, en maak ik een nieuwe aan richting een andere server van NordVPN.
Tx! Dat heeft gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:23
Unidentified schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:16:
Denk dat mijn nieuwe DS718+ eigenlijk een overkill is voor wat ik doe, de NAS wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor:

* Time Machine
* Download Station

Plex en Sickbeard draaien op mijn Mac en dat gaat al jaren lang prima, dus voel me niet genoodzaakt om dat te verplaatsen. Verder heb ik geen 4K TV of content, dus ook dat is niet zo spannend.

Er zijn zoveel pakketten te vinden ook van de community, maar ik doe verder niks met VM's, (app) ontwikkeling of beveiligingcamera's.

Ik heb exact hetzelfde; sterker nog, ik heb alleen maar Drive en een aantal samba shares. That's it :). Ik heb bewust voor de 918+ gekozen omdat hij dan lekker lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 03-10 21:59

* Time Machine
* Download Station

Hier eigenlijk ook hetzelfde, maar ik heb sinds kort ook nextcloud draaien. Bevalt wel goed, dusdanig dat ik langzamerhand al afscheid aan het nemen ben van dropbox, onedrive etc. Oftewel ik verplaats bestanden die online beschikbaar wil hebben naar Nextcloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
BB-One schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Hier eigenlijk ook hetzelfde, maar ik heb sinds kort ook nextcloud draaien. Bevalt wel goed, dusdanig dat ik langzamerhand al afscheid aan het nemen ben van dropbox, onedrive etc. Oftewel ik verplaats bestanden die online beschikbaar wil hebben naar Nextcloud.
Uit nieuwschierigheid, waarom koos je Nextcloud en niet Synology Drive/Cloudstation? Zijn er verschillen in de betrouwbaarheid van (mobiele) synchronisatie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:24

* Time Machine
* Download Station

Ik heb een 1817+ en ik heb die zaken net bewust wel naar de NAS verplaatst omdat die toch 24/7 draait en ik mijn MacBook 'schoon' hou als werk computer. Wat ie voor mij verder doet:
- Hyper Backup Vault voor 3 externe NASjes
- Lichte website hosten
- Domoticz voor praktisch alles met een stekker in huis
- Autosub voor de ondertitels
- Database voor 3 Kodi spelers in huis
- PI-Hole
- Unifi Controller voor 4 sites
- Windows Server 2016 (loopt niet 24/7) als WDS/MDT server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
bertware schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:16:
[...]

Uit nieuwschierigheid, waarom koos je Nextcloud en niet Synology Drive/Cloudstation? Zijn er verschillen in de betrouwbaarheid van (mobiele) synchronisatie oid?
Om heel eerlijk te zijn geen bewuste keuze. Ik was oorspronkelijk op zoek naar een notitie app voor op mijn telefoon, nextcloud notes was een goede optie die voldeed. En van het een kwam het ander plus in het verleden heb ik vaak moeite gehad met DS file, die soms wel soms niet foto's synchroniseerde en daarom heb ik eigenlijk (misschien ten onrechte) niet naar de andere (synology) mogelijkheden gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Weet iemand of containers welke in Docker draaien netjes af worden gesloten wanneer de Synology overschakelt naar safe mode? De NAS gaat in safe mode wanneer er een stroomstoring is en dus overschakelt op de accustroom van de UPS. Tijdens deze safe mode worden alle volumes ontkoppeld en de meeste processen gestopt.

Ik wil dit graag weten omdat ik overweeg mijn Unifi controller in Docker te draaien i.p.v. op de Cloud Key aangezien deze slecht tegen stroomstoringen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Daar is mijn MacMini nu mee bezig. SSD vrij gemaakt. 380GB aan foto's gedownload vanuit de Photo's app.
MacMini (2012, i5, 16GB, 512SSD) en de DS415 Play zijn bekabeld in mijn netwerk (alles Gigabit)

Sinds gisteren via Synology Photo `station Uploader de ~68K foto's (dus die 380GB) aan het uploaden. Hij staat nu na ongeveer 24 uur op 35%?

Is dat niet erg traag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Psvtje10 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:18:
Weet iemand of containers welke in Docker draaien netjes af worden gesloten wanneer de Synology overschakelt naar safe mode? De NAS gaat in safe mode wanneer er een stroomstoring is en dus overschakelt op de accustroom van de UPS. Tijdens deze safe mode worden alle volumes ontkoppeld en de meeste processen gestopt.

Ik wil dit graag weten omdat ik overweeg mijn Unifi controller in Docker te draaien i.p.v. op de Cloud Key aangezien deze slecht tegen stroomstoringen kan.
Nee doen ze niet. Zelfs niet als je de nas op de normale manier netjes afsluit.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:37

Jeroen V

yadda yadda yadda

readytoflow schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Daar is mijn MacMini nu mee bezig. SSD vrij gemaakt. 380GB aan foto's gedownload vanuit de Photo's app.
MacMini (2012, i5, 16GB, 512SSD) en de DS415 Play zijn bekabeld in mijn netwerk (alles Gigabit)

Sinds gisteren via Synology Photo `station Uploader de ~68K foto's (dus die 380GB) aan het uploaden. Hij staat nu na ongeveer 24 uur op 35%?

Is dat niet erg traag?
waarom kopieer je de foto's niet gewoon via de shared folder? Dat doe ik ook altijd en dan worden de foto's vanzelf geindexeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Mijn DS2413+ is plotseling niet meer bereikbaar via het interne netwerk. Ook de webinterface is niet meer bereikbaar. via de Synology Assistant kom ik erachter dat de NAS opeens een 169.254.xxx.xxx adres heeft, en geen nieuw adres meer ophaalt bij de DHCP server.

De Synology Assistant geeft mij de mogelijkheid om de firmware te installeren, maar blijft dan de data op het raidvolume in takt?
Weet iemand nog een andere mogelijkheid om het ding weer tot de orde te roepen?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@Allard Dat klinkt alsof je DHCP van slag is. Heb je hem al eens uit/aan gezet? Heb je misschien een nieuwe router/modem/of zo iets in huis?

[ Voor 1% gewijzigd door pven op 25-01-2019 13:54 . Reden: jaja ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@pven Wat heeft dat met DNS te maken ? Bedoel je soms DHCP ?
Allard schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:47:
De Synology Assistant geeft mij de mogelijkheid om de firmware te installeren, maar blijft dan de data op het raidvolume in takt?
Je zou evt. de HDD's in een linux systeem kunnen mounten in read-only om te kijken of je RAID partities er nog zijn al kan ik mij voorstellen dat met een DS2413+ dat wel een uitdaging kan zijn als het 1 groot volume is qua SATA aansluitingen.

Hoe dan ook kan je de firmware opnieuw installeren, tijdens de installatie wordt gevraagd wat met je HDD's te doen, dat moet je dan natuurlijk skippen.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 25-01-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
@pven Uiteraard de NAS een paar keer uitgezet en weer opgestart.
Mijn netwerk is niet veranderd. Een uurtje eerder had ik nog een flink aantal bestanden naar de NAS gestuurd. Wat later Kodi opgestart en die gaf aan niet bij de SQL server te kunnen. Toen kwam ik erachter dat de WEBinterface het ook niet meer deed, maar ik kon nog wel bij de shares. Toen heb ik de NAS uit- en weer aangezet en daarna bleken ook de shares onbereikbaar. De router ziet 'm ook niet meer op het netwerk, maar Synology Assistant kan 'm nog wel vinden, maar dan op het genoemde adres.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
@DukeBox Er zitten 10 schijven in (SHR2, ~raid6) dus dat is best wel een uitdaging.
Enfin, ik kan proberen die firmware installeren en hoop dat het raidvolume ongemoeid blijft.
Het apparaat opnieuw instellen (packages en settings) is wel flink wat werk maar misschien kan ik dat uit een backup nog terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Allard schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:59:
@DukeBox Er zitten 10 schijven in (SHR2, ~raid6) dus dat is best wel een uitdaging.
Op zich kan je met 1 HDD wel zien of de RAID partities er nog op staan, je kan de RAID1 (1e partitie) dan wel mounten om evt. je packages en settings te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004

kraats

Ik rol

@Allard ik zou me eerst even focussen op het netwerkprobleem. Misschien is er met je NAS niks aan de hand en ligt het aan je router die geen DHCP uitdeelt. Die zou je ook nog eens kunnen herstarten. En misschien als dat niet helpt even de networkreset van je NAS (resetknopje paar seconden inhouden) uitproberen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Okidoo, thanks voor de suggesties.
D'r zit helaas geen resetknop op, ook niet via een paperclip o.i.d.
In de handleiding kan ik er ook niets over vinden. Router heb ik ook al gereset, ik kan de switch er nog tussenuit halen of proberen om via mijn andere NAS verbinding te maken. misschien kan ik via de 2e LAN poort wat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004

kraats

Ik rol

@Allard Als ik in de Quick Installation Guide van je DS2413+ kijk staat daar dat de reset button net onder de expansion port zit.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
Allard schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:47:
Mijn DS2413+ is plotseling niet meer bereikbaar via het interne netwerk. Ook de webinterface is niet meer bereikbaar. via de Synology Assistant kom ik erachter dat de NAS opeens een 169.254.xxx.xxx adres heeft, en geen nieuw adres meer ophaalt bij de DHCP server.
Ik had vroeger een Fixed IP op mijn Synology in plaats van DHCP reservations, wat een probleem gaf bij het wisselen tussen netwerken. Syno op 192.168.0.xxx terwijl het nieuwe netwerk op 192.168.1.xxx zat. Het is niet 100% hetzelfde, maar gezien jouw syno ook op een "fout" subnet zit kan je volgende oplossing eens proberen. Deze werkte bij mij om terug in te kunnen loggen en van Fixed naar DHCP te gaan, in jou geval kan je hopelijk terug opnieuw inloggen en kijken wat er fout gaat met de DHCP. De methode met reset knop die @kraats omschrijft blijft wel de eenvoudigste.

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=40901
If you cant plug it into the old network and change it back to DHCP, you can plug it directly to the PC and change the pc to a static ip address in the range that was used for the old network.

eg
PC 192.168.1.1 / 255.255.255.0
NAS 192.168.1.2 / 255.255.255.0

After this you can log in and enable DHCP again, or reset the IP to the range of the new network (which as soon as you do this will mean that PC cant access it.

After this, change your pc back to its previous settings

[ Voor 9% gewijzigd door bertware op 25-01-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
@bertware Bedankt, goede suggestie. Dat 169.254 adres is verdacht, maar als ik daarop kan verbinden dan kan ik iig controleren of mijn data nog in orde is en waarschijnlijk ook de settings wel weer herstellen.
@kraats Heb ik de in de handleiding niet gevonden, maar kennelijk overheen gelezen. bedankt voor de tip en het meedenken. Als de NAS echt niet bereikbaar is kan ik dat ook proberen. Is minder riskant dan de firmware er opnieuw opzetten en vast ook minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchaapHerdertje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-02-2019
Hoi ik ben Sam,
ik ben hier vrij nieuw hier omdat ik helaas een probleem heb met mijn synology nas.
Ik probeerde laatst onze oude nas opnieuw op te starten na enkele jaren, na wat moeite kwam ik in het DSM waarnaar al heel snel duidelijk werdt dat een van de twee schijven vervangen moest worden volgens het systeem. Gelukkig stond de nas in SHR en was dat niet zo'n probleem. Dus ik plaats er een nieuwe schijf in waarnaar vervolgens de nas begint met initialiseren wat btw erg lang duurt. Maar goed hij was bezig en na ongeveer 16 uur was hij op 9,67% en begon hij te piepen en kreeg ik de melding dat de volume 1 beschadigd is waarnaar bleek dat disk 2 opnieuw stuk zou zijn. Nu weet ik niet zo goed of mijn nas stuk is of het de schijfen zijn en wat ik vervolgens zou moeten doen.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Mvg Sam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Jeroen V schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

waarom kopieer je de foto's niet gewoon via de shared folder? Dat doe ik ook altijd en dan worden de foto's vanzelf geindexeerd...
Heb ik een paar keer geprobeerd vanuit mijn MBP. Maar dan zag ik ‘s ochtends dat hij maar 500 foto’s gekopieerd had en dat x bestanden niet gekopieerd waren.

Dit lijkt eindelijk te werken. Maar na bijna 2 volle dagen zit ik net boven de 50%. Vind het vreemd dat het zo lang moet duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:37

Jeroen V

yadda yadda yadda

readytoflow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:23:
[...]

Heb ik een paar keer geprobeerd vanuit mijn MBP. Maar dan zag ik ‘s ochtends dat hij maar 500 foto’s gekopieerd had en dat x bestanden niet gekopieerd waren.

Dit lijkt eindelijk te werken. Maar na bijna 2 volle dagen zit ik net boven de 50%. Vind het vreemd dat het zo lang moet duren.
Ik kopieer zowel vanaf Windows machines als vanaf een rMBP en beide gaat snel... Soms duurt het wel even voordat alles netjes geindexeerd is, maar dat staat los van het kopieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Kleinere bestanden gaan prima, maar deze hoeveelheid bleef maar problemen geven.

Maar buiten dit, heb ik echt veel problemen met de toegang en de snelheid van de NAS. Inloggen duurt heel lang. Geen idee waar dat aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:16
Ik heb sinds een paar dagen wat vage errors die ik niet kan plaatsen.
De HDD wordt uit de array gegooid (degraded).
Als ik Extended SMART test doe dan krijg ik na een minuut de melding: Failed.

DSM blijft constant met meldingen komen over bad sectors:
Bij de info staat echter bij bad sectors: 0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nMrgxVyHxqB8ZW8gekzjBtuL/full.png

Bij de SMART blijft bij ID 1 de Raw Read Error Rate oplopen --> eergisteren 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r9paI1sWIVElHw3iBwm9ZOya/full.png

gisteren 14 (toen snel weer uittgezet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HRBA7DGBtevPtpZq03o0EdMG/full.png

Vandaag wil ik er wat dieper in duiken, staat nu al op 22.

Iemand dit vaker gezien of een idee wat hier aan te doen is?
De SMART lijkt op die bovenste regel na prima, maar toch wordt de schijf uit de array gegooid..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
SmiGueL schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:02:
Ik heb sinds een paar dagen wat vage errors die ik niet kan plaatsen.
De HDD wordt uit de array gegooid (degraded).
Als ik Extended SMART test doe dan krijg ik na een minuut de melding: Failed.

DSM (Synology) blijft constant met meldingen komen over bad sectors:
Bij de info staat echter bij bad sectors: 0
[Afbeelding]

Bij de SMART blijft bij ID 1 de Raw Read Error Rate oplopen --> eergisteren 5

[Afbeelding]

gisteren 14 (toen snel weer uittgezet)
[Afbeelding]

Vandaag wil ik er wat dieper in duiken, staat nu al op 22.

Iemand dit vaker gezien of een idee wat hier aan te doen is?
De SMART lijkt op die bovenste regel na prima, maar toch wordt de schijf uit de array gegooid..
Raw Read Error Rate = schijf is stuk. Vervangen asap. Helaas maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
M-ThijZ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:21:
[...]
Is het niet zo dat je met Btrfs, snapshots op filesystem niveau kunt instellen?
In theorie wel zover ik heb ingelezen, de vraag voor mij is alleen of Btrfs volwassen genoeg is en nog niet teveel een exoot. Synology lijkt zijn eigen oplossingen te hebben gevonden om RAID te combineren met Btrfs, en lijkt de ontwikkeling van Btrfs zelf wat te wensen over laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:40

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:09:
[...]

Ik was juist gewend dat het instant ging. En weet niet waarom dat nu niet meer is.

Oplossing gevonden.

File station: settings/general 'enable drag and drop between browsers'.

Nu gaat het weer snel bij mij. :)
Hmm blijkbaar toch iets anders. Want nu werkt het niet meer... |:(

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
@pven @DukeBox @kraats @bertware
Bedankt voor het meedenken. Het is gelukkig een storm in een glas water gebleken. Gisteren de NAS weer aangezwengeld, toen bleek dat de NAS netjes opkwam, met het juiste adres.
Ik kon toen ook bij de logfiles. Het lijkt er op dat de LAN 1 poort even aan het knipperen is geweest (LAN 1 down, LAN 1 up meldingen, gevolgd door een fout bij het verkrijgen van een external IP address). Ik heb nog wel een ticket aangemaakt bij Synology om te vragen wat er aan de hand kan zijn geweest, maar het lijkt een netwerkstoring geweest te zijn. Andere apparaten op mijn netwerk hebben geen last gehad en mijn router vind ook alles in orde. Misschien de tussenliggende switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmm, ik krijg net 2 emails betreft het feit dat iemand heeft proberen in te loggen op mijn server, wat een x aantal keer gefaald is achter elkaar. Het is wel raar, want het betreft de admin account en die heb ik niet ingeschakeld staan...

"The the number of failed login attempts from untrusted devices into your account [admin] on DS918 has exceeded the limit (5 times within 1 minutes). You can only log in the account from trusted devices that used to logged in successfully.
This protection will be cancelled automatically at Mon Jan 28 14:12:38 2019"

Iemand dit ook weleens gehad?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
elsinga schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Kreeg antwoord van Synology hierover:

Dear Customer,

Thank you for contacting Synology support.

After internal check, when applying for Let's Encrypt certificates in DSM 6.0 or later, DSM is using dns01 and http01 validations, instead of TLS-SNI-01.

Hopefully this clears your concern about the notice.

If there is any question, please feel free to contact us.
Toch raar dat Let's Encrypt duidelijk zegt dat ik (we) TLS-SNI-01 validatie gebruiken met onze Synologies dan. Ik vrees dan ook dat tenzij je de synology ddns service gebruikt je toch in de problemen gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door witchdoc op 28-01-2019 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Sp33dFr34k schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:47:
Hmmm, ik krijg net 2 emails betreft het feit dat iemand heeft proberen in te loggen op mijn server, wat een x aantal keer gefaald is achter elkaar. Het is wel raar, want het betreft de admin account en die heb ik niet ingeschakeld staan...

"The the number of failed login attempts from untrusted devices into your account [admin] on DS918 has exceeded the limit (5 times within 1 minutes). You can only log in the account from trusted devices that used to logged in successfully.
This protection will be cancelled automatically at Mon Jan 28 14:12:38 2019"

Iemand dit ook weleens gehad?
Regelmatig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 09:12

Tha

gaat hard

azerty schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:09:
@mannegie @MatthiasDS

Ik heb iets eerder dan verwacht mijn AE bestelling met 10 flash chips binnengekregen, dus ik ben eerst wat aan het oefenen op 1 van deze chips :+

Eerst wat draadjes gesoldeerd op de chip (3 pinnen moeten 3.3V krijgen volgens https://flashrom.org/Bus_Pirate)

[Afbeelding]

Dan mijn probe cable eraan hangen:

[Afbeelding]

Het is al gelukt om de chip aan te spreken en te erasen, nu ben ik bezig met een poging om mtd6 er op te zetten (die bevat alle partities in de correcte volgorde).

[...]

ik sta ook op het punt alles aan te schaffen hier voor.
tot nu toe start hij niet meer op, flashed het blauwe ledje een paar keer, schiet even de fan aan, en daarna is het ijzig stil. zou het werken denk je? heel benieuwd naar je resultaat! succes!

Tha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Tha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:11:
[...]

ik sta ook op het punt alles aan te schaffen hier voor.
tot nu toe start hij niet meer op, flashed het blauwe ledje een paar keer, schiet even de fan aan, en daarna is het ijzig stil. zou het werken denk je? heel benieuwd naar je resultaat! succes!
Ik had draadjes gesoldeerd op het bord zelf, maar nu herkent de BusPirate (+ flashrom) de chip niet. Ik heb ondertussen wel een SOIC klem binnen, zodat ik niet afhankelijk ben van de draadjes, maar gewoon de klem erover kan zetten.

Dat staat voor deze avond op het programma.

De symptomen zijn in elk geval wel gelijkaardig aan wat ik heb. Je kunt eventueel eerst nog de serial console proberen, als dat nog werkt moet je nog niet zo ver gaan als ik voorlopig :+
Pagina: 1 ... 39 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).