Wou zo iets aanschaffen om me droger en wasmachine te gaan meten.. Dan maar wellicht toch net in China zo iets bestellen? ;-)
Dan heb ik inderdaad iets meer vertrouwen in het Nederlandse innr.
Wel jammer dat je maar dan ook nergens informatie vindt over bijv. hoe zulke non-dedicated "voor de leuk" stroommeters omgaan met een arbeidsfactor die afwijkt van 1.
Wel jammer dat je maar dan ook nergens informatie vindt over bijv. hoe zulke non-dedicated "voor de leuk" stroommeters omgaan met een arbeidsfactor die afwijkt van 1.
[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 18-11-2019 11:42 ]
Die innr heb ik vergeleken met een dedicated voltcraft meter.
Klopte behoorlijk goed. Tussen 65,7 watt en 66,5 watt wordt op de innr als 67 wat getoond.
Dat is voor mijn toepassing voldoende nauwkeurig.
Stekker is ook klein genoeg om er 2 naast elkaar in een dubbel stopcontact te zetten.
Een goedkopere oplossing is er wel, maar is vaak wifi (sonoff), zonder zigbee.
Klopte behoorlijk goed. Tussen 65,7 watt en 66,5 watt wordt op de innr als 67 wat getoond.
Dat is voor mijn toepassing voldoende nauwkeurig.
Stekker is ook klein genoeg om er 2 naast elkaar in een dubbel stopcontact te zetten.
Een goedkopere oplossing is er wel, maar is vaak wifi (sonoff), zonder zigbee.
Wat voor apparaat was dat? En mat die Voltcraft ook de arbeidsfactor (cos phi)?Henkiejoo schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:03:
Die innr heb ik vergeleken met een dedicated voltcraft meter.
Geen idee, ik heb deze:
https://www.conrad.nl/p/v...energiekostenmeter-125330
Osiris schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:47:
[...]
Wat voor apparaat was dat? En mat die Voltcraft ook de arbeidsfactor (cos phi)?
Sorry voor de onduidelijk geformuleerde vraag, ik bedoelde wat voor apparaat je opgemeten had mét de Voltcraft/innr. Was 't een gloeilamp? Iets met een adapter? Een wasmachine? Koffiezetapparaat? Oftewel, was het een ohmse belasting of iets met spoelen/condensatoren? Dat heeft namelijk invloed op de arbeidsfactor.Henkiejoo schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:03:
Geen idee, ik heb deze:
[...]
Als je een bijna gelijkwaardige ohmse belasting hebt gemeten, dan is dat leuk, maar zegt dat helaas niets over het meten van een apparaat met een arbeidsfactor <1.
@Osiris ik heb geen kennis van elektra, dus volg je niet helemaal.
Testen heb ik gedaan met:
de pomp van de vloerverwarming
Ledlampen
Tv
Versterker
Computer en laptops
Testen heb ik gedaan met:
de pomp van de vloerverwarming
Ledlampen
Tv
Versterker
Computer en laptops
Acht,dat valt wel mee tegenwoordig. Mijn droger is max 750 Watthpmkruit schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:46:
Ja dat is bij 250 volt. Bij 230 volt is dit volgens mij dan maar 2300 w (230V*10A). Wasmachine of droger zou ik hier inderdaad niet op aansluiten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Klopt, apparaat heeft zelf een AU aansluiting, dus dan heb je een verloop nodig naar de EU/DE standaard. Vervolgens kun je er wel een willekeurige stekker insteken. Let op: dan ontbreekt wel de randaarde. Ik gebruik em zelf ook vooral als repeater van mijn Zigbee netwerk. Daarnaast wel getest met de VVW pomp van 80 watt. Dit werkte goed.Henkiejoo schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:17:
@hpmkruit
Deze moet je dan met verloopstekker gebruiken? Is dat niet een beetje gammel?
@Ortep : Dat kan. Aansluitwaarde van mijn droger is 2800 watt. Dus wel iets om op te letten, vandaar dat ik er melding van maak.
[ Voor 10% gewijzigd door hpmkruit op 18-11-2019 15:51 ]
Al sinds een tijdje, er worden namelijk geen nieuwe producten meer gecertificeerd voor ZLL, geld voor alle fabrikanten, dus ook de nieuwste Hue producten zijn ZigBee 3.0!Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:26:
Klopt het dat alle Ikea Tradfri verlichting nu over is gestapt op Zigbee 3.0?
Bestaande producten mogen nog wel updates ontvangen die ZLL zijn gecertificeerd.
Verwijderd
Oke, goed om te weten. Maar zijn alle oude lampen overgezet op Zigbee 3.0? Ik zie namelijk dat de E27 Color bulb van ikea nog steeds in de boeken staat bij de Zigbee Alliance als zijnde ZLL.Erik1971 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:21:
[...]
Al sinds een tijdje, er worden namelijk geen nieuwe producten meer gecertificeerd voor ZLL, geld voor alle fabrikanten, dus ook de nieuwste Hue producten zijn ZigBee 3.0!
Bestaande producten mogen nog wel updates ontvangen die ZLL zijn gecertificeerd.
Ik heb namelijk een Zigbee 3.0 Gateway van het merk tuya.
E27 lampen met wit tinten van een jaar oud, heb ik succesvol verbonden, zonder afstandsbediening.
E27 met kleur en E14 met wit tinten, vindt de hub niet, terwijl ze nagenoeg in dezelfde maand gekocht zijn.
Ik heb de Ikea Tradfri Hub en heb alles ge-update.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar Ikea rijd en van alle lampjes er eentje koop om te testen.
Edit: Sinds wanneer maakt Ikea alleen nog maar Zigbee 3.0 lampen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 08:48 ]
Bedankt voor de informatie. Ik heb het werkend gekregen op mijn nas met een docker container voor Homebridge.Erik1971 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:59:
[...]
Formeel kun je geen Ikea lampen via Homekit bedienen als deze achter een Hue Bridge zitten, en andersom ook niet (Hue lampen achter Ikea bridge).
Er zijn dan twee mogelijkheden om dit op te lossen, je kunt Tradfri lampen aan Hue bridge koppelen en dan een Raspberry PI met home bridge gebruiken om deze lampen alsnog zichtbaar te maken in HomeKit, je hebt dan geen garantie dat het altijd zal blijven werken en je moet alsnog een PI aanschaffen enzovoort.
Of je kunt gewoon twee ZigBee netwerken opbouwen 1 Ikea Tradfri netwerk met Tradfri bridge en producten en daarnaast een Hue netwerk met bridge en lampen en beide zijn middels Homekit dan te koppelen en te bedienen. Voordeel is dat je dan ook gebruik kan maken van de Ikea Tradfri producten die niet met Hue bridge samen werken, zoals de rol gordijnen en nog belangrijker je krijgt dan ook nog steeds de software updates binnen (Ikea lampen krijgen geen updates wanneer deze aan een Hue bridge hangen)! Om het goed te doen, is het wel verstandig om een Apple TV als Homekit "server" te gebruiken, kan ook met iPad, maar die moet dan wel altijd aanstaan.....
Eerst was ik aan het kijken naar een virtuele Tradfri gateway in Homebridge, maar die bestaat helemaal niet

Nu heb ik het opgelost doormidel van Homebridge en de volgende Hue plugin. Omdat mijn Tradfri lampen gekoppeld zijn aan mijn Hue controller, maakt de Homebrige met Hue plugin nu ook de Tradfri lampen zichtbaar in Apple Homekit.
Deze oplossing is voor nu voldoende voor mij, ik ben er inderdaad bewust van dat met deze oplossing mijn Tradfri lampen niet worden geupdate.
Je zou voor je vragen op ZigBee.org kunnen kijken en onder tab ZigBee Certified product moeten filteren op Ikea, dan krijg je overzicht van alle ZLL en ZigBee 3.0 gecertificeerde producten van Ikea!Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:28:
[...]
Oke, goed om te weten. Maar zijn alle oude lampen overgezet op Zigbee 3.0? Ik zie namelijk dat de E27 Color bulb van ikea nog steeds in de boeken staat bij de Zigbee Alliance als zijnde ZLL.
E27 lampen met wit tinten van een jaar oud, heb ik succesvol verbonden, zonder afstandsbediening.
E27 met kleur en E14 met wit tinten, vindt de hub niet, terwijl ze nagenoeg in dezelfde maand gekocht zijn.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar Ikea rijd en van alle lampjes er eentje koop om te testen.
En ik vermoed dat Ikea de oudere producten die ZLL zijn gecertificeerd niet zonder meer naar ZigBee 3.0 upgrade, verder is Ikea van chip leverancier veranderd, volgens mij sinds ze zijn veranderd naar ZigBee 3.0, dus zal dat ook wel de reden zijn dat ze ZLL lampen niet meer naar 3.0 upgraden, hoeft ook niet van uit de ZigBee alliance!
Verder is ZigBee 3.0 volledig backwards compatible met ZLL, dus als je een ZigBee 3.0 gateway gebruikt moeten ZLL producten zonder problemen blijven werken!
De volgende TRÅDFRI E14 warm wit, kaarslamp heb ik kunnen koppelen met mijn Philips hue bridge, door eerst 6 keer de aan/uitknop in te drukken om te reseten voordat de lamp door de bridge werd herkend. Wellicht dat het resetten en koppelen ook werkt voor jouw Tuya Gateway.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:28:
[...]
Oke, goed om te weten. Maar zijn alle oude lampen overgezet op Zigbee 3.0? Ik zie namelijk dat de E27 Color bulb van ikea nog steeds in de boeken staat bij de Zigbee Alliance als zijnde ZLL.
Ik zoek voor (een ouder) iemand een goedkope oplossingen om een aantal lampen met een timer aan en uit te schakelen, bij voorkeur als het donker is. Het moet vooral erg simpel te bedienen en aan te passen zijn, maar mag niet te veel kosten.
Dus vanwege mijn eigen goede ervaring met Hue dacht ik meteen aan Tradfri. Maar begrijp ik nu goed dat ze nog steeds geen sunset/sunrise functie hebben? En hoe is verder de stabiliteit en bereikbaarheid van de hub en lampen?
Dus vanwege mijn eigen goede ervaring met Hue dacht ik meteen aan Tradfri. Maar begrijp ik nu goed dat ze nog steeds geen sunset/sunrise functie hebben? En hoe is verder de stabiliteit en bereikbaarheid van de hub en lampen?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
of die functie erop zit weet ik niet, ik gebruik juist zelf een hue bridge omdat die gewoon doet wat die moet doen en dan i.c.m. met wat tradfri lampen om de kosten wat te verlagen.Ethirty schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:43:
Ik zoek voor (een ouder) iemand een goedkope oplossingen om een aantal lampen met een timer aan en uit te schakelen, bij voorkeur als het donker is. Het moet vooral erg simpel te bedienen en aan te passen zijn, maar mag niet te veel kosten.
Misschien is dat een oplossing voor je, dus gewoon een hue bridge ergens goedkoop vandaan toveren en dan wat tradfri lampen ermee verbinden.
Nee, deze functie zit er niet op. Wat @VIC_TOR hierboven zegt is dan de makkelijkste en goedkoopste oplossing.Ethirty schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:43:
Van mij mag die functie wel eens toegevoegd gaan worden. Of google moet eerder zijn met routines, daar kun je nu op tijd ook al dingen laten uitvoeren.
C:\>Signature.bat
Ik ben nog steeds niet echt tevreden over de responstijd van Tradfri. Mijn eigen esp8266 schakelingetjes op hetzelfde wifi-netwerk werken onmiddellijk, terwijl het inschakelen een Tradfri knoop soms wel 3 seconden duurt. Al een paar keer gereset, maar dat helpt niet echt. Nog tips over hoe dit is te verbeteren?
Niet meer dan eerdere tips die zijn gegeven. Wat bij mij het meest heeft bijgedragen aan de stabiliteit en respons is om al het andere 2,4 ghz wifi verkeer te verbannen naar kanaal 1. Hierdoor hebben Zigbee signalen minder last van ruis omdat ze in dezelfde bandbreedte als wifi opereren.
Ik heb een aantal Tradfri lampen en 1 Icasa lamp aan de Tradfri hub gekoppeld, tezamen met een dimmer/schakelaar.
Nu wil ik in de huiskamer (3 lampen), naast de dimmer/schakelaar (Tradfri) ook de Tradfri bewegingsmelder aan deze lampen koppelen.
Dat is me nog niet gelukt.....er is me verteld dat ik de bewegingsmelder moet koppelen aan de dimmer.....op dezelfde manier als hoe je een lamp aan de dimmer koppelt.....maar dat is me niet gelukt.
Wanneer ik een (aan de dimmer gekoppelde) lamp ook aan de bewegingsmelder wil koppelen, wordt ie weer ontkoppeld van de dimmer....
Iemand enig idee??
Nu wil ik in de huiskamer (3 lampen), naast de dimmer/schakelaar (Tradfri) ook de Tradfri bewegingsmelder aan deze lampen koppelen.
Dat is me nog niet gelukt.....er is me verteld dat ik de bewegingsmelder moet koppelen aan de dimmer.....op dezelfde manier als hoe je een lamp aan de dimmer koppelt.....maar dat is me niet gelukt.
Wanneer ik een (aan de dimmer gekoppelde) lamp ook aan de bewegingsmelder wil koppelen, wordt ie weer ontkoppeld van de dimmer....
Iemand enig idee??
Koppel eerst de lamp aan de bewegingsmelder, wanneer dit werkt reset de dimmer door 4 x de koppelknop in te drukken. Daarna druk je het koppelknopje op de bewegingsmelder in, meteen daarna druk je het knopje op de dimmer (hou beide dicht bij elkaar en ver weg van de lamp) in en wacht tot de rode lichtjes uit gaan. zo moet het werken. ik weet niet welke dimmer je gebruikt maar de vierkante of de grote ronde werken het beste voor dit
Ridder schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 23:58:
Ik heb een aantal Tradfri lampen en 1 Icasa lamp aan de Tradfri hub gekoppeld, tezamen met een dimmer/schakelaar.
Nu wil ik in de huiskamer (3 lampen), naast de dimmer/s
chakelaar (Tradfri) ook de Tradfri bewegingsmelder aan deze lampen koppelen.
Iemand enig idee??
Vraag me even het volgende af: sinds kort een amazon echo in huis en het afspelen van muziek geloof ik wel. Zag online filmpje met het besturen van slimme lampen. Onze lamp boven de bank kan aan met 1 knop en die zit niet per se op een logische plek, ligt meer aan dat wij altijd via de achterdeur binnen komen.
Je begrijpt het: ik zit te kijken als er het lampje boven de bank vervangen voor 1 waar we tegen 'schreeuwen' zou 't perfect zijn. Heb ik dan jou wel een hub en afstandbediening nodig? Aan gezien Amazon wel naar slimme lampen kan zoeken etc, of heb ik juist die hun wel nodig omdat Amazon iets niet heeft?
Je begrijpt het: ik zit te kijken als er het lampje boven de bank vervangen voor 1 waar we tegen 'schreeuwen' zou 't perfect zijn. Heb ik dan jou wel een hub en afstandbediening nodig? Aan gezien Amazon wel naar slimme lampen kan zoeken etc, of heb ik juist die hun wel nodig omdat Amazon iets niet heeft?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je hebt inderdaad de hub nodig om Alexa->(Hub->)Lamp te krijgen.Leoon. schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:52:
Vraag me even het volgende af: sinds kort een amazon echo in huis en het afspelen van muziek geloof ik wel. Zag online filmpje met het besturen van slimme lampen. Onze lamp boven de bank kan aan met 1 knop en die zit niet per se op een logische plek, ligt meer aan dat wij altijd via de achterdeur binnen komen.
Afstandsbediening is dan extra, mocht in sommige gevallen Alexa niet reageren.
Dankjewel, helaas dacht het mooi makkelijk te kunnen koppelen en relatief goedkoop.Deshmir schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:25:
[...]
Je hebt inderdaad de hub nodig om Alexa->(Hub->)Lamp te krijgen.
Afstandsbediening is dan extra, mocht in sommige gevallen Alexa niet reageren.
In dat geval ga ik mij even inlezen in welk ecosysteem ik zou willen in huis en waarom. Vooral Philips hue versus Ikea.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Afgelopen week een korte stroomstoring bij ons in de regio.
Sindsdien doen de GU10 spotjes in de keuken het nog wel, via de telefoon niets aan de hand. Echter met de afstandsbediening veranderen de kleuren niet gelijkmatig. Als ze allemaal op de witte kleur staan en je achtkant naar de gele kleur, dan gaan een aantal naar geel maar ook een aantal naar de donkergele kleur.
Dimmen gaat wel prima.
Hoe los ik dat het makkelijkste op? Allemaal even opnieuw koppelen met de afstandsbediening? Eerst nog resetten?
Sindsdien doen de GU10 spotjes in de keuken het nog wel, via de telefoon niets aan de hand. Echter met de afstandsbediening veranderen de kleuren niet gelijkmatig. Als ze allemaal op de witte kleur staan en je achtkant naar de gele kleur, dan gaan een aantal naar geel maar ook een aantal naar de donkergele kleur.
Dimmen gaat wel prima.
Hoe los ik dat het makkelijkste op? Allemaal even opnieuw koppelen met de afstandsbediening? Eerst nog resetten?
Ik heb vandaag ook mijn eerste stappen gezet in de wondere IKEA smart lightning. Ik heb op mijn slaapkamer 2 verlichtingsplekken. Slaapkamerkast met 2 ledstrips. Plafondlamp met 3x gu10. Zover ik nu ben is het niet mogelijk met 1 afstandsbediening deze 2 verlichtingsplekken apart te schakelen. Correct? Ik heb dan wederom een draadloze afstandbediening met dimmer nodig.
Basement Bios ---- Exo-S
Lijkt me prima kunnen. Een losse afstandsbediening kan tot 10 apparaten schakelen.Woordje 'apart' gemist..
[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 24-11-2019 15:12 ]
Afzonderlijk van elkaar in 1 ruimte?Osiris schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:22:
Lijkt me prima kunnen. Een losse afstandsbediening kan tot 10 apparaten schakelen.
Basement Bios ---- Exo-S
Wat heeft de afzonderlijkheid er mee te maken? Zolang ze maar via Zigbee bereikt kunnen worden, zo'n 10 meter zonder muren, minder met muren.
Yikes, sorry, op die manier 'afzonderlijk', ik dacht "afstand", maar had helemaal over je initiele "apart" heen gelezen, excuses. Dát gaat inderdaad niet werken.
[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 24-11-2019 15:12 ]
Duidelijk. Ga ik een afstandsbediening erbij halen!Osiris schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:11:
[...]
Wat heeft de afzonderlijkheid er mee te maken? Zolang ze maar via Zigbee bereikt kunnen worden, zo'n 10 meter zonder muren, minder met muren.
Yikes, sorry, op die manier 'afzonderlijk', ik dacht "afstand", maar had helemaal over je initiele "apart" heen gelezen, excuses. Dát gaat inderdaad niet werken.
Basement Bios ---- Exo-S
Net ook een Symfonisk boekenplank speaker gehaald, valt in het geheel niet tegen kwa geluid!!!!
Hebben jullie een hue bridge of tradfri bridge/hub naast je router in de meterkast liggen of hoe doen jullie dat?
hue bridge naast de modem in meterkast jaLeoon. schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:09:
Hebben jullie een hue bridge of tradfri bridge/hub naast je router in de meterkast liggen of hoe doen jullie dat?
Die van mij ligt idd naast de router.
Af en toe is de verbinding met HomeKit weg, maar dan doe ik even een powercycle.
Af en toe is de verbinding met HomeKit weg, maar dan doe ik even een powercycle.
Even de router bekeken, van de vier slots zijn er vier gevuld. Ben nu keihard aan het nadenken met wat. Zijn twee blauwe en twee witte. 1 blauwe zit in ps4 en in witte in tv. De andere witte in de WiFi versterker op 1e verdieping. Dan blijft er een blauwe over waar ik geen idee van heb. Ik gok een loze, dus dat wordt morgen uitsluiten. Kijken wat er niet meer doet als je die er uit trekt en anders de kruipruimte in en hopen dat die blauwe daar loos ligt te zijn
I
Als er geen groen/oranje lampjes branden, zit er waar schijnlijk niks aangesloten, of het apparaat staat uit.Leoon. schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:03:
Even de router bekeken, van de vier slots zijn er vier gevuld. Ben nu keihard aan het nadenken met wat. Zijn twee blauwe en twee witte. 1 blauwe zit in ps4 en in witte in tv. De andere witte in de WiFi versterker op 1e verdieping. Dan blijft er een blauwe over waar ik geen idee van heb. Ik gok een loze, dus dat wordt morgen uitsluiten. Kijken wat er niet meer doet als je die er uit trekt en anders de kruipruimte in en hopen dat die blauwe daar loos ligt te zijn
Ik heb van het weekend ook een Tradfri hub gekocht.
Op de IKEA kast had ik al een aantal spotjes die aangesloten zitten op de 30w driver en bestuurd worden via het nieuwe type draadloze dimmer.
Nu hebben we ook een nieuwe stalamp gekocht met een slimme E27 IKEA lamp.
Deze heb ik inmiddels kunnen koppelen aan de hub/app, na 25x proberen en 1x een factory default van de hub.
Het koppelen van de driver van de kast krijg ik alleen maar niet voor elkaar.
Als ik het niet voor elkaar krijg om de driver te koppelen ga ik de hub weer terugbrengen, aangezien ik het zonde geld vind voor een enkele lamp.
Dan koop ik daar nog liever een aparte afstand bediening voor, zodat deze ook te dimmen is.
Hebben jullie hier wellicht een idee voor ?
Ik heb al geprobeerd de hub direct op de router aan te sluiten in plaats van achter een switch, dit hielp helaas niet.
Vanavond wil ik de 5ghz band van mij WiFi-access point disablen, wellicht biedt dat een oplossing ?
Op de IKEA kast had ik al een aantal spotjes die aangesloten zitten op de 30w driver en bestuurd worden via het nieuwe type draadloze dimmer.
Deze heb ik inmiddels kunnen koppelen aan de hub/app, na 25x proberen en 1x een factory default van de hub.
Als ik het niet voor elkaar krijg om de driver te koppelen ga ik de hub weer terugbrengen, aangezien ik het zonde geld vind voor een enkele lamp.
Dan koop ik daar nog liever een aparte afstand bediening voor, zodat deze ook te dimmen is.
Ik heb al geprobeerd de hub direct op de router aan te sluiten in plaats van achter een switch, dit hielp helaas niet.
Vanavond wil ik de 5ghz band van mij WiFi-access point disablen, wellicht biedt dat een oplossing ?
Uh waarom?So_Surreal schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:29:
Zigbee maakt gebruik van de 2.4ghz band.
What's the speed of dark?
Ik dacht dat wellicht de hub en mijn telefoon/de driver/lamp op een andere band zitten,.JayOne schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:01:
[...]
Uh waarom?
Zigbee maakt gebruik van de 2.4ghz band.
Misschien zorgt dat voor problemen ?
Als er een verstoring is, dan zou dat alleen in de 2.4ghz band zitten. Het uitschakelen van de 5ghz band maakt niets uit. Sterker nog, door het uitschakelen van de 5ghz band wordt je 2.4ghz band alleen maar drukker bezet.So_Surreal schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:06:
[...]
Ik dacht dat wellicht de hub en mijn telefoon/de driver/lamp op een andere band zitten,.
Misschien zorgt dat voor problemen ?
What's the speed of dark?
Heeft iemand anders hier wellicht een idee over ?So_Surreal schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:29:
Ik heb van het weekend ook een Tradfri hub gekocht.
Heb je hem via de app proberen toe te voegen, als het goed is krijg je dan een "wizard" die je door het koppelen heen helpt. Dat zou eigenlijk altijd moeten werken.So_Surreal schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:19:
[...]
Heeft iemand anders hier wellicht een idee over ?
Voor de zekerheid, ook al zou de "wizard" dat ook moeten beschrijven, je koppelt de AB aan de hub, en dan de lampen/driver aan de AB.
Ja deze wizard vol ik, na tig keer proberen en een factory reset is het gelukt om 1 lamp helemaal te koppelen.wvanommen schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:25:
[...]
Heb je hem via de app proberen toe te voegen, als het goed is krijg je dan een "wizard" die je door het koppelen heen helpt. Dat zou eigenlijk altijd moeten werken.
Voor de zekerheid, ook al zou de "wizard" dat ook moeten beschrijven, je koppelt de AB aan de hub, en dan de lampen/driver aan de AB.
Het koppelen van de driver lukt dus helaas niet.
Hij blijft staan op "apparaat zoeken" tijdens het koppelen van de afstand bediening aan de hub.
Hij koppelt de AB wel aan de driver, want die kan ik daarna bedienen, maar hij vindt hem niet in de app.
Heb je de AB echt bovenop de HUB gehouden, die afstand mag bij het koppelen echt niet groot zijn.So_Surreal schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:59:
[...]
Ja deze wizard vol ik, na tig keer proberen en een factory reset is het gelukt om 1 lamp helemaal te koppelen.
Het koppelen van de driver lukt dus helaas niet.
Hij blijft staan op "apparaat zoeken" tijdens het koppelen van de afstand bediening aan de hub.
Hij koppelt de AB wel aan de driver, want die kan ik daarna bedienen, maar hij vindt hem niet in de app.
En je moet voor het koppelen van de AB met de HUB de AB resetten, die kan dan dus niet meer gekoppeld zijn met de driver. Zolang je de AB niet aan de HUB gekoppeld krijgt, kun je eigenlijk niet verder.
[ Voor 14% gewijzigd door wvanommen op 25-11-2019 17:08 ]
De AB is al aan de hub gekoppeld, ik heb namelijk al een andere lamp helemaal aan het systeem kunnen koppelen.wvanommen schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:07:
[...]
Heb je de AB echt bovenop de HUB gehouden, die afstand mag bij het koppelen echt niet groot zijn.
En je moet voor het koppelen van de AB met de HUB de AB resetten, die kan dan dus niet meer gekoppeld zijn met de driver. Zolang je de AB niet aan de HUB gekoppeld krijgt, kun je eigenlijk niet verder.
Bij mij apparaten zie ik ook gewoon:
1x Verbindinshub
1x Led-lamp
1x Afstandsbediening
Ik krijg alleen de kastlampen die aangesloten zitten op de driver dus niet gekoppeld
Bij de ronde afstandsbediening doe je dit door de middelste knop een aantal seconden ingedrukt te houden. De lampen springen dan allemaal naar dezelfde stand. Van daar uit kan je ze dan op de gewenste stand instellen.B-Real schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:28:
[...] Echter met de afstandsbediening veranderen de kleuren niet gelijkmatig. Als ze allemaal op de witte kleur staan en je achtkant naar de gele kleur, dan gaan een aantal naar geel maar ook een aantal naar de donkergele kleur.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Met de black friday aanbiedingen in aankomst ben ik van plan eindelijk te beginnen aan slimme verlichting. Uiteraard de afweging van IKEA vs Philips. De bedoeling is om de automatisering op Home Assistant (raspberry pi) te fixen. In hoeverre is er dan nog sprake van functionaliteit verschil tussen IKEA & Philips? Zijn er dan nog steeds dingen die met de een wel kunnen en met de ander niet? Of verschil qua mogelijkheden?
In de basis niet zoveel verschil, allebei (ongeveer) zigbee. Combineren van beiden kan ook.
Welke hub je gebruikt maakt wel degelijk uit qua ondersteuning voor devices. Tradfri gaat vaak wel met de Hue bridge, niet alles werkt andersom.
Als je HA op een Pi gaat draaien is een conbee2-stick wel een aanrader als universele hub.
Aandachtpuntje is wel dat de ikea lampen (vooral de GU10 spotjes) iets meer kwaliteitsproblemen hebben. Wel veel goedkoper
Welke hub je gebruikt maakt wel degelijk uit qua ondersteuning voor devices. Tradfri gaat vaak wel met de Hue bridge, niet alles werkt andersom.
Als je HA op een Pi gaat draaien is een conbee2-stick wel een aanrader als universele hub.
Aandachtpuntje is wel dat de ikea lampen (vooral de GU10 spotjes) iets meer kwaliteitsproblemen hebben. Wel veel goedkoper
-Casper schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:50:
Of verschil qua mogelijkheden?
Geprobeerd, maar dan gaan ze allemaal op dezelfde helderheid niet op dezelfde kleur en dat was juist het probleem. Op zich wel handig om te weten, want voorheen deed ik dat middels de appaawe mwan schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:25:
[...]
Bij de ronde afstandsbediening doe je dit door de middelste knop een aantal seconden ingedrukt te houden. De lampen springen dan allemaal naar dezelfde stand. Van daar uit kan je ze dan op de gewenste stand instellen.
Gisteren wat zitten vogelen, maar nu heb ik alles nog veel meer in de war en vertoont één van de lampen boven de keukentafel ook kuren. In de keuken gaan van de 6 lampen er nu 5 aan en 1 uit bij het indrukken van de afstandsbediening en vice versa
Kortom, terug naar af en alles maar even opnieuw instellen dit weekend en voor die tijd maar even Googelen en grasduinen in dit topic naar de oplossing
Even op het plus knopje drukken zodat ze allemaal aan zijn. Daarna weer uitzetten met de middelste knop.B-Real schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:52:
[...]
Gisteren wat zitten vogelen, maar nu heb ik alles nog veel meer in de war en vertoont één van de lampen boven de keukentafel ook kuren. In de keuken gaan van de 6 lampen er nu 5 aan en 1 uit bij het indrukken van de afstandsbediening en vice versa
Ik begreep dat ze dan wel afzonderlijke netwerken vormen. Daarom leek het me handiger om het zoveel mogelijk bij 1 merk te houden?In de basis niet zoveel verschil, allebei (ongeveer) zigbee. Combineren van beiden kan ook.
Gaat dat enkel om pairing of is de hub ook bepalend voor wat je een bepaald device kan laten doen?Welke hub je gebruikt maakt wel degelijk uit qua ondersteuning voor devices. Tradfri gaat vaak wel met de Hue bridge, niet alles werkt andersom.
Ik neem aan dat je, ongeacht een conbee2-stick, altijd een hub van Hue / Tradfri nodig hebt toch?Als je HA op een Pi gaat draaien is een conbee2-stick wel een aanrader als universele hub.
Bedankt voor de info
Nee, die conbee2 stick vervangt de hub. Een tweede alternatief daarvoor kan ook Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge.-Casper schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:50:
Ik neem aan dat je, ongeacht een conbee2-stick, altijd een hub van Hue / Tradfri nodig hebt toch?
Na lang zoeken dan toch een vraag, ik lees overal hoe je de Tradfri aan de HUE kunt koppelen. Maar ik wil graag een Philipslamp aan de Hub van Tradfri koppelen. Kan dat ook? Waarom wil ik dat, lampen zijn toch duurder etc. Ik wil kleuren GU10 koppelen en die heeft Ikea (nog) niet volgens mij.
Deze vraag komt regelmatig terug. Het korte antwoord, ja, dat zou moeten werken, echter:bastiaaangovers schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:28:
Na lang zoeken dan toch een vraag, ik lees overal hoe je de Tradfri aan de HUE kunt koppelen. Maar ik wil graag een Philipslamp aan de Hub van Tradfri koppelen. Kan dat ook? Waarom wil ik dat, lampen zijn toch duurder etc. Ik wil kleuren GU10 koppelen en die heeft Ikea (nog) niet volgens mij.
1.) Geen homekit support
2.) Geen firmware updates van de lampen
3.) Niet persé dezelfde functionaliteit als met HUE
Als je wel homekit support en of firmware updates wilt, heb je voor de HUE lampen een HUE v2 hub nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 26-11-2019 16:34 ]
Top idee en heeft gewerkt. Alles aangezet en inderdaad drie lampjes die brandde. Toen wist ik welke kabel ik volgen moest en kwam ik uit bij een loze kabel in de slaapkamer. Gaan dus lekker een Philips hue aanschaffen en het licht met de stem bedienen. Ben benieuwd!! DankjewelMuVo schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:15:
I
[...]
Als er geen groen/oranje lampjes branden, zit er waar schijnlijk niks aangesloten, of het apparaat staat uit.
Met de samenwerking tussen Aqara en Ikea is het mogelijk om de Trådfri aan te sluiten op de Aqara hub. Andersom lees ik niet zoveel over. Is dit op termijn ook mogelijk? Of heeft iemand dat al voor elkaar?SPX420 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:37:
Hopelijk worden de Xiaomi Aqara zigbee producten dan ook ondersteund door de tradfri hub en niet alleen andersom. Kan die Xiaomi hub mooi de deur uit.
Is er iemand bekend met de nieuwe bewegingssensoren? Ik heb 1 oude die defect is en ik wil wisselen voor een nieuwe. Koppelen aan de hub gaat goed. Lamp koppelen gaat goed. Beweging detecteren werkt niet. De handleiding helpt mij niet. Ik heb ook een andere nieuwe bewegingssensor, ook een nieuwe, die detecteerd ook niets. Ik heb een stuk of 15 oude, die doen het allemaal perfect.
Bij mij duurde het een paar uur voordat het goed werkte. Ik heb wel het idee dat hij alleen de hoeken van het zichtveld je detecteert. Recht van voren werkt niet bij mij.ArawnofAnnwn schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:56:
Is er iemand bekend met de nieuwe bewegingssensoren? Ik heb 1 oude die defect is en ik wil wisselen voor een nieuwe. Koppelen aan de hub gaat goed. Lamp koppelen gaat goed. Beweging detecteren werkt niet. De handleiding helpt mij niet. Ik heb ook een andere nieuwe bewegingssensor, ook een nieuwe, die detecteerd ook niets. Ik heb een stuk of 15 oude, die doen het allemaal perfect.
Ik heb er sinds een week één in de gang. Die doet het prima.
Heel veel kun je er niet aan instellen, ik ben alleen een uurtje bezig geweest om de juiste plek voor de sensor te vinden.
Telkens weer drie minuten wachten voordat het licht weer uit ging
Heel veel kun je er niet aan instellen, ik ben alleen een uurtje bezig geweest om de juiste plek voor de sensor te vinden.
Ik heb er eentje al een week liggen, maar die doet het nog steeds niet. Al meerdere keren opnieuw ingesteld.pilon schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:11:
[...]
Bij mij duurde het een paar uur voordat het goed werkte. Ik heb wel het idee dat hij alleen de hoeken van het zichtveld je detecteert. Recht van voren werkt niet bij mij.
Via de app kun je de lamp weer uitzettenB-Real schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:35:
Ik heb er sinds een week één in de gang. Die doet het prima.
De sensor blijft 3 minuten 'hot'.ArawnofAnnwn schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:45:
[...]
Via de app kun je de lamp weer uitzetten
Dat ik hem met de app uit kon zetten besefte ik mij later ook, maar toen was ik al klaar 
Werkt blijkbaar ook niet volgens de Tweaker hierboven?
Ik was wat aan het klussen in huis, dus het is niet zo dat ik telkens zat te wachten totdat het licht uit ging
Werkt blijkbaar ook niet volgens de Tweaker hierboven?
Ik was wat aan het klussen in huis, dus het is niet zo dat ik telkens zat te wachten totdat het licht uit ging
Vandaag heb ik een Symfonisk remote van de Sint gekregen. Ik heb alleen een Sonos installatie en geen Symfonisk. Werkt, zoals verwacht, uitstekend. Voor €15 een prima dingetje!
Je kan (sinds kort) ook een tweede schakelaar in de groep erbij zetten. Ik heb er een in de schuur hangen voor als je daar in het donker binnen komt lopen. Dan gaan er een paar lampjes aan.ArawnofAnnwn schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:45:
[...]
Via de app kun je de lamp weer uitzetten
Als je dan weer naar buiten loopt kan je ze met zo een kleine aan/uit schakelaar weer uitzetten.
Aangezien je toch bijna nooit binnen die drie minuten weer de garage in komt maakt het voor de sensor niet uit.
En je kan ze ook nog altijd zo even aanzetten als het nét nog te licht voor de sensor is.
En ja, ik snap dat dat allemaal met je telefoon kan, maar een knop die er toch hangt is vaak net even wat handiger.
Die tweede schakelaar kon sinds het begin al. Ik had Tradfri al hangen voor het in Nederland te koop was (was 6+ maanden te koop in Belgie voor het hier uit kwam). De hal beneden heeft 3 sensoren, de badkamer heeft er 2, de overloop boven heeft er 2. De keuken/bijkeuken heeft 3 sensoren. Totaal heb ik uit mijn hoofd 15 bewegingssensoren van het oude type en 2 nieuwe, maar die werken niet.blazez schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:05:
[...]
Je kan (sinds kort) ook een tweede schakelaar in de groep erbij zetten. Ik heb er een in de schuur hangen voor als je daar in het donker binnen komt lopen. Dan gaan er een paar lampjes aan.
Als je dan weer naar buiten loopt kan je ze met zo een kleine aan/uit schakelaar weer uitzetten.
Aangezien je toch bijna nooit binnen die drie minuten weer de garage in komt maakt het voor de sensor niet uit.
En je kan ze ook nog altijd zo even aanzetten als het nét nog te licht voor de sensor is.
En ja, ik snap dat dat allemaal met je telefoon kan, maar een knop die er toch hangt is vaak net even wat handiger.
Wat je er bedoeld word met "hot" weet ik niet. De oude doen het altijd, ook na een seconde. Die dingen werken gewoon. De nieuwe doen gewoon niets, al loop ik er een uur later langs.
Met hot bedoel ik dat ik merkte dat je als je hem met de schakelaar uit zet binnen die drie minuten hij niet weer opnieuw de lampen aan doet.
Als ik na die drie minuten de garage in kom gaan de lampen weer aan.
Als ik met de hand uitzet en weer terug de garage in ga, gaat hij dus niet aan.
Ik dacht dat een tweede schakelaar kon maar sinds kort kon. Maar dan kan het zijn dat ik dat maar sinds kort weet, dat kan ook.
Ik dacht dat een tweede schakelaar kon maar sinds kort kon. Maar dan kan het zijn dat ik dat maar sinds kort weet, dat kan ook.
Dat van die 3 minuten, dat was niet het geval met de oude. Als ik in mijn keuken sta en tegen mijn Google home mini zeg dat het licht uit moet en ik ook maar 1 spier span, gaat het licht direct weer aan. Als dat bij de nieuwe anders is, dan gaat daar echt iets niet goed. Helaas is het niet mogelijk om problemen aan te melden bij Ikea. Je kunt alleen je spullen terugbrengen.blazez schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:34:
Met hot bedoel ik dat ik merkte dat je als je hem met de schakelaar uit zet binnen die drie minuten hij niet weer opnieuw de lampen aan doet.
Die drie minuten is inderdaad een feature in de nieuwe sensoren. In de oude was deze tijd in te stellen, in de nieuwe niet.
Ik zal nog wel eens kijken als ik er aan denk vanavond. Maar volgens mij kan je binnen die drie minuten doen wat je wilt, maar ze gaan binnen die tijd niet meer aan als je ze met een schakelaar (of app neem ik aan) uit zet.
Ik zal nog wel eens kijken als ik er aan denk vanavond. Maar volgens mij kan je binnen die drie minuten doen wat je wilt, maar ze gaan binnen die tijd niet meer aan als je ze met een schakelaar (of app neem ik aan) uit zet.
Ik heb de nieuwe sensor in de gang hangen, maar die gaat keurig direct weer aan als ik via een Google Home Routine alles uit laat zetten. Ik hoef maar één stap de gang in te bewegen en de lamp floept weer aan nadat GH 'm een seconde eerder nog uitgezet heeft.
Bijzondere "feature". Bij de oude kon je de tijd instellen wanneer deze de lampen weer uitzette. Je kon met een draai knopje deze tijd instellen tussen de 1 en 5 minuten. Als die tijd was verstreken, dan schakelde de sensor de lamp uit als er gedurende de aangegeven tijd geen beweging was geweest. Als je deze instelt op 5 minuten en je loopt na 4 minuten langs de sensor, start de tijd opnieuw. Pas als er 5 minuten geen beweging gezien is, gaat de lamp uit. Dat had verder geen effect op het uitzetten via de app of niet.blazez schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:31:
Die drie minuten is inderdaad een feature in de nieuwe sensoren. In de oude was deze tijd in te stellen, in de nieuwe niet.
Ik ben ervan op de hoogte dat je een dimmer/schakelaar nodig hebt om een lamp aan de Tradfri hub te kunnen koppelen. Kun je deze dimmer/schakelaar wel weer verwijderen nadat je de lampen hebt toegevoegd?
Yes.jantje888 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:48:
Ik ben ervan op de hoogte dat je een dimmer/schakelaar nodig hebt om een lamp aan de Tradfri hub te kunnen koppelen. Kun je deze dimmer/schakelaar wel weer verwijderen nadat je de lampen hebt toegevoegd?
Je lamp zit dan gewoon in een kamer
Net nog even getest. Hij gaat aan met de sensor, en zolang je blijft bewegen blijft hij inderdaad aan. Dus waarschijnlijk drie minuten na de laatste beweging gaat hij uit.ArawnofAnnwn schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:29:
[...]
Bijzondere "feature". Bij de oude kon je de tijd instellen wanneer deze de lampen weer uitzette. Je kon met een draai knopje deze tijd instellen tussen de 1 en 5 minuten. Als die tijd was verstreken, dan schakelde de sensor de lamp uit als er gedurende de aangegeven tijd geen beweging was geweest. Als je deze instelt op 5 minuten en je loopt na 4 minuten langs de sensor, start de tijd opnieuw. Pas als er 5 minuten geen beweging gezien is, gaat de lamp uit. Dat had verder geen effect op het uitzetten via de app of niet.
Maar als ik hem met de schakelaar uit zet, kan ik voor de sensor doen wat ik wil, maar de lamp gaat niet aan.
Pas na enige tijd (ik vermoed die drie minuten na de laatste beweging) gaat de lamp weer aan door de sensor als je er voor beweegt.
Kan iemand mij uitleggen waarom er zoveel prijsverschil in deze 2 lampen zit? Ik snap dat de kleur iets anders is wit spectrum (verschillende soorten wit licht neem ik aan?) en warm wit maar voor de rest?
https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-60420041/ > € 6,99
https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-90408603/ > € 12,95
alleen de kleuren wit die je kan instellen, dat is het enige verschilWoohooo schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:28:
Kan iemand mij uitleggen waarom er zoveel prijsverschil in deze 2 lampen zit? Ik snap dat de kleur iets anders is wit spectrum (verschillende soorten wit licht neem ik aan?) en warm wit maar voor de rest?
Heb je de prijzen van Hue lampen zeker nooit gezienWoohooo schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:28:
€12,95 is nog steeds spot goedkoop voor een smart light, advies prijs van Philips Hue tegenhanger is namelijk €34,95!
Je hebt gelijk. Ik heb het net nogmaals getest en het werkt inderdaad zo bij de nieuwe sensoren. Erg raar en ook erg vervelend. Het ophang systeem werkt vervelend, de sensor werkt slechter. Ik ben er niet blij mee maar de oude kan ik niet meer kopen.blazez schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:22:
[...]
Net nog even getest. Hij gaat aan met de sensor, en zolang je blijft bewegen blijft hij inderdaad aan. Dus waarschijnlijk drie minuten na de laatste beweging gaat hij uit.
Maar als ik hem met de schakelaar uit zet, kan ik voor de sensor doen wat ik wil, maar de lamp gaat niet aan.
Pas na enige tijd (ik vermoed die drie minuten na de laatste beweging) gaat de lamp weer aan door de sensor als je er voor beweegt.
Klopt het dat op het moment dat de batterij van je IKEA remote (grote ronde in mijn geval) leeg is ook gelijk de sturing in zowel de app als direct remote richting de lampen verloren is gegaan? Op de een of andere manier lopen bij mij de batterijen van de afstandbedieningen die ik in huis heb snel leeg met als gevolg dat ik de koppelingen van zowel de afstandsbediening als de bediening via de IKEA app kwijt ben. Bijkomend nadeel is dat daarmee ook gelijk mijn sturing vanuit Home Assistant weg is. Dat laatste kan ik nog begrijpen, maar het eerste niet. Hoe lossen jullie dit op (als jullie dit probleem al herkennen natuurlijk
) ?
Dit is wel erg raar, zoals ik het lees gaat communicatie tussen lampen en bridge via de remote?! Lijkt mij stug, want dan zou remote altijd aan moeten staan en dan zijn batterijen binnen een dag of twee leeg!Hendry Scholing schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:21:
Klopt het dat op het moment dat de batterij van je IKEA remote (grote ronde in mijn geval) leeg is ook gelijk de sturing in zowel de app als direct remote richting de lampen verloren is gegaan? Op de een of andere manier lopen bij mij de batterijen van de afstandbedieningen die ik in huis heb snel leeg met als gevolg dat ik de koppelingen van zowel de afstandsbediening als de bediening via de IKEA app kwijt ben. Bijkomend nadeel is dat daarmee ook gelijk mijn sturing vanuit Home Assistant weg is. Dat laatste kan ik nog begrijpen, maar het eerste niet. Hoe lossen jullie dit op (als jullie dit probleem al herkennen natuurlijk) ?
Ik heb een setup met dimmer in een Hue netwerk, sinds een maand en daarvan zijn de batterijen nog niet leeg!
Heb ook een setup zonder bridge waarbij On/Off switch 3 Tradfri plugs rechtstreeks aanstuurt en die werkt al ruim een jaar op dezelfde batterij!
Max twee maanden gaat een batterij bij mij meeErik1971 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:10:
[...]
Dit is wel erg raar, zoals ik het lees gaat communicatie tussen lampen en bridge via de remote?! Lijkt mij stug, want dan zou remote altijd aan moeten staan en dan zijn batterijen binnen een dag of twee leeg!
Ik heb een setup met dimmer in een Hue netwerk, sinds een maand en daarvan zijn de batterijen nog niet leeg!
Heb ook een setup zonder bridge waarbij On/Off switch 3 Tradfri plugs rechtstreeks aanstuurt en die werkt al ruim een jaar op dezelfde batterij!
@Hendry Scholing
Hier gaan de batterijen van de afstandbediening ook al ruim 1 jaar mee.
Ik heb begrepen dat de batterijen sneller leeg kunnen gaan als je de stroom van de lampen af haalt.
Home assistant stuur ik hier aan zonder bridge, maar met een conbee 2 stick.
Hier gaan de batterijen van de afstandbediening ook al ruim 1 jaar mee.
Ik heb begrepen dat de batterijen sneller leeg kunnen gaan als je de stroom van de lampen af haalt.
Home assistant stuur ik hier aan zonder bridge, maar met een conbee 2 stick.
Hier alles nog IKEA, stuur wel het vaakst de lampen aan via de hub (dmv OH2) of de app zelf. Maar de batterijen gaan erg lang mee en heb nog niet gemerkt dat een bijna lege batterij het app gebruik tegen hield. Wel dat de lamp niet meer uit ging en dat ik de afstandsbediening dichterbij moest houden
Dit is bij mij ook het geval. ik weet niet waarom je batterijen snel leeglopen. Bij mij gaan de Ikea batterijen ongeveer een jaar mee. Als de eerste stopt met werken doe ik een rondje rond het huis om alle batterijen te vervangen.Hendry Scholing schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:21:
Klopt het dat op het moment dat de batterij van je IKEA remote (grote ronde in mijn geval) leeg is ook gelijk de sturing in zowel de app als direct remote richting de lampen verloren is gegaan? Op de een of andere manier lopen bij mij de batterijen van de afstandbedieningen die ik in huis heb snel leeg met als gevolg dat ik de koppelingen van zowel de afstandsbediening als de bediening via de IKEA app kwijt ben. Bijkomend nadeel is dat daarmee ook gelijk mijn sturing vanuit Home Assistant weg is. Dat laatste kan ik nog begrijpen, maar het eerste niet. Hoe lossen jullie dit op (als jullie dit probleem al herkennen natuurlijk) ?
Ik zou het geweldig vinden als ze er fatsoenlijke batterijen in zouden doen. Dubbel AA of desnoods AAA, zodat ik er oplaadbare batterijen in kan doen.
Die platte kosten bijna niets, maar het is zo zonde om zo veel batterijen weg te gooien.
Weet iemand of die nieuwe bewegingssensoren waterdicht zijn?
Ik zou er graag een aantal rond mijn huis ophangen.
bij mij ook een jaar. Als de batterij op is, kan ik nog steeds via de app de lamp besturen.
Die sensoren zijn IP44. Dus volgens Wikipedia plenswaterdicht.ArawnofAnnwn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:53:
[...].
Weet iemand of die nieuwe bewegingssensoren waterdicht zijn?
Ik zou er graag een aantal rond mijn huis ophangen.
Ze zouden dus wel iets aan water moeten kunnen hebben.
Vraagje; ik heb een hub in de meterkast, een afstandsbediening om de verlichting in de woonkamer aan te sturen en een Google Home. Nu wil ik een slim lampje op een kast in de keuken hebben (en deze dus apart met Google home aan kunnen sturen). Heb ik een aparte afstandsbediening nodig, of kan ik deze configureren op m'n huidige?
Top! Dan ga ik er nog meer halen voor in de achtertuin en bij de voordeurblazez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:27:
[...]
Die sensoren zijn IP44. Dus volgens Wikipedia plenswaterdicht.
Ze zouden dus wel iets aan water moeten kunnen hebben.
De afstandsbediening bepaald de groep. Ik kan straks even testen of ik er een in een aparte groep kan zetten, maar is het handig? Als het in een kast is, zsis het dan niet beter om een bewegingssensor te gebruiken?Empathy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:13:
Vraagje; ik heb een hub in de meterkast, een afstandsbediening om de verlichting in de woonkamer aan te sturen en een Google Home. Nu wil ik een slim lampje op een kast in de keuken hebben (en deze dus apart met Google home aan kunnen sturen). Heb ik een aparte afstandsbediening nodig, of kan ik deze configureren op m'n huidige?
Dat hangt er van af wat je met dat lampje wil doen. Wil je hem ook kunnen schakelen met een schakelaar, dan heb je een schakelaar nodig. Wil je hem niet schakelen met een schakelaar, dan heb je alleen (tijdelijk) een schakelaar nodig om de lamp te introduceren/toe te voegen aan je hub.Empathy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:13:
Zodra je hem hebt toegevoegd kan je heb naar een anderen (nieuwe/ lege ruimte zetten zodat hij niet meer door de schakelaar bediend wordt waarmee je hem hebt toegevoegd
Mijn tradfrilamp hangt buiten en gaat tien minuten aan mbv bewegingssensor.
Vanmiddag heb ik stroomstoring gehad. De lamp brandt nu al uren en gaat niet meer uit. Moet alles nu weer opnieuw gekoppeld worden voor het weer als vanouds werkt of is er een andere manier om de lamp weer te laten werken. Iemand goede tips?
Heel apart, na ruim twee uur reageert de lamp ineens wel op de afstandsbediening en gaat de lamp in ieder geval weer uit.
Vanmiddag heb ik stroomstoring gehad. De lamp brandt nu al uren en gaat niet meer uit. Moet alles nu weer opnieuw gekoppeld worden voor het weer als vanouds werkt of is er een andere manier om de lamp weer te laten werken. Iemand goede tips?
Heel apart, na ruim twee uur reageert de lamp ineens wel op de afstandsbediening en gaat de lamp in ieder geval weer uit.
[ Voor 17% gewijzigd door miles op 04-12-2019 19:34 ]
Ik wil ‘m apart van de huidige verlichting kunnen dimmen en uitschakelen via m’n Google Home (of evt. via de app).blazez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:54:
[...]
Dat hangt er van af wat je met dat lampje wil doen. Wil je hem ook kunnen schakelen met een schakelaar, dan heb je een schakelaar nodig. Wil je hem niet schakelen met een schakelaar, dan heb je alleen (tijdelijk) een schakelaar nodig om de lamp te introduceren/toe te voegen aan je hub.
Zodra je hem hebt toegevoegd kan je heb naar een anderen (nieuwe/ lege ruimte zetten zodat hij niet meer door de schakelaar bediend wordt waarmee je hem hebt toegevoegd
Dan dus inderdaad een andere (reeds bestaande) schakelaar gebruiken om hem aan te melden en na het aanmelden naar een eigen/lege ruimte slepen.Empathy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:15:
[...]
Ik wil ‘m apart van de huidige verlichting kunnen dimmen en uitschakelen via m’n Google Home (of evt. via de app).
Top, thanks!blazez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:25:
[...]
Dan dus inderdaad een andere (reeds bestaande) schakelaar gebruiken om hem aan te melden en na het aanmelden naar een eigen/lege ruimte slepen.
Afhankelijk van hoe goed de ZigBee stack is geïmplementeerd kan het even duren voordat alle routes zijn hersteld nadat alle lampen van stroom af zijn geweest! Normaal zou dat ff niet meer dan een minuut mogen duren, maar blijkbaar duurt het bij Tradfri iets langer!?miles schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:12:
Mijn tradfrilamp hangt buiten en gaat tien minuten aan mbv bewegingssensor.
Even een vraag aan de communitie. Ik heb vandaag tradfri geüpdate via de app. Wat me opviel is dat de afstandsbedieningen (3) het allen na deze update niet meer doen.
Dus ook na het wisselen van batterijen en resetten door 4 keer te klikken lijken ze niets te doen (zelfs geen rood lichtje wat er van af komt).
Alle andere materialen:
- Koppeling met Google Home
- Tradfri Lampen
- Tradfri bewegingssensors
- Tradfri slimme stekker
- Gekoppelde Gledopto + ledstrip
...dat werkt nog wel allemaal.
Hebben meer mensen deze ervaring sinds een/de update?
Dus ook na het wisselen van batterijen en resetten door 4 keer te klikken lijken ze niets te doen (zelfs geen rood lichtje wat er van af komt).
Alle andere materialen:
- Koppeling met Google Home
- Tradfri Lampen
- Tradfri bewegingssensors
- Tradfri slimme stekker
- Gekoppelde Gledopto + ledstrip
...dat werkt nog wel allemaal.
Hebben meer mensen deze ervaring sinds een/de update?
20% korting op TRÅDFRI sets van 5 t/m 23 december.
https://www.ikea.com/nl/n...s/ikea-home-smart-system/Profiteer als IKEA Family lid van 5 t/m 23 december van 20% korting op alle TRÅDFRI slimme verlichting sets.
[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 05-12-2019 14:52 ]
Ik heb ook net vorige week inkopen gedaan, maarja zo gaat dat.
Met 1 lamp moet ik nog terug (E14) want die blijft na uitzetten heel lichtjes branden, de overige lampen gaan wel allemaal keurig uit. Verder lijkt het wel prima te werken, eindelijk met 1 druk op de knop de 5 lampen in de woonkamer tegelijk aan en dimbaar.
Heeft iemand wel eens gemeten wat het stroomverbruik van die dingen is? Ik had hiervoor 2,8w LED's van de ikea en nu zitten er 8,9w tradfri lampen in maar ze staan wel ongeveer op dezelfde lichtsterkte als de oude (denk 50-60% gedimd), scheelt dat dan ook 50-60% in het stroomverbruik of niet?
Met 1 lamp moet ik nog terug (E14) want die blijft na uitzetten heel lichtjes branden, de overige lampen gaan wel allemaal keurig uit. Verder lijkt het wel prima te werken, eindelijk met 1 druk op de knop de 5 lampen in de woonkamer tegelijk aan en dimbaar.
Heeft iemand wel eens gemeten wat het stroomverbruik van die dingen is? Ik had hiervoor 2,8w LED's van de ikea en nu zitten er 8,9w tradfri lampen in maar ze staan wel ongeveer op dezelfde lichtsterkte als de oude (denk 50-60% gedimd), scheelt dat dan ook 50-60% in het stroomverbruik of niet?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.