Mooi te combineren met de actiekaarten die vanaf 6 december te besteden zijn na het kopen van een adventkalender.JBS schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:52:
20% korting op TRÅDFRI sets van 5 t/m 23 december.
[...]
https://www.ikea.com/nl/n...s/ikea-home-smart-system/
Dat kan het dan wel eens zijn, mijn vrouw heeft er wel eens een handje van om met regelmaat de lampen op de kamers van mijn kinderen uit te zetten met de schakelaar ipv de afstandsbediening. Mogelijk dat hier dan de oorzaak zit van het sneller leeglopen! Bedankt voor de tip @Henkiejoo ! Ik lees hier ook veel conbee2.. wellicht ook maar eens eentje bestellen bij onze oosterburenHenkiejoo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:56:
@Hendry Scholing
Hier gaan de batterijen van de afstandbediening ook al ruim 1 jaar mee.
Ik heb begrepen dat de batterijen sneller leeg kunnen gaan als je de stroom van de lampen af haalt.
Home assistant stuur ik hier aan zonder bridge, maar met een conbee 2 stick.
Geen ervaring met update's van Ikea remotes, heb alles namelijk achter een Hue Bridge hangen, wat ik wel weet uit ervaring is dat updaten van batterij gevoede ZigBee devices een grote impact heeft op de levensduur van een batterij, in jouw geval vermoed ik dat de batterijen gewoon "leeg" zijn, te leeg om nog iets weg te schrijven in eprom of nvram, vandaar dat het linken na reseten ook niet werkt (als reseten al werkt?).Joppiesaus2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:07:
Even een vraag aan de communitie. Ik heb vandaag tradfri geüpdate via de app. Wat me opviel is dat de afstandsbedieningen (3) het allen na deze update niet meer doen.
Dus ook na het wisselen van batterijen en resetten door 4 keer te klikken lijken ze niets te doen (zelfs geen rood lichtje wat er van af komt).
Alle andere materialen:
- Koppeling met Google Home
- Tradfri Lampen
- Tradfri bewegingssensors
- Tradfri slimme stekker
- Gekoppelde Gledopto + ledstrip
...dat werkt nog wel allemaal.
Hebben meer mensen deze ervaring sinds een/de update?
Advies vervang de batterijen!
je kan altijd brutaal contact opnemen; als je het terugbrengt en opnieuw koopt heb je namelijk ook je 20%. Vaak zijn ze wel coulant.B-Real schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:35:
Pfff, twee weken geleden net voor meer dan 200eu Tradfri spul gehaald
Dat was inderdaad het eerste wat ik deed. Ga zo even een nieuw setje halen om uit te sluiten dat de nieuwe batterijen het probleem waren. Begin te vermoeden dat een lege batterij i.c.m. een update tot serieuze problemen kan leiden...We gaan het wel zien.Erik1971 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:33:
[...]
Geen ervaring met update's van Ikea remotes, heb alles namelijk achter een Hue Bridge hangen, wat ik wel weet uit ervaring is dat updaten van batterij gevoede ZigBee devices een grote impact heeft op de levensduur van een batterij, in jouw geval vermoed ik dat de batterijen gewoon "leeg" zijn, te leeg om nog iets weg te schrijven in eprom of nvram, vandaar dat het linken na reseten ook niet werkt (als reseten al werkt?).
Advies vervang de batterijen!
Ik lees gemengde berichten over die gledopto controller. Dat het niet meer goed zou werken met een recente update van de Tradfri hub. Gaat dit om een normale ledstrip met wit licht of met RGB(WW)? Kun jij of iemand anders hier misschien uitsluitsel over geven? Ik zou graag mijn setup uitbreiden met één of twee RGB ledstrips.Joppiesaus2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:07:
Alle andere materialen:
- Gekoppelde Gledopto + ledstrip
...dat werkt nog wel allemaal.
Ik heb rgbww (denk ik) in principe full color. Werkt inderdaad niet lekker met tradfri. Uniform wit lukt wel en dimmen ook. Voor andere kleuren laat hij soms even de kleur zien om daarna direct uit te vallen of terug te gaan naar een wit tint. Kan dus werken, maar iets in de aansturing gaat inderdaad niet goed..:-/tarlitz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:04:
[...]
Ik lees gemengde berichten over die gledopto controller. Dat het niet meer goed zou werken met een recente update van de Tradfri hub. Gaat dit om een normale ledstrip met wit licht of met RGB(WW)? Kun jij of iemand anders hier misschien uitsluitsel over geven? Ik zou graag mijn setup uitbreiden met één of twee RGB ledstrips.
Okee, helder! Toch jammer dat er niet echt een makkelijke én betaalbare manier is om een leuke RGB ledstrip aan te sluiten.Joppiesaus2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:51:
[...]
Ik heb rgbww (denk ik) in principe full color. Werkt inderdaad niet lekker met tradfri. Uniform wit lukt wel en dimmen ook. Voor andere kleuren laat hij soms even de kleur zien om daarna direct uit te vallen of terug te gaan naar een wit tint. Kan dus werken, maar iets in de aansturing gaat inderdaad niet goed..:-/
Ik probeer net een backup gledopto controller aan te sluiten met een reserve ledstrip. Ik krijg ze alleen niet meer op de tradfri base aangesloten. Hij pakt de sync niet lijkt het. Wellicht werkt de bestaande nog omdat deze al gesynct was. Zou best kunnen dat er na de update meer bugs zijn bijgekomen :-/
Anoniem: 1294558
Maar licht van Hue is wel iets mooier. Heb hier in de woonkamer 3 Hue en 2 Tradfi en zie toch verschil. Minimaal maar toch. Een perfectionist kan hierover vallen.....Erik1971 schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:56:
[...]
Heb je de prijzen van Hue lampen zeker nooit gezien![]()
€12,95 is nog steeds spot goedkoop voor een smart light, advies prijs van Philips Hue tegenhanger is namelijk €34,95!
Kijk ik verkeerd of maakt ikea inderdaad geen smart rolgordijnen voor ramen die 160cm breed zijn?
Dat zou wel echt heel erg jammer zijn.
Dat zou wel echt heel erg jammer zijn.
Had ik dit maar eerder gelezen...Heb je dit nog kunnen oplossen?Frozen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:55:
Nou, vandaag heb ik dus ook maar een nieuwe tradfri witspectrum gehaald. Wat blijkt? Ze passen niet meer in de nymane, terwijl de voorgangers er wel prima in gingen...
Kan toch niet dat hun eigen lampen niet in hun eigen armaturen passen

Believe. Imagine. Create.
Ja! Je moet het zwarte plastic gedeelte met een tang uit de lamp trekken! Het ziet er minder mooi uit, maar werkt super goed!Troetelbeer schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:52:
[...]
Had ik dit maar eerder gelezen...Heb je dit nog kunnen oplossen?
Kan toch niet dat hun eigen lampen niet in hun eigen armaturen passen
Ah, snelle reactie! Dank je! Morgen even doen
Misschien heb ik het gemist maar ik heb niet een productnaam kunnen vinden om op te zoeken in dit topic.
https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-60342656/
Mijn idee is om er niet Ikea 12V Led spots aan vast te knopen. Dus als iemand het al geprobeerd heeft en het werkt niet ... voor de EUR 25 kan ik er mij geen grote buil aan vallen.
Uit de specs en de documentatie wordt ik niets wijs. Lijkt mij een LED driver die via Tradfri aan te sturen is. Ingang is 230V, uitgang onbekend. Ik ga er denk ik morgen eentje kopen om aan te meten (uitgangspanning en max Amperage),Nu kan iedereen gemakkelijk gebruik maken van slimme verlichting. Met de driver kan je je geïntegreerde verlichting van IKEA koppelen - aan, uit en dimmen zodat je altijd de juiste verlichting en sfeer hebt. Lees meer
Mijn idee is om er niet Ikea 12V Led spots aan vast te knopen. Dus als iemand het al geprobeerd heeft en het werkt niet ... voor de EUR 25 kan ik er mij geen grote buil aan vallen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je kunt er 24v leds aan koppelen. Is al vaker gedaan in dit topic dacht ik. Zoek maar eens op led driver.franssie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:18:
Misschien heb ik het gemist maar ik heb niet een productnaam kunnen vinden om op te zoeken in dit topic.
[...]
Uit de specs en de documentatie wordt ik niets wijs. Lijkt mij een LED driver die via Tradfri aan te sturen is. Ingang is 230V, uitgang onbekend. Ik ga er denk ik morgen eentje kopen om aan te meten (uitgangspanning en max Amperage),
Top - ga ik testen om ze in serie te zetten (2x12V = 24) dus hier kan ik wat mee!koendel schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:17:
[...]
Je kunt er 24v leds aan koppelen. Is al vaker gedaan in dit topic dacht ik. Zoek maar eens op led driver.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Uit de laatste link van de documenten:franssie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:18:
[...]
Uit de specs en de documentatie wordt ik niets wijs. Lijkt mij een LED driver die via Tradfri aan te sturen is. Ingang is 230V, uitgang onbekend. Ik ga er denk ik morgen eentje kopen om aan te meten (uitgangspanning en max Amperage),
Ingangsspanning:
220-240 V wisselstroom, 50-60 Hz
Uitgangsspanning: 24 V gelijkstroom
Max. uitgangsvermogen: 30 W
Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog
Ik heb wel de AA-2056495-1_pub.pdf gevonden op IKEA.nl waar de 30W genoemd wordt - maar de 24V niet. - dus als je een link hebt naar je bron dan helpt dat.puntje013 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:46:
[...]
Uit de laatste link van de documenten:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 07-12-2019 01:15 ]
https://www.ikea.com/nl/n...ing__AA-2056402-1_pub.pdffranssie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 01:14:
[...]
Ik heb wel de AA-2056495-1_pub.pdf
gevonden waar de 30W genoemd wordt - maar de 24V niet.
Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog
Excuus - er staan drie documenten met dezelfde omschrijving en de laatste van de drie had ik overgeslagen omdat ik dacht dat het hetzelfde was. Je hebt gelijk, het staat er in.
Hoi klein vraagje: werkt een Philips hue dimmer ook met tradfri hub en lampen?
Bij de TRÅDFRI powerplug vermeldt men een max belasting van 3840W (16A), kan hij dit ook veilig schakelen?
Zou deze willen aanschaffen om een verwarmingselement te schakelen via Home Assistant icm temperatuur sensor (IKEA, breng aub temp/hum. sensoren uit! ;-) )
Heb momenteel sonoff POW, maar deze vertrouw ik niet om deze vermogens te schakelen.
Er laten door vloeien zou geen probleem mogen zijn, dan weet ik ook het verbruik.
Zou deze willen aanschaffen om een verwarmingselement te schakelen via Home Assistant icm temperatuur sensor (IKEA, breng aub temp/hum. sensoren uit! ;-) )
Heb momenteel sonoff POW, maar deze vertrouw ik niet om deze vermogens te schakelen.
Er laten door vloeien zou geen probleem mogen zijn, dan weet ik ook het verbruik.
[ Voor 27% gewijzigd door BlackShadow op 07-12-2019 17:38 ]
Heb tijdelijk de Tradfri Hub in gebruik en gekoppeld aan mijn Home Assistant waarbij ik merk dat de Tradfri Hub na een aantal dagen niet meer reageerde op opdrachten uit Home Assistant. Vanuit de Tradfri Hub reageerden de lampen wel gewoon prima.
Hierin ben ik niet de enige, lees ik onder andere hier https://github.com/home-a...me-assistant/issues/14386. Een specifieke aanpassing binnen een bestand aan de HA omgeving zou een oplossing kunnen zijn.
Nu merk ik dat de lampen deze ochtend weer reageren op opdrachten vanuit Home Assistant hoewel dat gisteravond niet zo was. Beide niet herstart of anderszins iets mee gedaan.
Ervaren jullie ook dergelijke tijdelijke onderbrekingen in de communicatie tussen Home Assistant en de Tradfri Hub die zichzelf weer oplossen?
Hierin ben ik niet de enige, lees ik onder andere hier https://github.com/home-a...me-assistant/issues/14386. Een specifieke aanpassing binnen een bestand aan de HA omgeving zou een oplossing kunnen zijn.
Nu merk ik dat de lampen deze ochtend weer reageren op opdrachten vanuit Home Assistant hoewel dat gisteravond niet zo was. Beide niet herstart of anderszins iets mee gedaan.
Ervaren jullie ook dergelijke tijdelijke onderbrekingen in de communicatie tussen Home Assistant en de Tradfri Hub die zichzelf weer oplossen?
Ik gebruik een TPLink HS110. Die heb ik aan de wasmachine en wasdroger zitten, dus hoge vermogens kan hij aan (16A).BlackShadow schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:19:
Bij de TRÅDFRI powerplug vermeldt men een max belasting van 3840W (16A), kan hij dit ook veilig schakelen?
Het is geen Zigbee, maar WiFi, maar via bv. Home Assistant werkt het goed.
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Ja, dat kan die. Zie onderste foto in robertwebbe in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie" Er zit een 16 Amp relais in.BlackShadow schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:19:
En? Is het gelukt?franssie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:57:
[...]
Top - ga ik testen om ze in serie te zetten (2x12V = 24) dus hier kan ik wat mee!
[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 08-12-2019 11:56 ]
Nee Philips Hue dimmer werkt niet samen met tradfri bridge.Xanderwufu schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:10:
Hoi klein vraagje: werkt een Philips hue dimmer ook met tradfri hub en lampen?
Ik heb wel met een Hue dimmer een Ikea Tradfri lamp proberen te linken, toevoegen aan (Hue) netwerk ging goed, maar standalone bediening van Ikea Tradfri lamp lukte bij mij niet (niet alle settings werden door de lamp opgeslagen)!
[ Voor 7% gewijzigd door Erik1971 op 08-12-2019 17:42 ]
Moet de driver nog ophalen en zoeken waar ik wat GU53 / MR16 voetjes heb liggen om eea te testen voor ik het ga inbouwen in mijn huis. Ik kom er op terug! Want in mijn bestaande aansluiting zitten er soms 2 of soms 3 lampen op 1 draadpaar vanuit de huidige voeding, deze zullen dus verschillende hoeveelheden stroom (A) trekken - ben benieuwd hoe de driver daar mee omgaat.
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 08-12-2019 17:42 ]
Helaas “slecht” nieuws voor de eigenaren van de rolgordijnen die op HomeKit support zitten te wachten. Deze is namelijk alweer uitgesteld ;
https://9to5mac.com/2019/...mekit-smart-blinds-delay/
https://9to5mac.com/2019/...mekit-smart-blinds-delay/
Hallo, eerste keer dat ik wat post in dit forum maar kan in dit topic en ook niet op andere plekken een oplossing voor mijn probleem vinden. Ik heb een Hue bridge met momenteel ook 3 e14/gu10 lampen van Tradfri die prima werken, naast mijn Philips lampen
Vandaag heb ik 2 Tradfri Outlet Control Plugs gekocht (jaja, de kerst verlichting moet ik ook smart kunnen bedienen
). Enfin, de eerste plug had ik heel snel gekoppeld en werkt perfect. Dit heb ik met de Hue Essential app gedaan. Vervolgens heb ik de andere plug proberen te koppelen. Dit is helaas niet gelukt. Ik heb de plug meermaals gereset, uit het stopcontact gehaald etc. Uiteindelijk heb ik ook de reeds gekoppelde plug verwijderd en heb ik ze allebei tegelijk proberen te koppelen, maar hij koppelt alleen maar een plug (dezelfde). De afstand tot de plug is minder dan 5cm, dus dat kan ook niet het probleem zijn.
Ze zijn tegelijkertijd vandaag gekocht bij de IKEA in Barendrecht, dus een verschil in firmware versie lijkt me onwaarschijnlijk. Hue app, Hue Essentials en de Hue Light Finder op macOS vinden de tweede plug helaas niet. Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om hem wel te koppelen met mijn Hue bridge?
Vandaag heb ik 2 Tradfri Outlet Control Plugs gekocht (jaja, de kerst verlichting moet ik ook smart kunnen bedienen
Ze zijn tegelijkertijd vandaag gekocht bij de IKEA in Barendrecht, dus een verschil in firmware versie lijkt me onwaarschijnlijk. Hue app, Hue Essentials en de Hue Light Finder op macOS vinden de tweede plug helaas niet. Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om hem wel te koppelen met mijn Hue bridge?
[ Voor 3% gewijzigd door StanPC op 08-12-2019 23:54 ]
Ondanks de instructie in deze post (SPX420 in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie") lukt het mij niet om 2 afstandsbedieningen aan 1 lamp te koppelen.
Situatie:
2 bedlampjes met een Tradfri lamp erin.
2 schakelaars waarmee ik tegelijk beide lampen wil kunnen in- en uitschakelen.
Wat heb ik gedaan:
Remote 1 aan beide lampen gekoppeld (dit werkt uitstekend)
Remote 2 gereset (4x op het knopje koppelen gedrukt binnen 5 seconden)
Naar een andere kamer gelopen om remote 1 en 2 te pairen. Hiervoor op remote 1 de koppelknop ingedrukt te houden, gevolgd door de koppelknop van remote 2. Dit heb ik minimaal 10 seconden gedaan, waarbij ik de remotes tegen elkaar hield.
Maar tóch lukt het niet om met remote 2 de lampen te schakelen. Ze reageren wel op remote 1, maar remote 2 doet niets.
Wat kan ik nog meer proberen?
Situatie:
Wat heb ik gedaan:
Naar een andere kamer gelopen om remote 1 en 2 te pairen. Hiervoor op remote 1 de koppelknop ingedrukt te houden, gevolgd door de koppelknop van remote 2. Dit heb ik minimaal 10 seconden gedaan, waarbij ik de remotes tegen elkaar hield.
Maar tóch lukt het niet om met remote 2 de lampen te schakelen. Ze reageren wel op remote 1, maar remote 2 doet niets.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Het kan nu ook in de app. de remote even koppelen aan de hub en je kan hem verplaatsen naar de kamer.DynamicDreams schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:26:
Ondanks de instructie in deze post (SPX420 in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie") lukt het mij niet om 2 afstandsbedieningen aan 1 lamp te koppelen.
Situatie:
Wat heb ik gedaan:
Heb je geen hub dan gewoon een paar keer proberen, het zou moeten lukken.
Ik heb een outlet en een on/off switch. Geen gateway dus niet de nieuwste firmware.
Nu krijg ik voor geen mogelijkheid de outlet en de switch gekoppeld. De outlet kan ik resetten, de switch ook. De switch koppelde zelfs aan een bluetooth Hue lamp (frustrerend genoeg meerdere malen, dus die allemaal even van t stroom gehaald).
Ik kan de outlet ook koppelen aan mijn tplink Deco m9, deze ziet hem wel maar de deco ondersteund hem verder niet.
Het lijkt er dus op dat beide goed werken, maar niet willen koppelen. Wat ik geprobeerd heb:
Outlet resetten (5,10,30 seconden in t gaatje gedrukt houden), na 5 tellen klikt die en pulsed het lampje.
Switch resetten, 4 keer klikken in 5 seconden.
Switch verbinden, 10+ seconden de connectie knop ingedrukt houden.
Dit allemaal in alle mogelijke volgordes en variaties.
Kennen jullie dit probleem of heeft iemand nog een idee of tip. Misschien dat de firmware updaten of een gateway sowieso het makkelijker maakt, maar aangezien het hele huis al vol hangt met Hue vind ik het een beetje zonde om er een aan te schaffen.
Nu krijg ik voor geen mogelijkheid de outlet en de switch gekoppeld. De outlet kan ik resetten, de switch ook. De switch koppelde zelfs aan een bluetooth Hue lamp (frustrerend genoeg meerdere malen, dus die allemaal even van t stroom gehaald).
Ik kan de outlet ook koppelen aan mijn tplink Deco m9, deze ziet hem wel maar de deco ondersteund hem verder niet.
Het lijkt er dus op dat beide goed werken, maar niet willen koppelen. Wat ik geprobeerd heb:
Outlet resetten (5,10,30 seconden in t gaatje gedrukt houden), na 5 tellen klikt die en pulsed het lampje.
Switch resetten, 4 keer klikken in 5 seconden.
Switch verbinden, 10+ seconden de connectie knop ingedrukt houden.
Dit allemaal in alle mogelijke volgordes en variaties.
Kennen jullie dit probleem of heeft iemand nog een idee of tip. Misschien dat de firmware updaten of een gateway sowieso het makkelijker maakt, maar aangezien het hele huis al vol hangt met Hue vind ik het een beetje zonde om er een aan te schaffen.
Vandaag bracht m'n installateur me een beetje in de war. Ik zit met de volgende situatie:
Woonkamer + keuken (1 grote ruimte) bevat in totaal 3 hanglampen die ik met slimme verlichting van IKEA wil bedienen. Nu had hij al inbouwdoosjes voor de (normale/domme) schakelaars gemonteerd op verschillende plekken.
Ik zei tegen hem dat ik slimme verlichting wilde met een draadloze dimmer. Hij zei vervolgens dat het dan niet slim was om die schakelaars te plaatsen? En dat het beter was om gewoon te zorgen dat de lampen constant spanning hebben.
Hoe zit dit nou? Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. Zit in grote verbouwing en kan nu nog keuzes maken!
Woonkamer + keuken (1 grote ruimte) bevat in totaal 3 hanglampen die ik met slimme verlichting van IKEA wil bedienen. Nu had hij al inbouwdoosjes voor de (normale/domme) schakelaars gemonteerd op verschillende plekken.
Ik zei tegen hem dat ik slimme verlichting wilde met een draadloze dimmer. Hij zei vervolgens dat het dan niet slim was om die schakelaars te plaatsen? En dat het beter was om gewoon te zorgen dat de lampen constant spanning hebben.
Hoe zit dit nou? Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. Zit in grote verbouwing en kan nu nog keuzes maken!
Gewoon laten zitten zo. Voordeel van een schakelaar is dat je ook zonder afstandsbediening de lampen aan en uit kan doen. Dat zal jij waarschijnlijk niet vaak doen, maar bv je ouders die op bezoek komen wel.MitchellHearth schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:12:
Vandaag bracht m'n installateur me een beetje in de war. Ik zit met de volgende situatie:
Woonkamer + keuken (1 grote ruimte) bevat in totaal 3 hanglampen die ik met slimme verlichting van IKEA wil bedienen. Nu had hij al inbouwdoosjes voor de schakelaars gemonteerd op verschillende plekken.
Je laat de lampen op spanning, zet ze uit met de ab. Zet je dan de schakelaar een keer aan/uit dan zijn ze weer aan.
Ik vind het ieg een fijne gedachte dat ik altijd terug kan naar een systeem wat altijd werkt (schakelaars) en wat iemand altijd kan bedienen. Maar wellicht zijn daar de meningen over verdeeld.
Hi Ha Hopjesvla
Als het budget het toe laat:MitchellHearth schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:12:
Laat drukknoppen plaatsen ipv schakelaars.
Ik heb Niko drukknoppen gekoppeld aan Home Assistant die ik vrij kan programmeren.
Zo is 2 x kort drukken het schakelen tussen verschillende scenes en lang duwen zet een hele groep lampen aan/uit.
Als je op die plekken draadloze schakelaars gaat gebruiken dan worden de normale/domme schakelaars eigenlijk overbodig en zijn ze er puur om stroom op de lampen te houden. Maar mocht je inderdaad oldskool stroom eraf willen halen dan is het handig om ze te hebben zoals hierboven al vermeld is.
inderdaad, ik zou het nu nog niet aandurven om alles zonder fysieke schakelaars te doen en volledig afhankelijk te zijn van bijv. Ikea of Philips Hue apparatuur. Er is altijd een kleine kans op storingen en dan wil je gewoon makkelijk terug kunnen. Je hebt immers niet altijd zin om uit te vogelen waarom de verlichting niet werkt.Hopjesvla79 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:19:
[...]
Gewoon laten zitten zo. Voordeel van een schakelaar is dat je ook zonder afstandsbediening de lampen aan en uit kan doen. Dat zal jij waarschijnlijk niet vaak doen, maar bv je ouders die op bezoek komen wel.
Je laat de lampen op spanning, zet ze uit met de ab. Zet je dan de schakelaar een keer aan/uit dan zijn ze weer aan.
Ik vind het ieg een fijne gedachte dat ik altijd terug kan naar een systeem wat altijd werkt (schakelaars) en wat iemand altijd kan bedienen. Maar wellicht zijn daar de meningen over verdeeld.
Mijn ervaring is dat het na initieel instellen allemaal vrij stabiel werkt (gebruik al zo'n 2,5 jaar slimme verlichting), maar heb toch een paar keer gehad dat het even niet werkte zoals verwacht. Een keer een lege batterij, een keer was een remote zomaar de koppeling kwijt met het systeem, een keer was een zigbee-lamp aan het storen, waardoor niks meer aan wilde. Ook heb je bij draadloze systemen externe factoren niet goed in de hand (updates, storingen van andere apparaten).
Ik heb vorig jaar een huis gekocht waarvan er diverse domme schakelaars vervangen waren door 'slimme' verlichting (ingebouwde kaku in dit geval). Na een jaar kan ik nog steeds niet alle lampen bedienen, omdat deze geen fysieke schakelaars hebben. Als je de volgende eigenaar van je huis een plezier wilt doen, zorg dan dat er schakelaars geïnstalleerd worden.MitchellHearth schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:12:
When life gives you lemons, start a battery factory
uhm.. Is dat niet eerder een geval van geen duidelijke uitleg van de diverse lampen bij de overdracht? Ik zelf ga langzaam alle fysieke schakelaars uitfaseren. Ben er klaar mee dat mijn vrouw/kinderen de lampen zo uitdoen en daarna klagen dat "de lampen niet meer van zelf aangaan zoals jij altijd gezegd had"
Mooier zou zijn om de afstandsbedieningen gewoon netjes op die plekken om te hangen/in te bouwen

Mooier zou zijn om de afstandsbedieningen gewoon netjes op die plekken om te hangen/in te bouwen
Als je smart verlichting goed doet, dan vergeet je na een paar weken vanzelf dat er schakelaars in je muur zitten, die je vroeger moest gebruiken om het licht aan te doen en uit te doen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Inderdaad...Smart verlichting betekent dat het niet meer de bedoeling is om ze zelf aan of uit te zetten...Dat is het hele principe erachter...Anders is het nog steeds een domme lamp, alleen de schakelaar hangt niet meer aan de muur, maar zit in je app of op een afstandsbediening...
Hier in huis is o.a. alle verlichting geautomatiseerd en dat is echt een verademing...Het is heerlijk hoe je huis mee verandert met je dag, zonder er naar om te kijken...
Hier in huis is o.a. alle verlichting geautomatiseerd en dat is echt een verademing...Het is heerlijk hoe je huis mee verandert met je dag, zonder er naar om te kijken...
Bedankt voor de reacties!
Ik kan nu nog de keuze maken voordat de boel dicht gaat. Uiteindelijk toch de installateur opdracht gegeven schakelaars te monteren.
Ik kan nu nog de keuze maken voordat de boel dicht gaat. Uiteindelijk toch de installateur opdracht gegeven schakelaars te monteren.
Jazeker. En bij mij gaat het niet vanzelf over, alleen na de stroom weer een paar minuten van de hub af halen. Kan ik zo’n beetje om de dag doen, word er knettergek van...JBS schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:43:
Heb tijdelijk de Tradfri Hub in gebruik en gekoppeld aan mijn Home Assistant waarbij ik merk dat de Tradfri Hub na een aantal dagen niet meer reageerde op opdrachten uit Home Assistant. Vanuit de Tradfri Hub reageerden de lampen wel gewoon prima.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Ja precies dit indd. Herkenbaar en irritant.Armada schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:54:
[...]
Jazeker. En bij mij gaat het niet vanzelf over, alleen na de stroom weer een paar minuten van de hub af halen. Kan ik zo’n beetje om de dag doen, word er knettergek van...
''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''
Hier precies hetzelfde probleem! Is pas ontstaan na een bepaalde update van de hub maar geen idee welke...Armada schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:54:
[...]
Jazeker. En bij mij gaat het niet vanzelf over, alleen na de stroom weer een paar minuten van de hub af halen. Kan ik zo’n beetje om de dag doen, word er knettergek van...
Hier werkt de Ikea gateway 2 maanden onafgebroken stabiel...
Heb al even zitten zoeken maar tot nu toe nog niet echt kunnen vinden, wellicht dat iemand hier meer heeft kunnen vinden..
Nu Ikea Smart Home middels Zigbee 3.0 werkt, bied dit nu ook meer mogelijkheden voor het gebruik van (draadloze) wandschakelaars van andere merken?
De ronde AB van Ikea is lelijk en kun je niet als vervanging van de wandschakelaars gebruiken.
De ronde dimmer is ook geen optie voor mij.
Zie dat Ikea wel een aan/uit schakelaar heeft toegevoegd aan de smart home serie, maar deze is zo klein dat ik ook dat geen mooie oplossing vindt om alle schakelaars in huis mee te vervangen..
Ben nu dus op zoek naar Zigbee 3.0 wandschakelaar, al dan niet wireless. Maar wat ik tegenkom is nog best prijzig, en juist omdat de Ikea Smart Home spullen goedkoper zijn dan bijv. Hue zoek ik ook voor dit een goedkope oplossing.
Zie veel Aqara spul online, maar is dit wat ik zoek? Wie weet heeft iemand hier meer ervaring met fysieke schakelaars :-)
Nu Ikea Smart Home middels Zigbee 3.0 werkt, bied dit nu ook meer mogelijkheden voor het gebruik van (draadloze) wandschakelaars van andere merken?
De ronde AB van Ikea is lelijk en kun je niet als vervanging van de wandschakelaars gebruiken.
De ronde dimmer is ook geen optie voor mij.
Zie dat Ikea wel een aan/uit schakelaar heeft toegevoegd aan de smart home serie, maar deze is zo klein dat ik ook dat geen mooie oplossing vindt om alle schakelaars in huis mee te vervangen..
Ben nu dus op zoek naar Zigbee 3.0 wandschakelaar, al dan niet wireless. Maar wat ik tegenkom is nog best prijzig, en juist omdat de Ikea Smart Home spullen goedkoper zijn dan bijv. Hue zoek ik ook voor dit een goedkope oplossing.
Zie veel Aqara spul online, maar is dit wat ik zoek? Wie weet heeft iemand hier meer ervaring met fysieke schakelaars :-)
Zigbee 3.0 zegt niks over de compatibiliteit. Merken gooien hun eigen sausje erover, waardoor niet zomaar alles is te koppelen aan de Ikea bridge.
[ Voor 8% gewijzigd door Troetelbeer op 14-12-2019 22:03 ]
Zigbee 3.0 is een standaard waaraan merken zich moeten houden om de certificatie te behalen. Het probleem is dat de firmware closed source is, en ze slechts de definities van hun eigen producten ( en bevriende merken) opnemen in hun firmware, en je zelf geen onbekende, maar aan de standaard voldoende definities kan toevoegen.Troetelbeer schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:02:
Zigbee 3.0 zegt niks over de compatibiliteit. Merken gooien hun eigen sausje erover, waardoor niet zomaar alles is te koppelen aan de Ikea bridge.
Ligt dit dan vooral aan de bridge? Ik krijg het idee uit dit en andere topics dat de lichten en schakelaars van ikea vrij compatibel zijn met andere bridges.Troetelbeer schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:02:
Wat zijn andere goede/betere bridges om te gebruiken ipv de tradfri bridge om wel betere compatibiliteit met andere merken te hebben?
Dat zeg ikfrancisp schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:49:
[...]
Zigbee 3.0 is een standaard waaraan merken zich moeten houden om de certificatie te behalen. Het probleem is dat de firmware closed source is, en ze slechts de definities van hun eigen producten ( en bevriende merken) opnemen in hun firmware, en je zelf geen onbekende, maar aan de standaard voldoende definities kan toevoegen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Zigbee2mqtt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901662tarlitz schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:49:
[...]
Ligt dit dan vooral aan de bridge? Ik krijg het idee uit dit en andere topics dat de lichten en schakelaars van ikea vrij compatibel zijn met andere bridges.
Wat zijn andere goede/betere bridges om te gebruiken ipv de tradfri bridge om wel betere compatibiliteit met andere merken te hebben?
Echter, dan zul je met software als Domoticz of Home Assistant moeten gaan werken op bijvoorbeeld een Raspberry Pi...
Ik weet wel dat sommige Ikea spullen te koppelen zijn aan de Hue en Xiaomi Bridge...Maar ook niet alles...
De KaKu ICS 2000 bridge heeft ook redelijke compatibiliteit zo te lezen: https://www.klikaanklikuit.nl/compatibiliteit-zigbee
Ik heb geen ervaringen met het koppelen van verschillende merken aan andere bridges...Ik gebruik voor mijn Ikea, Hue en Xiaomi spullen ieder hun eigen bridge/gateway. Ik wil altijd alle updates kunnen krijgen. Vervolgens gebruik ik Home Assistant om het met elkaar te laten werken.
[ Voor 4% gewijzigd door Troetelbeer op 15-12-2019 10:11 ]
Meer mensen problemen dat hun hub het niet doet?
Jup. Sinds een maand periodes waarin ik om de dag de stroom van de router moet halen. Daarna doet homekit het weer. Ikea app blijft wel werken. Daarvoor nooit issues gehad. Gebruik het al bijna 2 jaar.svijf schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:16:
Meer mensen problemen dat hun hub het niet doet?
Was voor mij voor het eerst.synx6 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:22:
[...]
Jup. Sinds een maand periodes waarin ik om de dag de stroom van de router moet halen. Daarna doet homekit het weer. Ikea app blijft wel werken. Daarvoor nooit issues gehad. Gebruik het al bijna 2 jaar.
Moest de hub opnieuw starten.
Even aankijken...
Ik wil een nieuwe remote op hetzelfde (hue) netwerk aanmelden als de eerste. Dit heb ik gedaan door de tweede remote eerst te resetten (4x snel drukken) en daarna beide link knoppen van beide remotes tegelijk indrukken. Daarna zitten beide remotes op hetzelfde netwerk, maar zijn ook de gelinkte lampen gekopieerd. Ik kan deze niet afmelden op de nieuwe remote (lang knop inhouden langs lamp, lamp knippert wel maar reageert nog steeds op aan en uit knop. Hoe kan ik dit voorkomen?
lamp zelf restten? Of moet die wel gekoppeld blijven?
Ik dacht dat AB resetten ook de koppeling tussen de lamp en AB weg haalde.. Maar als dat niet lukt dan dus maar de lamp resetten (6x aan/uit doen).?
Ik dacht dat AB resetten ook de koppeling tussen de lamp en AB weg haalde.. Maar als dat niet lukt dan dus maar de lamp resetten (6x aan/uit doen).?
Volg het topic al een tijdje. Net een nieuw huis gekocht en zo'n 15 lampen extra in huis
Stuk of 30 in totaal.
Nu heb ik in de keuken ook een aantal lampen hangen en momenteel 1 schakelaar. Nu heeft de keuken 2 ingangen en zou het handig zijn om ook 2 Aan/uit-schakelaar/dimmers te hebben in deze ruimte. Is dit mogelijk? Het lukt mij niet in de app.
*EDIT*
Gelukt! Door via het menu in de app naar Verlichting beheren. > triple dots naast de kamernaam > Bedieningsapparaat toevoegen.
Nu heb ik in de keuken ook een aantal lampen hangen en momenteel 1 schakelaar. Nu heeft de keuken 2 ingangen en zou het handig zijn om ook 2 Aan/uit-schakelaar/dimmers te hebben in deze ruimte. Is dit mogelijk? Het lukt mij niet in de app.
*EDIT*
Gelukt! Door via het menu in de app naar Verlichting beheren. > triple dots naast de kamernaam > Bedieningsapparaat toevoegen.
[ Voor 15% gewijzigd door rick85 op 17-12-2019 22:20 ]
Door de Ikea remotes niet met elkaar te linken? Maar de tweede op dezelfde manier toe te voegen als de eerste remote (tenzij dat betekend dat je de bridge moet resetten....).arjandijk162 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:24:
Ik wil een nieuwe remote op hetzelfde (hue) netwerk aanmelden als de eerste. Dit heb ik gedaan door de tweede remote eerst te resetten (4x snel drukken) en daarna beide link knoppen van beide remotes tegelijk indrukken. Daarna zitten beide remotes op hetzelfde netwerk, maar zijn ook de gelinkte lampen gekopieerd. Ik kan deze niet afmelden op de nieuwe remote (lang knop inhouden langs lamp, lamp knippert wel maar reageert nog steeds op aan en uit knop. Hoe kan ik dit voorkomen?
Ik heb daar voor een Hue Dimmer Switch in gebruik, maar ik heb tot nu toe maar 1 Ikea remote in netwerk, dus ik weet niet of het hardcoded in de Ikea remote staat dat deze altijd dezelfde ZIgBee group gebruikt, dat zou namelijk balen zijn.......
Bij mij verliest het ikea eco-systeem soms lampen. Het probleem is echter, ik kan ze niet opnieuw toevoegen (na reset) maar ze komen ook niet automatisch beschikbaar, in ieder geval niet binnen enkele dagen. Het is ook niet dat ze onbereikbaar zijn of zoiets, ze hangen binnen een of twee meter van andere (werkende) tradfri lampen.
Iemand enig idee hoe ik deze verloren schaapjes weer bij de kudde krijg? het is erg irritant zo, niet alle lampen zitten achter een fysieke schakelaar
Iemand enig idee hoe ik deze verloren schaapjes weer bij de kudde krijg? het is erg irritant zo, niet alle lampen zitten achter een fysieke schakelaar
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Heb je ze wel gekoppeld aan een schakelaar/dimmer? En is die dimmer dan op zijn beurt weer verbonden aan de Hub?Arjan schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:56:
Bij mij verliest het ikea eco-systeem soms lampen. Het probleem is echter, ik kan ze niet opnieuw toevoegen (na reset) maar ze komen ook niet automatisch beschikbaar, in ieder geval niet binnen enkele dagen. Het is ook niet dat ze onbereikbaar zijn of zoiets, ze hangen binnen een of twee meter van andere (werkende) tradfri lampen.
@P.Kallaf ja, ze waren tot voor kort ook gewoon prima bestuurbaar.
In de home smart app van ikea staat alles ook nog, alleen niet meer interactief. De schakelaar die erbij zat heb ik gereset, maar ook die kan ik niet opnieuw toevoegen (niet dat hij weg is uit de app, of dat ik hem weg kan halen)
In de home smart app van ikea staat alles ook nog, alleen niet meer interactief. De schakelaar die erbij zat heb ik gereset, maar ook die kan ik niet opnieuw toevoegen (niet dat hij weg is uit de app, of dat ik hem weg kan halen)
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als u voor onze nieuwbouw.. :-) Mijn vriendin houdt echter vast aan het hebben van fysieke 'old school' schakelaars (zowel dimmers als gewone). Ben dus aan het kijken naar een oplossing om de Ikea Tradfri spots + lampen toch smart te kunnen bedienen (ben van plan om Homey systeem aan te schaffen) maar toch ook de werking van de schakelaars behouden.MitchellHearth schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:20:
Bedankt voor de reacties!
Ik dacht daarom met de KlikAanKlikUit schakelaars (https://www.klikaanklikui...ngebouwde-schakelaar.html of Sonoff Mini https://www.itead.cc/sonoff-mini.html en voor de dimmers https://www.klikaanklikui...ebouwde-multi-dimmer.html te werken en deze in te bouwen achter de fysieke schakelaars. Iemand hier ervaringen mee?
qua aan/uit kun je toch gewoon normale schakelaars gebruiken? De lampen gaan uit met de stroom er af en aan naar de vorige stand met de stroom er op.stijndef schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:37:
[...]
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als u voor onze nieuwbouw.. :-) Mijn vriendin houdt echter vast aan het hebben van fysieke 'old school' schakelaars (zowel dimmers als gewone). Ben dus aan het kijken naar een oplossing om de Ikea Tradfri spots + lampen toch smart te kunnen bedienen (ben van plan om Homey systeem aan te schaffen) maar toch ook de werking van de schakelaars behouden.
Ik dacht daarom met de KlikAanKlikUit schakelaars (https://www.klikaanklikui...ngebouwde-schakelaar.html of Sonoff Mini https://www.itead.cc/sonoff-mini.html en voor de dimmers https://www.klikaanklikui...ebouwde-multi-dimmer.html te werken en deze in te bouwen achter de fysieke schakelaars. Iemand hier ervaringen mee?
Neen want als iemand via de schakelaar de verlichting afzet moet deze ook weer eerst ingeschakeld worden via de schakelaar vooraleer ik via de Homey app alles terug kan bedienen..
Weet iemand of je een plugin-stopcontact van de IKEA uit Frankrijk kan koppelen aan een Nederlandse verbindingshub? Ik krijg het maar niet werkend om de set te pairen aan de hub met een Nederlandse draadloze dimmer. Het enige verschil is dat de Franse een aarde-pin heeft t.o.v. de Nederlandse.
[ Voor 12% gewijzigd door Odeklontje op 19-12-2019 10:26 ]
Die klikaanklikuit-schakelaar werkt niet zonder meer met Ikea Tradfri lampen. Je moet er een een bridge van klikaanklikuit tussen zetten (de ICS2000). In de ICS2000 programmeer je dan mbv regels dat bij indrukken van die schakelaar de tradfri-lampen aan gaan. Zie ook het klikaanklikuit ICS2000 topic op dit forum.stijndef schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:37:
[...]
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als u voor onze nieuwbouw.. :-) Mijn vriendin houdt echter vast aan het hebben van fysieke 'old school' schakelaars (zowel dimmers als gewone). Ben dus aan het kijken naar een oplossing om de Ikea Tradfri spots + lampen toch smart te kunnen bedienen (ben van plan om Homey systeem aan te schaffen) maar toch ook de werking van de schakelaars behouden.
Oei, ik dacht dat Homey de ICS2000 net vervangde en deze dus niet nodig was..?
Zou je de stappen willen beschrijven?Erik1971 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:59:
Yes het werkt!
Ik heb de Ikea On/Off (ja en die kan ook dimmen) switch van 6,99 met mijn Hue ecosysteem kunnen koppelen!
Ik heb deze namelijk eerst gekoppeld met mijn Hue Dimmer Switch, welke ik rechtstreeks aan netwerk heb gekoppeld en niet via de bridge, en daarna kon ik mijn Hue lampen aan de Ikea switch koppelen en met zowel Hue bridge als met Ikea switch bedienen!
Ik verwacht als je met de Hue bridge de Ikea dimmer direct linked (touchlink optie van 3rd party app zoals HueEssential), dat het dan ook werkt!
Ik krijg de Ikea on/off dimmer met geen mogelijkheid in de Hue bridge. Ik kan ze wel met touchlink aan een Hue lamp koppelen die zelf ook op de bridge blijft, maar de acties van de Ikea dimmer komen dan niet bij de Hue bridge aan. Die ziet ook niet de actuele instelling van de lamp als ik deze met de Ikea dimmer bijvoorbeeld uit schakel.
oh, overheen gelezen, dat zou idd heel goed kunnen!stijndef schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:54:
De Ikea dimmer werkt standalone en niet via de bridge, dus je zult deze nooit terug zien in de Hue Bridge, Hue maakt voor hun Dimmer Switchtes en Smart Button gebruik van Hue specifieke ZigBee commando's om button events aan Bridge door te geven en Ikea dimmer ondersteund dit niet.FvdM schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:55:
[...]
Zou je de stappen willen beschrijven?
Ik krijg de Ikea on/off dimmer met geen mogelijkheid in de Hue bridge. Ik kan ze wel met touchlink aan een Hue lamp koppelen die zelf ook op de bridge blijft, maar de acties van de Ikea dimmer komen dan niet bij de Hue bridge aan. Die ziet ook niet de actuele instelling van de lamp als ik deze met de Ikea dimmer bijvoorbeeld uit schakel.
Verder weet je zeker dat je lamp nog met de Hue Bridge (netwerk) is verbonden, met andere woorden kun je hem nog bedienen met Hue app? Zo ja dan is het gelukt, zo niet dan heb je een tweede ZigBee netwerk gecreeerd met alleen Hue Lamp en Ikea Switch
Als lamp nog wel te bedienen is met Bridge en ook met Ikea Dimmer, dan kan het inderdaad zijn dat het even duurt voordat je in de App ziet dat de lamp aan of uit is gezet, dit komt omdat de bridge status van lampen moet ophalen, in plaats van dat de lampen dit rapporteren aan de Bridge (wat overigens een feature is die sinds ZigBee 3.0 is toegevoegd aan de specificatie en de oudere Hue Lampen zijn ZLL en ondersteunen dit niet en ik vermoed de bridge ook nog niet).
[ Voor 6% gewijzigd door Erik1971 op 19-12-2019 12:09 ]
Stukje:
https://www.theverge.com/...ng-upgrade-software-price
het lijkt erop dat scenes er eindelijk aan gaan komen in de Ikea app en lampen toevoegen aan de hub zonder gebruik te maken van een remote
*edit* ach zie nu dat het ook al lang op de frontpage staat...
https://www.theverge.com/...ng-upgrade-software-price
het lijkt erop dat scenes er eindelijk aan gaan komen in de Ikea app en lampen toevoegen aan de hub zonder gebruik te maken van een remote
*edit* ach zie nu dat het ook al lang op de frontpage staat...
[ Voor 46% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-12-2019 14:55 ]
Hi Ha Hopjesvla
Jawel, dat klopt...Echter, lees je wel even goed in bij het Homey topic.stijndef schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:54:
Je hebt toch niet in alle kamers een dimmer of een schakelaar nodig.P.Kallaf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:19:
[...]
Heb je ze wel gekoppeld aan een schakelaar/dimmer? En is die dimmer dan op zijn beurt weer verbonden aan de Hub?
Ik heb hier een hub en 30 lampen. Draait sinds november, en de voornamelijk de laatste 2 weken is het onstabiel. Lampen die tijdelijk niet bestuurbaar zijn, of lampen die geen connectie meer hebben met de hub..Verdwijnen doen ze niet maar het werkt ook niet lekker. Mag je weer met de trap in huis lopen om alles opnieuw koppelen

Pfff wat zijn die gordijnen ruk. Zo vaak niet bereikbaar, de signaal versterker ligt er een meter bij vandaan. Meer frustratie dan gemak.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
De versterker moet zelf wel binnen bereik van je zigbee mesh liggen. Als je gordijnen dat niet zijn en een versterker nodig hebben, kan ik me zomaar voorstellen dat 1 meter afstand er niet voor zorgt dat de versterker wel goed bereikt wordt?robbinonline schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:46:
Pfff wat zijn die gordijnen ruk. Zo vaak niet bereikbaar, de signaal versterker ligt er een meter bij vandaan. Meer frustratie dan gemak.
Ja daar ga ik wel vanuit, Zit 1 dun muurtje en 5 meter tussen het basisstation en de versterker.JBS schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:48:
[...]
De versterker moet zelf wel binnen bereik van je zigbee mesh liggen. Als je gordijnen dat niet zijn en een versterker nodig hebben, kan ik me zomaar voorstellen dat 1 meter afstand er niet voor zorgt dat de versterker wel goed bereikt wordt?
Lampen die verder weg zitten werken altijd prima.
Heeft vanmorgen na een harde reset de hele tijd gewerkt en nu opeens klapt het er weer uit.

Je printscreen lijkt uit Home Assistant te komen? Gebruik je een Tradfri Hub of deCONZ/Zigbee2MQTT?robbinonline schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:57:
[...]
Ja daar ga ik wel vanuit, Zit 1 dun muurtje en 5 meter tussen het basisstation en de versterker.
Lampen die verder weg zitten werken altijd prima.
Heeft vanmorgen na een harde reset de hele tijd gewerkt en nu opeens klapt het er weer uit.
[Afbeelding]
Ja deze illustreert goed de uitval. Ik gebruik de Tradfri Hub, enkel voor de gordijnen. De lampen gaan via de HUE hub. In de IKEA app zijn de gordijnen nu zelf ook grijs en niet meer bedienbaar.JBS schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:07:
[...]
Je printscreen lijkt uit Home Assistant te komen? Gebruik je een Tradfri Hub of deCONZ/Zigbee2MQTT?
Dan is vermoedelijk het zigbee netwerk gecreëerd door de Tradfri hub niet toereikend. Zie je in de Tradfri hub wel de geplaatste signaalversterker als online?robbinonline schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:19:
[...]
Ja deze illustreert goed de uitval. Ik gebruik de Tradfri Hub, enkel voor de gordijnen. De lampen gaan via de HUE hub. In de IKEA app zijn de gordijnen nu zelf ook grijs en niet meer bedienbaar.
Ja die staat in de Ikea op online

Ze hebben blijkbaar nogal moeite om de verbinding stabiel te houden. Het uitstel van het product was ook niet voor niets. De hoop was toen gevestigd op de repeater maar helaas biedt dit onvoldoende resultaat.
Ze zijn nu na ruim een uur opeens weer online voor nu 20 minuten.
Ikea komt met nieuwe fysieke knoppen. https://www.smarthomemaga...it-onder-home-smart-merk/
Ik heb 2 afstandsbedieningen die ik aan 1 lamp zou willen koppelen. In de topicstart staat daarover:
Dit lukt me echter niet. De ene ab is zo'n nieuwe vierkante. Die is gekoppeld aan de lamp. De andere ab is zo'n ronde van 15 euro. Op die ronde druk ik 4 keer op de pair knop zodat ie reset (rood lampje gaat knipperen). Het is me daarna niet duidelijk hoe ik hem dan aan die andere remote koppel. Als ik op beide tegelijkertijd (eenmaal kort) op de pair-knop druk gebeurt er niks. Als ik de pair-knop langer indruk probeert ie te koppelen met de lamp, wat dus juist niet moet. Wat doe ik fout? Of werkt dit niet met de afstandsbedieningen die ik heb?A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je hier). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.
Stomme vraag misschien maar ik wil een aantal lampen toevoegen aan mijn Tradfri-setup die ik puur via apps (timers in Tradfri-app, stembediening via Google Home Mini's) ga bedienen. Ik zit dus niet op extra fysieke afstandsbedieningen te wachten. Is er geen manier om losse lampen zonder afstandsbediening aan de Tradfri-hub en app te koppelen?
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
@SnoeiKoei Nee, je hebt er minimaal eentje nodig om ze te kunnen aanmelden.
Je zou natuurlijk losse lampen kunnen kopen en 1 losse afstandsbediening. En als je klaar bent, reset je hem, doe je hem weer terug in de verpakking en breng je hem terug naar IKEA. Daar doen ze niet moeilijk over en als je een IKEA Family pas hebt, heb je daar zelfs 365 dagen de tijd voor.
Je zou natuurlijk losse lampen kunnen kopen en 1 losse afstandsbediening. En als je klaar bent, reset je hem, doe je hem weer terug in de verpakking en breng je hem terug naar IKEA. Daar doen ze niet moeilijk over en als je een IKEA Family pas hebt, heb je daar zelfs 365 dagen de tijd voor.
[ Voor 85% gewijzigd door robertwebbe op 22-12-2019 16:01 ]
Ok... Kan ik een afstandsbediening achteraf wel straffeloos resetten, zodat hij weer ontkoppeld is maar de lampen gewoon via de app aanstuurbaar blijven?robertwebbe schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:58:
@SnoeiKoei Nee, je hebt er minimaal eentje nodig om ze te kunnen aanmelden.
@SnoeiKoei Ja, je kunt de schakelaar uit de app verwijderen en daarna resetten. De lampen blijven dan gekoppeld.
Maar mocht je in de toekomst ooit een probleem hebben en ze opnieuw willen koppelen, dan heb je wel een probleem. Ik zou dus minimaal 1 afstandsbediening in bereik houden. De goedkoopste is slechts €6,99 (link).
Maar mocht je in de toekomst ooit een probleem hebben en ze opnieuw willen koppelen, dan heb je wel een probleem. Ik zou dus minimaal 1 afstandsbediening in bereik houden. De goedkoopste is slechts €6,99 (link).
[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 22-12-2019 16:05 ]
Ja precies, terugbrengen van de afstandsbediening gaat me ook wat ver. Maar ik heb geen behoefte aan overal losse remotes omdat die nodig zijn voor het koppelen. Achteraf resetten en hergebruiken voor het installeren van andere lampen is primarobertwebbe schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:03:
@SnoeiKoei Ja, je kunt de schakelaar uit de app verwijderen en daarna resetten. De lampen blijven dan gekoppeld. Maar mocht je in de toekomst ooit een probleem hebben en ze opnieuw willen koppelen, dan heb je wel een probleem. Ik zou dus minimaal 1 afstandsbediening in bereik houden.
Bedankt voor de hulp.
Als je al een tradfri setup hebt, heb je dan nu nog helemaal geen enkele schakelaar? Ik dacht juist dat je overal zo ongeveer wel een schakelaar voor nodig had om om zijn minst een keer toe te voegen. Dan heb je toch wel ergens in het hele systeem een schakelaar zitten ?SnoeiKoei schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:20:
Stomme vraag misschien maar ik wil een aantal lampen toevoegen aan mijn Tradfri-setup die ik puur via apps (timers in Tradfri-app, stembediening via Google Home Mini's) ga bedienen. Ik zit dus niet op extra fysieke afstandsbedieningen te wachten. Is er geen manier om losse lampen zonder afstandsbediening aan de Tradfri-hub en app te koppelen?
Je kan namelijk zonder problemen de lamp met een schakelaar die je in een andere kamer gebruikt toevoegen en dan later de lamp naar een (nieuwe) lege kamer versleten in de app. Dan wordt hij losgekoppeld van de schakelaar die je gebruikt hebt om hem toe te voegen.
Jawel, ik heb wel een aantal schakelaars, maar die zijn allemaal in gebruik op plaatsen waar ik ze wil hebben. Het gaat mij erom dat ik liefst zo min mogelijk spullen bij koop die ik later niet meer nodig heb. Maar ik ben er al uit hoor, spul is geïnstalleerd nu.blazez schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:14:
[...]
Als je al een tradfri setup hebt, heb je dan nu nog helemaal geen enkele schakelaar? Ik dacht juist dat je overal zo ongeveer wel een schakelaar voor nodig had om om zijn minst een keer toe te voegen. Dan heb je toch wel ergens in het hele systeem een schakelaar zitten ?
Je kan namelijk zonder problemen de lamp met een schakelaar die je in een andere kamer gebruikt toevoegen en dan later de lamp naar een (nieuwe) lege kamer versleten in de app. Dan wordt hij losgekoppeld van de schakelaar die je gebruikt hebt om hem toe te voegen.
Al met al vind ik Tradfri een prachtig systeem maar er zitten wat onhandige beperkingen aan.
- je kunt lampen e.d. alleen koppelen via een ab, zelfs als je die helemaal niet wil gebruiken. Te omzeilen door de ab later weer te ontkoppelen, maar waarom zou je het zo omslachtig maken.
- slechts 1 ab per lamp
- slechts 2 ab's per ruimte?
- software kon uitgebreider, bv zonsondergang als trigger
[ Voor 3% gewijzigd door SnoeiKoei op 22-12-2019 17:37 ]
Ik vermoed dat ik niet helemaal duidelijk heb over weten te krijgen wat ik bedoelde. Je hebt al een AB in je systeem zitten (zeg bijvoorbeeld de AB die je op de slaapkamer hebt liggen, ABslaapkamer).SnoeiKoei schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:35:
[...]
Jawel, ik heb wel een aantal schakelaars, maar die zijn allemaal in gebruik op plaatsen waar ik ze wil hebben. Het gaat mij erom dat ik liefst zo min mogelijk spullen bij koop die ik later niet meer nodig heb. Maar ik ben er al uit hoor, spul is geïnstalleerd nu.
Al met al vind ik Tradfri een prachtig systeem maar er zitten wat onhandige beperkingen aan.
- je kunt lampen e.d. alleen koppelen via een ab, zelfs als je die helemaal niet wil gebruiken. Te omzeilen door de ab later weer te ontkoppelen, maar waarom zou je het zo omslachtig maken.
- slechts 1 ab per lamp
- slechts 2 ab's per ruimte?
- software kon uitgebreider, bv zonsondergang als trigger
Je wilt in de schuur een lamp hebben die je alleen maar met app of automatiseringen wil bedoenen, dus zonder schakelaar.
Je gebruikt dan de ABslaapkamer om de lamp te introduceren op jouw hub. De lamp staat dan actief in jouw slaapkamer.
Je maakt dan een lege nieuwe ruimte/kamer aan in het systeem (die noem je schuur), en je sleept de nieuwe lamp van Slaapkamer naar Schuur in de app.
Resultaat, de nieuwe lamp isschakelbaar met apps of automations, maar niet met een schakelaar, en de scakelaar ABslaapkamer blijft lekker op de slaapkamer liggen.
Niets geen afstandsbedieningen ontkoppelen of wat dan ook.
Hopelijk druk ik me zo iets duidelijker uit. Dat de app erg minimalistisch (en ik vind onoverzichtelijk en onhandig) is, daar ben ik het volledig met je eens.Meer dan twee schakelaars per groep lampen heb ik nog niet nodig gehad, dus dat zit me niet in de weg.
De Ikea home smart app heeft nu die functie ingebouwd.Palomar schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:13:
Ik heb 2 afstandsbedieningen die ik aan 1 lamp zou willen koppelen. In de topicstart staat daarover:
[...]
Dit lukt me echter niet. [...]
In de lijst met apparaten klik je op de drie puntjes achter de gewenste kamer. Vervolgens kun je kiezen voor bedieningsapparaat toevoegen.
Dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen ja, dank je voor de uitleg. Nooit aan gedacht om de lamp zelf te verplaatsen. Weer een omweggetje, maar als het werkt...blazez schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:12:
[...]
Ik vermoed dat ik niet helemaal duidelijk heb over weten te krijgen wat ik bedoelde. Je hebt al een AB in je systeem zitten (zeg bijvoorbeeld de AB die je op de slaapkamer hebt liggen, ABslaapkamer).
Je wilt in de schuur een lamp hebben die je alleen maar met app of automatiseringen wil bedoenen, dus zonder schakelaar.
Je gebruikt dan de ABslaapkamer om de lamp te introduceren op jouw hub. De lamp staat dan actief in jouw slaapkamer.
Je maakt dan een lege nieuwe ruimte/kamer aan in het systeem (die noem je schuur), en je sleept de nieuwe lamp van Slaapkamer naar Schuur in de app.
Resultaat, de nieuwe lamp isschakelbaar met apps of automations, maar niet met een schakelaar, en de scakelaar ABslaapkamer blijft lekker op de slaapkamer liggen.
Niets geen afstandsbedieningen ontkoppelen of wat dan ook.
Hopelijk druk ik me zo iets duidelijker uit. Dat de app erg minimalistisch (en ik vind onoverzichtelijk en onhandig) is, daar ben ik het volledig met je eens.Meer dan twee schakelaars per groep lampen heb ik nog niet nodig gehad, dus dat zit me niet in de weg.
2 remotes op 1 groep (ik lees in de startpost van dit topic dat dat wel kan maar niet officieel ondersteund wordt) kan wel handig zijn, bv aan weerszijden van een tweepersoonsbed. Vind ik mooier dan 1 remote halverwege het headboard.
Twee controllers op 1 groep zit sinds een paar maanden volgens mij in de app. Ik denk dan dat als het niet officieel ondersteund wordt, waarom zit het als standaard werkende optie in de app?SnoeiKoei schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:20:
[...]
2 remotes op 1 groep (ik lees in de startpost van dit topic dat dat wel kan maar niet officieel ondersteund wordt) kan wel handig zijn, bv aan weerszijden van een tweepersoonsbed. Vind ik mooier dan 1 remote halverwege het headboard.
Ik heb hier een groep met een bewegingsmelder en zo een vierkante aan/uit schakelaar en dat werkt prima. Je moet alleen de AB toevoegen door in de app, in een ruimte de optie "Bedieningsapparaat toevoegen" om hem als extra in een groep erbij te zetten.
Terwijl ik dit zit te kijken/tikken zie ik dat ik blijkbaar daar ook nog op kan klikken terwijl er al twee bedieningsapparaten in de groep staan. Dus misschien kunnen meer dan 2 ook wel. Even niet de spullen beschikbaar om te testen.
hmm dat blijkt langer in beslag te nemen als verwacht....
Ik kocht afgelopen week vanwege de korting dit pakket:
NYMÅNE Plafondspot met 3 spots
https://www.ikea.com/nl/n...met-3-spots-wit-00336267/
Met dit pakket
TRÅDFRI Set met afstandsbediening, wit spectrum, GU10
https://www.ikea.com/nl/n...ng-wit-spectrum-00406547/
Lamp hangt ik koppel de afstandsbediening in 1 keer lampen aan en uit werkt allemaal perfect.
Gister ik denk dat is wel leuk een hub erbij om de lamp met de smartphone te kunnen bedienen.
Koppel de afstandsbediening
Wil ik de lamp opnieuw koppelen, kopelt hji maar 1 spot ipv de gehele lamp.
Wat eerst zo makkelijk ging bleek nu onmogelijk.
Daarna een melding in de app dat de afstandsbediening geupdate moest worden.
Inmiddels wat ervaring verder. Batterij eruit gehaald er opnieuw in gedaan.
Deze ochtend stond in de app nog steeds op updaten.
Weer batterij eruit en erin.
Bediening resetten opnieuw koppelen aan de hub.
Lamp koppelen en weer kon ik maar 1 spot koppelen ipv de hele lamp.
Verder hier gelezen 6 keer het licht aan en uit (waar staat dat in de handleiding?)
Daarna kon ik de ledspots 1 voor 1 koppelen en nu ben ik op het punt dat ik ze weer in één keer aan en uit kan doen.
Vanavond ga ik ze weer proberen te koppelen aan de app, ik denk dat je dit per spot moet doen ipv in één keer voor de hele lamp?
Raar dat dat koppelen nu ineens anders moet dan na de eerste keer waar het zo snel ging.
Snap zelf eigenlijk niet dat de consumenten bond dit als beste koop heeft betiteld zeker na de update problemen.
Als er nog iemand een tip heeft of ideeen dan hoor ik het graag.
Edit ik kreeg de volgende tip van Ikea zelf een hele waslijst aan instructie filmpjes:
YouTube: IKEA Slimme verlichting
Ik kocht afgelopen week vanwege de korting dit pakket:
NYMÅNE Plafondspot met 3 spots
https://www.ikea.com/nl/n...met-3-spots-wit-00336267/
Met dit pakket
TRÅDFRI Set met afstandsbediening, wit spectrum, GU10
https://www.ikea.com/nl/n...ng-wit-spectrum-00406547/
Lamp hangt ik koppel de afstandsbediening in 1 keer lampen aan en uit werkt allemaal perfect.
Gister ik denk dat is wel leuk een hub erbij om de lamp met de smartphone te kunnen bedienen.
Koppel de afstandsbediening
Wil ik de lamp opnieuw koppelen, kopelt hji maar 1 spot ipv de gehele lamp.
Wat eerst zo makkelijk ging bleek nu onmogelijk.
Daarna een melding in de app dat de afstandsbediening geupdate moest worden.
Inmiddels wat ervaring verder. Batterij eruit gehaald er opnieuw in gedaan.
Deze ochtend stond in de app nog steeds op updaten.
Weer batterij eruit en erin.
Bediening resetten opnieuw koppelen aan de hub.
Lamp koppelen en weer kon ik maar 1 spot koppelen ipv de hele lamp.
Verder hier gelezen 6 keer het licht aan en uit (waar staat dat in de handleiding?)
Daarna kon ik de ledspots 1 voor 1 koppelen en nu ben ik op het punt dat ik ze weer in één keer aan en uit kan doen.
Vanavond ga ik ze weer proberen te koppelen aan de app, ik denk dat je dit per spot moet doen ipv in één keer voor de hele lamp?
Raar dat dat koppelen nu ineens anders moet dan na de eerste keer waar het zo snel ging.
Snap zelf eigenlijk niet dat de consumenten bond dit als beste koop heeft betiteld zeker na de update problemen.
Als er nog iemand een tip heeft of ideeen dan hoor ik het graag.
Edit ik kreeg de volgende tip van Ikea zelf een hele waslijst aan instructie filmpjes:
YouTube: IKEA Slimme verlichting
[ Voor 5% gewijzigd door Wii4all op 24-12-2019 09:26 ]
Burp
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.