Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drummerboy123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb gisteren de Hub gekocht met twee kleuren led lampen en de afstandsbediening. De installatie ervan is erg makkelijk. Eerst de hub aansluiten op een router, vervolgens de AB koppelen aan de hub. Daarna kan iedere accessoire via de AB gekoppeld worden aan de hub. Hiervoor is de Ikea app nodig.

Ook de koppeling met apple homekit werkt makkelijk; scannen van de cijfercode onderop de hub vanuit de homekit app. Voordeel van de homekit app is dat deze veel prettiger werkt dan de Ikea app.

Vandaag komt mijn nieuwe apple tv, met homekit ondersteuning. Dan kan ik de lampen ook gaan programmeren!

Wat mij nog niet lukt is het delen van mijn "Woning" met andere in mijn "gezin" (zoals ingesteld in de iCloud). Als ik dat doe, kan ik mijn eigen homekit app nog wel gebruiken voor aan/uit schakelen van de lampen, maar ik kan niks meer wijzigen. De knop "wijzig" is verdwenen.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En een oplossing? Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 22:21
drummerboy123 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:12:
Vandaag komt mijn nieuwe apple tv, met homekit ondersteuning. Dan kan ik de lampen ook gaan programmeren!

Wat mij nog niet lukt is het delen van mijn "Woning" met andere in mijn "gezin" (zoals ingesteld in de iCloud). Als ik dat doe, kan ik mijn eigen homekit app nog wel gebruiken voor aan/uit schakelen van de lampen, maar ik kan niks meer wijzigen. De knop "wijzig" is verdwenen.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En een oplossing? Thx!
Volgens mij kan je nu al zonder de appletv de lampen configureren. De setup die je nu maakt zal laten na toevoegen van de appletv in je netwerk volgens mij automatisch in de appletv worden opgeslagen.

Wat je eens kan proberen is bij de persoon die je wil uitnodigen een dummy home aan te maken (hoeven geen devices in te zitten) en dan jou uitnodigen (de andere kant op.
Als dat lukt, die dummy weer verwijderen en jij de andere persoon uitnodigen vanuit de home die jij actief op je telefoon hebt.
Heeft mijntjes geholpen toen ik met geen mogelijkheid iemand anders kon uitnodigen.
(Er is trouwens ook een specifiek HomeKit topic hier op tweakers. Daar kan je heel goed terecht voor meer HomeKit gerelateerde vragen. Aanrader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drummerboy123
Dank voor je reactie. Andersom werkt het helaas ook niet. Heb op de telefoon van mijn vrouw een uitnodiging naar mijzelf verstuurd. Ik ga eens kijken naar het Homekit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drummerboy123
blazez schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:03:
[...]

Volgens mij kan je nu al zonder de appletv de lampen configureren. De setup die je nu maakt zal laten na toevoegen van de appletv in je netwerk volgens mij automatisch in de appletv worden opgeslagen.

Wat je eens kan proberen is bij de persoon die je wil uitnodigen een dummy home aan te maken (hoeven geen devices in te zitten) en dan jou uitnodigen (de andere kant op.
Als dat lukt, die dummy weer verwijderen en jij de andere persoon uitnodigen vanuit de home die jij actief op je telefoon hebt.
Heeft mijntjes geholpen toen ik met geen mogelijkheid iemand anders kon uitnodigen.
(Er is trouwens ook een specifiek HomeKit topic hier op tweakers. Daar kan je heel goed terecht voor meer HomeKit gerelateerde vragen. Aanrader)
Dank voor je reactie. Andersom werkt het helaas ook niet. Heb op de telefoon van mijn vrouw een uitnodiging naar mijzelf verstuurd. Ik ga eens kijken naar het Homekit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 21:23
Sinds kort heb ik een google home en een aantal ikea FYRTUR. Na het syncen met de hub (wat heel onhandig ging) werkte alles prima. Ik kon de rolgordijnen open en dicht doen via google home en was helemaal happy.

Gister kon ik de rolgordijnen wel dicht doen met google home maar niet meer open. Ik heb van alles geprobeerd;

hub opnieuw opgestart
google home opnieuw opgestart
sync my devices via google gestart
de hub opnieuw gekoppeld aan google.

vanochtend werkte alles weer prima maar vanavond ging het weer mis. als ik google vraag om de gordijnen dicht te doen gaat het prima. Als ik daarna vraag ze open te doen zegt google "ik doe 3 gordijnen open", er gebeurd dan alleen niks.

Heeft iemand dit ook mee gemaakt en weet iemand misschien een oplossing? ik kan nog wel de ikea app gebruiken of de afstandbediening maar ik wil toch graag me stem kunnen gebruiken om ook de rolgordijnen omhoog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35
Pfff deze zomer als test een gu10 warm white gekocht omdat die op men xiaomi hub zou werken, en ja dit werkte perfect. Nu een half jaar later heb ik er nog 12 bij gekocht voor de hele woonkamer. Wat blijkt een nieuwe glazen versie.....

Enfin nu krijg ik deze met geen mogelijkheid aan mijn xiaomi hub. Heeft iemand hier ervaring mee? Men z2mqtt is onderweg maar china post duurt altijd zooo lang :p

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 13:17
Hue-lampen op Tradfri-hub?
Heb naar tevredenheid Tradfri hub en aantal Tradfri lampen, die ik via Home Assistant bedien.
In nieuw huis tref ik nu paar Philips Hue spots aan, volgens mij de Buratto. Met handdimmer, maar (uiteraard) zonder hub.
Is het mogelijk om deze Hue-spots aan mijn Tradfri-hub te koppelen? Ik lees op veel plekken dat andersom kan (Tradfri lampen op Hue hub), maar Hue-lampen op Tradfri-hub?
Dank alvast!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:35
glaswerk schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:24:
Hue-lampen op Tradfri-hub?
Heb naar tevredenheid Tradfri hub en aantal Tradfri lampen, die ik via Home Assistant bedien.
In nieuw huis tref ik nu paar Philips Hue spots aan, volgens mij de Buratto. Met handdimmer, maar (uiteraard) zonder hub.
Is het mogelijk om deze Hue-spots aan mijn Tradfri-hub te koppelen? Ik lees op veel plekken dat andersom kan (Tradfri lampen op Hue hub), maar Hue-lampen op Tradfri-hub?
Dank alvast!
Deze vraag blijft maar terug komen, korte antwoord: Ja, dat zou moeten kunnen.
Langere antwoord: je mist functionaliteit, zoals geen homekit voor de HUE omgeving, en een hub voor de HUE kost de wereld ook niet. Ik zou persoonlijk in dit geval een HUE hub v2 van marktplaats vissen.

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 13:17
wvanommen schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:24:
[...]

Deze vraag blijft maar terug komen, korte antwoord: Ja, dat zou moeten kunnen.
Langere antwoord: je mist functionaliteit, zoals geen homekit voor de HUE omgeving, en een hub voor de HUE kost de wereld ook niet. Ik zou persoonlijk in dit geval een HUE hub v2 van marktplaats vissen.
Dank - inmiddels gelukt. Gewoon eerst even pairen met de Ikea-dimmer vóór je het op GoT vraagt... 8)7

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:53
Weet iemand of het mogelijk is een lamp of walloutlet te koppelen aan de hub zonder IKEA Remote?
Ik heb 2 apparaten die ik sowieso niet met de remote ga gebruiken. Vind het zonde om daar dan weer 15 euro voor uit te geven.

Mooiste zou zijn als ik de 2 walloutlets kan koppelen zonder IKEA remote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Heb ik pas ook al geschreven voor lampen, maar je hebt helemaal geen extra AB nodig.
Gewoon met een bestaande AB toevoegen aan je systeem/hub en daarna in de app verslepen naar een nieuwe/lege kamer waar geen AB in zit.
Even iets terug lezen en je vindt m’n uitgebreidere tekstje. Geldt voor de lamp net zo als voor een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camfan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-03-2023
Palomar schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:13:
Ik heb 2 afstandsbedieningen die ik aan 1 lamp zou willen koppelen. In de topicstart staat daarover:

[...]

Dit lukt me echter niet. De ene ab is zo'n nieuwe vierkante. Die is gekoppeld aan de lamp. De andere ab is zo'n ronde van 15 euro. Op die ronde druk ik 4 keer op de pair knop zodat ie reset (rood lampje gaat knipperen). Het is me daarna niet duidelijk hoe ik hem dan aan die andere remote koppel. Als ik op beide tegelijkertijd (eenmaal kort) op de pair-knop druk gebeurt er niks. Als ik de pair-knop langer indruk probeert ie te koppelen met de lamp, wat dus juist niet moet. Wat doe ik fout? Of werkt dit niet met de afstandsbedieningen die ik heb?
Dit filmpje legt het heel duidelijk uit YouTube: How To Pair 2 (or more) IKEA Tradfri Remotes/Motion Sensors To Work ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 19:47
Vraagje over de slimme stekker van Ikea i.c.m. Google Assistant/Home.

Op de slaapkamer hebben we een slimme stekker die op zijn beurt 2 lampen aan zet. Dit zijn lampen met van die ouderwetse gloeidraden. Hoort bij het design, deze slimme stekker oplossing heeft daarom de voorkeur t.o.v. 2 slimme ikea lampen.

Echter, wanneer ik zeg “hey Googe, doe alle lampen uit” pakt hij deze 2 lampen niet mee. Hij ziet niet dat het hier gaat om een lamp.

Is hier wat aan te doen? Kan er eigenlijk bar weinig over vinden, maar lijkt mee een veelvoorkomend scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 10:22

TYZ

Jazeker, als je tegen Google zegt: "zet alle apparaten uit", dan gaan de slimme stekkers mee.

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Joppiesaus2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:06:
Vraagje over de slimme stekker van Ikea i.c.m. Google Assistant/Home.

Op de slaapkamer hebben we een slimme stekker die op zijn beurt 2 lampen aan zet. Dit zijn lampen met van die ouderwetse gloeidraden. Hoort bij het design, deze slimme stekker oplossing heeft daarom de voorkeur t.o.v. 2 slimme ikea lampen.

Echter, wanneer ik zeg “hey Googe, doe alle lampen uit” pakt hij deze 2 lampen niet mee. Hij ziet niet dat het hier gaat om een lamp.

Is hier wat aan te doen? Kan er eigenlijk bar weinig over vinden, maar lijkt mee een veelvoorkomend scenario.
In de naam van de slimmer stekker moet het woord "lamp" zitten, dan pas herkent de Home/Assistent het als een lamp (logisch).

[ Voor 3% gewijzigd door Troetelbeer op 28-12-2019 15:46 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maek
  • Laatst online: 26-08-2022
Hoi,

Ik heb inmiddels een setje slimme ikea spotjes hangen in de woonkamer. Deze zijn aangesloten op een aan/uit schakelaar. inprincipe werkt dit prima.

Zijn er mensen die deze spots op een led aan/uit-dimmer hebben staan? IK heb een Berker voor 230v LED/Gloei & halogeen 3-100 watt, druk aan/uit liggen
ik heb her en der al wel gelezen dat dit wordt afgeraden. klopt dat?

groet,

Maek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Ik heb sinds gisteren een Google Nest Mini(gekregen bij mijn Nespresso bestelling bij aanschaf van een minimaal x aantal koffiecapsules, voor de geïnteresseerde) Al mijn lampen zijn nu te bedienen met Google Assistent behalve de stekker(die eveneens aangesloten is op een lamp) Iemand een idee? Ik krijg het niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 10:39
Maek schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:56:
...
Ik heb inmiddels een setje slimme ikea spotjes hangen in de woonkamer. Deze zijn aangesloten op een aan/uit schakelaar. inprincipe werkt dit prima.

Zijn er mensen die deze spots op een led aan/uit-dimmer hebben staan? IK heb een Berker voor 230v LED/Gloei & halogeen 3-100 watt, druk aan/uit liggen
ik heb her en der al wel gelezen dat dit wordt afgeraden. klopt dat?
...
Het wordt niet alleen niet afgeraden, het is een niet werkende combinatie. Slimme lampen dimmen zelf en verwachten een input die zo'n dimmer niet kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 10:39
Shiny Disco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:05:
Ik heb sinds gisteren een Google Nest Mini(gekregen bij mijn Nespresso bestelling bij aanschaf van een minimaal x aantal koffiecapsules, voor de geïnteresseerde) Al mijn lampen zijn nu te bedienen met Google Assistent behalve de stekker(die eveneens aangesloten is op een lamp) Iemand een idee? Ik krijg het niet voor elkaar
Let op dat hij niet snapt dat het een lamp is. Daar heb ik zelf ook ruzie mee gehad. Als je zegt 'doe alles uit in de huiskamer' in plaats van 'doe alle lampen uit...' dan werkt het bij mij wel. Hij geeft dan ook als reactie 'ik doe x dingen uit'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 22:05
SnoeiKoei schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:35:
[...]

Al met al vind ik Tradfri een prachtig systeem maar er zitten wat onhandige beperkingen aan.

je kunt lampen e.d. alleen koppelen via een ab, zelfs als je die helemaal niet wil gebruiken. Te omzeilen door de ab later weer te ontkoppelen, maar waarom zou je het zo omslachtig maken.
Dat is onjuist.
Ik heb zojuist voor het eerst in een jaar of 2 weer wat nieuwe bulbs gekocht en deze gekoppeld aan m'n hub. Destijds heb ik dit gewoon kunnen doen zonder AB. Door alle berichten hier vreesde ik ervoor dat er iets veranderd was aan de app en/of firmware en dit dus niet meer mogelijk was. Uiteraard toch eerst zelf een poging gedaan en tot mijn verbazing ging het pairen vrij gemakkelijk.

Om je tradfri lampen te koppelen zonder afstandsbediening:

1: Nieuwe bulb in een tijdelijke lamp gedaan die ik direct naast m'n gateway kon houden.
2: In de Ikea Home app naar: Settings > Manage Lighting > Add New > Bulb > Remote control
3: Terwijl er staat "Finding your device" de gateway direct tegen de nieuwe bulb aanhouden (terwijl je op de gateway de "koppel"-knop ingedrukt houdt) en de schakelaar van de lamp snel 5x achter elkaar aan- en uitzetten.
4: Er verschijnt nu een bericht dat er een device gevonden is en dat je geduld moet hebben. Dit faalde bij mij eerst 3 keer. Maar na stap 3 voor een 4e keer te hebben uitgevoerd was het pairen succesvol.
5: Vervolgens staat je nieuwe bulb in je Ikea Home app onder "Disconnected Devices". Ik kon deze gewoon slepen naar de rest van m'n al bestaande lampen waardoor de lamp wel te besturen is vanuit het hoofdscherm (en ook direct vanuit de Google Home App).

In mijn geval ging het om de TRÅDFRI Led-lamp E27 600 lumen. Na het veranderen van de naam in de Ikea Home app kon ik in de Google Home App ook direct met voice commands de kleuren veranderen, zonder de bulb daar dus eerst toe te hoeven voegen of iets dergelijks.

edit: stap 3 gewijzigd: Knop met koppel-teken op de hub ingedrukt houden.

[ Voor 4% gewijzigd door HowsMyApple op 30-12-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 16:17

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

HowsMyApple schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:33:
[...]

Dat is onjuist.
Ik heb zojuist voor het eerst in een jaar of 2 weer wat nieuwe bulbs gekocht en deze gekoppeld aan m'n hub. Destijds heb ik dit gewoon kunnen doen zonder AB. Door alle berichten hier vreesde ik ervoor dat er iets veranderd was aan de app en/of firmware en dit dus niet meer mogelijk was. Uiteraard toch eerst zelf een poging gedaan en tot mijn verbazing ging het pairen vrij gemakkelijk.

Ik heb het als volgt gedaan:

1: Nieuwe bulb in een tijdelijke lamp gedaan die ik direct naast m'n gateway kon houden.
2: In de Ikea Home app naar: Settings > Manage Lighting > Add New > Bulb > Remote control
3: Terwijl er staat "Finding your device" de gateway direct tegen de nieuwe bulb aanhouden (terwijl je op de gateway de "koppel"-knop ingedrukt houdt) en de schakelaar van de lamp snel 5x achter elkaar aan- en uitzetten.
4: Er verschijnt nu een bericht dat er een device gevonden is en dat je geduld moet hebben. Dit faalde bij mij eerst 3 keer. Maar na stap 3 voor een 4e keer te hebben uitgevoerd was het pairen succesvol.
5: Vervolgens staat je nieuwe bulb in je Ikea Home app onder "Disconnected Devices". Ik kon deze gewoon slepen naar de rest van m'n al bestaande lampen waardoor de lamp wel te besturen is vanuit het hoofdscherm (en ook direct vanuit de Google Home App).

In mijn geval ging het om de TRÅDFRI Led-lamp E27 600 lumen. Na het veranderen van de naam in de Ikea Home app kon ik in de Google Home App ook direct met voice commands de kleuren veranderen, zonder de bulb daar dus eerst toe te hoeven voegen of iets dergelijks.

edit: stap 3 gewijzigd: Knop met koppel-teken op de hub ingedrukt houden.
Ok, handige tip, dank je! Wederom een truc die je moet weten en nodeloos gecompliceerd. Maar ik las dat IKEA dit jaar de hele procedure van producten koppelen gaat revampen en versimpelen. Ik hoop dat dit soort omweggetjes dan niet meer nodig zijn.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maek
  • Laatst online: 26-08-2022
pietervanhuizen schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:58:
[...]

Het wordt niet alleen niet afgeraden, het is een niet werkende combinatie. Slimme lampen dimmen zelf en verwachten een input die zo'n dimmer niet kan leveren.
Dank voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1071207

Goede avond

Ik heb meerdere lampen en een afstandsbediening en een hub aangeschaft. De lampen doen het met de afstandsbediening perfect maar ik krijg het met de app dus niet voor mekaar. Ik zou graag groepen maken. Ik probeer de lampen te vinden zoals aangegeven staat in de app maar hij blijft zoeken en doet niks. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
pietervanhuizen schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:03:
[...]

Let op dat hij niet snapt dat het een lamp is. Daar heb ik zelf ook ruzie mee gehad. Als je zegt 'doe alles uit in de huiskamer' in plaats van 'doe alle lampen uit...' dan werkt het bij mij wel. Hij geeft dan ook als reactie 'ik doe x dingen uit'
Top, hij doet het! 👍😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Onlangs heb ik mijn Philips Hue en Eve elgato apparatuur de deur uit gedaan en ben ik langzaam begonnen met de aanschaf van de Ikea producten. Nu heb ik in de huiskamer eigenlijk 1 scene en dat is Sfeerverlichting aan of uit.
Nu bedienen we deze vaak met de ronde afstandsbediening en dat gaat goed. Zou ik hier ook die draadloze plug in stopcontacten op aan kunnen sluiten? Dat ik deze dus bedien met de bestaande afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ik heb de badkamer Gunnarp lamp en een tradfri stopcontact.
Is het mogelijk het stopcontact te schakelen zodra de lamp aangaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
crimby schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:30:
Onlangs heb ik mijn Philips Hue en Eve elgato apparatuur de deur uit gedaan en ben ik langzaam begonnen met de aanschaf van de Ikea producten. Nu heb ik in de huiskamer eigenlijk 1 scene en dat is Sfeerverlichting aan of uit.
Nu bedienen we deze vaak met de ronde afstandsbediening en dat gaat goed. Zou ik hier ook die draadloze plug in stopcontacten op aan kunnen sluiten? Dat ik deze dus bedien met de bestaande afstandsbediening?
Ik heb hier ook lampen en schakelaars op 1 afstandsbediening. Dus ja, dat moet werken.
Ik denk alleen dat het dimmen en kleurverschillen niets doen op de schakelaar 🤪 (grapje voor de serieuzere lezers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
blazez schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:58:
[...]

Ik heb hier ook lampen en schakelaars op 1 afstandsbediening. Dus ja, dat moet werken.
Ik denk alleen dat het dimmen en kleurverschillen niets doen op de schakelaar 🤪 (grapje voor de serieuzere lezers)
Thanks dan kan ik de vrouw ook weer blij maken :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 10:22

TYZ

Is het meer mensen opgevallen dat het Trådfri-assortiment op de IKEA-website momenteel beperkt is? Een aantal lampen is niet meer lós beschikbaar; bijvoorbeeld:
  • white spectrum GU10
  • white spectrum E14 (bolletje)
  • white spectrum E27 opaal (1000lm)
De GU10 is alleen nog als set van 3 met afstandsbediening te vinden, de E14 alleen in een startset met hub en de E27 alleen i.c.m. een afstandsbediening.

Ik ben al even niet meer in een fysieke IKEA geweest, maar wellicht is het bovengenoemd spul daar nog gewoon verkrijgbaar? Of misschien is het 'op' na de Family uitverkoop van december? Lijkt me niet dat er nu alweer nieuwe versies komen van deze lampen...

Wellicht dat iemand inside information heeft?

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
TYZ schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:13:
Is het meer mensen opgevallen dat het Trådfri-assortiment op de IKEA-website momenteel beperkt is? Een aantal lampen is niet meer lós beschikbaar; bijvoorbeeld:
  • white spectrum GU10
  • white spectrum E14 (bolletje)
  • white spectrum E27 opaal (1000lm)
De GU10 is alleen nog als set van 3 met afstandsbediening te vinden, de E14 alleen in een startset met hub en de E27 alleen i.c.m. een afstandsbediening.

Ik ben al even niet meer in een fysieke IKEA geweest, maar wellicht is het bovengenoemd spul daar nog gewoon verkrijgbaar? Of misschien is het 'op' na de Family uitverkoop van december? Lijkt me niet dat er nu alweer nieuwe versies komen van deze lampen...

Wellicht dat iemand inside information heeft?
Gisteren bij de IKEA in duiven was alles nog los volop verkrijgbaar. Ik heb zelf twee white spectrum GU10's gekocht dus wellicht (en hopelijk) is het slechts een foutje op de website.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AllInOneNerd schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:24:
[...]

Gisteren bij de IKEA in duiven was alles nog los volop verkrijgbaar. Ik heb zelf twee white spectrum GU10's gekocht dus wellicht (en hopelijk) is het slechts een foutje op de website.
Deze niet?
https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-60420041/

Er staat nieuw bij...misschien dat ze aan het werken zijn aan de pagina.

Aantal andere nieuwe lampen ook volgens mij
https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=tr%C3%A5dfri

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipper79
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik heb 3 tradfri rolgordijnen, waarbij ik 2 wil bedienen met 1 schakelaar en de andere 2 met een 2de schakelaar. Kunnen deze op 1 signaalversterker? Het lijk af fabriek dat elke schakelaar z'n eigen signaalversterker heeft nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
@skipper79 Ja, zolang ze maar vlak bij elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipper79
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
robertwebbe schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:48:
@skipper79 Ja, zolang ze maar vlak bij elkaar zitten.
Met ze bedoel je de rolgordijnen? Ik benieuwd hoe je de twee schakelaars paired met de versterker. Je kan deze resetten en dan weer koppelen met iig 1 schakelaar. Maar 2 moet dus ook kunnen? Hoe pair je deze 2de dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Het staat gewoon in de handleiding:

APPARATEN TOEVOEGEN AAN JE DRAADLOZE OPEN/DICHT- AFSTANDSBEDIENING
Wanneer de draadloze open/dicht- afstandsbediening wordt verkocht in combinatie met een draadloos rolgordijn en een signaalversterker (in dezelfde verpakking), zijn ze al gekoppeld.
Om meer draadloze rolgordijnen toe te voegen, hoef je alleen de onderstaande stappen maar te herhalen:

Zorg dat je draadloze rolgordijn aan staat.

1 Open het achterdeksel van de open/dicht- afstandsbediening en zoek de koppelknop.
2 Druk kort op beide knoppen op het rolgordijn. Dit activeert het apparaat, dat vervolgens 2 minuten lang klaar is om te koppelen.
3 Houd de open/dicht-afstandsbediening in de buurt van het draadloze rolgordijn dat je wilt toevoegen (niet meer dan 5 cm weg van het apparaat).
4 Druk de koppelknop in en houd deze ten minste 10 seconden ingedrukt op de draadloze open/dicht-afstandsbediening.
5 Op de open/dicht-afstandsbediening gaat een rood lampje branden. Op het draadloze rolgordijn gaat een wit lampje langzaam uit en uiteindelijk knippert het totdat de apparaten met succes zijn gekoppeld.

Er kunnen max. 4 draadloze rolgordijnen worden gekoppeld aan 1 open/dicht- afstandsbediening.

Zorg dat je ze één voor één koppelt. Als je problemen ondervindt met het koppelen van meerdere rolgordijnen, verbreek dan tijdelijk degene die al zijn gekoppeld zijn door de batterij erin te verwijderen. Dit maakt de koppelprocedure makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ook_gek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-08-2024
De lengte van de FYRTUR rolgordijn is helaas te kort voor mijn ramen.
De stof vervangen voor een andere lengte is niet het probleem lijkt mij. Echter stopt hij met oprollen op een gegeven moment of kan ik dat zelf laten bepalen en dus langer laten draaien dan met de standaard stof?

Ik kan dat echt nergens anders vinden. Het gaat om een extra lengte van 20CM ongeveer. Het is dus niet zo dat er teveel stof is en dat hij dan niet meer op de rol past als deze opgerold is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkoetje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik probeer een afstandbediening die, samen met 2 lampen binnen dezelfde groep, zomaar is weggevallen uit de lijst van apparaten, opnieuw te koppelen. Wat ik ook probeer, ik krijg de melding tijdens het koppelen van de afstandbediening met de hub, dat “je apparaat kan niet worden toegevoegd”, “probeer het vanaf stap 2 opnieuw”. De batterij is vol.

Ik weet het echt niet meer. Ik ga niet mijn hele systeem opnieuw instellen want mijn huis staat vol met tradfri. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Een newbe vraag; ik heb aardig wat ervaring met Domoticz, Hue en HABridge, maar niet met de IKEA spullen. Vraag over het rolgordijn FYRTUR:
Kan ik dit rolgordijn aansluiten en bedienen met Domoticz of HABridge, zonder de TRÅDFRI hub te moeten gebruiken / aanschaffen?

[ Voor 4% gewijzigd door Packetloss op 01-01-2020 19:34 ]

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Packetloss schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:34:
Een newbe vraag; ik heb aardig wat ervaring met Domoticz, Hue en HABridge, maar niet met de IKEA spullen. Vraag over het rolgordijn FYRTUR:
Kan ik dit rolgordijn aansluiten en bedienen met Domoticz of HABridge, zonder de TRÅDFRI hub te moeten gebruiken / aanschaffen?
Met iets als deCONZ of Zigbee2mqtt wel, daarmee maak je de Tradfri bridge overbodig (en pair je ook veel verschillende andere zigbee apparaten van diverse merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:40
Ik zie op de website van ikea dat ze een nieuwe afstandsbediening hebben (vierkant). Kan je deze ook koppelen met lampen die van kleur kunnen wisselen? Het instellen van kleur doe ik namelijk via de app of spraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
liter schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:30:
Ik zie op de website van ikea dat ze een nieuwe afstandsbediening hebben (vierkant). Kan je deze ook koppelen met lampen die van kleur kunnen wisselen? Het instellen van kleur doe ik namelijk via de app of spraak.
linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
mrkoetje schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:03:
Ik probeer een afstandbediening die, samen met 2 lampen binnen dezelfde groep, zomaar is weggevallen uit de lijst van apparaten, opnieuw te koppelen. Wat ik ook probeer, ik krijg de melding tijdens het koppelen van de afstandbediening met de hub, dat “je apparaat kan niet worden toegevoegd”, “probeer het vanaf stap 2 opnieuw”. De batterij is vol.

Ik weet het echt niet meer. Ik ga niet mijn hele systeem opnieuw instellen want mijn huis staat vol met tradfri. Iemand enig idee?
Ik heb vandaag hetzelfde met een beweging sensor.. weird lijkt alsof hij in de hub gecached staat ofzo. Heb hem 1x kunnen koppelen maar was verkeerde kamer toen heb ik hem verwijderd. Bij opnieuw koppelen krijg ik ook deze melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
liter schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:30:
Ja, je kunt deze ook koppelen met lampen die van kleur wisselen. Alleen met deze schakelaar kun je deze lamp dan alleen dimmen en aan en uit doen. Voor het veranderen van kleuren heb je de ronde afstandsbediening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 13:03
Zijn er al mogelijkheden om met een schakelaar (die in de normale schakelaar past) de lampen te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 21:54
Ik heb 1 lamp en 2 van deze plugs https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/ en in de Ikea home app werkt alles prima. Ook kan ik ze op mijn google home account toevoegen en ze staan er gewoon maar als je ze aan doet werken ze niet. Ook heb ik het op mijn ipad geprobeerd? Moet ik ze misschien resetten en even alles opnieuw instellen? Of kan het ook op een makkelijkere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ik heb een aantal Ikea lampen en ben eigenlijk op zoek naar een manier om deze automatisch aan te laten gaan wanneer het buiten donker wordt.

Momenteel heb ik ze niet aan Apple Homekit gekoppeld omdat dat de hele tijd problemen gaf, maar mocht het hier wel mee kunnen ben ik ook wel benieuwd.

Ik zie dat Ikea helaas geen lichtsensors heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:59:
Ik heb een aantal Ikea lampen en ben eigenlijk op zoek naar een manier om deze automatisch aan te laten gaan wanneer het buiten donker wordt.

Momenteel heb ik ze niet aan Apple Homekit gekoppeld omdat dat de hele tijd problemen gaf, maar mocht het hier wel mee kunnen ben ik ook wel benieuwd.

Ik zie dat Ikea helaas geen lichtsensors heeft.
Ik ook, maar totdat Ikea met die functie komt (fingers crossed) ga ik eens met Domoticz lopen stoeien binnenkort om dat proberen aan te slingeren.
Een lichtsensor zou al fijn zijn om te kunnen koppelen aan de hub, desnoods een script wat op basis van mijn locatie de zonsopkomst en zonsondergang berekend, beide lijken mij niet echt lastig te implementeren maar ik heb mijn hoop gevestigd op de geruchten dat Ikea de functionaliteit van de app en de hub binnenkort flink gaat verbeteren.
Eigenlijk zit ik namelijk helemaal niet te wachten op Domoticz om gewoon 2 lampen en 1 schakelaar aan te laten gaan bij zonsondergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
PalingDrone schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Ik ook, maar totdat Ikea met die functie komt (fingers crossed) ga ik eens met Domoticz lopen stoeien binnenkort om dat proberen aan te slingeren.
Een lichtsensor zou al fijn zijn om te kunnen koppelen aan de hub, desnoods een script wat op basis van mijn locatie de zonsopkomst en zonsondergang berekend, beide lijken mij niet echt lastig te implementeren maar ik heb mijn hoop gevestigd op de geruchten dat Ikea de functionaliteit van de app en de hub binnenkort flink gaat verbeteren.
Eigenlijk zit ik namelijk helemaal niet te wachten op Domoticz om gewoon 2 lampen en 1 schakelaar aan te laten gaan bij zonsondergang.
Thanks! wel benieuwd naar je resultaten.. maar inderdaad het zou fijn zijn als Ikea er zelf mee kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Her en der verschijnen er berichten dat de HomeKit support voor de Ikea Rolgordijnen nu live is gegaan. Of dat in NL nu ook zo is is nog niet met zekerheid te zeggen.
https://www.iculture.nl/n...olgordijnen-homekit-2020/

[ Voor 16% gewijzigd door GertJan2012 op 03-01-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:18:
[...]

Thanks! wel benieuwd naar je resultaten.. maar inderdaad het zou fijn zijn als Ikea er zelf mee kwam.
Domoticz (nog geen ervaring mee, al wel flink ingelezen) heeft een Tradfri plugin dus dat zou moeten werken.
Ik denk dat een licht/zonsondergang schakelaar een van de meest gevraagde functies aan Ikea is m.b.t. smart verlichting.
Dus heb goede hoop dat ze er zelf binnenkort wel mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-06 11:55
Welke versie heeft jullie Open/Close remote?
2.2.010 is al een tijdje geleden verschenen, maar bij mij staat hij nog steeds op 2.2.008:

Open Close Remote V-2.2.010.
* Improvement After pairing Blind was seen in disconnected Group.

Nou had ik dat probleem niet, maar die versie schijnt wel nodig te zijn voor HomeKit...

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
jwhoogervorst schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:17:
2.2.010 is al een tijdje geleden verschenen, maar bij mij staat hij nog steeds op 2.2.008:

Nou had ik dat probleem niet, maar die versie schijnt wel nodig te zijn voor HomeKit...
Hier ook versie 2.2.008. Er staat ook geen nieuwere versie in de gereleasde firmware lijst.

Had toevallig vandaag op Reddit wel gelezen over iemand in de US die V2.2.010 wel heeft. Misschien is deze update teruggetrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 19:47
Vraagje, is er iets bekend over meer maten voor de https://www.ikea.com/nl/n...atterijen-grijs-20408116/?

Ik wil deze graag aanschaffen, maar heb een lengte nodig van ongeveer 2,5 meter. Hoge ramen dus. Kan daar niets over vinden, maar stel me zo voor dat dit voor meer mensen een beperking is? Bellen met Ikea heb ik gemerkt levert echt geen nuttige info op, online niets te vinden. Wellicht weet hier iemand meer?

[ Voor 15% gewijzigd door Joppiesaus2 op 04-01-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Joppiesaus2 IKEA test eerst een jaar met een paar standaard maten, daarna wordt gekeken hoe het loopt en of het rendabel is om meer maten te gaan maken. Let wel dat IKEA hetzelfde product wereldwijd verkoopt en er dus niet specifiek naar de wensen per land gekeken zal worden. In Nederland zijn er bijvoorbeeld nauwelijks standaard maten dus het zal voor ons vaak net niet passen. En vooral de lengte zal denk ik een dingetje blijven. Ik verwacht zelf dat er in de loop van 2020 1 of 2 maten extra bij komen en misschien nog een variant met een ander doek of kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 13:03
Iemand wel mee bezig geweest dus!
Voor nu laat ik het maar gaan, de verlichting alleen met een app bedienen is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
In de app, bij “raadpleeg updategegevens” staat hij er nog steeds, al weken (direct onder de Symfonisk update)
Maar als iedereen op 2.2.008 zit, zal het wel zo horen, en hoef ik verder geen moeite meer te doen om ‘m op de nieuwste versie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@Joppiesaus2: dat staat toch gewoon bij formaat product (195cm)? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Vraagje, Ik merk de laatste tijd dat de combinatie homekit-Tradfri niet meer stabiel is. Ik reset de tradfri hub en dan werkt alles prima, en na een paar dagen beginnen de problmen weer. Binnen homekit zijn dan steeds lampen of schakelaars niet bij te werken.
Vanuit de ikea app kan ik de lampen dan wel schakelen.
Als ik de appleTV reset veranderd er niets. Ik heb pas de AppleTV een keer helemaal opnieuw geinstalleerd, daarmee veranderde er niets..
Als de lampen niet te benaderen zijn en ik reset de tradfri hub (stekker er uit en er in) is na het opstarten van de hum alles weer beschikbaar in Homekit.
Anderen ook dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
Klopt het dat je de rolgordijnen niet via je telefoon kan bedienen met de Google home app?

https://photos.app.goo.gl/nn3FZLQmwjPou8ef6

en

https://photos.app.goo.gl/HtV3LdMXaiZ4h5TM8

[ Voor 86% gewijzigd door liter op 04-01-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
blazez schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:01:
Vraagje, Ik merk de laatste tijd dat de combinatie homekit-Tradfri niet meer stabiel is. Ik reset de tradfri hub en dan werkt alles prima, en na een paar dagen beginnen de problmen weer. Binnen homekit zijn dan steeds lampen of schakelaars niet bij te werken.
Als ik de appleTV reset veranderd er niets. Ik heb pas de AppleTV een keer helemaal opnieuw geinstalleerd, daarmee veranderde er niets..
Als de lampen niet te benaderen zijn en ik reset de tradfri hub (stekker er uit en er in) is na het opstarten van de hum alles weer beschikbaar in Homekit.
Zowel ik als mijn schoonvader hebben dit probleem al vanaf de aanschaf. Vandaag weer eens Homekit geïnstalleerd in de hoop dat het nu beter werkt...
Ben benieuwd of je een oplossing vindt. Ik ben clueless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraagje over lichtbeeld e.d. Onlangs hebben wij voor boven de eettafel 2 glazen lampen gekocht (deze: https://www.karwei.nl/ass...hanglamp-juno-m/p/B545988 ). Daarin hebben we de (filament) Tradfri-lampen met 'gloeidraad' (deze: https://www.ikea.com/nl/n...uin-helder-glas-70455676/). Nu vinden we dit licht nogal zwak. Ook op maximale sterkte.

Bij dergelijke glazen lampen hoort echter wel een filament-lamp. Een gewone ledlamp staat niet mooi. Als tussenweg heb ik de volgende Tradfri-lamp op het oog: https://www.ikea.com/nl/n...spectrum-helder-30408470/

Heeft iemand ervaring met deze lamp als filament-lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Ik heb de gewone met gloeidraad en die vind ik boven een eettafel prima.
De tussenweg die jij noemt heeft 806 kun en ipv 250 van degene met gloeidraad, daar komt inderdaad een bak meer licht vanaf. Ik gok echter iets meer dan dat je voor ogen hebt, ook in de laagst dimbare stand.

Ga ze anders in de winkel even bekijken, vaak kun je ze daar beide aangesloten wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
B-Real schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:15:
Ik heb de gewone met gloeidraad en die vind ik boven een eettafel prima.
De tussenweg die jij noemt heeft 806 kun en ipv 250 van degene met gloeidraad, daar komt inderdaad een bak meer licht vanaf. Ik gok echter iets meer dan dat je voor ogen hebt, ook in de laagst dimbare stand.

Ga ze anders in de winkel even bekijken, vaak kun je ze daar beide aangesloten wel zien.
Heb die 806 lumen lamp in de winkel idd wel even bekeken en vergeleken met die 250l lamp, maar kon niet goed vergelijken hoe dat in de praktijk in mijn situatie zou worden. De 250 lumen leek me in de winkel fel genoeg. Op zich is ie dat ook, maar omdat het ook warm licht is is het vnl. sfeerlicht en niet echt functioneel licht. Die 806 lumen kun je ook op witter licht instellen, wat misschien soms toch beter is.

Ik ga die 806 lumen lampen gewoon kopen en proberen. Dat is de enige manier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Zagen jullie de nieuwe snelkoppelknop al?
Eén druk op de knop en de stemming zit er meteen in. Met deze slimme snelkoppelknop creëer je het juiste licht voor een goede morgen of een romantisch diner, speel je je lievelingsmuziek en stuur je je rolgordijnen - en alles met één enkele druk.
Volgens de handleiding werkt hij énkel via de Tradfri Hub, en kan je dus niets rechtstreeks koppelen. Verder is hij single-click only, dus géén dubbelklik of hold-functie.
Isane schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:42:
Voor nu laat ik het maar gaan, de verlichting alleen met een app bedienen is helaas geen optie.
Zie hierboven ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Slonzo op 05-01-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-06 11:13
[quote]liter schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:08:
Klopt het dat je de rolgordijnen niet via je telefoon kan bedienen met de Google home app?

https://www.consumentenbo...ea-fyrtur-slim-rolgordijn

https://www.iculture.nl/gids/ikea-rolgordijnen-faq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Palomar schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Heb die 806 lumen lamp in de winkel idd wel even bekeken en vergeleken met die 250l lamp, maar kon niet goed vergelijken hoe dat in de praktijk in mijn situatie zou worden. De 250 lumen leek me in de winkel fel genoeg. Op zich is ie dat ook, maar omdat het ook warm licht is is het vnl. sfeerlicht en niet echt functioneel licht. Die 806 lumen kun je ook op witter licht instellen, wat misschien soms toch beter is.

Ik ga die 806 lumen lampen gewoon kopen en proberen. Dat is de enige manier ;)
Ik zou er toch nog maar eens over nadenken.

In de winkel is het lastig beoordelen, maar 806 lumen is behoorlijk veel boven een keukentafel en niet te vergelijken met dezelfde lamp ergens in de hoek van de woonkamer. Aan de keukentafel zit je er pal onder en is het teveel licht en verre van sfeervol. Mijn ouders hebben een soortgelijke lamp namelijk ook boven de eettafel gehad en na vervangen gelijk weer omgewisseld voor de oude lampen, teveel en te "hard" licht.

Als ik soms aan de keukentafel zit te werken is 250 lumen net iets te weinig en zou witter licht wenselijk zijn, maar is ook een kwestie van wennen. Aan de 806 lumen tijdens het eten zou ik me elke dag ergeren (nog afgezien van hoe ze eruit zien) :)

Wil je sfeervol licht boven je eettafel en bij het eten, dan de 250 lumen. Gebruik je de tafel voornamelijk om aan te werken dan zou je de sterkere lampen wellicht wel kunnen overwegen.

Als je dicht bij de Ikea woont (i.v.m. retourneren) of ergens anders nog een plek hebt voor de lampen is het het proberen wel waard natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb nu 3 van die filament lampen met 250 lumen boven mijn eettafel hangen en vind die zelfs te fel. Die laat ik op dimstand staan zo laag mogelijk en dat geeft mooie sfeerverlichting en genoeg licht in mijn open woonkeuken/kamer. Daarbij staat het mooier dan die fiat multipla filament lamp met meer lumen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
B-Real schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:10:
In de winkel is het lastig beoordelen, maar 806 lumen is behoorlijk veel boven een keukentafel en niet te vergelijken met dezelfde lamp ergens in de hoek van de woonkamer. Aan de keukentafel zit je er pal onder en is het teveel licht en verre van sfeervol. Mijn ouders hebben een soortgelijke lamp namelijk ook boven de eettafel gehad en na vervangen gelijk weer omgewisseld voor de oude lampen, teveel en te "hard" licht.

Als ik soms aan de keukentafel zit te werken is 250 lumen net iets te weinig en zou witter licht wenselijk zijn, maar is ook een kwestie van wennen. Aan de 806 lumen tijdens het eten zou ik me elke dag ergeren (nog afgezien van hoe ze eruit zien) :)

Wil je sfeervol licht boven je eettafel en bij het eten, dan de 250 lumen. Gebruik je de tafel voornamelijk om aan te werken dan zou je de sterkere lampen wellicht wel kunnen overwegen.
Uh... Wij zien hier graag wat we eten/doen, dus hier hangt 5x 400lumen in 2800k boven de eettafel. Niks te fel of te hard hoor. 250 lumen boven een eettafel vind ik gewoon absurd, dat is voor een sfeerlamp ergens in de hoek.

Allemaal kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo_flow
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-06 08:28
blazez schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:01:
Dit is niet alleen met homekit verwacht ik... Ik heb met de IKEA Home Smart app ook telkens dit gezeur dat de lampen niet te benaderen zijn. De app blijft dan de apparaten zoeken. Stekker van de hub er een keer uit en opnieuw er in is dat het enige wat helpt. Ik hoop dat ze snel met een update komen want dit probleem is pas sinds een aantal maanden aanwezig, ik vermoed een bug in de software na een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb eigenlijk nooit gezeur dat apparaten uit de Ikea app verdwijnen. Het enige waar ik soms last van heb is dat als ik op het einde van mijn WiFi bereik zit, is dat de app dan geen verbinding kan maken met de bridge. Een meter dichterbij kan dan al de oplossing zijn. En ik heb dan nog wel net voldoende WiFi signaal om te kunnen internetten.
Ik vermoed dat de Ikea app naar de WiFi signaalsterkte kijkt en onder een bepaalde waarde vindt dat het niet genoeg meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
jwhoogervorst schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:17:

Ik zit op 2.2.009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 16:02

Sebazzz

3dp

Homekit heeft maanden goed gewerkt maar ik moest nu Homekit resetten en TRADFRI tweemaal rebooten en opnieuw instellen. Via dit moest ik dus ook vervolgens mijn opdrachten/shortcuts in iOS opnieuw instellen. Erg vervelend.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
PalingDrone schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Domoticz (nog geen ervaring mee, al wel flink ingelezen) heeft een Tradfri plugin dus dat zou moeten werken.
Ik denk dat een licht/zonsondergang schakelaar een van de meest gevraagde functies aan Ikea is m.b.t. smart verlichting.
Dus heb goede hoop dat ze er zelf binnenkort wel mee komen.
Het lijkt nu dat Homekit even blijft werken dus daarmee aan de slag gegaan en homekit heeft wel een functie om bij zonsopgang en ondergang lampen aan / uit te doen :-D danwel niet met een sensor maar voor nu wel geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
B-Real schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:10:
[...]

Ik zou er toch nog maar eens over nadenken.

Als je dicht bij de Ikea woont (i.v.m. retourneren) of ergens anders nog een plek hebt voor de lampen is het het proberen wel waard natuurlijk :)
Ik heb ze inmiddels gekocht en geinstalleerd. De laagste dimstand vind ik laag genoeg. Ze kunnen echter een stuk feller dan die 250 lumen versie en dat merk je wel. Het is dan natuurlijk niet heel sfeervol meer, maar aan tafel met 2 kleine kids die alles eronder smeren hoeft dat ook niet te zijn :P Kunnen we tenminste zien wat er schoongemaakt moet worden ;)
Ik heb ze overigens dus niet op de maximale stand, want dat is wel erg fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hier toevallig mensen met een Tradfri Hub die ook Home Assistent gebruiken en middels Home Assistant automations een groep lampen (gecreëerd in de Tradfri Hub) succesvol bij elke trigger x proces omhoog en omlaag kunnen dimmen?

Heb (tijdelijk) een Tradfri Hub draaien om wat dingen te testen, en de automations die ik gebruik voor het dimmen van lamp groepen komende uit deCONZ (groepen aangemaakt in Phoscon) werken niet voor de lamp groepen komende uit de Tradfri app.

Iemand toevallig werkend automations voor de combinatie Home Assistant en lamp groepen uit de Tradfri Hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Yes! Eindelijk. Ben benieuwd hoe de implementatie in de app gaat worden. Hoop dat je nog eventueel kan cyclen, anders zal ik dit met HomeAssistant gaan bouwen. Heb nu drie remotes (een ronde en twee vierkante). Wil graag een chillknop en een werkknop er bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Tricq op 06-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-06 18:24
Ik merk de laatste tijd dat het IKEA systeem steeds trager wordt en ik regelmatig de HUB moet herstarten omdat anders de app niet meer werkt..

Verder merk ik ook vanuit openhab 2.5 dat het niet lekker meer werkt.. Commando's komen regelmatig super laat aan. Lampen staan volgens oh uit of aan terwijl dit dus omgekeerd het geval is..

Iemand hier ook last van? Ik heb weinig zin om de hub te moeten resetten, dan ben ik neem ik aan alle namen van lampen etc kwijt? Of zitten deze in de lamp zelf opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:39
ProudElm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:26:
Ik merk de laatste tijd dat het IKEA systeem steeds trager wordt en ik regelmatig de HUB moet herstarten omdat anders de app niet meer werkt..

Verder merk ik ook vanuit openhab 2.5 dat het niet lekker meer werkt.. Commando's komen regelmatig super laat aan. Lampen staan volgens oh uit of aan terwijl dit dus omgekeerd het geval is..

Iemand hier ook last van? Ik heb weinig zin om de hub te moeten resetten, dan ben ik neem ik aan alle namen van lampen etc kwijt? Of zitten deze in de lamp zelf opgeslagen?
Tradfri binding in OpenHab is bij mij nooit 100% betrouwbaar geweest (versie 2.4). Had hier al vaker het probleem dat je hierboven beschrijft. Al denk ik vooral dat dit in de communicatie tussen de Hub en de afzonderlijke lampen zit. Als ik dit verhaal lees wacht ik echter nog even met upgraden naar 2.5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:30

uFx

ProudElm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:26:
Heb ik ook last van. Het vreemde in deze situatie is wel dat verbinding via Google Home wel gewoon snel werkt. Dus stemcommando's blijven snel werken maar bediening via de Ikea-app gaat niet of is heel traag.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
hpmkruit schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Tradfri binding in OpenHab is bij mij nooit 100% betrouwbaar geweest (versie 2.4). Had hier al vaker het probleem dat je hierboven beschrijft. Al denk ik vooral dat dit in de communicatie tussen de Hub en de afzonderlijke lampen zit. Als ik dit verhaal lees wacht ik echter nog even met upgraden naar 2.5...
Tot eind vorige week met 2.4 eigenlijk weinig last, de rules werkten allemaal prima. Echter sinds vorige week werkt de app beroerd, duurt enorm lang voor dat ik alles kan zien. Dus of 2.5 nu echt het probleem is of er eerder ook last van heeft.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:54
crimby schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Het lijkt nu dat Homekit even blijft werken dus daarmee aan de slag gegaan en homekit heeft wel een functie om bij zonsopgang en ondergang lampen aan / uit te doen :-D danwel niet met een sensor maar voor nu wel geholpen
Dat had ik ook gedaan.
Dat werkte een week... daarna is mijn homekit verdwenen en bij mijn vriendin werkt die nog wel 8)7
Maar volgens mij omdat ik beheerder ben kan zij hem niet opnieuw delen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
kneusteun schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Dat had ik ook gedaan.
Dat werkte een week... daarna is mijn homekit verdwenen en bij mijn vriendin werkt die nog wel 8)7
Maar volgens mij omdat ik beheerder ben kan zij hem niet opnieuw delen :X
Dat heb ik dus in het verleden ook veel gehad, maar voor nu is ie al een paar dagen stabiel dus ik heb hoop! al lees ik hier alle berichten dat het alleen maar minder stabiel is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Tricq schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:02:
[...]
Yes! Eindelijk. Ben benieuwd hoe de implementatie in de app gaat worden. Hoop dat je nog eventueel kan cyclen, anders zal ik dit met HomeAssistant gaan bouwen. Heb nu drie remotes (een ronde en twee vierkante). Wil graag een chillknop en een werkknop er bij.
Ik ben ook wel benieuwd hoed dit geimplementeerd gaat worden. Er zitten momenteel toch geen scenes in de ikea app? Of zie ik dat verkeerd.
Ik ken de scenes wel uit Homekit, maar ik kan me niet voorstellen (helaas) dat je die hiermee kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
crimby schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:44:
[...]

Zowel ik als mijn schoonvader hebben dit probleem al vanaf de aanschaf. Vandaag weer eens Homekit geïnstalleerd in de hoop dat het nu beter werkt...
Ben benieuwd of je een oplossing vindt. Ik ben clueless.
Ik ben helaas ook clueless. Vanmiddag zonder aanpassingen of wat dan ook weer de boel niet te bereiken. Weer een reset en het werkte weer. Moet je nu al een tijdschakelaar op de hub gaan zetten om de hub 's nachts uit en aan te schakelen om te resetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
ik weet zo stilletjes aan niet meer waar te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 22:20
JBS schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:37:
Hier toevallig mensen met een Tradfri Hub die ook Home Assistent gebruiken en middels Home Assistant automations een groep lampen (gecreëerd in de Tradfri Hub) succesvol bij elke trigger x proces omhoog en omlaag kunnen dimmen?

Heb (tijdelijk) een Tradfri Hub draaien om wat dingen te testen, en de automations die ik gebruik voor het dimmen van lamp groepen komende uit deCONZ (groepen aangemaakt in Phoscon) werken niet voor de lamp groepen komende uit de Tradfri app.

Iemand toevallig werkend automations voor de combinatie Home Assistant en lamp groepen uit de Tradfri Hub?
Geen lamp groepen in tradfri gehad en al een tijdje van de hub af dus zo niet een antwoord...
Maar waarom zou je niet gewoon groepen in HA aanmaken en die aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

zoeperman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Geen lamp groepen in tradfri gehad en al een tijdje van de hub af dus zo niet een antwoord...
Maar waarom zou je niet gewoon groepen in HA aanmaken en die aansturen?
Omdat de lampen in een in HA gecreëerde groep niet exact gelijk reageren op een commando. Dit is met 8 plafondspots in één kamer ongewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 22:20
JBS schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:11:
[...]
Omdat de lampen in een in HA gecreëerde groep niet exact gelijk reageren op een commando. Dit is met 8 plafondspots in één kamer ongewenst.
Duidelijk verhaal :)
misschien van het weekend wat tijd over om weer naar tradfri over te gaan maar zo helaas geen oplossing voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
Heeft iemand een idee hoe ik routines in Google home kan laten werken met een widget of koppeling in het notificatiepaneel?

Ik wil de rolgordijnen namelijk ook met mijn telefoon bedienen en heb weinig vertrouwen in de ikea app 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iemand ervaring met DOA's van IKEA? Heb een paar E27 Filament lampen besteld, maar helaas is er 1 die helemaal niks doet. Heb ook een brakke power socket liggen (binnen 10 mins na inpluggen instabiel netwerk, onafhankeijk van de plek in huis, via de Tradfri bridge of zigbee2mqtt, of hoe vaak ik hem reset) die ik nog terug moet doen. IKEA vraagt 2,99 retourkosten en lijkt niet echt een DOA procedure te hebben. Heb nog geen reactie gehad van hun support desk, dus vroeg me even af of er iemand ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Nee nog geen problemen mee gehad. Maar terug brengen van spullen doet IKEA nooit moeilijk over is mij ervaring. Ben dan wel 'lid' zeg maar, maar heb regelmatig toch iets terug gebracht later of geruild en ging altijd probleem loos.

Maar bestel dan nooit online, rij er altijd even langs. Dus met terugsturen zelf helaas geen ervaring. IKEA is verder dan €2,99 aan brandstof kosten zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Ik heb de draadloze remote en de tradfrilampen (zowel het nieuwe model als de oude). Maar ik vind het koppelen van de lampen zo ontieglijk irritant.

Soms werkt het wel in één keer, soms totaal niet. En das lees ik soms, je moet de bridge dichterbij plaatsen (die is bekabeld, dus tja... dat kan niet zomaar).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of meesterlijke tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28
Ik wil een E27 hue peer in een IKEA symfonisk speaker-lamp stoppen dmv een E14 naar E27 adapter. Heeft iemand al eens een poging gewaagd of dit past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
jzoin2 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:00:
Ik heb de draadloze remote en de tradfrilampen (zowel het nieuwe model als de oude). Maar ik vind het koppelen van de lampen zo ontieglijk irritant.

Soms werkt het wel in één keer, soms totaal niet. En das lees ik soms, je moet de bridge dichterbij plaatsen (die is bekabeld, dus tja... dat kan niet zomaar).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of meesterlijke tips
Werkt hier prima, wat je kan doen met een noodfitting even je lamp koppelen en kende buurt van je hub misschien? Hij hoeft niet perse in de betreffende lamp te zitten? Ik heb ze ook wel eens verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
blazez schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoed dit geimplementeerd gaat worden. Er zitten momenteel toch geen scenes in de ikea app? Of zie ik dat verkeerd.
Ik ken de scenes wel uit Homekit, maar ik kan me niet voorstellen (helaas) dat je die hiermee kan schakelen.
bij mij zitten er “sferen” in de app. Dat zijn een soort van scènes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
kneusteun schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 00:43:
[...]
bij mij zitten er “sferen” in de app. Dat zijn een soort van scènes toch?
Hmm. Ik zie alleen maar tijdschakelaars en de gewone groepen waar de schakelaars en lampen in zitten. Ik zie nergens sferen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Die 'sferen' gaan alleen maar op per 'kamer'.. Dus als je een kamer hebt met daarin 1 of meer lampen kun je ook op de bolletje klikken wat er boven staat. Hier kun je dan kiezen voor 3 standaard sferen dacht ik of je eigen maken.

Helaas kun je (nog) geen sferen maken die over meerdere kamers heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Ah. Vandaar. Dan neem ik aan dat daar nog wel wat in veranderd. Voor mij vooralsnog waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja, dat schijnt er aan te komen, ik vermoed/hoop samen met die nieuwe knop die er bijna is
Pagina: 1 ... 76 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)