Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08:19
Ik heb al in het forum gezocht maar ik kon het niet vinden. Tenminste niet een volledig antwoord...
Ik heb een vrij groot huis gekocht en wil van mijn Yeelights af en overstappen op Tradfri omdat deze wat meer mogelijkheden bieden.

Het is een huis met een voor en achterhuis waar ik ook genoodzaakt ben om mijn wifi uit te breiden omdat 1 accespoint niet genoeg is. dus ik ga er vanuit dat 1 Tradfri hub ook niet genoeg is.
Kan ik dan bij beide wifi accespoints een Tradfri Hub hangen binnen hetzelfde netwerk om het bereik te vergroten?

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
@BlueSS50 Zigbee nodes aangesloten op stroom vormen onderling een mesh netwerk. Zo kan een verder van de hub geplaatste lamp/stopcontact bereikt worden via een dichterbij geplaatste lamp/stopcontact.
Een bewegingsmelder wordt gevoed door batterijen en fungeert dus niet als een router.

[Voor 24% gewijzigd door JBS op 07-01-2020 16:25]

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:55

Koppensneller

winterrrrrr

Je Tradfri-lampen en -stekkers zullen onderling een netwerk vormen dat de signalen doorgeeft naar waar ze moeten zijn. Zolang je dus een dekkend netwerk van apparaten door je huis hebt is het niet relevant waar de hub staat.

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 11-03 19:38
Even ter info. Volgens de webcare van Ikea is men op de hoogte van de connectiviteit problemen tussen de tradfri hub en HomeKit.
Volgens planning komt er in februari een update voor de hub uit die (hopelijk) de problemen oplost.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:13
ProudElm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:26:
Ik merk de laatste tijd dat het IKEA systeem steeds trager wordt en ik regelmatig de HUB moet herstarten omdat anders de app niet meer werkt..

Verder merk ik ook vanuit openhab 2.5 dat het niet lekker meer werkt.. Commando's komen regelmatig super laat aan. Lampen staan volgens oh uit of aan terwijl dit dus omgekeerd het geval is..

Iemand hier ook last van? Ik heb weinig zin om de hub te moeten resetten, dan ben ik neem ik aan alle namen van lampen etc kwijt? Of zitten deze in de lamp zelf opgeslagen?
Heb hier het aan Hue hub hangen en heb echt nooit 1 storing. Bestuur het hele handeltje vanuit Domoticz en gebruik de scenes van Hue die ik dan ook weer in Domoticz heb inclusief timers en handmatig schakelen met app van Domoticz. Wat is dat de app van Ikea? :+

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Schweino schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:07:
[...] een E14 naar E27 adapter. Heeft iemand al eens een poging gewaagd of dit past?
Ik heb een paar van dergelijke adapters gekocht en gebruikt. Elektrisch gesproken zien ze er al heel gammel uit, maar volgens mij zijn ze op lange termijn nog gammeler dan ze al lijken (de 230 Volt gaat door 2 super dunne draadjes van onbekende kwaliteit en duurzaamheid).

Ik heb mezelf voorgenomen om voor mijn E14 armatuur gewoon een E14 kleurenlamp van Ikea te kopen.
(Ik gebruik een E27 kleurenlamp van Ikea op een Hue bridge en dat gaat zonder problemen)

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:11
Greenisthebest schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:15:
[...]

Heb hier het aan Hue hub hangen en heb echt nooit 1 storing. Bestuur het hele handeltje vanuit Domoticz en gebruik de scenes van Hue die ik dan ook weer in Domoticz heb inclusief timers en handmatig schakelen met app van Domoticz. Wat is dat de app van Ikea? :+
haha.. Geen idee, gaat nu weer stabiel.. misschien ergens storing :O

Heb Domoticz ook geprobeerd, openhab beviel me wat makkelijker. Maar is om het even denk ik.. Ik vind het wel lastig kiezen wat nu handig/prettiger is. Te veel keus eigenlijk.
Ook omdat ik met mysensors meer wil gaan doen. Data bijhouden etc. Of dat allemaal nog in 1 systeem te doen is...

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:00
Greenisthebest schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:15:
[...]

hue 1 of 2?

• Greenisthebest
Waar kan ik dat aan zien? Heb hem nu een jaar of 2. Met blauw licht erop. Is dat een 2?
ProudElm schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:46:
[...]

haha.. Geen idee, gaat nu weer stabiel.. misschien ergens storing :O

Heb Domoticz ook geprobeerd, openhab beviel me wat makkelijker. Maar is om het even denk ik.. Ik vind het wel lastig kiezen wat nu handig/prettiger is. Te veel keus eigenlijk.
Ook omdat ik met mysensors meer wil gaan doen. Data bijhouden etc. Of dat allemaal nog in 1 systeem te doen is...
Ik bedoelde je hub. Heb toch meer vertrouwen in de Hue hub.

[Voor 55% gewijzigd door Greenisthebest op 07-01-2020 23:49]

• ProudElm
@Greenisthebest oh zo.. Hier alles nog IKEA, dus ook de hub zelf. Die sinds zondag weer snel en soepel werkt.. Dus waar het vandaag kwam. Had tijdelijk een OH3 draaien, misschien dat die de hub omver trok? Nu gewoon weer OH2.5 snapshot en alles draait weer stabiel.

Alleen kan die nu weer niet de IKEA sonos speaker vinden.. 8)7 Ach ja, het houdt je van de straat zeg maar 8)

• tjerkpolle
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-04 13:00
blazez schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:04:
Even ter info. Volgens de webcare van Ikea is men op de hoogte van de connectiviteit problemen tussen de tradfri hub en HomeKit.
Volgens planning komt er in februari een update voor de hub uit die (hopelijk) de problemen oplost.
Ik weet niet of ik hetzelfde probleem heb?
Ik ben in het bezit van een hele serie Tradfri lampen en stekkers.
Ik merk de laatste dagen dat ik gemiddeld 1x per dag opeens geen verbinding meer heb met de homekit van apple. De apple app geeft dan bij de apparaten aan met rode letters "geen reactie". Niks werkt dan meer met de homekit. Dit is ook geen kwestie van tijd. Pas na een reboot van de Hub kan de homekit alles weer zien.

Met de Ikea app is wel alles zichtbaar.

Waar kan dat aan liggen?

• jzoin2
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:00
kneusteun schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 00:42:
[...]

Werkt hier prima, wat je kan doen met een noodfitting even je lamp koppelen en kende buurt van je hub misschien? Hij hoeft niet perse in de betreffende lamp te zitten? Ik heb ze ook wel eens verplaatst.
das toch sneu, eerlijk? bij de philips hue heb je dat niet

• blazez
tjerkpolle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:02:
[...]

Ik merk de laatste dagen dat ik gemiddeld 1x per dag opeens geen verbinding meer heb met de homekit van apple. De apple app geeft dan bij de apparaten aan met rode letters "geen reactie". Niks werkt dan meer met de homekit. Dit is ook geen kwestie van tijd. Pas na een reboot van de Hub kan de homekit alles weer zien.

Waar kan dat aan liggen?
Dat klinkt inderdaad als precies hetzelfde. Bij mij alleen (nog ) niet iedere dag. Maar wat niet is kan nog komen vrees ik.
Ik kan ook niet vinder waar het precies aan ligt. Misschien jij ook nog even bij de Ikea webcare of klantenservice voorleggen. Hoe meer mensen het melden, hopelijk hoe sneller zeer iets aan doen. Ik denk dat ik nu maar voorlopig een van m’n koogeek schakelaars ga inzetten om de hub ‘s nachts een keer uit en aan te zetten. Hopelijk blijft dan de boel overdag allemaal beschikbaar.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08-04 14:03
Iemand hier ervaring met het volgende: (even situatieschets):
3 spotjes in de WC, Ikea Zigbee dimmer in de WC, Zigbee2MQTT stick in de PC (Bereik OK).
nu wil ik graag dat als de dimmer van de WC wordt gebruikt, dat automatisch de spotjes aangaan / uitgaan zoals bestuurd.
Echter: wil ik dat ik dit kan overrulen vanuit domoticz via Zigbee2Mqtt EN dat dit ook werkt als domoticz plat ligt. (of NodeRed / Zigbee2Mqtt for that matter).
Dus; kun je alles aan elkaar knopen maar wel zo dat de dimmer (of bewegingsmelder) stand-alone werkt?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:41

crimby

PSN: Crimby

tjerkpolle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:02:
[...]

Waar kan dat aan liggen?
Vreemd dat ik juist nu steeds deze berichten zie. Ik had dat in het begin (lees half jaar geleden) echt heel vaak tot ik besloot Homekit niet meer te gebruiken. Nu inmiddels een weekje weer in gebruik en werkt als een tierelier.

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:28
jzoin2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:37:
[...]

das toch sneu, eerlijk? bij de philips hue heb je dat niet
Klopt, alleen hue kost alles minstens 2x zoveel dus je krijgt wat je betaald gaat hier op.
Zelf vind ik het geen enkel probleem, heb ook lampen die ik eerst open moet maken om de bulb te vervangen dus ik koppel ze allemaal eerst in een staande lamp.

Uiteindelijk werkt het via de Ikea app voor mij allemaal prima en heb ik nu voor een nette prijs mijn huis voorzien van “slimme” verlichting. Dan maakt mij die 5 sec extra werk echt niet uit.

Als ik bijvoorbeeld een hue bridge zou gebruiken lijkt het me irritanter om steeds die koppeling met Ikea lampen te fixen.

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17:28
Te veel last de laatste tijd van devices die ineens niet meer bereikbaar zijn. (heb in totaal ~30 lampen/switches/power outlets en dergelijke), combi van xiaomi en tradfri. Ben het een beetje beu nu, dus conbee II besteld. Benieuwd of het de stabiliteit ten goede komt.

[Voor 5% gewijzigd door gysman11 op 08-01-2020 17:10]

• Greenisthebest
kneusteun schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Als ik bijvoorbeeld een hue bridge zou gebruiken lijkt het me irritanter om steeds die koppeling met Ikea lampen te fixen.
Ik weet niet waar je het over hebt. Nooit last van.

• datadevil
Greenisthebest schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:36:
[...]

Waar kan ik dat aan zien? Heb hem nu een jaar of 2. Met blauw licht erop. Is dat een 2?
[...]
rond (1) vierkant (2)

• Greenisthebest
Vierkant dus 2. Is dat beter of slechter? Ik heb geen klagen iig over dat ding.

• kneusteun
Greenisthebest schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:33:
[...]

Ik weet niet waar je het over hebt. Nooit last van.
Op Reddit las ik behoorlijk veel over problemen met heu en Ikea. Na een update of stroomuitval moet je de boel weer instellen. Om dan weer steeds 25 lampen te gaan instellen had ik geen zin in.
Maar als dit bij jou niet het geval is dan dikke props! Misschien dat ik dan ook wel een keer de bridge ertussen gooi.

• Greenisthebest
kneusteun schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:58:
[...]

Op Reddit las ik behoorlijk veel over problemen met heu en Ikea. Na een update of stroomuitval moet je de boel weer instellen. Om dan weer steeds 25 lampen te gaan instellen had ik geen zin in.
Maar als dit bij jou niet het geval is dan dikke props! Misschien dat ik dan ook wel een keer de bridge ertussen gooi.
Ik heb er geen 25, das wel heeeeul veeeeul. :+ Updates op mijn Ikea lampen krijg ik dus niet want ik heb geen Ikea hub. Maar ik ben dan ook niet update geil. Als het werkt, werkt het.

Stroomonderbrekingen hebben hier geen effect. Toevallig is vorige week hier de aardlek eruit geknald.

• datadevil
Greenisthebest schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:56:
[...]

Vierkant dus 2. Is dat beter of slechter? Ik heb geen klagen iig over dat ding.
nou meer dat ik nog een 1 heb liggen en me afvroeg of die in gebruik nemen mijn connectiviteitsproblemen zou verbeteren

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08-04 23:51
Ik heb wat problemen met een lamp in de slaapkamer (Tradfri lamp). En soms valt alles uit maar dat gebeurd nu steeds minder.

Ik was in contact met Ikea via Twitter en ze stuurde deze tweet:

https://i.imgur.com/kZeLVhb.png

Ook handig voor Homekit-gebruikers hier om te weten!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:57:
[...]

Top - ga ik testen om ze in serie te zetten (2x12V = 24) dus hier kan ik wat mee!
Is dit gelukt? Zit met hetzelfde...

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Cartman! schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:11:
[...]

Is dit gelukt? Zit met hetzelfde...
Ik heb wat zitten tellen en ik kom lastig op een even aantal lampen uit om ze in serie te zetten. Alternatief zou zijn een weerstand op te nemen ipv lamp. Vooralsnog ben ik niet verder.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14:15
Ik moet momenteel dagelijks mijn Hub herstarten omdat de app zegt dat deze niet kan verbinden.
Daarna werkt het weer even totdat de volgende dag er is en alles weer opnieuw begint.
De app al meerdere keren opnieuw gekoppeld met de hub. Hub ook een ip reservering gegeven. Maar niks mag het probleem tot nu toe oplossen.

Iemand tips? Wil het super graag stabiel hebben.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• blazez
White_Collar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:30:
Ik moet momenteel dagelijks mijn Hub herstarten omdat de app zegt dat deze niet kan verbinden.
Daarna werkt het weer even totdat de volgende dag er is en alles weer opnieuw begint.
De app al meerdere keren opnieuw gekoppeld met de hub. Hub ook een ip reservering gegeven. Maar niks mag het probleem tot nu toe oplossen.

Niet persoonlijk hoor, maar leest iemand überhaupt wel eens wat berichten terug ?
Exact dit heb ik en anderen al een paar dagen aangegeven en beschreven hier.
Ik heb zelfs al geschreven dat Ikea webcare op de hoogte is én dat er een app update hiervoor in februari aan zit te komen.
Wat is de nut van dit steeds hier delen als het niet gelezen wordt.
Je zal dus gewoon net als we allemaal op de update in februari moeten wachten. Kl#te, absoluut. Maar je kan er niets anders aan doen (behalve de hele boel uitschakelen, maar dat lijkt me overdreven)

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14:15
blazez schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:27:
[...]

Niet persoonlijk hoor, maar leest iemand überhaupt wel eens wat berichten terug ?
Exact dit heb ik en anderen al een paar dagen aangegeven en beschreven hier.
Ik heb zelfs al geschreven dat Ikea webcare op de hoogte is én dat er een app update hiervoor in februari aan zit te komen.
Wat is de nut van dit steeds hier delen als het niet gelezen wordt.
Je zal dus gewoon net als we allemaal op de update in februari moeten wachten. Kl#te, absoluut. Maar je kan er niets anders aan doen (behalve de hele boel uitschakelen, maar dat lijkt me overdreven)
Hi, ik heb zeker eerst terug gelezen voordat ik mijn post deed. Niks irritanter als iemand niet terug leest.

Ik doel in mijn post op de IKEA TRÅDFRI verbindingshub en de Ikea app. Niet de homekit van Apple.
Maar begrijp ik het goed dat eigenlijk op beide precies hetzelfde speelt?

Zo ja: excuses, dat had ik niet zo begrepen :$

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• ProudElm
White_Collar schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:44:
[...]

Hi, ik heb zeker eerst terug gelezen voordat ik mijn post deed. Niks irritanter als iemand niet terug leest.

Ik doel in mijn post op de IKEA TRÅDFRI verbindingshub en de Ikea app. Niet de homekit van Apple.

Ik heb het zelfde (en gemeld). Maar ik heb ook IKEA only. Dit probleem leek onder gesneeuwd door het hue/homekit gedoe.. Hier thuis lijkt het weer wat stabieler te worden. Hopelijk blijft dat nu zo!

• blazez
[...]

Ik reageerde wellicht ook iets te fel, sorry. Ook net die posting gezien met de twitter reactie van Ikea die ik net daarvoor ook al beschreven had.
Het kwam bij mij dus even over dat er steeds maar alleen (dezelfde) vragen worden gesteld die al beantwoord zijn.

Ik vermoed dat jouw probleem toch wel hetzelfde is, of in ieder geval in dezelfde hoek is terug te vinden. Om onverklaarbare reden verliest de hub de connectie met de (meest gebruikte?) bedieningsomgeving/app
Geen reden of specifiek moment te vinden waarom het gebeurd.
Ikea is er echter wel van op de hoogte, en werkt blijkbaar aan een update die vooralsnog in februari uitkomt. Dat duurt helaas nog een poosje. Tot die tijd blijven we resetten.
Meer dan een maand een instabiele omgeving is wel erg slechte reclame voor Ikea, dat zeker. Dus een ieder mag het zeker bij Ikea aangeven dat ze er last vanhebben. Dat voert hopelijk de druk wat op daar.

• soepah
soepah schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:26:
Iemand hier ervaring met het volgende: (even situatieschets):
3 spotjes in de WC, Ikea Zigbee dimmer in de WC, Zigbee2MQTT stick in de PC (Bereik OK).
nu wil ik graag dat als de dimmer van de WC wordt gebruikt, dat automatisch de spotjes aangaan / uitgaan zoals bestuurd.
Echter: wil ik dat ik dit kan overrulen vanuit domoticz via Zigbee2Mqtt EN dat dit ook werkt als domoticz plat ligt. (of NodeRed / Zigbee2Mqtt for that matter).
Dus; kun je alles aan elkaar knopen maar wel zo dat de dimmer (of bewegingsmelder) stand-alone werkt?
Niemand? ik kan alleen het volgende vinden van Hue zelf: YouTube: How to pair Hue light with a dimmer switch to your bridge?

Alleen vraag ik me dan af of het ook werkt als de bridge er tussenuit is:
code:
1
Switch/Dimmer <--------> Lamp <---------> Bridge / Zigbee2Mqtt

• mitchdc
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:05
soepah schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Niemand? ik kan alleen het volgende vinden van Hue zelf: YouTube: How to pair Hue light with a dimmer switch to your bridge?

Alleen vraag ik me dan af of het ook werkt als de bridge er tussenuit is:
code:
1
Switch/Dimmer <--------> Lamp <---------> Bridge / Zigbee2Mqtt
Ik zou het hele spul aansturen vanuit Domoticz dan.
Zowel de spotjes als de remote koppelen aan je MQTT Stick en dan de automation in Domoticz inrichten zoals jij dat wil :)

Het koppelen van de Ikea remote aan de Philips Hue bridge is idd een beetje omslachtig en niet echt werkbaar vind ik. :P

• soepah
Xfix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Ik zou het hele spul aansturen vanuit Domoticz dan.
Zowel de spotjes als de remote koppelen aan je MQTT Stick en dan de automation in Domoticz inrichten zoals jij dat wil :)

Het koppelen van de Ikea remote aan de Philips Hue bridge is idd een beetje omslachtig en niet echt werkbaar vind ik. :P
Dat wil ik ook, echter in het geval dat Domoticz er uit ligt of het netwerk, wil ik wel graag (WAF factor) dat de lampen middels een Directe switch ook bedienbaar zijn. Dat kan ik nergens vinden of dit ook kan / supported is.

• mitchdc
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:05
soepah schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:33:
[...]

Dat wil ik ook, echter in het geval dat Domoticz er uit ligt of het netwerk, wil ik wel graag (WAF factor) dat de lampen middels een Directe switch ook bedienbaar zijn. Dat kan ik nergens vinden of dit ook kan / supported is.
Hmm lijkt me lastig. Ik heb een zelfde situatie en gewoon uitgelegd dat als er iets niet gebeurd je de schakelaar uit en aan moet zetten en dat dan de lampen wel aanspringen :9

• soepah
Xfix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Hmm lijkt me lastig. Ik heb een zelfde situatie en gewoon uitgelegd dat als er iets niet gebeurd je de schakelaar uit en aan moet zetten en dat dan de lampen wel aanspringen :9
Dan ga je dus met die schakelaar de fysieke spanning onderbreken -> terugbrengen en dan gaat de lamp naar de "ON" stand? Is een work-around, maar wil liever de schakelaar vervangen door een 'zigbee' schakelaar..
ik vertrouw het Zigbee netwerk namelijk wel maar domoticz / PC minder....

• ProudElm
Als je nu gewoon aan de IKEA lampen een IKEA schakelaar koppeld? Dit werkt ook zonder hub en zou het toch moeten kunnen wat jij wilt?

• soepah
ProudElm schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:01:
Als je nu gewoon aan de IKEA lampen een IKEA schakelaar koppeld? Dit werkt ook zonder hub en zou het toch moeten kunnen wat jij wilt?
Dat lijkt me prima, maar kan ik dan Naast de koppeling Lamp <--> Schakelaar (beiden Ikea) ook deze bedienen vanuit Zigbee2Mqtt?
dus zowel:
code:
1
Lamp <----> Schakelaar

EN
code:
1
Lamp <-----> Hub / Zigbee2Mqtt

• ProudElm
Ik zou niet weten waarom niet?

Ik doe vanuit openHAB het zelfde.. Ik heb lampen met IKEA dimmers/schakelaar maar stuur via regels/switches in openHAB ook lampen aan.

• Greenisthebest
soepah schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:33:
[...]

Domo en netwerk ligt er hier nooit uit. En ik draai het toch al een tijdje (op een Synology).

• soepah
Thanks @ProudElm, dat is de bevestiging die ik (denk ik) zoek; hoe zit je OpenHAB gekoppeld aan het IKEA ecosysteem? middels de IKEA bridge? indien ja; zijn de lampen & schakelaars met 'elkaar' gepaired of met de bridge?

• ProudElm
Ik heb openHAB via de IKEA hub inderdaad gekoppeld. Verder is alles gekoppeld ook aan de hub (voor de IKEA app) maar ook de afstandsbedingen rechtstreeks aan de lampen zelf.

Ik heb nog niet eerder de hub volledig los gekoppeld, maar wel als de hub weer eens onbereikbaar is voor de APP kan ik met de afstandsbedieningen nog prima de lampen aan/uit zetten. (Was hier een vereiste O-) )

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:00

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik wil binnenkort ook beginnen met wat Tradfri prducten in eerste instantie wat lampen en een hub en dan langzaam uitbreiden,

Nu zit ik op de Ikea site te kijken en er zijn diverse combi pakketjes te krijgen maar die zijn vaak duurder dan de losse producten, enkel de startset met rgb lampen is voordeleiger maar de startset met niet-rgb is duurder dan de onderdlene los te kopen. :? of zie ik iets over het hoofd

Ook de set met 3x een GU10 lamp en een afstandbediening is duurder dan die 4 dingen los kopen, rare lui bij de Ikea :P

Greatness Awaits! PSN: Wanderer200

• Lrrr
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:45
Volgens mij zie je dat verkeerd?

Voor de wit spectrum lampen:
Los 2x E27 + AB + gateway is € 83,85, starterset is € 74,95
Los 3x GU10 + AB is € 53,85, set is € 44,95 (hierbij krijg je geen gateway erbij bij de set)

Alleen lijkt het wel zo dat ze wel een starterset hebben met wit spectrum E14 lampen, maar die lampen hebben ze niet los (alleen wit en kleur). Dat is wel raar.

Ik vind de Ikea site sowieso niet handig voor het vergelijken van de Trådfri producten, ze staan er allemaal op als 'led-lamp' en zelfs op de productpagina zelf staat er niet bij of het wit, wit spectrum of kleur is. Dan moet je maar naar de URL kijken om er toch nog achter te komen.

Ik neem trouwens aan dat je dat ook al had gezien maar ze hebben ook setjes met lamp en AB maar zonder gateway. Dat is wel handig als je al een gateway hebt en een lamp en AB wilt bijkopen. De hele gateway is trouwens optioneel, is alleen nodig als je ook via je smartphone controle wilt hebben.
Chaoss schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:50:
in eerste instantie wat lampen en een hub en dan langzaam uitbreiden
Let wel op dat je minstens 1 AB nodig hebt om de lampen aan de gateway te koppelen!

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8!

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:00

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Oh ik had inderdaad niet in de gaten dat er ook een schakelaar bij zit. De website is inderdaad erg onduidelijk, je ziet nergens wat de inhoud van zo'n start pakket is dus ik dacht dat die set bestond uit een hub en 3x een lamp :+ Als je bij alle tradfri producten kijkt heb je ook totaal geen goed overzicht.

Die GU10 lampen kosten 7,- pst en de AB kost 15 dus dan is die set wel voor 45 wel raar.

Hub heb ik wel nodig, ik wil de lampen via domoticz aansturen.

[Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 12-01-2020 09:46]

Greatness Awaits! PSN: Wanderer200

• V4pwr
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 29-03 20:55
[...]
Ik doel in mijn post op de IKEA TRÅDFRI verbindingshub en de Ikea app.
Met zowel mijn Iphone als Ipad loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Echter met de de samsung S9 van mijn werk beschik ik wel over de volledige functionaliteit van de Ikea app. Tot de update kan ik me er mee redden. Ikea liet vandaag in een reactie weten dat er meer issues zijn die ze in een keer met een goede update medio februari willen oplossen.

• Lrrr
Chaoss schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:43:
Die GU10 lampen kosten 7,- pst en de AB kost 15 dus dan is die set wel voor 45 wel raar.
Die van 7 euro doen alleen wit. De set is wit spectrum

• crimby

crimby

Heeft iemand al ervaring met de bewegingsensor in combinatie met een schakelaar?
Ik wil de schakelaar plaatsen op de voeding van mijn laptop en beeldschermen. Deze schakelt automatisch om 17:30 uit (heb nu een Eve Elgato), maar ik wil eigenlijk een bewegingsensor aansluiten onder mijn bureau. Dus op het moment dat ik bij mijn bureau in de buurt kom, dat de schakelaar aangaat en mijn laptop en schermen dus stroom krijgen.

Gaat dit lukken? eventueel in Apple Homekit? Of schakelt ie alles dan na 10 minuten weer uit omdat ik niet beweeg?

• ProudElm
De IKEA bewegings melder gaat rechtstreeks naar de gekoppelde lampen (of een stopcontact werkt, geen idee) en dus niet via de HUB. Dit had ik graag gewild om zo de bewegingsmelder aan openhab te koppelen. maar dat werkt dus niet.

Dus of het gaat werken wat jij wilt, geen idee, denk het niet. Maar anders probeer je het? Werkt het niet, breng je het terug O-)

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Arfman

Drome!

Vraagje voor de meer ervaren mensen hier :)

Ik wil mijn huis/verlichting een beetje smart maken. Ik heb nu 4 lampen op een KlikAanKlikUit AB'tje maar ik wil graag dat de verlichting automatisch aangaat als het donker wordt. Dat kan ook met een KaKu module maar ik wil gelijk overstappen naar Zigbee.

Ik had bedacht om een Hue Bridge aan te schaffen en hier wat IKEA Tradfri schakelaars op aan te melden. Dit schijnt allemaal compatible te zijn. Gaat dit inderdaad werken? Daarnaast wil ik dus bij zonsondergang de lampen aan hebben, kan dit met de standaard Hue app? Ik heb de Hue app al gedownload maar daar kun je niks mee totdat je een bridge aanmeld.

Mocht dit niet kunnen in de app, is het dan een optie om via Home Assistant dit voor elkaar te krijgen? Mensen daar ervaring mee?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:50

MuVo

🏁🏎🏎🏎🚥

Arfman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:12:

Ik wil mijn huis/verlichting een beetje smart maken. Ik heb nu 4 lampen op een KlikAanKlikUit AB'tje maar ik wil graag dat de verlichting automatisch aangaat als het donker wordt. Dat kan ook met een KaKu module maar ik wil gelijk overstappen naar Zigbee.

Ik had bedacht om een Hue Bridge aan te schaffen en hier wat IKEA Tradfri schakelaars op aan te melden. Dit schijnt allemaal compatible te zijn. Gaat dit inderdaad werken? Daarnaast wil ik dus bij zonsondergang de lampen aan hebben, kan dit met de standaard Hue app? Ik heb de Hue app al gedownload maar daar kun je niks mee totdat je een bridge aanmeld.

Mocht dit niet kunnen in de app, is het dan een optie om via Home Assistant dit voor elkaar te krijgen? Mensen daar ervaring mee?
Dat kan in de Philips Hue app. Door de Ikea lamp aan een kamer of zone toe te voegen kun je de lamp met zonsondergang aan zetten. Volgens mij werkt het alleen met kamers of zones, niet met individuele lampen.

Voor individuele lampen gebruik ik Apple Homekit. Via Homebridge heb ik de ikea lampen zichtbaar gemaakt in Homekit. Homebridge wil ik gaan vervangen voor Home Assistant, welke ook homekit en hue ondersteuning heeft.

https://tweakers.net/ext/f/lm0KstRvZomb0ZPMkUHqiEz3/full.png

Overigens heb ik geen Ikea hub of afstandsbediening. Ikea lampen koppel je met de Philips Hue bridge door ze 6x aan en uit te zetten.

[Voor 4% gewijzigd door MuVo op 13-01-2020 13:27]

• crimby

crimby

ProudElm schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:04:
De IKEA bewegings melder gaat rechtstreeks naar de gekoppelde lampen (of een stopcontact werkt, geen idee) en dus niet via de HUB. Dit had ik graag gewild om zo de bewegingsmelder aan openhab te koppelen. maar dat werkt dus niet.

Dus of het gaat werken wat jij wilt, geen idee, denk het niet. Maar anders probeer je het? Werkt het niet, breng je het terug O-)
Ja dat is het alternatief (gewoon proberen), maar hoopte dat er iemand hier al ervaring mee had. Als ik jouw bericht zo lees is het aardig kansloos.

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Arfman

Drome!

MuVo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Dat kan in de Philips Hue app. Door de Ikea lamp aan een kamer of zone toe te voegen kun je de lamp met zonsondergang aan zetten. Volgens mij werkt het alleen met kamers of zones, niet met individuele lampen.

Voor individuele lampen gebruik ik Apple Homekit. Via Homebridge heb ik de ikea lampen zichtbaar gemaakt in Homekit. Homebridge wil ik gaan vervangen voor Home Assistant, welke ook homekit en hue ondersteuning heeft.

[Afbeelding]

Overigens heb ik geen Ikea hub of afstandsbediening. Ikea lampen koppel je met de Philips Hue bridge door ze 6x aan en uit te zetten.
Super, precies wat ik wilde weten. Enorm bedankt!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Greenisthebest

Ik doe het met een Hue hub en Domoticz. Ik schakel overigens ook nog Kaku met Domoticz. Heb niet overal dimbare lampen nodig, bijvoorbeeld in de tuin en die schakelen ook op zonsondergang.

• FRanatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-03 10:52
Heeft iemand al succesvol de Tradfri E27 LED1836G9 (opaal wit, 806 lm, €9,99) weten te koppelen aan de Hue bridge?

Ik heb:
De lamp gereset (6x aan/uit en wachten tot het knippen stopte);
Lamp uitgezet;
In de Hue app lamp zoeken aangezet;
Tradfri aangezet.

Inmiddels ook de Hue Bridge gereset en tijdens het zoeken de lamp zeer dichtbij de Bridge gehouden.

Tot nu toe zonder succes. De lamp wordt niet gezien door de Bridge/in de app.

Ik heb eerder een Tradfri driver zonder enig probleem kunnen koppelen aan de Bridge.

Is er nog iets wat ik verkeerd doe/over het hoofd zie, of is deze versie uit de serie (nog) niet op deze manier te koppelen?

• Greenisthebest
FRanatic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:20:
Heeft iemand al succesvol de Tradfri E27 LED1836G9 (opaal wit, 806 lm, €9,99) weten te koppelen aan de Hue bridge?

Ik heb:
Lamp uitgezet;
Tradfri aangezet.

Inmiddels ook de Hue Bridge gereset en tijdens het zoeken de lamp zeer dichtbij de Bridge gehouden.

Ik heb eerder een Tradfri driver zonder enig probleem kunnen koppelen aan de Bridge.

Is er nog iets wat ik verkeerd doe/over het hoofd zie, of is deze versie uit de serie (nog) niet op deze manier te koppelen?
Al geprobeerd met de app: https://www.hueessentials.com/ ? Werkt vaak beter. Hoor het wel.

TRÅDFRI

You can control TRÅDFRI. After you have set up your bulbs on the IKEA Gateway (see IKEA manual), wait until the firmware for the bulbs has been updated. Then remove the lights from the paired devices. Newer models may work without update.

Please switch on your new light. Switch off/on your light for six times very quickly. The light resets itself to full brightness. Switch off your light. Tap on search for lights. Switch on your light right now.

The color light only supports XY and not hue/saturation. Hue Essentials uses a special method to handle these lights. The light does not always respond in quick effects.

The light does not always respond in quick effects. The quality of this light is of less value.

[Voor 30% gewijzigd door Greenisthebest op 13-01-2020 20:45]

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:50

MuVo

🏁🏎🏎🏎🚥

FRanatic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:20:

Ik heb:
Lamp uitgezet;
Tradfri aangezet.

Als dat deze lamp is hier onder, dan werkt de lamp in Philips Hue.
https://tweakers.net/ext/f/wOFdHWhbTLsbJkixJuDZ2ovD/full.png

Check of de firmware versie van de lamp boven 2.0 zit.

[Voor 3% gewijzigd door MuVo op 13-01-2020 21:04]

• FRanatic
Greenisthebest schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:36:
[...]

Al geprobeerd met de app: https://www.hueessentials.com/ ? Werkt vaak beter. Hoor het wel.

TRÅDFRI

You can control TRÅDFRI. After you have set up your bulbs on the IKEA Gateway (see IKEA manual), wait until the firmware for the bulbs has been updated. Then remove the lights from the paired devices. Newer models may work without update.

Please switch on your new light. Switch off/on your light for six times very quickly. The light resets itself to full brightness. Switch off your light. Tap on search for lights. Switch on your light right now.

The color light only supports XY and not hue/saturation. Hue Essentials uses a special method to handle these lights. The light does not always respond in quick effects.

The light does not always respond in quick effects. The quality of this light is of less value.
Ik zal de Hue Essentials eens proberen. Bedankt voor de suggestie!
MuVo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Als dat deze lamp is hier onder, dan werkt de lamp in Philips Hue.
[Afbeelding]

Check of de firmware versie van de lamp boven 2.0 zit.
Hoe controleer ik de fw versie als ik geen verbinding kan maken met de lamp?

Wat ik in mijn eerdere post niet heb vermeld, is dat ik niet in bezit ben van de Tradfri gateway.

• ProudElm
Om dat te checken en/of te updaten zul je ze moeten koppelen aan de IKEA gateway.. Misschien iemand in de buurt? Of anders 1 kopen, koppelen/updaten/checken en daarna terug brengen? O-)

• FRanatic
ProudElm schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:06:
Om dat te checken en/of te updaten zul je ze moeten koppelen aan de IKEA gateway.. Misschien iemand in de buurt? Of anders 1 kopen, koppelen/updaten/checken en daarna terug brengen? O-)
Dat vermoeden had ik al.
En jouw idee was nog niet in mij opgekomen >:) O-)

• ProudElm
Eventueel zal je kunnen vragen of ze bij de IKEA wellicht een gateway hebben staan voor dit soort problemen? Als in, je lampen willen updaten zonder gateway 8)

• fommas
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08-04 22:21
Ik had tot dit weekend een draaibare dimmer voor mijn tradfri lampen, deze verloor continu zijn verbinding en leek dood te zijn, nieuwe batterij er in en hij deed het weer. Na een paar dagen zelfde ellende weer.

Naar de Ikea gegaan om hem te ruilen, blijkt de draaibare dimmer te zijn vervangen door een schakelaar. Moet zeggen dat ik persoonlijk de draaibare dimmer een stuk fijner vond werken dan de klik dimmer. Helaas waren ze zo sneller met in nemen en mijn geld terug geven dan dat ik realiseerde dat de draaibare dimmer niet meer bestaat...

(mocht iemand nog een draaibare dimmer onder het stof hebben liggen O-) )

[Voor 6% gewijzigd door fommas op 14-01-2020 09:49]

• ProudElm
Ik heb er nog 1 liggen die ik niet gebruik ; :) Echt on-dingen vind ik. Gebruik 'm nu alleen nog maar om steeds nieuwe zaken te koppelen aan de gateway indien ik er geen afstandbediening voor heb of ga gebruiken O-)

• Palomar
  • Niet online
fommas schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:48:
Ik had tot dit weekend een draaibare dimmer voor mijn tradfri lampen, deze verloor continu zijn verbinding en leek dood te zijn, nieuwe batterij er in en hij deed het weer. Na een paar dagen zelfde ellende weer.

Naar de Ikea gegaan om hem te ruilen, blijkt de draaibare dimmer te zijn vervangen door een schakelaar. Moet zeggen dat ik persoonlijk de draaibare dimmer een stuk fijner vond werken dan de klik dimmer. Helaas waren ze zo sneller met in nemen en mijn geld terug geven dan dat ik realiseerde dat de draaibare dimmer niet meer bestaat...

(mocht iemand nog een draaibare dimmer onder het stof hebben liggen O-) )
Ik vond die draaibare dimmer een vreselijk ding. Reageert de helft van de tijd niet of heel onvoorspelbaar. Heb ze snel vervangen door die duurdere ronde met drukknoppen.

Heb sindskort ook die nieuwe schakelaar. Werkt op zich prima, alleen dimmen werkt een beetje omslachtig, omdat je eerst een keer kort moet drukken en dan lang. Niet heel intuïtief.

• oXygeN
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 11-03 15:15

oXygeN

oftewel oxje...

uFx schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:49:
[...]

Heb ik ook last van. Het vreemde in deze situatie is wel dat verbinding via Google Home wel gewoon snel werkt. Dus stemcommando's blijven snel werken maar bediening via de Ikea-app gaat niet of is heel traag.
Heb ik ook, daarnaast is het voor Home assistant ook vaak moeilijk de tradfri hub te benaderen.
Wat ik nog wel heb is dat er lampen zijn die op een ouderwetse gare dimmer zitten (schakelaars zijn onderweg). Hoop eigenlijk dat het komt omdat de lampen wellicht niet helemaal 100% 'nette' stroom krijgen.

\o/

• Lrrr
De Ikea afstandsbedieningen werken idd i.c.m. de Hue bridge. Het is wel iets meer een gedoe omdat je de AB eerst via Touchlink aan de bridge moet koppelen en dan handmatig aan elke lamp moet koppelen met de sync-knop. Als je de instellingen wilt veranderen moet je ook weer de AB in de hand nemen en naar elke lamp toe lopen. Bij de Hue AB koppel je de AB 1x aan de bridge en kan je vervolgens softwarematig alles in de app aanpassen.

Wat de Ikea remotes ook niet hebben is dat je op de aan-knop kan blijven drukken om verschillende scenes te activeren. De Hue dimmer kan dit wel. Plaatje van internet ter verduidelijking:

https://www.the-ambient.com/media/images/2019/02/app-1549353234-xYon-column-width-inline.jpg

Tenslotte kan je met de Ikea AB niet door de kleuren/temperaturen heen cyclen i.c.m. de Hue bridge, d.w.z. de pijltjestoetsen doen niks, het is puur dimmen en aan/uit. Dus koop gewoon de AB zonder pijltjesknoppen ;)

• Palomar
  • Niet online
Weet iemand hoeveel lampen je kunt aansturen met 1 remote? Meen ergens gelezen te hebben dat er max. 10 op 1 remote kunnen, maar kan dat niet terugvinden.

Situatie is nl. een stuk of 16 GU10 spotjes in het plafond. Het zou een beetje suf zijn als je daarvoor 2 dimmers moet gebruiken.

• fommas
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08-04 22:21
Palomar schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:31:
Weet iemand hoeveel lampen je kunt aansturen met 1 remote? Meen ergens gelezen te hebben dat er max. 10 op 1 remote kunnen, maar kan dat niet terugvinden.

Situatie is nl. een stuk of 16 GU10 spotjes in het plafond. Het zou een beetje suf zijn als je daarvoor 2 dimmers moet gebruiken.
op de site van Ikea staat max 10 lampen, maar heb het niet getest

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19:34
@Palomar
ik dacht ook dat het er 10 waren.

Wij hebben inmiddels de Tradfri hub vervangen door een raspberry pi met Home Asssistant.
Hiermee kun je zelf de knoppen programmeren op een onbeperkt aantal lampen of andere apparaten die je in HA hebt hangen.

Zo'n ronde knop met 5 knoppen gebruiken we nu ook voor 5 soorten verlichting (fel/avond/etc)

[Voor 15% gewijzigd door Henkiejoo op 14-01-2020 13:22]

• kneusteun
Henkiejoo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:21:
@Palomar
ik dacht ook dat het er 10 waren.

Wij hebben inmiddels de Tradfri hub vervangen door een raspberry pi met Home Asssistant.
Hiermee kun je zelf de knoppen programmeren op een onbeperkt aantal lampen of andere apparaten die je in HA hebt hangen.
Welke pi en hoe stabiel zijn wel dingen waar ik benieuwd naar ben.
Dus als je na een maandje ook kan aangeven of je problemen tegenkomt zou wel tof zijn.

Vaak zie ik mensen oplossingen roepen die na een tijdje toch niks doen of stabiel zijn.
Dus ik ben benieuwd of je gedurende een maand tegen andere problemen aanloopt of juist alleen maar goede resultaten kan natuurlijk ook.

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19:34
Ik heb Pi 3B+ met Conbee stick al een paar maanden draaien. Zigbee netwerk is super stabiel.
1 x een SD-card stuk gehad, die is nu vervangen door een SSD.

Alleen is het zo leuk om lekker te hobbyen en alles uit te breiden, dat ik er op dit moment wel veel tijd aan kwijt ben.
Deursensoren, lampen, thermometer, bewegingssensoren, slimme meter, camera, google home, TV etc.
Lampen en fysieke knoppen van Ikea, maar verder koop ik me helemaal arm op Ali :)
kneusteun schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Dus als je na een maandje ook kan aangeven of je problemen tegenkomt zou wel tof zijn.

Vaak zie ik mensen oplossingen roepen die na een tijdje toch niks doen of stabiel zijn.
Dus ik ben benieuwd of je gedurende een maand tegen andere problemen aanloopt of juist alleen maar goede resultaten kan natuurlijk ook.

• Palomar
  • Niet online
Henkiejoo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:36:
Ik heb Pi 3B+ met Conbee stick al een paar maanden draaien. Zigbee netwerk is super stabiel.
1 x een SD-card stuk gehad, die is nu vervangen door een SSD.

Alleen is het zo leuk om lekker te hobbyen en alles uit te breiden, dat ik er op dit moment wel veel tijd aan kwijt ben.
Deursensoren, lampen, thermometer, bewegingssensoren, slimme meter, camera, google home, TV etc.
Lampen en fysieke knoppen van Ikea, maar verder koop ik me helemaal arm op Ali :)

[...]
ik gebruik een klikaanklikuit ICS2000. Daarmee is al meer mogelijk dan met de Ikea-bridge, maar toch vind ik de ICS2000 soms te beperkt. Moet mezelf wel inhouden om ook niet over te gaan naar zo'n Raspberry Pi oplossing :D Maar ben dan bang dat het teveel een gehobby wordt, waar de vrouw des huizes dan weer niet blij van wordt...

• Palomar
  • Niet online
fommas schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:18:
[...]

op de site van Ikea staat max 10 lampen, maar heb het niet getest
er zal vast wel een reden voor zijn. Bijv. dat er dan soms een paar niet aan gaan ofzo. Moet ik dan maar niet aan beginnen.

• crimby

crimby

kneusteun schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Ja same! Ik ben zeker heen programmeur. Affiniteit met IT, zeker! Maar wil vooral dat het werkt.
Ik heb ook overwogen een raspberry pi aan te schaffen omdat ik zelf ook evohome heb en dat werkt niet met homekit. Met Home assistent zou dat wel moeten kunnen.

Maar is het onboarden van nieuwe apparatuur net zo makkelijk als bijvoorbeeld Tradfri of Hue? Of moet je heel veel code kloppen om een sensor werkend te krijgen?

Kan ik trouwens een Raspberry pi naast de werkende ikea hub laten draaien zodat ik ongelimiteerd kan klooien met Rasp pi en dat mn vriendin nog steeds de lampen aan kan doen met de ikea knoppen/app?

[Voor 9% gewijzigd door crimby op 14-01-2020 18:32]

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:02
White_Collar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:30:

Het bijzondere is wel dat de bridge extern nog steeds te besturen is, ik heb via de app ook geen verbinding meer maar kan alles nog wel aansturen via een extern programma (homeseer icm tradfri plugin)

• Greenisthebest
crimby schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:27:
[...]

Ja same! Ik ben zeker heen programmeur. Affiniteit met IT, zeker! Maar wil vooral dat het werkt.
Ik heb ook overwogen een raspberry pi aan te schaffen omdat ik zelf ook evohome heb en dat werkt niet met homekit. Met Home assistent zou dat wel moeten kunnen.

Maar is het onboarden van nieuwe apparatuur net zo makkelijk als bijvoorbeeld Tradfri of Hue? Of moet je heel veel code kloppen om een sensor werkend te krijgen?

Kan ik trouwens een Raspberry pi naast de werkende ikea hub laten draaien zodat ik ongelimiteerd kan klooien met Rasp pi en dat mn vriendin nog steeds de lampen aan kan doen met de ikea knoppen/app?
Allemaal niet moeilijk. Stabiele Hub? Koop een Hue Hub en integreer dit heel simpel in Domoticz. Wordt zo ingelezen en heb je geen codes voor nodig Of Home Assistant maar dat ken/gebruik ik niet.

Ik draai Domoticz op een Synology Nas en kan zowel met Hue App, Hue Essentials als Domo App als met fysieke schakelaars (wat zijn dat? 8) ) de boel bedienen. Ik gebruik de Hue app dan weer niet want wil niet afhankelijk zijn van servers van derden. Ik kan zelfs als ik dat wil met stem (allergisch voor Google (not in my) Home)via Domo app de boel bedienen maar gebruik het niet want alles schakelt hier automatisch.

• crimby

crimby

Greenisthebest schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:56:
[...]

Allemaal niet moeilijk. Stabiele Hub? Koop een Hue Hub en integreer dit heel simpel in Domoticz. Wordt zo ingelezen en heb je geen codes voor nodig Of Home Assistant maar dat ken/gebruik ik niet.

Ik draai Domoticz op een Synology Nas en kan zowel met Hue App, Hue Essentials als Domo App als met fysieke schakelaars (wat zijn dat? 8) ) de boel bedienen. Ik gebruik de Hue app dan weer niet want wil niet afhankelijk zijn van servers van derden. Ik kan zelfs als ik dat wil met stem (allergisch voor Google (not in my) Home)via Domo app de boel bedienen maar gebruik het niet want alles schakelt hier automatisch.
Mijn Tradfri hub is mooi stabiel en werkt nu prima met homekit. Echter vanwege de integratie van Evohome (die er nu niet is) wil ik verbeteren met Home Assistent dan of Domoticz mag ook. Dan heb ik toch geen Hue huh nodig?

De vraag is alleen nog hoe simpel home assistent werkt en of het kan werken naast de huidige set up van de tradfri hub met de lampen. Dus dat ik HA kan installeren, aansluiten en werkend kan krijgen zonder dat de Ikea set up corrupt raakt.

• TSDano
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06-02 15:18
Home Assistant kan makkelijk naast andere hubs werken. In hoeverre HA simpel voor je is, dat kan je alleen zelf beoordelen.

• JBS
  • Niet online
crimby schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 06:48:
[...]

Mijn Tradfri hub is mooi stabiel en werkt nu prima met homekit. Echter vanwege de integratie van Evohome (die er nu niet is) wil ik verbeteren met Home Assistent dan of Domoticz mag ook. Dan heb ik toch geen Hue huh nodig?

De vraag is alleen nog hoe simpel home assistent werkt en of het kan werken naast de huidige set up van de tradfri hub met de lampen. Dus dat ik HA kan installeren, aansluiten en werkend kan krijgen zonder dat de Ikea set up corrupt raakt.
Zie hier het antwoord op je tweede vraag in het HA topic waar je die vraag ook stelde JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

In het HA topic zijn al wat meer antwoorden gegeven op je vragen.

[Voor 4% gewijzigd door JBS op 15-01-2020 07:24]

• FRanatic
Greenisthebest schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:36:
[...]

Helaas. Ook geen succes.
Ik ga eens op zoek of ik iemand kan vinden om mijn lampen te updaten, lukt dat niet gaan ze retour.

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:40
@FRanatic Waar woon je ongeveer? Wellicht kan een Tweaker je helpen.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Greenisthebest
FRanatic schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:36:
[...]

Helaas. Ook geen succes.
Ik ga eens op zoek of ik iemand kan vinden om mijn lampen te updaten, lukt dat niet gaan ze retour.
Houd je de lamp wel tegen de Hub aan? Ik koppel mijn lampen door ze er echt fysiek tegenaan te houden. En ik neem aan dat lampen die je nu koopt echt wel de firmware heeft die op Hue kan functioneren. Ik heb niets eens een Ikea Hub en heb nog nooit iets geupdate.

• datadevil
Qua hue hub; is de 1 net zo goed als 2? Ik heb af en toe gehad dat de IKEA hub lampen kwijt raakte, en vraag me af of de hue 1 hub die in de garage ligt te verstoffen soelaas kan bieden.

• Greenisthebest
datadevil schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:00:
Qua hue hub; is de 1 net zo goed als 2? Ik heb af en toe gehad dat de IKEA hub lampen kwijt raakte, en vraag me af of de hue 1 hub die in de garage ligt te verstoffen soelaas kan bieden.
Ik heb de 2 en ken het probleem niet. Zelfs bij stroomverlies geen centje pijn. Probeer het gewoon eens. Je kunt ook met een Zigbee stick gaan werken. Heb je helemaal geen Hub meer nodig. Mocht het niet werken. Bij ons bij de Gamma licht een hele stapel startersets van Hue met 25 procent korting. Heb je gelijk 3 lampen erbij. Of anders Marktplaats.

• datadevil
Greenisthebest schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Ik heb de 2 en ken het probleem niet. Zelfs bij stroomverlies geen centje pijn. Probeer het gewoon eens. Je kunt ook met een Zigbee stick gaan werken. Heb je helemaal geen Hub meer nodig. Mocht het niet werken. Bij ons bij de Gamma licht een hele stapel startersets van Hue met 25 procent korting. Heb je gelijk 3 lampen erbij. Of anders Marktplaats.
ga ik het inderdaad toch maar eens proberen; bijkomend voordeel is dat mijn tv, toon en harmony dan ook ineens mijn lampen zouden zien

• Greenisthebest
datadevil schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:55:
[...]

ga ik het inderdaad toch maar eens proberen; bijkomend voordeel is dat mijn tv, toon en harmony dan ook ineens mijn lampen zouden zien
Werk je al met een domotica pakket? Kan ik je echt aanraden. Domoticz bijvoorbeeld. Succes!

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:22
Ik heb 9 GU10 spots gekoppeld, eerst groep van 4 en nadien 5 toegevoegd.
Alles werkt perfect behalve als ik via de remote de kleurtemperatuur wijzig (pijltjes op de remote), dan doorlopen de 2 groepen een andere sequentie, de 2 groepen zijn dus nooit gelijk in kleurtemperatuur.
Via de app de kleurtemperatuur wijzigen lukt perfect en is altijd correct.

Iemand die weet hoe dit op te lossen is? Stroom van de lichten halen en terug inschakelen helpt niet.

• ProudElm
Uhm.. Dus groep 1 doet A-B-C en groep 2 B-C-A? Misschien dan groep 2 uit zetten in de app (lamp voor lamp) en dan met de afstandsbediening 1 verder gaan kwa kleur? Dan met de AB eerst alles uit en dan weer aan?

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:22
ProudElm schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:53:
Uhm.. Dus groep 1 doet A-B-C en groep 2 B-C-A? Misschien dan groep 2 uit zetten in de app (lamp voor lamp) en dan met de afstandsbediening 1 verder gaan kwa kleur? Dan met de AB eerst alles uit en dan weer aan?
Zonet geprobeerd, daarna reageren de lampen niet meer op de pijltes.
Als ik ze dan via de remote uitschakel, dan gaat de ene groep aan en de andere uit. :X

Edit:
Ok, voorlopig aan/uit terug in sync gekregen door met brightness de lampen terug in te schakelen ipv on/off toggle. Kleurtemperatuur is nu gelijk.

Hopelijk blijft het zo :-)

• ProudElm
haha.. ja, aan uit is eigenlijk alleen een switch..

Wij hebben thuis dit ook. Staan er maar 3 van de 5 lampen aan, doe je ze uit.. gaan de 2 aan en de 3 uit :D Je moet het even weten.. De aan/uit schakelaar van IKEA doet dit niet, daar is uit ook echt uit

Maar fijn dat het weer in sync is!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik had het probleem ook na een stroomstoring. Ik heb op een gegeven moment alles maar gereset en opnieuw gekoppeld :P

• P.Kallaf
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 04-04 20:20
ProudElm schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:32:
haha.. ja, aan uit is eigenlijk alleen een switch..

Wij hebben thuis dit ook. Staan er maar 3 van de 5 lampen aan, doe je ze uit.. gaan de 2 aan en de 3 uit :D Je moet het even weten.. De aan/uit schakelaar van IKEA doet dit niet, daar is uit ook echt uit

Maar fijn dat het weer in sync is!
Als je de middelste knop een paar seconden indrukt tot alles weer aanspringt dan is alles weer in sync

• Meelobee
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:06

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb een 3-tal van deze GU10 spots gekocht voor in een armatuur in de gang.
Echter is er een hele irritante hoge pieptoon te horen als ze uit worden gezet via een app (hue/home assistant) De piep valt weg zodra ik de stroom er helemaal af haal.
Is dit een vaker voorkomend probleem, of heb ik gewoon pech met 3 'slechte' spots?

The Outsider

• ProudElm
@P.Kallaf oh ja, dat is makkelijker ;-) Gelukkig komt het niet vaak voor, heb thuis alleen die met maar 1 kleur en we weten hoe en wat.. Maar als je @BlackShadow z'n ding hebt is het wel simpeler/sneller inderdaad om alles mooi in sync weer te krijgen
Meelobee schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:47:
Ik heb een 3-tal van deze GU10 spots gekocht voor in een armatuur in de gang.
Echter is er een hele irritante hoge pieptoon te horen als ze uit worden gezet via een app (hue/home assistant) De piep valt weg zodra ik de stroom er helemaal af haal.
Is dit een vaker voorkomend probleem, of heb ik gewoon pech met 3 'slechte' spots?
Wij thuis hebben nog de oude witte variant, dus geen idee. Maar lijkt me niet goed. Ruilen maar denk ik?

[Voor 56% gewijzigd door ProudElm op 16-01-2020 08:49]

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:55

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb onlangs 3 GU10 spots gekocht om bestaande verlichting onder de dakrand te vervangen. Nou wilde ik ze gisteren plaatsen, maar ze passen niet in de bestaande armaturen (ze zijn wat boller dan de bestaande spotjes). Is dat iets waar veel mensen tegenaan lopen?

• datadevil
Greenisthebest schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Werk je al met een domotica pakket? Kan ik je echt aanraden. Domoticz bijvoorbeeld. Succes!
ja ik heb homeassistant. Ik hoop dat ik alleen niet weer dat knipper probleem met hue krijg uit het begin van de hue/traddfri dagen..

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19:39
crimby schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:27:
[...]

Al je vragen zijn inderdaad al eens eerder voorgekomen, maar kan mij ook voorstellen dat je geen zin hebt om 80+ pagina’s wil doorlezen om misschien je antwoorden te vinden. Denk dat dit filmpje je een heel duidelijk beeld geeft van hoe eenvoudig het is om HomeAssistant te koppelen met je Tradfri (Ikea Homesmart ) apparaten. Voor verdere vragen mag je mij ook gerust een PM doen.
YouTube: Set Up and Configure an IKEA TRÅDFRI Light with Home Assistant

• crimby

crimby

JBS schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:09:
[...]
Zie hier het antwoord op je tweede vraag in het HA topic waar je die vraag ook stelde JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

In het HA topic zijn al wat meer antwoorden gegeven op je vragen.
GertJan2012 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Al je vragen zijn inderdaad al eens eerder voorgekomen, maar kan mij ook voorstellen dat je geen zin hebt om 80+ pagina’s wil doorlezen om misschien je antwoorden te vinden. Denk dat dit filmpje je een heel duidelijk beeld geeft van hoe eenvoudig het is om HomeAssistant te koppelen met je Tradfri (Ikea Homesmart ) apparaten. Voor verdere vragen mag je mij ook gerust een PM doen.
YouTube: Set Up and Configure an IKEA TRÅDFRI Light with Home Assistant
Thanks allebei. Ga ik zeker doen en ben er wel van overtuigd dat Tradfri prima op HA aangesloten kan worden. Mijn vraag was meer of ik het ook parallel kan draaien. Dus op het moment dat ik het aansluit op HA en dat werkt op een of andere manier niet (omdat ik een noob ben hierin) dat het nog wel blijft werken via de Ikea App.

Anyway ik ga sowieso alles doorlezen en het filmpje kijken!

• JBS
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:15:
[...]

[...]

Thanks allebei. Ga ik zeker doen en ben er wel van overtuigd dat Tradfri prima op HA aangesloten kan worden. Mijn vraag was meer of ik het ook parallel kan draaien. Dus op het moment dat ik het aansluit op HA en dat werkt op een of andere manier niet (omdat ik een noob ben hierin) dat het nog wel blijft werken via de Ikea App.

Anyway ik ga sowieso alles doorlezen en het filmpje kijken!
Ja, wanneer je de Tradfri Hub koppelt via de genoemde integratieoplossing, dan kun je de IKEA app ook blijven gebruiken.

• crimby

crimby

JBS schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:16:
[...]
Ja, wanneer je de Tradfri Hub koppelt via de genoemde integratieoplossing, dan kun je de IKEA app ook blijven gebruiken.
Dankje voor je snelle reactie. Dan ga ik daar van het weekend eens in duiken. Ik voorzie, met mijn skills, veel uitdagingen haha.

Ik zal overige HA vragen netjes in het HA topic stellen.
Pagina: 1 ... 77 ... 81 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True