http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
De lage prijs van de produkten moet ergens vandaan komen. Die ene Indiase software developer heeft het al zo druk en moet ie ook nog Zweedse specs begrijpen.Serena schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:29:
[...]
Dit is gewoonweg belachelijk. Eerste update was in oktober beloofd. Toen was het eind maart. Wordt weer niet waargemaakt. Ze kletsen maar wat in de ruimte…
Wat me trouwens van de week verbaasd heeft, is dat de tradfri gateway geen mogelijkheid heeft om van zigbee kanaal te wisselen. In het ikea sonos nieuwsbericht noemde iemand dat een basis dingetje. Daar kan ik me eerlijk gezegd ook wel in vinden. Op 2,4ghz is het best druk. Wat als je buren ook hue, tradfri of ander zigbee spul hebben. Je kunt elkaar dan lekker in de weg zitten en is het fijn om van kanaal te kunnen wisselen. Ooit eens vage problemen gehad met Hue, toen kanaal veranderd, en probleem was opgelost.

Hij is nu sowieso tijdelijk afgeprijsd zie ik, €12,75 voor IKEA Family leden i.p.v. €15.
Actie loopt van 21 mrt, 2019 - 8 apr, 2019.
Dit was overigens de enige die ik zag liggen in de koopjeshoek (vestiging Groningen)
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2019 08:52 ]
Is de belangrijkste feature van de bridge om de meeste problemen op te lossen, het wisselen van ZigBee kanaal, is een basis dingetje om te maken inderdaad.... (het er gewoon van dag 1 op moeten zitten).meesje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:45:
[...]
Wat me trouwens van de week verbaasd heeft, is dat de tradfri gateway geen mogelijkheid heeft om van zigbee kanaal te wisselen. In het ikea sonos nieuwsbericht noemde iemand dat een basis dingetje. Daar kan ik me eerlijk gezegd ook wel in vinden. Op 2,4ghz is het best druk. Wat als je buren ook hue, tradfri of ander zigbee spul hebben. Je kunt elkaar dan lekker in de weg zitten en is het fijn om van kanaal te kunnen wisselen. Ooit eens vage problemen gehad met Hue, toen kanaal veranderd, en probleem was opgelost.
Maar ja dat verkoopt niet als feature, dus hier heeft marketing een belangrijkere stem gehad dan engineering....
https://www.zigbee.org/zi...5c38aff87b3ae36689458d7e/
Er lijkt een nieuwe motion sensor aan te zitten komen. Zigbee alliance heeft een New motion sensor gecertificieerd. Nu maar speculeren wat ze bedoelen met Level Control...
<feature>Does the device implement the level control cluster as a client?</feature>
<reference>3.10.3</reference>
<status>O</status>
<support>true</support>
[ Voor 13% gewijzigd door felixk op 28-03-2019 21:18 ]
Nieuwe versie inderdaad, gebruikt ZigBee chip van andere Fabrikant, is ZigBee 3.0 ipv ZLL voor de huidgie Sensor, geen idee of dit ook betekent dat er extra functionaliteit bij zit is niet duidelijk.felixk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:18:
Nieuwe producten op komst??
https://www.zigbee.org/zi...5c38aff87b3ae36689458d7e/
Er lijkt een nieuwe motion sensor aan te zitten komen. Zigbee alliance heeft een New motion sensor gecertificieerd. Nu maar speculeren wat ze bedoelen met Level Control...
<feature>Does the device implement the level control cluster as a client?</feature>
<reference>3.10.3</reference>
<status>O</status>
<support>true</support>
Met Level control wordt met ZigBee voor lamp producten, het dim nivo van de lampen bedoeld, met andere woorden de Sensor kan een gekoppelde lamp dimmen!
Dat zullen we zien als deze beschikbaar isgysman11 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:35:
Hamvraag voor die nieuwe sensor: geeft ie een state door in home assistant?
Maar omdat het een ZigBee 3.0 sensor is, zal de sensor wel deze feature ondersteunen maar dan ligt het aan de gebruikte ZigBee bridge of deze de juiste bindings aan maakt die nodig zijn om sensor state door te geven.
Huidige sensor is ZLL en bediend rechtstreeks de lamp, precies volgens ZLL protocol!
PSN: Shiver23
reageert ie ook als je bijvoorbeeld roept 'turn on all devices'? want de plugs worden niet als lamp geregistreerd door Google.Shiver23 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:41:
Ik heb al even gezocht maar vind nog geen oplossing. Mijn lamp werkt prima met Google Home. Nu heb ik ook een plug en die wordt niet herkend. Via de hub en/of schakelaar werkt die wel.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Dus ik kan met een bewegingsmelder het "Draadloos plug-in stopcontact" activeren?Prullenbak84 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:21:
[...]
Ok bedankt. Jammer.
[...]
Of met een tradfri-schakelaar in wat voor vorm dan ook (remote, bewegingsmelder). Maar geen homekit/google home vooralsnog dacht ik, helaas.
Ja, dat gaat perfect. Ik heb het hier op de lampen onder de keukenkastjes. Plug-in contact zit op de oude led-driver en de bewegingsmelder onder de keukenkastjes. Nooit meer met natte handen de knop omzetten.ringlord_oc schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:10:
[...]
Dus ik kan met een bewegingsmelder het "Draadloos plug-in stopcontact" activeren?
[ Voor 11% gewijzigd door felixk op 05-04-2019 21:20 ]
@Janoz In serie is niet nodig, als je de TRADFRI open maakt en de 230V > 24VDC voeding bypassed, kun je hem ook prima met 12V voeden. Heeft iemand op Reddit al geprobeerdEvtK schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:06:
[...]
Daar zit ik dus ook aan te denken. Kan echt geen geschikte led g4 in 24v vinden. Iemand de serieschakeling al succesvol toegepast?
Wellicht ga ik dit ook ooit nog eens doen, heb nog een 12V strip van een meter of 5. Als ik het zo lees zou de MOSFET het wel aan moeten kunnen, bij de 10W TRADFRI driver die ik heb (ICPSHC24-10EU-IL-1) zit er een N3009S mosfet in. De ingebouwde voeding zal de limiterende factor zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2019 01:19 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90408603/
Hi Ha Hopjesvla
Ze passen perfect in de badkamerspotjes van de Philips. Weet het type even niet meer uit mijn hoofd.Hopjesvla79 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:54:
heeft iemand een goed voorbeeld van inbouwspotjes waar de GU10 mooi in past? In het kader van de verbouwing van onze keuken wil ik deze in een koof plaatsen. Natuurlijk, door trial & error kom ik er ook wel achter, maar wellicht heeft iemand een tip.
Zoek anders even in het forum. Deze vraag is al veel vaker voorbij gekomen en er zijn ook diverse modellen genoemd waar de GU10 in past. In het HUE topic zijn er nog veel meer te vinden.Hopjesvla79 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:54:
heeft iemand een goed voorbeeld van inbouwspotjes waar de GU10 mooi in past? In het kader van de verbouwing van onze keuken wil ik deze in een koof plaatsen. Natuurlijk, door trial & error kom ik er ook wel achter, maar wellicht heeft iemand een tip.
[ Voor 4% gewijzigd door remmuz op 10-04-2019 13:02 ]
Er zijn ook kant en klare inbouwspots, bijv de Hue Miliskin: https://www.meerdanlicht....rond-wit-excl-dimmer.htmlHopjesvla79 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:54:
Heb er 3 van in mijn keuken-koof en ze bevallen erg goed. Qua prijs misschien nog wel voordeliger dan een los armatuur erbij zoeken.
O oeps, dit is niet het Hue topic..
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-04-2019 12:56 ]
ha heb idd iets gevonden dat dezeremmuz schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:50:
[...]
Zoek anders even in het forum. Deze vraag is al veel vaker voorbij gekomen en er zijn ook diverse modellen genoemd waar de GU10 in past. In het HUE topic zijn er nog veel meer te vinden.
https://www.lamp123.nl/me...e-collectie/detail/11440/

ieg zouden moeten passen. Had ze eerst alleen inclusief lamp gevonden, maar blijkbaar is die dus ook zonder lamp te verkrijgen
Hi Ha Hopjesvla
https://www.reddit.com/r/..._are_now_fully_supported/
Kortom binnen enkele dagen hebben ze eindelijk de functionaliteit waar véél mensen ze voor gekocht hebben !
Hier zelfde bericht.GertJan2012 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:26:
Op het Reddit forum is bevestigd dat men begonnen is met de software update voor de Tradfri Hub die het mogelijk maakt de Tradfri stekkers met HomeKit te gebruiken ;
https://www.reddit.com/r/..._are_now_fully_supported/
Kortom binnen enkele dagen hebben ze eindelijk de functionaliteit waar véél mensen ze voor gekocht hebben !
https://homekitnews.com/2...t-and-homekit-first-look/
Nu afwachten wanneer EU/NL aan de beurt is.
Edit: En in het NL.
https://www.iculture.nl/n...opcontact-homekit-update/
[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 11-04-2019 11:01 ]
Alvast bedankt
[ Voor 112% gewijzigd door benedictuz op 11-04-2019 14:02 ]
Dat gaat sowieso niet lukken. Begrepen dat dit enkel met de lampen van Ikea werkt. Of de Osram plugs…Erik1971 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:27:
Sinds dat er nieuwe software beschikbaar is voor Tradfri Plug, versie 2.0.022 (hoort bij de HomeKit support uitrol), kan iemand testen of de plug met deze versie van de software wel aan een Hue Bridge kan worden gekoppeld?
Alvast bedankt
Met de originele software werkt het niet, heb de hele trukendoos toegepast om de plug te linken, maar tijdens uitwisselen van de netwerk gegevens wordt de Tradfri plug geweigerd....(zowel met Hue Bridge als standalone Hue Dimmer Switch).Serena schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:32:
[...]
Dat gaat sowieso niet lukken. Begrepen dat dit enkel met de lampen van Ikea werkt. Of de Osram plugs…
Maar ik heb hoop dat het met de nieuwe software die deze week is vrij gegeven wel lukt. Het blijkt namelijk dat de Tradfri repeaters wel met Hue netwerk joinen (zie Hue forum) en deze heeft veel nieuwere versie dan de originele versie van de Tradfri plug! Vandaar mijn vraag of het na software update wel werkt!?
Kort vraagje die me duidelijk lijkt maar helaas vind ik er nergens info over.
Kan ik aan de hand van een bewegings sensor de slimme stekker gaan uit aan shakelen?
Voorbeeld, in mijn oberg ruimte hangen een reeds van ledstrips deze zijn niet smart, kan ik deze gaan aansluiten op een slimmer stekker dat ze aangaan vanaf er beweging gedetecteerd is?
Nope, update nog niet beschikbaar bij mij.....IMWhizzle schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:50:
Heeft iemand ervaring met de HomeKit update in combinatie met deze stekkers?
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
De uitrol is twee dagen geleden begonnen met een uitrol in de VS. Het schijnt dat de update volgende week verder (naar andere landen) wordt uitgerold.IMWhizzle schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:50:
Heeft iemand ervaring met de HomeKit update in combinatie met deze stekkers?
Even afwachten dan. Ben benieuwd!meesje schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:32:
[...]
De uitrol is twee dagen geleden begonnen met een uitrol in de VS. Het schijnt dat de update volgende week verder (naar andere landen) wordt uitgerold.
Werkt prima hier. Ik gebruik een ICS-2000 als hubChristiaan99jl schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:51:
Meerdere mensen dat de IKEA Tradfri producten niet willen koppelen aan de je Google account/Google home? Heb het vaak geprobeerd maar niks zelfs niet na 2x resetten van de Hub. Moet nu telkens de app erbij pakken om lampen aan te schakelen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik heb de standaard Hub van Ikea zelf met 3 schakelaarsOrtep schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:59:
[...]
Werkt prima hier. Ik gebruik een ICS-2000 als hub
Nope, werkt prima hier.Christiaan99jl schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:51:
Meerdere mensen dat de IKEA Tradfri producten niet willen koppelen aan de je Google account/Google home? Heb het vaak geprobeerd maar niks zelfs niet na 2x resetten van de Hub. Moet nu telkens de app erbij pakken om lampen aan te schakelen.
Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!
Niets?Boedha schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:44:
Ik heb nu een Tradfri HUB met 22 aangesloten lampen (alleen dimbare wit-tinten.) zit te twijfelen of ik een HUE HUB ga halen. Maar wat is het verschil met de Tradfri HUB. Wat kan je meer doen?
Wat wil je met die Hue hub doen dan?
Als je echt ook nog andere dingen wil kan je de Kaku ics-2000 hub nemen. Die kan overweg met zigbee maar ook met KlikAanKlikUit.Boedha schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:44:
Ik heb nu een Tradfri HUB met 22 aangesloten lampen (alleen dimbare wit-tinten.) zit te twijfelen of ik een HUE HUB ga halen. Maar wat is het verschil met de Tradfri HUB. Wat kan je meer doen?
Dan blijf ik gewoon bij de Tradfri HUB. Toch maar de homey weer aanslingeren voor de flows.
Je wilt dus een Hue bridge kopen i.p.v. Ikea hub en dan heb je een Homey, waar je dus al je Ikea lampen al aan kan koppelenBoedha schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:47:
[...]
Dan blijf ik gewoon bij de Tradfri HUB. Toch maar de homey weer aanslingeren voor de flows.
Je kan dus je Ikea lampen direct koppelen op de Homey, dan heb je ook de ikea hub niet meer nodig.
Huh, waarom niet je Homey gewoon gebruikt?Boedha schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:47:
[...]
Believe. Imagine. Create.
Maar begrijp ik nou goed dat die hub eigenlijk niet eens nodig is om eea met Homekit te automatiseren?
Nou is TRADFRI gelukkig niet zo duur, dus als dat idd zo is dan kan ik die hub misschien weer doorgeven aan mijn ouders die niet zo smart zijn
Het zou echt mooi zijn als je straks je hele huis kan automatiseren met hetzelfde merk
Je hub heb je nodig, deze koppel je aan Homekit.Aherin schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:33:
Ik heb Vrijdag na een beetje Googlen (HA is zo’n ding dat elke zoveel maanden even jeukt) een TRADFRI Hub en twee stopcontacten gekocht![]()
Maar begrijp ik nou goed dat die hub eigenlijk niet eens nodig is om eea met Homekit te automatiseren?
Nou is TRADFRI gelukkig niet zo duur, dus als dat idd zo is dan kan ik die hub misschien weer doorgeven aan mijn ouders die niet zo smart zijn![]()
Het zou echt mooi zijn als je straks je hele huis kan automatiseren met hetzelfde merk
Je hub en Homekit praten dan met elkaar en je hub geeft de apparaten door en zo zie jij ze weer in de Home.app
Ik kan niet wachten tot ik er mee kan spelen, en dan langzamerhand uitbreiden.
Wat ik wel echt jammer vind is dat er nog steeds niet een merk voor alles is, maar wie weet wat de toekomst brengt
Eigenlijk is dat er wel, maar dat is het protocol, zigbee.Aherin schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:47:
Top! Dank voor het antwoord![]()
Ik kan niet wachten tot ik er mee kan spelen, en dan langzamerhand uitbreiden.
Wat ik wel echt jammer vind is dat er nog steeds niet een merk voor alles is, maar wie weet wat de toekomst brengt
Je kan dit zelf bouwen met zigbee2mqtt bijvoorbeeld, mosquito en Home assistant.
Zo kan je sensoren van Xiaomi, lampen van Hue en slimme stekkers van Tradfri allemaal in 1 zigbee netwerk koppelen :-)
Omdat het met de homey niet altijd goed heeft gewerkt. Gebruik nu de homey in samenwerking met de tradfri hub.Troetelbeer schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:43:
[...]
Huh, waarom niet je Homey gewoon gebruikt?
Maar hoe kan ik de tradfri lampen rechtstreeks aansturen via Homey?
Zie twee apps ervoor, die van Homey zelf werkt niet echt stabiel en de andere heeft toch echt een HUB nodig.
Direct via zigbee protocol via Homey? Ik kan al een geen net werk of iets aanmaken in de nieuwe Homey app.
[ Voor 34% gewijzigd door Boedha op 14-04-2019 18:00 ]
Misschien in het Homey topic vragen, ik heb verder geen verstand van Homey.Boedha schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:51:
[...]
Omdat het met de homey niet altijd goed heeft gewerkt. Gebruik nu de homey in samenwerking met de tradfri hub.
Maar hoe kan ik de tradfri lampen rechtstreeks aansturen via Homey?
Zie twee apps ervoor, die van Homey zelf werkt niet echt stabiel en de andere heeft toch echt een HUB nodig.
Direct via zigbee protocol via Homey? Ik kan al een geen net werk of iets aanmaken in de nieuwe Homey app.
Believe. Imagine. Create.
Hiermee kun je de ingewanden van de plug netjes wegewerken voor montage in een inbouwdoos.
Oef, dat moet je ook maar willen: 230v door een PLA behuizing die begint te smelten bij 80 graden....remmuz schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:29:
Kwam deze tegen op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:3565241
Hiermee kun je de ingewanden van de plug netjes wegewerken voor montage in een inbouwdoos.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Hier komt het de laatste tijd ook wel wat vaker voor dan voorheen. Even had ik in een vlaag van verstandsverbijstering het idee om er een Tradfri stekker tussen te zetten om hem op die manier makkelijk te kunnen herstartenrobbinonline schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:13:
Iemand enig idee. De laatste paar weken is mijn hub om de 2 dagen onbereikbaar. Het enige wat dan helpt is stroom erop en af. Voorheen nooit problemen, iemand een idee?
Ik heb de hoop dat de nieuwe software update van de hub er voor zorgt dat hij weer wat stabieler wordt.
Bij mij vergelijkbaar: de afgelopen maanden weinig problemen gehad, maar de afgelopen weken zat de hub ineens weer om de paar dagen vast. De schakelprogramma's worden dan nog wel afgedraaid, maar de hub is niet bereikbaar voor de app.robbinonline schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:13:
Iemand enig idee. De laatste paar weken is mijn hub om de 2 dagen onbereikbaar. Het enige wat dan helpt is stroom erop en af. Voorheen nooit problemen, iemand een idee?
Een jaar geleden was de hub ook erg instabiel, toen heb ik hem een tijd in de kast gelegd (zonder stroom).
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
De hub van Tradfri liep bij mij vooral stuk wanneer de router een reboot kreeg of zoiets dergelijks. Hij deedt het dus voor de rest prima, maar het herstellen van de netwerkverbinding lukte hem nooit.
[ Voor 37% gewijzigd door xFeverr op 16-04-2019 08:46 ]
Ik denk dat daar de crux zit. Bij mij was het huilen met de pet op totdat ik van ADSL naar glasvezel overging en daar mee ook een nieuwe router in huis haalde.xFeverr schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:45:
Misschien eens tijd om hem terug te sturen en eens te kijken naar bijvoorbeeld een ICS-2000? Ik heb de Tradfri-hub ook vervangen door de ICS-2000 en wil niet meer terug.
De hub van Tradfri liep bij mij vooral stuk wanneer de router een reboot kreeg of zoiets dergelijks. Hij deedt het dus voor de rest prima, maar het herstellen van de netwerkverbinding lukte hem nooit.
Het oude ADSL router/modem was een complete nachtmerrie, accepteerde niet eens een router erachter (DNS werkte niet of nauwelijks).
In ieder geval, nu over op een stabiele internet verbinding en een Asus Lyra en het is al maanden niet meer voorgekomen.
Omgekeerde wereld toch. Een ander product moeten aanschaffen omdat IKEA de functionaliteit niet op orde heeft.xFeverr schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:45:
Misschien eens tijd om hem terug te sturen en eens te kijken naar bijvoorbeeld een ICS-2000? Ik heb de Tradfri-hub ook vervangen door de ICS-2000 en wil niet meer terug.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik heb ook de ICS-2000 als hub. Die heeft het voordeel dat je daar ook oud kaku spul aan kan hangen. Ik ben er dik tevreden overxFeverr schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:45:
Het enige wat er bekend is is dat ze vertraagd zijn en later in het jaar uitkomen. Wanneer exact is niet bekend.vso schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:42:
is er nog nieuws over de rolgordijnen ?
Krijg het een beetje heen en weer van dit bedrijf.
Prutsers…
Tsja...IKEA is een bedrijf dat zich richt op relatief goedkope bulkproducten. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze niet echt alles op alles zetten om een Apple Only systeem aan de praat te krijgen. Natuurlijk willen ze wel dat het werkt, maar het draait puur om de vraag aan wie ze meer verkopen en hoe veel ze zouden verleizen als een deel van de Apple gebruikters het niet leuk vindt. Het systeem is nu eenmaal gebouwd om de hub van IKERA zelf. Dat het met HK ook werkt is alleen maar leuk. Geen must.Serena schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:34:
Ze zijn met alles traag. Wat dacht je van de HK update voor de outlets? Nog steeds niet!!!
Prutsers…
Er is gewoon veel meer te verkopen aan mensen die:
Of geen Apple hebben (De meerderheid)
Of die wel een Apple hebben maar gewoon het complete systeem van Ikea nemen inclusief de hub.
[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 17-04-2019 13:16 ]
Die laatste zin is niet echt duidelijk. Met hub heb je nu nog steeds geen HomeKit support voor de outlets.Ortep schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:14:
[...]
Tsja...IKEA is een bedrijf dat zich richt op relatief goedkope bulkproducten. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze niet echt alles op alles zetten om een Apple Only systeem aan de praat te krijgen. Natuurlijk willen ze wel dat het werkt, maar het draait puur om de vraag aan wie ze meer verkopen en hoe veel ze zouden verleizen als een deel van de Apple gebruikters het niet leuk vindt. Het systeem is nu eenmaal gebouwd om de hub van IKERA zelf. Dat het met HK ook werkt is alleen maar leuk. Geen must.
Er is gewoon veel meer te verkopen aan mensen die:
Of geen Apple hebben (De meerderheid)
Of die wel een Apple hebben maar gewoon het complete systeem van Ikea nemen inclusief de hub.
@Serena https://www.reddit.com/r/..._are_now_fully_supported/
Het einde van ‘next week’ loopt tot (en met?) zondag. Dus nog even geduld.
Het gaat er om dat HK een Apple Only systeem is. Dus het grootste deel van de wereld gebruikt het niet. En de Apple bezitters kunnen gewoon hun lampen bedienen via afstandsbedieningen enz.meesje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:21:
[...]
Die laatste zin is niet echt duidelijk. Met hub heb je nu nog steeds geen HomeKit support voor de outlets.
De mensen die echt alleen Homekit willen gebruiken zijn dus een deel van een minderheid.
Bij een bedrijf wordt er gekeken naar kosten/baten. Is de groep aan wie ik kan verkopen 80% van de mensen? En zo ja wat is dan mijn winst na de kosten die ik moet maken voor bv ontwikkeling. Kan ik met 20% extra ontwikkelingskosten ook die andere 20% bereiken? of kost het 40% meer? In dat laatste geval zeg je gewoon: Jammer maar helaas. Daar begin ik niet aan.
Maar dit begint behoorlijk off topic te raken
Er zit nu in iedergeval gang in de zaak , gezien ze vorige week zijn begonnen met de update voor de hub die het mogelijk maakt. Kun je echt niet wachten om hem in HomeKit te gebruiken? Doe jezelf een plezier en ga Home Assistant gebruiken. Dan werken ze prima in HomeKitSerena schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:34:
Ze zijn met alles traag. Wat dacht je van de HK update voor de outlets? Nog steeds niet!!!
Prutsers…
Ik zou graag de aan/uit status van mijn pellet kachel willen controleren op basis van een ingestelde timer (bijvoorbeeld aan 19h, uit 22h). Voor aan/uit geldt dezelfde drukknop op de kachel, waarover een spanning van 3.8V staat. Ik dacht dat de TRADFRI plug en hub in combinatie met wat soldeerwerk hiervoor mogelijk een oplossing kon bieden, maar vraag mij af hoe ik deze het best interface met de printplaat van de kachel. Ik dacht aan een relais (zie hieronder) dat de 3.8V drukknop kortsluit wanneer de plug aangaat. Zou zoiets kunnen werken? Zijn er andere, betere oplossingen?
https://www.aliexpress.co...-4745-9d69-531d69d96837-0
Voor de kachel lijkt het dan alsof de knop lang ingedrukt is. Heeft de pelletkachel geen thermostaatingang die hier beter voor gebruikt kan worden? Heb je een handleiding van de kachel?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bij de rookgas ventilator stroom aftakken voor een signaal?SoulShot schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:51:
TRADFRI Outlet koppelen aan printplaat.
Ik zou graag de aan/uit status van mijn pellet kachel willen controleren op basis van een ingestelde timer (bijvoorbeeld aan 19h, uit 22h). Voor aan/uit geldt dezelfde drukknop op de kachel, waarover een spanning van 3.8V staat. Ik dacht dat de TRADFRI plug en hub in combinatie met wat soldeerwerk hiervoor mogelijk een oplossing kon bieden, maar vraag mij af hoe ik deze het best interface met de printplaat van de kachel. Ik dacht aan een relais (zie hieronder) dat de 3.8V drukknop kortsluit wanneer de plug aangaat. Zou zoiets kunnen werken? Zijn er andere, betere oplossingen?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ortep schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:29:
[...]
Het gaat er om dat HK een Apple Only systeem is. Dus het grootste deel van de wereld gebruikt het niet. En de Apple bezitters kunnen gewoon hun lampen bedienen via afstandsbedieningen enz.
De mensen die echt alleen Homekit willen gebruiken zijn dus een deel van een minderheid.
Bij een bedrijf wordt er gekeken naar kosten/baten. Is de groep aan wie ik kan verkopen 80% van de mensen? En zo ja wat is dan mijn winst na de kosten die ik moet maken voor bv ontwikkeling. Kan ik met 20% extra ontwikkelingskosten ook die andere 20% bereiken? of kost het 40% meer? In dat laatste geval zeg je gewoon: Jammer maar helaas. Daar begin ik niet aan.
Maar dit begint behoorlijk off topic te raken
Ik begrijp je punt hoor, maar Ikea pretendeert smart home producten op de markt te brengen en daarbij de grote drie (Siri, Alexa en Google Assistant) te ondersteunen. Als je dat doet, behoor je gewoon je support tijdig op orde te hebben. Kennelijk vind Ikea de kosten voldoende opwegen tegen de baten. Daarnaast speelt bij Siri/HomeKit ook de complexiteit en zwaardere security eisen/goedkeuring door Apple mee in het realisatieproces.
Ware het niet dat het morgen in Zweden al Pasen is. Vandaar…meesje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:21:
[...]
Die laatste zin is niet echt duidelijk. Met hub heb je nu nog steeds geen HomeKit support voor de outlets.
@Serena https://www.reddit.com/r/..._are_now_fully_supported/
Het einde van ‘next week’ loopt tot (en met?) zondag. Dus nog even geduld.
En ja, ik volg die draad op Reddit ook. Ook zeer weinig respons daar…
[ Voor 79% gewijzigd door Zeehond op 18-04-2019 00:14 ]
[ Voor 87% gewijzigd door Zeehond op 18-04-2019 00:15 ]
Het zal me niet verbazen dat Ikea hun software development in India (of ander lage lonen land) heeft ondergebracht. Daar werken ze 20 uur dag voor 1 euro per uur.....Serena schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:57:
[...]
Ware het niet dat het morgen in Zweden al Pasen is. Vandaar…
En ja, ik volg die draad op Reddit ook. Ook zeer weinig respons daar…
Het zal me niet verbazen als de uitrol gewoon door gaat tijdens de feestdagen.
Wat is trouwens je bron dat ze in Zweden morgen al Pasen is? Even snel gegoogled (misschien niet goed genoeg): http://www.zweden.com/cms...article&id=178&Itemid=138
Het lijkt er op dat ze gewoon Goede Vrijdag en 1e/2e Paasdag kennen conform onze dagen.
Waar ik een beetje moeite mee heb is het feit dat je in dit topic al vaker hebt aangegeven moe te worden en of klaar te zijn met de beloftes die Ikea doet terwijl er naar mijn idee (en die van andere tweakers) prima alternatieven mét de Tradfri plug voorhanden zijn om het alsnog met HomeKit werkend te krijgen.Serena schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:43:
[...]
Als je niks zinnigs toe te voegen hebt aan dit topic , reageer dan gewoon niet.
Nul meerwaarde…
Wees blij dat in het Reddit forum officiële reacties en updates namens Ikea te vinden zijn. Dat men nu aangeeft dat ze ( op dit moment ) bezig zijn met de uitrol geeft aan dat je geduld misschien nog een paar dagen op de proef wordt gesteld. Het voegt dan naar mijn idee dus niks toe door te blijven klagen over Ikea en de Tradfri producten lijn.
Sorry voor mijn beetje off-topic reactie
[ Voor 4% gewijzigd door GertJan2012 op 17-04-2019 18:12 ]
Omdat iemand op Reddit in dat topic dat zegt. En naar wat ik begrijp woont die persoon daar. Vandaar…meesje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:50:
[...]
Het zal me niet verbazen dat Ikea hun software development in India (of ander lage lonen land) heeft ondergebracht. Daar werken ze 20 uur dag voor 1 euro per uur.....
Het zal me niet verbazen als de uitrol gewoon door gaat tijdens de feestdagen.
Wat is trouwens je bron dat ze in Zweden morgen al Pasen is? Even snel gegoogled (misschien niet goed genoeg): http://www.zweden.com/cms...article&id=178&Itemid=138
Het lijkt er op dat ze gewoon Goede Vrijdag en 1e/2e Paasdag kennen conform onze dagen.
Ik lees nu dat het deze week Paasvakantie is in Zweden. Ik denk dat zoiets bedoeld werd. Hun feestdagen zijn hetzelfde. Maar ja, lekker belangrijk, gewoon door werken!Serena schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:05:
[...]
Omdat iemand op Reddit in dat topic dat zegt. En naar wat ik begrijp woont die persoon daar. Vandaar…
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 17-04-2019 16:58 ]
Ik heb de LED1545G12 en die maakt best wel een brommend geluid.
Ik betwijfel of ik de bon nog heb, en natuurlijk ook geen foto gemaakt van de bon.
Bon gevonden ;-)
Lijkt me en geldige reden voor retour toch, een brommende lamp?
[ Voor 17% gewijzigd door BeyondThunder op 17-04-2019 22:23 ]
Absoluut een goede reden. Daar zal Ikea kennende ook zeker niet moeilijk over doen. Mocht een eventueel vervangende lamp dat ook doen, dan zou ik eens verder onderzoeken wat er aan de hand kan zijn. Misschien een overbodige vraag.... maar je hebt geen dimmer op dat lichtpunt zitten ? Dat kan namelijk niet met een dergelijke lampBeyondThunder schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:05:
Even een korte vraag, zal vast ergens staan hier. Maar ik kan het niet vinden.
Ik heb de LED1545G12 en die maakt best wel een brommend geluid.
Ik betwijfel of ik de bon nog heb, en natuurlijk ook geen foto gemaakt van de bon.
Bon gevonden ;-)
Lijkt me en geldige reden voor retour toch, een brommende lamp?
Ik ben niet bekend met de motionsensor, maar in principe kan je instellen dat hij bij elke beweging de lamp voor een X tijd aan laat staan toch?BeyondThunder schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:48:
@GertJan2012 nee, geen dimmer. Gewoon een schakelaar en Motion Sensor. Maar die Motion Sensor gaat er ook uit omdat ik het niet voor elkaar krijg om één lamp in die groep continu te laten branden als ik langere tijd in de ruimte ben.
Wat je denk ik wel kunt doen zonder "extra" relais is:SoulShot schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:51:
TRADFRI Outlet koppelen aan printplaat.
De schakelaar uit elkaar halen. De voedingdraad (220v) naar het relay vanuit het stopcontact weghalen. Hier soldeer je dan een losse draad op (je ingang) met 3,8V en dan pak je de andere kant van je relay als schakeldraad. En de relay schakeling houd je gewoon op wat het al is.
De relay die in de schakelaar van tradfri zit is deze:
http://www.msrelay.com/Electromagnetic_Relay/192.html
Datasheet:
http://www.msrelay.com/uploads/soft/elec/MPE.pdf

Zoiets zal wel moeten werken:

Kun je prima eerst even testen met een batterij en multimetertje.
Je tradfri schakelaar moet je dan zo aansturen dat die als "klik" schakelaar werkt.
Dus bij schakeling "Aan en Uit" en je moet even kijken in je pallet kachel of je schakkelaar een maak of verbreek contact is.
Hoop dat je er iets aan hebt, succes!!
DaveD
Ze hebben altijd redelijk gewerkt, maar nu gaan ineens de lampen op random tijden midden in de nacht aan.
Er is ook een Hue bewegingssensor die de lampen aan stuurt, maar die gaat uit na 22:30. In de log van die sensor gebeurt daar ook niks mee na 22:30.
Mijn andere tradfri E14 (1.2.217) lampen hebben dit probleem niet.
Heeft iemand hier wel eens een soortgelijk probleem gehad?
In de woning-app kun je in instellingen kiezen voor 3 iconen Ventilator, lamp of stopcontact.
Momenteel is Teadfri bezig met het updaten van de remote controllers.
Ik ben dus niet de enige bij wie het updaten van de remote lang duurt ? Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ze hier verspreid door het hele huis hangen, en hij de software verspreid via de “mesh functionaliteit “ van de lampenHatman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:54:
Ik heb de update ook binnen en de plug-in is te zien in Woning (Homekit).
In de woning-app kun je in instellingen kiezen voor 3 iconen Ventilator, lamp of stopcontact.
Momenteel is Teadfri bezig met het updaten van de remote controllers.
Iemand soortgelijke ervaringen en mogelijk een oplossing? Het bereik van de Hub lijkt het niet te zijn, omdat het niet steeds dezelfde lamp is die blijft hangen. Nu las ik hier dat mensen ipv de Tradfri hub gebruik maken van de ICS 2000, zou dit problemen kunnen oplossen?
Hier is het updaten van de remotes ook al zo'n beetje de hele middag bezig.GertJan2012 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:20:
[...]
Ik ben dus niet de enige bij wie het updaten van de remote lang duurt ? Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ze hier verspreid door het hele huis hangen, en hij de software verspreid via de “mesh functionaliteit “ van de lampen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Nee, ik zie ze daar niet staan. Wel zie ik ze staan in de ios-apps Home en Controller.ro3lie schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:38:
Is het na de HK update mogelijk om de plugs ook toe te voegen in Hue?
Zoals ook eerder gemeld in de ios-app Woning (Homekit).
[ Voor 9% gewijzigd door Hatman op 18-04-2019 19:38 ]
Je moet ze wel toevoegen (toevoegen was juist het probleem) aan de Hue bridge....Hatman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:36:
[...]
Nee, ik zie ze daar niet staan. Wel zie ik ze staan in de ios-apps Home en Controller.
Zoals ook eerder gemeld in de ios-app Woning (Homekit).
Maar zo te lezen gebruik je zowel de Hue bridge en Ikea bridge in HomeKit naast elkaar, dan heeft het voor jou weinig zin om Tradfri plug aan je Hue bridge te koppelen (dan is deze ook niet meer zichtbaar in HomeKit)!
Hier ben ik inderdaad benieuwd naar.Erik1971 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:07:
[...]
Je moet ze wel toevoegen (toevoegen was juist het probleem) aan de Hue bridge....
Dit ging tot verkort fout. De vraag is of dit nu ook werkt.
Ik heb weinig tot geen programmeerervaring dus een grafische userinterface zou wel leuk zijn.
Iemand nog suggesties?
Echt programmeren hoeft niet, maar toch, het is veel wat er omheen zit om een basis te vormen.
Wel zeer verslavend als je er eenmaal aan begonnen bent want je kunt steeds meer toevoegen en aan elkaar koppelen.
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-04-2019 21:34 ]
Ik gebruik Home Assistant zonder enige programmeer ervaring en ik vind het goed te doen. Wel is het een aanrader om wat filmpjes te kijken en te starten met HASSIO ( https://www.home-assistant.io/hassio/ ) dit vraagt minder kennis van linux ed.robertwebbe schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:24:
Inmiddels heb ik al een flinke partij HomeKit spullen van verschillende merken en vind het leuk om hiermee te experimenteren. Maar toch vind ik de mogelijkheden vaak net te beperkt waardoor datgene dat ik wil weer niet kan. Nu las ik al een tijdje dat andere tweakers Home Assistant gebruiken waarmee je een flink stap verder kunt. Is dit inderdaad zo? Zijn er nog andere oplossingen?
Ik heb weinig tot geen programmeerervaring dus een grafische userinterface zou wel leuk zijn.
Iemand nog suggesties?
In mijn ervaring is het in het begin een grote stap waar je veel moet leren en uitvogelen. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het goed te doen en bij te houden. Er is een grafische userinterface dat heet node-red, ik gebruik gewoon yaml en dat is voor mij prima.
Edit: de gateway heeft een factory reset gedaan na het updaten
[ Voor 4% gewijzigd door SPX420 op 18-04-2019 22:49 ]
Ook ik sluit mij hier bij aan. Tot eind vorig jaar ook veel verhalen gehoord over Home Assistant maar het voelde telkens als een drempel. Op een gegeven moment toch maar een Raspberry PI gekocht en maar eens wat filmpjes e.d. gaan kijken. Er zit inderdaad wel een leercurve in , maar als je eenmaal de gedachte er achter kunt volgen dan is het goed te doen.SPX420 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:34:
[...]
Ik gebruik Home Assistant zonder enige programmeer ervaring en ik vind het goed te doen. Wel is het een aanrader om wat filmpjes te kijken en te starten met HASSIO ( https://www.home-assistant.io/hassio/ ) dit vraagt minder kennis van linux ed.
In mijn ervaring is het in het begin een grote stap waar je veel moet leren en uitvogelen. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het goed te doen en bij te houden. Er is een grafische userinterface dat heet node-red, ik gebruik gewoon yaml en dat is voor mij prima.
Edit: de gateway heeft een factory reset gedaan na het updatenMorgen dus 50 lampen opnieuw koppelen....
Ik gebruik nu voor de meeste automatiseringen Home Assistant t.o.v. HomeKit, omdat je er gewoon veel meer vrijheid mee hebt, en alles eigenlijk wel kunt programmeren.
Mocht je er hier meer over willen lezen dan verwijs ik je naar dit topic: Home Assistant - Open source Python3 home automation
Het eerste wat ik in Home Assistant overigens geregeld heb is het toevoegen van mijn Tradfri lampen en schakelaars. Dat stelde eigenlijk niet veel voor, maar in dit YouTube filmpje wordt dat erg duidelijk uitgelegd.
YouTube: Set Up and Configure an IKEA TRÅDFRI Light with Home Assistant
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.