• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:43
MausX schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:01:
IK heb een tradfri via een losse lamp met een stekker gekoppeld aan de Hue bridge, daarna heb ik de lamp eruitgehaald en in een fitting die aan het plafond hangt gedraaid, echter herkend hij deze lamp dan niet meer. Haal ik de lamp weer uit de fitting en plaats ik hem de lamp waarin ik de tradfri met de Hue heb gekoppeld, dan werkt de tradfri gewoon weer, ik kan deze dan door het hele huis verplaatsen en hij blijft gewoon werken. Totdat ik de tradfri weer in een losse fitting aan het plafond draai, dan doet hij het weer niet, ik heb dit bij meerdere plafondfittings gedaan, wat kan hier aan de hand zijn?
Zou het kunnen zijn dat de lamp teveel in een metalen behuizing zit waardoor deze niet draadloos te benaderen is of de afstand via zigbee te groot is?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:40
Gaat de lamp wel aan bij monteren? Zo nee dan staat er geen stroom op de fitting (of de lamp maakt geen goed contact met de fitting)

[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 07-03-2019 11:06 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• MausX
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-01-2023
bing69 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:16:
[...]

Stomme vraag maar staat er wel stroom op de plafond fitting??
Als ik de oorspronkelijke lamp die er eerst inzat terugplaats dan doet hij het gewoon, ook de tradfrilamp brand wel gewoon met uit en aan zetten in de fitting, echter krijg ik in de fitting geen contact met de Hue app, en als ik de tradfri dus in een andere Lamp plaats dan vind hij hem dus gelijk

• MausX
Erwin_83 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:06:
Gaat de lamp wel aan bij monteren? Zo nee dan staat er geen stroom op de fitting (of de lamp maakt geen goed contact met de fitting)
De lamp gaat dus wel gewoon aan, dat is juist het vreemde ervan.

• MausX
g00gle schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:19:
[...]

Het lijkt me nogal een sterk verhaal.. En verder zie ik dat dit je eerste forum reactie is, dus welkom op Tweakers.

De fitting is niet van invloed op de werking van de lamp, mits er geen stroom op staat ;)
Het lijkt mij ook niet maar ik ga het weekend weer verder met het zoeken naar een oplossing en die zal ik zeker met jullie delen, bedankt voor het ontvangst op dit forum.

• MausX
Hatman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:38:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de lamp teveel in een metalen behuizing zit waardoor deze niet draadloos te benaderen is of de afstand via zigbee te groot is?
De behuizing is gewoon van kunstof dus daar kan het ook niet aan liggen, en de afstand is niet te groot want de andere lamp doet hij het wel gewoon.

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 10:09
Zie dat er een extender bij is gekomen.
Situatie is als volgt: huis van 4 verdiepingen en ook een kelder. Ik weet dat signaal slecht door de vloeren gaat. Voorlopig alleen lampen op 4de en 2de, heb staat op 3de. Verbinding is goed. Op alle verdiepingen netwerkaansluitingen.
In de toekomst uitbreiden naar 1ste verdieping.
Vraag is of ik een tweede hub kan bijplaatsen?
Een hub zou mijn voorkeur hebben boven de extenders.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05
@flip75
Lampen fungeren ook als extender, dus je verbinding op 1e verdieping zal via de lampen op de tweede lopen. Zal prima werken. Ik heb thuis zowel hue als tradfri en de hubs staan in de meterkast en tot op zolder heb ik met beide netwerken prima bereik.

Ik heb vandaag 3 goedkope tradfri gu10 gekoppeld aan mijn hue bridge met de app 'hue essentials'. Ik heb nog een oude bridge en werkte in 1 keer. Het moeilijkste is nog het resetten van de spots.

[ Voor 15% gewijzigd door ymoona op 07-03-2019 18:06 ]

https://f1nerd.nl

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 16:10
Ik heb nu via een Google mini en Google assistent icm Ikea hub en Ikea trafdri kampen alles in de apps werkend. Ik kan nu ook kleur scènes van kamers selecteren en dan worden alle lampen juist geschakeld. Maar ik zou graag willen weten welk spraak commando ik moet gebruiken om spraak gestuurd het te laten werken. Tot nu toe is mij dit pas een keer gelukt. Hey Google, veranderd de woonkamer verlichting naar wit. Maar daarna nooit weer. Iemand ervaring met een command die werkt?

Van de zes kleurscenes in de Google home app werken er 3, net zoveel als trafdri app.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• wvanommen
  • Laatst online: 14:23
Er is een nieuwe iOS versie van de Tradfri app uit met ondersteuning voor twee remotes in één kamer. Kun je volledig ondersteund een hotelschakeling maken ;-).

• flip75
  • Laatst online: 15-11 10:09
ymoona schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:05:
@flip75
Lampen fungeren ook als extender, dus je verbinding op 1e verdieping zal via de lampen op de tweede lopen. Zal prima werken. Ik heb thuis zowel hue als tradfri en de hubs staan in de meterkast en tot op zolder heb ik met beide netwerken prima bereik.

Ik heb vandaag 3 goedkope tradfri gu10 gekoppeld aan mijn hue bridge met de app 'hue essentials'. Ik heb nog een oude bridge en werkte in 1 keer. Het moeilijkste is nog het resetten van de spots.
Dank voor je antwoord, ik snap de mesh werking en was vooral benieuwd naar ervaringen met twee tradfri hubs.
In eerste instantie lag de hub achter de tv op het 1ste en had ik dus geen ontvangst. Verplaatst naar de 3de en het werkte. Nu overweeg ik ook zigbee lampen op het 1ste en was dus benieuwd of een tweede hub werkt.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:55
Ik heb een kroonluchter met 5x E14 lampjes. Die wil ik voor nu even ontkoppelen omdat ik mijn remote aan een andere (E27) lamp wil koppelen (andere groep).

Moet ik eerst 5x de E14 resetten door midden van 6x aan/uit? Of kan ik in 1x de remote resetten?

Wat is wijsheid?

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Kapotlood schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:55:
Ik heb uit nieuwschierigheid eens gekeken hoe je Tradfri kan koppelen aan de Hue Bridge, maar dat is nog niet zo makkelijk als ik de Youtube filmpjes mag geloven… blijkbaar moet je elk Tradfri peertje individueel vlakbij de Bridge houden om 'm te koppelen, en dan nog lukt het niet altijd vlekkenloos. Klopt dat eigenlijk, of kan het ook makkelijker?
Tradfri lampen (recent gekocht met recente firmware) koppelen met een Hue bridge gaat best makkelijk: altijd eerst resetten met 6 x aan / uit. De Tradfri lamp hoeft niet heel dichtbij de Hue bridge geplaatst te worden, bij mij werden ze nog gevonden met zelfs 4 meter afstand. Soms worden ze niet gelijk gevonden na een reset, doe hem dan nog een keer aan/uit en start opnieuw de zoekactie.
De Hue bridge is qua koppelen echt superieur t.o.v. de Tradfri hub (ellendig apparaat).

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05
wvanommen schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:22:
Er is een nieuwe iOS versie van de Tradfri app uit met ondersteuning voor twee remotes in één kamer. Kun je volledig ondersteund een hotelschakeling maken ;-).
En ook voor Android. Zelf heb ik dit al maanden door een tweede remote aan de eerste te koppelen. Maar handig dat het nu ook via de app kan.

https://f1nerd.nl

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
Hier ook een vraag over de combinatie tussen de HUE bridge en de Tradfri lampen.
In de woonkamer een aantal kleurlampen van Ikea hangen. Nu heb ik ook een Philips tv met ambilight waar ik hue aan kan koppelen.

Doen de ikea lampen daar aan mee? Oftewel, krijgen de Tradfri lampen dezelfde functionaliteit als de hue lampen?

Nvm: zoeken met je neus is standaard op vrijdagmiddag:
[...]

Ik heb mijn Ambilight TV gekoppeld aan een E27, 2 x GU10 en een Bloom. De aansturing heeft verschillende instellingen van heel rustig tot heel intens. Ik heb hem op de stand "natuurlijk" staan en daarbij is het effect heel subtiel. Zelf heb ik ook een script draaien die ervoor zorgt dat Ambilight overdacht uitgezet wordt. Anders gaan ook overdag al de woonkamer lampen aan zodra je de TV aan zet.

[ Voor 42% gewijzigd door Kypo op 08-03-2019 14:03 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kypo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:52:
Nu heb ik ook een Philips tv met ambilight waar ik hue aan kan koppelen.
Doen de ikea lampen daar aan mee?
Ja, bij mij wel. Ik heb een wat oudere Philips TV, waarbij Ambilight nog via een app op je telefoon werkt. En ik vind eerlijk gezegd dat de kleurweergave van de Ikea kleurenlamp nog net iets beter bij Ambilight past, dan die van de Hue gen 3 lampen en de RGB lampen waarmee ik ze combineer.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
aawe mwan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Ja, bij mij wel. Ik heb een wat oudere Philips TV, waarbij Ambilight nog via een app op je telefoon werkt. En ik vind eerlijk gezegd dat de kleurweergave van de Ikea kleurenlamp nog net iets beter bij Ambilight past, dan die van de Hue gen 3 lampen en de RGB lampen waarmee ik ze combineer.
Thnx voor je reactie! Dan duik ik de V&A maar eens op om een hub te scoren :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kreeg net notificatie van IKEA over de FYRTUR rolgordijnen, maar helaas:
Beste klant,

Het spijt ons te moeten meedelen dat product FYRTUR nog steeds niet voorradig is. Er is wel al een leveringsdatum voor het product.

Om de verwachte leveringsperiode te bekijken, ga naar onze website en check de beschikbaarheid van dit product.

Klik op deze link: https://www.ikea.com/nl/n...ilability/30408187/delft/
En die link werkt dan vervolgens ook niet. Product is compleet van de radar voorlopig.

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 00:03
Ryan_ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:25:
Ik heb een kroonluchter met 5x E14 lampjes. Die wil ik voor nu even ontkoppelen omdat ik mijn remote aan een andere (E27) lamp wil koppelen (andere groep).

Moet ik eerst 5x de E14 resetten door midden van 6x aan/uit? Of kan ik in 1x de remote resetten?

Wat is wijsheid?
De nieuwe lamp koppelen en de kamer dan hernoemen.
Daarna de lampjes van de kroonluchter naar een andere ruimte slepen.
Ik heb hier in huis maar 2 remotes. Ik koppel een lamp gewoon aan de aanbouw en sleep hem dan naar de zolder of zo.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Oggy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:41:
Ik heb nu via een Google mini en Google assistent icm Ikea hub en Ikea trafdri kampen alles in de apps werkend. Ik kan nu ook kleur scènes van kamers selecteren en dan worden alle lampen juist geschakeld. Maar ik zou graag willen weten welk spraak commando ik moet gebruiken om spraak gestuurd het te laten werken. Tot nu toe is mij dit pas een keer gelukt. Hey Google, veranderd de woonkamer verlichting naar wit. Maar daarna nooit weer. Iemand ervaring met een command die werkt?

Van de zes kleurscenes in de Google home app werken er 3, net zoveel als trafdri app.
Scènes via spraak aanroepen werkt (nog) niet bij Tradfri. Kleur veranderen werkt hier wel gewoon.
Een paar pagina's terug heeft iemand het commando neergezet.

Believe. Imagine. Create.

• Roely
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-08-2023
In mijn configuratie heb ik een aantal lampen aan een tradfri afstandsbediening hangen. E.e.a. is ook gekoppeld aan een Tradfri hub.

Nu werkt de afstandsbediening regelmatig niet. Het batterijtje er even uithalen en terug doen zorgt ervoor dat de lampen weer werken.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:36
Roely schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:09:
In mijn configuratie heb ik een aantal lampen aan een tradfri afstandsbediening hangen. E.e.a. is ook gekoppeld aan een Tradfri hub.

Nu werkt de afstandsbediening regelmatig niet. Het batterijtje er even uithalen en terug doen zorgt ervoor dat de lampen weer werken.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Welke afstandsbediening gebruik je? Ik had er ook een die soms dienst weigerde. Na een vervanging van de batterij en een reset (4x op koppel knop drukken) was het probleem verholpen.

• Roely
  • Laatst online: 08-08-2023
hpmkruit schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:24:
[...]

Welke afstandsbediening gebruik je? Ik had er ook een die soms dienst weigerde. Na een vervanging van de batterij en een reset (4x op koppel knop drukken) was het probleem verholpen.
Deze : https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30338849/

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 12:17

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb een ikea tradfri draadloze dimmer, dat draaiknopje.
Nu wil ik deze eigenlijk naast mijn andere dimmers monteren op de muur, in 1 raam maar hij steekt erg ver uit als ik hem bijvoorbeeld op een blindplaat plak.
Heeft iemand al een manier gevonden om deze dimmer op een blindplaat oid te monteren?

Mijn SNES verzameling!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

painkill schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:35:
Ik heb een ikea tradfri draadloze dimmer, dat draaiknopje.
Nu wil ik deze eigenlijk naast mijn andere dimmers monteren op de muur, in 1 raam maar hij steekt erg ver uit als ik hem bijvoorbeeld op een blindplaat plak.
Heeft iemand al een manier gevonden om deze dimmer op een blindplaat oid te monteren?
Tja je kan de blindplaat te lijf gaan met een dremel en met wat epox de bijgeleverde witte magnetische houder wat dieper verzinken. of de dimmer zelf modden.
Alleen ik zou zelf zorgen dat je wel toegang blijft houden tot de batterij.

Tja vanalles

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 21:38
felixk schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:36:
[...]

Als ik me niet vergis zijn de Trådfri drivers 24 volt, dus zul je opzoek moeten naar 24v leds. Iets moeilijker te vinden maar niet onmogelijk.
Iemand toevallig al geschikte leds, warm-wit (2700) van circa 1 - 2 w gevonden? Ik vind het een lastige klus.. 1x wat besteld via amazon, maar die lieten zich niet dimmen (driver begon ook te piepen).

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Zie in je voorbeeld linkje een complete unit met LED lampen. Mocht je echter ook open staan voor losse LED lampen om die te combineren met een inbouwspot dan kun je bij www.tme.eu/nl/ eens rondkijken. Heb er zelf diverse malen led strips besteld en ze hebben zeer veel keuze (kleur, hoeveelheid leds, lumen, volt, CRI, etc.).

Heb zelf wat LED lampen gebouwd met profielen en LED strips van daar en deze aan Tradfri LED drivers gekoppeld. Nog steeds erg jammer dat deze maar tot 10w cq 30w gaan.
EvtK schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Iemand toevallig al geschikte leds, warm-wit (2700) van circa 1 - 2 w gevonden? Ik vind het een lastige klus.. 1x wat besteld via amazon, maar die lieten zich niet dimmen (driver begon ook te piepen).

• Atropos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 14:13
Zijn de slimme stekkers van tradfri inmiddels al te koppelen aan een hue bridge?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:41:
Kreeg net notificatie van IKEA over de FYRTUR rolgordijnen, maar helaas:

[...]

En die link werkt dan vervolgens ook niet. Product is compleet van de radar voorlopig.
Volgens IKEA Frankrijk liggen ze in augustus in de winkel: (via Twitter: https://twitter.com/ikea_.../1105495347063861249?s=21)

Hej! Kadrilj et Fyrtur sont attendus pour le mois d’août :)
8:46 AM - 12 Mar 2019

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 21:38
Janoz schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:16:
Ik zit nog eens naar die LED-driver te kijken. Ja, hij is 24v. Maar wat nu als je daar 2 12v led lampen in serie op aansluit?
Daar zit ik dus ook aan te denken. Kan echt geen geschikte led g4 in 24v vinden. Iemand de serieschakeling al succesvol toegepast :) ?

• Phriz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10 12:19
Ik heb er een tijdje naar gezocht naar kan zo geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Ik zou graag tradfri floalt panelen willen plaatsen in de garage en die draadloos bedienen met de afstandbediening in een hotelschakeling.
Als ik op internet zoek lees ik verschillende verhalen waarbij duidelijk gemaakt wordt dat dit niet mogelijk is.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Hoe bedoel je dat? Draadloos in hotelschakeling?
Een hotelschakeling is niet draadloos.

Wat wil je nou eigenlijk bereiken? Wat heb je gezocht en gevonden?

• Phriz
  • Laatst online: 22-10 12:19
job schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:21:
Hoe bedoel je dat? Draadloos in hotelschakeling?
Een hotelschakeling is niet draadloos.

Wat wil je nou eigenlijk bereiken? Wat heb je gezocht en gevonden?
Ik zou graag een set lampen willen bedienen met twee tradfri draadloze schakelaars ieder bij één ingang van de garage.
Wat ik lees op internet is dat je de verschillende lampen op één draadloze schakelaar kan bedienen maar niet met verschillende schakelaars.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

In de topicstart staat een link naar een uitleg om dit voor elkaar te krijgen.
Dat al geprobeerd?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Phriz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Ik zou graag een set lampen willen bedienen met twee tradfri draadloze schakelaars ieder bij één ingang van de garage.
Wat ik lees op internet is dat je de verschillende lampen op één draadloze schakelaar kan bedienen maar niet met verschillende schakelaars.
ik kan je vertellen dat 1 of meerdere lampen te bedienen zijn met verschillende schakelaars.

ik had eerst een simple witte draaiknop en dat ding beviel me niet, dus die andere ronde gehaald en die gekoppeld en nu werken beide afstands bedieningen met 2 verschillende lampen ..

Dus mix & match :+ het lijkt me sterk dat het beperkt is tot 2 verschillende afstandsbedieningen.

Overgens je kan ook een sensor in de ruimte op plakken zodanig dat hij de deur(en) ziet erg handig lijkt mij scheelt je schakelaar zoeken als je de ruimte in loopt.

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 15-03-2019 23:28 ]

Tja vanalles

• wvanommen
  • Laatst online: 14:23
Phriz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Als je een Tradfri Hub hebt kan dit standaard met de nieuwste software.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Atropos schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:24:
Zijn de slimme stekkers van tradfri inmiddels al te koppelen aan een hue bridge?
Dat antwoord zocht ik ook. Mijn Hue bridge vindt mijn vandaag gekochte Tradfri stekker iig niet, dus hij gaat weer retour.

• Serena
Kan ik ergens het batterijpercentage van mijn afstandsbedieningen zien?

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-11 23:55
Serena schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:22:
Kan ik ergens het batterijpercentage van mijn afstandsbedieningen zien?
Niet via de standaard Tradfri Hub of de app. Als je gebruik maakt van Home Assistant dan kan je inderdaad per afstandsbediening het batterij percentage uitlezen.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:22
Idem met openHAB. Maar ik heb het gevoel dat het niet echt accuraat is of dat het omgekeerd gaat.. 1 batterij ging van %47 naar %60 onlangs.. :?

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:48:
Is het mogelijk om de TRÅDFRI Draadloze bewegingssensor te koppelen aan de klikaanklikuit .
Helaas, dat is me nog niet gelukt.
Wel kan je de Tradfri lamp die direct door de Tradfri bewegingsensor bedient wordt ook nog met de ics-2000 van Klikaanklikuit bedienen.

• floriszz
Even wat ervaringen met Tradfri lampen en Klikaanklikuit ics-2000.
E14 400lm, E27 1000lm kunnen met ics-2000 gedimt worden met terugkoppeling van status.
De E27 680lm kan gedimpt worden en kleur kan aangepast via de ronde kleur circel. De licht temperatuur slider werkt niet, net als de disco optie.(was al door iemand gemeld hier).

Wij maken ook veel gebruik van AWST-8802 fysieke schakelaars icm de ics-2000. Hoewel het wel mogelijk is de Tradfri lampen aan/uit te zetten, is het niet mogelijk te dimmen.

Je kunt wel een scene en of een rule maken waarin je meerdere Tradfri lampen opneemt om deze in 1x dezelfde kleur te geven. Ook kun je een dimstand in ics-2000 met de scene of rule opgeven. Echter zal de Tradfri lamp de laatste dimstand aanhouden toen die uitgezet was. Dus de dimstand van de scene wordt niet mee gegeven vanuit de scene of rule.
Als iemand andere ervaring heeft met dit laatste dan hoor ik het graag!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

floriszz schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:41: Echter zal de Tradfri lamp de laatste dimstand aanhouden toen die uitgezet was. Dus de dimstand van de scene wordt niet mee gegeven vanuit de scene of rule.
Als iemand andere ervaring heeft met dit laatste dan hoor ik het graag!
Ik heb een scène waarbij het licht in de eethoek op 20 procent staat. Als ik dan met de hand of via Google home de lampen op 100 procent zet en daarna uit en ik start de scène dan komen ze gewoon op 20. De ingestelde stand wordt dus keurig meegegeven

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 18-03-2019 23:07 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• floriszz
Ortep schreef op maandag 18 maart 2019 @ 23:06:
[...]

Ik heb een scène waarbij het licht in de eethoek op 20 procent staat. Als ik dan met de hand of via Google home de lampen op 100 procent zet en daarna uit en ik start de scène dan komen ze gewoon op 20. De ingestelde stand wordt dus keurig meegegeven
Bedankt voor je reactie. Gelijk even verder getest en inderdaad voor de E14-400lm en E27-1000lm lampjes werkt dat perfect. Ook in scènes en/of direct in rules.

Echter voor de E27-680(RGB) lamp werkt het niet. Alleen de kleur wordt volgens de scene of rule mee genomen, maar de lichtsterkte blijft zoals die was bij de laatste keer dat de lamp(en) uitgezet zijn.
Ik denk dat als je een RGB wil icm klikaanklikuit je beter voor die van klikaanklikuit kan gaan(ZigBee of 443), want deze Tradfri wordt niet goed ondersteund.

De reden dat ik voor deze Tradfri (E27-680) gekozen had, was vanwege de 'kaarslicht' optie(1700K op 1-4%). Dat kan wel, alleen is de juiste kleur vinden niet zo makkelijk met de circle. Met de slider zou dat veel makkelijker zijn, maar die werkt dus ook niet icm deze lamp.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 08:09
floriszz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:58:
[...]
De reden dat ik voor deze Tradfri (E27-680) gekozen had, was vanwege de 'kaarslicht' optie(1700K op 1-4%). Dat kan wel, alleen is de juiste kleur vinden niet zo makkelijk met de circle. Met de slider zou dat veel makkelijker zijn, maar die werkt dus ook niet icm deze lamp.
Ow dat is wel jammer. De disco-stand is wel te verklaren. Dit moet door de lamp zelf ondersteund worden, anders moet de ICS het zigbee-netwerk volspammen met informatie. En de IKEA-lampen kennen die functie dus niet. Mogelijk kennen ze dus ook niet een manier om waardes in te stellen met de koud/warm slider.

Die van Philips en Klikaanklikuit/Trust Smarthome (bijvoorbeeld de ZLED-RGB9) kunnen deze functie wel. En nog een hoop andere Zigbee lampen. Maarja, die kosten geen 25 piek. (Hoewel de ZLED-RGB9 wel meer lumen heeft).

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

floriszz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:58:
[...]

Echter voor de E27-680(RGB) lamp werkt het niet. Alleen de kleur wordt volgens de scene of rule mee genomen, maar de lichtsterkte blijft zoals die was bij de laatste keer dat de lamp(en) uitgezet zijn.
Ik denk dat als je een RGB wil icm klikaanklikuit je beter voor die van klikaanklikuit kan gaan(ZigBee of 443), want deze Tradfri wordt niet goed ondersteund.
Ik heb ook Tradfri RGB E27 lampen en daar gaat het ook goed bij. Ik weet niet uit mijn hoofd welke het zijn, maar kleur en dimstand komen gewoon over. Ik heb er eentje onder mijn bed zitten. Met een bewegingssensor. Als er dan iemand midden in de nacht naar het toilet moet dan gaat hij aan op 5% aan met rood licht. Je kan dan zien waar je je voeten neer zet maar dat is dan ook alles. Die scene heet bed-nacht. Maar na 6 uur in de ochtend gaat scene bed-ochtend aan het werk en is het veel meer wit licht op 50%. Omdat je dan aan het opstaan bent wit maar niet te fel om niet gelijk hoofdpijn te krijgen ;) . In de avond heb ik bed-avond en die is warm wit en 100%.

Dat schakelt zonder problemen heen en weer. Als dat niet zo zou zijn zou het licht in de nacht vol aan vanwege de bed-avond stand.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 19-03-2019 09:25 ]

• ProudElm
Ortep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:23:
[...]

Ik heb ook Tradfri RGB E27 lampen en daar gaat het ook goed bij. Ik weet niet uit mijn hoofd welke het zijn, maar kleur en dimstand komen gewoon over. Ik heb er eentje onder mijn bed zitten. Met een bewegingssensor. Als er dan iemand midden in de nacht naar het toilet moet dan gaat hij aan op 5% aan met rood licht. Je kan dan zien waar je je voeten neer zet maar dat is dan ook alles. Die scene heet bed-nacht. Maar na 6 uur in de ochtend gaat scene bed-ochtend aan het werk en is het veel meer wit licht op 50%. Omdat je dan aan het opstaan bent wit maar niet te fel om niet gelijk hoofdpijn te krijgen ;) . In de avond heb ik bed-avond en die is warm wit en 100%.

Dat schakelt zonder problemen heen en weer. Als dat niet zo zou zijn zou het licht in de nacht vol aan vanwege de bed-avond stand.
Ik wou zo iets proberen in openHAB. Maar daar kan het niet. Of heb je een andere bewegingsmelder dan die van IKEA? Die van IKEA stuurt een signaal rechtstreeks naar de lamp ipv via de hub (en dus af te vangen mbv openHAB).

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ProudElm schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:27:
[...]

Ik wou zo iets proberen in openHAB. Maar daar kan het niet. Of heb je een andere bewegingsmelder dan die van IKEA? Die van IKEA stuurt een signaal rechtstreeks naar de lamp ipv via de hub (en dus af te vangen mbv openHAB).
Ik heb geen idee wat open HAB is en wat het doet. Ik gebruik gewoon de ICS2000 van KlikAanKlikUit en dat werkt prima voor me. De bewegingssensor is ook van KaKu

• ProudElm
Ah ok. Bedankt!

• floriszz
Ortep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:23:
[...]

Inmiddels vele testen verder...
De enige manier waarop ik de juiste dimstand van een scène of rule naar de lampen(E27 680) toe krijg is als ik de lampen eerst weer uit doe en dan een andere scene start. Als ik bv een scène start van 3% en kleur donker oranje en daarna een scène 80% wit, dan worden de lampen wel wit, maar blijft t 3%. Andersom ook. De kleur verandert wel, maar intensiteit niet.
Ook als ik in de scene eerst een 'off' actie zet en evt een Delay werkt t niet.
Maar als je de lampen(evt met de AWST-8802 of de app) eerst uit zet en dan de andere scene start werkt t wel goed.

Bedankt voor de tips.
Zo hebben we toch een bruikbare situatie. Gewoon een AWST-8802 op tafel en channel 1-off lampjes uit, channel 1-on scene kaarslicht en channel2-on scene leeslicht. Haha

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

floriszz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:15:
[...]

Ook als ik in de scene eerst een 'off' actie zet en evt een Delay werkt t niet.
Ik weet niet of het uit maakt, maar bij mij worden de scenes gestart uit een regel.
En in die regel staat dat de 'andere' scenes moeten worden uitgeschakeld.
Ik heb 3 regels, Bed Avond, Bed Nacht en Bed Ochtend.
De bijbehorende scenes heten Beweging Bed Avond enz.
Dus de Bed-avond regel bevat de commando's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Trigger
Bed sensor: Beweging getetecteerd

Voorwaarden
Binnen tijdvak: Zonsondergang tot 01.00

Acties
Beweging Bed Ochtend: Stop
Beweging Bed Nacht: Stop
Beweging Bed Avond: Afspelen

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 20-03-2019 09:02 ]

• GewoonDennis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-04 00:36
ymoona schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:05:
@flip75

Afgelopen vrijdag 19 Tradfri spots in het Hue netwerk “gehangen” maar resetten door 6x snel uit/aan stelt toch niet zoveel voor? :P 3 vd 19 vond ie pas na 3 keer maar verder *O*

Al eens eerder geopperd hier maar nog maar eens: die post in het “quick reply” menu hieronder is toch niet meer van toepassing? Dat stappenplan is niet meer nodig met de nieuwe Tradfri lampen ja.. die kunnen zonder tussenkomst van Ikea Hub/AB “gewoon” in Hue netwerk gehangen worden :9

[ Voor 16% gewijzigd door GewoonDennis op 20-03-2019 09:06 ]

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:58

Snuffel

Vroem!

(jarig!)
GewoonDennis schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Afgelopen vrijdag 19 Tradfri spots in het Hue netwerk “gehangen” maar resetten door 6x snel uit/aan stelt toch niet zoveel voor? :P 3 vd 19 vond ie pas na 3 keer maar verder *O*
Heb jij last van het feit dat de lampen af en toe knipperen als ze met de Hue gekoppeld zijn?
Ik heb in de woonkamer twee lampen aan zowel de Tradfri als de Hue gekoppeld, en als ze aan staan heb ik met enige regelmaat last van het feit dat ze heel even heel fel worden, om daarna weer terug te gaan naar de dimstand. Duurt hooguit een 10e van een seconde, maar je ziet het wel.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

(jarig!)
GewoonDennis schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:03:
[...]

....

Dat stappenplan is niet meer nodig met de nieuwe Tradfri lampen ja.. die kunnen zonder tussenkomst van Ikea Hub/AB “gewoon” in Hue netwerk gehangen worden :9
Klopt dat dat kan, maar ik heb ze nog in beide hubs staan.
Vroeg me af of het knipperen ligt aan het feit dat ze in beide hubs hangen of dat er een andere oorzaak is :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• GewoonDennis
Snuffel schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Heb jij last van het feit dat de lampen af en toe knipperen als ze met de Hue gekoppeld zijn?
Ik heb in de woonkamer twee lampen aan zowel de Tradfri als de Hue gekoppeld, en als ze aan staan heb ik met enige regelmaat last van het feit dat ze heel even heel fel worden, om daarna weer terug te gaan naar de dimstand. Duurt hooguit een 10e van een seconde, maar je ziet het wel.
Net na het koppelen/klooien met nieuwe scenes aanmaken deden een aantal dit wel even, maar gister en eergisteren 2 dagen niets gemerkt.

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
xFeverr schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:06:
[...]

Ow dat is wel jammer. De disco-stand is wel te verklaren. Dit moet door de lamp zelf ondersteund worden, anders moet de ICS het zigbee-netwerk volspammen met informatie. En de IKEA-lampen kennen die functie dus niet. Mogelijk kennen ze dus ook niet een manier om waardes in te stellen met de koud/warm slider.

Die van Philips en Klikaanklikuit/Trust Smarthome (bijvoorbeeld de ZLED-RGB9) kunnen deze functie wel. En nog een hoop andere Zigbee lampen. Maarja, die kosten geen 25 piek. (Hoewel de ZLED-RGB9 wel meer lumen heeft).
Disco-stand Is geen specifieke functie op de lamp, maar inderdaad netwerk dat vol gespammed wordt en daar hebben Ikea lampen moeite mee, ze kunnen niet meerdere berichten binnen korte tijd achter elkaar afhandelen, is ook de redenen waarom Scene recall via Hue of ICS-2000 birdge niet werkt met een Tradfri lamp die ook kleuren (of kleur tempertuur) ondersteund (alleen dim level of kleur wordt aangepast, niet beide)!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
[...]

Dan reconnecten ze volgens mij. Als je de ontvangstkwaliteit verbeterd zul je hier nauwelijks last meer mee hebben.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 08:09
Erik1971 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:58:
[...]

Disco-stand Is geen specifieke functie op de lamp, maar inderdaad netwerk dat vol gespammed wordt en daar hebben Ikea lampen moeite mee, ze kunnen niet meerdere berichten binnen korte tijd achter elkaar afhandelen […]
Helaas, dat is niet waar. Het is wel degelijk een functie van de lamp zelf en wordt niet ondersteund door IKEA.

Zet die lampen maar eens in disco-stand en zet dan je ICS-2000 eens uit. De lamp gaat gewoon door met het feest. De ICS kan dan niet meer het netwerk vol spammen, die staat immers uit.

• Erik1971
xFeverr schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Helaas, dat is niet waar. Het is wel degelijk een functie van de lamp zelf en wordt niet ondersteund door IKEA.

Zet die lampen maar eens in disco-stand en zet dan je ICS-2000 eens uit. De lamp gaat gewoon door met het feest. De ICS kan dan niet meer het netwerk vol spammen, die staat immers uit.
Ik weet niet wat ICS en Klik aan Klik uit lampen onderstuenen aan extra functies, als lampen inderdaad door gaan dan lijkt het erop dat het een appart comando is. Voor Philips lampen kan ik je met 100% zekerheid vertellen dat tot nu toe alle disco effecten vanuit de bridge worden gestuurd en dat er (nog?) geen appart commando voor is!

Wat wel onderdeel is van ZLL standaard is het zogenaamde ColorLoop commando, deze wordt inderdaad door de lampen afgehandeld en dan lopen de lampen met gegeven snelheid en richting door alle kleuren heen (is een feature dat al op de eerste generatie LivingColors beschikbaar was), wellicht dat je dat met "disco" bedoeld! Dit commando werkt alleen met RGB lampen overigens en niet met kleur temperatuur lampen!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

(jarig!)
robertwebbe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:04:
[...]

Dan reconnecten ze volgens mij. Als je de ontvangstkwaliteit verbeterd zul je hier nauwelijks last meer mee hebben.
Dat zou kunnen, maar lijkt me ergens wel sterk gezien het feit dat de twee lampen vrijwel naast de AP staan.
Denk dat ik ze gewoon eens uit de Ikea hub ga gooien, kijken of het probleem dan weg is :)

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 09:17
[...]

Bij mij is het juist een knipper-effect waar ze even een fractie uitgaan. Gelukkig is het bij het bed en die staan nooit echt lang aan, maar toch irritant voor die paar keer per jaar dat ik in bed lig te lezen.

• b.a.d.j.a.s.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 19:38
Ik wil beginnen met slimme lampen en wil dan ook alles in huis meteen gaan vervangen.

15x GU10
5x Peer
4 Sensor
2x Slimcontact
1x Bridge

Mijn use cases:
1) Lampen aan bij beweging en weer uit na 10 minuten geen beweging
2) Voice control (Google home als Sonos een keer zijn belofte nakomt)
3) Muurbediening moet blijven werken

Ik wil vanwege de besparing voor IKEA Tradfri gaan, en puur dat platform gebruiken (geen Hue koppelingen). Overal lees ik dat als techneut je beter af ben met Hue, maar is dat nog waar anno 2019?

Ik wil graag weten wat ik mis loop als ik ons huis nu blind op Ikea stort ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@b.a.d.j.a.s. ik zou voor de Hue bridge gaan met Ikea lampen. Ik heb zelf een Hue starterset gekocht en combineer dat nu met Ikea lampen. Zo heb ik de Hue motion sensor in de hal maar schakelt hij twee Ikea lampen in. En ook in de keuken zijn de spotjes allemaal Ikea lampen.

Zeker als je wilt integreren met andere platformen merk ik dat Hue net een stapje verder is. Zo ben ik van plan om Hue te combineren met Node-Red om verder te gaan dan de mogelijkheden die de app geeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

(jarig!)
Mee eens met @Tsurany. Die Hue hub wil je wel hebben ja. En eigenlijk loop je weinig mis met Ikea volgens mij. Lampen doen wat ze moeten doen, zijn bedienbaar op de muur als via voice control (ik gebruik Google home) en ik heb ergens een bewegingssensor hangen voor een lamp.
Werkt prima

• b.a.d.j.a.s.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 19:38
Er zijn wel initiatieven als: node-tradfri-client & node-red-contrib-node-tradfri, maar de Hue userbase is idd Huege :) Dus lopen ze wel voor, ik weet niet of Tradfri veel mist op dit moment.

Voor mij doorslaggevend is wel dat het voor moet werken, zonder side-effects, gewoon altijd en geen merkbare storingen of spontaan benodigde herconfiguratie. (Waar ik Hue<->Tradfri gebruikers nogal een over hoor, hebben jullie dat ook?)

Gebruiken jullie ook de Tradfri sensor icm Hue hub? En vinden jullie hem stabiel genoeg werken om het aan te raden?

[ Voor 6% gewijzigd door b.a.d.j.a.s. op 21-03-2019 13:00 ]

• Erik1971
b.a.d.j.a.s. schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:59:
Er zijn wel initiatieven als: node-tradfri-client & node-red-contrib-node-tradfri, maar de Hue userbase is idd Huege :) Dus lopen ze wel voor, ik weet niet of Tradfri veel mist op dit moment.

Voor mij doorslaggevend is wel dat het voor moet werken, zonder side-effects, gewoon altijd en geen merkbare storingen of spontaan benodigde herconfiguratie. (Waar ik Hue<->Tradfri gebruikers nogal een over hoor, hebben jullie dat ook?)

Gebruiken jullie ook de Tradfri sensor icm Hue hub? En vinden jullie hem stabiel genoeg werken om het aan te raden?
Ben al vanaf begin Hue gebruiker, nooit geen rare dingen mee gehad, werkt perfect.

Inmiddels ook Tradfri lamp gekoppeld, de dimbare, deze werkt ook perfect met Hue systeem, geen flikkeringen of andere rare fratsen gezien, heel soms dan mist de Tradfri lamp een commando of reageert deze een fractie later dan mijn Hue en LivingColors/Whites lampen, maar dat mag geen naam hebben.

Voor gebruik als alleen dimbare lamp kan ik Tradfri lampen van harte aanraden, wanneer deze met Hue zijn gekoppeld.

Met de kleuren (RGB) en kleurentemperatuur Tradfri lampen, lees ik dat er een paar probleempjes meer zijn, ze hebben namelijk moeite om meerdere commando's af te handelen, wanneer deze kort achter elkaar verstuurd worden (scene recall met Hue en ICS-2000 bridge), maar ik heb deze versie van Tradfri lamp niet (juist om deze redenen en omdat ik vind dat de Tradfri lampen net niet ver genoeg dimmen, en voor in de woon en slaapkamer vindt ik dat wel belangrijk!).

• swarm01
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-10 17:55
Hallo, ons huis is inmiddels bijna helemaal over naar TradFri en dat bevalt prima in samenwerking met HomeKit van Apple.

Uiteraard heb ik toch een vraagje. In bijvoorbeeld de slaapkamers van de kinderen is er een plafondlamp en bedlamp aanwezig en deze zijn gekoppeld aan de duurdere afstandsbediening. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik met 1 afstandsbediening de lampen afzonderlijk van elkaar aan en uit kan zetten. UIteraard kan dit met de App, maar moet toch ook zonder kunnen?

In de woonkamer speelt dit minder omdat daar de lampen meestal gelijk aan en of uit gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door swarm01 op 22-03-2019 10:18 ]

• Serena
swarm01 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:17:
Hallo, ons huis is inmiddels bijna helemaal over naar TradFri en dat bevalt prima in samenwerking met HomeKit van Apple.

Uiteraard heb ik toch een vraagje. In bijvoorbeeld de slaapkamers van de kinderen is er een plafondlamp en bedlamp aanwezig en deze zijn gekoppeld aan de duurdere afstandsbediening. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik met 1 afstandsbediening de lampen afzonderlijk van elkaar aan en uit kan zetten. UIteraard kan dit met de App, maar moet toch ook zonder kunnen?

In de woonkamer speelt dit minder omdat daar de lampen meestal gelijk aan en of uit gaan.
Heel kort door de bocht. Dat kan niet.

• swarm01
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-10 17:55
Serena schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Heel kort door de bocht. Dat kan niet.
Top, maar eigenlijk ook niet. Dus elk lampje krijgt zijn eigen afstandsbediening. Dure grap!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:53
swarm01 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:32:
[...]

Top, maar eigenlijk ook niet. Dus elk lampje krijgt zijn eigen afstandsbediening. Dure grap!
Ik heb geen tradfrihub maar met die dure remote kan je toch ook lampen selecteren met de pijltjes? Waarvoor zijn die pijltjes anders...

Trouwens. Mijn moeder wil ook aan de tradfri, ze heeft al aantal lampen uit de koopjeshoek. Nu nog een hub. Raden jullie dan de Hue hub aan of gewoon de tradfri hub?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Serena
Greetoz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:35:
[...]

Ik heb geen tradfrihub maar met die dure remote kan je toch ook lampen selecteren met de pijltjes? Waarvoor zijn die pijltjes anders...
Om te switchen tussen de tinten van de lamp.

• SaanBitch
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 09:11
ik ben op zoek naar e14 spot led-lampen rgb die compatibel zijn met de ikea-hub en app

welke kan ik het best gebruiken en zijn ook nog een beetje aardig geprijsd

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 10:06
SaanBitch schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:51:
ik ben op zoek naar e14 spot led-lampen rgb die compatibel zijn met de ikea-hub en app

https://www.ikea.com/nl/nl/

Bing

• SaanBitch

• hijskraan
  • Laatst online: 21:44
SaanBitch schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:47:
[...]

goed zeg, jij krijgt een stikker |:( |:(
google?Misschien?

• SaanBitch
heee dat is een goeie daar had ik nog niet aan gedacht :( :( :(

• meesje
  • Laatst online: 00:15
SaanBitch schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:51:

Volgens mij zijn alle slimme spot lampen van het type GU10 en niet E14. Ik ben ze nog niet tegen gekomen.
De opmerkingen van de anderen zijn wel lomp maar wel een beetje terecht. Het kom nu echt over van ‘zoeken jullie even voor mij’. Het zou beter geweest zijn om even aan te geven wat je zelf al hebt ondernomen in je zoektocht. En dan een concretere vraag stellen of bv je gevonden lamp compatible is met Tradfri.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 24-03-2019 08:55 ]

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 12:20
Ik lees hier het een en ander over het gebruik van OPenHAB en HomeAssistant met Tradfri, maar weinig toto niets over een succesvolle implementatie in Domoticz. Heeft hier iemand een werkend systeem van Domoticz met Tradfri en is hij/zij bereid om daar iets meer over te vertellen dan 'het werkt'?
Natuurlijk kan ik overstappen op HA of OH, maar ik heb een divers en goedwerkend systeem gebaseerd op Domoticz en dat zet je niet zomaar overboord.

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12 09:46
RoJan schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:53:
Ik lees hier het een en ander over het gebruik van OPenHAB en HomeAssistant met Tradfri, maar weinig toto niets over een succesvolle implementatie in Domoticz. Heeft hier iemand een werkend systeem van Domoticz met Tradfri en is hij/zij bereid om daar iets meer over te vertellen dan 'het werkt'?
Natuurlijk kan ik overstappen op HA of OH, maar ik heb een divers en goedwerkend systeem gebaseerd op Domoticz en dat zet je niet zomaar overboord.
Ik heb een Tradfri hub met Domoticz.
De setup is gedaan volgens de instructie van Moroen: https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin

Het is belangrijk dat je de juiste python versie draait. Zelf had ik een paar jaar oude installatie van Raspbian, daarop heb ik het niet aan de praat gekregen.
Ik wilde toch naar een nieuwe Raspberry dus heb meteen een schone installatie gedaan met alle beschikbare updates.
Daarna de instructie van Moroen gevolgd en het werkt zonder problemen.
Een opmerking daarbij, dit is wel essentieel:
Note: Depending on the setup (i.e raspbian), it might be necessary to install twisted using sudo:
$ sudo pip3 install twisted
Verder niet vergeten om in Domoticz "Accept new Hardware Devices" aan te zetten voor je iets aan je hub toevoegd.

Er is nog steeds een probleem dat na een tijdje (aantal weken of langer) de hub 'hangt'. Even de stroom van de hub om hem te herstarten lost dat op. Dit staat ook in de lijst met open issues: https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin/issues

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 12:20
markvl schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:18:
[...]

Ik heb een Tradfri hub met Domoticz.
De setup is gedaan volgens de instructie van Moroen: https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin

Het is belangrijk dat je de juiste python versie draait. Zelf had ik een paar jaar oude installatie van Raspbian, daarop heb ik het niet aan de praat gekregen.
Ik wilde toch naar een nieuwe Raspberry dus heb meteen een schone installatie gedaan met alle beschikbare updates.
Daarna de instructie van Moroen gevolgd en het werkt zonder problemen.
Een opmerking daarbij, dit is wel essentieel:

[...]

Verder niet vergeten om in Domoticz "Accept new Hardware Devices" aan te zetten voor je iets aan je hub toevoegd.

Er is nog steeds een probleem dat na een tijdje (aantal weken of langer) de hub 'hangt'. Even de stroom van de hub om hem te herstarten lost dat op. Dit staat ook in de lijst met open issues: https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin/issues
Bedankt voor je uitleg. Klinkt niet al te problematisch. Jammer van het hangen van de hub...
Ik draai zelf Domoticz niet op een Raspberry Pi, maar op een 'volwassen' Ubuntu server, maar dat zal op zich niet veel uitmaken denk ik. Ik denk dat ik het toch eens ga proberen en dan maar hopen dat dat hangen niet te vaak voorkomt.

• ProudElm
markvl schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:18:
[...]

Hier icm met openHAB nu ook al een paar keer gehad dat ik dacht, waarom zijn de lampen nog niet aan vervolgens de IKEA app erbij pakken en die krijgt dan geen verbinding. Stroom van de hub afhalen en alles lukt weer. Alleen erg onhandig omdat ik alles redelijk mooi weg had zitten.

Ligt dit nu aan over bevraging van OH of zo? Of hebben mensen met IKEA-only hier ook last van?

• virofi
  • Laatst online: 15:02
Pas na aanschaf begreep ik dat de Tradfri stopcontacten niet samenwerken met Apple Homekit omdat de update daarvoor is uitgesteld. Weet iemand of er inmiddels al meer duidelijk is over Homekit ondersteuning voor de stopcontacten?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:57

Arjan A

Cenosillicafoob

ProudElm schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:28:
[...]

Hier icm met openHAB nu ook al een paar keer gehad dat ik dacht, waarom zijn de lampen nog niet aan vervolgens de IKEA app erbij pakken en die krijgt dan geen verbinding. Stroom van de hub afhalen en alles lukt weer. Alleen erg onhandig omdat ik alles redelijk mooi weg had zitten.

Ligt dit nu aan over bevraging van OH of zo? Of hebben mensen met IKEA-only hier ook last van?
IKEA only hier, en ik heb vrijwel geen last van die problemen. Als ik de hub moet herstarten is dat omdat hij de verbinding met de router kwijt is geweest. Gebeurt dus bijna nooit.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• ProudElm
thanx. Zo iets had ik al verwacht... even in de gaten houden of het vaker gebeurd, anders maar een stekker er tussen en regelmatig de stroom er even af halen ;-)

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 09:00
ProudElm schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:34:
thanx. Zo iets had ik al verwacht... even in de gaten houden of het vaker gebeurd, anders maar een stekker er tussen en regelmatig de stroom er even af halen ;-)
Ook ik heb Domoticz draaien icm de Tradfri Hub. Dit draait nu een aantal maanden, maar de Tradfri Hub heeft bij mij nog niet voor problemen gezorgd. Ik heb zoals in onderstaande post genoemd de polling-interval op 300 secondes gezet:

https://github.com/moroen...62#issuecomment-454588101

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-11 15:33
ProudElm schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:28:
[...]

Heb alleen issues gehad, gedurende anderhalf jaar, met het offline gaan van de hub die gerelateerd konden worden aan het offline gaan van de router. Stroomuitval, waarbij de hub eerder opgestart is, dan de router, dus geen connectie kon maken. Of bij een herstart van de router.

What's the speed of dark?

• GewoonDennis
Ik heb een hele serie gu10 spots in mn Hue systeem hangen, wat me afgelopen zaterdag nacht opviel is dat ze allemaal, als ze uitstaan (uit via telefoon/dimmer, dus wel stroom erop) dat 1 van de ledjes in het spotje heel zacht flikkert.. om de paar seconden. Is dit normaal?

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
GewoonDennis schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:05:
Ik heb een hele serie gu10 spots in mn Hue systeem hangen, wat me afgelopen zaterdag nacht opviel is dat ze allemaal, als ze uitstaan (uit via telefoon/dimmer, dus wel stroom erop) dat 1 van de ledjes in het spotje heel zacht flikkert.. om de paar seconden. Is dit normaal?
Flikkeren hebben heel veel mensen last van. Ik heb alleen maar gu10's in de woonkamer, en heb er dus geen last van. Slaapkamer is een ander verhaal natuurlijk. Soms schijnt ruilen te helpen, mijn lampjes hebben het niet allemaal.

Andere vraag:

Ik wil graag een motion sensor gebruiken, om via Home Assistant het licht buiten op 100% te laten gaan als iemand bij de deur in de buurt komt. Maar daarvoor moet de sensor buiten hangen. Documentatie van de sensor zegt: "Alleen voor binnen gebruik". Maar als ik hem onder de daggoot (gegarandeerd niet in de regen) hang, uit wind en weer, zou dat lang goed gaan? Hebben anderen dat wellicht al gedaan?

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:30
gysman11 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:11:
[...]
Ik wil graag een motion sensor gebruiken, om via Home Assistant het licht buiten op 100% te laten gaan als iemand bij de deur in de buurt komt. Maar daarvoor moet de sensor buiten hangen. Documentatie van de sensor zegt: "Alleen voor binnen gebruik". Maar als ik hem onder de daggoot (gegarandeerd niet in de regen) hang, uit wind en weer, zou dat lang goed gaan? Hebben anderen dat wellicht al gedaan?
Ik denk wel dat het prima kan. En zo duur is die sensor niet dus ik zou het wel proberen.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
tradfri sensor gekocht, en gekoppeld aan de hub. Meteen zichtbaar in Home Assistant. Echter, nu blijkt dat de state niet uitleesbaar is. Ik kan dus niet zeggen: if beweging, dan brightness even naar 100%.

Deze schijnt wel te kunnen wat ik wil, maar dan heb ik er weer een hub bij. En dat wilde ik nu juist niet.
https://www.domotica-blog...n-motion-sensor-rtcgq11lm

[ Voor 198% gewijzigd door gysman11 op 26-03-2019 21:29 ]

• GertJan2012
virofi schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:01:
Pas na aanschaf begreep ik dat de Tradfri stopcontacten niet samenwerken met Apple Homekit omdat de update daarvoor is uitgesteld. Weet iemand of er inmiddels al meer duidelijk is over Homekit ondersteuning voor de stopcontacten?
Helaas... deze update is al vaker uitgesteld.
Op reddit forum is een draadje van de Ikea ontwikkelaars , daarin schrijft men dat ze alles proberen omdat voor eind Q1 live te hebben... kortom, dat zou voor AS maandag moeten zijn. Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als ze dat lukt
bron : https://www.reddit.com/r/...t_update_direct_from_the/

• GertJan2012
gysman11 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:40:
tradfri sensor gekocht, en gekoppeld aan de hub. Meteen zichtbaar in Home Assistant. Echter, nu blijkt dat de state niet uitleesbaar is. Ik kan dus niet zeggen: if beweging, dan brightness even naar 100%.

Deze schijnt wel te kunnen wat ik wil, maar dan heb ik er weer een hub bij. En dat wilde ik nu juist niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat je even in het HA topic moet kijken, daar stelde iemand precies dezelfde vraag : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58395066
Lang verhaal kort... het gene wat jij dus wil met de sensor kan niet met de Tradfri sensor.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-11 16:01
gysman11 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:40:

Zie mijn antwoord in het Home Assistant topic. Maar als je geen enkele hub wil: zigbee2mqtt.

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
GertJan2012 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:44:
[...]

Helaas... deze update is al vaker uitgesteld.
Op reddit forum is een draadje van de Ikea ontwikkelaars , daarin schrijft men dat ze alles proberen omdat voor eind Q1 live te hebben... kortom, dat zou voor AS maandag moeten zijn. Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als ze dat lukt
bron : https://www.reddit.com/r/...t_update_direct_from_the/
Hehe!! Als je het over de duvel hebt!!😂

https://www.iculture.nl/n...tradfri-slim-stopcontact/

DaveD

• Woopdedooo
  • Laatst online: 26-05 03:08

Woopdedooo

THT: Zie signature

Worden dan ook de huidige systemen geupdate of moet je dan een nieuwe kopen?

... na de zomer

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
Uffje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:07:
[...]

Worden dan ook de huidige systemen geupdate of moet je dan een nieuwe kopen?
Het gaat om een update!😉

DaveD

• Woopdedooo
  • Laatst online: 26-05 03:08

Woopdedooo

THT: Zie signature

DaveD1109 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:12:
[...]

Het gaat om een update!😉
Dan ga ik me er eens eentje aanschaffen :)

... na de zomer

• Serena
Eerst zien, dan geloven. Ze hebben de laatste tijd wel erg veel beloofd. Beetje klaar met Ikea. Prutsers…

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
Geduld is een schone zaak @Serena
Pagina: 1 ... 57 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)