• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:15

basdej

OutSystems Consultant

GertJan2012 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:59:
Hier loopt de update van de Tradfri Afstandsbedieningen nog steeds. Morgen de hub maar even een virtuele schop geven. Heb het idee dat er ergens iets hangt.
Zelfde, 1 afstandsbediening die nog steeds bezig is blijkbaar.

Hoi.

• Ballbanger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09-2022
Bij mij ook. Afstandsbediening2 updating.....al enige uren...

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

Boedha

Niks

Hier hetzelfde, alle afstandsbedieningen blijven in update hangen.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-11 23:55
Na een nacht zijn 2 van de 3 succesvol afgerond. Één geeft aan dat hij nog bezig is , maar het versienummer is al wel bijgewerkt : 1.2.223

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37
T/m 29 april krijg je als Ikea Family lid 20% korting op alle TRÅDFRI sets:
https://www.ikea.com/nl/n...g/slimme-verlichting.html

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10

rammes

koekebakker 1e klas

De update is beschikbaar!
Maar dat wisten jullie al. Ik ben er iig bij mee

[ Voor 50% gewijzigd door rammes op 19-04-2019 09:26 ]

Ik zou het doen!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 21:09
Proton_ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:12:
@SoulShot
Voor de kachel lijkt het dan alsof de knop lang ingedrukt is. Heeft de pelletkachel geen thermostaatingang die hier beter voor gebruikt kan worden? Heb je een handleiding van de kachel?
Bedankt voor input. Het klopt dat door aanschakelen TRADRI plug het zou lijken dat de knop langdurig wordt ingedrukt (bijv. 1 minuut lang), maar ik denk niet dat dit een probleem is. De kachel (Edil Kamin, nummer momenteel niet bij de hand) heeft vrij weinig technische informatie beschikbaar. Desalnietemin, zou het signaal van de plug (nl. aanzetten 220V) moeten zorgen voor een switch op een laag-spanningsbord (3.8V). Hiervoor leek bovengenoemde relais mij een oplossing, maar ik ben zelf niet voldoende technisch onderlegd om met zekerheid te zeggen dat dit effectief zal werken.

PS: De bedoeling is effectief om de kachel aan/uit te zetten, geen feedback op basis van temperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door SoulShot op 19-04-2019 14:48 ]

• Opadikkiedik
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-08-2024
Plug-ins werken hier prima ook update ging snel. Ook nog even de Eve app er opgezet zijn ze ook buiten huis te bedienen.

Opadikkiedik schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:01:
Plug-ins werken hier prima ook update ging snel. Ook nog even de Eve app er opgezet zijn ze ook buiten huis te bedienen.

Juiste topic? Niet in homekit (‘eve’) of homebridge (‘plug-ins’)?

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 05:59
Ik heb een Hue bridge met een aantal Hue lampen. Is het voor mij nodig om een Ikea bridge aan te schaffen om deze slimme stekker werkend te krijgen? Of praat de stekker ook met mijn bestaande Hue bridge?

Ik heb namelijk begrepen dat er geen andere bridge nodig is om Ikea smart bulbs te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door IMWhizzle op 19-04-2019 17:20 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
SPX420 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:34:
[...]

Ik gebruik Home Assistant zonder enige programmeer ervaring en ik vind het goed te doen. Wel is het een aanrader om wat filmpjes te kijken en te starten met HASSIO ( https://www.home-assistant.io/hassio/ ) dit vraagt minder kennis van linux ed.

In mijn ervaring is het in het begin een grote stap waar je veel moet leren en uitvogelen. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het goed te doen en bij te houden. Er is een grafische userinterface dat heet node-red, ik gebruik gewoon yaml en dat is voor mij prima.

Edit: de gateway heeft een factory reset gedaan na het updaten :/ Morgen dus 50 lampen opnieuw koppelen....
@GertJan2012 & @SPX420
Vandaag ook een Raspberry Pi gekocht en mee gespeeld. De setup ging redelijk makkelijk, nu nog ervaringen op doen. Eerste gevoel: ik vind de ondersteuning toch nog wel karig. Zo mist volgens mij ondersteuning voor tado (CV), eve (voormalig Elgato), Nest (rookmelders), Koogeek (raam/deur) en zelfs bepaalde Philips hue apparatuur zoals de bewegingssensor en de livingwhite dimmable switch. Maar wel ondersteuning voor Chromecast, Apple TV en Sonos.

@GertJan2012 @Ballbanger @Boedha
Bij mij duurde de update van de grote ronde afstandbediening ook veel langer dan normaal. Was al meer dan 24 uur bezig en leek niets te gebeuren. Toen zag ik in de Tradfri app dat de batterij bijna leeg was dus die vervangen. En toen was die in no-time bijgewerkt. Wellicht was het even loshalen van de batterij al voldoende geweest om hem weer even opnieuw op te starten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46728469875_fbe2eef203.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 20-04-2019 20:38 ]

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:03:
[...]

@GertJan2012 & @SPX420
Vandaag ook een Raspberry Pi gekocht en mee gespeeld. De setup ging redelijk makkelijk, nu nog ervaringen op doen. Eerste gevoel: ik vind de ondersteuning toch nog wel karig. Zo mist volgens mij ondersteuning voor tado (CV), eve (voormalig Elgato), Nest (rookmelders), Koogeek (raam/deur) en zelfs bepaalde Philips hue apparatuur zoals de bewegingssensor en de livingwhite dimmable switch. Maar wel ondersteuning voor Chromecast, Apple TV en Sonos.
https://www.home-assistant.io/components/tado/
https://www.home-assistant.io/components/nest/

Tado en nest iig wel. Voor die andere is er vast een oplossing binnen de community, vraag ook in het. HA topic.
SPX420 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:16:
[...]

https://www.home-assistant.io/components/tado/
https://www.home-assistant.io/components/nest/

Tado en nest iig wel. Voor die andere is er vast een oplossing binnen de community, vraag ook in het. HA topic.
@robertwebbe Home Assistant heeft de mogelijkheid om gegevens vanuit HA te sturen naar HomeKit, maar ook andersom.
Zie:
1. https://www.home-assistant.io/components/homekit/
2. https://www.home-assistant.io/components/homekit_controller/
Bij optie 1 kun je HA als secundair systeem gebruiken en HomeKit als primair systeem.
Bij optie 2 dus andersom, maar de soorten devices die ondersteund worden, is nog een beetje beperkt.

Waarom overweeg je niet homebridge? Daarin kun je ook van alles toevoegen. Niet alleen devices, maar ook andere zaken die handig zijn in automations.
Bijvoorbeeld:
https://www.npmjs.com/package/homebridge-automation-switches
https://www.npmjs.com/package/homebridge-delay-switch

• Opadikkiedik
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-08-2024
Goedemorgen

Weet er iemand of je een koppeling in ikea tradfri kunt maken die je gebruikt bij bv calamiteit of its dergelijks zo dat alle verlichting met een koppeling dus tegelijk allemaal aan gaat.
Hoor graag van iemand of dat gaat lukken gaat hoofdzakelijk om zon 11 plug-in schakelaars en 2 lampen. Moet verder wel onafhankelijk blijven werken.

Fijne paasdagen

• GertJan2012
Opadikkiedik schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:28:
Goedemorgen

Weet er iemand of je een koppeling in ikea tradfri kunt maken die je gebruikt bij bv calamiteit of its dergelijks zo dat alle verlichting met een koppeling dus tegelijk allemaal aan gaat.
Hoor graag van iemand of dat gaat lukken gaat hoofdzakelijk om zon 11 plug-in schakelaars en 2 lampen. Moet verder wel onafhankelijk blijven werken.

Fijne paasdagen
Ja, in theorie wel , maar wat zou je trigger willen zijn ? Met de bewegingssensor van Ikea kun je bijvoorbeeld niet heel veel. Zou je bijvoorbeeld ook gebruik gaan maken van Homekit, dan kun je bijvoorveeld een automatisering maken dat als de deur je CO2 melder afgaat, dat al je Tradfri lampen aangaan. Blijf je puur en alleen op het Tradfri platform, dan kun je niet zo gek veel.

• IMWhizzle
Is een Hue bridge compatibel met dit stopcontact?

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
IMWhizzle schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:02:
Is een Hue bridge compatibel met dit stopcontact?
De versie met originele software niet, er is inmiddels nieuwe software beschikbaar voor Tradfri plug, maar tot nu toe is er nog geen melding dat deze wel met Hue bridge kan joinen!?

• IMWhizzle
Erik1971 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:05:
[...]

De versie met originele software niet, er is inmiddels nieuwe software beschikbaar voor Tradfri plug, maar tot nu toe is er nog geen melding dat deze wel met Hue bridge kan joinen!?
Ik kan het inderdaad nergens vinden. Afhankelijk hiervan wil namelijk nu naar de Ikea om een aantal van die stekkers te halen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou er niet op vertrouwen, als die al gejoined kan worden, kan bij elke (automatische) upgrade die stekker ermee ophouden.

Daarbij gaat de Hue bridge deze ook nooit doorgeven naar Homekit bijvoorbeeld. Daar gaat Philips zijn trusted fabrikant niet voor op het spel zetten. (certificeringen etc..)

• Erik1971
Vorkie schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:42:
Ik zou er niet op vertrouwen, als die al gejoined kan worden, kan bij elke (automatische) upgrade die stekker ermee ophouden.

Daarbij gaat de Hue bridge deze ook nooit doorgeven naar Homekit bijvoorbeeld. Daar gaat Philips zijn trusted fabrikant niet voor op het spel zetten. (certificeringen etc..)
Eens, acht de kans ook klein, maar sinds de Tradfri repeater wel met Hue netwerk kan joinen (is niet zichtbaar op bridge of app), volgens iemand op het Hue forum, is er een kleine kans dat met nieuwe software de plug nu wel het netwerk kan joinen!? ( waarschijnlijk zal deze nog steeds niet zichtbaar zijn in bridge/app)

• FireSt@rter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 09:49
Is het iemand al gelukt om de TRÅDFRI Draadloze bewegingssensor te koppelen aan de ICS-2000?

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 08:09
FireSt@rter schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:50:
Is het iemand al gelukt om de TRÅDFRI Draadloze bewegingssensor te koppelen aan de ICS-2000?
Jup, werkt hier. Let er op dat je de bewegingssensor niet kan gebruiken in regels. Dat komt omdat de bewegingssensor zelf de zigbee-lampen aanzet, precies zoals IKEA het heeft ingericht. Hij komt echter wel in het Zigbee-netwerk van de ICS-2000 dus je kan de gekoppelde lampen wel bedienen.

• markolino33
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-11 10:15
Weet iemand wat er aan de hand is met de gu10 dimbare lampen van tradfri (met blauw en wit licht)? Op de ikea website staat dat ze pas medio mei weer beschikbaar zijn.. komt Ikea met een nieuwe gu10? Wellicht ook met kleur?

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 23:06
Erik1971 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:05:
[...]

Volgens dit Reddit artikel kan de Tradfri Plug gekoppeld worden in Hue.
Iemand die het kan/wil proberen? Nieuwste firmware is waarschijnlijk wel vereist (en uiteraard een Hue bridge).

https://www.reddit.com/r/...a_outlets_now_work_in_hue

Crosspost met Hue topic

[ Voor 15% gewijzigd door ro3lie op 24-04-2019 19:52 ]

• Erik1971
ro3lie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:49:
[...]

Volgens dit Reddit artikel kan de Tradfri Plug gekoppeld worden in Hue.
Iemand die het kan/wil proberen? Nieuwste firmware is waarschijnlijk wel vereist (en uiteraard een Hue bridge).

https://www.reddit.com/r/...a_outlets_now_work_in_hue

Crosspost met Hue topic
Perfect, nu wachten tot nieuwe batch in de winkel waar deze software vanuit fabriek er al op staat!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 18:57
In mijn huis heb ik een hue bridge waarin ik al meerdere gu10 tradfri lampen heb gekoppeld. Deze werken naar behoren, nu heb ik echter 2 nieuwe lampen voor de buitenlamp en deze kan ik resetten door ze 6x uit/aan te doen (knippert ook even om te laten zien dat de reset gelukt is) maar in de hue app kan ik ze niet vinden. Iemand enig idee?

Blijkbaar heeft het effect gehad om een keer overal de aardlek aan/uit te zetten. Lampen worden nu wel gevonden.

[ Voor 19% gewijzigd door BertP op 25-04-2019 14:52 ]

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoe gaan de lampen om met een stroomstoring?

Zojuist geprobeerd door de schakelaar uit en aan te zetten. De lampen gaan dan branden. Is dat met de bridge te veranderen? Ik wil dat de lampen uit blijven na een stroomstoring.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56
The_FrankO schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:55:

Zojuist geprobeerd door de schakelaar uit en aan te zetten. De lampen gaan dan branden. Is dat met de bridge te veranderen? Ik wil dat de lampen uit blijven na een stroomstoring.
Yup

• Erik1971

Kan helaas niet, veranderen via de Tradfri bridge, wellicht dat het ooit in de toekomst kan?!

Zover ik weet (zal het thuis ff moeten checken) gaan Tradfri lampen terug naar de laatste aan stand!

• GertJan2012
Erik1971 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:41:
[...]

Kan helaas niet, veranderen via de Tradfri bridge, wellicht dat het ooit in de toekomst kan?!

Zover ik weet (zal het thuis ff moeten checken) gaan Tradfri lampen terug naar de laatste aan stand!
Klopt, als je de stroom van een lamp afhaalt, gaat hij aan, ook al stond hij uit op het moment dat de stroom er vanaf ging !

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 11:02
hi,

even een paar vragen voor mijn duidelijkheid, heb een domoticz met een zigbee2mqtt stick werkend, we gaan over naar nieuwe lampen , ik had de yeelight naar tevredenheid in gebruik. nu komen er lampen die uitgevoerd zijn GU10 led bulds. dus moeten deze ook slim worden, we denken aan de ikea lampen ivm de prijs.

lees dat ik deze kan koppelen in domoticz dus moet het goed komen.
wil de led wel dimmen, kan ik de dimmer ook koppelen met zigbee2mqtt in domticz?
wil een afstandbediening hebben, die van ikea ziet er netjes uit, kan ik deze ook gebruiken in Domoticz of moet ik overstappen naar openhab?

hoor graag van jullie

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Boedha schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 06:24:
Hier hetzelfde, alle afstandsbedieningen blijven in update hangen.
Heb hier ook nog steeds problemen mee. Net maar koppeling verwijderd, nieuwe batterij geplaatst. Nu even afwachten. Lees op het net wel meer problemen hiermee.

Heb het gevoel dat het niet werkt omdat ik er eigenlijk niets mee doe; alles gaat via de verbindingshub.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 26-04-2019 15:28 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:16
Hier 1tje die al dagen bezig is.
Begin zelfs te twijfelen of die nog wel goed is want ik zie bij het indrukken van de koppel knop geen rood ledje branden.
De andere 2 duurde wel lang maar hebben wel de nieuwe update.

• sterremos

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hier is ook 1 van de drie ronde afstandsbedieningen al bijna de hele week bezig met updaten, de andere twee zijn wel al klaar. Ik heb hem een nieuwe batterij gegeven (de vorige was nieuw in oktober 2018), maar dat helpt nog niet echt.

Met al die lege Ikea batterijen maak ik straks wel erg veel kans op een prijs bij https://www.legebatterijen.nl/ ...

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• xFeverr

Dat is by design. Op het moment dat je bijvoorbeeld een niet werkende afstandsbediening/hun hebt of zelfs kwijt bent kan je toch nog de lichten inschakelen door de lichtschakelaar uit en aan te zetten. De lampen zien echter niet het verschil tussen een stroomstoring of een 'normale' uitschakeling.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 11:50
xFeverr schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:59:
[...]

Jup, werkt hier. Let er op dat je de bewegingssensor niet kan gebruiken in regels. Dat komt omdat de bewegingssensor zelf de zigbee-lampen aanzet, precies zoals IKEA het heeft ingericht. Hij komt echter wel in het Zigbee-netwerk van de ICS-2000 dus je kan de gekoppelde lampen wel bedienen.
Dat geldt alleen als je de Ikea hub gebruikt denk ik? Ik heb de bewegingssensor via een zigbee stick gekoppeld en daar een automation aan gekoppeld. De bewegingssensor schakelt dus niet zelf de lamp.

• xFeverr
Gerard v.d. Horst schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:20:
[...]

Dat geldt alleen als je de Ikea hub gebruikt denk ik? Ik heb de bewegingssensor via een zigbee stick gekoppeld en daar een automation aan gekoppeld. De bewegingssensor schakelt dus niet zelf de lamp.
Dit was een antwoord wat specifiek ging over het koppelen van de bewegingssensor van IKEA aan de ICS-2000. Maar ook met de IKEA hun kan je er geen scènes of iets mee starten inderdaad.

• The_FrankO
  • Niet online
Erik1971 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:41:
[...]

GertJan2012 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:57:
[...]

Klopt, als je de stroom van een lamp afhaalt, gaat hij aan, ook al stond hij uit op het moment dat de stroom er vanaf ging !
xFeverr schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:42:
[...]

Dat is by design. Op het moment dat je bijvoorbeeld een niet werkende afstandsbediening/hun hebt of zelfs kwijt bent kan je toch nog de lichten inschakelen door de lichtschakelaar uit en aan te zetten. De lampen zien echter niet het verschil tussen een stroomstoring of een 'normale' uitschakeling.
Bedankt voor jullie reactie.
Handige functie voor als je de oude wandschakelaar wilt kunnen blijven gebruiken. Vervelende functie als je in een gebied woont waar regelmatig, kortstondige, stroomstoringen zijn :|

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 19:21
Pfff... anderhalf uur later geef ik op!
Eerst wil de afstandsbediening niet koppelen, dan heb ik eindelijk na tig keren de stopcontacten weten te koppelen, maar nu krijg ik de LED lamp weer niet gekoppeld.. hij knippert, werkt met de afstandsbediening, maar vervolgens niet meer in de tadfri app of homekit.

Ik overweeg alles bij IKEA over de balie te smijten.

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 15:52
T/m morgen krijg je als IKEA Family member 20% korting op de TRÅDFRI verlichting (alleen de lampen).

Zelf heb ik destijds 1 TRÅDFRI lamp in RGB gekocht en 2 YeeLight lampen. Die IKEA lamp werkt toch wat lekkerder, alhoewel ik de kleur groen een beetje mis. Geen idee of die erbij zit als ik een hub koop.

Ik ga straks in elk geval even langs IKEA om nog 2 E27 lampen en wat GU10 aan te schaffen. Neem ik meteen die hub mee 😁

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heeft iemand een hint hoe ik de Tradfri repeater kan koppelen aan de hub? De handleiding is mij niet echt duidelijk hoe dat moet.

• Erik1971
sebastius schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:35:
Heeft iemand een hint hoe ik de Tradfri repeater kan koppelen aan de hub? De handleiding is mij niet echt duidelijk hoe dat moet.
Ik neem aan op dezelfde manier als je een lamp toevoegd!
sebastius schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:35:
Ik heb geen spul van Tradfri in huis, maar de handleiding (blz. 5) laat zien dat je een tradfri afstandsbediening nodig hebt, om de repeater te kunnen koppelen. In tegenstelling tot bv Hue blijft het waardeloos dat je voor het koppelen een extra apparaat nodig hebt, maar ja dat is nu eenmaal een design keuze van Ikea.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

meesje schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:59:
[...]

Ik heb geen spul van Tradfri in huis, maar de handleiding (blz. 5) laat zien dat je een tradfri afstandsbediening nodig hebt, om de repeater te kunnen koppelen. In tegenstelling tot bv Hue blijft het waardeloos dat je voor het koppelen een extra apparaat nodig hebt, maar ja dat is nu eenmaal een design keuze van Ikea.
Erik1971 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:46:
[...]

Ik neem aan op dezelfde manier als je een lamp toevoegd!
For the record nog even, je moet idd koppelen met een afstandsbediening. De Ikea Tradfri app blijkt wat duidelijker dan de papieren handleiding wat betreft het proces. Voordeel nu is dat de Tradfri hub in m'n meterkast op de begane grond kan en de repeater halverwege het huis discreet is. Scheelt weer een boel kabelsalat.

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
sebastius schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:25:
Scheelt weer een boel kabelsalat.
Vandaar ook trådfri (draadvrij). :)

iRacing Profiel

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 00:03
soulcrusher schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:29:
[...]

Vandaar ook trådfri (draadvrij). :)
Wow, nooit geweten!!! 8)7

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 21:09
g00gle schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:10:
[...]

Wat je denk ik wel kunt doen zonder "extra" relais is:
De schakelaar uit elkaar halen. De voedingdraad (220v) naar het relay vanuit het stopcontact weghalen. Hier soldeer je dan een losse draad op (je ingang) met 3,8V en dan pak je de andere kant van je relay als schakeldraad. En de relay schakeling houd je gewoon op wat het al is.

De relay die in de schakelaar van tradfri zit is deze:
http://www.msrelay.com/Electromagnetic_Relay/192.html
Datasheet:
http://www.msrelay.com/uploads/soft/elec/MPE.pdf

Zoiets zal wel moeten werken:
[Afbeelding]

Kun je prima eerst even testen met een batterij en multimetertje.

Je tradfri schakelaar moet je dan zo aansturen dat die als "klik" schakelaar werkt.
Dus bij schakeling "Aan en Uit" en je moet even kijken in je pallet kachel of je schakkelaar een maak of verbreek contact is.

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!!
Hey @g00gle

Hartelijk dank voor de uitleg. De implementatie is gelukt!

https://photos.app.goo.gl/B8e6817goqsEzaas6

Het moeilijkste was de stekker open krijgen. Daarna het stekker gedeelte van het controller geknipt, en de 220V die de controller van stroom voorziet losgekoppeld van de relais op de printplaat. Hiervoor moest ik verder het soldeerpuntje maken dat zichtbaar is op de foto. Het ziet er voor de rest momenteel niet uit, maar bedoeling is om nog te solderen en de elektronica mooi weg te werken.

Voor mij was de toepassing om de relais te gebruiken om een aan/uit knop van mijn pellet kachel te bedienen. Maar met deze Tradfri stekker/outlet hack zou je dus eender welke printplaat draadloos kunnen besturen. Het enige minpunt momenteel is dat de outlet fungeert als een schakelaar (bij aangaan blijft hij x-tijd aanstaan) en niet als een knop (terug uit springen na aangaan). In principe geen probleem voor de kachel, maar zou dit eventueel nog kunnen opgelost worden?

[ Voor 15% gewijzigd door SoulShot op 30-04-2019 16:10 ]

Verwijderd

Even een vraag, ik zou graag een rgbw cct 24v ledstrip willen koppelen aan de TRÅDFRI. Nu heb ik de ledstrip al in huis en een gledopto controller in huis welke ook geschikt is voor deze ledstrip en dmv het zigbee systeem werkt net als de TRÅDFRI. Maar als ik alles aansluit. Kan ik in de app alleen warm wit en koud wit selecteren. Zodra ik de andere kleuren selecteer springt de ledstrip 1 sec naar de juiste kleur en daarna weer naar warmwit. Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

• sterremos
Hoi , ik heb deze vraag ook in het domoticz gepost, maar daar het om ikea gaat stel ik deze ook even hier

goedeavond, is er iemand die de ikea afstandbediening gebruikt in Domoticz?
heb een vraagje hierover, ik heb deze werkend, maarrrrrr nog niet helemaal.
het is aan/uit knop in het midden. ik heb de verlichting in een scene gemaakt bij indrukken dat het licht aangaat, dit werkt.
Echter de scene om uit te doen werkt niet, is nml dezelde AB code.
volgens mij moet ik een blocky maken met een variable? daar ben ik nog niet echt in thuis.
hoe krijg ik het voor elkaar om de licht aan/uit te doen met deze AB?

on

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6LSYf1uEXknCZSUKQ0KfhqC5/thumb.png

off

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BLtd0AyjpMKb4bygLDQ8FCal/thumb.png

blocky

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k3nPQ0HTHvqzbdqXiPGhHi1q/thumb.png

Ron

[ Voor 28% gewijzigd door sterremos op 02-05-2019 20:27 ]

• Matthias87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 17:07
Wat is de kans dat je nu nog lampen koopt bij IKEA met oude firmware? Ik wil morgen graag een aantal lampen gaan halen om aan te sluiten op mijn HUE omgeving. Als de kans gering is, is het onlogisch om er een ikea bridge bij te halen om slechts te updaten nietwaar.

• Erik1971
Matthias87 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:43:
Wat is de kans dat je nu nog lampen koopt bij IKEA met oude firmware? Ik wil morgen graag een aantal lampen gaan halen om aan te sluiten op mijn HUE omgeving. Als de kans gering is, is het onlogisch om er een ikea bridge bij te halen om slechts te updaten nietwaar.
Lampen uit de winkel, dan is de kans klein dat deze een software update nodig hebben om met Hue Bridge samen te werken, probleem is al weer meer dan een jaar geleden opgelost!

• onoref
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-01 09:06
Ik heb een ouder armatuur hangen met dimbare leds, het zijn lampen van ikea maar niet tradfri. Is er een mogelijkheid dat ik zelf een dimmer daar ergens tussen hang en die koppel met de tradfri afstandsbediening of ben ik nu te zot aan het denken? :)

voor alle duidelijkheid, ik ben nieuw in deze wereld maar niet vies van een gestripte kabel en wat soldeerwerk :P

(misschien is deze vraag al gesteld maar vind het niet direct terug)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Aherin schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:26:
Pfff... anderhalf uur later geef ik op!
Eerst wil de afstandsbediening niet koppelen, dan heb ik eindelijk na tig keren de stopcontacten weten te koppelen, maar nu krijg ik de LED lamp weer niet gekoppeld.. hij knippert, werkt met de afstandsbediening, maar vervolgens niet meer in de tadfri app of homekit.

Ik overweeg alles bij IKEA over de balie te smijten.
Misschien te ongeduldig. Stappen zijn vrij eenvoudig.
  • Sluit de Bridge aan en blijf daar even een half uurtje vanaf zodat deze bijgewerkt is.
  • Koppel nu je Bridge via de QR Code aan de App.
  • Koppel je afstandsbedieing nu in de App. Neem hier de tijd voor. Waar ik het fout deed was dat ik de knop te snel los liet, die 10 seconden knopje indrukken is echt wel even een dingetje. Geef daarna de schakelaar even de tijd voor de nodige update.
  • Koppel hierna lamp voor lamp en schakelaar voor schakelaar aan de afstandsbediening waar je hem aan wil hangen.
Wat ik gemerkt heb, na 1,5 uur zelf kloten dat je dus gewoon geduld moet hebben en bij koppelen van lampen let ik al lang niet meer op het "dimmen" of knipperen van de lamp voor het koppelen. Ik wacht gewoon tot de app zegt "Lamp gevonden" en dan laat ik hem los.

En die 2 cm, dat is echt iets waar je op moet letten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-11 14:26
onoref schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:14:
Ik heb een ouder armatuur hangen met dimbare leds, het zijn lampen van ikea maar niet tradfri. Is er een mogelijkheid dat ik zelf een dimmer daar ergens tussen hang en die koppel met de tradfri afstandsbediening of ben ik nu te zot aan het denken? :)

voor alle duidelijkheid, ik ben nieuw in deze wereld maar niet vies van een gestripte kabel en wat soldeerwerk :P

(misschien is deze vraag al gesteld maar vind het niet direct terug)
Nee de techniek is te verschillend om dit werkend te krijgen. Tradfri werkt niet icm traditionele dimmers

[ Voor 3% gewijzigd door pietervanhuizen op 03-05-2019 18:48 ]

• Matthias87
Erik1971 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:46:
[...]

Lampen uit de winkel, dan is de kans klein dat deze een software update nodig hebben om met Hue Bridge samen te werken, probleem is al weer meer dan een jaar geleden opgelost!
Helaas, ik krijg ze op geen manier gekoppeld. Alles geprobeerd. Breng ze van de week weer terug.

• Erik1971
Matthias87 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:08:
[...]

Helaas, ik krijg ze op geen manier gekoppeld. Alles geprobeerd. Breng ze van de week weer terug.
Welke type lampen gaat het om? En wat heb je geprobeerd om lamp toe te voegen?

Er zijn meerdere manieren om lamp aan bridge tie toevoegen, moet je even dit forum of die van Philips Hue doorzoeken daar staan de verschillende manieren uitgelegd!

Ik heb bij mij door middel van touch linken met Hue dimmer switch gedaan en dat werkte perfect! (Heb 1 Hue dimmer switch niet via de bridge geconfigureerd, met de de bridge via touch link toegevoegd, dan werkt touch linken met de dimmer nog)

[ Voor 23% gewijzigd door Erik1971 op 05-05-2019 18:36 ]

• Matthias87
Erik1971 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:29:
[...]

Welke type lampen gaat het om? En wat heb je geprobeerd om lamp toe te voegen?

Er zijn meerdere manieren om lamp aan bridge tie toevoegen, moet je even dit forum of die van Philips Hue doorzoeken daar staan de verschillende manieren uitgelegd!

Ik heb bij mij door middel van touch linken met Hue dimmer switch gedaan en dat werkte perfect! (Heb 1 Hue dimmer switch niet via de bridge geconfigureerd, met de de bridge via touch link toegevoegd, dan werkt touch linken met de dimmer nog)
Warm wit globe opaalwit van 9.99.

Het vreemde is als ik de lamp wil resetten (6x aan/uit) dat de lamp ook niet knippert dat deze gereset is. Ik heb nog een hue dimmer switch liggen die ik niet gebruik. Ik zal eens kijken of ik deze kan koppelen aan de lampen. Na de koppeling, is het makkelijker detecteren met de hue app dan?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42

OmeJoyo

This is me

Matthias87 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:28:
[...]

Het vreemde is als ik de lamp wil resetten (6x aan/uit) dat de lamp ook niet knippert dat deze gereset is. Ik heb nog een hue dimmer switch liggen die ik niet gebruik. Ik zal eens kijken of ik deze kan koppelen aan de lampen. Na de koppeling, is het makkelijker detecteren met de hue app dan?
Als die niet knippert is de reset niet uitgevoerd. Kijk hier eens: OmeJoyo in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Erik1971
Matthias87 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:28:
[...]

Nee niet zonder meer, maar je kunt de lamp wel makkelijker resetten met de Hue Dimmer Switch, bedenk ik me nu!

Je kunt de Ikea lamp reseten naar factory new settings, door de Hue Dimmer Switch kort bij de lamp te houden en tegelijk de Aan en Uit knop minimaal 10 seconden ingedrukt houden (deze functie werkt ook als dimmer met Hue bridge verbonden is op de normale manieer), lamp zal gaan knipperen wanneer deze wordt gereset.

Om hem aan de Hue bridge toe te voegen, moet je de volgende handeling doen, lamp van stroom af, Hue App openen en naar nieuwe lampen laten zoeken en na het lamp zoeken is gestart, de Ikea lamp weer aan zetten (stroom er op)!

Ik heb overigens precies dezelfde lampen van Tradfri en deze werken perfect samen met Hue bridge!

Success!

• Guyter
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11 15:49
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:51:
Even een vraag, ik zou graag een rgbw cct 24v ledstrip willen koppelen aan de TRÅDFRI. Nu heb ik de ledstrip al in huis en een gledopto controller in huis welke ook geschikt is voor deze ledstrip en dmv het zigbee systeem werkt net als de TRÅDFRI. Maar als ik alles aansluit. Kan ik in de app alleen warm wit en koud wit selecteren. Zodra ik de andere kleuren selecteer springt de ledstrip 1 sec naar de juiste kleur en daarna weer naar warmwit. Iemand een idee hoe dit op te lossen ?
Hier hetzelfde probleem in dezelfde situatie (rgb ledstrip + gledopto controller). Heb de indruk dat dit begonnen is sinds de laatste update van de gateway...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Wie kan mij vertellen of de LED1623G12 productiecode 1907 koppelbaar is met een HUE bridge (Gen1 / Gen2)

Tot nu toe wil het namelijk niet lukken. Ik heb twee verschillende bridges geprobeerd. Het koppelen met een IKEA remote werkt wel dus de lamp lijkt verder ok.

Verwijderd

Ik heb sinds dit weekend geen werkende connectie meer met Google Home en de Tradfri app...
Heb ze al losgekoppeld en opnieuw toegevoegd, Google vind de lampen wel maar kan ze niet besturen.
Iemand anders met deze issue? (is dus na de laatste update van de tradfri app lijkt het)

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-11 10:58
Ja herkenbaar, hier hetzelfde gedonder. ' ik schakel 2 lampen uit". Maar er gebeurt niets 😮

Hier al een week of 2 zo vermoed ik.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• Wim-Bart

Wim-Bart

Overigens iemand na de laatste Update opeens eenmalig de melding over Rolgordijnen gehad in de Trådfri app? Ik zag hem voorbij komen maar was te snel met wegdrukken. Enige wat ik nog net kon lezen was Update en Rolgordijnen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10

Chrisjuh_15

Facta non verba

Wim-Bart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:55:
Overigens iemand na de laatste Update opeens eenmalig de melding over Rolgordijnen gehad in de Trådfri app? Ik zag hem voorbij komen maar was te snel met wegdrukken. Enige wat ik nog net kon lezen was Update en Rolgordijnen.
Yup, hier ook. Kon daarna ook nog een rolgordijn toevoegen via de app maar logischerwijs had ik niet de noodzakelijke spullen thuis.. ;-) Ik denk dat ze de app op voorhand vast voorbereiden op een lancering van de rolgordijnen.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:57:
[...]

Yup, hier ook. Kon daarna ook nog een rolgordijn toevoegen via de app maar logischerwijs had ik niet de noodzakelijke spullen thuis.. ;-) Ik denk dat ze de app op voorhand vast voorbereiden op een lancering van de rolgordijnen.
Zat al op de Ikea site te kijken, maar ze zijn er nog niet. Heb er niet echt een use case voor, maar die verzin ik wel.

Overigens iets heel anders, ben benieuwd wat voor oplossingen er zijn, om de boel van afstand te bedienen, dus via mobiel/tablet buiten bereik van je thuis Wifi.

• GertJan2012
Wim-Bart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:01:
[...]

Zat al op de Ikea site te kijken, maar ze zijn er nog niet. Heb er niet echt een use case voor, maar die verzin ik wel.

Overigens iets heel anders, ben benieuwd wat voor oplossingen er zijn, om de boel van afstand te bedienen, dus via mobiel/tablet buiten bereik van je thuis Wifi.
Dat zullen dezelfde mogelijkheden zijn zoals het nu ook net de lampen is, dus als je het verbind met Apple HomeKit kan je het ook op afstand bedienen.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Koppensneller

winterrrrrr

JKratos schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:37:
Ja herkenbaar, hier hetzelfde gedonder. ' ik schakel 2 lampen uit". Maar er gebeurt niets 😮

Same here. Heel irritant, ben er juist aardig aan gewend geraakt de laatste maanden :)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09
Verwijderd schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:49:
Ik heb sinds dit weekend geen werkende connectie meer met Google Home en de Tradfri app...
Heb ze al losgekoppeld en opnieuw toegevoegd, Google vind de lampen wel maar kan ze niet besturen.
Iemand anders met deze issue? (is dus na de laatste update van de tradfri app lijkt het)
tijdje geleden (met de vorige update) ook gehad. Volgens mij opgelost om alles uit google Home te verwijderen en weer opnieuw toe te voegen. Alles werkt nu weer.

Hi Ha Hopjesvla

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Misschien google home apparaat even naar fabrieksinstellingen. Krijgt daarna z'n setting wel weer uit de google cloud

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:49:
Ik had ook ook problemen met Google Home die niet meer reageerde, althans wel reageerde maar er gebeurde niks. Gisteren paar keer de stroom eraf geweest en uiteindelijk de Ikea Hub zelf ook nog een keer los herstart, daarna werkte het weer :)

• Serena

Herstart even je modem en Ikea Hub. Dat lost het op…

• raymonvdm
raymonvdm schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:03:
Wie kan mij vertellen of de LED1623G12 productiecode 1907 koppelbaar is met een HUE bridge (Gen1 / Gen2)

Tot nu toe wil het namelijk niet lukken. Ik heb twee verschillende bridges geprobeerd. Het koppelen met een IKEA remote werkt wel dus de lamp lijkt verder ok.
Vanavond een Ikea Bridge geprobeerd maar ook daarmee lukt het niet. Een tussenstekker en remote koppelen wel met de bridge. Ik heb twee van deze lampen en beide willen niet. De reset van de lampen lijkt ook niet te werken, en koppelen met een remote ook niet. Iemand nog tips?

[ Voor 4% gewijzigd door raymonvdm op 07-05-2019 23:57 ]

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:23
raymonvdm schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:56:
[...]

Vanavond een Ikea Bridge geprobeerd maar ook daarmee lukt het niet. Een tussenstekker en remote koppelen wel met de bridge. Ik heb twee van deze lampen en beide willen niet. De reset van de lampen lijkt ook niet te werken, en koppelen met een remote ook niet. Iemand nog tips?
Je probeert wel de lamp aan de remote te koppelen? Dus remote koppelen met de bridge, lamp koppelen met de remote. Dat is hoe het bij IKEA werkt namelijk.
Probeer ander even een de instructies van de IKEA app te volgen als je via daar een lamp toevoegt.

[ Voor 5% gewijzigd door wvanommen op 08-05-2019 11:01 ]

• raymonvdm
wvanommen schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Je probeert wel de lamp aan de remote te koppelen? Dat is hoe het bij IKEA werkt namelijk.
Probeer ander even een de instructies van de IKEA app te volgen als je via daar een lamp toevoegt.
Dit heb ik reeds meerdere keren gedaan, maar zonder success

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:23
raymonvdm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:01:
[...]

Dit heb ik reeds meerdere keren gedaan, maar zonder success
Dan zou ik met de lampen onder de arm even naar de IKEA gaan, wellicht heb je net een foute batch getroffen.

Verwijderd

kepler schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:36:
[...]

Ik had ook ook problemen met Google Home die niet meer reageerde, althans wel reageerde maar er gebeurde niks. Gisteren paar keer de stroom eraf geweest en uiteindelijk de Ikea Hub zelf ook nog een keer los herstart, daarna werkte het weer :)
Alle stekkers eruit getrokken, ook die van de ikea bridge (in de meterkast, achter een schoenenkast(leuk zo'n vriendin)). Nu werkt 't weer!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:23

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb de Hub nu ook aan mijn Google home gekoppeld. Ik zou alleen willen dat als ik zeg Hey google, zet de lampen in de woonkamer uit, dat ie ook de stekkerdoos schakelaars meepakt, die zit ie niet als verlichting, maar als schakelaar.

Iemand een tip?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10

Chrisjuh_15

Facta non verba

Damian schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:11:
Ik heb de Hub nu ook aan mijn Google home gekoppeld. Ik zou alleen willen dat als ik zeg Hey google, zet de lampen in de woonkamer uit, dat ie ook de stekkerdoos schakelaars meepakt, die zit ie niet als verlichting, maar als schakelaar.

Iemand een tip?
Bij mij werkt 'Turn everything off in the Living Room' in dat geval (mijn GH staat in het Engels). Je zou dit in het Nederlands kunnen proberen.

• durkzeephat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 16:45
Damian schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:11:

Iemand een tip?
Als je die schakelaar benaming veranderd naar iets met 'lamp' of 'lampen', dan ziet google home het wel als verlichting. (Bijvoorbeeld: 'Lamp vensterbank')

Als ik nu zeg hey google, doe het licht aan, dan doet hij alle lichten aan inclusief die stekkerdoos.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
GH spookt steeds vaker hier. Een paar keer per uur gaat ie spontaan aan of reageert ie op woorden als bloemkool of boekdeel. Ook zonder "he". Begint echt irritant te worden. Helemaal omdat de Tradfri integratie de laatste dagen ook regelmatig hapert

• JKratos
Serena schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:10:
[...]

Herstart even je modem en Ikea Hub. Dat lost het op…
Dat was het eerste dat ik probeerde, maar helaas loste het niets op. Zowel Google home als tradfri hub rebooten hielp niet. Nog geen oplossing gevonden. Of wachten op een update oid. Het lijkt alsof het speelt sinds een tradfri update paar weken terug.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• xFeverr
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Bij mij werkt 'Turn everything off in the Living Room' in dat geval (mijn GH staat in het Engels). Je zou dit in het Nederlands kunnen proberen.
In het Nederlands is dat "Zet alles uit in de woonkamer" en dan gaan ook je schakelaars mee uit. Met "zet alles uit" zonder een ruimte te benoemen zal alles in huis uitgaan.

• Serena
JKratos schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:42:
[...]

Dat was het eerste dat ik probeerde, maar helaas loste het niets op. Zowel Google home als tradfri hub rebooten hielp niet. Nog geen oplossing gevonden. Of wachten op een update oid. Het lijkt alsof het speelt sinds een tradfri update paar weken terug.
Maar heb je ook je modem een herstart gegeven?

• JKratos
Serena schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:37:
[...]

Maar heb je ook je modem een herstart gegeven?
Yes gedaan. Helaas zonder resultaat.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb gisteren 6 nieuwe GU10 spotjes in een groep geplaatst maar als ik ze vanuit de app in een keer uit/aan zet. Wil er wel eens eentje haperen met de afstandsbediening in dezelfde groep gaat het wel goed. Ik heb het nog niet geprobeerd vanuit homeassistant om te kijken of dat wel goed gaat.

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:40
Begrijp ik goed dat je per lampengroep een aparte afstandsbediening nodig hebt? Moet dit dan ook een dimmer zijn als ik dimfuncties wil gebruiken? Of kan een aan/uit ook?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Koppensneller

winterrrrrr

Majora schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:17:
Begrijp ik goed dat je per lampengroep een aparte afstandsbediening nodig hebt? Moet dit dan ook een dimmer zijn als ik dimfuncties wil gebruiken? Of kan een aan/uit ook?
Nee hoor, één afstandsbediening is voldoende. Lampen komen dan in eerste instantie in de groep van de afstandsbediening terecht, maar je kunt ze in de app gewoon verplaatsen naar een andere. Lampen in een groep zonder afstandsbediening kun je natuurlijk wel alleen in de app bedienen.

• RoelerMF
  • Laatst online: 22-07-2022
Ik heb jarenlang een simpel klik aan klik uit setje gehad met een inbouwschakelaar zodat alles tegelijk kon schakelen. Nu heb ik voor de eetkamer tradfri gekocht, met een hub. En ik vind het best lekker werken allemaal, alleen zou ik graag ook een inbouwschakelaar willen hebben waarmee ik de tradfri kan bedienen. Ik heb gezocht op internet, maar de enige gedegen oplossing voor Zigbee Lightning is de Busch Jeager oplossing. En die ook gelijk behoorlijk prijzig.

Zijn er mensen met ervaringen voor andere setups zodat je met een inbouwschakelaar de verlichting kan bedienen? Wat ik in basis zoek is een aan/uit schakelaar die niet de spanning eraf haalt, maar onder water dus enkel een aan/uit commando verstuurd naar de gewenste lampen. In de grootste houtje touwtje oplossing zou ik de KiKa inbouwschakelaar behouden en die aan domitica achtig ding hangen om daarmee een Zigbee signaal te sturen, maar dat wordt wel erg hobbyen voor een relatief simpele functie ( + Kika is maar eenrichtingsverkeer).

>> Democracy is so overrated >>

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

in principe kan het met xiaomi spullenboel. Alleen die vervangt niet je inbouwschakelaar helaas.

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

Boedha

Niks

RoelerMF schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:50:
Ik heb jarenlang een simpel klik aan klik uit setje gehad met een inbouwschakelaar zodat alles tegelijk kon schakelen. Nu heb ik voor de eetkamer tradfri gekocht, met een hub. En ik vind het best lekker werken allemaal, alleen zou ik graag ook een inbouwschakelaar willen hebben waarmee ik de tradfri kan bedienen. Ik heb gezocht op internet, maar de enige gedegen oplossing voor Zigbee Lightning is de Busch Jeager oplossing. En die ook gelijk behoorlijk prijzig.

Zijn er mensen met ervaringen voor andere setups zodat je met een inbouwschakelaar de verlichting kan bedienen? Wat ik in basis zoek is een aan/uit schakelaar die niet de spanning eraf haalt, maar onder water dus enkel een aan/uit commando verstuurd naar de gewenste lampen. In de grootste houtje touwtje oplossing zou ik de KiKa inbouwschakelaar behouden en die aan domitica achtig ding hangen om daarmee een Zigbee signaal te sturen, maar dat wordt wel erg hobbyen voor een relatief simpele functie ( + Kika is maar eenrichtingsverkeer).
Zoek even op solderen in dit topic. Volgens mij was het Toppe, die een beschrijving geeft doormiddel van een pulse schakelaar en een Ikea afstandsbediening en war soldeerkunsten.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• xFeverr
RoelerMF schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:50:

Waarom breng je je Tradfri-hub niet gewoon terug naar IKEA en sluit je alles aan op de ICS-2000 van KlikAanKlikUit? Alle Tradfri-spullen kunnen ook via de ICS-2000 gestuurd worden en je KAKU spul kan er ook bij. Zo heb ik het thuis in ieder geval ook!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

xFeverr schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:32:
[...]

Waarom breng je je Tradfri-hub niet gewoon terug naar IKEA en sluit je alles aan op de ICS-2000 van KlikAanKlikUit? Alle Tradfri-spullen kunnen ook via de ICS-2000 gestuurd worden en je KAKU spul kan er ook bij. Zo heb ik het thuis in ieder geval ook!
Dat werkt hier ook uitstekend. En je kan er ook allerlei andere zooi aan hangen zoals de osram smartpluggen die regelmatig in de aanbieding zijn

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:40
Ander vraagje:

Philips Hue starter kit = hub + 3 rgb lampen. = 155 euro
Tradfri equivalent is hub + 3x rgb lamp + afstandbediening = 122,8 euro.

Wat is de meerwaarde van het ikeaspul?

• Erik1971
Majora schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:06:
Ander vraagje:

Philips Hue starter kit = hub + 3 rgb lampen. = 155 euro
Tradfri equivalent is hub + 3x rgb lamp + afstandbediening = 122,8 euro.

Wat is de meerwaarde van het ikeaspul?
Geen, Ikea spul is net iets minder goed en Philips Hue heeft een aantal features die Ikea niet heeft, zoals zelf bepalen opstart gedrag en Hue Entertainment!

Verder heeft de Hue bridge een open API, wat betekend dat er honderden apps beschikbaar zijn voor het Hue eco systeem!

En zo kan ik nog even doorgaan! En je kunt overigens nog altijd Tradri lampen gebruiken met de Hue bridge!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het kan voor 117,80 euro bij IKEA, dat scheelt 24% met Hue. Maar zoals al opgemerkt: bij Hue krijg je meer functionaliteit en mooiere/meer kleuren. Als kleuren je ding zijn, dan is Hue met afstand het beste startpunt.

Ik ben aan de tradfri omdat ik geen interesse heb in kleuren, ander dan wittinten. En op het moment van aanschaf was het prijsverschil voor mij toch significant genoeg. Ook heb ik genoeg aan de functies die Tradfri me biedt (met bridge). Ik heb 2 lampen, 1 floalt paneel en 2 slimme stekkers. Wanneer ze uitkomen voeg ik er nog 2 rolgordijnen aan toe en dan ben ik tevreden. Ik zoek geen integrale domotica oplossing, zal nooit aan de Apple/Google Home-oplossingen (hoogstens een goedkoop ding aan mijn slimme meter zodat ik verbruik in een app kan monitoren).

Maar ik raad iedereen die wel iets met kleuren wil Hue aan, eventueel met Tradfri accessoires als die goedkoper blijken.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoofdvertrekken zijn Hue, alle overige vertrekken Tradfri, sensoren van Xiaomi en heb de slimme stekkers op WiFi (tasmota) alle Zigbee aangestuurd met Zigbee2MQTT en de rest via MQTT en Home Assistant.

In een trapkast of WC hoef ik geen dure Hue lamp, die lamp moet licht geven en zich kunnen aanpassen op de lichtsterkte.

• Erik1971
Bundin schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:36:
Het kan voor 117,80 euro bij IKEA, dat scheelt 24% met Hue. Maar zoals al opgemerkt: bij Hue krijg je meer functionaliteit en mooiere/meer kleuren. Als kleuren je ding zijn, dan is Hue met afstand het beste startpunt.

Ik ben aan de tradfri omdat ik geen interesse heb in kleuren, ander dan wittinten. En op het moment van aanschaf was het prijsverschil voor mij toch significant genoeg. Ook heb ik genoeg aan de functies die Tradfri me biedt (met bridge). Ik heb 2 lampen, 1 floalt paneel en 2 slimme stekkers. Wanneer ze uitkomen voeg ik er nog 2 rolgordijnen aan toe en dan ben ik tevreden. Ik zoek geen integrale domotica oplossing, zal nooit aan de Apple/Google Home-oplossingen (hoogstens een goedkoop ding aan mijn slimme meter zodat ik verbruik in een app kan monitoren).

Maar ik raad iedereen die wel iets met kleuren wil Hue aan, eventueel met Tradfri accessoires als die goedkoper blijken.
Ook als je geen kleuren lampen wilt gebruiken, blijft Hue nog steeds het betere systeem en de Tradfi accessoires werken juist niet niet samen met Hue bridge (je kunt ze wel toevoegen netwerk maar ze zijn dan niet zichtbaar in app).

Grootste voordeel van de Hue lampen (kleur en standaard), is dat deze veel dieper kunnen dimmen dan de Tradfri lampen en dat vind ik voor gebruik in woonkamer of slaapkamer wel belangrijk!

Gebruik Tradfri nu alleen in de gang!
Pagina: 1 ... 59 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)