• Julian1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05-2019
Ik ontdek net door een post op Reddit dat je de TRÅDFRI stekkers (en als het goed is ook lampen) kan koppelen aan de TRÅDFRI hub zonder afstandsbediening!

Ik heb alleen stekkers dus heb ik het niet kunnen testen met lampen.

Stappen:
  1. Stop de stekker in het stopcontact en druk met een paperclip het reset knopje in op de stekker tot de led langzaam gaat knipperen.
  2. Open de TRÅDFRI app.
  3. Druk daarna het langwerpige koppel knopje op de TRÅDFRI hub in tot de TRÅDFRI app een melding geeft dat hij gekoppeld is.
  4. Hierna moet je de stekker via ‘Apparaten beheren’ onderaan de lijst aan een bestaande of nieuwe kamer toevoegen zodat de stekker stopt met zoeken. Dit was bij mij het geval.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb 3 ronde afstandsbedieningen en 2 daarvan hebben de nieuwe software geladen. De derde probeert al weken te updaten, maar het lukt steeds niet. Ik heb hem al een paar keer een nieuwe batterij gegeven, de afstandsbediening bij de hub neergelegd, de timeout afgewacht en ik heb de hub een paar keer herstart, maar dat helpt allemaal niet: de update komt er niet doorheen.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is een reset en dan maar weer opnieuw koppelen.

Wat zou ik eerst nog kunnen proberen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:16
aawe mwan schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:55:
Ik heb ronde 3 afstandsbedieningen en 2 daarvan hebben de nieuwe software geladen. De derde probeert al weken te updaten, maar het lukt steeds niet. Ik heb hem al een paar keer een nieuwe batterij gegeven, de afstandsbediening bij de hub neergelegd, de timeout afgewacht en ik heb de hub een paar keer herstart, maar dat helpt allemaal niet: de update komt er niet doorheen.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is een reset en dan maar weer opnieuw koppelen.

Wat zou ik eerst nog kunnen proberen?
Had ik ook bij 1 tje.
Even uit de app gegooid en opnieuw gekoppeld en toen kwam de update er wel op.

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-11 23:55
Julian1991 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:11:
Ik ontdek net door een post op Reddit dat je de TRÅDFRI stekkers (en als het goed is ook lampen) kan koppelen aan de TRÅDFRI hub zonder afstandsbediening!

Ik heb alleen stekkers dus heb ik het niet kunnen testen met lampen.

Stappen:
  1. Stop de stekker in het stopcontact en druk met een paperclip het reset knopje in op de stekker tot de led langzaam gaat knipperen.
  2. Open de TRÅDFRI app.
  3. Druk daarna het langwerpige koppel knopje op de TRÅDFRI hub in tot de TRÅDFRI app een melding geeft dat hij gekoppeld is.
  4. Hierna moet je de stekker via ‘Apparaten beheren’ onderaan de lijst aan een bestaande of nieuwe kamer toevoegen zodat de stekker stopt met zoeken. Dit was bij mij het geval.
Klinkt goed, al lijkt het mij vreemd dat het echt werkt, dan hebben heeel veel mensen “voor niks” die AB gekocht.

• Julian1991
  • Laatst online: 15-05-2019
Misschien kan het pas sinds kort en willen ze de app nog aanpassen met o.a. een uitleg hoe je het moet koppelen.

Het blijft raar dat de knop op de hub zit en dat IKEA die helemaal negeert in de documentatie.

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 11:52
Zojuist een gledopto controller gekocht (zigbee) met een tweetal gekoppelde led strips. Via Tradfri kon ik de controller vinden. Top. Werkt echter maar deels.

Aan/uit, dimmen en in een groep plaatsen gaat prima. Echter, alleen voor een bepaalde kleur wit. Kleuren...daar wordt het vreemd. Zie ook deze YT video: YouTube: Gledopto + Tradfri + Ledstrips

Sommige kleuren werken een seconde en daarna niet meer. Andere kleuren zetten het licht geheel uit. Zou volgens de beschrijvingen wel compatible moeten zijn. Doe ik wellicht iets verkeerd qua setup?

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:23
Joppiesaus2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:14:
Zojuist een gledopto controller gekocht (zigbee) met een tweetal gekoppelde led strips. Via Tradfri kon ik de controller vinden. Top. Werkt echter maar deels.

Aan/uit, dimmen en in een groep plaatsen gaat prima. Echter, alleen voor een bepaalde kleur wit. Kleuren...daar wordt het vreemd. Zie ook deze YT video: YouTube: Gledopto + Tradfri + Ledstrips

Sommige kleuren werken een seconde en daarna niet meer. Andere kleuren zetten het licht geheel uit. Zou volgens de beschrijvingen wel compatible moeten zijn. Doe ik wellicht iets verkeerd qua setup?
Ga even twee pagina's terug, daar zijn nog twee mensen met deze issues, volgens mij sinds de laatste Tradfri update.

• Joppiesaus2
Guyter schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Hier hetzelfde probleem in dezelfde situatie (rgb ledstrip + gledopto controller). Heb de indruk dat dit begonnen is sinds de laatste update van de gateway...
Klinkt als hetzelfde probleem wat ik heb. Ik heb de store al gemaild hierover. Laat de oplossing wel even weten, of hebben jullie al iets kunnen vinden? Gr

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

tafmaf schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:52:
[...]
Had ik ook bij 1 tje.
Even uit de app gegooid en opnieuw gekoppeld en toen kwam de update er wel op.
Dank voor deze tip, dit werkt. Een uurtje later was de update er doorheen.

Ik heb de afstandsbediening gereset om hem opnieuw te kunnen koppelen, ik weet niet of dat nodig was.

• Ccc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 12:02

Ccc

Gekke vraag misschien maar ben nieuwsgierig of meer mensen verschillen tussen batches van Tradfri lampen?

Deze week 3 nieuwe GU10 gekocht en tot mijn verbazing geven deze veel mooier licht.
Ik had al 2 GU10, met batch nummer 1832. Hier viel mij op dat de “buitenste cirkel” van het licht veld een beetje gelig was.

Nu heb ik 3 nieuwe met batch nummer 1909 en deze geven gewoon in zijn geheel mooi wit warm licht en zelfs meer licht dan men eerdere GU10’s.

Wat ik mij nou afvraag zit er gewoon vooruitgang in de batches? Of zijn mijn oudere GU10’s aan het slijten?

• Joppiesaus2
Ok, hierbij de reactie van Gledopto aangaande de integratie met tradfri en het aansturen van ledstrips:

==
Dear buyer

Very sorry for the inconvenience, about your problem, we communicate with engineering, ikea gateway after the upgrade, at the time of adjusting the color, the gateway will issue a warm white's instructions, and then the lights will become a warm white light, use so now ikea gateway cannot adjust color, this is not a light problem, if you use the philips lamp connect ikea gateway also will appear the same problem, so you need to replace a gateway connection using is ok, such as the use of philips or other ZIGBEE gateway,

Best regards

==

Iemand die hier een touw aan kan vastkopen?? :’-)

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
Joppiesaus2 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:18:
Ok, hierbij de reactie van Gledopto aangaande de integratie met tradfri en het aansturen van ledstrips:

==
Dear buyer

Very sorry for the inconvenience, about your problem, we communicate with engineering, ikea gateway after the upgrade, at the time of adjusting the color, the gateway will issue a warm white's instructions, and then the lights will become a warm white light, use so now ikea gateway cannot adjust color, this is not a light problem, if you use the philips lamp connect ikea gateway also will appear the same problem, so you need to replace a gateway connection using is ok, such as the use of philips or other ZIGBEE gateway,

Best regards

==

Iemand die hier een touw aan kan vastkopen?? :’-)
Google translate geval ;)

Maar wat ze bedoelen te zeggen is dat het niet aan hun product ligt maar de Ikea bridge en dat Philips Hue lampen hetzelfde probleem hebben met de Ikea bridge!
Hun advies is om de Ikea bridge te vervangen voor een Philips Hue of andere ZigBee bridge!

• Joppiesaus2
Erik1971 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:52:
[...]

Google translate geval ;)

Maar wat ze bedoelen te zeggen is dat het niet aan hun product ligt maar de Ikea bridge en dat Philips Hue lampen hetzelfde probleem hebben met de Ikea bridge!
Hun advies is om de Ikea bridge te vervangen voor een Philips Hue of andere ZigBee bridge!
Wat ik echt onbegrijpelijk vind: het schijnt al een tijdje met tradfri niet meer te werken sinds een update een tijdje terug. Ze blijven het echter verkopen met de advertentie: werkt met tradfri. Daar stel je dus alle producten op samen. En nu schuiven ze het af naar een andere partij. Ik had er al mn twijfels over maar dat aliexpress is echt een drama :-/

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Wat ik echt onbegrijpelijk vind: het schijnt al een tijdje met tradfri niet meer te werken sinds een update een tijdje terug. Ze blijven het echter verkopen met de advertentie: werkt met tradfri. Daar stel je dus alle producten op samen. En nu schuiven ze het af naar een andere partij. Ik had er al mn twijfels over maar dat aliexpress is echt een drama :-/
Zijn meer fabrikanten die dit doen, wel lampen verkopen maar geen eigen bridge en dan adverteren met werkt met Hue en Tradfri.,,,

Maar is wel frappant dat ze claimen dat Hue lampen ook niet goed samenwerken met tradfri bridge, dan is toch echt wel Ikea die iets verkeerds doet, is niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste keer.....

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Elke keer als ik thuis kom kan ik geen contact maken met de hub waardoor ik de lampen niet kan aanzetten en ik begin me daar behoorlijk aan te irriteren.

Elke keer moet ik die hub van het stroom afhalen en vervolgens weer inpluggen voordat de lampen het weer doen met de app.

Iemand hier een oplossing of tip voor ?

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
RoaDHouse schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 23:44:
Elke keer als ik thuis kom kan ik geen contact maken met de hub waardoor ik de lampen niet kan aanzetten en ik begin me daar behoorlijk aan te irriteren.

Elke keer moet ik die hub van het stroom afhalen en vervolgens weer inpluggen voordat de lampen het weer doen met de app.

Had ik ook! Bij mij lag het aan de router, heb Sinds ik de router heb vervangen geen last meer.
Ik vermoed dat het lag aan een instelling van het WiFi kanaal.

DaveD

• Devindegroot
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 15:02
Hey vrienden,

Heb het antwoord vast al eens voorbij zien komen, maar kan het even niet vinden, dus bij deze de vraag.

Kan ik Tradfri lampen toevoegen aan mijn app / hub zonder een afstandsbediening. En anders. Kan ik de lamp na het toevoegen in combinatie met een afstandsbediening loskoppelen van de afstandbediening?

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:55
Devindegroot schreef op zondag 19 mei 2019 @ 02:04:
Hey vrienden,

Heb het antwoord vast al eens voorbij zien komen, maar kan het even niet vinden, dus bij deze de vraag.

Kan ik Tradfri lampen toevoegen aan mijn app / hub zonder een afstandsbediening. En anders. Kan ik de lamp na het toevoegen in combinatie met een afstandsbediening loskoppelen van de afstandbediening?
ja.. zoek even hier.

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Devindegroot schreef op zondag 19 mei 2019 @ 02:04:
Hey vrienden,

Met alle respect. Je zegt je kunt het even niet vinden, maar het staat maar enkele pagina's terug beschreven...

Believe. Imagine. Create.

• Joppiesaus2
Erik1971 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:34:
[...]

Zijn meer fabrikanten die dit doen, wel lampen verkopen maar geen eigen bridge en dan adverteren met werkt met Hue en Tradfri.,,,

Maar is wel frappant dat ze claimen dat Hue lampen ook niet goed samenwerken met tradfri bridge, dan is toch echt wel Ikea die iets verkeerds doet, is niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste keer.....
Beetje een wazige situatie met Ali. 2 Gledopto controllers gekocht. Werken dus niet meer met Tradfri sinds een update. Gledopto heeft haar productpagina niet geupdated. Ik maak een dispute aan en krijg van de €42 het bedrag van €38 terug (waar ali dit bedrag dan weer vandaan tovert is een raadsel. Dit was hun oordeel, hier moet u het mee doen. Fucking rijdende rechter ofzo :-p). Spullen hoeven niet terug. Pagina blijft naar mijn idee onveranderd.

Denk dat ik het geld maar gebruik om de tradfri hub te veranderen naar de Hue hub. Vraag me alleen af of je daarmee niet tegen een hoop andere problemen weer aanloopt...

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 12:20
Hm, ik heb zojuist een Tradfri E1603 stekker (903.561.66) en een hub gekocht. Maar koppelen lukt dus niet.
Ik begrijp dat het niet mogelijk is om die stekker te verbinden met de hub als je geen afstandsbediening hebt? Ook niet met een of ander hack?

Te vroeg gejankt. Gevonden in dit topic. Sorry

[ Voor 10% gewijzigd door RoJan op 19-05-2019 13:48 ]

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:32:
[...]

Beetje een wazige situatie met Ali. 2 Gledopto controllers gekocht. Werken dus niet meer met Tradfri sinds een update. Gledopto heeft haar productpagina niet geupdated. Ik maak een dispute aan en krijg van de €42 het bedrag van €38 terug (waar ali dit bedrag dan weer vandaan tovert is een raadsel. Dit was hun oordeel, hier moet u het mee doen. Fucking rijdende rechter ofzo :-p). Spullen hoeven niet terug. Pagina blijft naar mijn idee onveranderd.

Denk dat ik het geld maar gebruik om de tradfri hub te veranderen naar de Hue hub. Vraag me alleen af of je daarmee niet tegen een hoop andere problemen weer aanloopt...
Als ook lampen van andere fabrikanten problemen hebben na software update Tradfri bridge is het toch echt Ikea die fout zit!!!

Als je geduld hebt dan verwacht ik dat Ikea het wel oplost en er over klagen op socialmedia (e.g. Reddit) kan ook helpen, heeft bij Philips ook geholpen toen zij een keer vergelijkbare fout hadden gemaakt, was binnen twee weken opgelost!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hoe zit het met de levertijden en vervanging van lampen bij IKEA. Ik heb nu 4 x Wit/tint E25. Maar ze wijken af, 2 zijn sterker dan de ander en de oude zijn niet meer leverbaar. Ze zitten per 2 in een armatuur. Kan ik als er van de oude set 1 kapot gaat de nog werkende kostenloos omruilen zodat ik twee de zelfde heb?

En weet iemand al wanneer deze nu eindelijk op voorraad ligt?

Heeft IKEA ook voorraad voor mensen die bijvoorbeeld 1 defecte lamp hebben in een enkele armatuur? Want winkelvoorraad is niet op te vertrouwen zo te zien.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Joppiesaus2
Erik1971 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:12:
[...]

Als ook lampen van andere fabrikanten problemen hebben na software update Tradfri bridge is het toch echt Ikea die fout zit!!!

Als je geduld hebt dan verwacht ik dat Ikea het wel oplost en er over klagen op socialmedia (e.g. Reddit) kan ook helpen, heeft bij Philips ook geholpen toen zij een keer vergelijkbare fout hadden gemaakt, was binnen twee weken opgelost!
Zou je nog kunnen stellen dat tradfri er bij gebaat is? Ik vermoed, erger dan bij Hue, dat klanten prijsgevoelig zijn en dat Tradfriop deze manier marktaandeel verliest? Dus wel een graantje willen wegpikken bij Hue en niets willen verliezen bij de prijsduikers? Zal wel een gevalletje onkunde zijn, maar dit idee schoot nog wel even door mn gedachten...

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Zou je nog kunnen stellen dat tradfri er bij gebaat is? Ik vermoed, erger dan bij Hue, dat klanten prijsgevoelig zijn en dat Tradfriop deze manier marktaandeel verliest? Dus wel een graantje willen wegpikken bij Hue en niets willen verliezen bij de prijsduikers? Zal wel een gevalletje onkunde zijn, maar dit idee schoot nog wel even door mn gedachten...
Is moeilijk te zeggen, ik geef ze de voordeel van de twijfel en ga voor onkunde!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 19:21
OH NEIN!! Ik ga acuut aan de drank :)

Na weken is het eindelijk gelukt mijn lamp en AB aan de gateway te koppelen.. hij blijft roepen “koppelen mislukt” maar als ik dan de gateway even stroomloos maak staan ze er wel ineens in :)

Binnenkort maar eens lampen voor het hele huis kopen :)

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
RoaDHouse schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 23:44:

Ik heb nu al 1,5 jaar tradfri ( icm Home Assistant) en sinds een week moet ik elke dag de hub restarten omdat er geen verbinding meer is, lampen reageren niet meer etc. Wordt er echt gek van.

Aan mn setup is niks veranderd, gw is versie 1.8.25

middelste ledje is wel uit, wat suggereerd dat de hub geen internet verbinding heeft.
Raar want na een herstart kan ik de hub bereiken en zie ik netjes een ip verschijnen in mn dhcp lijst. ( gereserveerd adres)

Iemand nog een suggestie ?

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-11 08:41
@DvD77 Ik had zo'n soortgelijk probleem icm Domoticz, iedere keer was de gateway niet te bereiken en moest ik m uit en weer aan zetten om het te herstellen. Uiteindelijk opgelost door de Polling Interval in domoticz hoger te zetten (300 seconden), nu draait ie al maanden probleemloos. Weet niet of je in HASS ook zo'n instelling hebt die je aan kunt passen.

• DvD77
Stimpy68 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:24:
@DvD77 Ik had zo'n soortgelijk probleem icm Domoticz, iedere keer was de gateway niet te bereiken en moest ik m uit en weer aan zetten om het te herstellen. Uiteindelijk opgelost door de Polling Interval in domoticz hoger te zetten (300 seconden), nu draait ie al maanden probleemloos. Weet niet of je in HASS ook zo'n instelling hebt die je aan kunt passen.
Het gaat niet zo zeer om HA want ook met de ikea app kan ik de hub niet meer bereiken.

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-11 08:41
DvD77 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:42:
[...]

Het gaat niet zo zeer om HA want ook met de ikea app kan ik de hub niet meer bereiken.
Klopt, was hier ook, op een of andere manier crasht de Hub door dat pollen waarschijnlijk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand of het slimme stopcontact van tradfri in een onverwarmd schuurtje kan hangen? Zou ideaal zijn voor de tuinverlichting.

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:08:
Weet iemand of het slimme stopcontact van tradfri in een onverwarmd schuurtje kan hangen? Zou ideaal zijn voor de tuinverlichting.
Ja, gaat prima. Heb er een aan een bierkoekast onder een overkapping en gaat al tijden goed.

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 00:03
Boudewijn schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:08:
Hangt hier in de garage, gaat prima.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• bsmldrs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-11 15:57
Na het lezen van dit topic dacht ik dat het Tradfri stopcontact direct zou werken met mijn bestaande Hue (verder Tradfri-vrije) installatie, zeker met de nieuwe firmware. Heel enthousiast twee stuks gekocht, maar krijg ze niet aan de praat. Vermoed dus dat ze nog de oude firmware hebben. :P

Als ik het goed begrijp heb je dan weer de Tradfri-hub nodig om de stopcontacten te updaten. Volgende keer toch iets beter inlezen. |:(

• GertJan2012
DvD77 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:09:
[...]

Ik heb nu al 1,5 jaar tradfri ( icm Home Assistant) en sinds een week moet ik elke dag de hub restarten omdat er geen verbinding meer is, lampen reageren niet meer etc. Wordt er echt gek van.

Aan mn setup is niks veranderd, gw is versie 1.8.25

middelste ledje is wel uit, wat suggereerd dat de hub geen internet verbinding heeft.
Raar want na een herstart kan ik de hub bereiken en zie ik netjes een ip verschijnen in mn dhcp lijst. ( gereserveerd adres)

Iemand nog een suggestie ?
Ook hier heb ik de laatste paar weken vaker het probleem. Ik heb overigens wel voor mijzelf (deels) opgelost. Ik laat in de nacht mijn HA installatie altijd even herstarten, scheelt toch een hoop problemen, en je HA installatie heeft er geen last van.

• DvD77
GertJan2012 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:26:
[...]

Ook hier heb ik de laatste paar weken vaker het probleem. Ik heb overigens wel voor mijzelf (deels) opgelost. Ik laat in de nacht mijn HA installatie altijd even herstarten, scheelt toch een hoop problemen, en je HA installatie heeft er geen last van.
Dat gebeurt hier ook al elke nacht, alle dockers gaan even plat, backup trekken en weer op.
Laatste dagen geen problemen gehad overigens.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:30
Hmm die nieuwe gu10 spots die maar niet op voorraad kwamen zijn nu helemaal van site af... Iemand iets gelezen ergens hierover?

• Serena
bsmldrs schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:46:
Na het lezen van dit topic dacht ik dat het Tradfri stopcontact direct zou werken met mijn bestaande Hue (verder Tradfri-vrije) installatie, zeker met de nieuwe firmware. Heel enthousiast twee stuks gekocht, maar krijg ze niet aan de praat. Vermoed dus dat ze nog de oude firmware hebben. :P

Als ik het goed begrijp heb je dan weer de Tradfri-hub nodig om de stopcontacten te updaten. Volgende keer toch iets beter inlezen. |:(
Volgens mij werken ze sowieso niet met Hue, alleen de lampen.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
g00gle schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 01:34:
Hmm die nieuwe gu10 spots die maar niet op voorraad kwamen zijn nu helemaal van site af... Iemand iets gelezen ergens hierover?
De E27 wit in verschillende wit kleuren voor 17/18,- is ook opeens van de site af. Hij is net nieuw en in Delft nauwelijks op voorraad geweest...

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:30
Xavier schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:23:
[...]

De E27 wit in verschillende wit kleuren voor 17/18,- is ook opeens van de site af. Hij is net nieuw en in Delft nauwelijks op voorraad geweest...
Irritant zeg, zit al tijden te wachten op voorraad.. Heb er best wel wat nodig. Hopelijk zijn ze niet uit de productie gehaald...

• bsmldrs
Serena schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:12:
[...]

Volgens mij werken ze sowieso niet met Hue, alleen de lampen.
Dat zou een hoop verklaren. Echter, via deze reactie kwam ik op dit Reddit topic waaruit blijkt dat het met de nieuwste firmware zou moeten werken.

• Serena
bsmldrs schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:45:
[...]

Dat zou een hoop verklaren. Echter, via deze reactie kwam ik op dit Reddit topic waaruit blijkt dat het met de nieuwste firmware zou moeten werken.
Oh, ziet er dus inderdaad naar uit dat het wel moet werken.
Met de nieuwste update.

• Toets
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-08 13:42
Serena schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:18:
[...]

Oh, ziet er dus inderdaad naar uit dat het wel moet werken.
Met de nieuwste update.
Ja. Werkt als een zonnetje bij mij.

• Serena
Toets schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:57:
[...]

Ja. Werkt als een zonnetje bij mij.
Ik heb me er nooit in verdiept, ik gebruik HomeKit, dus heb alleen gewoon via de hubs van beiden gekoppeld.
Maar prettig dat dit nu ook kan.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:36
Heb sinds het toevoegen van 7 nieuwe lampen (buitenverlichting) en een extra afstandsbediening continu problemen met de bereikbaarheid van de hub. Alleen een reset van de hub lost het probleem dan op.

Heeft iemand al een permanente oplossing gevonden? Mijn hub krijgt zijn stroom van de USB poort van mijn Experia V8 modem. Via de Eco functie laat ik de stroom tussen 01:00 en 01:15 maar van de poort afhalen zodat de hub iedere nacht een harde reset krijgt.

• Troetelbeer
hpmkruit schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:27:
Heb sinds het toevoegen van 7 nieuwe lampen (buitenverlichting) en een extra afstandsbediening continu problemen met de bereikbaarheid van de hub. Alleen een reset van de hub lost het probleem dan op.

Heeft iemand al een permanente oplossing gevonden? Mijn hub krijgt zijn stroom van de USB poort van mijn Experia V8 modem. Via de Eco functie laat ik de stroom tussen 01:00 en 01:15 maar van de poort afhalen zodat de hub iedere nacht een harde reset krijgt.
Ik heb een extra router(ingesteld als AP) op een andere plek gezet en mijn zigbee en wifi dingen nu wat verdeeld over mijn router van Orange en mijn AP. Ook mijn wifi kanaal vastgezet op 1, zodat er meer ruimte is voor zigbee op de andere kanalen. Loopt nu al enkele weken zeer stabiel, daarvoor had ik elke dag wel iets van een verbinding die wegviel.

• hpmkruit
Troetelbeer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:18:
[...]

Ik heb een extra router(ingesteld als AP) op een andere plek gezet en mijn zigbee en wifi dingen nu wat verdeeld over mijn router van Orange en mijn AP. Ook mijn wifi kanaal vastgezet op 1, zodat er meer ruimte is voor zigbee op de andere kanalen. Loopt nu al enkele weken zeer stabiel, daarvoor had ik elke dag wel iets van een verbinding die wegviel.
Zit zigbee op de 2,4 Ghz band? Dan zal ik eens proberen of het uitmaakt als ik mijn Unifi AP's op kanaal 11 oid vastzet.

• Troetelbeer
@hpmkruit Jep, even googlen en je weet welke kanalen Zigbee gebruikt.

• hpmkruit
Troetelbeer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:42:
@hpmkruit Jep, even googlen en je weet welke kanalen Zigbee gebruikt.
Yes, gevonden. Alle kanalen overlappen met elkaar dus interferentie is niet te voorkomen lees ik. Heb nu mijn 2,4 ghz WiFi vastgezet op kanaal 1. Eens kijken of dit zorgt voor minder crashes van de Tradfri hub.

• Erik1971
hpmkruit schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:43:
[...]

Yes, gevonden. Alle kanalen overlappen met elkaar dus interferentie is niet te voorkomen lees ik. Heb nu mijn 2,4 ghz WiFi vastgezet op kanaal 1. Eens kijken of dit zorgt voor minder crashes van de Tradfri hub.
Het is ook belangrijk om je Tradfri (of Hue) bridge niet te dicht bij je WiFi router te zetten, als afstand te klein is (minder dan 50cm) heb je kans, ongeacht kanaal settings, WiFi verkeer je ZigBee verkeer volledig weg drukt!

Advies is dan ook om meer dan 50cm afstand te houden tussen de bridge en WiFi router.

• hpmkruit
Deze tip volg ik niet zo goed. Waarom zou dit zijn?

• Sandro!
  • Laatst online: 20:54
hpmkruit schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:34:
Deze tip volg ik niet zo goed. Waarom zou dit zijn?
WiFi en Zigbee zitten allebei op 2,4GHz. Op het moment dat één van de twee zendt, kan de ander even niets.

• bsmldrs
bsmldrs schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:45:
[...]

Even een update. Heel enthousiast een gateway gekocht, blijkt dat de stopcontacten niet direct aan de gateway kunnen worden gekoppeld. Om ze te koppelen, is er oók nog een draadloze schakelaar nodig. Weer terug naar Ikea. Maar inmiddels werken ze! En inderdaad: met de nieuwste firmware kunnen de stopcontacten (zonder Tradfri gateway én zonder draadloze schakelaar) direct aan de Hue hub worden gekoppeld. *O*

Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen, is de stopcontacten laten verschijnen in Apple’s eigen Home-app. Ik kan dus niet tegen Siri zeggen: “schakel de lampen in de woonkamer uit”. Maar goed. Ik kan ze in ieder geval draadloos via de Hue app bedienen.

• hpmkruit
Sandro! schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:43:
[...]

WiFi en Zigbee zitten allebei op 2,4GHz. Op het moment dat één van de twee zendt, kan de ander even niets.
En waarom zou dit bij meer dan 50 cm geen probleem zijn? Kan hier verder niks over vinden namelijk dus twijfel of dit klopt. Mijn dichtstbijzijnde AP hangt overigens buiten de meterkast en de Hub in de meterkast met een meter of 2 er tussen

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
Erik1971 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:14:
[...]

Het is ook belangrijk om je Tradfri (of Hue) bridge niet te dicht bij je WiFi router te zetten, als afstand te klein is (minder dan 50cm) heb je kans, ongeacht kanaal settings, WiFi verkeer je ZigBee verkeer volledig weg drukt!

Advies is dan ook om meer dan 50cm afstand te houden tussen de bridge en WiFi router.
Ik heb die 'tip' nou al een paar keer voorbij zien komen en ik snap nog steeds niet waar dit vandaan komt.
Ik heb helaas even geen foto beschikbaar, maar mijn wifi accespoint en HUE bridge hangen letterlijk tegen elkaar aan in de meterkast; Geen enkel probleem.
Moet er wel bijzeggen dat vrijwel alles hier op 5Ghz werkt, maar de 2,4Ghz band staat gewoon aan.

[ Voor 6% gewijzigd door remmuz op 29-05-2019 07:43 ]

• Erik1971
remmuz schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:42:
[...]

Ik heb die 'tip' nou al een paar keer voorbij zien komen en ik snap nog steeds niet waar dit vandaan komt.
Ik heb helaas even geen foto beschikbaar, maar mijn wifi accespoint en HUE bridge hangen letterlijk tegen elkaar aan in de meterkast; Geen enkel probleem.
Moet er wel bijzeggen dat vrijwel alles hier op 5Ghz werkt, maar de 2,4Ghz band staat gewoon aan.
Heeft met afstand te maken die een 2,4Ghz signaal nodig heeft om stabiel op de gekozen kanaal uit te komen!

Afhankelijk van het antene ontwerp, heeft 2,4Ghz tussen de 30 en 50 cm nodig om signaal te stabiliseren, binnen die afstand gaat je 2,4Ghz signaal over meedere kanalen heen, vandaar dat dan kiezen ander kanaal weinig zin heeft, sterker nog is het beter om voor ZigBee netwerk een overlappend kanaal te kiezen.

Zolang Wifi niet volledig belast wordt zul je er weinig last van hebben, er zijn dan genoeg pauzes tijdens het zenden, dat Zigbee bridge nog steeds berichten kan ontvangen en zenden, zonder dat er collisions optreden (Wifi bericht en ZigBee bericht drukken elkaar weg). Pas als je een film gaat streamen bijvoorbeeld, dan heb je zoveel Wifi verkeer dat je ZigBee bridge niets meer kan ontvangen, zenden gaat ook minder goed, maar als je op een overlappend kanaal zit is er nog een kans dat je een vrij moment krijgt, omdat Wifi router de Zigbee bridge kan horen.

Van 5Ghz heeft de Zigbee bridge minder of geen last, vandaar dat je in jou situatie er minder of geen last van hebt.

Ik beb boven staande theorie in wel eens in praktijk gebracht met Hue Bridge en Wifi router op 2,4Ghz en na het verplaatsen van de bridge (ongeveer 60 cm) en de problemen waren weg, was video aan het streamen (met de bridge op router) en op dat moment waren mijn Zigbee dimmers niet meer bruikbaar!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:41
Mijn Tradfri hub ligt op mijn router. Vanuit de router steken 4 antennes in verschillende richtingen omhoog. De hub ligt daar letterlijk tussenin. Tot op dit moment nog maar eenmaal mijn hub hoeven resetten en dat was omdat na een kortsluiting tijdens een kleine verbouwing de boel was uitgevallen en niet in de goede volgorde weer op kwam.

• hpmkruit
Erik1971 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:12:
[...]

Afhankelijk van het antene ontwerp, heeft 2,4Ghz tussen de 30 en 50 cm nodig om signaal te stabiliseren, binnen die afstand gaat je 2,4Ghz signaal over meedere kanalen heen, vandaar dat dan kiezen ander kanaal weinig zin heeft, sterker nog is het beter om voor ZigBee netwerk een overlappend kanaal te kiezen.
Ben toch wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Wat je zegt is dat een wifi signaal vanuit je router van meerdere kanalen naar 1 kanaal gaat na 30-50 cm? Hoe kan een radio signaal van frequentie veranderen?

• Erik1971
hpmkruit schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:47:
[...]

Ben toch wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Wat je zegt is dat een wifi signaal vanuit je router van meerdere kanalen naar 1 kanaal gaat na 30-50 cm? Hoe kan een radio signaal van frequentie veranderen?
Is standaard analoge electronica, vroeger leerde je dit nog op MTS/HTS Electro Techniek ;)

Heb er onlangs nog een lezing over gehad van een collega die hier in is gespecialiseerd, er is op internet inderdaad weinig over te vinden, als ik een link vind die dit in Jip en Janneke taal uitlegt, zal ik de link hier plaatsen!

Deze link is tot nu toe wat het verhaal technisch goed verwoord, maar voor een leek wellicht te moeilijk, Wikipedia: Near and far field

Een fabrikant van Wifi Router kan dat near field gedrag minimalizeren, door een goed antene design en filters toe te passen, maar dat betekend meestal meer componenten en dus een hogere "BOM", vandaar dat het per merk en type Wifi Router erg kan verschillen! Ook vanuit software kan het een en andere nog getuned worden, om het gedrag te compenseren!

[ Voor 30% gewijzigd door Erik1971 op 29-05-2019 12:36 ]

• Erik1971
roelfp schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:28:
Mijn Tradfri hub ligt op mijn router. Vanuit de router steken 4 antennes in verschillende richtingen omhoog. De hub ligt daar letterlijk tussenin. Tot op dit moment nog maar eenmaal mijn hub hoeven resetten en dat was omdat na een kortsluiting tijdens een kleine verbouwing de boel was uitgevallen en niet in de goede volgorde weer op kwam.
Is vooral probleem voor binnen komende Zigbee berichten een probleem, weet niet of Tradfri bridge daar erg afhankelijk van is, maar bijvoorbeeld batterij status van dimmers en sensors kunnen dan niet altijd ontvangen worden (deze worden sowieso maar eens in de x minuten uit gezonden door dimmer of sensor)! Denk niet dat je dat gaat merken.

Maar kan zijn bij somige mensen, met een gevoeliger exemplaar van Tradfri bridge, dat de interference veroorzaakt door Wifi, de boel kan laten vast lopen, dus kan kloppen dat meeste mensen met een Tradfri bridge er nauwelijks last van hebben als hun router op de Wifi router ligt.

Maar als je problemen hebt is het de moeite waard om te proberen of vergroten afstand het probleem oplost!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:55
Hoi! Kan iemand mij verwijzen naar een goede handleiding voor het koppelen van een Tradfri dimknop (zo'n kleine) aan een Hue Play die reeds is aangesloten aan een Philips Hue systeem.

Ik heb zelf wel gezocht, maar ik krijg het oprecht niet voorelkaar met de handleidingen die ik vind :/

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:46
Erik1971 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:14:
[...]

OMG held. Dit kan perfect verklaren waarom het mij afgelopen weekend niet lukte. Ik ga het vanavond nog maar een keer proberen.

• hpmkruit
Erik1971 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:18:
[...]

Is standaard analoge electronica, vroeger leerde je dit nog op MTS/HTS Electro Techniek ;)

Heb er onlangs nog een lezing over gehad van een collega die hier in is gespecialiseerd, er is op internet inderdaad weinig over te vinden, als ik een link vind die dit in Jip en Janneke taal uitlegt, zal ik de link hier plaatsen!

Deze link is tot nu toe wat het verhaal technisch goed verwoord, maar voor een leek wellicht te moeilijk, Wikipedia: Near and far field

Een fabrikant van Wifi Router kan dat near field gedrag minimalizeren, door een goed antene design en filters toe te passen, maar dat betekend meestal meer componenten en dus een hogere "BOM", vandaar dat het per merk en type Wifi Router erg kan verschillen! Ook vanuit software kan het een en andere nog getuned worden, om het gedrag te compenseren!
Aangezien de golf lengte van 2,4 Ghz Wifi 12,5 cm is zou dit effect bij een antenne van 10 cm al na 16 cm niet meer spelen.

• Erik1971
hpmkruit schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Aangezien de golf lengte van 2,4 Ghz Wifi 12,5 cm is zou dit effect bij een antenne van 10 cm al na 16 cm niet meer spelen.
Met een goede antenne design ja zeker, maar uit ervaring weet ik dat 50cm een veilige marge is, maar je kunt natuurlijk altijd zelf uit proberen wat voor je Wifi router voldoende is!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

g00gle schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 01:34:
Vandaag in winkel geweest en ze komen weer, maar de eerder genoemde datum van 1-7 juni gaat het zeker niet worden. Daarom zelf maar de dimbare variant gekocht voor de keuken. Die z8jn maar 7 euro.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• groentjie77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02-2021
Ik heb sinds een paar weken 2 panels met afstandsbediening en hub. Werkte prima. Tot nu. Ik krijg elke keer op beide panelen geen reactie. Als ik dan de hub reset of de stroom eraf haal dan werkt het maar een paar uur later weer niet. Ik heb een iPad als hub ingesteld. Ook in de Ikea app reageren de panels niet.
Ik heb de ikea hub naast mijn ziggo router staan. De panels zijn ook beide beneden. Op de 1e etage andere router wel onder zelfde SSID en op zolder andere router maar zelfde SSID. Iemand enig idee?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
groentjie77 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:30:
Ik heb de ikea hub naast mijn ziggo router staan. De panels zijn ook beide beneden. Op de 1e etage andere router wel onder zelfde SSID en op zolder andere router maar zelfde SSID. Iemand enig idee?
De hub niet naast je router zetten. Ze werken in hetzelfde frequentie gebied. Je router heeft veel meer vermogen en overschreeuwt de hub.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• groentjie77
Ortep schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:32:
[...]

De hub niet naast je router zetten. Ze werken in hetzelfde frequentie gebied. Je router heeft veel meer vermogen en overschreeuwt de hub.
Ok maar de hub moet toch via een kabel geconnect zijn aan je router? of is dat alleen bij setup?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
groentjie77 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Ok maar de hub moet toch via een kabel geconnect zijn aan je router? of is dat alleen bij setup?
Die kabel kan je met gemak tientallen meters lang maken. Dus de hub hoeft echt niet pal naast de router te staan.

• groentjie77
Ortep schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:17:
[...]

Die kabel kan je met gemak tientallen meters lang maken. Dus de hub hoeft echt niet pal naast de router te staan.
hmm ok dan moet ik even gaan kijken hoe ik dat wil doen, netwerkkabels zat maar wil liever geen netwerkkabels door het huis hebben. Wil dat juist beperken.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

groentjie77 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:21:
[...]
netwerkkabels zat maar wil liever geen netwerkkabels door het huis hebben. Wil dat juist beperken.
Hij hoeft ook niet meteen naar een andere etage toe, het kan ook zijn dat een paar centimeter verschuiven al ruim voldoende is.

De Osram Zigbee hub heeft niet eens een bedrade aansluiting, alles moet via Wifi.

Bij mij storen een Chinese ZHA hub en de Philips ZLL hub elkaar als ze minder dan ongeveer 30 centimeter van elkaar af liggen. Normaal heb ik de gieter er tussen staan en dan gaat het goed.

• Joppiesaus2
Weet iemand bij Tradfri wat er met die gu10 lampjes is gebeurd in meerdere kleuren wit. Heb er aanvullend 6 nodig, maar lijken niet meer leverbaar? Zie alleen nog de 1 kleur wit op de site: https://m2.ikea.com/nl/nl...imbaar-warm-wit-80365270/

• GertJan2012
Joppiesaus2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:28:
Weet iemand bij Tradfri wat er met die gu10 lampjes is gebeurd in meerdere kleuren wit. Heb er aanvullend 6 nodig, maar lijken niet meer leverbaar? Zie alleen nog de 1 kleur wit op de site: https://m2.ikea.com/nl/nl...imbaar-warm-wit-80365270/
Zie eerder in het topic ; ze komen terug , maar zeker niet voor 01-07

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56

Pubbert

random gestoord

Ik heb een vraagje m.b.t Tradfri afstandsbediening.

Wat ik graag wil is dit in het kort:

2x Tradfri Lamp (wsl. GU10) tegelijkertijd bedienen met één Tradfri afstandsbediening.

Daarnaast beide lampen ook seperaat met een eigen Tradfri afstandsbediening uit kunnen schakelen.

Dus mijn setup zou dan bestaan uit 2x Lamp, 3x afstandsbediening (waarvan er 2 aan 1 eigen lamp gekoppeld zijn, en 1 aan beide lampen)

Is dit mogelijk, en zo ja, zonder hub?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:09
Pubbert schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:33:

2x Tradfri Lamp (wsl. GU10) tegelijkertijd bedienen met één Tradfri afstandsbediening.

Daarnaast beide lampen ook seperaat met een eigen Tradfri afstandsbediening uit kunnen schakelen.

Dus mijn setup zou dan bestaan uit 2x Lamp, 3x afstandsbediening (waarvan er 2 aan 1 eigen lamp gekoppeld zijn, en 1 aan beide lampen)

Volgens mij gaat dit niet zomaar mogelijk. Sterker nog, ik kan je nu al vertellen dat het in ieder geval mét Trafdri hub helemáál niet gaat werken.

Wat wil je precies doen met de afstandsbediening? Alleen aan-uit of ook dimmen etc? Je zou eens kunnen kijken naar de ZYCT-202 van KlikAanKlikUit. Deze kan de twee lampen apart en samen bedienen en zou gewoon moeten werken met de IKEA lampen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28
Pubbert schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:33:

Kan je niet gewoon de knopjes naast elkaar zetten en als je ze tegelijk aan wil druk je ze gewoon allebei in?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
Op de site van IKEA UK staat dat ze op 9 juni weer op voorraad moeten zijn.
Zegt niet zoveel over NL natuurlijk, maar blijkbaar zijn ze dus onderweg,

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56

Pubbert

random gestoord

kepler schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:56:
[...]

Kan je niet gewoon de knopjes naast elkaar zetten en als je ze tegelijk aan wil druk je ze gewoon allebei in?
Ik wil bij binnenkomen van mijn slaapkamer, 2 tradfri lampen bij het bed aan doen via een tradfri afstandsbediening welke ik op de plaatse van de oude schakelaar bij de deur zit. In het plafond zit geen lamp (alleen plafond ventilator)

De lampen bij het bed wil ik dan afzonderlijk kunnen bedienen, om ze uit te zetten voor we gaan slapen.

Ik denk dat het met Hue wel moet kunnen met een Hue Tap schakelaar bij de deur, en 2 Hue switch schakelaars bij het bed

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• xFeverr
Pubbert schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Ik wil bij binnenkomen van mijn slaapkamer, 2 tradfri lampen bij het bed aan doen via een tradfri afstandsbediening welke ik op de plaatse van de oude schakelaar bij de deur zit. In het plafond zit geen lamp (alleen plafond ventilator)

De lampen bij het bed wil ik dan afzonderlijk kunnen bedienen, om ze uit te zetten voor we gaan slapen.

Ik denk dat het met Hue wel moet kunnen met een Hue Tap schakelaar bij de deur, en 2 Hue switch schakelaars bij het bed
Je zou dit ook met een ICS-2000 kunnen doen. Gebruik dan een AWMT-230 om van je bestaande schakelaar een "slimme" schakelaar te maken (Goed voor de WAF!). In de ICS-2000 stel je vervolgens in dat wanneer deze schakelaar bediend wordt je Zigbee-lampen aan of uit gaan.

Dan leg je twee Tradfri-afstandsbedieningen aan beide kanten van het bed die beide aan een andere lamp gekoppeld zijn, zodat je ze daarmee ook nog de lampen afzonderlijk kan bedienen.

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:41
xFeverr schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:26:
[...]

Je zou dit ook met een ICS-2000 kunnen doen. Gebruik dan een AWMT-230 om van je bestaande schakelaar een "slimme" schakelaar te maken (Goed voor de WAF!). In de ICS-2000 stel je vervolgens in dat wanneer deze schakelaar bediend wordt je Zigbee-lampen aan of uit gaan.
Dit is voor mij wellicht een interessante constructie. Sluit je dan de fase in de schakelaar rechtstreeks aan op de schakeldraad, zodat de lamp altijd spanning heeft? En dan via de minizender het "schakel" signaal doorgeven aan de ICS hub die vervolgens op basis van het signaal de lamp aan of uit doet?

Klinkt als een optie die voor mijn W de AF sterk zou verbeteren!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28
Pubbert schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Ah op die manier. Maar zou dat niet alsnog kunnen? Ik weet alleen niet zeker of je meerdere schakelaars kan koppelen aan 1 lamp, volgens mij wel?

Dan koppel je aan elke lamp 2 schakelaars, dus vier in totaal. Twee schakelaars plak je bij de deur, zul je beide tegelijk moeten klikken (of je maakt een 3D print erover om van 2 schakelaars 1 te maken) en dan gaan beide lampen aan. En je hangt die andere twee schakelaars bij het bed, waarmee je op die manier individueel de lampen kan uitschakelen (maar niet allebei tegelijk :P)

edit: Ik gebruik tradfri voornamelijk in combinatie met Home Assistant, daar kan je veel makkelijk zulke zaken aansturen (maar wel meer werk ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door kepler op 06-06-2019 10:39 ]

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:19

Wallie

Herr

Iemand problemen meerdere Tradfri lampen, die samen een groep vormen? Heb in een kroonluchter er 9 zitten, gekoppeld aan een Hue bridge, aangestuurd met een Hue dimmer, en soms is er eentje van het padje, die heeft een reboot (stroom aan/uit) nodig om weer met de rest mee te willen doen. Zijn E14 lampjes.

Heb hetzelfde met 3 GU10 Tradfri lampjes die samen in een armatuur zitten, is er iedere maand ook wel eens eentje out-of-sync.

De 'echte' Hue lampen bij mij in huis hebben dit nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Wallie op 06-06-2019 12:20 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
Wallie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:19:

De 'echte' Hue lampen bij mij in huis hebben dit nooit.
Ik heb het in de Hue discussie al eens gemeld. Ik heb het probleem dat de Hue lampen altijd moeilijk doen. Op mijn Ics-2000 hub. Tradfri geeft nooit problemen, Kaku (zigbee) geeft geen problemen, Osram geeft geen problemen. Hue doorlopend. Blijkbaar is Hue een tikje afwijkend van de rest. Hue<->Hue werkt vast goed, maar het speelt niet echt leuk mee met de rest van de wereld

• Joppiesaus2
remmuz schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:13:
[...]

Op de site van IKEA UK staat dat ze op 9 juni weer op voorraad moeten zijn.
Zegt niet zoveel over NL natuurlijk, maar blijkbaar zijn ze dus onderweg,
Thanks. Hou het even in de gaten. Vreemde is dat het lijkt alsof de hele productpagina er niet meer is. Vandaar de verwarring.

• xFeverr
Ortep schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:23:
[...]

Ik heb het in de Hue discussie al eens gemeld. Ik heb het probleem dat de Hue lampen altijd moeilijk doen. Op mijn Ics-2000 hub. Tradfri geeft nooit problemen, Kaku (zigbee) geeft geen problemen, Osram geeft geen problemen. Hue doorlopend. Blijkbaar is Hue een tikje afwijkend van de rest. Hue<->Hue werkt vast goed, maar het speelt niet echt leuk mee met de rest van de wereld
Gek, ik heb juist weer dat Tradfri zéér sporadisch de groepsaansturing vanuit de ICS-2000 mist. Met de hue lampen nog geen enkele keer gezien dat een van de lampen niet mee doet met ICS-2000.

Ik heb het ook vaker gezien met de IKEA afstandsbediening, aangezien die ook via groepsaansturing werkt. Met individueel bedienen (via ICS-2000) zie ik het eigenlijk nooit.

Nogmaals: Het gebeurt zéééééér sporadisch maar ik herken het wel.

• Joppiesaus2
Ik zag dat Hue voor pc een toffe feature heeft: YouTube: Transform your Gaming Setup with Philips Hue Sync | The Tech Chap

Hue sync. Momenteel is alles bij mij thuis tradfri. Is het mogelijk om een hue base te kopen en deze tradfri lampen en andere zigbee lampen (paar alibaba ledstrips) aan te laten sturen en dit te laten werken met hue sync? Of zijn de non-hue lampen daar niet goed genoeg voor?

• Frontier
  • Laatst online: 18-05 16:31
Volgens de klantenservice van Ikea zijn ze in sommige filialen ruim voorradig, maar staan ze niet op de site (artikelnummer : 90408603).
Er wordt in het systeem momenteel wel een leveringsprobleem voor het einde van de maand verwacht. Dus haast is wel geboden 😉

Voor voorraad in het filiaal van je keuze kun je even contact opnemen met de klantenservice. (Dit heb ik via FB messenger gedaan)

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:47
Frontier schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:33:
[...]

Volgens de klantenservice van Ikea zijn ze in sommige filialen ruim voorradig, maar staan ze niet op de site (artikelnummer : 90408603).
Er wordt in het systeem momenteel wel een leveringsprobleem voor het einde van de maand verwacht. Dus haast is wel geboden 😉

Voor voorraad in het filiaal van je keuze kun je even contact opnemen met de klantenservice. (Dit heb ik via FB messenger gedaan)
Zijn die lampjes nu Philips Hue compatible of werkt het nog steeds niet fatsoenlijk?

• P.Kallaf
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb ze vrijdagavond in Eindhoven zien liggen ook was er meer dan voldoende van de nieuwe kleine fitting met meerdere kleuren wit.
GertJan2012 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Zie eerder in het topic ; ze komen terug , maar zeker niet voor 01-07

• Frontier
  • Laatst online: 18-05 16:31
Ik ben dus net nog even gaan kijken bij de Ikea in Groningen, en ondanks dat de klantenservice vanmiddag zei dat er nog 40 op voorraad waren, was dit volgens de verkoper al zeker een maand niet meer zo.

Er komt een update in de Trädfri app en een kleine update in de lampen (home kit) en dan moeten ze begin juli (of zelfs over 2 weken al) weer volop verkrijgbaar zijn.

Alleen de 7 euro lampen hadden ze op dit moment nog..

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:31:
Ik zag dat Hue voor pc een toffe feature heeft: YouTube: Transform your Gaming Setup with Philips Hue Sync | The Tech Chap

Hue sync. Momenteel is alles bij mij thuis tradfri. Is het mogelijk om een hue base te kopen en deze tradfri lampen en andere zigbee lampen (paar alibaba ledstrips) aan te laten sturen en dit te laten werken met hue sync? Of zijn de non-hue lampen daar niet goed genoeg voor?
Werkt alleen met Philips Hue kleurenlampen, voor Hue sync wordt gebruik gemaakt van een Philips Hue specifiek commando set, deze maakt het mogelijk om maximaal 10 lampen zo snel mogelijk aan te sturen, met normale ZigBee commando’s lukt dat namelijk niet (10 lampen met 30 berichten per seconde)!

• Joppiesaus2
Erik1971 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:10:
[...]

Werkt alleen met Philips Hue kleurenlampen, voor Hue sync wordt gebruik gemaakt van een Philips Hue specifiek commando set, deze maakt het mogelijk om maximaal 10 lampen zo snel mogelijk aan te sturen, met normale ZigBee commando’s lukt dat namelijk niet (10 lampen met 30 berichten per seconde)!
Ik heb een hoop gelezen over tradfri lampen op een hue hub. Maar blijft me onduidelijk alle voordelen en nadelen meegewogen of het het waard is om te wisselen. Ik zit er aan te denken omdat het a) mijn ledstrips zou moeten laten werken (werken nu buggy met tradfri sinds de laatste update. En b) hue sync wordt een optie. Ik heb het gevoel dat ik eea beter zo kan laten en voor compatibility moet gaan. Iemand hier een andere praktijk ervaring mee om wel te wisselen?

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:47:
[...]

Ik heb een hoop gelezen over tradfri lampen op een hue hub. Maar blijft me onduidelijk alle voordelen en nadelen meegewogen of het het waard is om te wisselen. Ik zit er aan te denken omdat het a) mijn ledstrips zou moeten laten werken (werken nu buggy met tradfri sinds de laatste update. En b) hue sync wordt een optie. Ik heb het gevoel dat ik eea beter zo kan laten en voor compatibility moet gaan. Iemand hier een andere praktijk ervaring mee om wel te wisselen?
Als je HomeKit gebruikt (en Apple TV of iPad hebt) kun je beide systemen naast elkaar gebruiken en via HomeKit aan elkaar koppelen! Dan zit je het beste.

Als je geen Apple HomeKit gebruikt, dan zou ik Philips Hue als basis gebruiken en voor de ruimtes waar licht kwaliteit minder belangrijk is Tradfri lampen gebruiken en voor de rest Philips Hue!

• xFeverr
Erik1971 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:44:
[...]

Als je HomeKit gebruikt (en Apple TV of iPad hebt) kun je beide systemen naast elkaar gebruiken en via HomeKit aan elkaar koppelen! Dan zit je het beste.

[...]
Ook met Google home voelt het aan als één systeem en die app zal waarschijnlijk al op je telefoon staan.

Bovendien kan ik je ook een ICS-2000 aanraden, daarmee werkt Philips Hue en IKEA tradfri voortreffelijk. Oké, je hebt geen Hue Sync maar wel heel veel andere mooie features

• Erik1971
xFeverr schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Ook met Google home voelt het aan als één systeem en die app zal waarschijnlijk al op je telefoon staan.

Bovendien kan ik je ook een ICS-2000 aanraden, daarmee werkt Philips Hue en IKEA tradfri voortreffelijk. Oké, je hebt geen Hue Sync maar wel heel veel andere mooie features
Zou geen ICS-2000 aanraden, mis je te veel features en software updates, Hue systeem heeft open API en wordt door honderden apps gesupport!

En ICS-2000 is veel duurder dan Hue bridge!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:01
Ik overweeg een aantal van deze lampen als oplossing voor onder onze overkapping.

Weet iemand of het mogelijk is om 4 lampen zowel via een afstandsbediening als een sensor in- en uit te schakelen?

Reageren de lampen nog steeds op de sensor als ze via de afstandsbediening zijn aangezet? Ik wil voorkomen dat ze automatisch na X minuten uitgaan door de sensor.

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:47
Gisteren 4 van de 90408603 (https://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/90408603/) lampjes gehaald bij Ikea.
Firmware die erop staat is: 2.0.022 en nee ze werken niet met Philips Hue.
Gewoon aangesloten maar de Hue app kan ze niet vinden, terwijl ze op de Ikea hub direct werken.
Hopelijk komt er binnenkort een firmware update anders gaan ze retour.
En het waren er 4 omdat ik geen zin had om twee keer naar de ikea te gaan mochten ze wel werken ;-).

• GertJan2012
BroederT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:27:
Ik overweeg een aantal van deze lampen als oplossing voor onder onze overkapping.

Weet iemand of het mogelijk is om 4 lampen zowel via een afstandsbediening als een sensor in- en uit te schakelen?

Reageren de lampen nog steeds op de sensor als ze via de afstandsbediening zijn aangezet? Ik wil voorkomen dat ze automatisch na X minuten uitgaan door de sensor.
Ik heb het zelf niet getest ( heb geen sensor ) maar ik durf bijna met zekerheid te testen dat dat werkt. Ik stuur mijn lampen ook via allerlei manieren aan ( HomeKit, Home Assistant ) en de afstandsbediening stuurt alleen een signaal of hij ze aan of uit moet zetten. Dus verwacht daar geen enkel probleem

• Erik1971
willemvdvliet schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:25:
Gisteren 4 van de 90408603 (https://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/90408603/) lampjes gehaald bij Ikea.
Firmware die erop staat is: 2.0.022 en nee ze werken niet met Philips Hue.
Gewoon aangesloten maar de Hue app kan ze niet vinden, terwijl ze op de Ikea hub direct werken.
Hopelijk komt er binnenkort een firmware update anders gaan ze retour.
En het waren er 4 omdat ik geen zin had om twee keer naar de ikea te gaan mochten ze wel werken ;-).
Zover ik kan terug vinden is 2.0.022 de laatste software versie, en wat ik begrijp van verschillende feedbacks op verschillende sites (Tweakers en Reddit) zou deze voor de Plug het probleem met linken met Hue hebben opgelost!

Zou verwachten dat de lampen ook met de Hue bridge te linken zijn, maar idd nog niemand over gehoord of dit gelukt is.

Wat je zou kunnen proberen is de lamp resetten naar fabrieksinstellingen (als je toevallig een Hue dimmer switch hebt, kan dit door deze kort bij de lamp te houden en minimaal 10 seconden de On (I) en Off (O) knop tegelijk in te drukken). Als de lamp is gereset, deze van stroom halen, Hue bridge naar nieuwe lampen laten zoeken en na het zoeken is gestart de lamp aanzetten.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:31
De rolgordijnen gaan (in Zweden) in augustus op de markt komen. Bron: reddit.
Pagina: 1 ... 60 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)