• Sephirus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-12-2025
GertJan2012 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:36:
[...]
...de afstandsbediening stuurt alleen een signaal of hij ze aan of uit moet zetten.
Ik ervaar juist dat de afstandbediening van Ikea enkel het signaal "schakelen" stuurt.

Als ik twee lampen heb gekoppeld aan één afstandsbediening en ik zet via de app lamp 1 uit en lamp 2 aan. Vervolgens klik op op de aan/uit knop van de schakelaar, dan gaat lamp 1 aan en lamp 2 uit.

Al ik vervolgens de knop indruk om de lampen feller te laten branden lopen ze weer in de pas.

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-12-2025
Sephirus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:02:
[...]

Ik ervaar juist dat de afstandbediening van Ikea enkel het signaal "schakelen" stuurt.

Als ik twee lampen heb gekoppeld aan één afstandsbediening en ik zet via de app lamp 1 uit en lamp 2 aan. Vervolgens klik op op de aan/uit knop van de schakelaar, dan gaat lamp 1 aan en lamp 2 uit.

Al ik vervolgens de knop indruk om de lampen feller te laten branden lopen ze weer in de pas.
Sorry, misschien heb ik het een beetje geformuleerd, maar dat bedoelde ik inderdaad. Hij stuurt het schakel signaal inderdaad. Maar dat zorgt er dus ook voor dat, als een sensor de lampen inschakelt , je ze dus met de afstandsbediening wel weer kan inschakelen. Ik herken wat je zegt, zou ik nachtkastje lampje 1 aanzetten via de app, en lampje 2 uit, en ik pak de afstandsbediening om ze uit te zetten, dan gaat lampje 1 uit, en lampje 2 aan

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:37
Ik had ergens (reddit en/of hier?) gelezen dat je de tradfri stekkers met de laatste firmware direct aan Hue kunt koppelen. Weten jullie of het nu ook mogelijk is om deze stekkers aan de Tradfri bridge te koppelen zonder afstandsbediening? Of moet je eigenlijk altijd deze set kopen? https://m2.ikea.com/nl/nl...t-met-contacten-40364748/

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik ben totaal nieuw met de slimme verlichting van Philips en Hue en heb mij hierin de laatste tijd proberen te verdiepen.

Als ik slimme lampen van Ikea aanschaf, met daarbij de afstandsbediening, kan ik dan mijn huidige wandschakelaars in mijn woning dan ook nog blijven gebruiken op traditionele wijze, of is dat niet meer mogelijk?

Ik zie namelijk ook slimme wandschakelaars, maar weet niet precies wat daarvan de nut is.

Alvast bedankt.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
Krishh schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:10:
Ik ben totaal nieuw met de slimme verlichting van Philips en Hue en heb mij hierin de laatste tijd proberen te verdiepen.

Als ik slimme lampen van Ikea aanschaf, met daarbij de afstandsbediening, kan ik dan mijn huidige wandschakelaars in mijn woning dan ook nog blijven gebruiken op traditionele wijze, of is dat niet meer mogelijk?

Ik zie namelijk ook slimme wandschakelaars, maar weet niet precies wat daarvan de nut is.

Alvast bedankt.
Ja het kan wel, maar voor goed functioneren van de lampen moeten deze altijd van stroom worden voorzien om te werken met de afstandsbediening. Maar voor eventuele fall-back kun je een gewone wandschakelaar blijven gebruiken. De lampen kunnen dan niet gedimd worden (dus achter een bestaande dimmer plaatsen gaat niet lukken), dus branden voluit.

What's the speed of dark?

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:19
meesje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:45:
Ik had ergens (reddit en/of hier?) gelezen dat je de tradfri stekkers met de laatste firmware direct aan Hue kunt koppelen. Weten jullie of het nu ook mogelijk is om deze stekkers aan de Tradfri bridge te koppelen zonder afstandsbediening? Of moet je eigenlijk altijd deze set kopen? https://m2.ikea.com/nl/nl...t-met-contacten-40364748/
Zie mijn eerdere bericht. Daarin staat ook het Reddit artikel. Als de firmware goed is, heb je geen remote nodig om deze met Hue te koppelen.
ro3lie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:49:
[...]

Volgens dit Reddit artikel kan de Tradfri Plug gekoppeld worden in Hue.
Iemand die het kan/wil proberen? Nieuwste firmware is waarschijnlijk wel vereist (en uiteraard een Hue bridge).

https://www.reddit.com/r/...a_outlets_now_work_in_hue

Crosspost met Hue topic

• meesje
ro3lie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:06:
[...]

Zie mijn eerdere bericht. Daarin staat ook het Reddit artikel. Als de firmware goed is, heb je geen remote nodig om deze met Hue te koppelen.

[...]
Thanks. Maar mijn vraag was of het nu ook mogelijk is om de stekkers zonder afstandsbediening aan de tradfri bridge te koppelen.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:19
meesje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 05:37:
[...]

Thanks. Maar mijn vraag was of het nu ook mogelijk is om de stekkers zonder afstandsbediening aan de tradfri bridge te koppelen.
Mijn fout.. :+

[ Voor 20% gewijzigd door ro3lie op 13-06-2019 07:34 ]

• sievo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-04-2021
Hoi, ik vind deze specifieke vraag niet meteen terug, ik hoop dat iemand me hierop kan antwoorden:

Kan je de Ikea Tradfri stopcontacten koppelen aan een Trust Zigbee Control Station (de Z1 bvb)?
En dusdanig slimme scenario's en/of tijschema's te maken voor stopcontacten (en niet zozeer verlichting)?

Alvast bedankt!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-01 01:51
Erik1971 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:23:
[...]

Zover ik kan terug vinden is 2.0.022 de laatste software versie, en wat ik begrijp van verschillende feedbacks op verschillende sites (Tweakers en Reddit) zou deze voor de Plug het probleem met linken met Hue hebben opgelost!

Zou verwachten dat de lampen ook met de Hue bridge te linken zijn, maar idd nog niemand over gehoord of dit gelukt is.

Wat je zou kunnen proberen is de lamp resetten naar fabrieksinstellingen (als je toevallig een Hue dimmer switch hebt, kan dit door deze kort bij de lamp te houden en minimaal 10 seconden de On (I) en Off (O) knop tegelijk in te drukken). Als de lamp is gereset, deze van stroom halen, Hue bridge naar nieuwe lampen laten zoeken en na het zoeken is gestart de lamp aanzetten.
Op het nieuwe lampje van ikea heb ik je aanwijzingen gevold. Heb gelukkig zo'n afstandbediening, het lampje dimt even, uitgeschakeld zoeken opnieuw inschakelen maar helaas is dat niet de oplossing.
Bij het andere oude type lampje met firmware die van 7 euro en de oude firmware werkt dit wel.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:47

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
willemvdvliet schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:25:
Gisteren 4 van de 90408603 (https://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/90408603/) lampjes gehaald bij Ikea.
Firmware die erop staat is: 2.0.022 en nee ze werken niet met Philips Hue.
Gewoon aangesloten maar de Hue app kan ze niet vinden, terwijl ze op de Ikea hub direct werken.
Hopelijk komt er binnenkort een firmware update anders gaan ze retour.
En het waren er 4 omdat ik geen zin had om twee keer naar de ikea te gaan mochten ze wel werken ;-).
Waar heb je ze gehaald? Op de website van Ikea in NL zie ik ze niet en zijn ze niet te krijgen..
Ik ben al tijden aan het wachten op deze lampjes..

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

g00gle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:48:
[...]

Waar heb je ze gehaald? Op de website van Ikea in NL zie ik ze niet en zijn ze niet te krijgen..
haha, ik zit ook al een hele tijd te wachten, momenteel 16 gaten in het plafond die op deze lampjes zitten te wachten :o

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

• willemvdvliet
g00gle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:48:
[...]

Bij de Ikea in Haarlem lagen er nog stapels :-)

• g00gle
  • Nu online
willemvdvliet schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:04:
[...]

Bij de Ikea in Haarlem lagen er nog stapels :-)
En het gaat om het type dat dimbaar + van kleur toon te veranderen is?

• willemvdvliet
g00gle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:25:
[...]

En het gaat om het type dat dimbaar + van kleur toon te veranderen is?
Yes!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11-2025
willemvdvliet schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:07:
[...]

Op het nieuwe lampje van ikea heb ik je aanwijzingen gevold. Heb gelukkig zo'n afstandbediening, het lampje dimt even, uitgeschakeld zoeken opnieuw inschakelen maar helaas is dat niet de oplossing.
Bij het andere oude type lampje met firmware die van 7 euro en de oude firmware werkt dit wel.
Dan lijkt het dus voor lampen niet te werken, deze software versie, niet handig van Ikea!

Je zou verwachten dat ze integratie met Hue bridge wel testen, maar blijkbaar dus niet?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:58

aawe mwan

Wat ook leuk is:

willemvdvliet schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:07:
[...]
Misschien is dit nog oude voorraad van het nieuwe type lampje, die iemand vergeten is terug te sturen.

Van het nieuwe type was al vrij snel bekend dat het niet samenwerkt met Hue en toen zijn ze direct uit de winkels gehaald.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• g00gle
  • Nu online
Held!! 21 van die krengen gehaald. Inderdaad bakken vol. :9

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Het is mogelijk om Ikea lampen met een Philips Hue Bridge (2.0) aan te sturen. Is het echter ook mogelijk om:

1. Hue lampen met een Ikea bridge aan te sturen?
2. Hue lampen met een Ikea draadloze schakelaar (zonder bridge) aan te sturen?

[ Voor 23% gewijzigd door Hark_k op 14-06-2019 15:06 ]

• laugsj
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik kon in het topic niet direct een correct antwoord vinden dus hierbij mijn vraag:

Zijn de TRÅDFRI lampen compatibel met Philips Ambilight op mijn TV zodat ik de hele kamer in de kleuren van de ambilight kan steken?
Indien ja, welke bridge heb ik hier voor nodig?

Alvast bedankt voor de info.

[ Voor 5% gewijzigd door laugsj op 14-06-2019 15:28 ]

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
Hark_k schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:02:
Het is mogelijk om Ikea lampen met een Philips Hue Bridge (2.0) aan te sturen. Is het echter ook mogelijk om:

1. Hue lampen met een Ikea bridge aan te sturen?
2. Hue lampen met een Ikea draadloze schakelaar (zonder bridge) aan te sturen?
1. Nee
2, Zo ver ik weet niet.
laugsj schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:25:
Ik kon in het topic niet direct een correct antwoord vinden dus hierbij mijn vraag:

Zijn de TRÅDFRI lampen compatibel met Philips Ambilight op mijn TV zodat ik de hele kamer in de kleuren van de ambilight kan steken?

Tradfri lampen zijn aan te sturen met de HUE Bridge waardoor ze vanzelfsprekend ook te koppelen zijn aan de softwarematige Ambilight effecten van je Philips Ambilight TV. Je hebt dus een HUE Bridge nodig en die zijn los volop nieuw te koop voor een paar tientjes via Marktplaats.
(Er zijn regelmatig acties van HUE starterskits waarbij lampen zitten die naar verhouding goedkoper zijn dan bij losse verkoop. Deze actie-sets worden gekocht door gebruikers welke al een HUE Bridge hebben en er dus snel vanaf willen. Het gaat hen om de lampen.)

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• laugsj
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-11-2024
Theo74 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:43:
[...]

1. Nee
2, Zo ver ik weet niet.

[...]

Tradfri lampen zijn aan te sturen met de HUE Bridge waardoor ze vanzelfsprekend ook te koppelen zijn aan de softwarematige Ambilight effecten van je Philips Ambilight TV. Je hebt dus een HUE Bridge nodig en die zijn los volop nieuw te koop voor een paar tientjes via Marktplaats.
(Er zijn regelmatig acties van HUE starterskits waarbij lampen zitten die naar verhouding goedkoper zijn dan bij losse verkoop. Deze actie-sets worden gekocht door gebruikers welke al een HUE Bridge hebben en er dus snel vanaf willen. Het gaat hun op de lampen.)
Alvast bedankt voor de nuttige info, ik was niet helemaal zeker hoe ambilight de lampen aanstuurde.

Nu als ik de instructies voor Tradfri met de hue bridge te linken correct lees heb ik zoizo een tradfri bridge nodig voor de initiële opzet? Ik vermoed dat ik deze dan ook moet gelinkt laten voor zeker te zijn van de laatste software updates?

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:25
phh, nou de bewegingsmelder weer niet te krijgen, elke keer wat anders.

• Theo74
laugsj schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:54:
[...]

Alvast bedankt voor de nuttige info, ik was niet helemaal zeker hoe ambilight de lampen aanstuurde.

Nu als ik de instructies voor Tradfri met de hue bridge te linken correct lees heb ik zoizo een tradfri bridge nodig voor de initiële opzet? Ik vermoed dat ik deze dan ook moet gelinkt laten voor zeker te zijn van de laatste software updates?
De Trådfri lampen kunnen zonder hun eigen Trådfri bridge/gateway gekoppeld worden aan de HUE Bridge.
Via deze YouTube Tutorial lees je hoe en wat.

De Trådfri bridge/gateway heb je alleen nodig om Trådfri lampen te updaten. In principe hebben nieuwe Trådfri lampen geen update nodig om met HUE te werken maar er zijn gevallen gemeld dat dit toch nodig bleek. Of HUE voert ineens een update door waardoor Trådfri lampen ineens niet meer samen zouden werken en een Trådfri update nodig is om dit weer te verhelpen. Dan is de Trådfri bridge toch tijdelijk nodig. Dit is gratis op te lossen door een Trådfri bridge te lenen, of wat ook schijnt te gebeuren, een Trådfri bridge kopen en na update weer naar IKEA terugbrengen voor geld terug. Voor die paar tientjes kun je maar moeilijk willen doen...

• willemvdvliet
g00gle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Held!! 21 van die krengen gehaald. Inderdaad bakken vol. :9
Laat me ff weten als jij je ze wel draaiend krijgt met de Hue bridge!

• alteaxl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Arjan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:05:
[...]

haha, ik zit ook al een hele tijd te wachten, momenteel 16 gaten in het plafond die op deze lampjes zitten te wachten :o
Arjan

Ik heb afgelopen dinsdag contact opgenomen met de klantenservice over deze lampen aangezien deze wel op de Belgische Ikea site staan. Via de klantenservice kon ik deze via een vriendelijke dame direct bestellen en ze zou er voor zorgen dat deze op de site verschijnen. Maandag a.s. krijg ik ze geleverd.

Succes met deze tip.

Update

Vandaag een mail ontvangen dat ze niet op voorraad zijn in het distributie centrum en dat de bestelling word gecanceld en dat ik zou moeten kijken in de voorraad informatie van de filialen :( . Echter is dat onmogelijk zonder vermelding op de website. Weer contact opgenomen met de klantenservice en die hebben voor mij gekeken bij de voor mij dicht bij zijn de vestiging Delft. Daar bleken er 400 op voorraad te zijn. Een slechte zaak dat deze lampen niet op de site zijn te vinden en hierdoor een ieder niet kan kijken waar deze op voorraad zijn. Ikea heeft op dat gebied nog wel wat te verbeteren _/-\o_ .

Succes

[ Voor 35% gewijzigd door alteaxl op 18-06-2019 01:28 ]

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:38
hpmkruit schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:43:
[...]

Yes, gevonden. Alle kanalen overlappen met elkaar dus interferentie is niet te voorkomen lees ik. Heb nu mijn 2,4 ghz WiFi vastgezet op kanaal 1. Eens kijken of dit zorgt voor minder crashes van de Tradfri hub.
Nog even een update. Sinds ik het Wi-Fi signaal op kanaal 1 heb vastgezet is zowel de Hub als het schakelen van de lampen een stuk stabieler. Heb de nachtelijke reset van de Hub er nu uitgehaald zonder nieuwe crashes.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-01 11:05
Theo74 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:43:
[...]

1. Nee
2, Zo ver ik weet niet.

[...]

(Er zijn regelmatig acties van HUE starterskits waarbij lampen zitten die naar verhouding goedkoper zijn dan bij losse verkoop. Deze actie-sets worden gekocht door gebruikers welke al een HUE Bridge hebben en er dus snel vanaf willen. Het gaat hen om de lampen.)
Volgens mij heb ik op meerdere plekken in dit topic ook gelezen dat Hue lampen wel degelijk op de Tradfri hub werken. Maar het staat ook onder andere hier:
https://www.reddit.com/r/...ps_hue_bulbs_on_ikea_hub/

Dus ik begrijp niet helemaal waarom je zo stellig nee zegt eigenlijk.

• Theo74
wvanommen schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:38:
[...]

Volgens mij heb ik op meerdere plekken in dit topic ook gelezen dat Hue lampen wel degelijk op de Tradfri hub werken. Maar het staat ook onder andere hier:
https://www.reddit.com/r/...ps_hue_bulbs_on_ikea_hub/

Dus ik begrijp niet helemaal waarom je zo stellig nee zegt eigenlijk.
Misschien heb je inmiddels (een Trådfri software update verder) gelijk, misschien ook niet.
Zoals @Toppe hier ook al schreef.
Daarbij is de Trådfri hub beperkt t.o.v. HUE zoals compatibiliteit met andere materie en software. Ook missen de HUE lampen hun update, net zoals Trådfri lampen hun updates missen als men alleen een HUE Bridge heeft.
Buiten het feit dat Trådfri niet altijd even vlekkeloos schakelt, niet buitenshuis te gebruiken is, geen diepe dimstand kent en de App t.o.v. HUE nog vrij beperkt is. Maar goed, Trådfri maakt sprongen vooruit, HUE is er al even en is ook aanzienlijk duurder.

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:09
laugsj schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:25:

Ik heb meerdere malen gelezen en begrepen dat dat niet gaat. De lampen van Ikea schijnen te weinig updates per seconde te krijgen om dat haalbaar te maken. Dus ook Hue sync (Hue bridge met Ikea lampen en applicatie op je PC) gaat niet werken zo.

Dit is voor mij ook een van de redenen om te kijken een Hue bridge aan te schaffen i.p.v. de Tradfri base en daar dan alles op aan te sluiten. Veel mensen zeggen laconiek, geen probleem. Want: Zigbee.

Let echter op! Beetje lezen toont tal van problemen. Bugs/glitches bij veel gebruikers waarbij kleuren na uit en weer aan doen zijn veranderd. Accessoirces als afstandsbedieningen, slimme stekkers en waarschijnlijk ook toekomstige accessoires als automatische rolluiken op tradfri vormen een probleem.

Zette mij wel aan het denken. Wat als je nou Google Home gebruikt om alles aan te sturen. Zou je dan een splitsing kunnen maken? Dus bijvoorbeeld:

- Hue bridge: tradfri lampen, Alibaba leds, Hue lampen (voor Hue sync).
- Tradfri base: slimme stekkers, toekomstige accessoires als slimme rolluiken.

Zou dit zo kunnen werken naast elkaar?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hoeft niet perse Google Home te gebruiken, vrijwel alle home automation systemen ondersteunen zowel Tradfri als Hue.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:09
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:03:
Je hoeft niet perse Google Home te gebruiken, vrijwel alle home automation systemen ondersteunen zowel Tradfri als Hue.
Ik heb mijn hele huis vol hangen met Google Home ;) . Vandaar de vraag.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joppiesaus2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb mijn hele huis vol hangen met Google Home ;) . Vandaar de vraag.
Nou kan prima dan inderdaad :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• H0ppie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
sievo schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:13:
Hoi, ik vind deze specifieke vraag niet meteen terug, ik hoop dat iemand me hierop kan antwoorden:

Kan je de Ikea Tradfri stopcontacten koppelen aan een Trust Zigbee Control Station (de Z1 bvb)?
En dusdanig slimme scenario's en/of tijschema's te maken voor stopcontacten (en niet zozeer verlichting)?

Alvast bedankt!
Even snel Googlen en toen vond ik deze pagina: link

Daar staat dan weer een link op naar de handleiding, maar op het overzicht kun je zien welke lampen leverancier met welk platform van Trust/KAKU werkt.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Beetje jammer, blijkbaar is er een update geweest voor de gateway en nu moet hij opnieuw geïnitialiseerd worden, Dacht dat updates wel redelijk feilloos gingen tot nu toe. Meer mensen problemen er mee gehad?

• Serena
  • Registratie: September 2007
Blijkbaar is er een update. Hij is al ruim 6 uur bezig om mijn aan/uit schakelaar te updaten. Man man man… Wat is het eigenlijk een waardeloze app.
Gelukkig gebruik ik hem verder totaal niet.
Lang leve HomeKit en Google Home.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• Em_
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-10-2024

Em_

zoeperman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:47:
Beetje jammer, blijkbaar is er een update geweest voor de gateway en nu moet hij opnieuw geïnitialiseerd worden, Dacht dat updates wel redelijk feilloos gingen tot nu toe. Meer mensen problemen er mee gehad?
Yep, alles kwijt, kan opnieuw beginnen, 50+ apparaten. Ik baal als een stekker.

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000

Boedha

Niks

Wat is de laatste firmware update van de Tradfri hub? Ik heb nu 1.8. 26.

Is er ook een site waar je de laatste firmwares kan zien voor de Tradfri spullen? Zag wel iets op Reddit maar twijfel of dat wel up-to-date is.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Boedha schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:53:
Wat is de laatste firmware update van de Tradfri hub? Ik heb nu 1.8. 26.
Hier ook 1.8.26 en kreeg een melding dat er een update is uitgevoerd, dus deze versie zal op dit moment de laatste moeten zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Chickendorp op 22-06-2019 13:24 ]

• Serena
Update van de draadloze aan- en uitschakelaar loopt nu al meer dan een dag… *Zucht*

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08-2025
Serena schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:28:
Update van de draadloze aan- en uitschakelaar loopt nu al meer dan een dag… *Zucht*
Het zou niet moeten, maar ik had dit bij de update hiervoor en heb toen de batterij van de afstandsbediening even eruit gehaald en weer teruggezet. Dat deed wonderen.

Believe. Imagine. Create.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10-2025

tdw

Amai seg!

alteaxl schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 04:12:
[...]

Arjan

Ik heb afgelopen dinsdag contact opgenomen met de klantenservice over deze lampen aangezien deze wel op de Belgische Ikea site staan. Via de klantenservice kon ik deze via een vriendelijke dame direct bestellen en ze zou er voor zorgen dat deze op de site verschijnen. Maandag a.s. krijg ik ze geleverd.

Succes met deze tip.

Update

Vandaag een mail ontvangen dat ze niet op voorraad zijn in het distributie centrum en dat de bestelling word gecanceld en dat ik zou moeten kijken in de voorraad informatie van de filialen :( . Echter is dat onmogelijk zonder vermelding op de website. Weer contact opgenomen met de klantenservice en die hebben voor mij gekeken bij de voor mij dicht bij zijn de vestiging Delft. Daar bleken er 400 op voorraad te zijn. Een slechte zaak dat deze lampen niet op de site zijn te vinden en hierdoor een ieder niet kan kijken waar deze op voorraad zijn. Ikea heeft op dat gebied nog wel wat te verbeteren _/-\o_ .

Succes
Is dat de vervanger van de Tradfri GU10 witkleur-instelbaar? Daar ben ik mooi klaar mee dan, één van m'n GU10's is van de week kapot gegaan en die wil ik vervangen. Zit ik zometeen met 3 witte en een glazen |:(

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• alteaxl
tdw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:41:
[...]

Is dat de vervanger van de Tradfri GU10 witkleur-instelbaar? Daar ben ik mooi klaar mee dan, één van m'n GU10's is van de week kapot gegaan en die wil ik vervangen. Zit ik zometeen met 3 witte en een glazen |:(
Dat is inderdaad de vervanger Artikelnr.: 904.086.03.
Kan je voor informatie vinden op de Belgische Ikea site aangezien Ikea Nederland deze nog steeds niet op de site heeft gezet :( .

Succes

• Serena
Troetelbeer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:08:
[...]

Het zou niet moeten, maar ik had dit bij de update hiervoor en heb toen de batterij van de afstandsbediening even eruit gehaald en weer teruggezet. Dat deed wonderen.
Dat heb ik al gedaan. Ondertussen zijn we 16 uur verder en de update loopt nog steeds…

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Serena schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:30:
[...]

Dat heb ik al gedaan. Ondertussen zijn we 16 uur verder en de update loopt nog steeds…
Dat kan nog wel een tijdje duren. Gewoon afwachten en op een gegeven moment is ie wel klaar. Batterijen vervangen is vaak wel een goede tip inderdaad. Maar daarna kan het toch nog even duren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Serena schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:30:
[...]

Uit je app verwijderen en opnieuw aanmelden was bij mij de oplossing

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:00
Hoe zit het nu met de nieuwe wit spectrum lampen en de Hue Hub, sommige zeggen dat het wel werkt, hier werkt het niet.

is er nog een truckje?

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 22:06

Bruzski

watte ??

meesje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 05:37:
[...]

koppelen van de stekkers aan de tradri moet helaas gewoon nog steeds via de dimmer/afstandbediening, en inderdaad worden de stekkers inmiddels netjes gevonden binnen de hue app met de laatste firmware en werken ook super met homekit icm met o.a. homebridge :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gF3d83R/fullsizeoutput-2e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HzBxWQb/fullsizeoutput-30.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Bruzski op 25-06-2019 00:35 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik wilde via de website van Ikea de bewegingsmelder bestellen, maar deze bleek niet meer leverbaar te zijn, er stond zelfs "laatste kans!" bij. Ik heb aan de klantenservice gevraagd wanneer ze er weer zouden zijn, deze reactie heb ik gehad:
Hej Jarrean, bedankt voor je bericht. Deze versie van de TRÅDFRI draadloze bewegingssensor gaat inderdaad uit ons assortiment, maar niet getreurd; in augustus dit jaar komen er vernieuwde producten uit voor deze serie. Deze kan je uiteraard gewoon koppelen met je huidige producten. Mocht je verder nog vragen hebben, dan kan je altijd een berichtje sturen.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-01 15:50
Hopelijk komt er 1 terug waarbij het signaal wel via de HUB verstuurd wordt ipv rechtstreeks naar de gekoppelde lamp. O-)

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:43

Chrisjuh_15

Facta non verba

Jarrean schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:47:
Ik wilde via de website van Ikea de bewegingsmelder bestellen, maar deze bleek niet meer leverbaar te zijn, er stond zelfs "laatste kans!" bij. Ik heb aan de klantenservice gevraagd wanneer ze er weer zouden zijn, deze reactie heb ik gehad:

[...]
Ben benieuwd of ze dan ook wat sneller reageren dan nu het geval is. Die van mij reageert soms erg traag op bewegingen, of laat het licht pas aanspringen als ik het al niet meer nodig heb... 8)7

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Em_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 01:44:
[...]

Yep, alles kwijt, kan opnieuw beginnen, 50+ apparaten. Ik baal als een stekker.
Die van mij is sinds de update helemaal van het padje af. Inmiddels is ie in de afgelopen 5 dagen zijn gegevens al 4 keer kwijt geraakt. Iedere keer weer alles moeten koppelen (wat ook veel minder soepel gaat).

Hij gaat dan ook terug naar IKEA en ik haal wel een nieuwe.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Even een noob-vraag:

Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd en overweeg de Tradfri verlichting. Op één lichtpunt (standaard niet-slim), te bedienen via de schakelaar op de muur (aan/uit), worden 7 dimbare ledspotjes geplaatst. Als ik deze vervang voor de tradfri verlichting, kan ik deze dan via de app in 2 groepen verdelen om apart van elkaar bediend en gedimd te kunnen worden?

Kan ik ze dan via de app blijven bedienen wanneer ze via de muurschakelaar uitgeschakeld worden?

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-01 22:31
Nee, want dan staat er geen stroom meer op.

Je moet dan naar een andere oplossing waarin je de muurschakelaars een tussenstation laat schakelen die dit weer doorgeeft aan de Tradfri verlichting. En daar heb je een Hub voor nodig.
Ik zit ook naar iets dergelijks te kijken en zit nu op:

muurschakelaar --> KAKU awmt-003 == zigbee hub (bv ICS 2000) == Tradfri verlichting

De Hub houdt dan in de gaten of de verlichting aan of uit is.
Je muurschakelaar zorgt ervoor dat de KAKU wordt bediend, die wel / geen stroom levert. Maar kan weer aan worden gezet door de HUB (ongeacht de muurschakelaar)
Mijn hoop is dat dat de KAKU rechstreeks de Tradfri bediend via een "rule".

• Jemeenthet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
WSL036 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:15:
Even een noob-vraag:

Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd en overweeg de Tradfri verlichting. Op één lichtpunt (standaard niet-slim), te bedienen via de schakelaar op de muur (aan/uit), worden 7 dimbare ledspotjes geplaatst. Als ik deze vervang voor de tradfri verlichting, kan ik deze dan via de app in 2 groepen verdelen om apart van elkaar bediend en gedimd te kunnen worden?

Kan ik ze dan via de app blijven bedienen wanneer ze via de muurschakelaar uitgeschakeld worden?
Als je de verlichting via de muurschakelaar uitschakelt hebben ze geen stroom en dus ook geen verbinding meer. De slimme lampen zullen altijd spanning moeten hebben om ze aan te kunnen sturen.

En je kan inderdaad meerdere groepen maken. Deze stuur je dan aan met de afstandsbediening van die groep of de app.

• meesje
Gaan we dit topic ook hernoemen? De Ikea Trådfri app is hernoemd naar Ikea Home smart. Dit dekt wel beter de lading aangezien straks, naast de zonwering, ook de Symfonisk speakers met deze app bedient kunnen gaan worden.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Herkent iemand het probleem dat de verbinding met een GU10 spot (de enkel warm-witte van 7 euro) op en af verbroken worden en het spotje erg warm wordt (als in, zo warm dat je deze niet al te lang vast kunt houden).

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 01-07-2019 10:31 ]

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:57
JBS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:01:
Herkent iemand het probleem dat de verbinding met een GU10 spot (de enkel warm-witte van 7 euro) op en af verbroken worden en het spotje erg warm wordt (als in, zo warm dat je deze niet al te lang vast kunt houden).
Dat ie warm wordt, zeker! Bij mij wordt de verbinding niet verbroken. FYI ik gebruik de Conbee stick, niet de IKEA Hub

• JBS
  • Niet online

JBS

hasseroderman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:30:
[...]

Dat ie warm wordt, zeker! Bij mij wordt de verbinding niet verbroken. FYI ik gebruik de Conbee stick, niet de IKEA Hub
Specifieke GU10 spots, of merk je dat bij alle? Zelf merk 't specifiek bij sommige. Ik gebruik overigens ook de Conbee. Zie hieronder 'Overkapping 3', grijs is 'verbinding verloren', je ziet dus dat deze regelmatig de verbinding verliest. Dat deze specifieke GU10 spot erg heet wordt, doet me vermoeden dat de spot zelf niet in orde is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/es9BuE5.png

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 01-07-2019 11:35 ]

• hasseroderman
JBS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Specifieke GU10 spots, of merk je dat bij alle? Zelf merk 't specifiek bij sommige. Ik gebruik overigens ook de Conbee. Zie hieronder 'Overkapping 3', grijs is 'verbinding verloren'.
Ik heb er o.a. 4 in de veranda, die worden allemaal heet. Ik zal de overige eens checken de komende dagen.
Overigens had ik eerst wel verbindingsproblemen met alle devices, maar dat is opgelost door een USB verlengsnoer van 1m. De Conbee stick hangt als nu aan de muur.

• JBS
  • Niet online

JBS

hasseroderman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:38:
[...]

Ik heb er o.a. 4 in de veranda, die worden allemaal heet. Ik zal de overige eens checken de komende dagen.
Overigens had ik eerst wel verbindingsproblemen met alle devices, maar dat is opgelost door een USB verlengsnoer van 1m. De Conbee stick hangt als nu aan de muur.
Bij mij worden er slechts een aantal heet, en die specifieke hebben dan ook vaak verbindingsproblemen. Ben benieuwd of mensen met een Tradfri Hub dit ook herkennen?

(En inderdaad, heb mijn Conbee ook met een verlengkabel aangesloten op de NUC).

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zag net een update van de app langskomen met een naamswijziging. Het is nu IKEA Home smart.

New in this release:
• We changed our name from TRÅDFRI to IKEA Home smart—because soon you’ll be able to connect even more IKEA products
• Onboarding FYRTUR and KADRILJ blinds

• meesje
SPX420 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:24:
Zag net een update van de app langskomen met een naamswijziging. Het is nu IKEA Home smart.

New in this release:
• We changed our name from TRÅDFRI to IKEA Home smart—because soon you’ll be able to connect even more IKEA products
• Onboarding FYRTUR and KADRILJ blinds
Sommige tweakers lezen ook lekker he.....

• White_Collar
meesje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Sommige tweakers lezen ook lekker he.....
Sommige tweakers moeten gelijk over alles moeilijk doen :')

• meesje
White_Collar schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:09:
[...]

Sommige tweakers moeten gelijk over alles moeilijk doen :')
Mee eens hoor. Maar wat als iedereen niet even de laatste paar berichten van vandaag scant?

• contact_henk
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-12-2025
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een ICS-2000 en ook de ZYCT-202 Zigbee afstandbediening. Aangezien de warm/koud Tradfri lampen niet leverbaar waren , heb ik in eerste instantie de lampen met één wit tint gekocht. Koppelen aan de ICS en aan de AB ging prima. Aan/uit schakelen en dimmen via de AB geen probleem.
Maar..... nu heb ik recent de warm/koud lampen aangeschaft, waarbij koppelen in de ICS goed gaat, maar ze zijn met geen mogelijkheid te koppelen aan de AB. Is dit een firmware bug? Heeft iemand van jullie een idee of dezelfde ervaring?

Bedankt alvast.

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 22:06

Bruzski

watte ??

hasseroderman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:30:
[...]

FYI ik gebruik de Conbee stick, niet de IKEA Hub
hoi, hoe bevalt de Conbee stick tov. de IKEA Hub, hoe is bv. het bereik en betrouwbaarheid. :?

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• JBS
  • Niet online

JBS

Bruzski schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:30:
[...]

hoi, hoe bevalt de Conbee stick tov. de IKEA Hub, hoe is bv. het bereik en betrouwbaarheid. :?
Goed. Je kunt een stuk meer koppelen dan enkel Tradfri. JBS in "Ikea Home smart (tradfri en meer) - Ervaringen & discussie"
Heb echter nooit een Tradfri Hub gehad, dus kan 'm daar niet mee vergelijken. Het bereik is mede afhankelijk van je zigbee mesh: hoe meer powered nodes (stekker, lamp) hoe groter je mesh, hoe beter en stabieler je netwerk wordt. Belangrijk advies is om de Conbee met een USB verlengkabel aan te sluiten en niet direct in je Raspberry Pi/NUC te stoppen.

[ Voor 39% gewijzigd door JBS op 02-07-2019 11:39 ]

• White_Collar
Het wordt weer later. Oktober :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dFlH2BX.png

[ Voor 9% gewijzigd door White_Collar op 02-07-2019 12:14 ]

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:48
Nog langer wachten, ik zit al sinds Oktober 2017 zonder gordijnen omdat mijn vrouw perse op de Fyrtur en Kadrilj wil wachten..

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vond de naam 'draadvrij' ook al zo'n rare benaming voor een hub die perse via draad gekoppeld moet worden.
Blijkbaar heeft Ikea dat nu ook ingezien en het spul maar van naam veranderd :P

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• alex3305
  • Laatst online: 16:02
[...]

Gewoon perfect. Je kunt afstandsbedieningen zelf inregelen / programmeren met wat je ermee kunt doen. Je hebt meer controle over je apparaten met bijvoorbeeld automatiseringen. De gebruikersinterface vind ik persoonlijk prettiger werken - ook al werk ik zelf met Home Assistant. Je kunt meer apparaten koppelen dan alleen IKEA en bedrade apparaten werken dan samen in een mesh. En IKEA firmware updates komen ook nog steeds door, in tegenstelling tot de Hue hub.

Ik heb zo'n stick nu een paar maanden en ben er ontzettend tevreden mee. Alles werkt fantastisch en totaal geen enkel probleem met bereik of betrouwbaarheid.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:51

iMars

Full time prutser

Ik hoop dat er ook bredere maten komen voor de Fyrtur. Mijn raam is 160cm en naar wat ik begrepen heb, komen ze met maten t/m 140cm breed ...

Koop hier mijn P1 reader :)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
meesje in "Ikea Home smart (tradfri en meer) - Ervaringen & discussie":
meesje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:49:
Gaan we dit topic ook hernoemen? De Ikea Trådfri app is hernoemd naar Ikea Home smart. Dit dekt wel beter de lading aangezien straks, naast de zonwering, ook de Symfonisk speakers met deze app bedient kunnen gaan worden.
Je gebed is verhoord ;)

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 02-07-2019 16:07 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er eigenlijk al prijzen beschikbaar voor de nieuwe rolgordijnen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
DennusB schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:52:
Zijn er eigenlijk al prijzen beschikbaar voor de nieuwe rolgordijnen?
Uit het stukje op een of andere vage website: Tweakers:
Eind vorig jaar werd nog gesproken over een prijs vanaf 119 euro voor de Kadrilj, de Fyrtur moet vanaf 149 euro kosten

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nu nog een bolletje op de a en we zijn er :p

Ik ga minstens 1 rolgordijn halen, voor achter de reguliere gordijnen. Die verduisteren namelijk onvoldoende. Hopen dat de maten aansluiten bij wat ik nodig heb, anders wordt het alsnog iets anders.

• Masterkev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:49
Meer mensen er last van dat Trådfri lampen uit je ruimtes in Google Home worden gegooid? Heb al een aantal keer de lampen opnieuw toegevoegd aan de ruimtes en ook Trådfri opnieuw verbonden met Google Home, maar hij blijft er willekeurig wat lampen uit gooien 🤔

• hasseroderman
[...]

Nou prima. met 1m verlengkabel USB erbij.. Superstabiel. Ik kan IKEA, HUE en XIAOMI spullen koppelen, werkt allemaal prima. NUC staat op zolder, de veranda einde tuin wordt prima aangestuurd, geen signaal verlies.

• alteaxl
contact_henk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:29:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een ICS-2000 en ook de ZYCT-202 Zigbee afstandbediening. Aangezien de warm/koud Tradfri lampen niet leverbaar waren , heb ik in eerste instantie de lampen met één wit tint gekocht. Koppelen aan de ICS en aan de AB ging prima. Aan/uit schakelen en dimmen via de AB geen probleem.
Maar..... nu heb ik recent de warm/koud lampen aangeschaft, waarbij koppelen in de ICS goed gaat, maar ze zijn met geen mogelijkheid te koppelen aan de AB. Is dit een firmware bug? Heeft iemand van jullie een idee of dezelfde ervaring?

Bedankt alvast.
Beste Henk

Ik heb ook 4 van deze lampen gekocht Artikelnummer: 904.086.03.
Heb het zelfde probleem met het koppelen met de ZYCT-202 Zigbee afstandbediening.
Vandaag heb ik 1 van deze lampen naar klik aan klik uit opgestuurd voor onderzoek na overleg met support.
Mogelijk kunnen zij uitzoeken wat het probleem is.
We wachten maar af wat de bevindingen van support is.

• RoJan
  • Laatst online: 20-11-2025
Ik heb een tijdje geleden wat van deze spullen gekocht, omdat ik nu eindelijk wel eens een betrouwbaar platform wilde. Nou niet dus. Ik heb een hub, een lamp, enkele stekkers en 2 LED-drivers. Zowel de stekkers als de lamp worden geregeld niet geschakeld. Of ze zijn helemaal verdwenen. Het komt ook nogal eens voor dat de app de hub kwijt is.
De spullen heb ik allemaal in dezelfde ruimte als de hub, dus daar ligt het niet aan. De hub bevindt zich ook op een redelijke afstand van de router, ongeveer een meter, dus ook daar m.i. geen probleem.
Ik schakel ook spullen via HomeAssistant en dat lijkt soms beter te werken dan via de app. Maar ook daar is geregeld iets niet actief.
Ik sta op het punt om het hele zooitje af te danken. Of is er nog een gouden tip om het wat betrouwbaarder te krijgen? Mijn Chinese spul van Sonoff e.d. werkt zonder een centje pijn, want de Wifi op zich is prima...

• alteaxl
alteaxl schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 03:21:
[...]

Beste Henk

Ik heb ook 4 van deze lampen gekocht Artikelnummer: 904.086.03.
Heb het zelfde probleem met het koppelen met de ZYCT-202 Zigbee afstandbediening.
Vandaag heb ik 1 van deze lampen naar klik aan klik uit opgestuurd voor onderzoek na overleg met support.
Mogelijk kunnen zij uitzoeken wat het probleem is.
We wachten maar af wat de bevindingen van support is.
Beste Henk

Zo juist terug koppeling gekregen van klik aan klik uit dat het inderdaad niet mogelijk is om deze Zigbee afstandsbediening met dit type ikea lamp te koppelen. Ze hebben op dit moment geen oplossing voorhanden. Een mogelijkheid is om deze lampen aan en uit te zetten met de niet Zigbee afstandsbediening via regels in de ic2000 echter is dimmen niet mogelijk.

Hopende dat je wat aan dit antwoord heb.

Met vriendelijke groet

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:38
RoJan schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:48:
Ik heb een tijdje geleden wat van deze spullen gekocht, omdat ik nu eindelijk wel eens een betrouwbaar platform wilde. Nou niet dus. Ik heb een hub, een lamp, enkele stekkers en 2 LED-drivers. Zowel de stekkers als de lamp worden geregeld niet geschakeld. Of ze zijn helemaal verdwenen. Het komt ook nogal eens voor dat de app de hub kwijt is.
De spullen heb ik allemaal in dezelfde ruimte als de hub, dus daar ligt het niet aan. De hub bevindt zich ook op een redelijke afstand van de router, ongeveer een meter, dus ook daar m.i. geen probleem.
Ik schakel ook spullen via HomeAssistant en dat lijkt soms beter te werken dan via de app. Maar ook daar is geregeld iets niet actief.
Ik sta op het punt om het hele zooitje af te danken. Of is er nog een gouden tip om het wat betrouwbaarder te krijgen? Mijn Chinese spul van Sonoff e.d. werkt zonder een centje pijn, want de Wifi op zich is prima...
Wat bij mij de betrouwbaarheid en stabiliteit geholpen heeft is het wifi verkeer te beperken tot 1 kanaal, zodat het zigbee netwerk meer ruimte heeft. Ik ervaar hierdoor minder storingen al heeft de app bij mij nog steeds een enkele keer per week een probleen om de hub te vinden. Restart van de hub lost dit dan op.

• Hobbit13
ProudElm schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:51:
Hopelijk komt er 1 terug waarbij het signaal wel via de HUB verstuurd wordt ipv rechtstreeks naar de gekoppelde lamp. O-)
Ik zou niet verwachten dat daar wat aan veranderd.

Volgens de changelog in de app is de nieuwe bewegingssensor weather sealed, en dus geschikt om buiten te gebruiken.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik had last van een onbereikbare hub, matige werking van de repeater en een tergend langzame taakuitvoering door Alexa...

Allemaal opgelost door de meest recente update! (y)

4800wp zuid - pvoutput.org

• robertwebbe
dubbelpost

[ Voor 90% gewijzigd door robertwebbe op 03-07-2019 18:02 ]

• robertwebbe
nieuws: Ikea komt met Home Smart-verlichting met Zigbee Light Link 3.0-onders...

Ikea gaat in augustus en oktober veranderingen doorvoeren bij zijn productlijn voor slimme verlichting. De nieuwe verlichting komt onder de Home Smart-merknaam te vallen en krijgt onder andere ondersteuning voor Zigbee Light Link 3.0.

De meeste slimme verlichtingsproducten uit de huidige Trådfri-lijn worden in augustus vervangen door de Home Smart-serie. Bestaande producten krijgen veelal een vervanging voor een vergelijkbaar verlichtingsproduct. Er kunnen echter de nodige wijzigingen zijn, zoals het formaat van lampen, het verbruik en de lichtopbrengst. De nieuwe lampen zijn bovendien voorzien van de nieuwe standaard ZLL 3.0, oftewel Zigbee Light Link 3.0. Dit is de nieuwe Zigbee-standaard die moet garanderen dat meer slimme verlichting beter met elkaar samenwerkt. Zo moet Ikea's Home Smart-lijn bijvoorbeeld beter met Philips Hue overweg kunnen en vice versa.

Ikea krijgt verder weer complete verlichtingssets in het assortiment, zoals een bundel van een lamp met grote fitting, twee met kleine fitting, een hub en een afstandbediening. Ook is de nieuwe sensor en de afstandbediening goedgekeurd voor de badkamer, op basis van IP44, en de kinderkamer. Dit was voorheen niet zo.

Nieuw is verder de toevoeging van een rgb-lamp met kleine E14-fitting. Dit is de eerste Ikea-lamp met kleine fitting die naast drie wittinten ook kleur kan weergeven. Van sommige slimmeverlichtingsproducten gaat de prijs dalen tegenover het huidige aanbod.

Ikea bevestigt de aanpassingen aan Tweakers zonder nog details over bijvoorbeeld prijzen te kunnen geven. Ook bevestigt het bedrijf de komst van de Home Smart-merknaam nog niet, maar deze is al bij de Android-app voor Ikea Home Smart en op de Duitse Trådfri-site te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 03-07-2019 18:02 ]

• meesje
@robertwebbe en anderen natuurlijk ;). Wat betekent dit voor de huidigde bridge en smart sockets?
Zijn de Smart sockets al compatible met ZLL 3.0? Idem voor de huidige bridge? Is deze al compatible met ZLL 3.0? Of komt er ook een nieuwe bridge? Of kan deze met een firmware geupgrade worden? Was dat ook niet het geval bij de Hue bridge (v2)?

• RoJan
  • Laatst online: 20-11-2025
hpmkruit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Wat bij mij de betrouwbaarheid en stabiliteit geholpen heeft is het wifi verkeer te beperken tot 1 kanaal, zodat het zigbee netwerk meer ruimte heeft. Ik ervaar hierdoor minder storingen al heeft de app bij mij nog steeds een enkele keer per week een probleen om de hub te vinden. Restart van de hub lost dit dan op.
Dat vind ik al veel te vaak. Mijn Sonoffs en andere esp8266 spullen draaien al meer dan een jaar zonder enig probleem. Ik wil er vanuit kunnen gaan dat die spullen aan of uit worden geschakeld als dat moet. En zo goedkoop is het allemaal niet.

• meesje
Je ziet wel trouwens tot welk kamp tweakers behoort.... ;) De iOS app is deze week ook al bijgewerkt.

• hasseroderman
robertwebbe schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:57:
nieuws: Ikea komt met Home Smart-verlichting met Zigbee Light Link 3.0-onders...

Ikea gaat in augustus en oktober veranderingen doorvoeren bij zijn productlijn voor slimme verlichting. De nieuwe verlichting komt onder de Home Smart-merknaam te vallen en krijgt onder andere ondersteuning voor Zigbee Light Link 3.0.

[..]
Online staan inmiddels nieuwe artikelen: klik

• robertwebbe
meesje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:18:
@robertwebbe en anderen natuurlijk ;). Wat betekent dit voor de huidigde bridge en smart sockets?
Zijn de Smart sockets al compatible met ZLL 3.0? Idem voor de huidige bridge? Is deze al compatible met ZLL 3.0? Of komt er ook een nieuwe bridge? Of kan deze met een firmware geupgrade worden? Was dat ook niet het geval bij de Hue bridge (v2)?
Zover ik begrepen heb zijn alle artikelen vanaf de smart switches al ZigBee 3.0. De repeater bijvoorbeeld en alle nieuwe artikelen op de Ikea site. En ik verwacht dat de bridge softwarematig geüpdate gaat worden.

• Serena
hasseroderman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:35:
[...]

Online staan inmiddels nieuwe artikelen: klik
Maar nog steeds geen ledstrip met kleur. Ben ik nou de enige die hier met smart op zit te wachten?

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Serena schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:06:
[...]

Maar nog steeds geen ledstrip met kleur. Ben ik nou de enige die hier met smart op zit te wachten?
Nee hoor, dat ben ik ook.

In de tussentijd heb ik een domme gekleurde ledstrip gekocht en die vervolgens achter een IKEA Smart plug gezet. Geen volledig 'slimme' oplossing, maar het lost wel m'n probleem vooralsnog wel op.

4800wp zuid - pvoutput.org

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11-2025
robertwebbe schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:57:

De meeste slimme verlichtingsproducten uit de huidige Trådfri-lijn worden in augustus vervangen door de Home Smart-serie. Bestaande producten krijgen veelal een vervanging voor een vergelijkbaar verlichtingsproduct. Er kunnen echter de nodige wijzigingen zijn, zoals het formaat van lampen, het verbruik en de lichtopbrengst. De nieuwe lampen zijn bovendien voorzien van de nieuwe standaard ZLL 3.0, oftewel Zigbee Light Link 3.0. Dit is de nieuwe Zigbee-standaard die moet garanderen dat meer slimme verlichting beter met elkaar samenwerkt. Zo moet Ikea's Home Smart-lijn bijvoorbeeld beter met Philips Hue overweg kunnen en vice versa.

Ikea krijgt verder weer complete verlichtingssets in het assortiment, zoals een bundel van een lamp met grote fitting, twee met kleine fitting, een hub en een afstandbediening. Ook is de nieuwe sensor en de afstandbediening goedgekeurd voor de badkamer, op basis van IP44, en de kinderkamer. Dit was voorheen niet zo.

Nieuw is verder de toevoeging van een rgb-lamp met kleine E14-fitting. Dit is de eerste Ikea-lamp met kleine fitting die naast drie wittinten ook kleur kan weergeven. Van sommige slimmeverlichtingsproducten gaat de prijs dalen tegenover het huidige aanbod.

Ikea bevestigt de aanpassingen aan Tweakers zonder nog details over bijvoorbeeld prijzen te kunnen geven. Ook bevestigt het bedrijf de komst van de Home Smart-merknaam nog niet, maar deze is al bij de Android-app voor Ikea Home Smart en op de Duitse Trådfri-site te zien.
Gelukkig hebben ze het artikel aangepast, ZLL 3.0 bestaat namelijk niet 8) Moet ZigBee 3.0 zijn en deze standaard is al een poos verplicht voor alle voorheen ZLL producten. Met andere woorden sinds 2017/18? mogen fabrikanten geen nieuwe producten met ZLL uitbrengen, deze moeten ZigBee 3.0 gecertificeerd zijn. Dus alle recente toevoegingen van Ikea Tradfri en ook Philips Hue, zijn ZigBee 3.0.

Alleen bestaande producten die een update nodig hebben, worden nog ZLL gecertificeerd, wat best grappig is want formeel ondersteund ZLL geen OTA Upgrade (deze is door bedrijven als Philips en Ikea toegevoegd aan ZLL).

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-01 15:50
Hobbit13 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Ik zou niet verwachten dat daar wat aan veranderd.

Volgens de changelog in de app is de nieuwe bewegingssensor weather sealed, en dus geschikt om buiten te gebruiken.
Helaas pindakaas ;(

• Serena
herofruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Nee hoor, dat ben ik ook.

In de tussentijd heb ik een domme gekleurde ledstrip gekocht en die vervolgens achter een IKEA Smart plug gezet. Geen volledig 'slimme' oplossing, maar het lost wel m'n probleem vooralsnog wel op.
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Maar zou het fijn vinden als de strip onder het tv meubel ook meedoet met mijn scenes. Heb ook een Hue strip in de keuken, maar dat is zó duur.

• SvS1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Heeft iemand ervaring met de tradfri gu10 in badkamers? Gaat dat goed of kunnen ze vocht slecht hendelen?
Pagina: 1 ... 61 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)