Ik heb een paar dimmer switches opgehangen (hue). Zijn goed te betalen en doen hun werk perfect. Mijn vriendin gebruikt haar telefoon ook niet voor de lampen.KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:53:
Ben benieuwd hoe alles zo werkt... eventueel kan ik zowel de Ikea als Philips bridge gebruiken samen met HomeKit en zo de boel regelen... alleen, vriendin heeft geen iDevice, dus daar zou ik dan wat anders voor moeten regelen.
Je kan alleen niet dimmen met de hue switches op IKEAspokje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:05:
[...]
Ik heb een paar dimmer switches opgehangen (hue). Zijn goed te betalen en doen hun werk perfect. Mijn vriendin gebruikt haar telefoon ook niet voor de lampen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik kan het me bijna niet voorstellen. Volgens mij had ik zelfs YT filmpjes gezien van mensen die dat met die dimmers wel konden... HUE neemt de Ikea lamp gewoon op in zn systeem toch? Dan zou die toch ook gewoon dimbaar moeten zijn lijkt mij. Kan iemand dit bevestigen?
Ik heb op dit moment meerdere witte lampen, een wit spectrum lamp en een kleurlamp van de Ikea aan de Hue bridge hangen en ik kan bevestigen dat alle lampen gewoon normaal dimmen. Het enige wat opvalt is dat de kleurlamp een stuk minder kleurbereik heeft dan de Philips kleurlamp (Groen is niet echt groen bijvoorbeeld)spokje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:46:
Ik kan het me bijna niet voorstellen. Volgens mij had ik zelfs YT filmpjes gezien van mensen die dat met die dimmers wel konden... HUE neemt de Ikea lamp gewoon op in zn systeem toch? Dan zou die toch ook gewoon dimbaar moeten zijn lijkt mij. Kan iemand dit bevestigen?
edit: ook de Philips dimmer werkt gewoon met de ikea lampen (aan/uit/dimmen)
Teven heb ik een Ikea remote gekoppeld aan wat lampen (Ikea/Hue doorelkaar) en deze remote werkt ook prima (aan/uit/dimmen), echter die 2 pijltjes knoppen reageren nergens op wanneer die aan de Hue bridge hangt
[ Voor 17% gewijzigd door QempZoR op 07-11-2017 08:51 ]
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Ah top. Nou, dan zou ik echt een paar van die Hue Dimmer Switches halen @KeRsTmAnNeKe als je je vriendin ook vol wil laten genieten van Hue. Ook goed voor de WAF
Eenmaal in homekit dus niet meer.spokje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:46:
Dan maken zowel de IKEA lamp als de dimmer deel uit van homekit zelf.
De hue dimmer wordt dan een switch.
Homekit = sux dan. Homekit past de werking van hardware dus aan? Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Dan zou ik Homekit lekker laten voor wat het is, want de apps van Philips, 3rd party, etc. werken toch ook prima.
Ja, of dit zou met een update gefixt moeten worden. Lijkt me toch wel? Alleen heb je nu niets aan...
Ja, of dit zou met een update gefixt moeten worden. Lijkt me toch wel? Alleen heb je nu niets aan...
[ Voor 18% gewijzigd door spokje op 07-11-2017 10:24 ]
nou nou nouspokje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:21:
Homekit = sux dan. Homekit past de werking van hardware dus aan? Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Dan zou ik Homekit lekker laten voor wat het is, want de apps van Philips, 3rd party, etc. werken toch ook prima.

Een hue dimmer werkt in hue. En als daar toevallig een IKEA lamp aan kan blijft het hue.
Een hue dimmer is alleen geen homekit apparaat, maar is bedienbaar via de hue bridge.
ergo: in homekit worden de 'dimknoppen' gewoon schakelaars.
Precies, ik heb mijn Hue dimmer switch daarom ook niet in HomeKit geconfigureerd. Het scheelt ook dat bij mij thuis er geen verschillende systemen in één kamer door elkaar gebruikt worden. Mijn slaapkamer is helemaal Philips Hue en wordt bediend met de Hue dimmer switch, de woonkamer e.d. is IKEA TRÅDFRI en wordt bediend met de TRÅDFRI afstandsbedieningen.paQ schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:03:
[...]
nou nou nou![]()
Een hue dimmer werkt in hue. En als daar toevallig een IKEA lamp aan kan blijft het hue.
Een hue dimmer is alleen geen homekit apparaat, maar is bedienbaar via de hue bridge.
ergo: in homekit worden de 'dimknoppen' gewoon schakelaars.
Je kunt de systemen dus wel door elkaar gebruiken, maar wellicht is het het handigst om wel per kamer hetzelfde systeem te hebben.
Ik maak nu nog gebruik van klik-aan-klik-uit, maar wil binnenkort over op een nieuw systeem. Ik vind (draadloze) fysieke knoppen wel fijner dan bediening met de telefoon. Bij kaku heb je afstandsbedieningen waarmee je 5 verschillende lampen onafhankelijk van elkaar kan bedienen. Ik heb nog geen afstandsbedieningen gevonden voor ZigBee die verschillende lampen onafhankelijk van elkaar kunnen bedienen. Bestaan die wel?
Een fysieke knop blijft toch sneller en makkelijker te bedienen dan telefoon pakken -> app openen -> juiste lamp bedienen.
Een fysieke knop blijft toch sneller en makkelijker te bedienen dan telefoon pakken -> app openen -> juiste lamp bedienen.
SRK35ZS-W
Kan iemand mij vertellen of je met de €9,99 dimmer ook aan / uit kan schakelen door te drukken. Of dat je alleen kan draaien tot 0% brightness.
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Deze is alleen te dimmen met draaien. Er is geen fysieke knop aanwezig (enkel binnenin het koppelknopje)SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:06:
Kan iemand mij vertellen of je met de €9,99 dimmer ook aan / uit kan schakelen door te drukken. Of dat je alleen kan draaien tot 0% brightness.
Ook werkt deze dimmer niet wanneer je hem koppelt aan de Hue bridge en daarna aan een lamp. Enkel de ronde remote werkt wel (Bewegingssensor geen ervaring mee)
[ Voor 3% gewijzigd door QempZoR op 07-11-2017 13:20 ]
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
De Trader collectie op de website is best wel een rommeltje. Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk onduidelijk wat nou het verschil is tussen de
- E27 1000 Lumen a €9,99
- E27 980 Lumen a €19,95
- E27 950 Lumen a €19,95 (met iets ander ontwerp)

Vooralsnog lijkt het ook dat de kleur Tradfri enkel te verkrijgen is met een dimmer en dus niet zonder?
Zou leuk zijn om de lampen als bv. nachtlampje te kunnen gebruiken i.c.m. een zacht warm oranje kleur.
- E27 1000 Lumen a €9,99
- E27 980 Lumen a €19,95
- E27 950 Lumen a €19,95 (met iets ander ontwerp)

Vooralsnog lijkt het ook dat de kleur Tradfri enkel te verkrijgen is met een dimmer en dus niet zonder?
Zou leuk zijn om de lampen als bv. nachtlampje te kunnen gebruiken i.c.m. een zacht warm oranje kleur.
[ Voor 21% gewijzigd door Sjeefr op 07-11-2017 13:30 ]
Top dat wilde ik even weten. Scheelt weer een ritje naar de ikeaQempZoR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:15:
[...]
Deze is alleen te dimmen met draaien. Er is geen fysieke knop aanwezig (enkel binnenin het koppelknopje)
Ook werkt deze dimmer niet wanneer je hem koppelt aan de Hue bridge en daarna aan een lamp. Enkel de ronde remote werkt wel (Bewegingssensor geen ervaring mee)
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
De 1000 lumen van 9.99 is alleen dimbaar, je kan de kleur niet veranderen.
De 980 van 19.95 kan van kleur veranderen, maar alleen wit-tinten.
De 950 van 19.99 is volgens mij dezelfde als de 980 lumen, maar dan met een doorzichtig kapje. Ook in wit-tinten te veranderen.
De 950 van 19.99 is volgens mij dezelfde als de 980 lumen, maar dan met een doorzichtig kapje. Ook in wit-tinten te veranderen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ah, dus de Ikea 9,99 is te vergelijken met de Hue White a €19,99zonoskar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:30:
en
De Ikea 19,99 (beide) zijn te vergelijken met de Hue Ambiance a €29,99, waarbij Ikea nog de opties heeft voor diffuus (niet transparant) en transparant glas. In beide gevallen scheelt het een tientje.
Tenzij je een Hue White duopack neemt a €29,95; dan scheelt het €5 per lamp.
[ Voor 5% gewijzigd door Sjeefr op 07-11-2017 13:38 ]
Is dat ook zo als je hem met Ikea's eigen hub koppelt?QempZoR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:15:
[...]
Deze is alleen te dimmen met draaien. Er is geen fysieke knop aanwezig (enkel binnenin het koppelknopje)
Ja, ook dan is er geen knop. Enkele ronddraaien/dimmenWaah schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:35:
[...]
Is dat ook zo als je hem met Ikea's eigen hub koppelt?
hmz, dat verschil tussen die 950 en 980 was mij ook niet helemaal opgevallen. Ik kocht laatst die 950 (de transparante) en dacht dat het gewoon een vernieuwde versie was, omdat het 980-schap leeg was. Zo'n 950 zal ws. een ander lichtbeeld geven dan de 980? (al gebruik ik de 950 in een lamp waar een soort vilt omheen zit, dus valt toch niet zo op, en ik kan ook niet vergelijkenzonoskar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:30:
[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 07-11-2017 15:25 ]
Mijn filosofie is eigenlijk dat we nooit meer het licht hoeven te bedienen en dat deze aan/uit gaat op basis van tijd/device/beweging. Een aantal voorbeelden:KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:53:
Ben benieuwd hoe alles zo werkt... eventueel kan ik zowel de Ikea als Philips bridge gebruiken samen met HomeKit en zo de boel regelen... alleen, vriendin heeft geen iDevice, dus daar zou ik dan wat anders voor moeten regelen.
- Licht aan/uit bij beweging registratie door bewegingssensor (alleen indien het donker genoeg is)
- Licht aan/uit bij bepaalde LUX waarde icm beweging registratie
- Licht aan/uit bij registratie telefoons op Wifi (ping), eventueel security modus van de lampen aan (afwisseling in tijd/scene)
- Indien donker en wij niet thuis: beveiliging scene aan
- Indien wij niet meer aanwezig zijn in de ruimte, maar wel thuis zijn en indien donker genoeg, zet beveiliging scene aan.
- Indien donker genoeg, lampen zijn al aan, wij zijn thuis, en kijken Plex en zetten een TV serie of film aan: dim het licht. Bij pauze/stop het licht op de oude scene
Ik deel je filosofie! Heerlijk dat lampen aan zijn als het donker is en ik of mijn vriendin thuis komen.Ruvetuve schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:24:
[...]
Mijn filosofie is eigenlijk dat we nooit meer het licht hoeven te bedienen en dat deze aan/uit gaat op basis van tijd/device/beweging. Een aantal voorbeelden:Bovenstaande via scripts in Domoticz. Mis af en toe een scenario, maar die is er dan makkelijk in te fietsen.
- Licht aan/uit bij beweging registratie door bewegingssensor (alleen indien het donker genoeg is)
- Licht aan/uit bij registratie telefoons op Wifi (ping), eventueel security modus van de lampen aan (afwisseling in tijd/scene)
- Indien wij niet meer aanwezig zijn in de ruimte, maar wel thuis zijn en indien donker genoeg, zet beveiliging scene aan.
- Indien donker genoeg, lampen zijn al aan, wij zijn thuis, en kijken Plex en zetten een TV serie of film aan: dim het licht. Bij pauze/stop het licht op de oude scene
Het is dat mijn vriendin graag knoppen wil dat ik nog knoppen heb.
Al zou ik wel graag van Apple zien dat ze de Home app en Homekit eens wat meer poweruser gaan maken qua triggers en mogelijkheden.
Het viel me wel op dat de Ikea lampen 0.5W verbruiken, ook als ze uit staan. Dat vind ik eigenlijk best veel.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat snap ik, maar dan werkt hij dus wel nog als dimmer?QempZoR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:07:
[...]
Ja, ook dan is er geen knop. Enkele ronddraaien/dimmen
want ik begreep uit je verhaal dat die hele dimmer dan niet meer werkt. Of begrijp ik dat verkeerd?
Dit doen wij ook met de Hue via IFTT. Alleen wel simpeler. Puur op tijd gaan de lampen aan en uit. Met LED is het verbruik toch peanuts (en het is een goede inbraakafweer).Ruvetuve schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:24:
[...]
Mijn filosofie is eigenlijk dat we nooit meer het licht hoeven te bedienen en dat deze aan/uit gaat op basis van tijd/device/beweging. Een aantal voorbeelden:Bovenstaande via scripts in Domoticz. Mis af en toe een scenario, maar die is er dan makkelijk in te fietsen.
Hier gaan de lampen een half uur voor zonsondergang aan, en rond bedtijd weer uit (weet je meteen dat het bedtijd als het donker is. Blijven we zitten gaat die om 12 uur opnieuw uit). S'ochtends gaan ze gewoon aan rond de wekker. Geen domoticz of andere ingewikkelde dingen.
De hele zwik toevoegen aan de Harmony Remote zou wel handig zijn, om inderdaad het licht te dimmen bij films. al kijken wij die meestal ergens anders.
De dimmerfunctie werkt uiteraard wel aan de Ikea hub.Waah schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:08:
[...]
Dat snap ik, maar dan werkt hij dus wel nog als dimmer?
want ik begreep uit je verhaal dat die hele dimmer dan niet meer werkt. Of begrijp ik dat verkeerd?
Echter wanneer de afstandbediening aan de Philips hub wordt gekoppeld op dezelfde wijze als eerder uitgelegd, via Touchlink etc; dan doet de dimmer functie het niet.
Koppel je hem daarna weer aan de Ikea bridge, werkt die uiteraard wel
ps: het gaat dan om deze dimmer: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00347831/
[ Voor 7% gewijzigd door QempZoR op 07-11-2017 16:24 . Reden: typo's ]
Is de post van robertwebbe over het koppelen aan de hue nog actueel of kan het tegenwoordig al direct zonder al die stappen ?
Cloud ☁️
Kan ik ook nog doen, heb nu wel ingesteld dat als ik in de buurt van huis kom de lamp in de hal aan gaat (handig met een zwarte kat die naar buiten wil glippen) daarnaast nog een bewegingssensor in de hal, mocht bovenstaande niet werken, dan gaat ie door de kat alsnog aan.Ruvetuve schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:24:
[...]
Kan (of moet eigenlijk) ook nog eea instellen met tijdstippen, mooi dat ik nu lampen heb met kleurtemperatuur, dus die wil ik 's avonds nog wel iets warmer hebben. Daarnaast ook nog een Harmony in huis, dus ook nog een filmstand maken.
Iig nog zat te doen.
Heb nu de hele woonkamer voorzien van Hue (color) + Tradfri (witbalans), de hal boven en beneden van een Hue (wit) en de badkamer van Tradfri (wit), met daarnaast een bewegingssensor (Hue) en 2 Hue dimschakelaars
Deels, de E27 lamp die ik gisteren binnen kreeg had al de nieuwste firmware en was zo aan Hue te koppelen (zorg voor lange stroom+netwerkkabels...) de GU10's die ik 2 weken geleden kocht hadden nog oude en moest ik eerst een bridge voor hebben om ze te updaten.HKLM_ schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:17:
Is de post van robertwebbe over het koppelen aan de hue nog actueel of kan het tegenwoordig al direct zonder al die stappen ?
Doosjes van lampen zijn wel voorzien van datumcode, volgens mij kan je dan per type achterhalen of ze al wel of niet met de juiste firmware vanuit de fabriek zijn gekomen.
[ Voor 15% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 07-11-2017 17:21 ]
Goedenavond,
Zojuist bij Ikea Delft de kleur TRADFRI (/LED1624G9 / E1524) gekocht. Lamp uit de verpakking gehaald -> Lamp in kap draaien -> HUE bridge naast de lamp -> HUE app op telefoon open en laten zoeken naar lamp -> lamp 6x snel aan en uit. En hij vindt hem gelijk zonder de bridge, remote of app van ikea.
Ik ga het nu testen met de GU10 spots.
Zojuist bij Ikea Delft de kleur TRADFRI (/LED1624G9 / E1524) gekocht. Lamp uit de verpakking gehaald -> Lamp in kap draaien -> HUE bridge naast de lamp -> HUE app op telefoon open en laten zoeken naar lamp -> lamp 6x snel aan en uit. En hij vindt hem gelijk zonder de bridge, remote of app van ikea.
Ik ga het nu testen met de GU10 spots.
[ Voor 0% gewijzigd door CollisionNL op 07-11-2017 22:18 . Reden: Typo ]
Over de bridge gesproken; weet er iemand uit ervaring of er een Ikea (Amsterdam/Randstad) is die uberhaupt een Bridge heeft liggen? Op de voorraad-check stond er gisteren niet èèn vestiging met 1 of meerdere bridges op
Zijn meerdere ikea's waar de losse bridge niet op voorraad is, maar de set met 2 lampen wel.LastBoyScout schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:53:
Over de bridge gesproken; weet er iemand uit ervaring of er een Ikea (Amsterdam/Randstad) is die uberhaupt een Bridge heeft liggen? Op de voorraad-check stond er gisteren niet èèn vestiging met 1 of meerdere bridges op
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Als ik het goed begrijp wel, maar zodra je Hue en tradfri wil mixen, wordt alles onduidelijk. Maar misschien kan iemand die "simpel" alleen tradfri met homekit (dus zonder hue) gebruikt hier iets zinnigs over zeggenVerwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:32:
Dus Homekit werkt eigenlijk niet lekker met deze ikea lampen?
Ik meen mij te herinneren dat ik er maandag een stapel zag liggen in Utrecht. Maar het kan ook zijn dat dat alleen die sets waren met een bridge, 2 lampen en een afstandbedieningLastBoyScout schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:53:
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Verwijderd
hmmm oke...( ik heb nu nog niks ( homewizard + klik aan/klik uit, maar die gaat weg) dus alleen met home kit (appletv) en tradfri werkt het wel?Prullenbak84 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:02:
[...]
Als ik het goed begrijp wel, maar zodra je Hue en tradfri wil mixen, wordt alles onduidelijk. Maar misschien kan iemand die "simpel" alleen tradfri met homekit (dus zonder hue) gebruikt hier iets zinnigs over zeggen
*knip*, lees de waarschuwing in de topicstart. Daarmee wordt je vraag wel beantwoord waarschijnlijk.
[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2017 12:08 ]
Als het alleen voor updaten is kan je gewoon die kit halen. Daarna terug brengen als de lampjes zijn geupdate. (ben hier alleen niet zon voorstander van).bonzz.netninja schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:08:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat ik er maandag een stapel zag liggen in Utrecht. Maar het kan ook zijn dat dat alleen die sets waren met een bridge, 2 lampen en een afstandbediening
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:32:
Dus Homekit werkt eigenlijk niet lekker met deze ikea lampen?
Ik werk met alleen de Ikea lampen en Bridge en dit werkt perfect in Homekit!Prullenbak84 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:02:
[...]
Als ik het goed begrijp wel, maar zodra je Hue en tradfri wil mixen, wordt alles onduidelijk. Maar misschien kan iemand die "simpel" alleen tradfri met homekit (dus zonder hue) gebruikt hier iets zinnigs over zeggen
Bridge toegevoegd aan Homekit en alle lampen worden keurig gezien. Aansturen gaat ook goed inclusief Siri commando's.
[ Voor 48% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 08-11-2017 12:18 ]
Wat ik hier een beetje uit het topic op maak (zoals bijvoorbeeld de opmerking van @SHIFTER [NL] ), wel. Maar ik moet zelf ook nog van start, dus volg dit topic voornamelijk om mezelf alvast te verdiepen...Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:10:
[...]
hmmm oke...( ik heb nu nog niks ( homewizard + klik aan/klik uit, maar die gaat weg) dus alleen met home kit (appletv) en tradfri werkt het wel?
Vraagje. Ik overweeg ook om dit Ikea spul aan te schaffen. Nu heb ik een erker waar 3 spotjes achter een dimmer zitten. Kan ik hier gewoon 3 GU10 (de 6,99 variant) spotjes van Ikea in knallen en deze dan met de afstandbediening in de starterkit bedienen?
Ik ben begonnen met een Raspberry met Hap-NodeJS en Sonoff om mijn normale lampen te schakelen. Ik was aan het wachten op de introductie van Homekit in het Tradfri systeem.Prullenbak84 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:25:
[...]
Wat ik hier een beetje uit het topic op maak (zoals bijvoorbeeld de opmerking van @SHIFTER [NL] ), wel. Maar ik moet zelf ook nog van start, dus volg dit topic voornamelijk om mezelf alvast te verdiepen...
Ik heb mijn hele Home verwijderd uit Homekit en ben volledig opnieuw begonnen.
Ik heb een starterset gekocht met Bridge, 2 lampen en een remote. Daarbij een zootje lossen lampen.
- De hub aangesloten en gekoppeld aan mijn iphone met de Ikea app.
- Daarna geupdate (had hem gekocht voor de Homekit update)
- Na het updaten de remote toegevoegd en de remote/zone een naam gegeven (Livingroom Remote)
- Hierna met deze remote een lamp toegevoegd.
- De hub met 1 lamp toegevoegd in Homekit met de code die de app geeft in het instellingen menu.
Hierna was de hub zichtbaar in Homekit inclusief 1 lamp.
De rest van de lampen en remotes heb ik hierna ook toegevoegd en de lampen kwamen keurig in de Home app te staan en waren direct aan te sturen.
Als je wat toe wilt voegen doe je dit in de Ikea app. Hierna wordt het zichtbaar in Homekit en kan je een kamer, naam etc toekennen in de Home app.
Ik ben er erg tevreden mee en vind het fijn werken
Ja dat kan, echter hebben de lampen constant 230v nodig (standby verbruik van 0,5w/lamp). Dus als de dimmer uit staat, zullen de GU10 lampen het niet doen. Je kan de dimmer veranderen in een schakelaar, of altijd aan laten staan (geen idee wat dat voor verbruikt geeft van de dimmer)sc0pe schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:39:
Vraagje. Ik overweeg ook om dit Ikea spul aan te schaffen. Nu heb ik een erker waar 3 spotjes achter een dimmer zitten. Kan ik hier gewoon 3 GU10 (de 6,99 variant) spotjes van Ikea in knallen en deze dan met de afstandbediening in de starterkit bedienen?
Je hebt geen hub nodig om deze lampen aan te sturen met de afstandsbediening (wel als je de Ikea app, Homekit, Alexa wilt gebruiken)
Mijn ervaring:Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:10:
[...]
hmmm oke...( ik heb nu nog niks ( homewizard + klik aan/klik uit, maar die gaat weg) dus alleen met home kit (appletv) en tradfri werkt het wel?
Ikea bridge + lampen = werkt met homekit
Hue bridge + lampen = werkt met homekit
Hue bridge + philips lampen + ikea lampen = alleen philips lampen werken met homekit. Alle lampen werken wel met de Hue App.
Ikea lampen zijn te koppelen met de hue bridge indien ze de juiste firmware hebben (GU10, E27 met productiedatum week 27 > werken, de kaarslamp e14 bijvoorbeeld niet).
Wil je zeker weten dat ze werken, dan moet je een Ikea bridge erbij kopen zodat je de lampen kan updaten. Overigens werkt het niet super stabiel, zo heb ik mijn Bridge al een keer helemaal moeten resetten omdat hij de Ikea lampen spontaan kwijt was of niet meer kon vinden.
Ook de motion sensors en de remotes van Ikea zijn te koppelen met de philips/ikea lampen op de hue bridge, maar daarvoor moet je wel eerst de sensors/remotes via touchlink connecten met de Hue bridge (doe je dit niet, dan blijven ze niet goed aan de Hue bridge gekoppeld).
Met de Ikea bridge icm me Philips lampen heb ik zelf geen ervaring
Mijn advies is om de dimmers er tussenuit te halen. Bij mij werken de Ikea lampen niet goed icm een dimmer. De Philips lampen werken beter, maar ook deze flikkeren af en toe.SHIFTER [NL] schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:50:
[...]
Ja dat kan, echter hebben de lampen constant 230v nodig (standby verbruik van 0,5w/lamp). Dus als de dimmer uit staat, zullen de GU10 lampen het niet doen. Je kan de dimmer veranderen in een schakelaar, of altijd aan laten staan (geen idee wat dat voor verbruikt geeft van de dimmer)
Je hebt geen hub nodig om deze lampen aan te sturen met de afstandsbediening (wel als je de Ikea app, Homekit, Alexa wilt gebruiken)
Wij hebben thuis nu Hue en Tradfri naast elkaar draaien (dus twee bridges/gateways), en dit werkt prima in Homekit. Alle Hue lampen (4x colour) aan de Hue Bridge, alle Tradfri lampen (8x wit) aan de Tradfri bridge. Beide vervolgens weer aan Homekit toegevoegd en presto, alle lampen via homekit te bedienen!Prullenbak84 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:25:
[...]
Wat ik hier een beetje uit het topic op maak (zoals bijvoorbeeld de opmerking van @SHIFTER [NL] ), wel. Maar ik moet zelf ook nog van start, dus volg dit topic voornamelijk om mezelf alvast te verdiepen...
Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb ontdekt is het dimmen van de lampen. Bij Hue zit hier een mooie fade in terwijl Tradfri direct naar het gewenste niveau springt zodra je het commando geeft in Homekit.
Weet iemand of de IKEA hub (tradfri) ook werkt met Lightify plugs van Osram?
Ik wacht hier wel op:
nieuws: Ikea komt halverwege 2018 met Zigbee-stekker voor in het stopcontact
Ik wacht hier wel op:
nieuws: Ikea komt halverwege 2018 met Zigbee-stekker voor in het stopcontact
[ Voor 60% gewijzigd door Waah op 08-11-2017 14:01 ]
Hoe kan ik de productiedatum zien?d0s schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:52:
[...]
Ikea lampen zijn te koppelen met de hue bridge indien ze de juiste firmware hebben (GU10, E27 met productiedatum week 27 > werken, de kaarslamp e14 bijvoorbeeld niet).
Wil je zeker weten dat ze werken, dan moet je een Ikea bridge erbij kopen zodat je de lampen kan updaten. Overigens werkt het niet super stabiel, zo heb ik mijn Bridge al een keer helemaal moeten resetten omdat hij de Ikea lampen spontaan kwijt was of niet meer kon vinden.
Dat staat op de doos. Bijvoorbeeld 1727 is jaar 2017, week 27.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Voor diegenen met een 3d printer en/of behoefte om schakelaars te vervangen: Ik kwam gisteren dit tegen https://www.thingiverse.com/thing:2535380
Ik moet het nog uitproberen maar het ziet er wel aardig uit.

Persoonlijk vind ik het niks, hij zou dan teminste dezelfde kleur moeten zijn.Swadrian schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:27:
Voor diegenen met een 3d printer en/of behoefte om schakelaars te vervangen: Ik kwam gisteren dit tegen https://www.thingiverse.com/thing:2535380
[afbeelding]
Dan vind ik de Philips remotes (of die van Busch Jaeger) toch een stuk mooier.
Ik heb het zo opgelost voor nu. Heb ze wel 90 graden gedraaid, horizontaal was toch mooier dan verticaal. Later vervangen voor een nette inbouw oplossing.Swadrian schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:27:
[afbeelding]
SHIFTER [NL] in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"
[ Voor 5% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 08-11-2017 15:55 ]
Kan je dan ook bijvoorbeeld in Homekit een Hue lamp en een Tradfri lamp in één kamer setting gebruiken? En dus ook bijvoorbeeld een Hue dimmer koppelen aan een Hue en Tradfri lamp tegelijk?maxschouten schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:53:
[...]
Wij hebben thuis nu Hue en Tradfri naast elkaar draaien (dus twee bridges/gateways), en dit werkt prima in Homekit. Alle Hue lampen (4x colour) aan de Hue Bridge, alle Tradfri lampen (8x wit) aan de Tradfri bridge. Beide vervolgens weer aan Homekit toegevoegd en presto, alle lampen via homekit te bedienen!
Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb ontdekt is het dimmen van de lampen. Bij Hue zit hier een mooie fade in terwijl Tradfri direct naar het gewenste niveau springt zodra je het commando geeft in Homekit.
Bij mijn kleur staat HG-1723 en bij de GU10 HG-1725alesandro_46 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:13:
[...]
Dat staat op de doos. Bijvoorbeeld 1727 is jaar 2017, week 27.
Als ik de GU10 lamp zelf bekijk staat er weer 1727-1
De kleur werkt wel maar de 2 GU10 niet... Wat zou dit kunnen zijn?
Vandaag bij de Ikea 4 E14 lampen en één witte E27 lamp (1000lm) met dimmer gehaald.
De E14 lampen heb ik nog niet uit kunnen proberen (De armaturen moeten nog binnen komen).
De E27 al wel even aan het plafond gehangen en de kleur valt me toch behoorlijk tegen. Voluit is het prima, vergelijkbaar met de Ryet, maar gedimd krijgt de lamp een vieze groene kleur.
Niet geschikt voor in de woonkamer dus.
De E14 lampen heb ik nog niet uit kunnen proberen (De armaturen moeten nog binnen komen).
De E27 al wel even aan het plafond gehangen en de kleur valt me toch behoorlijk tegen. Voluit is het prima, vergelijkbaar met de Ryet, maar gedimd krijgt de lamp een vieze groene kleur.
Het is mij met siri nog niet gelukt om de kleuren van de spectrum-wit lampen aan te passen, de rest werkt bij mij ook goed met homekit.SHIFTER [NL] schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:17:
[...]
Ik werk met alleen de Ikea lampen en Bridge en dit werkt perfect in Homekit!
Bridge toegevoegd aan Homekit en alle lampen worden keurig gezien. Aansturen gaat ook goed inclusief Siri commando's.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Hier geen last van een groenige gloed bij dimmen van een 1000lm E27 lamp. Zou er eens mee terug gaan om te ruilen.wappiewappie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:48:
Of heb je een armatuur met groen glas ervoor?
[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 08-11-2017 20:55 ]
Volgens mij de firmware. De spots moeten minimaal week 27 zijn (op de doos).CollisionNL schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:32:
[...]
Bij mijn kleur staat HG-1723 en bij de GU10 HG-1725
Als ik de GU10 lamp zelf bekijk staat er weer 1727-1
De kleur werkt wel maar de 2 GU10 niet... Wat zou dit kunnen zijn?
Nee, hangt nog als kaal peertje aan plafondfrickY schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:55:
[...]
Hier geen last van een groenige gloed bij dimmen van een 1000lm E27 lamp. Zou er eens mee terug gaan om te ruilen.
Of heb je een armatuur met groen glas ervoor?
Op de doos staat productiedatum 1642. Dat kan iets verklaren.
Ik denk dat er nog wel een keer een firmware-upgrade in zit voor de bridge. Als je nu het commando "50% dimmen" geeft, schiet hij daar meteen naartoe. Mooier zou zijn om geleidelijk daarheen te gaan zoals jij ook al aangeeft. Ik hou het er maar op dat IKEA hier nog maar net mee is begonnen (en al heel snel een heel eind is gekomen).maxschouten schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:53:
[...]
Canon EOS | DJI M2P
Schaamteloze post: https://www.aliexpress.co...18-4bf7-a40b-18f09336abd6
Tussenstekkers met HomeKit support, €25...!
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hele benedenverdieping volgehangen met het Ikea spul, werkt perfect. Echter, als ik verbonden ben met mijn repeater op de 1e verdieping heb ik geen toegang meer tot de hub die aan de router beneden hangt... Iemand dit probleem ook en evt een oplossing? Ik vind het wel een no-go om ook de bovenverdieping van tradfri te gaan voorzien helaas...
[ Voor 15% gewijzigd door Robvdberger op 09-11-2017 07:40 ]
Tja, voor een 10tje koop je ook SonOff tussenstekkers die perfect werken met OpenHab, homeassistent of Domoticz. Moet je alleen wel iets meer werk zelf doen, maar weet überhaupt niet of alleen homekit voor je hele home automation een serieus te nemen optie is?Toppe schreef op donderdag 9 november 2017 @ 06:13:
Schaamteloze post: https://www.aliexpress.co...18-4bf7-a40b-18f09336abd6
De app communiceert met het MAC-adres (vermoed ik, die zit in de QR code die je gescand hebt). Je moet dus in hetzelfde netwerk segment zitten, zonder routers ertussen.Robvdberger schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:37:
Hele benedenverdieping volgehangen met het Ikea spul, werkt perfect. Echter, als ik verbonden ben met mijn repeater op de 1e verdieping heb ik geen toegang meer tot de hub die aan de router beneden hangt... Iemand dit probleem ook en evt een oplossing? Ik vind het wel een no-go om ook de bovenverdieping van tradfri te gaan voorzien helaas...
Blijkbaar fungeert je repeater als router.
Je kunt proberen om de repeater te bedraden en er dus een access point van te maken. Dat is sowieso een goed idee voor de performance
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Thx voor deze info, ga ik zeker proberen! Bedraad aansluiten is (nog) niet echt een optie op dit moment (iets met een kabelwegwerktic.... ) maar testen kan ik het iig wel op die manier.Proton_ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:23:
[...]
De app communiceert met het MAC-adres (vermoed ik, die zit in de QR code die je gescand hebt). Je moet dus in hetzelfde netwerk segment zitten, zonder routers ertussen.
Blijkbaar fungeert je repeater als router.
Je kunt proberen om de repeater te bedraden en er dus een access point van te maken. Dat is sowieso een goed idee voor de performance.
Verwijderd
Heeft er iemand informatie over wanneer de sensoren en dimmers worden voorzien van homekit support? Ik zit voornamelijk te wachten op support voor de bewegingssensor.
Zet zaken als DHCP en NAT uit zodat je ipadressen krijgt van je hoofd router, dan gaat het wel werken denk ikRobvdberger schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:46:
[...]
Thx voor deze info, ga ik zeker proberen! Bedraad aansluiten is (nog) niet echt een optie op dit moment (iets met een kabelwegwerktic.... ) maar testen kan ik het iig wel op die manier.
Nee, geen nieuws en ik verwacht ook niet dat het snel zal gebeuren, de dimmers en sensors van Ikea worden puur als Zigbee Light Link devices gebruikt en dat houd in dat ze altijd rechstreeks met de gelinkte lampen communiseren.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:10:
Heeft er iemand informatie over wanneer de sensoren en dimmers worden voorzien van homekit support? Ik zit voornamelijk te wachten op support voor de bewegingssensor.
Ze zitten wel in hetzelfde netwerk als de Ikea Bridge, maar het is onwaarschijnlijk dat de bridge weet wat de status is en deze heeft de bridge nodig om door te geven aan Homekit.....
Ik gebruik zelf tradfri i.c.m. homekit en home assistant.Erik1971 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:29:
[...]
Nee, geen nieuws en ik verwacht ook niet dat het snel zal gebeuren, de dimmers en sensors van Ikea worden puur als Zigbee Light Link devices gebruikt en dat houd in dat ze altijd rechstreeks met de gelinkte lampen communiseren.
Ze zitten wel in hetzelfde netwerk als de Ikea Bridge, maar het is onwaarschijnlijk dat de bridge weet wat de status is en deze heeft de bridge nodig om door te geven aan Homekit.....
Binnen home assistant kan ik zien hoe vol de batterijen van de remotes/ sensors zijn. Dit betekent dat de hub dus in ieder geval iets van informatie van de lampen ontvangt. Je zou natuurlijk ook de gekoppelde lamp als indirecte bewegingssensor kunnen gebruiken...
Die optie bestaat idd ook nog... Goed punt, dus niet alle hoop is verdrevenmmalkus schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:48:
[...]
Ik gebruik zelf tradfri i.c.m. homekit en home assistant.
Binnen home assistant kan ik zien hoe vol de batterijen van de remotes/ sensors zijn. Dit betekent dat de hub dus in ieder geval iets van informatie van de lampen ontvangt. Je zou natuurlijk ook de gekoppelde lamp als indirecte bewegingssensor kunnen gebruiken...
En ik wist niet dat ze de batterij status raporteerde (is geen Zigbee Light Link feature), dan zou het zomaar kunnen zijn dat de Sensoren en Remotes van Ikea al zijn voorbereid om net zoals bij Philips rechtstreeks met de bridge te kunnen communiseren (en dus ook HomeKit). Dat geeft nog meer hoop
Is het nog steeds zo dat je perse een hub moet hebben om meerdere bewegingssensoren aan een groep lampen te koppelen?aawe mwan schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:55:
[...]
- Een lamp met meerdere bedieningselementen koppelen is mogelijk, maar dit kan alleen via de hub. Je zet dan alle schakelaars en alle lampen bij elkaar in een "groep". Zonder hub is het mogelijk om meerdere lampen te koppelen aan 1 bewegingssensor, maar niet andersom.
Ik wil zowel voor als achter aan het pad langs m'n huis een sensor hebben, zodat de buitenverlichting bij benadering van beide zijden aan gaat. De buitenverlichting hoef ik niet via m'n telefoon te kunnen regelen oid.
Zoals ik het eerder schreef, klopt het niet. Er is één bewegingssensor die de groep vormt. In de groep kan je lampen toevoegen en ook andere bewegingssensors. Een groep met 2 bewegingssensors maak je zonder hub.Hobbit13 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:45:
[...]
Is het nog steeds zo dat je perse een hub moet hebben om meerdere bewegingssensoren aan een groep lampen te koppelen?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik denk het wel.
Je kunt ook niet 2 AB's tegelijkertijd met een lamp verbinden.
edit: werkt het met bewegingsensoren anders?
Je kunt ook niet 2 AB's tegelijkertijd met een lamp verbinden.
edit: werkt het met bewegingsensoren anders?
[ Voor 23% gewijzigd door wappiewappie op 09-11-2017 17:15 ]
Wat ik hier eerder heb begrepen kun je ook twee afstandsbedieningen aan 1 lamp koppelen want ik las hier van iemand dat je zo een soort van hotelschakelaar kunt maken.
Correct me if i’m wrong
Correct me if i’m wrong
Dit is juist! Heb het momenteel in mijn gang.Prullenbak84 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:41:
Wat ik hier eerder heb begrepen kun je ook twee afstandsbedieningen aan 1 lamp koppelen want ik las hier van iemand dat je zo een soort van hotelschakelaar kunt maken.
Correct me if i’m wrong
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
Met of zonder Hub?verbraakje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:48:
[...]
Dit is juist! Heb het momenteel in mijn gang.
Zonder maar neem aan dat dit met hub ook gewoon werkt!
Erik1971 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:13:
Hi voor wie het intereseert zag op Reddit dat iemand het voor elkaar had gekregen om twee tradfri remotes met elkaar te linken (of remote en sensor), zodat je met twee remotes dezelfde group van lampen kunt bedienen!![]()
Zie beschrijving hieronder;
[...]
Link naar Reddit; https://www.reddit.com/r/...other_controller_to_have/
I just discovered that you can bind a Controller to another controller.
One of the controllers needs to be freshly factory reset
Hold both controllers close to each other
Press and hold both pairing buttons at the same time - pairing light will turn on
Hold pairing buttons until pairing lights turns off.
Enjoy you multi controller group
I've successfully paired two remotes and a dimmer into one group. And remote and a motion sensor.
[ Voor 77% gewijzigd door verbraakje op 09-11-2017 20:41 ]
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
Dat is wel nice! Eens proberen zodra ik een paar nieuw schakelaars gehaald heb.Prullenbak84 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:41:
Correct me if i’m wrong
waardeloos zeg. De app op mijn Iphone4S is stuk. Je krijgt eerst die die 3 schermen met updates. Op het 3e scherm staat die knop van doorgaan maar de resolutie van een 4S is daar te laag voor om die knop te zien. Wel lijkt de communicatie vanaf mijn tablet een stuk stabieler
http://hueandme.ch/ voor de liefhebbers, een third party app die werkt met tradfri.
Yep hier ook.Robvdberger schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:37:
Stinkt grote tijd.
HomeKit laat wel via de repeater na Ca 1 min een bijgewerkte Tradfri status zien. Best raar hoor dat alles direct reageert, maar Tradfri lampen een minuut lang staan bij te werken.
Maar goed zo heb ik zat te klagen over Tradfri.
We kunnen alleen maar hopen op beterschap
Ik vraag me trouwens af of je wel een tweede bridge kunt koppelen
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 09-11-2017 23:20 ]
Vaag, ik heb hier geen last van.
Ik heb de bridge beneden in het netwerk hangen. Ben nu verbonden met de zolder WiFi, en kan gewoon in de hub.
Ik maak alleen gebruik van AccesPoints die bekabeld aan elkaar zitten, en zo 1 netwerk vormen. DHCP staat overal uit behalve op de “hoofd” router.
Ik heb de bridge beneden in het netwerk hangen. Ben nu verbonden met de zolder WiFi, en kan gewoon in de hub.
Ik maak alleen gebruik van AccesPoints die bekabeld aan elkaar zitten, en zo 1 netwerk vormen. DHCP staat overal uit behalve op de “hoofd” router.
Ik heb het gezien dat als ik op het tweede AP connect, ik een ander IP krijg dan als ik op de router/AP inlog, zal iets in mijn instellingen zijn (ik gebruik overigens nog geen Tradfri) maar sommige apps snappen dat niet. Netwerken zijn niet altijd even voorspelbaar helaas.SHIFTER [NL] schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:37:
Maar zoals jij het hebt zou het wel moeten werken inderdaad.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, ik heb deze vraag aan Ikea gesteld en het is niet mogelijk om meerdere Trådfri gateways in één huis te koppelen.paQ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:18:
[...]
Yep hier ook.
Stinkt grote tijd.
HomeKit laat wel via de repeater na Ca 1 min een bijgewerkte Tradfri status zien. Best raar hoor dat alles direct reageert, maar Tradfri lampen een minuut lang staan bij te werken.
Maar goed zo heb ik zat te klagen over Tradfri.
We kunnen alleen maar hopen op beterschap(en het kan alleen nog maar beter worden
)
Volgens Ikea kan je het bereik vergroten door een AP in je huis op te hangen, al zie ik nog niet hoe deze zorgt voor een beter/sterker Zigbee signaal

Zigbee is een mesh netwerk, is er geen mogelijkheid om nog ergens een lamp oid tussen je bestaande spullen in te hangen als soort van 'doorgeefluik'?Toppe schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:05:
[...]
Nee, ik heb deze vraag aan Ikea gesteld en het is niet mogelijk om meerdere Trådfri gateways in één huis te koppelen.
Volgens Ikea kan je het bereik vergroten door een AP in je huis op te hangen, al zie ik nog niet hoe deze zorgt voor een beter/sterker Zigbee signaal
Voorbeeld: Ik heb 6 lampen in mijn achtertuin, die deden het initieel niet totdat ik de bridge dichterbij zette, nadat ik binnen in huis enkele lampen ook vervangen had voor tradfri de bridge weer in de meterkast gezet en alles werkt weer perfect, ook de lampen die eerder niet gingen.
Tuurlijk kan dit, maar ik had nu als eerst volgende stap de zolder willen voorzien van Trådfri en bewegingssensoren, de eerste verdieping wil ik eigelijk niets automatiseren behalve de nachtlampjes (Hey Siri, welterusten... nachtjeslampjes in die scène aanzetten). Badkamer lampen etc zijn leuk maar niet noodzakelijk.Sander schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:24:
[...]
Zigbee is een mesh netwerk, is er geen mogelijkheid om nog ergens een lamp oid tussen je bestaande spullen in te hangen als soort van 'doorgeefluik'?
Voorbeeld: Ik heb 6 lampen in mijn achtertuin, die deden het initieel niet totdat ik de bridge dichterbij zette, nadat ik binnen in huis enkele lampen ook vervangen had voor tradfri de bridge weer in de meterkast gezet en alles werkt weer perfect, ook de lampen die eerder niet gingen.
Daarbij heb ik ook 4 katten... één krijgt het voor elkaar om de bewegingsmelder te laten reageren, beestje is ook 9 kilo
Dat is sowieso de juiste manier om je thuisnetwerk in te richten als je alles bereikbaar wil houden. Zelf heb ik hetzelfde hoor, kan vanaf zolder probleemloos de hub benaderen die beneden staat.SHIFTER [NL] schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:37:
Heeft IKEA ergens een roadmap oid online staan, waarin te zien is wanneer Google Home ondersteund wordt? Homehit is leuk, maar met maar 1 idevice in huis en de rest Android is Apple hier toch wat ondervertegenwoordigd
Canon EOS | DJI M2P
Het is naar mijn idee allemaal veel te simpel gehouden.Toppe schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:05:
[...]
Nee, ik heb deze vraag aan Ikea gesteld en het is niet mogelijk om meerdere Trådfri gateways in één huis te koppelen.
Je ziet dat je met redelijk alledaagse dingen al vlug tegen beperkingen aan loopt.
Ik begrijp werkelijk de reviews van de grotere blogs en magazines dan ook niet.
Via een wireless repeater kan ik hue ook prima benaderen, en ik kan me niet voorstellen dat dat dan helemaal via de internetverbinding loopt.
Zou dat dan niet kloppen met het verhaal van Erik1971, dat de Ikea afstandsbedieningen met de verlichting communiceren en dat HomeKit pas na verloop van tijd de nieuwe stand van de verlichting te horen krijgt?paQ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:18:
[...]
Dat zou ik ook wel willen weten. Stel dat je in elke kamer een eigen bridge hebt op hetzelfde netwerk, of je hebt in een vakantiewoning een tweede bridge op een ander netwerk. Ik denk dat je momenteel voor elke Ikea bridge een aparte telefoon nodig hebt. Bridges van verschillende merken kan je wel gewoon naast elkaar op dezelfde telefoon bedienen.paQ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:18:
[...]
Er zijn wel Chinese bridges die 500 apparaten ondersteunen in plaats van 50, maar die zijn enkele keren zo duur als de Ikea bridge. Meer bedoeld voor gebruik in kantoren, denk ik (kwaliteit moet wel beter zijn dan van Ikea). En oh ja, er schijnt één merk smart verlichting te zijn waarvan de app wel gewoon soepel kan omschakelen tussen meerdere bridges, maar ik ben de naam even kwijt. Waarom hebben trouwens bridges niet gewoon een webinterface tegenwoordig?
Zoiets is wel iets waar het heen zal gaan, vrees ik, want de officiële app is het niet, je kunt er nog bijna niks mee en er zit bijna geen vooruitgang in de ontwikkeling.SPX420 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:06:
http://hueandme.ch/ voor de liefhebbers, een third party app die werkt met tradfri.
Overigens lijkt het dat de smart verlichting markt door Ikea wel in beweging gebracht is.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Klopt! De handleiding zegt er niet veel over, maar je kan meerdere controllers op een groep hebben. Daarvoor koppel je een controller aan een andere controller doorSHIFTER [NL] schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:47:
[...]
Dat is wel nice! Eens proberen zodra ik een paar nieuw schakelaars gehaald heb.
1. er 1 te factory resetten (4x op koppel knopje klikken)
2. 2 controllers bij elkaar houden en koppel knopje ingedrukt houden totdat er magie gebeurd
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik zou het niet weten.aawe mwan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:29:
[...]
Zou dat dan niet kloppen met het verhaal van Erik1971, dat de Ikea afstandsbedieningen met de verlichting communiceren en dat HomeKit pas na verloop van tijd de nieuwe stand van de verlichting te horen krijgt?
Alles gaat thuis op homekit.
Ben ik op de repeater (wifi) boven verbonden, dan reageert homekit net zo vlot als dat ik op 4G zou zitten.
Alle apparaten en lampen reageren vrijwel direct, behalve de IKEA lampen. Uiteindelijk krijg ik wel een volgens Apple bijgewerkte status te zien maar dat duurt dus ongeveer een minuut.
De IKEA app weigert echter te verbinden en zegt dat ik op hetzelfde netwerk moet.
Ik vrees van wel... 1 bridge per app. Eerlijk gezegd voel ik er ook niet veel voor om het uit te gaan proberen.[...]
Dat zou ik ook wel willen weten. Stel dat je in elke kamer een eigen bridge hebt op hetzelfde netwerk, of je hebt in een vakantiewoning een tweede bridge op een ander netwerk. Ik denk dat je momenteel voor elke Ikea bridge een aparte telefoon nodig hebt. Bridges van verschillende merken kan je wel gewoon naast elkaar op dezelfde telefoon bedienen.
Dan geef je ze toch echt teveel credit hoor.[...]
Overigens lijkt het dat de smart verlichting markt door Ikea wel in beweging gebracht is.
Er zijn zat smart verlichting merken die het een stuk beter voor elkaar hebben.
HET grote voordeel van het IKEA systeem is de prijs, en wellicht het aantal lumen in sommige gevallen, maar voor werkelijk alle andere zaken valt mijns inziens de weegschaal naar de andere kant uit.
Hi Erik hierpaQ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:39:
[...]
Ik zou het niet weten.
Alles gaat thuis op homekit.
Ben ik op de repeater (wifi) boven verbonden, dan reageert homekit net zo vlot als dat ik op 4G zou zitten.
Alle apparaten en lampen reageren vrijwel direct, behalve de IKEA lampen. Uiteindelijk krijg ik wel een volgens Apple bijgewerkte status te zien maar dat duurt dus ongeveer een minuut.
De IKEA app weigert echter te verbinden en zegt dat ik op hetzelfde netwerk moet.
[...]
Ik vrees van wel... 1 bridge per app. Eerlijk gezegd voel ik er ook niet veel voor om het uit te gaan proberen.Dit systeem kent veel te veel haken en ogen.
[...]
Dan geef je ze toch echt teveel credit hoor.
Er zijn zat smart verlichting merken die het een stuk beter voor elkaar hebben.
HET grote voordeel van het IKEA systeem is de prijs, en wellicht het aantal lumen in sommige gevallen, maar voor werkelijk alle andere zaken valt mijns inziens de weegschaal naar de andere kant uit.
Ik kon het verhaal niet helemaal volgen, maar wanneer de remote control direct de lampen bediend, dan zal het inderdaad even wat tijd kosten voor de bridge om te zien dat de lampen van toestant zijn veranderd.
Met Zigbee Light Link protocol moet de bridge de lampen status actief pollen (op vragen aan de lamp) en om het zigbee netwerk niet te veel te belasten zal de bridge dit met een bepaalde interval doen, vandaar dat het dan even duurt dat de lamp status zichtbaar is in de app.
Maar dat is niet wat ik bedoelde in elk gevalErik1971 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:23:
[...]
Hi Erik hier
Ik kon het verhaal niet helemaal volgen, maar wanneer de remote control direct de lampen bediend, dan zal het inderdaad even wat tijd kosten voor de bridge om te zien dat de lampen van toestant zijn veranderd.
Met Zigbee Light Link protocol moet de bridge de lampen status actief pollen (op vragen aan de lamp) en om het zigbee netwerk niet te veel te belasten zal de bridge dit met een bepaalde interval doen, vandaar dat het dan even duurt dat de lamp status zichtbaar is in de app.
Ik gebruik geen knoppen van IKEA. Gewoon een status poll in homekit, op een verbinding in dezelfde ip range, maar op de repeater.
Als ik nu vanaf buitenshuis dezelfde status poll in homekit doe, heb ik onmiddellijk een status.
makes no sense....
Ok dacht al zoiets, daarom kon ik het niet meer linken met mijn verhaalpaQ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:28:
[...]
Maar dat is niet wat ik bedoelde in elk geval
Ik gebruik geen knoppen van IKEA. Gewoon een status poll in homekit, op een verbinding in dezelfde ip range, maar op de repeater.
Als ik nu vanaf buitenshuis dezelfde status poll in homekit doe, heb ik onmiddellijk een status.
makes no sense....
Maar is inderdaad vreemd dat gedrag dat je ziet, ik weet helaas net iets te weing af van TCP/IP en uPNP of wat er dan ook door de Ikea app wordt gebruikt om de bridge te vinden om hier iets zinigs over te zeggen
En al helemaal niet hoe het met Homekit is geregeld.... Neem aan dat er iets van een externe connectie is van de Ikea bridge naar een centrale server, maar hoe en wat ,nee ook hier
[ Voor 11% gewijzigd door Erik1971 op 10-11-2017 10:41 ]
Lijkt me duidelijk dat het probleem zit in het repeater deel van je netwerk. Misschien kan de Trafdri Bridge hier niet mee om kan gaan.paQ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:28:
[...]
Maar dat is niet wat ik bedoelde in elk geval
makes no sense....
Kijk als die repeater een nieuw netwerk aanmaakt en zelf ip uit gaat delen, sja dan zal je nooit met je bridge kunnen verbinden aangezien je op een heel ander netwerk zit.
Voor externe toegang tot je homekit (via 4g) is het van belang dat je een Home Hub hebt (Apple TV of iPad)Erik1971 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:38:
[...]
En al helemaal niet hoe het met Homekit is geregeld.... Neem aan dat er iets van een externe connectie is van de Ikea bridge naar een centrale server, maar hoe en wat ,nee ook hier
[ Voor 22% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 10-11-2017 10:57 ]
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:56:
[...]
Lijkt me duidelijk dat het probleem zit in het repeater deel van je netwerk. Misschien kan de Trafdri Bridge hier niet mee om kan gaan.
Het lijkt mij duidelijk dat het probleem in de Tradfri bridge zit hoor. Alles werkt als een zonnetje. Maar de IKEA bridge kun je gewoon niet benaderen anders dan vanaf dezelfde routerverbinding.
Mijn repeater is gewoon een eenvoudige extender die dezelfde SSID overneemt.
Die deelt echt niet zelf een compleet nieuwe IP range uit hoor.
Zit zelf te kijken naar een lamp+sensor voor in de hal. Maar dat werkt natuurlijk de hele dag...
Kan je met de Ikea HUB instellen dat die alleen aan gaat na zonsondergang OF op tijd?
Kan je met de Ikea HUB instellen dat die alleen aan gaat na zonsondergang OF op tijd?
Goed, misschien heb ik het verkeerd begrepen. Zo heb ik je verhaal gelezen.paQ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:00:
[...]
Het lijkt mij duidelijk dat het probleem in de Tradfri bridge zit hoor. Alles werkt als een zonnetje. Maar de IKEA bridge kun je gewoon niet benaderen anders dan vanaf dezelfde routerverbinding.
Mijn repeater is gewoon een eenvoudige extender die dezelfde SSID overneemt.
Die deelt echt niet zelf een compleet nieuwe IP range uit hoor.
Netwerk beneden = direct reactie
Van buiten af = direct reactie
Verbonden via repeater = geen (langzame) reactie.
Mij lijkt het dan fout te gaan met de repeater. Maar als ik het verkeerd begrijp hoor ik het graag.
Het enige wat mij wel opgevallen is, dat als ik via vpn naar huis verbind ik ook niet de Tradfri bridge kan benaderen.
correct, maar alleen trage reactie op status poll van homekit uit naar IKEA.SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:05:
[...]
Goed, misschien heb ik het verkeerd begrepen. Zo heb ik je verhaal gelezen.
Netwerk beneden = direct reactie
Van buiten af = direct reactie
Verbonden via repeater = geen (langzame) reactie.
EN
IKEA is überhaupt niet via zijn eigen app bereikbaar dan. (en daarin ben ik niet de enige lees ik)
Goed, ik ben er dus een die HEEL tevreden is over de lampjes. En ook over de app. Werkt prima, hoewel wat weinig "extra" functionaliteit.
Daarom Homeassistant gebruiker geworden. Eerst via de syno nas, wat een hoop gedoe opleverde met compileren. Toen via mijn RPi2. Werkte top. Geen compileren meer, alles "out of the box ok" . Dus een RPi3 gekocht. De RPi2 weer teruggegeven aan de kids (want die gebruikten hem als media player) En hassio op de RPi3 gezet. Alleen dat werkt dan weer NIET!! Security code wordt niet geaccepteerd.
Oplossing zou zijn: resetten van de hub, en lampjes opnieuw toevoegen. Ja, da's wel veel werk natuurlijk, met 14 lampjes/groepen/scenes etc.... Dus maar een bug aangemaakt in Github... Voor de geinteresseerden: https://github.com/home-a...me-assistant/issues/10499
Ach ja, 't is een hobby zullen we maar zeggen
Daarom Homeassistant gebruiker geworden. Eerst via de syno nas, wat een hoop gedoe opleverde met compileren. Toen via mijn RPi2. Werkte top. Geen compileren meer, alles "out of the box ok" . Dus een RPi3 gekocht. De RPi2 weer teruggegeven aan de kids (want die gebruikten hem als media player) En hassio op de RPi3 gezet. Alleen dat werkt dan weer NIET!! Security code wordt niet geaccepteerd.
Oplossing zou zijn: resetten van de hub, en lampjes opnieuw toevoegen. Ja, da's wel veel werk natuurlijk, met 14 lampjes/groepen/scenes etc.... Dus maar een bug aangemaakt in Github... Voor de geinteresseerden: https://github.com/home-a...me-assistant/issues/10499
Ach ja, 't is een hobby zullen we maar zeggen
@paQ kan je de gateway wel overal pingen?
Ik vermoed dat hij ziet dat je lokaal bent, maar de verbinding faalt via de repeater dus na een minuut doet hij een fallback via internet.
Heb je toevallig C# skills?
@gysman11 de Tradfri security is vorige week overhoop gehaald en is niet backwards compatible. Heb je van alles de laatste versie?
Ik vermoed dat hij ziet dat je lokaal bent, maar de verbinding faalt via de repeater dus na een minuut doet hij een fallback via internet.
Heb je toevallig C# skills?
@gysman11 de Tradfri security is vorige week overhoop gehaald en is niet backwards compatible. Heb je van alles de laatste versie?
[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 10-11-2017 12:02 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Komt dit niet doordat je als je via je repeater verbonden bent niet rechtstreeks communiceert met de Ikea hub, maar via je apple TV of iPad (die dan wél op hetzelfde netwerk als de Ikea hub zit)?paQ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:13:
[...]
correct, maar alleen trage reactie op status poll van homekit uit naar IKEA.
EN
IKEA is überhaupt niet via zijn eigen app bereikbaar dan. (en daarin ben ik niet de enige lees ik)
Mijn iPad is mijn homekit hub, en die ligt altijd beneden en heeft dus altijd verbinding met de wifirouter waarop ook mijn Ikea hub aangesloten zit. De iPad heeft dus altijd een goeie verbinding met de Ikea hub.
Mijn telefoon is, als ik boven ben, verbonden met de repeater en kan dan via de Ikea app geen verbinding maken met de hub. Via de "woning" app (homekit dus) kan ik met veel moeite en wachten en geduld soms wel een verbinding maken. Ik denk dat die verbinding via de iPad loopt die beneden ligt...
Zou dit kunnen kloppen?
edit: wat hierboven dus ook gezegd wordt door Proton_ in het kort. Hij probeert eerst rechtstreeks verbinding te krijgen, dat lukt niet, dus schakelt ie over naar de iPad verbinding.
[ Voor 7% gewijzigd door Robvdberger op 10-11-2017 12:08 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.