Waar kijk je precies naar uit? Want storingen zijn daar ook gewoon mogelijk hè

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 09:52
Inmiddels overgestapt van KON naar Ziggo per 3 januari. Pakket wordt 23 december geleverd, dus geen probleem.

Wat me meer zorgen maakt is dat de KPN monteur bij het aansluiten van de glasvezelmodule mijn DSL kabel heeft afgeknipt en netjes heeft weggewerkt in de muur, achter een muuraansluiting. Deze kabel was al vrij kort, maar lang genoeg om net mijn modem aan te kunnen sluiten die op de vensterbank staat. Helaas was ik er op het moment van knippen even niet bij, anders had ik gevraagd of hij de kabel wou laten zitten voor eventueel toekomstig gebruik.

Vraag: ik weet niet of een monteur langskomt om mij te helpen met het aansluiten. Ik had me prima zelf kunnen redden als de DSL kabel nog in tact was geweest, maar nu maak ik me toch een beetje zorgen. Wat zouden jullie doen in deze?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50
Jay-B schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:06:
Waar kijk je precies naar uit? Want storingen zijn daar ook gewoon mogelijk hè
Ik kijk uit naar de aanleg van glasvezel in huis, ook om meerdere mogelijkheden te hebben voor snel en stabiel internet.

Maar op dit moment dat Ziggo het probleem serieus neemt en gaat oplossen
Er is zeker een probleem, zelfs in meerdere delen van de woonplaats. Maar zoals de monteur vandaag zeer onbeschoft heeft gedaan, is buiten proportie. Werd gewoon uitgemaakt voor iemand die niets wist, en hij zelf alles wist. Even op z'n telefoontje kijken, en zeggen dat alles "aan hun kant" in orde is. Niet eens meetapparatuur, terwijl de helpdeskmedewerker met deze 2e melding binnen een week ook heeft aangegeven de eind-/wijkversterker na te lopen.

Mag dan ook hopen dat die persoon heel snel de zak krijgt als dit het normale gedrag is, dat hoort niet thuis daar. Voorgaande monteurs waren gewoon netjes, probeerden één en ander te meten en op te sporen om oplossingsgericht te werk te gaan. Dit figuur zat gewoon alleen maar te zeiken over wifi om vermoedelijk geld te kunnen verdienen.

De tweedelijns medewerker zei ook dat het signaal op de lijn niet in orde is, en zelfs bij meerdere gebruikers op dezelfde eindversterker. Wat verklaart dat er meerdere gebruikers gelijktijdig hetzelfde probleem ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:34
Ronzz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:07:
Inmiddels overgestapt van KON naar Ziggo per 3 januari. Pakket wordt 23 december geleverd, dus geen probleem.

Wat me meer zorgen maakt is dat de KPN monteur bij het aansluiten van de glasvezelmodule mijn DSL kabel heeft afgeknipt en netjes heeft weggewerkt in de muur, achter een muuraansluiting. Deze kabel was al vrij kort, maar lang genoeg om net mijn modem aan te kunnen sluiten die op de vensterbank staat. Helaas was ik er op het moment van knippen even niet bij, anders had ik gevraagd of hij de kabel wou laten zitten voor eventueel toekomstig gebruik.

Vraag: ik weet niet of een monteur langskomt om mij te helpen met het aansluiten. Ik had me prima zelf kunnen redden als de DSL kabel nog in tact was geweest, maar nu maak ik me toch een beetje zorgen. Wat zouden jullie doen in deze?
Ziggo komt helemaal niet binnen via DSL maar via de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonderTaal
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 02:06
Ronzz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:07:
anders had ik gevraagd of hij de kabel wou laten zitten voor eventueel toekomstig gebruik.
In wijken waar glasvezel actief is, gebruikt KPN de DSL-kabel niet meer. Deze wordt in de districtskast losgekoppeld en nooit meer opnieuw aangesloten.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik probeer de aanbieding te bestellen, met ingangsdatum feb 2024.

Elke keer als ik alle stappen heb doorlopen en zeg: verstuur order krijg ik:

Dat ging niet goed...
De bestelling is niet gelukt

Echt een storing? Of wellicht omdat de ingangsdatum te ver in de toekomst ligt ofzo?

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:54
meermarco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:23:

Dat ging niet goed...

Echt een storing? Of wellicht omdat de ingangsdatum te ver in de toekomst ligt ofzo?
Had ik ook last van vorige week, meerdere keren geprobeerd via mijn laptop, uiteindelijk op mijn mobiel gedaan en toch ging het wel goed.
Denk toch een issue bij Ziggo.

• Ronzz
Edje040 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:16:
[...]

Ziggo komt helemaal niet binnen via DSL maar via de kabel.
Dan denk ik dat er een aansluiting elders in het gebouw zit. Ik woon in een appartement, dus misschien moet ik dan maar eens ander onderzoek doen.

• meermarco
Freestuff schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:29:
[...]

Had ik ook last van vorige week, meerdere keren geprobeerd via mijn laptop, uiteindelijk op mijn mobiel gedaan en toch ging het wel goed.
Denk toch een issue bij Ziggo.
Bedankt. Dan probeer ik het morgen nog eens op mobiel ipv laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
meermarco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:07:
[...]

Bedankt. Dan probeer ik het morgen nog eens op mobiel ipv laptop.
Wild guess; Je zou het ook met adblockers e.d. uitgeschakeld of incognito modus zonder extensies kunnen proberen. Anders zou ik niet weten waarom het op mobiel wél zou lukken maar op pc/laptop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:20

Mr. Freeze

¡GO!

Weet iemand hoeveel dagen voorafgaand een abonnement je het installatie pakket ontvangt?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:09
Mr. Freeze schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:56:
Weet iemand hoeveel dagen voorafgaand een abonnement je het installatie pakket ontvangt?
Als ik mij niet vergis kan je in dit draadje terug vinden hoeveel dagen dat bij klanten heeft geduurd. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook zo zal zijn. Vorige week vrijdag contact gehad met ziggo waarbij mij een enkel apparaat werd beloofd voor afgelopen maandag. Dat is toen ook op die dag geleverd, Echter bij de track'n'trace stond afgelopen zondag dat het vanwege de drukte misschien zelfs een dag eerder, dus op zondag, zou kunnen worden bezorgd.

Nou, deze seconden krijg je nooit terug ;)
En welkom bij ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Ronzz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
[...]

Dan denk ik dat er een aansluiting elders in het gebouw zit. Ik woon in een appartement, dus misschien moet ik dan maar eens ander onderzoek doen.
In principe zou de kabel binnen moeten komen in (bijvoorbeeld) de meterkast. Vaak (maar niet altijd) is dat een groene kabel (eventueel met een kunststof omhulsel).
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de aansluiting ergens in een hoek van de woonkamer te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr. Freeze schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:56:
Ik op de activatie dag zelf, dat was de korts mogelijke datum 3-4 dagen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
stormfly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:30:
[...]

Ik op de activatie dag zelf, dat was de korts mogelijke datum 3-4 dagen meen ik.
Hier ook. Op de dag zelf het installatie pakket bezorgd.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

meermarco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:23:

Dat ging niet goed...

Gewoon via de chat bestellen. Allervriendelijkst geholpen en een datum die verder ligt dan februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Get!em schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:39:
[...]

Gewoon via de chat bestellen. Allervriendelijkst geholpen en een datum die verder ligt dan februari
Inmiddels werkte het wel. Zelfde browser. Waarschijnlijk iets aan de Ziggo kant. Wilde graag via browser ivm cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:10
Update: Gevraagd of next mini is om te ruilen, ja kan maar moeten we de bestelling annuleren en opnieuw aanvragen (Maarja dan vervalt de meervoordeel ing cashback en dat wil ik niet natuurlijk ). Later moment kan je hem niet omruilen voor de Next.
Antwoord vanuit Ziggo:
Dat is helaas ons beleid. Ik zou je meer informatie willen geven waarom het niet kan maar dit is nu eenmal de regel. Als je een nieuwe klant bent dan mogen we de next eigenlijk ook niet meer aanbieden en moet het echt de next mini worden
Hopelijk is de next mini kwalitatief net zo goed als de next, zeker met sport. Iemand ervaring?

offtopic:
Wel jammer btw, bij verbouwing wel coax nog laten trekken maar dit had dus eigenlijk niet meer gehoeven

[ Voor 32% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-12-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52
dutchnltweaker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:53:
Update: Gevraagd of next mini is om te ruilen, ja kan maar moeten we de bestelling annuleren en opnieuw aanvragen. Later moment kan je hem niet omruilen voor de Next.
Maarja dan vervalt de meervoordeel ing cashback en dat wil ik niet natuurlijk.

Hopelijk is de next mini kwalitatief net zo goed als de next, zeker met sport. Iemand ervaring?

offtopic:
Wel jammer btw, bij verbouwing wel coax nog laten trekken maar dit had dus eigenlijk niet meer gehoeven
Ben ik ook wel benieuwd naar - het feit dat de Mini Next niet meer op coax werkt is eigenlijk wel een interessante move. Het was altijd een argument van Ziggo: TV blijf je kijken via coax en niet met IPTV. En daar is de change.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronzz
Edje040 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:11:
[...]

In principe zou de kabel binnen moeten komen in (bijvoorbeeld) de meterkast. Vaak (maar niet altijd) is dat een groene kabel (eventueel met een kunststof omhulsel).
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de aansluiting ergens in een hoek van de woonkamer te vinden is.
Gevonden, zat nog ergens een groene, dikkere coaxkabel verstopt achter een klepje en wat weggemoffeld. Dank voor de tips allen. Vraag me nog steeds af wat voor kabel daar dan af is geknipt, maargoed….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
meermarco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:05:
[...]

Je kan enkel telefonisch opzeggen. Ja, had gebeld.
Ook gebeld en is inderdaad gelukt. d:)b

Bijzonder dat ik er vorig jaar op werd geattendeerd dat het echt alleen maar 1 maand van te voren kon. Hele discussie over gehad. Maar het is nu gelukt 😄

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:09
meermarco schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:05:
Je kan enkel telefonisch opzeggen. Ja, had gebeld.
In NL is een wet die zegt dat je op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als toen je klant werd. Dus als je online klant werd, moet je ook online kunnen opzeggen.
Dat kan ook bij Ziggo, er staat een opzegformulier op de site. Maar ze gaan je daarna opbellen om te proberen om je te laten blijven. Bijvoorbeeld door het aanbieden van korting, te wijzen op het programma aanbod, gratis extra zenders of iets dergelijks.
Een andere mogelijkheid is het opzegformulier uit te printen en aangetekend op te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
hk12nl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:33:
[...]

Ga ik ook weer eens bellen. Vorig jaar kon ik alleen een maand van te voren bellen om op te zeggen.
Via de website opzeggen, dit formulier. Dan gaat de opzegging in op de datum einde jaarcontract.

Ze bellen inderdaad, maar ik vond het niet erg. Vriendelijk gesprek, uitlegd waarom, was vrij snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52
Wel fijn dat het nu eindelijk online kan. Ik weet niet beter of je moest per se bellen als je wilde opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
Update: Gevraagd of next mini is om te ruilen, ja kan maar moeten we de bestelling annuleren en opnieuw aanvragen (Maarja dan vervalt de meervoordeel ing cashback en dat wil ik niet natuurlijk ). Later moment kan je hem niet omruilen voor de Next.
Antwoord vanuit Ziggo:

[...]

offtopic:
Ik snap dat wel, precies om de reden die je zelf al aangeeft. Je weet zelf nog niet hoe het werkt en je wil het al omwisselen, dat kost een bedrijf gewoon veel geld. Verzendkosten 2x (retour + nieuwe verzenden) de oude mediabox moet weer gecheckt worden - opnieuw verpakt etc. Als iedereen dat dan telkens gaat omwisselen om geen/weinig reden moeten abonnementsprijzen weer omhoog.

In ieder geval - de Next mini werkt prima hier, heb zowel Next als Next mini (2e TV) en merk weinig verschil. Misschien wel even rekening houden met live sport om niet continu op je telefoon te zitten omdat je wat vertraging hebt, maar zelf nog geen spoilers gehad hierdoor :) .

P.S. wellicht kun je die Coax kabel loze leiding nog vervangen voor UTP kabel

[ Voor 3% gewijzigd door SirMemeAlot op 02-12-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
SirMemeAlot schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:04:
[...]

Ik snap dat wel, precies om de reden die je zelf al aangeeft. Je weet zelf nog niet hoe het werkt en je wil het al omwisselen, dat kost een bedrijf gewoon veel geld. Verzendkosten 2x (retour + nieuwe verzenden) de oude mediabox moet weer gecheckt worden - opnieuw verpakt etc. Als iedereen dat dan telkens gaat omwisselen om geen/weinig reden moeten abonnementsprijzen weer omhoog.

In ieder geval - de Next mini werkt prima hier, heb zowel Next als Next mini (2e TV) en merk weinig verschil. Misschien wel even rekening houden met live sport om niet continu op je telefoon te zitten omdat je wat vertraging hebt, maar zelf nog geen spoilers gehad hierdoor :) .

P.S. wellicht kun je die Coax kabel loze leiding nog vervangen voor UTP kabel
Uhm... Welke kosten maken ze extra dan? Ze hebben nog niet eens wat verstuurd.. Ik wilde omruilen voordat ze het spul verzenden ;) . Maar blijkbaar is dat al te lastig voor ziggo.

BTW Er ligt utp en coax, dus dat hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dutchnltweaker Bestellingen bij dergelijke grote providers verlopen doorgaans via een complex proces via tientallen applicaties om vervolgens als pakket bij jou te eindigen. Een order annuleren kan tot een bepaalde hoogte maar wat jij wilt is een lopende order naar eigen inzicht 'even veranderen'. Dat klinkt simpel maar zal in de praktijk niet zo eenvoudig zijn. De order annuleren wil je niet. Ja dan wordt het lastig. Dat is niet iets unieks voor Ziggo maar alle grote providers met een complex applicatielandschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Yep...

LG-RDK_7.6.15-2306.5

In de nacht van 29 op 30 november zijn de eerste modems geüpdatet. Het kan een aantal dagen duren voordat iedereen de update heeft ontvangen.

Wat is er aangepast in deze update?​

Changenotes​:
  • Het in- en uitschakelen van het gastnetwerk veroorzaakt geen crashes meer
  • Na een reboot start het 2,4 Ghz netwerk altijd op met de 20Mhz bandbreedte, zo ervaar je geen problemen met de SmartWifi
  • De 2.5Gb internetpoort ondersteunt nu 802.03az (Energy Efficient Ethernet) dit zorgt voor minder stroomverbruik bij lagere activiteit
  • IPv6 internettoegang is gestabiliseerd
  • VPN’s die PPTP gebruiken werken nu stabiel
  • De Firewall maakt geen lege regels meer aan
  • Verbetering in de communicatie van de modem met SmartWifi (Web en App) en andere achtergrondsystemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 18:42
Antwoord vanuit Ziggo:

[...]

offtopic:
Ik zit hier een beetje met hetzelfde.
Wil best wel terug naar Ziggo ivm de TV ervaring die we hadden met de 'gewone' Next
(eigen AB van de TV gebruiken o.a.) Ik zou dan gaan overstappen in februari via ING rentepunten->meevoordeel.nl

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bBEq8NQ.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JvdW schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:33:
[...]

Ik zit hier een beetje met hetzelfde.
Wil best wel terug naar Ziggo ivm de TV ervaring die we hadden met de 'gewone' Next
(eigen AB van de TV gebruiken o.a.) Ik zou dan gaan overstappen in februari via ING rentepunten->meevoordeel.nl

[Afbeelding]
Alleen dat kan dus niet. Want de bestelling moet opnieuw gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 22:20
laat maar: antwoord al gevonden met zoeken met een andere zoekterm. #opgelost

[ Voor 86% gewijzigd door laredo op 02-12-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:14

R.G

Biedt ziggo voor de next gamepass aan als app of komt dat eraan?
Of playstation app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 16-05 19:24

Xymox

Determinism rulez !

Hoi allemaal !

Vriendin van mij heeft Ziggo met zo'n witte connectbox (CHN7465LG-ZG).
(Coax)
De WIFI is belabberd. Verder valt er niet veel in te stellen.
Abonnement omvat geen TV maar wel vaste telefonie.

Voordat ik mij stort in de rabbit hole om dit te verbeteren had ik al gekeken naar alternatieven.
(eigen router met bridge of gewoon een beter modem).

Heeft Ziggo betere modems om de huidige te vervangen?
(zowel stabieler, beter WIFI en wellicht meer controle over de instellingen?)

Ze heeft trouwens een glasvezel aansluiting en zou evt ook kunnen overstappen naar een andere provider die standaard betere apparatuur heeft. Of wellicht heeft Ziggo een beter alternatief.

De postcode check bij Ziggo geeft aan dat glasvezel inderdaad mogelijk is. Maar kan nergens een abonnement vinden met alleen internet+vaste telefonie.

Om nu meteen alles om te gooien is wel weer wat dus als Ziggo op aanvraag een beter modem kan leveren is dat het makkelijkst.

Tips en advies, heel graag !

[ Voor 11% gewijzigd door Xymox op 04-12-2023 08:55 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xymox schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:42:
Hoi allemaal !

(Coax)

Voordat ik mij stort in de rabbit hole om dit te verbeteren had ik al gekeken naar alternatieven.

Ze heeft trouwens een glasvezel aansluiting en zou evt ook kunnen overstappen naar een andere provider die standaard betere apparatuur heeft. Of wellicht heeft Ziggo een beter alternatief.

De postcode check bij Ziggo geeft aan dat glasvezel inderdaad mogelijk is. Maar kan nergens een abonnement vinden met alleen internet+vaste telefonie.

Om nu meteen alles om te gooien is wel weer wat dus als Ziggo op aanvraag een beter modem kan leveren is dat het makkelijkst.

Of je een nieuw modem kan krijgen betwijfel ik, tenzij je een contract van 12 maanden aangaat. Het witte modem is nog een courant model.

Waar je wel over kunt bellen is de optie tot wifi pod's ofwel steunzenders voor ergens anders in het huis. WiFi met slechts 1 zender haal je bijna geen goede snelheden meer mee tegenwoordig, we verlangen steeds meer en dan heb je extra dekking nodig dmv een steunzender.

Het zwarte sagemcom modem + wifi pod is een mooie optie als je die kunt bemachtigen voor een verlenging van 12 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Xymox Bij slechte wifi is het veel beter om een kabel richting die ruimte te leggen en daar een accesspoint op aan te sluiten.
Een ander modem of provider zal misschien iets helpen maar lost het nooit helemaal goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:26

rvk

(CH7465LG zonder N?)

Dat WiFi belabberd is kan aan veel meer dingen liggen. Bij mijn zus zit iets in de muren waardoor WiFi ook slecht is. Je zou aan oplossingen als de Deco's (bruikleen of huur van Ziggo) of pods kunnen denken. Ook zou je de router in bridge kunnen laten zetten en zelf een oplossing aanleggen (andere betere router of een heel Ubiquiti systeem?).
Ziggo heeft wel meerdere modems maar die kun je niet zo zonder meer krijgen. Dan kijken ze eerst naar andere oplossingen (zoals WiFi signaal versterken).

Wat moet je meer qua controle? (wel belangrijk om e.v. andere keuzes aan te kunnen brengen)
Welke netwerkaanbieder is dat? (Delta, Glaspoort, lokale glasvezelboer, anders?)
Wat bedoel je met dat een check bij Ziggo aangeeft dat er glasvezel mogelijk is. Ik denk niet dat Ziggo zelf glasvezel van de concurenten aangeeft. En dat Ziggo zegt dat er glasvezel ligt... dat zal wel het verhaaltje zijn dat de laatste 1% toch coax is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
Hoi allemaal !

(Coax)

Ik zou toch eerst eens kijken wat dan belabberde wifi is en waardoor dat komt. Kan aan plaatsing liggen, teveel storing van andere wifiapparaten etc.

Kan zomaar zijn als er een andere router gebruikt wordt, de problemen gewoon blijven

Overigens biedt elke provider internet+bellen. Je kan nog checken bij internetten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Inderdaad, zonder N

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jewie
rvk schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:13:
[...]

Wat bedoel je met dat een check bij Ziggo aangeeft dat er glasvezel mogelijk is. Ik denk niet dat Ziggo zelf glasvezel van de concurenten aangeeft. En dat Ziggo zegt dat er glasvezel ligt... dat zal wel het verhaaltje zijn dat de laatste 1% toch coax is.
Ziggo moet echt stoppen met dat glasvezel-kabel-propaganda van hen. Krijg inmiddels per kwartaal zo'n flyer in de bus over de 'fabels' van glasvezelsn en dat zij ook op 'glasvezel' zitten tot aan de straatkast. Het is gewoon complete misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hoi allemaal !

(Coax)

Meten is weten. Ik heb via community ziggo een vervangend modem gekregen (Sagecom F3896LG-ZG) bij het goedkoopste abonnement. Zie hier mijn stappen en de uiteindelijke oplossing van Ziggo. Maar je moet wel wat moeite doen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 19:45
Heb 1GB Internet geinstalleerd bij mijn ouders, die al televisie van Ziggo hadden. Moet zeggen dat onboarding allemaal uitermate soepel verliep, inclusief installeren van de next mini. Wordt ook allemaal keurig ondersteund door folders van Ziggo. Internet werkte direct op volle snelheid.
Abonnement gaat automatisch over als ze zien dat het modem in gebruik hebt genomen. De televisie ervaring van de next mini is verder perfect.
Behalve dat ze je veel geld uit de zak willen kloppen is hun product zo slecht nog niet. Het verschil met glasvezel (hogere upload) is in de praktijk voor veel gebruikers onmerkbaar en dan zijn zaken als zenderpakket en de GUI van de mediabox veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
Jewie schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:48:
[...]

Ziggo moet echt stoppen met dat glasvezel-kabel-propaganda van hen. Krijg inmiddels per kwartaal zo'n flyer in de bus over de 'fabels' van glasvezelsn en dat zij ook op 'glasvezel' zitten tot aan de straatkast. Het is gewoon complete misleiding.
Ik denk dat het feitelijk wel klopt hoor. Het is hoe je het marketingtechnisch weg zet natuurlijk. En Ziggo zit natuurlijk enigszins in het nauw doordat ze geen glasvezel hebben tot in de meterkast. De basale consument denkt natuurlijk dat glasvezel het nieuwe wereldwonder is en dat dit is wat je zou moeten hebben terwijl, zoals eerder al genoemd' de down en upload via Ziggo voor deze consument meer dan prima is.

Ik ben het met je eens hoor, daar niet van. :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

ZuinigeRijder schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:42:
[...]

Meten is weten. Ik heb via community ziggo een vervangend modem gekregen (Sagecom F3896LG-ZG) bij het goedkoopste abonnement. Zie hier mijn stappen en de uiteindelijke oplossing van Ziggo. Maar je moet wel wat moeite doen 8)
Aha.
Al lezende over Sagecom F3896LG-ZG versus de CHN7465LG-ZG is de eerste de betere optie.
Ik vraag mij af of Ziggo het modem wil omruilen. Met de info dat er WIFI issues zijn zullen ze denk ik trachten extra WIFI extenders aan te smeren.

Maar op de vraag waarom dit modem, kan ook gemeld worden dat WIFI6 of WPA3 nodig is, wat dit modem heeft.

Maarja, is de wens voor gebruik van WIFI 6 reden genoeg van een klant om een nieuw modem te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Xymox bij mij was het probleem het regelmatig wegvallen van Wifi, niet het Wifi bereik. En dat kon ik dus aantonen met gratis EMCO ping monitor. Wil je die route gaan, moet je gewoon het issue als nieuw topic in community.ziggo.nl maken en bewijslast leveren. Bellen naar klantenservice is niet de weg (die houden zich aan het script).

P.S. Ik heb de Wifi router naast de meterkast staan, zodat ik overal goed bereik heb, zonder Wifi extenders (die ik overigens wel heb, ongebruikt in de kast, weer minder sluipverbruik ;w ).

[ Voor 52% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Begin met het meten van het wifi signaal. Als het modem in de meterkast staat dan heb je in de woonkamer vaak slecht bereik. Zijn voor Android en iOS genoeg Wifi Analyzer apps te vinden.

Zelf heb ik ervoor gekozen om kabels te laten trekken van van de meterkast naar de woonkamer en werkkamer. Daar zitten nu Wifi Pods. Ik heb daarmee in het hele huis voldoende sterke wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Beetje dezelfde onzin als dat glasvezelproviders claimen een stabielere verbinding te kunnen leveren. Ook marketing.
hk12nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:54:
[...]

En Ziggo zit natuurlijk enigszins in het nauw doordat ze geen glasvezel hebben tot in de meterkast. De basale consument denkt natuurlijk dat glasvezel het nieuwe wereldwonder is en dat dit is wat je zou moeten hebben terwijl, zoals eerder al genoemd' de down en upload via Ziggo voor deze consument meer dan prima is.
Dit is exact het punt. Alleen al het feit dat @Jewie een punt maakt van het wel of niet hebben van een Ftth aansluiting geeft al aan dat de perceptie van glasvezel en beetje scheefgetrokken is van de werkelijkheid. En de tweakers op dit forum doen daar hard aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:21
Het zijn geen fabels, het klopt.
Wat wel een fabel is, is dat je als gewone thuisgebruiker gigabit internet (of sneller!!! 8)7 )nodig hebt.
Als Ziggo een 200 Mbps download plus 50 Mbps upload abonnement zou aanbieden, zou dat voor 99,99% van Nederland (waaronder ook 99% van de Tweakers) snel genoeg zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand al ervaring met de next mini en de nieuwe NPO app?

Tot voor kort gebruikte ik de NPOplus app op mijn Samsung TV met CI+ module en historische smarcard. Geen gedoe met extra kastjes en alles met één aftandsbedeining.

Maar ja, de NPO heeft in haar wijsheid besloten de app geheel te vernieuwen en daarbij is Tizen 3.0 of hoger nodig. Helaas pindakaas, mijn TV is al weer te oud. 8)7

En om nu een nieuwe TV te kopen enkel en alleen daarom... Dus overweeg ik om Ziggo om een next mini te vragen. Als de nieuwe NPO app daar dan tenminste wel op draait... En als dat dan ook geldt voor de Ziggo Go app. Want ook daar is mijn TV te oud voor...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Als je npo en ziggo go beide als app wil gebruiken kan je ook denken aan een chromecast met Google tv. Alle prima met een afstandsbediening te bedienen.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:09:
Heeft iemand al ervaring met de next mini en de nieuwe NPO app?

Tot voor kort gebruikte ik de NPOplus app op mijn Samsung TV met CI+ module en historische smarcard. Geen gedoe met extra kastjes en alles met één aftandsbedeining.

Maar ja, de NPO heeft in haar wijsheid besloten de app geheel te vernieuwen en daarbij is Tizen 3.0 of hoger nodig. Helaas pindakaas, mijn TV is al weer te oud. 8)7

En om nu een nieuwe TV te kopen enkel en alleen daarom... Dus overweeg ik om Ziggo om een next mini te vragen. Als de nieuwe NPO app daar dan tenminste wel op draait... En als dat dan ook geldt voor de Ziggo Go app. Want ook daar is mijn TV te oud voor...
Mijn advies is om te investeren in een los kastje/stick zoals een Apple TV of Chromecast
voor Google TV. Indien jouw diensten ook via Next werken, is dat kastje natuurlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:58
Ik heb een Samsung smart tv van ongeveer 2018 denk ik. Ik kijk tv altijd via de ci+ module. Geen app en geen streaming. Sinds vanavond doen npo 1,2 en 3 niet meer. Ik hoor wel geluid maar geen beeld. Op de tv verschijnt de melding 'dit toestel wordt niet langer ondersteund'. Ik heb wel een Chromecast en heb via de telefoon geprobeerd te streamen maar helaas, ook dat werkt niet.
Heeft dit te maken met die nieuwe NPO app? Nogmaals, ik heb nooit een app gebruikt om naar npo of andere zenders te kijken.
Andere zenders doen overigens wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door acale op 04-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 13:16
acale schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:28:
Ik heb een Samsung smart tv van ongeveer 2018 denk ik. Ik kijk tv altijd via de ci+ module. Geen app en geen streaming. Sinds vanavond doen npo 1,2 en 3 niet meer. Ik hoor wel geluid maar geen beeld. Op de tv verschijnt de melding 'dit toestel wordt niet langer ondersteund'. Ik heb wel een Chromecast en heb via de telefoon geprobeerd te streamen maar helaas, ook dat werkt niet.
Heeft dit te maken met die nieuwe NPO app? Nogmaals, ik heb nooit een app gebruikt om naar npo of andere zenders te kijken.
Hier ook precies het zelfde probleem, Samsung uit 2018 en ci module. Na een paar minuten een soort overlay over het scherm met de melding dat deze tv niet langer ondersteund wordt.

Dit zal met de app update te maken hebben maar hier wordt tv gekeken via de kabel, niet via een app..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Gunner0616 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:33:
[...]

Hier ook precies het zelfde probleem, Samsung uit 2018 en ci module. Na een paar minuten een soort overlay over het scherm met de melding dat deze tv niet langer ondersteund wordt.

Dit zal met de app update te maken hebben maar hier wordt tv gekeken via de kabel, niet via een app..
Ik mag hopen dat het om een bug gaat en snel opgelost wordt. Het kan niet zo zijn dat men op deze manier gedwongen wordt een nieuwe tv te kopen? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kreeg vanavond een software update aangeboden voor mijn Samsung tv.

Hebben jullie toevallig aanstaan dat updates automatisch worden doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Wolly schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:37:
Ik kreeg vanavond een software update aangeboden voor mijn Samsung tv.

Hebben jullie toevallig aanstaan dat updates automatisch worden doorgevoerd?
Een update van de smart hub of bedoel je echt een firmware update? De smart hub omgeving krijgt regelmatig een update hier op mijn tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
acale schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:38:
[...]

Een update van de smart hub of bedoel je echt een firmware update? De smart hub omgeving krijgt regelmatig een update hier op mijn tv
Geen idee, het is zo'n klein grijs windowtje rechts bovenin die er ineens stond vanavond. Ik was te laat om het goed te kunnen lezen maar dat is altijd het software update scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Volgens mij is dat de update van de smart hub maar die heb ik afgelopen dagen ook niet gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
acale schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:28:
Functionaliteit ci+ module zou geheel los moeten staan van de NPO app.

Oplossingen voor jou
Krijg je deze melding op één van de lineaire NPO-kanalen via een CI+ Module? Controleer dan of je een "HBBTV"-instelling kunt vinden bij de instellingen van je televisie en zet deze uit.

Zie ook de antwoorden in bron hieronder.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Bedankt voor je tip Chris, maar mijn tv ondersteunt geen HBBTV. Het heeft dus niet geholpen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ja nu ben ik verward. Na de opmerkingen over glasvezel hier.
Ziggo geeft aan, ja glasvezel op adres dus hier zijn de abonnementen.

Zoeken via vergelijkingssites en adres, geen Ziggo bij de resultaten. Wel als ik kabel kies ipv glasvezel.

Wat is het nu...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:12
Xymox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:

Zoeken via vergelijkingssites en adres, geen Ziggo bij de resultaten. Wel als ik kabel kies ipv glasvezel.

Wat is het nu...
Ziggo heeft een combi, ze noemen het (lekker verwarrend) glasvezel-kabel netwerk. Zie: https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-OkRoFS1r7GDYn4o3ybW6FL-Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxMZdkDFFssVfX5hK2eGoC6c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Yorro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:36:
[...]

Ziggo heeft een combi, ze noemen het (lekker verwarrend) glasvezel-kabel netwerk. Zie: https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel

[Afbeelding]
Het is gewoon coax. KPN noemt hun DSL netwerk toch ook niet glasvezel DSL? Als er naar de straatkast glasvezel ligt. Dat zou op hetzelfde neerkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 16:26
Gisteravond heb ik via Ziggo mijn viaplay abonnement opgezegd. Gelijk met de opzeggingsmail kreeg ik ook een mail van ziggo dat ik 12 maanden gratis ziggo sport totaal krijg. Normaal bel ik elk jaar voor korting en vaak krijg je sport totaal er wel bij. Nu dus zonder vragen...meer mensen dit gehad of denken ze bij ziggo aahh, jij zegt viaplay op dan lokken we je naar ziggo sport totaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:12
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:41:
[...]

Het is gewoon coax. KPN noemt hun DSL netwerk toch ook niet glasvezel DSL? Als er naar de straatkast glasvezel ligt. Dat zou op hetzelfde neerkomen.
Eens. Vandaar ook mijn toevoeging “lekker verwarrend”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:41:
[...]

Tsja, maar vroeger hete glasvezel ook FttH / Fiber to the Home. Oftewel: bij glasvezel was er vroeger ook de behoefte om expliciet aan te geven dat die glasvezel tot de woning liep.

En daarnaast heeft KPN nog wel een reden om het niet "glasvezel DSL" te noemen. Ze doen namelijk geen echt onderhoud meer aan DSL en overal waar ze glasvezel hebben gaat DSL uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:10:
[...]

Tsja, maar vroeger hete glasvezel ook FttH / Fiber to the Home. Oftewel: bij glasvezel was er vroeger ook de behoefte om expliciet aan te geven dat die glasvezel tot de woning liep.
Maar dat is ook een beetje mijn punt. Je kunt de coax van Ziggo wel glasvezelkabel netwerk noemen, maar dan moet je de DSL ook glasvezelDSL gaan noemen. Oftewel FTTC Wikipedia: Fiber to the x

De enige reden dat Ziggo het glasvezelkabel noemt is marketing. Want duidelijk wordt het er niet op. In de volksmond is het gewoon coax en dus ook DSL. Niemand zegt glasvezelkabel of FTTC als ze coax of DSL bedoelen.
En daarnaast heeft KPN nog wel een reden om het niet "glasvezel DSL" te noemen. Ze doen namelijk geen echt onderhoud meer aan DSL en overal waar ze glasvezel hebben gaat DSL uit.
Sinds enkele jaren wel weer. Maar een paar jaar geleden stond het natuurlijk wel op een laag pitje.

[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 05-12-2023 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jewie
Jay-B schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:24:
[...]

Dit is exact het punt. Alleen al het feit dat @Jewie een punt maakt van het wel of niet hebben van een Ftth aansluiting geeft al aan dat de perceptie van glasvezel en beetje scheefgetrokken is van de werkelijkheid. En de tweakers op dit forum doen daar hard aan mee.
Waar ik over val is dat er beweerd wordt dat er glasvezel tot de straatkast ligt - dat zijn voor mij de kastjes waar er op iedere hoek van de straat een van staat. Als er tot al die kastjes glasvezel zou liggen dan zou eerder ook overal de straat opengelegd moeten zijn, wat nooit is gebeurd hier in de buurt.

Het is mi. dus misleiding van Ziggo dat men beweerd dat glasvezel zowat haast tot aan het straatpunt ligt zonder ook maar een straat opengebroken te hebben. Denk dat een groot stuk nog altijd COAX betreft.

Verder ben ik het ook eens dat 1GB voor de meeste gewoon een overkill is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jewie Het klopt wat je zegt maar net zoals Ziggo een handjevol FTTH aansluitingen heeft, heeft ze echter wel degelijk ook een handje vol FTTC aansluitingen. Hierbij is de glasvezel tot aan de straatkast gelegd. Het overgrote deel is echter nog steeds glasvezel tot de wijkhub en vandaar coax naar de eindversterkers. Ik snap niet waarom de marketingafdeling van Ziggo hierop al heeft voorgesoorteerd. Is wat mijn betreft ook niet nodig. Ik vind tegelijkertijd dat er vaak al een waardeoordeel ligt over glasvezel terwijl het niets zegt over de kwaliteit of stabiliteit van een verbinding alleen over de maximale potentie. Dat vind ik ook misleidend. Wat we wel zeker weten is dat de glasvezelmarketing veel beter werkt. Men denkt echt dat als je glasvezel hebt dat je verbinding per definitie stabieler is. Dat kan in bepaalde gevallen zo zijn maar dat is niet inherent aan het medium.

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 05-12-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Xymox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:

Wat is het nu...
In je meterkast (of elders) komt gewoon een Ziggo coax binnen. Je hebt dus ook een coax modem nodig bij Ziggo.

Bij de vergelijkingssites met filter op glasvezel (ftth) gaan ze uit van de glasvezelkabel tot in je meterkast, met daarop dus een mediaconverter of modem die de glasvezel omzet naar UTP.

Grootste verschil:
FTTH glasvezel: meestal symmetrisch (dus 100/100, 500/500, 1000/1000)
Coax (met backbone glasvezel van ziggo): asymmetrisch met huidige factor 4 tot 10: 100/25 tot 1000/100
Extra verschil: latency, FTTH heeft typisch iets van 3 tot 10ms voor eindgebruiker, Coax ziggo een factor 5 hoger vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is geen vaste factor aan te hangen en zeker geen 5. Met de Ubee 1318 had ik naar de dichtstbijzijnde Speedtest server een latency van 6-9 ms. Met de Sagemcom is deze om onbekende reden iets hoger geworden (10-13 ms). Een verschil van 5 ms is echter niet merkbaar bij alledaags gebruik. Ik zoubde keus altijd laten afhangen van de noodzaak van een hogere upload, wel of niet TV (en aantal TV's) en de uiteindelijke prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door Jay-B op 05-12-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jay-B schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:57:
@Jewie Wat we wel zeker weten is dat de glasvezelmarketing veel beter werkt.
Het wordt gretig overgenomen...
Bijv Makelaars die ook glasvezel bij hun advertentie zetten.
Men denkt echt dat als je glasvezel hebt dat je verbinding per definitie stabieler is. Dat kan in bepaalde gevallen zo zijn maar dat is niet inherent aan het medium.
Naja, als je nu dezelfde upload wil als glasvezel ftth, dan moet je bij Ziggo het duurste 1000/100 pakket nemen tov het goedkoopste 100/100 pakket bij FttH. Dat maakt nogal verschil.

Stabieler is inderdaad nogal afhankelijk van veel andere factoren, maar de echte mogelijk download en uploadsnelheid is bij Ziggo via Coax nou eenmaal wel aan overboeking onderhevig, en bijbehorende kwaliteitlevering dus ook, zie ook het topic bij ziggo. Bij FttH zie je dat zowel bij KPN als Odido/T-mobile netwerken de lagere abonnementen eerder overperformen, dan onderperformen (100/100 functioneert als 150/150 in de praktijk)

https://community.ziggo.n...nou-verwachten/td-p/29013
https://www.ziggo.nl/klan...rnet-wifi/netneutraliteit
Afbeeldingslocatie: https://community.ziggo.nl/legacyfs/online/ce0efa68-81df-447e-99a2-6064badd88ca.png

En zie ook het topic waaruit blijkt dat bij veel aansluitingen in een wijk, er problemen ontstaan in capaciteit. Dit is bij FttH niet (of veel minder) aanwezig. https://community.ziggo.n...9853/page/2?postid=683206

En als je het hebt over noodzaak van hogere upload?
Hier 2 thuiswerkplekken met full-hd webcams waarmee tijdens meetings ook nog presentaties en video's worden gestreamd naar anderen in de meeting. Tegelijkertijd zie je veel up en download verkeer door 4 verbindingen met OneDrive waarin de bestanden op afroep beschikbaar zijn. En dan nog de backup routines van de foto archieven (2,5TB, incremental block) die ook overdag draaien, omdat snachts de computers uit gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 05-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[Afbeelding]

En zie ook het topic waaruit blijkt dat bij veel aansluitingen in een wijk, er problemen ontstaan in capaciteit. Dit is bij FttH niet (of veel minder) aanwezig. https://community.ziggo.n...9853/page/2?postid=683206
Bij FttH is er net zo goed overboeking. Niet alleen "upstream" (PoP naar het internet) maar zeker bij XGS-PON waarbij de glasvezel als gedeeld medium dienst doet (1 kabel uit PoP naar tot 128 wonigen) zal er overboeking (kunnen) plaatsvinden. Net zoals er bij Ziggo overboeking kan plaatsvinden (persoonlijk merk ik er echter niks van, als het al aan de orde is in de wijk).

En v.w.b. snelheidstabellen, leuk en aardig, maar het gaat om de praktijk. En de praktijk wijst uit dat je bij Ziggo over het algemeen genomen een (iets) hogere snelheid kunt meten dan het abo (dus bij 200Mbit/s kun je bv 220Mbit/s meten, bij 1Gbit/s op een modem met 2,5Gbit/s poorten ga je ook over die 1Gbit/s heen). Bij mijn weten zet een Delta (op hun glasvezelnetwerk) wel keihard de limiet op wat geadverteerd wordt. Dus als je een 1Gbit/s abo hebt gaan er "1024 mega ethernet bits per seconde" over de kabel. Dus bruto, waarbij je dus maar ~940Mbit/s haalt in een speedtest, door het verlies aan daadwerkelijke data bits doordat deze verpakt zitten in, bv, TCP, IP en ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[...]
Naja, als je nu dezelfde upload wil als glasvezel ftth, dan moet je bij Ziggo het duurste 1000/100 pakket nemen tov het goedkoopste 100/100 pakket bij FttH. Dat maakt nogal verschil
Wat heeft dat met stabiliteit te maken? Of was het een verkeerde quote?
uploadsnelheid is via Coax nou eenmaal wel aan overboeking onderhevig, en bijbehorende kwaliteitlevering dus ook, zie ook het topic bij ziggo.

[Afbeelding]

Laten we alsjeblieft niet stabiliteit/kwaliteit en mate van overboeking als synoniem van elkaar zien. Ja de overboeking is op coax hoger maar dat zegt niets over kwaliteit. Overigens heeft elke consumentenverbinding een mate van overboeking dat geldt ook voor glasvezel. Ik ben het met je eens dat de kans op een capaciteitsproblemen op coax hoger is maar ik zou dat niet als argument gebruiken. Ik voer dagelijk geautomatiseerd snelheidstesten uit en ik kom zelden onder de 90% (1000/100). Waarbij ook niet helemaal uit te sluiten is dat er een probleem aan de overkant kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jay-B schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:47:
[...]

Wat heeft dat met stabiliteit te maken? Of was het een verkeerde quote?
Ja, beetje verkeerde quote.

Punt is hier meer dat de verwachting bij glasvezel is dat een goedkope internetlijn met goede upload bij FttH mogelijk is. Indien dus Ziggo, moet je alsnog het duurste abonnement nemen..
[...]

Laten we alsjeblieft niet stabiliteit/kwaliteit en mate van overboeking als synoniem van elkaar zien. Ja de overboeking is op coax hoger maar dat zegt niets over kwaliteit. Overigens heeft elke consumentenverbinding een mate van overboeking dat geldt ook voor glasvezel. Ik ben het met je eens dat de kans op een capaciteitsproblemen op coax hoger is maar ik zou dat niet als argument gebruiken. Ik voer dagelijk geautomatiseerd snelheidstesten uit en ik kom zelden onder de 90% (1000/100). Waarbij ook niet helemaal uit te sluiten is dat er een probleem aan de overkant kan spelen.
Klopt helemaal hoor, praktijk zal echt meevallen en anders opgelost worden. Maar door de klassieke indeling met coax in concurrentie met de nieuwere netwerken met glasvezel ftth, zie je dat er nog wel meer oudere problemen boven kunnen komen bij coax, van wijkkast tot aan de oudere coax punt in (oudere) huizen. Doet niets af aan techniek, maar wel aan de geschiedenis. Misschien kijken we over 20 jaar wel op dezelfde manier naar Glasvezel Ftth als XGS-PON uit strategische overwegingen vanuit de aanbieder toch niet zo positief is voor de thuisgebruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Jay-B schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:47:
Laten we alsjeblieft niet stabiliteit/kwaliteit en mate van overboeking als synoniem van elkaar zien. Ja de overboeking is op coax hoger maar dat zegt niets over kwaliteit. Overigens heeft elke consumentenverbinding een mate van overboeking dat geldt ook voor glasvezel.
Bij de meeste grote glasvezel providers die over standaard Ethernet leveren (AON) zit je vervolgens op een switch met honderden klanten, die aan een switch hangt waar weer tientallen van die switches opzitten.

Ik zou me niet blind staren op dat er meer overboeking bij coax in the last mile zit, dat halen ze op de glasvezelnetwerken echt wel in de glasvezel PoP's bij qua overboeking :). Anders dan de upload zie ik niet echt verschil tussen Ziggo of een glasvezelprovider, kijk eens in de topics van een paar van de glasvezelproviders, het gras is niet altijd groener aan de glasvezelkant qua betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plofkotje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:46:
[...]

Ik zou me niet blind staren op dat er meer overboeking bij coax in the last mile zit, dat halen ze op de glasvezelnetwerken echt wel in de glasvezel PoP's bij qua overboeking :)
Klopt. Verschil is wel dat die overboeking op de laatste km bij de coax moeilijk te compenseren is als de vraag naar bandbreedte toeneemt. Bij glasvezel kan men vrij gemakkelijk apparatuur in de PoP bijplaatsen cq vervangen als de vraag toeneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:56:
[...]

Klopt. Verschil is wel dat die overboeking op de laatste km bij de coax moeilijk te compenseren is als de vraag naar bandbreedte toeneemt. Bij glasvezel kan men vrij gemakkelijk apparatuur in de PoP bijplaatsen cq vervangen als de vraag toeneemt.
Bij XGS-PON kan dat ook niet. Immers komt er dan in het PoP een vezel binnen waar tot 128 aansluitingen op zitten. Als een (aantal) van die 128 zoveel snelheid vragen dat die de vezel / PON poort vol trekken kun je ook niet even de aansluitingen verdelen over meerdere poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Bij KPN glaspoort is de minimale splitsing 1:16 in de straat, en dan een 1:4 splitter in de POP wat 1:64 maakt. Het gemakkelijkste reduceren qua load is in de POP splitters verwijderen naar 1:2 of 1:1 (wat 1:16 is)

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 05-12-2023 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bij Delta fiber heeft iedere eindaansluiting een eigen fiber tot in het PoP. De splitter/combiners staan in het PoP. Bij KPN gaat het inderdaad anders, daar zijn er ook splitters "halverwege". Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit met opzet zo gedaan is om toegang van derden tot de glasvezel te frustreren. Bij Delta is er de mogelijkheid voor derden om eigen apparatuur in het PoP te plaatsen. M.a.w. dark fiber te gebruiken. Bij XS-GPON van KPN gaat dat niet, de derde partij zit eigenlijk vast aan de infra van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:03
Yorro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]
Ook dat is gejokt natuurlijk. Bij mij in de voortuin staat het straatkastje, daar is de afgelopen 20 jaar helemaal niets aan veranderd. Ja af en toe gaat het open en wordt er wat gerommeld om iemand aan- of af te sluiten. Of er komt zon busje van een of andere meet firma die wat doormeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Bij coax kan je ook optisch splitsen en combineren. Ik weet niet hoe ver die optische laag het netwerk in gedrukt is. In het ideale geval natuurlijk tot op wijkniveau.

Het oplossen is wel véél lastiger dan bij PON. Maar daar zit men ook vast als één van de splits onder de grond/in de vast bekabelde straatkast vol zit. Die architectuur van Delta is duurder maar geeft ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:11:
[...]

Bij XGS-PON kan dat ook niet. Immers komt er dan in het PoP een vezel binnen waar tot 128 aansluitingen op zitten. Als een (aantal) van die 128 zoveel snelheid vragen dat die de vezel / PON poort vol trekken kun je ook niet even de aansluitingen verdelen over meerdere poorten.
Mijn punt was dat bij de coax de laatste km echt wel vol zit. Daar zit nog een klein beetje rek in maar de grens is in zicht. Zonder te graven is daar niet veel meer te halen. Bij glasvezel is de rek in die laatste km er nog lang niet uit. Daar is nog heel veel potentieel. Bij de glasvezel zitten de grenzen van de overboeking nu verderop. In de PoP en de backbone verbindingen. En dat is makkelijker op te schalen. Dat was mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:30:
[...]

Mijn punt was dat bij de coax de laatste km echt wel vol zit. Daar zit nog een klein beetje rek in maar de grens is in zicht. Zonder te graven is daar niet veel meer te halen. Bij glasvezel is de rek in die laatste km er nog lang niet uit. Daar is nog heel veel potentieel. Bij de glasvezel zitten de grenzen van de overboeking nu verderop. In de PoP en de backbone verbindingen. En dat is makkelijker op te schalen. Dat was mijn punt.
Levert Comcast niet al multi-Gbit, symmetrisch, over coax? Want dan blijkt maar weer dat er toch nog meer rek in zit dan iedereen al jaren schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ozzynator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:20:
[...]

Ook dat is gejokt natuurlijk. Bij mij in de voortuin staat het straatkastje, daar is de afgelopen 20 jaar helemaal niets aan veranderd. Ja af en toe gaat het open en wordt er wat gerommeld om iemand aan- of af te sluiten. Of er komt zon busje van een of andere meet firma die wat doormeet.
Ben je afgelopen 20 jaar dan 24/7 (vooruit, 9/5, Ziggo heeft ook vaste werktijden) thuis geweest? #flauw

Hier staat de straatkast een paar huizen verder tegenover. Paar jaar terug (19/20) gezien dat "het volledige binnenwerk" vervangen is. Maakt er natuurlijk geen glasvezel van, maar er wordt uiteraard wel onderhoud gedaan.

En daarnaast is er volgens mij een definitie dingetje. Glasvezel tot in de wijk is "het grote huisje of grote kast vol apparatuur", en niet die kleine straatkasten waar maar een eindversterker in zit. Dus van wijkkast naar straatkast is ook nog coax. Maar de wijkkasten zijn bij mijn weten wel glasvezel? En wijkkast staat in mijn geval ook maar op een goede 200 meter.

Vergelijk dat met DSL. Kan maximaal 30Mbit/s krijgen. Want nog antieke koper met dus "maar een draadje", alleen ADSL (geen VDSL), etc etc. En last time I checked betaal je wel dezelfde prijjs als klanten die met DSL wel bv 100Mbit/s krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 13:16
acale schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:37:
[...]

Ik mag hopen dat het om een bug gaat en snel opgelost wordt. Het kan niet zo zijn dat men op deze manier gedwongen wordt een nieuwe tv te kopen? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk.
In één van de menu's (volgens mij advanced settings) staat een optie met betrekking tot het laden van netwerk/dynamische componenten bij tv zenders. Deze heb ik uitgezet en sinds dien heb ik geen last meer van de overlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:38:
[...]

Levert Comcast niet al multi-Gbit, symmetrisch, over coax? Want dan blijkt maar weer dat er toch nog meer rek in zit dan iedereen al jaren schrijft.
Je stelt een vraag en gaat er dan conclusies uit trekken voordat het antwoord gegeven is?
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:47:
[...]

Hier staat de straatkast een paar huizen verder tegenover. Paar jaar terug (19/20) gezien dat "het volledige binnenwerk" vervangen is. Maakt er natuurlijk geen glasvezel van, maar er wordt uiteraard wel onderhoud gedaan.
Nog niet zo lang geleden zijn in de straatkasten alle versterkers vervangen voor de upgrade naar DOCSIS 3.1. Inmiddels is het hele netwerk DOSIS 3.1 ready voor zo ver ik weet. Het illustreert alleen maar dat het steeds meer moeite kost om nog weer wat extra uit die meer dan een halve eeuw oude coax te persen. Als er ooit nog DOCSIS 4 komt moet er weer een hoop gesleuteld worden.

Die 2 km fiber die van mijn meterkast naar het PoP gaat, ik verwacht niet dat dar de komende 20 jaar nog iets aan gedaan hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:05:
[...]

Je stelt een vraag en gaat er dan conclusies uit trekken voordat het antwoord gegeven is?
Klopt!
[...]

Nog niet zo lang geleden zijn in de straatkasten alle versterkers vervangen voor de upgrade naar DOCSIS 3.1. Inmiddels is het hele netwerk DOSIS 3.1 ready voor zo ver ik weet. Het illustreert alleen maar dat het steeds meer moeite kost om nog weer wat extra uit die meer dan een halve eeuw oude coax te persen. Als er ooit nog DOCSIS 4 komt moet er weer een hoop gesleuteld worden.
Het is niet de vraag of er ooit een DOCSIS 4 komt. Dat is er namelijk al en ook Ziggo heeft hier al (lab) tests mee gedaan. Of het landelijk wordt uitgerold is wel maar de vraag.
Die 2 km fiber die van mijn meterkast naar het PoP gaat, ik verwacht niet dat dar de komende 20 jaar nog iets aan gedaan hoeft te worden.
Uhm, als die fiber binnen 20 jaar vervangen moet worden is het sowieso een nogal dure aangelegenheid. Vooral gezien je zal al aangeeft dat die coax kabel al een halve eeuw in de grond ligt. Dan was die antieke coax voor 3 publieke zenders en een beetje radio zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:14:

[...]

Het is niet de vraag of er ooit een DOCSIS 4 komt. Dat is er namelijk al en ook Ziggo heeft hier al (lab) tests mee gedaan. Of het landelijk wordt uitgerold is wel maar de vraag.
En dat laatste bedoelde ik er uiteraard mee. DOCSIS 4 is er inderdaad al. Op papier en in het lab. In het lab testen of in een klein stukje straat is heel wat anders dan grootschalige uitrol. Pas dan komen de echte problemen meestal aan het licht.Ik moet echt nog zien dat dat er nog van komt. Als het technisch al haalbaar is, moet het ook nog economisch rendabel zijn.

Het is al een mirakel dat die coax het meer dan een halve eeuw heeft uit gehouden. Maar het einde is nu toch echt nabij. Hoe je het ook keert of wendt, de glasvezeltechniek is in alle opzichten superieur. Technisch en economisch. Uiteraard proberen de coax boeren er nog zo veel mogelijk uit te persen, maar op een gegeven moment stoppen de investeerders er mee en dan houdt het gewoon op. Zeker als tegen die tijd inmiddels 90% van Nederland glasvezel in de meterkast heeft liggen.
[...]

Uhm, als die fiber binnen 20 jaar vervangen moet worden is het sowieso een nogal dure aangelegenheid. Vooral gezien je zal al aangeeft dat die coax kabel al een halve eeuw in de grond ligt. Dan was die antieke coax voor 3 publieke zenders en een beetje radio zo slecht nog niet.
Ik zei niet "vervangen", ik zei "iets aan gedaan". In combinatie met "niet". Ik verwacht eigenlijk dat die fiber net als de coax ook minstens een halve eeuw mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:38:
[...]

Comcast levert multi-gbit symmetrisch (DOCSIS4). Ik hoorde als motivatie dat dit een makkelijke manier was om bedrijven aan te sluiten die binnen de coax-footprint liggen zonder de noodzaak te hebben om fiber te leggen.

Dat het technisch mogelijk is wil niet zeggen dat het de efficiënte manier is om het aan te leggen.
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:14:
[...]
Waarom zou glasvezel 20 jaar meegaan? De gepantserde vezels in de grond zijn een medium waar minder mee kan gebeuren dan coax. En als er wel een probleem speelt dan is dit duidelijker dan bij coax.

Ik heb het gevoel dat mensen de levenscyclus van zeekabels (met actieve versterkers, gebruik van veel golflengtes) projecteren op de vanilla gepantserde single-mode fiber - met effectief twee golflengtes - die voor FTTH wordt uitgerold.

[ Voor 41% gewijzigd door ANdrode op 05-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roetzen 20 jaar geleden dachten we ook dat 30Mbit het maximale haalbare was en nu kun je al 1.2Gbit abonnementen afsluiten. Ziggo zal ook niet de komende 10 jaar op docsis 3.1 blijven hangen en op een moment vooruit moeten. En zo heel snel zie ik je ook niet alles verglazen. Als ze dat überhaupt al van plan zijn dan is dat een traject van 10 jaar (inschatting) als ze druk op de ketel houden en voldoende personeel kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 05-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Is dit het Ziggo ervaringen topic? ;-)

Het lijkt meer op een technische discussie over soorten verbindingen, snelheden etc. etc.
Ik zeg niet dat het niet interessant is maar hoort het hier thuis?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:09
Ik wil alleen maar even kwijt dat ik nadat ik bij de telefonische helpdesk van ziggo met 3 keer bellen niet geholpen was ik maar een berichtje naar @VodafoneZiggo webcare heb gestuurd. Hij/zij had wel kennis/mogelijkheden om mij te helpen.

Dus mocht je telefonisch iets niet voor elkaar krijgen is dit misschien ook wel een optie.

Ziggo-Webcare, dank je wel,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Ook met een Internet-Only pakket krijg je 'gratis' de ongecodeerde DVB-C kanalen geleverd.
Ziggo noemt dit Kabel digitaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBtIl-2BEJIKV-CvrTNb2_fggAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xw19odoVcHaxzwcuNIzDO72G.png?f=user_large

Zoals ik het beleef doet Ziggo het minder mooi voor (maar 4 kanalen in HD) om klanten naar andere pakketten te pushen. Terwijl ik in de praktijk onderstaand ongecodeerd ontvang.

KanaalZenderKwaliteit
001NPO11080i
002NPO21080i
003NPO31080i
004RTL4576i
005RTL5576i
006SBS6576i
007RTL7576i
008Veronica/DisneyXD576i
009NET5576i
010RTL8576i
011STAR Channel1080i
012RTLZ576i
013ZiggoTV1080i
014Ziggo Sport1080i
015Comedey Central1080i
016Paramount Network1080i
017Discovery1080i
020Eurosport11080i
021TLC1080i
023MTV1080i
027National Geographic1080i
029Nickelodeon1080i
030RTV Oost1080i
031Omroep Gelderland1080i
032Omroep Flevoland1080i
0371Almere TV720p
038Radio Lelystad TV576i
039Lokale Omroep Zeewolde720p
040Salland1 TV720p
041TV Hattem720p
042RTV IJsselmond TV720p
043Vechtdal TV720p
044RTV Focus1 TV720p
051VRT 11080i
052VRT Canvas1080i
053Ketnet1080i
054ARD720p
055ZDF720p
056WDR720p
057NDR720p
061BBC One1080i
062BBC Two1080i
071TV5Monde1080i
081NPO 1 extra1080i
083NPO Politiek en Nieuws1080i
302Disney Channel1080i
313Nickelodeon Ukraine1080i
503CNN1080i
504BBC News1080i
506Euronews1080i
613Stingray Classica1080i
701RTV Noord1080i
702Omrop Fryslân1080i
703RTV Denthe1080i
704RTV Oost1080i
705Omroep Gelderland1080i
706Omroep Flevoland1080i
707NH1080i
708RTV Utrecht1080i
709RTV West1080i
710RTV Rijnmond1080i
711Omroep Zeeland1080i
712Omroep Brabant1080i
713L1 TV1080i
725AT51080i
997Testbeeld1080i

Momentopname, 5 december 2023

Voor mij meer dan genoeg, ik ervaar géén behoefte om bij te betalen voor commerciële NL zenders in HD. Daarnaast heb ik een vrij slimme TV dus kan ik ook spraakcommando's gebruiken, opnemen en timeshiften.

Bespaartip voor wie via een ci+ kaart kijkt; probeer het eens zonder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 19:24
Roetzen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:30:
[...]

Met Docsis 3.1 is er gewoon de mogelijkheid om 10Gbps straks aan te bieden en upload 1/2Gbps, en met Docsis 4.0 gaat dat straks tot 6.0Gbps upload. Oftewel er is nog rek om factor 10 uit te breiden dus wat je zegt is gewoon nonsens, dat glasvezel meer potentie heeft zal wel degelijk kloppen. Alleen de vraag is hoe erg is dat nodig, want Ziggo zal in dit geval ook keuzes moeten maken willen we al die ruimte vrij maken voor internet of behouden zien we meer wens naar Coax TV, want als ze over gaan op IPTV heb je ineens een zee aan ruimte. De markt zal hierin dicteren, maar er is nog ruimte zat. Voordat 10Gbps apparatuur wat betaalbaar gaat worden of dat we meer toepassingen gaan krijgen die echt dergelijke snelheden gaan gebruiken is het gewoon een gimmick. Leuk voor klein zakelijk, en tweakers maar je ouders hebben er niks aan.

Even los hiervan, waarom zijn er altijd weer bepaalde tweakers die de behoefte voelen om in het Ziggo topic over glasvezel te beginnen. Voegt echt niks toe, zeker niet met deze loze opmerkingen die niet kloppen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:46:
[...]

Bij FttH is er net zo goed overboeking. Niet alleen "upstream" (PoP naar het internet) maar zeker bij XGS-PON waarbij de glasvezel als gedeeld medium dienst doet (1 kabel uit PoP naar tot 128 wonigen) zal er overboeking (kunnen) plaatsvinden. Net zoals er bij Ziggo overboeking kan plaatsvinden (persoonlijk merk ik er echter niks van, als het al aan de orde is in de wijk).

En v.w.b. snelheidstabellen, leuk en aardig, maar het gaat om de praktijk. En de praktijk wijst uit dat je bij Ziggo over het algemeen genomen een (iets) hogere snelheid kunt meten dan het abo (dus bij 200Mbit/s kun je bv 220Mbit/s meten, bij 1Gbit/s op een modem met 2,5Gbit/s poorten ga je ook over die 1Gbit/s heen). Bij mijn weten zet een Delta (op hun glasvezelnetwerk) wel keihard de limiet op wat geadverteerd wordt. Dus als je een 1Gbit/s abo hebt gaan er "1024 mega ethernet bits per seconde" over de kabel. Dus bruto, waarbij je dus maar ~940Mbit/s haalt in een speedtest, door het verlies aan daadwerkelijke data bits doordat deze verpakt zitten in, bv, TCP, IP en ethernet.
Ik heb (tijdelijk) glasvezel van odido ipv ziggo wat ik normaal had. Ik heb nog nooit zoveel tijdelijke onderbrekingen of zelfs storingen van dagen gehad. Ik ga straks weer terug naar Ziggo. Ook voor de wat betere (in mijn beleving) tv ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door meermarco op 05-12-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:01:
@Roetzen 20 jaar geleden dachten we ook dat 30Mbit het maximale haalbare was en nu kun je al 1.2Gbit abonnementen afsluiten.
Ik weet niet meer precies wat we toen allemaal dachten, maar ik herinner me wel dat we toen nog beeldschermen met kathodestraalbuizen hadden. Die zijn ook verdwenen. Misschien was er nog wel wat meer uit te persen maar die techniek heeft het afgelegd tegen die van de vlakke beeldschermen. De fabrikanten van KSBs zijn verdwenen of hebben een ander verdienmodel gevonden.
Ziggo zal ook niet de komende 10 jaar op docsis 3.1 blijven hangen en op een moment vooruit moeten.
Ik ben niet zo goed in de toekomst voorspellen maar ik weet wel wat van natuurkunde. Ik weet niet wat Ziggo in de toekomst gaat doen. Maar ik zie wel dat de coax techniek de glasvezeltechniek niet bij zal kunnen houden en dat de coax onvermijdelijk de weg van de kathodestraalbuis zal gaan. Of Ziggo daarmee ten onder zal gaan of dat ze een ander verdienmodel zal vinden kan ik niet voorspellen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben heel tevreden met Ziggo. Ze leveren een goede en stabiele dienst voor een nog best redelijke prijs. Van mij mogen ze nog wel een tijdje doorgaan. Maar dat de coax techniek het binnen de voorzienbare toekomst gaat afleggen tegen de glasvezeltechniek lijkt me even onafwendbaar als de teloorgang van gaslicht en stoommachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:46:
Bij mijn weten zet een Delta (op hun glasvezelnetwerk) wel keihard de limiet op wat geadverteerd wordt. Dus als je een 1Gbit/s abo hebt gaan er "1024 mega ethernet bits per seconde" over de kabel. Dus bruto, waarbij je dus maar ~940Mbit/s haalt in een speedtest, door het verlies aan daadwerkelijke data bits doordat deze verpakt zitten in, bv, TCP, IP en ethernet.
Delta levert bij elk abonnement tot en met 2Gb/s symmetrisch de Nokia XS-2426G-B met 1x 2.5Gb/s-poort en 3x 1Gb/s. Voor 5Gb/s symmetrisch krijg je een Sagemcom Fast 5684 met 1x 10Gbit/s-poort en 3x 1Gb/s. Ik heb hier een Nokia staan voor symmetrisch 2Gb/s, nog niet aangesloten, want ik twijfel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Gunner0616 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:47:
[...]

In één van de menu's (volgens mij advanced settings) staat een optie met betrekking tot het laden van netwerk/dynamische componenten bij tv zenders. Deze heb ik uitgezet en sinds dien heb ik geen last meer van de overlay.
Mah, zonder niets te veranderen werkt het weer. Bedankt voor je hulp in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CreativeS schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:50:
[...]

Delta levert bij elk abonnement tot en met 2Gb/s symmetrisch de Nokia XS-2426G-B met 1x 2.5Gb/s-poort en 3x 1Gb/s. Voor 5Gb/s symmetrisch krijg je een Sagemcom Fast 5684 met 1x 10Gbit/s-poort en 3x 1Gb/s. Ik heb hier een Nokia staan voor symmetrisch 2Gb/s, nog niet aangesloten, want ik twijfel :)
Ik neem aan dat je dit plaatst omdat ik een 1Gbit/s voorbeeld aanhaalde en de gehaalde 940Mbit/s dan overeen komt met wat je maximaal op een 1Gbit/s poort haalt?
Maar voor zover ik het begrepen heb haal je bij Delta dus bij geen enkel pakket (/snelheid) de geadverteerde snelheid. Als je een 150Mbit/s abo hebt haal je AFAIK bij wijze van dus ook maar 125Mbit/s, terwijl je bij Ziggo met een soortgelijk geadverteerd abo bv ook wel eens 160Mbit/s kunt halen, en dus zeker 150Mbit/s. Puur doordat Ziggo de daadwerkelijke cap een paar procent hoger zet dan de geadverteerde snelheid. Zodat je dus ook na "aftrek" van alle overhead (TCP, IP, ethernet) "nog krijgt waar je voor betaalt", terwijl bij Delta die overhead binnen de cap valt en er dus minder over blijft als je een speedtest doet.
Pagina: 1 ... 320 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic