Jay-B schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:55:
Ik weet dat je een groot voorstander bent van IPv6 maar het ontbreken daarvan een niet volwaardige aansluiting noemen slaat natuurlijk als een tang op een varken al helemaal voor de gemiddelde klant. Ook ik ben voor de adoptie van IPv6 begrijp me niet verkeerd maar
functioneel brengt het de gemiddelde klant niets, nada.
Ik heb bijna een halve eeuw gereden in autos zonder airbags en ABS. Dat ging prima. Mijn huidige auto heeft het wel. Maar
functioneel brengt het mij niets, nada niënte. Die airbag heb ik nog nooit gebruikt en ben ik ook niet van plan die te gaan gebruiken. De ABS heb ik één keer uitgeprobeerd toen ik op een stukje beijzelde weg kwam waar nog niet gestrooid was. Even wat harder op de rem trappen dan wat ik anders zou doen onder die omstandigheden en jawel de ABS kwam in. Bij 15 km/h dat wel, dus maar hopen dat ie het bij 130 ook doet. Die ABS heeft voor mij geen meerwaarde, nog nooit nodig gehad.
En toch... Als bij de volgende auto, de verkoper probeert mij een auto zonder ABS en airbags aan te smeren zal hij nul op het rekest krijgen. Dan ga ik wel een deur verder, Anno 2021 horen airbags en ABS er gewoon bij.
Hebben die allemaal dan geen volwaardige aansluiting?
JA!
Net als anno 2021 een auto zonder airbags en ABS geen volwaardig voertuig is, is een internet aansluiting zonder IPv6 geen volwaardige aansluiting. Ook al weet de gemiddelde klant dat nog niet. Jij kan vinden dat het als een tang op een varken slaat, ik ben een andere mening toegedaan.
Iedereen hier snapt de technische noodzaak en zoals aangekondigd gaan we die kant ook op maar nogmaals, ik volg nog steeds het verband niet.
Omdat je vast blijft houden aan die gemiddelde klant. Maar we hebben het hier niet over de gemiddelde klant, we hebben het over de meer geavanceerde gebruiker die eigen apparatuur wil gebruiken omdat wat Ziggo levert te beperkt is.
[...]
Op welke manier dan? Nogmaals, wat is nu precies de relatie? Ziggo kan prima IPv4 op een eigen gekozen modem adresseren. Waarom zorgt IPv6 in bridge mode ervoor dat Ziggo een sterker standpunt heeft tegen de vrije modem keuze? Ik probeer je te begrijpen maar ik zie het echt niet.
Ik dacht toch dat ik het goed uitgelegd had, Maar blijkbaar niet goed genoeg. Het bevestigt maar weer dat ik een goede keuze heb gemaakt door een carrière in het onderwijs uit de weg te gaan. Het is niet mijn ding...
.
Maar het gaat er uiteindelijk ook niet om of jij het begrijpt, het gaat er om hoe de doelgroep, de geavanceerde gebruiker die eigen apparatuur wil gebruiken het ervaart.
Ziggo heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat ze voldoet een de vrije apparaatkeuze door een eigen router achter een modem in bridge toe te staan. Maar een belangrijk deel van de doelgroep ervaart het gemis aan IPv6 in bridge mode als een groot bezwaar. Door nu IPv6 in bridge mogelijk te maken vervalt dat bezwaar. Velen van hen hebben namelijk niet zo zeer de behoefte aan een eigen modem, resp. modem/router, maar alleen aan een eigen router. Een "dom" modem van Ziggo waar een eigen router op aangesloten kan worden is voor hen ook goed.
En dan zijn we weer terug bij de definitie van het netwerkaansluitpunt. Ziggo heft altijd gewild dat het niet het AOP, maar de ethernetpoort van het modem zou zijn. Door IPv6 in bridge mode mogelijk te maken, komt ze voor een deel tegemoet aan de bezwaren van de tegenstanders van dat standpunt.
Het klinkt nu vooral als een complottheorie.
Het is vooral extrapoleren op het gedrag van Ziggo, Ziggo heeft zich tot dusver met alle mogelijke middelen verzet tegen vrije modemkeuze. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat ze dat nu zomaar ineens opgeeft.
Ziggo zou overigens gemakkelijk een einde kunnen maken aan die "complottheorie". Al wat ze hoeft te doen is een verklaring uitgeven met de strekking dat ze zich gaat houden aan de beleidsregel en vanaf uiterlijk 28 januari het aansluiten van eigen modems mogelijk zal maken. Maar dat doet ze niet...