Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

TwiSteD1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:31:
[...]

Volgens mij hebben ze vanwege de chiptekorten niet heel veel van die modems over, ik kon er gelukkig een krijgen. Die witte Connectbox werkt voor geen meter als je wilt gamen of VPN verbinding nodig hebt. Ik heb nu al spijt dat ik overgestapt ben van glasvezel naar kabel. Bizar dat ze na 4 jaar nog steeds de modem met slechte chipset naar klanten sturen, ik gok dat ze het piep-systeem gebruiken, eerst kijken of de klant genoegen neemt met de goedkope variant.
This!

Ik denk dat het een kosten-afweging is, die ConnectBox (Compal) rommel is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan zo'n Ubee, en dan nemen ze maar op de koop toe dat er af en toe een klant begint te teuten en ander modem wil. Realiteit is waarschijnlijk ook dat 95% van de klanten er geen enkel probleem mee heeft.

Bij mij ging het inderdaad ook bij VPN tunnels verschrikkelijk mis. De helpdesk heeft toen m'n oude modem weer geactiveerd en de problemen waren ook direct weer weg. Schijnt dat er het een en al verbeterd is met de verschillende firmware upgrades, maar dat is een workaround voor hardware die fundamenteel kapot is...

Ik ben in ieder geval blij dat ze op verzoek ook andere modems uitleveren. Wel een beetje jammer dat je er zelf om moet zeuren omdat de 'default' zo'n waardeloos ding is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Corn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:27:
[...]

Ik denk dat het een kosten-afweging is, die ConnectBox (Compal) rommel is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan zo'n Ubee, en dan nemen ze maar op de koop toe dat er af en toe een klant begint te teuten en ander modem wil. Realiteit is waarschijnlijk ook dat 95% van de klanten er geen enkel probleem mee heeft.
Als 95% van de klanten er geen enkel probleem mee heeft, is het geen rommel. Pas als de meerderheid er problemen mee heeft is het rommel.

Vind het altijd weer zo iets dat als het niet tweaker waardig is, het per definitie rommel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
njitter schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:24:
[...]

zijn die dingen dan server-side gelocked? Wel slim. De Deco M4's is dat niet het geval mee volgens mij..
Waar kan ik trouwens zien tot wanneer mijn gratis abbo op die dingen loopt? Ik kan dat in Mijn Ziggo niet zien.
Iets in die richting ja. Kijk even op je eerstvolgende factuur. Vaak staat daar ook de einddatum van de korting.
TwiSteD1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:31:
[...]
Die witte Connectbox werkt voor geen meter als je wilt gamen of VPN verbinding nodig hebt. Ik heb nu al spijt dat ik overgestapt ben van glasvezel naar kabel. Bizar dat ze na 4 jaar nog steeds de modem met slechte chipset naar klanten sturen, ik gok dat ze het piep-systeem gebruiken, eerst kijken of de klant genoegen neemt met de goedkope variant.
Vanaf eind januari kan je een eigen modem aanschaffen. Problem solved. Overigens klopt het niet dat je met de Connectbox per definitie issue hebt. Met gamen heb ik überhaupt geen last op dit moment en wat betreft VPN is het een beetje afhankelijk van de cliënt. De één is wat gevoeliger dan de ander. VPN van m'n werk werkt prima maar die van mijn wederhelft minder goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-B op 24-11-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Jay-B schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:17:
Vanaf eind januari kan je een eigen modem aanschaffen. Problem solved.
Ik hoop dat het inderdaad zo simpel zal zijn. Ik weet nog niet zeker of we zelf een docis 3.0 of 3.1 modem kunnen aanschaffen. Heb nog niets vanuit Ziggo kunnen lezen wat dit zwart op wit garandeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziggo hoeft niets te garanderen maar moet zich gewoon houden aan de Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten en zal dit ook gewoon doen.

Zie ook:
https://www.acm.nl/nl/pub...ing-besluit-eindapparaten

Er zullen inderdaad nog wel wat details moeten volgen maar verder is het een feit dat dit gaat gebeuren (geldt overigens voor elke provider).

[ Voor 22% gewijzigd door Jay-B op 24-11-2021 23:14 ]

Jay-B schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:17:
[...]
Vanaf eind januari kan je een eigen modem aanschaffen. Problem solved.
Met welk zelf aangeschaft modem is je probleem dan opgelost? Ziggo levert nu ook al 2 types en voor zakelijk nog een andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jay-B schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:08:
Zie ook:
https://www.acm.nl/nl/pub...ing-besluit-eindapparaten

Er zullen inderdaad nog wel wat details moeten volgen maar verder is het een feit dat dit gaat gebeuren (geldt overigens voor elke provider).
Ik prijs de dag niet voordat de avond is gevallen. Er zijn nog twee maanden te gaan en wie weet wat Ziggo nog voor konijnen uit de hoge hoed tovert om er toch nog weer onderuit te komen. Ziggo treineert dit al jaren met succes. Ik zal het pas geloven als ik het zie.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:43
Wat is de handigste manier om te testen of de muur aansluiting van je huis problemen veroorzaakt?
Ik heb vaak dat de connectie wegvalt en heb bijna alles al vervangen vanaf de muur tot aan de apparaten.

Maar is er een manier om te zien of het coax kastje problemen veroorzaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
kneusteun schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:00:
Wat is de handigste manier om te testen of de muur aansluiting van je huis problemen veroorzaakt?
Ik heb vaak dat de connectie wegvalt en heb bijna alles al vervangen vanaf de muur tot aan de apparaten.

Maar is er een manier om te zien of het coax kastje problemen veroorzaakt?
Bedoel je 'hoe te checken of ik een stabiele verbinding met/vanuit Ziggo heb'?

Heb je een connectbox?
Dan zou ik inloggen op dat ding; geavanceerde instellingen -> netwerkstatus
- bij het tablad downstream wil je zo min mogelijk 'Fouten na RS' zien
- bij het tablad upstream wil je zo min mogelijk 'T3 of T4 Timeouts' zien.
Deze getallen gedeeld door je uptime kunnen een indruk geven van de kwaliteit van je verbinding.
Je zou niet de eerste zijn met een geoxideerde aansluiting vanuit de wijkkast, dat kan je thuis niet verhelpen. Ook het vermogen van de kanalen zou tussen ideale waardes moeten liggen (zelf even googelen)

Ter illustratie; ik heb een bouwjaar 2019 woning, dus vanaf de wijkkast naar m'n huis ligt nieuw spul in de grond. Met 15 dagen uptime 0 fouten na RS, en 1 T3 fout in de statistieken staan (die stond er op dag 1 al).

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 25-11-2021 13:43 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:49
jongetje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:34:
[...]

Met welk zelf aangeschaft modem is je probleem dan opgelost? Ziggo levert nu ook al 2 types en voor zakelijk nog een andere.
Ik zou dan zelf voor bv zoiets gaan: https://nl.avm.de/anga-co...2019/fritzbox-6660-cable/

Kan je evt ook je eigen Mesh in huis maken zonder modem ertussen met de fritzbox extenders.

Maar ik vermoed dat Ziggo dit nog niet ondersteunt, ook al 'moeten' ze..
jongetje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:34:
[...]

Volgens eerder geciteerde een modem zonder Puma chipset. Zijn overigens niet mijn woorden. Ik ervaar zelf geen problemen.
Roetzen schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:34:
[...]

Ik prijs de dag niet voordat de avond is gevallen. Er zijn nog twee maanden te gaan en wie weet wat Ziggo nog voor konijnen uit de hoge hoed tovert om er toch nog weer onderuit te komen. Ziggo treineert dit al jaren met succes. Ik zal het pas geloven als ik het zie.
Ook Ziggo bereidt zich voor op de vrije modemkeus ;) Verwacht overigens niet dat dit leidt tot lagere abonnementskosten. Het mogelijk maken van vrije modemkeus kost initieel natuurlijk juist geld in plaats van dat het direct wat oplevert. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-B op 25-11-2021 14:20 ]

Jay-B schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:20:
[...]
Ook Ziggo bereidt zich voor op de vrije modemkeus ;)
Waaruit blijkt dat dan? Delta zegt ronduit dat ze per 28 jan vrije modemkeuze gaan toestaan. Maar van Ziggo zie ik niets in die zin. Wat ik zie is dat ze in fZiggo gebied Dual stack gaan doen in bridge mode voor de Connectbox en de Ubee 1318. Mijn wantrouwende geest ziet dat eerder als voorsorteren op een ultieme poging om alsnog onder de vrije modemkeuze uit te komen.
Verwacht overigens niet dat dit leidt tot lagere abonnementskosten. Het mogelijk maken van vrije modemkeus kost initieel natuurlijk juist geld in plaats van dat het direct wat oplevert. :+
Ik ben niet zo naïef om te denken dat Ziggo om die reden de prijzen zal verlagen. Maar mogelijk wel vanwege de hete adem in de nek van de glasvezelboeren. Delta Fiber is hier aktief...

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Gaat voormalig UPC gebied dan een andere richting op als voormalig Ziggo gebied?

• kneusteun
Chris.nl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:41:
[...]

Heb je een connectbox?
Deze getallen gedeeld door je uptime kunnen een indruk geven van de kwaliteit van je verbinding.
Je zou niet de eerste zijn met een geoxideerde aansluiting vanuit de wijkkast, dat kan je thuis niet verhelpen. Ook het vermogen van de kanalen zou tussen ideale waardes moeten liggen (zelf even googelen)

Ter illustratie; ik heb een bouwjaar 2019 woning, dus vanaf de wijkkast naar m'n huis ligt nieuw spul in de grond. Met 15 dagen uptime 0 fouten na RS, en 1 T3 fout in de statistieken staan (die stond er op dag 1 al).
Dank.
Bouwjaar 1907 dus oxidatie zou wel een issue kunnen zijn.
Heb als ik bijvoorbeeld game of stream dat ik voor een paar seconden mijn verbinding kwijt ben, soms 2x per uur soms 5x per dag.
Is dit iets wat ik zelf moet/kan oplossen of kan ik ergens aan de bel trekken?

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Hi,

iemand een idee wat het volgende betekend??

code:
1
2
3
4
25/11/2021 15:06:57 notice  LAN login Success;CM-MAC=48:d3:**:**:**:db;CMTS-MAC=00:01:5c:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/11/2021 15:01:15 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:**:**:**:db;CMTS-MAC=00:01:5c:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/11/2021 14:56:35 notice  LAN login Success;CM-MAC=48:d3:**:**:**:db;CMTS-MAC=00:01:5c:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/11/2021 14:56:30 Let op! LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=48:d3:**:**:**:db;CMTS-MAC=00:01:5c:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

ik zie deze melding vaak terug komen op mijn modem (welke in bridge staat)

[ Voor 21% gewijzigd door MAdD op 25-11-2021 15:22 . Reden: extra logs ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

dolopfriet schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:37:
Gaat voormalig UPC gebied dan een andere richting op als voormalig Ziggo gebied?
Dat verwacht ik niet. Maar blijkbaar zijn de netwerken in fUPC en fZiggo nog steeds niet helemaal gelijkgeschakeld. fZiggo gebied loopt nog wat achter. ;-)

Roetzen schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:33:
[...]

Waaruit blijkt dat dan? Delta zegt ronduit dat ze per 28 jan vrije modemkeuze gaan toestaan. Maar van Ziggo zie ik niets in die zin. Wat ik zie is dat ze in fZiggo gebied Dual stack gaan doen in bridge mode voor de Connectbox en de Ubee 1318. Mijn wantrouwende geest ziet dat eerder als voorsorteren op een ultieme poging om alsnog onder de vrije modemkeuze uit te komen.
Ik ga daar verder niet op in waar dat uit blijkt. Ik doe aan bronbescherming. 28 jan is volgens mij een datum die eerder genoemd is door de ACM inderdaad. Elke provider moet dan een proces hebben om vrije modemkeuze te kunnen ondersteunen. Ook Ziggo gaat daaraan voldoen. Dit staat verder los van de IPv6 strategie. Ik snap die link niet zo goed. Het wel of niet ondersteunen van IPv6 heeft in de basis niets te maken met de vrije modemkeuze.
Ik ben niet zo naïef om te denken dat Ziggo om die reden de prijzen zal verlagen. Maar mogelijk wel vanwege de hete adem in de nek van de glasvezelboeren. Delta Fiber is hier aktief...
Dat is natuurlijk weer een hele andere discussie. :)

• Chris.nl
  • Niet online
kneusteun schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:44:
[...]

Dank.
Bouwjaar 1907 dus oxidatie zou wel een issue kunnen zijn.
Heb als ik bijvoorbeeld game of stream dat ik voor een paar seconden mijn verbinding kwijt ben, soms 2x per uur soms 5x per dag.
Is dit iets wat ik zelf moet/kan oplossen of kan ik ergens aan de bel trekken?
Als je tevoren al de waardes van je connectbox hebt uitgelezen (en die belabberd zijn) heb een een goed verhaal waarmee je de klantenservice kan bellen. Klantenservice kan zelf ook de waardes van je modem checken en beslissen een gratis monteur te sturen die de wijkkast e.d. doormeet en fixt.

Als je niet aan de bel trekt gebeurt er niets.
Jay-B schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:20:
[...]

Volgens eerder geciteerde een modem zonder Puma chipset. Zijn overigens niet mijn woorden. Ik ervaar zelf geen problemen.
Die genoemde fritzbox heeft ook een puma chipset...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jay-B schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:15:
[...]
Ik ga daar verder niet op in waar dat uit blijkt. Ik doe aan bronbescherming.
M.a.w. je hebt het van horen zeggen.
28 jan is volgens mij een datum die eerder genoemd is door de ACM inderdaad.
Die 28 jan vloeit voort uit het door de ACM op 28 juli gepubliceerde Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten. De providers krijgen zes maanden om het in te voeren.
https://www.acm.nl/sites/...besluit-eindapparaten.pdf
Elke provider moet dan een proces hebben om vrije modemkeuze te kunnen ondersteunen. Ook Ziggo gaat daaraan voldoen.
De vrije modemkeuze had er in 2012 al kunnen zijn als Ziggo zich daar niet al die tijd met hand en tand tegen verzet had. Zij heeft geen middel ongemoeid gelaten om te traineren, uit te stellen en te saboteren. Ik geloof er niks van dat Ziggo nu de handdoek in de ring gooit en op de rug gaat liggen. Eerst zien, dan geloven.
Dit staat verder los van de IPv6 strategie. Ik snap die link niet zo goed. Het wel of niet ondersteunen van IPv6 heeft in de basis niets te maken met de vrije modemkeuze.
Één van de punten van verweer van Ziggo was altijd, "De klant heeft al vrije apparaatkeuze, Het modem kan immers in bridge gezet worden en dan kan de klant zijn eigen router aansluiten". Daarbij legt Ziggo het zogenaamde netwerkaansluitpunt achter het modem in plaats van bij het AOP zoals door Berec wordt aangedragen.

De link met IPv6 is dat in bridge mode alleen IPv4 beschikbaar is. Een IPv4 only aansluiting is AD 2021 geen volwaardige aansluiting. Al jaren is er gevraagd om IPv6 in bridge mode mogelijk te maken maar dat werd door Ziggo altijd afgewezen als niet mogelijk vanwege één of ander vaag technisch of veligheidsprobleem.

De beleidsregel van de ACM definieert het netwerkaansluitpunt als het AOP. En wat gebeurt er? Nadat meer dan de helft van de tijd die Ziggo van de ACM gekregen had om eigen modems, resp. modem/routers toe te laten, kan wat al die jaren niet kan toch ineens wel. Nu ineens kan IPv6 in bridge mode ineens wel. Waarmee een belangrijk bezwaar tegen wat Ziggo graag wil, het netwerkaansluitpunt achter het modem, is weg genomen. Toch niet zo vreemd dat wantrouwende geesten dat wel erg toevallig vinden?

Mijn wantrouwende geest kan zich niet losmaken van het idee dat Ziggo door IPv6 in bridge mode mogelijk te maken voorsorteert op een ultieme poging om het besluit van de ACM, dat het netwerkaansluitpunt op het AOP legt van tafel te krijgen.

• Chris.nl
  • Niet online
De Arris Surfboard S33 zoals ze die in de VS hebben lijkt me bv interessant voor sommigen hier.

Cisco, Netgear, Motorola, Arris er is mooi spul in omloop met verschillende chipsets. Nu nog EU/NL/Ziggo compatibele maken, 'k hoop dat er een webshop brood ik ziet en in overleg met Ziggo wat gaat aanbieden. Maar of dat een feit wordt...

@Roetzen Zoals ik de wet lees zou het aansluitpunt passief moeten zijn, dus de kale kabel/vezel zoals die binnenkomt in de meterkast, zonder converter oid. Ik ben ook bang dat Ziggo dit anders wil uitleggen/invullen, bij T-Mobile krijg je veelal een actieve ONT in de meterkast die je niet kan vervangen, dus het grijze gebied is alweer gevonden imo.

[ Voor 36% gewijzigd door Chris.nl op 25-11-2021 18:32 ]

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Tja, over c.a. 1 1/2 jaar komt hier glasvezel beschikbaar en om voor die periode zelf een modem te kopen is voor nu niet aan de orde.
Rond die tijd gaan we vergelijken en een beslissing nemen om te blijven of over te gaan op glas.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Wat is de makkelijkste manier om van zo'n intel puma chipset af te komen?

Nu maar vdsl van budget besteld, dat kan nog geannuleerd worden dus wellicht wil de ziggo KS een modem opsturen zonder zo'n puma chipset.

Maar welke modems zouden dan kunnen? Een zakelijk modem? Hebben jullie tips? Graag met behoud van wifi.

Eventueel wil ik wel iets van marktplaats kopen.

Edit: met de KS gebeld en ze geven aan dat een modem van marktplaats niet gaat werken.

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 25-11-2021 20:05 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ziggo maar eens gebeld. Vorige week kreeg ik 9x 10 euro per maand korting aangeboden.
Nu uiteindelijk toch nog 6 maanden 20 euro korting gekregen.

Normale prijs 300/30 68,50

KPN is met dit aanbod het eerste jaar nog 130 euro goedkoper, maar dat is dan wel 200/200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Chris.nl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:41:
[...]

Heb je een connectbox?

Nou duidelijk, heb 3 tot 6 critical errors per dag....

- RCS Partial Service. deze komt vaak voorbij
- SYNC Timing Synchronization failure
- No Ranging Response received - T3 zelfs 2x gehad gister enkele minuten na elkaar.

Dat wordt dus een belletje met ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris.nl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:38:
@Roetzen Zoals ik de wet lees zou het aansluitpunt passief moeten zijn, dus de kale kabel/vezel zoals die binnenkomt in de meterkast, zonder converter oid. Ik ben ook bang dat Ziggo dit anders wil uitleggen/invullen,
Goed gezien, volgens de beleidsregel is het netwerkaansluitpunt passief. Dus voor de coax kabel het AOP, voor de telefoonkabel het ISRA en voor de glasvezel de FTU.

En inderdaad, ziggo heeft dat altijd anders gewild en daarmee de vrije modemkeuze jarenlang weten af te houden.
bij T-Mobile krijg je veelal een actieve ONT in de meterkast die je niet kan vervangen, dus het grijze gebied is alweer gevonden imo.
Daar zullen ze dan toch echt wat anders op moeten bedenken. Ze zullen moeten toestaan dat de klanten een eigen ONT aansluiten. Want als de glasvezelboeren een uitzondering wordt toegestaan, dan zal Ziggo ongetwijfeld met een beroep op het gelijkheidsbeginsel proberen af te dwingen dat ook zij een actieve convertor mogen verplichten. En daarmee dus de hele beleidsregel om zeep helpen.

• SpiceWorm
Wat zijn jullie ideeën bij een te sterk signaal zonder dat er een antenneversterker geplaatst is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
SpiceWorm schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:06:
Wat zijn jullie ideeën bij een te sterk signaal zonder dat er een antenneversterker geplaatst is?
Dat is heel goed mogelijk, dan is het signaal vanuit het Ziggo verdeelpunt te sterk. Al meerdere malen gehad bij zakelijke verbindingen, Ziggo zal dan langskomen om in de kast in de buurt een demper/filter te plaatsen, het is ook een keer voorgekomen dat ze dat bij ons binnen in een pand hebben gedaan.

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:17

Bluebe

Roar

Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:14:
Ziggo maar eens gebeld. Vorige week kreeg ik 9x 10 euro per maand korting aangeboden.

KPN is met dit aanbod het eerste jaar nog 130 euro goedkoper, maar dat is dan wel 200/200
Ik ga morgen ook even bellen, wij hebben ook nog ESPN compleet dus betalen € 85,95 per maand (Internet Complete en TV Complete (zonder bellen) 300/30). Als ik nu zou overstappen naar KPN krijg ik 200/20 internet maar met ESPN compleet ben ik dan voor het eerste jaar €665,88 kwijt en dat verschil van €365,52 is toch best behoorlijk.

Verder wel redelijk tevreden met Ziggo, internet is stabiel vind alleen die Horizon box echt een bagger ding. Te groot en in idle veel herrie. Vorig jaar is de box nog vervangen omdat hij was overleden, kijken wat er nu eventueel mogelijk is met de 4k box. De vorige keer kon ik die alleen krijgen bij een nog duurder abbonement, dat was me het toen niet waard.

• SpiceWorm
Lord_Dain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:16:
[...]

Dat is heel goed mogelijk, dan is het signaal vanuit het Ziggo verdeelpunt te sterk. Al meerdere malen gehad bij zakelijke verbindingen, Ziggo zal dan langskomen om in de kast in de buurt een demper/filter te plaatsen, het is ook een keer voorgekomen dat ze dat bij ons binnen in een pand hebben gedaan.
Dank voor de reactie, de ks heeft in de straat gekeken en gaven aan dat in de rest van de straat het signaal niet te sterk was.

Dus het moet ergens bij ons zitten, miss dat de onderburen aan het rommelen zijn geweest met de bekabeling en abuis een versterker op onze kabel hebben gezet?

Hoe kan je dat checken of het signaal te sterk is?
Roetzen schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:30:
[...]

M.a.w. je hebt het van horen zeggen.
Nee, maar ik heb ook geen bewijsdrang.
De vrije modemkeuze had er in 2012 al kunnen zijn als Ziggo zich daar niet al die tijd met hand en tand tegen verzet had. Zij heeft geen middel ongemoeid gelaten om te traineren, uit te stellen en te saboteren. Ik geloof er niks van dat Ziggo nu de handdoek in de ring gooit en op de rug gaat liggen. Eerst zien, dan geloven.
Eind januari zal dit topic weer afgestoft worden en kunnen we het er in detail over hebben ;)
Die 28 jan vloeit voort uit het door de ACM op 28 juli gepubliceerde Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten. De providers krijgen zes maanden om het in te voeren.
https://www.acm.nl/sites/...besluit-eindapparaten.pdf
Yep dat was hem inderdaad!
De link met IPv6 is dat in bridge mode alleen IPv4 beschikbaar is. Een IPv4 only aansluiting is AD 2021 geen volwaardige aansluiting. Al jaren is er gevraagd om IPv6 in bridge mode mogelijk te maken maar dat werd door Ziggo altijd afgewezen als niet mogelijk vanwege één of ander vaag technisch of veligheidsprobleem.
Ik weet dat je een groot voorstander bent van IPv6 maar het ontbreken daarvan een niet volwaardige aansluiting noemen slaat natuurlijk als een tang op een varken al helemaal voor de gemiddelde klant. Ook ik ben voor de adoptie van IPv6 begrijp me niet verkeerd maar functioneel brengt het de gemiddelde klant niets, nada. Hebben die allemaal dan geen volwaardige aansluiting? Iedereen hier snapt de technische noodzaak en zoals aangekondigd gaan we die kant ook op maar nogmaals, ik volg nog steeds het verband niet.
De beleidsregel van de ACM definieert het netwerkaansluitpunt als het AOP. En wat gebeurt er? Nadat meer dan de helft van de tijd die Ziggo van de ACM gekregen had om eigen modems, resp. modem/routers toe te laten, kan wat al die jaren niet kan toch ineens wel. Nu ineens kan IPv6 in bridge mode ineens wel. Waarmee een belangrijk bezwaar tegen wat Ziggo graag wil, het netwerkaansluitpunt achter het modem, is weg genomen. Toch niet zo vreemd dat wantrouwende geesten dat wel erg toevallig vinden?

Mijn wantrouwende geest kan zich niet losmaken van het idee dat Ziggo door IPv6 in bridge mode mogelijk te maken voorsorteert op een ultieme poging om het besluit van de ACM, dat het netwerkaansluitpunt op het AOP legt van tafel te krijgen.
Op welke manier dan? Nogmaals, wat is nu precies de relatie? Ziggo kan prima IPv4 op een eigen gekozen modem adresseren. Waarom zorgt IPv6 in bridge mode ervoor dat Ziggo een sterker standpunt heeft tegen de vrije modem keuze? Ik probeer je te begrijpen maar ik zie het echt niet. Het klinkt nu vooral als een complottheorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Jay-B schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:55:
Het klinkt nu vooral als een complottheorie.
Je vraagt het mij niet, maar.... iets met het verleden behaalde resultaten. Het zou complotdenken kunnen zijn waar ik mij ook in kan vinden.

Je bent er stellig in dat het een feit is dat Ziggo de vrije modemkeuze zal naleven, daar sloeg ik op aan.
De wetgeving is en wordt een feit, de naleving ervan beleef ik meer als hoop dan bedongen feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals gezegd, we hebben het er eind januari wel over. Ik maak me meer zorgen om het feit of er dan al wel modems beschikbaar zijn bij Nederlandse retailers. Daar durf ik dan weer geen geld op te zetten. Het liefst wil ik gewoon een simpel ding. Motorola MB8611 leek me daar wel aan te voldoen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jay-B op 26-11-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:55:

Ik weet dat je een groot voorstander bent van IPv6 maar het ontbreken daarvan een niet volwaardige aansluiting noemen slaat natuurlijk als een tang op een varken al helemaal voor de gemiddelde klant. Ook ik ben voor de adoptie van IPv6 begrijp me niet verkeerd maar functioneel brengt het de gemiddelde klant niets, nada.
Ik heb bijna een halve eeuw gereden in autos zonder airbags en ABS. Dat ging prima. Mijn huidige auto heeft het wel. Maar functioneel brengt het mij niets, nada niënte. Die airbag heb ik nog nooit gebruikt en ben ik ook niet van plan die te gaan gebruiken. De ABS heb ik één keer uitgeprobeerd toen ik op een stukje beijzelde weg kwam waar nog niet gestrooid was. Even wat harder op de rem trappen dan wat ik anders zou doen onder die omstandigheden en jawel de ABS kwam in. Bij 15 km/h dat wel, dus maar hopen dat ie het bij 130 ook doet. Die ABS heeft voor mij geen meerwaarde, nog nooit nodig gehad.

En toch... Als bij de volgende auto, de verkoper probeert mij een auto zonder ABS en airbags aan te smeren zal hij nul op het rekest krijgen. Dan ga ik wel een deur verder, Anno 2021 horen airbags en ABS er gewoon bij.
Hebben die allemaal dan geen volwaardige aansluiting?
JA!
Net als anno 2021 een auto zonder airbags en ABS geen volwaardig voertuig is, is een internet aansluiting zonder IPv6 geen volwaardige aansluiting. Ook al weet de gemiddelde klant dat nog niet. Jij kan vinden dat het als een tang op een varken slaat, ik ben een andere mening toegedaan.
Iedereen hier snapt de technische noodzaak en zoals aangekondigd gaan we die kant ook op maar nogmaals, ik volg nog steeds het verband niet.
Omdat je vast blijft houden aan die gemiddelde klant. Maar we hebben het hier niet over de gemiddelde klant, we hebben het over de meer geavanceerde gebruiker die eigen apparatuur wil gebruiken omdat wat Ziggo levert te beperkt is.
[...]
Op welke manier dan? Nogmaals, wat is nu precies de relatie? Ziggo kan prima IPv4 op een eigen gekozen modem adresseren. Waarom zorgt IPv6 in bridge mode ervoor dat Ziggo een sterker standpunt heeft tegen de vrije modem keuze? Ik probeer je te begrijpen maar ik zie het echt niet.
Ik dacht toch dat ik het goed uitgelegd had, Maar blijkbaar niet goed genoeg. Het bevestigt maar weer dat ik een goede keuze heb gemaakt door een carrière in het onderwijs uit de weg te gaan. Het is niet mijn ding...
.
Maar het gaat er uiteindelijk ook niet om of jij het begrijpt, het gaat er om hoe de doelgroep, de geavanceerde gebruiker die eigen apparatuur wil gebruiken het ervaart.

Ziggo heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat ze voldoet een de vrije apparaatkeuze door een eigen router achter een modem in bridge toe te staan. Maar een belangrijk deel van de doelgroep ervaart het gemis aan IPv6 in bridge mode als een groot bezwaar. Door nu IPv6 in bridge mogelijk te maken vervalt dat bezwaar. Velen van hen hebben namelijk niet zo zeer de behoefte aan een eigen modem, resp. modem/router, maar alleen aan een eigen router. Een "dom" modem van Ziggo waar een eigen router op aangesloten kan worden is voor hen ook goed.

En dan zijn we weer terug bij de definitie van het netwerkaansluitpunt. Ziggo heft altijd gewild dat het niet het AOP, maar de ethernetpoort van het modem zou zijn. Door IPv6 in bridge mode mogelijk te maken, komt ze voor een deel tegemoet aan de bezwaren van de tegenstanders van dat standpunt.
Het klinkt nu vooral als een complottheorie.
Het is vooral extrapoleren op het gedrag van Ziggo, Ziggo heeft zich tot dusver met alle mogelijke middelen verzet tegen vrije modemkeuze. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat ze dat nu zomaar ineens opgeeft.

Ziggo zou overigens gemakkelijk een einde kunnen maken aan die "complottheorie". Al wat ze hoeft te doen is een verklaring uitgeven met de strekking dat ze zich gaat houden aan de beleidsregel en vanaf uiterlijk 28 januari het aansluiten van eigen modems mogelijk zal maken. Maar dat doet ze niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:22:
Zoals gezegd, we hebben het er eind januari wel over. Ik maak me meer zorgen om het feit of er dan al wel modems beschikbaar zijn bij Nederlandse retailers. Daar durf ik dan weer geen geld op te zetten.
Dat hoeft ook niet. In Duitsland is er al lang vrije modemkeuze. Iets in Duitsland kopen is vandaag de dag met IBAN en pakjesbezorgers die geen grenzen meer kennen geen enkel probleem.
Het liefst wil ik gewoon een simpel ding. Motorola MB8611 leek me daar wel aan te voldoen.
Die is voor de Amerikaanse markt, die kan je hier niet gebruiken vanwege de verschillen tussen DOCSIS en EURO-DOCSIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:14:

Hier hetzelfde (via opzeggingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:41:
[...]

JA!
Net als anno 2021 een auto zonder airbags en ABS geen volwaardig voertuig is, is een internet aansluiting zonder IPv6 geen volwaardige aansluiting. Ook al weet de gemiddelde klant dat nog niet. Jij kan vinden dat het als een tang op een varken slaat, ik ben een andere mening toegedaan.
Leuke vergelijking maar let's agree to disagree. Nogmaals de technische noodzaak is helder echter is er in de afgelopen 15 jaar niemand overleden doordat we niet massaal over zijn gestapt op IPv6. En nee, dat is niet de juiste mind set dat weet ik maar wel een verklaring waarom de adoptie nog achterloopt. Hoop niet dat een Ziggo marketeer meeleest maar wat als je standaard DS lite krijgt en tegen een redelijk bedrag full DS? Als daar een business case mee rond te maken is dan zijn we er misschien wel sneller dan ooit :+
Ziggo heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat ze voldoet een de vrije apparaatkeuze door een eigen router achter een modem in bridge toe te staan. Maar een belangrijk deel van de doelgroep ervaart het gemis aan IPv6 in bridge mode als een groot bezwaar. Door nu IPv6 in bridge mogelijk te maken vervalt dat bezwaar. Velen van hen hebben namelijk niet zo zeer de behoefte aan een eigen modem, resp. modem/router, maar alleen aan een eigen router. Een "dom" modem van Ziggo waar een eigen router op aangesloten kan worden is voor hen ook goed.

En dan zijn we weer terug bij de definitie van het netwerkaansluitpunt. Ziggo heft altijd gewild dat het niet het AOP, maar de ethernetpoort van het modem zou zijn. Door IPv6 in bridge mode mogelijk te maken, komt ze voor een deel tegemoet aan de bezwaren van de tegenstanders van dat standpunt.
Ik snap nu wat je probeert te zeggen. Door IPv6 in bridge mode aan te bieden denk jij dat Ziggo er onderuit probeert te komen door te stellen dat een eigen modem niet nodig is aangezien die functionaliteit ook bestaat op de bruikleen modems. Je zit er helemaal naast. Ja, Ziggo had liever gehad dat dit niet was doorgegaan. Het modem wordt gezien als integraal onderdeel van het netwerk en geeft in massa veel data over coax segmenten en daarbij de status van het netwerk. Met een eigen modem is dat minder. Ook zal het impact hebben op de supportafdelingen. Maar IPv6 is helemaal geen belangrijk argument in de vrije modem soap. Je bekijkt het met een te pessimistische blik en gaat ook voorbij aan de non-discriminatie verplichting uit het besluit. De reden waarom IPv6 in bridge mode mogelijk gemaakt wordt is juist om dit klanten ook te kunnen/mogen bieden bij een eigen modem (het is duidelijk dat dit een grote wens was maar er waren wat beveiliginsaspecten die eerst opgelost moesten worden). Het is niet toegestaan om dit straks bij een eigen modem wel aan te bieden maar niet bij de bruikleen modems. Door dit alvast mogelijk te maken voor de bruikleen modems is dit straks ook mogelijk voor eigen modems. 8) :9B
Ziggo zou overigens gemakkelijk een einde kunnen maken aan die "complottheorie". Al wat ze hoeft te doen is een verklaring uitgeven met de strekking dat ze zich gaat houden aan de beleidsregel en vanaf uiterlijk 28 januari het aansluiten van eigen modems mogelijk zal maken. Maar dat doet ze niet...
Ziggo heeft er nog steeds geen belang bij dit hard van de daken te schreeuwen om eerdergenoemde redenen. Echter zullen de details vanzelf bekend worden. Nog even geduld. Zodra Ziggo de details publiceert kunnen we het er uitgebreid over hebben ;)
Roetzen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:44:
[...]

Dat hoeft ook niet. In Duitsland is er al lang vrije modemkeuze. Iets in Duitsland kopen is vandaag de dag met IBAN en pakjesbezorgers die geen grenzen meer kennen geen enkel probleem.

[...]

Die is voor de Amerikaanse markt, die kan je hier niet gebruiken vanwege de verschillen tussen DOCSIS en EURO-DOCSIS.
Nee daar heb je helemaal gelijk in het ging meer om het feit dat ik één minimalistisch modem zoek om vervolgens zelf unify spul erachter te plaatsen en vervolgens intern ook alles IPv6 te doen. Voor mij komt het dus precies op het juiste moment.

Maar inderdaad, ik ga alvast even kijken wat er in Duitsland al te krijgen is. Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Ik krijg mail van Ziggo over jaar lang gratis gebruik van de SmartWifi Pods, de versie die je direct in stopcontact plaatst.

Nu hebben we bij ons appartement opzich al overal prima WiFi, alleen buiten op terras niet. Nu hebben we daar een buitenstopcontact zitten.. enig idee of dat zou werken en of het bestand is tegen regen/spatwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:33:
Ik krijg mail van Ziggo over jaar lang gratis gebruik van de SmartWifi Pods, de versie die je direct in stopcontact plaatst.

Nu hebben we bij ons appartement opzich al overal prima WiFi, alleen buiten op terras niet. Nu hebben we daar een buitenstopcontact zitten.. enig idee of dat zou werken en of het bestand is tegen regen/spatwater?
Meestal moet je zo'n repeater / mesh ding halverwege de slechte ontvangst plaatsen.

Plaats je um op de plek waar je slechte ontvangst hebt dan kan dat ding zelf ook slecht ontvangen wat ie zou moeten versterken.

Ik zou um dus binnen in 't stopcontact dichtst bij terras plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Oh betreft dus geen internet via stroom? Zoiets had ik ooit van TP-link.

Naja kan het proberen om binnen te plaatsen. Na nadere afbeelding gezien te hebben lijken ze mij ook niet erg waterbestendig. Signaal komt echter moeilijker door glazen gevel dan door muren heen lijkt het.

[ Voor 16% gewijzigd door Hertog_Martin op 26-11-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:41:
Oh betreft dus geen internet via stroom? Zoiets had ik ooit van TP-link.

Naja kan het proberen om binnen te plaatsen. Na nadere afbeelding gezien te hebben lijken ze mij ook niet erg waterbestendig. Signaal komt echter moeilijker door glazen gevel dan door muren heen lijkt het.
Als het internet via stroom is dan gaat mijn verhaal idd niet op. Ik ben zelf niet bekend met die pods.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee de smartwifi pods betreffen een mesh oplossing en maken geen gebruik van EoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Jay-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:00:
[...]
[knip] Ook zal het impact hebben op de supportafdelingen [/knip]
Ik vrees dat dit best eens een dingetje kan worden. 'Oh een eigen modem? Tsja we kunnen niet met u meekijken, maar het lijkt erop dat het probleem aan uw kant zit. Sucks to be you! Nog een fijne middag verder!'

Weet niet in welke mate dat echt zo gaat lopen omdat ze uiteindelijk wel de partij zijn die de config voor je 'eigen' modem moeten gaan klaar zetten. Lijkt me niet iets wat je niet aan de gebruiker zelf mag/kan overlaten... Aangezien ze het nu al (met een beperkte set modems) al niet geregeld krijgen om alle gewenste features (dual stack bridgen bv) te supporten, moet je je afvragen hoe effectief ze dat kunnen doen voor een ruime keuze aan compatible modems waar de klanten straks mee aan komen zetten.

Misschien werken ze straks met een lijst van supported 'eigen' modems die ze op het netwerk gaan ondersteunen. Meer keuze dan nu, maar 100% vrije keuze lijkt me heel eerlijk gezegd nauwelijks te realiseren voor ze.

Weet iemand of het voor (Euro)DOCSIS supported is om netwerkverkeer volledig provider-side te shape'en/limit'en/queue'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corn schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:36:
[...]

Misschien werken ze straks met een lijst van supported 'eigen' modems die ze op het netwerk gaan ondersteunen.
De beleidsregel verbiedt het aanleggen van een "white list".
Meer keuze dan nu, maar 100% vrije keuze lijkt me heel eerlijk gezegd nauwelijks te realiseren voor ze.
In Duitsland is er al jaren vrije modemkeuze. Daar zijn geen ernstige technische problemen naar boven gekomen. Dat het niet te realiseren zou zijn is dus onzin. Laat Ziggo maar bij haar Duitse zustermaatschappij gaan vragen hoe het moet.
Weet iemand of het voor (Euro)DOCSIS supported is om netwerkverkeer volledig provider-side te shape'en/limit'en/queue'en?
Ja, DOCSIS voorziet daar in. Middels de CMboot file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Roetzen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:44:
De beleidsregel verbiedt het aanleggen van een "white list".
Top! Een goed opgestelde regel
In Duitsland is er al jaren vrije modemkeuze. Daar zijn geen ernstige technische problemen naar boven gekomen. Dat het niet te realiseren zou zijn is dus onzin. Laat Ziggo maar bij haar Duitse zustermaatschappij gaan vragen hoe het moet.
:D Briljant, en goed nieuws dat het daar goed werkt.
Ja, DOCSIS voorziet daar in. Middels de CMboot file.
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat ik bedoel. Dit is een config die je modem ophaalt en waarbij je modem belooft zich te gaan gedragen op het netwerk volgens de afspraken in je file. Hiervoor moet je dus aannemen dat het modem en zijn eigenaar ter goeder trouw zijn, en alle afspraken (waaronder bijvoorbeeld het speed profiel) respecteert. Is er een manier om dat provider-side te limiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corn schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:36:
[...]
Ik vrees dat dit best eens een dingetje kan worden. 'Oh een eigen modem? Tsja we kunnen niet met u meekijken, maar het lijkt erop dat het probleem aan uw kant zit. Sucks to be you! Nog een fijne middag verder!'
Zo zal het niet gaan..
Je zal standaard nog steeds een modem vanuit Ziggo ontvangen. Mocht de noodzaak er zijn dan kan je deze support dus wel ontvangen op het modem wat je dan van Ziggo in de kast hebt liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:58
Aan alles komt een eind, zo ook aan (bijna) 9 jaar klant zijn bij Ziggo. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ljpb5w1uylnK09JuR74sCe2HlY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnrHcS023r509KU8pWYvuSAx.jpg?f=fotoalbum_medium

In al die jaren ben ik altijd een zéér tevreden klant geweest. Echter, there's a new sheriff in town and it's called 'Glasvezel by KPN'. 8)

Ook fijn: eindelijk een abonnement zonder tv. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32
Naar aanleiding van het ipv6 verhaal en toch niet supporten van de 7210 op het ziggo forum mijn modem om laten ruilen.

Kreeg gisteren netjes een doos binnen met nieuwe modem en na het omprikken van kabels en en opstarten was alles als vanoud actief :) Bridge mode kwam gewoon direct mee en hoefde ik niet voor te bellen. IP adres zal niet gewijzigd zijn denk ik doordat de USG gewoon hetzelfde is gebleven :)

al met al binnen 10 minuten weer up and running dus laat de ipv6 rollout maar beginnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Roetzen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:41:
De ABS heb ik één keer uitgeprobeerd toen ik op een stukje beijzelde weg kwam waar nog niet gestrooid was. Even wat harder op de rem trappen dan wat ik anders zou doen onder die omstandigheden en jawel de ABS kwam in. Bij 15 km/h dat wel, dus maar hopen dat ie het bij 130 ook doet. Die ABS heeft voor mij geen meerwaarde, nog nooit nodig gehad.
Mogelijk ben je al tientallen keren gered door ABS, maar realiseer je je het niet.
Een internetaansluiting zonder IPv4 is een onvolwaardige aansluiting, want dan is een aanzienlijk deel van het internet onbereikbaar voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb een Ziggo lijn met 500/40Mbit/s.

Ik heb alleen Wi-Fi in huis en merk dat het geheel vaak erg stroperig is (bij streamen van Plex vanaf desktop werkkamer 1e verdieping) naar tv in woonkamer. Ziggo moden () staat in bridge met een asus rt-ac68u ervoor.

Ik kan helaas niet UTP aanleggen in huis (althans, daar lijkt het op). Is 500/40 in theorie snel genoeg voor 4k streamen naar mijn tv? Heeft het nut om een Mesh-oplossing te overwegen, voor een betere verbinding in de buurt van mijn tv?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
GustavSan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:58:
Is 500/40 in theorie snel genoeg voor 4k streamen naar mijn tv?
50/20 is al meer dan genoeg om 4k te streamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
@GustavSan Stream je een bestand vanaf je desktop naar de TV? Dan heeft de internetsnelheid geen invloed hier op want het gaat over je interne netwerk. Daarnaast zou 500/40 meer dan voldoende moeten zijn voor streamen vanaf internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Ik heb alleen Wi-Fi in huis en merk dat het geheel vaak erg stroperig is (bij streamen van Plex vanaf desktop werkkamer 1e verdieping) naar tv in woonkamer. Ziggo moden () staat in bridge met een asus rt-ac68u ervoor.

Ik kan helaas niet UTP aanleggen in huis (althans, daar lijkt het op). Is 500/40 in theorie snel genoeg voor 4k streamen naar mijn tv? Heeft het nut om een Mesh-oplossing te overwegen, voor een betere verbinding in de buurt van mijn tv?
Als ik het goed begrijp stream je van je desktop via Plex naar je TV, hier komt Ziggo uberhaupt niet aan te pas. Eventuele stroperigheid van je verbinding is dan puur een WiFi-aangelegenheid. Ik snap dat het in sommige situaties lastig is, maar een draadje is in veel situaties de beste oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
tiguan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:21:
@GustavSan Stream je een bestand vanaf je desktop naar de TV? Dan heeft de internetsnelheid geen invloed hier op want het gaat over je interne netwerk. Daarnaast zou 500/40 meer dan voldoende moeten zijn voor streamen vanaf internet.
Oef. Ik maak hier idd een hele grote denkfout. Dan snap ik niet goed dat de volgende situatie altijd issues oplevert:

Desktop PC core i5 16gb intern, SSD HDD schijven met PLEX server erop. Wi-fi door hele huis via asus rt-ac68u (ziggo in bridge). Tv 1080p plasma met Mi Box S en daarop Plex.

Als ik een film in 1080p afspeel, hapert het de hele tijd met allemaal connection too slow errors.

De desktop pc heeft een asus pci add-on voor Wi-Fi ontvangst: https://www.asus.com/Netw...pters/All-series/PCEAC68/

Soms heb ik Surfshark VPN aanstaan op de pc, zou dit de snelheid aanzienlijk kunnen beinvloeden of is ook dit weer 'internet' en niet lokaal netwerk?
Corn schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:22:
[...]

Als ik het goed begrijp stream je van je desktop via Plex naar je TV, hier komt Ziggo uberhaupt niet aan te pas. Eventuele stroperigheid van je verbinding is dan puur een WiFi-aangelegenheid. Ik snap dat het in sommige situaties lastig is, maar een draadje is in veel situaties de beste oplossing...
Helaas niet zomaar 123 even te doen, maar ik ga laten uitzoeken of ik wat via de kruipruimte kan aanleggen, want op lange termijn wellicht idd de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@GustavSan, je hebt dit nu in diverse topics aangehaald, het wordt tamelijk onoverzichtelijk nu. Eerder is al eens geopperd om je Wifi snelheid (bij je TV) te meten (via de Mi box die je al in het bezit hebt), ik heb het resultaat daarvan mogelijk over het hoofd gezien?

Het is iig overduidelijk geen Ziggo issue.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
hardware-lover schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:16:
@GustavSan, je hebt dit nu in diverse topics aangehaald, het wordt tamelijk onoverzichtelijk nu. Eerder is al eens geopperd om je Wifi snelheid te meten (via de Mi box die je al in het bezit hebt), ik heb het resultaat daarvan mogelijk over het hoofd gezien?

Het is iig overduidelijk geen Ziggo issue.
Sorry. Gelijk heb je. Ik probeer input van diverse invalshoeken te krijgen. Ook omdat ik inmiddels twijfel aan de algehele opzet. Router van Ziggo, maar in bridge, Asus router ervoor (maar verouderd), Asus PCEAC68 in desktop (ook mogelijk verouderd).

Ik heb trouwens die test gedaan. Twee apps gebruikt. 1 gaf aan 23.6Mbps down, 25Mbps up. De 2e 34Mbps down en 33Mpbs up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:00:
[...]
Ik snap nu wat je probeert te zeggen. Door IPv6 in bridge mode aan te bieden denk jij dat Ziggo er onderuit probeert te komen door te stellen dat een eigen modem niet nodig is aangezien die functionaliteit ook bestaat op de bruikleen modems. Je zit er helemaal naast.
Ik kan er uiteraard naast zitten en de uitleg waarbij ik Ziggo het voordeel van de twijfel zou geven is dat Ziggo eindelijk het licht gezien heeft, haar verzet tegen de vrije apparaatkeuze opgeeft en dat dit een oefening is in het aanbieden van Dual Stack bij een losse router.

Maar de manier waarop Ziggo de afgelopen jaren alles uit de kast heeft getrokken om de door EU richtlijnen voorgeschreven vrije apparaatkeuze tegen te werken en te voorkomen of in elk geval te vertragen dat het in NL wetgeving vastgelegd wordt geeft mij daarvoor weinig reden.

Je zal toch moeten toegeven dat mijn gedachte zo vreemd nog niet is. Beweren dat een eigen modem niet nodig is omdat de klant zijn eigen router kan aansluiten op het in bridge geschakelde Ziggo modem is precies waarmee Ziggo de boot al vijf jaar met succes heeft weten af te houden. De vrije modemkeuze had vijf jaar geleden al een feit geweest kunnen zijn als Ziggo niet steeds weer getraineerd had door wéér een consultatieronde af te dwingen, wéér in beroep te gaan, etc, etc.
Ja, Ziggo had liever gehad dat dit niet was doorgegaan.
Dat is een understatement. Ziggo heeft zich al die tijd met hand en tand verzet en nu zou ze de strijd opgeven? Dan zeg ik "eerst zien. dan geloven."
Maar IPv6 is helemaal geen belangrijk argument in de vrije modem soap.
Opmerkelijk is de volgende passage in de mail aan de klanten met een modem in bridge:

Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn.

Opmerkelijk omdat het voorheen altijd was "we hebben nog genoeg IPv4 adressen". Blijkbaar is de bodem van de IPv4 schatkist nu toch in zicht.
Het is niet toegestaan om dit straks bij een eigen modem wel aan te bieden maar niet bij de bruikleen modems. Door dit alvast mogelijk te maken voor de bruikleen modems is dit straks ook mogelijk voor eigen modems. 8) :9B
Ik weet niet waar jij dit leest, maar volgens mij is het net andersom. Als ze een dienst aanbieden op hun bruikleen apparatuur, dan moet dat ook aangeboden kunnen worden met gebruik van eigen apparatuur. Ze bieden IPv6 aan middels hun eigen Connectbox in router mode, dus moeten ze dat ook mogelijk maken voor klanten met een eigen router.
Ziggo heeft er nog steeds geen belang bij dit hard van de daken te schreeuwen om eerdergenoemde redenen.
Dat begrijp ik niet. Welke reden is dat dan precies? En wat heeft Ziggo er voor belang bij om het "geheim" te houden? Als ze het verzet tegen eigen modems daadwerkelijk opgeven, dan kunnen ze dat toch gewoon zeggen? Dan kan ik er in elk geval over op houden. :P
Echter zullen de details vanzelf bekend worden. Nog even geduld. Zodra Ziggo de details publiceert kunnen we het er uitgebreid over hebben ;)
Nog twee maanden te gaan. We gaan het zien. Of niet... })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

GustavSan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:50:
Sorry. Gelijk heb je. Ik probeer input van diverse invalshoeken te krijgen.
Ik lok je eerst eens even terug naar het Mi topic ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Jay-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:26:
[...]

Zo zal het niet gaan..
Je zal standaard nog steeds een modem vanuit Ziggo ontvangen. Mocht de noodzaak er zijn dan kan je deze support dus wel ontvangen op het modem wat je dan van Ziggo in de kast hebt liggen. ;)
Als we het dan toch over vrije modem keuze hebben...

Ik wil in het geval van vrije keuze helemaal niet verplicht een modem van Ziggo moeten ontvangen. Linksom of rechtsom betaal je er namelijk toch voor. Daarnaast is het in het kader van e-waste doodzonde om diverse klanten twee modems in huis te laten halen, waarvan ééntje z'n leven in een kast zal slijten.

Laat bij échte vrije modem-keuze dan ook pretty please Ziggo hun klanten de keuze geven om alleen de dienst af te nemen, zonder hierbij in alle gevallen een modem op te dringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
GustavSan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:04:
[...]

Soms heb ik Surfshark VPN aanstaan op de pc, zou dit de snelheid aanzienlijk kunnen beinvloeden of is ook dit weer 'internet' en niet lokaal netwerk?
Lichtelijk offtopic, als het goed is kan je aan je route tabel op de PC zien ('route print' in dos prompt) terwijl surfshark online is, of er vreemde zaken gebeuren. Verder heeft een mesh in mijn mening alleen nut als deze via kabel backbone is aangesloten, anders blijf je met een zwak signaal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Corn schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:44:
[...]

Ik wil in het geval van vrije keuze helemaal niet verplicht een modem van Ziggo moeten ontvangen. Linksom of rechtsom betaal je er namelijk toch voor.
Modemhuur staat niet in de maandlasten, misschien wenselijk als daarmee te besparen valt.
Daarnaast is het in het kader van e-waste doodzonde om diverse klanten twee modems in huis te laten halen, waarvan ééntje z'n leven in een kast zal slijten.
Ben ik helemaal met je eens. Ook een overweging die te maken is voor de aanschaf van een eigen modem.
Laat bij échte vrije modem-keuze dan ook pretty please Ziggo hun klanten de keuze geven om alleen de dienst af te nemen, zonder hierbij in alle gevallen een modem op te dringen
Die dienst is dan wellicht goedkoper te maken omdat de klantenservice daarmee ook komt te vervallen. Want ik denk niet dat de klantenservice het signaal en de kwaliteit van de verbinding kan uitlezen op vrije modems. Ze kunnen zeker niet uitlezen welke apparaten in je netwerk hangen en het log napluizen op fouten.

- Hallo mijn internet werkt niet.
-> Ik zie dat u eigen apperatuur gebruikt, ik kan niet helpen of beslissen of ik een gratis monteur stuur. U kunt inloggen op uw account en aanvinken dat u voor 50 voorrijdkosten en 50 uurloon een monteur blieft. Blijkt oxidatie van onze kant dan is de monteur toch gratis.

Misschien kan Ziggo een Tweaker Tientjes abonnement maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:51:

Ik weet niet waar jij dit leest, maar volgens mij is het net andersom. Als ze een dienst aanbieden op hun bruikleen apparatuur, dan moet dat ook aangeboden kunnen worden met gebruik van eigen apparatuur. Ze bieden IPv6 aan middels hun eigen Connectbox in router mode, dus moeten ze dat ook mogelijk maken voor klanten met een eigen router.
Ja het klopt wat je zegt maar volgens deze interpretatie natuurlijk enorm subjectief. Het hebben van bepaalde functionaliteit kan natuurlijk ook een discriminatoire werking hebben. Ik moet wel toegeven dat dat in dit geval inderdaad niet zo'n probleem zou zijn (IPv4 vs IPv6).
Dar begrijp ik niet. Welke reden is dat dan pecies? En wat heeft Ziggo er voor belang bij om het "geheim" te houden? Als ze het verzet tegen eigen modems daadwerkelijk opgeven, dan kunnen ze dat toch gewoon zeggen? Dan kan ik er in elk geval over op houden. :P
Niet geheim. Dat is overdreven. Het besluit is daar eenduidig in. De details moeten straks gewoon gepubliceerd worden op de website. Ik bedoel meer dat hoe minder mensen gebruik maken van een eigen modem des te groter de groep met modems blijft die Ziggo gebruikt om het netwerk in detail in kaart te brengen. Vooral vanuit het oogpunt van service en preventief oplossen van storingen is dat van belang.
Nog twee maanden te gaan. We gaan het zien. Of niet... })
We gaan het zeker zien. Ik ben overigens nou nog niet echt een aantrekkelijk ED3.0/D3.1 modem only tegengekomen (ook niet in Duitsland). Ben dus bang dat er voor mij niets bij zit in januari.
Corn schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:44:
[...]

Ik wil in het geval van vrije keuze helemaal niet verplicht een modem van Ziggo moeten ontvangen. Linksom of rechtsom betaal je er namelijk toch voor. Daarnaast is het in het kader van e-waste doodzonde om diverse klanten twee modems in huis te laten halen, waarvan ééntje z'n leven in een kast zal slijten.

Uiteindelijk betaal je natuurlijk overal voor maar een bruikleenmodem wordt niet gespecificeerd op je factuur. Of zoals Ziggo het noemt "gratis in bruikleen". De reden waarom het modem alsnog wordt gestuurd is om toch service te kunnen bieden als er echt iets aan de hand is. Door het aansluiten van de provider modem kunnen zaken uitgesloten worden en uitgebreide analyses op afstand plaatsvinden mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Dat is zeer snel internet...
Ik heb alleen Wi-Fi in huis
...vooral als je bedenkt dat je met alleen beroerde wifi er nog niet eens een fractie van gebruikt!
en merk dat het geheel vaak erg stroperig is (bij streamen van Plex vanaf desktop werkkamer 1e verdieping) naar tv in woonkamer.
Dat is streamen binnen je thuisnetwerk. De Ziggo snelheid doet er niet toe! Daarbij gaat het signaal 2 keer door de lucht, van je pc naar je router en van je router naar je tv. De slechtste verbinding van die 2 bepaalt de maximum snelheid.
Ziggo moden () staat in bridge met een asus rt-ac68u ervoor.
Ik hoop dat hij erachter hangt (gezien vanuit het WAN, modem, router). Er mag niks anders aan je Ziggo modem hangen.
Ik kan helaas niet UTP aanleggen in huis (althans, daar lijkt het op).
Hoezo weet je dit nog niet? Je bent tweaker en hebt dit nog niet uitgezocht? Verwacht je van iemand hier. iemand die jouw situatie niet kent, een antwoord?
Is 500/40 in theorie snel genoeg voor 4k streamen naar mijn tv?
Wat denk je zelf? Enig vooronderzoek is vereist voordat je hier een vraag stelt. En de ene 4K is de andere 4K niet. Maar het antwoord is totaal niet relevant, zie een eerdere opmerking van mij.
Heeft het nut om een Mesh-oplossing te overwegen, voor een betere verbinding in de buurt van mijn tv?
Ja, dat kan nuttig zijn, en kan mogelijk ook de oplossing zijn, als de mesh nodes elkaar kunnen "zien" zonder dat er een gewapend betonnen vloer tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:26
Remco Tr schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
Binnenkort ipv6.

Weet iemand hoe de Ubiquiti edge router x ingesteld moet worden?
Mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address dhcp
        description Internet
        dhcpv6-pd {
            pd 0 {
                interface eth1 {
                    host-address ::1
                    prefix-id 1
                    service slaac
                }
                interface eth1.50 {
                    prefix-id 2
                    service slaac
                }
                prefix-length /56
            }
            rapid-commit disable
        }
        duplex auto
        firewall {
            in {
                ipv6-name WAN6_LOCAL
                name WAN_IN
            }
            local {
                ipv6-name WAN6_LOCAL
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        speed auto
    }

Ga ervan uit dat dit zo gaat werken. Nog even afwachten of rapid-commit op enabled of disabeld moet staan. Dat zien we als het zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
GustavSan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:04:
[...]

Oef. Ik maak hier idd een hele grote denkfout. Dan snap ik niet goed dat de volgende situatie altijd issues oplevert:

Desktop PC core i5 16gb intern, SSD HDD schijven met PLEX server erop. Wi-fi door hele huis via asus rt-ac68u (ziggo in bridge). Tv 1080p plasma met Mi Box S en daarop Plex.

Als ik een film in 1080p afspeel, hapert het de hele tijd met allemaal connection too slow errors.

De desktop pc heeft een asus pci add-on voor Wi-Fi ontvangst: https://www.asus.com/Netw...pters/All-series/PCEAC68/

Als jij op de PC een VPN hebt draaien dan gaat je gestreamde data rechtstreeks eerst via de VPN verbinding dus via Wifi - router - modem naar de VPN server en dan weer terug naar de TV/mediabox (mits ik geen denkfout maak).
Tenzij je een voorbehoud hebt gemaakt dat een interne netwerk verbinding niet over VPN moet gaan maar ken Surfshark niet genoeg om te weten of dat wel zo in te stellen is.
1 oplossing is om op jouw router ASUS-WRT Merlin te flashen waarmee je de router een VPN verbinding kunt laten opzetten i.p.v. dat de PC dat doet. Hiermee blijft alle intern netwerk verkeer buiten de VPN connectie en heb je die vertraging i.i.g. niet meer.
Bijkomend voordeel is dat je met die firmware op de router zelf kunt bepalen voor welk device je het verkeer via de VPN verbinding laat lopen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
snah001 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:22:
[...]

Als jij op de PC een VPN hebt draaien dan gaat je gestreamde data rechtstreeks eerst via de VPN verbinding dus via Wifi - router - modem naar de VPN server en dan weer terug naar de TV/mediabox (mits ik geen denkfout maak).
Tenzij je een voorbehoud hebt gemaakt dat een interne netwerk verbinding niet over VPN moet gaan maar ken Surfshark niet genoeg om te weten of dat wel zo in te stellen is.
1 oplossing is om op jouw router ASUS-WRT Merlin te flashen waarmee je de router een VPN verbinding kunt laten opzetten i.p.v. dat de PC dat doet. Hiermee blijft alle intern netwerk verkeer buiten de VPN connectie en heb je die vertraging i.i.g. niet meer.
Bijkomend voordeel is dat je met die firmware op de router zelf kunt bepalen voor welk device je het verkeer via de VPN verbinding laat lopen.
Hmm. Niet aan gedacht. Kan wanneer nodig natuurlijk de VPN tijdelijk uitzetten, maar jouw schets is op lange termijn wellicht beter. Ik zie de download op de site, flashen is niet zo'n probleem voor mij. Echter, het instellen van die scheiding is niet iets dat ik zo 123 eventjes doe. Enig idee waar ik meer info kan lezen wat ik exact moet instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
AsusWRT Merlin heeft een vernieuwde opzet waarbij er een VPN director is toegevoegd.
Echter een VPN verbinding zet je op in het Client gedeelte en dat is altijd met een OpenVPN verbinding.
Surfshark heeft zelf een handleiding hoe e.e.a. weliswaar in DD-WRT is in te stellen maar dat komt goed overeen met AsusWRT Merlin.
Link: https://support.surfshark.com/hc/en-us/articles/360003086114
Ik zelf heb een Asus RT-AX88U die voor een VPN verbinding de mogelijkheid heeft hiervoor hardware acceleration toe te passen zodat de throughput aardig hoog is (met Ziggo 300/30 haal ik 250/30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm weet niet wat ziggo aan het doen is.. maar de upload is hier 1/3de van normaal :o download is gewoon wel goed..

sshen gaat ook al weer lekker... Dan maar mn unlimited 5G misbruiken :)

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 28-11-2021 12:05 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
valkenier schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:39:
[...]

Mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address dhcp
        description Internet
        dhcpv6-pd {
            pd 0 {
                interface eth1 {
                    prefix-id 1
                    service slaac
                }
                interface eth1.50 {
                    prefix-id 2
                    service slaac
                }
                prefix-length /56
            }
            rapid-commit disable
        }
        duplex auto
        firewall {
            in {
                ipv6-name WAN6_LOCAL
                name WAN_IN
            }
            local {
                ipv6-name WAN6_LOCAL
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        speed auto
    }

Ga ervan uit dat dit zo gaat werken. Nog even afwachten of rapid-commit op enabled of disabeld moet staan. Dat zien we als het zover is.
Ben wel benieuwd of je op de WAN-interface zelf ook nog IPv6 moet inschakelen. Moet geloof ik bij KPN FTTH wel, maar Ziggo zakelijk pro niet (dat weliswaar zonder PD werkt en volledig statisch waarbij je zelf SLAAC moet configureren met router-adverts op je (V)LAN-interfaces.)

Let trouwens wel op dat de standaard firewall-regels voor IPv6 alleen aangemaakt worden als je ooit bij de wizard IPv6 al hebt ingeschakeld. Anders moet je zelf even deze firewall-regels aanmaken en instellen.

Daarnaast staan de standaard firewall-regels van de wizard alleen ICMPv6 toe in WANv6_LOCAL. Aangezien IPv6 zwaar afhankelijk is van ICMPv6 is het raadzaam om ook in de WANv6_IN firewall een regel te maken waarbij je ICMPv6 toestaat (al dan niet met een rate limit of allerlei regels voor verschillende type ICMPv6 berichten).

Edit: ik zou met liefde de config posten, maar heb nog niet kunnen verifiëren of mijn config goed werkt, dus laat ik om verwarring te voorkomen dat nog even achterwege.

Even iets totaal anders:
Ik merk bij verschillende klanten en misschien ook thuis de laatste maanden een slechtere performance.

Het begon toen ik een 2e verbinding bij 1 van mijn klanten aanvroeg. Hier heeft ooit een jaar een verbinding probleemloos gewerkt. Nu echter veel klachten van de gebruikers van traag internet. De andere verbinding draaide in eerste instantie wel goed, maar heb laatst ook klachten doorgekregen. Toevallig werd in die week FTTH opgeleverd en na overstap waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Beide verbindingen hadden een connectbox. Die 1e verbinding draait nu wel als failover dus moet die problemen nog wel een keer aanpakken.

Bij mezelf thuis merk ik de laatste tijd veel packet-burst in Warzone. Ik zit bekabeld aangesloten, ook direct getest op de router (ER-12 achter TC-modem in bridge). Dat terwijl het eigenlijk altijd probleemloos heeft gewerkt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Qlimaxxx op 28-11-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:43:
[...]
Ja het klopt wat je zegt maar volgens deze interpretatie natuurlijk enorm subjectief. Het hebben van bepaalde functionaliteit kan natuurlijk ook een discriminatoire werking hebben. Ik moet wel toegeven dat dat in dit geval inderdaad niet zo'n probleem zou zijn (IPv4 vs IPv6).
Zeker, er zullen gevallen zijn waar het niet zo duidelijk is bij IPv6 vs IPv4 en dat zal vast tot discussie leiden. De geschillencommissie zou het er best eens druk mee kunnen krijgen. :)
Niet geheim. Dat is overdreven. Het besluit is daar eenduidig in. De details moeten straks gewoon gepubliceerd worden op de website.
Jij gaat er dan maar van uit dat Ziggo de beleidsregel ook zal gaan uitvoeren. Maar het is juist dat wat ik eerst nog maar moet zien. Het is de laatste jaren al vaker gebeurd dat we dachten dat het er nu echt van zou komen en dan verzon Tom Ziggo weer een list en ging het toch weer niet door. Waar Ziggo nu geheimzinnig over doet is of ze de beleidsregel gaat uitvoeren of dat ze toch nog weer in verzet gaat.
Ik bedoel meer dat hoe minder mensen gebruik maken van een eigen modem des te groter de groep met modems blijft die Ziggo gebruikt om het netwerk in detail in kaart te brengen. Vooral vanuit het oogpunt van service en preventief oplossen van storingen is dat van belang.
O kom aan... Je moet niet alles geloven wat ze zeggen. Dat is een verhaal om de stelling dat het essentieel is dat Ziggo de modems in eigen beheer houdt te onderbouwen. Om het netwerk in detail te monitoren hoeft er echt geen spionnetje van Ziggo in elke meterkast in Nederland te hangen. Ze kunnen dat heus net zo goed monitoren vanuit de CMTSen. En zonodig kunnen ze in elke straatkast ook nog een Atlas Ripe achtig ding hangen voor monititoring.
[...]
We gaan het zeker zien.
Dat hangt af van de definitie ven "het". We gaan zeker zien of Ziggo zich gaat voegen naar de beleidsregel of dat ze zich gaat verzetten.
Ik ben overigens nou nog niet echt een aantrekkelijk ED3.0/D3.1 modem only tegengekomen (ook niet in Duitsland). Ben dus bang dat er voor mij niets bij zit in januari.
Domme kabelmodems zijn er maar weinig. Overigens zijn er maar twee fabrikanten van kabel modem chips. Puma en Broadcom. Allebei die chips hebben een router deel aan boord. Chips met alleen een dom modem aan boord zijn er (nog) niet. Dus als je nu een "dom" modem koopt is dat altijd iets waarbij de router functionaliteit er wel in ziet, maar uitgeschakeld is. Of die echte domme modems er ooit nog komen is maar de vraag. De houdbaarheidsdatum van de kabel is nog niet bereikt, maar komt wel in zicht. Er is nog wel wat meer uit te persen, maar het zal nooit echt kunnen concurreren met glasvezel. Dus het is nog maar de vraag of de fabrikanten nog veel willen investeren in de kabel. Over vijf jaar ligt er in 99% van Nederland FTTH dus dan hoeft het hier in elk geval niet meer. In andere landen kan het misschien nog wel wat langer duren.
.
Overigens heeft Fritz!Box wel een aantal interessante kabelmodem/router combinaties. Of dat voor mij interessant is hangt er mede van af hoe lang ik nog bij Ziggo blijf. Delta-Fiber is hier bezig en binnenkort weten we of de 25% gehaald is en of het door gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
snah001 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:22:
[...]

... rechtstreeks eerst via de...
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:26
Qlimaxxx schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:58:
[...]

Ben wel benieuwd of je op de WAN-interface zelf ook nog IPv6 moet inschakelen. Moet geloof ik bij KPN FTTH wel, maar Ziggo zakelijk pro niet (dat weliswaar zonder PD werkt en volledig statisch waarbij je zelf SLAAC moet configureren met router-adverts op je (V)LAN-interfaces.)

Let trouwens wel op dat de standaard firewall-regels voor IPv6 alleen aangemaakt worden als je ooit bij de wizard IPv6 al hebt ingeschakeld. Anders moet je zelf even deze firewall-regels aanmaken en instellen.

Daarnaast staan de standaard firewall-regels van de wizard alleen ICMPv6 toe in WANv6_LOCAL. Aangezien IPv6 zwaar afhankelijk is van ICMPv6 is het raadzaam om ook in de WANv6_IN firewall een regel te maken waarbij je ICMPv6 toestaat (al dan niet met een rate limit of allerlei regels voor verschillende type ICMPv6 berichten).

Edit: ik zou met liefde de config posten, maar heb nog niet kunnen verifiëren of mijn config goed werkt, dus laat ik om verwarring te voorkomen dat nog even achterwege.

Even iets totaal anders:
Ik merk bij verschillende klanten en misschien ook thuis de laatste maanden een slechtere performance.

Het begon toen ik een 2e verbinding bij 1 van mijn klanten aanvroeg. Hier heeft ooit een jaar een verbinding probleemloos gewerkt. Nu echter veel klachten van de gebruikers van traag internet. De andere verbinding draaide in eerste instantie wel goed, maar heb laatst ook klachten doorgekregen. Toevallig werd in die week FTTH opgeleverd en na overstap waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Beide verbindingen hadden een connectbox. Die 1e verbinding draait nu wel als failover dus moet die problemen nog wel een keer aanpakken.

Bij mezelf thuis merk ik de laatste tijd veel packet-burst in Warzone. Ik zit bekabeld aangesloten, ook direct getest op de router (ER-12 achter TC-modem in bridge). Dat terwijl het eigenlijk altijd probleemloos heeft gewerkt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Je hebt een paar goede punten. De firewall regels heb ik ook al aangemaakt. Nog even je opmerking over een IPv6 adres op de WAN interface: moet ik daar nog iets voor toevoegen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Toevallig hier meer personen die afgelopen dagen hebben verlengd, zo ja wat voor deal heb jij er uit kunnen halen?

Ik had twee opties, 3 maanden 20 euro korting pm of 9 maanden lang 10 euro korting pm, ik heb een internet only Giganet abonnement lopen en heb de aanbod van 9 maanden geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
beezjeh schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:32:
Toevallig hier meer personen die afgelopen dagen hebben verlengd, zo ja wat voor deal heb jij er uit kunnen halen?

Ik had twee opties, 3 maanden 20 euro korting pm of 9 maanden lang 10 euro korting pm, ik heb een internet only Giganet abonnement lopen en heb de aanbod van 9 maanden geaccepteerd.
Nee.. Laat ze eerst m'n lijntje maar fixen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
SMSfreakie schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:58:
[...]

Nee.. Laat ze eerst m'n lijntje maar fixen
Gelukkig heb ik met mijn lijn in 10+ jaren nooit problemen mee gehad.

Wat is het probleem en hoelang al gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online

Niet wat je vroeg maar ik heb icm Ziggo, Vodafone F&F RED 25GB (daarna afgeknepen), onbeperkt bel&sms met 2 gratis multi-data-sim's, kunnen verlengen voor €17,50 pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
Chris.nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:36:
[...]

Niet wat je vroeg maar ik heb icm Ziggo, Vodafone F&F RED 25GB (daarna afgeknepen), onbeperkt bel&sms met 2 gratis multi-data-sim's, kunnen verlengen voor €17,50 pm.
Multidata sims met verlenging?? Is dit weer terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
beezjeh schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:21:
[...]

Multidata sims met verlenging?? Is dit weer terug....
Ik had die sims al, na de verlenging zijn ze functioneel gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 12:45

Ik heb ook de 9 maanden aangeboden gekregen en geaccepteerd, met 1 jaar die ziggo pods erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
Chris.nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:03:
[...]

Ik heb het ook maar ik kan niet verlengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Jay-B schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:22:
Zoals gezegd, we hebben het er eind januari wel over. Ik maak me meer zorgen om het feit of er dan al wel modems beschikbaar zijn bij Nederlandse retailers. Daar durf ik dan weer geen geld op te zetten. Het liefst wil ik gewoon een simpel ding. Motorola MB8611 leek me daar wel aan te voldoen.
Deze of z'n broer met WiFi, Broadcom chipset :)

Als Ziggo alles Giganet/docsis 3.1 compatible heeft dan zou elk 3.1 modem moeten werken, gezien het verschil tussen docis/eurodocsis met 3.1 komt te vervallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chris.nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:00:
[...]

Als Ziggo alles Giganet/docsis 3.1 compatible heeft dan zou elk 3.1 modem moeten werken, gezien het verschil tussen docis/eurodocsis met 3.1 komt te vervallen.
Het zal dan wel werken, maar het mag desalniettemin niet aangesloten worden want een eis van DOCSIS 3.1 is 3.0 achterwaardse compatibiliteit. In ons geval EUO-DOCSIS 3.0 compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit dus plus houd er rekening mee dat D3.1 nog niet overal actief is. In de praktijk zal dat dus betekenen dat het helemaal niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:02:
Dit dus plus houd er rekening mee dat D3.1 nog niet overal actief is. In de praktijk zal dat dus betekenen dat het helemaal niet werkt.
Ook al zou het technisch kunnen, dan verwacht ik niet dat Ziggo het zal toelaten. Juist vanwege de niet EUR 3.0 compatibiliteit.

Die Axing CMO 1-01 zou best aantrekkelijk kunnen zijn, in elk geval niet heel duur. Jammer dat ie geen 3.1 aan kan. Vandaar misschien de gunstige prijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:16

Alle 10 jaar oude upc/thompson zooi laten vervangen en weer richting 2021 laten brengen ;

Snelheid verdubbeld van 150 naar 300
Nieuw modem
Nieuwe next 4k ontvangers
Deco m4 3delige mesh kit
Nieuwe coax kabels ( ok 1999 :+ )
Tv-pakket complete
6 maanden 35€ korting

Hiermee €15 p maand omlaag gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
nuffy schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:48:
[...]

Alle 10 jaar oude upc/thompson zooi laten vervangen en weer richting 2021 laten brengen ;

Snelheid verdubbeld van 150 naar 300
Nieuw modem
Nieuwe next 4k ontvangers
Deco m4 3delige mesh kit
Nieuwe coax kabels ( ok 1999 :+ )
Tv-pakket complete
6 maanden 35€ korting

Hiermee €15 p maand omlaag gegaan
Ik heb zojuist gebeld en heb nu het volgende abonnement:
Internet Complete 300/30
TV Standard met Next box.
Betaal 68,50 EUR

Kan 6 maanden 20 EUR korting krijgen. Dus 120 EUR op een jaar.

Nu ga ik dus overstappen naar KPN via Pricewise, totale korting 265 EUR _/-\o_

Internet Hussel 1GB
en standaard TV 1 ontvanger.

medio jan 2022 wordt de glasvezel kabel in de woning aangesloten.
;w Ziggo, wie weet tot ziens in 2023 als het niet bevalt bij KPN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:17

Bluebe

Roar

Wij hebben hier internet en tv complete voor €68,- + ESPN €17,95 = €85,95 per maand en heb de volgende aanbieding geaccepteerd:

12 maanden gratis ESPN + € 10,- korting 9 maanden lang en de 4k box. Standaard abonnement word door de 4k box wel €0,50 duur per maand. Betaal nu dus 9 maanden €58,50 en dan 3 maanden €68,50 voor het komende jaar. Ik ben hier wel tevreden mee, wel goede deal. Dit bespaard iets meer dan €300,- voor een heel jaar en als ik was overgestapt naar KPN dan had ik € 365,- bespaard voor vergelijkbare pakket maar dan met 200/20 internet i.p.v. 300/30 van Ziggo.

Zit nog te twijfelen, zit nu nog met mobiel abonnement bij KPN via adres van familie die KPN internet hebben maar hetzelfde abonnement zou mij € 4,- per maand schelen (RED 25GB en onbeperkt bellen/sms) + extra tv pakket bij Ziggo als ik overstap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chatslet
  • Laatst online: 10-09 07:42
Voor degene die een brief over IPv6 hebben gehad;
Zojuist mijn modem in bridge mode even uit/aan gezet en jawel hoor! Ik kreeg een IPv6 prefix! Op mijn OPNSense router DHCPv6 aangezet op de WAN interface en PD size op /56 gezet. Werkte meteen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
Chatslet schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:46:
Voor degene die een brief over IPv6 hebben gehad;
Zojuist mijn modem in bridge mode even uit/aan gezet en jawel hoor! Ik kreeg een IPv6 prefix! Op mijn OPNSense router DHCPv6 aangezet op de WAN interface en PD size op /56 gezet. Werkte meteen! 8)
Yes werkt hier ook nu met Ubee1318 en UDM Pro 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

tcviper schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:58:
[...]

Yes werkt hier ook nu met Ubee1318 en UDM Pro 😀
Helaas heb ik een Cisco 3925. Wel geprobeerd, maar helaas.
Vrijdag nog gechat met helpdesk en ik zou teruggebeld worden hoe ik ipv6 actief kon krijgen, maar nog niets gehoord. Blijkbaar zijn hun belminuten of reserve modems op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Chris.nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:03:
[...]

@beezjeh
Tip!.... wel offtopic.

offtopic:
Je schijnt er ook mee te kunnen sms'en,(als je sms in je abbo hebt)
Dan achterhaal je het nummer van die sim ook (waarschijnlijk een 097 nr) en dan kan je WhatsAppss ect doen _/-\o_

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Laatst online: 10-09 07:42
@Roetzen Hier krijg ik native IPv6 te zien, alles groen. Alleen een waarschuwing dat ICMP filteren is maar dat kan ook mijn OPNSense zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Chatslet schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 00:14:
@Roetzen Hier krijg ik native IPv6 te zien, alles groen. Alleen een waarschuwing dat ICMP filteren is maar dat kan ook mijn OPNSense zijn.
Er schijnen wat ICMP's te zijn die je wilt door laten zodat IPv6 goed werkt; als je dat niet doet, kun je in theorie verbindingsproblemen krijgen. Bij mij staan ze open, maar een echo wordt alsnog door W10 geblocked. M'n iPhone geeft wel netjes een reply

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ICMP is essentieel voor de goede werking van IPv6. Dus ik zou daar zeker nog even naar kijken.

http://shouldiblockicmp.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Supported,supported, Native, SLAAC: No, Hostname: cable.dynamic.v6.ziggo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Dat heb ik met de UDM Pro ook dat ICMP filteren, maar dat is volgens mij iets van bij Ziggo zelf. Want alles staat in firewall bij mij open voor IPV6 ICMP. Het werkt overigens uitstekend allemaal, moet zeggen dat het net wat snappier voelt met wisselen tussen websites (kan tussen de oren zitten 😛 ).

[ Voor 56% gewijzigd door tcviper op 30-11-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Thnx @Chris.nl monteur is langs geweest en inderdaad wat hardware vervangen ivm ouderdom/corrosie.
Snelheden zijn toegenomen en verbinding lijkt stabieler.

Wat me nu wel opvalt is dat mijn ping hoger is geworden?!?! van 11 ms naar 20 ms. Is dat logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tester_-_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:13:
[...]

Het ziet er dus naar dat ik niets kan instellen, ik heb het verbindingstype op "native" gezet en verder alles op de standaardwaarden laten staan, zoals in het screenshot hier onder:

[Afbeelding]

We gaan zien of het werkt over een week of twee... :)
Dank voor de adviezen in ieder geval!
Ben je er inmiddels uit? Ik zie dat sommigen hier al IPv6 hebben. In mijn gebied lijkt het nog niet ingeschakeld door Ziggo, wat ik ook instel en reboot: het blijft IPv4 allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Tester_-_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:13:
Het ziet er dus naar dat ik niets kan instellen, ik heb het verbindingstype op "native" gezet en verder alles op de standaardwaarden laten staan, zoals in het screenshot hier onder:
Welke andere verbindingstypes kan je kiezen? Ik vraag dit omdat het dubbelzinnig kan zijn hoe sommige routerfabrikanten IPv6 implementeren en hoe ze de opties aanbieden. 'Native' kan bijvoorbeeld staan voor het gebruik van SLAAC, terwijl je DHCPv6 nodig hebt.

Verder zie ik dat je geen prefix delegation hebt ingesteld. Ook dat kan problematisch zijn. Die zou 56 moeten zijn in het geval van Ziggo.

[ Voor 34% gewijzigd door The Zep Man op 30-11-2021 09:03 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 ... 230 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic