1 PVoutput . Dongen NB
In de ideale wereld waar je nieuw bouwt, budget en ruimte onbeperkt zijn zou je het wellicht anders doen, en daar ging het mij om.
De meeste onderdelen heb je er al staan geloof ik, beetje tweaken en je hebt dit met 380+150LAppie Heijn schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:37:
[...]
Ik helaas geen ruimte en ook geen urgentie om een buffervat toe te passen met de huidige WP, de Q-solar is geen kleine jongen namelijk.
Waar ik naartoe wil is
[video]
Of vergelijkbaar, maar heb nog geen vergelijkbare units gevonden met 250L of meer met een solarspiraal.
Ik houdt mij nog steeds aanbevolen voor TIPS![]()
Wellicht is het financieel interessanter om een zonnecollector/boiler set te gaan toepassen om 2x subsidie binnen te harken.
Verwijderd
Ingenieurs leidraad, een constructie is pas af als er niets meer af kan. KISSGrolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:00:
@Appie Heijn , zoals jij het hebt ingericht werkt het bij jou thuis, in jouw situatie, dus daar is niets mis mee.
In de ideale wereld waar je nieuw bouwt, budget en ruimte onbeperkt zijn zou je het wellicht anders doen, en daar ging het mij om.
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:41:
[...]
Dat was ik (waarschijnlijk), ik heb geen WPS op mijn Cisco WRT54G en heb dus een router met WPS geleend van Beatman, toen met dezelfde instellingen de boel geconnect en mijn eigen router kon toen ook connecten.
@corsat Corsat moet gewoon even zijn router naar beneden halen en de boel connecten en daarna kan deze weer naar boven.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Het gaat om de koppeling tussen het wifi netwerk en de wifi module wat niet lukt.corsat schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:27:
Ik had gehoopt dat het simpeler was,als ik mijn router naast de wp hangt is hij niet verbonden met internet dus kan ik dan wel via wps connecten, mijn modem hangt in de meterkast en daarachter zit mijn sitecom router waar mijn wifi en complete thuis netwerk aan gekoppeld zit.
[...]
Om deze verbinding (eenmalig) op te zetten kun je de router naast je WP hangen, ook al heeft deze geen internet.
Als de module verbinding heeft met je wifi netwerk kun je de router weer in de meterkast hangen.
Vervolgens "hopen" dat je voldoende bereik hebt om wel met de module internet op te kunnen.
Grolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:47:
[...]
Het gaat om de koppeling tussen het wifi netwerk en de wifi module wat niet lukt.
Om deze verbinding (eenmalig) op te zetten kun je de router naast je WP hangen, ook al heeft deze geen internet.
Als de module verbinding heeft met je wifi netwerk kun je de router weer in de meterkast hangen.
Vervolgens "hopen" dat je voldoende bereik hebt om wel met de module internet op te kunnen.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Hoe hebben mede tweakers hun vloerverwarming eigenlijk geïnstalleerd?
Ik wil met 100 m2 (10 groepen, 5 groepen) wel een groepssturing hebben. Niet om, zoals ik nu wel kan doen met mijn radiatoren boven, dagelijks meerdere programma's te kunnen sturen, maar om af en toe de zaak toch wat te kunnen bijsturen.
Overigens ben ik nu wel aan het twijfelen of ik niet beter kan gaan voor all-electric warmtepomp.
Na overleg met mijn vrouw hebben we een deal over waar de buitenunit kan staan, om de hoek van het huis in de tuin. Wel langere koelleiding benodigd, maar dan kan ik wel een veel krachtigere dubbele unit kwijt. Dan kunnen we deze eventueel een beetje camoufleren met wat "groen" zolang dat de flow niet hindert.
- Hybride
een stuk goedkoper en eerder terugverdiend
toch net ff complexer omdat je nog steeds een hr ketel hebt
neemt minder plek in
- full electric
een grote boiler nodig
een heel stuk duurder
geen gas meer
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Verwijderd
Gasloos/All-electricpsy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:59:
Nou hier is bouwkundig onderzoek afgerond en dat betekent groen licht voor tekenen verkoop én koopcontract. Geen echte bijzonderheden dus ik kan verder met voorbereidingen.
Ik wil met 100 m2 (10 groepen, 5 groepen) wel een groepssturing hebben. Niet om, zoals ik nu wel kan doen met mijn radiatoren boven, dagelijks meerdere programma's te kunnen sturen, maar om af en toe de zaak toch wat te kunnen bijsturen.
Overigens ben ik nu wel aan het twijfelen of ik niet beter kan gaan voor all-electric warmtepomp.
Na overleg met mijn vrouw hebben we een deal over waar de buitenunit kan staan, om de hoek van het huis in de tuin. Wel langere koelleiding benodigd, maar dan kan ik wel een veel krachtigere dubbele unit kwijt. Dan kunnen we deze eventueel een beetje camoufleren met wat "groen" zolang dat de flow niet hindert.
- Hybride
neemt minder plek in
- full electric
een grote boiler nodig
een heel stuk duurder
geen gas meer
CO2 = 0
kWh warmte kost 0.045 t.o.v. 0.0738-0.0963 voor gas (variatie zit in alleen variabele kosten voor gas of all-in bij afname van 1000m3)
Heb je niet even een utp kabel die je naar je meterkast kan uitrollen, kan je het kastje met wps naast je ecodan houden en toch verbinding hebben met i-net.corsat schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:27:
Ik had gehoopt dat het simpeler was,als ik mijn router naast de wp hangt is hij niet verbonden met internet dus kan ik dan wel via wps connecten, mijn modem hangt in de meterkast en daarachter zit mijn sitecom router waar mijn wifi en complete thuis netwerk aan gekoppeld zit.
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ga je nieuw bouwen of verbouwenpsy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:59:
Nou hier is bouwkundig onderzoek afgerond en dat betekent groen licht voor tekenen verkoop én koopcontract. Geen echte bijzonderheden dus ik kan verder met voorbereidingen.
- Hybride
neemt minder plek in
- full electric
een grote boiler nodig
een heel stuk duurder
geen gas meer
In geval van nieuwbouw vraag ik me af waarom hybride goedkoper en eerder terugverdiend zal zijn.
In een bestaande woning waar gas en CV ketel reeds aanwezig zijn zal hybride wellicht goedkoper zijn qua initiële investering.
Nee geen nieuwbouw, is woning uit '70. De CV ketel is uit '98 en moet ook vervangen worden.Grolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:30:
[...]
Ga je nieuw bouwen of verbouwen
In geval van nieuwbouw vraag ik me af waarom hybride goedkoper en eerder terugverdiend zal zijn.
In een bestaande woning waar gas en CV ketel reeds aanwezig zijn zal hybride wellicht goedkoper zijn qua initiële investering.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Spouwmuur gaat geïsoleerd worden;
Dak gaat geïsoleerd worden;
Vloer begane grond waar mogelijk. Kan niet overal omdat in souterrain ook verwarmde kamers zitten. Maar bv de woonkamer zit boven de onverwarmde garage, dus daar kan ik wel mooi isoleren..
Begane grond gaan alle radiatoren eruit en komt vloerverwarming erin.
Souterrain zou ik eventueel de radiatoren kunnen laten vervangen door LTV verwarming, maar dat weet ik nog niet zeker.
En bijna vergeten....er komen naar schatting 30 PV panelen op. Ik probeer het dak vol te leggen.
[ Voor 8% gewijzigd door psy op 18-03-2017 21:14 ]
Laat je goed voorlichten bij spouwmuur isolatie.psy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:12:
Betreft bungalow met twee woonlagen, een begane grond laag en een souterrain.
Vloer begane grond waar mogelijk. Kan niet overal omdat in souterrain ook verwarmde kamers zitten. Maar bv de woonkamer zit boven de onverwarmde garage, dus daar kan ik wel mooi isoleren..
Souterrain zou ik eventueel de radiatoren kunnen laten vervangen door LTV verwarming, maar dat weet ik nog niet zeker.
En bijna vergeten....er komen naar schatting 30 PV panelen op. Ik probeer het dak vol te leggen.
Vaak genoeg gezien dat het fout is gegaan.
Verwijderd
Dan kost een kWh warmte nog maar 0.015psy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:12:
Betreft bungalow met twee woonlagen, een begane grond laag en een souterrain.
Niet dat ik die terugverdientijd zo belangrijk vind want dat is toch maar afhankelijk van hoe de toekomstige regelingen zullen zijn.
Het is overigens nog best lastig om een fatsoenlijke installateur te vinden in de regio Limburg. Het is nog steeds reguliere gasketel wat de klok slaat. Maar warmtepompen, brrrrr dat is iets engs.
[ Voor 24% gewijzigd door psy op 18-03-2017 21:43 ]
Verwijderd
Ik heb een vergelijkbare situatie, qua PV en WP. Een PV installatie kost ruim gerekend 1.40 per Wp. Als je die afschrijft in 25 jaar en tijdens die periode 1 keer een omvormer moet vervangen kom je op een kostprijs van 0.06 per opgewekte kWh. Een WP kan zoals uit de maandelijkse overzichten hier geplubiceerd op jaarbasis een COP halen van 4. D.w.z. 1kWh input levert 4kWh warmte op. 0.06/4=0.015.psy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:42:
Dat schud je vlot uit de virtuele mouw, maar wat kan ik precies met die waardes, dat begrijp ik niet helemaal. Heeft vast iets te maken met terugverdientijd van mijn meerprijs![]()
Niet dat ik die terugverdientijd zo belangrijk vind want dat is toch maar afhankelijk van hoe de toekomstige regelingen zullen zijn.
Het is overigens nog best lastig om een fatsoenlijke installateur te vinden in de regio Limburg. Het is nog steeds reguliere gasketel wat de klok slaat. Maar warmtepompen, brrrrr dat is iets engs.
Mijn ongeisoleerde jaren 70 woning is op die manier zeer voordelig CO2 vrij en een NulOpdeMeter woning, geen energiekosten op jaarbasis.
Zorg wel voor een maximale hoeveelheid leidingen voor vloer-/wand-/plafondverwarming en probeer indien enigzins mogelijk radiatoren te vermijden, verschillende temperatuur regimes maakt het alleen maar ingewikkeld.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2017 22:22 ]
1. Hygiene(spiraal)boiler, met solar spiraal
+ geen anti legionella nodig
+/- vanaf 400L beschikbaar, dat is dus een redelijk hoeveelheid voor een 6-7KW WP maar ook voor het solar gedeelte.
Wanner ik het vat op 55gr heb dmv een WW run van de WP, hoe lang duurt het voordat het warme water onder de 50 graden bij mijn douche aankomt? Vrouwlief wil liever 50 graden of meer met de afwas en ook de douchestraal wordt onder de 50 graden aanvoer merkbaar minder comfortabel.
2. 300L RVS boiler met solar spiraal (circa 1100EUR)
+ Minder grote hoeveelheid water te verwarmen, zowel voor de WP als voor het aantal collectoren is dit een plus
+/- Legionella programma
- Behoorlijk prijzig.
3. Ge-emailleert vat 300L + solar spiraal (circa 650EUR)
+ Goedkoop
- Minder duurzaam
- Anode verwisselen
4. Vat met frischwasserstation en solar spiraal (circa 1400EUR)
+/- weet niet of dit veel toevoegt in vergelijking met bovenstaande opties.
- in ieder geval ruim duurder
5. wellicht vergeet ik nog een optie?
Dat met een doorstroomverwarmer zie ik niet zo zitten omdat ik dan de meterkast overhoop moet gooien en ook de COP=1 staat mij niet zo aan.
Volledig PV ipv zonnecollectoren is natuurlijk een mogelijkheid maar wat mij betreft draait die WP alleen in de koudere maanden, niets is fijner dan een half uur onder de douche staan waar alleen 10-12 uur lang een 15W pompje voor gedraaid heeft
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 18-03-2017 23:19 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Je weet wat een wp kost?
Je weet wat boiler kost?
Je weet wat vier panelen kosten om de extra stroom op te wekken?
En je weet wat zonneboiler kost om zeven maanden per jaar mee te douche?
Nou dan is het simpel kiezen toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Euh waar heb ik het over zonnecollectoren? Alleen dat ik de afweging zonnecollectoren vs pv al gemaakt heb.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:46:
Je vraagt om iets zinnigs over een wp en warm water en vervolgens gaat het alleen over zonnecollectoren........
Je weet wat een wp kost?
Je weet wat boiler kost?
Je weet wat vier panelen kosten om de extra stroom op te wekken?
En je weet wat zonneboiler kost om zeven maanden per jaar mee te douche?
Nou dan is het simpel kiezen toch?
- Sterker nog ik heb een WP
- Idd weet ik wat een boiler ongeveer kost, ik zoek echter naar voordelen-nadelen van bovenstaande mogelijkheden.
- 4 panelen is zo'n 1000 euro schat ik, ruig gerekend.
Eind van het jaar zal onze vrijstaande woning worden gebouwd (780m3, 170 m2 en EPC 0,4). Muren RC 4,5, Vloer 3,5 en dak 6. Verder veel glas op het zuiden.
Wil groot aantal pv panelen (KWH 9000) toepassen met lucht water warmtepomp met groot boilervat (300 a 400 ltr). Daarvan zal deel gebruikt worden voor vloerverwarming BG en deel tapwater sanitair. Daarnaast ben ik ook aan het oriënteren voor een WTW (Itho) en zonneboiler.
De buitenunit wamtepomp wil ik achter mijn garage plaatsen in de tuin en op zolder wil ik een technische ruimte gaan maken alwaar ook het boilervat komt. Dichterbij is wellicht beter maar mijn garage is niet geisoleerd.
Vraag:
1) is het verstandig zoals ik het wil uitvoeren?
2) Iemand enig idee welk vermogen warmtepomp ik nodig zal hebben?
3) ik begrijp dat WTW beter vanaf bouw kan laten plaatsen ivm wegwerken kanalen. Ik ga hiertoe meerwerkprijs opvragen. Of is het ook eenvoudig na oplevering uit te voeren al dan niet van te voren deel meerwerk uit te laten voeren. Zo ja, welk deel-meerwerk adviseren jullie mij.
Ligt ook aan de grote van de boiler en je douchekop, hygiene boiler van 300 l op 50 graden en 7 liter per minuut, reken maar uit. Al gaat de temperatuur wel zakken als de boiler leger word en meer koud onderin bij komt.Appie Heijn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:32:
[...]
Euh waar heb ik het over zonnecollectoren? Alleen dat ik de afweging zonnecollectoren vs pv al gemaakt heb.Belangrijkste is comfort(=aanvoer hoger dan 50gr) echter ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die een keuze hebben gemaakt mbt wel of niet hygieneboiler, en dan ben ik met name benieuwd naar de hoeveelheid relatief warm water(+50gr) wat beschikbaar is. Als je vat op 50gr zit wat krijg je er dan uit bij een 10-15 l/min en voor hoe lang?
- Idd weet ik wat een boiler ongeveer kost, ik zoek echter naar voordelen-nadelen van bovenstaande mogelijkheden.
Met een doorstroom boiler op 50 graden krijg je nooit 50 bij de kraan, dus dat moet al iets warmer zijn, wel een buffer voor de wp.
Het klinkt allemaal prachtig maar een hoge temp op de wp kost ook COP die stort aardig in, en dan nog op temperatuur houden in de winter als hij het al druk heeft met het huis verwarmen. Nee, persoonlijk vind ik het niet ideaal, koop een 50 liter daalderop boiler op mp (staan er zat) voor nog geen 200,- en je hebt 110 liter douchewater (minimaal) wanneer je wilt. Paar panelen er bij en klaar, dat verschil is peanuts.
Wil je nog mooier, zet je een klein buffervat met spiraal in het cv circuit en laat je de aanvoer leiding van de boiler door lopen waardoor je hem een beetje " hotfilled " in de winter.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
- altijd warm water.
-CV vat en tapwater (hygiëne) in 1. Cv vat op lagere temperatuur (=hoge cop)
- Het zit elkaar niet in de weg. Tapwater en cv bedrijf. Het is niet of/of maar en/en. En je kan met zone's werken mocht je dat willen.
- Dat je e-naverwarmd met cop=1 voor tapwater maakt weinig uit. Cop van een WP is ook maar 2,5 ? met een aparte tapwaterboiler tov 3,5 - 4 bij enkelcv bedrijf. Dat verschil is al een cop van 1.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2017 08:35 ]
Daar kan ik wel wat over zeggen. Ik heb een Hellman 800 liter hygiene boiler met doorstroom spiraal staan inclusief een elektrische doorstromer (ingesteld op 50 graden) als naverwarming. 10m2 vlakke plaat collector en dwtw, 12 liter p minuut douchekop.Appie Heijn schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:51:
Iemand die hier wat zinnigs over warm water bereiding met een warmtepomp kan roepen? Ik zit wat verschillende opties door te nemen:
+/- vanaf 400L beschikbaar, dat is dus een redelijk hoeveelheid voor een 6-7KW WP maar ook voor het solar gedeelte.
Wanner ik het vat op 55gr heb dmv een WW run van de WP, hoe lang duurt het voordat het warme water onder de 50 graden bij mijn douche aankomt? Vrouwlief wil liever 50 graden of meer met de afwas en ook de douchestraal wordt onder de 50 graden aanvoer merkbaar minder comfortabel.
Dat met een doorstroomverwarmer zie ik niet zo zitten omdat ik dan de meterkast overhoop moet gooien en ook de COP=1 staat mij niet zo aan.
Volledig PV ipv zonnecollectoren is natuurlijk een mogelijkheid maar wat mij betreft draait die WP alleen in de koudere maanden, niets is fijner dan een half uur onder de douche staan waar alleen 10-12 uur lang een 15W pompje voor gedraaid heeft
Er zijn wel een aantal afhankelijkheden, de temperatuur van de boiler, het inkomende water, of de zon wel of niet schijnt. In het algemeen hoe lager de temperatuur in het vat, hoe minder snel het water afkoelt.
Als het vat op 50 graden zit dan geeft een douchebuurt van 10 minuten een verlaging van cica 3 graden. Ik maak me er niet druk om omdat de elektrische doorstromer naverwarmt als het nodig is en moduleert, dus alle warmte uit het vat is meegenomen. Het bad vullen geeft een veel grotere impact, het bad hier kan bijna 300 liter in, dan zakt de temperatuur bij 50 graden 15 graden, bij 25 graden circa graden.
Overigens vind ik de discussies over cop =1 bij naverwarmen persoonlijk onzin. Ja, de cop is 1, maar geen of mindere stilstandsverliezen, altijd onbeperkt warm water, wp hoeft veel minder hard te werken = minder slijtage en hoger rendement. Bottomline maakt het volgens mij niet veel uit. Ik heb een 6 kwh w/w wp en deed eerst ook sww via de wp, maar ben daar mee gestopt vanwege gelaagdheids problemen. Ik kreeg een slingergedrag van afkoelend sww water door het koude water van de vv, waardoor sww weer onnodig werd opgewarmd. Vandaar de naverwarmer.
Limburg??!psy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:42:
Dat schud je vlot uit de virtuele mouw, maar wat kan ik precies met die waardes, dat begrijp ik niet helemaal. Heeft vast iets te maken met terugverdientijd van mijn meerprijs![]()
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Als je beslist geen doorstromer verwarmer wilt en/of kunt blijven er weinig opties over naar mijn idee.Appie Heijn schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:51:
Iemand die hier wat zinnigs over warm water bereiding met een warmtepomp kan roepen? Ik zit wat verschillende opties door te nemen:
2. 300L RVS boiler met solar spiraal (circa 1100EUR)
+ Minder grote hoeveelheid water te verwarmen, zowel voor de WP als voor het aantal collectoren is dit een plus
+/- Legionella programma
- Behoorlijk prijzig.
3. Ge-emailleert vat 300L + solar spiraal (circa 650EUR)
+ Goedkoop
- Minder duurzaam
- Anode verwisselen
4. Vat met frischwasserstation en solar spiraal (circa 1400EUR)
+/- weet niet of dit veel toevoegt in vergelijking met bovenstaande opties.
- in ieder geval ruim duurder
Optie 1 bied je denk ik onvoldoende water van 50~55 graden, dus wordt het haast optie 2.
Dat kan ik wel antwoorden, mijn 400 liter op 50 graden is genoeg voor twee douche beurten, drie zou nog kunnen maar dan niet door je vrouw.....Appie Heijn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:32:
[...]
Euh waar heb ik het over zonnecollectoren? Alleen dat ik de afweging zonnecollectoren vs pv al gemaakt heb.Belangrijkste is comfort(=aanvoer hoger dan 50gr) echter ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die een keuze hebben gemaakt mbt wel of niet hygieneboiler, en dan ben ik met name benieuwd naar de hoeveelheid relatief warm water(+50gr) wat beschikbaar is. Als je vat op 50gr zit wat krijg je er dan uit bij een 10-15 l/min en voor hoe lang?
Water is drie graden kouder dan het vat zelf wat er uitkomt.
Dus de comfort eis die jou vrouw wil, dan zou ik zeggen niet doen.
Ik moet wel zeggen het kost me slechts 60 kWh per maand dus ik zou wel wat hoger kunnen gaan. Elektrische na verwarming is ook 1 kWh per douche beurt dus dat schiet ook niet op met kosten, wel comfortabel
1 PVoutput . Dongen NB
Wat bedoel je met boilervatborgoe72 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 02:48:
Geweldig forum met een schat aan informatie!
Eind van het jaar zal onze vrijstaande woning worden gebouwd (780m3, 170 m2 en EPC 0,4). Muren RC 4,5, Vloer 3,5 en dak 6. Verder veel glas op het zuiden.
Wil groot aantal pv panelen (KWH 9000) toepassen met lucht water warmtepomp met groot boilervat (300 a 400 ltr). Daarvan zal deel gebruikt worden voor vloerverwarming BG en deel tapwater sanitair. Daarnaast ben ik ook aan het oriënteren voor een WTW (Itho) en zonneboiler.
De buitenunit wamtepomp wil ik achter mijn garage plaatsen in de tuin en op zolder wil ik een technische ruimte gaan maken alwaar ook het boilervat komt. Dichterbij is wellicht beter maar mijn garage is niet geisoleerd.
Vraag:
1) is het verstandig zoals ik het wil uitvoeren?
Als je het precies wilt weten moet je een warmteverliesberekening laten maken, maar in mijn situatie (nieuwbouw, EPC 0,4, Mechanische ventilatie) komt het neer op 18 W/m3, dus afhankelijk van hoeveel m3 er verwarmd moet worden (dat is meestal niet de bruto inhoud) denk ik dat je een WP van +- 10KW nodig hebt.2) Iemand enig idee welk vermogen warmtepomp ik nodig zal hebben?
Ik zou het direct meenemen met het bouwen zodat je alle leidingen goed weg kunt laten werken.3) ik begrijp dat WTW beter vanaf bouw kan laten plaatsen ivm wegwerken kanalen. Ik ga hiertoe meerwerkprijs opvragen. Of is het ook eenvoudig na oplevering uit te voeren al dan niet van te voren deel meerwerk uit te laten voeren. Zo ja, welk deel-meerwerk adviseren jullie mij.
Als je WTW balansventilatie toepast kun je ook af met een kleinere WP.
Wil je compleet gasloos gaan bouwen
Denk ook goed na over hoe je het SWW wilt gaan verwarmen.
Ik heb bewust geen hygieneboiler gekocht. Die had ik hiervoor en dat beviel niet. Je hebt heel vlug een naverwarmer nodig om toch voldoende warm water te hebben. Of je moet je hygieneboiler de hele dag op een hoge temperatuur houden. Dat is niet goed voor de COP.Appie Heijn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:32:
[...]
Hier staat een 300 liter SWW-boiler op ca 55 graden, die is ruim groot genoeg voor 5 personen.
Je kan het vat bijna helemaal leegmaken, pas de laatste 10% wordt het water merkbaar kouder(40-45 graden zeg maar)
Elke dag warmt hij 1 keer op, rond het middag uur. We hebben nog nooit meegemaakt dat het water koud is.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
jij hebt geen al te positieve ervaringen begrijp ik uit jouw reactie
Verwijderd
Regelbereik van een WP op basis van WAR wordt bepaald door:
WP heeft een minimum en maximum capaciteit.
De Ta ligt vast, heb je nl. zelf ingesteld.
De Tb is een gegeven.
De flow is een gegeven, heb je vast ingesteld.
Mijn Panasonic 5kW heeft de volgende vaste gegevens:
Max kW 5
Min kW 2.5
Flow/h 1000
Ta 30
Tb 10
De enige variabele om het maximale/minimale vermogen
te bepalen is de Tr, of anders gezegd de dT tussen Ta en Tr.
De maximale capaciteit v.d. WP kan ik alleen kwijt tot
Tr >= 25.6059
De minimale capaciteit v.d. WP kan ik kwijt tot
Tr = 27.80295
Wordt de Tr hoger dan genoemde minimum waarde zal de WP stoppen.
De dT tussen Ta en Tr is bepalend, Ta ligt vast, Tr is de stuende factor.
EDIT:
een 10kW WP heeft voor dat max vermogen een Tr=21.2118 nodig. Een dT dus van ongeveer 8.8C en voor het minimum ongeveer 4.4 Wordt de dT kleiner slaat de WP af.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 10:38 . Reden: EDIT: 10kW gegevens toegevoegd. ]
Jullie situatie komt veel overeen met onze toekomstige situatie, een aantal "praktische" vragenmightym schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:03:
[...]
Ik heb bewust geen hygieneboiler gekocht. Die had ik hiervoor en dat beviel niet. Je hebt heel vlug een naverwarmer nodig om toch voldoende warm water te hebben. Of je moet je hygieneboiler de hele dag op een hoge temperatuur houden. Dat is niet goed voor de COP.
Hier staat een 300 liter SWW-boiler op ca 55 graden, die is ruim groot genoeg voor 5 personen.
Je kan het vat bijna helemaal leegmaken, pas de laatste 10% wordt het water merkbaar kouder(40-45 graden zeg maar)
Elke dag warmt hij 1 keer op, rond het middag uur. We hebben nog nooit meegemaakt dat het water koud is.
Op welke plek zit je SWW sensor in het SWW vat
Stel dat je helemaal geen warm water verbruikt, hoeveel graden zak het vat dan per uur/dag
Hoe vaak loopt je LPP (Legionella Preventie Programma) en doe je dit op het vermogen van de WP, of gebruik je hier een elektrisch element voor
Ik heb nu een Panasonic 16KW WP (MDC16G6E5) gevonden tegen een aantrekkelijke prijs. Hierdoor valt het subsidievoordeel, dus aantrekkelijkheid 2 WP's i.p.v. 1 eigenlijk zo goed als weg. Ik denk er nu hard over om toch maar voor 1 exemplaar te gaan, simpeler.
Zijn er mensen op dit forum met zo'n joekel van WP ervaring hebben. Ik maak me een beetje zorgen over het vermogen om terug te moduleren van zo'n groot ding.
Je kan zelf kiezen waar je de sensor stopt, maar hier zit hij onderin. Het vat heeft 2 spiralen, 1 voor een warmtepomp en 1 voor bijvoorbeeld een zonnecollector. Ik heb ze doorgelust, waardoor het vat over de volledige hoogte wordt verwarmd. Als de kids het huis uit zijn, dan kunnen we er voor kiezen om een kleiner deel van het vat te verwarmen.Grolsch schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:26:
[...]
Jullie situatie komt veel overeen met onze toekomstige situatie, een aantal "praktische" vragen
Op welke plek zit je SWW sensor in het SWW vat
Stel dat je helemaal geen warm water verbruikt, hoeveel graden zak het vat dan per uur/dag
Hoe vaak loopt je LPP (Legionella Preventie Programma) en doe je dit op het vermogen van de WP, of gebruik je hier een elektrisch element voor
Het vat is gisteren tussen 13.00 en 15.00 opgewarmd tot bovenin 60 graden en het restant is nu nog 50 graden. Tegen de tijd dat hij weer gaat draaien is de temperatuur bovenin meestal 45 graden. (de wasmachine heeft hotfill en trekt nog wat water uit het vat)
Het LPP draait 1 x per 7 dagen met een verwarmingselement.
Eigenlijk is LPP niet perse nodig, de mitsubishi maakt water tot 60 graden en dat zou al genoeg moeten zijn. Het is meer voor de zekerheid..
NB in het laatste traject (van 50 naar 60 graden) is de cop gemiddeld 2,5 geloof ik. Altijd beter dan een naverwarmer.
Verwijderd
Lijkt me zeer terecht dat je je daar zorgen over maakt. Kies pas op het moment dat je het helemaal snapt.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:31:
Ik heb een vraag m.b.t. hoge KW WP's.
Ik heb nu een Panasonic 16KW WP (MDC16G6E5) gevonden tegen een aantrekkelijke prijs. Hierdoor valt het subsidievoordeel, dus aantrekkelijkheid 2 WP's i.p.v. 1 eigenlijk zo goed als weg. Ik denk er nu hard over om toch maar voor 1 exemplaar te gaan, simpeler.
Zijn er mensen op dit forum met zo'n joekel van WP ervaring hebben. Ik maak me een beetje zorgen over het vermogen om terug te moduleren van zo'n groot ding.
Waarom heb je een 16KW WP nodigLittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:31:
Ik heb een vraag m.b.t. hoge KW WP's.
Ik weet dat ik zelf kan bepalen waar ik de sensor in stop, maar was benieuwd hoe jij het deed.mightym schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:36:
[...]
Je kan zelf kiezen waar je de sensor stopt, maar hier zit hij onderin. Het vat heeft 2 spiralen, 1 voor een warmtepomp en 1 voor bijvoorbeeld een zonnecollector. Ik heb ze doorgelust, waardoor het vat over de volledige hoogte wordt verwarmd. Als de kids het huis uit zijn, dan kunnen we er voor kiezen om een kleiner deel van het vat te verwarmen.
Sensor onderin betekend wel dat het water bovenin heter wordt als 55 graden, wat je zelf eigenlijk ook al aangeeft hieronder:
Maar dan heb je warm water verbruikt neem ik aanHet vat is gisteren tussen 13.00 en 15.00 opgewarmd tot bovenin 60 graden en het restant is nu nog 50 graden. Tegen de tijd dat hij weer gaat draaien is de temperatuur bovenin meestal 45 graden. (de wasmachine heeft hotfill en trekt nog wat water uit het vat)
Ik was wel benieuwd naar het stilstandverlies uitgedrukt in verlies in graden per uur. Maar dat is niet zo makkelijk te zeggen natuurlijk, water van 60 graden koelt sneller af als water van 50 graden.
Is er een reden voor waarom je daar het element voor gebruiktHet LPP draait 1 x per 7 dagen met een verwarmingselement.
Eigenlijk is LPP niet perse nodig, de mitsubishi maakt water tot 60 graden en dat zou al genoeg moeten zijn. Het is meer voor de zekerheid..
NB in het laatste traject (van 50 naar 60 graden) is de cop gemiddeld 2,5 geloof ik. Altijd beter dan een naverwarmer.
Bedankt voor je hulp!
Volgens mij heb ik straks dusdanig veel mogelijkheden dat ik het altijd weer kan veranderen, en dat was ook de insteek.
Ik wil eens beginnen met de sensor midden in het vat, en inderdaad de spiralen doorlussen is voor mij ook een goede optie.
Volgens mij betekent bij de mitsu : legionella run: element, maar daar kan ik naast zitten.Grolsch schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:45:
[...]
Waarom heb je een 16KW WP nodigDe variant die jij aanhaalt heeft bij -7 (wanneer je het nodig zou hebben naar mijn idee) nog "maar" 11,4 KW over. Heeft de pana geen model die bij -7 hetzelfde vermogen houdt
En hoever de 16KW variant terug moduleert kan ik zo snel niet vinden.
[...]
Ik weet dat ik zelf kan bepalen waar ik de sensor in stop, maar was benieuwd hoe jij het deed.
Sensor onderin betekend wel dat het water bovenin heter wordt als 55 graden, wat je zelf eigenlijk ook al aangeeft hieronder:
[...]
Maar dan heb je warm water verbruikt neem ik aan
Ik was wel benieuwd naar het stilstandverlies uitgedrukt in verlies in graden per uur. Maar dat is niet zo makkelijk te zeggen natuurlijk, water van 60 graden koelt sneller af als water van 50 graden.
[...]
Is er een reden voor waarom je daar het element voor gebruiktWaarom laat je de WP het niet doen
Bedankt voor je hulp!
Volgens mij heb ik straks dusdanig veel mogelijkheden dat ik het altijd weer kan veranderen, en dat was ook de insteek.
Ik wil eens beginnen met de sensor midden in het vat, en inderdaad de spiralen doorlussen is voor mij ook een goede optie.
Het stilstandsverlies per etmaal kan ik je niet geven, dat komt hier namelijk nooit voor. Ik stook hem warm, we gebruiken hem voor 80% leeg en het restant verdwijnt in de wasmachine. De volgende dag wordt hij weer opgewarmd.
Voor de COP is het beter om maar 1 SWW run te doen, warmhouden betekent dat de warmtepomp altijd in het minst gunstige stuk van zijn werkbereik bezig is. Kijk maar naar de tabel van Tomexergie, volgens mij scoor ik daar voor SWW COP relatief goed.
De temperatuur boven in het vat wordt inderdaad een graad of 60 als je je sensor onderin steekt en hem bij 55 graden laat stoppen. Ik heb net even gekeken naar wat metingen midden in het vat.. ik meet op 3 plaatsen de temperatuur.. Tussen 15.00 en 19.00u daalt de temperatuur daar van 59,2 naar 58,3 graden. Zeg maar iets van 0,25 graden per uur.
Dat begrijp je dan verkeerd....psy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:04:
[...]
jij hebt geen al te positieve ervaringen begrijp ik uit jouw reactie
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Niet Tr direct zorgt voor afslag, maar indirect op ca Ta +1C omdat dT niet kleiner kan dan de minimale modulatie capaciteit van 2,5-2,7 kW die dan boven op de Tr komt.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:20:
Stuurt de Tr het vermogen van een WP in combinatie met WAR ?
De Tb is een gegeven.
Max kW 5
Min kW 2.5
Flow/h 1000
Ta 30
Tb 10
Tr >= 25.6059
Tr = 27.80295
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Heb je ooit iets van significante cijfers bij natuurkundige berekeningen gehoord?Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:20:
Stuurt de Tr het vermogen van een WP in combinatie met WAR ?
De Tb is een gegeven.
Max kW 5
Min kW 2.5
Flow/h 1000
Ta 30
Tb 10
Tr >= 25.6059
Tr = 27.80295
EDIT:
een 10kW WP heeft voor dat max vermogen een Tr=21.2118 nodig. Een dT dus van ongeveer 8.8C en voor het minimum ongeveer 4.4 Wordt de dT kleiner slaat de WP af.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Nee, vertel.dunklefaser schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:14:
[...]
Heb je ooit iets van significante cijfers bij natuurkundige berekeningen gehoord?
Verwijderd
Of het direct of indirect is lijkt me een detail.Domba schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:11:
[...]
Niet Tr direct zorgt voor afslag, maar indirect op ca Ta +1C omdat dT niet kleiner kan dan de minimale modulatie capaciteit van 2,5-2,7 kW die dan boven op de Tr komt.
[afbeelding]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Goed bezig!
Ga dit maar alvast lezen
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?
Misschien kunnen we een vereniging oprichten: RSD Gasloos.
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2017 11:39 ]
Het maakt wel enig verschil met een variabele flow naregeling of je naar Tr of Ta kijkt, want dT is geen vast gegeven voor minimale modulatie vermogen 2,4-2,7kW, als je flow 60% verhoogt kan Tr makkelijk nog nog 1C door stijgen zonder dat Ta verhoogt wordt.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:22:
[...]
Of het direct of indirect is lijkt me een detail.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Ik heb geen variable flow voor zo ver mij bekend en het doet aan het principe van mijn betoog geen afbreuk, het door jou genoemde is een detail van regeltechnische on-/mogelijkheden. Ik had overigens ook een vaste flow van 1000l/h opgegeven.Domba schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:38:
[...]
Het maakt wel enig verschil met een variabele flow naregeling of je naar Tr of Ta kijkt, want dT is geen vast gegeven voor minimale modulatie vermogen 2,4-2,7kW, als je flow 60% verhoogt kan Tr makkelijk nog nog 1C door stijgen zonder dat Ta verhoogt wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 11:44 ]
Ik heb een warmteverliesberekening van 11,4KW bij -10, dit is excl. SWW die ik nog erbij moet optellen. Dus dan is 16KW nog niet zo gek.Grolsch schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:45:
[...]
Waarom heb je een 16KW WP nodigDe variant die jij aanhaalt heeft bij -7 (wanneer je het nodig zou hebben naar mijn idee) nog "maar" 11,4 KW over. Heeft de pana geen model die bij -7 hetzelfde vermogen houdt
En hoever de 16KW variant terug moduleert kan ik zo snel niet vinden.
Alle Pana's hebben een dip bij -7, bij -10 is dit beter.
Terugmoduleren kan ik ook niet vinden voor dit ding, dat is eigenlijk het belangrijkste in de afweging Ik weet hoeveel de 9KW variant terug kan (vergelijkbaar met de 6KW variant).
Google: rekenen met significante cijfers
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je kan voor die paar dagen -10 een elektrisch element in je boiler steken van 2 of 3 kw. Dan kan je gewoon voor een kleinere wp gaan.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:55:
[...]
Ik heb een warmteverliesberekening van 11,4KW bij -10, dit is excl. SWW die ik nog erbij moet optellen. Dus dan is 16KW nog niet zo gek.
Terugmoduleren kan ik ook niet vinden voor dit ding, dat is eigenlijk het belangrijkste in de afweging Ik weet hoeveel de 9KW variant terug kan (vergelijkbaar met de 6KW variant).
Verwijderd
Dan heb je ofwel een heel groot oppervlak om te verwarmen of zeer slecht geisoleerd. Mijn niet geisoleerde jaren 70 hoekwoning van 120m2 heeft op basis van langjarig historisch gasverbruik 6.3kW nodig. Op basis v.d. zelfde slechte isolatie zou je oppervlak dan 11.4/6.3=217m2 moeten zijn en indien de isolatie 30% beter is 310m2.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:55:
[...]
Ik heb een warmteverliesberekening van 11,4KW bij -10, dit is excl. SWW die ik nog erbij moet optellen. Dus dan is 16KW nog niet zo gek.
Terugmoduleren gaat voor zo ver ik het voorbij heb zien komen tot ongeveer 50% van max. capaciteit.
Een 2-3-4kW element met thermostaat om op de retour v.d. verdeler te bevestigen kost <50,00
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 12:38 ]
Ik ben nog geen warmtepomp tegengekomen die geen, vaak grotere, dip in het thermische vermogenLittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:55:
[...]
...
tussen de ca. -2 °C en ca. -7 °C vertoont.
Je zou de dimensionering van de wp dan aan het warmteverlies bij deze temperaturen kunnen "ijken".
Misschien is het (relatieve) "verlies" aan vermogen ook een kwaliteitskenmerk?
Helaas zijn de beschikbare gegevens op internet heel schaars of lastig te vinden.
Je hebt de product information sheet nodig, zoals deze voor de 9kW,LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:55:
[...]
Ik ben deze nog niet direct online tegengekomen, zitten bij elke unit of anders navragen bij lokale Panasonic kantoor UK?
Haha goed idee, de buren willen ook wel.AUijtdehaag schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:33:
@Maikie18
Goed bezig!
Ga dit maar alvast lezen
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?
Misschien kunnen we een vereniging oprichten: RSD Gasloos.
Zal het topic eens gaan doorlezen want afsluiten kost 119 euro, verwijderen kost 345 euro
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verwijderd
Nu nog -15 en/of een flinke oostenwindjerh schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:19:
[...]
Je kan voor die paar dagen -10 een elektrisch element in je boiler steken van 2 of 3 kw. Dan kan je gewoon voor een kleinere wp gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 13:04 ]
Gewoon goed geïsoleerde woning, 820m3, 200m2 binnenmaat, dak RC6, vloer RC4 en gevel RC5,5. Alleen wel mechanische ventilatie en 90m2 glas met RC 1,25.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:35:
[...]
Dan heb je ofwel een heel groot oppervlak om te verwarmen of zeer slecht geisoleerd. Mijn niet geisoleerde jaren 70 hoekwoning van 120m2 heeft op basis van langjarig historisch gasverbruik 6.3kW nodig. Op basis v.d. zelfde slechte isolatie zou je oppervlak dan 11.4/6.3=217m2 moeten zijn en indien de isolatie 30% beter is 310m2.
Terugmoduleren gaat voor zo ver ik het voorbij heb zien komen tot ongeveer 50% van max. capaciteit.
Een 2-3-4kW element met thermostaat om op de retour v.d. verdeler te bevestigen kost <50,00
Als ik dit uitreken op een totaal geveloppervlak van ca. 360m2. Dus dan is gevel gecombineerd ca RC 4,4.
Ik zit me wel continue af te vragen hoe ik dan aan 11,4KW warmteverliesberekening kom, maar deze is wel door Nibe gemaakt.
Da is nie duur, vast geen enexis?Maikie18 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:03:
[...]
Haha goed idee, de buren willen ook wel.
Zal het topic eens gaan doorlezen want afsluiten kost 119 euro, verwijderen kost 345 euro
1 PVoutput . Dongen NB
Deze dip voor een monoblock is wel groot, de 9KW variant doet een dip naar ca. 7,7 bij -7. Dit is maar 15% dip t.o.v. max vergeleken met een dip van bijna 30% bij de 16KW variant. Hoe groter vermogen hoe groter de dip?dunklefaser schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:36:
[...]
Ik ben nog geen warmtepomp tegengekomen die geen, vaak grotere, dip in het thermische vermogen
tussen de ca. -2 °C en ca. -7 °C vertoont.
Je zou de dimensionering van de wp dan aan het warmteverlies bij deze temperaturen kunnen "ijken".
Misschien is het (relatieve) "verlies" aan vermogen ook een kwaliteitskenmerk?
Helaas zijn de beschikbare gegevens op internet heel schaars of lastig te vinden.
Hij staat bij confort-market al een tijd. Zowaar gisteren tegengekomen bij comfoortklimaat: http://www.comfortklimaat...6g6e5--5025232823635.html. Zelfs goedkoper dan bij confort-market, dat ben ik tot nu toe niet tegengekomen. Toen dacht, even rekenen t.o.v. de 2x9KW die ik heb gepland.Domba schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:50:
[...]
Je hebt de product information sheet nodig, zoals deze voor de 9kW,
Ik ben deze nog niet direct online tegengekomen, zitten bij elke unit of anders navragen bij lokale Panasonic kantoor UK?
Wel enexis
Verwijderd
Heb je historisch gasverbruik ?LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:07:
[...]
Gewoon goed geïsoleerde woning, 820m3, 200m2 binnenmaat, dak RC6, vloer RC4 en gevel RC5,5. Alleen wel mechanische ventilatie en 90m2 glas met RC 1,25.
Als ik dit uitreken op een totaal geveloppervlak van ca. 360m2. Dus dan is gevel gecombineerd ca RC 4,4.
Ik zit me wel continue af te vragen hoe ik dan aan 11,4KW warmteverliesberekening kom, maar deze is wel door Nibe gemaakt.
Anders gezegd komt het historisch gasverbruik in de buurt van 2900m3 gas ?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 13:25 ]
Vergis je je niet met het jaarlijkse afwezigheid bedrag wat je betaald als je tijdelijk niks afneemt?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, is een nieuwbouwwoning, dit is hoe het er nu uitziet.
Hier 345 euro (dacht ik) en een paar bakken koffie.Maikie18 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:03:
[...]
En een big smile.
Maikie18 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:03:
[...]
BenEco in "Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?"reneeke1970 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:25:
[...]
Vergis je je niet met het jaarlijkse afwezigheid bedrag wat je betaald als je tijdelijk niks afneemt?
[ Voor 24% gewijzigd door BenEco op 19-03-2017 13:33 ]
Nee?reneeke1970 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:25:
[...]
Thanks, ik schat zo'n 15L/min, zal het nog eens met een emmer "meten", met name dat zakken in temperatuur is gevoelsmatig wel een dingetje, ik heb in het voorjaar wel eens dat ik mijn zonneboiler op 45graden heb omdat ik met gas naverwarmen uit heb staan. Dan merk ik duidelijk dat er minder water uit de douchekop komt.Rol-Co schreef op zondag 19 maart 2017 @ 07:43:
[...]
Ligt ook aan de grote van de boiler en je douchekop, hygiene boiler van 300 l op 50 graden en 7 liter per minuut, reken maar uit. Al gaat de temperatuur wel zakken als de boiler leger word en meer koud onderin bij komt.
Met een doorstroom boiler op 50 graden krijg je nooit 50 bij de kraan, dus dat moet al iets warmer zijn, wel een buffer voor de wp.
Het klinkt allemaal prachtig maar een hoge temp op de wp kost ook COP die stort aardig in, en dan nog op temperatuur houden in de winter als hij het al druk heeft met het huis verwarmen. Nee, persoonlijk vind ik het niet ideaal, koop een 50 liter daalderop boiler op mp (staan er zat) voor nog geen 200,- en je hebt 110 liter douchewater (minimaal) wanneer je wilt. Paar panelen er bij en klaar, dat verschil is peanuts.
Wil je nog mooier, zet je een klein buffervat met spiraal in het cv circuit en laat je de aanvoer leiding van de boiler door lopen waardoor je hem een beetje " hotfilled " in de winter.
Ik heb nog vergeten te melden dat we ook een ligbad hebben, die kan ik met mijn huidige 200L vat in de zomer prima vullen wanneer het vat op 50 graden zit. In de winter lukt dit niet, ik heb mijn 24KW hottop die dat tackelt. Van die laatste wil ik eigenlijk wel af. Hij moet zowieso verplaatst worden en het lokt mij om hem dan de deur uit te doen om voor all electric te gaan.
5KW is precies wat ik nodig heb aan WP voor verwarming, maar om ook een beetje fatsoenlijk warm water te maken wil ik een 6-9KW WP nemen.
Om de boel maar even overzichtelijk te houden:
Een 300L vat op 55 graden is voloende voor een ligbad en 1 douchesessie. Die 55 graden hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn, alleen van 18.00-22.30 en op afroep 's-morgens, weekends van 07.30-23.00, dat scheelt wel in de stilstandverliezen weet ik uit ervaring.
Wordt nog wel even een gepuzzel qua electra, zowieso moet de meterkast dan verbouwd worden en moet er een driefase kabel naar de garage(stookhok).
Hygieneboiler(WP+Solar)-->80L elec-->Doorstromer 3 fase
Klopt is inderdaad een heel mooi systeem maar beetje outpriced als je het mij vraagt. Ik stook max 35 graden, het verschil van 35-->50-55 graden benodigd een doorstromer met 3x 15A nodig. Wel heb ik dan 2 circuits nodig WP die het vat warm houdt en een pomp die inschakelt als er warmtebehoefte is in huis.AUijtdehaag schreef op zondag 19 maart 2017 @ 08:30:
Ik blijf het principe van een Hellmann hygienevat met koperen spiraal en een doorstroomverwarmer/cq boiler erna het mooiste systeem vinden. (maar niet het goedkoopste uiteraard)
- altijd warm water.
-CV vat en tapwater (hygiëne) in 1. Cv vat op lagere temperatuur (=hoge cop)
- Het zit elkaar niet in de weg. Tapwater en cv bedrijf. Het is niet of/of maar en/en. En je kan met zone's werken mocht je dat willen.
- Dat je e-naverwarmd met cop=1 voor tapwater maakt weinig uit. Cop van een WP is ook maar 2,5 ? met een aparte tapwaterboiler tov 3,5 - 4 bij enkelcv bedrijf. Dat verschil is al een cop van 1.
DWTW scheelt ook al aanzienlijk maar kan ik hier eigenlijk niet fatsoenlijk toepassen, omdat de keuken er dan gedeeltelijk uit moet en kolven in slaapkamer geopend moeten worden.jerh schreef op zondag 19 maart 2017 @ 09:12:
[...]
Daar kan ik wel wat over zeggen. Ik heb een Hellman 800 liter hygiene boiler met doorstroom spiraal staan inclusief een elektrische doorstromer (ingesteld op 50 graden) als naverwarming. 10m2 vlakke plaat collector en dwtw, 12 liter p minuut douchekop.
Er zijn wel een aantal afhankelijkheden, de temperatuur van de boiler, het inkomende water, of de zon wel of niet schijnt. In het algemeen hoe lager de temperatuur in het vat, hoe minder snel het water afkoelt.
Als het vat op 50 graden zit dan geeft een douchebuurt van 10 minuten een verlaging van cica 3 graden. Ik maak me er niet druk om omdat de elektrische doorstromer naverwarmt als het nodig is en moduleert, dus alle warmte uit het vat is meegenomen. Het bad vullen geeft een veel grotere impact, het bad hier kan bijna 300 liter in, dan zakt de temperatuur bij 50 graden 15 graden, bij 25 graden circa graden.
Overigens vind ik de discussies over cop =1 bij naverwarmen persoonlijk onzin. Ja, de cop is 1, maar geen of mindere stilstandsverliezen, altijd onbeperkt warm water, wp hoeft veel minder hard te werken = minder slijtage en hoger rendement. Bottomline maakt het volgens mij niet veel uit. Ik heb een 6 kwh w/w wp en deed eerst ook sww via de wp, maar ben daar mee gestopt vanwege gelaagdheids problemen. Ik kreeg een slingergedrag van afkoelend sww water door het koude water van de vv, waardoor sww weer onnodig werd opgewarmd. Vandaar de naverwarmer.
Die 800L is tevens je CV buffervat of?
Dat onbeperkt warm water is wel een enorme pro en is voor mij belangrijker dan COP. Nu alleen nog kijken hoe ik het technisch ga aanpakken qua welk vat. 800L is behoorlijk fors maar wellicht wel noodzakelijk op 35 graden en een doorstroomverwarmer wanneer je een bad vol laat lopen en een douche er achter aan neemt. Of denk je dat 500L ook toereikend zou kunnen zijn?
Samengevat kun je dus eigenlijk 2 dingen doen met de hygieneboiler.
Een 400L op 45-50 graden en beperkt naverwarmen met een doorstroomverwarmer.
Een 500L of groter op 35graden(=CV) en behoorlijk naverwarmen met een doorstroomverwarmer.
**bovenstaande is even worst case scenario als er weinig tot geen solar ondersteuning is.
3e optie is een boilervat, emailleert of rvs
Bedenk meteen er nog even 1 optie bij.
Combinatie van een kleine hygieneboiler, deze gebruiken als buffervat voor ontkoppeling CV en WP, deze dient dan meteen als voorverwarmer(=semi hotfill) van een 300L boiler met wp spiraal en solar. Dan kom ik zeker weg met de manier zoals @mightym het nu heeft.
Verwijderd
Dan lijkt mij dat die Nibe berekening van 'geen kant' klopt. Een nieuwe woning met dat niveau van bouwen en die oppervlakte verliest aanmerkelijk minder dan mijn niet geisoleerde jaren 70 woning. Een 7.5kWer zal het naar mijn inschatting prima aankunnen. Let wel ik zeg 'mijn inschatting'. Zijn er in de omgeving min of meer identieke woningen welke er al wat langer staan ? Indien ja daar eens informeren naar jaarverbruik.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:29:
[...]
Nee, is een nieuwbouwwoning, dit is hoe het er nu uitziet.
[afbeelding]
Nieuwbouw hier, dus dat was goed in te plannen.Appie Heijn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:35:
[...]
DWTW scheelt ook al aanzienlijk maar kan ik hier eigenlijk niet fatsoenlijk toepassen, omdat de keuken er dan gedeeltelijk uit moet en kolven in slaapkamer geopend moeten worden.
Dat onbeperkt warm water is wel een enorme pro en is voor mij belangrijker dan COP. Nu alleen nog kijken hoe ik het technisch ga aanpakken qua welk vat. 800L is behoorlijk fors maar wellicht wel noodzakelijk op 35 graden en een doorstroomverwarmer wanneer je een bad vol laat lopen en een douche er achter aan neemt. Of denk je dat 500L ook toereikend zou kunnen zijn?
800 liter is idd buffervat en zo groot vanwege de collectoren. Je moet de warmte ook kwijt kunnen. Onbeperkt warm water heeft een erg hoge waf.... Ik denk dat je met 500 liter ook toekan, zolang het water maar boven de 20 graden blijft, kan ik hier met de naverwarmer op 11, 5 kw uit de voeten en kun je met 3x 25 a makkelijk uit de voeten.
Ja, dat is wel iets om rekening mee te houden. Het blijft een kwestie van keuzes maken.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:04:
[...]
Nu nog -15 en/of een flinke oostenwindOnderdimensioneren zonder backup zou ik mee oppassen
Nieuwbouw, mijn woning is vergelijkbaar, wel betere vloerisolatie, die zit op rc5, rest gelijk, tripple glas 0.7 u waarde en ook mechanische ventilatie. Hier 70m2 glas, wel alles heel gunstig zongeorienteerd.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:07:
[...]
Gewoon goed geïsoleerde woning, 820m3, 200m2 binnenmaat, dak RC6, vloer RC4 en gevel RC5,5. Alleen wel mechanische ventilatie en 90m2 glas met RC 1,25.
Bij mij was de wvv berekening iets meer dan 6 kW, daarom heb ik gekozen voor een w/w wp van 6 kW en een extra element in de boiler, die nog nooit aangeweest is. Ik gok dat die berekening van Nibe niet helemaal klopt.
Zover ik weet moduleren de meeste WP's terug tot inderdaad zo'n 50%, ik heb hier een bepaald merk voorbij zien komen (ik meende Fujitsu) die verder terug kan.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:55:
[...]
Als je WVB 11,4KW laat zien bij -10 waarom kies je dan geen WP die ook dat vermogen levert bij die temperatuur.
Neem de Mitsubishi Zubadan 11,2KW, die levert bij -10 zelfs nog 11,2 KW, en ik weet dat andere merken ook zulke WP's hebben, heeft te maken met de technology die gebruikt wordt.
Benodigd SWW vermogen zou ik er niet bij optellen, tot -10 heb je vermogen voldoende, en desnoods schakelt het elektrisch element bij, of je hangt een elektrisch element in je boiler.
Een warmteverliesberekening heeft altijd een "zekerheidsfactor", dus ik zou met een gerust hart de 11,2KW variant durven te bestellen, en misschien zelfs nog wel een slagje kleiner met de elektrische elementen als backup.
Het grootste nadeel van die grote WP's is dat ze niet zover terug kunnen moduleren.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-03-2017 13:58 ]
Verwijderd
Nog even terugkomend op mijn verhaal van vanochtend, een 10kW WP heeft voor minimum-afgifte ongeveer een dT van 4.4 nodig bij een flow van 1000l/h, anders slaat de WP af. Als je afgiftesysteem zodanig is uitgelegd dat je met Ta=24 toe zou kunnen, want prima geisoleerd, dan resulteert dat in telkens een koude vloer, want die moet dalen tot 19.6 om de WP weer te activeren.
Een 5kW versie welke minimaal met een dT van 2.2 kan werken kan dan wel voor een warme vloer zorgen.
EDIT:
Alle installaties met T2=27 komen met Ta=24 in aanraking bij ongeveer Tb>=12-14
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 14:55 . Reden: EDIT Ta=24 ]
Ja, de Fujitsu kan tot 16% terug moduleren. Maar ik dacht dat 50% wel de 'worst case' was van de warmtepompen die kunnen moduleren, dat geldt alleen voor sommige typen. Ik begreep van importeurs dat er ook nogal wat zijn die tot ca 30 a 35% terug kunnen. Het is verstandig om dat goed na te vragen bij een bepaald type.Grolsch schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:56:
[...]
Zover ik weet moduleren de meeste WP's terug tot inderdaad zo'n 50%, ik heb hier een bepaald merk voorbij zien komen (ik meende Fujitsu) die verder terug kan.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Verwijderd
% van het electrisch of thermisch vermogen ?Jan Treur schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:04:
[...]
Ja, de Fujitsu kan tot 16% terug moduleren. Maar ik dacht dat 50% wel de 'worst case' was van de warmtepompen die kunnen moduleren, dat geldt alleen voor sommige typen. Ik begreep van importeurs dat er ook nogal wat zijn die tot ca 30 a 35% terug kunnen. Het is verstandig om dat goed na te vragen bij een bepaald type.
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen; het wordt 'Compressor modulerend' genoemd bij de Fujitsu.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:10:
[...]
% van het electrisch of thermisch vermogen ?
[ Voor 51% gewijzigd door Jan Treur op 19-03-2017 15:14 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 15:21 ]
Ik zou even meten ja, 15liter p/m is erg veel/zonde, heb je ook niet nodig of je moet 2 bij 2 zijn.Appie Heijn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:35:
[...]
Thanks, ik schat zo'n 15L/min, zal het nog eens met een emmer "meten", met name dat zakken in temperatuur is gevoelsmatig wel een dingetje, ik heb in het voorjaar wel eens dat ik mijn zonneboiler op 45graden heb omdat ik met gas naverwarmen uit heb staan. Dan merk ik duidelijk dat er minder water uit de douchekop komt.
Ik heb nog vergeten te melden dat we ook een ligbad hebben, die kan ik met mijn huidige 200L vat in de zomer prima vullen wanneer het vat op 50 graden zit. In de winter lukt dit niet, ik heb mijn 24KW hottop die dat tackelt. Van die laatste wil ik eigenlijk wel af. Hij moet zowieso verplaatst worden en het lokt mij om hem dan de deur uit te doen om voor all electric te gaan.
5KW is precies wat ik nodig heb aan WP voor verwarming, maar om ook een beetje fatsoenlijk warm water te maken wil ik een 6-9KW WP nemen.
Om de boel maar even overzichtelijk te houden:
Een 300L vat op 55 graden is voloende voor een ligbad en 1 douchesessie. Die 55 graden hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn, alleen van 18.00-22.30 en op afroep 's-morgens, weekends van 07.30-23.00, dat scheelt wel in de stilstandverliezen weet ik uit ervaring.
Wordt nog wel even een gepuzzel qua electra, zowieso moet de meterkast dan verbouwd worden en moet er een driefase kabel naar de garage(stookhok).
Hygieneboiler(WP+Solar)-->80L elec-->Doorstromer 3 fase
[...]
Klopt is inderdaad een heel mooi systeem maar beetje outpriced als je het mij vraagt. Ik stook max 35 graden, het verschil van 35-->50-55 graden benodigd een doorstromer met 3x 15A nodig. Wel heb ik dan 2 circuits nodig WP die het vat warm houdt en een pomp die inschakelt als er warmtebehoefte is in huis.
[...]
DWTW scheelt ook al aanzienlijk maar kan ik hier eigenlijk niet fatsoenlijk toepassen, omdat de keuken er dan gedeeltelijk uit moet en kolven in slaapkamer geopend moeten worden.
Samengevat kun je dus eigenlijk 2 dingen doen met de hygieneboiler.
Een 400L op 45-50 graden en beperkt naverwarmen met een doorstroomverwarmer.
Een 500L of groter op 35graden(=CV) en behoorlijk naverwarmen met een doorstroomverwarmer.
**bovenstaande is even worst case scenario als er weinig tot geen solar ondersteuning is.
3e optie is een boilervat, emailleert of rvs
Bedenk meteen er nog even 1 optie bij.
Combinatie van een kleine hygieneboiler, deze gebruiken als buffervat voor ontkoppeling CV en WP, deze dient dan meteen als voorverwarmer(=semi hotfill) van een 300L boiler met wp spiraal en solar. Dan kom ik zeker weg met de manier zoals @mightym het nu heeft.
10 min douche is dan 150 liter water, sjees, ik was mijn auto met 2 emmers......
Verwijderd
Ja auto-wassen doe je met je broek aan.Rol-Co schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:22:
[...]
Ik zou even meten ja, 15liter p/m is erg veel/zonde, heb je ook niet nodig of je moet 2 bij 2 zijn.
10 min douche is dan 150 liter water, sjees, ik was mijn auto met 2 emmers......
??, scheelt dat in water dan?
Verwijderd
Weet jij wat mensen allemaal doen als ze geen broek aan hebben en hoe lang ze daar mee bezig zijn ? En hoe lang het water ondertussen uit de douchekop blijft komen ?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 15:32 ]
Blijft 150 lier in 10 min.........al pak je er 3 onder de doucheVerwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:31:
[...]
Weet jij wat mensen allemaal doen als ze geen broek aan hebben en hoe lang ze daar mee bezig zijn ? En hoe lang het water ondertussen uit de douchekop blijft komen ?
Verwijderd
Pinten ?Rol-Co schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:38:
[...]
Blijft 150 lier in 10 min.........al pak je er 3 onder de douche
Nee, het blok beton (of... buffervatVerwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:33:
Klopt deze gedachtengang ?
Nog even terugkomend op mijn verhaal van vanochtend, een 10kW WP heeft voor minimum-afgifte ongeveer een dT van 4.4 nodig bij een flow van 1000l/h, anders slaat de WP af. Als je afgiftesysteem zodanig is uitgelegd dat je met Ta=24 toe zou kunnen, want prima geisoleerd, dan resulteert dat in telkens een koude vloer, want die moet dalen tot 19.6 om de WP weer te activeren.
Een 5kW versie welke minimaal met een dT van 2.2 kan werken kan dan wel voor een warme vloer zorgen.
EDIT:
Het warmteverliesvermogen is gelijk, dus het verwarmingsvermogen (evenredig met temperatuurverschil vloer <> kamer) ook.
Ook is de hysterese van de regeling niet zo dom dat hij wacht tot de aanvoer gedaald is tot 19.6 graden voordat de boel weer aan gaat.
Bij stralingsplafonds enzo zonder buffer zou je het wel kunnen merken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
situatie:
-Intergas HRECO 36 CW 5 Ketel
-EVO home WIFI thermostaat + op alle radiatoren een regelbare knop.
-Gasverbruik 1900 Stroomverbruik 4500
-Geisoleerd huis uit 1994 met kunstofkozijnen HR++ glas. Spouwmuur en vloerisolatie.
Als ik het goed heb begrepen gaat deze warmtepomp samenwerken met mijn thermostaat (opentherm)
Zijn er nog tips\tricks waar ik op moet letten? Ik wil hem online kopen en door een bekende laten installeren.
2300 euro subsidie als ik het goed heb gelezen.
Hoe staat het met het geluid van de buitenunit? Als iemand een andere warmtepomp adviseert dan sta ik daar ook voor open.
alvast bedankt
[ Voor 8% gewijzigd door harrybeuker op 19-03-2017 19:50 ]
Verwijderd
Hoe krijg je de WP actief als je Ta=24, ingesteld middels je stooklijn, en het verschil tussen Ta en Tr < dan de minimale dT tussen die twee ?Proton_ schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:40:
[...]
Nee, het blok beton (of... buffervat) middelt het uit zodat de vloer bij 10 kW aan/uit dezelfde temperatuur is als 5 kW continu.
Het warmteverliesvermogen is gelijk, dus het verwarmingsvermogen (evenredig met temperatuurverschil vloer <> kamer) ook.
Ook is de hysterese van de regeling niet zo dom dat hij wacht tot de aanvoer gedaald is tot 19.6 graden voordat de boel weer aan gaat.
Bij stralingsplafonds enzo zonder buffer zou je het wel kunnen merken.
Ik weet het gelukkig niet van alle types, maar mijn zubadan gaat van 11,2 tot 5.x (50% ongeveer)Jan Treur schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:04:
[...]
Ja, de Fujitsu kan tot 16% terug moduleren. Maar ik dacht dat 50% wel de 'worst case' was van de warmtepompen die kunnen moduleren, dat geldt alleen voor sommige typen. Ik begreep van importeurs dat er ook nogal wat zijn die tot ca 30 a 35% terug kunnen. Het is verstandig om dat goed na te vragen bij een bepaald type.
Er is niet zoiets als een minimale dT voordat de WP aan mag. Bij een setpoint van Ta=24 en een (hypothetische) hysterese van ±1 graad betekent dat bijvoorbeeld: WP aan bij Ta≤23, moduleren bij 23 < Ta < 25, uit bij Ta ≥ 25 (en doorpompen tot Ta weer < 24 of 23 is).Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:45:
[...]
Hoe krijg je de WP actief als je Ta=24, ingesteld middels je stooklijn, en het verschil tussen Ta en Tr < dan de minimale dT tussen die twee ?
Zoals je ziet komt Tr in deze voorwaarden niet voor, hooguit wordt dat gebruikt om het moduleren te regelen maar dat staat los van de vraag of de compressor überhaupt moet draaien.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik was wat kort door de bocht. 1 Boiler voor SWW (welke capaciteit bij twee volwassenen en twee kinderen?) en 1 boiler voor de verwarming (beneden vloerverwarming boven LTV).
Grolsch schreef op zondag 19 maart 2017 @ 09:37:
[...]
Wat bedoel je met boilervatWil je 1 vat voor zowel SWW als CV
Je weet dat deze verschillende temperaturen hebben
Het water voor je CV systeem zal tussen de 25 en 35 graden zijn, daar wordt je vrouw onder de douche niet blij van.
[...]
Als je het precies wilt weten moet je een warmteverliesberekening laten maken, maar in mijn situatie (nieuwbouw, EPC 0,4, Mechanische ventilatie) komt het neer op 18 W/m3, dus afhankelijk van hoeveel m3 er verwarmd moet worden (dat is meestal niet de bruto inhoud) denk ik dat je een WP van +- 10KW nodig hebt.
[...]
Ik zou het direct meenemen met het bouwen zodat je alle leidingen goed weg kunt laten werken.
Als je WTW balansventilatie toepast kun je ook af met een kleinere WP.
Wil je compleet gasloos gaan bouwen1 advies, laat dan een WVB maken zodat je zeker weet dat je straks niet in de kou zit.
Denk ook goed na over hoe je het SWW wilt gaan verwarmen.
Verwijderd
Wat ik zie, op het moment dat de WP afslaat, is dat de Ta=Tr wel 4-5C terugloopt voordat de WP weer actief wordt, niet dat ik dat merk, gelukkig, maar op dit moment is de WP ongeveer 60% actief en 40% niet actief. Indien de capaciteit v.d. WP 2 maal zo groot zou zijn zal de verhouding in tijd steeds verder naar niet actief gaan. Daar aan koppel ik het door enkelen genoemde killige vloeren/wanden/wolkje voor de zon effect, wellicht ten onrechte.Proton_ schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:02:
[...]
Er is niet zoiets als een minimale dT voordat de WP aan mag. Bij een setpoint van Ta=24 en een (hypothetische) hysterese van ±1 graad betekent dat bijvoorbeeld: WP aan bij Ta≤23, moduleren bij 23 < Ta < 25, uit bij Ta ≥ 25 (en doorpompen tot Ta weer < 24 of 23 is).
Zoals je ziet komt Tr in deze voorwaarden niet voor, hooguit wordt dat gebruikt om het moduleren te regelen maar dat staat los van de vraag of de compressor überhaupt moet draaien.
Sww is Afhankelijk van je behoefte, ik heb uiteindelijk voor 400 liter gekozen.borgoe72 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:18:
Grolsch,
Ik was wat kort door de bocht. 1 Boiler voor SWW (welke capaciteit bij twee volwassenen en twee kinderen?) en 1 boiler voor de verwarming (beneden vloerverwarming boven LTV).
[...]
Een boiler voor het cv gedeelte noemen we een buffervat, 20 ltr per kw (minimaal) vermogen is de vuistregel. Ik heb een 120 liter buffervat, vooral vanwege de afmetingen (groter past niet)
Verwijderd
Als je ongeregelde systeem minder dan 20l per kW bevat, was het toch ?Grolsch schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:39:
[...]
Sww is Afhankelijk van je behoefte, ik heb uiteindelijk voor 400 liter gekozen.
Een boiler voor het cv gedeelte noemen we een buffervat, 20 ltr per kw (minimaal) vermogen is de vuistregel. Ik heb een 120 liter buffervat, vooral vanwege de afmetingen (groter past niet)
Als dit een regeling voor een Pana monobloc gaat, haal je nog steeds aan/uit en inverterregeling door elkaarVerwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:33:
Klopt deze gedachtengang ?
EDIT:
aan op Ta-2C en uit Ta+1C, inverter vermogen is wel indirect gekoppeld aan dT maar dan die van de adviesflow en die zijn voor 5kW=900l/h, 6kW=1000l/h en 9kW=1600l/h en enkel tussen max en laagste deellast kun je spelen met de flow om terug te moduleren tot ca 45%(5&6kW) en ca 30% (9kW) thermisch.
Andere WP's of andere merken hebben mogelijk weer een net een iets andere WA-regelingen
Ik vermoed dat er in de regeling ook nog een minimale aan/minimale uit-tijd verbonden zit (antipendeltimer) om de compressor te beveiligen tegen te veel starts/koude draaiuren voor de mensen die geen buffer (beton of water) hebben.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:35:
[...]
Wat ik zie, op het moment dat de WP afslaat, is dat de Ta=Tr wel 4-5C terugloopt voordat de WP weer actief wordt,
Verwijderd
Zoals eerder gemeld beschikt voor zover ik weet mijn 5kW versie niet over een dynamische flow.Domba schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:43:
[...]
Als dit een regeling voor een Pana monobloc gaat, haal je nog steeds aan/uit en inverterregeling door elkaar
aan op Ta-2C en uit Ta+1C, inverter vermogen is wel indirect gekoppeld aan dT maar dan die van de adviesflow en die zijn voor 5kW=900l/h, 6kW=1000l/h en 9kW=1600l/h en enkel tussen max en laagste deellast kun je spelen met de flow om terug te moduleren tot ca 45%(5&6kW) en ca 30% (9kW) thermisch.
Andere WP's of andere merken hebben mogelijk weer een net een iets andere WA-regelingen
Jouw 5kW heeft geen Panasonic circulatiepomp?Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:45:
[...]
Zoals eerder gemeld beschikt voor zover ik weet mijn 5kW versie niet over een dynamische flow.
De standaard controller heeft 7 presets of wel 7 pompstanden, zodat je al met een andere flow dan de adviesflow kunt draaien, afhankelijk van hoeveel leidingweerstand je hebt)
Verwijderd
Verwijderd
Presets ja, maar die zijn na instelling toch niet meer dynamisch ?Domba schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:57:
[...]
Jouw 5kW heeft geen Panasonic circulatiepomp?
De standaard controller heeft 7 presets of wel 7 pompstanden, zodat je al met een andere flow dan de adviesflow kunt draaien, afhankelijk van hoeveel leidingweerstand je hebt)
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 19:32:
[...]
Heb je niet even een utp kabel die je naar je meterkast kan uitrollen, kan je het kastje met wps naast je ecodan houden en toch verbinding hebben met i-net.
Is met deze temperaturen jou wp nog 60 procent van de tijd aan het werk?Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:35:
[...]
Wat ik zie, op het moment dat de WP afslaat, is dat de Ta=Tr wel 4-5C terugloopt voordat de WP weer actief wordt, niet dat ik dat merk, gelukkig, maar op dit moment is de WP ongeveer 60% actief en 40% niet actief. Indien de capaciteit v.d. WP 2 maal zo groot zou zijn zal de verhouding in tijd steeds verder naar niet actief gaan. Daar aan koppel ik het door enkelen genoemde killige vloeren/wanden/wolkje voor de zon effect, wellicht ten onrechte.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!